پیاز پخته برای دیابت

متخصص تغذیه برای هوش و زیبایی جنین
متخصص تغذیه برای هوش و زیبایی جنین
2021/01/24
نمونه رژیم آنابولیک
نمونه رژیم آنابولیک
2021/01/24
پیاز پخته برای دیابت

پیاز پخته برای دیابت

همراه ما باشید تا بیشتر با موضوع پیاز پخته برای دیابت آشنا شوید.

در این مقاله سعی داریم تا در مورد پیاز پخته برای دیابت توضیحات جامع و کاملی را برای شما ارائه دهیم. همچنین در مورد دیابت، انواع دیابت، اثر درمانی پیاز، خاصیت پیاز، روش های پیشگیری از دیابت و مواد غذایی اثربخش در جلوگیری از ابتلا به دیابت توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه افراد دیابتی با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

پیاز پخته برای دیابت

پیاز پخته برای دیابت

در ادامه موضوع پیاز پخته برای دیابت به سوال های زیر پاسخ می دهیم.

دیابت چیست؟

نشانه های بیماری دیابت را نام ببرید؟

چه مواد غذایی سبب افزایش میزان گلوکز خون می شود؟

چه افرادی بیشتر در معرض بیماری دیابت قرار می گیرند. توضیح دهید؟

متخصصین تغذیه برای درمان بیماران دیابتی چه داروهایی را برای کاهش گلوکز خون توصیه می نمایند؟

در صورتی که بیماران دیابتی بیماری خود را درمان نکنند، با چه مشکلاتی همراه می شوند. توضیح دهید؟

بیماران مبتلا به دیابت نوع دو برای درمان خود از چه رژیم غذایی باید پیروی نمایند؟

آیا پیاز در پایین آوردن گلوکز خون تاثیرگذار است؟

ویژگی های رژیم غذایی و تغذیه بیماران دیابتی را ذکر کنید؟

اثر درمانی پیاز بر روی بیماران دیابتی را بیان کنید؟

در زمان تهیه و طبخ پیاز پخته باید به چه نکاتی توجه کنیم. نام ببرید؟

دستورالعمل های پزشکی در خصوص پخت پیاز را ذکر کنید؟

خواص دارویی پیاز را نام ببرید؟

پیاز چه تاثیری بر روی میزان گلوکز خون در بیماران دیابتی دارد؟

توصیه های پزشکی در خصوص خواص داروی پیاز را ذکر کنید؟

مصرف پیاز پخته به چه صورت در پیشگیری از روند بیماری دیابت در بیماران موثر است؟

بیماران مبتلا به دیابت باید به چه نکات مهمی به منظور جلوگیری از روند بیماری توجه نمایند. ذکر کنید؟

خاصیت ضد دیابتی پیاز را توضیح دهید؟

آیا تصورات اشتباه بیماران در خصوص رژیم غذایی دیابتی در ابتلا به خطر دیابت تاثیرگذار است؟

آیا مصرف بیش از حد گلوکز نقش بسزایی در ابتلا به بیماری دیابت دارد؟

بیماران دیابتی چه ممنوعیت کربوهیدرات در رژیم غذایی خود دارند. توضیح دهید؟

آیا بیماران دیابتی می توانند مصرف دوز دارویی خود را در اثر رعایت نکردن از رژیم غذایی افزایش دهند؟

روش های پیشگیری از ابتلا به دیابت را نام ببرید؟

توصیه های غذایی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت را ذکر کنید؟

چه مواد غذایی سالمی، دشمن بیماری دیابت است. نام ببرید؟

 

دیابت

قبل از پرداختن به موضوع پیاز پخته برای دیابت، ابتدا لازم است که با دیابت آشنا شویم. امروزه یکی از بیماری های مزمن که در جامعه رشد صعودی داشته است و بیش از نیمی از افراد  درگیر آن شده اند، بیماری دیابت است. این بیماری مزمن زمانی در بدن رخ می دهد که بدن قادر به استفاده و یا ذخیره گلوکز نیست. قندی که در بدن تجمع یافته و سبب افزایش قند خون می شود را « گلوکز » می نامند.

دو نوع اصلی و شایع بیماری دیابت اختصاص به دیابت نوع یک و همچنین نوع دو دارد که علاوه بر این باید گفت که دیابت بارداری و پیش دیابت نیز جزئی از این بیماری مزمن است که در فرد ایجاد می شود. زمانی که بدن به شکل کامل، تولید هر گونه انسولین را راکد می کند، در واقع باید گفت که فرد به « دیابت نوع یک » مبتلا شده است.

دیابت

دیابت

این گروه از بیماران باید برای درمان خود روزانه انسولین به بدن تزریق نمایند تا از این طریق به زندگی ادامه دهند. طبق مطالعات انجام شده، دیابت نوع یک بیشتر در رده سنی کودکان و همچنین نوجوانان رخ می دهد.

بهتر است بدانید، هورمونی که در بدن سبب می شود تا از قند موجود در مواد غذایی مصرفی به منظور تولید انرژی استفاده شود را انسولین می گویند. اما در دیابت نوع دو، بدن قادر به تولید انسولین به میزان کافی نیست و یا نم یتواند از آن به خوبی استفاده نماید.

طبق تحقیقات انجام شده، دیابت نوع دو بیشتر برای افراد بالای چهل سال است

طبق تحقیقات انجام شده، دیابت نوع دو بیشتر برای افراد بالای چهل سال و همچنین افرادی که دارای اضافه وزن بالا هستند و علاوه بر این بیمارانی که دارای سابقه خانوادگی بیماری دیابت می باشند، بیشتر نمایان می شود.

باید متذکر شد که امروزه این دیابت ( نوع دو ) در بین افراد جوان رشد صعودی داشته است. همان طور که توضیح دادیم، یکی از انواع دیابت که در زمان بارداری بانوان ایجاد می شود و بدون این که فرد سابقه ی این بیماری را داشته باشد و در فرد رخ می دهد را دیابت بارداری می گویند.

این نوع از دیابت بر روی رشد جنین تاثیر گذاشته و سبب مشکلات متعددی نظیر ناهنجاری های مادرزادی بر روی جنین، زایمان زودتر از موعد، مشکلات تنفسی نیز می گردد. در مواردی که این دیابت در زمان بارداری کنترل و یا درمان نشود، سبب مبتلا شدن مادر در آینده به دیابت نوع دو می شود.

در ادامه نوشتار پیاز پخته برای دیابت، علاءم دیابت را بررسی می کنیم. با ما باشید.

علائم دیابت

بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند، به شکل پیوسته با نشانه های خاصی مانند:

۱)تشنگی  ۲) تکرر ادرار ۳) کاهش وزن ۴) افزایش گرسنگی ۵) کم بینی یا تاری دید ۶) کم تحرکی ۷) سوزن شدن دست و پا و یا بی حسی ۸) عفونت لثه ۹) تاول زدن مداوم پوست ۱۰) خستگی های بی دلیل و شدید؛ همراه هستند.

در بعضی از موارد هم هیچ یک از نشانه های ذکر شده در بیماران وجود ندارد که در این صورت شخص به دیابت نوع دو مبتلا است. در دیابت نوع دو، ممکن است که شخص بیمار تا چندین ماه و یا چندین سال متوجه روند بیماری خود نشود. زیرا نشانه ها در این بیماران به قدری به کندی پیش می رود که تشخیص بیماری غیر ممکن و سخت می گردد.

علائم دیابت

علائم دیابت

مواد غذایی موثر در افزایش قند خون

در این بخش از مقاله پیاز پخته برای دیابت، متذکر می شویم که متخصصین، یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در دیابت نوع دو را « برنامه غذایی » بیماران می دانند. به این ترتیب که مشخصه های غذایی که فرد برای خوردن خود انتخاب می کند، نظیر شیرین بودن بیش از حد مواد غذایی و یا چرب بودن آن ها، در مبتلا شدن فرد به این بیماری مزمن اثرگذار است.

بیماران با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کم کالری می توانند از روند بیماری جلوگیری کرده و همچنین آن را کنترل نمایند. متخصصین به بیماران متذکر می شوند که مواد غذایی نامطلوب و نامناسب مثل نان سفید، نوشیدنی های ورزشی، میوه های خشک، برنج سفید و همچنین نوشیدنی های انرژی زا در افزایش گلوکز خون تاثیرگذار است و سبب بروز بیماری دیابت نوع دو در بیماران می شود.

افراد مبتلا به دیابت

در مجموع، بیشتر افرادی که به دیابت مبتلا می شوند، دارای سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت هستند. علاوه بر این، عوامل متعدد دیگر که سبب بروز این بیماری مزمن در افراد می شود را می توان به:

۱)  اضافه وزن یا چاقی مفرط ۲) کلسترول و تری گلیسیرید بالا ۳) فشار خون بالا ۴) کم تحرکی؛ اشاره کرد.

بهتر است بدانید که خطر ابتلا به بیماری دیابت با افزایش سن در افراد، بیشتر نمایان می شود. به این ترتیب به دلیل مصرف مواد غذایی پرکالری و چرب و همچنین مصرف شیرینی جات بیش از نیاز بدن، سبب بروز بیماری دیابت در سنین پایین شده و روند صعودی نیز داشته است.

درمان بیماران دیابتی

در ادامه مبحث پیاز پخته برای دیابت، باید گفت که متخصصین به بیماران توصیه می کنند که به منظور سالم ماندن و همچنین کنترل بیماری ( دیابت نوع یک و دو ) باید کارهای ویژه ای را در طی روز انجام دهند که مهمترین و اصلی ترین امور را می توان به پیروی از یک « رژیم غذایی سالم » اشاره کرد. علاوه بر رژیم غذایی، بیماران باید سعی کنند که فعالیت های فیزیکی خود را نیز در طی روز افزایش دهند. زیرا این امر سبب می شود که بدن بهترین استفاده را از انسولین داشته باشد.

به این ترتیب، بدن قادر است که گلوکز یا قند خون را برای سایر سلول های بدن به انرژی تبدیل کند. متخصصین غدد برای این گروه از بیماران، قرص هایی به نام oral agents را تجویز می نمایند تا از این طریق بدن قادر به تولید انسولین بیشتری باشد.

درمان بیماران دیابتی

درمان بیماران دیابتی

پیروی از یک رژیم غذایی مناسب

بعضی از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و همچنین داشتن فعالیت های منظم ورزشی می توانند بدون نیاز به دارو بیماری خود را کنترل نمایند. بیماران دیابتی به منظور کنترل بیشتر از روند بیماری باید هر شش ماه یک بار توسط مجرب ترین متخصصین غدد مورد معاینه و ارزیابی قرار گیرند و علاوه بر این باید تحت نظر یک پزشک متخصص تغذیه از یک رژیم غذایی مناسب و براساس کالری مورد نیاز بدن پیروی نمایند تا بتوانند به روند درمانی خود کمک بسزایی نمایند.

همچنین متخصصین به بیماران دیابتی متذکر می شوند که به منظور کنترل فشار و همچنین استرس زندگی، بهتر است که از یک مشاور و یا مربی ورزش مساعدت و یاری بگیرند تا از این طریق به روند درمانی شما کمک بسزایی نمایند.

از همه مهمتر، بیماران مبتلا به دیابت باید آموزش های لازم را ببینند که به چه صورت بر روی میزان گلوکز قند خون نظارت کامل داشته باشند تا بتوانند دیابت را کنترل نمایند. امروزه متخصصین، پیاز پخته برای دیابت را نیز بهترین گزینه برای درمان بیماران دیابتی معرفی می نمایند و به آن ها متذکر می شوند که در برنامه رژیم غذای خود از این سبزی موثر و سرشار از ویتامین نیز استفاده نمایند.

در صورتی که افراد، پیاز پخته برای دیابت را جدی نگرفته و بیماری دیابت خود را درمان نکنند، این عارضه سبب بروز بیماری های متعددی می شود. مانند:

فشار خون و کلسترول بالا

بیمارانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، بدن آن ها قادر به ترشح انسولین به میزان کافی نیست که این امر به تدریج منجر به کاهش کلسترول خون و همچنین افزایش سطح چربی مضر در بدن می شود.

در صورت مقاومت بدن به انسولین، سبب می شود که شریان های خونی به تدریج سخت تر و همچنین باریک تر شوند و در نتیجه فرد به فشار خون بالا مبتلا شود. طبق تحقیقات انجام شده، بیش از هفتاد درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، به فشارخون بالا نیز مبتلا هستند.

مشکلات سلامت مغز

بهتر است بدانید که خون رسانی به مغز در بیماران مبتلا به دیابت، غیر طبیعی است که با افزایش سن و تداوم داشتن بیماری، این عارضه سبب آسیب رسیدن به سلو لهای مغزی در بیماران دیابتی شده است. بیماری دیابت سبب شده که فرد قدرت و توانایی ذهنی خود را نسبت به گذشته به مراتب از دست بدهد و در نتیجه سبب مختل شدن دقت و همچنین شروع وظایف در فرد می شود.

به همین دلیل است که متخصصین به بیماران توصیه می کنند که با تغییر در سبک زندگی و همچنین مصرف داروهای مخصوص بیماران دیابتی و علاوه براین داشتن فعالیت های ورزشی مناسب در طی روز، از بروز روند این بیماری پیشگیری نمایند.

همچنین متذکر می شوند که حتما در کنار برنامه غذایی خود از پیازهای پخته شده طلایی و یا پیازهایی که به رنگ قرمز هستند و خواص دارویی زیادی نیز دارند، استفاده نمایند و مطمئن باشند که پیاز پخته برای دیابت بسیار مفید است.

بیماری های لثه

افزایش گلوکز خون سبب تغییر در کلاژن ها در کلیه بافت های بدن می گردد. به همین دلیل است که با تغییر کلاژن، خرابی دهان و دندان و همچنین عفونت های لثه به مراتب در بیماران دیابتی افزایش می یابد. بهتر است بدانید که این بیماری مزمن، بیماری های لثه را به تدریج بدتر می کند و سبب می شود که بیماری لثه به مراتب گلوکز خون را افزایش داده و همچنین کنترل بیماری دیابت را نیز برای بیماران سخت و دشوار نماید.

مشکل در روابط جنسی

طبق تحقیقات انجام شده، بیش از هفتاد و پنج درصد از مردانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و دارای اضافه وزن بالا هستند، با اختلالات نعوظ همراه هستند که بیشتر در اثر مشکلات روانی و یا کاهش تستوسترون است. باید گفت، افرادی که برای طولانی مدت با دیابت همراه بوده اند، این امر سبب شده که با تغییر در رگ های خونی و همچنین اعصاب و در نتیجه خون رسانی به آلت تناسلی نیز همراه شوند که این عوارض بیشتر بر اثر ابتلای فرد به دیابت ایجاد می شود.

از دست دادن شنوایی

بهتر است بدانید که از دست دادن شنوایی در بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد معمولی که به مرور زمان با مشکل شنوایی همراه می شوند، دو برابر بوده است. طبق تحقیقات انجام شده، بیمارانی که به پیش دیابت نیز مبتلا هستند، از دست دادن شنوایی آن ها سی درصد بیشتر از اشخاص معمولی بوده است.

افزایش گلوکز خون و ابتلا به دیابت موجب صدمه جدی به رگ های خونی کوچک بخش درونی گوش شده و در نتیجه فرد در یک بازه زمانی کوتاه با مشکلات شنوایی همراه می شود.

عفونت های پوستی

ابتلا به عفونت مجاری ادرار، عفونت های باکتریایی، عفونت های قارچی و همچنین خارش پوست در بیماران مبتلا به دیابت بسیار بیشتر نسبت به افراد معمولی است. در مجموع، عفونت های قارچی در بین افراد مبتلا به دیابت بسیار متداول است که می تواند از علائم آغازین ابتلای فرد به دیابت نیز باشد. بهتر است بدانید که بعضی از داروهای جدید مخصوص بیماران دیابتی عفونت های قارچی را به مراتب افزایش می دهد.

زیرا بالا رفتن دفع قند خون با ادرار سبب رسیدن مواد غذایی به قارچ ها و همچنین باکتری ها در آن بخش می گردد. به همین دلیل است که متخصصین، بهترین راه پیشگیری از مشکلات دیابت در بیماران را کنترل میزان سطح گلوکز خون با رعایت رژیم غذایی مناسب مخصوص بیماران دیابتی می دانند.

آپنه خواب و گرفتگی تنفس

طبق مطالعات انجام شده، پنجاه درصد از بیماران مبتلا به دیابت به خصوص افرادی که دارای اضافه وزن بالایی هستند، با مشکل گرفتگی تنفس و همچنین آپنه خواب نیز همراه هستند. یکی از روشن ترین نشانه های آپنه خواب را می توان به صدای خر و پف بلند در زمان خواب اشاره کرد.

زیرا این عارضه می تواند کنترل بیماری دیابت را برای بیماران به مراتب بدتر نماید. طبق تحقیقاتی که متخصصین انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که آپنه خواب شدید در بیماران، ابتلای فرد به بیماری دیابت را به مراتب تا سی درصد افزایش می دهد. به همین دلیل بیماران هر چه سریعتر مراحل درمانی را برای رفع این عارضه آغاز نمایند، می توانند به راحتی مشکل خود را برطرف نمایند.

مشکلات بینایی

بالا بودن گلوکز خون سبب آسیب رسیدن به عروق نازک چشم می شود و در نهایت فرد با مشکلات بینایی همراه می شود. در ابتدا این آسیب نشانه ای ندارد اما هر چه این عارضه روند بیشتری داشته باشد، بیمار با تاری دید بیشتری نیز همراه می شود. بیمارانی که با افزایش گلوکز خون بیشتری همراه هستند، مشکلات بینایی در این گروه از افراد به مراتب بیشتر می شود.

از دست دادن کلیه

افزایش قند خون در دراز مدت در بیماران دیابتی سبب ضخامت و همچنین جراحت نفرون ها می گردد. بهتر است بدانید که نفرون ها ساختارهای کوچکی در بخش درونی کلیه ها هستند که سبب تصفیه خون می شوند. به این ترتیب در صورت زخمی شدن آن ها ( نورون ها ) تقریبا حدود هفت درصد از پروتئین وارد ادرار شده که متخصصین این مشکل را یکی از علائم زود هنگام بیماری های کلیوی می دانند.

بیمارانی که به بیماری دیابت توجه ندارند و راه های پیشگیری از روند بیماری را رعایت  نمی کنند، بعد از گذشت ده سال، با آسیب های کلیوی همراه می شوند و همچنین طبق تحقیقات انجام شده، چهل درصد از عملکرد کلیه ها را از دست می دهند.

به همین دلیل است که متخصصین به این گروه از بیماران متذکر می شوند که از پیاز پخته برای دیابت استفاده نمایند تا بتوانند از افزایش گلوکز در خون جلوگیری نمایند. زیرا پیاز پخته برای دیابت  مانند انسولین برای بدن عمل می نماید.

نوروپاتی

یکی از رایج ترین اختلالات دیابتی « نوروپاتی » هستند. به این صورت که در ابتدا هیچ نشانه ای نداشته و فقط بیماران با مورمور شدن و یا بی حسی در اندام های دست و یا پا دچار این عارضه می شوند. به تدریج نوروپاتی ها سبب ضعف، درد و همچنین اختلالات گوارشی می شوند. زیرا به عصب هایی که وظیفه ارزیابی و کنترل دستگاه گوارش را دارند، حمله کرده و سبب بروز مشکلات در بیماران می شود.

تمامی موارد ذکر شده تا اینجای مقاله پیاز پخته برای دیابت، از اختلالاتی هستند که در صورت رعایت نکردن بیماران به بیماری دیابت به تدریج در آن ها بروز می کند. در مواردی که بیماران دیابت خود را کنترل نکنند و تحت نظر پزشک متخصص قرار نگیرند، علاوه بر مشکلات ذکر شده، بیماران با حمله های قلبی، نابینایی، سکته مغزی و همچنین بیماری رگ های خونی که در نهایت منجر به قطع عضو بیماران نیز می شود، همراه می گردند.

در صورتی که بتوانند میزان قند خون را تا حد ممکن کنترل نمایند

متخصصین به بیماران متذکر می شوند، در صورتی که بتوانند میزان قند خون را تا حد ممکن کنترل نمایند و به منظور بهبود وضعیت جسمی، از رژیم غذایی و همچنین فعالیت های ورزشی منظم استفاده نمایند، می توانند تا پنجاه درصد از بروز اختلالات ذکر شده پیشگیری نمایند.

متخصصین به بیماران دیابتی توصیه می کنند که در کنار برنامه غذایی خود از پیاز پخته برای دیابت به منظور کنترل گلوکز خون نیز استفاده نمایند. زیرا این سبزی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات و فیبر است که برای بیماران دیابتی بسیار اثربخش بوده و همانند انسولین در بدن آن ها عمل می نماید.

رژیم غذایی دیابتی

در مجموع، بیمارانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، باید از خوردن مواد غذایی مانند:

۱)  گوشت چرب ۲) گوشت خوک ۳) چربی های حیوانی مانند مارگارین، خامه، کره ۳)  مصرف شیرینی و مربا که جزء قندهای سریع الجذب در بدن هستند را تا حد زیادی از برنامه غذایی خود حذف نمایند و غلات، میوه های خشک، مواد غذایی سرشار از قند کامل را جایگزین آن ها نمایند. البته به میزان کافی و با توجه به نیاز کالری مصرفی در طی روز با نظر پزشک متخصص تغذیه مصرف نمایند. همچنین مصرف پیاز پخته برای دیابت نیز بسیار مفید است.

بهتر است که بیماران مبتلا به دیابت از خوردن فرآوردهای صنعتی نیز پرهیز نمایند و با توجه به وعده های غذایی مناسب با شرایط جسمی خود از مواد غذایی کم کالری و کم فیبر نیز استفاده نمایند. فرآورده های صنعتی شامل غذاهای آماده، نان های روغنی، بیسکویت های صنعتی که در تهیه آن ها از ماده چربی و همچنین قندهای صنعتی که به سرعت جذب بدن می شوند، استفاده شده است نیز خودداری نمایند. متخصصین تغذیه، خوراکی های مورد نیاز دیابتی ها را:

رژیم غذایی دیابتی

رژیم غذایی دیابتی

( پروتئین + غلات + سبزیجات ) معرفی می نمایند و همچنین متذکر می شوند که در کنار این بشقاب غذایی مخصوص حتماً از پیاز پخته برای دیابت نیز استفاده نمایند. متخصصین علاوه بر تجویز دارویی برای بیماران دیابتی، مصرف پیاز پخته برای دیابت را نیز یکی از شیوه های تاثیرگذار در درمان این بیماری معرفی می نمایند.

تاثیر پیاز در پایین آوردن گلوکز خون

به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار اثربخش و قوی در پیاز، متخصصین تغذیه یکی از راه های مبارزه با افزایش قند خون در بیماران دیابتی را مصرف پیاز، به خصوص پیاز قرمز می دانند. زیرا به دلیل خواص متعددی که دارد، در پایین آوردن میزان قند خون نیز تاثیرگذار است.

علاوه براین، برای التهابات عروق خونی و همچنین سلامت دستگاه گوارش هم اثرگذار است. پیاز حاوی منیزیم، کلسیم و همچنین ترکیبات سولفور است که تمامی این خواص از رشد سلول های سرطانی در فرد، جلوگیری می کنند. پیاز به دلیل خواص ضد باکتری و همچنین ضد التهابی که داراست، به عنوان بهترین تسکین دهنده درد معده در بیماران شناخته شده است.

توصیه به بیماران دیابتی

متخصصین به تمامی بیماران، به خصوص بیماران دیابتی توصیه می کنند که برای کنترل میزان گلوکز خون در کنار سالاد، وعده های غذایی و یا سبزیجات خود از پیاز پخته شده به منظور بهبود وضعیت جسمی خود نیز استفاده نمایند.

پیاز در گروه سبزیجات دسته بندی می شود و اثرگذاری آن نسبت به سایر سبزیجات دیگر برای درمان بیماران دیابتی بسیار اثربخش تر است. بهتر است بدانید که در پیاز ماده ای به نام « گلوکزین » وجود دارد که این ماده خواص بسیار زیادی شبیه به انسولین دارد. به همین منظور به دلیل این که این ماده شباهت بسیار زیادی به انسولین دارد، مصرف آن در کنار وعده های غذایی به پایین آوردن گلوکز یا قند خون در بیماران دیابتی کمک بسزایی می نماید.

ویژگی های رژیم و تغذیه بیماران دیابتی

در زمان استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، بهتر است که بیماران مبتلا به دیابت ( نوع یک یا دو ) توجه داشته باشند تا براساس نوع بیماری خود از یک برنامه غذایی مخصوص پیروی نمایند. بر همین اساس بیمارانی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند، بازدارندگی و یا ممنوعیت ویژه ای در استفاده از مواد غذایی ندارند، بلکه نکته حائز اهمیت برای این گروه از بیماران بررسی دقیق میزان انسولین روزانه در هر وعده غذایی است.

اما قانون مهم و اساسی در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، متعادل سازی یا تعدیل در وعده های غذایی است. طبق مطالعات انجام شده، بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر، از چاقی مفرط رنج می برند.

ویژگی های رژیم و تغذیه بیماران دیابتی

ویژگی های رژیم و تغذیه بیماران دیابتی

به همین دلیل است که متخصصین به این گروه از بیماران متذکر می شوند که بهترین روش پیشگیری در بیماری، کمیت و همچنین کیفیت مواد غذایی است که چارچوب این برنامه غذایی منجر به کاهش میزان انسولین روزانه و علاوه بر این، کاهش وزن این گروه از بیماران می شود.

اثر درمانی پیاز در بیماران دیابتی

اثر درمانی پیاز پخته برای دیابت به این صورت است که:

  • ید موجود در پیاز سبب شده که روند متابولیکی عادی شده و همچنین تولید هورمون را نیز تثبیت می نماید.
  • نیکوتین موجود در پیاز نیز در پایین آوردن گلوکز خون تاثیر بسزایی دارد که یکی دیگر از اثرهای درمانی پیاز محسوب می شود.
  • یکی دیگر از اثرات درمانی موجود در پیاز سبب شده که مواد معدنی و همچنین ویتامین ها میزان سطح گلوکز موجود در خون را بازسازی و مرمت نماید و علاوه بر این سبب بالا رفتن اثربخشی سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

موارد ذکر شده از اثرات درمانی موجود در پیاز پخته برای دیابت است که بیماران دیابتی با مصرف آن در کنار برنامه رژیم غذایی خود می توانند به کاهش گلوکز موجود در خون نیز کمک بسزایی نمایند.

اثر درمانی پیاز در بیماران دیابتی

اثر درمانی پیاز در بیماران دیابتی

استفاده از رژیم غذایی مناسب

زمانی اثربخشی پیاز پخته در درمان بیماران دیابتی تاثیرگذارتر است که بیماران از یک رژیم غذایی مناسب و همچنین دریافت انسولین در طی روز استفاده نمایند. طبق تحقیقات انجام شده بر روی بیماران دیابتی که برای کنترل میزان گلوکز خون از پیاز پخته شده در وعده های غذایی خود استفاده کرده اند، به این نتیجه رسیده اند که:

۱)  اشتها و همچنین هضم مواد غذایی در این گروه از بیماران به مراتب بهبود بخشیده شده است.

۲)  افزایش تحرک روده و همچنین مشکلات یبوستی در بیماران دیابتی به مراتب نیز برطرف شده است.

۳)  به دلیل مصرف مداوم پیاز پخته شده در وعده های غذایی، سبب شده که مقاومت بدنی آن ها بیشتر شده و علاوه بر این کمتر بیمار شوند.

۴)  یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین اثر درمانی پیاز پخته برای دیابت را می توان به تعادل آب و همچنین نمک به مدت بیست و یک الی بیست و هشت روز در بدن اشاره کرد که این امر به تدریج سبب کاهش میزان گلوکز خون نیز می شود.

نکته در مورد پیاز پخته

بهتر است بدانید که بیماران دیابتی نوع یک و دو، به منظور کنترل گلوکز خون می توانند از این سبزی اثربخش استفاده نمایند. زیرا گوگرد موجود در ترکیبات پیاز سبب شده که انسولین موجود در خون را فعال تر کرده و همچنین سبب بالا رفتن راندمان غدد مواد غذایی در این گروه از بیماران نیز شود.

نکات مهم در مورد پیاز پخته برای دیابت

بعضی از بیماران بر این باورند که به دلیل طعم خاص و بوی تندی که این سبزی دارد، درمان دیابت با مصرف پیاز نیز امری دشوار و سخت می باشد. اما باید متذکر شد، زمانی که پیاز پخته می شود، عطر مطبوع و همچنین طعم شیرینی را به خود می گیرد که خوردن آن برای بیماران قابل تحمل تر نیز می شود. بهتر است که برای پخت پیاز برای بیماران دیابتی از پیازهای متوسط استفاده نماییم. زیرا این گروه از سبزیجات به میزان کافی از مواد مغذی تشکیل شده اند که در پایین آمدن میزان گلوکز خون نیز تاثیرگذار هستند. به طور کلی به دو روش برای تهیه و طبخ پیاز استفاده می نماییم:

۱)  روش اول این که پیاز را به شکل کامل پخته و در کنار وعده ی غذایی و یا کنار سالاد از آن ها استفاده نماییم.

۲)  در این روش، پیازها را به تکه های بزرگتر تقسیم کرده و برای طبخ آن ها نیز می توانیم از فر و یا مایکروویو نیز استفاده نماییم.

دو روش ذکر شده برای تهیه و طبخ پیاز باید در دمای مناسب انجام گیرد و به شکلی به آن زمان دهیم که به طور کامل پخته شود و از سرخ کردن آن به این دلیل که سبب از دست رفتن خاصیت درمانی آن می شود نیز خودداری نماییم.

نکات مهم در مورد پیاز پخته برای دیابت

نکات مهم در مورد پیاز پخته برای دیابت

نکات پزشکی در مورد پخت پیاز

متخصصین به منظور این که مصرف پیاز برای بیماران دیابتی کسل آور و خسته کننده نباشد، برای تهیه و پخت آن چند دستورالعمل پزشکی را توصیه می نمایند که عبارتند از:

ابتدا پنج عدد پیاز متوسط را به چهار قسمت خرد می نماییم و آن را با کمی روغن زیتون و یا روغن آفتابگردان و مقدار کمی نمک در یک تابه مخلوط می نماییم و سر تابه را با یک فویل به صورت کامل می پوشانیم و آن را به مدت سی دقیقه در فر و یا مایکروویو قرار می دهیم تا به مقدار کافی نرم شده و همچنین طعم شیرینی را به خود بگیرد.

روش دیگری که می توانیم پیاز را تهیه و طبخ نماییم، به این صورت است که یک عدد پیاز بزرگ را به طور کامل پوست کنده و با سایر سبزیجات دیگر به مدت بیست الی سی دقیقه در فر به آن زمان دهیم تا کاملاً نرم شود تا با مصرف آن بتوانیم مقدار گلوکز خون را تا حد زیادی کاهش دهیم.

پخته شدن پیاز با روغن های گیاهی سبب حذف بوی تند و طعم خاص آن می شود

به این ترتیب پخته شدن پیاز با روغن های گیاهی سبب حذف بوی تند و طعم خاص آن می شود و اثربخشی درمانی را در خود حفظ می نماید. با توجه به یکی از روش های ذکر شده، بهتر است که پیاز را به طور کامل بپزیم و آن را روزی یک بار در کنار وعده های غذایی مصرف نماییم تا از این طریق به پایین آوردن گلوکز خون نیز کمک نماییم. متخصصین پیاز پخته شده را بهترین روش درمانی برای بیماران دیابتی معرفی می نمایند.

زیرا ماده « آلیسین » موجود در پیاز به پایین آوردن گلوکز خون کمک بسزایی کرده و اثرگذاری درمانی شبیه انسولین برای بیماران دارد. بیشتر متخصصین به منظور تاثیرگذاری بیشتر پیاز توصیه می کنند که پیاز را در فر به مدت زمان تعیین شده طبخ نمای م تا از این طریق تمامی خواص دارویی آن به طور کامل حفظ شود. اما در مواقعی که از تابه برای تهیه این سبزی استفاده می کنیم، بهتر است تا هر بار یک یا چند عدد پیاز را طبخ نماییم.

خواص پیاز

همان طور که می دانید، در کشورمان این سبزی به رنگ های متنوع سفید، سبز، زرد و قرمز موجود است که هر یک از آن ها دارای تاثیرگذاری مفید و اثربخشی است. به طور مثال، یک پیاز شصت و هفت گرمی دارای چهل و یک گرم کالری، چربی صفر، یک گرم پروتئین و همچنین هشت گرم کربوهیدرات است. این سبزی دارای ترکیبات دیگری مانند:

۱)  فیبر غذایی ۲) آلیسین که حاوی بخش زیادی گوگرد است ۳) ویتامین های PP، B1 ، B2، B6، E و همچنین مقادیر زیادی ویتامین C نیز است ۴) منگنز، مس، کبالت، روی، مولیبدن، آهن، نیکل، فلوئور؛ و همچنین مواد معدنی است.

علاوه بر موارد ذکر شده، این سبزی اثربخش و دارویی، دارای بخش اعظمی از کربوهیدرات ها نظیر ساکاروز، فروکتوز و همچنین گلوکز است. به همین دلیل است که امروزه، متخصصین پیاز را بهترین شیوه درمانی برای بیماران دیابتی معرفی می نمایند.

خواص پیاز

خواص پیاز

پیاز و دیابت

بیماران دیابتی که از یک رژیم غذایی خاصی برای کنترل میزان گلوکز خون استفاده می نمایند، می توانند با مصرف پیاز پخته برای دیابت به برگشت میزان گلوکز خون به صورت متداول خود و همچنین از دست دادن وزن اضافی در بدن نیز کمک بسزایی نمایند. زیرا همان طور که توضیح دادیم، بیشتر بیماران دیابتی نوع دو بر اثر اضافه وزن بالا و همچنین تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن با مقاومت بدن بر روی انسولین، سبب ابتلا به این عارضه می شوند.

بهتر است بدانید که کاهش میزان گلوکز خون بیشتر بر اثر ترکیبات گوگردی به نام «سیستئین» که از مشتقات اسید آمینه در پیاز است، حاصل می شود. در افراد سالم، انسولین از طریق لوزالمعده ترشح می شود که هورمونی را در خون فعال می کند و با کربوهیدرات ها ادغام شده و به سایر سلول ها می رسد

که این امر سبب شده تا مولکول های گلوکز از طریق انسولین از بخش غشای سلولی عبور کرده و انسولین در خون باقی بماند. به این ترتیب دی سولفیدهای موجود در پیاز بر روی انسولین و همچنین گیرنده های گلوکزی تاثیر گذاشته و سبب پایین آمدن گلوکز خون در فرد برای طولانی مدت می شود.

توصیه های پزشکی در مورد خواص دارویی پیاز

متخصصین به دلیل فیبر زیاد موجود در پیاز، این سبزی اثربخش را بهترین دارو به منظور کنترل گلوکز خون در بیماران مبتلا به دیابت معرفی می نمایند. فیبر موجود در پیاز به آرامی گوارش شده و بر همین اساس، گلوکز در خون به شکل اندک ترشح می شود. این فیبر سبب عملکرد بهتر روده ها و همچنین جلوگیری از یبوست در افراد می شود. زیرا بیشتر بیماران مبتلا به دیابت با یبوست مزمن همراه هستند.

به همین دلیل است که متخصصین، بهترین راهکار مناسب برای این گروه از بیماران را « پیاز پخته برای دیابت » تجویز می نمایند. متخصصین تغذیه به بیمارانی که برای درمان خود از پیاز پخته استفاده می نمایند، متذکر می شوند که از پیازهای طلایی برای بخارپز کردن آن ها و یا طبخ در فر به همراه روغن های گیاهی استفاده نمایند.

این سبزی پرفیبر و سرشار از ویتامین، به عادی سازی فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین مقاومت و افزایش کشش رگ های خونی نیز کمک بسزایی می نماید.

توصیه های پزشکی در مورد خواص دارویی پیاز

توصیه های پزشکی در مورد خواص دارویی پیاز

این سبزی پر فیبر گیاهی به منظور پیشگیری از روند بیماری دیابت بسیار مفید است. زیرا:

پایین بودن کربوهیدرات ها

طبق مطالعات انجام شده، پیاز از کربوهیدرات های بسیار کمی برخوردار است. به طور مثال یک سوم فنجان پیاز خردشده، دارای بیست و شش کالری و همچنین پنج و نه دهم کربوهیدرات است. بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر بر اثر مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات ها به این عارضه مبتلا شده اند.

به همین دلیل متخصصین توصیه می کنند که برای کنترل میزان گلوکز خون، از پیاز که دارای کربوهیدرات های کمی است، در کنار وعده های غذایی خود استفاده نمایند. پیاز پخته شده برای دیابت به عنوان یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات در پایین آوردن گلوکز خون بسیار اثربخش و تاثیرگذار است.

سرشار از فیبر

یکی دیگر از دلایلی که سبب شده تا بیشتر متخصصین این سبزی اثربخش را برای درمان دیابت به بیماران توصیه نمایند، فیبر فراوان در پیاز است. فیبر، اندک اندک تجزیه و همچنین هضم می گردد. به همین منظور گلوکز در خون به آرامی آزاد می شود.

علاوه بر این، فیبر موجود در پیاز به بیماران دیابتی کمک می کند که روده ها نرم تر شده و از یبوست این گروه از بیماران نیز جلوگیری می کند. بیماران دیابتی با پیروی از یک رژیم غذایی پرفیبر که در این سبزی موجود است، سطح کلسترول چربی خون را نرمال و طبیعی نگه داشته و علاوه بر این، درصد بیماری قلبی را به مراتب در این گروه از بیماران کاهش می دهند.

پایین بودن شاخص گلیسمی

تاثیر این شاخص گلیسمی در مواد غذایی بر میزان قند خون بعد از مصرف غذا است. بهتر است بدانید که شاخص گلیسمی موجود در پیاز، تقریباً حدود ده است که سبب می شود تا به عنوان یک ماده غذایی اثربخش و همچنین ایده آل برای بیماران دیابتی شناخته شود. متخصصین متذکر می شوند که مواد غذایی که شاخص گلیسمی آن ها کمتر از پنجاه و پنج است، گلوکز را با سرعت کمتری وارد جریان خون می نماید که این تاثیر سبب کاهش میزان قند خون در بیماران دیابتی می گردد.

املاح و ویتامین بالا

یکی دیگر از دلایلی که سبب شده تا متخصصین تغذیه به این گروه از بیماران، « پیاز پخته برای دیابت » را توصیه نمایند، وجود املاح مواد معدنی و همچنین ویتامین های موجود در پیاز است. همان طور که توضیح دادیم، این سبزی دارای مقادیر قابل توجهی از ( ویتامین C ) است و علاوه بر این از سایر ویتامین های دیگر نظیر:

۱)  اسیدفولیک  ۲) نیاسین ۳) ویتامین K  ۴) ویتامین A

تشکیل شده است. املاح موجود در پیاز نیز شامل روی(زینک)، پتاسیم، فسفر،آهن و همچنین منیزیم است.

نکات مهم برای بیماران مبتلا به دیابت

–    یکی از نکات پزشکی که متخصصین به بیماران دیابتی متذکر می شوند، کنترل و ارزیابی منظم میزان گلوکز موجود در خون است.

–    کاهش میزان گلوکز خون، خطر نشانه های بیماری دیابت را در افراد نیز به مراتب کمتر می کند.

–    متخصصین به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می کنند که از مواد غذایی سرشار از پروتئین  استفاده نمایند. زیرا پروتئین ها به تامین انرژی بدن کمک بسزایی می نماید و همچنین با تثبیت سرعت سوخت و ساز در بدن در حد نرمال و مناسب به بهبود وضعیت جسمی بیماران کمک می نماید.

نکات مهم برای بیماران مبتلا به دیابت

نکات مهم برای بیماران مبتلا به دیابت

میزان فشار خون خود را به صورت منظم کنترل و ارزیابی نمایید

–    پزشکان به بیماران دیابتی نیز توصیه می کنند که میزان فشار خون خود را به صورت منظم کنترل و ارزیابی نمایند. زیرا بالا بودن فشار خون در این گروه از بیماران، سبب بروز بیماری های قلبی، بینایی و همچنین نارسایی های کلیوی می شود.

کلیه موارد ذکر شده، از توصیه های پزشکی به بیماران دیابتی است که به منظور کنترل میزان گلوکز خون و پیشگیری از روند بیماری پیاز پخته برای دیابت، به این گروه از بیماران توصیه می نمایند. بهتر است بدانید که دیابت، سبب افزایش جریان خون در پاها می شود که این امر به تدریج زخم پای دیابتی را نیز در این گروه از بیماران به مراتب افزایش می دهد.

به همین دلیل است که یکی از مهمترین توصیه های پزشکی که متخصصین به بیماران متذکر می شوند، مراقبت از بخش پا است که باید این عضو حساس از هر گونه بریدگی های پوستی و همچنین زخم نیز به دور باشد. بیماران دیابتی باید اختلالات چشمی را نیز جدی بگیرند.

زیرا گلوکز بالا در خون، احتمال آسیب رسیدن به رگ های خونی ریز موجود در بخش شبکیه چشم می شود و ممکن است که فرد بیمار بینایی خود را به مرور زمان از دست دهد.

خاصیت ضد دیابتی پیاز

همان طور که توضیح دادیم، پیاز به عنوان یک ماده غذایی بسیار مطلوب و اثربخش در بیماران دیابتی است. متخصصین به این گروه از بیماران متذکر می شوند که به منظور پایین آوردن میزان گلوکز خون نباید به هیچ وجه در خوردن این ماده غذایی زیاده روی نمایند.

زیرا دارای مقادیر قابل توجهی گلوسید است که برای بیماران مضر است. اما میزان کم آن در وعده های غذایی سبب کاهش تری گلیسیرید خون می شود، درست همانند کاری که انسولین در بیماران دارای اضافه وزن بالا، قادر به انجام آن نیست. پیاز دارای ماده ای به نام « گلوکوکینین » است که برای پایین آوردن میزان قند خون در بیماران تاثیرگذار است.

خاصیت ضد دیابتی پیاز

خاصیت ضد دیابتی پیاز

زیرا این ماده سبب تحریک پانکراس شده که نقش کنترلی بر روی قند خون دارد. بر همین اساس امروزه بیشتر متخصصین تغذیه به بیماران دیابتی توصیه می کنند که از پیاز پخته برای کنترل میزان گلوکز خون استفاده نمایند. بهتر است بدانید که پیاز دارای طبع گرم است و افرادی که دارای طبع گرم هستند نیز باید از خوردن بیش از حد این سبزی در وعده های غذایی و یا در کنار سالاد خودداری نمایند. زیرا سبب سردرد در این گروه از افراد می شود.

نکته در مورد خواص دارویی پیاز

طبق مطالعات انجام شده، متخصصین به این نتیجه رسیده اند که مصرف صد گرم پیاز قرمز خام و یا پخته در وعده های غذایی، در پایین آمدن میزان قند خون بیماران دیابتی( نوع یک و دو ) بسیار حائز اهمیت است. زیرا این سبزی پر فیبر سرشار از ویتامین دارای ترکیبات مفیدی نظیر گوگرد و همچنین فلاوونوئیدها است.

تصورات اشتباه در خصوص رژیم غذایی بیماران دیابتی

یکی از باورهای نادرست که در بین تمامی افراد در خصوص بیماری دیابت رایج است، شامل:

بیشتر افراد بر این باورند که خوردن بیش از حد مواد غذایی شیرین، سبب بروز بیماری دیابت می شود.

دستورالعمل های پزشکی متعددی به منظور رژیم غذایی دیابت وجود دارد که در صورت پیروی کردن افراد از توصیه های پزشکی، در پیشگیری از دیابت نقش بسزایی دارد.

بیمارانی که از رژیم غذایی دیابتی پیروی می کنند، به منظور کنترل گلوکز خون باید از مصرف بعضی از مواد غذایی نیز خودداری نمایند.

تمامی این تصورات اشتباه در افراد سبب می شود که از سایر علائمی که بعد از گذشت ماه ها و یا سال ها، ممکن است که در فرد ایجاد شود، فاصله گرفته و از یک برنامه غذایی نامطلوب پیروی نمایند.

تصورات اشتباه در خصوص رژیم غذایی بیماران دیابتی

تصورات اشتباه در خصوص رژیم غذایی بیماران دیابتی

مصرف بیش از حد گلوکز در ابتلا به دیابت

طبق مطالعاتی که متخصصین انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که مصرف بیش از حد بیماران به شیرینی جات و همچنین انواع نوشیدنی های شیرین سبب ابتلا به بیماری دیابت نمی شود، بلکه این بیماری مزمن بیشتر زمانی در فرد ایجاد می شود که بدن قادر به تبدیل مواد غذایی مصرفی به انرژی نیست.

در خصوص ابتلای فرد به دیابت باید گفت، زمانی که بدن بخش اعظمی از گلوکز مصرفی را شکسته و آن را به گلوکز تبدیل می کند، این قند به منظور تولید انرژی در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. در لوزالمعده هورمونی به نام « انسولین » ترشح می شود که به سایر سلول های بدن به منظور تامین قند و همچنین انرژی مورد نیاز کمک می کند.

بعد از این که بررسی و ارزیابی های لازم توسط پزشک متخصص در خصوص ابتلای فرد به بیماری دیابت مشخص شد، بیماران برای کنترل بیشتر، به یک رژیم غذایی مناسب و همچنین فعالیت های ورزشی منظم برای کنترل گلوکز خون نیاز دارند. بیشتر متخصصین به منظور درمان موثرتر بیماران، استفاده از پیاز پخته برای دیابت به دلیل خواص درمانی اثربخش بر روی کنترل گلوکز خون را توصیه می نمایند.

مصرف بیش از حد گلوکز در ابتلا به دیابت

مصرف بیش از حد گلوکز در ابتلا به دیابت

ممنوعیت کربوهیدرات ها در بیماران دیابتی

همان طور که توضیح دادیم، کربوهیدرات ها یکی از مواد غذایی مناسب برای درمان بیماران دیابتی است. زیرا به عنوان پایه اساسی و اصلی در یک برنامه رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت محسوب می شود.

کربوهیدرات ها اثرگذاری بسزایی در میزان گلوکز خون دارند که باید طبق تشخیص پزشک تغذیه و براساس میزان کالری مورد نیاز در بیماران دیابتی مورد استفاده قرار گیرد. مواد مغذی که در آن ها حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات است و برای این گروه از بیماران مناسب است، شامل میوه ها و همچنین سبزیجات دارای فیبر بالا، نان سبوس دار، غلات کامل است.

بیماران دیابتی با مشاوره با پزشک متخصص تغذیه می توانند بهترین کربوهیدرات های مناسب و مطلوب را که در کنترل میزان قند خون اثربخش است را در وعده های غذایی خود استفاده نمایند. اما بیماران باید از خوردن کربوهیدرات های غیر استاندارد نظیر برنج، نان سفید و سایر مواد غذایی دیگر که سبب افزایش قند خون در بیماران می شود نیز خودداری نمایند.

مصرف داروهای دیابتی

در مواردی که بیماران دیابتی برای کنترل میزان گلوکز خون از انسولین استفاده می کنند، باید سعی کنند که میزان و همچنین نوع انسولین تزریقی خود را با مواد غذایی مصرفی تنظیم نمایند تا دچار مشکل نشوند.

این به این معنا نیست که بیماران دیابتی بیش از حد مواد غذایی مصرف نمایند و برای کنترل میزان قند خون خود از دوز بالای داروهای دیابت و یا انسولین استفاده نمایند، بلکه باید در حد استاندارد و نرمال و با توجه به میزان کالری مصرفی مخصوص بیماران دیابتی در طی روز مواد غذایی مصرف نمایند و در صورت افزایش دوز دارویی، باید قبل از مصرف خودسرانه با پزشک متخصص خود مشورت نمایند.

بعضی از بیماران دیابتی بر این باورند که با مصرف شیرینی جات و دسرها همراه با برنامه غذایی خود و مصرف پیاز پخته در کنار وعده های غذایی می توانند به کاهش گلوکز خون خود کمک نمایند،

بلکه باید گفت که این طرز فکر کاملاً اشتباه بوده است و افراد باید در کنار مصرف داروی دیابت از خوردن مواد غذایی نامناسب، به خصوص شیرینی جاتی که حاوی مقادیر زیادی قند های مصنوعی هستند، پرهیز نمایند تا از این طریق بتوانند میزان گلوکز خون را کنترل نمایند.

روش های پیشگیری از دیابت

امروزه متخصصین تغذیه به منظور جلوگیری از بروز این بیماری مزمن به بیماران توصیه های متعددی می نمایند که عبارتند از:

حذف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده در رژیم غذایی

متخصصین براین باورند که مصرف مواد غذایی که حاوی شکر و همچنین کربوهیدرات های تصفیه شده است، می تواند در ابتلا به بیماری دیابت نقش بسزایی داشته باشد. زیرا بدن فرد در کوتاهترین زمان، آن ها را به مولکول های کوچک گلوکز تبدیل کرده و آن را جذب جریان خون می نماید.

به این ترتیب بالا بودن گلوکز خون سبب تحریک پانکراس شده و در نتیجه تولید انسولین در بدن می نماید. به همین دلیل است که متخصصین به بیماران توصیه می کنند که از خوردن این گروه از مواد غذایی که سبب بروز ابتلا به بیماری دیابت می شود نیز خودداری نمایند.

حذف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده در رژیم غذایی

حذف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده در رژیم غذایی

انجام فعالیت های ورزشی

داشتن تحرک و همچنین فعالیت های ورزشی منظم در طی روز به مدت نیم ساعت از بروز ابتلا به این بیماری مزمن کمک بسزایی می نماید. باید بدانید که فعالیت و تحرک حساسیت های سلولی، بدن فرد را نسبت به ترشح انسولین به مراتب افزایش می دهد و همین امر منجر به انسولین کمتر به منظور کنترل گلوکز خون می شود.

مصرف زیاد آب

یکی از بهترین و طبیعی ترین نوشیدنی هایی که همه افراد می توانند از آن استفاده نمایند، آب است. مصرف زیاد آب در طی روز سبب می شود که فرد از خوردن سایر نوشیدنی های حاوی قند که به صورت مداوم، مصرف آن سبب بروز بیماری دیابت می شود، جلوگیری گردد.

اضافه وزن بالا

افرادی که دارای شاخص توده بدنی و یا BMI بالایی هستند، به مرور زمان به بیماری دیابت مبتلا می شوند. نمی توان صد در صد گفت که تمامی بیماران دارای اضافه وزن بالا به دیابت مبتلا هستند.

اما به طور کلی بیمارانی که دارای اضافه وزن بالا هستند و در بخش شکم و کمر از تجمع چربی های انباشته زیادی برخوردار هستند، این عارضه به تدریج در بروز بیماری دیابت نقش بسزایی را ایفا می کند. به این ترتیب متخصصین متذکر می شوند که با انجام فعالیت های ورزشی و کاهش وزن، از بروز این بیماری مزمن در بدن جلوگیری نماییم.

ترک سیگار

طبق مطالعات انجام شده، مصرف سیگار سبب بروز بیماری های متعدد مانند آمفیر، پروستات، مشکلات دستگاه گوارش و سایر بیماری های دیگر نظیر دیابت می شود. علاوه بر این، متخصصین به این نتیجه رسیده اند، افرادی که در معرض دود سیگار هستند، نسبت به سایر افراد دیگر، بیشتر در معرض بیماری دیابت قرار می گیرند. به همین دلیل، ترک سیگار به مرور سبب کاهش بروز این بیماری مزمن می شود.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

یکی دیگر از روش های پیشگیری از بیماری دیابت، پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب در جلوگیری از دیابت است. یکی از مهمترین رژیم های غذایی که در بروز بیماری دیابت نقش بسزایی دارد، مصرف کمتر کربوهیدرات ها در برنامه غذایی است که این امر سبب می شود تا خطر ابتلای فرد به بیماری دیابت به مراتب کاهش یابد.

متخصصین به این نتیجه رسیده اند که مصرف بیش از حد مواد غذایی در یک زمان، سبب بالا رفتن انسولین و همچنین گلوکز خون می شود و ممکن است که فرد به تدریج با مشکل دیابت نیز همراه شود.

پیروی از رژیم غذایی با فیبر بالا

مصرف فیبر در وعده های غذایی، علاوه بر مدیریت وزن، برای سلامتی روده ها نیز نقش پررنگی دارد. مصرف فیبر در وعده های غذایی از بالا رفتن میزان گلوکز خون و همچنین ترشح انسولین کمک کرده و در نتیجه ابتلا به این بیماری مزمن را در بیماران به مراتب کاهش می دهد.

پیاز پخته برای دیابت یکی از منابع عالی فیبر برای بیمارانی است که به بیماری دیابت مبتلا شده اند و همچنین مصرف مداوم آن در کنار سالاد و یا مواد غذایی نیز می توانند در بروز ابتلا به این بیماری در افراد نیز تاثیرگذار باشد.

مصرف ویتامین D

یکی از راه های پیشگیری در بیماری دیابت، اختصاص به مصرف ویتامین D دارد. متخصصین به بیماران متذکر می شوند که به منظور کنترل گلوکز خون حتما از مواد غذایی که حاوی مقادیر ویتامین D  هستند و یا مکمل های ویتامین دی نیز استفاده نمایند تا از این طریق بتوان خطر ابتلا به این بیماری مزمن را تا حد زیادی کاهش داد.

حذف غذاهای فرآوری شده

به منظور پیشگیری از بیماری دیابت و همچنین سلامت وضعیت جسمی، متخصصین متذکر می شوند که از مصرف غذاهای فرآوری شده خودداری نمایید. زیرا مصرف آن ها به تدریج مشکلات زیادی بر روی سلامتی افراد ایجاد می کند. بیشتر پزشکان به بیماران توصیه می کنند که پیاز پخته برای دیابت را جایگزین غذاهای فرآوری شده نمایند تا از بروز ابتلا به دیابت در بدن جلوگیری نمایند.

نوشیدن چای و قهوه

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف قهوه و چای در پیشگیری از ابتلای فرد به بیماری دیابت تاثیرگذار است. مصرف این نوشیدنی ها سبب شده که میزان گلوکز خون به مراتب کاهش یافته و همچنین حساسیت بدن نسبت به ترشح انسولین را افزایش داده و در نهایت خطر ابتلا به دیابت به مراتب کاهش یابد.

پرهیز از مصرف مواد غذایی فست فودی

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در بروز بیماری دیابت را می توان به مصرف مداوم غذاهای فست فودی اشاره کرد. حذف این مواد غذایی در برنامه غذایی و همچنین خواب کافی (بین شش الی هشت ساعت) در روز می توانند در جلوگیری از بروز این بیماری نقش بسزایی را داشته باشد.

کلیه موارد ذکر شده، روش های پیشگیری از بروز بیماری دیابت در افراد است که با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می توانند درصد ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهند. متخصصین علاوه بر موارد ذکر شده، به بیماران متذکر می شوند که از خوردن بیش از حد گوشت قرمز در برنامه غذایی خود نیز خودداری نمایند.

زیرا در ابتلای فرد به بیماری بسیار تاثیرگذار است. متخصصین تغذیه به منظور پیشگیری از بیماری دیابت و یا بیمارانی که به هر دلیلی به این بیماری مزمن مبتلا شده اند، توصیه می کنند که از پیاز پخته برای دیابت به دلیل وجود ویتامین و املاح زیاد در برنامه غذایی خود استفاده نمایند.

نکته در مورد مصرف سبزیجات

همان طور که توضیح دادیم، مصرف پیاز پخته در کاهش میزان گلوکز خون نقش بسزایی دارد و مانند انسولین در بدن فرد عمل می کند. علاوه بر این، مصرف بعضی از گیاهان و سبزیجات دیگر نظیر:

ریجان، بابونه، دارچین، زیره سیاه، شوید، زنجبیل، نعناع، رزماری، ترخون و همچنین آویشن در کاهش میزان گلوکز خون نیز تاثیرگذار است. همچنین بیمارانی که به دلیل طعم و بوی تند پیاز، از خوردن آن در برنامه غذایی پرهیز می نمایند، می توانند به منظور طبخ پیاز از این سبزیجات معطر برای خوش طعم کردن آن ها نیز استفاده نمایند تا خوردن آن ها برای بیماران راحت تر صورت بگیرد.

توصیه های غذایی به منظور پیشگیری از دیابت

طبق مطالعات انجام شده، امروزه نیمی از مردم جهان با مشکل دیابت همراه هستند. این بیماری مزمن در سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد کرده، به صورتی که یا بدن قادر به تولید انسولین نیست و یا این که انسولین به شکل کامل به تامین انرژی در بدن بیماران کمک نمی کند که در نتیجه این امر سبب افزایش گلوکز خون می شود. متخصصین برای پیشگیری از بروز این بیماری توصیه های غذایی را به بیماران ارائه می دهند که شامل:

مصرف سبزیجات

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف سبزیجات در وعده های غذایی گلیسمی را افزایش نمی دهد و علاوه بر این، جزء مواد غذایی کم کالری نیز محسوب می شوند. در هرم غذایی، سبزیجات دارای بیشترین مواد مغذی و همچنین کمترین کالری دریافتی هستند.

به طور مثال یکی از این سبزیجات، اختصاص به پیاز پخته برای دیابت دارد. پیاز به دلیل املاح و ویتامین های موجود در ترکیبات خود به عنوان یکی از سبزیجات موثر در کاهش میزان گلوکز خون به حساب می آید.

متخصصین تغذیه بر این باورند که هر چه میزان سبزیجات مصرفی در طی روز در برنامه رژیم غذایی بیشتر باشد، این امر سبب کاهش اشتهای کاذب بیماران به خوردن مواد غذایی پرکالری می شود. البته باید متذکر شد که سبزیجاتی که حاوی مقادیر زیادی نشاسته هستند،

مثل کدو تنبل، ذرت و سیب زمینی، برای بیماران دیابتی باید به مقدار خیلی کم و با توجه به میزان کالری دریافتی مصرف شود. این گروه از سبزیجات نشاسته ای مانند پاستا، مواد معدنی و همچنین فیبرهای زیادی را وارد بدن می کنند که برای سلامتی فرد مضر بوده است و زمینه ساز بیماری دیابت در افراد می شود.

پرهیز از چربی

همان طور که می دانید، مصرف چربی ها در برنامه غذایی به منظور حفظ سلامتی سلول های بدن امری ضروری و مهم است. اما مصرف بیش از حد آن سبب بروز بیماری های متعدد در بیماران می شود. بیماران به منظور پیشگیری از این بیماری مزمن، بهتر است که از یک قاشق غذاخوری روغن میوه های روغنی، به خصوص گردو و یا بادام برای تهیه و طبخ مواد غذایی و یا سالاد استفاده نمایند.

باید توجه داشته باشید، به جای مصرف سس که در آن ها از مقادیر زیادی چربی های اشباع شده تشکیل شده است، از یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی زیتون به همراه چند قطره سرکه استفاده نماییم

و علاوه بر این، آووکادو را نیز در برنامه غذایی خود قرار داده و آن را به صورت منظم مصرف نماییم. پیروی از این دستورالعمل های پزشکی، در برنامه غذایی سبب می شود که فرد از نظر جسمی در وضعیت مطلوبی قرار گرفته و با افزایش سن، از ابتلا به بیماری دیابت نیز جلوگیری نماید.

مواد غذایی طبیعی

طبق مطالعات انجام شده بر روی مواد غذایی طبیعی، متخصصین به این نتیجه رسیده اند که این مواد دارای ریزمغذی های زیادی هستند که تاثیر اثربخش فوق العاده ای بر روی سلامتی بدن دارد. همان طور که توضیح دادیم، این بیماری مزمن سبب افزایش بیماری های متعدد مانند:

۱)    اختلالات کلیوی ۲) فشار خون بالا ۳) تاری دید ۴) بیماری قلبی؛ می شود. به همین منظور مصرف مواد غذایی طبیعی در برنامه غذایی به عنوان بهترین مواد شفابخش به منظور پیشگیری از بیماری دیابت شناخته می شوند نظیر:

پیاز پخته برای دیابت که جزء سبزیجات محسوب می شود

–    پیاز پخته برای دیابت که جزء سبزیجات محسوب می شود، در کنار وعده های غذایی می تواند در کاهش قند خون تاثیرگذار باشد و مانند انسولین در بدن عمل نماید.

–    یکی دیگر از مواد غذایی شفابخش در پیشگیری از دیابت را می توان به سیر اشاره کرد که در تنظیم کلسترول خون و همچنین پایین آوردن فشار خون نیز تاثیر بسزایی را به همراه دارد.

–    یکی از مواد غذایی که سرشار از فیبر است را می توان به جو دو سر اشاره کرد که استفاده منظم آن در برنامه غذایی، سبب شده تا میزان کلسترول خون نیز به مراتب کاهش یابد.

–    سبزیجات برگ سبز و همچنین اسفناج ها که حاوی مقادیر زیادی لوتئین هستند، در اختلالات چشمی در بیماران که بر اثر بیماری دیابت ایجاد می شود، تاثیر بسزایی را بر روی بینایی افراد دارد.

مواد غذایی در حجم کم و وعده های زیاد

متخصصین تغذیه متذکر می شوند که به جای مصرف سه وعده غذای سنگین در برنامه غذایی، بهتر است که از وعده های بیشتر با حجم کمتر استفاده نماییم تا از این طریق از اضافه وزن بالا که سبب بروز بیماری دیابت می شود نیز پیشگیری نماییم. طبق نتایجی که متخصصین تغذیه به دست آورده اند، به این نتیجه رسیده اند که تعداد وعده های غذایی بیشتر در طی روز سبب تثبیت گلوکز خون شده و علاوه بر این کلسترول خون را نیز به مراتب کاهش می دهد.

کلیه موارد ذکر شده، از دستورالعمل های پزشکی است که از بروز بیماری دیابت در بیماران پیشگیری می نماید.

مزیت های پیاز پخته

برخی از مردم بر این باورند، زمانی که مواد غذایی پخته می شود، خاصیت دارویی خود را از دست می دهد. اما باید گفت که این سبزی چه به صورت خام و چه به صورت پخته دارای مزیت های متعددی است که عبارتند از:

–    پیاز پخته شده با توجه به شیوه های پخت ذکر شده، بر روی لوزالمعده تاثیر مثبت گذاشته و به کاهش گلوکز خون نیز کمک بسزایی می نماید.

–    یکی از املاح مغذی در پیاز که در زمان طبخ خاصیت دارویی خود را از دست نمی دهد، گوگرد است.

–    این سبزی مفید علاوه بر درمان دیابت، برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی به منظور برونشیت و همچنین پنومونی نیز مفید است.

–       یکی دیگر از مزیت های پیاز پخته را می توان به درمان « هموروئید » اشاره کرد.

مزیت های پیاز پخته

مزیت های پیاز پخته

کاهش میزان کلسترول خون

–    پیاز پخته در کنار رژیم غذایی، می توانند در کاهش میزان کلسترول خون نیز تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، بیماران مبتلا به فشار خون بالا و همچنین آترواسکلروز عروق خونی هم برای درمان موثرتر خود می توانند از این سبزی مفید سرشار از املاح و ویتامین استفاده نمایند.

–    یکی از مزیت های مهم پیاز پخته را می توان به حرکت راحت تر روده ها در بیماران دیابتی که با مشکل یبوست همراه هستند نیز اشاره کرد. زیرا این سبزی هضم مواد غذایی را برای این گروه از بیماران به مراتب آسانتر می نماید.

–    بیمارانی که در طی هفته حداقل یک یا دو بار از پیاز پخته شده در وعده های غذایی استفاده می نمایند، در طولانی مدت با کاهش میزان گلوکز خون نیز همراه می شوند که یکی از مزیت های بارز پیاز پخته شده، محسوب می شود.

کلیه موارد ذکر شده، از مزیت های پیاز پخته شده است که متخصصین به بیماران دیابتی توصیه می نمایند تا از این طریق به کاهش گلوکز خون نیز کمک بسزایی نمایند.

مواد غذایی سالم دشمن دیابت است

بیماران مبتلا به دیابت باید به این نکته توجه کنند که هر نوع ماده غذایی که مصرف می نمایند، بر روی افزایش و یا کاهش گلوکز خون نیز تاثیرگذار است. به همین منظور، متخصصین تغذیه چند نوع از مواد غذایی سالم که دشمن دیابت است را به بیماران معرفی می نمایند که عبارتند از:

۱)  سیب که دارای کالری پایین و همچنین فیبر زیاد است، سبب کاهش اشتها در بیماران می شود.

۲)  مصرف آووکادو که غنی از چربی های غیراشباع است که سبب پیشگیری از بالا رفتن گلوکز خون بعد از صرف وعده های غذایی می گردد.

۳)  جایگزین کردن جو دوسر به جای برنج سفید، که این امر سبب شده تا هفتاد درصد از گلوکز خون بعد از مصرف مواد غذایی به مراتب کاهش یابد.

۴)    مصرف سبزیجات مانند پیاز پخته که سبب کاهش گلوکز خون می شود.

۵)  مصرف گوشت گاو فاقد چربی در وعده های غذایی سبب شده که پروتئین لازم بدن تامین و فرد برای مدت بیشتری احساس سیری نماید.

۶)  مصرف میوه هایی نظیر انگور که به رنگ قرمز و یا بنفش و جزء میوه های گوشتی محسوب می شوند، به دلیل ترکیبات طبیعی به نام « آنتوسیانین » از میوه هایی هستند که دشمن بیماری دیابت هستند. دانه های رنگی موجب کاهش گلوکز خون و همچنین به عنوان بهترین تحریک کننده تولید انسولین در بدن محسوب می شوند.

کلم بروکلی

۷)  کلم بروکلی که به عنوان بهترین سبزیجات در تنظیم گلوکز خون شناخته شده است.

۸)  هویج به دلیل این که سرشار از « بتاکاروتن » است، ابتلا به این بیماری مزمن را به مراتب کاهش داده و همچنین در تنظیم گلوکز خون نیز تاثیرگذار است.

۹)  گوشت مرغ (سینه مرغ)، تخم مرغ و ماهی از موادغذایی هستند که دشمن بیماری دیابت هستند.

۱۰) مصرف شیر و ماست که از مواد غذایی سرشار از پروتئین و همچنین کلسیم محسوب می شوند، به کاهش وزن بیماران کمک بسزایی می نماید و علاوه بر این مقاومت بدن را در برابر تولید انسولین به مراتب حذف می نماید.

۱۱) گردو و همچنین دانه ها که سرشار از پروتئین و چربی های مفید برای بدن هستند و مصرف آن ها سبب پایین آمدن گلوکز خون می شود، البته باید با توجه به میزان کالری مصرفی بدن در روز مصرف شود.

۱۲) مصرف روغن زیتون برای تهیه و طبخ مواد غذایی و یا استفاده بر روی انواع سالادها نیز از بروز فرد به بیماری دیابت و همچنین بیماری های قلبی و عروقی نیز جلوگیری می نماید.

۱۳) کره بادام زمینی، نان سبوس دار و همچنین سیب زمینی شیرین که کبابی شده باشد نیز در کاهش گلوکز خون اثربخش است.

کلیه موارد ذکر شده، از مواد غذایی سالمی هستند که اگر بیماران در برنامه غذایی خود از آن ها پیروی نمایند، به مرور زمان و با افزایش سن از خطر ابتلا به دیابت جلوگیری می نمایند.

سوالات رایج در مورد پیاز پخته برای دیابت

دستور تهیه طبخ پیاز پخته برای بیماران دیابتی به چه صورت است. توضیح دهید؟

روش اول: ابتدا پنج عدد پیاز متوسط را با مقدار کمی روغن زیتون و یا روغن آفتابگردان و به میزان خیلی کم نمک مخلوط می کنیم. بهتر است که پیازها را به چهار قسمت تقسیم کرده و آن را در یک تابه قرار دهیم و روی آن را با فویل به صورت کامل بپوشانیم و به مدت نیم ساعت در فر قرار دهیم تا کاملاً نرم شوند.

روش دوم: یک عدد پیاز بزرگ را با پوست، تمیز شسته و به مدت بیست الی سی دقیقه در فر قرار می دهیم تا کاملاً پیاز پخته شود. مصرف این سبزیجات در کنار وعده های غذایی به کاهش گلوکز خون کمک بسزایی کرده و مانند انسولین در بدن عمل می نماید.

روش سوم: بیماران دیابتی برای مصرف پیاز پخته، بهتر است که از پیازهای طلایی متوسط برای طبخ استفاده نمایند. بهتر است که پیاز پوست کنده را به مدت سه الی هفت دقیقه در مایکروویو قرار داده تا این سبزی اثربخش به طور کامل نرم و پخته شود. بیمارانی که به دلیل طعم تند پیاز از خوردن آن خودداری می نمایند، می توانند در کنار آن از سبزی های معطر که برای بیماران دیابتی نیز مفید است، مانند ترخون و یا شوید نیز استفاده نمایند تا از این طریق پیاز را خوش طعم تر کنند.

بیماران دیابتی، با مصرف روزی یک عدد از این پیازهای پخته در کنار وعده های غذایی می توانند به کاهش گلوکز خون نیز کمک بسزایی نمایند.

مصرف پیاز پخته بیشتر برای چه گروه از دیابتی ها مفید است؟

مصرف پیاز پخته برای هیچ یک از بیماران دیابتی نوع یک و دو منعی نداشته است و هر دو گروه می توانند برای کاهش میزان گلوکز خون و همچنین تولید انسولین در بدن از این سبزی اثربخش استفاده نمایند. بهتر است بدانید که گوگرد موجود در پیاز، سبب تولید انسولین و همچنین سبب بالا رفتن عملکرد غدد نیز می گردد.

بیماران دیابتی که از این سبزی اثربخش در وعده های غذایی خود استفاده می نمایند، توانسته اند تا به کاهش اشتها و همچنین هضم راحت تر موادغذایی نیز کمک بسزایی نمایند.

زیرا بیشتر بیماران دیابتی با مشکل یبوست همراه هستند و حرکت روده ها در این بیماران به کندی عمل می نماید. مصرف پیاز پخته در بیماران دیابتی سبب می شود که برابری و همچنین تعادل آب و نمک بدن بین بیست و یک تا بیست و هشت روز به صورت عادی عمل نماید و در نتیجه گلوکز خون به مراتب پایین آید.

مصرف پیاز پخته بیشتر برای چه گروه از دیابتی ها مفید است؟

مصرف پیاز پخته بیشتر برای چه گروه از دیابتی ها مفید است؟

ترکیبات موجود در پیاز را نام ببرید؟

همان طور که میدانید، در کشورمان پیازهای متنوعی به رنگ های سبز، قرمز، سفید و همچنین زرد  موجود است که هر کدام به نوبه ی خود دارای اثربخشی موثری برای بیماران است. متخصصین، پیازهای طلایی و قرمز را بهترین نوع پیاز برای درمان بیماران دیابتی معرفی می نمایند. این سبزی اثربخش شامل ترکیباتی نظیر:

۱)  فیبر بالایی غذایی ۲) حاوی مقادیر زیادی گوگرد ۳) مواد بیولوژیکی فعال فرار که خاصیت ضد باکتریایی دارند ۴) مقادیر زیادی ویتامین مانند:PP ، E،      B6، B2، B1 و همچنین ویتامین C  است. ۵) املاح و مواد معدنی شامل:

نیکل، مولیبدن، روی، منگنز، فلوئور، آهن، ید، کلسیم، مس، کبالت، منگنز نیز هستند.

به دلیل ترکیبات بالا و املاح مغذی متعددی که در این گیاه تشکیل شده است، متخصصین جزء بهترین مواد غذایی در کاهش گلوکز خون در بیماران معرفی می نمایند.

آیا اثر درمانی پیاز برای بیماران دیابتی مفید است؟

به طور کلی اثر درمانی این سبزی پر فیبر در بیماران دیابتی بر مبنای توانایی آن در اثربخشی متابولیسم کربوهیدرات هاست. زیرا پیاز سرشار از کربوهیدرات است که به کاهش قند خون کمک بسزایی می نماید. به دلیل خواص دارویی که این سبزی دارد، متخصصین توصیه می کنند که بیماران دیابتی حتما در طی روز یک وعده از پیاز پخته شده نیز به منظور بهبود میزان گلوکز خون استفاده نمایند.

به خصوص پیازهایی که دارای رنگ روشن هستند. گوگرد موجود در پیاز، تولید انسولین در بدن را فعال تر می کند و سبب می شود که تاثیر درمانی آن برای طولانی مدت بر روی بیماران باقی بماند.

آیا اثر درمانی پیاز برای بیماران دیابتی مفید است؟

آیا اثر درمانی پیاز برای بیماران دیابتی مفید است؟

آیا مصرف پیاز در درمان چاقی نیز اثربخش است؟

همان طور که می دانید، اضافه وزن بالا و همچنین تجمع چربی های انباشته در بخش شکم و کمر با افزایش سن سبب بروز بیماری دیابت نوع دو می شود که با کاهش وزن می توان این عارضه را تا حد زیادی کاهش داد.

بهتر است بدانید که یک پیاز صد گرمی ، چهل و پنج گرم کالری دارد که مصرف آن در کنار وعده های غذایی سبب می شود که فرد از خوردن غذاهای پرکالری پرهیز نمایند و علاوه بر این، میزان کالری دریافتی در وعده ی غذایی را نیز به مراتب کاهش دهند.

بیماران دیابتی بهتر است که در کنار رعایت از یک رژیم غذایی مناسب، از فعالیت های ورزشی منظم نیز در طی روز استفاده نمایند تا بتوانند به کاهش وزن سریع خود نیز کمک بسزایی نمایند.

پیاز پخته شده به کاهش اشتهای بیماران دیابتی و همچنین هضم راحت تر موادغذایی در این گروه از بیماران که با مشکل یبوست همراه هستند نیز کمک زیادی می نماید. به همین دلیل است که بیشتر متخصصین به بیماران توصیه می نمایند که حتما در برنامه غذایی خود از این سبزی، سرشار از کربوهیدرات و همچنین ویتامین نیز استفاده نمایند.

آیا مصرف پیاز در درمان چاقی نیز اثربخش است؟

آیا مصرف پیاز در درمان چاقی نیز اثربخش است؟

نشانه های تشخیصی بیماری دیابت را نام ببرید؟

۱)  تشنگی شدید ۲) تکرر ادرار ۳) تاری دید ۴) عفونت لثه ۵) کاهش وزن ۶) خستگی شدید و بی دلیل ۷) بی حسی و مورمور شدن دست و پا

و همچنین تاول زدن مکرر پوست از علائم بروز بیماری دیابت است.

پیشنهاد می کنیم از پست متخصص تغذیه دیابت بارداری دیدن کنید.

روش های پیشگیری از بروز دیابت نوع دو را نام ببرید؟

طبق تحقیقات انجام شده بر روی بیماران دیابتی، متخصصین به این نتیجه رسیده اند که با تغییر در سبک زندگی و همچنین انجام فعالیت های روزانه، می توانند از بروز ابتلا به این بیماری مزمن پیشگیری نمایند. بیمارانی که دارای اضافه وزن بالایی هستند، با کاهش پنج الی ده درصد از وزن خود و همچنین انجام فعالیت های فیزیکی به مدت نیم ساعت در طی روز می توانند زمان ابتلا به بیماری را به تاخیر بیاندازند.

نتیجه گیری

امروزه نیمی از مردم دنیا به دلیل رعایت نکردن از رژیم غذایی مناسب و کم تحرکی، به بیماری دیابت مبتلا می شوند. متخصصین تغذیه به منظور کاهش میزان گلوکز خون به این گروه از بیماران مصرف پیاز پخته در کنار وعده های غذایی را توصیه می نمایند. زیرا این سبزی اثربخش بر روی کاهش میزان قند خون بدن تاثیر گذاشته و همانند یک انسولین برای بدن عمل می نماید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

 

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید