خارج شدن از رژیم کتوژنیک

دکتر متخصص تغذیه برای مشکلات کبد
دکتر متخصص تغذیه برای مشکلات کبد
2020/09/05
دکتر متخصص تغذیه برای مشکلات بارداری
دکتر متخصص تغذیه برای مشکلات بارداری
2020/09/07
خارج شدن از رژیم کتوژنیک

خارج شدن از رژیم کتوژنیک

در این مقاله قصد داریم در رابطه با چگونگی خارج شدن از رژیم کتوژنیک بیشتر برای شما بگوییم و در رابطه با این موضوع اطلاعات کاربردی در اختیار شما قرار دهیم.

به ‌طورکلی ممکن است، در برخی موارد پزشک مد نظر برای شما یک رژیم با کربوهیدرات کم و چربی بسیار زیاد در نظر بگیرد که این نوع رژیم کتوژنیک نامیده می شود، البته برخی از افراد به صورت خلاصه به این رژیم کتو نیز می‌گویند. استفاده از این نوع رژیم برای برخی از افراد شامل فواید متعددی می باشد.

با در نظر گرفتن تحقیقات ارائه شده بر روی رژیم کتوژنیک متوجه شده ایم که این رژیم می ‌تواند باعث کم کردن وزن شود و احتمال دارد، در بعضی اشخاص با در نظر گرفتن شرایط آن ‌ها، سلامتی بیشتری برای آن ‌ها به ارمغان بیاورد.

جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ ها

طبق تحقیقات نشان داده شده این رژیم می ‌تواند باعث جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ ها علی‌الخصوص دیابت، سرطان، صرع، آلزایمر می باشد و از این طریق سلامتی افراد را تامین می‌کند. به همین سبب قصد داریم در ادامه این مطلب در رابطه با رژیم کتوژنیک بیشتر برای شما صحبت کنیم، البته در برخی موارد نیاز است که به دلایل متعددی از این رژیم خارج شویم.

برای خارج شدن از رژیم کتوژنیک شرایطی لازم است که در تلاشیم در ادامه این مطلب به طور کامل و مفصل درباره چگونگی خارج شدن از رژیم کتوژنیک صحبت کنیم.

به طورکلی انتخاب رژیم کتوژنیک یک شیوه و سبک زندگی به حساب می‌ آید و ممکن است، در هنگام استفاده از این رژیم میزان زیادی از وزن شما کاهش بیابد، اما بعد از خروج وزن شما ایست می‌کند و ثابت باقی می‌ماند. برای خارج شدن از رژیم کتوژنیک نیاز است که این کار حتماً با هماهنگی و مشورت مشاور تغذیه انجام بگیرد و از توصیه ‌های خودسرانه استفاده نکنید. در ادامه این مطلب با موضوع خارج شدن از رژیم کتوژنیک با ما همراه باشید.

جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ ها

جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ ها

در ادامه این مطلب در رابطه با موضوع خارج شدن از رژیم کتوژنیک به این سوالات پاسخ می‌دهیم:

  1. رژیم کتوژنیک چیست؟
  2. رژیم غذایی کتوژنیک چگونه کار می‌کند؟
  3. انواع رژیم غذایی کتوژنیک به چه صورت می باشد؟
  4. رژیم کتوژنیک چه فوایدی برای دیابتی ‌ها و پیش دیابتی ها دارد؟
  5. درمان بیماری‌ها به واسطه رژیم کتوژنیک چگونه اتفاق می‌افتد؟
  6. غذاهایی که در رژیم کتوژنیک نباید مصرف بشوند، کدام موارد می باشند؟
  7. غذاهایی که در رژیم کتوژنیک مجاز به استفاده هستید، کدام موارد می باشند؟
  8. عواملی که در رژیمی کتوژنیک شما را تهدید می‌کنند، چیست؟
  9. رژیم کتوژنیک یک رژیم خوب است، اما نه برای همه افراد
  10. چرا باید با احتیاط از رژیم کتو ژنیک خارج شد؟
  11. نکات مهم برای خروج بی‌خطر از رژیم کتوژنیک چیست؟
  12. آیا بعد خروج از رژیم کتوژنیک می‌توان مجدداً این رژیم را آغاز کرد؟
  13. سخن پایانی

 

رژیم کتوژنیک چیست؟

بهتر است، بدانید که دنبال کردن رژیم غذایی کتوژنیک به این شکل می باشد که مصرف کربوهیدرات در این رژیم خیلی پایین و مصرف چربی ها خیلی بالا می ‌باشد. رژیم کتوژنیک مشابه رژیم کم کربوهیدرات می باشد. به طور کلی با در نظر گرفتن چربی‌های مناسب و جایگزین کردن آن‌ ها با کربوهیدرات‌ها اندام شخص درگیر حالت متابولیسم گوناگونی می‌ شود و در مقایسه با زمان عادی دچار کاهش وزن می‌گردد که به آن کتوز نیز می گویند.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک چیست؟

هنگامی که حالت کتوز ایجاد می شود، بدن یک فرد می ‌تواند شرایط بهتری برای کاهش چربی های متعدد داشته باشد و سوزاندن چربی ‌ها در حالت کتوز بیشتر برای بدن رخ می‌دهد. به همین سبب برای این‌که میزان انرژی در مغز تامین شود، نیاز است که کتونی ها در کبد به کتونی تبدیل گردند و سپس به ‌عنوان یک منبع انرژی مفید در اختیار مغز قرار بگیرند.

بهتر است، بدانید که رعایت کردن اصولی رژیم غذایی کتوژنیک موجب کم شدن زیاد قند خون و انسولین می شود و از این راه نیز می‌ تواند مفید واقع شود و برای بیماری ‌های متعددی در نظر گرفته می شود. هنگامی‌که کاهش قند خون با افزایش اجسام کتونی در بدن اتفاق می ‌افتد، این امر سبب تغییر متابولیسم بدن از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها می‌شود و برای بدن مفید می ‌باشد.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم غذایی کتوژنیک چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی این جمله به اثبات رسیده که هرچه میزان دریافت کالری کمتر باشد، سبب کاهش وزن می باشد، اما حتماً می ‌دانید که دریافت کالری بیشتر سبب احساس گرسنگی می شود،

اما در این رژیم غذایی دیگر با این مشکل مواجه نیستیم، زیرا اغلب کالری که استفاده می شود، از دست چربی ‌ها می باشد. همان ‌طور که می‌ دانید چربی ‌ها بسیار سیر کننده هستند. به همین جهت یک برنامه غذایی مناسب وقتی که از چربی های متعدد پیروی کند، می‌تواند افراد را در زمان بیشتری سیر نگه دارد.

برخی از افراد هستند که علاقه ویژه‌ای به رژیم غذایی کتوژنیک دارند و بر این باورند که هنگامی‌که از این رژیم تبعیت می کنند، میزان انرژی آن ‌ها بیشتر می شود و هوشیاری آن‌ها بالاتر است. این افراد عنوان کرده اند که ممکن است، در برخی موارد عملکردهای بهتر مغزی و شناختی برای آن‌ها بیشتر باشد،

اگر رژیم غذایی آن‌ها متشکل شده از کربوهیدرات باشد، بدن به ‌عنوان سوخت اصلی از کربوهیدرات ‌ها استفاده می‌کند و این امر موجب کم شدن مصرف کربوهیدرات‌ها و لاکتوز می شود، اما با در نظر گرفتن چربی ‌ها دیگر این اتفاق نمی ‌افتد.

برای درک بهتر موضوع لازم است، بگوییم نمی ‌توانیم عنوان کنیم که کربوهیدرات‌ها بد یا خوب هستند، اما اگر استفاده شاخص گلیسمی بسیار بالا باشد، می‌تواند تولید انسولین را بیشتر کند و همین امر موجب زیاد شدن وزن و مبتلا شدن به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی نیز می گردد. احتمال دارد، بعضی از اشخاص وزن متناسبی داشته باشند و لاغر باشند، اما حدود ۵۰ هزار کالری با خود چربی حمل کنند، اما با در نظر گرفتن رژیم غذایی کتوژنیک می‌توانند پرانرژی باقی بمانند.

رژیم غذایی کتوژنیک چگونه کار می‌کند؟

رژیم غذایی کتوژنیک چگونه کار می‌کند؟

انواع رژیم غذایی کتوژنیک به چه صورت می باشد؟

بهتر است، بدانید که رژیم کتوژنیک دارای انواع گوناگونی می باشد که در ادامه این مبحث در رابطه با آن‌ها بیشتر برای شما صحبت می‌کنیم.

  • رژیم کتوژنیک استاندارد ( SD )

رژیم کتوژنیک استاندارد به این صورت است که در آن میزان استفاده از پروتین به صورت متوسط می باشد، همچنین در این رژیم استاندارد استفاده از کربوهیدرات ها کم می باشد. در این رژیم میزان کربوهیدرات هفتاد و پنج درصد و میزان پروتئین به میزان بیست درصد اعمال شده است.

  • رژیم کتوژنیک هدفمند ( TDK )

این نوع از رژیم کتوژنیک می ‌تواند به شما این امکان را دهد که تنها در برخی از مواقع کربوهیدرات را برای رژیم غذایی خود در نظر بگیرید و آن ‌ها را درطول وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

  • رژیم کتوژنیک چرخشی ( CKD )

در این نوع از رژیم غذایی کتوژنیک مواد غذائی پرچرب و پر کربوهیدرات قابل استفاده هستند. به ‌عنوان نمونه نیاز است که یک دوره ۵ روزه از رژیم غذایی کتو پیروی کنند و ۲ روز در هفته از رژیم غذایی کربوهیدرات زیاد استفاده نمایند تا این رژیم به‌ عنوان رژیم کتوژنیک چرخشی نام گرفته است.

  • رژیم کتوژنیک پر پروتئین

رژیم کتوژنیک پر پروتئین شباهت بسیاری به رژیم کتوژنیک استاندارد دارد، ولی اختلاف عمده‌ای که در این قسمت دیده می‌ شود، میزان استفاده از پروتئین در این دو روش می باشد.

در حالت کلی میزان استفاده از پروتئین ها در رژیم کتوژنیک پر پروتئین سی و پنج درصد، میزان استفاده از چربی ها شصت درصد و میزان استفاده از کربوهیدات ها پنج درصد تعیین شده است.

لازم به ذکر است، بدانید که تحقیقات گسترده ای بر روی رژیم کتوژنیک استاندارد و پر پروتئین انجام شده است. اصولاً رژیم‌ های غذایی کتوژنیک چرخشی و کتوژنیک هدفمند راهکار مناسبی برای ورزشکاران می باشند و ممکن است، در میزان کاهش وزن و ورزیده شدن اندام در این نوع رژیم ‌ها بیشتر از رژیم کتوژنیک استاندارد باشند.

سعی داریم در این مقاله در رابطه با اطلاعات رژیم کتوژنیک برای شما بیشتر بگوییم و همین‌طور چگونگی خارج شدن از رژیم کتوژنیک را برای شما مفصلاً بازگو کنیم، البته لازم به ذکر است، بگوییم که نیاز است، هر رژیم با مشاور تغذیه هماهنگ شود و با مشورت های لازم یک متخصص در این امور اقدام به استفاده از هرگونه رژیم داشته باشید.

رژیم کتوژنیک چه فوایدی برای دیابتی ‌ها و پیش دیابتی ها دارد؟

هنگامی دیابت رخ می دهد که اختلالات متابولیسم بدن با قند خون بالا اتفاق بیفتد و سبب به وجود آمدن عملکرد انسولین شود. حال به این نکته توجه کنید که استفاده از کتوژنیک می تواند باعث شود که مبتلا شدن به بیماری هایی متفاوت اعم از دیابت نوع دوم، پیش دیابت و سندروم در بدن افراد کمتر شود.

به واسطه رژیم کتوژنیک چربی های متعدد بدن به روش مستقیم کمتر می شوند. با در نظر گرفتن تحقیقات متعدد، پزشکان دریافته اند که با رعایت رژیم کتوژنیک میزان حساسیت های سلول ها به انسولین حدود ۷۵ درصد کمتر می شود.

طبق تحقیق دیگری که بر روی ۲۱ نفر از افراد دیابتی آزمایش شده است، حدود ۷ نفر از این اشخاص بعد از این‌که از رژیم غذایی که خارج شدند، نیاز بود که داروهای خود را متوقف کنند. به ‌طور کلی اگر بخواهیم مقایسه کاملی بین کاهش وزن در افرادی که از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کنند و افرادی که رژیم کربوهیدرات دارند، انجام دهیم، این مقایسه نشان می دهد که هنگامی که شدت دیابت در بدن کاهش می یابد، کاهش وزن تاثیر بسیاری پدیدار خواهد آمد.

از این رو رژیم کتوژنیک می‌ تواند کم کردن وزن زیادی در مقایسه با دیگر رژیم ‌های پر کربوهیدرات را داشته باشد. بر همین اساس افرادی که از این رژیم استفاده کرده‌اند، میزان داروهای خوراکی خود را کاهش داده اند و توانسته اند میزان قابل ‌توجهی از وزن خود را بکاهند.

رژیم کتوژنیک چه فوایدی برای دیابتی ‌ها و پیش دیابتی ها دارد؟

رژیم کتوژنیک چه فوایدی برای دیابتی ‌ها و پیش دیابتی ها دارد؟

درمان بیماری‌ها به واسطه رژیم کتوژنیک چگونه اتفاق می‌افتد؟

استفاده از رژیم کتوژنیک می ‌تواند به‌ عنوان یک راهکار مفید برای برطرف نمودن انواع بیماری‌ها علی‌الخصوص بیماری‌های عصبی همچون صرع باشد. طبق تحقیقات نشان داده شده این رژیم غذایی می ‌تواند سبب درمان انواع بیماری ‌های متفاوت شود و شرایط سلامتی مختلفی مانند موارد زیر به همراه داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم از مطلب متخصص تغذیه برای چاق شدن دیدن کنید.

  • بیماری قلبی

استفاده کردن از رژیم کتوژنیک باعث می شود که خطراتی همانند چربی بدن، سطح کلسترول، فشارخون و قند خون رو به بهبودی بروند و از این طریق سبب درمان بیماری‌های قلبی نیز می‌گردد.

  • سرطان

به ‌طورکلی استفاده از رژیم کتوژنیک می‌تواند سبب برطرف نمودن انواع مختلف سرطان‌ها باشد و از این طریق روند رشد تومور در بدن کاهش می ‌یابد.

سرطان

سرطان

  • بیماری آلزایمر

رژیم کتوژنیک در کم کردن نشانه های بیماری آلزایمر نیز اثر دارد و می‌ تواند از پیشرفت آن پیشگیری کند.

  • صرع

بر طبق آمار به دست آمده این رژیم برای برطرف نمودن انواع بیماری‌های عصبی علی‌الخصوص صرع بسیار کاربردی می‌باشد و از این طریق می ‌تواند سبب کاهش تشدید تشنج در افرادی که به صرع ابتلا دارند، شود.

  • بیماری پارکینسون

بعضی دیگر از تحقیقات به عمل داده ثابت کرده است که استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک می ‌تواند اثر زیادی بر روی بهبودی علائم بیماری پارکینسون بگذارد.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون

  • سندرم تخمدان پلی کیستینگ

رژیم کتوژنیک می تواند یک راهکار بسیار مفید برای سندرم تخمدان پلی کیستینگ باشد، زیرا همان طور که در مطالب بالا ذکر کردیم، این رژیم برای کاهش انسولین بسیار مفید واقع می شود.

  • آسیب مغزی

با در نظر گرفتن مطالعات انجام شده توسط پزشکان دریافتند که تراکم آسیب دیدگی های مغزی به واسطه رژیم کتوژنیک کاهش می یابد و از این طریق می تواند بیماری های مغزی را کنترل کند.

  • آکنه

به دلیل این‌که در رژیم غذایی کتوژنیک میزان سطح قند خون پائین تر است، از خوردن شکر و مواد قندی با فرآورده‌های افزودنی جلوگیری می شود و می ‌تواند در راستای برطرف نمودن آکنه کمک بسیار مفیدی داشته باشد.

البته باید در رابطه با این موضوع در زمینه‌های متفاوتی تحقیق کنید تا نتیجه‌های اصلی آن‌ها را مشاهده کنید. لازم به ذکر است، بدانید اگر قصد استفاده از انواع رژیم های متفاوت را دارید، باید با مشاوره تغذیه هماهنگی‌های مربوطه را انجام بدهید و حتماً برای انجام همه رژیم ‌ها با مشاور تغذیه مشورت کنید.

آکنه

آکنه

غذاهایی که در رژیم کتوژنیک نباید مصرف بشوند، کدام موارد می باشند؟

بهتر است، بدانید یکی از اصول استفاده از رژیم کتوژنیک این است که موادی که شامل کربوهیدرات های بسیاری می شوند، استفاده نشوند. به همین جهت لازم می‌دانیم لیستی از غذاهای مربوط که نیاز است، در رژیم کتوژنیک از آن‌ها استفاده نکنید را در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

غذاهایی که قند دارند: مانند نوشابه‌ها، اسموتی ها، آب‌میوه ها، کیک‌ها، بستنی‌ها، شکلات‌ها و غیره

غذاهایی که شامل غلات و نشاسته هستند: همانند ماکارونی، غلات، نان گندم، نان جو، پاستا و دیگر موارد

انواع میوه‌جات ها: استفاده از همه میوه ها به جز برخی از آن‌ها همانند توت‌فرنگی و توت‌ها که قند طبیعی دارند.

استفاده نکردن از لوبیاها و حبوبات: همانند انواع لوبیاها، باقالی، عدس، نخود و غیره

محصولات فاقد چربی و رژیمی: این محصولات به دلیل فراوری زیادی که در بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد، دارای کربوهیدرات بسیار زیادی هستند.

سبزیجات نشاسته‌ای و ریشه سبزیجات: استفاده از برخی صیفی‌جات همانند سیب‌زمینی شیرین، سیب‌زمینی معمولی، لبو، هویج و غیره توصیه نمی ‌شود.

استفاده از چاشنی‌ها یا سس ها: همانند انواع سس‌های متفاوت که دارای چربی های ترانس و شکر می باشند. این موارد در رژیم کتوژنیک استفاده نمی‌گردند.

چربی‌های مضر: همانند چربی‌های گیاهی جامد یا همان روغن نباتی و سس مایونز در رژیم غذایی کتوژنیک توصیه نمی‌شوند.

الکل: نوشیدنی های الکلی دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات می باشند و می ‌توانند بدن را از حالت کتوز خارج کنند. به همین سبب در رژیم غذایی کتوژنیک از این مواد نباید استفاده کرد.

غذاهای رژیمی که هیچ گونه قندی ندارند: علت عدم مصرف این غذاها این است ‌که غذاهای رژیمی دارای فرآوری‌های بسیار زیادی هستند و عموماً مقدار زیادی قند الکل نیز دارند و از این طریق می ‌توانند بر روی رژیم کتوژنیک اثرگذار باشند و سطح اجسام کتونی را بیشتر کنند.

غذاهایی که در رژیم کتوژنیک مجاز به استفاده هستید، کدام موارد می باشند؟

برای رژیم غذایی کتوژنیک نیاز است که وعده‌های غذایی شما با در نظر گرفتن مواد غذایی زیر استفاده شوند.

انواع گوشت:

استفاده از انواع گوشت در رژیم غذایی کتوژنیک همانند گوشت قرمز، استیک، ژامبون، سوسیس، مرغ، بوقلمون، بیکن و غیره مجاز است.

انواع ماهی‌های چرب: از انواع ماهی‌ها همانند تن ماهی سالمون و دیگر ماهی‌ها در رژیم کتوژنیک باید استفاده شود.

انواع تخم مرغ‌ها:

استفاده از انواع تخم پرندگان اعم از تخم‌مرغ، تخم بلدرچین و غیره در رژیم کتوژنیک نیاز است که استفاده شود.

کره و خامه:

استفاده از کره و خامه در رژیم کتوژنیک توصیه می‌شود، البته لازم به ذکر است، اگر از کره و خامه های محلی استفاده شود، نتیجه بهتری حاصل می گردد.

پنیر:

استفاده از پنیرها همانند پنیر فتا، پنیر گودا و پنیر خامه ای که از پنیرهای فراوری شده می باشند، در رژیم غذایی کتوژنیک مجاز می باشد.

استفاده از مغزها و دانه‌ها:

مصرف کردن روزانه بادام، گردو، بذرکتان، تخمه، کدو و غیره در رژیم غذایی کتوژنیک توصیه می‌گردد.

استفاده از روغن‌های سالم:

روغن هایی همانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آواکادو و در رژیم غذایی کتوژنیک مورد استفاده قرار می گیرند.

آواکادو: میوه آواکادو شامل روغن بسیاری است و در رژیم کتوژنیک مورد استفاده قرار می گیرد.

سبزیجات کم کربوهیدرات:

استفاده از تمامی سبزیجات برگ سبز همانند گوجه فرنگی، پیاز، فلفل و غیره در این نوع رژیم توصیه می‌گردد.

چاشنی‌ها:

مصرف روزانه فلفل، زردچوبه، نمک، زیره و دیگر چاشنی‌ها به میزان مناسب می تواند در این نوع رژیم مورد استفاده قرار بگیرد.

البته در نظر گرفتن این نکته که برای استفاده از هر نوع رژیم باید با مشاور تغذیه هماهنگی‌های لازم و مشورت انجام شود، بسیار مهم می باشد. باید بدانید که استفاده خودسرانه از رژیم ها ممکن است، عواقب خوبی به همراه نداشته باشد.

چاشنی‌ها:

چاشنی‌ها:

عواملی که در رژیمی کتوژنیک شما را تهدید می‌کنند چیست؟

در مطالب بالا ذکر کردیم که در رژیمی کتوژنیک محدودیت بسیار کربوهیدرات‌ها را داریم و در عوض دریافت چربی‌ها بسیار زیاد است. به همین جهت ممکن است، در برخی موارد فاز کتون سبب تغییرات متعددی در متابولیسم بدن شود و عوارضی برای افراد به همراه داشته باشند. حال در ادامه این مطلب در رابطه با چندین مشکل رژیم کتوژنیک برای شما صحبت می کنیم.

  • رژیم کتوژنیک می‌تواند، باعث آنفولانزای کتوژنیک شود:

هنگامی که دریافت کربوهیدرات به حداقل می‌ رسد و در طول روز حدود ۵۰ گرم استفاده می شود، می‌تواند سبب شوک دادن به بدن شود، زیرا افرادی که اضافه ‌وزن دارند، در ابتدا ذخیره بسیاری از کربوهیدرات را در بدن ندارند و نیاز است که برای تامین سوخت از کربوهیدرات‌ها استفاده کنند.

حال هنگامی‌که تمام ذخیره‌های بدن آن ‌ها از کربوهیدرات ها رو به اتمام می رود، سبب می شود که با در نظر گرفتن چربی‌ ها دچار علائمی همچون آنفولانزا شوید. علائم آن مانند سرگیجه، خستگی، سردرد، حالت تهوع، یبوست و غیره می ‌باشند.

علت به وجود آمدن این اتفاق به دلیل کمبود مایعات و الکترولیت‌های بدن در نظر گرفته شده است. بهتر است، بدانید اغلب افراد در ابتدای آغاز رژیم غذایی کتوژنیک گرفتار آنفولانزای کتوژنیک می شوند، اما به مرور علائم آن‌ها رو به بهبودی می ‌رود. برای این‌که بتوان علائم موجود را کاهش داد، نیاز است که آب بدن تامین گردد و مایعات بسیاری استفاده شود تا الکترولیت‌های لازم به واسطه مواد غذایی پر پتاسیم و پر سدیم به بدن دریافت شوند.

رژیم کتوژنیک می‌تواند، باعث آنفولانزای کتوژنیک شود:

رژیم کتوژنیک می‌تواند، باعث آنفولانزای کتوژنیک شود:

  • رژیم غذایی کتوژنیک امکان دارد، بر روی کلیه‌ها فشار وارد کند:

به دلیل این‌که در رژیم غذایی کتوژنیک استفاده از مواد پروتئین‌ها و چربی‌های حیوانی اعم از گوشت، تخم‌مرغ، پنیر و غیره بسیار زیاد می باشد و مصرف روزانه کربوهیدرات وجود ندارد، می تواند سبب به وجود آمدن مشکل سنگ کلیه در افراد بیشتر شود. به دلیل این‌که مصرف غذاهای گیاهی در این نوع رژیم بیشتر می باشد، بروز سنگ کلیه در رژیم کتوژنیک اتفاق می‌افتد و سبب اسیدی شدن خون و ادرار نیز می‌گردد. در نهایت کلسیمی که از طریق ادرار دفع می شود، افزایش پیدا می کند.

البته بر اساس برخی دیگر از تحقیقات میزان ترشح در ادرار به واسطه رژیم کتوژنیک کاهش پیدا می‌کند، زیرا سیترات با متصل شدن به کلسیم می‌تواند راهکار مؤثری برای به وجود آمدن سنگ کلیه در افراد شود. در همین هنگام وقتی ترشحات سیترات به واسطه ادرار از بدن دفع می‌گردند، می‌توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را در رژیم کتوژنیک بیشتر کنند.

به همین سبب افرادی که از بیماری‌های کلیوی رنج می ‌برند، نمی ‌توانند از رژیم کتوژنیک استفاده کنند، زیرا میزان پروتئین در این نوع رژیم بسیار بیشتر می باشد و کلیه ‌ها قادر به تنظیم میزان اسیدی و بازی بودن خون نیستند و در این راستا ممکن است، سبب اتفاقات ناگواری برای افرادی که دچار بیماری کلیوی هستند، شود.

  • رژیم کتوژنیک سبب تغییر وضعیت گوارشی و باکتری‌های مفید روده:

همان‌ طور که ذکر کردیم، رژیم کتوژنیک سبب دریافت کربوهیدرات به صورت محدود می‌شود. به همین سبب غذاهایی مانند میوه ها، حبوبات، سبزی‌ها، شامل فیبر غذایی نمی‌شوند و رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث یبوست فراوان در افراد گردد. با توجه به تحقیقات در نظر گرفته‌ شده توسط کارشناسان تغذیه مشخص شده است که ۶۵ درصد از افرادی که به علت بیماری صرع از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کردند، دچار یبوست فراوان شده بودند و با این مشکل دست ‌و پنجه نرم می‌کردند.

حتماً می‌ دانید که باکتری‌های مفیدی که در روده انسان فعالیت دارند، از فیبرها تغذیه می‌کنند. به همین جهت با استفاده از رژیم کتوژنیک سیستم ایمنی بدن دچار عفونت پذیری می شود. لازم است که از برخی غذاهایی که دارای فیبر زیاد همانند دانه چیا، ارزن، نارگیل، گل کلم، کلم بروکلی و سبزیجات برگ سبز هستند، استفاده شود.

  • کمبود مواد مغذی یکی دیگر از عوارض رژیم کتوژنیک

به دلیل این‌که استفاده از برخی میوه‌ها و حبوبات در رژیم کتوژنیک کمتر می‌شود، به همین جهت دریافت ویتامین‌ها و املاح کافی برای بدن کمتر می‌شود و ممکن است، باعث کمبود برخی ویتامین ‌ها و املاح در بدن گردد.

در تعداد زیادی مقالات مشاهده شده است که افرادی که رژیم کتوژنیک داشته‌اند، با کاهش میزان ویتامین های دی، منیزیم، فسفر و کلسیم در بدن رو به رو شده اند. بنا براین برای این‌که بتوانید از انواع رژیم‌ ها، علی‌الخصوص رژیم غذایی کتوژنیک استفاده کنید، نیاز است که با مشاور تغذیه هماهنگی لازم را داشته باشید و در موارد متفاوت از او مشورت بگیرید تا بدن شما دچار کمبود مواد غذایی نگردد.

کمبود مواد مغذی یکی دیگر از عوارض رژیم کتوژنیک

کمبود مواد مغذی یکی دیگر از عوارض رژیم کتوژنیک

  • رژیم کتوژنیک می‌تواند سبب هایپوگلایسمی می شود،

همان‌طور که ذکر کردیم، کتوژنیک می‌تواند در کنترل کردن اندازه قند خون برای اشخاص دیابتی بسیار مفید واقع شود و میزان هموگلوبین را کمتر کند. حال در نظر داشته باشید، افرادی که به دیابت نوع ۱ دچار هستند، ممکن است، در این شرایط در معرض هایپوگلاسمی باشند. از عوارض این مشکل لرزش، خستگی و تعریق بسیار زیاد می باشد و اگر در زمان لازم درمان انجام نشود، امکان این‌که فرد مورد نظر به کما برود و نهایتاً منجر به مرگ شود، بسیار زیاد است.

به دلیل این‌که بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ انسولین دریافت می کنند، در معرض خطر هایپوگلاسی قرار دارند و اگر از رژیم کتوژنیک استفاده کنند، به دلیل محدودیت کربوهیدرات احتمال دارد، این خطر رو به افزایش باشد و برای آن‌ها مشکلاتی به وجود بیاورد. به همین سبب توصیه می‌کنیم برای استفاده از هرگونه رژیم نیاز است که با مشاور تغذیه هماهنگی‌های لازم را انجام داد و در رابطه با آن رژیم با او مشورت کرد.

رژیم کتوژنیک می‌تواند سبب هایپوگلایسمی می شود،

رژیم کتوژنیک می‌تواند سبب هایپوگلایسمی می شود،

  • رژیم کتوژنیک ممکن است، سبب آسیب استخوانی شود

در برخی موارد دیده شده که با در نظر گرفتن رژیم کتوژنیک، فرد اختلالاتی در رابطه با استخوان داشته است. طبق مطالعات نشان داده شده دریافتیم که استفاده از رژیم کتوژنیک ممکن است، سبب کاهش استحکام استخوان‌ها شود.

در رابطه با همین موضوع مطالعه دیگری برای کودکان مبتلا به صرع نیز انجام شده است و مشاهده شده که حدود ۶۸ درصد از این افراد دچار تراکم استخوانی کم شده‌اند.

در برخی دیگر از مطالعات آمده است که استفاده از رژیم کتوژنیک در طی مدت ۱ ماه توانسته است احتمال شکستگی استخوان را در افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی کرده‌اند، بالا ببرد، البته در راستای این موضوع نیاز است که مطالعات بیشتری صورت بگیرد، اما باید بدانید که برای استفاده از هرگونه رژیم نیاز است که حتماً با مشاور تغذیه هماهنگ و مشورت کنید.

  • رژیم کتوژنیک ممکن است، سبب خطر بیماری‌های مزمن نیز شود،

بر اساس تحقیقات نشان داده شده، به علت این‌که غذاهای کم کربوهیدرات و پرچرب در رژیم کتوژنیک قرار دارند، احتمال دارد، برای سلامتی مناسب نباشند، اما رژیم‌هایی که مصرف‌ غذاهای گیاهی در آن‌ها بیشتر است، برای سلامتی انسان مفیدتر واقع شده‌اند. رژیم‌ های کربوهیدرات کم با غذاهای حیوانی باعث مرگ‌ و میر افراد و به وجود آمدن بیماری‌های مزمن در آن‌ها شده است.

همان طور که ممکن است، شما نیز مطالعه کرده باشید، در منابع دیگر تحقیقاتی بر روی پانزده هزار نفر از اشخاص بزرگ در نظر گرفته شده است که این افراد از ۲ رژیم کم کربوهیدرات و پر کربوهیدرات استفاده کرده اند که به وجود آمدن بیماری‌های مزمن برای آن‌ها و افزایش مرگ ‌و میر را به دنبال داشته است.

با این‌حال نیاز است، برای به اثبات رساندن این فرضیه تحقیقات بیشتری انجام داد، اما لازم به ذکر است، بدانید که برای استفاده از انواع رژیم‌ ها نیاز است که با مشاور تغذیه هماهنگی و مشورت کنید.

رژیم کتوژنیک یک رژیم خوب است، اما نه برای همه افراد

رژیم غذایی کتوژنیک با در نظر گرفتن این‌که برای چه افرادی استفاده شود، می‌تواند عالی باشد. مثلاً اشخاصی که درگیر اضافه ‌وزن و چاقی هستند و همین طور از مشکل دیابت رنج می ‌برند و دنبال به دست آوردن سلامت متابولیسمی خود می باشند، می توانند از رژیم کتوژنیک استفاده کنند و این رژیم برای آن‌ها بسیار خوب باشد.

در همین راستا برخی از ورزشکاران نیز ممکن است، علاقه شدیدی به اضافه کردن عضلات زیادی برای وزن خود یا دیگر قسمت‌های اندام داشته باشند و ممکن است، به کار گیری رژیم کتوژنیک برای آن‌ها مناسب در نظر گرفته نشود، اما به ‌طورکلی این رژیم همانند دیگر رژیم‌ها هنگامی می‌تواند کارساز و مفید باشد، اگر بدن شما بتواند با آن سازگاری داشته باشد.

به همین جهت لازم است که در رابطه با تغذیه و داشتن سلامتی و کاهش وزن از روش مؤثر برای بدن خود استفاده کنید، البته در برخی موارد به اثبات رسیده است که کاهش وزن به واسطه رژیم غذایی کتوژنیک بسیار مؤثر واقع شده است، اما بهتر است، بدانید که رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن ممکن است، مناسب باشد،

اما برای این‌که بتواند مواد مغذی کافی را برای بدن تامین کند، ممکن است، چندان عملکرد خوبی نداشته باشد. لازم به ذکر است، بگوییم برای استفاده از هرگونه رژیم غذائی حتماً باید با مشاور تغذیه مشورت کنید و با هماهنگی‌های ایجاد شده مشاوره تغذیه خود می ‌توانید اقدام به انجام رژیم ‌های غذایی کنید. در غیر این ‌صورت ممکن است، عوارض خطرناکی برای شما اتفاق بیفتد.

رژیم کتوژنیک یک رژیم خوب است، اما نه برای همه افراد

رژیم کتوژنیک یک رژیم خوب است، اما نه برای همه افراد

برای کاهش وزن سریع رژیم کتوژنیک در نظر گرفته می شود

همان‌طور که ذکر کردیم، برای کاهش وزن سریع رژیم کتوژنیک در نظر گرفته می شود، اما ممکن است که این رژیم دارای عوارض خاصی نیز باشد. اغلب مشاوران تغذیه در نظر می‌گیرند که این رژیم غذایی باید در مدت زمان کوتاهی نهایتاً بین ۱ تا ۳ ماه در نظر گرفته شود،

البته این زمان ممکن است، برای هر شخص با توجه به در نظر گرفتن شرایط جسمانی او متفاوت باشد. افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند، نیاز است که بعد از گذشت چندین هفته دیگر از این رژیم تبعیت نکنند و از رژیم کتوژنیک خارج شوند، اما دلایل متعددی وجود دارد که نیاز است، حتماً خروج از رژیم کتوژنیک صورت بگیرد، این دلایل چه می‌تواند باشد؟

بهتر است، بدانید رژیم کتوژنیک لازمه زندگی سالم نمی باشد و احتمال دارد، عوارض متعددی با خود داشته باشد. اگر رژیم کتوژنیک در مدت زمانی طولانی استفاده شود، ممکن است، تبعاتی با خود به ‌همراه داشته باشد و سبب مشکلات جسمی برای افراد گردد. اگر بخواهیم مهم‌ترین دلایلی که نیاز است، حتماً از رژیم کتوژنیک خارج شویم، را نام ببریم می ‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم و البته نباید از این عوارض چشم ‌پوشی کرد.

  • کمبود برخی از مواد غذایی

هنگامی‌که رژیمی که شروع می‌شود مطمئناً نمی‌توانید برخی از مواد غذایی را مصرف کنید و احتمال دارد، بدن شما با کمبود برخی از مواد غذایی روبرو باشد، یکی از مهم‌ترین این مواد غذایی فیبرها می باشند، زیرا میزان چربی و پروتئین در بدن شما افزایش می‌یابد.

  • افزایش کلسترول خون

تا به این‌ جا متوجه شدید که برای استفاده از رژیم کتوژنیک نیاز است که میزان مصرف چربی ‌ها را بیشتر کنیم. به همین سبب افزایش چربی‌ ها در رژیم غذائی کتوژنیک سبب می شود که افزایش کلسترول خون در بدن شما اتفاق بیفتد و سرانجام ممکن است، درصد مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی عروقی برای شما بیشتر شود.

افزایش کلسترول خون

افزایش کلسترول خون

  • ضعیف شدن عملکرد اندام‌های بدن

مهم ‌ترین سوخت سلول‌های بدن گلوکز می باشد. بدن برای این‌که بتواند سریع سوخت ‌و ساز مفیدی داشته باشد، از مواد غذایی کربوهیدرات استفاده مفیدی می کند، اما در رژیم غذایی ممکن است، گلوکز و کربوهیدرات به اندازه کافی وجود نداشته باشند و از این طریق بدن به تدریج با استفاده از تجزیه پروتئین ها نیاز است که انرژی خود را تامین کند.

همین امر سبب می شود که بافت‌ های آسیب ‌دیده ترمیم نشوند. در برخی موارد ممکن است که بدن برای این‌که بتواند انرژی مورد نیاز خود را تامین کند به سراغ تجزیه پروتئین‌هایی که در اندام‌های دیگر و ماهیچه‌هایی هم چون قلب وجود دارند، برود و از این طریق می ‌تواند سبب ضعیف شدن عملکرد اندام‌های بدن شود.

  • کم‌آبی بدن

یکی از مهم‌ترین مواردی که در رژیم کتوژنیک قرار دارد، این است که سوخت ‌و ساز بدن افزایش می یابد و سبب به وجود آمدن کتون نیز می شود. هنگامی‌که کتون ها بیش از حد تولید شوند، می ‌توانند شرایطی را به وجود بیاورند که سطح اسیدی خون نیز رو به افزایش برود. به همین سبب بدن در تلاش است تا بتواند میزان سطح اسیدی خون را بکاهد. در همین راستا میزان زیادی از آب بدن با در نظر گرفتن مواد اسیدی خون خارج می‌ شود و بدن دچار کم‌آبی می‌گردد.

نیاز است که برای خروج از رژیم کتوژنیک حتماً با احتیاط عمل کنید و در این راستا از یک فرد با تجربه و مشاور تغذیه مشورت لازم را بگیرید و هماهنگی‌های لازم را در این رابطه با او انجام دهید.

کم‌آبی بدن

کم‌آبی بدن

چرا باید با احتیاط از رژیم کتوژنیک خارج شد؟

همان‌طور که ذکر کردیم و تا به این‌جای این مطلب آگاه شدید، در رژیم کتوژنیک استفاده از کربوهیدرات‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند و نیاز است که برای سوخت ‌و ساز بدن از چربی ‌ها استفاده مفیدی داشته باشید.

حال برای این‌که بتوانید از رژیم کتوژنیک خارج شوید، باید نکات مهمی را در نظر گرفت تا سلامتی شما با مشکلی مواجه نشود. به ‌عنوان نمونه فرض کنید، هنگامی که شما قصد دارید، رژیم کتوژنیک را کنار بگذارید، کربوهیدرات زیادی مصرف کنید و ممکن است، دچار مشکلاتی شوید. عوارض متعددی از مصرف بسیار زیاد کربوهیدرات‌ها بعد از رژیم کتوژنیک وجود دارند که می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نفخ و ناراحتی مزاج
  • یبوست و اسهال
  • افزایش وزن
  • بالا رفتن میزان قند خون
  • احساس گرسنگی شدید
  • اعتیاد بسیار به شکر

خروج از رژیم

ممکن است، هنگامی‌که در حال مطالعه این مقاله هستید، شما نیز قصد خروج از این رژیم را داشته باشید، اما آگاهی لازم در رابطه با چگونگی خارج شدن از رژیم کتوژنیک را ندارید و نگران این مطلب هستید که بعد از خارج شدن از رژیم کتوژنیک چه چیزی در انتظار سایز شکم شما می باشد.

بهتر است، در رابطه با این موضوع آگاهی داشته باشید که قطعاً هنگامی‌که از این رژیم خارج می شوید، مقداری از وزن قبل از رژیم شما برگشت داده می شود و ممکن است تا حدودی نیز ناراحتی‌هایی در بدن شما رخ دهد. به دلیل این‌که مجدداً بدن قرار است، خود را با یکی دیگر از انواع تغذیه انطباق بدهد. به همین سبب ممکن است، میزان کمی اذیت شوید،

اما در این رابطه بهتر می‌ دانیم این موضوع را در اختیار شما قرار دهیم که برای مشکلات گوارشی همانند یبوست و نفخ خود را آماده کنید، اما جای هیچ‌گونه نگرانی وجود نخواهد داشت و مشکلات سختی برای شما رخ نخواهد داد. با استفاده از مشاوره تغذیه اقدام به خارج شدن از رژیم کتوژنیک کنید و با هماهنگی و مشورت او پیامدهای مدنظر او را دنبال کنید،

زیرا بدن انسان به طرز شگفت‌انگیزی می ‌تواند خود را با هر محیطی سازگار نشان دهد، اما در نظر گرفتن این موضوع که خودسرانه اقدام به خارج شدن از رژیم کتوژنیک کنید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مشورت های یک مشاور تغذیه در این رابطه می ‌تواند کمک به سزایی برای شما به ‌همراه داشته باشد.

خروج از رژیم

خروج از رژیم

نکات مهم برای خروج بی‌خطر از رژیم کتوژنیک چیست؟

در ادامه این مطلب قصد داریم در رابطه با نکات مهمی برای خروج بی‌خطر از رژیم کتوژنیک با شما صحبت کنیم و در این راستا به این موضوع بپردازیم که با اقدام‌های خودسرانه نباید از این رژیم خارج شوید و نیاز است که برای هر رژیم با مشاور تغذیه هماهنگ و مشورت کنید تا بتوانید سلامت بدن خود را تضمین کنید.

با پیروی کردن اصولی که مشاور تغذیه برای شما در نظر می‌گیرد، بدن شما دچار شوک نمی شود و از این تغییر و سبک زندگی مشکلاتی برای شما به وجود نمی‌آید. در این راستا نیز حتماً احتمال بازگشت وزن شما کمتر خواهد بود. حال در ادامه این موضوع با نکاتی برای خروج بی‌خطر از رژیم کتوژنیک با ما همراه باشید.

  • به آرامی مصرف کربوهیدرات را افزایش دهید،

برای این‌که بتوانید به آسودگی از رژیم غذایی کتوژنیک خارج شوید، نیاز است که به مرور و کم کم مصرف کربوهیدرات را بیشتر کنید. هیچ گاه برای خارج شدن از رژیم غذایی کتوژنیک نباید به یک ‌باره غذاهایی که دارای کربوهیدرات بسیاری هستند، استفاده کنید، زیرا ممکن است، در این راستا قند خون شما دچار بالا و پایین شدن شدید شود و از همین طریق میزان خستگی، تحریک ‌پذیری، سرگیجه و احساس سبکی برای شما اتفاق بیفتد،

البته لازم به ذکر است، بدانید که ممکن است، واکنش ‌های متفاوتی در هر کسی ظاهر شود، اما به ‌هرحال برای این‌که امنیت سلامت شما را تضمین کنیم، لازم می دانیم ذکر کنیم که مصرف کربوهیدرات به آرامی و کم‌کم وارد رژیم غذایی جدید شما شود تا دچار مشکلات و علائم دیگری نشوید.

برای این‌که بتوانید از حالت رژیم کتوژنیک خارج شوید و تغییر سبک غذایی داشته باشید، باید به میزان حداقل ۲ الی ۳ هفته زمان سپری شود. در طی این زمان بدن شما می تواند با شرایط جدید تطبیق شود و بتواند مصرف کربوهیدرات‌ها را به جای چربی ها در نظر بگیرد.

در حالت کلی توصیه ما بر این است که برای این‌که بدن به یک ‌باره دریافت کربوهیدرات‌ها را نداشته باشد و بتواند با شرایط جدید سازگار شود، هر ۲ تا ۳ روز یک ‌بار حدود ۱۰ درصد کربوهیدرات استفاده شود، البته در این رابطه نیاز است که مشورت مشاور تغذیه را در نظر داشته باشید و با هماهنگی او اقدام به انجام این کار کنید.

  • کربوهیدرات‌هایی که هضم سختی دارند، را وارد رژیم غذایی خود کنید،

هنگامی‌که قصد دارید، از رژیم غذایی کتوژنیک خارج شوید، نیاز است، غذاهایی که دارای کربوهیدرات مقادیر زیادی کربوهیدرات هستند، بعد از مدت زمان زیادی به مرور وارد رژیم غذایی شما شوند. توصیه می‌کنیم از مواد غذایی که دارای کربوهیدرات‌ها با هضم سخت می باشند و سرشار از فیبر و پروتئین هستند، استفاده شود.

برای شروع می‌توانید از مغزها همانند مغز بادام هندی استفاده کنید. همین طور استفاده از آواکادو در اولین روزهای تغییر سبک رژیم می ‌تواند کمک بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. در این راستا گزینه بعدی برای شروع سبک جدید رژیم غذایی لوبیا می باشد.

اغلب پزشکان تغذیه و مشاوران پیشنهاد می‌کنند که به جای پاستای نشاسته از پاستایی که از لوبیا و یا نخود سبز تشکیل شده باشد، استفاده کنید. این گونه از غذاها برای این‌که بتوانید کربوهیدرات بدن خود را بازگردانید و تغییر سبک رژیم داشته باشید، مناسب به حساب می‌آیند.

کربوهیدرات‌هایی که هضم سختی دارند، را وارد رژیم غذایی خود کنید،

کربوهیدرات‌هایی که هضم سختی دارند، را وارد رژیم غذایی خود کنید،

  • غذاهای پر فیبر مصرف کنید،

هنگامی که قصد خروج از رژیم کتوژنیک را دارید، باید میزان کربوهیدارت بدن خود را به مرور افزایش دهید، بنابراین لازم است که از غذاهای پر فیبر و غلات همانند سبزیجات،میوه ها، حبوبات نیز استفاده کنید.

به دلیل این‌که میزان محتوای فیبر آن‌ها بسیار زیاد می ‌باشد، می توانند جلوی بالا رفتن ناگهانی قند شما را بگیرند. استفاده از آب زیاد در این راستا به شما کمک کند. پس لازم است، به طور مداوم آب بنوشید، زیرا آب می‌ تواند کمک کند که فیبرها در سیستم گوارش شما به جلو رانده شوند و هضم غذا‌ها را آسان ‌تر نیز می کند.

  • مصرف قند را کنترل کنید،

در هنگامی‌که از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنید، مجاز هستید که از مواد غذایی و دسر هایی که چربی بسیار بالایی دارند، استفاده مفید داشته باشید، اما این روند به این معنا نمی باشد که می ‌توانید استفاده از قند ها را نیز به میزان بالا داشته باشید، بلکه بعد از گذشت چندین ماه از پیروی کردن رژیم کتوژنیک دیگر بدن تمایلی به استفاده از قند و شکر ندارد و میزان استفاده از قند و شکر به ‌شدت کاهش می ‌یابد، اما طی تحقیقات نشان داده شده به واسطه مشاوره تغذیه، استفاده از شکر می ‌تواند اعتیاد به همراه داشته باشد.

به همین سبب هنگامی پیروی از رژیم کتوژنیک ، وابستگی جسمی و ذهنی که افراد به قند و شکر دارند، بر طرف می شود و این وابستگی به مرور به چربی‌ ها تغییر می‌کند و به واسطه آن‌ ها میزان انرژی بدن بیشتر می‌ شود و احساس شادی بیشتری در بدن به وجود می‌آورد. به همین سبب در دوره رژیم کتوژنیک یک امکان بسیار مهم برای شما فراهم می شود که شیوه زندگی سالم بدون شیرینی ‌جات را داشته باشید.

غذای دارای شکر زیاد

برای استفاده از کربوهیدرات‌ها در روزهای آغازین، برای خارج شدن از رژیم کتوژنیک لازم است مواردی را رعایت کنید. این موارد عدم استفاده از مواد غذایی که دارای شکر زیادی هستند، می باشد.

عموماً شکر بیشتر از ۴ گرم بعد از خارج شدن از رژیم کتوژنیک برای شما توصیه نمی ‌شود، اما این‌که بتوانید به میزان مصرف نکردن مواد غذایی که قند طبیعی دارند، توجه بسیاری داشته باشید، در دوره خروج از رژیم کتوژنیک بسیار اهمیت دارد.

به ‌عنوان نمونه بهتر است، بدانید که استفاده یک قاشق غذاخوری عسل می ‌تواند مطابق با ۱۷ گرم قند در این دوره باشد و سبب آسیب های بسیاری برای شما نمی شود و ممکن است که بعد از خروج رژیم کتوژنیک قند خون شما را به‌ طور قابل ‌توجهی بیشتر کند.

غذای دارای شکر زیاد

غذای دارای شکر زیاد

  • بدن خود را هیدراته نگه دارید،

نوشیدن آب فراوان یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهمی است که در هنگام خروج از رژیم کتوژنیک و تغییر سبک زندگی می‌ تواند کمک بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. با استفاده از نوشیدن آب بدن شما هیدراته می شود و از این طریق بسیار مفید می باشد.

هنگامی‌که کم ‌آبی در بدن رخ می دهد، سبب احساس گرسنگی بیشتر می شود، اما شما فقط تشنه هستید. پس به میزان کافی آب مصرف کنید، البته در این راستا توصیه ‌های مشاور تغذیه خود را جدی بگیرید و نیاز است که برای تغییر سبک رژیم خود حتماً با مشاور تغذیه هماهنگی و مشورت ‌های لازم را داشته باشید.

 

  • به پروتئین مصرفی خود توجه داشته باشید،

همان‌ طور که می ‌دانید استفاده از رژیم کتوژنیک سبب می شود که غذا های پر چرب بسیار استفاده کنید، اما غذا هایی که استفاده می‌کنید، میزان متوسطی پروتئین شامل می شوند و از این طریق می توانند کمک مؤثری برای اشتها باشند.

چنانچه قصد دارید که از رژیم غذایی کتوژنیک خارج شوید و سبک زندگی خود را تغییر دهید، نمی ‌توانید پروتئین ‌ها را به‌ عنوان یک کنترل‌کننده اشتها استفاده کنید. حتماً می ‌دانید که احساس گرسنگی در هر فردی بسیار طبیعی است و نیاز نیست که نگران این حالات خود باشید.

فقط بهتر است که هنگام مصرف مواد غذایی، به میزان پروتئینی که بدن شما دریافت می کند دقت کنید و حتماً از غذاهایی استفاده کنید که شامل پروتئین ‌های بدون چربی باشند و یا اگر پروتئین‌های آن‌ها شامل چربی می باشد، از چربی‌های سالم استفاده شده باشد. در این راستا توصیه ‌های مشاور تغذیه می‌ تواند راهنمایی خوبی برای سبک زندگی شما و خارج شدن از رژیم کتوژنیک باشد.

  • به طور منظم ورزش کنید

هنگامی‌که از رژیم کتوژنیک خارج شوید و مصرف کربوهیدرات‌ها را مجدداً آغاز کنید، حتماً به این موضوع پی می ‌برید که انرژی شما به نسبت گذشته بسیار بیشتر شده است. به همین سبب مهم‌ترین کاری که نیاز است، در این بخش از زندگی خود انجام دهید، این است که انرژی خود را با در نظر گرفتن روندی مثبت سپری کنید. یعنی می‌ توانید افزایش فعالیت بدنی خود را به همراه داشته باشید.

ورزش کردن در این راستا می ‌تواند کمک بسیار زیادی برای شما به همراه داشته باشد. همین طور سلامت زندگی شما را تضمین کند. اگر بعد از خارج شدن از رژیم کتوژنیک میزان کمی احتمال بازگشت وزن شما داشته باشد، با ورزش کردن می ‌توانید این احتمال را به حداقل برسانید و سلامت خود را تضمین کنید.

به طور منظم ورزش کنید

به طور منظم ورزش کنید

  • شرایط محیطی را کنترل کنید،

هنگامی‌که تازه ابتدای آغاز رژیم کتوژنیک شما می باشد، احتمالاً زمان معینی را برای افزودن دانسته ‌های خود در رابطه با رژیم کتوژنیک صرف می‌کنید و شیوه زندگی خودتان را به آن سبک طبیعی تغییر می دهید.

حال اگر قصد خروج از رژیم کتوژنیک را داشته باشید، نیاز است که آگاهی لازم را برای خارج شدن از این رژیم کسب کنید تا بدن شما بتواند به بهترین نحوه ممکن با شرایط به ‌وجود آمده تطبیق داده شود و تغییرات بزرگ و سبک جدید زندگی تان سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای سلامتی شما نشود.

عموماً برای این‌که بتوانید کاهش وزن داشته باشید، نیاز نیست که غذا مصرف نکنید. به دلیل این‌که اغلب ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که تمامی موارد اعم از دوستان، خانواده، میزان فعالیت بدنی و دیگر موارد بر روی کاهش وزن و تناسب اندام تعقیب اثرگذار هستند.

به همین جهت لازم است، هنگامی که قصد خارج شدن از رژیم کتوژنیک را دارید، عادات نادرست خود را کنار بگذارید و به وزن ایده‌آل خود برسید. حال اگر آداب عادات نادرست خود را تکرار کنید، مجدداً وزن اولیه شما بازگشت خواهد داشت.

برای این‌که بتوانید با روند صحیح از رژیم کتوژنیک خارج شوید، نیاز است که توصیه ‌های مشاور تغذیه را در نظر بگیرید و با هماهنگی و مشورت او اقدام به خارج شدن از رژیم کتوژنیک کنید.

آیا بعد خروج از رژیم کتوژنیک می‌توان مجدداً این رژیم را آغاز کرد؟

هنگامی‌که قصد خارج شدن از رژیم کتوژنیک را دارید، اما مجدداً ممکن است، به این رژیم روی بیاورید، نیاز است که ۲ الی ۳ روز مجدداً وارد فاز کتو سوزی شوید. این دوره به این جهت لازم است تا بدن شما بتواند به جای سوزاندن چربی ‌ها خودش را با سوزاندن کربوهیدرات ‌ها تطبیق دهد.

به همین جهت اگر رفتار غذایی نادرستی در راستای استفاده از شکر و کربوهیدرات ‌ها داشته باشید و به میزان کنترل ‌نشده از آن ‌ها استفاده کنید. ممکن است، عوارض جبران ‌ناپذیری بر روی سلامت شما تاثیر گذار بگذارند. در همین راستا برای شروع هر گونه رژیمی بهتر است که با مشاور تغذیه هماهنگ نموده و مشورت‌ های لازم را انجام دهید.

آیا بعد خروج از رژیم کتوژنیک می‌توان مجدداً این رژیم را آغاز کرد؟

آیا بعد خروج از رژیم کتوژنیک می‌توان مجدداً این رژیم را آغاز کرد؟

سخن پایانی

به ‌طورکلی در این مقاله قصد داشتیم در رابطه با رژیم کتوژنیک و چگونگی خارج شدن از آن بیشتر برای شما بگوییم. هدف از انجام این رژیم داخل شدن کربوهیدرات ‌ها و تغییر سبک زندگی برای به وجود آمدن تعادل سالم در رژیم غذایی و شیوه زندگی می باشد. همان‌طور که می ‌دانید افزایش وزن به عنوان معضل بسیار ترسناک و دلهره آوری برای اغلب افراد در نظر گرفته شده است،

اما با استفاده از رژیم کتوژنیک می‌توان یک انتخاب درست به جهت استفاده از چربی ‌های سالم و پروتئین ها داشت و میزان مصرف کربوهیدرات ‌های با کیفیت همانند سبزیجات ها را متعادل کرد. در این رژیم میوه‌جات کم قند نیز می ‌توانند حضور داشته باشند و سبب کاهش وزن شوند.

در این مطلب عنوان کردیم که خارج شدن از رژیم که تو به چه صورت می باشد. در ابتدای مطلب در رابطه با رژیم کتوژنیک صحبت کردیم و از کارایی آن بیشتر برای شما گفتیم. رژیم کتوژنیک دارای انواع متفاوتی است که در مطالب بالا به شرح آن پرداختیم. ممکن است که رژیم کتوژنیک فواید متعددی برای دیابتی ‌ها و پیش دیابتی ها داشته باشد.

مفید بودن در درمان بیماری ها

به همین سبب لازم دانستیم در رابطه با این مسئله نیز برای شما صحبت کنیم. رژیم کتوژنیک برای درمان بعضی از مریضی ها مفید واقع می شود که در مطالب بالا عنوان کردیم که می‌ تواند در راستای کدام یک از بیماری‌ها موفق باشد. عوامل متعددی ممکن است، رژیم کتوژنیک را تهدید کنند.

در مطالب بالا بیشتر در رابطه با این موضوع برای شما صحبت کردیم. از غذاهایی که نیاز است، در این رژیم استفاده بشوند و غذاهایی که استفاده آن‌ها توصیه نمی‌ شود، بیشتر گفتیم. اغلب افراد این رژیم را یک رژیم خوب می‌دانند، البته نه برای همه افراد. نیاز است که با شرایط بدنی افراد وقف داده شود و افراد برای خروج از آن حتماً به موارد مهمی که اشاره کردیم، عمل کنند.

نیاز است که همواره برای شروع و خارج شدن از هر رژیم با مشاور تغذیه هماهنگی ‌های لازم و مشورت کرد تا سلامت بدن شما تضمین گردد. امیدواریم که از مطالعه مطالب بالا لذت برده باشید.

مفید بودن در درمان بیماری ها

مفید بودن در درمان بیماری ها

در اینجا به پایان مقاله ی خارج شدن از رژیم کتوژنیک رسیدیم. امید است مطالب ارائه شده در خصوص خارج شدن از رژیم کتوژنیک برای شما مفید بوده باشند.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید