متخصص تغذیه چاقی

مشاوره درمان لاغری
مشاوره درمان لاغری
2020/09/29
متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک
متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک
2020/09/29
متخصص تغذیه چاقی

متخصص تغذیه چاقی

در این مقاله قصد داریم در رابطه با موضوع متخصص تغذیه چاقی صحبت کنیم.

حتماً می‌ دانید که امروزه اهمیت دادن به اندام و وزن بسیار مهم شمرده می‌ شود و اغلب افراد در آرزوی داشتن اندامی ایده‌آل هستند. در این راستا ممکن است، برخی از افراد به دنبال راه کار های مناسب برای افزایش وزن و برخی دیگر از افراد به دنبال روش‌ های متعددی برای کاهش وزن باشند.

در این راستا برای این‌که بتوانند به هدف خود برسند، احتمالاً از روش ‌های متنوعی استفاده کرده‌اند و انواع و اقسام رژیم ‌های لاغری و چاقی را پشت سر گذاشته‌اند، اما نتیجه‌ای برای آن ‌ها حاصل نشده و نتوانسته‌اند به اندام ایده‌آل خود برسند.

متخصص تغذیه چاقی

متخصص تغذیه چاقی

لاغری زیاد

از قدیم شنیده‌ایم که اضافه وزن بسیار خطرناک می باشد و ممکن است، باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی برای افراد شود، اما هیچ‌گاه گفته نشده است که لاغری زیاد نیز ممکن است، برای افراد خطرناک باشد و آن ‌ها را با مشکلاتی همانند ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، عفونت و غیره مواجه کند و از این طریق نیز تأثیرات مخربی بر زندگی افراد بگذارد.

به غیر از مسائل در نظر گرفته شده افرادی که بیش از اندازه لاغر هستند، دیرتر از افراد دیگر بر بیماری ‌ها غلبه می‌کنند و بهبود می ‌یابند. اگر شخصی ۱۰ الی ۲۰ درصد کمتر از وزن نرمال داشته باشد، به او لاغر و کم ‌وزن گفته می شود و لازم است که تحت درمان قرار بگیرد تا بتواند بازگشت وزن بیشتری داشته باشد.

لاغری زیاد

لاغری زیاد

از عوامل مهمی که می‌ تواند برای اضافه وزن مشکل ایجاد کند، استفاده زیاد از حد غذاهایی که از ارزش غذایی کمی برخوردار می باشند و کالری بسیار بالایی دارند، است. استفاده از این مواد غذایی ممکن است، تصور غلطی برای افراد به وجود بیاورد و افرادتصور کنند که اگر از این مواد غذایی استفاده کنند، می‌توانند عضله داشته باشند. در صورتی‌که این موارد می ‌تواند سبب بد فرم شدن و افزایش بیشتر چربی‌ ها در بدن شود.

به همین سبب لازم می ‌دانیم در رابطه با این‌که چگونه یک متخصص تغذیه می ‌تواند کمک کند تا شما وزن مناسب خود را داشته باشید، بیشتر برای شما بگوییم. در همین راستا متخصص تغذیه می ‌تواند کمک به سزایی برای کاهش وزن نیز باشد. حال اگر شما نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می باشید و قصد دارید که با استفاده از متخصص تغذیه چاقی وزن ایده‌آل خود را کسب کنید، می‌توانید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

در ادامه این مقاله در رابطه با عنوان ‌های زیر بیشتر برای شما می‌گوییم:

  1. متخصص تغذیه
  2. انتخاب بهترین متخصص تغذیه
  3. دلایل مراجعه به متخصص تغذیه چاقی
  4. ویژگی‌ های یک متخصص تغذیه چاقی خوب
  5. چگونگی کمک بهترین متخصص تغذیه به بیمار
  6. پرسش و پاسخ رژیم غذایی
  7. نقش یک متخصص تغذیه
  8. عملکردهای تغذیه
  9. متخصصان تغذیه بالینی
  10. متخصصان تغذیه ورزشی
  11. انتخاب یک متخصص تغذیه واجد شرایط
  12. چگونگی اضافه وزن
  13. گروه‌های غذایی که می‌تواند سبب افزایش وزن شوند،
  14. ۱۰ ماده غذایی که متخصص تغذیه چاقی پیشنهاد می دهد
  15. چندین راهکار ساده متخصص تغذیه چاقی
  16. چگونگی کمک متخصص تغذیه برای از بین بردن چاقی‌ها
  17. کاهش وزن با استفاده از وعده‌های غذایی
  18. شناسایی موانع لاغر شدن
  19. جمع بندی مطالب

متخصص تغذیه

یکی از عوامل بسیار مهمی که می‌تواند در راستای سالم ماندن جسم و روان تاثیرگذار باشد، تغذیه درست می باشد. حال اگر دانش کافی برای استفاده از مواد غذایی مناسب نداشته باشیم، ممکن است که بدن با مشکلات متعددی رو به رو شود و به نوعی کمبود برخی ویتامین‌ ها را داشته باشد.

به همین سبب لازم است که با در نظر گرفتن نکاتی که پزشک تغذیه برای ما در نظر می‌گیرد، سلامت جسمی و روانی خود را تضمین کنیم. ممکن است، در این راستا سوالات متعددی در رابطه با متخصص تغذیه در ذهن شما شکل بگیرد، بهتر است، بدانید که انتخاب متخصص تغذیه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

به دلیل این‌که یک متخصص تغذیه خوب می ‌تواند در راستای رسیدن شما به اهدافتان کمک بسیاری کند و اگر تمایل به کاهش وزن و یا افزایش وزن دارید، با در نظر گرفتن شرایط جسمانی شما بهترین راهکار را پیش پای شما می‌گذارد. در ادامه این مطلب در رابطه با انتخاب بهترین متخصص تغذیه بیشتر برای شما می‌گوییم.

با در نظر گرفتن تمامی عادات غذایی متخصصان تغذیه وظیفه دارند، سلامتی، سبک زندگی، سن، آلرژی و تمامی موارد را در نظر بگیرند، سپس اقدام به رژیم مناسب برای افراد کنند. متخصصان تغذیه نمی ‌توانند بدون در نظر گرفتن مشخصه های بیماران و افرادی که مشکلات پزشکی دارند، برنامه ‌ریزی مناسبی برای تغذیه آن ‌ها داشته باشند.

به همین سبب لازم است که حتماً در رابطه با سلامتی و تغذیه درست که می ‌تواند برای رسیدن شما به اهدافتان کمک ویژه‌ای داشته باشد، دقت بسیاری داشته باشید. تخصص متخصصین تغذیه در رابطه با تغذیه بهداشت عمومی، بهداشت جامعه و آموزش های عالی می باشد. همین طور متخصصان تغذیه مشاوران تغذیه بسیار خوبی هستند و از این طریق می ‌توانند راهنمای مناسبی برای رسیدن به اهداف تغذیه باشند.

متخصص تغذیه

متخصص تغذیه

انتخاب بهترین متخصص تغذیه

برای این که بتوانید بهترین متخصص تغذیه را پیدا کنید، لازم است، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • برای یافتن متخصص تغذیه چاقی می توانید از نزدیکان و آشنایان خود پرس‌ و جو داشته باشید.
  • برای این‌که بتوانی بهترین پزشک و متخصص تغذیه چاقی را انتخاب کنید، می‌توانید با استفاده از سایت گوگل موفق باشید.
  • لیستی از تمامی بهترین متخصص ‌های تغذیه چاقی را پیدا کنید و در رابطه با سوابق کاری آن‌ ها بیشتر بدانید.
  • هنگامی که به نزد متخصص تغذیه چاقی می روید، لازم است که مشکلات خود را با او درمیان بگذارید تا بتواند در این راستا عملکردهای درست‌تری را برای شما پیشنهاد دهد.
  • برای این‌که مطمئن شوید، پزشک متخصص تغذیه چاقی که انتخاب کرده‌اید تخصص کافی دارد، می‌توانید از بیمارانی که قبلاً تحت نظر او بوده‌اند پرس ‌و جو کنید.
انتخاب بهترین متخصص تغذیه

انتخاب بهترین متخصص تغذیه

دلایل مراجعه به متخصص تغذیه چاقی

دلایل متعددی وجود دارد که لازم است، برای چاق شدن و کاهش وزن به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کرد. این دلایل عبارتند از:

در برخی موارد ممکن است، شما برای داشتن رژیم غذایی مناسب نتوانید عملکرد درستی داشته باشید و به برخی از مواد غذایی آلرژی دارید. لازم است که در این راستا با پزشک متخصص تغذیه چاقی مشورت کنید و در رابطه با این مسائل راهکارهای مؤثری از او بگیرید. به دلیل این‌که با در نظر گرفتن علائم و آلرژی‌ های موجود شما، متخصص تغذیه چاقی می ‌تواند عملکرد مناسبی برای شما در نظر بگیرد و تشخیص می دهد که مشکلات به‌ وجود آمده در اثر چه علتی می باشند.

اگر شما اجابت مزاجی به صورت نامنظم دارید، لازم است، برای برطرف کردن این موضوع به پزشک تغذیه مراجعه کنید و از این طریق مشکل به ‌وجود آمده را برطرف کنید. به دلیل این‌که هر فردی در طول روز باید در حالت عادی حدود ۲ بار اجابت مزاج داشته باشد.

دچار شدن به نفخ و اسهال

در برخی موارد نیز ممکن است، شما با استفاده از مواد متعددی دچار نفخ و اسهال شوید. از این طریق متخصص تغذیه می ‌تواند کمک بسیاری برای شما به ‌همراه داشته باشد.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد اغلب متخصصان تغذیه را برای لاغری استفاده می‌کنید و ممکن است، با در نظر گرفتن راه کارهای متعدد نتوانسته باشید میزان زیادی از وزن خود را کاهش دهید، به همین طریق لازم است که با استفاده از متخصصان تغذیه با در نظر گرفتن عملکردها و روش ‌های درست به وزن ایده‌آل خود برسید.

در همین راستا برخی از افراد دچار کاهش وزن شدیدی هستند و از این مسئله رنج می ‌برند و به متخصص تغذیه چاقی می ‌تواند در برطرف نمودن ضعف‌ های به ‌وجود آمده در بدن افراد و اضافه‌ وزن تاثیرگذار باشد و راهکارهای مؤثری برای برطرف نمودن این مشکلات ارائه دهد.

متخصص تغذیه چاقی بسیار مفید واقع می‌شود. ممکن است، برخی از افراد با مشکلات معده و رفلاکس معده مواجه باشند و برای انجام رژیم ‌های لاغری و چاقی با مشکلات متعددی مواجه باشند. به همین جهت لازم است که حتماً از متخصص تغذیه چاقی برای برطرف شدن مشکلات به‌ وجود آمده استفاده مفیدی داشته باشند.

ویژگی‌ های یک متخصص تغذیه چاقی خوب

برای این‌که بتوان بهترین متخصص تغذیه بود، لازم است که ویژگی ‌های متعددی اعم از موارد زیر داشت.

  • یک متخصص تغذیه باید بسیار صبور باشد و برای بیمار وقت بسیاری بگذارد تا بتواند از این طریق مشکلی به وجود آمده را برطرف کند.
  • متخصصین تغذیه لازم است که رفتار مناسبی با بیمار داشته باشند تا بیمار بتواند به او اعتماد کند.
  • متخصصین تغذیه چاقی باید بتوانند با در نظر گرفتن شرایط بیمار بهترین پیشنهاد را برای رژیم ‌های درمانی در نظر بگیرند تا از این طریق بیمار به راحتی بتواند میزان زیادی افزایش وزن یا کاهش وزن داشته باشد.
  • متخصص تغذیه ای خوب جلوه داده می شود که فقط با در نظر گرفتن منفعت‌ های شخصی خود راهکارهای مناسبی به بیمار ندهد و سلامت بیمار را از مهم‌ترین موارد در راستای ارائه رژیم‌ های متعدد بداند.
ویژگی‌ های یک متخصص تغذیه چاقی خوب

ویژگی‌ های یک متخصص تغذیه چاقی خوب

چگونگی کمک بهترین متخصص تغذیه به بیمار

یک متخصص تغذیه قبل از این‌که بخواهد هر اقدامی کند، لازم است که هدف بیمار خود را بسنجد و بداند که او به چه قصدی به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کرده است. اگر هدف شخص افزایش وزن باشد، باید در این راستا برای او برنامه ‌ریزی‌هایی شود و اگر هدف فرد از مراجعه کاهش وزن باشد، نیز، لازم است که برای او در رابطه با کاهش وزن برنامه غذایی چیده شود.

وظیفه پزشک تغذیه

پزشک تغذیه موظف است، در وهله اول باید سبک زندگی بیمار، قد، وزن، بیماری‌های متعدد او را مد نظر داشته و آشنایی کاملی از وضعیت جسمانی بیمار داشته باشد. در این راستا لازم است که سوالات متعددی از بیمار داشته باشد و برای تشخیص بهتر، آزمایش ‌های متنوعی را برای او تجویز کند تا با در نظر گرفتن این آزمایش ‌ها بتواند روند برنامه غذایی برای بیمار را مدیریت کند و از این طریق سبب سلامت جسمی و روحی بیمار شود.

البته در برخی موارد به دلیل شرایط زندگی افراد ممکن است، بیمار نتواند به صورت حضوری به متخصص تغذیه مراجعه کند و از این طریق می ‌تواند با استفاده از سایت متخصص تغذیه اقدام به دریافت رژیم های غذایی کند و با در نظر گرفتن فرم‌ های متعددی که در سایت پزشک تغذیه برای چاقی و لاغری وجود دارد، می‌تواند تمامی اطلاعات سبک زندگی، قد، وزن و اطلاعات شخصی خود را در اختیار متخصص تغذیه قرار دهد.

لازم به ذکر است، بدانید هنگامی‌که قصد پر کردن فرم رژیم ‌های غذایی را دارید، لازم است، درباره حساسیت های غذایی، بیماری‌های متعدد، وزن، قد و دیگر مواردی که می ‌توانند در راستای تغذیه و رژیم شما تاثیرگذار باشند، اطلاعات بسیاری به متخصص تغذیه بدهید تا از این طریق با در نظر گرفتن شرایط جسمانی شما پزشک تغذیه بتواند بهترین عملکرد را برای شما به ‌همراه داشته باشد.

وظیفه پزشک تغذیه

وظیفه پزشک تغذیه

پرسش و پاسخ رژیم غذایی

ممکن است، بیمار هنگامی‌که به متخصص تغذیه مراجعه می کند، سوالات متعددی داشته باشد و لازم است که این سوالات را از پزشک و متخصص تغذیه بپرسد. برخی از این سوالات عبارتند از:

آیا در رژیم غذایی احساس گرسنگی بسیاری می کنم؟

با در نظر گرفتن صلاحدید متخصصین تغذیه بهتر است، بگوییم که جواب این سوال خیر می باشد. به دلیل این‌که متخصص تغذیه به گونه‌ای برنامه غذایی شما را برنامه ‌ریزی می‌کند که وعده های غذایی شما حتماً مصرف شوند و علاوه بر استفاده وعده‌های غذایی لازم است که از میان وعده‌ ها نیز استفاده داشته باشید. به همین سبب فرد در هنگام انجام رژیم ‌های غذایی متعدد برای لاغری احساس گرسنگی نخواهد کرد.

چگونه می ‌توان بدون تغییر رژیم و ورزش کردن وزن کم کرد؟

بهتر است، بدانید که این نوع سوال بستگی به سیستم بدنی شما دارد. به دلیل این‌که ممکن است، برخی از افراد فقط با ورزش کردن و سوخت ‌و ساز بالای بدن قادر هستند وزن کم کنند.

چگونه می ‌توان بدون تغییر رژیم و ورزش کردن وزن کم کرد؟

چگونه می ‌توان بدون تغییر رژیم و ورزش کردن وزن کم کرد؟

نقش یک متخصص تغذیه

متخصصین تغذیه نقش مهمی در زندگی افراد می‌گذارند. همان‌طور که ذکر کردیم، با در نظر گرفتن و ارزیابی رژیم ‌های متعدد می ‌توانند در راستای سلامتی افراد نقش به سزایی داشته باشند. به همین جهت متخصصان تغذیه با هدف سلامتی و نیاز های متعدد می ‌توانند توصیه ‌های مهمی در برداشته باشند و با برنامه ‌ریزی ‌های غذایی درست شما را برای رسیدن به اهدافتان همراهی کنند.

متخصصان تغذیه در بسیاری از زمینه ها فعالیت دارند و می‌ توانند مفید واقع شوند. برخی از متخصصان تغذیه در بیمارستان ‌ها، مدارس، بخش‌ های بهداشتی و اماکن خصوصی نیز فعال هستند.

عملکردهای تغذیه

برای این‌که بتوان از آخرین روند رژیم غذایی آگاهی کامل داشت، سختی‌ هایی پیش رو می‌ باشد. ممکن است، برخی از افراد عادات غذایی ناسالم داشته باشند. متخصص تغذیه می ‌تواند با در نظر گرفتن شرایط، عادت غذایی ناسالم آن ‌ها را به عادات غذایی سالم تبدیل کند و از این طریق می ‌تواند با دستیابی ایمن و مؤثر آن‌ ها را برای رسیدن به اهدافشان راهنمایی کند.

مهم ‌ترین وظیفه متخصصان تغذیه این است که در رابطه با کنترل سهم غذایی با بیمار خود صحبت کنند و آگاهی ‌های لازم در این زمینه را برای او به همراه داشته باشند. متخصصان تغذیه می ‌توانند با آموزش ‌های کافی با در نظر گرفتن صلاحدید خود، رژیم های غذایی برای درمان یا پیشگیری بیمارها در نظر بگیرند. در این راستا متخصصان تغذیه برای پیشگیری از بیماری ‌های قلبی و دیابت نیز می ‌توانند مفید واقع شوند.

متخصصان تغذیه بالینی

افرادی که تخصص تغذیه بالینی دارند، اغلب در مراکز پزشکی فعالیت دارند و بیشتر در مطب پزشکان، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها دیده می شوند. از مهم‌ترین وظایف متخصصان تغذیه بالینی این است که نیاز است، ارائه رژیم درمانی برای بیماران داشته باشند و از این جهت درمان بیماری‌های متعدد را به همراه داشته باشند و به صورت اختصاصی رژیم ‌های مناسبی برای افراد در نظر بگیرند.

متخصصان تغذیه بالینی وظیفه دارند، با در نظر گرفتن شرایط پزشکی خود مراقبت‌ های بهداشتی لازم را برای برنامه ‌های غذایی داشته باشند و از همین نظر میزان مناسب مواد مغذی در طول روز را برای بیماران در نظر بگیرند.

از مهم‌ترین وظایف آن‌ ها نیز تهیه وعده‌های غذایی مناسب برای تغذیه می باشد. متخصصان تغذیه بالینی می ‌توانند با ارائه کلاس‌ های آموزشی تغذیه، برای اشخاصی که نیاز دارند و شرایط پزشکی ویژه‌ای دارند، مفید واقع شوند و از این نظر نیازهای آن ‌ها را برطرف کنند.

متخصصان تغذیه ورزشی

افرادی که تخصص تغذیه ورزشی دارند، می‌توانند با در نظر گرفتن عملکردهای ورزشی برای ورزشکاران مؤثر واقع شوند. متخصصان تغذیه ورزشی همکاری خوبی با ورزشکاران و مربی ‌ها دارند و می ‌توانند با در نظر گرفتن شرایط هر ورزشکار مواد غذایی مورد نیاز در طول روز را برای او فراهم کنند.

برای این‌که یک ورزشکار در طول روز آسیب نبیند، متخصص تغذیه ورزشی موظف است، برنامه غذایی مناسبی برای او در نظر بگیرد. مواد مغذی و مکمل های مناسب برای جلسات تمرینات ورزشی بسیار مفید واقع می شوند. یک متخصص تغذیه ورزشی با در نظر گرفتن تمامی شرایط می ‌تواند تغذیه ورزشکار مدنظر را مدیریت کند.

انتخاب یک متخصص تغذیه واجد شرایط

به ‌طورکلی فقط کلمه متخصص تغذیه نمی ‌تواند ضمانتی برای این باشد که پزشک مدنظر شما از تخصص کافی برخوردار باشد. ممکن است، فقط مدعی متخصص تغذیه باشد و تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد. به همین جهت برای این‌که بتوانید با اطمینان خاطر تغذیه روزانه خود را به دست یک متخصص بسپارید، لازم است، مدارک ثبت شده آن را ببینید.

این متخصص تغذیه در نظر گرفته ‌شده باید مدرک لیسانس از دانشگاههای معتبر و با گرایش رژیم غذایی داشته باشد و نام او به ‌عنوان متخصص رژیم غذایی ثبت شده باشد تا بتواند یک فردی مطمئن برای مشاوره دادن به شما باشد.

چگونگی اضافه وزن

برای درک بهتر این موضوع لازم است، بدانید که هر شخص در طول شبانه ‌روز نیاز دارد که حدوداً ۳۰ کالری مصرف کند، البته این ۳۰ کالری به ازای هر یک کیلوگرم از وزن در نظر گرفته می شود. به همین جهت اگر هر شخصی با در نظر گرفتن وزن خود در هر یک کیلوگرم ۳۰ کالری دریافت کند، میزان انرژی که در طول روز برای آن لازم می باشد، را دریافت کرده است.

حال اگر شما بیشتر از حد ممکن این ۳۰ کالری به ازای هر یک کیلوگرم مواد غذایی دریافت کنید، این مواد به چربی تبدیل می‌ شود و در بدن سبب چاقی می شوند. به همین سبب کمتر دریافت کردن از ۳۰ کالری نیز می ‌تواند مضر باشد و ویتامین ‌هایی که در طول روز نیاز است، به بدن برسد را تأمین نمی‌کند.

همین امر سبب لاغری بیش از حد می شود. همان‌طور که می‌ دانیم غذا های متفاوتی می ‌توانند در راستای انرژی بدن تاثیر گذار باشند. علی‌الخصوص غذا هایی که دارای کربوهیدرات هستند، مهم شمرده می شوند و می ‌توانند سبب افزایش وزن شوند. به‌ عنوان نمونه خرما و بادام دارای کالری بسیار زیادی هستند و اگر ۵۰۰ کالری از خرما و بادام در طول روز دریافت کنید، به نسبت ۵۰۰ کالری سینه مرغ می ‌تواند سبب اضافه وزن در بدن گردد.

چگونگی اضافه وزن

چگونگی اضافه وزن

گروه‌های غذایی که می‌تواند سبب افزایش وزن شوند،

گروه‌های غذایی ۶ گروه هستند که می ‌توانند به افزایش وزن کمک به سزایی داشته باشند. در ادامه بیشتر در رابطه با این ۶ گروه برای شما می‌گوییم.

کربوهیدرات‌ها:

هر گرم از کربوهیدرات ‌ها می ‌تواند ۴ کالری داشته باشد.

پروتئین:

اگر هر گرم از پروتئین ها را مصرف کنید، ۴ کالری مصرف کرده اید.

چربی:

چربی ‌ها دارای کالری بیشتری هستند و هر گرم از آن ‌ها شامل ۹ کالری می باشد.

ویتامین:

ویتامین‌ ها هیچ‌گونه کالری برای بدن ندارند و هر گرم از ویتامین ‌ها صفر کالری دارد.

املاح و مواد معدنی:

این دسته از گروه غذایی نیز کالری ندارد و هر گرم از آن ‌ها صفر کالری دارد.

آب:

هر گرم از آب نیز صفر کالری دارد و سبب افزایش وزن نمی ‌شود.

به ‌طورکلی پزشکان تغذیه توصیه می‌کنند که از مصرف آب، املاح و مواد معدنی و ویتامین‌ ها غافل نشوید. به دلیل این‌که این ۳ گروه از مواد غذایی برای بدن انسان بسیار مفید و کاربردی می باشند. یکی از نکات بسیار مهمی که در رابطه با این گروه‌های غذایی وجود دارد، این است که سبب چاق شدن نمی ‌شوند.

به دلیل این‌که هیچ‌ گونه کالری ندارند، با استفاده بیش از حد آن ‌ها وزن شما همچنان ثابت خواهد ماند و اضافه نمی ‌شود. از مهم ‌ترین اشتباهاتی که افراد برای افزایش وزن می کنند، استفاده بی رویه از مولتی ویتامین ‌ها، شربت‌ ها و یا قرص‌هایی که قیمت‌ های نجومی دارند، می باشند. بهتر است، بدانید که این مواد اصلاً نمی ‌توانند خاصیت چاق کنندگی داشته باشند و به‌ طورکلی کاربردی نخواهند داشت.

تصور اشتباه

برخی از افراد تصور اشتباهی دارند و فکر می‌کنند به‌ جهت این‌که، چربی میزان بسیاری کالری دارد، می ‌تواند بیشتر از کربوهیدرات ‌ها و پروتئین ‌ها سبب اضافه شدن وزن برای افراد لاغر باشد.

اما بهتر است، در این زمینه بدانید که میزان اندازه کالری پروتئین‌ ها و کربوهیدرات‌ ها یکی می باشد، اما اگر بخواهیم ذکر کنیم که کدامیک از این مواد چاقی کمتری دارند، می‌توانیم به پروتئین‌ها اشاره کنیم، زیرا میزان افزایش وزن به واسطه پروتئین‌ها از کربوهیدرات‌ها کمتر می باشد.

در رابطه با این موضوع می ‌توان اسکیموها را مثال زد. تغذیه آن ‌ها حدوداً ۷۰ درصد از چربی‌ ها و ۳۰ درصد از پروتئین ها می باشد و اصلاً استفاده ای از کربوهیدرات‌ها ندارند، اما این افراد در کل دنیا به عنوان لاغرترین اقوام شناخته شده‌اند. به همین سبب پیشنهاد ما برای شما این است، اگر شما شخصی هستید که قصد افزایش وزن دارید، بهتر است که از کربوهیدرات‌ها بیشتر استفاده کنید تا بتوانید افزایش وزن داشته باشید.

تصور اشتباه

تصور اشتباه

۱۰ ماده غذایی که متخصص تغذیه چاقی پیشنهاد می دهد

در ادامه این مطلب قصد داریم ده ماده غذایی که می ‌توانند کمک به سزایی به رژیم چاقی کنند و از این طریق افزایش وزن برای افراد لاغر به همراه داشته باشند، را ذکر کنیم.

تخم مرغ

میزان کالری یک تخم مرغ ۷۰ می باشد. یک تخم‌مرغ شامل ۵ گرم چربی و ۶ گرم پروتئین می باشد. همین طور مقداری کربوهیدرات در تخم‌ مرغ‌ها وجود دارد. به همین سبب ورزشکارانی که قصد عضله‌ سازی دارند، از تخم‌ مرغ استفاده بسیاری دارند و به سادگی آن را در برنامه غذایی خود می‌گنجانند.

همان‌طور که ذکر کردیم، پروتئینی که در تخم ‌مرغ وجود دارد، می‌تواند سبب عضله‌سازی برای بدن شود و از این طریق برای ورزشکاران مفید می باشد. همین طور میزان ۵ گرم چربی که در تخم مرغ وجود دارد و می‌تواند مقدار زیادی از انرژی را در طول روز برای بدن مهیا کند و سبب افزایش تستسترون نیز می شود.

تخم مرغ اسیدهای چرب امگا ۳ دارد

حتماً مطلع هستید که تخم‌ مرغ میزان زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ دارد و از این طریق می ‌تواند برای سلامت سلول ‌های بدن و انعطاف مفاصل نیز وعده غذایی مفید و کاربردی باشد.

البته بهتر است، بدانید که در سال ‌های اخیر اغلب افراد زرده تخم ‌مرغ را یک مواد غذایی مضر می‌دانستند. به ‌عنوان نمونه اغلب افراد سفیده آن را استفاده می‌کردند و زرده آن را دور می ‌ریختند.

دلیل این‌که اغلب افراد زرده تخم مرغ استفاده نمی‌کردند، این بود که عقیده داشتند میزان زیادی از چربی ‌ها در زرده تخم‌ مرغ وجود دارد و همین امر می‌ تواند سبب بیماری ‌های قلبی شود و خطر آن ‌ها را افزایش دهد، اما بهتر است، بگوییم که اگر زرده تخم ‌مرغ چربی دارد، دارای کلسترول های مفید می باشد که می ‌تواند در بدن مؤثر واقع شود و از همین طریق میزان کلسترول های بدی که در بدن وجود دارند، را کمتر می‌ کند.

ماده‌ای به نام کولین در زرده تخم ‌مرغ وجود دارد که این ماده می ‌تواند سبب کم شدن میزان چربی در قلب و باعث بازسازی سلول ها شود و از این طریق کاربردی و مفید باشد. به همین سبب نظر افراد در رابطه با مضر بودن زرده تخم مرغ حذف می شود.

تخم مرغ اسیدهای چرب امگا ۳ دارد

تخم مرغ اسیدهای چرب امگا ۳ دارد

کره بادام زمینی

حدوداً برای استفاده از هر قاشق غذاخوری کره بادام زمینی باید بدانید که میزان ۴ گرم پروتئین، ۸ گرم چربی، ۳ گرم کربوهیدرات، وارد بدن شما می‌ شود. در مجموع هر قاشق کره بادام ‌زمینی می تواند حدود ۹۴ کالری داشته باشد.

برخی از افراد با در نظر گرفتن ذائقه غذایی خود می ‌توانند کره بادام زمینی را به انواع غذاها مخلوط کنند. فقط لازم به ذکر است، بدانید که در راستای استفاده کره بادام ‌زمینی حتماً باید آن را به‌ صورت طبیعی تهیه کنید.

حال اگر می‌ خواهید تشخیص دهید که کره بادام زمینی که تهیه کرده‌اید؛ طبیعی می باشد، یا نه، لازم است، هنگامی که درب قوطی آن را باز می‌کنید به این نکته توجه کنید که روغن در بالای آن جمع شده باشد.

این علامت از مهم‌ترین مواردی است که می‌ تواند تشخیص داد که کره بادام زمینی به صورت طبیعی تهیه شده است. اگر کره بادام‌ زمینی شما طبیعی باشد، لازم است که برای نگهداری، آن را حتماً در یخچال بگذارید.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی

قسمت های پرچرب گوشت

اگر شما قصد دارید که کاهش وزن داشته باشید، به همین جهت لازم است که حتماً از بخش ‌های کم‌چرب گوشت استفاده کنید. گوشت ‌های کم‌چرب شامل سینه مرغ، گوشت راسته و گوشت ماهی می شود و می ‌تواند برای کاهش وزن مفید واقع شود، اما اگر شما از دسته افرادی هستید که قصد افزایش وزن دارید، لازم است که از گوشت ‌های پرچرب استفاده کنید

زیرا این نوع گوشت می ‌تواند برای رسیدن شما به هدفتان شما را یاری کند و ایده‌آل تر به نظر می ‌رسد. مصرف پروتئین ‌هایی که در چربی حیوانی وجود دارند، بسیار رواج دارد. همین امر می ‌تواند باعث افزایش تستسترون نیز شود.

حتماً در رابطه با تستسترون اطلاعات کافی دارید و می‌دانید که تستسترون هورمونی مردانه است که اغلب در آقایان تولید می‌شود و همین امر می ‌تواند سبب عضله ‌سازی بیشتری باشد و میزان چربی ‌هایی که در بدن وجود دارد، به واسطه تولید بیشتر تستسترون کاهش می‌ یابد. حال با در نظر گرفتن شرایط خود به هدفتان از رژیم غذایی برای چاق شدن و یا لاغر شدن می ‌توانید از قسمت های متنوع گوشت استفاده مفید داشته باشید.

قسمت های پرچرب گوشت

قسمت های پرچرب گوشت

لوبیاها

انواع لوبیا ها می ‌توانند خاصیت‌ های متفاوتی برای بدن داشته باشند. لوبیا ها غذاهای بی‌نظیر هستند که می‌ توانند مواد مورد نیاز بدن اعم از مواد مغذی را تامین کنند. به‌ طور کلی اگر قصد دارید که از لوبیا ها استفاده کنید، لازم است، بدانید که ۱۵ گرم پروتئین، ۴۰ گرم کربوهیدرات در انواع لوبیاها وجود دارد و می ‌توانند سرشار از فیبر باشند،

البته میزان پروتئین و کربوهیدراتی که ذکر کردیم، شامل یک فنجان لوبیا می شود که حدوداً ۲۲۵ کالری دارد. همان ‌طور که می‌دانید لوبیاها انواع متفاوتی دارند که شامل لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی و غیره می ‌شوند.

اگر قصد دارید که میزان دریافت پروتئین و کالری شما بیشتر باشد، می‌توانید به همراه مصرف لوبیاها از کره بادام زمینی نیز استفاده کنید تا بتوانید میزان کالری و پروتئین بیشتری را به بدن خود برسانید.

لوبیاها

لوبیاها

سبزیجات سرشار از نشاسته

سبزیجاتی که دارای نشاسته می باشند، می توانند برای بدن مفید واقع شوند. به دلیل این‌که هیچ‌گونه چربی و پروتئینی در آن‌ها وجود ندارد و اغلب مواد استفاده‌ شده در آن‌ ها نشاسته و کربوهیدرات می باشد.

انواع سبزیجات سرشار از نشاسته همانند سیب زمینی های ساده و شیرین، نخود فرنگی، ذرت می باشد که میزان زیادی از ویتامین‌ ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان، نشاسته و کربوهیدرات را در خود دارند و همان‌طور که ذکر کردیم، فاقد هرگونه چربی و پروتئین می باشند.

میزان کالری که در این سبزیجات می‌باشد، بیشتر از سبزیجاتی همانند بروکلی و مارچوبه می باشد. میزان زیادی از انرژی در این سبزیجات سرشار از نشاسته وجود دارد. همین طور مواد مغذی که در این سبزیجات وجود دارد، می ‌تواند برای تمامی اعضای بدن بسیار مفید و کاربردی باشد.

سبزیجات سرشار از نشاسته

سبزیجات سرشار از نشاسته

میوه‌ها

کالری که در میوه‌ ها وجود دارد، ممکن است، اعجاب‌انگیز باشد. رژیم های برخی از افراد که شامل کالری کمی می باشد، ممکن است، با در نظر گرفتن میزان مصرف میوه ‌ها در طول روز برنامه ‌ریزی شده باشد. به‌ عنوان نمونه لازم است، بگوییم که یک سیب کوچک می تواند ۵۰ کالری داشته باشد و یک فنجان خرمای خرد شده حدوداً ۴۹۰ کالری برخوردار است. از همین ‌رو میوه‌ها دارای کالری مناسبی هستند و می ‌توانند به ‌عنوان میان وعده هایی مفید و مغذی استفاده شوند.

میوه‌ها

میوه‌ها

غلات کامل

از مهم ‌ترین عواملی که سبب افزایش وزن می شود، استفاده بیش از اندازه از کربوهیدرات‌ها می‌ باشد. حتماً می ‌دانید که میزان زیادی از کربوهیدرات در گندم وجود دارد و گندم و نان یکی از غنی‌ ترین غذاهایی هستند که ایرانی‌ ها از آن‌ها استفاده می کنند.

از مهم ‌ترین خصوصیات غلات کامل این است که دارای کالری بالایی هستند، اما میزان پروتئین و چربی در غلات بسیار کم می باشد. همان ‌طور که ذکر کردیم، گندم از مهم‌ترین غلات هایی است که شامل ویتامین، مواد معدنی و فیبر بسیار می باشد و می‌ تواند سبب افزایش وزن شود. از دیگر نمونه‌ های غلات می‌توان به نان کامل، نان سبوس‌دار، ماکارونی کامل، ماکارونی سبوس‌دار، جو کامل، برنج قهوه ای اشاره کرد.

ممکن است، در این راستا برای برخی از افراد سوال به وجود بیاید که غلات کامل چیست؟ بهتر است، بگوییم در نظر گرفتن غلات کامل یعنی غلاتی که از پوست خود جدا نشده‌اند و سبوس دارند، اما غلاتی که پوست آن‌ها از دانه جدا شده است و تصفیه شده اند و دارای میزانی شیره ذرت و شکر می باشند، تصفیه‌شده هستند.

مواد غذایی همانند برنج سفید، ماکارونی بدون سبوس، نان سفید از دست غلات تصفیه‌ شده هستند. اگر شما از غلات تصفیه ‌شده استفاده می‌کنید، بهتر است، بدانید از عوامل اصلی مبتلا شدن به بیماری ‌های قلبی و دیابت، غلات تصفیه شده هستند و لازم است که مصرف آن ‌ها را کنترل کنید.

غلات کامل

غلات کامل

روغن‌های سالم

استفاده از روغن های سالم نیز برای افزایش وزن پیشنهاد می شود و می ‌تواند کاربردی و مفید باشد. از روغن ‌های سالم می‌توان به روغن بادام، روغن دانه کتان، روغن نارگیل، روغن کانولا، روغن زیتون اشاره کرد. تمامی این روغن ها از دسته روغن های سالم می باشند و استفاده مفیدی برای بدن دارند.

اگر هرکدام از این روغن ‌ها را به اندازه یک قاشق چای‌خوری مصرف کنید، حدود ۱۲۰ کالری و ۱۵ گرم چربی به بدن شما می رسد. به دلیل این‌که تمامی این روغن ها ارزش غذایی و کالری یکسانی دارند، برای تمام آن‌ ها این کالری و چربی صدق می کند. چربی اشباع شده که در این روغن‌ها وجود دارد، به نسبت روغن‌ های ناسالم بسیار کمتر می باشد. این چربی ‌ها می ‌توانند سبب افزایش وزن شوند و همین طور میزان کلسترول خون را نیز کاهش دهند.

ممکن است، برخی از افراد به اشتباه برداشت کنند که منظور ما استفاده از روغن‌های سالم این است که روغن ها را به صورت قاشق‌ های چای‌خوری خالی خالی بخورید. خیر امکان استفاده از روغن ها به این صورت وجود ندارد و لازم است که اگر قصد افزایش وزن به صورت اصولی را دارید، از این روغن‌ها در مواد خوراکی خود استفاده کنید و برای طبخ و پخت‌وپز غذاهای خود از این روغن ‌ها استفاده داشته باشید.

به‌ عنوان نمونه قبل از پخت مرغ و ماهی می ‌توانید از این روغن‌ ها استفاده کنید و یا تخم مرغ ‌هایی که برای صبحانه در نظر می‌گیرید، با استفاده از این روغن ‌ها سرخ کنید تا بتوانید به صورت اصولی افزایش وزن داشته باشید.

روغن‌های سالم

روغن‌های سالم

شیر کامل یا شیر شکلات

حتماً می ‌دانید که شیر یک ماده مقوی به حساب می ‌آید، اگر یک لیوان شیر کامل استفاده کنید، حدوداً ۱۵۰ کالری به بدن خود وارد کرده‌اید. در این ۱۵۰ کالری ۸ گرم پروتئین، ۱۳ گرم کربوهیدرات و ۱۳ گرم چربی موجود می‌باشد.

برای این‌که بتوانید عضله سازی کنید، لازم است که از شیر استفاده کنید. به دلیل این‌که پروتئینی اشباع شده‌ که در شیر وجود دارد، سبب تولید تستسترون می شود و کاهش چربی را در بدن به دنبال خواهد داشت.

همان‌طور که می ‌دانید شیر یک غذای فوق‌العاده مقوی می باشد، زیرا پروتئینی که در آن وجود دارد، دارای ارزش غذایی بسیار زیادی می‌ باشد و برای افزایش وزن و بهبود عضله‌ ها بسیار مفید است. به دلیل این‌که شیر یک غذای سبک به حساب می ‌آید، در نظر گرفتن شیر در میان وعده ‌های غذایی یک امر بسیار ساده تلقی می شود.

البته در این راستا شیر شکلات نیز مفید شمرده می شود. شیر شکلات یک نوشیدنی مناسب برای اغلب ورزشکاران در نظر گرفته شده است. مهم‌ترین نکته‌ای که برای مصرف این نوشیدنی وجود دارد، این است که سبب ریکاوری بدن می شود. بهتر است، بدانید شیر شکلات به نسبت شیر میزان کلسیم کمتری دارد،

اما درصد پروتئینی که در آن وجود دارد، می‌ تواند سبب عضله‌سازی بیشتر باشد. هنگامی‌که شما یک برنامه غذایی را در پیش می‌گیرید و در تلاش هستید تا با در نظر گرفتن آن افزایش وزن داشته باشید، لازم است که شیر کامل را قبل از ورزش مصرف کنید و بعد از ورزش خود بهتر است که شیر شکلات بنوشید.

شیر شکلات و شیر کامل، دارای هورمونی به IGF-1 می‌باشند که این هورمون می‌تواند قابلیت عضله سازی را در بدن داشته باشد. هر ۲ نوع شیر می توانند کلسیم بسیاری از بدن را تامین کنند.

شیر کامل یا شیر شکلات

شیر کامل یا شیر شکلات

آجیل

حتماً می ‌دانید که میزان کالری آجیل ها بسیار زیاد می باشد، اما آجیل‌ها می‌توانند منبع مغذی بسیاری برای بدن باشند و از این طریق مواد مغذی بدن را تأمین کنند.

حدوداً یک فنجان بادام خرد شده می تواند ۵۲۹ کالری، ۴۵ گرم چربی، ۲۰ گرم پروتئین، ۲۰ گرم کربوهیدرات به همراه داشته باشد، البته لازم است، بدانید بیشتر چربی که در بادام خرد شده می باشد، چربی غیراشباع است. به‌ غیر از این‌که آجیل‌ ها می‌ توانند میزان زیادی کالری به همراه داشته باشند و از مواد های مغذی برای بدن در نظر گرفته شوند، شامل موادی همچون کلسیم، ویتامین ای و منیزیم می باشند. استفاده از آجیل ‌ها می‌تواند سطح کلسترول مفید خون را بیشتر کند.

آجیل

آجیل

چندین راهکار ساده متخصص تغذیه چاقی

مسلماً در جریان این موضوع هستید، هنگامی‌که یک شخص قصد اضافه کردن وزن خود را دارد، لازم است که بیشتر غذا بخورد و آسان‌ترین راه برای این‌که بتواند به وزن نسبی خود برسد، بیشتر غذا خوردن می باشد، اما ممکن است، در این راستا برخی از افراد به مشکلاتی همچون کم اشتهایی عصبی مبتلا باشند.

این افراد لازم است که با در نظر گرفتن دارو های خاص بتوانند کم‌ اشتهایی خود را برطرف کنند و از این طریق بتوانند مواد مغذی که برای بدن آن ‌ها لازم می باشد، را مصرف کنند. بی‌میلی به غذا و بیماری می‌ تواند سبب کمبود اشتها شود. به همین جهت برای این‌که بتوانید اضافه ‌وزن داشته باشید و چاق شوید، لازم است که احساس گرسنگی را با تغییر سبک زندگی و عادات غذایی خود در نظر بگیرید.

همین طور لازم است که روش ‌های متعددی از پخت غذاهای متنوع را امتحان کنید تا با در نظر گرفتن روش سالم؛ اضافه وزن مفیدی داشته باشید. ممکن است، در برخی موارد علت کم اشتهایی خود را ندانید. در این راستا لازم است که با یک متخصص تغذیه مشکلات خود را مطرح کنید و از این طریق اطمینان حاصل کنید که سلامتی شما تضمین شده است.

اشتهای خود را به صورت فیزیکی بیشتر کنید

در برخی موارد افراد ممکن است، از دارو های متعددی همانند آنتی‌بیوتیک ‌ها، داروهای قلب، مسکن‌ های قوی، داروهای شیمی‌درمانی استفاده کنند. به همین سبب همین دارو ها می ‌توانند تاثیر بسیاری بر روی اشتها بگذارند. بهتر است، در رابطه با این مسئله حتماً با پزشک معالج خود صحبت کنید.

امکان دارد، پزشک با در نظر گرفتن داروهایی مشابه داروهای شما، کم اشتها بودن را برطرف کند و از این طریق بتوانید میزان اشتهای خود را بازگردانید. همین طور لازم است که پزشک مدنظر در رابطه با استفاده از مکمل ‌هایی همانند مولتی ویتامین‌ها، زینک و غیره اطلاعات کافی داشته باشد و در جریان روند استفاده شما از این داروها قرار بگیرد. به دلیل این‌که استفاده از مولتی ویتامین‌ها و زینک می ‌تواند سبب افزایش اشتها شوند و از این طریق میزان دریافت غذاهای موردنظر را نیز بیشتر می کند.

حال اگر شما در تلاش هستید تا بتوانید اضافه ‌وزن داشته باشید، لازم است که با سوزاندن کالری یا ورزش کردن در برنامه‌ای مدنظر خود این روند را نیز در نظر بگیرید. به دلیل این‌که هنگامی‌که ورزش می‌کنید، می‌تواند در راستای تحریک اشتها کمک بسیاری کند. در این راستا پیاده ‌روی های کوتاه ‌مدت در طول روز نیز می ‌تواند سبب تحریک اشتها شود و میل شما به غذا با فعالیت ‌های کوتاه‌مدتی همانند پیاده ‌روی و ورزش ‌های سبک افزایش پیدا می کند.

اشتهای خود را به صورت فیزیکی بیشتر کنید

اشتهای خود را به صورت فیزیکی بیشتر کنید

زمان غذا خوردن تنها نباشید

حتماً می ‌دانید که تنها غذا خوردن ممکن است، سبب ناراحتی افراد شود و همین امر می ‌تواند یک عامل بسیار مؤثر در از بین رفتن انگیزه و اشتهای افراد باشد. به همین سبب لازم است که در هنگام غذا خوردن تنها نباشید و وعده‌ های غذایی خود را با افراد متعددی میل کنید.

برای این‌که بتوانید تحریک اشتها داشته باشید، می‌توانید پخت جدید غذاها را به واسطه دستور پخت تازه استفاده کنید تا بتوانید طعمی متفاوت را تجربه کنید. اگر شرایط شما به گونه‌ای است که می ‌توانید وعده‌های غذایی خود را در کنار خانواده باشید، این اتفاق می‌تواند در راستای تحریک اشتهای شما بسیار مؤثر واقع شود.

برای این‌که بتوانید در مسیر اصلی رژیم چاقی قدم بردارید، بهتر است که با یک مشاور در رابطه با وضعیت خود صحبت کنید. شخصی که در این امر تخصص کافی دارد، می ‌تواند با برنامه‌ ریزی و تشویق درصدد اضافه ‌وزن شما نقش مؤثری داشته باشد.

به قانون ‌های غذا خوردن فکر نکنید

بهتر است، برای این‌که بتوانید افزایش وزن داشته باشید، به جای در نظر گرفتن میزان زیادی از غذاها در هر وعده غذائی میزان وعده‌ های خود را کمتر کنید. به دلیل این‌که ممکن است، اگر وعده ‌های غذایی شما بسیار باشد، با کم بودن اشتها نتوانید تمامی بشقاب را خالی کنید، اما اگر میزان دفعات آن در طول روز به میزان کمتری جایگزین شود، می‌تواند در روند اضافه وزن شما بسیار مؤثر باشد.

در همین راستا متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که در طول روز حدود ۶ تا ۷ مرتبه غذا های با حجم کم استفاده کنید. همین طور می ‌توانید با در نظر گرفتن غذاهایی که کالری بالایی دارند و از مواد مغذی تهیه شده اند، میزان زیادی افزایش وزن داشته باشید. مواد غذایی مانند میوه ‌های خشک، آجیل ها، کره‌ بادام زمینیو اسموتی های خانگی که شامل میوه‌های تازه ماست و شیر می باشند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

استفاده از این نوع مواد غذایی می تواند میزان دریافتی کالری شما را بیشتر کند و همین امر احساس بهتری به نسبت پرخوری‌ های ناخوشایند به شما می دهد و بیشتر در روند افزایش وزن شما مؤثر است.

در برخی موارد ممکن است، علت کمبود اشتهای شما این باشد که غذای مورد نظر خود را در وعده ‌های اصلی مصرف نمی‌کنید و اغلب غذای شما از موادی است که هیچ علاقه‌ای به آن ندارید. به همین سبب لازم است که در تلاش باشید، غذاهایی را در نظر بگیرید که به آن علاقه داشته باشید. حتی اگر در یک ساعت از طول روز چنین غذایی مصرف نمی‌کنید، با در نظر گرفتن غذای مورد علاقه خود می‌توانید کالری دریافتی روزتان را داشته باشید و همین امر سبب افزایش وزن و چاقی برای شما می شود.

از ترفندهای آشپزی برای افزایش اشتها استفاده کنید،

ممکن است، در طول هفته استفاده از غذاهای تکراری و مشابه برای شما آزاردهنده باشد و همین امر سبب کاهش وزن چشمگیری برای شما گردد و دیگر اشتهایی به خوردن غذاهای تکراری ندارید.

اگر تنوع و تغییر در روند برنامه غذایی شما حاصل گردد، می‌تواند اشتهای شما را به نسبت گذشته بیشتر کند. برای این‌که بتوانید اشتهای بیشتری داشته باشید، از ترفندهای متعدد آشپزی استفاده ‌های مؤثری داشته باشید و با در نظر گرفتن کتاب ‌های آشپزی و دستور پخت غذاهای متنوعی که در اینترنت وجود دارد، می‌توانید با در نظر گرفتن ادویه‌ ها و گیاهان تازه، پیاز یا سیر طعم متنوعی از غذاها را تجربه کنید. در برخی موارد نیز می ‌توان با در نظر گرفتن آب مرکبات به سبزیجات و گوشت ‌ها طعم متفاوتی از آن ‌ها را تجربه کرد.

لازم است، برای این‌که بتوانید اشتهای خود را تحریک کنید، به چیز خوشمزه‌ای که علاقه بسیاری به آن دارید، فکر کنید و مواد لازم آن را ترکیب کنید تا بتوانید با میل کردن آن غذا تحریک اشتها داشته باشید. به ‌عنوان نمونه اگر از خوردن ماکارونی با پنیر لذت می ‌برید، حتماً این ترفند از آشپزی را نیز تجربه کنید.

از ترفندهای آشپزی برای افزایش اشتها استفاده کنید،

از ترفندهای آشپزی برای افزایش اشتها استفاده کنید،

غذاهایی که کالری بسیاری دارند، میل کنید،

ممکن است، با در نظر گرفتن تمامی موارد بالا شما هنوز نیز نتوانید اشتهای بسیاری برای غذا خوردن داشته باشید. به همین سبب لازم است، اگر از مواد غذایی کم استفاده می‌کنید غذاهایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که میزان زیادی کالری دارند تا از این طریق بتوانند کالری‌ های درطول روز برای بدن شما را جبران کنند.

به‌ عنوان نمونه بلغور جو دو سر می ‌تواند در شیر کالری بالایی داشته باشد. اگر از این مواد در خوراک‌ها و سوپ‌های خود اضافه کنید، می‌توانید کالری بسیاری از غذا دریافت کنید. همین طور پودر شیرخشک و روغن زیتون کالری بسیار زیادی از بدن شما را تامین می‌کند و می ‌توانید در وعده‌ های غذایی خود از این مواد نیز استفاده کنید. اگر میل زیادی به خوردن میوه های معمولی ندارید، میوه‌های خشک می‌توانند جایگزین مناسبی در وعده‌ های غذایی باشند.

به جای این‌که در طول روز آب مصرف کنید، از آب‌ میوه ‌های طبیعی استفاده کنید تا بتوانید افزایش وزن داشته باشید. اگر برنامه غذایی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که بتوانید از مواد غذایی که سرشار از کالری می باشند، استفاده کنید، کالری دریافتی شما تامین می‌گردد و افزایش وزن مفیدی خواهید داشت. به‌ طور کلی برای این‌که بتوانید افزایش وزن داشته باشید، لازم است که در طول روز ۲۵۰ تا ۵۰۰ کالری اضافه بر کالری دریافتی روزانه خود غذا مصرف کنید.

چگونگی کمک متخصص تغذیه برای از بین بردن چاقی‌ها

متخصص تغذیه نیز می ‌تواند برای از بین بردن چاقی مؤثر واقع شود و با در نظر گرفتن برنامه غذایی درست کمک به سزایی به بیمار برای برطرف نمودن اضافه وزن داشته باشد. در ادامه این مطلب بیشتر در رابطه با پیشنهادات متخصصان تغذیه از این مواد غذایی همرا خواهیم بود.

سیب‌زمینی

همان ‌طور که می‌ دانید در سیب‌زمینی میزان زیادی کربوهیدرات وجود دارد و از همین طریق می‌ تواند سبب کاهش وزن در رژیم های غذایی شود. یک سیب‌زمینی متوسط حدوداً ۳ گرم فیبر و ۵ گرم پروتئین دارد و می ‌تواند شامل ۱۶۸ کالری انرژی باشد. نشاسته بسیاری در سیب زمینی موجود است. به همین سبب باعث سیری بسیار در افراد می‌شود و از این طریق افراد می ‌توانند چاقی خود را با استفاده از سیب‌زمینی برطرف کنند.

سیب و گلابی

میوه ‌هایی همچون سیب و گلابی می ‌توانند در راستای کاهش اضافه وزن مؤثر باشند. متخصص تغذیه توصیه می‌کند که یکی از سودمندترین خوراکی ‌ها برای باکتری ‌های روده سیب و گلابی می باشند.

به دلیل این‌که دارای مقدار زیادی فیبر خوراکی می باشند. حدوداً یک گلابی متوسط ۴ تا ۶ گرم فیبر دارد و می ‌تواند ۱۰۰ کالری باشد. استفاده از گلابی و سیب می‌ تواند در رابطه با باکتری ‌ها در روده بزرگ تعادل ایجاد کند و باعث احساس سیری شود. این ۲ میوه می‌توانند التهابات در بدن را کاهش دهند و از این طریق بیماری ‌های مزمنی همانند دیابت و بیماری‌های قلبی بهبود پیدا می کنند.

سیب و گلابی

سیب و گلابی

بادام

بادام می تواند یک میان وعده مؤثر در هنگام پیاده‌روی باشد و از این طریق به کاهش وزن شما کمک به سزایی کند. به دلیل این‌که اگر از بادام در میان وعده استفاده کنید، سبب سیری طولانی‌مدت می‌ شود. همین امر از پرخوری‌ های بیش از حد در وعده‌های اصلی شما پیشگیری می کند.

حدوداً یک مشت بادام معادل ۲۲ عدد، ۱۶۰ کالری به ‌همراه دارد. این چربی‌های اشباع شده‌ای که در بادام ها وجود دارند، سبب می شوند، دوز سالمی از چربی به بدن برسد. همین طور با استفاده از بادام می توان ۶ گرم پروتئین و ۳ گرم فیبر دریافت کرد. بادام دارای ویتامین E بسیاری است که می ‌تواند برای پوست، ناخن و مو بسیار مهم شمرده شود.

عدس

همانند سیب زمینی عدس نیز دارای نشاسته بسیاری می باشد و می ‌تواند سیری طولانی مدتی را برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، به همراه داشته باشد. هر وعده عدس به اندازه ۳ چهارم لیوان دارای ۱۳ گرم فیبر و ۱۳ گرم پروتئین می باشد و برای کاهش وزن بسیار مؤثر است.

عدس

عدس

کاکائو

کاکائوی تلخ می‌ تواند سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد و سلامت قلب را نیز تضمین کند. در شکلات ماده‌ای شیمیایی به نام سروتونین وجود دارد که شادی‌آفرین است. برای کاهش اضافه وزن می توان از شکلات‌های تلخ ۷۰ درصد استفاده کرد و از همین طریق انرژی بیشتری در طول روز داشت.

شاه‌دانه

از مهم ترین دانه ‌های بسیار مؤثری که دارای پروتئین و فیبر بسیاری هستند، دانه چیا، دانه کتان و شاه‌دانه می باشند. به این دانه ‌ها دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای کاهش وزن بسیار مؤثر هستند. افرادی که رژیم گیاه‌خواری دارند، می‌توانند از شاه‌دانه، به مقدار بسیار زیاد در میان وعده‌های خود استفاده کنند. برخی از افراد با سالاد و ماست خود از شاه‌دانه نیز استفاده می کنند.

لیمو

حتماً می‌ دانید که لیمو هیچ‌گونه کالری ندارد و می‌تواند با هوس گرسنگی مقابله کند. همین طور لیمو یک طعم دهنده بسیار لذیذ به غذا می باشد. به دلیل این‌که یک میوه قلیایی می باشد، می تواند برای منظم کردن حرکات روده کمک به سزایی داشته باشد. به همین جهت برای هضم غذا و کاهش وزن لیمو بسیار مؤثر است.

لیمو

لیمو

ماست چکیده

استفاده از لبنیات برای کاهش وزن بسیار توصیه می‌ شود. برای این‌که میزان چاقی خود را برطرف کنید، لازم است که از ماست چکیده و پنیر محلی استفاده داشته باشید. به دلیل این‌که پروتئین‌ هایی که در این مواد غذایی وجود دارد، می ‌تواند در طولانی مدت شما را سیر نگه دارد و هنگامی که تخمیر ماست صورت می گیرد، اسیدهای تشکیل ‌شده در معده و برطرف می‌گردند.

تخم‌مرغ

تخم‌ مرغ آب‌پز دارای ۱۲ گرم پروتئین می باشد و از همین طریق می ‌تواند آمینواسید را برای بدن به همراه داشته باشد. پروتئین ‌هایی که در تخم‌مرغ وجود دارد، پروتئین های حیوانی هستند که می‌ توانند به‌ عنوان میان وعده ها و صبحانه بسیار مؤثر واقع شوند و در راستای کاهش وزن و مفید باشند. تخم‌مرغ می‌تواند قند خون را متعادل کرده و همین امر باعث می شود که روزانه کمتر کالری مصرف کنید.

سوپ مرغ

در سوپ مرغ میزان زیادی از فیبر پروتئین و آب وجود دارد و می ‌تواند یک غذای سیر کننده به حساب بیاید. در سوپ مرغ انواع سبزیجات و حبوبات نیز وجود دارند که می ‌توانند فیبر و کالری مورد نیاز بدن را تامین کنند و از همین نظر باعث سیر نگه داشتن در طولانی ‌مدت شوند.

سوپ مرغ

سوپ مرغ

گوشت گاو کم‌چرب

بخش ‌هایی از گوشت گاو، کم‌ چرب هستند که می ‌توانند پروتئین مورد نیاز را برای کاهش وزن داشته باشند. راسته و فیله می ‌توانند سبب سیر شدن طولانی مدت شما شوند. فقط باید در نظر بگیرید که استفاده از این گوشت زیاده‌ روی نکنید. به دلیل این‌که اگر میزان زیادی گوشت گاو کم‌چرب مصرف کنید، ممکن است، خطر بیماری‌های قلبی دیابت نوع ۲ سرطان برای شما به همراه باشد.

بلغور جو دوسر گرم

هنگامی‌که با شیر کم‌چرب، بلغور جو دوسر پخته شود، می ‌تواند مدت زمان بسیاری سیری به همراه داشته باشد و همین امر برای داشتن اندامی زیبا بسیار مؤثر است. در بلغور جو دوسر نشاسته فراوانی وجود دارد که می ‌تواند باکتری ‌های مفید روده را نیز تقویت کند.

تره فرنگی

تره‌ فرنگی یک ماده مؤثر برای سیری و سوخت‌ و ساز بدن می‌ باشد و از این طریق می ‌تواند باکتری ‌های مفیدی که به روده می‌ رسند را هدایت کند. فیبر بسیاری که در تره‌فرنگی وجود دارد؛ می‌تواند سبب بهبود روده باشد و از این طریق نیز خواص بسیاری برای کاهش وزن خواهد داشت.

تره فرنگی

تره فرنگی

تمشک

تمشک رسیده طعم شیرینی دارد و قندی که در آن می باشد، بسیار ناچیز است. تمشک یک ماده سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان می باشد و می ‌تواند از این طریق ویتامین‌ های موجود بدن را تامین کند. اگر یک فنجان تمشک مصرف کنید، حدود ۸ گرم فیبر و ۵ گرم قند استفاده کرده اید. همین امر می‌ تواند میزان قند خون شما را کنترل کند و بدون بالا بردن قند خون، برای بدن شما مؤثر واقع شود.

ماهی

یکی دیگر از مواد غذایی که منبع بسیار پروتئین می باشد، ماهی است. ماهی‌ های کم‌چرب مثل ماهی سفید می توانند، سرشار از مواد مغذی باشند. همان ‌طور که می ‌دانید ماهی ‌ها دارای امگا ۳ هستند. پروتئینی که در گوشت ماهی وجود دارد، می‌تواند میزان زیادی افراد را سیر نگه دارد و همین امر سبب کاهش وزن می شود.

ماهی

ماهی

ذرت بوداده

ذرت بو داده به ‌عنوان یک غلات کامل در نظر گرفته می‌ شود. به دلیل این‌که می ‌تواند فضای زیادی از معده را اشغال کند، بسیار سیر کننده است و میزان زمان زیادی طول می‌کشد تا ۳ فنجان ذرت در معده هضم شود. اگر ذرت را با کمی نمک و روغن درست کنید، کالری بسیار پایینی به همراه خواهد داشت. برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، ذرت بو داده به عنوان یک میان وعده سالم در نظر گرفته می شود و می ‌تواند احساس سیری طولانی مدتی به همراه داشته باشد.

دانه کتان

دانه‌ های کتان می ‌توانند خاصیت سیر کنندگی بالایی داشته باشند. به دلیل این‌که اسیدهای چرب اشباع‌ نشده ای در دانه کتان وجود دارند و دارای امگا ۳ و فیبر می باشد، این دانه می‌تواند از اشتهای زیاد پیشگیری کند.

دانه کتان

دانه کتان

کاهش وزن با استفاده از وعده‌های غذایی

ممکن است، برخی از افراد سوالات متعددی در رابطه با کاهش وزن داشته باشند و نگران این باشند که آیا می‌توان با استفاده از مواد غذایی درطول روز کاهش وزن داشت، بهتر است، بدانید که کاهش وزن به هیچ عنوان کار دشواری نمی‌باشد، بلکه بسیار آسان است، اگر قصد دارید، میزانی از اضافه وزن خود را کاهش دهید، لازم است که وعده‌های غذایی خود را گروه‌بندی کنید و آن‌ها را به ۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده در نظر بگیرید

از مهم‌ترین مواردی که برای کاهش وزن می‌توانید در نظر بگیرید این است که میزان کالری‌های دریافتی غذای خود را در طول روز محاسبه کنید و میزان کالری‌هایی که در این ۶ وعده استفاده می‌کنید بیشتر یا کمتر نکنید.

از این طریق می‌توانید با استفاده از خوردن غذاهای متعدد کاهش وزن داشته باشید، متخصصین تغذیه با در نظر گرفتن موارد بسیاری می توانند راهنمای مناسبی برای برطرف شدن چاقی‌های به‌وجودآمده باشند و از این طریق شما را یاری کنند،

پیشنهاد می کنیم از مقاله متخصص تغذیه شرق تهران دیدن کنید.

شناسایی موانع لاغر شدن

در برخی موارد ممکن است، با در نظر گرفتن رژیم غذایی مناسب و ورزش شما هنوز کاهش وزن نداشته باشید. موارد متعددی باعث می شوند که این کاهش وزن برای شما صورت نگیرد. این موارد عبارتند از:

  • اگر با وعده‌های غذایی خود نان زیادی استفاده می کنید.
  • اگر استفاده از برنج در وعده‌های غذایی شما بسیار زیاد است.
  • اگر در استفاده از آب‌میوه‌های صنعتی و زیاده‌روی می ‌کنید.
  • اگر تندتند غذا می‌ خورید.
  • اگر استراحت کافی ندارید.
  • اگر به هنگام صحبت کردن باتلفن غذا میل می‌کنید.

 

شناسایی موانع لاغر شدن

شناسایی موانع لاغر شدن

جمع بندی مطالب

در مطالب بالا در تلاش بودیم در رابطه با متخصص تغذیه بیشتر برای شما بگوییم. در این راستا در رابطه با عنوان ‌هایی همچون انتخاب بهترین متخصص تغذیه، دلایل مراجعه متخصص تغذیه، ویژگی‌های متخصص تغذیه، چگونگی کمک بهترین متخصص تغذیه، بیشتر برای شما گفتیم.

از همین رو در تلاش بودیم در رابطه با افزایش وزن و برطرف نمودن لاغری‌های بیش از حد اطلاعات مفید کاربردی داشته باشیم تا از این طریق بتوانید با در نظر گرفتن مواد غذایی پیشنهاد شده به واسطه متخصصان تغذیه عملکرد مناسبی داشته باشید.

بهتر است، بدانید که اگر شما نیز قصد کاهش و یا افزایش وزن دارید، لازم است که حتماً تحت نظارت یک متخصص تغذیه این کار را انجام دهید و از رژیم‌ های غذایی خودسرانه بپرهیزید، زیرا ممکن است، در این راستا مشکلات متعددی برای شما رخ دهد. امیدواریم که مطالب بالا برای شما مفید واقع شده باشند.

جمع بندی مطالب

جمع بندی مطالب

از اینکه تا انتهای پست متخصص تغذیه چاقی با ما همراه بودید متشکریم.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید