رژیم تعیین جنسیت

تناسب اندام ذهنی
2019/09/08
گفتگویی اختصاصی بهداشت نیوز با دکتر کوهدانی ( بخش اول )
2019/12/02

امروزه شاهد تبلیغات زیادی مبنی بر تاثیر گذاری رژیم غذایی مادر بر پایه تغییر در دریافت چهار ماده غذایی ( کلسیم سدیم پتاسیم و منیزیم ) بر جنسیت جنین هستیم . غالبا تحقیقات و مقالات علمی موجود در مورد تأثیر این مداخلات تغذیه ای بر جنسیت جنین بر روی حیوانات آزمایشگاهی و یا از نوع مطالعات مشاهده ای هستند و کارآزمایی بالینی روی این موضوع صورت نگرفته است یعنی مطالعه قوی که نشان دهنده اثر تغذیه مادر بر تعیین جنسیت باشد، موجود نیست.

نتایج این مطالعات مشاهده ای می تواند پایه ای برای طراحی مطالعات قوی تر باشد تا بتوان بر اساس نتایج آنها ارتباط بین تغذیه مادر در حوالی زمان لقاح با جنسیت جنین را مشخص کرد.

نتایج مقالات مروری و متا آنالیز نشان می دهد  اغلب مطالعات حیوانی یا انسانی که در مورد رژیم غذایی تعیین جنسیت صورت گرفته یا در روش مطالعه مشکل داشته اند یا فاقد تعداد  نمونه کافی بوده اند. در نتیجه شواهد علمی کافی برای استفاده از برنامه غذایی جهت تاثیرگذاری بر جنسیت جنین موجود نیست و باید مطالعات بیشتر صورت گیرد.

لازم است اشاره شود حتی در صورت تائید اثرات تغییر چهار ماده غذایی (کلسیم سدیم پتاسیم و منیزیم) در مطالعات کار آزمایی بالینی  آتی، به هیچ عنوان نمیتوان ادعا نمود که با این مداخلات تغذیه ای می توان جنسیت را تعیین نمود و بر اساس شواهد موجود عوامل متعددی  از جمله عوامل ژنتیک، استرس ، وضعیت دریافت انرژی مادر، زمان لقاح و …. بر جنسیت جنین تاثیر می گذارند.

از سوی دیگر هر گونه مداخله تغذیه ای از جمله مداخلات مطرح در تعیین جنسیت باید بر مبنای شرایط سنی، بیماری های زمینه ای و ویژگی های متفاوت افراد باشد. مثلا خانمی که دچار مشکلات کلیوی است یا بیماری قلبی و فشار خون دارد و با هدف افزایش دریافت سدیم، مصرف نمک را افزایش دهد ممکن است خطرات  جدی برای سلامت خود و جنینش ایجاد شود.

بنابراین نمی توان در مورد تمامی افرادی که از رژیم های غذایی برای اثرگذاری روی جنسیت جنین استفاده می کنند بگوییم که این کار بی خطر است و باید به عوامل زمینه ای و گذشته ی سلامتی افراد دقت کرد.

از سوی دیگر رواج اینگونه مداخلات در شرایط عادی باعث برهم خوردن نسبت متعادل جنسیتی جمعیت می شود و قطعا عوارض اجتماعی را به همراه دارد.

توصیه من به والدین این است که اصلا به دنبال تعیین جنسیت با رژیم و هر روش دیگری نباشند و بگذارند این مسیر به هر شکلی که مقدر شده پیش برود.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید