میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک

مرکز مشاوره لاغری
مرکز مشاوره لاغری
2020/10/22
متخصص تغذیه دیابت بارداری
متخصص تغذیه دیابت بارداری
2020/11/05
میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک

میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک

سوال اصلی بسیاری از بیماران مایل به رژیم کتوژنیک در مورد میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک است. میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها وضعیت بدنی فرد پیش از گرفتن رژیم غذایی است. رژیم کتوژنیک یکی از رژیم های مرسوم امروزی است که به دلیل کاهش وزن سریع که در آن اتفاق می افتد به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک

میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک

در این مقاله قصد داریم در مورد رژیم کتوژنیک و هم چنین میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک توضیحاتی را ارائه دهیم و هم چنین در مورد مزایا و سازوکار رژیم غذای کتوژنیک نکات لازم را بیان کنیم.

اگر قصد گرفتن این رژیم را دارید و با چگونگی انجام آن آشنایی ندارید با این مقاله همراه باشید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

چاقی چگونه بروز می کند؟

روش های تشخیص چاقی چیست؟

مشکلات ناشی از چاقی چه مواردی هستند؟

نیاز به لاغری و کاهش وزن چه زمان بیشتر احساس می شود؟

رژیم غذایی چیست؟

رژیم غذایی اصولی چه شرایطی دارد؟

رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک چه انواعی دارد؟

مکانیسم رژیم کتوژنیک به چه صورت است؟

میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک به چه صورت است؟

آیا میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک قابل بازگشت است؟

مزایای رژیم کتوژنیک چیست؟

خوراکی های مفید رژیم کتوژنیک چیست؟

خوراکی های مضر در رژیم کتوژنیک کدامند؟

برای رعایت رژیم کتوژنیک در مهمانی یا رستوران چه مواردی کمک کننده هستند؟

آیا در رژیم کتوژنیک نیاز به مصرف مکمل است؟

رژیم های مکمل برای اثر بخشی بیشتر رژیم کتوژنیک کدامند؟

آیا رژیم کتوژنیک دارای عوارض است؟

یک نمونه رژیم کتوژنیک شامل چه مواردی است؟

آیا رژیم کتوژنیک برای همه افراد مناسب است؟

دریافت رژیم کتوژنیک اصولی به چه صورت اتفاق می افتد؟

 

چاقی چگونه بروز می کند؟

یکی از معضلات امروز دنیا چاقی است که می تواند بیماری های زیادی را به وجود آورده و تاثیرات زیادی در زندگی این افراد داشته باشد. این بیماری به حدی جدی است که امروزه در کشورهای پیشرفته برای مبارزه با آن طرح های تشویقی مختلفی به وجود آمده است.

به عنوان مثال به منظور مبارزه با چاقی کارمندان در ادارات باشگاه های ورزشی رایگان به طور رایگان برای آن ها اختصاص داده شده است که می توانند در ساعات بعد از کار به آن مراجعه کرده و مانع افزایش وزن شوند. عوامل زیادی در بروز این مشکل دخیل هستند.

اشتباه در تغذیه

اولین مسئله که تا حد زیادی باعث چاقی و اضافه وزن می شود تغذیه اشتباه است. تغذیه اشتباه حالت هایی متفاوتی دارد و در واقع چاقی به علت تغذیه تنها به دلیل پرخوری نیست. گاهی اوقات افراد علی رغم خوردن به اندازه در وعده های غذایی باز هم دچار چاقی می شوند که این مسئله به علت خوردن غذاهای اشتباه که منجر به عدم هضم صحیح در معده می شود اتفاق می افتد

یا خوردن مواد غذایی پرکالری اما کم ارزش که به منظور سیر شدن نیاز به استفاده حجم بیشتری از آن هاست می توانند باعث چاقی شوند. از دیگر اشتباهات تغذیه می توان به پر کردن تمام وعده ها با حجم زیاد نان، برنج و سیب زمینی اشاره کرد که به دلیل نشاسته ای بودن این مواد باعث اشکال در جذب و هضم و در نتیجه ذخیره به عنوان بافت چربی می شوند.

تحرک کم یا نامناسب

غذای مصرفی باید توسط سلول ها استفاده شود در غیر اینصورت باعث ذخیره به عنوان چربی می شود. به منظور مصرف غذاها عملیات هضم از ابتدای ورود به دهان تا انتهای معده و روده اتفاق می افتد، اصلی ترین مرحله هضم غذا در معده است که هرچقدر سوخت و ساز و متابولیسم بدن بالاتر باشد هضم و جذب در این مرحله با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری رخ می دهد.

اما بسته به حجم غذای مصرفی بعضی مواقع معده توان هضم کل غذای مصرفی را نداشته  و با انباشته شدن آن فرد دچار چاقی می شود. در این شرایط معمولا تحرک می تواند کمک کننده سوخت و ساز باشد. افراد کم تحرک یا افرادی که علی رغم فعالیت مناسب در برنامه غذایی خود تغییری ایجاد نکرده معمولا به چاقی دچار می شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست خارج شدن از رژیم کتوژنیک دیدن کنید.

بیماری ها

از دیگر مسائلی که در ابتلای افراد به چاقی نقش زیادی دارد می توان به بیماری ها اشاره کرد. بیماری های زیادی هستند که می توانند فرد را به چاقی دچار کنند. از جمله این بیماری ها می توان به تیروئید اشاره کرد.

کم کاری تیروئید مشکلات زیادی را به وجود می آورد که مهم ترین آن ها کم کردن سوخت و ساز بدن و افزایش تدریجی وزن بدن است. هم چنین برخی تغییرات بدنی مانند یائسگی دچار تغییر در وضعیت هورمون های بدن می شوند که باعث چاقی، یا هضم کمتر غذاها شده و در نتیجه این عامل نیز فرد به چاقی مبتلا می شود.

سبک زندگی اشتباه

سبک زندگی اشتباه در موارد زیادی باعث چاقی است. به عنوان مثال در برخی افراد خواب زیاد یا خواب در ساعات نامناسب می تواند باعث چاقی شود. افرادی که در طول شب بیدار هستند چون امکان فعالیت دیگری ندارند معمولا به غذا خوردن رو می آورند که چون سوخت و ساز در ساعات انتهایی شب کمتر است باعث چاقی می شود.

هم چنین برخی افراد به دلیل تایم نامناسب کاری یا بی حوصلگی وعده ای مانند صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف می کنند که باعث مصرف غذا با حجم بیشتر در ساعات دیگر شبانه روز شده و منجر به چاقی فرد می شود.

سبک زندگی اشتباه

سبک زندگی اشتباه

روش های تشخیص چاقی چیست؟

گاهی اوقات، چاقی به تدریج اتفاق می افتد که در صورت عدم توجه و دقت می تواند به وضعیت حاد رسیده و زمینه ساز مشکلات جدی در بدن شود. مسئله مهمی که در مورد روش های تشخیص چاقی وجود دارد این است که گاهی اوقات اضافه وزن در اثر عضله با چربی اشتباه گرفته می شود که به منظور فهمیدن این موضوع باید به تغییرات سبک زندگی توجه کرد.

اندازه گیری وزن

اولین روش برای تشخیص چاقی اندازه گیری وزن است. امروزه در هر خانه ای می توان یک ترازو برای اندازه گیری وزن پیدا کرد که از طریق آن تغییرات و کاهش و افزایش وزن را متوجه شد. اندازه گیری وزن را باید با شرایط خاص انجام داد و هر کاهش یا افزایش وزنی به علت چاقی نیست.

به عنوان مثال، بعد از خوردن غذا وزن اضافه شده، وزن کاذب است یا بعد از حمام کردن با جذب رطوبت توسط بدن آب میان بافتی افزایش می یابد که این مسئله نیز باعث اضافه وزن در هنگام اندازه گیری وزن می شود. اندازه گیری وزن هرچند می تواند احتمال چاقی را مشخص کند اما میزان وزن نسبت به وضعیت بدن و… مشخص نیست.

محاسبه شاخص توده بدنی

از دیگر روش های تشخیص اضافه وزن و تغییرات بدنی، محاسبه شاخص توده بدنی است. محاسبه شاخص توده بدنی یک روش علمی و قطعی برای محاسبه تغییرات وزنی است. این روش میزان چاقی و مقداری که فرد برای رسیدن به یک وزن ایده آل نیاز دارد را مشخص می کند. در این روش برخی نکات در نظر گرفته می شوند. اولین نکته جنسیت فرد است. وزن مناسب، متناسب با قد برای مردان و زنان متفاوت است.

از دیگر شاخصه های موجود برای محاسبه این روش قد و وزن است. مجذور قد و وزن با تقسیم به هم شاخص توده بدنی را مشخص می کنند. در این روش محدوده های متفاوت وزنی تعیین می شوند. اولین محدوده در جدول شاخص، کمبود وزن یا سو وزن است و آخرین محدوده چاقی مفرط یا خطرناک است.

دقت به تغییرات سایزی

یکی از روش های ساده برای فهمیدن چاقی مشاهده تغییرات سایزی است. در این روش با استفاده از لباس های قدیمی و مشاهده تنگ یا گشاد شدن آن ها می توان تغییرات سایزی را متوجه شد. دقت به تغییرات سایزی می تواند یک روش مناسب برای تشخیص چاقی باشد اما قطعی نیست.

دقت به تغییرات سایزی

دقت به تغییرات سایزی

مشکلات ناشی از چاقی چه مواردی هستند؟

چاقی یک مشکل اساسی است. این مشکل می تواند بیماری ها و معضلات زیادی را در بدن به وجود آورد. هم چنین مشکلات چاقی می توانند باعث تشدید بیماری های مختلف شوند. چاقی در بدن در صورت عدم کنترل و شدت گیری می توانند باعث مرگ فرد شوند.

درد مفاصل

از مشکلات و معضلات بزرگ که در افراد چاق بروز پیدا می کند درد مفاصل است. درد مفاصل معمولا به دلیل از بین رفتن غضروف بین استخوان هاست که منجر به بهم خوردن استخوان ها و سایش آن ها به یکدیگر می شود که در نهایت منجر به درد مفاصل می گردد. درد مفاصل بیشتر در ناحیه کمر و زانوها رخ می دهد. به خصوص زانوها در افرادی که دارای اضافه وزن بالا هستند بیشتر با درد و مشکل مواجه می شود که این درد گاهی اوقات به حدی شدید می شود که می تواند باعث مشکل در راه رفتن شود.

بیماری های عروقی

از دیگر مشکلات و بیماری های ناشی از چاقی بیماری های قلبی، عروقی هستند. بیماری های قلبی عروقی معمولا به دلیل گرفتگی رگ ها در اثر چاقی و انباشت چربی در اطراف رگ ها رخ می دهد. گرفتگی رگ ها باعث مشکل در خون رسانی می شود.

این مورد به دو صورت بروز پیدا می کند در عده کمی از افراد باعث فشار خون پایین و در تعداد بالا باعث جمع شدن خون در قلب و بالا رفتن فشار خون می شود که مشکلات قلب و عروقی جدی را در بدن فرد به وجود می آورد.

مشکلات تنفسی

خون رسانی ضعیف و درد و گرفتگی عروق معمولا باعث مشکل در اکسیژن رسانی به بدن می شود. با توجه به این که خون، مسئول رساندن سلول های اکسیژن به نقاط دیگر بدن است گرفتگی رگ ها می تواند این مسئله را تحت تاثیر قرار دهد.

مشکلات تنفسی در افراد چاق مشکلی رایج و جدی است. این مشکل به خصوص در زمان خواب می تواند آسیب های جدی و خطرات مهمی را به همراه داشته باشد. یکی از این مشکلات خروپف و احتمال تنگی نفس در هنگام خواب است که در صورت جدی شدن و عدم دقت و درمان می تواند باعث سکته مغزی و به کما رفتن فرد شود.

کمبود اعتماد به نفس

چاقی معمولا باعث تغییر ظاهر می شود. این مشکل خوشایند نیست و زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد که ممکن است باعث مشکل در اعتماد به نفس فرد شود. این مسئله می تواند ارتباطات فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث اختلال در ارتباط گیری با افراد شود. چاقی حتی ممکن است در راندمان کاری افراد تاثیر گذار باشد و باعث شود افراد چاق نسبت به افراد لاغر توانایی کمتری در انجام کارهای خود داشته باشند.

کمبود اعتماد به نفس

کمبود اعتماد به نفس

نیاز به لاغری و کاهش وزن چه زمان بیشتر احساس می شود؟

شرایط مختلفی می توانند باعث شوند که فرد به لاغری و کاهش وزن احساس نیاز بیشتری پیدا کند. این شرایط می تواند یک بیماری باشد که فرد را تحت تاثیر قرار دهد یا یک شرایط یا مراسم اجتماعی که فرد به دلیل آن نیاز به لاغری و کاهش وزن داشته باشد.

در زمان بروز بیماری

در زمان بروز بسیاری از بیماری ها در افراد چاق پزشکان لاغری و کاهش وزن را توصیه می کنند. به عنوان مثال در افراد مبتلا به بیماری های قلبی، چاقی می تواند این بیماری را به مراحل شدیدتر وارد کند. به عنوان مثال بیماران قلبی مبتلا به چاقی بیشتر از بیماران با وزن نرمال دچار سکته های قلبی می شوند. هم چنین چاقی می تواند بیماری دیابت را تشدید کند.

بیماران دیابتی مبتلا به چاقی همچنین ممکن است مشکلات مختلفی را مانند کمای دیابتی، یا زخم پای دیابتی را دچار شوند. از دیگر بیماری هایی که افراد چاق صرفا به آن مبتلا می شوند یا چاقی شدت دهنده آن است می توان به بیماری نقرس اشاره کرد.

بیماری نقرس که یک بیماری استخوانی است و بیشتر در پاها بروز پیدا می کند باعث درد شدید در انگشتان پا می شود که گاهی اوقات حتی کفش پوشیدن را برای بیمار سخت می کند. چاقی می تواند بیماری های مختلف دیگری را نیز در فرد به وجود آورد که بسته به وضعیت سلامت فرد و دیگر مسائل در بدن متفاوت هستند. درمان و تسکین مشکلات این بیماری ها تا حد زیادی با رژیم و درمان چاقی قابل حل است.

پیش از عمل های جراحی

از دیگر زمان هایی که افراد دچار چاقی نیاز بیشتری به لاغری و کاهش وزن دارند پیش از انجام عمل های جراحی مختلف است. به خصوص زمانی که چاقی در محدوده چاقی مفرط یا خطرناک باشد نیاز به کاهش وزن بیشتر احساس می شود. چاقی پیش از عمل جراحی می تواند باعث ایجاد خطر در بیهوشی شود.

به عنوان مثال در بعضی افراد چاق ممکن است بیهوشی به کما تبدیل شود و هم چنین وجود چاقی در اطراف قلب، در حین عمل جراحی باعث گرفتگی قلب و عدم خون رسانی می شود که در بعضی شرایط باعث مرگ بیمار می شود.

به منظور بهبود وضعیت ارتباطات

از دیگر مسائلی که می تواند باعث تمایل افراد به کاهش وزن و لاغری شود بهبود وضعیت ارتباطات است. به عنوان مثال افرادی که به دلیل چاقی اعتماد به نفس پایینی دارند معمولا در روابط خود، حتی روابط زناشویی دچار مشکل هستند که به دلیل عدم احساس رضایت از اندام هستند.

از دیگر مواردی که در روابط و وضعیت روحی افراد چاق تاثیرگذار است که باعث تمایل به لاغری می شود مشکل در بارداری زنان است. زنانی که با چاقی مفرط مبتلا هستند معمولا کمتر از سایر زنان امکان باروری دارند. به این منظور معمولا پزشکان به عنوان درمان اول لاغری و کاهش وزن را پیشنهاد می کنند و در صورت عدم پاسخگویی روش های ثانوی را امتحان می کنند.

به منظور بهبود وضعیت ارتباطات

به منظور بهبود وضعیت ارتباطات

رژیم غذایی چیست؟

به منظور کاهش وزن افراد ممکن است راه های مختلفی را امتحان کنند. اولین راه انتخابی توسط تمام افراد گرفتن رژیم غذایی است. البته رژیم غذایی نه تنها برای کاهش وزن بلکه برای درمان بیماری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رژیم غذایی چیست

رژیم غذایی یک برنامه غذایی است که وضعیت تغذیه فرد به طور روزانه را مشخص می کند. این برنامه نوع، حجم و در برخی موارد ترکیب غذایی یا طرز پخت غذا را برای افراد مشخص می کند تا از طریق آن بتوانند به طور سالم و با کمترین آسیب بدنی تغذیه کنند.

تنظیم رژیم غذایی معمولا براساس ارزش غذایی هر ماده مشخص می شود. هر ماده غذایی، دارای کالری و مواد معدنی و ویتامین های مختلفی است که باید به میزان مشخص در وعده های غذایی فرد وجود داشته باشند.

به بیان دیگر، رژیم غذایی یک فرد، تمام چیزی است که در تمام وعده ها و میان وعده ها به طور روزانه استفاده می کند. حتی نوشیدنی ها و داروها نیز در برخی افراد شامل رژیم غذایی می شوند.

رژیم های غذایی جز لاغری

هنگامی که از رژیم غذایی صحبت می شود تصور بسیاری از افراد رژیم برای لاغری است. در حالیکه رژیم غذایی تنها به این منظور کاربرد ندارد و به دلایل مختلف دیگر ممکن است افراد به رژیم غذایی نیاز داشته باشند. این دلایل ممکن است بیماری یا حتی چاقی و افزایش وزن باشد.

اهمیت استفاده از رژیم

رژیم مناسب یک برنامه اصولی و مشخص را برای فرد مشخص می کند که از طریق آن می تواند سلامت خود را حفظ کرده و وزن خود را نیز در محدوده ثابتی نگه دارند. استفاده از رژیم غذایی می تواند بیماری ها کاهش داده و به فرد یک برنامه درست و اصولی برای غذاهای مصرفی در هر روز دهد. رژیم غذایی معمولا تنها توسط متخصصین تغذیه تنظیم می شود و به منظور استفاده و برخورداری از یک رژیم کاربردی نباید از رژیم های خودسرانه استفاده کرد.

اهمیت استفاده از رژیم

اهمیت استفاده از رژیم

رژیم غذایی اصولی چه شرایطی دارد؟

رژیم غذایی به عنوان اولین راه برای لاغری و همچنین عنوان راهی که می تواند به کنترل بیماری های مختلف به خصوص بیماری هایی که به دلیل مشکل تغذیه به وجود می‌آیند کمک کند باید به طور دقیق و اصولی تنظیم شود. روش های مختلفی برای دریافت رژیم غذایی وجود دارد به عنوان مثال بسیاری از افراد هنگام انتخاب یک رژیم غذایی ابتدا به سراغ اینترنت رفته و از رژیم‌های رایگان استفاده می‌کنند که کار صحیحی نیست و باعث بروز مشکلات میشود.

شخصی بودن

اولین مزیت یک رژیم غذایی اصولی شخصی بودن آن است. رژیم های غذایی اینترنتی معمولاً رژیم های همگانی هستند که توسط عموم افراد گرفته می‌شوند هرچند در اکثریت مردم این رژیم ها در ابتدا پاسخ داده و باعث کاهش وزن می شود اما به مرور مشکلات خود را نشان داده و چون زیر نظر یک متخصص طراحی نشده اند راه حلی برای این مشکلات وجود ندارد.

یک رژیم غذایی اصولی و شخصی مطابق با وضعیت فرد طراحی می شود در واقع در صورتی که فرد به بیماری خاص مبتلا باشد و برخی از غذاها در بیماری وی ممنوع می باشد این غذاها از رژیم غذایی حذف شده و مواد غذایی جایگزین که ارزش غذایی یکسان با مواد حذف شده دارند در رژیم قرار می گیرند.

برخورداری از تمام وعده ها

بسیاری از افراد به منظور لاغری و کاهش وزن را به طور خودسرانه بعضی از وعده های غذایی را حذف می کنند که به هیچ عنوان کار درستی نیست و باعث گرسنگی بیشتر و مصرف بیشتر مواد غذایی در وعده های دیگر می گردد. یک رژیم اصولی تمام وعده های اصلی و میان وعده ها را داراست با این تفاوت که با توجه به زمان حدودی وعده موادغذایی مشخصی را برای مصرف بیمار مشخص می کند. حذف یک وعده یا میان وعده می تواند جلسه سوخت و ساز بدن را گرفته و این امر را تحت تاثیر قرار دهد.

برخورداری از تمام گروه های غذایی

هرم غذایی یک راه مشخص است که تمام گروه های غذایی در آن به میزان مناسب برای مصرف تعیین شدند یک رژیم غذایی از تمام یا بیشتر از گروه های غذایی برخوردار است. البته به دلیل شرایط خاص فرد ممکن است پزشک تشخیص دهد که یک یا دو گروه غذایی به طور کامل حذف شود و تا زمان رسیدن فرد به شرایط ایده آل در برنامه غذایی قرار نگیرد.

جایگزین

یک رژیم غذایی اصولی انعطاف پذیر و قابل جایگزینی است. به عنوان مثال در شرایطی که فرد به مسافرت می رود ممکن است امکان آماده‌سازی تمام وعده‌های غذایی مطابق با رژیم را نداشته باشد. در این شرایط معمولاً در یک رژیم اصولی جایگزین هایی برای وعده های غذایی تعیین می‌شود که دسترسی به آنها ساده بوده و فرد می‌تواند به راحتی از آنها استفاده کنند.

اقتصادی بودن

از بزرگترین مشکلات افراد در گرفتن رژیم های غذایی و همچنین رعایت دقیق این رژیم ها سختی آماده سازی برخی مواد غذایی و همچنین تهیه آنها در فصول خاص می باشد. یک رژیم غذایی اصولی با در نظر گرفتن این نکته تنها از مواد غذایی مناسب فصل استفاده می کند و به عنوان مثال میوه هایی را در رژیم قرار می دهد که در فصل خاص یا تمام فصول امکان تهیه آن ها وجود داشته باشد همچنین تا حد امکان تلاش می کند که از داروهای مکمل و مواد غذایی پر هزینه در رژیم استفاده نشود تا تمام مصرف‌کنندگان آن بتوانند مطابق رژیم عمل کنند.

اقتصادی بودن

اقتصادی بودن

رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

رژیم غذایی تنوع بالایی دارند که این مسئله کمک می‌کند افراد با توجه به وضعیت بدنی خود و سبک زندگی و همچنین بیماری‌هایی که به آن مبتلا هستند رژیم غذایی مناسب خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال بعضی از افراد گیاه خوار هستند و از گوشت و فرآورده‌های گوشتی در آشپزی روزمره خود استفاده نمی کنند که رژیم غذایی مناسب برای این افراد بر پایه گیاهان و مواد غذایی گیاهی تهیه می شود.

دلیل تنوع در رژیم های غذایی

رژیم غذایی معمولا مطابق با نیازهای بدن هر فرد تهیه می‌شود به همین دلیل نمی‌توان یک رژیم را به طور کل برای تمام افراد استفاده کرد. همچنین رژیم غذایی تنها برای لاغری استفاده نمی‌شود و ممکن است به دلیل دیگری افراد نیاز به رعایت یک رژیم غذایی خاص داشته باشند.

به عنوان مثال برخی از افراد دارای سوء تغذیه و کمبود بیش از حد وزن رژیم غذایی را به منظور اضافه وزن به طور اصولی استفاده می کنند به این معنی که در صورت مصرف قند و چربی برای اضافه کردن وزن ممکن است دچار مشکلات مختلف قلبی عروقی شوند در حالی که با استفاده از یک رژیم اصولی و مصرف غذاها به درستی برای چاقی می توان وزن را تا محدوده نرمال اضافه کرد و از بیماری‌های مختلف ناشی از اضافه وزن سریع و غیر عادی جلوگیری کرد.

انواع مختلف رژیم های غذایی

همچنین برخی از رژیم های غذایی برای بیماران تهیه می شود از انواع رژیم های غذایی می توان به رژیم بیماران اشاره کرد، به عنوان مثال بیماران دیابتی نیاز به یک رژیم غذایی خاص کم یا بدون قند و کم نشاسته دارند که کمک می‌کند تجمع قند خون آنها کمتر شده و در نتیجه بیماری تا حد زیادی کنترل شود. از دیگر افرادی که نیاز به یک رژیم غذایی اصولی دارند افرادی هستند که جراحی‌های معده را به دلایل مختلف انجام می‌دهند.

چرا منظور کاهش وزن به منظور بیماری‌های معده در صورت هر تغییر روی معده برای بازگشت به زندگی عادی و مصرف غذا به صورت عادی نیاز به یک رژیم غذایی اولیه است تا معده به وضعیت جدید خود عادت کند. رژیمهای مختلف از نظر مواد غذایی موجود در آنها نیز به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند

به عنوان مثال برخی از رژیم ها تنها بر پایه گیاهان و برخی از رژیم ها بر پایه گوشت و مواد پروتئینی تهیه می‌شود که این مسئله تا حد زیادی به میزان اضافه وزن فرد و همچنین وضعیت بدنی وی بستگی دارد به عنوان مثال بیماران قلبی عروقی کرد اضافه وزن زیادی دارند نیاز به یک رژیم اولیه بر پایه گیاهان دارند.

رژیم کتوژنیک

یکی از انواع رژیم های غذایی رژیم کتوژنیک است که با نام رژیم کم کربوهیدرات یا بدون کربوهیدرات شناخته می شود. رژیم کتوژنیک یکی از رژیم های غذایی است که در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و شعار آن کم کردن وزن در زمان کم و کنترل بیماریهای مختلف است. رژیم کتوژنیک بیشتر بر پایه چربی بالا و مقداری پروتئین است و در آن از مواد غذایی نشاسته ای، قند و میوه ها به هیچ عنوان استفاده نمی شود.

در واقع در این رژیم بدن فرد به مرحله می‌رسد که برای سوخت و ساز و کسب انرژی به جای مصرف قند موجود در غذاها از چربی غذا و چربی خود بدن استفاده کند. برای توضیح بهترین رژیم می توان ماشین های دوگانه سوز را مثال زد که در صورت اتمام یکی از سوخت ها سوخت جایگزین را مصرف می‌کنند.

ساز و کار رژیم کتوژنیک نیز به همین صورت است و با عدم مصرف کربوهیدرات باعث می شود که بدن چربی دریافتی و همچنین چربی های خود بدن برای کسب انرژی استفاده کند تا چربی سوزی با سرعت بیشتری انجام شود.

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چه انواعی دارد؟

علیرغم اینکه رژیم کتوژنیک تنها در چند سال اخیر به عنوان یک رژیم مناسب و سریع برای لاغری شناخته شده است قدمت این رژیم بسیار بالاست و به چیزی حدود ۹۰ سال پیش باز می‌گردد. رژیم کتوژنیک با برانمه و فرایندی که دارد برای بیشتر افراد موفق عمل می‌کند و باعث می‌شود که اکثریت افرادی که این رژیم را آغاز میکند به کاهش وزن مناسبی دست پیدا کنند.

غذاها در رژیم کتوژنیک

با توجه به تعریف اولیه این رژیم می‌توان برداشت کرد که رژیم کتوژنیک رژیم خالی از قند و میوه هاست که در آن تنها باید از برخی از ایجاد خواص و پروتئین ها و چربی استفاده کرد.

بنا به این تعریف بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این رژیم یک رژیم محدود است که فرد باید گرسنگی زیادی را تحمل کند تا به وزن دلخواه خود دست پیدا کند در حالی که این طور نیست و رژیم کتوژنیک رژیم متنوع و گسترده است که حتی می تواند جایگزین رژیم های کالری شماری که با محدود کردن غذاهای مصرفی باعث لاغری فرد می‌شوند گردد همچنین در بسیاری مواقع رژیم کتوژنیک بدون ورزش های شدید کمک می کند که فرد به وزن ایده آل خود دست پیدا کند.

رژیم کتوژنیک استاندارد

رژیم غذایی کتوژنیک انواع مختلفی دارند که با توجه به میزان اضافه وزن فرد، علاقه و آمادگی بدنی وی برای لاغری و کاهش وزن نوع مناسب آن انتخاب می شود. یکی از انواع رژیم های کتوژنیک رژیم کتوژنیک استاندارد است که در آن میزان کمی از کربوهیدرات وجود دارد و مقدار پروتئین متوسط و مقدار چربی زیاد است. برای توضیح بهترین رژیم می توان گفت که ۵ درصد کربوهیدرات، ۷۵ درصد چربی و ۲۰ درصد پروتئین در یک رژیم کتوژنیک استاندارد وجود دارد.

رژیم کتوژنیک هدفمند

بسیاری از ورزشکاران یا افرادی که تمایل دارند در کنار تمرینات ورزشی یک رژیم غذایی را برای کاهش وزن خود انتخاب کنند در زمانی که رژیم انتخابی آنها رژیم‌کتوژنیک باشد می‌توانند در تایم های نزدیک ورزش میزان کربوهیدرات خود را افزایش دهند. به این معنی که تنها قبل از از شروع به ورزش مقداری کربوهیدرات مصرف کرده تا با ورزش کردن این کربوهیدرات سوزانده شود و در باقی روز کربوهیدرات مصرفی باید مطابق با برنامه غذایی باشد.

رژیم دوره ای

رژیم کتوژنیک دوره رژیمی است که در آن میزان کربوهیدرات به طور دوره ای افزایش پیدا می‌کند به این معنی که در بعضی زمانها میزان کربوهیدرات کم و در بعضی از آنها میزان کربوهیدرات مصرفی بالا می‌رود. ترکیب این رژیم معمولاً به این صورت است که پنج روز از هفته را فرد در کتوژنیک بالای استاندارد و دو روز در هفته در رژیم کربوهیدرات بالا و کالری شماری قرار می گیرد.

رژیم با پروتئین بالا

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا تا حد زیادی شبیه به رژیم کتوژنیک استاندارد است با این تفاوت که میزان چربی و پروتئین در آن تا حدودی جابجا می شود به این معنی که در رژیم کتوژنیک پروتئین بالا معمولاً از ۶۰ درصد چربی و ۳۵ درصد پروتئین استفاده میشود.

رژیم با پروتئین بالا

رژیم با پروتئین بالا

مکانیسم رژیم کتوژنیک به چه صورت است؟

تا اینجا در مورد رژیم کتوژنیک و انواع این رژیم صحبت شد. با توجه به اینکه میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک بالاست بسیاری از افراد این رژیم را به عنوان رژیم و برنامه لاغری انتخاب می کنند اما نکات مختلفی در این میان وجود دارد که توجه به آن ها می تواند در ساده تر کردن فرآیند این رژیم و همچنین اثر بخشی بیشتر آن کمک کننده باشد. رژیم کتوژنیک یک رژیم مناسب است که در صورت رعایت فرآیند و مکانیسم آن به طور دقیق می توان به وزن ایده آل در مدت زمان کمتری دست پیدا کرد.

مرحله اول

در مرحله اول رژیم کتوژنیک باید مصرف سبزی های نشاسته ای مانند سیب زمینی، برنج، ماکارونی، قندها، میوهه ها و تمام مواد دارای کربوهیدرات بالا قطع شود. البته در این مرحله فرد مجاز به مصرف برخی مواد کم کربوهیدرات مانند توت فرنگی و تمشک و هم چنین دانه هایی مانند بادام درختی و لبنیات پرچرب می باشد اما مصرف باقی مواد غذایی باید با محدودیت های مطابق با این رژیم انجام شود. معمولا با آغاز این مرحله چیزی حدود ۱ تا ۲ هفته زمان میبرد که فرد به مرحله کتو سوزی یا کاهش وزن برسد.

مرحله دوم

بعد از شروع اولین مرحله و تغذیه مطابق باید و نبایدهای رژیم کتوژنیک بدن از قند ذخیره شده و مصرفی در گذشته به منظور تامین انرژی استفاده می کند. این کار تا زمان ذخیره قندی ادامه پیدا می کند و بعد از آن بدن به دنبال منبع جایگزین برای تامین انرژی سلول ها می گردد.

این منبع معمولا چربی ها هستند. برخی چربی ها زودتر و راحت تر هضم می شوند که کمک می کنند بدن با آشنایی با سوخت چربی به جای چربی مواد از چربی سلول ها استفاده کند، به عنوان مثال روغن نارگیل، آووکادو و…

مرحله سوم

در مرحله سوم این رژیم بدن بدون حضور گلوکز و با دریافت چربی از غذاها به مصرف چربی به عنوان یک سوخت عادت کرده و هم چنین به سوزاندن چربی نیز اقدام می کند. این مرحله، تولید کتون است که در واقع فرد به کاهش وزن سریع نزدیک می شود.

مرحله چهارم

بعد از مرحله سوم که فرد وارد تولید کتون شد، کتون باید به میزان مناسب بالا رود تا فرد بتواند کتوز را آغاز کرده و سلول های بافت ذخیره شده چربی را به عنوان سوخت مصرفی تامین انرژی استفاده کند.

این مرحله بسیار اهمیت دارد و به منظور ماندگاری بهتر در آن حتما باید مطابق برنامه غذایی عمل شود و هر ماده غذایی که خلاف برنامه مصرف شود باعث می شود فرد به مرحله اول و دوم از رژیم کتوژنیک باز گردد.

مرحله پنجم

در آخرین مرحله سطح کتون خون بالا بوده که کمک می کند میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک بالا رفته و وزن کاهش یافته پایدار باشد. رعایت این مرحله و برنامه مناسب در این زمان تا هر زمان که ادامه پیدا کند کمک می کند فرد وزنی سالم و ثابت داشته باشد.

بسیاری از افراد بعد از ثبات وزنی در این مرحله با یک رژیم کالری شماری وزن خود را در محدوده مشخص نگه می دارند یا با رعایت رژیم کتوژنیک در مراحل ابتدایی که برخی میوه ها در آن آزاد بود یک رژیم مناسب را تا پایان عمر ادامه می دهند.

مرحله پنجم

مرحله پنجم

میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک به چه صورت است؟

یکی از امتیازات ویژه رژیم کتوژنیک کاهش وزن و سایز بالای افراد در این رژیم است. حتی افرادی که میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک در آن ها خیلی زیاد نبوده با کاهش سایز چشمگیری روبرو می شوند که باعث محبوبیت و پرطرفدار بودن این رژیم شده است. عوامل مختلفی در تعیین میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک تاثیرگذار می باشند.

وزن اولیه

اولین و مهمترین عامل در تعیین مقدار و میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک وزن اولیه فرد است. افرادی که با وزن اولیه بالا این رژیم را شروع می کنند معمولا کاهش وزن بیشتری نسبت به افراد لاغرتر دارند. به این دلیل که ذخیره چربی قابل سوزاندن در بدن ان ها بالاتر است و هم چنین چون آب میان بافتی نیز به نسبت بالاست، به کاهش وزن بیشتر و بالاتر کمک می کند.

مقاومت بدنی

از دیگر مواردی که می توانند در میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک موثر باشند مقاومت بدنی فرد است. برخی افراد به دلیل رژیم های متعدد قبلی و هم چنین فعالیت های بدنی مقاومت بدنی بالاتری داشته و دیرتر وارد مرحله کتوز می شوند که این امر باعث می شود میزان کاهش وزن در آن ها با سرعت کمتری رخ بدهد. معمولا به منظور حل این مشکل این افراد از همان مرحله اول وارد رژیم کتوژنیک استاندارد یا پروتئین بالا می شوند که کربوهیدرات در آن خیلی ناچیز یا صفر باشد.

بیماری ها

برخی بیماری ها می توانند در روند و میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک موثر باشند. به عنوان مثال تیروئید و افراد مبتلا به این بیماری از نوع کم کار، معمولا اضافه وزن کمتری را نسبت به سایرین تجربه می کنند اما با توجه به روند خاص این بیماری بیشتر افراد، حتی افراد دارای بیماری های خاص نیز کاهش وزن در محدوده و مقدار های متفاوت را تجربه خواهند کرد.

رعایت دقیق رژیم

از دیگر مواردی که می تواند در میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک نقش داشته باشد رعایت دقیق رژیم غذایی است. رعایت دقیق به معنی عدم مصرف مواد بیشتر یا کمتر از حد تعیین شده در برنامه و مصرف غذاهای مشخص دقیقا در زمان و حجم تعیین شده. با این شرایط فرد می تواند کاهش وزن مناسب و بالایی را تجربه کند.

رعایت دقیق رژیم

رعایت دقیق رژیم

آیا میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک قابل بازگشت است؟

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن بالا در مدت زمان کوتاه است. دوره این رژیم به طور معمول ۲۸ روزه است و در صورت نیاز به تمدید باید مطابق با شرایط خاص و بررسی وضعیت فرد زیر نظر پزشک انجام گردد. تصور بسیاری از افراد از کاهش وزن بالا در مدت زمان کم، برگشت این وزن است که البته تصور اشتباهی نیست اما در رژیم کتوژنیک بیمار می تواند تنها با رعایت چند نکته ساده وزنی پایدار و ثابت داشته باشد.

رعایت مصرف کربوهیدرات

اولین عامل که می تواند به همیشگی بودن وزن کسب شده بعد از رژیم کتوژنیک کمک کند رعایت در میزان مصرف کربوهیدرات است. به عبارت دیگر کربوهیدرات مصرفی بعد از این رژیم باید مقداری ثابت در طول روز داشته باشد و از آن تجاوز نشود تا فرد بتواند با وزن کسب کرده بعد از رژیم به زندگی ادامه دهد.

فعالیت بدنی مناسب

از دیگر نکاتی که می‌تواند به اثبات وزن در رژیم کتوژنیک کمک کند فعالیت بدنی مناسب بعد از مصرف مواد غذایی با کربوهیدرات بالا است. به عبارت دیگر در صورتی که فرد به هر دلیلی ناچار شده است مواد غذایی با کربوهیدرات بالا مصرف کنند باید فعالیت بدنی مناسبی داشته باشد تا کربوهیدرات مصرفی به طور کامل سوزانده شده و فرد دچار اضافه وزن نشود.

ورود فوری به مرحله کتو سوزی

در صورتی که فرد بعد از رژیم کتوژنیک دچار اضافه وزن شد می تواند با رعایت یک دوره مجدد ۲۸ روزه به وزن خود بازگردد این کار در صورتی که با رعایت کربوهیدرات مصرف کم آن انجام شود باعث می‌شود فرد زودتر به مرحله کتوزی رسیده و کاهش وزن در آن سریعتر اتفاق بیفتد.

مصرف برخی داروها

برخی داروها و مواد غذایی مناسب و آزاد در رژیم کتوژنیک مانند قرص منیزیم یا مواد غذایی مانند خیار و غیره می توانند به به افراد کمک کنند تا بعد از رژیم کتوژنیک در زمان های گرسنگی از آنها استفاده کرده و کربوهیدرات مصرفی را در حد متعادل نگه دارد این مسئله به حفظ وزن به دست آمده بعد از رژیم کمک می کند.

مصرف برخی داروها

مصرف برخی داروها

مزایای رژیم کتوژنیک چیست؟

هر چند در نگاه اول رژیم کتوژنیک رژیم غذایی دشوار است و به دلیل اینکه بیشتر برنامه غذایی این رژیم بر پایه چربی است ممکن است تصور شود که این رژیم نه تنها مناسب نبوده بلکه باعث آسیب رسیدن به بدن شود اما این رژیم مزایای زیادی دارد و می‌تواند علاوه بر کاهش وزن بالا به بسیاری از مشکلات بدن کمک کند.

لاغری سریع بدون ورزش

اولین مزیت رژیم‌کتوژنیک که در واقع مهمترین وضعیت آن نیز هست لاغری سریع افرادی است که این رژیم را امتحان می‌کنند که در بسیاری از موارد این لاغری بدون انجام فعالیت های ورزشی و یا فعالیت های مکمل اتفاق می افتد. این ویژگی به خصوص به افرادی که به دلیل بیماری های خاصی مشکلات روحی نیاز به کاهش وزن سریع دارند بسیار کمک می کند تا وزن خود را در یک مدت زمان کوتاه و با یک رژیم غذایی نسبتاً ساده پایین بیاورند.

درمان بیماری ها

بسیاری از بیماری ها در رژیم غذایی کتوژنیک قابل درمان و کنترل است به عنوان مثال بیماری دیابت که به وسیله تغذیه نامناسب می تواند تشدید پیدا کند با رعایت رژیم کتوژنیک تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و کنترل می شود همچنین بیماری صرع و بیماری پارکینسون که تغذیه در آنها نقش مهمی داشته و می‌تواند آنها را  شدت داده یا کاهش دهد با استفاده از رژیم کتوژنیک به خوبی کنترل می شوند.

در دسترس بودن

بسیاری از مواد غذایی رژیم کتوژنیک از مواد غذایی در دسترس و مطابق فصل تشکیل می شود و در صورتی که برخی از مواد غذایی آن قابل تهیه شدن نباشند میتوان آن را با مواد دیگر جایگزین کرد. همچنین رژیم کتوژنیک محدودیتی در مصرف غذاهای متنوع نداشته و افرادی که به دلیل تایم کاری و محدودیت های شغلی زمان زیادی برای آماده سازی غذا ندارند می توانند غذای مصرفی شام یا ناهار را در وعده بعدی استفاده کنند که این مسئله از دیگر مزایای رژیم کتوژنیک میباشد.

در دسترس بودن

در دسترس بودن

خوراکی های مفید رژیم کتوژنیک چیست؟

مانند سایر رژیم های غذایی رژیم کتوژنیک نیز محدودیت ها و همچنین غذاهایی دارد که مجاز می باشند. آشنایی با این مواد غذایی می‌تواند کمک کند که رژیم به صورت ساده تر و با کمترین اشکال گرفته شود.

گوشت

مواد غذایی پروتئینی به خصوص انواع گوشت ها مانند گوشت قرمز، استیک، ژامبون، و سوسیس کالباسهای ۹۰ درصد و میزان گوشت بالا در رژیم کتوژنیک آزاد هستند و می توان آنها را مطابق با میزان پروتئین مشخص شده در برنامه مصرف کرد همچنین گوشت های دریایی مانند انواع ماهی و میگو نیز در رژیم غذایی کتوژنیک قابل مصرف هستند که می‌توان آنها را در تمام وعده های غذایی استفاده کرد.

تخم مرغ

از دیگر پروتئین‌های آزاد در رژیم غذایی کتوژنیک تخم مرغ است که می‌تواند به صورت نیمرو در وعده صبحانه یا به صورت آب پز در سایر وعده ها مصرف شود همچنین تخم‌مرغ را می‌توان با ترکیب با سبزیجات به صورت املت مصرف کرد.

کره و خامه

از دیگر چربی های مجاز در رژیم غذایی کتوژنیک ها می باشند که البته بهتر از این کره از نوع کره حیوانی باشد و از فرآورده های گیاهی به دلیل وجود کربوهیدرات کمتر استفاده شود همچنین تمام لبنیات پرچرب را می‌توان در رژیم غذایی کتوژنیک استفاده کرد.

سبزیجات

تمام سبزیجات برگ سبز در رژیم کتوژنیک آزاد هستند و می توان آن ها را در میزان مورد نیاز و مطابق با تجویز پزشک و طبق برنامه استفاده کرد. در انتخاب سبزیجات باید به این نکته دقت کرد که سبزی نباید حاوی کربوهیدرات باشد یا کربوهیدرات آن در ۱۰۰ گرم کمتر از ۲۰% باشد.

سبزیجات

سبزیجات

خوراکی های مضر در رژیم کتوژنیک کدامند؟

مصرف برخی مواد غذایی در رژیم کتوژنیک حتی به مقدار کم باعث می‌شود که بدن از حالت کتوزی خارج شده و خیلی زود وزن از دست رفته اضافه شود. به عبارت دیگر در رژیم کتوژنیک تمام مواد مصرفی باید مطابق با هرم این رژیم و برنامه غذایی مشخص باشد.

از مواد ممنوعه در رژیم کتوژنیک می توان به میوه ها اشاره کرد علی رغم اینکه میوه ها در رژیم‌های دیگر جز وعده های غذایی آزاد هستند در رژیم کتوژنیک به دلیل وجود کربوهیدرات در آن ها جز غذا های ممنوع می باشند. از دیگر ممنوعیات رژیم کتوژنیک میتوان به غذاهای نشاسته ای اشاره کرد.

همچنین انواع نان و برنج و فرآورده های آن ها در رژیم کتوژنیک ممنوع می‌باشند. در این رژیم غلات نیز باید کمتر مصرف شده یا به طور کلی قطع شوند. قند، شکر، کیک و شیرینی، آدامس و… نیز در این رژیم جز موارد ممنوع می باشند.

آبمیوه های طبیعی نیز در رژیم کتوژنیک باید به طور کامل قطع شوند و در صورت نیاز به نوشیدنی می توان از قهوه، چای و دمنوش های گیاهی تشکیل شده از گیاهان سبز و بدون میوه استفاده کرد.

خوراکی های مضر در رژیم کتوژنیک کدامند؟

خوراکی های مضر در رژیم کتوژنیک کدامند؟

برای رعایت رژیم کتوژنیک در مهمانی یا رستوران چه مواردی کمک کننده هستند؟

یکی از مواردی که می تواند در هر رژیم غذایی سخت و دشوار باشد دعوت شدن به مهمانی هاست. در مهمانی معمولا غذای انتخابی محدود است و فرد باید مطابق با مواد آماده شده توسط میزبان غذای خود را مصرف کند از طرفی عدم مصرف غذاها می تواند برای میزبان ناخوشایند بوده و بی احترامی شود به همین دلیل بیشتر افراد در هنگام رژیم کتوژنیک از مهمانی رفتن اجتناب میکنند.

در صورت اجبار به حضور در این فضاها می توان از غذاهای گوشتی بدون مصرف نان و برنج و از خورشت هایی مانند قرمه سبزی بدون مصرف لوبیا استفاده کرد. هم چنین در صورت تمایل به مصرف میوه ها می توان از خیار که در تمام فصل ها وجود دارد و در تمام مهمانی ها جز میوه های پذیرایی است استفاده کرد.

برای رعایت رژیم کتوژنیک در مهمانی یا رستوران چه مواردی کمک کننده هستند؟

برای رعایت رژیم کتوژنیک در مهمانی یا رستوران چه مواردی کمک کننده هستند؟

آیا در رژیم کتوژنیک نیاز به مصرف مکمل است؟

رژیم کتوژنیک یک رژیم ساده است که معمولا در آن نیاز به مصرف داروها و مکمل های غذایی بسیار کمتر از سایر رژیم های غذایی است. در صورت بروز مشکلات ممکن است پزشک یا متخصص برخی مکمل ها را برای افرادی که این رژیم را انجام می دهند تجویز کند. به عنوان مثال ممکن است از قرص منیزیم برای کاهش گرسنگی و از ویتامین ها برای جبران کمبود ویتامین احتمالی بدن کمک گرفته شود.

آیا در رژیم کتوژنیک نیاز به مصرف مکمل است؟

آیا در رژیم کتوژنیک نیاز به مصرف مکمل است؟

رژیم های مکمل برای اثر بخشی بیشتر رژیم کتوژنیک کدامند؟

رژیم کتوژنیک یک رژیم مستقل است که می توان آن را به تنهایی به عنوان یک رژیم کامل استفاده کرد. اما ممکن است برای برخی از افراد ادامه دادن این رژیم بعد از رسیدن به وزن ایده آل دشوار باشد و تمایل داشته باشند مصرف مواد غذایی و به خصوص میوه ها را به صورت عادی و مطابق سابق انجام دهند.

در این شرایط می توان بعد از رسیدن به وزن ایده آل یا محدوده مورد نظر رژیم های غذایی دیگر را به عنوان مکمل و برای ثبات وزن استفاده کرد. به عنوان مثال از جمله این رژیم ها می توان به رژیم کالری شمار اشاره کرد.

رژیم های مکمل برای اثر بخشی بیشتر رژیم کتوژنیک کدامند؟

رژیم های مکمل برای اثر بخشی بیشتر رژیم کتوژنیک کدامند؟

آیا رژیم کتوژنیک دارای عوارض است؟

رژیم کتوژنیک یک رژیم کم خطر و کم عارضه است که به خصوص برای درمان بسیاری از یماری ها بسیار مفید می باشد. اما گاهی اوقات در افرادی که سبک زندگی گذشته آن ها با مصرف مواد غذایی ناسالم و پرخطر بوده است این رژیم عوارض محدودی را به وجود آورد.

به عنوان مثال در برخی افراد رژیم کتوژنیک می تواند باعث ابتلا به آنفولانزای کتویی در روزهای اول شود که با ادامه دادن رژیم و رعایت دقیق این مشکل برطرف شده و بیمار خیلی زود بهبود پیدا می کند.

آیا رژیم کتوژنیک دارای عوارض است؟

آیا رژیم کتوژنیک دارای عوارض است؟

یک نمونه رژیم کتوژنیک شامل چه مواردی است؟

همان طور که گفته شد رژیم کتوژنیک دارای برخی محدودیت هایی غذایی است و چون این محدودیت ها طیف گسترده ای دارند برای بسیاری از افراد نگران کننده است که آیا توانایی گرفتن و ادامه این رژیم را دارند یا نه. به منظور حل این مشکل یک نمونه رژیم کتوژنیک در ادامه مثال زده می شود.

به عنوان مثال فردی که رژیم کتوژنیک را برای کاهش وزن خود انتخاب کرده باشد می تواند در وعده صبحانه از گوجه، خیار، املت سبزی یا ساده، نیمرو، قهوه، چای، پنیر پرچرب یا خامه ای، بادام درختی، گردو و… استفاده کند تنها باید توجه کند که این غذاها بدون نان مصرف شوند یا در وعده ناهار و شام می تواند از انواع مرغ، گوشت های کبابی یا خورشتی، سالاد های بدون سس و… به منظور سیر شدن استفاده کند.

یک نمونه رژیم کتوژنیک شامل چه مواردی است؟

یک نمونه رژیم کتوژنیک شامل چه مواردی است؟

آیا رژیم کتوژنیک برای همه افراد مناسب است؟

این رژیم یک رژیم مناسب برای تمام افراد است. اما برخی گروه ها بهتر است آن را با رعایت نکات خاص و بعد از مشورت با پزشک انجام دهند. به عنوان مثال زنان باردار یا شیرده به دلیل اینکه باید تمام ویتامین ها را از طریق غذای مصرفی خود به کودک برسانند بهتر است تا بعد از این دوران از این رژیم صرف نظر کنند یا بیماران قلبی به دلیل مصرف زیاد چربی در این رژیم باید گرفتن آن را بعد از مشورت با پزشک انجام دهند.

آیا رژیم کتوژنیک برای همه افراد مناسب است؟

آیا رژیم کتوژنیک برای همه افراد مناسب است؟

دریافت رژیم کتوژنیک اصولی به چه صورت اتفاق می افتد؟

هرچند انواع رژیم کتوژنیک را می توان در اینترنت پیدا کرد اما باید توجه کرد که این رژیم ها آماده شده از مقالات کلی و ترجمه شده خارجی هستند که ممکن است آماده سازی غذاها در آن ها به سختی انجام شود. همچنین به دلیل اینکه برخی افراد باید رژیم مطابق با وضعیت و علاقه مندی های خود داشته باشند بهتر است این رژیم را از طریق متخصص تغذیه آشنا به این رژیم دریافت کنند.

دریافت رژیم کتوژنیک اصولی به چه صورت اتفاق می افتد؟

دریافت رژیم کتوژنیک اصولی به چه صورت اتفاق می افتد؟

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید