بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

دکتر تغذیه خوب در محدوده پیروزی
دکتر تغذیه خوب در محدوده پیروزی
2021/01/24
متخصص تغذیه بیماران کرونایی
متخصص تغذیه بیماران کرونایی
2021/02/24
بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

در این مقاله می خواهیم موضوع بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران را بررسی کنیم. تا انتهای این مطلب، همراه شما هستیم.

یکی از ثمرات شیرین و دلنشین زندگی مشترک، کودکان می باشند که متعاقب آن، از مهم ترین مسائلی که به طور جدی باید برای کودکان در نظر گرفت، مسئله تغذیه کودکان است. بنابراین دغدغه مهم در این راستا، یافتن متخصص خوب در این زمینه و به خصوص بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران می باشد. ما در این راستا، دکتر کوهدانی را به عنوان بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران به شما معرفی می کنیم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه کودکان با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

برای این که بیشتر با موضوع بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران آشنا شوید، موضوعات زیر را مورد تحلیل و بررسی قرار داده ایم. توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله مهم پزشکی در خصوص بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران همراه ما باشید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • متخصص اطفال
  • پزشکی کودکان برای اولین بار در ایران، در چه زمانی تشکیل شد؟
  • از کجا بدانیم که کودکمان رشد خوبی دارد؟
  • نکات تغذیه کودک
  • توصیه های لازم برای درست کردن غذای کمکی کودک
  • تغذیه کودک بعد از یک سالگی چگونه است؟
  • نحوه تغذیه کودکان یک الی دو ساله
  • نحوه تغذیه کودکان سه الی پنج ساله
  • برنامه غذایی کودک
  • نکته های مهم تغذیه سالم در کودکان با سنین مختلف
  • مناسب ترین رژیم و تغذیه کودکان، باید از چه موادی تشکیل شده باشند؟
  • بهترین موادی که باید در رژیم کودک موجود باشند را بیان کنید.
  • مشکلات رژیم غذایی نادرست
  • پر ضررترین خوراکی ها و ماده های غذایی برای کودکان چیست؟
  • غذاهای مفید برای کودکان
  • روش تغذیه سالم کودک به چه صورت است؟
  • فواید داشتن پزشک متخصص تغذیه
  • بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران
  • وظایف اصلی متخصص های تغذیه کودکان
  • پزشک متخصص تغذیه، در جلسه اول چه کاری انجام می دهد؟
  • چرا وجود متخصص تغذیه کودکان مهم است؟
  • ویژگی های بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران
  • وظایف پزشک تغذیه
  • جمع بندی

متخصص اطفال

در ابتدای مبحث بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران، لازم است که با پزشک متخصص اطفال آشنا شویم. پزشکی که تخصص او در حیطه کودکان و اطفال است، وظیفه دارد تا سلامت بدنی، رفتاری، سلامت کلی بدن و حالات روحی و روانی کودک را به طور دقیق مشاهده نموده و در صورت بروز مشکل، آن را تشخیص دهد.

متخصص کودکان و اطفال یکی از تخصص های رایج در حوزه پزشکی است و به طور مخصوصی بیماری های مخصوص کودک و نحوه رشد کودکان و اطفال را زیر نظر می گیرد و والدین کودک دیگر احتیاج ندارند تا به پزشک های دیگر مراجعه کنند.

متخصص اطفال

متخصص اطفال

برای این که بتوانیم به هر چه تخصصی تر شدن رشته متخصص اطفال کمک کنیم، لازم است تا دانش مردم راجع به این موضوع که بیماری های افراد بزرگسال و کودکان فرق دارد را زیاد کنیم. همچنین با پیشرفت علم و تکنولوژی و گذر زمان، افراد متخصص و پزشکان دریافتند که ممکن است یک داروی خاص برای فرد بزرگسال مشکلی ایجاد نکند. اما همان دارو در بدن کودک باعث مسمومیت یا حتی باعث ریسک حیاتی شود و زندگی کودک را به مخاطره بیندازد.

شاید تعجب کنید. اما در زمان های قدیم، عمل های جراحی نوزادان را بدون بیهوشی یا بی حسی انجام می دادند. چرا که معتقد بودند، نوزاد کوچک هیچ گونه دردی را حس نمی کند. حتی فکر کردن به این مسئله هم وحشتناک است و معلوم نیست که چندین هزار کودک به خاطر این طرز فکر اشتباه، در زمان های قدیم زجر کشیده اند.

پزشکی کودکان در ایران، برای اولین بار در چه زمانی تشکیل شد؟

شروع پرورش تخصص پزشکی در زمینه کودکان و اطفال، برای بار اول در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی شروع شد و کارهای آموزشی و تحقیقی در این زمینه در دوره پزشکی عمومی آغاز شد. آموزش رشته متخصص کودکان با باز کردن اولین بیمارستان مخصوص کودکان در تهران و در سال ۱۳۴۸ شروع شد. همچنین اولین پزشکان با تخصص اطفال در سال ۱۳۵۰ از دانشگاه فارغ التحصیل شدند.

از کجا بدانیم که کودکمان رشد خوبی دارد؟

یکی از راه هایی که می توانید از طریق آن سلامت کلی بدن کودک و رشد او را مشخص کنید، بررسی نمودار رشد کودک است. این نمودار منحنی برای زیر نظر گرفتن وضعیت سلامت کلی نوزادان و کودکان، از لحظه تولد تا شش سالگی آن ها به کار می رود. کاربرد این نمودار رشد در این است که بتوانند قد و وزن کودک خود را ببیند و طبق آن بفهمند که کودک شان تغذیه  و رشد خوبی داشته است یا نه؟

چرا که تغذیه سالم و مقوی، رکن اساسی رشد کودکان می باشد. نحوه پر کردن اطلاعات این منحنی به این صورت است که اطلاعات دقیق وزن و قد کودک فرد باید هر ماه بررسی  شده و در نمودار ثبت شود.

اگر روند  نمودار رشد کودک در حالت صعودی و رو به بالا باشد، نشاندهنده این است که رشد این کودک نرمال و خوب است. اما اگر روند  نمودار رشد کودک نزولی و رو به پایین باشد، باید هر چه سریع تر والدین کودک اقدام کرده و کودک خود را نزد متخصص های اطفال، به خصوص در این مورد نزد متخصص تغذیه کودکان ببرند.

دکتر کوهدانی

لازم به ذکر است که یکی از انواع بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران، دکتر کوهدانی می باشد. تمام افکار و نگرانی والدین درباره رشد کودک با نگاه کردن به این منحنی از بین می رود یا در مواردی کمک می کند تا والدین در مورد رشد کودک خود مطلع باشند و اقدامات لازم را بسته به موقعیت و وضعیت کودک با کمک متخصص اطفال یا متخصص تغذیه کودکان انجام دهند. در مورد روند صعودی و نزولی این منحنی صحبت کردیم.

اما اگر این روند به صورت ثابت نیز طی شود، خود نیز نشانه خوبی نیست و نشاندهنده این است که این کودک همانند کودکی با روند رشد نزولی، تغذیه خوبی ندارد و در این مورد رشد کودک بسیار آهسته است یا رشد کودک کاملا متوقف شده است. در مورد وضعیت کودکی که روند رشد او در نمودار به صورت نزولی و رو به پایین است، باید گفت که احتمال دارد تا کودک به علت مبتلا شدن به بیماری های مختلف و یا دچار سوء تغذیه های پی در پی و بلند مدت، دچار کاهش وزن شده است.

والدین کودک باید در نظر بگیرند، برای این که کودک آن ها دوباره به وزن نرمال خود برسد، هر چه سریع تر به متخصص اطفال یا متخصص تغذیه کودکان مراجعه کنند تا وضعیت کودک دقیق و زیر نظر متخصص بررسی شود.

از بهترین ها در زمینه تغذیه کودکان می توان به دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه، رژیم درمانی و استاد دانشگاه تهران اشاره کرد که با تجربه بالا در زمینه انواع مشکلات تغذیه ای به خصوص کودکان معروف هستند و یکی از بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران می باشند.

دکتر کوهدانی

دکتر کوهدانی

نکات تغذیه کودک

در ادامه نوشتار بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران باید متذکر شد که در مورد تغذیه نوزادان، شیر مادر می تواند تا تمام شدن شش ماهگی نوزاد و بدون اضافه کردن هر گونه غذاهای کمکی برای رشد نرمال نوزاد کافی باشد.

معمولا برای نوزادان در کنار شیر مادر، روزانه قطره ویتامین یا مولتی ویتامین مثل قطره آ + د تجویز می شود که مقدار این قطره ۲۰ الی ۲۵ قطره است. اگر مادری شیرش کم باشد و احساس کند که نوزادش سیر نمی شود، می تواند تعداد روزانه شیردهی به نوزادش را زیادتر کند.

بعد از این که سن نوزاد از شش ماهگی گذشت، دیگر تنها شیر مادر نمی تواند برای او کافی باشد و به تنهایی پاسخگوی نیازهای تغذیه ای بدن نوزاد نمی تواند باشد. در این دوران، بدن کودک احتیاج به مواد مغذی تری دارد. از این به بعد در کنار شیر مادر، باید از غذاهای کمکی مخصوص نوزادان استفاده کرد.

مثلا نوزادانی که در نه ماهگی و به موقع متولد شده اند، رفته رفته با گذشت زمان و رسیدن به شش ماهگی شان مقدار آهن ذخیره شده در بدن شان کم شده و رو به کاهش می رود. برای همین اگر در این دوران آهن بدن کودک از طریق شربت های آهن یا مواد غذایی آهن دار به بدن او نرسد، دچار کمبود آهن می شود و به بیماری هایی مثل کم خونی نیز مبتلا می شود.

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر رشد و سلامت کودک

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر رشد و سلامت کودک در این است که والدین در بهترین و مناسب ترین زمان و با کیفیت مناسب، غذای کمکی کودک را شروع کنند. فقط با توصیه و تجویز پزشک متخصص کودکان مانند دکتر کوهدانی، می توان قبل از شش ماهگی، غذای کمکی و دوم کودک را شروع کرد.

چرا که اگر سرخود قبل از این که کودک تان شش ماهه شود، به او غذای کمکی بدهید، به علت این که هنوز سیستم گوارش و ایمنی بدن کودک کامل نشده است، ممکن است سلامتی کوک خود را ندانسته به خطر بیندازید.

این مورد به این علت مهم است که بیماری هایی مثل اسهال و عفونت و یا مسمومیت در کودکان به خصوص در سنین پایین بسیار خطرناک است و همچنین باعث می شود که وزن کودک به علت این بیماری پایین تر از حد نرمال برود و روی سلامت کودک تاثیر بدی بگذارد.

به خاطر همین، غذای کمکی کودک را به موقع شروع کنید. هر چقدراین کار را زودتر انجام دهید، احتمال این که سلامت کودک شما کاهش پیدا کند و بیماری های خاصی بگیرد زیاد است و این عجله کردن درباره غذای کمکی کودک کاری خطرناک و ریسک دار است. در ادامه مقاله بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران، درست کردن غذای کمکی را بررسی می کنیم.

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر رشد و سلامت کودک

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر رشد و سلامت کودک

توصیه های لازم در درست کردن غذای کمکی کودک

غذای کمکی یا تکمیلی کودک در وهله اول باید مغذی و مقوی باشد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار باشد. منظور از مقوی بودن غذای کودک این است که آیتم هایی به غذای کودک اضافه کنیم که باعث شودتا  کودک انرژی بیشتری از غذا دریافت کند و منظور از مغذی بودن غذای کودک این است که محتویات داخلی غذای کودک دارای ویتامین، املاح، مواد معدنی، پروتئین و غیره باشد.

هر گونه مواد غذایی که می خواهید به غذای کودک اضافه کنید، در ابتدا باید به آرامی و رفته رفته به غذای کودک اضافه شود و هیچ گاه به یکباره و در مقدار بسیار زیاد، مواد غذایی را به غذای کودک اضافه نکنید.

استفاده از غذاهای ساده

همیشه برای شروع کردن تغذیه کمکی کودک برای اولین بار از غذاهای ساده و غذاهایی که از یک ماده غذایی تشکیل شده اند، استفاده کنید. بعدا با گذشت زمان می توانید غذاهای مختلف را به صورت ترکیبی در غذای کودک استفاده کنید.

مثلا برای بار اول، شیر غلیظ شده یا فرنی ساده و یا حریره بادام را به کودکتان بدهید و همین تغذیه را ادامه دهید تا در طول زمان مواد دیگر را هم به کودک بخورانید. از فواید این که ابتدا غذاهای ساده را به کودکتان بدهید، این است که اگر کودک شما به یکی از غذاها حساسیت داشته باشد یا بدن او آن غذا را نتواند هضم و تحمل کند، به خاطر سادگی و تک ماده ای بودن غذا در همان لحظه مشخص می شود که کدام غذا برای بدن کودک مناسب نیست. اما اگر از غذاهای ترکیبی استفاده می کردید، تشخیص این که کدام غذا برای کودک مناسب نیست، تقریبا غیر ممکن می شد.

سبزیجات

بعد از مرحله غذاهای ساده و تک ماده ای، نوبت به انواع سبزیجات می رسد که می توان در غذایی مثل سوپ، انواع سبزیجات را نیز استفاده کرد. ترجیحا مواد داخل سوپ کودک کمی له شده باشد بهتر است. از دیگر سبزیجات مثل:

لوبیا، هویج، جعفری، کدو، کلم، کرفس، نخودفرنگی و غیره را می توانید به تدریج به غذاهای کودک اضافه کنید.  علاوه بر مواردی که گفتیم، می توانید ترکیب این سبزیجات را به سیب زمینی پوره اضافه کرده و همراه با کره برای نرم شدن بهتر این ترکیب به کودک بخورانید.

رفته رفته غذاهای مقوی تری مثل گوشت را به رژِیم غذایی کودک اضافه کنید. اضافه کردن حتی مقدار کمی گوشت به غذای کودک باعث می شوتا مقوی و مغذی بودن غذای کودک در نسبت زیاد افزایش پیدا کند. برای همین می توانید از انواع گوشت قرمز و سفید مثل گوشت گوساله، گوشت گاو، گوشت مرغ، گوشت ماهی، گوشت بوقلمون و غیره را داخل غذای کودک تان استفاده کنید.

توجه داشته باشید که غذای تکمیلی یا کمکی کودک در مقدار کم اما دارای کالری و ارزش غذایی بالایی باشد.

توجه داشته باشید که غذای تکمیلی یا کمکی کودک در مقدار کم اما دارای کالری و ارزش غذایی بالایی باشد. به صورتی که کودک به آسانی قادر به بلعیدن و هضم هر چه راحت تر غذای خود باشد.

بهترین زمانی که بهتر است غذاهای تازه و متفاوت را به غذای کمکی کودک اضافه کنید، در بازه زمانی سه روز الی یک هفته می باشد.

همچنین بسته به سن کودک، غذای کودک باید تازه و بدون هر گونه میکروب یا آلودگی باشد و کاملا از بهداشتی بودن غذا اطمینان پیدا کنید و غذای کمکی کودک به گونه ای باشد که بتوانید به راحتی در محیط خانه آن را درست کنید. البته شما با مشاوره گرفتن از دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران، به مناسب ترین نتیجه می رسید.

تغذیه کودک بعد از یک سالگی چگونه است؟

بعد از این که کودک شما یک ساله یا بزرگتر از یک ساله شد، وقت آن است که غذای کودک به غذای والدین و بزرگسالان اطرافش شبیه شود. در این دوران در رژِیم غذایی کودک باید از ترکیب چهار گروه اصلی ماده های مقوی، متفاوت باشد.

بعد از یک سالگی کودک، طبیعتا کودک طبق عادات غذایی خانواده رفتار می کند و از آن ها الگو می گیرد. پس به خاطر سلامت کودک خود و این که رژِیم غذایی سالمی داشته باشد، دور غذاهای پرنمک، پرچرب یا غذاهایی که به مقدار زیادی ادویه دارند را خط بکشید. یکی از تفاوت های غذایی کودکان در تعداد وعده های غذایی اصلی است.

به طور نرمال، بزرگسالان در روز به سه وعده غذایی احتیاج دارند. اما نیاز کودک فرق دارد و به علت این که در دوران رشد است، تعداد وعده های غذایی کودک در روز لااقل باید پنج مرتبه باشد.

احتیاج به شیر مادر

فراموش نکنید که در این دوران و نزدیک شدن به سال دوم، کودک همچنان احتیاج دارد تا از شیر مادر تغذیه کند. برای همین اگر مشکل خاصی در این مورد نداشته باشید، بعد از دادن غذاهای دیگر، از شیر خود، کودکتان را تغذیه کنید و از نعمت شیر مادر، او را محروم نکنید.

بعد از یک سالگی کودک، می توانید از سفیده تخم مرغ به صورت آب پز شده برای کودک استفاده کنید. بعد از مدتی نیز می تواند تخم مرغ کامل را میل کند.

به خاطر این که عادات غذایی کودک عوض شده است، در حاضر کردن غذای کودک باید دقت کنید که غذاها را به گونه ای تهیه کنید که به طور مثال برنج ها به صورت کته یا خمیر باشد و گوشت های غذا نیز در حالت نرم باشد.

به ویتامین دادن ادامه دهید

لازم به ذکر است که همچنان به دادن ویتامین و مولتی ویتامین، آهن و قطره های آ – د به کودک ادامه دهید.

مواد غذایی شیرین مثل انواع شکلات، شیرینی و قند را هنگام خواب به کودک ندهید.

همچنین انواع لبنیات و پروتئین را در رژیم غذایی کودک قرار دهید.

احیانا اگر کودک شما مایل به خوردن غذایش نباشد، اصرار نکنید و به او غذا را تحمیل نکنید، بلکه سعی کنید با تعریف کردن از خوشمزگی غذا و یا زیباتر کردن ظاهر غذا و خوش رنگ بودن ظرف غذای کودک، او را تشویق به خوردن غذا کنید.

خوراکی ها و تنقلات بدون ارزش غذایی مثل پفک، چیپس، نوشابه، خوراکی های دارای قند و شیرینی مصنوعی و غیره را به کودک ندهید.

بسته به احتیاج خود و روند رشد کودک خود یا اگر لازم دیدید، نوع رژیم غذایی مناسب برای کودک را بفهمید. می توانید  نزد متخصص های تغذیه کودکان بروید تا بتوانید ماده های غذایی سالم و مفید برای رشد هر چه بهتر کودک خود را بشناسید. در این زمینه ما دکتر کوهدانی را به عنوان بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران توصیه می کنیم.

به ویتامین دادن ادامه دهید

به ویتامین دادن ادامه دهید

نحوه تغذیه کودکان یک الی دو ساله

همین طور که می دانید، رشد و فعالیت فیزیکی کودکان یک الی دو ساله زیادتر می شود و به همین خاطر انرژی زیادی مصرف می کنند و متعاقبا به غذای بیشتری نیز برای تامین انرژی بدن خود احتیاج دارند. در حالی که هنوز معده کودک کوچک است و نمی تواند حجم زیادی از غذا را تحمل کند و به خاطر این که هنوز دندان های کودک کامل نشده است؛ قدرت جویدن و هضم کردن غذا در آن ها نیز کم است.

در برنامه غذایی کودک به نکاتی که در ذیل آمده است، توجه کنید:

همراه با شیر مادر، کودکان در محدوده سنی یک الی دو ساله به طور روزانه باید پنج الی شش وعده غذایی کوچک اما غنی در روز داشته باشند.

اگر کودک شما غذاهایی مثل برنج کته را دوست داشته باشد، حتما همراه برنج از مواد غذایی مثل انواع سبزیجات، حبوبات، گوشت و غیره را به صورت له شده و نرم به کودک خود بدهید.

اگر کودکتان مشکلات گوارشی مثل یبوست داشت، می توانید آشی مخلوط از سبزیجات، هلو و زردآلو و آلو خشک شده پخته را به او بدهید تا مشکلش حل شود.

غذای نیم پخت یا خام به کودک خود ندهید. غذای کودکتان باید بهداشتی و به صورت پخته باشد.

غذاهای داغ به کودک خود نخورانید و همیشه دمای غذای کودک را کنترل کرده تا به صورت ولرم و در دمای اتاق باشد.

می توانید اضافه غذای کودک خود را در یخچال بگذارید تا بعدا نیز بتوانید از آن استفاده کنید. البته این بازه زمانی غذای مانده در یخچال فقط یک روز باشد بهتر است.

به کودک خود در خوردن غذا کمک کنید

به کودک خود در خوردن غذا کمک کنید و هر از گاهی هم اجازه دهید خودش غذا خوردن را یاد بگیرد. همچنین غذاهای غلیظ و حجیم را فعلا به کودک ندهید.

غذاهایی که حاوی نمک، ادویه های تند و فلفل است را به کودک ندهید.

می توانید برای این که غذای کودکتان غنی باشد، از کره و کمی روغن در آن استفاده کنید.

هنگام دادن گوشت مرغ یا ماهی، دقت کنید که هیچ گونه استخوان یا تیغ ماهی در غذای کودک نباشد. چرا که بسیار خطرناک است و ممکن است تا کودک را دچار خفگی کند.

به کودک خود در خوردن غذا کمک کنید

به کودک خود در خوردن غذا کمک کنید

نحوه تغذیه کودکان سه الی پنج ساله

بعد از سن دو سالگی، رشد کودک آن سرعت گذشته را از دست می دهد و به صورت آرامی به رشد خود ادامه می دهد. به همین خاطر میل کودک به غذا کم تر از سابق می شود. مثلا یک کودک در یک سالگی به هزار کیلو کالری احتیاج دارد و یک کودک سه ساله به هزار و سیصد کیلو کالری احتیاج دارد. البته بسته به وضعیت و فعالیت هر کودک، این مقدار می تواند کم یا زیاد شود.

شما مقاله بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران را مطالعه می کنید. همراه شما هستیم.

برنامه غذایی کودک

رژیم غذایی کودک سه الی پنج ساله باید شامل پنج ماده غذایی اصلی باشد که عبارتند از: غلات و نان، انواع میوه، انواع سبزیجات، لبنیات و شیر، انواع گوشت قرمز و سفید و انواع ماده های غذایی که شبیه به این موارد می باشند.

در این سن، کودک باید در کنار سه وعده غذایی معمول و اصلی، دو میان وعده نیز مصرف کند. از مهم ترین وعده های غذایی کودکان در این سن می توان به صبحانه اشاره کرد که در افزایش یادگیری و تمرکز کودک اثر زیادی می گذارد. در ادامه مقاله بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران، ضمن معرفی دکتر کوهدانی، نکته ها و توصیه های غذایی در سنین مختلف کودک را برایتان بازگو می کنیم.

برنامه غذایی کودک

برنامه غذایی کودک

نکته های مهم تغذیه سالم در کودکان با سنین مختلف

بیشتر والدین بعد از طی کردن دوران نوزادی کودک خود با چالش ها و مشکلات تازه ای برخورد می کنند، مسائلی مثل این که از چند ماهگی کودک باید غذاهای کمکی یا تکمیلی به کودک خود بدهند و یا غذاهای مفید برای هر رده سنی چه می باشند و کودکان مختلف با وضعیت شرایط مختلف و مشکلات خاص خود بهتر است چه نوع غذاهایی را در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشند.

به خاطر این که پاسخ دقیق این سوالات را بدانید، بهتر است به دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه کودکان مراجعه کنید. پدر و مادر می توانند با تحقیق و انتخاب یک متخصص تغذیه کودکان خوب به رشد و سلامت بدنی کودک خود کمک بسزایی داشته باشند و در راه رسیدن به بزرگسالی و داشتن بدنی سالم در این دوران، به فرزند خود کمک کنند و پشتیبان او باشند.

اگر بخواهیم بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران را به شما معرفی کنیم، پیشنهاد ما به شما سرکار خانم دکتر کوهدانی متخصص تغذیه کودکان است که با داشتن تجربه کاری در سالیان طولانی و دانش علمی بالا، می توان گفت که  بدون شک یکی از بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران می باشند.

نکته های مهم تغذیه سالم در کودکان با سنین مختلف

نکته های مهم تغذیه سالم در کودکان با سنین مختلف

در باره این موارد گفته شده، توصیه ها و نکته هایی در مورد تغذیه کودک در دوره های سنی مختلف  که با هم  تفاوت دارد را برای شما در پایین آورده ایم:

قبل از تولد:

تغذیه در دوران بارداری برای سالم شدن جنین بسیار مهم است. اگر در این دوران تغذیه خوبی نداشته باشید، نوزاد شما به احتمال قوی با وزن پایین تر از نرمال، متولد می شود. اما اگر به تغذیه خود دقت کنید، نوزاد سالمی با وزن نرمال به دنیا می آورید.

توصیه می شود که خانم ها در دوران باردای مراقب عادت های غذایی خود باشند و غذاهای مختلفی را بخورند. غذاهای مقوی و مغذی بخورند و فعالیت های سنگین نداشته باشند و استراحت کنند.

در دوران بارداری، اعضای حیاتی و ارگان های داخلی بدن، مغز، استخوان و خون و بافت بدن جنین در حال تشکیل است و اگر مادر در این دوران تغذیه خوبی نداشته باشد و دچار کمبود ویتامین و مواد غذایی خاصی باشد، می توانند ناخواسته آسیب های دائمی که تاثیرش روی جنین همیشگی می شود را بگذارند.

قبل از تولد:

قبل از تولد:

دو الی شش ماهگی کودک:

در این دوران سالم ترین تغذیه برای کودک، شیر مادر است و مادر باید دقت کند تا در این دوران نیز تغذیه خوبی داشته باشد که هم سلامت بدن خود را تامین کند و هم شیر کافی برای نوزاد خود داشته باشد. در بیشتر موارد اگر مادر تغذیه خوبی داشته باشد، احتیاجی به استفاده از مکمل های مختلف ندارد. احیانا اگر شیر مادر کافی یا به اندازه کافی غلیظ نباشد، جای نگرانی نیست و می توانید نیاز نوزاد خود را از طریق شیر خشک تامین کنید.

دو الی شش ماهگی کودک:

دو الی شش ماهگی کودک:

سه ماهگی تا دو سالگی

تقریبا با شروع شش ماهگی کودک و بعد از آن، به جز شیر مادر، باید از غذاهای کمکی برای کودک استفاده کرد که این غذاها شامل انواع فرنی، پوره و مواد غذایی شامل انواع سبزیجات، انواع گوشت به صورت له شده و نرم است.

معمولا بعد از شش ماهگی از مکمل های آهن و زینک نیز باید استفاده کنید. غذاهای کودک در این دوران باید دارای چربی های سالم و مفیدی باشد. چرا که برای رشد مغز و اعصاب آن ها بسیار مفید است و در این مورد می توانید به اندازه، از چربی ها در غذای کودک استفاده کنید.

سه ماهگی تا دو سالگی

سه ماهگی تا دو سالگی

کودکان پیش دبستانی و نوپا

در این دوران، اشتهای کودکان ثابت نیست و تقریبا به طور متغیر است و عوض می شود. مثلا ممکن است یک روز اصلا اشتهایی به غذا نداشته باشند و روز دیگر غذای زیاد بخورند و اشتهایشان زیاد باشد. در نظر داشته باشید که این مسئله طبیعی و اقتضای سنی کودک است و نباید نگران شوید.

بهتر است در روزهایی که از اشتهای خوبی برخوردارند، غذاهای مفید و فیبردار مثل انواع سبزیجات را به او بدهید و مراقب خوردن زیاد غذاهای نشاسته دار مثل ماکارونی، سیب زمینی، غذاهای سرخ شده و همچنین تنقلات غیر مفید مثل چیپس و پفک توسط کودک باشید.

غذاهای سالم و فیبردار

همچنین غذاهای سالم و فیبردار دیگری مثل غلات دارای سبوس بالا، انواع حبوبات، میوه ها و سبزیجات دیگر در برنامه غذایی کودک قرار دهید. از دیگر ماده های غذایی که کودک لازم است تا آن را به طور مرتب مصرف کند و در رشد قدی و سالم ماندن دندان های او نقش اساسی دارد، کلسیم است.

مطمئن شوید که کودک شما از این ماده به اندازه کافی در رژیم غذایی اش داشته باشد. اگر کودک شما به لاکتوز شیر حساسیت داشته و معده او را نارحت می کند، می توانید از شیرهای بدون لاکتوز، شیر سویا، توفو، جو دو سر  و ماهی ساردین برای تامین کلسیم بدن او استفاده کنید. مقدار کالری مورد نیاز کودکان دو الی چهار ساله به طور تقریبی هزار کیلو کالری و در کودکان چهار الی هشت ساله، این عدد به هزار و دویست الی هزار و چهارصد می رسد.

غذاهای سالم و فیبردار

غذاهای سالم و فیبردار

کودکان مدرسه ای

در این سنین، کودکان تمایل زیادی به خوردن خوراکی ها و تنقلات با نمک و قند زیاد و پرچرب دارند و به راحتی می توانند در بیرون از خانه و مدرسه از طریق مغازه و بوفه های مدرسه، خوراکی های مورد نظرشان را تهیه  کنند. اما این گونه خوراکی ها با این که خوشمزه هستند، اصلا مفید نیستند و سلامتی کودکان را تهدید می کنند.

بهتر است کودکان در این دوران، سبزیجات مختلف و غذاهای گیاهی و پروتئین دار را مصرف کنند. کودکان خود را با روش های مختلف به خوردن غذاهای سالم تشویق کنید و بر روی رژیم غذایی آن ها نظارت داشته باشید تا از خوردن زیاد غذاهای غیر مفید و ناسالم جلوگیری کنید تا بعدا دچار بیماری و اضافه وزن نشوند. پسران نه تا سیزده ساله، روزانه به هزار و ششصد الی دو هزار کیلو کالری احتیاج دارند و دختران در همان سنین روزانه به هزار و چهارصد الی هزار و ششصد کیلو کالری احتیاج دارند.

کودکان مدرسه ای

کودکان مدرسه ای

نوجوانان دبیرستانی تا ۱۸ سال

نوجوانان در دوران بلوغ، تغییرات فیزیکی و رفتاری زیادی تجربه خواهند کرد و به همین خاطر به کالری بیشتری نیز نیاز دارند. اما بعضی نوجوانان این کالری های اضافه و مورد نیازشان را از غذاهای فست فود و تنقلات غیر سالم تامین می کنند.

برخی نوجوانان دیگر نیز غذاهای پرچربی یا با نشاسته و کربوهیدرات بالا را مصرف می کنند. در این دوران به علت این که نوجوانان در آستانه ورود به بزرگسالی هستند و همین تغییرات بلوغ اگر به خوبی مدیریت و برای نوجوان تفهیم نشود، می تواند باعث عادات غذایی ناسالم و اختلالات رفتاری شود. پدر و مادر در این دوران باید به رفتارها و نوع رژِیم غذایی فرزندشان توجه کنند و خودشان غذاهای سالم و خانگی برای فرزندشان آماده کنند.

مقدار کلسیم دریافتی نوجوانان در این دوره حتی بیشتر از هر محدوده سنی دیگر مهم است

به غیر از مقدار کالری مورد نیاز این دوران، مقدار کلسیم دریافتی نوجوانان در این دوره حتی بیشتر از هر محدوده سنی دیگر مهم است. چرا که بیشترین وزن استخوان ساخته شده در این دوران است. فرزندتان را تشویق به استفاده از انواع لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر و کره و یا دیگر ماده های غذایی دارای کلسیم کنید. چرا که در این دوران، رشد قدی نوجوانان حائز اهمیت است و علاوه بر ژنتیک که در قد نوجوانان تاثیر دارد، تقریبا نیمی از میزان رشد آن ها به تغذیه سالم بستگی دارد.

مقدار کلسیم دریافتی نوجوانان در این دوره حتی بیشتر از هر محدوده سنی دیگر مهم است

مقدار کلسیم دریافتی نوجوانان در این دوره حتی بیشتر از هر محدوده سنی دیگر مهم است

ممکن است تشویق فرزندتان در این سنین به خوردن غذاهای سالم کار سختی باشد. اما مطمئن باشید که به زحمتتان می ارزد  و در آینده، فرزندتان نیز از شما بابت این کارتان قدردانی و تشکر می کند. مقدار کالری مورد احتیاج پسران نوجوان در سنین چهارده الی هجده سالگی حدودا بین اعداد دو هزار الی دو هزار و چهارصد کیلو کالری است و در دختران نوجوان این عدد به هزار و هشصد کیلو کالری کاهش پیدا می کند.

مناسب ترین  رژیم و تغذیه کودکان، باید از چه موادی تشکیل شده باشند؟

نحوه مناسب تغذیه کودک یکی از نگرانی های اساسی والدین می باشد. به همین دلیل، در ادامه این مقاله قصد داریم تا مناسب ترین موادی که باید در رژیم غذایی کودک باشد را به اطلاع شما برسانیم.

مناسب ترین  رژیم و تغذیه کودکان، باید از چه موادی تشکیل شده باشند؟

مناسب ترین  رژیم و تغذیه کودکان، باید از چه موادی تشکیل شده باشند؟

اساسا تغذیه و غذای کودک مهم ترین فاکتور در رشد و سالم بودن کودک هستند.

تغذیه و مناسب بودن غذای کودک از عوامل داشتن وزن مناسب در کودکان و همچنین رشد مناسب استخوان های کودک است. مثلا برخلاف تصور عامیانه، خوردن کاکائو در قد کودک نه تنها تاثیر مثبتی ندارد، بلکه دارای تاثیر منفی و معکوس است. به غیر از فاکتور ژنتیک، موارد زیادی از کوتاهی قد کودکان به علت نخوردن سبزیجات در مقدار معین است.

بهترین موادی که باید در رژیم کودک موجود باشند

پدر و مادر کودک با فهمیدن نکات درست تغذیه ای کودک، بهتر می توانند به کودک خود کمک کنند تا رشد خوبی داشته باشد و همچنین بدنی سالم و قوی داشته باشد.

در ادامه مبحث، مواد مهم و خاصیت های آن ها را برای شما توضیح می دهیم.

بهترین موادی که باید در رژیم کودک موجود باشند

بهترین موادی که باید در رژیم کودک موجود باشند

آهن

آهن همیشه برای بزرگ شدن و رشد کودک بسیار مهم است و به خاطر همین، پزشکان از همان اوایل کودکی مصرف آهن را توصیه می کنند. برای این که جذب آهن در بدن کودک بهتر باشد، این ماده را همراه با ویتامین سی به کودک بدهید.

آهن

آهن

کم بودن آهن بدن کودکان خطرناک است و باعث می شود تا رشد عقلی کودک کند شود و در مواردی، این کمبود آهن باعث کند ذهنی نیز می شود. به خاطر همین همیشه نسبت آهن بدن کودک خود را در نظر داشته باشید و این عامل را بسیار جدی گرفته و آهن بدن کودکتان را از راه های مختلفی تامین کنید.

راه هایی که می توانید آهن بدن کودک را تامین کنید، علاوه بر شربت آهن از طریق موادی مثل: ماهی، گوشت قرمز، جگر، عدس، زردآلو، تخم مرغ، بادام هندی، انجیر، توت، زیتون، کشمش، آویشن و غیره می باشد.

ویتامین  D

یکی دیگر از ماده هایی که برای رشد قدی کودک بسیار مهم است، ویتامین دی می باشد و کمبود این ویتامین باعث کوتاهی قد کودک می شود. بیماری ها و مشکلاتی که کمبود ویتامین دی بر روی استخوان ها ایجاد می کند، فقط قسمتی از عوارض کمبود این ویتامین است.

ویتامین  D

ویتامین  D

برای این که کودک دچار کمبود ویتامین دی نشود، لازم است هفته ای دو بار به او ماهی بدهید. فقط از راه آزمایش خون می توان مشخص کرد که بدن کودک کمبود ویتامین دی دارد یا نه؛ برای همین فقط از این طریق می توانید به طور دقیق از این موضوع مطمئن شوید.

به خاطر همین همیشه کودک خود را به چکاپ ببرید و در صورت کمبود ویتامین، پزشک مکمل های ویتامین دی برای کودک تجویز می کند. از ماده های غذایی که دارای ویتامین دی بالایی است می توان به: شیرهای غنی شده با ویتامین دی، زرده تخم مرغ، شیر سویا، پنیر، قارچ، جگر گاو و غیره اشاره کرد.

ویتامین  A

ویتامین آ باعث می شود که سیستم ایمنی بدن کودک در مقابل انواع بیماری ها و عفونت های تنفسی، اسهال، برونشیت، سرخک، آبله و غیره قوی تر شده و به علاوه در رشد و نمو کودک نیز تاثیر زیادی دارد.  کمبود این ویتامین عوارض زیادی دارد و از لحاظ سلامتی برای بدن کودک خطرناک است. چرا که اگر بدن کودک دچار کمبود ویتامین آ شود با مشکلاتی مثل: کندی یا توقف رشد قدی، اختلالات خونی و غیره مواجه می شود.

ویتامین  A

ویتامین  A

همچنین کودکانی که بدن آن ها ویتامین آ کمی دارد، بیشتر مریضی می گیرند و علاوه بر این، اگر مریض بشوند، طول دوره مریضی آن ها طول می کشد و بدنشان  نمی تواند زودتر خودش را درمان کرده و رو به بهودی برود. به غیر از مکمل های ویتامین، ماده های غذایی مثل: انواع لبنیات و شیر، تخم مرغ، جگر، انواع سبزیجات با رنگ تیره، انواع سبزیجات با رنگ نارنجی، فلفل دلمه ای، سیب زمینی می تواند ویتامین آ بدن کودک را تامین کند.

کلسیم

همان طور که مطلع هستید، کلسیم برای محکم  و سالم بودن استخوان ها و دندان های کودک ماده ای ضروری است. اکثر کودکانی که دچار کمبود کلسیم هستند، معمولا رنگشان پریده به نظر می رسد.

کلسیم

کلسیم

از فعالیت های زیاد زود خسته می شوند و برای کارهای خود احساس تنبلی می کنند. علاوه بر قرص و مکمل کلسیم، ماده های غذایی مثل شیر، پرتقال، بادام، ماست، پنیر، سویا، لوبیا و غیره دارای کلسیم هستند و باید از این ماده های غذایی در رژیم غذایی کودک خود استفاده کنید. در ادامه مقاله با توضیح دادن نقش متخصص تغذیه به این نکته که بهترین متخصص تغذیه چه ویژگی هایی دارد، می پردازیم.

مشکلات رژیم غذایی نادرست

رژیم غذایی نادرست و غیر مفید باعث مشکلاتی در بدن کودکان می شود که به صورت زیر بیان می کنیم:

  • فقر یا کم شدن آهن بدن کودکان
  • کم شدن روی مورد نیاز بدن کودکان
  • پایین آمدن ید بدن کودکان
  • دچار کم خونی شدن
  • کم شدن کلسیم بدن کودکان
  • دچار سوء تغذیه شدن
  • مشکل کوتاهی قد
  • مشکلات در ترشح هورمون های رشد کودکان
  • مبتلا شدن به اسهال
  • مبتلا شدن به یبوست
  • درگیر شدن با مشکلات گوارشی دیگر
  • عدم رشد خوب مغز کودک و مبتلا شدن به کند ذهنی یا کم هوشی
مشکلات رژیم غذایی نادرست

مشکلات رژیم غذایی نادرست

پر ضررترین خوراکی ها و ماده های غذایی برای کودکان چیست؟

موارد زیر، غذاهای مضر برای کودکان زیر پنج سال است. اما در کودکان بالای پنج سال نیز نباید مقدار زیادی از این خوراکی ها را به کودک بدهید و فقط در حد اعتدال، گاهی وقت ها کودک اجازه دارد تا از این خوراکی ها استفاده کند و یا در بهترین حالت اگر استفاده نکند، به نفع کودک است.

  •  انواع تنقلات  مانند چیپس، پفک، کیک و دیگر موارد از این قبیل
  • انواع دسرها و بستنی ها
  •  پنیرهای پیتزا یا پنیرهای سرخ شده و گریل
  • انواع مختلف غذاهای فست فود مثل: ساندویچ ، پیتزا و غیره
  • آب میوه های صنعتی و کارخانه ای
  • نوشابه های گازدار
  • غذاها یا دسرهای درست شده با آرد
  • نوشیدنی های انرژی زا و یا دارای قند مصنوعی زیاد
  •  انواع نان های فانتزی و تست
  • شیرینی و شکلات
  • سیب زمینی به صورت سرخ شده
  • سس های مختلف مثل سس سفید، قرمز، فرانسوی و غیره
  • غذاهای فلفلی و پرادویه
پر ضررترین خوراکی ها و ماده های غذایی برای کودکان چیست؟

پر ضررترین خوراکی ها و ماده های غذایی برای کودکان چیست؟

غذاهای مفید برای کودکان

گوشت سفید به خصوص ماهی از نوع سفید، سالمون  و قزل آلا از انواع غذاهای مفید هستند.

غذاهای مفید دیگر عبارتند از:

  • غلات به صورت غنی شده از سبوس
  • کره بادام زمینی
  • انبه
  • انواع توت
  • لوبیاهای مختلف
  • سبزیجات مختلف و رنگی
  • روغن زیتون
  • شیرهای پاستوریزه یا سنتی مقوی
  • گوشت قرمز به خصوص گوشت گوسفند در میزان مناسب با سن کودک

روش تغذیه سالم کودک به چه صورت است؟

  • تمامی گروه های غذایی در رژیم غذایی کودک گنجانده شود و غذاهای مفید از کودک دریغ نشود.
  • مطمئن شوید که در رژیم غذایی کودک، پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین ها به مقدار کافی گنجانده شود.
  • یادتان باشد تا غذاهایی که از قند ساده تشکیل شده اند، به کودک ندهید. چرا که بر روی هورمون رشد کودک تاثیر گذاشته و آن را با مشکل مواجه می کند و کودک ممکن است، دچار کوتاهی قد شود یا در بهترین حالت از رسیدن به پتانسیل قدی بدن خود محروم شود.

فواید داشتن پزشک متخصص تغذیه

داشتن متخصص تغذیه در زندگی، به شما کمک می کند تا با عادات غذایی سالم آشنا شوید و با استفاده از برنامه غذایی توصیه شده طبق توصیه متخصص تغذیه، بدنی سالم و تندرست داشته باشید. رژیم غذایی و تغذیه مناسب در بالا بردن سطح کیفی زندگی فرد تاثیر دارد و می تواند  برای سلامت کلی بدن فرد مهم و مفید باشد.

متخصص تغذیه در مرحله اول با مشاهده و ارزیابی کردن وضعیت کلی سلامت بدن شما و برنامه غذایی روزانه شما می تواند به بهتر شدن برنامه غذایی شما کمک کند و برنامه غذایی خاصی در راستای هدف شما که می تواند کاهش، افزایش یا ثابت نگه داشتن وزنتان باشد، کمک کند.

علاوه بر آن می توانید مطمئن باشید که تحت نظر متخصص تغذیه، رژیم غذایی سالمی را دنبال می کنید. متخصص های تغذیه علاوه بر وزن افراد می توانند رژیم های غذایی درمانی برای بسیاری از بیماری ها ارائه دهند و طبق توصیه آن ها می توانید با رعایت رژیم ارائه شده از عوارض بیماری خود بکاهید.

تغذیه یکی از عوامل مهم در زیاد شدن عمر شما و سالم بودن بدن و روح شما دارد

تغذیه یکی از عوامل مهم در زیاد شدن عمر شما و سالم بودن بدن و روح شما دارد. متخصصان تغذیه، رژیم های غذایی را براساس دانسته های خود از خواص ماده های غذایی و مفید و غیر مفید بودن آن ها و چگونگی تاثیر آن ها در بدن و ارزش غذایی هر کدام از انواع مختلف غذاها تنظیم می کنند.

علم تغذیه علاوه بر این که باعث می شود درجه سلامتی در بدن انسان بالاتر برود و از گرفتن بیماری های دیگر جلوگیری کند، همچنین باعث می شود که حین بیماری با داشتن تغذیه مناسب و پایبند ماندن به برنامه غذایی خاص و تغذیه سالم و اصولی هر چه سریع تر باعث بهبودی و خوب شدن بیماری در فرد شود و مشکلاتی که بیماری در بدن فرد ایجاد می کند را کاهش دهد و این تغذیه مناسب و مخصوص بدن هر فرد و تاثیر آن در سالم بودن و یا کم کردن جنبه های بیماری امری واضح است و نمی توان آن را رد کرد.

علوم تغذیه بر روی روند ماده های غذایی خورده شده و طریقه جذب شدن یا دفع آن از بدن نیز تحقیق می کند. همچنین با علم تغذیه می توان ارزش واقعی ماده های غذایی، پیدا کردن مقدار ویتامین، مواد معدنی و املاح درون ماده های غذایی و دیگر مواد غذایی مفید دست پیدا کرد.

همچنین می توان مشخص کرد که کدام ماده درون غذاها برای بدن ضرر دارد و این ماده ها را به ترتیب مفید یا مضر بودن دسته بندی کرد. هدف اصلی علم تغذیه، ارائه یک رژیم غذایی مفید برای هر فرد است.

از سختی های تخصص علوم تغذیه کودکان

از سختی های تخصص علوم تغذیه کودکان مثل تخصص های پزشکی دیگر این است که باید پزشک، اطلاعات خود را به روز نگه دارد و هر روز اطلاعات جدیدی را بررسی کند و نباید اطلاعاتش قدیمی و برای چند سال قبل باشد. چرا که هر لحظه ممکن است نتایج و تحقیق های گوناگون و جدیدی در علم پزشکی ارائه شود.

متخصص های تغذیه قادر هستند تا رژیم غذایی روزانه فرد را بهتر کنند و وضعیت برنامه غذایی آن ها را نظارت کنند و راه سالم تغذیه را به آن ها یاد دهند. همچنین در جلوگیری یا بهبود بیماری ها مثل بیماری های  رایجی مثل بیماری های قلبی، فشار خون بالا و خطرناک، انواع دیابت نوع اول و دوم، کبد چرب خفیف یا حاد، کیست های تخمدان و غیره می توانند نقش خوبی ارائه کنند و صلاحیت لازم برای دادن رژیم های غذایی به افراد را دارند.

پیشنهاد می کنیم از پست دکتر تغذیه خوب در محدوده پیروزی دیدن کنید.

یک پزشک متخصص تغذیه باید روی علم تغذیه مسلط باشد

یک پزشک متخصص تغذیه باید روی علم تغذیه مسلط باشد و به خوبی آن را بشناسد. همچنین اطلاعات او قدیمی نباشد و طبق علم روز پیش برود و به روز باشد. از یافته های جدید دنیای علم در مورد تغذیه نیز کاملا در جریان باشد.

همچنین یک متخصص تغذیه خوب علاوه بر این که از مهارت های ارتباطی اجتماعی خوبی باید برخوردار باشد، بهتر است تا کمی نیز با روانشناسی مردم آشنا باشد تا بتواند با مردم به خوبی ارتباط بر قرار کند و تعامل خوبی با آن ها داشته باشد و بسته به وضعیت فیزیکی و روحی فرد بتواند بهترین رژیم یا برنامه غذایی را برای آن ها ارائه کند.

یک پزشک متخصص تغذیه خوب و با تجربه بسته به وضعیت هر فرد و محدوده سنی او و چاقی یا لاغری فرد سعی می کند، بهترین و مفید ترین برنامه غذایی را برای آن ها بنویسد تا بتواند به آن ها برای رسیدن به سلامتی بیشتر، اهداف کاهش یا افزایش وزن فرد و تغذیه سالم و اصولی آن ها کمک کند.

یک پزشک متخصص تغذیه باید روی علم تغذیه مسلط باشد

یک پزشک متخصص تغذیه باید روی علم تغذیه مسلط باشد

بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

درباره بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران باید گفت که اگر شما در تهران زندگی می کنید و اضافه وزن کمی دارید و نیازی به عمل های جراحی نمی بینید و  هدف تان این است که بدون عمل های جراحی وزن خود را سالم و اصولی کم کنید و یا اگر می خواهید بتوانید عادات غذایی روزانه خود را بهتر و سالم تر کنید، می توانید به بترین متخصص تغذیه خانم دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و استاد دانشگاه تهران مراجعه کنید تا بتوانید با کمک ایشان به طور درست و اساسی به هدف های خود در مورد بدن سالم و برنامه غذایی سالم برسید.

همچنین  باید گفت که خانم دکتر فریبا کوهدانی بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران هستند که نه تنها به خود شما می توانند کمک کنند تا به وزن هدف خود برسید و یا اگر متاسفانه بیماری هایی خاصی نظیر بیماری های مختلف کبدی، دیابت، سرطان، کبد چرب، فشار خون و غیره نیز داشتید، با ارائه رژیم های غذایی خاصی عوارض بیماری شما را کمتر کرده و بیماری تان رو به بهبودی برود، بلکه برای کودکتان نیز بهترین رژیم و برنامه غذایی را ارائه می دهند.

علاوه بر مشاوره و راهنمایی شما در مورد نوع تغذیه فرزندتان که ممکن است کودک یا نوجوان باشد، همچنین اگر مشکلاتی نظیر چاقی یا لاغری نیز داشت را با کمک متخصص تغذیه کودکان خانم دکتر فریبا کوهدانی حل کنید. به جرئت می توان گفت که ایشان جزو بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران می باشند.

بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

وظایف اصلی متخصص های تغذیه کودکان

  • مشاهده دقیق شرایط و وضعیت سلامتی بدن هر فرد
  • شناختن برنامه غذایی و عادت های غذایی آن ها
  • بررسی کردن نوع و مقدار ماده های غذایی که هر فرد به طور روزانه یا هفتگی از آن ها استفاده می کند.
  • در مورد نوع تغذیه، علت های این نوع تغذیه و مسئله های مربوط به آن به فرد توضیحات ضروری و کاملی را بدهد.
  • باید دقیقا علت مراجعه و مشکلات تغذیه ای و اهداف هر فرد و سلامت کلی هر فرد و بیماری های هر فرد را  تک به تک مشخص کند.
  • ارائه برنامه غذایی مخصوص و مناسب هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط هر فرد
  •  اگر لازم شد، توضیحات این که برنامه غذایی داده شده چه اثر و تغییری روی بدن فرد می گذارد را بدهد.
  • در مورد دنبال کردن برنامه غذایی و پایبند ماندن به آن با فرد حرف بزند و او را تشویق کرده و انگیزه لازم را برای رسیدن به هدف به او بدهد.
  • تحقیق و سپس مشخص کردن ایرادهای تغذیه ای افراد جامعه خود
  • جامعه، برنامه ها و توصیه هایی را برای رفع این ایرادهای تغذیه ای موجود در جامعه اش ارائه دهد.
  • روش ها و ترفندهای زیاد کردن ارزش مواد غذایی روزانه افراد را ارائه بدهد.
  • به روز بودن و مطلع بودن از آخرین خبرها و تحقیق های علم پزشکی در مورد تغذیه و تاثیرات آن بر افراد

پزشک متخصص تغذیه در جلسه اول، چه کاری انجام می دهد؟

در جلسه اول مراجعه فرد به مطب، یک پزشک متخصص تغذیه خوب و با تجربه ابتدا با پرسیدن سوالاتی در مورد غذا و  برنامه غذایی رایج فرد، ورزش کردن یا ورزش نکردن فرد و یا فعالیت های فیزیکی روزانه، نحوه سبک زندگی فرد و فعالیت های او سعی می کند تا نحوه تغذیه و روش زندگی فرد را بداند.

همچنین اگر لازم شد، اطلاعات و سوابق قبلی  فرد را نیز  در خواست می کند و با نگاه کردن به نتیجه های به دست آمده، مراحل مشاوره و انتخاب بهترین نوع رژیم غذایی را برای فرد مشخص کند.

بعد از دسترسی یافتن به سوابق و اطلاعات بیمار، رژیم و برنامه غذایی فرد را به صورت کتبی به بیمار ارائه می کند و درباره دنبال کردن و پایبند ماندن به رژیم توضیحاتی به فرد مراجعه کننده می دهد. در جلسه های بعدی، نحوه پیشرفت و پایبندی فرد به رژیم مورد بررسی قرار می گیرد و طبق عملکرد و نتیجه ای که داده است، در مورد ادامه رژیم یا عوض کردن رژیم تصمیم می گیرد.

پزشک متخصص تغذیه در جلسه اول، چه کاری انجام می دهد؟

پزشک متخصص تغذیه در جلسه اول، چه کاری انجام می دهد؟

چرا وجود متخصص تغذیه کودکان مهم است؟

همان طور که واقف هستید، خوردن ماده های غذایی و خوراکی سالم و ارگانیک به ما کمک می کند تا بدنی سالم، بانشاط و تندرست داشته باشیم. این سالم بودن بدن ما تاثیر مستقیمی بر روی حال و هوای روحی ما دارد.

مثل ضرب المثل معروف که معتقد است عقل سالم در بدن سالم است. با این حال ما این ضرب المثل را نه تایید و نه تکذیب می کنیم. چون همیشه استثناهایی وجود دارد. همان طور که می گفتیم، تغذیه مناسب در داشتن بدن سالم بسیار مهم است. از مهم ترین مسائل علم پزشکی در مورد تغذیه می توان به انواع برنامه های غذایی و توصیه های درمانی تغذیه، دانستنی های عمومی علم تغذیه، محاسبه مقدار کالری مواد غذایی، ارزش خوراکی بالا یا پایین مواد غذایی، تغذیه سالم و اصولی برای رسیدن به بهترین نتیجه اشاره کرد.

در حوزه تغذیه کودکان این مسائل به صورت دو چندان مهم تر می شوند. چرا که کودکان آینده و کلید اصلی جامعه برای هر چه بهتر شدن هستند، به طور مثال کودکانی آگاه به تغذیه سالم و اصولی بدن هایی سالم تر از کودکانی خواهند داشت که فقط به فکر خوردن خوراکی های خوشمزه اما ضرردار هستند.

علاوه بر داشتن کودکانی سالم و با نشاط در جامعه این نسل از کودکان با داشتن عادات غذایی سالم بعد از بزرگ شدن نیز تبدیل به بزرگسالانی سالم و دانا می شوند که این عادات غذایی سالم را به فرزندان خود آموزش می دهند. در نتیجه، تغذیه کودکان و داشتن متخصص تغذیه کودکان برای جامعه بسیار مفید و غیر قابل انکار است. هدف اصلی علم تغذیه رسیدن به یک رژیم غذایی سالم و همگانی است.

ویژگی های بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

اگر بخواهیم بگوییم که بهترین متخصص تغذیه کودکان چه کسی است، باید بگوییم، بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران شخصی است که شناخت کامل و دقیقی بر روی علم تغذیه و تاثیرات آن بر روی بدن به خصوص کودکان، با رژیم های خاص هر گروه سنی از کودکان آشنا است.

ویژگی های بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

ویژگی های بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران

نیازهای تغذیه ای کودکان را می شناسد و می تواند برنامه غذایی سالم و مخصوص هر کودک را برای رشد مناسب و پیشگیری و یا بهبودی بیماری ها به او ارائه کند. رژیم های غذایی مخصوص کودکان دارای کمبود وزن یا کودکان دارای اضافه وزن را کاملا می داند.

برای کودکان کم اشتها یا پرخوری افراطی، برنامه غذایی اصولی و بسته به نیاز هر کودک را ارائه می دهد. ترکیب غذاها و خواص انواع غذاها را می شناسد و بهترین رژیم غذایی مخصوص کودکان و نوجوانان را می شناسد. قادر به مشخص کردن برنامه و دستورالعمل های خاص غذایی هر کودک و  تعیین مقدار و حجم آن ها در هر وعده غذایی می باشد.

پزشکان متخصص تغذیه و یا مشاوران و کارشناسان تغذیه کودکان باید اطلاعات دقیق و عملی در مورد اصول تغذیه و مواد غذایی مختلف و تاثیر آن ها داشته باشند. همچنین از جدید ترین یافته های علم پزشکی و مقاله ها و تحقیقات علمی ثابت شده، مربوط به این بخش از علم پزشکی با خبر باشند و اطلاعات کامل و خوبی در این باره داشته باشند.

آگاهی از علم روانشناسی کودک

همچنین متخصصان تغذیه کودک علاوه بر داشتن اصول اولیه، تعامل با افراد و داشتن ویژگی های رفتاری اجتماعی باید در حدودی نیز از علم روانشناسی کودک برخوردار باشند تا بتوانند با کودکان در سنین متفاوت، چه کودک و چه نوجوان، ارتباط کلامی خوبی برقرار کنند تا قادر باشند، از دغدغه ها و مشکلات آن ها با خبر شوند تا بسته به وضعیت فیزیکی و روحی هر کودک و نیازهای کودک، بهترین برنامه و رژیم غذایی را برای آن ها تعیین کنند. به طوری که تحمل آن ها بیش از حد نباشد. یعنی افراط یا تفریط نکرده و در حد اعتدال باشد و کودک به راحتی بتواند آن ها را رعایت کند.

آگاهی از علم روانشناسی کودک

آگاهی از علم روانشناسی کودک

تخصص تغذیه کودکان در میان انواع شاخه های پزشکی، در مورد روش ها و برنامه های غذایی مختلف برای اطمینان از سلامت فیزیکی بدن کودکان است که از دوران خردسالی آغاز می شود تا سن هجده سالگی. بعد از هجده سالگی، نوجوان وارد مرحله جوانی می شود.

این شاخه از تخصص پزشکی بر همه موارد رشد و نمو بهتر کودک، رژیم و برنامه ایده آل و سالم، وضعیت بدنی کودکان، رسیدن کودکان به پتانسیل بهترین حالت جسمی بدن خود و برخورداری از حد نصاب توانایی های فیزیکی و قدرت بدنی آن ها، داشتن دوران کودکی و نوجوانی سالم و بدنی سالم و تندرست و آماده برای دوران جوانی و بزرگسالی فعالیت می کند.

مهم ترین وظیفه های والدین کودک

از مهم ترین وظیفه های والدین کودک، مراقب بودن و نظارت داشتن و دقت بر روی مراحل و نحوه رشد فرزندشان است. اما اگر چه والدین خود بر روی این موارد نظارت می کنند، اما موقعی که دیگر این جریان در حوزه علمی پدر و مادر نیست و بحث و مشکل تخصصی تر می شود، کودکان احتیاج به کمک از سوی متخصص تغذیه کودکان دارند.

به خصوص در زمان بیماری و ایجاد مشکل در سلامتی کودکان این احساس نیاز به متخصص چند برابر می شود. برای همین توصیه می کنیم که از همان ابتدای دوران نوزادی یا خردسالی فرزندتان از کمک یک متخصص همراه خود استفاده کنید.

چرا که موضوع رشد و نمو کودکان و کیفیت آن بسیار دارای اهمیت است که پدر و مادر باید به آن نگاه و توجه ویژه ای داشته باشند. در بررسی موضوع بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران،

اگر شما متخصص تغذیه خوبی را نمی شناسید یا تا حالا به متخصص تغذیه مراجعه نکرده اید، توصیه می کنیم برای خودتان یا کودکتان بهترین انتخاب را کنید و نزد خانم دکتر فریبا کوهدانی پزشک متخصص تغذیه و استاد دانشگاه تهران که چندین سال مشغول به تدریس و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز می باشند، مراجعه کنید. چرا که با داشتن تجربه کاری و دانش بالا به شما کمک زیادی می کنند و همچنین ایشان بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران نیز محسوب می شوند.

مهم ترین وظیفه های والدین کودک

مهم ترین وظیفه های والدین کودک

وظایف پزشک تغذیه

متخصصان تغذیه طبق وضعیت کلی  بدن هر فرد که در بازه نرمال، چاق و یا لاغر  و همچنین با سنین مختلف هر کدام که می تواند بین سنین نوزاد، کودک، نوجوان، بزرگسال، میانسال و پیر باشد، نوع و حجم غذای رژیم غذایی آن ها را مشخص کند. همچنین بسته به سلامت فرد یا داشتن بیماری های قلبی، کلیوی، فشار خون،  کبدی، دیابتی، سرطان و غیره اقدام به دادن بهترین برنامه غذایی مناسب برای شخص بکند.

در حالت کلی و نرمال اگر  پزشک متخصص تغذیه یا مشاور و کارشناس تغذیه شما این ویژگی ها را داشته باشد، می توان گفت خوب است و دارای استانداردهای لازم برای این کار است. این ویژگی ها از این قرار هستند:

در مرحله اول، یک دکتر متخصص تغذیه خوب حتما باید صبر و حوصله کافی در مقابل بیماران و مراجعه کنندگان برخوردار باشد.

اخلاق خوبی داشته باشد. به خصوص از اخلاق حرفه ای و کاری خوبی نیز برخوردار باشد و با بیماران خود رفتار مناسب و با احترامی داشته باشد.

اولویت دکتر متخصص تغذیه در وهله اول باید سلامت بیمار و بهبودی او باشد و هرگز به خود اجازه ندهد که اهداف مادی، او را از این هدف اصلی غافل کند.

از سواد و دانش علمی کافی و مناسبی در مورد انواع مختلف غذا و خواص و تاثیر آن ها روی بدن افراد، همچنین غذاهای مفید و مضر برای انواع مختلف بیماران را بشناسد. مثلا چه غذاهایی برای بیماران دیابتی یا افراد دارای فشار خون مضر و مفید است و از این قبیل موارد مشابه

وضعیت روحی و روانی و نوع سبک زندگی

یک دکتر تغذیه خوب علاوه بر شناخت و بهبود سلامت جسمی فرد، در دادن رژیم غذایی سعی می کند وضعیت روحی و روانی و نوع سبک زندگی بیمار را نیز هنگام دادن برنامه و رژیم غذایی در نظر بگیرد.

رژیم های غذایی مختلف در سبک های گوناگون را کاملا بشناسد و از خواص و مضرات آن ها اطلاع داشته باشد.

همیشه سعی کند، اطلاعات او درباره غذا و رژیم های غذایی به روز و جدید باشد.

بسته به شرایط هر فرد، از لحاظ مختلف بهترین و مناسب ترین رژیم غذایی را برای او برنامه ریزی کند.

داشتن ارتباط مناسب با کودکان و علم روانشناسی ارتباط با کودکان، یکی دیگر از ویژگی های بهترین متخصص تغذیه کودکان در تهران و  کل ایران می باشد.

جمع بندی

در این مقاله، سعی مان بر این بود که شما را با تخصص تغذیه و پزشک متخصص تغذیه کودکان آشنا کنیم. در وهله اول با تغذیه کودکان در سنین مختلف شما را آشنا کردیم تا بهتر با رژیم های غذایی مناسب آشنا شوید. سپس ویژگی ها و وظایف مختلف متخصص تغذیه کودکان را برای شما بازگو کردیم.

اگر برای کودک و فرزند خود به دنبال بهترین متخصص تغذیه در تهران هستید، خانم دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه به خصوص کودکان که سوابق پزشکی سودمندی به دلیل تجربه زیاد سالیان فعالیت خود و  سوابق آکادمیکی بالایی به واسطه تدریس در دانشگاه تهران را دارند، می تواند بهترین انتخاب شما باشد.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید