رژیم پروتئین ۱۴ روزه

متخصص تغذیه آنلاین
متخصص تغذیه آنلاین
2020/11/29
نمونه رژیم غذایی پروتئین
نمونه رژیم غذایی پروتئین
2020/11/30
رژیم پروتئین 14 روزه

رژیم پروتئین 14 روزه

یکی از رژیم های غذایی که امروزه برای لاغر شدن و کاهش وزن رایج می باشد، رژیم پروتئین ۱۴ روزه می باشد.

رژیم پروتئین 14 روزه

رژیم پروتئین ۱۴ روزه

این رژیم یکی از رژیم های غذایی استاندارد به شمار می رود. رژیم پروتئین ۱۴ روزه بر این اساس می باشد که فرد با مصرف غذاهای پروتئینی دیرتر احساس گرسنه شدن می کند و این باعث می شود، فرد کمتر غذا بخورد و در مدت کوتاهی می تواند وزن خود را کاهش دهد. لاغری و کاهش وزن به منظور ها و هدف های مختلفی صورت می گیرد.

رژیم پروتئین 14 روزه

رژیم پروتئین ۱۴ روزه

لاغر کردن و کاهش وزن دادن دلایل مختلفی می تواند داشته باشد

به عبارت دیگر لاغر کردن و کاهش وزن دادن دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. بعضی از افراد برای سلامتی شان این کار را انجام می دهند. بعضی دیگر برای داشتن اندام ایده آلشان این کار را انجام می دهند و بعضا برای کسب موفقیت های ورزشی در رشته های گوناگون وزن خود را کاهش می دهند.

مانند رشته ورزشی کشتی که ورزشکاران باید دردسته اوزان مختلف به مصاف رقبای خود بروند و در مسابقات به این صورت می باشد که کشتی گیران برای شناسایی رقیب های خود قبل از مسابقات به وزن کشی می پردازند تا دسته وزنی آنها مشخص شود.

لاغر کردن و کاهش وزن دادن دلایل مختلفی می تواند داشته باشد

لاغر کردن و کاهش وزن دادن دلایل مختلفی می تواند داشته باشد

به این ترتیب کشتی گیرانی که دارای اضافه وزن هستند، باید تا قبل از شروع مسابقات خود را به وزن ایده آل برسانند که در این شرایط می توانند با کمک این رژیم غذایی در کوتاه ترین زمان بهترین نتیجه را بگیرند و وزن خود را به وزن ایده آل برسانند.

امروزه افراد زیادی با لاغری و کاهش وزن درگیر هستند

همان طور که می دانید امروزه افراد زیادی با لاغری و کاهش وزن درگیر هستند و ایندر تمام اقشار جامعه دیده می شود، به ویژه در جوانان و ورزشکاران و یا کسانی که اضافه وزن دارند. از همین روی راه ها و روش های فراوانی نیز برای لاغری و کاهش وزن نیز وجود دارد، مانند ورزش های مختلف، عمل ها و جراحی ها، اصلاح تغذیه و… که رژیم پروتئین ۱۴ روزه که در آن با تغییر دادن مقدارپروتئین هایی که بدن دریافت می کند، وزن بدن کاهش یابد، نیز یکی از این راه ها می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت،

اما شاید این سوال پیش بیاید که چرا بدین منظور میزان پروتئین دریافتی بدن را تنظیم می کنند؟ در پاسخ باید گفت که برای این که در طول کاهش وزن فرد نباید دچار ضعف و تحلیل رفتن عضله ها بشود از این رو میزان پروتئین دریافتی بدن را تنظیم می کنند، زیرا پروتئین نقش به سزایی در رشد بافت ها و استخوان ها و عضله های بدن و حتی در رشد پوست و موها دارد.

کسانی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند، معمولا یا از افزایش وزن رنج می برند و افزایش وزن مشکلاتی را برای آن ها به وجود آورده است، مثلا کسانی که در اثر افزایش وزن دچار بیماری های قلبی و عروقی و یا حتی دچار مشکلات حرکتی شده اند. و یا اینکه این افراد به دنبال زیبایی اندام می باشند و یا در رشته های متفاوت ورزشی فعالیت دارند و به دنبال کاهش وزن و لاغری می باشند.

اهمیت به تناسب اندام

امروزه با توجه به اینکه بشر بیشتر از گذشته به ظاهر خود اهمیت می دهد و داشتن تناسب اندام برای افراد به نوعی لازم می باشد، در بسیاری موارد افرادی که دارای اضافه وزن هستند، از این مسئله احساس نارضایتی دارند و این خود موجب مشکلات روحی و روانی برای این افراد شده است.

همپنین امروزه داشتن اندام ایده آل و تناسب اندام در بسیاری از زمینه ها به ویژه در زمینه ارتباطات یک مزیت محسوب می شود و کسانی که دارای تناسب اندام هستند، در این زمینه ها بسیار موفق تر می باشند.

به همین دلیل امروزه افراد بسیار زیادی وجود دارند که برای رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده آل از راه و روش های بسیار زیادی استفاده می کنند، از جمله این روش ها می توان به رژیم های غذایی و جراحی ها و همچنین برنامه های ورزشی نام برد که هر کدام از این روش ها خود دارای چندین برنامه مختلف برای افراد مختلف می باشد. با پیشرفت علم و دانش و تکنولوژی روش های بسیاری وجود دارد.

این روش ها با توجه به جنسیت افراد و سن افراد و قد و وزنآن ها وهمچنین میزان اضافه وزنی که دارند، متفاوت می باشد. این را نیز باید بدانیم که هزینه روش های کاهش وزن و برنامه های لاغری با هم متفاوت است که در این مقاله سعی شده است، به عواملی که گفته شد پرداخته شود.

در ادامه این مقاله می توانید شرح موضوعات زیر را بخوانید:

با رژیم پروتئین چربی ها را بسوزانید

رژیم پروتئین با ورزش

رژیم پروتئین چگونه عمل می کند؟

چربی ها را ضربه فنی کنید

فواید رژیم پروتئین

آیا با داشتن رژیم همواره فرد احساس گرسنگی می کند؟

معرفی انواع رژیم پروتئین

رژیم پروتئین بالا چیست؟

رژیم پروتئین و سبزیجات چیست؟

رژیم پروتئین ۱۴ روزه

نبایدهای برنامه رژیم پروتئین ۱۴ روزه

مصرف ماهی در این رژیم غذایی جایگاه ویژه ای دارد

حبوبات یکی از بهترین منابع تامین پروتئین

آیا این رژیم عوارض دارد؟

این رژیم معمولا چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

چه افرادی از این رژیم استفاده کنند؟

افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه چربی سوزی بیشتر

حفظ توده ی عضلانی با نمونه رژیم پروتئین ۱۴ روزه

منابع سالم پروتئین در رژیم پروتئین ۱۴ روزه کدام است؟

نمونه یک برنامه رژیم پروتئین ۱۴ ورزه:

آیا رژیم پروتئین ۱۴ روزه مناسب من است؟

جمع بندی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم پروتئین ۱۴ روزه با ما همراه باشید.

با رژیم پروتئین چربی ها را بسوزانید

در رژیم ها و برنامه های لاغری و یا کاهش وزن پروتئینی سعی می شود که کربوهیدرات را در بدن ابتدا کاهش و بعد قطع کنند تا با این کار بدن برای سوخت و ساز به سراغ چربی ها برود و چربی های بدن از این طریق بسوزد. با سوخت چربی ها طبیعتا کاهش وزن در فرد رخ می دهد. به عبارت دیگر در روش های رژیم پروتئینی برای کاهش وزن و لاغری سوخت و ساز بدن را به طریقی که گفته شد تغییر می دهند.

رژیم های پروتئینی متفاوتی برای کاهش وزن وجود دارد که هر یک مناسب افراد و شرایط خاصی هستند. این رژیم های لاغری پروتئینی شامل رژیم پروتئینی ۴ روزه که این رژیم همان طور که از نام آن پیدا می باشد، ۴ روز طول می کشد. رژیم پروتئین ۱۴ روزه که مدت زمان این رژیم ۱۴ روز می باشد

همچنین رژیم های دیگریمانند رژیم ۱۰ روزه و یا رژیم سبزیجات و پروتئین و… چند رژیم دیگر. اگر توجه داشته باشید، در همه این رژیم های پروتئین که نام برده شد طی مدت زمان کوتاهی می توان به کاهش وزن و یا لاغری رسید.

با رژیم پروتئین چربی ها را بسوزانید

با رژیم پروتئین چربی ها را بسوزانید

چگونه چند روز را فقط با خوردن پروتئین ها بگذرانیم؟

برای بسیاری سوال وجود دارد که چگونه چند روز را فقط با خوردن پروتئین ها بگذرانیم؟، اما باید توجه داشت که پروتئین دراکثر دسته های غذایی وجود دارد، بنابراین از این روی جای نگرانی وجود ندارد و افراد در این رژیم از تنوع غذایی لازم برخوردارمی باشند.

همچنان که در رژیم های لاغری پروتئین می توان از انواع غذاهای دریایی و انواع لبنیات و همچنین مغز ها می توان استفاده نمود. آنچه را که در این رزیم ابتدا کاهش می دهیم و سپس مصرف آن را قطع می کنیم، شامل میوه ها و سبزیجات می باشد. ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که در اجرای صحیح و سالم این رژیم همیشه سعی شود که از منابع غذایی سالم و تازه و با کیفیت استفاده شود و همچنین باید بین استفاده از منابع غذایی حیوانی و منابع غذایی گیاهی تعادل را برقرار کنیم.

همچنان که در این رژیم بجاب استفاده از گوشت نمی توان از سوسیس یا کالباس و یا فراورده های گوشتی از این دست استفاده کرد، زیرا در تهیه فراورده های گوشتی علاوه بر مواد نگهدارنده از چاشنی ها و ادویه جات و افزودنی های مختلف مانند نمک و… استفاده شده است که این موضوع با رژیم لاغری و کاهش وزن در تضاد می باشد.

رژیم پروتئین با ورزش

نکته بسیار مهمی که وجود دارد، هر فرد برای لاغری و یا کاهش وزن حتما باید به پزشک و متخصص مراجعه کند متخصصان تغذیه می توانند به خوبی فرد را راهنمایی کنند و بهترین روش ها را با در نظر گرفتن وضعیت جسمانی به افراد توصیه کنند. پزشکان و متخصصاناین زمینه برای این منظور با توجه به قد و وزن و سن و وضعیت کلی سلامتی و بیماری های هر فرد و همچنین وضعیت توده جسمانی برنامه رژیم را به فرد مورد نظر می دهند.

رژیم پروتئین با ورزش

رژیم پروتئین با ورزش

به طور کلی رژیم پروتئین که با نظر متخصص به فرد توصیه شده است، را رژیمی کم خطر می دانند، البته این رژیم برای افرادی که دارای ناراحتی های کلیوی هستند، مناسب نخواهد بود و ممکن است، فرد بعدا دچار مشکلات کلیوی شود

لذا حتما قبل از هر کاری باید به متخصص مراجعه کنید و زیر نظر یک متخصص رژیم را انجام دهید. توجه داشته باشید که ورزش در کنار رژیم می تواند بسیار موثر واقع شود و با یک برنامه ورزشی خوب و متناسب با فرد میتوان به نتیجه دلخواه رسید.

برنامه ورزشی را نیز بهتر از با مشورت یک متخصص در این زمینه شروع کنید. متخصص می تواند حرکات و ورزش ها و نرمش هایی را که بیشترین کمک را به شما می کنند، را توصیه کنند و در عین حال شما را از انجام ورزش هایی که امکان دارد، به شما آسیب برساند آگاه کنند.

رژیم پروتئین چگونه عمل می کند؟

از نظر علمی هر چیزی که توسط بدن جذب می شود، یا جزو قند ها قرار دارد و یا جزو پروتئین ها می باشد و یا جزو چربی ها می باشد و انرژی بدن توسط این سه دسته تامین میشود.

از این بین قند ها اولین گروهی هستند که توسط سوخت و ساز بدن استفاده می شوند، در واقع قند ها سریعتر از دیگر منابع توسط بدن استفاده می شوند و بدن در حین انجام یک فعالیت اولین چیزی را که برای انرژی مصرف می کندقند ها می باشند، بعد که قند ها در اثر فعالیت و سوخت وساز به اتمام رسید، سپس بدن به سراغ دیگر منابع می رود تا انرژی مورد نیاز خود را از آن ها تامین کند.

رژیم پروتئین چگونه عمل می کند؟

رژیم پروتئین چگونه عمل می کند؟

بعد از قند ها بدن برای تامین انرژی خود از گروه چربی ها استفاده می کند.

بعد از قند ها بدن برای تامین انرژی خود از گروه چربی ها استفاده می کند. همان طور که می دانیم عامل بیشتر اضافه وزن ها چربی ها می باشند و طبیعتا هنگامی که بدن مواد قندی در اختیار نداشته یاشد برای تامین انرژی خود شروع به سوخت چربی ها می کند و همین باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شود،

اما باید بدانیم که برای اینکه بدن شروع به سوزاندن چربی ها کند باید فعالیتی صورت گیرد تا ابتدا مواد قندی بدن مورد استفاده قرار گیرند و بعدا از آن چربی های بدن شروع به تامین انرژی بدن بکنند، از همین روی ورزش ها و فعالیت های جسمانی به منظور کاهش وزن توصیه می شوند تا به وسیله این ها سوخت و ساز بدن بالا رود و چربی های بدن مورد استفاده قرار گیرند،

بعد از قند ها بدن برای تامین انرژی خود از گروه چربی ها استفاده می کند.

بعد از قند ها بدن برای تامین انرژی خود از گروه چربی ها استفاده می کند.

به همین دلیل مدت زمان انجام فعالیت های ورزشی نیز مهم و حائز اهمیت می باشد، به طوری که اگر مدت زمان ورزش و یا فعالیت جسمانی کم باشد، بدن فقط از مواد قندی استفاده می کند و هیچ گونه چربی سوزی رخ نخواهد داد.

مدت زمان انجام فعالیت های جسمانی و ورزش متفاوت می باشد و این هم بستگی به وضعیت جسمانی و سن فرد دارد و هم بستگی به میزان اضافه وزن فرد خواهد داشت، همچنین نوع فعالیت و ورزش نیز در آن تاثیر خواهد داشت، اما معمولا ازپیاده روی با زمان نیم ساعت تا ورزش های هوازی به مدت ۴۵ دقیقه می باشد.

چربی ها را ضربه فنی کنید

اما در این بین بدن بعد از سوزاندن و مصرف ابتدا قند ها و بعد چربی ها به سراغ تامین انرژی خود از طریق استفاده و سوزاندن پروتئین ها می رود. با علم به همین موضوع است که می توان با رژیم پروتئین به کاهش وزن سریع رسید.

به این صورت که با داشتن رژیم پروتئین و مصرف پروتئین، بدن تا زمانی که چربی در بدن وجود داشته باشد، از پروتئین ها استفاده نخواهد کرد، لذا ما می توانیم تا سوختن چربی ها توسط بدن از رژیم پروتئین استفاده کنیم. در این صورت بعد از گذشت چند روز از رژیم پروتئین، به تدریج شاهد کاهش بافت های چربی و کاهش وزن می باشیم

چربی ها را ضربه فنی کنید

چربی ها را ضربه فنی کنید

وهمچنین اگر در این مدت ورزش و فعالیت های جسمی مناسبی را در کنار رژیم پروتئین انجام داده باشیم؛ پروتئین های دریافت شده در بدن تبدیل به عضله شده اند و علاوه بر کاهش وزن فرو و استایل بدن نیزبه اصطلاح، ورزشکاری می شود و افراد ازکاه وزن و رسیدن به وزن ایده آل و فرم بدن خود لذت می برند.

در رژیم پروتئین افراد با مصرف کردن مقادیر بسیار کم از کربوهیدرات ها و پروتئین ها، بیشتر مواقع احساس گرسنگی ندارند و این برای کاهش وزن خوب است، اما به همین ترتیب فرد شاید خیلی کم احساس تشنگی کند،

اما از آنجایی که آب برای سلامت بدن بسیار حیاتی می باشد، این می تواند بد باشد، لذا افرادی که از این رژیم استفاده می کنند، باید توجه داشته باشند که حتی اگر احساس تشنگی ندارند، اما آب بخورند، زیرا بدن برای دفع سموم نیاز مبرم به آب دارد.

فواید رژیم پروتئین

شنیدن کلمه رژیم برای افراد غالبا تداعی گر رعایت قوانین و مقررات خاص و به عبارتی محدودیت می باشد و به همین دلیل حس خوشایندی نسبت به این کلمه ندارند، در صورتی که اگر نسبت به مفهوم و کاربرد آن و روش های اجرای آن آگاهی داشته باشند، نظرشان نسبت به ایم موضوع تغییر خواهد کرد و دید بهتری نسبت به آن خواهند داشت.

فواید رژیم پروتئین

فواید رژیم پروتئین

باید توجه داشت که امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری و تکنولوژی و تاثیر آن در همه ابعاد زندگی انسان به ویژه در زمینه خوراک و تغذیه و کشاورزی و علم پزشکی و دیگر علوم مرتبط با سلامت انسان محدودیت ها برای انسان بسیار کم تر از گذشته می باشد و د رهمین زمینه تغذیه تنوع غذایی انسان نسبت به گذشته بسیار گسترده تر شده است،

سیستم بدن انسان

اما سیستم بدن انسان طوری می باشد که ابتدای تغییر دادن را کمی سخت می پزیرد، اما به مرور زمان به تغییرات ایجاده شده عادت می کند، به طبع هرگونه رژیم غذایی و یا تغییر در خورد و خوراک یا تغییر در میزان تغذیه در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد.

در رژیم پروتئین ۱۴ روزه باید بدانیم تنوع غذایی خوبی وجود دارد و از لحاظ زمانی نیز زود بازده می باشد و از لحاظ هزینه نیز به صرفه می باشد. لازم به ذکر است که بدانیم بسیاریاز منابع غذایی رژیم پروتئین ۱۴ روزه در برنامه معمول روزانه ما قرار دارد، اما اگربخواهیم برای کاهش وزن اقدام کنیم، فقط کافیست همین منابع غذایی را با کمی تغییر در میزان و مقدارشان به شیوه ای علمی استفاده کنیم تا در روند کاهش وزن موثر واقع شوند.

سیستم بدن انسان

سیستم بدن انسان

آیا با داشتن رژیم همواره فرد احساس گرسنگی می کند؟

همچنین بسیاری از افراد با شنیدن کلمه رژیم آن را به منزله تحمل زیاد گرسنگی می دانند و به همین علت ممکن است، برای کاهش وزنشان تمایلی از خود نشان ندهند. این افراد لازم است، بدانند که رژیم پروتئین ۱۴ روزه به این مفهوم نیستند

به ویژه که در آن ظرف ۱۴ روز با خوردن غذاهای متنوع پروتئنه هرگز احساس گرسنگی نخواهند کرد. و آن ها با دریافت مواد غذایی پروتئن دار این مشکل را نخواهند داشت، بلکه این رژیم غذایی همان گونه که گفته شد باعث می شود، پروتئین به عضات برسد و عضلات در بهترین حالت و فرم خود قرار بگیرند.

معرفی انواع رژیم پروتئین

برای آشنایی بیشتر با رژیم پروتئین ۱۴ روزه ، ابتدا لازم است، با انواع رژیم پروتئینه آشنا شویم.

رژیم پروتئین مانند منابع غذایی متنوعش، دارای تنوع می باشد و چند نوع رژیم غذایی پروتئینه وجود دارد. عمده تفاوت این رژیم ها در میزان پروتئین آن ها و در طول دوره آن ها و همچنین در منابع غذایی آن ها می باشد.

معرفی انواع رژیم پروتئین

معرفی انواع رژیم پروتئین

برای مثال رژیم پروتئین ۱۴ روزه موجب می شود تا فرد ظرف ۱۴ روز به کاهش وزن مورد نظر خود برسد. این را هم باید گفت که در هر فرد متناسب با اضافه وزنی که دارد و نیز با توجه وضعیت جسمانی فرد و همچنین هدفی که فرد رای کاهش وزن دارد، رژیم پروتئینه خاص خودش به او ارائه خواهد شد. د ر نهایت همه رژیم های پروتئینه موجب کاهش وزن می شوند.

در زیر به چند نوع رژیم پروتئینه می پردازیم.

رژیم پروتئین بالا چیست؟

یکی از انواع رژیم پروتینه، رژیم پروتئین بالا می باشد، به این مفهوم که در این نوع رژیم فرد میزان پروتئین بالایی را دریافت خواهد کرد به طوری که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد انرژی و کالری مورد نیاز بدن از طریق همین منابع غذایی پروتئین تامین می شود.

برای مثال می توان به رژیم پروتئین اتکینز اشاره کرد که در این رژیم که یک رژیم پروتئین بالا می باشد و توسط پزشکی به نام اتکینز ارائه شده است، نیز بیشتر مواد غذایی مورد استفاده پروتئین ها می باشند، در حالی که از منابع غذایی پر چرب و نا سالم خبری نخواهد بود.

به طور کلی می تون این رژیم غذایی را در مراحل زیر بیان کرد.

در ابتدا و در اولین مرحله فقط از منابع غذایی که دارای پروتئین بالا می باشند، استفاده می شود و در این حالت کربوهیدارت بسیار کمی در اختیار بدن قرار خواهد داشت.

در مرحله بعدی به تدریج کمی میوه و یا حتی سبزی جات را در منابع غذایی رژیم قرار می دهند تا کمی تعادل برقرار شود.

سپس هنگامی که به وزن ایده آل و مورد نظر رسیدیم و به اندازه کافی وزن خود را کاهش دادیم حالا باید از سرعت کاهش وزن خود بکاهیم که بدین منظور مقداری کربوهیدرات را در برنامه غذایی قرار می دهند.

البته اضافه کردن کربو هیدارت به برنامه غذایی روزانه باید به تدریج و اصولی انجام شود و تا حد معینی مجاز به این کار هستیم، زیرا اگر بیشتر از حد معمول کربوهیدرات را در اختیار بدن قرار بدهیم دوباره احتمال افزایش وزن قوت خواهد گرفت.

رژیم پروتئین و سبزیجات چیست؟

امروزه اهمیت استفاده از سبزیجات در سلامت انسان برکسی پوشیده نیست و همان طور که میدانیم این منابع غذایی سرشار از انواع ویتامین های مورد نیاز بدن هستن که نقش بسزایی در بالا بردن ایمنی بدن را دارند.

با دانستن اهمیت این موضوع بر ما روشن خواهد بود که رژیم غذایی که در آن سبزیجات وجود نداشته باشند، احتمال آسیب دیدن بدن بسیار محتمل خواهد بود، لذا جای دادن سبزیجات در رژیم پروتئینه کار بسیار بجایی خواد بود.

از آنجایی که سبزیجات منبع خوبی از انواع ویتامین ها و فیبر های مورد نیاز بدن می باشند، علاوه بر افزایش ایمنی بدن به دلیل فیبر بالایی که دارند، موجب می شود که فرد با استفاده از مقدار کمی سبزی جات در رژیم پروتئینه زودتر احساس سیری می کند و همپنین دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد که این موضوع به فرد برای رعایت رژیم بسیار کمک می کند.

رژیم پروتئین و سبزیجات چیست؟

رژیم پروتئین و سبزیجات چیست؟

بهترین راه استفاده کردن سبزی جات در رژیم غذایی پروتئینه استفاده کردن آن ها به صورت خام می باشد، این کار باعث می شود که ارزش غذایی سبزیجات حفظ شود و در اثر سرخ کردن ارزش غذایی خود را از دست ندهند، همچنین برای پختن آن ها می توان از روش بخار پز استفاده کرد.

خوشبختانه تنوع در سبزی جات نیز بسیار زیاد می باشد و طیفی وسیعی از انواع سبزی خوردن و کلم ها و کاهو را شامل می شود و همچنین شامل خیار و گوجه و کرفس و هویج و از این دست سبزیجات می شود.

رژیم پروتئین ۱۴ روزه

یکی دیگر از انواع رژیم پروتئینه که همچنان که از نامش مشخص می باشد، ۱۴ روز به طول خواهد انجامید رژیم پروتئین ۱۴ روزه می باشد. اصولا کسانی که می خواهند کاهش وزن دهند، در قدم اول باید از پرخوری و همین طور از گرسنگی زیاد کشیدن اجتناب کنند و هنگامی که یک رژیم غذایی را می خواهند انجام بدهند باید خود را موظف به رعایت حد و حدود هایی در این زمینه بدانند و در تمام طول مدت رژیم غذایی به آن پایبند باشند،

لذا هر رژیم غذایی اصول خاص خود را دارد و شرایط خاص خود را می طلبد. در رژیم پروتئین ۱۴ روزه همان طور که در دیگر رژیم های پروتئینه اشاره شد برای طبخ غذا ها از روش هایی مانند آب پز کردن و یا کباب کردن و در صورت امکان بخار پز کردن استفاده شود، در این روشها مواد مغذی موجود در منابع غذایی مورد استفادهبه مراتب سالمتر از روش هایی مانند سرخ کردن غذا ها می مانند.

رژیم پروتئین 14 روزه

رژیم پروتئین ۱۴ روزه

همچنین در رژیم پروتئین ۱۴ روزه غذا هایی مانند سوپ و از این دست را بهتر است، با قاشق های کوچک بخوریم تا از خوردن سریع آن ها خود داری کرده باشیم. این باعث می شود که هم میزان کمتری از این غذا ها بخوریم و هم هضم آن ها راحت تر خواهد بود. در رژیم پروتئین ۱۴ روزه از فلفل قرمز به میزان کم و معقول به منظور چاشنی در غذا هایی که باید طبق برنامه خورده شود، می توان استفاده کرد.

مصرف آب

ضمن این که علاوه بر موارد بالا در رژیم پروتئین ۱۴ روزه می باید حتما آب مصرف شود، زیرا همان طور که در بالاتر اشاره کردیم، رژیم های پروتئینه که با چربی سوزی همراه هستن باعث از دست رفتن آب بدن میشود و از سوی دیگر خود رژیم موجب می شود تا فرد خیلی کم احساس تشنگی بکند به همین دلیل در هنگان انجام رژیم پروتئین ۱۴ روزه حتما باید چند لیتر آب مصرف شود. مقدار مصرف آب را متخصص تغذیه در برنامه رژیمی روزانه شما حتما ذکر خواهد کرد، اما به طور معمول هر روز باید بین ۴ تا ۵ لیتر آب استفاده شود.

مصرف آب

مصرف آب

از سوی دیگر برای اطمینان از اینکه بدن در اثر رژیم پروتئین ۱۴ روزه دچار کمبود ویتامین نشود و این مسئله درآینده به بدن و سلامتی آسیب نرساند در برنامه روزانه مصرف قرص هایی مانند ب کمپلکس و همپنین قرص مولتی ویتامین حتما گنجانده شده است.

نبایدهای برنامه رژیم پروتئین ۱۴ روزه

در برنامه رژیم پروتئین ۱۴ روزه بسیاری از مواد غذایی را که با این رژیم غذایی منافات دارد، را نباید استفاده کنیم. در رژیم پروتئن ۱۴ روزه همان طور که پیش تر گفته شد باید از خوردن غذاهای سرخ کردنی مانند سوخاری و انواع فست فود ها و همچنین چیپس اجتناب کرد، زیرا این منابع غذایی با روغن های ناسالم زیاد طبخ می شوند، همچنین غذا های چربی مانند کله پاچه و حلیم و آبگوشت و مانند این ها به دلیل چربی بالایی که دارند،

در این رژیم غذایی جایی ندارند. باید این نکته را هم به یاد داشته باشیم و توجه داشته باشیم که هنگام طبخ غذاهایی که در این رژیم غذایی مجاز هستند، از نمک کمی استفاده کنیم و میزان نمکی که در این غذا ها استفاده می کنیم، زیادتر از حد مجاز نباشد. از دیگر منایع غذایی که دارای چربی بالایی هستند، می توان به انواع تنقلات و لبنیات و همچنین سس ها اشاره کرد.

نبایدهای برنامه رژیم پروتئین 14 روزه

نبایدهای برنامه رژیم پروتئین ۱۴ روزه

سبزی جات و میوه ها منابع غذای سرشار آنتی اکسیدان

از بطور کلی اگر بخوهیم به منابع غذایی که می توانیم در رژیم پروتئن ۱۴ روزه اشاره داشته باشیم می توان انواع سبزیجات و میوه ها را نام برد که همان طور که در بالاتر گفته شد، این منابع غذایی سرشار ازآنتی اکسیدان ها و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند و با داشتن فیبر بالایی که در خود دارند، بسیار با رژیم پروتئن ۱۴ روزه سازگار می باشند.

اگر بخواهیم منابع غذایی لبنی را که می توان در این رژیم غذایی جای دارد، باید شیر کم چرب را نام ببریم لبنیات برای تامین نیاز بدن به کلسیم بسیار مفید هستند، اما در هنگام رژیم پروتئین ۱۴ روزه علی رغم این که منبع خوبی از پروتئین ها می باشند

استفاده از لبنیات کم چرب

اما فقط باید از لبنیات کم چرب استفاده کرد، همچنین در این رژیم انواع سوپ ها را می توانیم استفاده کنیم، البته باید توجه داشت که در تهیه این سوپ ها از بکار بردن مواد غذایی که دارای کربوهیدرات هستند، استفاده نکنیم برای مثال در تهیه سوپ ازبه کار بردن برنج و رشته خودداری کنیم، اما می توان در وعده سوپ شام از یک قاشق غذاخوری سبوس برنج استفاده کنیم.

از دیگر منابع غذایی که می توان در رژیم پروتئن ۱۴ روزه استفاده نمود انواع گوشت ها می باشد، البته باید توجه داشته باشیم که از گوشت های بدون چربی باید استفاده کنیم. سیب زمینی که دارای نشاسته بالایی می باشد، را می توان به این صورت استفاده نمود که یک عدد آن را در دو وعده ناهار و شام بگنجانیم.

ماکارانی را فقط نوع سبوس دار آن را می توانیم در این رژیم داشته باشیم آن هم فقط هفته ای یک وعده و به میزان کم. خوردن چند قاشق عسل و یا خوردن ۵ عدد خرما در در روز در این رژیم توصیه می شود و در صورت داشتن ضعف می توان چند عدد بیسکوییت ساقه طلایی خورد.

تمام وعده های غذایی لیست می شود

توجه داشته باشیم که تمام وعده های غذایی صبحانه و ناهار و شام در طول رژیم پروتئن ۱۴ روزه برای فرد لیست می شود و همه باید و نباید ها و مقدار و میزان استفاده و نحوه استفاده منابع غذایی در آن لحاظ می شود. از دیگر منابع غذایی که در این رژیم جای دارند، می توان به حبوبات اشاره کرد.

انواع حبوبات را می توان در وعده های غذایی استفاده کرد، همچنین تخم مرغ که یک منبع غذایی بسیار مهم و سرشار از پروتئین به شمار می رود، به این صورت در این رژیم جای دارد که در هر هفته مجاز هستیم سه عدد تخم مرغ را در وعده های شام استفاده کنیم، بهترین روش طبخ تخم مرغ به صورت آب پز می باشد.

از میان نوشیدنی ها نیز علاوه بر آب که نوشیدن آن حداقل یک ساعت قبل از وعده ناهار اجباری می باشد، می توان از انواع دم نوش ها استفاده کرد. نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره داشت، این است که در کنار رژیم پروتئن ۱۴ روزه شما باید حتما حرکت و فعالیت لازم را داشته باشید و در این رژیم حتما باید نرمش را در کنار آن داشته باشید.

در صورتی که تمایل به ورزش های سبک و یا سنگین دارید

در صورتی که تمایل به ورزش های سبک و یا سنگین دارید، این موضوع را حتما با مشورت متخصص خود انجام دهید. برنامه رژیم پروتئن ۱۴ روزه به صورت لیستی از وعده ها و میان وعده ها و منابع غذایی و میزان و مقدار و نحوه مصرف آن ها ارائه می شود.

با بررسی برنامه غذایی رژیم پروتئن ۱۴ روزه متوجه خواهیم شد که این رژیم لاغری و کاهش وزن دارای تنوع غذایی بسیار خوبی می باشد، زیرا همانگونه که با هم مرور کردیم، پروتئین را می توان در اکثر مواد غذایی که دید.

یکی از منابع مواد غذایی پروتئین دار که علاوه بر اینکه پروتئین بالایی دارند، دارای کمترین میزان چربی می باشند، غذاهای دریایی می باشند و از این رو بسیار مناسب برای رژیم پروتئن ۱۴ روزه می باشند.

در صورتی که تمایل به ورزش های سبک و یا سنگین دارید

در صورتی که تمایل به ورزش های سبک و یا سنگین دارید

مصرف ماهی در این رژیم غذایی جایگاه ویژه ای دارد

یکی از منابع غذایی دریایی که به آن اشاره کردیم، ماهی می باشد که سرشار از پروتئین و امگا ۳ می باشند و در عین حال فقیر از چربی های اشباع شده می باشند. به عبارت دگیر با مصرف ماهی می توان نیاز پروتئین بدن را به خوبی تامین کرد و از سوی دیگر امگا ۳ که برای سلامت بدن بسیار سودمند است، را در اختیار بدن قرار داد.

مصرف ماهی در این رژیم غذایی جایگاه ویژه ای دارد

مصرف ماهی در این رژیم غذایی جایگاه ویژه ای دارد

حبوبات یکی از بهترین منابع تامین پروتئین

یکی دیگر از منابع غذایی که می توان در رژیم پروتئین ۱۴ روزه استفاده کرد حبوبات می باشند، حبوبات یکی از منابع غذایی می باشند که سرشار از پروتئین ها می باشند و با رژیم پروتئین ۱۴ روزه بسیار هم خوانی دارند، زیرا حبوبات علاوه بر تامین و در اختیار قرار دادن پروتئین ها به بدن، مانند سبزیجات دارای فیبر هستند که این فیبرها علاوه بر این که مورد نیاز بدن می باشند، برای رژیم لاغری بسیار مناسب هستند و باعث می شود که هنگامی که فرد از این منابع غذایی استفاده می کند دیرتر احساس گرسنگی کند.

حبوبات یکی از بهترین منابع تامین پروتئین

حبوبات یکی از بهترین منابع تامین پروتئین

آیا این رژیم عوارض دارد؟

توجه داشته باشیم رژیم های لاغری فارغ از این چه نوعی هستند، طبیعتا دارای عوارض هم می باشند، به ویژه اگر رژیم را خود سرانه و بدون مشورت و توصیه متخصص انجام شود، عوارض سوء آن چند برابر می باشد و گاهی این عوارض جبران ناپذیر هستند. از آنجا که حفظ سلامتی در درجه اول اهمیت در زندگی انسان قرار دارد، لذا حتما قبل از هر گونه اقدام سعی کنید، ازپزشکان و متخصصان این زمینه مشورت بگیرید.

هر رژیم دارای ویژگی های خاص خود می باشد و طبیعتا عوارض خاص خود را نیز دارد، اما با مشورت گرفتن از متخصصان و انجام رژیم زیر نظر آنان و با استفاده از منابع غذایی سالم و رعایت دستور العمل های رژیم می توان این عوارض را کاهش داد.

برای مثال در رژیم های پروتئینه اگر این بعد از پایان یافتن مدت زمان آن، بازهم آن را ادامه دهیم نتیجه این می شود که بدن با پروتئین اضافه مواجه می شود و لذا آن را به چربی تبدیل می کند که این باعث می شود که فرد دوباره دچار افزایش وزن شود. و همچنین این پروتئین اضافه می تواند با افزایش میزان کلسترول موجود در خون بیماری های قلبی را موجب شود.

این رژیم معمولا چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

حذف منابع غذایی مانند برنج و نان در رژیم پروتئین ۱۴ روزه شاید فرد را با مشکلاتی مانند ریزش مو مواجه کند، زیرا همان طور که می دانیم این منابع غذایی سرشار از ویتامین B می باشند و طبیعتا حذف کردن و یا کم و محدود کردن این منابع غذایی در برنامه رژیم غذایی مشکلاتی از این دست را به دنبال خواهد داشت.

به طور کلی اگر بخواهیم عوارض و مشکلاتی که هنگام رژیم غذایی و یا بعد از آن راشرح دهیم می باید به بوی بد دهان که می تواند ناشی از دریافت پروتئین بالا باشد و یا سر درد و بی حوصلگی اشاره کرد. این مشکلات معمولا بیشتر از بقیه رایج و همه گیر هستند،

اما در افراد مختلف به دلیل وضعیت جسمانی مختلف متفاوت می باشد. در بعضی از رژیم های غذایی، بدن به دلیل دریافت کم آب و یا فیبر ها که در بالاتر به طور مفصل به آن پرداختیم ممکن است، با مشکلاتی نظیر یبوست و نفخ شکم روبرو شود، البته اگر فرد در طول روزبه اندازه کافی آب بنوشد و همچنین از سبزی جات و حبوبات که منبع فیبر ها می باشند، استفاده کند، این مشکلات بسیار کم خواهد شد.

چه افرادی از این رژیم استفاده کنند؟

رژیم پروتئین ۱۴ روزه در میان انواع رژیم های غذایی برای لاغری و کاهش وزن بسیار پر طرفدار است، یکیا ز علت های آن مدت زمان کوتاهش می باشد که در آن فرد طی رو هفته می تواند به وزن ایده آل خود برسد. این رژیم همپنین در بین ورزشکاران به ویژه در بین بدن سازان بسیلر پرطرفدار می باشد،

زیرا رژیم پروتئین ۱۴ روزه با برنامه غذایی و اصول بدنسازی بسیار هم راستا می باشد. همانطور که می دانیم در بدنسازی و بسیاری دیگر از ورزش ها که به منظور زیبایی اندام انجام می شود، سوختن چربی های بدن و رسیدن به وزن ایده آل متناسب با قد و سن فرد و همچنین داشتن فرمی مناسب و بدنی با عضله های مناسب ( حجم و تراکم عضلانی مناسب) نیز رژیم های غذایی بسیار مورد استفاده می باشد و از آن جا که رژیم پروتئین ۱۴ روزهنیز همین نتایج ( چربی سوزی و عضله ای شدن بدن) را برای افراد به دنبال دارد، از دلایل علاقه و استفاده ورزشکاران ازرژیم پروتئین ۱۴ روزه می باشد.

چه افرادی از این رژیم استفاده کنند؟

چه افرادی از این رژیم استفاده کنند؟

ممکن است، میزان دریافت پروتئین ها توسط بدن کم باشد

در دیگر روش های رژیمی لاغری کوتاه مدت ممکن است، میزان دریافت پروتئین ها توسط بدن کم باشد و بدین صورت فرد با استفاده از آن رژیم دچار کاهش حجم عضات و تحلیل رفتن عضلات شود.

اما کسانی که دارای مشکل کلسترول یا مشکلات کلیوی هستند، توصیه می شود، برای لاغری و کاهش وزن از این رژیم استفاده نکنند و همچنین ورزشکاران و بدن سازانی که این مشکلات را دارند، از این رژیم غذایی استفاده نکنند، زیرا سلامتی مهمتر از هر چیز دیگر می باشد و د راین رژیم که با دریافت پروتئین بالا همراه است، کلیه ها بسیار درگیر هستند و احتمال بروز مشکل برای این افراد بسیار محتمل خواهد بود.

رژیم پروتئین ۱۴ روزه فواید فراوانی دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

با این رژیم فرد کمتر احساس گرسنگی می کند

در رژیم پروتئین ۱۴ روزه همان طور که می دانید مصرف پروتئین و سبزیجات و حبوبات در این رژیم غذایی معمول می باشد که اینها سرشار از فیبر ها می باشند که فرد با مصرف و خوردن شان احساس می کند سیر است و فیبر ها باعث می شوند، فرد دیرتر احساس گرسنگر داشتهباشد و درنتیجه کمتر میل به خوردن دارد که همه این ها به کاهش وزن فرد کمک می کنند.

افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه چربی سوزی بیشتر

با توجه به نتایج علمی و تحقیقات انجام شده هضم مواد غذایی پروتئینه حداقل دو برابر هضم دیگر منابع غذایی مانند چربی ها و کربوهیدرات ها انرژی و کالری مصرف می کند این بدین معنی می باشد که رژیم غذایی پروتئینه باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و از این طریق بیشتر موجب کاهش وزن و لاغری می شود.

اشاره به این نکته لازم می باشد که منابع غذایی که در این رژیم غذایی استفاده می شود، علاوه بر پروتئین بسیاری دیگر از نیاز های بدن را تامین می کنند، همچنان که با مصرف شیر و پنیر و ماست علاوه بر تامین شدن پروتئین بدن از آنجایی که این منابع غذایی سرشار از کلسیم نیز می باشند، کلسیم مورد نیاز بدن را نیز تامین می کنند.

به همین صورت با مصرف نان های سبوس دار و علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز بدن، چون دارای فیبر هستند، لذا با استفاده از نان سبوس دار فیبر مورد نیاز هم در اختیار بدن قرار می گیرد.

افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه چربی سوزی بیشتر

افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه چربی سوزی بیشتر

حفظ توده ی عضلانی با نمونه رژیم پروتئین ۱۴ روزه

سیستم بدن انسان هنگامی که پروتئین بالایی دریافت می کند می تواند عضله سازی کند به این ترتیب در رژیم های پروتئینه بدن با افت و تحلیل رفتن عضله ها مواجه نمیشود، بلکه برخلاف بسیاری دیگراز رژیمهای غذایی که در آن ها با شروع دوره رژیم عضلات و ماهیچه های بدن شروع به ضعیف شدن و کم حجم شدن و تحلیل رفتن می کنند. و این به ویژه برای ورزشکاران و بدنساز ها بسیار نکته مثبتی خواهد بود.

مقدار پروتئین لازم برای بدن با توجه به وضعیت جسمانی و قد وزن و فعالیت و همچنین سن افراد متفاوت است، اما با این حال به طور معمول بدن روزانه به ۴۶ تا ۵۶ گرم پروتئین در روز نیاز دارد. حتی به جنس افراد نیز بستگی دارد، به طوری که در مردان ۵۶ گرم و در زنان حدود ۱۰ گرم کمتر از این میزان می باشد.
میزان پروتئین مورد نیاز را می توان بدین گونه نیز محاسبه کرد که به ازای هر کیلوگرم وزن فرد تقریبا ۸ دهم گرم پروتئین را لحاظ کنیم.

برای مثال کسی که ۶۰ کیلوگرم وزن بدنش می باشد، به صورت روزانه نیاز به ۴۸ گرم پروتئین دارد، البته همان طور که گفته شد این میزان برا یهمه یکسان نیست و بستگی به عوامل مختلفی دارد.

نوع فعالیت روزانه

یکی دیگر از این عوامل که در میزان پروتئین مورد نیاز بدن دخیل هست نوع فعالیت روزانه ای می باشد که فرد انجام می هد طبیعتا میزان پروتئین یک فرد وقتی که فعالیت ورزشی انجام می هد با زمانی که هیچ گونه فعالیت ورزشی انجام نمی دهد، متفاوت خواهد بود.

در همین راستا طبق دستورالعمل های سازمان های ورزش و تغذیه افرادی که دارای فعالیت های ورزشی روزانه هستند، به ظور میانگین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن شان نیاز به ۱٫ ۵ تا ۲ گرم پروتئین در روز دارند.

، اما آنچه مسلم می باشد، این است که افرادی که از رژیم های لاغری و کاهش وزن پروتئینه استفاده می کنند، زودتر و بهتر از افرادی که از سایر رژیم ها استفاده کرده اند، به نتیجه می رسند این موضوع را طبق آزمایشی که در سال ۲۰۱۷ بر روی افرادی که دچار اختلالات متابولیکی بودند مورد بررسی قرار گرفت.

نوع فعالیت روزانه

نوع فعالیت روزانه

منابع سالم پروتئین در رژیم پروتئین ۱۴ روزه کدام است؟

اهمیت سالم بودن منابع غذایی که از آن ها استفاده می کنیم، حتی از خودرژیم غذایی نیز مهم تر می باشد. شما اگر بهترین رژیم را انتخاب کنید، اما مواد غذایی ناسالمی استفاده کنید، علاوه بر این نتیجه ای نخواهید گرفت، بلکه شاید موجب ایجاد بیماری هایی در بدن خود شوید و به سلامتی خود آسیب برسانید.

در تهیه منابع غذایی سعی کنید، مواد غذایی سالم و ارگانیک و با کیفیت را تهیه کنید و در هنگام خرید و تهیه به تاریخ تولید و تاریخ انقضاء آن ها توجه داشته باشید و سعی کنید، از مواد غذایی تازه استفاده کنید.

مواد غذایی مانند گوشت و سبزیجات را حتی الامکان از مراکز و فروشگاه های مورد اظمینان و مجاز تهیه کنید، همچنین توجه داشته باشید که منابغ غذایی پروتئینه بسیار یوجود دارد که نباید از آن ها استفاده کنید، مانند انواع فست فود ها که دارای پروتئین می باشند،

اما استفاده آن ها در رژیم غذایی کمکی که به شما نخواهد کرد، بلکه باعث اضافه وزن و تشکیل چربی در بدن می شوند و برای سلامت انسان هم مصرف آن هادر دراز مدت می تواند آسیب رسان باشد.

برای استفاده از منابع گوشتی نباید به سراغ استفاده از منابعی مانند سوسیس و کالباس و مشتقات آن ها رفت، به این منظور بهتر است، خود گوشت قرمز آن هم از نوع بدون چربی را مستقیما از مراکز و فروشگاه ها و یا قصابی های مجاز تهیه کرد.

از منابع غذایی سالمی که می توان در این رژیم غذایی استفاده کرد می توان موارد کلی زیر را نام برد.

  • سینه ی مرغ
  • ماهی
  • صدف دریایی
  • حبوبات
  • نخود سبز
  • پنیر توفو
  • تخم مرغ
  • خشکبار
  • لبنیات

در مورد پنیر و لبنیات ها باید سعی کنیم، آن هایی را که دارای چربی کمتری هستند، را استفاده کنیم، بدلیل اینکه مصرف منابع غذایی چربی دار به ویژه چربی های اشباع شده خود موجب افزایش وزن هستند. در این جا سعی می کنیم، برای مثال یک رژیم پروتئین ۱۴ روزه را با هم مرور کنیم.

از منابع غذایی سالمی که می توان در این رژیم غذایی استفاده کرد می توان موارد کلی زیر را نام برد.

از منابع غذایی سالمی که می توان در این رژیم غذایی استفاده کرد می توان موارد کلی زیر را نام برد.

نمونه یک برنامه رژیم پروتئین ۱۴ ورزه:

روز اول

در روز اول برای صبحانه می توان از پنیر با اسفناج، زردچوبه، نمک، فلفل و یک تکه نان تست سبوس دار استفاده کرد. برای وعده ناهار از سالاد ماکارونی سبوس دار با نخود، گوجه فرنگی گیلاس، خیارخرد شده، هویج رنده شده، گردو، پیاز قرمز، روغن زیتون، سرکه بالزامیک و یک سالاد ساده استفاده کنیم. در شام از پیتزای گل کلم در کنار سس پیتزا، پنیر موزارلا، فلفل قرمز سرخ شده، اسفناج و زیتون استفاده کنیم.

روز دوم

در روز دوم برای صبحانه می توان از تخم مرغ آبپز، لوبیا سیاه، فلفل، پیاز، پنیر جك مونتری و یك چاشنی سس داغ یا سالسا و برای وعده ناهار از سبزیجات و عدس با رول سبوس دار و نهایتا از بادمجان با کدو تنبل و یک سیب زمینی پخته شده با لوبیا سیاه در وعده شام استفاده کرد.

روز سوم

در برنامه غذایی روز سوم از سالاد میوه همراه با گرانول برای وعده صبحانه و از فلفل دلمه ای گیاهی با کوینوا، گوجه فرنگی، چیلی، لوبیا کلیه و لوبیای سیاه برای ناهار و همچنین از کباب سبزیجات با پنیر سویا و سالاد برای شام استفاده کرد.

روز چهارم

در روز چهارم از تکه ای از نان با کره گردو برای صبحانه و از مرغ کبابی، نخود، خیار، گوجه فرنگی و گردو و یک رول غلات کامل در وعده ناهار استفاده کرد و برای شام نیز سیب زمینی شیرین با لوبیا سیاه و برنج قهوه ای در نظر داشت.

روز چهارم

روز چهارم

روز پنجم

در روز پنجم ازماست سویا با گرانول و زغال اخته در وعده صبحانه و از دو تکه نان تست تخم مرغ و آووکادو و یک سالاد برای ناهار و نهیاتا ازبرگر لوبیای سیاه روییک نان سبوس دار کلم بروکلی بو داده و سیب زمینی شیرین برای شام استفاده کرد.

روز ششم

برنامه روز ششم را با دانه های چیا و شربت افرا در صبحانه و سالاد آروگولا، لوبیا سیاه، سبزیجات پخته، خرما و وینگرت بالزامیکدر وعده ناهار و ازگل کلم، نخود فرنگی و پنیر سویا با برنج قهوه ای و یک سالاد سرو برای شام استفاده کرد.

روز هفتم

در روز هفتم با نان سبوس دار با کره بادام به عنوان صبحانه شروع کرد و ازکاهو هویج برش های فلفل قرمز، آووکادو، نخود و یک سیببرای ناهار و ازسیب زمینی شیرین به همراه نخود و بادام زمینی و به همراهیک سالاد برای شام استفاده کرد.

روز هفتم

روز هفتم

روز هشتم

در روز هشتم از رژیم می توان برای صبحانه از املت با تخم مرغ، فلفل قرمز سرخ شده، پیاز، قارچ و اسفناج و برای ناهار ازسس با بادام زمینی و یک سالاد با هویج ریزخرد شده، کلم، ادمام و روغن کنجد استفاده کرد و شام را با ماکارونی گندم سبوس دار با لوبیا و نخود فرنگی کانلی و یک سالاد رومی با گوجه فرنگی گیلاس، همراه با روغن زیتون گذراند.

روز نهم

روز نهم می توان از اسموتی با کلم، آووکادو، موز، شیر سویا و خرما برای وعده صبحانه و از پیتزا گیاهیبا پنیر موزارلا، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، پیاز، فلفل و قارچ برای وعده ناهار و برای شام از کدو سبز و لوبیای سیاه با سالسا استفاده کرد.

روز دهم

در روز دهم از پودینگ دانه چیا را با برش های موز و پوسته نارگیل خشک شده را به عنوان صبحانه میل کنیدو برای وعده ناهار سالاد یونانی را با سبزی های خرد شده، نخود، گوجه فرنگی تازه، زیتون، جعفری تازه، پنیر، روغن زیتون و سرکه میل کنید و برای شام سیب زمینی شیرین را با لوبیا سیاه، گوشت گاو، فلفل قرمز، ماست یونانی و سالاد اسفناج میل کنید.

روز یازدهم

در یازدهمین روز از رژیم پروتئین ۱۴ روزه در وعده غذایی صبحانه از کلوچه انگلیسی گندم، گوجه فرنگی تازه و آووکادو همراه با زغال اخته را استفاده کنید. ودر ناهار از  گوجه فرنگی، غلات سبوس دار با سبزیو سیب استفاده شود و همچنین برای شام از پنیر سویا با برنج قهوه ای و نخود فرنگی، هویج، پیاز، کلم بروکلی و اسفناج استفاده شود.

روز یازدهم

روز یازدهم

روز دوازدهم

روز دوازدهم را با سوپ جو با گردو، موز و دارچین برای صبحانه آغاز کنیم و در وعده ناهار گوجه فرنگی، فلفل، پیاز، گواکامول، سالسا و پنیر سویا را جای دهیم و برای شام نیز ماکارونی نخود با سس مارینارا و یک سالاد را میل کنید.

روز سیزدهم

در سیزدهمین روز از رژیم برای صبحانه از بلغور جو دوسر با آجیل، انواع توت های تازه و تخم کتان زمینیمی توان استفاده کرد و برای وعده ناهار از همبرگر عدس گردو وگان روییک نان سبوس دار با یک سالاد و سیباستفاده می کنیم و در وعده شام سالمون کبابی با مارچوبه، کلم بروکلی بو داده و سالاد را بکار می بریم.

روز چهاردهم

در چهاردهمین روز و روز پایانی رژیم پنکیک بلغور جو دو سر و کره گردو را به عنوان صبحانه ونخود فرنگی، زیتون، خیار، هوموس و پنیر سویا را برای ناهار ولوبیای سفید و سوپ کلم با سیب زمینی شیرین خانگی و یک رول دانه ای را برای شام میل نمایید.

همچنین می توان از آجیل و تخمه آفتاب گردان، میوه های مختلف، چیپس خانگی، انگور منجمد و مقداری بادامسبزیجات خام، نخود فرنگیو هویج، موز با کره بادام زمینی، سیب با کره بادام زمینی، آناناس وماست سویا با میوه تازه را در به عنوان میان وعده استفاده کرد.

پس با توجه به برنامه غذایی که در بالا بیان شد باید گفت این رژیم غذایی به معنای محدودیت نیست، چرا که انواع و اقسام غذا ها و منابع خوراکی در تمام دسته های غذایی در این برنامه غذایی استفاده شده است. و همان طور که می بینید علاوه بر اینکه این برنامه از لحاظ غذایی و خوراکی ها محدود و یکسان نیست، بلکه دارای تنوع بسیار زیادی حتی در هر وعده غذایی می باشد.

استفاده از منابع غذایی سالم

و در عین حال سعی شده است، از منابع غذایی سالم را فقط در این برنامه جای داد. این نکته را هم به یاد داشته باشید که شما مقدار و میزان هر وعده غذایی را به صورت دقیق می توانی از مشاور تغذیه و یا متخصص تغذیه خود بگیرید و می توانید برای اجرای دقیق تر برنامه غذایی به منظور جلوگیری از آسیب ها و عوارض و همچنین نتیجه گیری بهتر دقیقا میزان کالری را که باید در هر وعده غذایی از غذاهای مختلف دریافت کنید، را به طور دقیق مشخص کنید.

این کار شما را زودتر به نتیجه مطلوبتان خواهد رساند. هنگامی که برنامه غذایی را از مشاور و متخصص تغذیه خود دریافت کردید می توانید آن را مطالعه کنید و لیست غذا را ببینید و اگر نسبت به خوردن غذایی حساسیت دارید و یا کلا با خوردن غذایی مشکل دارید، می توانید این موضوع را با مشاور تغذیه خود مطرح کنید تا با مشورت ایشان غذایی را در برنامه جایگزین آن کنید. ضمنا در طول مدت زمان رژیم با مشاور و متخصص تغذیه خود در تماس باشید و هر گاه مشکلی پیش آمد حتما وی را در جریان بگذارید.

سعی کنید، هیچ چیز را در برنامه غذایی خودسرانه تغییر ندهید

سعی کنید، هیچ چیز را در برنامه غذایی خودسرانه تغییر ندهید و بدانید که متخصص با توجه به وضعیت سلامت جسمانی و بسیاریعوامل دیگر مانند سن و قد و وزن و مقدار اضافه وزنی که دارید، برنامه رژیم غذایی را برای شما تهیه کرده است، برای هر گونه تغییر حتما باید نظر متخصص تغذیه را جویا شوید.

دیده شده است که بسیاری از افراد بدون مراجعه به متخصص و فقط بنا بر شنیده ها و یا مطابق برنامه رژیمی فرد دیگری اقدام به رژیم غذایی و کاهش وزن می کنند. بدون توجه به این موضوع که رژیم غذایی هر فرد مختص به خود اوست و رژیم های غذایی در افراد متفاوت می باشد و نمی شود، از یک نسخه برای افراد بسیاری استفاده کرد.

در بالا ما برای مثال یک رژیم غذایی ۱۴ روزه پروتئنه را شرح دادیم و شما می توانید ببینید که تنوع غذایی در رژیم های پروتئینه چقدر گسترده و متنوع می باشد. توجه داشته باشید که این فقط برای مثال بود و رژیم غذایی می تواند متفاوت از این باشد و برای هر فرد نیز با فرد دیگر متفاوت می باشد.

آیا رژیم پروتئین ۱۴ روزه مناسب من است؟

برای پاسخ به این سوال شما باید حتما به پزشک و متخصص مراجع کنید تا با توجه به قد و وزن و سن شما و همچنین وضعیت سلامت جسمانی شما بهترین برنامه و رژیم غذایی را به شما معرفی کند در هنگام مراجعه به پزشک و متخصص خود اگر بیماری خاصی دارید، حتما آن را با پزشک مطرح کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست مشاوره غذایی برای لاغری دیدن کنید.

رژیم پروتئین ۱۰ روزه:

این رژیم در بسیار ی جهات مانند رژیم ۱۴ روزه می باشد، با این تفاوت که مدت زمان آن کمتر می باشد و در نتیجه میزان پروتئین دریافتی توسط بدن در طول روز بیشتر از میزان پروتئینی که در رژیم غذایی ۱۴ روزه بیشتر است، به عبارت دیگر این برنامه غذایی به دلیل مدت زمان کم آن برنامه ای فشرده می باشد که هر کسی نمی تواند از آن استفاده کند.

ورزشکارانی که دارای آمادگی جسمانی بالا و شرایط سلامتی کامل هستند، می توانند این رژیم فشرده را انتخاب کنند. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که فرد هر چه قدر هم سلامت باشد و هیچ مشکلی نداشته باشد، رژیم های غذایی خود دارای عوارضی هستند که شاید خیلی سریع خود را نشان ندهند و فرد را بعدا و در سنین بالاتر دچار مشکل کند.

رژیم پروتئین 10 روزه:

رژیم پروتئین ۱۰ روزه:

نتیجه گیری

به طور کلی اگر بخواهیم یک جمع بندی در مورد رژیم پروتئین ۱۴ روزه داشته باشیم باید گفت در ابتدا رژیم لاغری و کاهش وزن حتما زیر نظر متخصص و پزشک انجام شد و قبل از هر چیز وضعیت سلامتی جسمانی در نظر گرفته شود و این را به عنوان مهمترین موضوع در نظر بگیریم.

این واقعیت را نیز به یاد داشته باشیم که رژیم پروتئین ۱۴ روزه نیز مانند تمام رژیم های لاغری و کاهش وزن دارای عوارضی می باشد، که البته با راهکار هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، می توان این عوارض را به حداقل رساند. اساس کاراین رژیم غذایی در اختیار گذاشتن منابع غذایی پروتئینه می باشد، برای بدن می باشد که این خود موجب عضله سازی در بدن می شود.

ذکر این نکته نیز لازم است که رژیم پروتئین ۱۴ روزه یک از رژیم های زود بازده و کم هزینه می باشد و هزینه تامین منابع غذایی این رژیم از آن جایی که بیشتر حبوبات و سبزی جات می باشد، نسبت به دیگر رژیم های لاغری پایین تر می باشد و از لحاظ اقتصادی نیز برای افراد مناسب می باشد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید