متخصص تغذیه برای کبد چرب

متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک
متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک
2020/09/29
مشاوره تغذیه چاقی
مشاوره تغذیه چاقی
2020/09/29
متخصص تغذیه برای کبد چرب

متخصص تغذیه برای کبد چرب

متخصص تغذیه برای کبد چرب ، در مورد مواد غذایی که برای این بیماری مفید است و روش های درمان این بیماری از طریق تغذیه نکات لازم را برای بیماران ارائه می دهد. متخصص تغذیه برای کبد چرب مانند تمام متخصصین تغذیه به مواد غذایی و ارزش های هر ماده آشنایی دارد و بهترین راهنمایی در مورد تغذیه را برای بیماران خود ارائه می دهد.

متخصص تغذیه برای کبد چرب

متخصص تغذیه برای کبد چرب

در این مقاله قصد داریم در مورد متخصص تغذیه برای کبد چرب و وظایف و خدماتی که این متخصص ارائه می دهد، همچنین در مورد روش پیدا کردن بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب و ویژگی هایی که بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب دارد، نیز توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  1. متخصص تغذیه کیست؟
  2. متخصص تغذیه چه وظایفی دارد؟
  3. مهارت هایی که متخصص تغذیه نیاز دارد، کدام است؟
  4. برای اشتغال به عنوان متخصص تغذیه چه شخصیتی مورد نیاز است؟
  5. رژیم غذایی چیست؟
  6. ویژگی های رژیم خوب چیست؟
  7. بهترین نوع رژیم غذایی کدام است؟
  8. اصول صحیح برای رعایت رژیم غذایی چیست؟
  9. جز لاغری افراد برای چه مسائلی به متخصص تغذیه مراجعه می کنند؟
  10. نیاز به مراجعه به متخصص تغذیه چه زمان ضروری می شود؟
  11. تخصص تغذیه چه گرایش هایی دارد؟
  12. مزایای مشاوره با متخصص تغذیه چیست؟
  13. کبد چرب چیست؟
  14. کبد چرب چند نوع دارد؟
  15. علائم کبد چرب چیست؟
  16. کبد چرب چگونه تشخیص داده می شود؟
  17. بهترین روش های تغذیه برای بیماران کبد چرب چیست؟
  18. بیماران مبتلا به کبد چرب چه نکاتی را باید در تغذیه خود رعایت کنند؟
  19. در بیماری کبد چرب، چه مواد غذایی ممنوع می باشد؟
  20. چگونه می توان از ابتلا به بیماری کبد چرب پیشگیری کرد؟
  21. چه مواردی به کبد آسیب می رساند؟
  22. ویژگی های بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب چیست؟
  23. برای پیدا کردن بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب چه روشی مناسب است؟

متخصص تغذیه کیست؟

از زمانی که بشر شروع به غذا خوردن کرد دغدغه تغذیه خوب و با کیفیت همواره با او بود. تغذیه در تمام جنبه های زندگی نقش مهمی دارد. در رشد، سلامتی و سایر موارد تغذیه نقش داشته و تاثیر گذار است. تغذیه و چگونگی آن همواره جزء مشکلات اساسی در تمام دنیا بوده و در هر نقطه از جهان بسته به سبک زندگی مردم و عادات مختلف، نوع تغذیه متفاوت است.

پیشنهاد می کنیم از مقاله دکتر متخصص تغذیه برای مشکلات کبد دیدن کنید.

ارتباط تغذیه و سلامت

سلامتی یکی از اصلی ترین اولویت ها برای انسان ها است. افراد مختلف در هر جایگاهی که باشند، همواره برای کسب سلامتی تلاش می کنند و گاهی این تلاش به حدی اهمیت دارد که فرد حاضر است، تمام دارایی های خود را در ازای دریافت و برخورداری از سلامتی اهدا کند. راحت ترین راه برای کسب سلامتی تغذیه سالم و مناسب است. یک رژیم غذایی درست و اصولی از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرده و حتی در درمان بسیاری از بیماری ها نیز نقش اساسی دارد.

به عنوان مثال بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و بیماری های قلبی، عروقی را به وسیله تغذیه مناسب کنترل می کنند. در صورتی که تغذیه سالم ادامه دار باشد، علاوه بر کنترل بیماری امکان بهبودی آن نیز وجود دارد، البته تنها ارتباط تغذیه و سلامتی در مورد درمان بیماری ها نیست و در صورتی که تغذیه سالم بوده و از نوع مناسب انتخاب شود، از دوران کودکی در رشد تاثیرگذار بوده و در دوران میانسالی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها موثر می باشد.

اهمیت تغذیه درست

برای داشتن تغذیه درست، دلایل زیادی وجود دارد که این دلایل نشان دهنده اهمیت تغذیه، به خصوص تغذیه درست و اصولی می باشند. اولین و نخستین عاملی که تغذیه درست برای افراد به وجود می آورد تناسب اندام است.

بیشتر افرادی که از عدم تناسب اندام رنج می برند و به دنبال تغییر ظاهر خود هستند، به دلیل مشکلات در تغذیه به این معضل دچار شده اند، البته تغذیه درست را باید به درستی شناخت. در واقع در تغذیه درست نه تنها به کیفیت مواد غذایی توجه می شود، بلکه به هماهنگی مواد غذایی مصرفی در هر وعده نیز توجه می گردد. به عنوان مثال طبق توصیه متخصصین تغذیه نباید حین مصرف غذا آب مصرف کرد. یا آب یخ می تواند مشکلات زیادی نظیر کبد چرب را به وجود بیاورد.

متخصص تغذیه کیست

داشتن یک تغذیه سالم در گرو داشتن یک برنامه غذایی مناسب است. هر برنامه ای مناسب نیست و از طرفی نمی توان یک برنامه را به طور مشترک برای چند فرد مختلف استفاده کرد. برای داشتن یک برنامه غذایی سالم نیاز به مشورت با یک متخصص آشنا به علم تغذیه و اصول تغذیه سالم است.

متخصص تغذیه فردی است که با غذاها به طور کامل آشنایی داشته و ارزش های هر ماده غذایی را به خوبی می شناسد. برای ارائه برنامه غذایی درست و مناسب، نیاز است که ابتدا سبک زندگی فرد و برخی مسائل توسط متخصص بررسی شوند و سپس بهترین برنامه برای بیمار ارائه گردد.

متخصص تغذیه کیست

متخصص تغذیه کیست

متخصص تغذیه چه وظایفی دارد؟

هر عارضه و تغییری در بدن را برای جلوگیری از شیوع و به خطر افتادن باید جدی گرفت. ساده ترین بیماری ها نیز می توانند نشانگر یک مشکل جدی باشند، یا در صورت بی اهمیت تلقی شدن خطرات زیادی را برای بدن به همراه داشته باشند.

به عنوان مثال در صورتی که بیماری ساده ای مانند دل درد جدی نگرفته شود و با درمان های خانگی سعی در کاهش آن داشت، می تواند باعث بروز مشکلاتی در کبد و معده شود، یا بیماری سرماخوردگی در صورت شدت یافتن می تواند عفونت های شدید را در پی داشته باشد. با توجه به این که تغذیه در حفظ سلامتی نقش اساسی دارد، معمولا با تغذیه سالم تا حد زیادی می توان از بروز بیماری های جد جلوگیری کرد. متخصص تغذیه وظیفه دارد، با انجام فرآیندهایی برنامه مناسب برای حفظ سلامتی را به فرد ارائه کند.

بررسی وضعیت بیمار از طریق آزمایش

هر چقدر اطلاعات متخصص از وضعیت بیمار کامل تر باشد، برنامه ارائه شده نیز کامل تر و مناسب تر خواهد بود. بسیاری از اوقات مشکلاتی که ناشی از تغذیه انگاشته می شوند، تنها به دلیل اشتباهات تغذیه ای به وجود نمی آیند و ممکن است، به دلیل اختلالات سیستم بدنی باشند. برای اطلاع کامل از وضعیت بیمار، متخصص تغذیه به عنوان اولین قدم موظف است که یک سری آزمایشات را برای بیمار مشخص کند. این آزمایش ها به متخصص اطلاعات جامعی را در مورد کمبودهای بدن بیمار می دهد و کمک می کند که برنامه ارائه شده کاملا متناسب با وضعیت بیمار باشد.

تنظیم رژیم

بعد از این که آزمایشات مورد نیاز گرفته شد و نتیجه آن ها بررسی شد، متخصص تغذیه اقدام به تنظیم برنامه غذایی می کند. برنامه ای که برای بیمار ارائه می شود، با لحاظ کردن تمام اطلاعاتی است که از آزمایش ها دریافت شده و همچنین تمام نکاتی است که در جلسات ابتدایی مشاوره تغذیه و پیش از تنظیم برنامه در مورد سبک زندگی بیمار دریافت شده است.

به عنوان مثال، در صورتی که بیمار شاغل باشد و توانایی مصرف میان وعده ها را به طور کامل نداشته باشد، وعده های اصلی به گونه ای تنظیم می شوند که نیازهای میان وعده را تا حد زیادی برطرف کنند و میان وعده ها با ساده ترین مواد مانند چای و خرما برنامه ریزی می شوند که در هر زمان و مکانی در دسترس باشند.

همچنین شرایط مربوط به زمانی که آزمایشات گرفته شده دارای اختلالاتی باشند و بیماری های دیگری را در خود نشان دهند، نیز در برنامه غذایی در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال بیمارانی که به نقرس مبتلا هستند، برنامه ای کاملا متفاوت با بیماران قلبی دارند.

پیگیری وضعیت بیمار

حتی کامل ترین برنامه های غذایی نیز در صورت عدم پیگیری توسط متخصص و بیمار می توانند نتیجه بخش نباشند. انجام یک برنامه غذایی به هر منظوری به معنی تغییر در سبک زندگی است. به خصوص زمانی که سبک زندگی دارای اشتباهاتی باشد، تغییر آن سخت تر می شود. به همین دلیل از دیگر وظایف متخصص تغذیه را می توان پیگیری وضعیت بیمار معرفی کرد.

پیگیری وضعیت بیمار

پیگیری وضعیت بیمار

مهارت هایی که متخصص تغذیه نیاز دارد، کدام است؟

مهارت های فردی در هر شغلی می توانند به پیشرفت کمک کنند. در صورتی که این مهارت ها به خوبی شناخته شوند و در کار از آن ها استفاده شود، پیشرفت حتمی است و در غیر این صورت احتمال به وجود آمدن مشکلات جدی در کار وجود دارد. در مورد متخصص تغذیه برای کبد چرب نیز داشتن یک سری مهارت ها می تواند به با کیفیت انجام دادن کار کمک زیاد کند.

ارتباط اجتماعی

انسان در جامعه همواره در حال ارتباط با اطرافیان است. این ارتباط می تواند کلامی یا احساسی باشد. یک متخصص تغذیه خوب برای ارتباط گیری با مراجعه کنندگان و درک بهتر مشکلات و همچنین انتقال کامل تر اطلاعات نیاز به برخورداری از مهارت ارتباط اجتماعی دارد. این ارتباط به درک بهتر موقعیت بیمار کمک می کند و همچنین به پزشک کمک می کند که مسائل لازم در مورد نحوه تغذیه را به صورت موثر تر به بیمار منتقل می کند.

ارتباط اجتماعی به معنی میزان زیاد صحبت و ارتباط نیست، بلکه به معنی ارتباط مناسب و با کیفیت است. ارتباط اجتماعی کمک می کند که متخصص سخنوری خوبی داشته باشد و همچنین احساس اعتماد و اطمینان را به بیمار خود منتقل کند. به علاوه با برخورداری از این مهارت بیمار می تواند تمام مشکلات خود را به طور کامل با بیمار در میان گذاشته و پزشک نیز بتواند به موقع با بیمار همدلی کند.

توجه به مخاطب و خوب گوش کردن

انسان دارای دو گوش و یک دهان است، این جمله از قدیمی ترین جملات است که به این مسئله می پردازد که انسان باید با استفاده از گوش ها به طور کامل صحبت دیگران را گوش کرده و مهارت شنوایی بهتر از مهارت کلام و صحبت کردن باشد. متخصص تغذیه باید به خوبی به بیمار خود توجه کرده و با توجه به شنیده ها مسائل مختلف را تحلیل و بررسی کند و همچنین برنامه غذایی را براساس شنیده های خود برای بیمار تنظیم کند.

دانش علمی نسبت به شغل

انجام موفق هر کاری در گرو داشتن علم و دانش نسبت به شغل است. از جمله مهارت های متخصص تغذیه که می تواند در کیفیت کار وی تاثیرگذار باشد، داشتن اطلاعات جدید و به روز در مورد شغل خود است. متخصص تغذیه باید به خوبی در مورد ارزش های مواد غذایی آگاه باشد و اثراتی که هر نوع از رژیم بر بدن انسان می گذارد را به خوبی بداند.

صبر

یک متخصص تغذیه باید در طول روز با بیماران مختلفی ملاقات داشته باشد که هر کدام از این بیماران وضعیت متفاوتی داشته و دیدگاه های مختلفی نسبت به رژیم و دارای سبک متفاوتی در زندگی می باشند.

گاهی اوقات برخی از بیماران نسبت به انجام یک رژیم غذایی مقاومت نشان داده یا پاسخ خوبی از رژیم دریافت نمی کنند و با نارضایتی به ملاقات متخصص می آیند و گاهی اوقات نیز بیمار برای انجام درست برنامه خود سوالات زیادی دارد که پزشک باید با صبر و حوصله و به طور کامل به تمام پرسش های بیمار پاسخ دهد، بنابراین صبر از مهارت های مهمی است که یک متخصص تغذیه برای افزایش کیفیت کار خود به آن نیازمند می باشد.

علاقه شغلی

برای ورود به یک شغل داشتن علاقه اهمیت زیادی دارد. ایجاد علاقه نیز می تواند به اندازه برخورداری از علاقه اولیه از مسائل مهم و تاثیرگذار در ورود به یک شغل است. علاقه را می توان در حین تحصیل و با افزایش مطالعات نسبت به حرفه ای که در آینده فرد به آن مشغول است، ایجاد کرد. در مورد تخصص تغذیه نیز علاقه از مهمترین مهارت هاست.

علاقه می تواند افزایش دهنده سایر مهارت ها باشد، یا در از بین بردن دیگر مهارت ها نیز موثر باشد. متخصص تغذیه ای که به حرفه خود علاقه مند است، صبر بیشتری داشته و در به روز رسانی اطلاعات و دانش در مورد شغل نیز پیگیرتر است. همچنین وضعیت بیمار برای وی مهم تر می باشد.

داشتن احساس مسئولیت

از دیگر مهارت هایی که یک متخصص تغذیه به آن نیازمند است، داشتن احساس مسئولیت است. احساس مسئولیت به متخصص تغذیه کمک میکند که در صورت نتیجه نگرفتن بیمار از رژیم غذایی در عین اجرای کامل و دقیق، وضعیت بیمار را بهتر بررسی کرده و رژیم مناسب تری به بیمار ارائه کند.

داشتن احساس مسئولیت

داشتن احساس مسئولیت

برای اشتغال به عنوان متخصص تغذیه چه شخصیتی مورد نیاز است؟

هر حرفه و شغلی نیازمند شخصیت خاص است. به عنوان مثال مشاغلی مانند مدیریت نیازمند شخصیت هایی هستند که از رهبری خوبی برخوردار باشند و همچنین در زمان بروز بحران ها و مشکلات قدرت کنترل اوضاع را به بهترین شکل داشته باشند.

هر چقدر شغل و حرفه، با شخصیت فرد تناسب بیشتری داشته باشد، موفقیت نهایی کسب شده از شغل بیشتر می شود و در غیراینصورت احتمال شکست در کار بسیار زیاد خواهد بود. از دیگر مثال ها می توان به شغل معلمی اشاره کرد. افرادی که ارتباط اجتماعی خوبی نداشته باشند و سخنور مناسبی نباشند معلم های موفقی نیز نخواهند بود، بنابراین تناسب شغل با شخصیت از مهم ترین نکات است.

شخصیت های منضبط

شخصیت های منضبط برای انجام کار، به عنوان یک متخصص تغذیه موفق تر از سایر شخصیت ها هستند. این ویژگی از نظر نحوه برخورد و رسیدگی به بیمار بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه یک متخصص تغذیه، در طول روز با بیماران زیادی سروکار دارد، در صورت عدم برخورداری از انضباط مناسب چه برای هماهنگ کردن ملاقات های خود و چه برای ارائه رژیم به بیماران به مشکلات اساسی بر می خورد.

اجتماعی

شخصیت هایی که اجتماعی بوده و قدرت ارتباط گیری بهتری با افراد دارند، خیلی زود می توانند به دیگران نزدیک شده و با سایرین احساس راحتی کنند. همچنین دیگران نیز به این تیپ شخصیتی از افراد بیشتر و راحت تر اعتماد کرده و مسائل خود را در میان می گذارند. به خصوص برای متخصص تغذیه این ویژگی به جهت ارتباط موثر تر با بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است. متخصصین تغذیه که تیپ شخصیتی آن ها، برون گرا و اجتماعی است، در کار خود بسیار موفق تر از سایر متخصصین می باشند.

شخصیت های پیشرفت گرا

این ویژگی نه تنها برای متخصص تغذیه، بلکه برای هر شغل دیگری می تواند موثر باشد. این تیپ شخصیتی کمک می کند که هر فرد در کار خود بهترین و کامل ترین حالت ممکن را انجام دهد. به عنوان مثال در مورد متخصص تغذیه برخورداری از این تیپ شخصیتی کمک می کند که آنالیز بیمار را به طور کامل انجام داده و برنامه ای که برای بیمار تنظیم می کند با وضعیت بیمار بیشترین تناسب را داشته باشد. همچنین برخورداری از این تیپ شخصیتی به پزشک کمک می کند که موفقیت بیمار از رژیم دریافتی برای وی اهمیت داشته باشد.

شخصیت های پیشرفت گرا

شخصیت های پیشرفت گرا

رژیم غذایی چیست؟

بدن انسان برای بسیاری از فرآیندهای طبیعی نیاز به غذا خوردن دارد. این فرآیندها شامل رشد بدن، سوخت و ساز سلول ها و همچنین مقاومت و مقابله با بیماری های مختلف می باشند که چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم با غذا خوردن در ارتباط می باشند، البته استفاده از مواد غذایی همان قدر که می تواند برای بدن مفید باشد، می تواند آسیب هایی را نیز به بدن برساند که برای جلوگیری از آن ها باید با چگونه غذا خوردن آشنایی داشت.

رژیم غذایی

از زمان بیدار شدن تا زمان خواب انسان، مواد غذایی مختلفی مصرف می کند. این مواد غذایی ممکن است، به شکل وعده های اصلی غذایی یا به شکل تنقلات در میان وعده ها مصرف شوند.

رژیم غذایی تمام این مواد غذایی مصرفی را شامل می شود، اما در تعریف دقیق تر و رایج تر رژیم غذایی یک برنامه ریزی است که در آن وضعیت غذا خوردن از نظر نوع غذای مصرفی و حجم و میزان غذا به طور دقیق مشخص می گردد. بسیاری از افراد حداقل یک بار داشتن رژیم غذایی را تجربه کرده اند،

البته گاهی اوقات افراد به طور خودسرانه و با کم کردن حجم غذا یا حذف یکی از مواد غذایی و وعده ها اقدام به رژیم گرفتن می کنند که شدیدا آسیب زا و خطرناک است و این کار رژیم غذایی محسوب نمی شود. رژیم غذایی بر پایه اطلاعات و داده های علمی تنظیم می شود و در آن ارزش های هر ماده غذایی و تناسب مواد غذایی با یکدیگر به طور کامل لحاظ می شود.

انواع مختلف رژیم های غذایی

یک رژیم غذایی را نمی توان به طور مشترک برای دو نفر استفاده کرد. به این دلیل که پاسخ نسبت به رژیم در هر فرد متفاوت است. بسته به بیماری های فرد، تعداد رژیم های گرفته شده در گذشته، جنسیت، ژنتیک و سابقه خانوادگی و. . . بدن هر فرد پاسخ کاملا متفاوتی به رژیم می دهد. همچنین برخی از افراد با تحرک و فعالیت های بدنی به سوخت و ساز بیشتر بدن و در نتیجه تاثیر بهتر رژیم کمک می کنند.

انواع مختلفی از رژیم های غذایی وجود دارد

از این رو انواع مختلفی از رژیم های غذایی وجود دارد که افراد برای کاهش یا افزایش وزن و حتی درمان بیماری ها می توانند از آن استفاده کنند، البته باید توجه داشت که بهترین برنامه غذایی، برنامه ای است که طبق نظر متخصص تغذیه تنظیم شود و به صورت خود سرانه و به عنوان مثال با دانلود از اینترنت گرفته نشود.

از انواع مختلف رژیم های غذایی می توان به رژیم های لاغری اشاره کرد که خود دسته بندی و مدل های متفاوتی مانند کم کالری، کم کربوهیدرات و. . . دارند که با توجه به میزان چاقی و آمادگی بدنی تنظیم می شود.

از دیگر انواع رژیم ها، رژیم های چاقی می باشند که این رژیم ها نیز باید مطابق با نظر پزشک و اصولی تنظیم شوند. به عنوان مثال نمی توان بیان کرد که صرف خوردن قند و چربی زیاد باعث چاقی می شود، یا در صورت رسیدن به وزن دلخواه مشکلاتی مانند دیابت را نیز به همراه خواهد داشت، در حالیکه رژیم چاقی اصولی شامل تمام گروه های غذایی با حجم مناسب است.

از دیگر رژیم های غذایی می توان به رژیم گیاهی اشاره کرد که هم برای بیمارانی مانند بیماران مبتلا به نقرس و هم برای سایرین قابل استفاده است. رژیم های غذایی دیگری نیز وجود دارند که بسته به ضرورت انتخاب می شوند، مانند رژیم کبد چرب.

انواع مختلفی از رژیم های غذایی وجود دارد

انواع مختلفی از رژیم های غذایی وجود دارد

ویژگی های رژیم خوب چیست؟

رژیم غذایی در گذشته تنها برای کاهش وزن استفاده می شد، اما تحقیقات امروزی نشان داده که رعایت غذا خوردن به صورت اصولی تا حد زیادی می تواند از ابتلا به بیماری ها نیز جلوگیری کند. همچنین بسیاری از بیماری ها را نیز با رعایت در غذا خوردن می توان به سادگی درمان کرد. یک رژیم غذایی بسته به این که به چه دلیلی تهیه می شود، باید دارای ویژگی های مختلفی باشد. برخی از این ویژگی ها برای تمام رژیم ها یکسان است و برخی تنها برای بعضی از رژیم ها استفاده می شوند.

داشتن بیشتر گروه های غذایی

یک رژیم غذایی مناسب بیشتر گروه های غذایی را دارد. بدن برای سلامتی و کارکرد صحیح نیاز دارد که تمام گروه های غذایی را به میزان مناسب دریافت کند، بنابراین در تمام رژیم ها تلاش می شود که گروه های مختلف غذایی به اندازه مناسب وجود داشته باشند. در صورتی که یک گروه غذایی به طور کامل از برنامه حذف شود، مشکلات متعددی را برای بدن به وجود می آورد. به عنوان مثال لبنیات که حاوی کلسیم هستند، در صورت حذف به طور کامل مشکلاتی را مانند ریزش مو به وجود می آورند.

میوه و سبزیجات بیشتر از گوشت و نشاسته

میوه و سبزی دارای فیبر زیادی هستند. فیبر زیاد باعث می شود که این مواد مدت بیشتری را برای تجزیه و هضم نیاز داشته باشند و در نتیجه بیشتر در معده باقی می مانند. این ویژگی کمک می کند که فرد احساس سیری کرده و در زمان گرسنگی به سراغ غذاهای نامناسب نرود.

همچنین در میان وعده ها نیز می توان به جای استفاده از مواد قندی یا نشاسته ای از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کرد که آسیب و ضرر کمتری برای بدن داشته باشند. به علاوه میوه ها و سبزیجات بخش زیادی از ویتامین های بدن را تامین می کنند، از این رو وجود آن ها در رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است.

محرومیت از مواد غذایی تنها در صورت لزوم

تا جایی که مواد غذایی به بدن آسیب نرسانند نباید مواد غذایی را از رژیم و برنامه غذایی حذف کرد. معمولا کشش افراد به مواد غذایی که نمی توانند آن را مصرف کنند، بیشتر از سایر مواد غذایی است، بنابراین تا حد امکان باید غذاهای مورد علاقه فرد در برنامه غذایی قرار گیرد و این قرارگیری به گونه ای باشد که آسیبی به بدن وارد نشود و با اثر سایر مواد خنثی شود.

انعطاف پذیری و قابلیت تغییر

به دلایل مختلفی مانند سفر، مهمانی و. . . ممکن است که فرد توانایی انجام رژیم خود برای یک یا چند روز را نداشته باشد، یا توانایی تهیه کردن مواد غذایی موجود در رژیم را نداشته باشد. رژیم مناسب، رژیمی است که قابلیت تغییر و جا به جایی وعده ها و مواد غذایی را داشته باشد. بسیاری از افراد به دلیل اینکه رژیم دارای این ویژگی ها نیست، آن را رها کرده و به جای درمان دچار تشدید بیماری می شوند، البته علاوه بر تغییر در تمام رژیم های غذایی چه لاغری و چه رژیم بیماری باید جایگزین مشخص گردد.

برخورداری از تمام وعده های غذایی

یک رژیم خوب حاوی تمامی وعده های غذایی می باشد. هنگامی که یک وعده غذایی از رژیم حذف می شود، مشکلات زیادی مانند گرسنگی بیش از حد و مقاومت بدن به انسولین به وجود می آیند. همچنین سوخت و ساز بدن نیز به مشکل می خورد. بسیاری از داروها در بیماری های خاص باید با شکم پر یا خالی مصرف شوند، بنابراین وعده های غذایی باید به طور مشخص و در زمان تعیین شده مصرف شوند تا اثر مورد نیاز را بگذارند.

برخورداری از تمام وعده های غذایی

برخورداری از تمام وعده های غذایی

بهترین نوع رژیم غذایی کدام است؟

به طور کلی نمی توان یک رژیم را به عنوان بهترین رژیم غذایی معرفی کرد، اما می توان با آشنایی با ویژگی های رژیم غذایی که پیش از این ذکر شد و نکاتی که می تواند رژیم را به شرایط فرد نزدیک کند رژیمی مناسب را دریافت کرد.

تناسب رژیم با فعالیت بدنی بیمار

دو نکته مهم در رژیم غذایی وجود دارند که می توانند به پاسخ دهی بهتر رژیم کمک کنند. اولین نکته تناسب رژیم با فعالیت بدنی است. افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، سوخت و ساز بدنی بالاتری داشته و بیشتر مواد غذایی مصرفی آن ها صرف انرژی برای انجام فعالیت می شود، بنابراین رژیم را باید با میزان فعالیت هماهنگ کرد. افرادی که فعالیت بیشتری دارند، باید از مواد غذایی استفاده کنند که علاوه بر سیر شدن و بی ضرر بودن انرژی لازم را برای آن ها فراهم کنند.

تناسب رژیم با بیماری ها

از دیگر نکاتی که در یک رژیم غذایی حائز اهمیت است، تناسب رژیم با بیماری های فرد است. همان طور که پیش تر گفته شد متخصص تغذیه در اولین قدم و به عنوان یکی از وظایف خود باید وضعیت مراجعه کننده خود از نظر ابتلا به بیماری ها را بررسی کند.

در صورتی که فرد به بیماری مبتلا باشد، رژیم باید متناسب با نیازهای آن بیماری و نکاتی که بیماری را تشدید نمی کند تنظیم شود، البته لازم است که به این نکته نیز توجه شود که هر بیماری نیازهای متفاوتی با بیماری دیگر دارد و فردی که به عنوان مثال هم به دیابت و هم به کبد چرب مبتلاست باید رژیمی داشته باشد که در درجه اول بیماری شدیدتر وی درمان شده یا کنترل شود و در عین حال در بیماری دیگر نیز اثر منفی نداشته باشد.

تناسب رژیم با بیماری ها

تناسب رژیم با بیماری ها

اصول صحیح برای رعایت رژیم غذایی چیست؟

هرکاری اگر به شکل درست و اصولی انجام گیرد، نتیجه بهتری خواهد داشت. رژیم غذایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و هرچقدر رژیم دقیق تر و اصولی تر تنظیم شود، نتیجه آن مناسب تر خواهد بود.

کاملا شخصی

رژیم هر فرد باید به طور کاملا شخصی طراحی شود. به عبارت دیگر امکان این که برای تمام افراد از یک رژیم یکسان استفاده شود، وجود ندارد. تمام افراد باید بسته به وضعیت بدنی و ویژگی های خاصی که دارند، رژیم مخصوص به خود داشته باشند. به عنوان مثال رژیم غذایی افراد کم تحرک یا کارمندانی که بیشتر ساعات روز را پشت میز می نشینند با رژیم افراد فعال و پر جنب و جوش متفاوت است.

اقتصادی بودن

حتی در مورد بیمارانی که برای درمان نیاز به رژیم غذایی دارند، نیز گاهی اوقات هزینه بر بودن رژیم باعث عدم انجام آن می شود. بسیاری از اوقات داشتن رژیم غذایی در کنار تهیه داروها و مکمل ها هزینه زیادی نیاز دارد که این امر باعث عدم دریافت رژیم یا عدم ادامه آن می گردد. رژیم باید با موادی برنامه ریزی شود که تهیه آن برای تمام افراد میسر باشد.

قابل تهیه بودن مواد رژیم

از دیگر اصولی که در تنظیم رژیم غذایی باید به آن توجه کرد قابلیت تهیه تمام مواد غذایی موجود در رژیم است. به عنوان مثال، بعضی از میوه ها یا سبزیجات ویژه فصلی خاص هستند که باید در همان زمان در رژیم غذایی قرار گیرند تا امکان تهیه آن به سادگی فراهم باشد.

تغییر سبک زندگی به مرور

دلیل شکست خوردن بسیاری از رژیم های غذایی تغییرات ناگهانی است که در سبک تغذیه به وجود می آید. به عنوان مثال اغلب بیماران دیابتی به خوردن قند و شیرینی جات علاقه مند هستند. در صورتی که رژیم غذایی به یکباره این مواد را بدون جایگزین از برنامه روزانه فرد حذف کند تمایل به خوردن این مواد بیشتر شده و در اولین زمان ممکن فرد اقدام به خوردن این مواد می کند.

تغییر سبک زندگی به مرور

تغییر سبک زندگی به مرور

جز لاغری افراد برای چه مسائلی به متخصص تغذیه مراجعه می کنند؟

تصور بسیاری از افراد از رژیم گرفتن برای لاغر شدن است، در صورتی که تنها دلیل رژیم کاهش وزن نیست. بسیاری از افراد برای چاقی یا درمان و کنترل بیماری ها نیز از رژیم های غذایی استفاده می کنند. غذا خوردن در همه جنبه های زندگی موثر است. تحقیقات نشان داده است که غذا خوردن در زمان و نوع مناسب می تواند در کیفیت خواب نیز موثر باشد.

کنترل بیماری

یکی از مواردی که افراد را وادار می کند به متخصص تغذیه مراجعه کنند، ابتلا به بیماری و کنترل آن است. یکی از بیماری هایی که امروزه افراد زیادی با آن سروکار دارند، بیماری کبد چرب است. در بیماری کبد چرب برخی محدودیت های غذایی وجود دارد و همچنین برخی از مواد غذایی می توانند این بیماری را به طور کامل درمان کنند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، معمولا در اولین قدم به متخصص تغذیه برای کبد چرب مراجعه می کنند.

عمل جراحی

برای بعضی از عمل های جراحی نیاز به کاهش و برخورداری از وزن مناسب است. وزن زیاد در بعضی از عمل های جراحی باعث آسیب و خطرات جدی بعد یا در حین عمل می شود که این مسئله نیاز به داشتن رژیم زیر نظر متخصص تغذیه دارد. همچنین بعد از برخی از عمل های جراحی پزشکان برای تاثیر بهتر عمل به بیمار مراجعه به متخصص تغذیه را توصیه می کنند.

به عنوان مثال در بیماری سنگ کیسه صفرا که صفرا به وسیله جراحی برداشته می شود، بدن بدون وجود این عضو قادر به هضم چربی های سنگین نیست. به همین دلیل فرد باید رژیم غذایی داشته باشد که فاقد چربی و مواد غذایی سنگین که دیر هضم هستند، باشد.

 کودکان و میانسالان

این دو گروه سنی به طور ویژه نیاز به تغذیه مناسب دارند. در دوران کودکی بسیاری از مسائل مانند رشد، سلامت دندان ها و. . . شکل می گیرد که در صورت تغذیه مناسب بدون مشکل خواهند بود.

به عنوان مثال افرادی که در سنین کودکی از کلسیم کمتر استفاده می کنند، در بزرگسالی دچار پوکی استخوان و ضعیف شدن دندان ها می شوند. همچنین میانسالان نیز بیشتر از سایر گروه های سنی نیاز به برخورداری از یک رژیم غذایی سالم دارند. این افراد بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض دردهای مفصلی می باشند که تغذیه مناسب تا حد زیادی این مشکل را کنترل می کند.

 کودکان و میانسالان

کودکان و میانسالان

نیاز به مراجعه به متخصص تغذیه چه زمان ضروری می شود؟

در مراجعه به متخصص تغذیه تنها دریافت رژیم مطرح نیست و در برخی موارد افراد می توانند برای بررسی سلامت تغذیه خود به پزشک مراجعه کنند.

کنترل وزن

مراجعه به متخصص تغذیه تنها برای کاهش وزن یا افزایش وزن نیست، بلکه برای کنترل وزن نیز می توان به متخصص تغذیه مراجعه کرد. بسیاری از افراد معمولاً برای اینکه از سلامت سبک تغذیه خود اطمینان پیدا کنند، به متخصص تغذیه مراجعه می‌کنند و با استفاده از مشاوره های متخصص تغذیه مناسب ترین سبک را برای زندگی خود انتخاب می کنند.

درمان بیماری

همانطور که گفته شد پس از بسیاری از عمل های جراحی پزشکان مراجعه به متخصص تغذیه را توصیه می‌کنند، اما گاهی اوقات بسیاری از عمل هایی که نیاز به جراحی دارند را می توان با مراجعه به متخصص تغذیه پیش از عمل تا حد زیادی درمان و کنترل کرد. درمان بیماری هایی که تغذیه مناسب می تواند جایگزین درمان های دارویی یا عمل جراحی باشد، با مراجعه به متخصص تغذیه به ساده ترین شکل ممکن انجام می گیرد.

مشکلات داخلی بر اثر غذا خوردن

یکی از زمانهای لازم برای مراجعه به متخصص تغذیه زمانی است که فرد به مشکلات معده و غیره دچار می‌شود. به عنوان مثال هنگامی که در زمان غذا خوردن رفلکس های معده شدید بوده یا سوزش و درد در معده احساس شود، نیاز است که برای بررسی این مشکل به متخصص تغذیه مراجعه کرد. بیشتر مشکلاتی که در معده به وجود می‌آیند به خاطر تغذیه غلط و ناسالم است. نه تنها مشکلات معده، بلکه مشکلات صفرا و مشکلاتی نظیر کبد چرب نیز به دلیل تغذیه نامناسب به وجود می آیند.

مشکلات داخلی بر اثر غذا خوردن

مشکلات داخلی بر اثر غذا خوردن

تخصص تغذیه چه گرایش هایی دارد؟

رشته های تحصیلی دارای گرایش های مختلفی هستند که محتوای اصلی تمام آنها یکسان، اما تفاوت های اساسی که در هر گرایش وجود دارد، باعث تنوع آن ها می شود. رشته تغذیه نیز دارای گرایش های متفاوتی است که در هر گرایش به نوع خاصی از مباحث تغذیه رسیدگی می شود.

گرایش های اصلی رشته تغذیه

به طور کلی، تغذیه دارای دو گرایش انسانی و بالینی است. در گرایش انسانی معمولا به تغذیه عمومی و تمام افراد پرداخته می شود و مباحثی که متخصصین با این گرایش فرا می گیرند، مربوط به عموم مردم است. در حالیکه در گرایش بالینی تنها به تغذیه بیماران پرداخته می شود و متخصصینی که در این گرایش تحصیل می کنند، معمولا در بیمارستان ها خدمت کرده و به ارائه رژیم برای بیماران بستری شده در مراکز درمانی مشغول می باشند.

تخصص های فرعی رشته تغذیه

تخصص تغذیه علاوه بر این دو گرایش اصلی، تخصص های فرعی دیگری را نیز شامل می شود. این تخصص های فرعی ممکن است، از هر دو گرایش سر رشته بگیرند، به عنوان مثال متخصص رژیم گیاهی تنها به ارائه برنامه ها و رژیم های غذایی گیاهی می پردازد.

این شاخه از تخصص تغذیه که به گرایش انسانی نیز ارتباط دارد، علاوه بر دانش کلی این گرایش به طور تخصصی تر در مورد گیاهان، غذاهای گیاهی و ارزش های مواد غذایی گیاهی که می تواند جایگزین گوشت و سایر مواد شود، می پردازد. از دیگر تخصص های فرعی، متخصص تغذیه برای کبد چرب است که به طور اختصاصی به این بیماری پرداخته و در مورد مشکلات و سبک تغذیه ای به خصوص این بیماری فعالیت می کند.

تخصص های فرعی رشته تغذیه

تخصص های فرعی رشته تغذیه

مزایای مشاوره با متخصص تغذیه چیست؟

تا این جا در مورد متخصص تغذیه، انواع و دلایلی که باعث می شوند، مراجعه به متخصص تغذیه الزامی شود، صحبت کردیم. در ادامه در مورد مزایای مراجعه و مشاوره با متخصص تغذیه و همچنین متخصص تغذیه برای کبد چرب توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

دریافت رژیم درست و دقیق

اولین مزیت مراجعه به یک متخصص حرفه ای، دریافت رژیم درست و اصولی است. بسیاری از افراد برای شروع یک رژیم غذایی از رژیم های خودسرانه استفاده می کنند که حتی در صورت جواب دادن اولیه، در دراز مدت مشکلاتی مانند زخم معده و مشکل در کبد و کلیه ها را به وجود می آورد، بنابراین دریافت یک رژیم اصولی اهمیت زیادی دارد که تنها راه برخورداری از آن مراجعه به یک متخصص تغذیه می باشد.

حل مشکلاتی که حین رژیم به وجود می آیند

در حین انجام یک رژیم غذایی و به خصوص در روزهای ابتدایی رژیم احتمال به وجود آمدن مشکل وجود دارد. در صورتی که رژیم غذایی از سایت یا مراجع غیر معتبر تهیه شوند، یا از رژیم های دیگران استفاده شود، در صورت بروز مشکل حل آن ممکن نخواهد بود. در این شرایط برای حل مشکلاتی که در حین رژیم غذایی به وجود می آیند بهترین راه پرسش و مشاوره با یک متخصص تغذیه است که در صورت دریافت رژیم اصولی از متخصص مناسب، این کار به ساده ترین شکل امکان پذیر می باشد.

انگیزه گرفتن از طریق همراهی با متخصص

انگیزه فاکتور اصلی در ادامه دادن یک رژیم غذایی است. رژیم غذایی معمولا تغییراتی را در سبک تغذیه فرد به وجود می آورد و این تغییرات باعث تفاوت برنامه غذایی و نوع غذاهای مصرفی فرد با اطرافیان می شود. در این شرایط معمولا ادامه رژیم در صورت نبودن یک همراه سخت می شود. متخصص تغذیه تا حد زیادی نقش همراه داشته و با بررسی هفتگی و رسیدگی به وضعیت بیمار خود علاوه بر نکات لازم از نظر انگیزشی نیز فرد را برای ادامه رژیم مصمم می سازد.

انگیزه گرفتن از طریق همراهی با متخصص

انگیزه گرفتن از طریق همراهی با متخصص

کبد چرب چیست؟

کبد چرب یکی از بیماری هایی است که به خصوص در دنیای امروز که بیشتر افراد از فست فودها و غذاهای آماده استفاده می کنند، بسیار رایج شده است.

کبد چرب

هنگامی که چربی در سلول های کبد انباشته می شود، بیماری کبد چرب ایجاد می شود. کبد نقش مهمی در سوخت و ساز سلول ها دارد و همچنین شکستن چربی در بدن نیز با کمک کبد انجام می گیرد. هر اختلالی در این عضو از بدن باعث رسوب چربی و مواد مضر در کبد شده و باعث بروز کبد چرب می شود.

به طور طبیعی کبد در هر ۱۰۰ گرم از وزن خود حدود ۵ گرم چربی دارد. در صورتی که میزان چربی در این عضو همین حدود باقی بماند کبد سالم است و به بهترین شکل فعالیت خود را ادامه می دهد. اضافه شدن به این درصد چربی باعث انباشته شدن چربی بیش از حد طبیعی در کبد شده و بیماری کبد چرب را به وجود می آورد.

علل کبد چرب

علل زیادی منجر به بیماری کبد چرب می شوند. این بیماری یکی از رایج ترین بیماری ها در بدن انسان است که در اثر انباشته شدن بیش از حد چربی در کبد به وجود می آید. انباشته شدن چربی ها باعث التهاب سلول های کبد شده و کارکرد کبد را به اختلال می اندازند. چاقی، اختلال در چربی خون، دیابت، مصرف مشروبات الکلی، سو تغذیه و. . . از جمله دلایل ابتلا به کبد چرب هستند. همچنین تغذیه نامناسب نیز تا حد زیادی در ابتلا به بیماری کبد چرب تاثیر گذار می باشد.

علل کبد چرب

علل کبد چرب

کبد چرب چند نوع دارد؟

مانند بیشتر بیماریها کبد چرب نیز انواع مختلفی دارد که در تمامی آن ها کبد درگیر شده و سلول‌های کبد با چربی اشته می‌شود، اما در سطح و نوع ابتلا به این مشکل تفاوت‌های وجود دارد که باعث تقسیم بیماری کبد چرب به انواع مختلف می شود.

انواع مختلف کبد چرب

کبد چرب به دو نوع کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی تقسیم می‌شود. در کبد چرب الکلی بیمار به علت مصرف بیش از حد مشروبات الکلی بیماری کبد چرب مبتلا می شود. الکل باعث اختلال در عملکرد کبد می‌شود و در نتیجه این اختلال چربی‌ها در بافت کبد انباشته شده و باعث به وجود آمدن کبد چرب میشود. در نوع غیر الکلی کبد چرب که نسبت به نوع اول شایع تر است، تغذیه ناسالم و بی تحرکی، چاقی بیش از حد، دیابت و دیگر بیماری‌هایی از این دست باعث ابتلا به کبد چرب می شوند.

در کبد چرب غیر الکلی نیز کبد به دلیل اختلالات در تجزیه چربی ها دچار مشکل شده و چربی اضافه در بافت کبد رسوب پیدا میکند، البته یک نوع از کبد چرب نیز در زمان حاملگی بروز پیدا می کند که ممکن است، در اثر تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری یا تغییرات هورمونی که در این زمان به وجود می آیند بروز پیدا کند. کبد چرب حاملگی معمولا بعد از زایمان تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

سطح های مختلف کبد چرب

از نظر ساختار و اتفاقی که در کبد می افتد کبد چرب غیر الکلی شباهت زیادی به کبد چرب الکلی دارد، اما فاکتورها و عواملی که باعث بروز این نوع از کبد چرب می شوند، با کبد چرب الکلی تفاوت‌های اساسی دارند. کبد چرب غیر الکلی ۴ سطح مختلف دارد که در اصطلاح به آنها گرید کبد چرب گفته می شود. گرید ۱ کبد چرب، کبد چرب ساده است.

در این سطح معمولاً چربی های اضافه در کبد انباشته می شوند، اما میزان این چربی ها خیلی ضرر رسان نیست و حتی گاهی اوقات در نتیجه آزمایش خون نیز نشان داده نمی شوند. گرید ۲ کبد چرب: تنها بخش کمی از افرادی که کبد چرب ساده دارند، به این وضعیت میرسند. این شکل حالتی تهاجمی تر از این بیماری است و در آن زخم ها و مشکلاتی در کبد به وجود می آیند.

گرید ۳ کبد چرب نوع شدیدتری از این بیماری است که در آن رگ های خونی کبد ملتهب شده و به طور جدی تر بافت کبد درگیر این بیماری می شود و در نهایت گرید ۴ کبد چرب که بیشتر در سنین ۵۰ تا ۶۰ سالگی رخ می‌دهد شدیدترین نوع این بیماری است که در آن کبد کوچکتر شده و از توده چربی انباشته می شود، معمولاً برای افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند برگشت از بیماری سخت می گردد.

سطح های مختلف کبد چرب

سطح های مختلف کبد چرب

علائم کبد چرب چیست؟

برخلاف سایر بیماری ها که نشانه های آن در همان عضو نمایان می شوند، کبد چرب نشانه مشخصی ندارد که کاملا در کبد بروز کند، اما برخی نشانه ها می توانند کمک کنند که فرد به ابتلا به این بیماری مشکوک شود.

ناراحتی های شکمی

درد و التهاب در ناحیه شکم گاهی اوقات ممکن است، علامت ابتلا به کبد چرب باشد. التهاب کبد در بعضی موارد باعث بزرگ شدن و تورم این عضو می شود که در نتیجه آن شکم نیز مقداری بزرگ می شود، در این زمان معمولا به کبد چرب مشکوک شده و احتمال وجود این بیماری را بررسی می کند.

ضعف در جسم

ضعف های جسمی، به هر حالتی که بروز کنند، می توانند علامت کبد چرب باشند. در زمان ابتلا به این بیماری معمولا اشتها ضعیف شده و کاهش وزن به شکل چشمگیر اتفاق می افتد، همچنین فرد از نظر جسمی و فیزیکی ضعیف شده و دچار خستگی می شود و سردرد و گیجی نیز پیدا می کند.

علائم کبد چرب شدید

زردی پوست، تورم در پاها، تغییر رنگ مدفوع، یبوست مزمن، خونریزی و کبودی غیر عادی پوست، خارش پوست و. . . اگر چه می توانند علائم برخی بیماری ها مانند دیابت نیز باشند، اما در کبدهای چرب شدید نیز مشاهده می شوند.

علائم کبد چرب شدید

علائم کبد چرب شدید

کبد چرب چگونه تشخیص داده می شود؟

کبد چرب نیز مانند سایر بیماری ها روش های تشخیص متفاوتی دارد که بعضی از آن ها به سادگی انجام گرفته و بعضی از انواع آن سخت و پیچیده می باشند.

معاینه فیزیکی

معاینه بدنی و فیزیکی اولین راه تشخیص کبد چرب است. در صورتی که کبد دچار التهاب شده باشد، شکم بزرگ و متورم می شود و بررسی های شکمی باعث تشخیص این بیماری می شود. در این زمان معمولا پزشک ناحیه قرارگیری کبد را با لمس بررسی می کند و در صورتی که تغییری در این قسمت مشاهده شود، پزشک به کبد چرب مشکوک شده و آزمایشات دقیق تر را تجویز می کند.

آزمایش خون

بعد از معاینات فیزیکی و تایید اولیه یا شک به ابتلای کبد چرب، پزشک از طریق آزمایش خون آنزیم های کبد را بررسی می کند و در صورت بالا بودن از حد عادی و طبیعی کبد چرب تایید می شود، البته این مسئله به طور صد در صد تایید کننده کبد چرب نیست، اما احتمال التهاب کبدی وجود دارد.

سونوگرافی و تصویربرداری

زمانی که پزشک بعد از آزمایش خون به مشکلات کبد اطمینان پیدا کند با تجویز سونوگرافی و سایر تصویربرداری ها التهاب یا چربی در کبد را تشخیص می دهد، البته سونوگرافی تنها تشخیص دهنده چربی در کبد است، اما به پزشک کمک نمی کند که میزان آسیب را تشخیص دهد.

سونوگرافی و تصویربرداری

سونوگرافی و تصویربرداری

بهترین روش های تغذیه برای بیماران کبد چرب چیست؟

برای درمان کبد چرب پیش از سایر روش ها از روش های تغذیه درمانی استفاده می شود. رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی می تواند کبد چرب را درمان کند. بیماری کبد چرب به معنی تجمع بیش از حد چربی در این عضو بدن است، بنابراین با حذف این مواد از رژیم غذایی می توان آن را تا حد زیادی کنترل کرد.

مراجعه به متخصص تغذیه برای کبد چرب

برای اطلاع از بهترین روش تغذیه برای بیماران کبد چرب، اولین اقدام مراجعه به متخصص تغذیه این بیماری است. در بیماری کبد چرب تغذیه سالم تا حد زیادی می تواند کنترل کننده و درمان کننده این بیماری باشد. از این رو مراجعه به متخصص تغذیه برای کبد چرب می تواند به پیدا کردن بهترین روش تغذیه کمک کند. در بیماری کبد چرب معمولا این عضو دچار مشکل شده و سموم بدن حذف نمی شوند، به همین دلیل عدم درمان آن می تواند در سلامت کلی بدن موثر باشد.

بهترین روش تغذیه

بهترین روش تغذیه و بهترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به کبد چربی رژیم غذایی است که از مقدار زیادی سبزیجات و میوه ها تشکیل شده باشد. گیاهان به دلیل فیبر بالایی که دارند، می توانند پر کننده معده باشند و از خوردن غذاهای مضر جلوگیری کنند. همچنین استفاده از دانه های کامل و حبوبات نیز در درمان بیماری کبد چرب بی تاثیر نیست.

رژیم غذایی کبد چرب باید به طور کامل بدون الکل باشد و در طول دوره درمان از مواد الکلی استفاده نکرد. همچنین برای درمان بهتر و سریع تر باید مصرف قند و نمک را به حداقل رساند و چربی های ترانس و اشباع شده را نیز از برنامه غذایی روزانه حذف کرد.

بهترین روش تغذیه

بهترین روش تغذیه

بیماران مبتلا به کبد چرب چه نکاتی را باید در تغذیه خود رعایت کنند؟

کنترل کردن تغذیه و رعایت برخی نکات در درمان بیماری کبد چرب بسیار تاثیرگذار هستند. به خصوص در صورتی که کبد چرب در سطوح ابتدایی باشد و پیشرفت چندانی نکرده باشد، می توان با رعایت نکات لازم آن را به طور کامل ریشه کن کرد.

عدم مصرف نمک و قند

مصرف قند و نمک نه تنها در بیماری کبد چرب، بلکه در شدت گیری بسیاری از بیماری ها تاثیرگذار می باشند. از جمله این بیماری ها می توان به دیابت اشاره کرد. بیماری دیابت تا حد زیادی می تواند با عدم مصرف قند درمان شود. در مورد کبد چرب نیز مصرف کمتر قند و شکر باعث سلامت بدن شده و این سلامت در درمان کبد چرب موثر است.

مصرف غذاهای مفید

برخی از مواد غذایی در درمان بیماری کبد چرب موثر هستند، یا می توانند عوارض این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهند. از جمله این مواد می توان به کلم بروکلی اشاره کرد. هر چند همه سبزیجات برای کبد چرب مفید هستند، اما بروکلی باعث جلوگیری از افزایش بیماری شده و خاصیت درمانی نیز دارد. جایگزین کردن مواد مفید با مواد عادی رژیم از دیگر نکات کنترل کبد چرب هستند، به عنوان مثال استفاده از چای سبز به جای چای معمولی.

مصرف غذاهای مفید

مصرف غذاهای مفید

در بیماری کبد چرب، چه مواد غذایی ممنوع می باشد؟

هر چند برخی مواد به طور کلی برای بدن مضر هستند، اما در بیماری کبد چرب مصرف بعضی مواد به طور کامل باید حذف شوند تا روند درمان آغاز گردد. از جمله این مواد می توان به نوشیدنی های الکلی اشاره کرد که به خصوص در زمان ابتلا به بیماری کبد چرب باعث اختلال در کار سلول های کبد شده و روند درمان بیماری را کند می کنند. در صورت مصرف الکل با وجود بیماری کبد چرب بیماری هایی مانند هپاتیت یا سیروز کبدی امکان پذیر می باشد.

نمک و شکر از دیگر موادی هستند که باید از برنامه غذایی حذف شوند تا بیماری کبد چرب درمان شود. از دیگر موادی که برای بیماری کبد چرب آسیب زا است آرد سفید است. به طور کلی کربوهیدرات و موادی که از کربوهیدرات زیادی تشکیل شده اند تا حد زیادی برای کبد چرب مضر می باشند. هنگام ابتلا به کبد چرب بهتر است که از غذاهای تند نیز استفاده نشود. علاوه بر مشکلات گوارشی این غذاها برای کبد نیز بسیار مضر می باشند.

در بیماری کبد چرب، چه مواد غذایی ممنوع می باشد؟

در بیماری کبد چرب، چه مواد غذایی ممنوع می باشد؟

چگونه می توان از ابتلا به بیماری کبد چرب پیشگیری کرد؟

اولین قدم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب تغییر در سبک غذایی است. رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی می تواند ابتلا به کبد چرب را کاهش دهد. در صورتی که فرد به اضافه وزن و چاقی مبتلا باشد، نیز باید این مشکل برطرف گردد تا احتمال ابتلا به کبد چرب کاهش پیدا کند.

از دست دادن ۵ تا ۱۰ درصد از وزن اضافه تا ۵۰ درصد احتمال ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد، از این رو کاهش وزن نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد، البته کاهش وزن نباید با رژیم های سخت و خیلی سریع اتفاق بیفتد و باید با کمک متخصص تغذیه و به صورت اصولی انجام شود.

ورزش، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب تاثیر زیادی دارد، البته به طور مستقیم ورزش در پیشگیری از این بیماری تاثیر ندارد، اما به طور غیر مستقیم، با بهبود وضعیت بدن و بهبود فشار خون و قند خون می تواند از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری کند. استفاده از برخی داروها نیز در پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب بی تاثیر نیست.

چگونه می توان از ابتلا به بیماری کبد چرب پیشگیری کرد؟

چگونه می توان از ابتلا به بیماری کبد چرب پیشگیری کرد؟

چه مواردی به کبد آسیب می رساند؟

برخی از عادات بد تا حد زیادی می توانند به کبد آسیب برسانند و از جمله رایج ترین آسیب های کبد ابتلا به کبد چرب می باشد.

خوردن بیش از حد شکر

تصور بسیاری از افراد این است که شکر و قند تنها باعث دیابت یا آسیب به دندان ها می شوند. در صورتی که این مشکلات تنها برخی عوارض مصرف قند و شکر است و کبد نیز با استفاده از فروکتوز موجود در شکر و تبدیل آن به چربی احتمال کبد چرب را افزایش می دهد. معمول شکرهای تصفیه شده می توانند چربی زیادی در کبد تولید کنند که در نهایت افراد مصرف کننده به انواع بیماری ها منجر می شوند.

مصرف بیش از حد مکمل ها و ویتامین آ

برخی افراد با این تصور که داروها و مکمل های گیاهی و ویتامین ها آسیب زننده نیستند در مصرف این مواد زیاده روی می کنند که در طولانی مدت باعث مشکل در قسمت های مختلف بدن می شوند. یکی از این مشکلات در کبد ابتلا به کبد چرب است. به عنوان مثال گیاه کاواکاوا که برای کاهش علائم یائسگی استفاده می شود، عملکرد کبد را دچار اختلال کرده، یا مصرف ویتامین آ به صورت دارو به جای میوه و سبزی باعث آسیب زیاد به کبد می شود.

نوشیدنی های گازدار و الکلی

نوشیدنی های گازدار که اغلب از قند زیاد برخوردار هستند، در کنار نوشیدنی های الکلی تا حد زیادی باعث ابتلای فرد به بیماری های کبدی می شوند. شایع ترین بیماری کبدی، کبد چرب است که در صورت مصرف این گونه مواد احتمال بروز این بیماری وجود دارد.

نوشیدنی های گازدار و الکلی

نوشیدنی های گازدار و الکلی

ویژگی های بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب چیست؟

بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب نیز مانند سایر متخصصین تغذیه دارای ویژگی هایی است که انتخاب را برای بیمار آسان تر می کند. برای برخورداری از یک زندگی سالم، به خصوص در بیمارانی که به کبد چرب مبتلا هستند، مشاوره و مراجعه به یک متخصص خوب تاثیر زیادی دارد. اولین ویژگی بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب، آشنایی کامل با این بیماری و مواردی است که می توانند این بیماری را شدیدتر کرده یا کاهش می دهند.

دیگر ویژگی بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب، راهنمایی مناسب بیمار و توانایی صحبت و مشاوره خوب و مناسب با بیمار است. همچنین متخصص خوب پیگیر وضعیت بیمار بوده و مشکلات بیمار را به طور دقیق بررسی می کند و براساس آن ها تغییرات لازم را در برنامه بیمار لحاظ می کند.

ویژگی های بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب چیست؟

ویژگی های بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب چیست؟

برای پیدا کردن بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب چه روشی مناسب است؟

برای پیدا کردن بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب در درجه اول باید لیستی از تمام پزشکانی که تخصص مورد نیاز را دارند، تهیه کرد. این لیست بهتر است، پارامترهای مورد نظر بیمار را داشته باشد. به عنوان مثال، برای برخی از بیماران جنسیت پزشک حائز اهمیت است، بنابراین لیست تهیه شده باید حاوی پزشکانی با جنسیت مورد نظر باشد. به علاوه اگر محل مطب نیز برای بیمار اهمیت دارد، باید پزشکانی انتخاب شوند که در نزدیکی بیمار مطب داشته باشند.

مشورت کردن با سایر افرادی که به متخصص تغذیه برای کبد چرب مراجعه کرده اند، یا استفاده از سایت های اینترنتی و مطالعه نظرات افرادی که به متخصص تغذیه برای کبد چرب مورد نظر مراجعه کرده اند، نیز برای پیدا کردن بهترین متخصص تاثیر زیادی دارند.

برای پیدا کردن بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب چه روشی مناسب است؟

برای پیدا کردن بهترین متخصص تغذیه برای کبد چرب چه روشی مناسب است؟

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید