برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری

رژیم غذایی کبد چرب گرید 2
رژیم غذایی کبد چرب گرید ۲
2020/12/25
رژیم غذایی 15 روزه برای دیابتی ها
رژیم غذایی ۱۵ روزه برای دیابتی ها
2020/12/27
برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با موضوع اصلی برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری بیشتر برای شما صحبت کنیم و در رابطه با این موضوع، اطلاعات متعددی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه غذایی هفتگی دیابتی ها با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

در این موضوع، ممکن است که برخی از افراد سوالات متفاوتی را در رابطه با این ‌که دیابت بارداری چگونه به وجود می‌آید، داشته باشند. برای پاسخ به سوالات این دسته از افراد لازم است بگوییم که دیابت بارداری در مواقعی شکل گرفته می ‌شود که بدن افراد می تواند هورمون ‌های انسولین را بیشتر از حد ممکن تولید کند و هیچ ‌گونه کارایی از این هورمون‌ های انسولین نداشته باشد.

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری

حتماً در رابطه با هورمون انسولین اطلاعات متعددی دارید و می ‌دانید که این هورمون به واسطه لوزالمعده می ‌تواند تولید شود. هنگامی که هورمون انسولین در بدن بیشتر می شود، قابلیت این را دارد که سلول ‌های بدن، قند موجود را به یک سلول برای تولید انرژی تبدیل کند. حال برای این ‌که بتوان کنترل قند خون دیابت را در دوران بارداری بر عهده داشته باشید، لازم است که برنامه ‌های متعددی را برای این دوره داشته باشید.

در این هنگام می ‌توانیم به یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کنیم و سپس با در نظر گرفتن برنامه‌ های غذایی متعدد، برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری را تهیه کنید.

پیشنهاد می کنیم از مطلب دکتر متخصص تغذیه برای مشکلات بارداری دیدن کنید.

یک رژیم اختصاصی چه زمانی مفید می باشد

یک رژیم اختصاصی هنگامی می تواند مفید و کاربردی باشد که با توجه به شرایط جسمانی هر شخص و فقط مخصوص یک نفر در نظر گرفته شده باشد و علائمی همچون وزن، قد و تعداد فعالیت ‌های فیزیکی در طول روز با توجه به نیازهای خاص کودک در حال رشد می ‌تواند در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری بسیار مؤثر واقع شود. پزشک مد نظر با توجه به تمامی موارد می ‌تواند یک برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری به بهترین نحو ممکن را شکل دهد.

یک رژیم اختصاصی چه زمانی مفید می باشد

یک رژیم اختصاصی چه زمانی مفید می باشد

استفاده از برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری

حال با توجه به تمامی نکاتی که عنوان کردیم، اگر شما از دسته افرادی هستید که به دیابت بارداری دچار شده‌اید، برای این ‌که روند تغذیه شما در این دوران بسیار مناسب باشد و رشد کودک شما را به ‌همراه داشته باشد، لازم است تا از برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری استفاده کنید.

به جهت این امر لازم است که اطلاعات بسیاری در رابطه با تعیین مقدار کالری‌های روزانه در رژیم غذایی هفتگی برای دیابت بارداری را داشته باشید و نیاز است تا در باره این موضوع و تعادل بین مواد غذایی پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی بیشتر بدانید.

حال در ادامه این مطلب در تلاشیم تا عادت ‌های تغذیه مادر باردار را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و با توجه به شرایط موجود، بیشتر در رابطه با برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری صحبت کنیم. اگر شما نیز نیازمند کسب اطلاعات در رابطه با این موضوع هستید، می ‌توانید تا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بهتری کسب کنید.

در ادامه این مطلب در رابطه با موضوع برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری می توانید عنوان های زیر را مطالعه کنید:

  1. بهترین رژیم غذایی برای دیابت حاملگی چیست؟
  2. چگونه می ‌توان رژیم غذایی خود را در این دوران تغییر داد؟
  3. در دیابت بارداری از چه غذاهایی می توان استفاده کرد؟
  4. در دیابت بارداری لازم است از استفاده چه غذاهایی پرهیز کرد؟
  5. عوارض دیابت بارداری چیست؟
  6. کربوهیدرات خوب و کربوهیدرات بد چیست؟
  7. غذاهایی که شاخص گلوکز پایین دارند، کدام هستند و چه اهمیتی دارند؟
  8. چگونه می‌ توان رژیم غذایی بهتری را تجربه کرد؟
  9. برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری به چه صورت می ‌باشد؟
  10. نمونه رژیم دیابت بارداری و موارد مجاز به چه صورت می باشد؟
  11. جمع ‌بندی مطالب

بهترین رژیم غذایی برای دیابت حاملگی چیست؟

در راستای این ‌که بتوانیم در رابطه با برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری سخن بگوییم، لازم است که از بهترین رژیم غذایی برای دیابت حاملگی و بارداری نیز بیشتر بگوییم. همان‌ طور که می ‌دانید، وقتی شخصی باردار می شود، ممکن است که عوارض متعددی در بدن او شکل بگیرد و دچار تغییراتی در بدن خود شود.

یک نکته مثبت در رابطه با بانوانی که مبتلا به دیابت بارداری می باشند، این است که می ‌توانند با توجه به یک رژیم غذایی سالم و مفید روند عوارض به ‌وجود آمده را به حداقل برسانند و دوران بارداری خوبی را تجربه کنند.

حال ممکن است که یک سوال در رابطه با این موضوع پیش آید که چه غذاهایی برای بانوان باردار مبتلا به دیابت می ‌تواند مفید باشد و لازم است که از خوردن چه غذاهایی دوری کنند؟

رعایت رژیم غذایی برای دیابت بارداری

با توجه به مطالب ذکر شده، حتماً می ‌دانید که هنگامی ‌که بدن یک بانوی باردار نمی ‌تواند میزان تولید کافی از انسولین داشته باشد، در بدن او دیابت بارداری شکل می ‌گیرد که در نهایت دیابت بارداری در بانوان می تواند سبب بالا رفتن میزان قند خون او گردد.

اگر در این راستا درمان مناسبی صورت نگیرد و قند خون کنترل نشود، امکان این‌ که سلامت مادر و نوزاد در خطر باشد، بسیار زیاد است. مهم‌ترین نکته‌ای که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم، برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری می باشد.

به‌ جهت این ‌که اگر زنان مبتلا به دیابت بارداری بتوانند نحوه رژیم غذایی خود را در این دوران رعایت کنند، می ‌توانند عوارض به ‌وجود آمده در این دوران را پشت سر بگذارند و به بهترین نحو ممکن نوزاد خود را به دنیا بیاورند.

در راستای همین موضوع، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های متعدد گزارشی در نظر گرفته است که در این گزارش عنوان شده که حدوداً بین ۲ تا ۱۰ درصد از بارداری هایی که در طول یک سال در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته می شود، به عنوان دیابت بارداری می باشند و لازم است که این موضوع بسیار مهم شمرده شود و حتماً برای برطرف کردن آن راه‌ حل‌ های متعددی را پشت سر گذاشت.

رعایت رژیم غذایی برای دیابت بارداری

رعایت رژیم غذایی برای دیابت بارداری

بروز دیابت بارداری

دیابت بارداری فقط می ‌تواند قابلیت بروز در زنان باردار را داشته باشد. این نکته نمی ‌تواند به این معنی باشد که فقط بانوان باردار به دیابت بارداری مبتلا می شوند. در برخی موارد امکان دارد که دیابت حاملگی اولین بار در این دوران دیده شود و یا این ‌که در برخی موارد مشاهده شده که به مورد خفیفی صورت نگرفته و دیابت بارداری شخص بسیار شدیدتر از حد معمول می باشد. در این موارد ممکن است که مادر برای کنترل کردن بدن و دیابت بارداری از انسولین استفاده کند.

حتماً می ‌دانید که انسولین قابلیتی دارد که می تواند غذاهایی را که استفاده می ‌کنید به قند و گلوکز تبدیل کند و گلوکز برای انرژی مادر باردار بسیار مفید و حائز اهمیت می ‌باشد. البته نکته حائز اهمیتی که در رابطه با برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری وجود دارد، این است که پزشک موظف است تا سطح عدم تحمل افراد برای دریافت گلوکز را بسیار مهم بشمارد و آن را در تنظیم رژیم غذایی حتماً یک عامل مؤثر بداند.

زن در مرحله بارداری

وقتی که یک زن به مرحله بارداری می ‌رسد، هورمون ‌هایی که در بدن او تولید می شوند، بیش از اندازه ممکن هستند و این امر می ‌تواند افزایش وزن برای بانوی باردار را به ‌همراه داشته باشد.

حال با توجه به تغییرات متعدد در دوران بارداری و افزایش وزن ممکن است که سلول‌ های بدن قادر به تولید انسولین موجود برای بدن نباشند و این می‌ تواند به ‌عنوان حالت مقاومت به انسولین نامگذاری شود که در بدن بانوان باردار اتفاق می ‌افتد.

حال موضوع مقاومت به انسولین این معنا را در بر خواهد داشت که برای این ‌که بانوی باردار بتواند تنظیم قند خون خود را بر عهده داشته باشد، لازم است که هورمون انسولین در بدن او بیشتر تولید گردد. همان ‌طور که عنوان شد، برخی از افراد قادر به تولید میزان زیادی انسولین نیستند و این امر می ‌تواند باعث به وجود آمدن افزایش قند خون و دیابت بارداری گردد.

علائم ابتلا به دیابت بارداری

ممکن است که در زمینه علائم دیابت بارداری اطلاعاتی نداشته باشید. در ادامه می ‌توانیم نشانه‌ ها و علامت ‌هایی که می ‌تواند بیانگر دیابت بارداری باشد را عنوان می کنیم.

  • تشنگی شدید غیر معمول
  • تکرر ادرار
  • خستگی
  • تهوع
  • عفونت‌ های مکرر مثانه
  • تاری دید
  • وجود قند در ادرار در آزمایش تشخیصی
علائم ابتلا به دیابت بارداری

علائم ابتلا به دیابت بارداری

چگونه می ‌توان رژیم غذایی خود را در این دوران تغییر داد؟

در راستای این ‌که بتوانیم به برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری بپردازیم، لازم است تا در رابطه با چگونگی تغییر دادن رژیم غذایی نیز اطلاعاتی در اختیار بانوان بارداری که مشکل دیابت دارند، بگذاریم.

توجه داشته باشید که اگر شخص قبل از این ‌که باردار شود، اضافه وزن بسیاری داشته است، پزشک مد نظر که فرد تحت نظارت او اقدام به بارداری کرده است، حتماً به او پیشنهاد خواهد داد که دقت کافی را در هنگام جذب کالری داشته باشد و باید نکات مؤثر در این مواقع را مهم بشمارد.

با توجه به همین موارد پزشک ممکن است پیشنهاد کند که ورزش‌ های سبکی همانند پیاده ‌روی و شنا برای این دسته از بانوان بسیار مفید می باشند و می ‌توانند در طول روز حداقل به مدت ۳۰ دقیقه این ورزش را استفاده کند.

حال نکته حائز اهمیتی که یک بانوی باردار در این مواقع لازم است تا حتماً به خاطر داشته باشد

حال نکته حائز اهمیتی که یک بانوی باردار در این مواقع لازم است تا حتماً به خاطر داشته باشد، این است که قند خون خود را کنترل کند و این نکته را مهم بشمارد که نباید قند خون آن از حد مورد نظر بالاتر و یا پایین ‌تر برود. البته در این راستا پزشک معالج شما می ‌تواند نقش مهمی برای کمک دادن شما در این موارد باشد.

در بسیاری از موارد خود شما نیز با توجه به تشخیص می ‌توانید از پزشک درخواست کنید که با صلاحدید خود یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی را به شما معرفی کند تا بتوانید تحت نظارت او برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری را داشته باشید.

از این طریق یک رژیم منحصر به‌ فرد برای بانوان باردار می ‌تواند کنترل‌کننده دیابت بارداری در آن‌ ها باشد. در این راستا پزشک معالج می ‌تواند کمک‌ هایی برای شما داشته باشد که شامل موارد زیر می‌ شود.

حال نکته حائز اهمیتی که یک بانوی باردار در این مواقع لازم است تا حتماً به خاطر داشته باشد

حال نکته حائز اهمیتی که یک بانوی باردار در این مواقع لازم است تا حتماً به خاطر داشته باشد

دستورات پزشک برای درمان دیابت بارداری:

  • از چه غذاهایی می ‌توان استفاده کرد و چه غذاهایی را نباید استفاده کرد؟
  • در طول روز چه میزان غذا باید مصرف شود؟
  • چه غذاهایی می‌ توانند برای فرد، مورد استفاده قرار بگیرند؟

البته در بسیاری از موارد پیش آمده که بانوان باردار در شروع رژیم غذایی خود میزان کمی دلهره و اضطراب داشته اند. ممکن است که در نظر گرفتن تمامی توصیه ‌های پزشک مد نظر برای برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری برای آن ‌ها  سخت و مشکل باشد. اما با گذشت زمان بدن می ‌تواند به این روند عادت کند و هنگامی ‌که بدن عادت کرد، دیگر هیچ کدام از این مشکلات و سختی‌ ها برای افراد وجود نخواهد داشت.

در رژیم غذایی بیماران دیابتی، رژیم غذایی اصولی در نظر گرفته می ‌شود.

در رژیم غذایی بیماران دیابتی، رژیم غذایی اصولی در نظر گرفته می ‌شود. به همین سبب می ‌توان در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری تمامی این موارد را نیز لحاظ کرد. به همین جهت لازم است تا با توجه به مشورت ‌ها و راهنمایی ‌های پزشک تغذیه از دقیق ‌ترین حالت اصول عادات تغذیه‌ای استفاده کرد تا با استفاده از تغذیه های سالم بتوانید سلامت خود و نوزاد را تضمین کنید.

درحال حاضر شما در حال مطالعه مقاله برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری هستند. در ادامه می ‌توانیم بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم و اطلاعات بسیاری در اختیار شما قرار دهیم.

در رژیم غذایی بیماران دیابتی، رژیم غذایی اصولی در نظر گرفته می ‌شود.

در رژیم غذایی بیماران دیابتی، رژیم غذایی اصولی در نظر گرفته می ‌شود.

در دیابت بارداری می توان چه غذاهایی استفاده کرد؟

موضوع اصلی که در این مقاله قصد داریم تا به آن بپردازیم، برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری می باشد. اما در این راستا لازم است که در ابتدا بدانیم چه مواد غذایی می تواند در دیابت بارداری مصرف شوند و برای بانوی باردار مفید می باشند.

حال اگر شما از دسته افرادی هستید که از مشکل دیابت حاملگی رنج می ‌برید، لازم است که حتماً شرایط متعادلی را در رژیم غذایی خود داشته باشید تا بتوانید از مواد غذایی سالم استفاده کنید.

استفاده از رژیم غذایی منحصر به‌ فرد برای شما می ‌تواند بدون نیاز به دارو، مدیریت علائم و عوارض موجود شما در دوران بارداری را برعهده بگیرد. در حالت کلی اگر بخواهیم بیشتر در رابطه با این موضوع سخن بگوییم، لازم است که رژیم مد نظر شما در دوران بارداری شامل انواع مواد غذایی علی‌الخصوص پروتئین‌ها و مخلوط مناسب از کربوهیدرات‌ ها و چربی‌ ها را به‌ همراه داشته باشد.

البته لازم به ذکر است، بگوییم که کربوهیدرات‌ ها می ‌توانند وظیفه‌ای منجر بر کاهش قند خون داشته باشند و اگر بیش از حد زیاد استفاده شوند، این نکته برای آن‌ ها صدق می ‌کند. حال در ادامه به غذاهای سالم اصلی که می توانند در دیابت بارداری مورد استفاده قرار بگیرند، بیشتر خواهیم پرداخت.

غذاهای سالم اصلی

  • لازم است که با هر وعده غذائی بانوی باردار پروتئین را نیز میل کند.
  • در دیابت بارداری لازم است تا روزانه میوه و سبزیجات حتماً در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد.
  • لازم است تا در دیابت بارداری استفاده از غذاهای فرآوری شده به حداقل برسد یا در حالتی کلاً از مصرف آن ‌ها دوری کنید.
  • به اندازه غذای مصرفی در دوران بارداری توجه خاصی کنید و از این طریق می ‌توانید پرخوری‌ های لازم را کنترل کنید.

بعد از این ‌که تشخیص بیماری دیابت بارداری برای شما صورت گرفت، لازم است تا از پزشک مد نظر یا ماما بخواهید تا اطلاعاتی در رابطه با مراجعه به متخصص تغذیه در اختیار شما قرار دهد. به جهت این‌ که مراجعه به متخصص تغذیه یک نکته بسیار مهم در دوران بارداری دیابتی به شمار می ‌آید و می ‌تواند برنامه‌ریزی رژیم غذائی هفتگی برای دیابت بارداری را به بهترین نحو ممکن در اختیار آن ‌ها قرار دهد و کنترل مصرف بهینه کربوهیدرات را برای آن ‌ها داشته باشد. به واسطه استفاده از این برنامه غذایی جنین و مادر می ‌توانند سلامت کامل را داشته باشند.

غذاهای سالم اصلی

غذاهای سالم اصلی

در دیابت بارداری لازم است از استفاده چه غذاهایی پرهیز کرد؟

نکته حائز اهمیتی که در راستای دیابت بارداری برای بانوان وجود دارد، این است که لازم است تا آگاهی کامل را از مواد غذایی که باید از آن‌ ها دوری کنند را داشته باشد. به همین جهت بهتر است، عنوان کنیم که انواع غذاهای بسیار فرآوری شده همانند نان سفید می ‌تواند برای بانوان باردار که از مشکل دیابت رنج می ‌برند، مفید نباشد.

در حالت کلی هر مواد غذایی که قند زیادی را در درون خود دارد، می ‌تواند در دیابت بارداری مضر باشد و لازم است که مادر از خوردن آن‌ ها پرهیز کند. حال به ‌عنوان نمونه می ‌توانیم مواد غذائی که در دوران بارداری دیابتی لازم است تا از آن‌ ها پرهیز شود را برای شما داشته باشیم.

انواع غذاهای پرهیز شده در دیابت بارداری

  • فست فودها
  • انواع نوشیدنی ‌های الکلی
  • انواع غذاهای سرخ ‌شده
  • انواع آب‌ نبات‌ ها
  • مواد غذایی پخته‌ شده همانند دونات، کیک و یا کلوچه
  • انواع نوشیدنی ‌های بسیار شیرین همانند نوشابه، آب ‌میوه‌های غیر طبیعی و نوشیدنی ‌های شیرین
  • انواع غذاهایی که دارای نشاسته بسیاری هستند. همانند سیب‌ زمینی سفید و برنج سفید
انواع غذاهای پرهیز شده در دیابت بارداری

انواع غذاهای پرهیز شده در دیابت بارداری

میوه‌ های مناسب برای دیابت بارداری

اگر شما نیز از مشکل دیابت بارداری رنج می ‌برید، استفاده از میوه‌ ها می ‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. اما لازم است که حتماً اندازه میوه مصرفی را مورد توجه قرار دهید. حتماً هنگامی که به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه می ‌کنید،

برای دیابت بارداری می تواند شمارش کالری کربوهیدرات مصرفی و میوه‌ های مصرفی را عنوان کند و از این طریق کمک می‌ کند تا بتوانید کنترل مناسبی بر مقدار میوه‌ های مصرفی داشته باشید.

میوه‌ های مناسب برای دیابت بارداری

میوه‌ های مناسب برای دیابت بارداری

اگر بخواهیم عنوان کنیم که چه میوه هایی می توانند برای دیابت بارداری مناسب می باشد، می ‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سیب
  • آلو سیاه
  • گیلاس
  • توت ‌فرنگی
  • پرتقال
  • گلابی
  • کیوی

حال در بسیاری از مواقع لازم است تا در رابطه با استفاده از میوه ‌ها در بارداری دیابتی محتاط باشید. این دسته از میوه‌ها نیز شامل موارد زیر می ‌شوند.

  • انجیر
  • آناناس
  • هندوانه
  • خربزه
  • طالبی
  • انبه
  • موز
  • انگور

خرما برای دیابت بارداری

یکی دیگر از مواد خوراکی که می تواند در دیابت بارداری مجاز باشد، خرما و عسل می باشد. این ۲ گزینه به ‌عنوان جایگزین‌ های مناسبی به جای شکر، شیرینی و قند در نظر گرفته شده‌اند. اما با توجه به توصیه ‌های پزشک تغذیه استفاده از خرما و عسل نباید به میزان زیاد باشد و تعادل در مصرف آن‌ ها مهم شمرده می شود. به طور میانگین یک قاشق چای‌ خوری عسل و ۲ تا ۳ عدد خرما در طول روز می‌ تواند برای بدن مادر مفید باشد.

خرما برای دیابت بارداری

خرما برای دیابت بارداری

عوارض دیابت بارداری چیست؟

موضوع اصلی این مقاله در رابطه با برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری می باشد. برای این ‌که به اهمیت این برنامه غذایی پی ببرید، لازم است که از عوارض دیابت بارداری بیشتر برای شما بگوییم تا هنگامی ‌که در بارداری مبتلا به دیابت شدید، بتوانید با استفاده از برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری سطح قند خون خود را کنترل کنید تا عوارض موجود برای شما رخ ندهد.

به جهت این‌ که دیابت بارداری می ‌تواند برای مادر و جنین بسیار خطرناک در نظر گرفته شود. همین طور به ‌جهت این ‌که مادر دچار دیابت بارداری است، گلوکز اضافی در بدن او تولید می ‌گردد که می ‌تواند سبب افزایش وزن چشمگیر مادر و وزن جنین شود.

حال اگر وزن جنین بسیار بیشتر از حد معمول باشد، می تواند مشکلاتی همانند زایمان سخت را برای مادر به وجود بیاورد.

از دیگر خطراتی که بزرگ شدن جنین می تواند داشته باشد، می ‌توان موارد زیر را نام برد:

  • امکان این‌ که شانه ‌های نوزاد در هنگام به دنیا آمدن گیر کند، بسیار زیاد می ‌باشد.
  • افزایش وزن نوزاد می ‌تواند خونریزی ‌های بیشتری را در هنگام زایمان صورت بدهد.
  • تثبیت کردن قند خون نوزاد و همین طور تنفس ‌های او بعد از به دنیا آمدن بسیار سخت می‌ گردد.
  • دیابت بارداری می‌ تواند خطر مبتلا شدن به فشار خون بالا را در دوران بارداری بسیار زیاد کند و این خطرآفرین می ‌باشد.

بهتر است که در رابطه با دیابت بارداری و عوارض موجود آن بدانید که در اغلب مواقع مشاهده شده، هنگامی که مادر وضع حمل می ‌کند و نوزاد خود را به دنیا می آورد، دیابت‌ های بارداری فوراً برطرف می‌ گردد. اما اگر مادر قبل از باردار شدن زمینه دیابت بارداری را داشته باشد، بعد از زایمان و وضع حمل نوزاد خود باز هم از مشکلات دیابت رنج خواهد برد.

همین طور مبتلا بودن به دیابت بارداری می ‌تواند خطر مبتلا به دیابت بعد از زایمان را بسیار زیاد کند و این می ‌تواند سلامت مادر و نوزاد را بعد از زایمان تحت تاثیر قرار دهد و لازم است که در این راستا وضعیت جسمانی مادر و کودک تحت بررسی و نظارت باشد.

از دیگر خطراتی که بزرگ شدن جنین می تواند داشته باشد، می ‌توان موارد زیر را نام برد:

از دیگر خطراتی که بزرگ شدن جنین می تواند داشته باشد، می ‌توان موارد زیر را نام برد:

درمان دیابت بارداری

برای این ‌که بتوان درمان دیابت بارداری را بر عهده گرفت، لازم است که میزان قند خون فرد مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. در اغلب مواقع مشاهده شده، هنگامی که مادر تحت درمان یک پزشک معالج و برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری بوده است، می ‌تواند به خوبی درمان شود و آن را کنترل کند.

در بسیاری از موارد نیز ممکن است تا پزشک تشخیص دهد، برای کنترل کردن دیابت بارداری لازم است که از داروهای خوراکی همانند متفورمین یا انسولین تزریقی برای بیمار در نظر بگیرد.

حال به ‌غیر از در نظر گرفتن برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری موارد متعدد دیگری می ‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند تا بتوانید به بهترین نحو ممکن فرزند خود را به دنیا بیاورید که در ادامه بیشتر در رابطه با این موارد برای شما صحبت خواهیم کرد.

ورزش در کنار برنامه غذایی

یک نکته حائز اهمیت که می ‌تواند در کنار رژیم غذایی هفتگی برای دیابت بارداری بسیار مهم شمرده شود، ورزش کردن می باشد. برای تعادل حفظ قند خون خود لازم است که به صورت منظم ورزش کنید.

استفاده از پیاده‌روی و شنا حداقل ۳ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه می تواند بسیار مناسب بدن شما باشد. نگران طیف وسیعی از فعالیت ‌های موجود در بارداری خود نباشید.

فقط لازم است که این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از این‌ که ورزش جدید انجام بدهید، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید و در این زمینه از او اطلاعاتی بخواهید. استفاده از ورزش کردن در کنار رژیم غذایی هفتگی برای دیابت بارداری می ‌تواند سطح قند خون را ثابت نگه دارد و در این موضوع بسیار مؤثر است.

ورزش در کنار برنامه غذایی

ورزش در کنار برنامه غذایی

افزایش وعده ها برای کنترل دیابت

نکته دیگری که در کنار رژیم غذایی هفتگی برای دیابت بارداری می ‌توانید رعایت کنید تا بتوانید تنظیم قند خون را برعهده داشته باشید، این است که هر ۲ ساعت یک ‌بار غذا میل کنید. برای این ‌که میزان قند خون شما تنظیم گردد، هیچ‌ وقت وعده‌های غذایی خود را به فراموشی نسپارید.

لازم است که در مدت زمان هر ۲ ساعت از میان وعده‌ های سالم و یا یک وعده غذایی که پزشک مد نظر برای شما عنوان می کند، استفاده کنید. حال اگر شما وعده‌های غذایی خود را فراموش کنید، این فراموشی می ‌تواند باعث به وجود آمدن نوسان سطح قند خون افراد گردد و این شرایط می ‌تواند برای بازگرداندن قند خون به حالت طبیعی بسیار دشوارتر باشد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که ویتامین ‌های دوران بارداری در کنار رژیم غذایی هفتگی برای دیابت بارداری بسیار مؤثر واقع می ‌شود و توصیه می ‌کنیم که حتماً از ویتامین ‌های دوران بارداری استفاده منحصر به ‌فردی داشته باشید.

برای کنترل کردن دیابت بارداری به‌ غیر از برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری معالجه به پزشک مد نظر در مدت ‌زمان تعیین‌ شده بسیار مؤثر واقع می شود.

افزایش وعده ها برای کنترل دیابت

افزایش وعده ها برای کنترل دیابت

کربوهیدرات خوب و کربوهیدرات بد چیست؟

در راستای این ‌که بتوانیم در رابطه با برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری صحبت کنیم، لازم است تا به ۲ نوع کربوهیدراتی که به ‌عنوان کربوهیدرات خوب و کربوهیدرات بد شناخته شده‌اند نیز بپردازیم. کربوهیدرات‌ ها می ‌توانند انرژی لازم برای بدن را تامین کنند.

این ۲ نوع کربوهیدرات ‌ها عبارتند از:

  • کربوهیدرات ‌های پیچیده یا نشاسته‌ای
  • کربوهیدرات‌ های ساده یا قندی

در بسیاری مواقع دیده شده که کربوهیدرات‌ های خوب به عنوان کربوهیدرات ‌های پیچیده و کربوهیدرات ‌های بد را با نام کربوهیدرات ‌های ساده نام برده اند. اما ممکن است که طبقه ‌بندی در نظر گرفته ‌شده برای کربوهیدرات ‌ها کامل نباشد و ممکن است که عمومیت کلی نداشته باشد. به ‌طور کلی کربوهیدرات‌ های سالم می‌ توانند در انواع موادی همانند شکر در سر سفره، عسل و قندهای طبیعی در میوه‌ ها و شیر وجود داشته باشد.

حال اگر میزان زیادی از کربوهیدرات‌های ساده در میوه‌ ها و محصولات لبنی وجود داشته باشد، می ‌تواند به ‌وجود آورنده یک عادت غذایی ناسالم برای افراد باشد. حال هنگامی‌ که نام قندهای ساده به میان می‌آید، کربوهیدرات بد نیز شکل گرفته می ‌شود و به ‌صورت کلی منظور استفاده از قندهای افزوده می ‌باشد.

اگر از آن دست اشخاصی هستید که از دیابت دوران بارداری رنج می ‌برید و مشکلاتی دارید

حال اگر شما از آن دست اشخاصی هستید که از دیابت دوران بارداری رنج می ‌برید و مشکلاتی دارید، لازم است که غذاها و نوشیدنی ‌های حاوی قند افزودنی را کنترل کنید و مصرف آن ‌ها را مدیریت کنید. در نظر گرفتن این موارد می‌ تواند کنترل مناسبی در گلوکز خون افراد داشته باشد و تاثیراتی را به جای بگذارد.

حتی اشخاصی که دچار دیابت نیستند، برای آن ها نیز استفاده از این دسته از مواد غذایی ممکن است یک رفتار غذایی سالم به حساب نیاید. لازم است ذکر کنیم که در رژیم غذائی هفتگی برای دیابت بارداری حداقل نیمی از آن ‌ها باید از کربوهیدرات‌ های نشاسته‌ای تامین شود.

کربوهیدرات ‌های نشاسته ای شامل موارد زیر می ‌شوند.

  • نان
  • برنج
  • پاستا
  • غلات
  • سیب‌زمینی

سعی کنید تا جای ممکن از غلات کامل در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری استفاده داشته باشید. به ‌جهت این‌ که این دسته از مواد فیبر بیشتری را دارند و می ‌توانند بهبود فرایند هضم غذا را برای بانوانی که از دیابت بارداری رنج می ‌برند به همراه داشته باشند.

اگر با مشکل دیابت بارداری دست ‌و پنجه نرم می ‌کنید

اگر با مشکل دیابت بارداری دست ‌و پنجه نرم می ‌کنید، استفاده از انواع غذاها و نوشیدنی‌ هایی برای شما مهم شمرده می ‌شود و تمامی مواد غذایی که در این دسته از رژیم برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری قرار می‌ گیرند، برای تمام اشخاص سالم نیز مهم می باشد.

به طور کلی لازم است تا غذای مصرفی میزان زیادی از کربوهیدرات‌ های پیچیده و میزان کمی از چربی‌ های اشباع‌ شده را با خود به‌ همراه داشته باشد. اضافه کردن قند یا شکر به غذاهای مصرفی در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری مضر می باشد. اما به‌ طور کلی نیاز نیست که مصرف قند را کاملاً کنار بگذارید.

اگر با مشکل دیابت بارداری دست ‌و پنجه نرم می ‌کنید

اگر با مشکل دیابت بارداری دست ‌و پنجه نرم می ‌کنید

غذاهایی که شاخص گلوکز پایین دارند، کدام هستند و چه اهمیتی دارند؟

شاخص گلوکز می‌ تواند برای هر غذا نشاندهنده میزان سرعت و آزاد شدن قند گلوکز را داشته باشد و بعد از خوردن هر غذا شاخص گلوکز به درون جریان خون می ‌رود. حال اگر بخواهیم در رابطه با غذاهایی که میزان گلوکز آن‌ ها کمتر می باشد و فیبر در نظر گرفته‌ شده آن‌ ها بیشتر بگوییم، لازم است که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به جهت این‌ که استفاده از این دسته از مواد غذایی یک عضو مهم در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری به شمار می‌آید و می ‌تواند بسیار مهم باشد.

اگر در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری از مواد غذایی استفاده کنید که میزان گلوکز آن ‌ها پایین می باشد، می تواند این کمک را برای شما داشته باشد تا کنترل دیابت دوران بارداری را بر عهده بگیرید و بتوانید به بهترین نحو ممکن زایمان داشته باشید.

هضم غذاهایی که شاخص گلوکز آن ‌ها بسیار پایین می ‌باشد

اما نکته حائز اهمیت این است که برای هضم غذاهایی که شاخص گلوکز آن ‌ها بسیار پایین می ‌باشد، بدن مدت زمان بیشتری را احتیاج دارد. به همین جهت استفاده از گلوکز که در این غذاها وجود دارد، می ‌تواند در مدت زمان بیشتری آن‌ ها را در درون جریان خون آزاد کند.

با توجه به همین امر استفاده از غذاهایی که میزان شاخص گلوکز آن ‌ها کمتر می باشد، در دوران بارداری می توان میزان قند خون را مدیریت کرد. البته این پیشنهاد به این معنی نیست که شما به‌ هیچ‌ وجه قادر به استفاده از انواع غذاهایی که شاخص گلوکز بالاتری دارند، نمی ‌باشید.

بلکه برای این ‌که بتوانید در این امر موفق باشید، تاکید کردن به غذاهایی که شاخص گلوکز بالا و پائین دارند، می ‌تواند در سرعت آزاد شدن گلوکز در جریان خون بسیار مؤثر واقع شود.

به ‌عنوان نمونه غذاهایی را می توان با هم ترکیب کرده که این مواد غذایی عبارتند از:

  • سیب‌ زمینی پخته با لوبیای پخته
  • کره بادام زمینی با نان تست

در راستای برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری پزشک مد نظر شما می‌ تواند اطلاعات بیشتری در زمینه مواد غذایی که دارای گلوکز پایین و گلوکز بالا دارند، در اختیار شما قرار دهد و نحوه انتخاب کردن برنامه غذای سالم را برای شما در نظر بگیرد.

به ‌عنوان نمونه غذاهایی را می توان با هم ترکیب کرده که این مواد غذایی عبارتند از:

به ‌عنوان نمونه غذاهایی را می توان با هم ترکیب کرده که این مواد غذایی عبارتند از:

چگونه می‌ توان رژیم غذایی بهتری را تجربه کرد؟

در راستای موضوع برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری لازم است که از ویژگی ‌های یک رژیم عالی اطلاعات کافی داشته باشید. در راستای عنوان کردن رژیم غذایی مؤثر، متخصص تغذیه برای درمان دیابت بارداری نقش بسیار مؤثری را ایفا خواهد کرد و علائم و دستورالعمل‌های متعدد برای رژیم درمانی و بهبود علائم بارداری دیابتی را به شخص ارائه می دهد. حال از جمله دستورات لازم که به جهت برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری که توسط متخصص تغذیه عنوان می ‌شود، می‌ توان موارد زیر را عنوان کرد.

صبحانه مفصل میل کنید

برای اشخاصی که دچار دیابت بارداری هستند، استفاده از صبحانه های کامل و مفصل کمک بسیار مؤثری به منظم کردن قند خون در طول روز خواهد داشت. به همین جهت مصرف صبحانه هایی که شاخص گلوکز پایین ‌تری دارند، بسیار مفید شمرده می شود.

در راستای همین موضوع برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری، غذاهایی همانند مخلوط با حریره فرنی، می ‌توانند برای صبحانه اشخاصی که مبتلا به دیابت بارداری هستند، انتخابات مفیدی باشد.

به جهت این ‌که در این مواد غذایی قند به آرامی و به ‌صورت یکنواخت در بدن فرد آزاد می‌ گردد. بنا بر موارد ذکر شده، استفاده از غذاهایی که با غلات کامل تهیه می‌ شوند و نان ها و همین ‌طور مواد غذائی که دارای پروتئین هستند، همانند ماست کم‌چرب، تخم‌مرغ آب ‌پز، برای صبحانه به ‌عنوان برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری مفید می باشد.

حتماً آگاهی دارید که سرعت بالا رفتن میزان قند خون توسط غذاهایی که شاخص گلوکز آن‌ ها بسیار بالا می ‌باشد، همانند نان شیرین شده، نان سفید، نان تست سفید با مربا و یا با شکر هستند و این دسته از مواد غذایی نمی‌ توانند مواد مفیدی برای صبحانه در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری باشند.

صبحانه مفصل میل کنید

صبحانه مفصل میل کنید

در طول روز انواع متفاوتی از غذاها را مصرف کنید

سعی کنید تا در رابطه با برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری، غذاهایی را استفاده کنید که متعدد باشند و تنوع مختلفی داشته باشند. به جهت این‌ که استفاده از غذاهای متنوع می‌ تواند هیجانات  کافی را برای استفاده یک فرد مبتلا به دیابت بارداری به همراه داشته باشد. استفاده از غذاهایی که رنگ‌ های متعددی دارند، به جهت جذابیت و تنوع می ‌تواند کمک مناسبی برای دیابت بارداری باشد.

اگر غذای مصرفی شما در بشقاب تماماً به رنگ قهوه ای می باشد، بهتر است که با استفاده از کمی فلفل قرمز یا سبز و یا سالاد رنگ‌ بندی بشقاب خود را تکمیل کنید و این دسته از موارد می‌ تواند غذای شما را خوش‌ طعم ‌تر کند و در کنار بشقاب خود می ‌توانید از آن استفاده کنید.

غذاهای حاوی فیبر را بیشتر میل کنید

در راستای برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری استفاده از غذاهایی که دارای فیبر بسیار می باشند، مؤثر خواهد بود. به همین جهت پزشک توصیه می ‌کند تا استفاده این دسته از غذاها را مهم بشمارید.

به جهت این ‌که غذاهایی که فیبر بسیاری دارند، شاخص گلوکز پایین‌ تری دارند و سبب می ‌شوند که قند خون افراد بعد از مصرف غذا بیش از اندازه بالاتر نرود. حال اگر بخواهیم از دسته غذاهایی که دارای فیبر بسیار می باشند را به نام ببریم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نخود فرنگی، لوبیاها و حبوبات
  • غلات کامل و نان تهیه ‌شده از آرد کامل
  • انواع میوه‌ ها و سبزیجات تازه
غذاهای حاوی فیبر را بیشتر میل کنید

غذاهای حاوی فیبر را بیشتر میل کنید

در طول روز ۵ مرتبه غذا میل کنید

یک نکته حائز اهمیت در راستای برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری این است که لازم است تا شخصی که با این مشکل دست ‌و پنجه نرم می ‌کند، حداقل در طول روز ۵ بار میوه و سبزیجات را در کنار وعده‌ های غذایی خود نیز استفاده کند.

نکات مهم در این رابطه عبارتند از:

  • استفاده از میوه‌ ها در کنار صبحانه شما بسیار مؤثر است.
  • سالاد در کنار ساندویچ ناهار می تواند طعمی دلنشین را برای شما داشته باشد.
  • در کنار هر وعده غذایی خود از سبزی ‌ها استفاده کاملی داشته باشید.
  • به جای این ‌که در میان وعده ها از بیسکویت و کیک استفاده کنید، میوه ها می توانند بسیار مفیدتر باشد.
  • از مصرف چربی ‌های اشباع ‌شده خودداری کنید.

نکته حائز اهمیت دیگر در رابطه با موضوع برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری این است که استفاده از چربی ‌های اشباع شده می ‌تواند برای شما مضر در نظر گرفته شود.

نکات مهم در رابطه با استفاده از چربی ‌های اشباع ‌شده عبارتند از:

  • از چربی‌ های غیراشباع شده همانند روغن زیتون یا روغن آفتابگردان برای پخت غذاها و سالادهای متفاوت استفاده کنید.
  • شکلات‌های صبحانه حاوی چربی‌ های اشباع نشده می توانند جایگزین خوبی به جای کره در صبحانه باشند.
  • کباب کردن غذاها گزینه بهتری به جای سرخ کردن آن‌ ها برای دیابت بارداری در نظر گرفته می‌ شود.
  • به جای استفاده از شیر کاکائو در میان وعده ‌ها استفاده از دانه هایی که غنی از چربی ‌های غیراشباع هستند و مغزها می ‌تواند بسیار مفید باشد.
  • چربی گوشت را از آن جدا کنید و استفاده نکنید.
نکات مهم در رابطه با استفاده از چربی ‌های اشباع ‌شده عبارتند از:

نکات مهم در رابطه با استفاده از چربی ‌های اشباع ‌شده عبارتند از:

از مصرف وعده‌ های غذایی غافل نشوید

سعی کنید تا برای این ‌که بتوانید برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری را به بهترین نحو ممکن به اتمام برسانید؛ با فاصله‌ های زمانی منظم، غذا استفاده کنید. همین طور وعده‌ های میان وعده می ‌توانند به صورت متعادل برای شما انتخاب شوند.

اگر در هر وعده غذایی مقدار مشخصی غذا استفاده کنید، بهتر می باشد. در نظر گرفتن ۳ وعده غذای کوچک تا متوسط می تواند عملکردی بهتر از یک وعده غذایی بسیار سنگین را داشته باشد.

اگر برای شام از بشقاب ‌های کوچک ‌تر استفاده کنید، این امر می ‌تواند به شما کمک کند که در هنگام شب غذای کمتری مصرف کنید تا بتوانید به برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری پایبند باشید.

علاوه بر این ‌که از غذاهای اصلی استفاده می ‌کنید، مجاز هستید ۲ تا ۴ میان وعده در فاصله ‌های متعدد میل کنید. استفاده میان وعده بعد از شام نیز می ‌تواند میزان قند خون شما را ثابت نگه دارد و در این راستا کمک بسیار مؤثری را به‌ همراه خواهد داشت.

از مصرف وعده‌ های غذایی غافل نشوید

از مصرف وعده‌ های غذایی غافل نشوید

از مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های قنددار خودداری کنید

در راستای برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری و کنترل کردن آن استفاده از انواع دسرها، نوشابه‌ های قنددار، آب ‌میوه‌ های آماده، شیرینی‌ جات و دیگر موارد این ‌چنینی لازم است برای شما بسیار محدود گردد و یا اگر توانایی این را دارید، به طور کامل این دسته از مواد غذایی را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

اما به جهت این‌ که این دسته از مواد غذایی میزان زیادی قندهای ساده را به همراه دارند و به سادگی می ‌توانند جذب خون شوند، همین امر در راستای بالا بردن قند خون بسیار مؤثر می باشند و نکته خطرآفرینی است.

اگر قصد استفاده از آب‌ میوه‌ ها را دارید، بهتر است که با استفاده از آب، آن ‌ها را رقیق کنید. استفاده از یک‌ چهارم لیوان آب ‌میوه با ۳ چهارم لیوان آب می ‌تواند به صورت روزانه یک نوشیدنی مفید را برای شما داشته باشد. در برخی موارد دیگر از شربت نارنج و نوشیدنی ‌های طعم‌دار استفاده کنید که بدون قند می‌ باشند.

از مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های قنددار خودداری کنید

از مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های قنددار خودداری کنید

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری به چه صورت می ‌باشد؟

در طی این روند برای این‌ که دیابت بارداری کنترل شود، لازم است که در طول روز ۱۲۰۰ کالری برای کاهش وزن در نظر گرفته شود. رژیم غذایی ۷ روزه‌ای که برای دیابت بارداری صورت گرفته می‌ شود، می ‌تواند با این جذب کالری میزان قند خون را تنظیم کند.

حال در ادامه در تلاشیم تا در رابطه با بایدها و نبایدهایی که برای دیابت بارداری مفید می باشند و برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری را به دنبال دارند را ارائه دهیم تا با استفاده از غذاهای متنوع بتوانید در یک هفته بهترین مواد غذایی را برای کنترل دیابت بارداری استفاده کنید و میزان قند خون خود را کنترل کنید.

برنامه ۷ روزه

تمامی وعده‌ ها و میان وعده ‌هایی که در این برنامه غذایی برای شما ذکر می ‌شود، برنامه ۷ روزه می ‌باشد و می ‌تواند ارائه دهنده انواع غذاهای مناسب برای دیابت بارداری باشد.

مهم‌ترین چیزی که ما در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری ذکر کرده‌ایم، محدود کردن میزان کربوهیدرات‌ های ساده همانند نان سفید، پاستای سفید و برنج سفید می باشد. به دلیل این ‌که همان ‌طور که در مطالب بالا ذکر کردیم، استفاده از کربوهیدرات‌ های ساده می ‌تواند به صورت ناگهانی با افزایش قند خون مواجه شود.

همین طور کاهش یافتن چربی های اشباع و نمک در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت ذکر شده است. به‌ جهت این ‌که استفاده بیش از اندازه از این مواد می ‌تواند تأثیرات مخربی بر روی سلامتی داشته باشد.

برنامه ‌ریزی کربوهیدرات‌ ها در طول روز

ما در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری به صورتی وعده‌ های غذایی را ذکر کرده ایم که می ‌تواند ۲ تا ۳ واحد کربوهیدرات را داشته باشد و حدوداً ۳۰ تا ۴۵ گرم کربوهیدرات در طول روز استفاده می ‌کنید و در هر میان وعده می ‌توانید از یک واحد کربوهیدرات که شامل ۱۳ گرم می باشد، استفاده کنید.

به‌ طور کلی استفاده از کربوهیدرات ‌ها برای تمامی میان وعده‌ ها و وعده‌ های غذایی صورت گرفته است تا بتوانید با جایگزین کردن مواد غذایی مشابه به برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری، یک برنامه سالم و به دلخواه خود داشته باشید و در عین‌ حال بتوانید در کنترل کردن قند خون مؤثر واقع شوید.

برنامه ‌ریزی کربوهیدرات‌ ها در طول روز

برنامه ‌ریزی کربوهیدرات‌ ها در طول روز

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری در روز اول

در روز اول می ‌توانید مواد غذایی ذکر شده برای وعده ‌های صبحانه، ناهار، شام، میان وعده صبح و میان وعده عصر را میل کنید. البته جای‌ گذاری این موارد به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اما نیاز است که میزان کربوهیدرات و قند مورد نظر مواد خوراکی و چربی ‌های اشباع ‌شده آن را حتماً بسنجید.

صبحانه (شامل ۲۹۴ کالری و  ۴۱ گرم کربوهیدرات می‌ باشد)

  1. جو دو سر پخته شده نصف فنجان
  2. آب و شیر ۲ درصد در ۱ فنجان (یعنی از هر کدام از آب و شیر نصف فنجان)
  3. آلوی متوسط خرد شده ۱ عدد
  4. گردو ریز شده ۲ عدد

برای این ‌که بتوانید این صبحانه را به راحتی میل کنید، می‌ توانید بر روی آلو و گردو جو را بریزید و صبحانه را میل کنید.

میان وعده صبح (شامل ۹۶ کالری و ۱۸ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. بلوبری به میزان ۳ چهارم ۱ فنجان
  2. ماست یونانی ساده به میزان یک ‌چهارم فنجان

خوردن این میان وعده به گونه‌ای است که لازم است تا بلوبری ها را بر روی ماست بریزید و در میان وعده صبح میل کنید.

ناهار (شامل ۳۱۹ کالری و ۳۷ گرم کربوهیدرات می ‌باشد)

  1. نان گندم ۲ برش
  2. خردل ۲ قاشق چای ‌خوری
  3. سیب ریز شده نصف عدد
  4. گوشت بوقلمون بدون نمک ۵۰ گرم
  5. پنیر چدار ریز شده ۲ قاشق
  6. مخلوط سبزیجات ۱ فنجان
استفاده از برش های نان

برای این ‌که بتوانید این ناهار را در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری در روز اول بگنجانید، می ‌توانید از برش‌ های نان استفاده کنید. سپس یک قاشق غذاخوری پنیر، بوقلمون، سیب و یک قاشق غذاخوری خردل را بر روی برش ‌های نان بریزید.

حال با یک قاشق چای ‌خوری دیگر خردل و یک قاشق غذاخوری پنیر روی برش دیگر نان می ‌توانید ناهار خود را تکمیل کنید. ساندویچ درست شده را در توستر قرار دهید تا پنیر چدار به صورت کامل آب شود. قبل از سرو غذا می ‌توانید مخلوط سبزیجات را به ساندویچ اضافه کنید و میل کنید.

میان وعده عصر (شامل ۵۰ ۵۸ کالری و ۱۶ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. سیب متوسط قاچ شده نصف عدد
  2. عسل نصف قاشق چای ‌خوری
  3. میزان اندکی دارچین

می ‌توانید برای مصرف این میان وعده عسل و دارچین را بر روی سیب بپاشید و میل کنید.

شام (شامل ۴۱۷ کالری و ۵۴ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. سوپ سبزیجات ۵.۲ فنجان
  2. نان تست با پنیر و رزماری ۱ واحد

مجموع دریافتی روز اول ۱۱۸۵ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

  • ۶۰ گرم پروتئین
  • ۱۶۶ گرم کربوهیدرات
  • ۲۹ گرم فیبر
  • ۶۶ گرم قند
  • ۳۵ گرم چربی
  • ۹ گرم چربی اشباع
  • ۱۵۳۹ میلی ‌گرم نمک
مجموع دریافتی روز اول ۱۱۸۵ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

مجموع دریافتی روز اول ۱۱۸۵ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری در روز دوم

صبحانه (شامل ۲۹۷ کالری و ۳۳ گرم کربوهیدرات می ‌باشد)

  1. نان تست با آواکادو ۱ واحد
  2. پسته ۲۵ عدد

صبحانه در نظر گرفته‌ شده را با استفاده از نان تست آواکادو و ۲۵ عدد پسته می ‌توانید سرو کنید.

میان وعده صبح (شامل ۵۲ کالری و ۱۳ گرم کربوهیدرات می ‌باشد)

  1. گیلاس ۱۰ عدد

ناهار (شامل ۳۱۴ کالری و ۴۷ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. سوپ سبزیجات ۱ و ۳ چهارم فنجان
  2. نان تهیه ‌شده از گندم کامل که دارای ضخامت تقریبی شما ۶/. سانتی‌ متر باشد، ۲ قطعه

میان وعده عصر (شامل ۹۵ کالری و ۲۵ گرم کربوهیدرات می‌ باشد)

  1. سیب خرد شده ۱ عدد متوسط
  2. مقداری دارچین برای طعم دهی

برای سرو این میان وعده می ‌توانید دارچین را بر روی ورقه‌ های سیب بپاشید و میل کنید.

شام (شامل ۴۲۰ کالری و ۴۸ گرم کربوهیدرات می باشد)

سالاد سبزیجات برشته و عدس ۲ پنجم فنجان

شکلات و موز له‌ شده و یخ ‌زده ۱ واحد بعد از سرو شام

مجموع دریافتی روز دوم ۳۱۷۹ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

  • ۳۹ گرم پروتئین
  • ۱۶۶ گرم کربوهیدرات
  • ۳۵ گرم فیبر
  • یا ۴۷ گرم چربی
  • ۵ گرم قند
  • ۹ گرم چربی اشباع
  • ۱۴۲۵ میلی ‌گرم نمک
مجموع دریافتی روز دوم ۳۱۷۹ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

مجموع دریافتی روز دوم ۳۱۷۹ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری در روز سوم

صبحانه (شامل ۲۸۹ کالری و ۲۷ گرم کربن هیدرات می باشد)

  1. ماست با بلوبری و عسل به میزان ۱ واحد
  2. پودر تخم کتان به میزان ۱ قاشق چای ‌خوری
  3. گردو خرد شده یا کامل حدوداً ۳ عدد

برای تقویت فیبر و به وجود آمدن امگا ۳ لازم است که تخم کتان را درون ماست بریزید و در وعده صبحانه میل کنید. از گردوهای خردشده نیز می ‌توانید در روی آن استفاده کنید یا در گوشه ماست به صورت دسته‌ای آن‌ ها را  میل کنید.

میان وعده صبح (شامل ۳۰ کالری و ۸ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. آلوی متوسط ۱ عدد

ناهار (شامل ۳۴۷ کالری و ۴۰ ۴۸ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. مخلوط سبزیجات به اضافه عدس
  2. برش ‌های سیب حدوداً ۳ پنجم فنجان

میان وعده عصر (شامل ۶۲ کالری و ۱۵ گرم کربوهیدرات می‌ باشد)

  1. پرتقال متوسط ۱ عدد

شام (شامل ۴۹۰ کالری و ۵۲ گرم کربوهیدرات می‌باشد)

  1. خوراک مرغ فلفلی یک‌ سوم فنجان
  2. برنج قهوه‌ای پخته به میزان نصف فنجان
  3. روغن زیتون تصفیه نشده به میزان نصف قاشق چای‌ خوری
  4. ادویه ایتالیایی بدون نمک اضافه حدوداً نصف قاشق چای ‌خوری
  5. نمک به اندازه دلخواه

برنج را مزه دار کنید

لازم است تا با استفاده از ادویه و نمک و روغن در وعده شام برنج را مزه‌دار کنید. سپس با استفاده از خوراک مرغ آن را استفاده کنید.

  1. مخلوط سبزیجات ۱ نیم فنجان
  2. هویج خردشده و له شده حدوداً ۱ چهارم فنجان
  3. خیار خرد شده حدوداً ۱ چهارم فنجان
  4. سس سالاد آماده ایتالیایی که با سیر، پونه و سرکه مخلوط شده است، حدوداً ۱ قاشق غذاخوری

تمامی سبزیجات ذکر شده همانند هویج، خیار و دیگر موارد را با سس مخلوط کنید و در کنار وعده شام مصرف کنید.

مجموع دریافتی روز سوم ۱۲۱۸ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

  • ۱۵۱ گرم کربوهیدرات
  • ۶۳ گرم پروتئین
  • یا ۱ گرم فیبر
  • ۷۵ گرم قند
  • ۴۵ گرم چربی
  • ۹ گرم چربی اشباع
  • ۸۳۰ میلی‌گرم نمک
مجموع دریافتی روز سوم ۱۲۱۸ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

مجموع دریافتی روز سوم ۱۲۱۸ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری در روز چهارم

صبحانه (شامل ۲۹۵ کالری و ۴۲ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. جو دوسر پخته‌ شده به میزان نصف فنجان
  2. نصف فنجان آب و نصف فنجان شیر ۲ درصد چربی
  3. پودر تخم کتان حدوداً ۱ قاشق چای ‌خوری
  4. آلوی متوسط له‌ شده ۱ عدد
  5. گردوی خرد شده ۱ نیم عدد

برای صرف این صبحانه لازم است آب سوپ جو با بذر کتان مخلوط شود و آلو و گردو بر روی آن ریخته شود.

میان وعده صبح (شامل ۲۵ کالری و ۱۳ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. گیلاس ۱۰ عدد

ناهار (شامل ۳۵۰ کالری و ۴۶ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. هوموس و سبزیجات ۱ واحد
  2. زردآلوی خشک حدوداً ۳ عدد

میان وعده عصر (شامل ۶۲ کالری و ۱۵ گرم کربوهیدرات می ‌باشد)

  1. پرتقال متوسط به میزان ۱ عدد

شام (شامل ۴۵۰ کالری و ۴۱ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. ماهی سالمون
  2. یا قزل‌آلا ۱ واحد
  3. یا خوراک مخلوط بادمجان و گوجه که کاپولاتا نام دارد.
  4. نوعی گندم که اگر از این نوع گندم ندارید، می ‌توانید از هر غلات کامل دیگری همانند برنج قهوه‌ای در وعده شام استفاده کنید.

مجموع دریافتی روز چهارم ۱۲۰۹ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

  • ۶۱ گرم پروتئین
  • ۶۱ گرم قند
  • ۳۲ گرم فیبر
  • ۱۵۸ گرم کربوهیدرات
  • ۴۳ گرم چربی
  • ۸ گرم چربی اشباع
  • ۱۰۳۲ میلی ‌گرم نمک
مجموع دریافتی روز چهارم ۱۲۰۹ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

مجموع دریافتی روز چهارم ۱۲۰۹ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری در روز پنجم

صبحانه (شامل ۲۷۶ کالری و چربی ۴ گرم کربوهیدرات می‌ باشد)

  1. نان تست با آواکادو ۱ واحد
  2. گیلاس ۲۰ عدد

میان وعده صبح (شامل ۵۱ کالری و ۱۳ گرم کربوهیدرات می ‌باشد)

  • زردآلوی خشک ۶ عدد

ناهار (شامل ۳۵۰ کالری و ۴۰ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. نان پیتای بزرگ نصف عدد
  2. گوشت بوقلمون کم‌ نمک حدوداً ۹۹ گرم
  3. گلابی متوسط ریز شده حدوداً نصف ۱ گلابی
  4. پنیر چدار خرد شده به میزان ۲ قاشق غذاخوری
  5. مخلوط سبزیجات ۱ فنجان

برای درست کردن این ناهار در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری لازم است که گلابی و پنیر و بوقلمون را در نان پیتا بگذارید و آن را پر کنید. سپس می ‌توانید این ترکیب را در توستر قرار دهید تا هنگامی ‌که پنیر چدار آب شود. در هنگام سرو نیز می ‌توانید از مخلوط سبزیجات استفاده کنید.

میان وعده عصر (شامل ۵۲ کالری و ۱۴ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. گلابی متوسط ریز شده نصف عدد
  2. دارچین مقدار اندکی

لازم است که دارچین را روی گلابی بپاشید و میل کنید.

شام (شامل ۴۴۸ کالری و ۳۸ گرم کربوهیدرات می باشد)

نان گندم که دارای ضخامت ۶ سانتی ‌متر می باشد یا نان تست ۱ برش

  1. اسپاگتی به میزان ۱ واحد
  2. پنیر ۱ قاشق غذاخوری
  3. رزماری خردشده تازه به میزان یک ‌چهارم قاشق چای‌ خوری

لازم است که موادی همچون پنیر و رزماری را در نان تست بریزید و به ‌عنوان شام میل کنید.

مجموع دریافتی روز پنجم ۱۱۷۶ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

  • ۶۴ گرم پروتئین
  • ۲۹ گرم فیبر
  • ۷۴ گرم قند
  • ۳۷ گرم چربی
  • ۱۵۱ گرم کربوهیدرات
  • ۹ گرم چربی اشباع
  • ۱۷۳۸ میلی‌ گرم نمک
مجموع دریافتی روز پنجم ۱۱۷۶ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

مجموع دریافتی روز پنجم ۱۱۷۶ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری در روز ششم

صبحانه (شامل ۲۹۱ کالری و ۲۸ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. ماست با بلوبری و عسل به میزان ۱ واحد
  2. پودر تخم کتان به میزان ۲ قاشق چای‌ خوری
  3. گردوی خردشده حدوداً ۲ نیم عدد

برای سرو این صبحانه پودر تخم کتان را با ماست مخلوط کنید و در کنار آن گردو سرو کنید.

میان وعده صبحانه (شامل ۷۲ کالری و ۱۸ گرم کربوهیدرات می‌ باشد)

  • گیلاس ۱۴ عدد

ناهار (شامل ۳۳۷ کالری و ۴۲ گرم کربوهیدرات می ‌باشد)

  • سوپ سبزیجات به میزان ۲ نیم فنجان

میان‌ وعده عصر (شامل ۶۲ کالری و ۱۵ گرم کربوهیدرات می باشد)

  • پرتقال متوسط ۱ عدد

شام (شامل ۴۲۲ کالری و ۵۳ گرم کربوهیدرات می باشد)

  1. جوجه به همراه سس سیب و اسفناج به میزان ۱ واحد
  2. کدوی بخارپز و له ‌شده به میزان نصف فنجان
  3. روغن زیتون تصفیه نشده به میزان ۲ قاشق چای‌ خوری
  4. آویشن تازه با ۱ هشتم قاشق چای ‌خوری پودر آویشن
  5. نمک و فلفل به اندازه لازم

برای سرو این غذا لازم است که بر روی کدو از روغن آویشن استفاده کنید. نمک و فلفل به عنوان طعم‌دهنده های مناسبی برای این غذا هستند.

مجموع دریافتی روز ششم  ۱۱۸۴ کالری است که شامل موارد زیر می شود.

  • ۷۸ گرم پروتئین
  • ۱۵۶ گرم کربوهیدرات
  • ۲۷ گرم فیبر، ۸۸ گرم قند
  • ۳۴ گرم چربی
  • ۵ گرم چربی اشباع
  • ۱۵۴۱ میلی‌ گرم نمک

برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری در روز هفتم

صبحانه(شامل ۳۰۰ کالری و ۴۰ گرم کربوهیدرات می ‌باشد)

  1. پن ‌کیک بلوبری و گردو به میزان ۲ عدد
  2. بلوبری تازه یا یخ زده به میزان ۲ قاشق غذاخوری
  3. پودر بذر کتان به میزان ۲ قاشق چای ‌خوری

به مدت ۱ دقیقه بلوبری های یخ‌ زده را در مایکروفر بگذارید تا نرم و همانند سس شوند. سپس لازم است که با استفاده از تخم کتان ترکیب مناسبی درست کنید و با پن کیک ها سرو کنید.

میان وعده صبح (شامل ۶۲ کالری و ۱۵ گرم کربوهیدرات می باشد)

  • پرتقال متوسط

ناهار (شامل ۳۲۵ کالری گرم کربوهیدرات می‌ باشد)

  1. مخلوط سبزیجات به میزان ۲ فنجان
  2. خیار ریز شده حدوداً نصف فنجان و هویج رنده شده ۱ چهارم فنجان
  3. سس سالاد ایتالیایی آماده یا مخلوطی از سرکه پونه و سیر به میزان ۱ نیم قاشق غذاخوری
  4. نان پیتای گندم تست یا همان نان لبنانی نان ۱ چهارم فنجان

لازم است که تمامی سبزیجات ذکر شده همانند خیار و هویج و سس را با یکدیگر ترکیب کنید.

میان وعده عصر (شامل ۹۵ کالری و ۲۵ گرم کربوهیدرات می ‌باشد)

  • سیب متوسط ۱ عدد

شام (شامل ۴۴۴ کالری و ۴۸ گرم کربوهیدرات می ‌باشد)

  1. گوشت با سس قارچ ۱ واحد
  2. برنج قهوه‌ای پخته نصف فنجان
  3. کلم بروکلی کبابی با سس پستوی ۳ چهارم فنجان

مجموع کل مجموع دریافتی روز هفتم ۱۲۲۴ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

  • ۴۵ گرم پروتئین
  • ۵۷ گرم قند
  • ۴۴ گرم چربی
  • ۲۸ گرم فیبر
  • ۱۶۴ گرم کربوهیدرات
  • ۶ گرم چربی اشباع
  • ۱۲۷۰ میلی‌ گرم نمک

تمامی موارد ذکر شده در این برنامه غذایی برای دیابتی ‌ها و بانوانی که به دیابت بارداری دچار هستند، از لحاظ چربی اشباع ‌شده، نمک، کربوهیدرات، کالری، فیبر و دیگر موارد کنترل شده است و می ‌تواند بسیار مفید باشد.

مجموع کل مجموع دریافتی روز هفتم ۱۲۲۴ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

مجموع کل مجموع دریافتی روز هفتم ۱۲۲۴ کالری می ‌باشد که شامل موارد زیر است:

 نمونه رژیم دیابت بارداری و موارد مجاز به چه صورت می باشد؟

در ادامه برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری لازم است  تا از رژیم غذایی دیگر به جهت دیابت بارداری صحبت کنیم که در صورت جایگزین بتوانید از این موارد نیز استفاده کنید و کنترل‌ کننده میزان قند خون را در دوران بارداری به همراه دارد.

صبحانه

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از غلات در صبحانه استفاده می ‌کنید، منبع لازم برای برطرف شدن دیابت بارداری مواردی همانند گندم سبوس‌ دار یا فرنی را مهم بشمارید و در هنگام صبحانه با استفاده از آجیل ‌ها و دانه ‌ها آن ‌ها را میل کنید.

برش کوچک نان که حاوی غلات و سبوس است، می ‌تواند گزینه خوبی برای صبحانه باشد.

نان تست کوچک یا نانی که دارای غلات می باشد، به اندازه ۱ برش بزرگ یا ۲ قطعه کوچک به همراه کره بادام زمینی که فاقد شکر بوده، برای صبحانه مناسب است.

تخم ‌مرغ

تخم ‌مرغ به‌ عنوان منبعی از پروتئین برای صبحانه در رژیم در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری مفید می باشد. انواع تخم ‌مرغ آب ‌پز، سرخ ‌شده، املت یا شکسته با استفاده از نان و غلات سبوس دار مفید می باشد.

استفاده از انواع ماست ساده، ماست یونانی، ماست سویا به همراه آجیل، تخم سیب یا گلابی در مصرف صبحانه آزاد می باشد.

انواع صبحانه ‌های پخته ‌شده همانند بیکن، قارچ، تخم ‌مرغ، پودینگ گوجه فرنگی، سوسیس با گوشت به همراه ۱ تکه نان تست مفید می باشد.

استفاده از انواع ماهی همانند ماهی خال ‌مخالی، دودی، تخم ‌مرغ یا پنیر خامه‌ای و ماهی قزل‌آلای دودی در وعده صبحانه مفید می باشد.

تخم ‌مرغ

تخم ‌مرغ

ناهار

  1. برای ناهار در برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری می ‌توانید از تخم ‌مرغ با یک تکه نان غلات استفاده کنید.
  2. انواع سالاد یونانی با مقداری روغن زیتون و پنیر فتا می ‌تواند در وعده ناهار گنجانده شود.
  3. ۱ عدد تخم مرغ و زیتون و سالاد سبز به همراه سالاد ماهی تن در وعده ناهار مناسب می باشد.
  4. استفاده از سیب‌ زمینی پخته شده به همراه پنیر سالاد و سس مایونز در وعده ناهار مناسب است.
  5. در وعده ناهار انواع ساندویچ‌ ها را با غلات استفاده کنید و تخم ‌مرغ و پنیر و سالاد و گوشت گزینه‌ های مفیدی هستند.
  6. املت که با استفاده از تخم ‌مرغ و سیب‌ زمینی و همراه با سالاد باشد، وعده مناسبی برای ناهار می باشد.
ناهار

ناهار

عصرانه

  1. استفاده از ماکارونی با سس خانگی همانند ماکارونی ‌های سبوس‌ دار در وعده عصرانه مفید می باشد.
  2. همین ‌طور استفاده از عدسی و لوبیا می ‌تواند مفید باشد.
  3. در وعده عصرانه خورشت گوشت که به همراه عدس یا لوبیا یا سیب زمینی شیرین پخت شده باشد، مناسب است.
  4. مواد غذایی که با سیب ‌زمینی و لوبیای سبز سرو می شوند، می‌ توانند مؤثر واقع شوند.
  5. فیله ماهی کبابی به همراه لوبیا یا دیگر حبوبات موجود برای عصرانه مفید می ‌باشد.
  6. استیک با سیب‌ زمینی شیرین سرخ‌ شده و سالاد برای عصرانه مؤثر است.
عصرانه

عصرانه

میان وعده

  1. سیب
  2. پاپ ‌کورن
  3. کرفس و هویج
  4. ماست کم‌چرب
  5. زیتون همراه جو دوسر
  6. کره بادام زمینی بدون قند
  7. آجیل و دانه‌ها
  8. گوشت پخته‌ شده
  9. غذای دریایی
  10. پنیر
میان وعده

میان وعده

جمع ‌بندی مطالب

تمامی تلاشمان بر این بود تا در این مطلب در رابطه با برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری صحبت کنیم و اشخاصی که دچار مشکلات دیابت بارداری هستند، با استفاده از برنامه غذایی درست بتوانند زمان بارداری خوبی را سپری کنند و به خوبی زایمان کنند.

این امر می ‌تواند در سلامت مادر و نوزاد تاثیر به سزایی بگذارد و لازم است که حتماً از برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری استفاده کنید تا بتوانید سلامت خود و نوزاد را تضمین کنید.

امیدواریم که با استفاده از مطالب بالا توانسته باشیم اطلاعات چشمگیری در اختیار شما قرار داده باشیم و از این طریق شما با استفاده از برنامه غذایی هفتگی برای دیابت بارداری بتوانید دوران بارداری خود را به خوبی سپری کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید