نمونه رژیم غذایی پروتئین

رژیم پروتئین 14 روزه
رژیم پروتئین ۱۴ روزه
2020/11/30
تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه
تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه
2020/11/30
نمونه رژیم غذایی پروتئین

نمونه رژیم غذایی پروتئین

در این مقاله قصد داریم با ارائه یک نمونه رژیم غذایی پروتئین به بررسی مزایا و فوایدی که گرفتن این نوع از رژیم دارد بپردازیم. برخلاف دید عمومی که رژیم غذایی تنها برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرند افراد معمولا از این نوع رژیم نه تنها برای کاهش وزن بلکه به منظور درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند.

نمونه رژیم غذایی پروتئین

نمونه رژیم غذایی پروتئین

اگر شما نیز قصد گرفتن این نوع از رژیم های غذایی را دارید و با سازو کار و چگونگی آن آشنایی ندارید و در انتخاب نوع رژیم خود مردد هستید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا تمام اطلاعات لازم در مورد رژیم غذایی پروتئین را دریافت کنید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

چاقی چیست؟

چه عواملی منجر به چاقی می شوند؟

مشکلات و بیماری های ناشی از چاقی چیست؟

به چه دلیلی افراد به لاغری تمایل پیدا می کنند؟

دید افراد به چاقی و لاغری در گذشته و امروز به چه صورت بوده است؟

روش های مرسوم لاغری چیست؟

به چه دلایلی رژیم غذایی اولین روش انتخابی لاغری است؟

رژیم لاغری چیست؟

اصول یک رژیم غذایی موفق چیست؟

جز لاغری، برای چه مواردی می توان از رژیم غذایی استفاده کرد؟

رژیم غذایی چند نوع دارد؟

رژیم پروتئین چیست؟

مزایای رژیم پروتئین چیست؟

منابع غذایی در رژیم پروتئین چیست؟

سازوکار رژیم پروتئین به چه صورت است؟

رژیم پروتئین چند نوع دارد؟

آیا در کنار رژیم پروتئین می توان ورزش کرد؟

یک نمونه رژیم غذایی پروتئین به چه صورت است؟

باید ها و نباید های رژیم غذایی پروتئین به چه صورت است؟

رژیم پروتئین برای چه افرادی مناسب است؟

رژیم پروتئین چه میزان کاهش وزن خواهد داشت؟

در رژیم پروتئین چه نوشیدنی هایی مجاز هستند؟

بهترین روش برای دریافت رژیم پروتئینی اصولی به چه صورت است؟

 

چاقی چیست؟

مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی، چاقی یکی از بیماری های بدن است که در آن بافت چربی به شکل غیرطبیعی و بیشتر از میزان عادی در بدن تجمع پیدا می کند. در زمان تجمع این بافت، بدن شکل اولیه و متناسب خود را از دست داده و در یک یا چند نقطه از بدن دارای برآمدگی هایی می شود که باعث از دست دادن حالت زیبای بدن می شود.

چاقی به عنوان یک معضل

یکی از سوالات پر بحث در مورد چاقی این است که آیا چاقی یک بیماری است یا معضل. برای پاسخ به این مسئله چاقی را از پارامترهای مختلفی بررسی می کنند. در تعریف چاقی به عنوان یک معضل بیشتر به مشکلاتی که چاقی برای زندگی شخصی و روابط اجتماعی فرد به وجود می آورد توجه می شود.

در واقع در اثر چاقی معمولا مشکلاتی مانند کمبود اعتماد به نفس و عدم توانایی در ارتباط اجتماعی به وجود می آید که این مسائل به عنوان یک معضل در ارتباط گیری فرد با دیگران و زندگی شخصی وی تاثیر می گذارد.

با توجه به این تعریف چاقی یک معضل معرفی می شود. هم چنین به عنوان معضل و مشکلی که برای حل و درمان آن نیاز به زمان زیاد و روش های سخت است نیز می توان چاقی را جز معضل هایی که افراد درگیر آن می شوند دانست.

پیشنهاد می کنیم از پست مشاوره غذایی برای لاغری دیدن کنید.

چاقی به عنوان بیماری

در مقابل برخی افراد چاقی را بیماری می دانند. در واقع چاقی ممکن است با بیماری های مختلف همراه بوده و بیماری های متعددی را در بدن به وجود آورد. هم چنین چاقی ممکن است همانند یک بیماری نیازمند دوره های درمانی خاص با دارو و حتی عمل جراحی داشته باشد که به این دلایل می توان چاقی را یک بیماری دانست. از جمله بیماری های ایجاد شده در بدن به خاطر چاقی می توان به مشکلات قلبی، عروقی، برخی از انواع سرطان ها و… اشاره کرد.

روش های تشخیص چاقی

به منظور آغاز اقدامات درمانی برای مقابله و برطرف کردن چاقی نیاز است که میزان اضافه وزن، وزنی که به عنوان وزن نرمال برای فرد شناخته می شود و حتی بازه زمانی مناسب کاهش وزن وی مشخص شود. به این منظور برای تشخیص میزان چاقی و مقدار وزن لازم برای کاهش وزن از روش های مختلفی استفاده می کنند.

اولین روش استفاده از ترازو و وزنه است که تنها میزان وزن فرد را نشان داده و می توان به وسیله آن تغییرات وزنی را محاسبه کرد و به منظور تعیین دقیق میزان چاقی و مقدار لازم کاهش وزن چندان کاربردی نیست.

روش دیگر تشخیص چاقی که علمی تر و دقیق تر است و هم چنین معیاری مناسب برای درک میزان چاقی، به دلیل برخورداری از پارامترهای گسترده مانند قد، استخوان بندی، جنسیت و… است می باشد. در این روش قد مجذور شده و سپس به میزان وزن فرد به کلیوگرم تقسیم می شود.

روش های تشخیص چاقی

روش های تشخیص چاقی

چه عواملی منجر به چاقی می شوند؟

مصرف اصلی و سوخت سلول ها به منظور تامین انرژی و انجام فعالیت ها چربی می باشد. این چربی در صورتی که به مقدار کافی و متناسب با سوخت و ساز سلول ها تامین شود به طور کامل صرف انرژی می شود اما در صورتی که انرژی دریافتی برای متابولیسم از حد سوخت و ساز بدن و مصررف سلول ها بیشتر باشد باقی مانده به صورت بافت چربی در قسمت های مختلف بدن ذخیره سازی می شود که در این حالت چاقی اتفاق می افتد. علل مختلفی ممکن است باعث چاقی شوند.

میزان فعالیت جسمانی

یکی از راه های کمک به افزایش سوخت و ساز بدن افزایش تحرک و فعالیت جسمی بدن است. بسیاری از افراد علی رغم تغذیه مناسب و به اندازه صرفا به این دلیل که تحرک آن ها کمتر از حد عادی است دچار چاقی می شوند. در واقع چون بدن فعالیت خاصی انجام نمی دهد نیازی به انرژی نداشته و در نتیجه همان مقدار غذای عادی نیز به صورت چربی تجمع کرده و فرد را دچار چاقی و اضافه وزن می کند.

افزایش سن

از دیگر مسائلی که باعث چاقی و افزایش وزن فرد می شود افزایش سن می باشد. افزایش سن باعث باعث کاهش توده های عضلانی بدن می شود، همچنین بدن با افزایش سن توانایی سوخت وس از خود را تا حدی از دست می دهد و این مسئله باعث می شود که در صورت عدم تغییر در کالری های دریافتی فرد به اضافه وزن دچار شود. البته تغییر در کالری به منظور تغییر در حجم غذا نیست بلکه باید مواد غذایی مصرفی را با مواد غذایی سالم جایگزین کرد.

ژنتیک

عوامل ژنتیکی و وراثتی در بسیاری از افراد عامل چاقی و اضافه وزن هستند. برخی از خانواده ها به طور ارثی زمینه چاقی را دارند. ژنتیک به شکل های مختلفی می تواند باعث چاقی فرد شود. یکی از حالت های ژنتیکی که در نتیجه آن اضافه وزن اتفاق می افتد کمبود متابولیسم و سوخت و ساز بیماری های ارثی مانند کم کاری تیروئید است که باعث چاقی فرد می شود. از دیگر دلایل ارثی می توان به دمای پایین تر بدن یا فعالیت کمتر آنزیم ها به صورت وراثتی اشاره کرد که این عامل نیز می تواند باعث چاقی افراد شود.

سبک زندگی

بسیاری از اشتباهات در سبک زندگی باعث چاقی و اضافه وزن افراد می شوند. به عنوان مثال افرادی که بیشتر ساعات شب را بیدار بوده و روزها می خوابند معمولا دچار اضافه وزن می شوند به این دلیل که در شب سوخت و ساز بدن پایین تر است و غذای مصرفی دیرتر و به میزان کمتری هضم می شود.

هم چنین افرادی که به دلیل مشغله های زیاد زمانی برای پخت و مصرف غذاهای سالم نداشته و از غذاهای فست فودی و پرچرب برای تغذیه خود استفاده می کنند بیشتر از سایرین دچار چاقی می شوند.

از دیگر عوامل اشتباه در سبک زندگی که چاقی افراد را منجر می شود عادات نامناسب غذایی است. بسیاری از افراد وعده های غذایی اصلی را حذف می کنند که این عامل باعث خوردن غذاهای ناسالم در میان وعده ها و حجم بیشتر در وعده های اصلی می شود.

علل هورمونی

علل هورمونی که ممکن است ناشی از بیماری بوده یا در نتیجه مصرف داروهای خاص در بدن رخ دهند از دیگر عواملی هستند که افراد را به چاقی مبتلا می کنند. علل هورمونی به خصوص در زنان که بازه های مختلف سنی با این مشکلات سروکار دارند بیشتر از مردان باعث چاقی می شود.

به عنوان مثال در دوران بلوغ، بارداری یا یائسگی بیشتر زنان با مقداری اضافه وزن روبرو می شوند که بسته به آمادگی بدنی آن ها این اضافه وزن ممکن است کاهش پیدا کرده یا به چاقی بیشتر منجر شود. مصرف داروهای هورمونی نیز در تغییرات بدن در اثر این مشکل بی تاثیر نیست.

به عنوان مثال برخی افراد به دلیل کمبود هورمون های بدن و تاثیر در زندگی آن ها اقدام به مصرف داروهای هورمونی می کنند. هم چنین ورزشکارانی که برای عضله سازی بهتر اقدام به مصرف داروهای هورمونی می کنند نیز بیشتر از سایر افراد در معرض چاقی می باشند.

علل هورمونی

علل هورمونی

مشکلات و بیماری های ناشی از چاقی چیست؟

چاقی می تواند مشکلات زیادی را در بدن به وجود بیاورد. البته چاقی خود یک مشکل است که باعث تغییرات زیاد در سبک زندگی فرد می شود اما اصلی ترین معضل این مشکل بیماری هایی است که در اثر چاقی در بدن افراد به وجود می آید. این بیماری ها به دو صورت در بدن بروز می کنند یا فرد پیش زمینه آن ها را داشته و چاقی تنها با تشدید آن ها باعث بروز بیماری می شود یا در اثر چاقی و تغییرات بدن این بیماری به وجود می آید.

مشکلات و بیماری های ناشی از چاقی چیست؟

مشکلات و بیماری های ناشی از چاقی چیست؟

بیماری های قلبی

از جمله مشکلات مهمی که بیشتر افراد چاق را درگیر خود می کند بیماری های قلبی می باشند. بیماری های قلبی به چند شکل مختلف بروز پیدا می کنند که جدی ترین آن ها سکته قلبی ناشی از چاقی یا اضافه وزن است که به دلیل تجمع بافت چربی در اطراف قلب رخ می دهد.

در بیماری های قلبی به این صورت بافت چربی اطراف قلب باعث تنگ شدن و گرفتگی ماهیچه های قلبی شده و در نتیجه این عامل خون رسانی و پمپاژ قلب با مشکل مواجه می شود. هم چنین با گرفتگی رگ ها به دلیل تجمع چربی نیز ممکن است خون رسانی با مشکل مواجه شود که در نتیجه آن افزایش یا کاهش فشار خود به مقدار زیاد رخ دهد.

دردهای مفصلی

دردهای مفصلی از دیگر مشکلات چاقی هستند که در افراد مسن و افرادی که اضافه وزن آن ها بالاست بیشتر و شدیدتر دیده می شوند. دردهای مفصلی معمولا به دلیل فشار زیادی که به ناحیه مفاصل وارد شده و باعث از بین رفتن لایه غضروفی بین مفاصل می شود اتفاق می افتند.

در نتیجه این امر استخوان ها در ناحیه مفصل دچار سایش شده که این سایش دردهای شدید را به وجود می آورد. دردهای مفصلی با کاهش به موقع وزن تا حد زیادی تسکین پیدا می کنند. درد مفاصل در افرادی که به چاقی دچار هستند بیشتر در ناحیه کمر و زانوها رخ می دهد و این نواحی را به خود درگیر می کند.

نقرس

نقرس که یک بیماری استخوانی ناشی از چربی و اوره بالا در بدن است نیز در اثر چاقی بروز پیدا کرده یا تشدید می شود. بیشتر افرادی که به نقرس مبتلا هستند از دردهای استخوانی به خصوص درد در ناحیه انگشتان پا شکایت می کنند. این درد در برخی مواقع به حدی می رسد که فرد امکان پوشیدن هیچ کفش جلو بسته ای را ندارد یا در زمان استفاده از آن ها با ساعت ها درد مواجه می شود.

سرطان

برخی از انواع سرطان ها ممکن است در اثر چاقی رخ دهند. به خصوص سرطان هایی که با چربی در ارتباط بوده بیشتر احتمال بروز دارند. به عنوان مثال سرطان سینه به خصوص در زنان بعد از دوران یائسگی در صورت چاقی حتما بروز می کند که به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از این دوره خاص و هم چنین افزایش چربی بدن می باشد. سرطان هایی مثل سرطان روده یا معده نیز در اثر چاقی امکان پذیر است که علاوه بر چربی به دلیل سبک تغذیه اشتباه افراد چاق بروز پیدا می کند.

دیابت

از دیگر بیماری هایی که بیشتر افراد چاق را درگیر می کند دیابت، به خصوص دیابت نوع ۲ است. در دیابت نوع ۲ که بدن نسبت به انسولین تولیدی مقاوم می شود چاقی می تواند تشدید کننده اثرات بیماری باشد. به عنوان مثال قند را بالاتر برده یا در صورت شرایط خاص مانند بارداری باعث سقط جنین شود.

تنگی نفس

مشکل دیگر در افراد چاق تنگی نفس است. تنگی نفس به خصوص در هنگام خواب مشکل بیشتر افرادی است که به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند. تنگی نفس ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که اصلی ترین آن ها فشار به شش و ریه ها و هم چنین اختلال در اکسیژن رسانی به دلیل گرفتگی عروق می باشد.

تنگی نفس

تنگی نفس

به چه دلیلی افراد به لاغری تمایل پیدا می کنند؟

خطرات و مشکلات ناشی از چاقی کم نیستند و ممکن است در افراد مختلف با سبک زندگی و ویژگی های بدنی مختلف انواعی از مشکلات بروز پیدا کنند که تنها راه حل درمان و برطرف کردن آن ها لاغری و کاهش وزن است. البته این مشکلات فقط بیماری نیستند بلکه در برخی مواقع چاقی باعث مشکلات زیاد در زندگی شخصی فرد می شود که تنها راه حل آن لاغری و کاهش وزن می باشد.

کسب سلامتی

همان طور که گفته شد چاقی می تواند بیماری های مختلفی را در بدن به وجود بیاورد. آسیبی که چاقی به سلامت فرد می زند تنها در حد بروز بیماری ها نیست و گاهی اوقات این آسیب به حدی جدی می شود که فرد به مشکلاتی مانند کما، سکته قلبی یا مغزی و در نهایت در برخی افراد به مرگ بیمار منجر می شود.

با توجه به جدیت این موضوع یکی از اصلی ترین دلایل برای کاهش وزن و لاغری کسب سلامتی است. به خصوص در افرادی که بیماری در آن ها بروز کرده است کسب سلامتی اولویت بیشتری داشته و نسبت به لاغری و کاهش وزن باید روند جدی تری را طی کنند.

کسب زیبایی

از دیگر عواملی که افراد را به کاهش وزن متمایل می کند کسب زیبایی می باشد. در اثر تجمع چربی و چاقی بدن فرد حالت ناموزون پیدا می کند. در واقع انباشت چربی در قسمت های مختلف باعث برآمدگی آن ناحیه می شود که در هر فرد شکل خاصی را به خود می گیرد.

به عنوان مثال در برخی افراد چاقی در پایین تنه بروز می کند که باعث دو سایزه شدن آن ها شده و علاوه بر ظاهر نازیبا باعث مشکل در پیدا کردن لباس مناسب می شود. این افراد برای کسب زیبایی و حل مشکلات خود باید وزن اضافه را کاهش داده و به سایز و اندام ایده آل برسند.

بهبود اعتماد به نفس

تغییرات ظاهری تاثیر زیادی در بهبود اعتماد به نفس افراد دارد. بسیاری از افراد چاق به دلیل فیزیک خاص بدنی خود تمایلی به خروج از منزل و حضور در اجتماع ندارند یا در صورت خروج از منزل نیز تلاشی برای ارتباط گیری با سایرین ندارند. ادامه دار شدن این روند مشکلات زیادی را به وجود می آورد که اصلی ترین آن ها انزوا و کاهش عزت نفس فرد است که در موارد حاد به افسردگی نیز منجر می شود.

بهبود اعتماد به نفس

بهبود اعتماد به نفس

دید افراد به چاقی و لاغری در گذشته و امروز به چه صورت بوده است؟

در گذشته دید افراد نسبت به چاقی مانند امروز نبود و چاقی این تنها یک معضل و مشکل اجتماعی بزرگ نبود بلکه از آن به عنوان یک موهبت و امتیاز یاد می کردند.

چاقی در قدیم

دیده جامعه در زمان‌های قدیم نسبت به افراد چاق به این صورت بود که این افراد به دلیل برخورداری از اندام و هیکل بزرگتر توانایی بیشتری در انجام کارها داشته و هم از نظر قدرت بدنی و هم از نظر انرژی انجام کار توانمندی های بالاتری نسبت به افراد لاغر دارند

همچنین در مورد زنان نیز دیده گذشتگان نسبت به زنان چاق به این صورت بود که این گروه توانایی بهتر و بیشتری در بارداری داشته و همچنین نوزادانی که زنان چاق به دنیا می آورند نسبت به نوزادان زنان لاغر از سلامتی بیشتری برخوردار بوده و نوزادان درشت تر و زیبا تر هستند.

تصور عموم در گذشته اینگونه بود که زنان چاق می توانند جنین را در ایمنی بیشتری داخل رحم نگه دارند به همین دلیل چاق این تنها یک مسلمان نبود بلکه افراد چاق ارزشمند تر و هر چقدر چاقی بیشتر سلامت فرد نیز بیشتر تصور می شد.

چاقی در دنیای امروز

امروزه ما اینگونه نیست و مسائل مختلفی اثبات کرده که وضعیت چاقی بسیار خطرناک است و افراد دیگر دچار این مشکل هستند زمینه و احتمال آسیب های دیگر را نیز دارا می باشند. در مورد افراد چاق دیده جامعه امروزی دیده مناسبی نیست و در بسیاری از مشاغل افراد چاق به دلیل فیزیک بدنی خاص استخدام نمی شوند.

این مسئله دلایل مختلفی دارد اولین دلیل این است که چاقی در گذشته به دلیل مصرف غذاهای سالم اتفاق می‌افتاد اما چاقی های امروزه ناشی از از غذاهای ناسالم هستند که این مسئله باعث بروز بیماریها می شود در نتیجه چاقی های امروز چاقی های سالمی نیستند و تنها زمینه ساز مشکلات مختلف می باشند.

از طرف دیگر دانش پزشکی اثبات کرده که زنان چاق نه‌تنها قدرت باروری بیشتری نداشته بلکه در بعضی موارد به دلیل چاقی امکان باروری و بارداری در این زنان وجود ندارد و بسیاری از زنانی که به دلیل مشکلات نازایی به پزشک زنان مراجعه می کنند و دچار مشکل چاقی هستند به عنوان اولین راه درمان باید وزن اضافه خود را کاهش دهند.

البته صنعت مد نیز در دید جامعه امروزی نسبت به چاقی و تمایل افراد به لاغری بی‌تأثیر نیست. امروزه صنعت و معدن بیشتر و تولیدات خود را برای افراد دارای سایز نرمال ارائه می کند و همچنین در معرفی و تبلیغات بیشتر از افراد لاغر استفاده می شود که این مسئله باعث تمایل افراد به کاهش وزن می گردد

همچنین ثابت شده که افراد چاق زودتر از سایرین خسته شده و انرژی کار کردن را از دست می دهند که این مسئله نیز از دیگر دلایلی است که دید جامعه امروزی نسبت به افراد چاق مناسب نیست.

چاقی در دنیای امروز

چاقی در دنیای امروز

روش های مرسوم لاغری چیست؟

هنگامی که صحبت از لاغری و کاهش وزن به میان می‌آید روش های مختلفی بیان می شود که برخی از آن ها پایه و اساس علمی داشته و برخی به صورت خودسرانه و بدون دقت علمی طراحی شده اند. امروزه برای درمان و مبارزه با چاقی راه های مختلفی به وجود آمده که تنها برخی از آنها می توانند افراد را به نتیجه دلخواه خود برسانند.

رژیم لاغری

اولین و رایج ترین روش برای کاهش وزن رژیم لاغری است که در بیشتر مواقع پاسخ مثبت داده اما در صورتیکه بر پایه و اساس علمی و با استفاده از دانش و اطلاعات کامل تنظیم شود. یک رژیم نامناسب ویژگی های مختلفی داشته که این ویژگی ها باعث می شوند رژیم نتیجه مناسب داشته و فرد را به خواسته خود برساند.

امروزه رژیم های زیادی وجود دارند که بسته به وضعیت افراد و همچنین با شرایط مختلف و میزان کاهش وزن های مختلف در یک بازه زمانی مشخص طراحی شده اند اما نکته مهمی که درمورد این رژیم ها وجود دارد این است که تمام رژیم ها برای تمام افراد قابل انجام نیستند و فرد تنها باید با توجه به فیزیک و شرایط بدنی خود و همچنین زیر نظر یک متخصص رژیم مناسب را دریافت کند.

فعالیت های ورزشی

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد تحرک و فعالیت‌های بدنی تا حد زیادی سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و باعث کاهش وزن افراد می شود اما در مورد فعالیت های ورزشی استفاده تنها از آنها کافی نیست و به خصوص برای افرادی که به چاقی دچار شدند فعالیت های ورزشی باید در کنار یک رژیم غذایی مناسب انجام شود.

بسیاری از افراد به تصور اینکه تنها با ورزش کردن می تواند وزن خود را کاهش دهند به سراغ تمرینات و فعالیت های ورزشی مختلف می روند اما این تمرین ها به تنهایی پاسخ نداده و فرد برای کاهش وزن نیاز به تغییرات در کالری دریافتی خود نیز دارد.

داروهای لاغری

از دیگر روش های مرسوم برای لاغری و کاهش وزن می توان به استفاده از داروهای لاغری استفاده کرده هم به صورت قرص و دارو و هم به صورت دمنوش های گیاهی تولید شده اند. نکته مهمی که در مورد استفاده از این موارد وجود دارد این است که همانند ورزش کردند بدون تغییر در رژیم غذایی و سبک تغذیه نمیتوان از مصرف داروها و قرص های لاغری به تنهایی نتیجه گرفت.

همچنین در بسیاری از موارد عدم تغییر در سبک تغذیه در کنار استفاده از دمنوش ها و قرص های لاغری می تواند مشکلات زیادی مانند زخم معده یا رفلاکس های شدید معده را به وجود بیاورد.

داروهای لاغری

داروهای لاغری

به چه دلایلی رژیم غذایی اولین روش انتخابی لاغری است؟

رژیم غذای اولین روش انتخابی برای لاغری در افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند همچنین بسیاری از افرادی که قصد دارند یک سبک زندگی سالم را برای خود انتخاب کرده و هم از اندام و هم از سلامت خود محافظت کنند به عنوان اولین قدم یک رژیم غذایی سالم را برای خود انتخاب می کنند. رژیم غذایی به دلایل مختلف جز روش های پرطرفدار برای کاهش وزن است.

کم هزینه بودن

بسیاری از روشهای لاغری و کاهش وزن هزینه زیادی می برند و برای انجام آنها نیاز به صرف هزینه بالا و تلاش زیاد است به عنوان مثال برای استفاده از داروهای لاغری هزینه زیادی برای خرید دارو ها احتیاج است در حالی که رژیم غذایی نیازی به این میزان هزینه نداشته و در بیشتر موارد تنها با تغییر در حجم غذا ها و نوع غذا های دریافتی کاهش وزن لاغری اتفاق می افتد. از این نظر رژیم غذایی یک روش اقتصادی برای لاغری و کاهش وزن می باشد.

تنوع

بیشتر روش های لاغری و کاهش وزن روش هایی هستند که تنوع بالایی نداشت و خیلی زود خسته کننده می شوند این عامل دلیل بسیاری از شکست ها در برنامه های مختلف لاغری و کاهش وزن می باشد در حالی که رژیم‌های غذایی انواع مختلفی داشته و فردی می‌تواند بسته به علاقه مندی های خود و همچنین در زمان های مختلف بسته به مقاومت بدنی نوع خاصی از رژیم را برای کاهش وزن انتخاب کند.

بازگشت وزن

در صورت لاغری با استفاده از روش های مختلف مانند ورزش کردن یا استفاده از داروهای لاغری بعد از یک دوره مصرف یا عدم انجام روش مقداری از وزن یا تمام وزن از دست رفته باز می گردد در حالی که رژیم های غذایی این طور نیست و بعد از لاغری و کاهش وزن می توان با استفاده از یک رژیم تثبیت که در بسیاری از مواقع تنها با محاسبه کالری دریافتی نسبت به فعالیت بدنی قابل انجام است وزن خود را در محدوده ثابت و ایده‌آل نگه داشت.

سادگی

روش انجام رژیم های غذایی بسیار ساده است و تنها با ایجاد تغییرات در سبک غذا خوردن و در بعضی موارد با تغییر در حجم غذاها می‌توان به کاهش وزن و لاغری دست پیدا کرد در حالیکه روش‌های دیگر لاغری این طور نیست و معمولاً به سادگی قابل انجام نیستند به عنوان مثال برای ورزش کردن نیاز به یک زمان مشخص در روز برای انجام فعالیت های ورزشی می باشد و در صورتی که فرد در منزل خود امکان ورزش نداشته باشد نیاز به یک زمان مشخص و بیشتر برای مراجعه به باشگاه است که برای تمام افراد امکان پذیر نیست.

سادگی

سادگی

رژیم لاغری چیست؟

تمام افراد در طول روز یک برنامه مشخص غذایی دارند افرادی که این برنامه غذایی را بدون مراجعه به پزشک انتخاب می‌کنند نیز به عنوان یک روش روتین و روزمره برنامه خاص را پیگیری می‌کند که ممکن است اصلاً در جریان این امر نباشند. به عنوان مثال بسیاری از افراد یک برنامه مشخص و هفتگی برای تهیه غذای خود دارند که در آخر هفته مواد غذایی مشخص برای آشپزی در طول یک هفته خریداری شده تا مطابق برنامه پخت و پز انجام شود.

رژیم غذایی

با توجه به توضیحات گفته شده رژیم غذایی همان برنامه ای است که به طور روزانه مورد مصرف قرار می گیرد در واقع تمام غذاهایی که در طول یک روز مصرف می شود رژیم غذایی فرد را تشکیل می‌دهد. در تعریف دقیق و علمی تر اما رژیم غذایی را می توان اینگونه تعریف کرد که رژیم غذایی یک برنامه است که از طریق آن حجم و نوع غذای مورد نیاز فرد در طول یک شبانه روز مشخص میشود.

به شکلهای مختلفی می توان این رژیم یا برنامه غذایی را برای خود تنظیم کرد که آسان ترین روش آن مراجعه به یک متخصص تغذیه و دریافت رژیم از طریق وی است. با این حال بسیاری از افراد در ابتدا اقدام به دریافت رژیم‌های خودسرانه می کنند که این مسئله ممکن است مشکلات مختلفی را در بدن فرد به وجود بیاورد که بارزترین آنها مشکل معده و بخصوص زخم معده می باشد.

اهمیت رژیم غذایی

بر خلاف تصور عموم رژیم غذایی تنها برای کاهش وزن لاغری مورد استفاده قرار می گیرد رژیم را می توان برای تثبیت وزن و حتی درمان و کنترل بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار داد. بسیاری از بیماری هایی که ناشی از تغذیه نامناسب بوده یا در اثر تغذیه نامناسب ممکن است شدت پیدا کرده به مرحله مزمن برسد با استفاده از یک رژیم غذایی خوب قابل درمان و کنترل می باشند.

همچنین بسیاری از جراحی های افراد به خصوص جراحی های معده نیاز به یک رژیم غذایی مناسب بعد از انجام جراحی دارند که فرد از طریق آن زودتر به سلامت و بهبودی دست پیدا کند. به عنوان مثال بعد از جراحی کیسه صفرا و برداشتن آن بیشتر پزشکان یک رژیم غذایی کم چربی را به بیمار توصیه می کنند.

اهمیت رژیم غذایی

اهمیت رژیم غذایی

اصول یک رژیم غذایی موفق چیست؟

کارشناسی های غذایی مختلفی وجود دارند که می توان آنها را از منابع مختلف مانند اینترنت یا حتی مراجعه به پزشک دریافت کرد اما تمام این رژیم ها نتیجه بخش نبوده و فرد را به هدف خود نمی رسانند. یک رژیم خوب ویژگی های مختلفی داشته که در صورت طراحی بر پایه این ویژگی ها نتیجه گیری از آن قطعی تر میشود.

برخورداری از تمام گروه های غذایی

بر خلاف تصور عموم که برای گرفتن یک رژیم نتیجه بخش باید بعضی از گروههای غذایی به طور کامل حذف شوند در یک رژیم خوب نه تنها گروه غذایی حذف نشده بلکه تمام گروه ها حتی قند و شیرینی نیز در نوع سالم و به میزان کم خطر وجود دارند.

به عنوان مثال در رژیم هایی مانند رژیم پروتئین که مصرف مواد کربوهیدرات دار مانند قندو شیرینی باید کاهش پیدا کند می توان با جایگزین هایی مانند استویا نیاز بدن به این مواد را تا حد زیادی برطرف کرد. بنابراین در یک رژیم خوب هیچ کدام از گروه های غذایی حذف شده بلکه با مواد غذایی سالم جایگزین می شود.

در دسترس بودن

از دیگر ویژگی‌های یک رژیم اصولی و نتیجه‌بخش در دسترس بودن تمام مواد غذایی موجود در رژیم است. بسیاری از رژیم ها به گونه‌ای تهیه می‌شود که مواد موجود در آن را نمی توان در هر فصل تهیه کرد به عنوان مثال برخی میوه ها و سبزیجات تنها در یک فصل خاص رشد کرده و به سادگی قابل خرید هستند که در صورت قرار دادن آنها در رژیم سایر فصول فرد با آماده سازی آن به مشکل بر می خورد بنابراین در یک رژیم اصولی این نکته که مواد موجود در رژیم برای تمام افراد بسته به فصل و توانایی اقتصادی و همچنین موقعیت منطقه زندگی قابل خرید باشد در نظر گرفته می شود.

شخصی بودن

یک رژیم خوب رژیمی است که کاملا مطابق با وضعیت یک فرد و به طور شخصی طراحی شود. در واقع همانطور که اثر انگشت در هر فرد شخصی و متعلق به همان فرد است و وضعیت بدنی هر فرد نیز با دیگران تفاوت دارد و برای ایجاد تغییر در آن نیاز به یک روش کاملا متفاوت با سایرین است.

این مسئله ممکن است در حجم غذا های دریافتی یا حتی نوع آنها در رژیم لحاظ شود. بسیاری از پزشکان برای ارائه یک رژیم اصولی به بیماران خود ابتدا آزمایش‌های مختلفی را از آنها دریافت می‌کنند که بعد از مشاهده نتیجه آزمایش ها و بررسی وضعیت بدنی بیمار اقدام به طراحی یک رژیم شخصی و کاملا مطابق با وضعیت بیمار می کنند.

ساده بودن تهیه

یک رژیم غذایی نباید غذاهای پیچیده و سخت داشته باشد تا در تهیه آنها مشکلی ایجاد نشود. ایراد بزرگ بسیاری از رژیم های غذایی این است که غذاهایی را در برنامه خود ارائه می کنند که امکان تهیه آنها برای تمام افراد وجود ندارد در حالی که رژیم های خوب ساده ترین غذا ها که جز مصرف روزانه افراد هستند را در خود جای می‌دهند.

ساده بودن تهیه

ساده بودن تهیه

رژیم غذایی چند نوع دارد؟

با توجه به اینکه افراد سبک زندگی مختلفی داشته و از نظر وضعیت بدنی با هم متفاوت هستند و رژیم های غذایی باید انواع مختلفی داشته باشند که برای تمام افراد قابل انجام بوده و متناسب با وضعیت هر فرد نوع مناسب آن قابل انتخاب باشد.

رژیم های گیاهی

اولین گروه از افراد افرادی هستند که در سبک غذایی خود به دلایل مختلف از فرآورده‌های گوشتی استفاده نمی کنند این افراد انواع مختلفی داشته و برخی از آنها تنها از گوشت استفاده نمی‌کنند و سایر فرآورده های حیوانی مانند تخم مرغ و لبنیات را مصرف می‌کنند اما برخی از آنها به طور کل هیچ فراورده گوشتی و حیوانی مصرف نکرده و تنها از گیاهان تغذیه می کنند. رژیم گیاهخواری برای این گروه از افراد وجود دارد که متناسب با نوع سبک تغذیه فرد می توان در آن تغییراتی را حاصل کرد.

رژیم کم کالری

از دیگر انواع رژیم های غذایی رژیم کم کالری است که در آن تمام گروههای غذایی وجود داشته اما با کنترل و در نظر گرفتن کالری مورد نیاز روزانه فرد قرار داده می شوند. به عنوان مثال برخی از افراد نیاز به ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری در روز برای کاهش وزن خود دارند که برنامه غذایی متناسب این افراد به گونه ای طراحی می شود که همین میزان کالری در روز توسط غذاهای مصرفی آنها دریافت شده اما فرد احساس گرسنگی نکند.

رژیم کم کربوهیدرات

رژیم های کم کربوهیدرات یا بدون کربوهیدرات از دیگر انواع رژیم های غذایی هستند که در آنها مصرف کربوهیدرات به شدت کاهش پیدا کرده یا در برخی موارد به صفر می‌رسد در این شرایط فرد با استفاده از چربی خود بدن انرژی لازم برای فعالیت های روزمره را کسب می‌کند که این عامل منجر به چربی سوزی و کاهش وزن می شود.

رژیم پروتئین

از دیگر انواع رژیم های غذایی رژیم پروتئین است که در آن ممکن است از پروتئین های گوشتی استفاده شده یا به طور کل انواع پروتئین ها چه گیاهی و چه گوشتی مورد استفاده قرار گیرند.

رژیم بیماری

با توجه به نوع بیماری و وضعیت سلامتی فرد نیز رژیم های مختلفی وجود دارد که در آن تنها از موادی استفاده می شود که با وضعیت بیماری فرد تطابق داشته باشد. به عنوان مثال افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند رژیم کم چربی برای آن ها مناسب است.

رژیم بیماری

رژیم بیماری

رژیم پروتئین چیست؟

همان طور که گفته شد رژیم های غذایی انواع مختلفی دارند که تنوع در آن ها به دلیل تنوع در سبک زندگی افراد است. بسیاری از رژیم های غذایی در کنار کاهش وزن تلاش می کنند به سلامت فرد نیز کمک کرده و غذاهایی را که بتواند این امر را بهبودی بخشد در خود داشته باشند.

ارزش غذایی پروتئین

پروتئین یکی از مواد غذایی است که به دلیل ویژگی های خاص خود فواید زیادی در بدن دارد. از جمله فواید مهم پروتئین می توان به حفظ بهتر وضعیت بدن از نظر استخوان و ماهیچه ها اشاره کرد. پروتئین ها عمده ترین ماده تشکیل دهنده استخوان و مفاصل هستند و کمبود آن ها مشکلات زیادی را در این بخش از بدن به وجود می آورد هم چنین برای تقویت استخوان استفاده از پروتئین ضروری است.

البته این تنها فایده پروتئین نیست و از این ماده به دلایل دیگری مانند تناسب اندام و هم چنین ثابت کردن میزان قند خون نیز استفاده می کنند. سنتز های پروتئینی در بدن هم چنین می توانند سوخت و ساز بدن و فعالیت سلول ها را افزایش داده و باعث جوانسازی پوست شوند که در اثر افزایش سن و کاهش این امر می توان با تغذیه مواد پروتئینی تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کرد.

تعریف رژیم پروتئین

رژیم پروتئین که به یکی از رژیم‌های بسیار پرطرفدار امروزه تبدیل شده بیشتر از هر چیز در زمینه کاهش وزن تلاش می کنند. در این رژیم از مواد پروتئینی بیشتر از سایر گروه‌های غذایی استفاده می‌شود و در برخی از انواع آن تنها گوشت و فراورده هایی که در آنها پروتئین بیشتر از سایر مواد غذایی است مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به اینکه پروتئین نسبت به سایر مواد غذایی از ارزش نسبتا بالاتری برخوردار است رژیمی که بر پایه این ماده غذایی طراحی شده باشد برای کاهش احساس گرسنگی و افزایش سیری افراد مفیدتر است. این رژیم به خصوص برای افرادی که با تمام انواع گوشت‌ها به خصوص گوشت قرمز میانه بهتری دارند کاملا مناسب است.

رژیم پروتئین و میزان این ماده

پروتئین معمول و مصرفی روزانه بسیاری از افراد چیزی حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد برنامه غذایی را تشکیل می دهد. این پروتئین ممکن است با مصرف گوشت و فرآورده های گوشتی در طول روز مصرف شود که بیشترین میزان آن بعد از گوشت با تخم مرغ و پنیر به دست می آید.

در رژیم پروتئین مصرف این ماده غذایی بیشتر شده و تا حدی است که در بسیاری از موارد مواد غذایی پروتئینی جایگزین سایر مواد غذایی می شوند تا به بدن کمک کنند به جای مصرف قند و چربی غذا به منظور سوخت و ساز و کسب انرژی از چربی خود بدن استفاده کند.

رژیم پروتئین و میزان این ماده

رژیم پروتئین و میزان این ماده

مزایای رژیم پروتئین چیست؟

هنگامی که افراد قصد لاغری و کاهش وزن به وسیله رژیم غذایی را دارند روشی را ترجیح می دهند که در آن کاهش وزن و لاغری در سرعت بیشتر و میزان بالاتری اتفاق بیفتد. به خصوص پیش از مراسم های مهم افرادی که دارای چاقی هستند همواره به دنبال روش هایی هستند که با آن بتوانند بیشترین حد وزن را در مدت کوتاه کاهش دهند. یکی از این رژیم ها رژیم پروتئین است که کاربردها و مزایای مختلفی دارد.

سیری بیشتر و طولانی تر

یکی از مهم ترین مزایای رژیم پر پروتئین احساس سیری بیشتر و طولانی تر است. با توجه به این که بدن برای هضم و تجزیه مواد غذایی پروتئینی مانند گوشت و تخم مرغ مدت زمان بیشتری نیاز دارد افرادی که این مواد را در رژیم روزانه خود مصرف می کنند دیرتر از سایرین احساس گرسنگی کرده و به خوردن غذا نیاز پیدا می کنند.

سادگی انجام

برخلاف بسیاری از رژیم ها که تنوع مواد غذایی آن ها بسیار بالاست و برای آماده سازی غذاهای موجود در این رژیم ها باید زمان و روش خاصی را استفاده کرد در رژیم های پروتئین از همان مواد گوشتی و تخم مرغی روزانه و به همان شیوه آماده سازی روزمره می توان استفاده کرد و تنها باید از موادی که دارای کربوهیدرات بالا یا قند زیاد بوده و باعث می شود که بدن به جای مصرف چربی و سوزاندن آن از قند و کربوهیدرات استفاده کند کمتر استفاده شود.

لاغری سریع

از دیگر مزایای مهم رژیم پروتئین می توان به لاغری سریع و زیاد از طریق این رژیم اشاره کرد. بسیاری از افرادی که این رژیم را برای کاهش وزن خود انتخاب می کنند از همان هفته اول کاهش وزن را به طور مشهود احساس می کنند که این امر به خصوص برای افرادی که به دلیل کم انگیزه و اراده بودن خیلی زود رژیم های غذایی خود را نیمه کاره می گذارند روشی بسیار مناسب برای کاهش وزن است. هم چنین افرادی که زود از روش های لاغری خسته می شوند می توانند با استفاده از رژیم پروتئین در کوتاه ترین زمان پیش از خستگی و نیمه کاره گذاشتن رژیم به وزن ایده آل خود دست پیدا کنند.

افزایش قدرت بدنی

با توجه به ساختار پروتئین این ماده می تواند قدرت بدنی را افزایش دهد. به همین دلیل افرادی که به دنبال یک روش لاغری مناسب هستند اما این روش را در کنار فعالیت های بدنی مانند مشاغل سنگین یا ورزش کردن نیاز ندارند می توانند با استفاده از رژیم پروتئین تا حد زیادی انرژی و قدرت بدنی خود برای فعالیت های سنگین را کسب کنند. پروتئین و رژیم حاوی آن هم چنین می تواند ماهیچه سازی بدن را بهبود بخشد و اندامی موزون را برای فرد به وجود بیاورد.

افزایش قدرت بدنی

افزایش قدرت بدنی

منابع غذایی در رژیم پروتئین چیست؟

منابع غذایی و موادی که در رژیم پروتئین مصرف آن ها مجاز است بسته به نوع رژیم موارد مختلفی را شامل می شوند. در رژیم های پروتئین مواد غذایی مصرفی بیشتر موادی هستند که در آن ها پروتئین بیشتر از سایر مواد وجود دارد.

گوشت

در رژیم پروتئین انواع مواد گوشتی جز منابع اصلی غذایی در رژیم می باشند. به خصوص گوشت های بدون چربی بیشتر از سایر مواد غذایی حاوی پروتئین به میزان بالا هستند. با مصرف گوشت های بدون پروتئین می توان تامین پروتئین بدن را بدون دریافت چربی انجام داد. در تامین پروتئین بهتر است از گوشت سفید بیشتر استفاده کرد چون گوشت سفید به خصوص مرغ بدون پوست چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز داشته اما تامین پروتئین آن به همان اندازه گوشت قرمز است. هم چنین ماهی به عنوان یک منبع پروتئینی خوب کم چربی می تواند در رژیم های پروتئینی مورد استفاده قرار گیرند.

تخم مرغ

از دیگر مواد غذایی مناسب برای رژیم های پروتئین می توان به تخم مرغ اشاره کرد. تخم مرغ منبع بسیار مناسبی از پروتئین است که به دلیل تنوع بالا در تهیه می توان آن را به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار داد. هم چنین در هر وعده می توان تخم مرغ را به شکلی خاص مصرف کرد. به عنوان مثال تخم مرغ را در وعده صبحانه می توان به شکل آب پز یا نیم رو و در وعده ناهار می توان آن را به صورت املت و… استفاده کرد. البته چون زرده تخم مرغ حاوی کلسترول است بهتر است میزان استفاده از سفیده بیشتر از زرده باشد.

سبزیجات

سبزیجات به خصوص سبزیجات برگ سبز بیشتر از سایر سبزیجات برای رژیم های پروتئین مناسب است. در واقع هر کدام از سبزیجاتی که در آن ها کربوهیدرات صفر یا کمترین میزان را داشته باشد برای استفاده در انواع رژیم های پروتئینی مناسب هستند.

لبنیات

جز شیر و ماست که کربوهیدرات آن ها بالا است می توان از سایر لبنیات در رژیم پروتئین استفاده کرد. در واقع چون در رژیم های پروتئینی کاهش وزن باید با سوزاندن چربی خود بدن انجام شود بهتر است در آن از مواد کربوهیدراتی کمتر استفاده کرد یا به طور کامل مصرف نشود.

لبنیات

لبنیات

تا اینجا با مبحث منابع غذایی در رژیم پروتئین چیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه رژیم غذایی پروتئین با ما همراه باشید.

سازوکار رژیم پروتئین به چه صورت است؟

افرادی که به مصرف گوشت و فرآورده های گوشتی علاقه مند هستند بیشتر از سایرین با رژیم پروتئین ارتباط برقرار کرده و این رژیم برای آن ها انتخاب مناسب تری می باشد. به خصوص افرادی که به دنبال لاغری سریع و آسان هستند می توانند با رژیم پروتئین به این امر در مدت زمانی کوتاه دست پیدا کنند.

سازو کار رژیم پروتئین

به منظور کسب انرژی بدن و نیروی لازم برای انجام فعالیت های روزمره بدن از غذاهای مصرفی استفاده می کند. در صورتی که در غذاهای مصرفی قند و کربوهیدرات وجود داشته باشند به دلیل ساختار ساده تر و استفاده راحت تر ابتدا سوزانده شده و به مصرف سلول ها می رسند. در صورتی که قند و کربوهیدرات در تمام وعده ها استفاده شود بدن به جای سوزاندن چربی ها برای کسب انرژی از این مواد استفاده می کند و لاغری اتفاق نمی افتد.

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند و قصد دارند که چربی های بدن را در مدت کوتاهی از بین ببرند می توانند با انجام و انتخاب رژیم پروتئین خیلی زود به این امر دست پیدا کنند. کربوهیدرات مصرفی در رژیم پروتئین بسیار کم است و چون بدن برای سوخت و ساز و انجام فعالیت های در طی روز نیاز به انرژی دارد این انرژی را از طریق سوزاندن چربی خود بدن دریافت می کند که کمک می کند فرد کاهش وزن پیدا کرده و دچار لاغری شود.

شروع رژیم پروتئین

به منظور شروع رژیم پروتئین ابتدا باید به یک متخصص در این زمینه مراجعه کرد. هم چنین تحقیق در مورد این رژیم و مشاهده یک نمونه رژیم غذایی پروتئین پیش از اقدام به شروع این رژیم می تواند در شروع راحت تر و ادامه این رژیم کمک کننده باشد.

برای شروع این رژیم بعد از دریافت برنامه غذایی باید مواد غذایی متناسب با رژیم آماده سازی شده و با موادی که مصرف آن در رژیم ممنوع یا محدود است جایگزین شوند. این عمل با خریداری مواد غذایی قابل انجام است. در روزهای ابتدایی رژیم غذایی پروتئین بهتر است از گوشت های سفید بیشتر از گوشت قرمز استفاده کرد تا بدن به مصرف پروتئین عادت کند و سپس موادی که چربی آن ها بیشتر است را به مرور وارد برنامه غذایی کرد.

شروع رژیم پروتئین

شروع رژیم پروتئین

تا اینجا با مبحث سازوکار رژیم پروتئین به چه صورت است آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه رژیم غذایی پروتئین با ما همراه باشید.

رژیم پروتئین چند نوع دارد؟

رژیم های غذایی براساس ویژگی های بدن فرد تغییرات پیدا می کنند. رژیم های پروتئینی نیز انواع مختلف دارند که بسته به ویژگی های مختلف بدنی می توان نوع آن را انتخاب کرد.

رژیم کتوژنیک

یکی از انواع رژیم های پروتئین رژیم کتوژنیک است که در آن میزان کربوهیدرات بسیار کم یا صفر و پروتئین بیشتر است. در رژیم کتوژنیک برای مدت زمان مشخص، حدودا ۲۸ روز از هیچ گونه کربوهیدراتی استفاده نشده و به جای آن از مواد غذایی پرچرب و پروتئینی استفاده می شود.

مواد غذایی مناسب برای این رژیم شامل انواع سبزیجات بدون کربوهیدرات مانند کاهو، کلم، اسفناج، پنیر پرچرب، دانه های پرچرب روغنی مانند آفتابگردان، گردو یا بادام و هم چنین انواع گوشت ها هستند. بهتر است از مواد کم چربی مانند لبنیات کم چرب، شیر و ماست و هم چنین حبوبات و غلات در این رژیم استفاده نشود تا کاهش وزن و لاغری اتفاق بیفتد.

رژیم اتکینز

از دیگر رژیم های بر پایه پروتئین رژیم اتکینز است که در آن همانند رژیم کتوژنیک از پروتئین و چربی بیشتر از رژیم کربوهیدرات استفاده می شود. تفاوت مهم رژیم اتکینز نسبت به رژیم کتوژنیک در این است که در این رژیم در چهار مرحله کربوهیدرات به رژیم غذایی فرد اضافه می شود.

اولین مرحله رژیم اتکینز کاملا بدون کربوهیدرات است و هیچ گونه مواد دارای کربوهیدرات در آن استفاده نمی شود. در مرحله دوم کربوهیدرات به صورت دانه های آجیل و… کم کم به رژیم اضافه شده و در آخرین مرحله می توان از برخی میوه ها مانند کیوی، تمشک، توت فرنگی و… در این رژیم استفاده کرد.

رژیم پر پروتئین

آخرین نوع رژیم پروتئین رژیم پر پروتئین است که در آن کربوهیدرات صفر و تنها از مواد پروتئین استفاده می شود. تفاوت اصلی رژیم پر پروتئین با رژیم کتوژنیک و اتکینز در میزان چربی است. در این رژیم چربی باید در کمترین میزان باشد.

رژیم پر پروتئین

رژیم پر پروتئین

آیا در کنار رژیم پروتئین می توان ورزش کرد؟

پروتئین ماده ای است که توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد تا توانایی و قدرت بدنی آنها برای انجام فعالیت‌های ورزشی بالا رود همچنین افرادی که دچار مشکلات استخوانی و ماهیچه ای هستند می توانند با مصرف پروتئین تا حد زیادی این مشکلات را کاهش دهند.

رژیم های بر پایه پروتئین برای افراد ورزشکار یا افرادی که قصد دارند در کنار ورزش کردن به منظور کاهش وزن یک رژیم مناسب داشته باشند انتخاب بسیار مناسبی میباشد چون علاوه بر تامین نیازهای اساسی بدن به منظور کاهش وزن انرژی لازم برای انجام فعالیت های ورزشی را نیز ایجاد می کنند.

البته بهتر است برای افراد ورزشکار نوع کم چربی رژیم پروتئین انتخاب شود. ماده غذایی مناسب برای ورزشکاران قبل و بعد از تمرینات در رژیم پروتئین تخم مرغ می باشد. ورزش در کنار رژیم پروتئین به خصوص در افرادی که اضافه وزن آن ها بالاست می تواند به کاهش وزن سریع و ساده تر کمک کند.

آیا در کنار رژیم پروتئین می توان ورزش کرد؟

آیا در کنار رژیم پروتئین می توان ورزش کرد؟

تا اینجا با مبحث آیا در کنار رژیم پروتئین می توان ورزش کرد آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه رژیم غذایی پروتئین با ما همراه باشید.

یک نمونه رژیم غذایی پروتئین به چه صورت است؟

یک نمونه رژیم غذایی پروتئین باید شامل تمام مواد پروتئینی سالم و مورد نیاز برای ایجاد انرژی مناسب در بدن در طول یک شبانه روز باشد. درباره صبحانه یک رژیم غذایی پروتئینی می توان از انواع پنیرهای کم چرب و تخم مرغ صورت نیمرو یا آب پز استفاده کرد. همچنین از نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه میتوان بدون قند و شکر استفاده کرد باید دقت کرد که در این رژیم استفاده از انواع میوه ها و آبمیوه‌های طبیعی ممنوع می باشد. در وعده ناهار یا شام یک نمونه رژیم غذایی پروتئین می توان از انواع فرآورده های گوشتی به شکل‌های مختلف استفاده کرد.

به عنوان مثال می توان از گوشت مرغ یا ماهی کبابی به میزان مشخص یا گوشت قرمز به صورت خورشی یا کباب شده استفاده کرد. نکته مهم در مورد آماده‌سازی غذاها در یک رژیم پروتئین این است که بسته به اینکه رژیم حاوی چربی بالا یا پایین باشد از موادی استفاده کرد که این مسئله در آن رعایت شود به عنوان مثال در رژیم پروتئین پرچرب در تمام وعده های غذایی باید از روغن زیتون روغن نارگیل برای تامین چربی استفاده کرد.

یک نمونه رژیم غذایی پروتئین به چه صورت است؟

یک نمونه رژیم غذایی پروتئین به چه صورت است؟

تا اینجا با مبحث یک نمونه رژیم غذایی پروتئین به چه صورت است آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه رژیم غذایی پروتئین با ما همراه باشید.

باید ها و نباید های رژیم غذایی پروتئین به چه صورت است؟

در رژیم غذایی پروتئین برخی نکات هستند که می توانند سلامت رژیم و نتیجه بخشی آن را تضمین کنند. این نکات می توانند در انجام بهتر رژیم کمک کنند و عوارض احتمالی رژیم را نیز کاهش دهند.

شما در حال مشاهده پست نمونه رژیم غذایی پروتئین هستید.

بایدهای رژیم پروتئینی

برای نتیجه گیری بهتر از رژیم پروتئین باید میزان این ماده و هم چنین میزان چربی را در وعده های مختلف تقسیم کرد. در واقع نباید کل پروتئین مورد نیاز در یک روز در یک وعده استفاده شود. هم چنین به منظور عدم گرسنگی و تمایل به مصرف غذاهای دیگر در طول روز باید مواد مناسب مانند گوشت و تخم مرغ را در تمام وعده ها تقسیم کرد تا از احساس گرسنگی جلوگیری شود.

شما در حال مطالعه مقاله نمونه رژیم غذایی پروتئین هستید.

نبایدهای رژیم پروتئینی

در رژیم پروتئین نباید از روغن های گیاهی مانند آفتابگردان و … استفاده کرد. همچنین فرآرودهای لبنی که در آن ها کربوهیدرات استفاده می شود مانند شیر برای ماندگاری یا ماست برای تولید نیز نباید در رژیم پروتئین استفاده کرد. از دیگر نکات ممنوع در رژیم پروتئین عدم استفاده از سبزیجاتی مانند هویج و شلغم است که هم حاوی کربوهیدرات و هم حاوی قند می باشند.

نبایدهای رژیم پروتئینی

نبایدهای رژیم پروتئینی

تا اینجا با مبحث باید ها و نباید های رژیم غذایی پروتئین به چه صورت است آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه رژیم غذایی پروتئین با ما همراه باشید.

رژیم پروتئین برای چه افرادی مناسب است؟

انجام رژیم پروتئین محدودیتی نداشته و تمام افرادی که دارای چاقی یا اضافه وزن هستند می‌توانند از این رژیم برای رسیدن به وزن و اندام ایده آل خود استفاده کند اما افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند بهتر است رژیم پروتئین را زیر نظر پزشک و بعد از تایید آن انجام دهند همچنین افرادی که داروهای چربی خون و کلسترول استفاده می کنند بهتر است رژیم پروتئین را با تجویز پزشک و همچنین بعد از کنترل بیماری تا حد مناسب انجام دهند دیگر افراد و افرادی که بیماری خاصی نداشته می تواند رژیم پروتئین را به سادگی و بدون محدودیت اجرا کنند.

رژیم پروتئین برای چه افرادی مناسب است؟

رژیم پروتئین برای چه افرادی مناسب است؟

تا اینجا با مبحث رژیم پروتئین برای چه افرادی مناسب است آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه رژیم غذایی پروتئین با ما همراه باشید.

رژیم پروتئین چه میزان کاهش وزن خواهد داشت؟

بسته به این که کدام نوع از رژیم پروتئین انتخاب شده و میزان اضافه وزن بدن پیش از انجام رژیم چقدر باشد درصد کاهش وزن متفاوت است. همچنین برخی از افراد که پیش از رژیم پروتئین رژیم های مختلفی را انجام داده اند مقاومت بدنی در آن ها بالاتر رفته و در نتیجه چربی سوزی در آن ها کاهش پیدا می کند. این مسئله باعث می‌شود که فرد کاهش وزن کمتری نسبت به سایرین داشته باشد اما به طور کل کاهش وزن رژیم پروتئین چیزی حدود ۷-۱۰ کیلوگرم در هر دوره رژیم است.

رژیم پروتئین چه میزان کاهش وزن خواهد داشت؟

رژیم پروتئین چه میزان کاهش وزن خواهد داشت؟

تا اینجا با مبحث رژیم پروتئین چه میزان کاهش وزن خواهد داشت آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه رژیم غذایی پروتئین با ما همراه باشید.

در رژیم پروتئین چه نوشیدنی هایی مجاز هستند؟

بیشتر رژیم های غذایی محدودیت در نوشیدنی ندارند و تنها نوشیدنی محدود در آن ها نوشابه و آبمیوه هایی است که حاوی قند بالا می باشند. در رژیم پروتئین اما محدودیت رژیم بالاتر است. برخلاف بسیاری از رژیم ها که می توان در آن از آبمیوه های طبیعی و… استفاده کرد در رژیم های پروتئینی هیچ گونه آبمیوه طبیعی قابل مصرف نیست. هم چنین برخی دمنوش های گیاهی که در آن ها از موادی مانند سیب، به و… استفاده می شود نیز در این رژیم ممنوع می باشند. تنها نوشیدنی های آزاد در رژیم پروتئین چای، قهوه، چای سبز و مانند تمام رژیم ها آب می باشند.

در رژیم پروتئین چه نوشیدنی هایی مجاز هستند؟

در رژیم پروتئین چه نوشیدنی هایی مجاز هستند؟

تا اینجا با مبحث در رژیم پروتئین چه نوشیدنی هایی مجاز هستند آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله نمونه رژیم غذایی پروتئین با ما همراه باشید.

بهترین روش برای دریافت رژیم پروتئینی اصولی به چه صورت است؟

روش های مختلفی برای دریافت رژیم های غذایی وجود دارد. یکی از روش های دریافت رژیم غذایی اینترنت است که منبع بسیار مناسبی برای دریافت رژیم های مختلف به خصوص رژیم های عمومی می باشد. اما راه قطعی تر و کم خطرتر رژیم گرفتن زیر نظر یک پزشک است.

یک پزشک مناسب با بررسی وضعیت بیمار و کمبودها و ویژگی های خاص برنامه غذایی مناسب را تنظیم کرده و به فرد ارائه می کند. بنابراین بهترین روش برای دریافت هر رژیم، به خصوص یک نمونه رژیم غذایی پروتئین مراجعه به یک پزشک است.

بهترین روش برای دریافت رژیم پروتئینی اصولی به چه صورت است؟

بهترین روش برای دریافت رژیم پروتئینی اصولی به چه صورت است؟

از اینکه تا انتهای پست نمونه رژیم غذایی پروتئین با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله نمونه رژیم غذایی پروتئین بهره لازم را برده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید