متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک

متخصص تغذیه چاقی
متخصص تغذیه چاقی
2020/09/29
متخصص تغذیه برای کبد چرب
متخصص تغذیه برای کبد چرب
2020/09/29
متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک

متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک

در این مقاله می خواهیم به مزایای متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک و همچنین ویژگی هایی که لازمه این متخصص است، توضیحاتی را ارائه دهیم تا شما بتوانید بهترین متخصص در این زمینه را انتخاب کنید، همچنین اطلاعات کافی در رابطه با رژیم کتوژنیک در اختیار شما قرار می دهیم که می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. توصیه می کنیم تا پایان مطلب متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات ذیل را دریابید.

متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک

متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک

  1. کتو به چه معناست؟
  2. رژیم کتوژنیک چیست؟
  3. انواع رژیم های کتوژنیک به چه صورت است؟
  4. فواید رژیم کتوژنیک چیست؟
  5. برای رسیدن به نتیجه مطلوب در رژیم کتوژنیک باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟
  6. مواد غذایی که از رژیم کتوژنیک حذف و یا به آن اضافه می شوند، چیست؟
  7. از رژیم کتوژنیک برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟
  8. چه هنگام از رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن نتیجه نمی گیریم؟
  9. رژیم کتوژنیک برای چه افرادی مناسب است؟
  10. متخصص رژیم کتوژنیک چه ویژگی هایی دارد؟

کتو به چه معناست؟

در این بخش از نوشتار متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک به بررسی و بیان مواردی در خصوص مفهوم کتو می پردازیم.

بدن انسان ملکول های سوختی با ابعاد کوچک به کتون را تولید می کند که این کتون ها در بدن به عنوان نوعی سوخت جانشین شناخته می شوند که در زمان نبود و یا کاهش گلوکز کار تامین انرژی را در بدن به عهده می گیرند. از این رو به رژیم غذایی که باعث کاهش میزان گلوکز و سوخته شدن کتون می شود، رژیم کتو یا کتوژنیک گفته می شود.

کتو به چه معناست؟

کتو به چه معناست؟

بدن هر زمان که مقدار کربوهیدرات کمتری را دریافت کند چربی ها را در کبد به کتون تبدیل می کند که می تواند در سلول های مختلف از جمله سلول های مغزی مورد استفاده قرار بگیرد.

بدن انسان در رژیم کتوژنیک برای دریافت انرژی از سلول های چربی استفاده می کند، بدین ترتیب بدن در تمامی ساعات شبانه روز در حال چربی سوزی است. در این هنگام هر زمان سطح انسولین خون کاهش پیدا کند، بدن سرعت سوخت چربی ها را افزایش میدهد. رژیم کتوژنیک یک روش ایده آل برای کاهش وزن است، چرا که در خوردن مواد غذایی فرد محدودیت کالری ندارد و طی رژیم احساس گرسنگی نمی کند.

رژیم کتوژنیک چیست؟

در این بخش از نوشتار متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک به بررسی و بیان مواردی در خصوص رژیم کتوژنیک می پردازیم.

رژیم غذایی که حاوی کربوهیدارت بسیار کم و درصد چربی بالایی است، رژیم غذایی کتوژنیک گفته می شود که با رژیم های اتکینز و کم کربوهیدرات نیز اشتراکات زیادی دارند. هنگامی که کربوهیدارت ها در بدن کاهش پیدا می کنند، بدن در وضعیت کتوز قرار می گیرد که نوعی وضعیت متابولیک می باشد.

قند خون و میزان انسولین در بدن طی رژیم های کتوژنیک کاهش پیدا می کند، این امر باعث می شود که چربی های اضافی بسوزد و تولید کتون در بدن به صورت افزایشی در آید.

کتون ها از تجزیه چربی ها به دست می آید و در بدن به عنوان سوخت استفاده می شود، این عمل زمانی رخ می دهد که سلول های مغز نیاز به گلوکز برای ادامه فعالیت خود داشته باشند، در این هنگام اگر ذخایر گلوکز یا قند در بدن به میزان محدودی وجود داشته باشد و چنان چه بعد از مصرف و اتمام گلوکز موجود، بدن نتواند از رژیم غذایی نشاسته و قند را دریافت کند اقدام به سوخت کتون می کند.

یکی از متخصصین تغذیه در زمینه رژیم کتو دکتر کوهدانی هستند که می توانید برای مشاوره و داشتن یک رژیم مناسب با شرایط بدنی خود از ایشان کمک بگیرید.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک چیست؟

انواع رژیم های کتوژنیک به چه صورت است؟

در این بخش از نوشتار متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک به بررسی و بیان مواردی در خصوص انواع رژیم های کتوژنیک می پردازیم.

رژیم های کتوژنیک که از انواع رژیم های درمانی محسوب می شوند، دارای انواع متفاوتی است که در این بخش ویژگی های انواع رژیم های کتوژنیک را بررسی می کنیم.

رژیم استاندارد کتوژنیک:

در رژیم استاندارد فقط ۵ درصد کربوهیدارت وجود دارد، همچنین پروتئین ها ۲۰% از رژیم را به خود اختصاص می دهند و بیشتر این رژیم از چربی تشکیل شده است، به طور میانگین ۷۵ % از رژیم استاندارد کتوژنیک را چربی ها تشکیل می دهند.

رژیم استاندارد کتوژنیک:

رژیم استاندارد کتوژنیک:

رژیم کتوژنیک دوره ای:

پزشک در این نوع رژیم کتوژنیک مقدار کربوهیدرات ها به صورت دوره ای افزایش می دهد.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا:

در این رژیم میزان پروتئین بالاتر از بقیه روش هاست، البته رژیمی استاندارد شناخته می شود که چیزی حدود ۳۵ % پروتئین به همراه ۶۰% چربی و میزان بسیار کمی کربوهیدرات به اندازه ۵ درصد در این نوع رژیم جای گرفته اند.

رژیم کتوژنیک هدفمند:

در رژیم کتوژنیک هدفمند فرد می تواند کربوهیدرات را به رژیم غذایی خود اضافه کند، معمولا این مورد در رژیم ورزشکاران رخ می دهد که می توانند هنگام تمرین به علت سوخت و ساز با کربوهیدرات را به رژیم خود بیافزایند.

بین انواع رژیم های کتوژنیک که در بالا ذکر شده است، بیشتر افرادی که می خواهند از رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن استفاده می کنند، روش استاندارد و پروتئین را انتخاب می کنند. رژیم کتوژنیک چرخشی و هدفمند بیشتر برای ورزشکاران کاربرد دارد، چرا که نسبت به بقیه روش ها پیشرفته محسوب می شوند.

رژیم کتوژنیک هدفمند:

رژیم کتوژنیک هدفمند:

فواید رژیم کتوژنیک چیست؟

در این بخش از نوشتار متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک به بررسی و بیان مواردی در خصوص فواید رژیم کتوژنیک می پردازیم.

افراد با استفاده از رژیم کتوژنیک به مزایای این روش درمانی پی می برند که در ادامه به توضیح برخی از این مزیت ها می پردازیم با ما همراه باشید.

کاهش وزن با رژیم کتوژنیک:

با کمک رژیم کتوژنیک بدن شما تبدیل به یک ماشین چربی سوزی می شود که می تواند میزان وزن قابل توجهی را کم کند، این رژیم بدون محدودیت کالری واحساس گرسنگی می تواند، چربی سوزی را افزایش دهد. رژیم کتوژنیک در برابر دیگر رژیم های کم کربوهیدرات چربی سوزی بیشتری دارد و باعث کاهش وزن بیشتری می شود.

کنترل کردن اشتها:

با کمک گرفتن از رژیم کتوژنیک فرد می تواند، بر روی اشتهای خود کنترل بیشتری داشته باشد، چرا که احساس گرسنگی کمتری می کند و می تواند روی میزان مواد غذایی مصرفی کنترل داشته باشد. این امر می تواند در کمتر غذا خوردن شما موثر باشد و باعث کاهش وزن شما شود،

همچنین عدم گرسنگی باعث می شود که تا خوردن تنقلات بپرهیزید، چرا که تنقلات یکی از عوامل افزایش وزن به شمار می رود، از طرفی چون در رژیم کتوژنیک شما محدودیتی در میزان مصرف مواد غذایی ندارید پس می توانید به هر اندازه که دوست دارید، مواد غذایی مجاز را بخورید.

تاثیر کتوژنیک بر عملکرد های ذهنی و سطح انرژی:

در این بخش از نوشتار متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک به بررسی و بیان مواردی در خصوص فواید رژیم کتوژنیک می پردازیم.

افرادی که از رژیم کتو استفاده کرده اند اظهار داشته اند که سطح انرژی بالاتری نسبت به قبل از رژیم داشته اند، همچنین به دلیل اینکه در رژیم کتو بدن به سوخت چربی و کتون می پردازد و کربوهیدراتی دریافت نمی کند، در نتیجه جریان انرژی به صورت مداوم در مغز ادامه پیدا می کند و باعث تمرکز بیشتر و افزایش عملکرد ذهنی فرد می شود، اما در رژیم های کم چربی به علت مصرف کربوهیدارت و سوخت گلوکز جریان انرژی به صورت مداوم به مغز نمی رسد و عملکرد ذهن را تا حدی کاهش می دهد. این موضوع با آزمایش های مختلف و به صورت علمی تایید شده است.

افزایش استقامت بدن:

رژیم کتو از این رو که کتون و چربی بدن را مصرف می کند، باعث افزایش بیشتر استقامت بدن می شود، چرا که انرژی حاصل از سوخت چربی می تواند بدن را حتی تا یک هفته ساپورت کند، اما انرژی حاصل از سوخت کربوهیدرات تنها ۲ ساعت یا کمتر می تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند. رژیم کتو مورد علاقه ورزشکاران است، از این جهت که می تواند چربی بدن را کاهش دهد و عملکرد و کارایی بدن آن ها را بهبود بخشد.

افزایش استقامت بدن:

افزایش استقامت بدن:

دیگر فواید رژیم کتوژنیک:

از دیگر مزیت های رژیم کتو می توان به درمان فشار خون بالا اشاره داشت، همینطور می توان در سردرد های میگرنی نیز موثر باشد و تاثیر مثبتی داشته باشد.

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا به این نتیجه می رسیم که رژیم کتوژنتیک می تواند برای اکثر بیماری مناسب و اثر گذار باشد، اما نکته حائز اهمیت استفاده از یک متخصص تغذیه در این زمینه است، توصیه می کنیم، از دکتر کوهدانی متخصص تغذیه در رژیم کتوژنیک کمک بگیرید.

دیگر فواید رژیم کتوژنیک:

دیگر فواید رژیم کتوژنیک:

برای رسیدن به نتیجه مطلوب در رژیم کتوژنیک باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟

در این بخش از نوشتار متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک به بررسی و بیان مواردی در خصوص اقدامات لازم برای رسیدن به نتیجه مطلوب در رژیم کتوژنیک می پردازیم.

برای این که بتوانیم به نتیجه دلخواه برسیم و بیشترین تاثیر را رژیم کتو ببینیم بایستی اقداماتی را انجام دهیم از جمله:

محدودیت در مصرف کربوهیدرات:

بایستی مصرف کربوهیدرات های قابل هضم را به ۲۰ گرم در روز و یا حتی کمتر محدود کنیم که در این میان چون فیبر ها قابل هضم نیستند نیازی به مصرف محدود ندارند، بلکه می توانند به انجام کتوز نیز کمک کنند. برای وارد شدن بدن به مرحله کتوز اقدامات دیگری هم لازم است.

مصرف چربی به اندازه کافی:

رژیم کتو به طور معمول یک رژیم پر چرب است، بنابراین برای جلوگیری از احساس گرسنگی در طی رژیم توصیه می کنیم که چربی به مقدار کافی استفاده کنید، چرا که قبلا انرژی مورد نیاز بدن از کربوهیدرات ها تامین می شد و طی رژیم کتو بایستی از چربی تامین شود.

توصیه می کنیم که به اندازه کافی غذاهای پروتئینی و سبزیجات کم کربوهیدرات و چربی کافی مصرف کنید تا از حس گرسنگی بتوانید جلوگیری کنید. چنان چه با گرفتن رژیم کتو در طور روز دچار احساس گرسنگی شدید، باید مصرف مواد غذایی همچون کره، روغن زیتون، خامه و سس های مختلف را افزایش دهید.

مصرف چربی به اندازه کافی:

مصرف چربی به اندازه کافی:

میزان مصرف پروتئین در رژیم کتو:

در رژیم کتو بایستی میزان مصرف پروتئین را متعادل نگه دارید، چرا که این نوعی رژیم با پروتئین بالا نیست. برخی آمینو اسید های موجود در پروتئین می تواند، تبدیل به گلوکز شود. برای مصرف متعادل پروتئین توصیه می شود که حدود ۱٫ ۲ تا ۱٫ ۷ گرم به ازای هر ۱ کیلوگرم وزن بدن فرد روزانه مصرف کنید.

اما در مقابل اگر مصرف پروتئین بیش از حد کاهش یابد باعث تحلیل عضلانی و مشکلات استخوانی می شود، برای این که رژیمی مناسب با وزن خود داشته باشید و بتوانید نهایت استفاده را از این نوع رژیم داشته باشید، واجب است، از متخصص تغذیه در این زمینه کمک بگیرید که ما دکتر کوهدانی را به شما پیشنهاد می کنیم.

خوردن میان وعده ممنوع:

هنگامی که احساس گرسنگی نمی کنید از مصرف میان وعده پرهیز کنید، چرا که می تواند روند کتوز را کاهش دهد، اما چنان چه احساس گرسنگی می کنید، ایرادی ندارد توصیه می کنیم که وعده های غذایی خود را طوری تنظیم کنید که نیازی به میان وعده نداشته باشید.

روزه داری متناوب:

اگر احساس کردید که به اندازه لازم کتوز پیشرفت نمی کند، می توانید از روزه داری به صورت متناوب استفاده کنید، بنابراین طبق برنامه می توانید در ۸ ساعت از روز از مواد غذایی استفاده کنید و ۱۶ ساعت دیگر را از خوردن غذا پرهیز کنید( می توانید وعده صبحانه را حذف کنید) بدین ترتیب سطح کتون در خون بیشتر می شود و وزن بیشتری کاهش می یابد.

ورزش کردن:

ورزش کردن و انجام فعالیت های فیزیکی می تواند به بالا رفتن سطح کتون های خون کمک کند و سرعت کاهش وزن را بیشتر می کند، همچنین می تواند از دیابت نوع ۲ جلوگیری کند، البته ورزش کردن در رژیم کتو اجباری نیست، اما می تواند در کتوز موثر باشد.

ورزش کردن:

ورزش کردن:

خواب کافی:

خوابیدن به مدت حداقل ۷ ساعت در شبانه روز و دوری از هر گونه استرس و اضطراب می تواند در روند کتوز موثر باشد، چرا که استرس و خواب ناکافی می تواند باعث بالا رفتن قند خون شود و عمل کتوز را کاهش دهد، در نتیجه کاهش وزن سرعت کمتری دارد.

خواب کافی:

خواب کافی:

مواد غذایی که از رژیم کتوژنیک حذف و یا به آن اضافه می شوند، چیست؟

در این بخش از نوشتار متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک به بررسی و بیان مواردی در خصوص مواد غذایی که از رژیم کتوژنیک حذف و یا به آن اضافه می شوند می پردازیم.

در رژیم غذایی کتوژنیک بایستی تمامی مواد غذایی که دارای کربوهیدارت هستد از برنامه غذایی روزانه فرد حذف شود، در ادامه این بخش مواد غذایی دارای کربوهیدارت را به شما معرفی می کنیم.

محصولات کم چرب و رژیمی به علت این که در فرآوری های زیادی تولید می شوند، دارای کربوهیدارت زیادی هستند و باید از رژیم کتوژنیک حذف شوند.

غلات و نشاسته ها نظیر ماکارانی، برنج، پاستا، غلات، نان گندم و جو و بسیاری موارد دیگر

مواد غذایی دارای قند همچون نوشابه، کیک، اسموتی، بستنی، شکلات، آبمیوه های آماده و بسیاری دیگر

غذاهای رژیمی بدون قند چون دارای مقدار زیادی قند الکی هستند و با فرآوری های زیادی تولید شده ان،د برای بدن چندان مفید نیستند و در رژیم کتوژنیک از برنامه غذایی حذف می شوند.

میوه ها: همه میوه ها به جز برخی از توت ها همچون توت فرنگی باید از برنامه غذایی حذف شوند.

لوبیا و حبوباتی مثل نخود، باقالی، لپه و عدس نیز باید از برنامه غذایی فرد پاک شوند.

سبزیجات نشاسته ای و ریشه سبزیجاتی مثل هویج و سیب زمینی جایی در رژیم غذایی کتوژنیک ندارند.

چاشنی ها و سس ها

بعضی از چاشنی ها و سس ها چون دارای شکر و چربیهای ترانس هستند، نیز قابل استفاده نیستند.

در نوشیدنی های الکلی کربوهیدرات فراوانی وجود دارد که می تواند بدن را از حالت کتوز خارج کند پس مصرف آن توصیه نمی شود.

چربی های گیاهی جامد مثل روغن نباتی ها و مایونز ها از جمله چربی های مضر به شمار می روند و نباید در رژیم کتوژنیک باشند.

در رژیم کتوژنیک بایستی مواد غذایی مفید با کربوهیدرات کم قرار بگیرد که این مواد غذایی شامل:

وجود سبزیجات کم کربوهیدرات نظیر گوجه فرنگی، پیاز و سبزیجات برگ سبز در رژیم کتوژنیک بسیار با اهمیت است، همچنین میوه هایی روغنی همچون آووکادو بسیار مناسب هستند.

چاشنی ها و سس ها

چاشنی ها و سس ها

انواع گوشت قرمز، گوشت بوقلمون، گوشت مرغ، سوسیس، استیک و ژامبون و. . . . گزینه مناسبی برای استفاده در رژیم کتوژنیک هستند.

ماهی ها

انواع ماهی های چرب همچون سالمون و ماهی تن و انواع تخم پرندگان

در رژیم کتوژنیک از چاشنی ها نظیر نمک، فلفل، زردچوبه و زیره استفاده کنید.

استفاده از لبنیات نظیر کره و خامه و پنیر که در صورت امکان بهتراست از محصولات محلی پاستوریزه و بهداشتی استفاده شود، همچنین پنیر گودا، پنیر فتا، پنیر خامه ای که فرآوری نشده است، بسیار مناسب است.

مغزهایی نظیر بادام، گردو، بذر کتان، تخم کدو و. . . . .

روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آووکادو از جمله روغن های سالم در رژیم کتوژنیک هستند.

ماهی ها

ماهی ها

از رژیم کتوژنیک برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

در این بخش از نوشتار متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک به بررسی و بیان مواردی در خصوص موارد استفاده از رژیم کتوژنیک برای درمان بیماری ها می پردازیم.

رژیم کتوژنیک برای کودکان مبتلا به صرع که در مواجه با درمان های دارویی مقاومت نشان می دادند به کار برده می شد، چرا که کتون می تواند عصب های پیام رسان را مهار کند و در نتیجه اثری همچون ماده ضد تشنج در بدن دارد.

تاثیر رژیم غذایی کتوژنیک در کاهش وزن:

رژیم کتوژنیک یکی از راهکارهای درمانی در مورد اضافه وزن شناخته می شود، چرا که با استفاده از این روش افراد می توانند بدون کم کردن میزان مصرف مواد غذایی و یا محاسبه کردن مقدار کالری مواد غذایی به راحتی وزن خود را کاهش دهند.

طبق مطالعاتی که انجام شده افرادی که از رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن استفاده کرده اند، نسبت به افرادی که از رژیم های کم کالری و کم چرب برای لاغری استفاده کردند ۲ تا ۳ برابر بیشتر کاهش وزن داشته اند. رژیم کتوژنیک به دلیل این که بدن مقدار بیشتری پروتئین، اجسام کتونی در بدن زیاد می شوند و قند خون و انسولین کاهش پیدا می کند، نسبت به رژیم ها با کالری محدود برتری پیدا می کند.

رژیم غذایی کتوژنیک در بیماران دیابتی:

در بیماران دیابتی اختلال عملکرد انسولین و بالا رفتن میزان قند خون باعث بیماری می شود. رژیم کتوژنیک می تواند با سوخت چربی های بدن احتمال مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش دهد، همچنین در بیماری های سندروم متابولیک اثر گذار است. طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته بود مشخص شد که رژیم کتوژنیک می تواند حساسیت سلول ها را نسبت به انسولین حدود ۷۵ % افزایش می دهد که در درمان دیابت تاثیر به سزایی دارد، همین طور که در آزمایشی دیگر بر روی ۲۱ نفر مریض دیابتی مشخص شد که رژیم کتوژنیک باعث قطع درمان دارویی ۷ نفر از آن ها شده است.

به طور کلی چون رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن بیشتری می شود، افرادی که از این رژیم استفاده می کنند، بهبودی بیشتری در بیماری دیابت کسب می کنند.

عموما افرادی که با استفاده از رژیم کتوژنیک توانسته اند بیماری خود را درمان کنند یا مصرف داروها را قطع و یا کم کنند، حدود ۹۵ % را تشکیل می دهند که مقدار در مقابل افرادی که از رژیم های کم چربی استفاده می کنند حدود ۶۲ % می باشد.

تاثیرات رژیم غذایی کتوژنیک بر روی سایر بیماری ها:

از رژیم غذایی کتوژنیک می توان در روند بهبودی برخی بیماری های دیگر استفاده کرد که در این بخش به توضیح مختصری درباره هر کدام می پردازیم:

بیماری های قلبی:

فاکتورهایی همچون چربی خون، HDL، فشار خون و قند خون طی استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک بهبود پیدا می کند و این امر می تواند تاثیر مثبتی بر بیماری های قلبی و عروقی داشته باشد.

سرطان ها:

برخی افراد با استفاده از رژیم کتوژنیک سعی دارند که باعث کم شدن سرعت رشد تومورهای سرطانی و درمان سرطان شوند. مطالعات بالینی نقش موثر رژیم کتوژنیک را در درمان سرطان ها نشان داده است. توصیه می کنیم، بیماران سرطانی که می خواهند از رژیم کتوژنیک برای درمان سرطان استفاده کنند از یک پزشک متخصص تغذیه مشورت بگیرند تا با عوارض کمتری مواجه شوند.

رژیم کتوژنی در درمان سرطان ها می تواند تاثیراتی داشته باشد، از جمله:

  • سلول های تومور از نظر متابولیکی انعطاف پذیر نیستند و نیاز به ثبات قند خون دارند. برای اینکه حساسیت این سلول ها به شیمی درمانی و رادیوتراپی بیشتر شود، بایستی سطح گلوکز را کاهش داد که این عمل طی رژیم کتو با محدودیت های کالری اتفاق می افتد.
  • مهار مسیرهای سیگنالینگ تومور و کاهش گیرنده های انسولین به کاهش سطح انسولین خون وابسته است، بنابراین با رژیم کتوژنیک می توان سطح انسولین خون را کاهش داد.
  • اسیدهای چرب و سطح کتون بادی ها را می توان با رژیم کتو افزایش داد و باعث مهار گلیکولیز شد که این امر می تواند عملکرد میتوکندری سلول های تومور را مختل کند و سبب از بین رفتن سلول های سرطانی شود،
  • β-هیدروکسی بوتیرات یک مهارکننده دِاَستیلاسیون هیستون درون زاد است که با رژیم کتو می توان میزان آن را افزایش داد، این مهار کننده می تواند با اپی ژنتیک بیان پروتئین ها را در سلول های تومور تغییر دهد تا این سلول ها حالت تهاجمی کمتری را داشته باشند.

بیماری آلزایمر:

رژیم کتوژنیک از سرعت رشد آلزامیر می کاهد می باعث بهبود آن می شود.

صرع:

در کودکانی که به صرع مبتلا هستند و پاسخ مثبتی به درمان های دارویی نمی دهند از رژیم کتوژنیک استفاده می شود، چرا که باعث کاهش تشنج در کودکان می شود.

پارکینسون:

رژیم غذایی کتوژنیک طبق مطالعات نشان داده است که می تواند علائم پارکینسون را تا حد زیادی کاهش دهد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک:

از آن جا که افزایش قند خون و سطح انسولین خون عامل اصلی به وجود آمدن سندروم تخمدان پلی کیستیک به شمار می رود، فرد می تواند با رژیم کتوژنیک سطح انسولین و میزان قند خون را کاهش دهد تا علائم این بیماری نیز کاهش یابد و روند بهبودی سریعتر انجام شود.

آسیب های مغزی:

رژیم کتوژنیک بر روی حیوانات نشان داده است که می تواند در کاهش مشکلات ناشی از آسیب های مغزی نقش موثری داشته باشد.

آکنه: با پایین آمدن قند خون و کم شدن دریافت غذاهای فرآوری شده و شکر علائم آکنه نیز کاهش می یابد که این ها از مزایای استفاده از رژیم کتوژنیک است.

آسیب های مغزی:

آسیب های مغزی:

چه هنگامی از رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن نتیجه نمی گیریم؟

در این بخش از نوشتار متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک به بررسی و بیان مواردی در خصوص این که چه هنگامی از رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن نتیجه نمی گیریم می پردازیم.

دلایلی وجود دارند که باعث می شود، افرادی که می خواهند با رژیم کتو وزن کم کنند به نتیجه مطلوب نرسند که در این بخش به بررسی این عوامل می رسیم.

مصرف زیاد کربوهیدرات ها:

چنان چه شما در رژیم غذایی خود کربوهیدرات زیادی را مصرف کنید، به اندازه کافی وزن کم نمی کنید، چرا که برای اینکه بدن وارد مرحله کتوز شود، بایستی از یک مرحله متابولیکی که بدن برای تامین انرژی چربی را جایگزین گلوکز می کند، عبور کند، برای انجام دادن این مرحله میزان کربوهیدرات دریافتی بدن باید کاهش یابد.

به طور کلی میزان کالری دریافتی بدن از طریق کربوهیدرات های موجود در رژیم حدود ۵ % است. در حالی که در رژیم عادی بدن می تواند حدود ۴۵ تا ۶۵ درصد از کالری خود را از کربوهیدرات ها تامین کند.

شاید در نگاه اول کم کردن کربوهیدرات ها به نظر کاری غیر ممکن باشد، اما اصلی ترین قسمت رژیم کتو همین کاهش میزان کربوهیدرات است که باید میزان مصرف آن در همان دامنه ۵ درصد قرار بگیرد.

البته گفتنی است که برای گرفتن یک رژیم سالم و با کمترین عوارض ممکن، فرد بایستی تحت نظر پزشک متخصص تغذیه باشد و با مشورت وی شروع به رژیم گرفتن کند.

عدم استفاده از غذاهای مغذی در رژیم کتو

این که برای کاهش وزن خود از چه نوع رژیم کمک گرفته اید اهمیت کمی دارد، نکته اصلی این است که در برنامه غذایی خود از مواد سالم و مغذی استفاده کنید، بنابراین استفاده از غذهای فرآوری شده می تواند سرعت کاهش وزن را کمتر کند، همچنین مصرف غذاهای فست فود، هات داگ سرخ شده و. . . . باعث می شود، کالری بیش از اندازه ای وارد بدن شود که این مقدار می تواند سرعت کاهش وزن را کمتر کند، علاوه بر این مواد مغذی نظیر ویتامین ها، آنتی اکسیدان و املاح کمی در این نوع غذاها موجود است.

توصیه می کنیم، از غذاهایی مثل گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ و ماهی، لبنیات پر چرب و میوه های چرب همچون آووکادو در رژیم خود استفاده کنید. می توانید سبزیجات غیر نشاسته ای نظیر بروکلی، فلفل، قارچ و سبزیجات برگی را نیز مصرف کنید.

میزان کالری زیاد در رژیم غذایی:

برای کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده آل بایستی میزان دریافت کالری را از مواد غذایی محدود کنید و یا این که با کمک ورزش و فعالیت های بدنی مقدار کالری دریافتی را بسوزانید. هنگامی که شما از رژیم کتو استفاده می کنید، می باید دریافت کالری خود را کنترل کنید، در غیر اینصورت به نتیجه دلخواه و مورد نظر خود نمی رسید.

اکثر مواد غذایی که در رژیم کتو مجاز به مصرف آن ها هستید، دارای کالری بالایی هستند، همچون مغزها، آووکادو، روغن زیتون و. . . . . . چنان چه بیش از اندازه این مواد را مصرف کنید، کالری بالایی را وارد بدن خود می کنید. عموما افرادی که از رژیم کتو استفاده می کنید، به دلیل مصرف غذاهای کتوژنیک احساس سیری می کنند و چندان کالری مصرف نمی کنند، ولی باز هم باید مراقب میزان کالری دریافتی خود باشید.

برای کنترل کردن کالری می توانید از طریق میزان مواد غذایی مصرفی، استفاده مناسب از وعده های غذایی و میان وعده ها در بین وعده های اصلی غذا، ورزش و فعالیت های فیزیکی اقدام کنید.

مشکلات پزشکی:

گاهی ممکن است، فرد دچار مشکلات پزشکی باشد. هنگامی که برای کاهش وزن از رژیم کتوژنیک استفاده می کنید و با رعایت کردن تمام نکات رژیم، باز هم نتیجه مطلوب را دریافت نمی کنید توصیه می کنیم، به یک پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات به مشکل اصلی که مانع کاهش وزن می شود، دست یابید.

از مشکلات پزشکی که می تواند در روند کاهش وزن خللی ایجاد کند، می توان به کم کاری تیرئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک، سندرم کوشینگ، افسردگی و سطح بالای انسولین خون اشاره داشت که باعث افزایش وزن می شوند. برای مطلع شدن از این مشکلات می توان از آزمایشات ساده پزشکی بهره گرفت.

با داشتن هر کدام از مشکلات ذکر شده باز هم می توانید وزن خود را کم کنید که لازمه این امر تحت نظر پزشک متخصص تغذیه بودن است. با راهنمایی های متخصص تغذیه می توانید، علاوه بر کاهش وزن بیماری های خود را نیز درمان کنید.

انتظار غیر معقول

گاهی افراد با قرار گرفتن در شرایط جدیدی از رژیم می خواهند زودتر از موعد مقرر کاهش وزن داشته باشند، این امر کاملا اشتباه است، از این رو بدن هر فرد با دیگری متفاوت است و عملکردی خاص دارد، پس میزان کاهش وزن در افراد یکسان نیست. رژیم کتو یک روش درمانی مناسب برای کاهش وزن است، اما نمی توان انتظارات زیادی از این روش داشت. افراد عموما دنبال کاهش وزن سریع هستند، اما پزشکان کاهش وزن ۱ تا ۰٫ ۵ کیلوگرم در هفته را مناسب می دانند نه بیشتر.

زمانی که شما علاوه بر گرفتن رژیم اقدام به ورزش می کنید، می توانید با تقویت کردن عضلات کاهش سایز داشته باشید، اما کاهش وزن چشمگیری نداشته باشید. که این امر به معنای افزایش میزان عضلات و کم شدن بافت های چربی در بدن است که به بیماران قلبی و عروقی کمک شایانی می کند. کاهش سایز نسبت به کاهش وزن از اهمیت بیشتری برخوردار است، بهتر است، به جای وزن کردن دور شکم و یا بازو را هر روز اندازه گیری کنید.

مصرف غذاهای پرکالری:

افرادی که رژیم کتوژنیک گرفته اند بایستی از میان وعده های مقوی و خوب استفاده کنند، چرا که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز ایشان می تواند از گرسنگی و پرخوری فرد نیز جلوگیری کند، اما مواد غذایی پر انرژی نظیر کره مغزها، آووکادو و. . . با افزایش میزان کالری دریافتی بدن باعث کاهش روند کم کردن وزن می شود.

توصیه می کنیم که برای میان وعده ها از مواد غذایی کم کالری استفاده کنید. سبزیجات غیر نشاسته ای یا غذاهای پروتئینی می توانند گزینه مناسبی برای میان وعده در رژیم کتو باشند.

استرس زیاد، خواب کم

بدن در زمان استرس شروع به ترشح هورمون کروتیزول می کند. افزایش سطح این هورمون در بدن منجر به ذخیره چربی به خصوص در ناحیه شکم و پهلو می شود. در نتیجه استرس مخصوصا استرس مزمن باعث عدم کاهش وزن می شود.

همچنین بدن در مواجه با کم خوابی اثر سوء روی هورمون های موثر بر اشتها مثل لپتین و گرلین می گذارد و باعث می شود، تعادل آن ها به هم خورده و اشتها افزایش یابد.

برای درمان استرس خود می توانید از روش هایی همچون یوگا و یا مدیتیشن استفاده کنید و میزان استفاده از وسایل الکترونیکی نظیر موبایل را کاهش دهید. عموما فردی که استرس مزمن دارد، دچار مشکلات کم خوابی نیز می شود و این دو عامل در کنار هم باعث افزایش وزن می شوند.

عدم ورزش و فعالیت بدنی کم

برای اشخاصی که با رژیم کتو اقدام به کاهش وزن می کنند، ورزش کردن امری بسیار مهم تلقی می شود. . شما می توانید با کمک ورزش کردن اقدام به چربی سوزی بیشتر کنید که در ادامه باعث عضله سازی نیز می شود و با کاهش وزن می توانید از خطر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، افسردگی و اضطراب در امان باشید. توصیه می کنیم، برای گرفتن نتیجه مطلوب و کاهش وزن چشمگیر در زمان رژیم کتو به ورزش کردن بپردازید، چرا که تاثیرات مثبتی در روحیه شما نیز دارد.

عدم ورزش و فعالیت بدنی کم

عدم ورزش و فعالیت بدنی کم

رژیم کتوژنیک برای چه افرادی مناسب است؟

رژیم کتوژنیک الزاما برای تمامی افراد مناسب نیست، مخصوصا افرادی که مبتلا به بیماری های خاصی همچون فشار خون مزن و یا دیابت نوع ۱ و. . . . هستند، همچنین اگر فردی داروهای خاصی مصرف می کند، رژیم کتو به علت تغییر در متابولیسم بدن می تواند تاثیر سوء در روند اثر گذاری داروها داشته باشد، در نتیجه توصیه می کنیم، قبل از اقدام به گرفتن رژیم کتو با متخصص تغذیه مشورت کنید تا بتوانند میزان دوز دارو و یا محدودیت هایی غذایی لازم را برای شما تجویز کنند.

طی درمان به روش رژیم کتو بایستی مصرف آب و مایعات را افزایش دهید، چرا که در غیر این صورت مجبور به مصرف مکمل هایی همچون سدیم، پتاسیم و منیزیوم می باشید. در ادامه با از دست دادن بیش از حد آب و الکترولیت های بدن نیاز به مصرف کربوهیدرات پیدا می کنید.

در کل رژیم کتوژنیک برای کوتاه مدت مناسب است، چرا که به دلیل محدودیت های غذایی برای طولانی مدت موجب بروز مشکلاتی می شود. بهترین راه استفاده مناسب از رژیم کتو این است که تحت نظر متخصص تغذیه باشید. یکی از بهترین متخصصان تغذیه در زمینه رژیم کتوژنیک دکتر کوهدانی است.

رژیم کتوژنیک برای چه افرادی مناسب است؟

رژیم کتوژنیک برای چه افرادی مناسب است؟

متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک چه ویژگی هایی دارد؟

یک متخصص تغذیه در رابطه با رژیم کتوژنیک باید دارای ویژگی های خاصی باشد، از جمله این که در این زمینه دارای دانش و آگاهی کافی باشد، اطلاعات و تخصص کافی را فرا گرفته باشد. در مرحله دوم بایستی بتواند آموزگار مناسبی باشد، چرا که اگر نتواند آموزش های لازم در مورد رعایت جزئیات رژیم را در اختیار بیمار قرار دهد ممکن است، شخص دچار عوارض جبران ناپذیری شود.

در مرحله سوم وعده های بی اساس به فرد ندهد به این معنا که مشاوره تغذیه خوب هیچ گاه نمی تواند میزان موفقیت و عملکرد بدن فرد را در طی رژیم پیش بینی کند، در نتیجه نمی تواند به بیمار وعده نتیجه گیری قطعی را بدهد. چهارمین مرحله مربوط به هماهنگی مشاور تغذیه با تغییرات است، چرا که بدن انسان دائم در حال تغییر است و ممکن است، در هر مرحله از رژیم بدن واکنش خاصی نسبت به آن دهد، پس بایستی مشاور تغذیه بتواند بهترین برنامه غذایی با توجه به تغییرات بدنی بیمار در اختیار وی قرار دهد.

پیشنهاد می کنیم از مقاله خارج شدن از رژیم کتوژنیک دیدن کنید.

مرحله پنجم انعطاف پذیری مشاور تغذیه است

مرحله پنجم انعطاف پذیری مشاور تغذیه است که با توجه به علائق و ذائقه بیمار بایستی برنامه غذایی را تنظیم کند و به مرور مواد غذایی مورد نیاز بدن را در برنامه غذایی جای دهد و در آخر یک متخصص تغذیه خوب از سختی راه مطلع است و باید بتواند شخص را ترغیب به ادامه دادن رژیم کند تا به نتیجه درمانی دلخواه خود برسد، چرا که در طی درمان به وسیله رژیم ممکن است، با نتیجه نگرفتن شخص ناامید و یا دلسرد شود که وظیفه یک متخصص خوب در امر تغذیه و رژیم کتو دادن مشاوره و امید به شخص است.

دکتر کوهدانی یکی از بهترین متخصصان تغذیه برای رژیم کتوژنیک هستند که برای مشاوره و همراهی شما می توانند راهنمای خوبی باشند.

در این قسمت به انتهای مقاله ی خود با عنوان متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک رسیدیم، امیدوار هستیم که موارد ارائه شده در خصوص متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک برای شما سودمند بوده باشند.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید