مواد غذایی مفید برای کبد چرب

خرید در دوره ی رژیم لاغری
2019/08/21
سالاد لوبیا سفید
2019/09/02

کبد چرب بدین معنی است که کبد حاوی حداقل ۵٪ چربی بیشتر از وزن خود است . کبد چرب ممکن است به دو دلیل به صورت بالینی وابسته به الکل و غیر الکلی رخ دهد . چربی غیر الکلی کبد در تمام گروه های سنی و قومی دیده می شود . بروز در جمعیت عمومی حدود ۱۴-۳۰٪ است .

اساسا هر شرایطی همراه با مقاومت انسولین ، فاکتور خطر برای کبد چرب غیرالکی است . چربی کبد در مردان نسبت به زنان بالاتر است و گزارش شده است که مستقل از وزن بدن با دور کمر و باسن ارتباط مستقیم دارد .

اتیولوژی یا سبب شناسی کبد چرب

داروها، بیماری های مادرزادی متابولیکی، اختلالات متابولیکی اکتسابی شامل دیابت نوع ۲، چاقی و سوئ تغذیه جزء علل شناخته شده ابتلا به کبد چرب هستند.

چربی کبد یک مشکل جدی سلامتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. پیشرفت بیماری تا مراحل پیشرفته به عواملی مانند سن، وجود چاقی یا دیابت نوع ۲ دارد. تنظیم رژیم غذایی مناسب برای همه مبتلایان و کاهش وزن در مبتلایان چاق جزء الویت های اصلی درمان کبد چرب است. اما به یاد داشته باشید که سرعت زیاد در این روند کاهش وزن می تواند منجر به افزایش چربی کبدی شود و این روند حدود  ماهی ۲-۴ کیلوگرم می باشد.

مواد غذایی مفید برای کبد چرب

قهوه :

نوشیدن قهوه نقش محافظتی و پیشگیرانه برای ابتلا به کبد چرب غیر الکلی دارد.

سبزیجات :

به دلیل وجود ویتامین C و انواع کارتنوئیدها و فلاونوئیدها در محتوای آن ها ، به عنوان آنتی اکسیدان شناخته شده اند. با این ویژگی، سبزیجات سهم بزرگی در عملکرد مناسب کبد دارند. به همین ترتیب، آنها در حالی که با حذف سموم از بدن حمایت می کنند می توانند از خستگی غیر ضروری کبد جلوگیری کنند.

تغذیه نامناسب ممکن است باعث مقاومت انسولینی و التهاب شود. تحقیقات، نشان داده اند که با مصرف منظم و کافی سبزیجات می توان از مقاومت انسولینی و اثرات نامطلوب آن بر کبد جلوگیری کردی

چای سبز :

چای سبز یک نوشیدنی بسیار مفید شناخته شده است. مزایای چای سبز برای سلامتی روز به روز در حال افزایش است.

مصرف منظم چای سبز، می تواند مانع از ذخیره سازی چربی در کبد شود. به همین ترتیب، مواد آنتی اکسیدانی موجود در چای سبز برای عملکرد صحیح کبد بسیار مفید است.

تذکر مهم: اما به خاطر داشته باشید که مصرف بی رویه چای سبز باعث آسیب به کبد می شود.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید