مشاوره غذایی برای لاغری

متخصص تغذیه شرق تهران
متخصص تغذیه شرق تهران
2020/09/23
متخصص تغذیه تعیین جنسیت
متخصص تغذیه تعیین جنسیت
2020/09/25
مشاوره غذایی برای لاغری

مشاوره غذایی برای لاغری

اقدام به مشاوره غذایی برای لاغری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. به خصوص برای آن دسته از افرادی که قصد دارند، وزن خود را کاهش داده و به وزن ایده آلی برسند.

مشاوره غذایی برای لاغری

مشاوره غذایی برای لاغری

اگر چنین افرادی بدون مشاور گرفتن از پزشکی که در زمینه ارائه رژیم غذایی مناسب تخصص و تجربه کافی دارند، برای لاغری اقدام کنند، نه تنها به نتیجه دلخواه دست پیدا نکرده، بلکه به سلامتی آنها آسیب های جدی و جبران ناپذیری وارد خواهد شد.

به همین جهت بهترین روش برای رسیدن به وزن مناسب و جلوگیری از هر گونه خطر این است که به یک مشاور غذایی خوب مراجعه کنیم.

مشاوره غذایی برای لاغری

مشاوره غذایی برای لاغری

در این مقاله به منظور افزایش آگاهی شما در زمینه متخصص تغذیه تصمیم داریم به پاسخ پرسش های زیر بپردازیم.

  1. منظور از مشاوره غذایی برای لاغری چه کسی است؟
  2. چه کسانی به مشاوره غذایی برای لاغری مراجعه می کنند؟
  3. چه زمانی باید به مشاوره غذایی برای لاغری مراجعه کنیم؟
  4. مهمترین وظایف مشاوره غذایی برای لاغری کدامند؟
  5. بهترین مشاوره غذایی برای لاغری از چه ویژگی هایی برخوردار می باشد؟
  6. مشاوره غذایی برای لاغری در چه زمینه هایی باید مهارت داشته باشد؟
  7. مشاوره غذایی برای لاغری چه توصیه هایی را ارائه خواهد داد؟
  8. آیا مشاوره غذایی برای لاغری عمل های جراحی را توصیه می کند؟
  9. هنگام انتخاب مشاوره غذایی برای لاغری چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهیم؟

 

منظور از مشاوره غذایی برای لاغری چه کسی است؟

منظور از مشاور غذایی برای لاغری کسی است که تخصص و مهارت او در زمینه تغذیه و رژیم غذایی می باشد. این متخصص به تمام کسانی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند، کمک می کند تا رژیم غذایی مناسب را دنبال کرده و برای آنها برنامه غذایی سالمی را تنظیم خواهد کرد.مشاور غذایی ابتدا عادات غذایی افراد را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده، سپس غذاهای مورد نیاز را به آنها تجویز می کند.

علاوه بر این به افراد آموزش می دهد که چگونه برنامه غذایی را دنبال کنند و در حالی که نتیجه برنامه را پیگیری می کند، با تهیه کردن گزارش های مربوطه از روند درمان مطلع می شود.

منظور از مشاوره غذایی برای لاغری چه کسی است؟

منظور از مشاوره غذایی برای لاغری چه کسی است؟

چه کسانی به مشاوره غذایی برای لاغری مراجعه می کنند؟

مشاوره غذایی برای لاغری قادر است، برای تمام افراد با رده های سنی مختلف از جمله کودکان، میانسالان، بیماران، افراد مبتلا به چاقی و غیره با توجه به شرایط و نیازی که دارند، برنامه غذایی مناسبی را تجویز کند.

معمولا کسانی که به بیماری خاصی مبتلا هستند، برای اینکه خیلی سریع به سلامتی و بهبودی دست یابند و همچنین برای دریافت برنامه غذایی به مشاور غذایی مراجعه می کنند. بیماران مبتلا به ناراحتی هایی از جمله کلیوی، گواشی و کبدی، قلبی و بیماران سرطانی که در حال گذراندن دوره شیمی درمانی و رادیوتراپی می باشند، به منظور کنترل و بهبود حتما باید توسط مشاور غذایی ویزیت شوند.

چه کسانی به مشاوره غذایی برای لاغری مراجعه می کنند؟

چه کسانی به مشاوره غذایی برای لاغری مراجعه می کنند؟

چه زمانی باید به مشاوره غذایی برای لاغری مراجعه کنیم؟

علاوه بر وزن و شرایط جسمانی عوامل مهم دیگری نیز می باشند که با توجه به آنها شرایط مراجعه کردن به مشاوره غذایی برای لاغری یا مورد استفاده قرار دادن رژیم های غذایی خاص فراهم شده و ضرورت پیدا خواهد کرد.

هر شخصی باید همیشه از وضعیت سلامتی خود مطلع باشد تا در صورتی که متوجه کوچکترین تغییرات شد، خیلی سریع مشکل را پیگیری کرده و از مبتلا شدن به بیماری جلوگیری کند. علائم و نشانه های بسیار زیادی هستند که در صورت مشاهده هر یک از آنها باید به مشاوره غذایی برای لاغری مراجعه کنیم. در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

چه زمانی باید به مشاوره غذایی برای لاغری مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به مشاوره غذایی برای لاغری مراجعه کنیم؟

حساسیت داشتن به مواد غذایی:

در بسیاری از موارد پیش آمده که با خوردن یک سری از مواد غذایی دچار حساسیت می شویم که با آزار و ناراحتی های بسیار زیادی همراه می باشد. در صورتی که بدن شما نسبت به خوردن مواد غذایی خاصی واکنش نشان می دهد، به هیچ عنوان مصرف آن را قطع نکنید و قبل از انجام این کار حتما با یک مشاور غذایی خوب مشورت کنید، چرا که دنبال کردن مراحل صحیح باعث می شود، علت این علائم به درستی تشخیص داده شود.

پیشنهاد می کنیم از مقاله مشاوره تخصصی لاغری دیدن کنید.

یبوست و کار نکردن شکم به طور منظم:

تعداد زیادی از پزشکان می گویند روده باید روزی یک الی دو بار حرکت کند. کسانی که شکم آنها در طول روز کار نمی کند حتما باید توسط پزشک ویزیت شوند. ممکن است، برخی از افراد بر این باور باشند که چنین چیزی کاملا طبیعی بوده و مراجعه کردن به پزشک ضرورتی ندارد. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، حداقل باید مواد غذایی که باعث ایجاد شدن یبوست می شوند را قطع کنید.

نفخ یا درد شکم:

بسیاری از افراد هنگامی که لبنیات مصرف می کنند، به شکم درد یا نفخ مبتلا خواهند شد. به دلیل اینکه آنها قادر نیستند لاکتوز موجود در لبنیات را تحمل کنند. به همین جهت توصیه می شود، این افراد به مشاور تغذیه مراجعه کنند. مشاور غذایی بهترین و مناسب ترین شیوه مصرفی لبنیات را برای آنها تجویز خواهد کرد.

نفخ یا درد شکم:

نفخ یا درد شکم:

تغییر دادن سبک زندگی:

در بسیاری از موارد پیش آمده که افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن نتوانسته اند، وزن خود را کاهش داده و به وزن ایده آلی برسند. مشاور غذایی قادر خواهد بود در سبک زندگی این افراد تغییراتی را ایجاد کند تا دیگر نیازی نباشد که از برنامه رژیم غذایی خاصی پیروی کنند. علاوه بر این به کسانی که قصد لاغری دارند، غذاهایی را توصیه می کند تا سوخت مورد نیاز بدن آنها تامین گردد و همین باعث می شود، در برنامه غذایی آنها تعادل ایجاد شود.

احساس سوزش در معده:

افرادی که در ناحیه معده خود درد شدیدی را احساس می کنند و همچنین به بیماری رفلکس معده مبتلا می باشند، با مراجعه کردن به مشاور غذایی اسید معده آنها بهبود پیدا خواهد کرد. به دلیل اینکه پزشک رژیم غذایی مناسبی را برای آنها تجویز می کند. متاسفانه برخی از افراد سوزش معده یا رفلکس را جدی نمی گیرند و تا زمانی که با عوارض جدی آن مواجه نشوند، برای درمان اقدام نمی کنند، بنابراین برای اینکه از هر گونه آسیب و عوارض جلوگیری کنید، بهتر است، با مراجعه به مشاور غذایی از وضعیت سلامتی خود مطمئن شوید.

ایجاد تغییر در اشتها:

گاهی اوقات اشتها به طور کاملا غیر طبیعی کاهش یا افزایش پیدا می کند و این ممکن است، نشان دهنده بیماری خاصی باشد. ملاقات با یک مشاور غذایی افراد را از علت تغییراتی که در سطح گرسنگی و اشتها ایجاد شده مطلع خواهد کرد.

افزایش یافتن میزان کلسترول:

هنگامی که سطح کلسترول افزایش پیدا می کند احتمال بیماری قلبی و حمله قلبی تا حد قابل توجهی بالا می رود. به همین جهت برای اینکه کلسترول کاهش پیدا کرده و کنترل شود، لازم است که یک رژیم غذایی مناسب تجویز شده توسط مشاور غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

افزایش یافتن میزان کلسترول:

افزایش یافتن میزان کلسترول:

عدم کاهش وزن:

اکثر افراد با وجود اینکه کارهای لازم را برای داشتن وزنی ایده آل از جمله انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم، دنبال کردن رژیم غذایی مناسب و خواب کافی را انجام می دهند، اما هیچ گونه تغییری در وزن آنها ایجاد نشده و حتی در بعضی از مواقع وزن آنها افزایش پیدا می کند، بنابراین در چنین مواقعی مراجعه به مشاور غذایی بسیار ضروری خواهد بود.

کاهش دادن وزن به صورت عمومی:

کسانی که قصد دارند، وزن خود را کاهش داده و به اندام ایده آلی برسند باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که دنبال کردن رژیم غذایی نامناسب و خودسرانه ممکن است، نتایج رضایت بخشی را به دنبال نداشته باشد. یکی از مواردی که هنگام کاهش وزن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد، این است که بدن با کمبود مواد معدنی مواجه نشود. مشاور غذایی بهترین رژیم را برای لاغری تجویز خواهد کرد، به طوری که ویتامین های مورد نیاز بدن نیز تامین خواهد شد.

حفظ سلامتی نوزاد در دوران بارداری:

کسانی که قصد دارند، باردار شوند، مشاور غذایی به آنها کمک خواهد کرد تا دوران بارداری سالمی را سپری کنند و از وضعیت سلامتی جنین خود مطمئن شوند. به دلیل اینکه پزشک برای خانم های باردار برنامه غذایی که شامل تمام ویتامین های مورد نیاز بدن جنین می باشد را تجویز خواهد کرد.

اعتیاد داشتن تنها به یک غذا:

معمولا کمتر کسانی در مورد خوردن وعده غذایی بعدی خود تصمیم می گیرند، اما برخی افراد به گونه ای هستند که تمایل دارند، تنها یک نوع غذا را مصرف کرده و با خوردن آن به صورت مداوم هیچ گونه مشکلی ندارند. در واقع باید گفته شود، اعتیاد داشتن به غذا یک نوع اختلال به شمار می آید و ممکن است، فرد را در آینده با مشکلاتی مواجه کند. در صورتی که اطلاعات و آگاهی خود را در زمینه علم تغذیه افزایش دهیم باعث می شود تا برنامه غذایی مناسبی را دنبال کرده و از وضعیت سلامتی خود اطمینان حاصل کنیم.

داشتن استرس زیاد:

یکی از مواردی که در میان بسیاری از افراد رواج دارد، استرس می باشد. هنگامی که در معرض استرس زیادی قرار می گیریم، مراجعه به مشاور غذایی کمک می کند تا از علت آن به طور دقیق مطلع شویم. با توجه به اینکه استرس بر اثر مواردی از جمله کمبود کلسیم، انجام تمرینات ورزشی بیش از حد و یا غیره به وجود می آید، پزشک می تواند رژیم غذایی مناسب را به منظور برطرف شدن کمبود کلسیم و عوامل استرس زا تجویز کند.

داشتن استرس زیاد:

داشتن استرس زیاد:

مصرف بیش از اندازه مواد غذایی یا پرخوری:

یکی از دلایل اصلی که باعث چاقی و افزایش وزن ما می شود، این است که هنگام ناراحتی، خوشحالی و نگرانی به دلیل اینکه قادر به کنترل کردن احساسات خود نیستیم مواد غذایی را بیش از حد مصرف می کنیم. بیماری هایی از جمله دیابت، بیماری قلبی و سرطان بر اثر مبتلا شدن به چاقی به وجود می آیند. به همین جهت برای درمان پرخوری و جلوگیری از خوردن بیش از حد مواد غذایی توصیه می شود، حتما به مشاور غذایی برای لاغری که در این زمینه از تخصص و تجربه کافی برخوردار می باشد، مراجعه کنید.

لاغری بیش از حد:

شرایط کاری برخی از افراد به گونه ای است که مجبور هستند، تمام وقت کار کنند. در صورتی که این افراد رژیم غذایی مناسبی را مورد استفاده قرار ندهند، احتمال اینکه بدن آنها با کمبود ویتامین مواجه شده و انرژی مورد نیاز بدن آنها تامین نشود. به همین جهت برای اینکه مغز و ماهیچه ها سوخت را فراهم کنند، بهتر است، برنامه غذایی تجویز شده توسط مشاور غذایی را دنبال کنید تا توانایی لازم را برای کار کردن داشته باشید.

لاغری بیش از حد:

لاغری بیش از حد:

کنترل سبک زندگی:

یکی از دلایل اصلی تعداد زیادی از افراد که به مشاور غذایی مراجعه می کنند، این است، قادر نیستند برنامه غذایی مناسب و سالمی را برای خود تهیه کنند. معمولا این افراد بر سبک زندگی خود کنترل ندارند.

هنگامی که به پزشک و یا مشاور غذایی مراجعه مراجعه می کنیم، خود را موظف به رعایت کردن رژیم غذایی تجویز شده می دانیم، اما لازم است، این نکته را نیز یادآوری کنیم که اگر افراد پس از به پایان رسیدن دوره مجددا از عادات غذایی قبلی پیروی کنند، بدون شک به نتیجه مطلوبی دست پیدا نخواهند کرد، بنابراین باید دوره های درمان را تکمیل کرده و توصیه های پزشک را جدی بگیریم تا در کوتاه ترین زمان ممکن به وزن ایده آل برسیم.

نداشتن اعتماد به نفس:

تعداد زیادی از افراد به دلیل اینکه به چاقی و اضافه وزن مبتلا می باشند، اعتماد به نفس خود را از دست داده اند. همین موضوع باعث می شود تا به مشاور غذایی مراجعه کنند. این دسته از افراد با مراجعه به پزشک سعی دارند، از علت مطلع شده و عقاید و نظرات او را نیز بدانند.

افرادی که اعتماد به نفس دارند، همیشه در تلاش هستند تا میان بدن و روان خود تعادل برقرار کرده و آرامش داشته باشند. پزشک به فرد در مورد خوب یا بد بودن ظاهر کمک زیادی خواهد کرد، چرا که گاهی اوقات ما ظاهر خوبی داریم، اما آن را نمی پسندیم. به همین جهت مراجعه به مشاور غذایی در ظاهر افراد تغییرات مناسبی را ایجاد می کند تا دوباره عزت نفس خود را به دست آورند.

نداشتن اعتماد به نفس:

نداشتن اعتماد به نفس:

مهمترین وظایف مشاوره غذایی برای لاغری کدامند؟

تمام افراد چاق، دیابتی، باردار و غیره برای اینکه از نظر روحی و جسمی دچار آسیب نشوند، باید به مشاور غذایی برای لاغری مراجعه کنند. مشاور موارد بسیار زیادی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و سپس با توجه به قد و وزن افراد برای آنها رژیم غذایی مناسبی را تنظیم خواهد کرد.

همه ما می دانیم که یکی از نیازهای اصلی و مهم انسان خوردن غذا می باشد و در صورتی که تغذیه مناسبی داشته باشیم باعث می شود، طول عمر ما افزایش پیدا کرده و وضعیت روحی و جسمی سالمی داشته باشیم. برای اینکه مشاور تغذیه مناسب و اصولی را تجویز کند لازم است که در مورد علم تغذیه آگاهی و اطلاعات کافی را داشته باشد. در ادامه به مهمترین وظایفی که یک مشاور تغذیه به عهده دارد، اشاره خواهیم کرد.

  • یکی از مهمترین وظایفی که مشاور غذایی به عهده دارد، این است که نکات اصلی و جامع در مورد تغذیه و رژیم درمانی در اختیار کسانی که به او مراجعه می کنند، قرار دهد.

بررسی و ارزیابی نیاز مراجعه کنندگان

مشاور باید ابتدا تمام نیازهای مراجعه کنندگان را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و سپس در مورد این موضوع با آنها به گفتگو بپردازد.

برنامه های رژیم غذایی مختلف و مناسب را برای بیماران خود تجویز خواهد کرد.

مشاور وظیفه دارد، به طور دقیق مشخص کند که برنامه غذایی تجویز شده تا چه حد در بیماران تاثیر گذار بوده و آیا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرده اند، یا خیر.

به بیماران کمک کند که احساس ناامیدی و دلسردی را از خود دور کرده و با انگیزه بالایی از برنامه رژیم غذایی پیروی کنند.

تمام هنجارها و مشکلات مربوط به تغذیه را به درستی تشخیص داده و برای برطرف کردن آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

بررسی و ارزیابی نیاز مراجعه کنندگان

بررسی و ارزیابی نیاز مراجعه کنندگان

برای اینکه در جامعه مشکلات تغذیه برطرف شوند، برنامه های مطلوبی را تنظیم می کند.

به منظور افزایش یافتن مواد غذایی به مراجعه کنندگان برنامه و توصیه های لازم را ارائه دهد.

در مورد اطلاعات و برنامه های غذایی جدید آگاهی داشته باشد.

توانایی ارائه مشاوره غذایی

از توانایی ارائه مشاوره غذایی به کودکان، میانسالان، بیماران و افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن برخوردار باشد.

ابتدا شرایط و وضعیت جسمانی مراجعه کنندگان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد، سپس برنامه غذایی مناسبی را برای آنها تنظیم کند.

مشاور غذایی باید نوع مواد غذایی و میزان و نحوه مصرف آنها را در طول روز برای بیماران به طور دقیق مشخص کند.

مشاور برنامه غذایی نسبت به علم تغذیه کاملا آگاه بوده و در مورد غذا، سلامتی روحی و جسمی مشاوره های مفیدی را ارائه دهد.

مشاور غذایی یا تغذیه باید با صبر و حوصله زیاد به تمام مشکلات بیماران گوش داده و برای آنها بهترین شیوه درمانی را به کار گیرد.

یکی دیگر از وظایف مشاور غذایی این است که به سلامتی مراجعه کنندگان خود اهمیت زیادی دهد و تحت هیچ شرایطی به منافع خود فکر نکند.

از بد رفتاری کردن با بیماران و کسانی که برای درمان به او مراجعه می کنند، خودداری کند.

با توجه به تمام مواردی که ذکر کردیم، یک مشاور برنامه غذایی باید تمام وظایف و مسئولیت های خود را به خوبی انجام دهد و مراجعه کنندگان را سرزنش نکند. مشاور نباید از اینکه بیماران به او اطمینان کرده اند، سوء استفاده کرده و باعث نارضایتی آنها شود. در واقع وظیفه اصلی او این است که بهترین شیوه درمان را برای بهبودی و سلامتی روحی و جسمی بیماران به کار گیرد.

بهترین مشاوره غذایی برای لاغری از چه ویژگی هایی برخوردار می باشد؟

در قسمت قبلی اشاره کردیم که در چه مواقعی باید به مشاور غذایی برای لاغری مراجعه کنیم. در این بخش قصد داریم مهمترین ویژگی های یک مشاور خوب را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن به نتایج مطلوب و دلخواه خود دست پیدا کنیم.

بهترین مشاوره غذایی برای لاغری از چه ویژگی هایی برخوردار می باشد؟

بهترین مشاوره غذایی برای لاغری از چه ویژگی هایی برخوردار می باشد؟

برنامه غذایی را به صورت اصولی ارائه دهد:

رژیم غذایی که مشاور غذایی برای افراد تجویز می کند باید به صورت اصولی باشد. در صورتی که به پزشکی مراجعه کردید و به شما قول داد که پس از گذشت یک الی دو هفته وزنتان کاهش پیدا خواهد کرد به هیچ وجه نباید چنین چیزی را باور کنید. به دلیل اینکه رژیم غذایی باید مرحله به مرحله دنبال شود و دست یافتن به نتیجه مورد نظر بدون همکاری متقاضی امکان پذیر نیست.

تغییرات بدن که در دوران رژیم رخ می دهد را متوجه شود:

عادت های غذایی، سوخت و ساز بدن، اندازه بافت چربی، میزان فعالیت های فیزیکی در رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی دارند. به طوری که هنگام دنبال کردن رژیم غذایی در آنها تغییراتی ایجاد خواهد شد. از آنجایی که بدن انسان همیشه در حال تغییر کردن می باشد، این امر کاملا طبیعی می باشد. ممکن است، برخی افراد در طول اولین هفته رژیم غذایی چند کیلوگرم از وزن خود را از دست می دهند،

اما پس از اینکه چند هفته یا یک ماه گذشت قادر به کم کردن وزن نباشند. یک مشاور غذایی خوب و با تجربه به فرد کمک می کند تا میزان متابولیسم او کاهش پیدا نکرده و بهترین راه حل ها را ارائه می دهد، بنابراین باید سعی کنیم، به پزشکی مراجعه کنیم که از علت ایجاد شدن کوچکترین تغییرات بدنی در طول دوران رژیم به طور کامل آگاه می باشد.

برنامه غذایی را مطابق با عادات غذایی تجویز کند:

انعطاف پذیر بودن مشاور غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. به این معنی که اگر کسی سال های زیادی مواد غذایی خاصی را مصرف نکرده است، نباید آن را خیلی سریع در وعده های غذایی او قرار دهد. در عوض باید عادات غذایی افراد را به صورت آرام آرام تصحیح کند. از طرفی دیگر مشاور غذایی ماهر برای اینکه افراد در دوران رژیم با شکست مواجه نشوند، به مراجعه کنندگان خود برنامه غذایی را ارائه خواهد داد که با عادات غذایی آنها کاملا تطابق دارد.

از مراجعه کنندگان حمایت کند:

یک مشاور غذایی به طور دقیق می داند که مراجعه کنندگان در طول دوران رژیم با چه سختی ها و مشکلاتی روبرو می شوند. از مواردی که باعث می شود، افراد برنامه غذایی را به خوبی دنبال نکنند، می توان به احساس ضعف، عصبانیت، انگیزه نداشتن و غیره اشاره کرد. بهترین مشاور غذایی برای هر یک از کسانی که به او مراجعه می کنند، زمان کافی را صرف خواهد کرد و در حالی که با آنها به گفت و گو می پردازد از وضعیتی که دارند، نیز آگاه خواهد شد. مشاور باید دلیل اصلی اینکه افراد از برنامه غذایی نتیجه مورد نظر را نگرفته و همچنین عواملی که مانع پیروی کردن آنها از رژیم می شوند را کشف کند.

از مراجعه کنندگان حمایت کند:

از مراجعه کنندگان حمایت کند:

در مراجعه کنندگان انگیزه ایجاد کند:

یکی از مهمترین ویژگی هایی که مشاور غذایی حتما باید از آن برخوردار باشد، این است که در افراد و کسانی که به او مراجعه می کنند، انگیزه ایجاد کرده و احساس ناامیدی را از آنها دور کند. به دلیل اینکه تعداد زیادی از کسانی که تصمیم می گیرند، از برنامه رژیم غذایی تجویز شده توسط مشاور تغذیه پیروی کنند، از همان ابتدا انگیزه و امید خود را از دست می دهند،

بنابراین پزشک خوب شرایط درمان را به گونه ای فراهم خواهد کرد که افراد با رغبت و اشتیاق بیشتری در برنامه رژیم از دستورات او پیروی کنند. باید این مسئله را نیز یادآوری کنیم که اگر مشاور از تجربه کافی برخوردار نبوده و یا افراد توصیه های او را به طور دقیق و به درستی اجرا نکنند باعث می شود، از نتایج رضایت نداشته باشند.

نباید برای مراجعه کنندگان محصولات گوناگون تجویز کند:

یک مشاور غذایی خوب کسی است که تمام تمرکز خود را بر روی ارائه یک برنامه رژیم غذایی مطلوب، پیشنهاد راه حل های کارآمد برای مشکلاتی از جمله احساس گرسنگی در زمان نامناسب می گذارد. در صورتی که مشاور به مراجعه کنندگان دارو، مکمل رژیمی و محصولاتی از این قبیل توصیه کند، به هیچ عنوان نباید آنها را بدون تحقیق و آگاهی لازم مورد استفاده قرار داد.

باید از هدف رژیم غذایی مطلع باشد:

یکی دیگر از مهمترین ویژگی های مشاورغذایی برای لاغری این است که از هدف رژیم غذایی آگاهی داشته و قادر به درک کردن آن باشد. ممکن است، برخی از افراد تصور کنند که پیروی کردن از برنامه رژیم غذایی به این معنی می باشد که با استفاده از آن چاق یا لاغر شویم. در حالی که از نظر مشاور خوب رژیم غذایی تصحیح کردن عادات بد غذایی می باشد.

در حقیقت باید گفته شود که اگر عادات غذایی اصلاح شوند، باعث می شود، وزن ما برای همیشه افزایش یا کاهش پیدا کند و به تناسب اندام ایده آل دلخواه خود دست پیدا کنیم. به همین جهت مشاور غذایی خوب برای افراد برنامه غذایی را به گونه ای تنظیم می کند که نه تنها هیچ گونه آسیب یا صدمه ای به بدن وارد نخواهد شد، بلکه با پیروی کردن از آن به طور پایدار به وزن مناسبی می رسند.

باید از هدف رژیم غذایی مطلع باشد:

باید از هدف رژیم غذایی مطلع باشد:

مشاوره غذایی برای لاغری در چه زمینه هایی باید مهارت داشته باشد؟

  • از آنجایی که افراد با رده های سنی و بیماری های مختلفی به مشاور غذایی برای لاغری مراجعه می کنند، به همین جهت باید از روابط عمومی بسیار بالایی برخوردار باشد. به دلیل اینکه اطلاعات سودمند و کلی در مورد تغذیه از خود مراجعه کنندگان دریافت خواهد شد.
  • یکی دیگر از مهارت هایی که مشاور تغذیه باید داشته باشد، این است که قادر باشد، اطلاعات را به طور دقیق به مراجعه کنندگان منتقل کند.
  • با توجه به وضعیت شغلی که در آن فعالیت می کند، باید از شخصیت اجتماعی کاملی برخوردار بوده و همچنین رفتار پسندیده ای داشته باشد.
  • بر حیطه کاری خود کاملا مسلط بوده و در مورد به روزترین اطلاعات آگاهی لازم داشته باشد.
  • مسائل مربوط به روانشناسی را به خوبی بشناسد.
  • میزان مهارت و تخصص مشاور غذایی باید به اندازه ای باشد که بدون مورد توجه قرار دادن وضعیت فعلی مراجعه کنندگان هیچ گونه برنامه غذایی را ارائه نخواهد داد.
مشاوره غذایی برای لاغری در چه زمینه هایی باید مهارت داشته باشد؟

مشاوره غذایی برای لاغری در چه زمینه هایی باید مهارت داشته باشد؟

مشاور غذایی برای لاغری چه توصیه هایی را ارائه خواهد داد؟

در حال حاضر کاهش وزن به یکی از مشکلات بزرگ در بسیاری از کشورها از جمله ایران تبدیل شده است. اغلب افراد برای اینکه وزن خود را کاهش دهند، علاوه بر انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم رژیم های مناسب تجویز شده توسط مشاور غذایی برای لاغری را نیز مورد استفاده قرار می دهند. در ادامه توصیه ها و نکاتی که مشاور تغذیه هنگام تنظیم برنامه رژیم غذایی به مراجعه کنندگان و بیماران خود توصیه می کند را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهیم داد.

از محدود کردن برنامه غذایی خود پرهیز کنید:

مشاور تغذیه به کسانی که قصد دارند، واقعا وزن خود را کاهش دهند، توصیه می کند که تنوع غذایی را افزایش داده و برخلاف تصور برخی از افراد که بر این باورند در طول دوران رژیم غذایی باید از خوردن غذاهای مورد علاقه خود محروم شوند، از آنها می خواهد آنچه را که دوست دارند، میل کنند. برای مثال مصرف سبزیجات و مغزدانه ها را در کنار خوراکی های دیگر تجویز خواهد کرد.

در میزان مصرف مواد غذایی کنترل داشته باشید:

یکی دیگر از توصیه های مشاور غذایی به بیماران این است که بر میزان مصرف مواد غذایی که برای هر وعده آنها تعیین کرده کنترل بالایی داشته باشند. به طوری که اگر احساس گرسنگی کردند، باید سبزیجات و میوه ها را بیشتر مصرف کنند. هدف مشاور از تعیین کردن میزان وعده های غذایی این است که بیماران برای داشتن شرایط جسمی و روحی سالم شیوه های مثبتی را مورد استفاده قرار دهند.

برای کاهش یافتن وزن عجله نکنید:

به گفته مشاوران تغذیه آن دسته از افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن که در کاهش یافتن وزن و لاغری عجله می کنند، باعث می شود، به نتیجه مطلوب و مناسبی دست پیدا نکنند. به دلیل اینکه در طول مدتی که بیماران از برنامه رژیم غذایی پیروی می کنند، کاهش وزن به صورت آرام آرام اتفاق خواهد افتاد.

لازم است، این نکته را نیز یادآوری کنیم که هنگام مراجعه به مشاور غذایی یا تغذیه حتما باید دوران درمان را تکمیل کرده و آن را پس از طی کردن مراحل اولیه رها نکنیم. در غیر این صورت پس از گذشت زمان کوتاهی دوباره به وزن قبلی خود باز می گردیم.

در طول دوران رژیم به اندازه کافی بخوابید:

کسانی که برای لاغر شدن به مشاور تغذیه مراجعه می کنند، فکر می کنند که مشاور برای دست یافتن به وزنی ایده آل تنها پیروی کردن از رژیم غذایی را به آنها توصیه می کند. در حالی که یکی از توصیه های بسیار مهم مشاوران غذایی این است که داشتن خواب کافی در طول دوران رژیم بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. به دلیل اینکه اگر در روز کمتر از ۷ الی ۸ ساعت بخوابیم باعث افزایش ترشح سطح هورمون گرسنگی گرلین از معده خواهد شد.

از طرفی دیگر هورمون سیری لپتین به میزان کمتری از معده ترشح خواهد شد. به همین جهت نداشتن خواب کافی برای بدن در هنگام تنظیم و کنترل این هورمون ها و همچنین مورد استفاده قرار دادن مواد غذایی مناسب و پروتئین لازم در طول روز مشکلات بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد. یکی دیگر از مواردی که بر اثر بی خوابی به وجود می آید این است که تمایل به خوردن و مصرف بیش از اندازه غذا یا پر خوری داریم.

تنها به کاهش وزن فکر نکنید:

هنگامی که افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن در برنامه غذایی خود تغییراتی را ایجاد می کنند، هم ظاهر و هم سبک زندگی آنها دچار تغییر و دگرگونی می شود. متاسفانه تمام افراد با ترک کردن عادات بد غذایی تنها به این فکر خواهند کرد که پس از مدتی وزن آنها کاهش پیدا کرده و به اندام متناسب و ایده آلی دست پیدا می کنند. در حالی که با تغییر یافتن میزان و نوع مواد غذایی باعث می شود، شیوه زندگی سالم تری را داشته باشیم.

اگرچه با پرهیز از عادات غذایی بد کاهش وزن با سرعت بالایی اتفاق می افتد، اما اگر دوران درمان را تکمیل نکرده و دوباره همان مواد غذایی قبلی را مورد استفاده قرار دهیم، اضافه وزن و چاقی ما بیشتر از قبل خواهد بود. در زمان شروع کردن رژیم باید چیزهایی که در بشقاب وجود دارد را مورد توجه قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که آیا میزان کالری مورد نیاز روزانه شما تامین می گردد، یا خیر، چرا که با انجام این کار به راحتی و آسانی قادر هستید، به هدف مورد نظر خود برسید.

تنها به رژیم غذایی خود پایبند باشید:

همه ما تا به امروز در مورد انواع رژیم های غذایی از جمله رژیم میوه، سبزیجات، کم چربی، حاوی پروتئین زیاد و غیره چیزهایی به گوشمان رسیده است. کسانی که قصد دارند، اضافه وزن خود را از دست بدهند به هیچ عنوان نباید از برنامه غذایی پیروی کنند که پزشک برای شخص دیگری تجویز می کند.

برای مثال یکی از دوستان شما به مشاور غذایی برای لاغری مراجعه کرده و پس از مدتی که با او ملاقات می کنید، متوجه تغییرات چشمگیر کاهش وزن او می شوید، اما دنبال کردن برنامه غذایی افراد دیگر توصیه نمی شود. به دلیل اینکه تمام افراد از وضعیت بدنی یکسانی برخوردار نیستند و اگر از رژیم شخص دیگری استفاده کنیم، نه تنها وزن ما کاهش پیدا نکرده، بلکه احتمال اینکه سلامتی مان در معرض خطر قرار گیرد، نیز وجود دارد.

به میان وعده ها اهمیت دهید:

برخی از افراد از میان وعده های کوچک در میان وعده های اصلی غذایی این تصور را دارند که باعث می شود، برنامه و رژیم غذایی آنها به هم بخورد. در حالی که چنین تصوری کاملا اشتباه است.

هنگامی که میان وعده های سالمی را مورد استفاده قرار می دهیم باعث می شود، در زمان خوردن شام یا ناهار مواد غذایی زیادی را مصرف نکرده و در واقع از پر خوری کردن پرهیز کنیم، اما باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که تنها با میان وعده های مفید و حاوی پروتئین زیاد از جمله آجیل ها، مغز دانه ها، میوه، سبزیجات، ماست، پنیر، غلات و غیره که ما را سیر نمی کنند، می توان از اشتهای غیرطبیعی و کاذب جلوگیری کرد.

در زمان گرسنگی غذا بخورید:

تعداد زیادی از افراد بدون اینکه گرسنگی را احساس کنند، تمایل به خوردن غذا دارند. به خصوص زمانی که عصبی یا ناراحت هستند، غذا خوردن به آنها آرامش خواهد داد، اما در صورتی که از یک برنامه غذایی مفید و مناسب پیروی کنند، از این نوع خوردن که در چاقی و اضافه وزن تاثیر قابل توجهی دارد، پرهیز خواهند کرد. یکی از مهمترین توصیه هایی که مشاوران غذایی به بیماران و مراجعه کنندگان ارائه می دهند، این است که تنها باید در زمان گرسنگی غذا بخورند تا همیشه وزن ایده آل و متناسبی داشته باشند.

لاغر شدن و کاهش چربی های بدن را با یکدیگر اشتباه نگیرید:

تمام مشاوران غذایی به بیماران و کسانی که برای درمان لاغری نزد او مراجعه می کنند، توصیه خواهد کرد که لاغر شدن را نباید به معنی کاهش یافتن میزان چربی های بدن تلقی کرد. تعداد زیادی از افراد مبتلا به چاقی هنگامی که در عرض چند هفته وزن زیادی را از دست می دهند، بسیار خوشحال شده و فکر می کنند، در حال نزدیک شدن به اهداف و نتایج دلخواه خود هستند.

در حالی که باید بدانید با حذف مواد غذایی، آب میوه ها، کربوهیدرات ها کاهش وزن اتفاق می افتد و به دلیل اینکه حجم زیادی از آب بدن از دست می رود، باعث می شود، آسیب های جدی و جبران ناپذیری به سلامتی وارد شود.

در واقع کاهش وزن با استفاده از چنین شیوه ای دوام و ثبات نخواهد داشت. به طوری که اگر برنامه غذایی قطع گردد، بدن دوباره وزن از دست رفته را اضافه می کند. مشاور غذایی در برنامه رژیمی تمام انواع مواد غذایی مفید را قرار داده و برای بدن شرایطی را فراهم می کند تا سوخت و ساز را با استفاده از چربی های تجمع یافته انجام دهد.

مصرف فیبرها را توصیه می کند:

مشاوران غذایی در برنامه رژیمی که برای مراجعه کنندگان تنظیم می کنند، حجم زیادی از فیبرها را قرار می دهند. مصرف فیبرها مورد استقبال بیشتر افرادی قرار گرفته است که اضافه وزن دارند. به دلیل اینکه باعث می شود، وزن با سرعت بسیار بالایی کاهش پیدا کرده و افراد چاق سریعتر به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنند،

اما لازم است، این نکته را نیز یادآوری کنیم که اگر فیبر بیشتری مصرف کردیم، به همان نسبت باید نوشیدن آب در طول روز را نیز زیاد کنیم تا آب جذب فیبر شود. علاوه بر این مشاوران غذایی توصیه خواهند کرد، در کنار فیبر پروتئین نیز مورد استفاده قرار گیرد تا بیشتر احساس سیری کنیم.

تمام چربی ها را نباید از برنامه غذایی حذف کرد:

برخی از کسانی که بدون مراجعه کردن به مشاوران غذایی از یک برنامه رژیم که توسط خودشان تنظیم شده است، پیروی می کنند، از خوردن تمام موادی که دارای چربی می باشند، خودداری خواهند کرد.

در حالی که خوراکی هایی از جمله آووکادو، آجیل ها و لبنیات از چربی های مفید و ضروری برای بدن برخوردار می باشند. این نوع چربی های طبیعی از کاهش وزن جلوگیری نکرده و باعث می شود، چربی ها در مقایسه با کربوهیدرات و پروتئین در بدن با سرعت پایین تری هضم شوند که در نهایت خیلی زود احساس گرسنگی نخواهیم کرد. به همین جهت مشاوران تغذیه در برنامه رژیمی که به مراجعه کنندگان ارائه می دهند، هرگز مواد حاوی چربی های طبیعی را حذف نمی کنند.

داروهایی که باعث اضافه وزن می شوند را باید حذف کرد:

هنگامی که افراد برای از دست دادن اضافه وزن خود به مشاور غذایی مراجعه می کنند، پزشک از آنها می خواهد در مورد مشکلاتی که دارند و همچنین داروهایی که برای درمان بیماری خاصی مورد استفاده قرار می دهند، با او به طور کامل صحبت کنند.

در صورتی که مراجعه کنندگان و بیماران برای مثال قرص هایی را به منظور درمان و بهبود آلرژی مصرف کنند، آنها را حذف می کند و به جای آن پمادهای موضعی و یا اسپری را تجویز خواهد کرد. به دلیل اینکه این نوع داروها در افزایش وزن و چاقی تاثیر بسیار زیادی دارند.

داروهایی که باعث اضافه وزن می شوند را باید حذف کرد:

داروهایی که باعث اضافه وزن می شوند را باید حذف کرد:

آیا مشاور غذایی برای لاغری عمل های جراحی را توصیه می کند؟

در حال حاضر تعداد زیادی از افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن بدون اینکه تمرینات ورزشی را به صورت منظم انجام دهند و از برنامه رژیم غذایی مناسبی پیروی کنند، هنگامی که با مشاورغذایی برای لاغری ملاقات می کنند، اولین چیزی که از او می پرسند این است که آیا می توانند عمل های جراحی لاغری را مورد استفاده قرار دهند، یا خیر.

با توجه به اینکه مشاور غذایی رژیم های مناسبی را برای بیماران و مراجعه کنندگان تنظیم می کند، تمام تلاش خود را خواهد کرد تا بیماران تنها با استفاده از برنامه های غذایی به وزن ایده آل و نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنند.

علاوه بر این لازم است، این نکته را به افرادی که قصد دارند، عمل های جراحی لاغری را برای کاهش وزن مورد استفاده قرار دهند، یادآوری کنیم که حتی پس از انجام جراحی ها پیروی کردن از رژیم غذایی مفید و تغییر دادن سبک زندگی ضرورت خواهد داشت.

آیا مشاور غذایی برای لاغری عمل های جراحی را توصیه می کند؟

آیا مشاور غذایی برای لاغری عمل های جراحی را توصیه می کند؟

هنگام انتخاب مشاور غذایی برای لاغری چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهیم؟

همانطور که همه ما می دانیم با استفاده از تغذیه مناسب می توانیم طول عمر خود را افزایش داده و همیشه از نظر روحی و جسمی سالم باشیم. یک مشاور غذایی با توجه به علم و تخصصی که دارد، به افراد کمک می کند تا تغذیه مناسبی داشته باشند.

به همین جهت انتخاب یک مشاور غذایی برای لاغری با تجربه که دوره های آموزشی مربوطه را دیده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. مشاور غذایی قادر خواهد بود، به صورت تمام وقت در بیمارستان و کارخانه یا حتی شرکت مشغول به کار شود، اما تعداد زیادی از مشاوران تغذیه مطبی جداگانه را در اختیار دارند و ساعات ملاقات با بیماران و مراجعه کنندگان توسط خودشان تعیین می گردد.

از مهمترین نکاتی که باید هنگام انتخاب مشاور غذایی مورد توجه قرار دهیم شامل موارد زیر می شود:

  • باید مشاوری را انتخاب کنیم که پروانه نظام پزشکی داشته باشد و سازمان ها نیز آن را تایید کرده باشند. شاید برای شما این سوال پیش آید که چگونه می توان نسبت به این موضوع آگاه شد. برای مطلع شدن باید در لیست سایت هایی که معتبر هستند، اسامی آنها را جستجو کنید.
  • میزان فعالیت و تجربه های درمانی که در این زمینه دارند را حتما باید مورد توجه قرار دهیم.
  • از پزشک عمومی خود بخواهید تا در انتخاب و پیدا کردن بهترین مشاور غذایی به شما کمک کند.
  • تحقیقات لازم را در مورد گواهی نامه ی مشاور غذایی انجام دهید.
  • میزان تخصص و تجربه مشاور غذایی را با دقت بالایی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که کلینیک یا مطبی که مشاور غذایی در آن فعالیت می کند باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد.
  • دقت کنید که مشاور غذایی با بیماران و مراجعه کنندگان خود چگونه ارتباط برقرار می کند. در حقیقت شما باید مشاوری را برای ویزیت شدن و دریافت برنامه رژیم غذایی انتخاب کنید که روابط عمومی و اجتماعی بالایی داشته باشد.

پرس و جو از دیگر مراجعه کنندگان

  • از بیماران و کسانی که به مشاور غذایی مراجعه کرده اند، بپرسید که آیا از شیوه درمانی و برنامه های رژیم غذایی که برای آنها تنظیم کرده است، احساس رضایت داشته اند یا خیر.
  • هرگز مشاوری که شما را راهنمایی نمی کند که در طول روز و رژیم چه نوع مواد غذایی را مورد استفاده قرار دهید و همچنین در پایین آوردن سطح کلسترول خون تان به شما کمک نمی کند را انتخاب نکنید. به دلیل اینکه کلسترول بالا باعث می شود، افراد به بیماری های قلبی و سکته مبتلا شوند که بهترین مشاوران تغذیه با ارائه توصیه های مفید از به وجود آمدن بیماری های مختلف جلوگیری خواهد کرد.
  • شما باید به مشاورانی مراجعه کنید که قبل از اینکه برنامه رژیمی را تنظیم کند ابتدا شرایط و وضعیت جسمانی تان را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.
  • به هیچ عنوان به مشاور غذایی که به شما قول می دهد تا در مدت زمان کوتاهی اضافه وزن خود را از دست داده و لاغر شوید، اطمینان نکنید. به دلیل اینکه یک مشاور تغذیه خوب وزن بیماران و مراجعه کنندگان را به صورت مرحله به مرحله کاهش خواهد داد و تمام هدف او این است که افراد سبک زندگی سالم را دنبال کنند.
  • مراجعه به مشاورانی که علاوه بر ظاهر و تناسب افراد سلامتی روحی و جسمی آنها را نیز مورد توجه قرار می دهند، انتخاب مناسبی خواهد بود.
  • هنگام انتخاب مشاور غذایی حتما به شخصیت و انصاف او توجه کنید. به دلیل اینکه مشاورانی که تنها به منافع شخصی خود فکر می کنند، شما را به نتایج مطلوبی نمی رساند.
پرس و جو از دیگر مراجعه کنندگان

پرس و جو از دیگر مراجعه کنندگان

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید