گفتگویی اختصاصی بهداشت نیوز با دکتر کوهدانی ( بخش اول )

رژیم تعیین جنسیت
2019/11/03
گفتگویی اختصاصی بهداشت نیوز با دکتر کوهدانی ( بخش دوم )
2019/12/08
گفتگویی اختصاصی بهداشت نیوز با دکتر کوهدانی در ارتباط با رژیم گیاهخواری
خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر فریبا کوهدانی ،  استاد تغذیه دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده و در بخش اول گفتگو در خصوص انواع رژیم های گیاهخواری و میزان اثربخشی آن ها صحبت کردند.

شرایط خاص رژیم های خام گیاهخواری !

وی در مقدمه انواع متداول رژیم های گیاهخواری را نام برد: رژیم گیاهخواری، که در آن از  لبنیات و تخم مرغ هم استفاده می شود و محدودیت آن انواع گوشت ها از جمله قرمز و سفید است و رژیم گیاهخواری لبنی، که در آن غیر از گوشت، تخم مرغ هم حذف می شود. در این رژیم بیشتر از غلات، حبوبات و برخی سبزی ها استفاده می شود.

او افزود: رژیم دیگر گیاهخواری تخم مرغ است که گوشت و لبنیات را استفاده نمی کنند. در رژیم گیاهخواری مطلق یا “وگان ” هم از هیچ کدام از منابع غذایی حیوانی (انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ) استفاده نمی شود. انواع حبوبات، غلات، سبزیحات، میوه ها، مغزها و دانه ها در این رژیم استفاده می شود.

دکتر کوهدانی در خصوص رژیم “خام گیاخواری” هم گفت: در این رژیم علاوه بر اینکه پروتئین های حیوانی را استفاده نمی کنند، غذاهایی که حرارت بالای ۴۸ درجه دیده باشند نیز در این رژیم مصرف نمی شود. در واقع حدود ۷۵ درصد از غذاهایی که استفاده می کنند خام است.

رژیم گیاهخواری، زنانه و مردانه نیست

استاد تغذیه دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در کشور ما افراد از انواع مختلف رژیم های گیاه خواری استفاده می کنند، اما اینکه هر کدام از این رژیم ها توسط چه گروهی از افراد مجاز است که استفاده شود و برای چه گروهی مفید نیست بسیار حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: اینکه کدام یک از این رژیم ها می تواند از نظر تغذیه درست باشد و نیازهای بدن را تأمین کند نیز بسیار مهم است.

او همچنین رژیم های گیاهخواری را مربوط به جنس خاصی ندانست و گفت: با توجه به دسترسی آسان افراد به اطلاعات مختلف در خصوص این رژیم ها، زنان و مردان هر دو می توانند از فواید این رژیم ها استفاده نمایند.

رژیم خام گیاهخواری برای کودکان مضر است

کوهدانی خاطرنشان کرد: در خصوص رژیم های گیاهخواری که لبنیات و تخم مرغ در آن ها استفاده می شود، هیچ گونه نگرانی ای وجود ندارد و با یک برنامه ریزی درست همه ی نیازهای تغذیه ای تأمین می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به نکته مهمی هم اشاره کرد: رژیم گیاهخواری مطلق یا وگان بویژه اگر توأم با خام گیاهخواری و همراه دریافت ناکافی انرژی باشد، ممکن است سبب ایجاد مشکلات جدی شود و این امر در کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او در رابطه مضرات رژیم خام گیاهخواری برای کودکان هم  به بهداشت نیوز گفت: حجم دریافت غذا در کودکان کم است و عدم دریافت انرژی کافی در این رژیم غذایی، برای آنان مشکل ساز خواهد بود. از سوی دیگر در رژیم های خام گیاهخواری مشکلات گوارشی شایع ترند.

رژیم گیاهخواری در چه صورتی مفید و اثربخش  است؟

دکتر فریبا کوهدانی تصریح کرد: در رژیم “گیاهخواری” باید برنامه ی غذایی، آگاهانه، درست و با دقت طراحی شود. به عنوان مثال ترکیب غلات کامل با حبوبات، پروتئینی با کیفیت بالا در بدن تولید می کند و اگر نسبت های مناسبی از  غلات، دانه ها، حبوبات و سبزی ها انتخاب شود احتمال اینکه بزرگسالان بتوانند از مقادیر کافی پروتئین و انرژی بهره ببرند وجود دارد.

وی از فواید رژیم گیاهخواری هم حرف زد: این رژیم ها بطور معمول به دلیل درصد پائین چربی اشباع، فیبر بالا و دریافت ویتامین ها و مواد معدنی غنی، می تواند بسیار مفید و اثر بخش باشد که این مسأله هم برنامه ریزی می خواهد.

در اینصورت رژیم گیاهخواری سلامت را تهدید می کند

او  در این رابطه  افزود: لازم است اصولی که در بقیه ی برنامه ها به آن توصیه می کنیم مانند کیفیت و تراکم مواد مغذی، تعادل، تنوع و میانه روی در مصرف نمک، شکر و چربی اشباع شده در رژیم گیاهخواری نیز رعایت شود.

استاد تغذیه دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آخر به بهداشت نیوز گفت: اینکه الزاما رژیم گیاهخواری را در هر صورتی مفید یا مضر بدانیم نادرست است، بلکه بستگی به برنامه غذایی انتخابی دارد. به عنوان مثال افراد گیاه خوار ماهی نمی خورند اما ممکن است از پنیر چرب یا خامه استفاده کنند، چنین برنامه غذایی به جای تأمین سلامت آن ها، سلامتشان را مورد تهدید قرار می دهد.

گفتگو: مشکات سخاوتی

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید