رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

بهترین دکتر تغذیه و لاغری در ایران
بهترین دکتر تغذیه و لاغری در ایران
2021/01/22
تجربه شخصی رژیم لاغری
تجربه شخصی رژیم لاغری
2021/01/22
رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

در این مقاله قصد داریم در مورد رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی صحبت کنیم. یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در درمان سریع و ساده تر بیماری ها استفاده از برنامه غذایی مناسب است. با توجه به اینکه بخش عمده ای از یک شبانه روز صرف مصرف غذایی مختلف می شود تاثیر و نقش آن ها در کنترل و حتی تشدید بیماری ها چند برابر می شود.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی کمک می کند که فشار خون کنترل شده و نوسانی در آن ایجاد نشود. نوسانات فشار خون باعث مشکلات زیادی می شوند که جدی ترین آن ها سکته و مشکلات قلبی عروقی است که در صورت حاد شدن و عدم کنترل به مرگ فرد منجر می شود. در صورتی که به مشکلات فشار خون مبتلا هستید و به دنبال درمان این مشکل به وسیله رژیم غذایی مناسب هستید با این مقاله همراه باشید.

نقش چاقی در ابتلا به فشار خون به چه صورت است؟

دلایل ابتلا به چاقی کدامند؟

بهترین رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی از چه طریق قابل دریافت است؟

چرا افراد برای لاغری و کاهش وزن تلاش می کنند؟

بیماری های جدی و مهم ناشی از چاقی چیست؟

روش های رایج لاغری چیست؟

چاقی چند شکل دارد؟

متخصص تغذیه کیست و چه نقشی در ارائه رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی دارد؟

رژیم غذایی چیست؟

برای برخورداری از یک رژیم موفق چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

چرا رژیم غذایی اولین روش انتخابی برای لاغری یا درمان بیماری است؟

آیا رژیم غذایی تنها برای لاغری استفاده می شود؟

فشار خون چیست و به چه صورت محاسبه می شود؟

فشار خون بالا چه مشکلاتی را برای بدن به وجود می آورد؟

فشار خون بالا چیست؟

به غیر از چاقی چه مواردی باعث افزایش فشار خون می شوند؟

رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چیست و به چه صورت است؟

مزایای استفاده از رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چیست؟

منابع غذایی مجاز در رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی کدام است؟

منابع غذایی ممنوع در رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چه مواردی را شامل می شوند؟

آیا در کنار یک رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی می توان از دارو نیز استفاده کرد؟

نوشیدنی های مجاز در رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چیست؟

برای دریافت بهترین رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چه روش هایی وجود دارد؟

 

نقش چاقی در ابتلا به فشار خون به چه صورت است؟

بیماری فشار خون، یکی از بیماری های رایج و شایع در جهان است که همه ساله افراد زیادی به آن مبتلا می شوند. در برخی افراد ابتلا به فشار خون بالا ممکن است به صورت مقطعی و در اثر مصرف غذای نامناسب یا داروی خاص و در برخی افراد این مشکل به طور مستمر و جدی باشد. یکی از عواملی که در ابتلا به فشار خون بالا و به طور کل نوسانات فشار خون بسیار تاثیر گذار است چاقی و اضافه وزن بالا می باشد. هرچقدر وزن بالاتر رفته و چاقی به درجه خطرساز نزدیک تر شود نوسانات فشار خونی بیشتر شده و مشکلات ناشی از آن حادتر می شود.

چاقی

چاقی، تجمع چربی ها در بدن است. در واقع تجمع بیش از حد و غیر طبیعی چربی که باعث برآمدگی و تغییر ظاهر محلی که چربی در آن انباشته شده و اضافه شدن وزن چاقی است. در تعریف علمی چاقی هنگامی که در اثر مصرف مواد غذایی مختلف و معمولا دارای چربی یا قند بالا بدن به هر دلیل توانایی هضم مواد غذایی را نداشته باشد، این مواد به صورت چربی ذخیره می شوند.

سلول های چربی ماندگاری بالایی داشته و به سختی سوزانده می شوند. هم چنین قدرت گسترش و انتشار بالایی نیز دارند که باعث می شود چاقی تشدید پیدا کند. در هنگام ابتلای افراد به چاقی های خطرساز، با طولانی شدن چاقی و عدم کنترل آن یک لایه چربی دور تا دور قلب را گرفته و عروق نیز در اثر وجود چربی در خون دچار گرفتگی می شوند که این مسائل در نهایت منجر به نوسانات در فشار خون و روند کار صحیح قلب می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست متخصص تغذیه خوب در شرق تهران دیدن کنید.

ارتباط چاقی و فشار خون

به طور کل با هر پمپاژ و تلمبه قلب که باعث به جریان افتادن خون در بدن شده و خون را از قلب به اندام ها و از اندام ها به قلب منتقل می کند فشار زیادی به رگ ها وارد می شود با این حال این فشار در صورتی که بدن از وضعیت مناسبی برخوردار باشد طبیعی است و مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند. در تغییرات و نوسانات فشار به خصوص فشار خون بالا عوامل زیادی موثر هستند که مهم ترین آن ها چاقی است. تحقیقات نشان دهنده این است که چاقی در ابتلا به فشار خون تا ۳۰ درصد نقش دارد. هم چنین در افراد چاق احتمال ابتلا به فشار خون بالا حدود ۶ برابر افراد دارای وزن طبیعی است.

ارتباط چاقی و فشار خون

ارتباط چاقی و فشار خون

دلایل ابتلا به چاقی کدامند؟

همان طور که گفته شد چاقی ارتباط و تاثیر زیادی در ابتلای افراد به فشار خون، به خصوص فشار خون بالا دارد. به همین دلیل آشنایی با دلایل ابتلا به چاقی می تواند هم از ابتلا به چاقی جلوگیری کرده و هم مانع فشار خون بالا، به خصوص در افرادی که یکبار به این مشکل مبتلا بوده و درمان خود را کامل کرده اند شود.

عدم رعایت کالری مصرفی

همان طور که گفته شد تمام مواد غذایی مصرفی به نوعی در بدن استفاده می شوند. بخش زیادی از غذای مصرفی روزانه صرف فعالیت های روزانه و سوخت و ساز سلول ها می شود و بخشی از آن نیز در فرآیند هضم استفاده شده و در نهایت از بدن خارج می شود.

هر ماده مصرفی در طول روز، دارای کالری مشخصی است. برخی از مواد دارای کالری بالا و برخی از مواد کالری پایین یا مانند آب کالری صفر دارند. بسته به فعالیت ها و تحرک روزانه و سوخت و ساز بدن و ویژگی های دیگر نظیر جنسیت و سن، هر فرد نیازمند میزان کالری مشخصی است که در صورت استفاده کالری بیشتر از میزان مورد نیاز بدن توانایی هضم و جذب آن را نداشته و در نهایت به صورت چربی در بدن ذخیره می شود که یکی از عوامل مهم ابتلا به چاقی و در نتیجه آن بیماری های ناشی از چاقی است.

مصرف غذاهای نامناسب

یکی از عوامل مهم در ابتلا به چاقی مصرف غذاهای نامناسب است. غذاهای نامناسب کالری بیشتری داشته و هضم آن ها برای بدن دشوار تر است. غذاهای نامناسب به دو دسته تقسیم می شوند. گروه اول غذاهایی مانند قند و شیرینی، چربی ها، فست فودها و… هستند که به خودی خود دارای مواد مضر زیادی می باشند و دسته دوم مواد غذایی ناسازگار با یکدیگر هستند که در اثر استفاده از آن ها مشکلات زیادی در جذب و هضم به وجود می آید. این عامل نیز در ابتلا به چاقی بسیار تاثرگذار است.

تحرک کم

همان طور که گفته شد بعد از مصرف مواد غذایی، بدن شروع به مصرف و سوخت و ساز آن می کند. به طور کلی هر فعالیتی در طول روز باعث کالری سوزی می شود اما در صورتی که مصرف غذا به هر دلیل کنترل نشود و تحرک نیز به نسبت آن افزایش پیدا نکند غذاهای مصرفی در بدن به صورت چربی ذخیره می شوند. در این شرایط تجمع چربی ها باعث چاقی و در نهایت مشکلاتی نظیر فشار خون می شود.

بیماری

اما تنها غذای مناسب و کم تحرکی عامل چاقی نیست و گاهی اوقات برخی بیماری های خاص نیز ممکن است فرد را به چاقی مبتلا کنند. به عنوان مثال افراد دیابتی نسبت به سایرین بیشتر مستعد چاقی هستند یا بیماری های تیروئیدی نیز ممکن است باعث مشکل در سوخت و ساز بدن و در نتیجه چاقی فرد شوند.

مشکلات ژنتیکی

از دیگر عوامل زمینه ساز چاقی و مشکلات آن، مشکلات ژنتیکی می باشند. برخی افراد از بدو تولد به مشکلات هورمونی دچار می باشند که باعث کم شدن کار تیروئید یا مشکل در هضم و جذب غذا می شود که این مسئله باعث چاقی افراد و در نهایت بیماری های مختلف می شود.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی از چه طریق قابل دریافت است؟

دریافت رژیم غذایی درست و اصولی به خصوص برای بیماران فشارخونی که تغذیه نقش زیادی در سلامتی و بهبود وضعیت آن ها دارد اهمیت زیادی دارد. روش ها و راه های مختلفی برای دریافت یک رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی وجود دارد اما مسئله حائز اهمیت انتخاب بهترین و مطمئن ترین روش است.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی از چه طریق قابل دریافت است؟

بهترین رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی از چه طریق قابل دریافت است؟

مراجعه به متخصص تغذیه

اولین روش برای دریافت یک رژیم غذایی خوب و مناسب برای بیماران فشار خونی مراجعه به متخصص تغذیه است. با توجه به اینکه متخصص تغذیه با ارزش مواد غذایی، فواید و مضرات آن ها به طور کامل آشنایی دارد دریافت رژیم از متخصص هم از آسیب ها و ضررهای بیشتر جلوگیری کرده و هم باعث کنترل فشار خون می شود.

نکته مهم در اینجا، انتخاب متخصصی است که به بیماری فشار خون و مشکلاتی که ناشی از این بیماری است آشنایی کامل داشته باشد. در واقع، تنها اطلاع از ارزش مواد غذایی کافی نیست و ممکن است بیمار به دلایل مختلف در طول رژیم غذایی دچار مشکل شود که در صورت مراجعه به یک متخصص مجرب و آشنا به بیماری فشار خون، مشکل به موقع شناسایی شده و اقدامات لازم به جهت درمان بیمار در زمان درست و پیش از ایجاد مشکلات حادتر انجام می شود.

استفاده از مشاوره های تغذیه آنلاین

از دیگر روش های دریافت یک رژیم غذایی خوب و مناسب برای بیماران فشار خونی می توان به استفاده از مشاوره های آنلاین اشاره کرد. با توجه به اینکه امروزه اینترنت نقش مهمی در زندگی افراد داشته و بیشتر مردم کارها و مشکلات خود را ابتدا به طور آنلاین و با جستجو در اینترنت برطرف می کنند

دریافت رژیم غذایی از متخصصین و مشاورین آنلاین و اینترنتی می تواند روشی ساده برای دریافت رژیم غذایی در کوتاه ترین زمان و به راحت ترین شکل باشد. با توجه به اینکه مشاوره آنلاین، نیاز به مراجعه حضوری را کاهش می دهد دریافت و ارتباط با متخصص سریع تر اتفاق می افتد و در وقت و هزینه ها نیز صرفه جویی می شود.

استفاده از مشاوره های تغذیه آنلاین

استفاده از مشاوره های تغذیه آنلاین

چرا افراد برای لاغری و کاهش وزن تلاش می کنند؟

وزن زیاد و چاقی می تواند باعث مشکلات زیادی شود به همین دلیل همواره افراد در تلاشند که وزن خود را کاهش داده و از خطرات، بیماری ها و معضلاتی که چاقی و اضافه وزن برای بدن به وجود می آورد جلوگیری کنند. دلایل زیادی وجود دارد که افراد را به لاغری متمایل کرده و باعث انگیزه و تلاش آن ها برای کاهش وزن و مبارزه با چاقی می شود که در ادامه برخی از آن ها را به اختصار معرفی  خواهیم کرد.

درمان یا تسکین بیماری

از اصلی ترین دلایل تمایل و تلاش افراد برای لاغری و کاهش وزن می توان به تسکین بیماری ها اشاره کرد. چاقی و تجمع چربی ها در بدن تعادل هورمون های داخلی را بر هم می زند، همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلات مختلف در کار غدد شود.

به عنوان مثال تجمع چربی ها در رگ ها، باعث تنگی مسیر عبور خون شده و در نتیجه فشار به رگ ها را افزایش می دهد. این مشکلات و مشکلاتی از این دست در چاقی، گاهی اوقات به خطرات جدی مانند سکته قلبی منجر می شود به همین دلیل به منظور مبارزه با این مشکلات افراد به لاغری تمایل پیدا می کنند.

برطرف کردن مشکلات جسمی

از دیگر دلایل تلاش افراد برای لاغری و کاهش وزن می توان به بهبود وضعیت و مشکلات جسمی اشاره کرد. علاوه بر بیماری ها چاقی مشکلات جسمی زیادی برای افراد به وجود می آورد. درد عضلات کمر و زانو، فشار به استخوان ها و… از جمله مشکلات جسمی چاقی هستند که با لاغری و کاهش وزن می توان آن ها را به طور کامل برطرف کرد.

زیبایی

زیبایی را می توان موثرترین عامل در انگیزه و تلاش برای لاغری و کاهش وزن دانست. زیبایی یکی از فاکتورهای مهم در زندگی تمام افراد به خصوص در عصر امروز است به همین دلیل لاغری برای دستیابی به ظاهر زیبا نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

اصلاح سبک زندگی

چاقی تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد ایجاد می کند. به عنوان مثال افراد چاق زودتر از سایرین خسته می شوند و بیشتر نیاز به استراحت دارند، حجم غذای مصرفی افراد چاق بیشتر از افراد لاغر است و از نظر ظاهری نیز عدم تناسب اندام مشکلات زیادی برای اعتماد به نفس افراد دارای چاقی و اضافه وزن به وجود می آورد به همین دلیل لاغری نقش زیادی در اصلاح سبک زندگی افراد دارد.

اصلاح سبک زندگی

اصلاح اصلاح سبک زندگیزندگی

بیماری های جدی و مهم ناشی از چاقی چیست؟

تمام بیماری هایی که فرد به آن مبتلا می شوند زمینه و مشکلاتی دارند که باعث بروز آن ها شده یا به شدت گیری آن ها منجر می شود. یکی از عوامل اصلی بروز بیماری در بدن انسان چاقی است.

فشار خون

یکی از مشکلات جدی در اثر چاقی فشار خون است. افرادی که به چاقی، به خصوص چاقی های شدید دچار هستند معمولا بیش از سایرین به مشکلات افزایش فشار خون نیز مبتلا می شوند. این مشکلات با گرفتگی قلب و عروق آغاز می شود و در صورت عدم درمان به سکته قلبی و حتی مرگ فرد منجر می شود.

تجمع بافت چربی در بدن محدود به یک نقطه نیست و بعد از ابتلای فرد به چاقی در تمام بدن گسترده می شود. گاهی اوقات بافت چربی با افزایش چاقی به اطراف قلب کشیده می شود و باعث ایجاد اختلال در پمپاژ خون از قلب می شود.

همچنین وجود سلول های چربی در خون، باعث تاثیر در جریان آن در رگ ها می شود. رسوب سلول چربی در رگ ها و گرفتگی رگ ها نیز باعث فشار آمدن به قلب به جهت پمپاژ خون و در نهایت فشار خون می شود.

کمردرد، زانودرد و…

از دیگر مشکلات افراد چاق می توان به دردهای شدید در مفصل و عضلات اشاره کرد. هر چقدر وزن بدن افزایش پیدا کند فشار به مفاصل بیشتر می شود و با از بین رفتن غضروف ها در ناحیه مفاصل و ساییده شدن استخوان ها به یکدیگر فرد به دردهای شدید دچار می شود. شایع ترین دردهای عضلانی در افراد دچار چاقی کمردرد، زانودرد و… می باشد که بیشتر در معرض فشار ناشی از وزن بالا می باشند.

مشکلات تنفسی

افراد چاق بیشتر از سایرین به مشکلات و بیماری های تنفسی دچار می شوند. بخشی از بیماری تنفسی که افراد چاق به آن مبتلا می شوند به دلیل مشکلات و نوسانات فشار خون و اثرگذاری بافت چربی به کار قلب می باشد و بخشی از آن به دلیل گرفتگی شش ها، ریه و تاثیر چربی ها به اندام های تنفسی.

نقرس

نقرس که یکی از مشکلات استخوانی است و در اثر مصرف چربی، کلسترول بد و گوشت قرمز بروز پیدا می کند بیش از هر گروه در افراد چاق بروز پیدا می کند. درد و مشکلات ناشی از نقرس گاهی اوقات به حدی جدی می شود که تنها راه درمان قطع عضو می باشد.

سرطان

سرطان از دیگر بیماری های ناشی از چاقی است. برخی سرطان ها به علت چاقی بروز پیدا می کنند و بیشتر سرطان ها در افراد چاق زودتر به مراحل حاد و بدخیم می رسند. از جمله سرطان هایی که در افراد چاق بیشتر احتمال بروز دارد می توان به سرطان سینه در زنان، به خصوص در زنانی که در دوران یائسگی دچار اضافه وزن بالا هستند، اشاره کرد.

ناباروری

یکی از مشکلات چاقی که در زنان معضل جدی نیز می باشد ناباروری است. در اثر چاقی بدن تعادل هورمونی نداشته و اختلال در وضعیت هورمون ها نیز منجر به این مشکل می شوند.

ناباروری

ناباروری

روش های رایج لاغری چیست؟

لاغری و کاهش وزن درمان بسیاری از بیماری هایی است که در اثر چاقی بروز کرده یا شدت گرفته اند. حتی اگر با کاهش وزن نتوان بیماری را به طور قطع درمان کرد نیز می توان تا حد زیادی اثرات و خطرات آن را تسکین و کاهش داد.

رژیم غذایی

یکی از روش های رایج و مرسوم و اولین روشی که تمام افراد برای لاغری استفاده می کنند رژیم غذایی است. البته رژیم غذایی تنها برای لاغری و کاهش وزن مورد استفاده قرار نمی گیرد اما شناخته ترین کاربرد آن در این مورد است. هرچند رژیم به هر منظوری که استفاده شود می تواند باعث تنظیم وزن و تعادل در بدن شود. رژیم غذایی برای لاغری به خصوص در افرادی که به بیماری هایی نظیر فشار خون، نقرس، دیابت و… در اثر چاقی دچار شده اند در تسکین بیماری و کم کردن اثرات آن تاثیر زیادی دارد.

ورزش کردن

از دیگر روش هایی که افراد برای لاغری و کاهش وزن انتخاب می کنند ورزش کردن است. به طور کل تحرک می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث مصرف زودتر کالری های دریافتی از مواد غذایی شود اما این روش به تنهایی پاسخگو نیست و تنها در صورتی فرد را به نتیجه دلخواه می رساند که در کنار رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد. رژیم غذایی در کنار ورزش کردن تاثیر زیادی  در سلامتی بدن داشته و مخصوصا در بیماران فشار خونی باعث مثبت شدن تاثیر رژیم و در نتیجه درمان کامل فرد می شود.

استفاده از داروهای لاغری

از روش هایی که امروزه برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرند می توان به داروهای لاغری اشاره کرد. هر چند این داروها ممکن است در ابتدا نتیجه بخش بوده و باعث کاهش وزن فرد شوند اما در دراز مدت باعث مشکلات جدی می گردند. همچنین در بیماران فشار خونی مصرف داروها به منظور کاهش وزن و تعادل فشار خون باید با دقت بیشتری انجام گیرد چون مصرف بی رویه آن ها و بدون نظر پزشک می تواند مشکلات زیادی برای بیمار به وجود آورد.

استفاده از داروهای لاغری

استفاده از داروهای لاغری

چاقی چند شکل دارد؟

تجمع چربی باعث چاقی فرد می شود اما در تمام افراد شکل و میزان تجمع چربی یکسان نیست و بسته به حالت بدن، علت چاقی، زمینه ها و… می تواند به شکل های مختلفی بروز پیدا کند. آشنایی با شکل های مختلف چاقی در درمان و جلوگیری از بیماری های ناشی از چاقی تاثیر زیادی دارد. فرم چاقی تا حد زیادی تعیین کننده علت چاقی و مشکلات و بیماری هایی است که ممکن است در اثر چاقی بروز پیدا کنند.

چاقی سیبی شکل

افرادی که دارای این شکل از چاقی هستند بیشتر دارای اسکلت بندی قوی می باشند. این افراد دارای شانه ها و قفسه سینه پهن می باشند. به طور کل بیشتر زنانی که به چاقی سیبی شکل دچار می شوند اندامی مردانه پیدا می کنند. این افراد دارای قفسه سینه و باسن بزرگ می باشند.

در چاقی سیبی شکل منحنی های کلی بدن مانند انحنا در کمر و… مشاهده نمی شود. استخوان دست و پا در این افراد بزرگتر است و هرچه چربی بدن بیشتر شود بدن درشتر دیده می شود. اضافه وزن در افراد چاقی سیبی شکل بیشتر در قسمت بالاتنه مشاهده می شود با اینحال پایین تنه تا ران ها نیز دارای تجمع چربی می باشد.

چاقی گلابی شکل

چاقی گلابی شکل دیگر فرمی است که تجمع چربی ها در بدن به وجود می آورند که تجمع چربی ها در آن بیشتر در قسمت پایین تنه، باسن و ران می باشد. افرادی که به این نوع از چاقی مبتلا هستند معمولا دارای بالاتنه نرمال می باشند. اختلاف سایز بالاتنه و پایین تنه در افرادی که به چاقی گلابی شکل مبتلا هستند به شدت قابل مشاهده هست.

چاقی پرتقالی شکل

تجمع چربی ها در برخی افراد نوعی از چاقی را به وجود می آورد که به چاقی پرتقالی شکل معروف می باشد. این مدل از چاقی بیشتر در میان مردان مشاهده می شود. مچ دست و پا در افرادی که به چاقی پرتقالی شکل مبتلا هستند پف کرده و ورم دار است و بیشترین تجمع چربی نیز در شکم آن ها می باشد.

چاقی موزی شکل

افرادی که چاقی در آن ها به دلیل تیروئید اتفاق می افتد این نوع از چاقی را دچار می شوند. در چاقی به شکل موز استخوان بندی ظریف است و حالت کلی بدن باریک و بلند می باشد. صورت، دست و پا در افراد مبتلا به این نوع از چاقی لاغر و استخوانی است اما یک لایه نازک چربی به طور دائمی در اطراف ران و باسن آن ها وجود دارد که در اثر افزایش وزن اولین قسمت که دچار تغییر ظاهر می شود این ناحیه از بدن می باشد.

چاقی موزی شکل

چاقی موزی شکل

متخصص تغذیه کیست و چه نقشی در ارائه رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی دارد؟

یکی از راه های مناسب برای دریافت رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی مراجعه به متخصص تغذیه است. متخصص تغذیه رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی را متناسب با وضعیت بیمار ارائه می کند. همچنین در صورت بروز مشکل در طول اجرای رژیم می تواند به موقع اقدامات و راهنمایی های لارم برای بیمار را انجام دهد. تغذیه مناسب نه تنها به بیماران فشار خونی برای کنترل بیماری کمک می کند بلکه می تواند از بسیاری مشکلات دیگر که در اثر تغذیه اشتباه به وجود می آیند نیز جلوگیری کند.

اهمیت تغذیه سالم

سلامت اولویت اصلی تمام افراد است. افراد تلاش می کنند که از هر طریقی سلامت خود را حفظ کرده و در صورت بروز مشکلات و بیماری ها خیلی زود به سلامت دست پیدا کنند. تغذیه در سلامتی بدن نقش بسیار زیادی دارد.

با توجه به اینکه بخش زیادی از شبانه روز به غذا خوردن صرف می شود استفاده از غذاهای سالم، مطابق با وضعیت بدن نقش زیادی در حفظ سلامت دارد. بسیاری از بیماری ها پیش از رسیدن به مرحله حاد به وسیله تغذیه سالم قابل کنترل و حتی درمان می باشند به همین دلیل افرادی که به دنبال کاهش مشکلات سلامتی می باشند ابتدا نیاز به اصلاح سبک تغذیه خود دارند.

متخصص تغذیه

اما آشنایی با مواد غذایی، ارزش های آن ها  و موادی که با توجه به شرایط بدن تناسب دارند برای تمام افراد امکان پذیر نیست. بیشتر افراد به دلیل عدم آشنایی با ارزش ها و هماهنگی مواد غذایی با یکدیگر به مشکلات جدی مانند زخم معده و… دچار می شوند.

به منظور اطلاع از سبک تغذیه مناسب و متناسب با وضعیت بدن و بیماری ها مراجعه به فردی که در مورد غذاها دانش کافی داشته باشد امری ضروری می باشد. متخصص تغذیه، پزشکی است که در زمینه غذاها و تاثیر آن ها بر بدن تحصیلات داشته و می تواند راهنمایی های لازم در این زمینه را به بیماران ارائه دهد.

متخصص تغذیه و ارائه رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

به خصوص در مورد بیماران مبتلا به فشار خون مراجعه به متخصص تغذیه و دریافت یک برنامه غذایی مناسب اهمیت بیشتری دارد. باید ها و نبایدهای تغذیه برای بیماران فشار خونی بیشتر از سایر بیماران است چون فشار خون و مشکلات ناشی از این بیماری با قلب بیمار در ارتباط است و در صورت تغذیه نامناسب مشکلات جدی مانند سکته قلبی را برای فرد ایجاد می کند.

متخصص تغذیه و ارائه رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

متخصص تغذیه و ارائه رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

رژیم غذایی چیست؟

بر خلاف تصور عموم که هدف از غذا خوردن تنها سیر شدن و عدم احساس گرسنگی است غذا خوردن تغذیه می‌تواند نقش زیادی در ابتلا به بیماریها یا کنترل بیماریها داشته باشد.

در صورتی که هدف از غذا خوردن تنها سیر شدن باشد این کار معمولاً بدون در نظر گرفتن ارزش های هر ماده غذایی و تناسب مواد مختلف با یکدیگر انجام می شود اما هنگامی که غذا خوردن در شرایطی انجام شود که فرد به یک بیماری وابسته به تغذیه مبتلا می باشد هر کدام از مواد غذایی مصرفی مطابق با ارزش ها و تاثیراتی که بر وضعیت بیماری فرد دارند مورد استفاده قرار می گیرند. در این شرایط داشتن یک رژیم غذایی مشخص س در تغذیه صحیح و اصولی بسیار کمک کننده می باشد.

رژیم غذایی چیست

به طور کل هر ماده غذایی که در طول یک شبانه روز مورد استفاده قرار میگیرد رژیم غذایی روزانه فرد را تشکیل می دهد. این رژیم ممکن است مملو از مواد غذایی ناسالم یا ناهماهنگ با یکدیگر باشد به عنوان مثال فرد در رژیم غذایی خود موادی مانند گوشت و پروتئین را با لبنیاتی مانند ماست استفاده کند که با هم همخوانی نداشته و در دراز مدت مشکلات زیادی در معده به وجود می آورند.

اما زمانی که استفاده از مواد غذایی بر پایه اطلاعات و ارزش های علمی انجام شود فرد دچار هیچ مشکلی که ناشی از تغذیه باشد نخواهد شد و مشکلات احتمالی که به آنها مبتلا بوده است نیز تا حدودی برطرف می شوند. به طور علمی تر رژیم غذایی را می‌توان به این صورت تعریف کرد که مشخص کردن میزان و نوع مواد غذایی مصرفی در طول یک شبانه روز برای فرد یک رژیم غذایی را تشکیل می‌دهد.

انواع مختلف رژیم غذایی

رژیم های غذایی انواع و شیوه های مختلفی دارند اما نکته ثابتی که در تمام رژیم های غذایی وجود دارد این مورد است که رژیم غذایی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. بسیاری از افراد به اشتباه از رژیم دیگران استفاده می کنند که این مسئله نه تنها باعث عدم پاسخگویی رژیم می شود بلکه در دراز مدت مشکلات متعددی را برای فرد به وجود می‌آورد. بر اساس مواد غذایی موجود در رژیم، ممنوعیت ها و مواد مصرفی مجاز و همچنین پایه و اساس رژیم می توان انواع مختلفی از آن را تهیه کرد.

از انواع رژیم های غذایی می‌توان به رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی اشاره کرد که حاوی موادی است که برای افراد مبتلا به این بیماری مناسب بوده و باعث تشدید بیماری آنها نمی شود همچنین از دیگر هم با رژیم غذایی می توان به رژیم غذایی گیاه خواری اشاره کرد که بر پایه مواد غذایی گیاهی تنظیم می‌شود و در آن از گوشت و در برخی انواع آن از فرآورده های حیوانی نیز استفاده نمی شود.

انواع مختلف رژیم غذایی

انواع مختلف رژیم غذایی

برای برخورداری از یک رژیم موفق چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

تنظیم یک رژیم غذایی درست و اصولی کار ساده ای نیست و نیازمند بررسی های زیادی در سابقه پزشکی و سلامتی بیمار می باشد. چه رژیم برای لاغری و کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد و چه برای درمان بیماریها برای برخورداری از یک رژیم موفق و اصولی نیاز به در نظر گرفتن نکات به خصوصی می باشد.

مراجعه به یک متخصص مجرب

اولین نکته برای برخورداری از یک رژیم موفق و مناسب مراجعه به یک متخصص تغذیه حرفه ای و مجرب و دریافت رژیم از وی می باشد. متخصص تغذیه بیش از هر کس با خواص و ارزش های هر ماده غذایی آشنایی دارد و در مورد محدودیتهای غذایی برای یک بیماری نیز اطلاعات کامل دارد به همین منظور توانایی تنظیم انواع رژیم متناسب با وضعیت بیمار را دارا می باشد.

با مراجعه به یک متخصص تغذیه و دریافت رژیم از وی علاوه بر دریافت یک رژیم اصولی این امکان نیز وجود دارد که هر زمان در طول اجرای رژیم مشکلی به وجود آمد حل و برطرف کردن آن به موقع و به ساده ترین شکل ممکن انجام شود.

بررسی سابقه بیمار

برای داشتن یک رژیم مناسب و اصولی سابقه بیمار از نظر داروهای مصرفی و مواد غذایی مجاز و غیر مجاز باید به طور کامل بررسی شود که این بررسی توسط متخصص تغذیه انجام می شود. بسته به شدت و نوع بیماری ممکن است پزشک داروهای خاصی را برای بیمار تجویز کرده باشد که با برخی مواد غذایی تداخل داشته و می توانند آثار سویی داشته باشند در این شرایط اطلاع از سابقه بیمار می‌تواند به تنظیم رژیم مناسب تر کمک کند.

زمان بندی مناسب برای اجرای رژیم

از دیگر نکاتی که در موفقیت آمیز بودن نتیجه یک رژیم غذایی موثر میباشد زمانبندی و اهمیت رژیم برای بیمار است. در واقع بیمار باید مطابق با رژیم خود برای آماده سازی غذاها و مصرف آنها زمان مشخصی را در طول روز در نظر گرفته باشد و تمام جزئیات رژیم را مطابق با دستور پزشک متخصص تغذیه و بدون هیچ کم یا زیاد کردن اجرا کند.

زمان بندی مناسب برای اجرای رژیم

زمان بندی مناسب برای اجرای رژیم

چرا رژیم غذایی اولین روش انتخابی برای لاغری یا درمان بیماری است؟

همانطور که گفته شد بیشتر بیماری ها از ساده ترین بیماری تا پیچیده ترین و حادترین بیماری با تغذیه قابل کنترل می باشد و به منظور جلوگیری از شدت گیری آن ابتدا در تغذیه و رژیم غذایی فرد تغییراتی ایجاد میشود به همین دلیل تغییر در رژیم غذایی اولین روش و مبارزه در برابر بیماری می باشد که توسط پزشک تجویز می شود. اما اینکه چرا رژیم غذایی به عنوان اولین راه درمان در بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد پرسشی است که در این بخش به آن پاسخ خواهیم داد.

در دسترس بودن

غذا خوردن یکی از فعالیتهای است که به طور روزانه و به دفعات انجام می شود به همین دلیل کنترل مواد غذایی مصرفی می تواند به عنوان یکی از روش های در دسترس و ساده به منظور کنترل بیماری به حساب آید.

در واقع بر خلاف بسیاری از روشها مانند استفاده از داروهای خاص که نیاز به تهیه کردن دارو می باشد تنها با عدم مصرف برخی مواد غذایی یا مصرف بعضی ماده های خاص می توان تا حدودی وضعیت بیماری را کنترل کرد. به خصوص رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین روش ها برای کنترل این بیماری می باشد.

کم هزینه بودن

نسبت به بسیاری از روش‌های درمانی مانند تهیه دارو و اقدامات خاص تغییر در رژیم غذایی و اصلاح سبک تغذیه هزینه چندانی نداشته و در بعضی موارد هیچ هزینه ای متحمل فرد بیمار نمی شود به همین دلیل بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند که به منظور تسکین بیماری خود ابتدا از مواد غذایی در دسترس و بدون هزینه استفاده کنند. به عنوان مثال در زمان ابتلا به سرماخوردگی به جای مراجعه به پزشک از از برخی مواد غذایی مانند لیمو یا سوپ استفاده می کنند.

سادگی و نیاز به زحمت کمتر

هر چند برای درمان قطعی بیماری نیاز به استفاده از داروهای مخصوص می باشد اما کنترل و درمان به وسیله مواد غذایی ساده تر بوده و زحمت کمتری نسبت به مصرف داروها دارا می باشد.

به خصوص که گاهی اوقات مصرف داروها می‌تواند عوارض متفاوتی را برای فرد داشته باشد به عنوان مثال مصرف دارو باعث سرگیجه یا بی حالی بیمار شود در حالیکه تغییر در رژیم غذایی هیچ کدام این مشکلات را برای بیمار به وجود نمی آورد. بنابراین استفاده از یک رژیم غذایی بخصوص رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی اولین انتخاب در کنترل و درمان بیماری است.

سادگی و نیاز به زحمت کمتر

سادگی و نیاز به زحمت کمتر

آیا رژیم غذایی تنها برای لاغری استفاده می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که حتی اگر رژیم غذایی به منظور لاغری و کاهش وزن مورد استفاده قرار نگیرد نیز باز هم با اصلاح سبک تغذیه تغییرات زیادی در وزن اتفاق می افتد البته این در صورتی است که فرد دارای اضافه وزن می باشد که در مورد بیماران فشار خونی بیشتر افرادی که که به آن مبتلا می باشند دچار چاقی نیز هستند با این حال نمی‌توان گفت که رژیم غذایی تنها برای لاغری و کاهش وزن تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد.

رژیم غذایی بعد از جراحی

بعد از بسیاری از جراحی ها به خصوص جراحی های معده نیاز به رعایت یک رژیم غذایی مناسب می باشد. بعد از انجام جراحی به دلیل داروهایی که در زمان جراحی به بیمار تزریق می شود و بسته به نوع جراحی بیمار توانایی مصرف مواد غذایی روزمره و عادی را ندارد و باید از یک رژیم غذایی سبک و مناسب پیروی کند بنابراین یکی از موارد استفاده رژیم غذایی جز لاغری بعد از عمل های جراحی و برای آماده سازی بیمار می باشد.

رژیم غذایی برای بیماران دیابتی

از دیگر انواع رژیم های غذایی که جز لاغری و کاهش وزن تاثیرات و فواید دیگری نیز دارد می‌توان به رژیم غذایی مخصوص بیماران دیابتی اشاره کرد که حاوی موادی است که برای افراد مبتلا به این بیماری مناسب بوده و از ایجاد مشکل برای این افراد جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی حاملگی

یکی از رژیم های دیگر که مورد استفاده آن جز لاغری و کاهش وزن می باشد رژیم غذایی حاملگی است که در دوران قبل از بارداری یا حتی حین و بعد از بارداری مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام شرایط به خصوصی داشته و دارای مواد و برنامه‌ای به خصوص می باشد.

به عنوان مثال رژیم های غذایی پیش از بارداری به منظور افزایش آمادگی بدنی مادر از نظر ویتامین ها و نگهداری جنین یا به منظور تعیین جنسیت جنین با استفاده از مواد غذایی اثر گذار به لقاح مورد استفاده قرار می گیرند یا رژیم غذایی دوران بارداری برای رشد بهتر جنین و سلامت مادر و جنین تا زمان زایمان تنظیم میشود.

رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

از دیگر گروه‌های بیمار که تغذیه نقش زیادی در شدت گیری یا تسکین بیماری آنها دارد بیماران مبتلا به فشار خون می باشند. چه بیماران مبتلا به فشارخون پایین و چه بیماران مبتلا به فشار خون بالا می توانند وضعیت بیماری خود را تا حد زیادی با توجه به غذاهای مصرفی روزانه کنترل کنند. رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی نیز از دیگر رژیم هایی است که هدفی جز لاغری و کاهش وزن دارد اما با توجه به اینکه بیشتر بیماران فشارخونی به چاقی نیز مبتلا هستند رژیم این بیماران می‌تواند در لاغری و کاهش وزن نیز موثر باشد.

رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی

فشار خون چیست و به چه صورت محاسبه می شود؟

یکی از بیماری ها و مشکلات رایج در دنیای امروز که تقریباً تمام افراد برای یک بار هم که شده به آن مبتلا شدند بیماری فشارخون می باشد. فشار خون یک فرآیند عادیست که تمام افراد سطح و میزان نرمال آن را دارا می باشند اما این مسئله زمانی به یک بیماری تبدیل می‌شود که به‌طور دائم یا مقطعی از حد نرمال پایین تر آمده یا بیش از حد افزایش داشته باشد.

تعریف فشار خون

اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق خون به بافت ها و سلول های مختلف فرستاده می شوند. بنابراین خون باید دائماً در داخل بدن جریان داشته باشد. خون در مسیر عبور و مرور خود فشار زیادی به رگ‌ها وارد می کند در واقع به منظور جریان یافتن در رگها خون باید فشاری به دیواره آنها وارد کند که این فشار را فشار خون می نامند.

فشار خون افراد یکسان نیست و با ضربان قلب کاهش یا افزایش می یابد. هنگامی که قلب در حالت انقباض باشد فشار خون به بالاترین سطح خود می‌رسد و هنگامی که قلب در مرحله استراحت بین انقباض ها و شهر فشارخون پایین ترین سطح را دارد اما این نوسانات فشار به حدی نیست که در وضعیت فرد مشکل ایجاد کند. اما گاهی اوقات به دلیل مشکلات قلبی یا غلظت خون و سایر مشکلات نوسانات فشار خون طولانی تر شده که مشکلات جدی برای فرد به وجود می آورد.

اندازه گیری فشار خون

به منظور بررسی وضعیت فشار خون و اطمینان از سلامت آن از اندازه گیری فشار خون استفاده می شود که معمولاً به وسیله دستگاه فشار سنج انجام می شود. با توجه به سن، جنسیت، شرایط روحی و روانی و حتی چاقی و لاغری فرد و موارد دیگر فشار خون ممکن است دچار تغییراتی شود که در هنگام محاسبه فشار تمام این نکات در نظر گرفته می شوند.

همانطور که گفته شد فشار خون در دو حالت انقباض و استراحت قلب بیشترین و کمترین فشار را دارد که در محاسبه فشار خون این دو حالت با یک عدد مخصوص روی دستگاه نمایش داده می شوند که در صورتیکه این اعداد ۸۰ و ۱۲۰ میلی متر جیوه باشند فشار نرمال می باشد. البته همانطور که گفته شد فشار نرمال ممکن است بسته به شرایط مختلف متفاوت باشد به عنوان مثال در افرادی که به چاقی مبتلا هستند ممکن است فشار خون نرمال بالاتر از این عدد باشد.

اندازه گیری فشار خون

اندازه گیری فشار خون

فشار خون بالا چه مشکلاتی را برای بدن به وجود می آورد؟

فشار خون بالا در صورتی که به صورت مقطعی بروز کرده و تحت درمان قرار نگیرد ممکن است مشکلات مختلفی را برای بدن به وجود بیاورد که حادترین آن سکته قلبی و مشکلاتی است که برای سلامتی قلب به وجود می آورد اما به طور کل این بیماری ممکن است ست با علائم و نشانه هایی که ناشی از مشکلات فشار خون بالا در بدن است بروز پیدا کند که توجه به آنها می‌تواند در تشخیص به موقع و انجام به موقع اقدامات درمانی کمک کننده باشد.

علائم و مشکلات ناشی از فشار خون بالا

از اصلی ترین علائم فشار خون بالا میتوان به خون دماغ شدن ناگهانی اشاره کرد. به طور کل خونریزی از بینی بیشتر در در فصل تابستان یا زمان هایی رخ می‌دهد که فرد به استرس دچار شده باشد اما در صورتیکه بدون هیچ علت خاصی فرد به این مشکل دچار شود می تواند نشان از بالا رفتن فشار خون باشد

همچنین در صورتی که این مشکل با علائمی مانند سردرد، تنگی نفس، گرگرفتگی سرگیجه و درد در قفسه سینه همراه شود یا همراه با هر کدام از مشکلات یاد شده به تنهایی باشد احتمال بالا رفتن فشار خون به حد خطرناک زیاد می شود. با مشاهده این علائم مراجعه به پزشک و مصرف مواد غذایی کاهش دهنده فشار خون و بسیار ضروری می‌باشد چون در صورت عدم کنترل فشار خون بالا حتی احتمال مرگ فرد نیز وجود دارد.

علائم و مشکلات ناشی از فشار خون بالا

علائم و مشکلات ناشی از فشار خون بالا

فشار خون بالا چیست؟

هنگامی که فشار خون خطرناکی افزایش پیدا کند فرد به پرفشاری یا فشار خون بالا مبتلا میشود. همانطور که گفته شد فشار خون به وضعیت خون جریان داشته در رگها از نظر سرعت عبور خون و همچنین مقاومت رگها در جریان دهی خون گفته می شود

هرچقدر که رگهای عبوری خون باریک تر باشند فشار خون این بیشتر می شود و در صورتی که فشار خون کنترل نشده و باریک ماندن رگها ادامه پیدا کند ممکن است مشکلات زیادی در سلامتی فرد به وجود آید که از جدی ترین آنها می توان به بیماری های قلبی به خصوص سکته قلبی اشاره کرد.

فشار خون بالا یکی از بیماری های شایع به خصوص در دنیای امروز می باشد که می توان گفت نیمی از بزرگسالان به آن مبتلا می باشند البته نکته ای که در مورد ابتلا به فشارخون وجود دارد این است که هر بالا یا پایین رفتن فشار خونی بیماری خطرناک نیست و تنها زمانی فرد به بیماری فشارخون بالا مبتلا است که این مشکل در طی چند سال و بدون درمان و کنترل اتفاق بیفتد. از اصلی ترین علل ابتلا به فشار خون بالا می توان به چاقی و اضافه وزن اشاره کرد.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا چیست؟

به غیر از چاقی چه مواردی باعث افزایش فشار خون می شوند؟

هر چند در ابتلا به فشار خون بالا چاقی نقش مهمی را ایفا می کند اما مشکلات و مسائل دیگری نیز وجود دارند که در ابتلا به این بیماری بی تاثیر نمی باشند.

سن

افزایش سن تغییرات زیادی را در سیستم و وضعیت بدنی فرد به وجود می آورد. به طور کلی با افزایش سن هورمون ها و وضعیت تراشه آنها در بدن تحت تاثیر قرار می گیرد که این مسئله در ابتلا به فشارخون نیز موثر می باشد همچنین با افزایش سن عملکرد قلب و وضعیت رگ ها نیز دستخوش تغییر می شوند که این عامل نیز در ابتلا به فشارخون بالا تاثیر گذار است.

جنسیت

از عوامل تاثیرگذار دیگر در ابتلا به فشارخون بالا میتوان به جنسیت اشاره کرد.‌ تحقیقات نشان می دهد که مردان بیش از زنان به مشکلات فشار خون مبتلا می شود که این مسئله ممکن است ناشی از مقاومت متفاوت بدنی آنها باشد.

وراثت

بعد از چاقی و اضافه وزن وراثت را میتوان مهمترین عامل در بالا رفتن فشار خون دانست. هرچند فشار خون بالای ناشی از وراثت نیز در سنین خاص بروز پیدا می‌کند اما می‌توان با رعایت برخی نکات از آن جلوگیری کرد.

سبک زندگی نامناسب

از دیگر مواردی که در ابتلا به فشارخون بالا موثر میباشند سبک زندگی نامناسب است به عنوان مثال افرادی که در بیشتر وعده‌های غذایی خود از غذاهای چرب یا نیمه آماده استفاده می کنند یا افرادی که نسبت غذای مصرفی و کالری دریافتی تحرک پایین تری دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به فشار خون بالا می باشند. همچنین افرادی که به مصرف الکل و دخانیات اعتیاد دارند نیز در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.

سبک زندگی نامناسب

سبک زندگی نامناسب

رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چیست و به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد یکی از امور رژیم غذایی که کاربردی جز لاغری و کاهش وزن دارد رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی است که شرایط به خصوصی داشته و محدودیت های خاصی در آن وجود دارد. با این حال رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی را می توان یکی از ساده ترین روش ها برای درمان فشار خون بالا و جلوگیری از شدت گیری و عوارض آن دانست.

منع مصرف مواد غذایی مضر

در رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی ممنوعیت مصرف مواد غذایی بیشتر از سایر انواع رژیم های غذایی است. در این رژیم حتی از رژیم لاغری و کاهش وزن نیز ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های غذایی بیشتر است اما در صورت اجرای صحیح و کنترل بیماری فرد می تواند خیلی زود به زندگی عادی و روزمره خود بازگردد. به عنوان مثال مصرف برخی از برخی ادویه جات مانند نمک و برخی مواد غذایی مانند مواد غذایی سرخ کردنی در رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی ممنوع می باشد.

تحرک در کنار رژیم غذایی

از دیگر مواردی که در رژیم غذایی بیماران فشار خونی وجود دارد و می تواند به نتیجه بخش بهترین رژیم غذایی کمک کند و تحرک و انجام برخی فعالیت های ورزشی در کنار اجرای یک رژیم غذایی مناسب می باشد این عوامل نه تنها در کاهش فشار خون برای رسیدن به حد نرمال بلکه در درمان قطعی فشار خون بالا تاثیر گذار می باشند ‌

تحرک در کنار رژیم غذایی

تحرک در کنار رژیم غذایی

مزایای استفاده از رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چیست؟

استفاده از یک رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی نسبت به دارو درمانی و… مزایای بیشتری دارد. از جمله مهمترین مزایای استفاده از رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی می توان به دائمی بودن نتیجه درمان ناشی از رژیم اشاره کرد. به خصوص در صورتی که فرد سبک تغذیه بعد از درمان را نیز با رژیم غذایی مطابقت داده و از مصرف ممنوعیات تا حد امکان جلوگیری کند درمان بعد از رژیم غذایی قطعی تر و همیشگی خواهد بود.

سادگی

فشار خون بالا نیز با استفاده از داروهای مخصوص قابل درمان و کنترل می باشد اما استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای کنترل آن ساده تر از مصرف دارو است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای عادت کردن بدن به داروهای مختلف از رژیم و تغییر در سبک تغذیه استفاده کنند.

کم هزینه بودن

رژیم غذایی همچنین در بسیاری از موارد هزینه کمتری نسبت به استفاده از داروها دارد. به خصوص در صورتی که بیماری فشار خون در مراحل شدیدتر باشد داروهای مصرفی بیشتر می شود که این مسئله در هزینه ها نیز موثر است در حالیکه با یک رژیم غذایی مناسب تا مدت ها می توان بیماری را به شکل درست و مناسب و با کمترین هزینه کنترل کرد.

کنترل راحت تر

کنترل بیماری ها، به خصوص فشار خون بالا با استفاده از تغییر در برنامه غذایی راحت تر از کنترل به وسیله داروها است. در واقع داروها نیاز به مصرف در زمان مشخص و با شرایط به خصوص دارند در حالیکه رژیم غذایی اینگونه نیست و شرایط آن نسبت به استفاده دارو راحت تر می باشد.

کنترل راحت تر

کنترل راحت تر

منابع غذایی مجاز در رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی کدام است؟

نوسانات فشار خون مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می‌آورند که جدیدترین آنها عدم توانایی فرد در انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره است در واقع در صورتی که فشار خون از حد نرمال بالاتر رود فرد مشکلاتی مانند سردرد و سرگیجه های شدید دچار می شود و در صورتی که دچار خون از حد نرمال پایین‌تر بیاید فرد بی حال شده و در انجام کارهای روزمره نیز ضعیف می شود.

کنترل فشار خون به وسیله رژیم غذایی ساده ترین روش به منظور جلوگیری از مشکلاتی است که این بیماری در بدن به وجود می آورد. با توجه به اینکه بیشتر بزرگسالان به پرفشاری و بالا بودن فشار خون مبتلا هستند در این بخش به معرفی منابع غذایی مجاز برای این بیماران خواهیم پرداخت.

گیاهان

گیاهان الان مخصوص گیاهان برگ سبز و گیاهانی که دارای فیبر و سبوس بیشتری می باشند برای افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند مناسب می باشند. این افراد باید مصرف گیاهان مانند کاهو و کلم را در بیشتر وعده‌های غذایی خود به عنوان منبع اصلی تغذیه داشته باشند.

مصرف بیشتر پتاسیم

پتاسیم نیز می تواند به عملکرد بهتر قلب کمک کند در بیماران مبتلا به فشار خون بالا مصرف مواد غذایی گوناگون که دارای پتاسیم زیاد میباشند مانند موز و سیب زمینی در کنترل بیماری بسیار کمک کننده می باشد.

امگا ۳

این ماده نیز، جز مواد غذایی بسیار مفید برای مبتلایان به فشار خون بالا است. روغن ماهی از جمله مواد غذایی است که بیش از هرچیز حاوی این ماده می باشد و مصرف آن می تواند در کنترل ضربان قلب و در نتیجه کنترل فشار خون بسیار تاثیر گذار باشد.

امگا 3

امگا ۳

منابع غذایی ممنوع در رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چه مواردی را شامل می شوند؟

در کنار مواد غذایی مجاز و مناسب برای فشار خون بالا، مواد غذایی مختلفی نیز وجود دارند که برای این مشکل آسیب زا می باشند و مصرف آن ها فشار خون را تا حد خطرناک افزایش می دهد. با آشنایی با این مواد می توان در صورت ابتلا به فشار خون پایین، در درمان این مشکل از آن ها استفاده کرد. البته هر کدام از این مواد با تجویز متخصص تغذیه و با صلاحدید وی می توانند در رژیم غذایی یک فرد مبتلا به فشار خون بالا نیز وجود داشته باشند اما به اندازه مناسب.

نمک

نمک از جمله مواد غذایی است که به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می شود. با این حال این ماده به خصوص برای بیماران فشار خونی و دیابتی ضرر های زیادی دارد و بیشتر پزشکان این گروه ها را از مصرف این ماده منع می کنند. مصرف نمک خیلی زود فشار را افزایش می دهد بنابراین علی رغم اینکه این ماده به افراد دارای فشار خون پایین در اندازه مناسب توصیه می شود اما برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا به طور کامل منع مصرف دارد.

شیرینی جات

بیماران مبتلا به فشارخون بالا همچنین بهتر است در مصرف شیرینی جات و نوشیدنی های غذاهای شیرینی که قند و کالری بالایی دارند دقت بیشتری به عمل آورند. جایگزین بهتر شیرینی های فاقد ارزش غذایی و دارای کالری بالا موادی مانند میوه های تازه یا شکلات تلخ می باشندکه علیرغم داشتن شیرینی نسبی خطر زیادی برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا ندارند.

غذاهای چرب

روغن و چربی نیست تا حد زیادی در افزایش فشار خون تاثیر گذار می باشند به همین دلیل افرادی که به فشارخون بالا و هر کدام از مشکلات قلبی مبتلا هستند به منظور جلوگیری از حاد شدن بیماری باید از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی جلوگیری کنند.

منیزیم

افرادی که دارای فشار خون بالایی می باشند همچنین بهتر است از مصرف غذاهایی که حاوی منیزیم بالا هستند تا حد امکان جلوگیری کنند. منیزیم بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون زیاد خطر ابتلا به حمله های قلبی به خصوص سکته قلبی را تا حد زیادی افزایش می دهد به همین دلیل مصرف منیزیم به طور روزانه باید کاملاً کنترل شود. بهترین روش کنترل مصرف منیزیم استفاده از غذاهای تازه و طبخ شده در منزل می باشد و تا حد امکان باید از مصرف غذاهای آماده بازاری بخصوص فست فودها جلوگیری کرد.

منیزیم

منیزیم

آیا در کنار یک رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی می توان از دارو نیز استفاده کرد؟

هر چند مشکلات فشار خونی تا حد زیادی با رژیم غذایی کنترل می شوند اما برای تسریع در روند درمان می توان از برخی داروهای خاص استفاده کرد. تجویز داروها به منظور کنترل فشار خون باید با نظر پزشک انجام شود و بعد از تجویز دارو این مسئله به اطلاع متخصص تغذیه نیز رسانده شود تا در صورت تداخل دارو با هر کدام از مواد غذایی موجود در رژیم اقدامات لازم به جهت تغییر رژیم غذایی انجام شود.

آیا در کنار یک رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی می توان از دارو نیز استفاده کرد؟

آیا در کنار یک رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی می توان از دارو نیز استفاده کرد؟

نوشیدنی های مجاز در رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چیست؟

افراد مبتلا به فشار خون بهتر است تا حد امکان از مصرف نوشیدنی های قندی مانند نوشابه و آبمیوه های صنعتی جلوگیری کنند. حتی افراد دارای فشار خون پایین نیز ممکن است با مصرف این نوشیدنی ها دچار مشکل شوند. همچنین مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه و نسکافه نیز باید مطابق نظر متخصص و با تجویز وی انجام گیرد.

نوشیدنی های مجاز در رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چیست؟

نوشیدنی های مجاز در رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چیست؟

برای دریافت بهترین رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چه روش هایی وجود دارد؟

از روش های مختلفی می توان رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی را دریافت کرد که بهترین آن ها  دریافت رژیم از یک متخصص تغذیه می باشد. به جهت پیدا کردن بهترین متخصص تغذیه به منظور دریافت رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی می توان ابتدا در اینترنت جستجو کرد. بسیاری از متخصصین مجرب دارای سایت می باشند که از طریق آن علاوه بر ارتباط با متخصص یا تیم پشتیبان می توان در زمینه بیماری اطلاعات زیادی کسب کرد.

برای دریافت بهترین رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چه روش هایی وجود دارد؟

برای دریافت بهترین رژیم غذایی برای بیماران فشار خونی چه روش هایی وجود دارد؟

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید