رژیم خام خواری ۱۵ روزه

رژیم میوه خواری برای لاغری
رژیم میوه خواری برای لاغری
2021/04/08
متخصص تغذیه شیمی درمانی
متخصص تغذیه شیمی درمانی
2021/04/15
رژیم خام خواری 15 روزه

رژیم خام خواری 15 روزه

با ما همراه شوید تا بیشتر با رژیم خام خواری ۱۵ روزه آشنا شوید.

در این مقاله سعی داریم در مورد رژیم خام خواری ۱۵ روزه اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در خصوص رژیم خام خواری، مواد غذایی مجاز در این دوران، تهیه مواد غذایی گیاهی سالم، مزیت های رژیم خام خواری، نمونه ی از یک رژیم خام خواری پانزده روزه، رژیم خام خواری در دوران بارداری و سایر سوالات دیگر که در این راستا ممکن است برای شما پیش آید مطالبی را عنوان می نمایم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم خام خواری با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

رژیم خام خواری 15 روزه

رژیم خام خواری ۱۵ روزه

رژیم خام خواری چیست؟

روش اعمال رژیم غذایی خام خواری به چه صورت است؟

مواد غذایی غیر مجاز که افراد در این دوران نباید از آن استفاده نمایند را نام ببرید؟

محصولات خوراکی که حامیان رژیم خام خواری مجاز به استفاده ی آن هستند را نام ببرید؟

آیا رژیم خام خواری برای افراد دارای نقاط قوتی است توضیح دهید؟

فواید سلامتی رژیم خام خواری را بیان کنید؟

نکات مهم در رژیم خام خواری چیست؟

رژیم وگان چیست؟

انواع گروه های خام گیاهخواری را نام ببرید؟

چه سبزیجاتی دارای فیبر بالای هستند؟

مزیت های رژیم خام گیاهخواری را نام ببرید؟

چه افرادی کاندیدای مناسب جهت استفاده از رژیم خام خواری نیستند؟

منابع آهن و کلسیم موجود در خام خواری را نام ببرید؟

انواع رژیم گیاهخواری را نام ببرید؟

فواید استفاده از رژیم غذایی خام خواری صحیح و درست را ذکر کنید؟

آیا رژیم خام خواری در دوران بارداری توصیه می شود؟

جهت استارت رژیم خام خواری بایستی چه اقداماتی را انجام دهیم؟

 

رژیم خام خواری

از سال هزار و هشتصد میلادی رژیم خام خواری در بین افراد رواج یافت، اما در سالهای اخیر رژیم خام خواری ۱۵ روزه معروفیت بسیار بالای به خود گرفته است. پیروان رژیم فوق معتقدند که بهره مندی از محصولات غذایی خام جهت سلامتی بشر حائز اهمیت بوده است و مزیت های متعددی من جمله از دست دادن وزن و همچنین بهبود سلامتی فرد را به دنبال دارد. بهتر است بدانید رژیم خام خواری اکثراً ( خام خواری وگان) نامگذاری می گردند.

رژیم خام خواری

رژیم خام خواری

رژیم نامبرده از مواد خوراکی فرآوری نشده و همچنین کاملاً خام بدست می آیند. مواد غذایی خام محصولاتی هستند که بیش از چهل الی چهل و هشت درجه سانتیگراد تفت نگردیده باشند علاوه براین مواد غذایی شما نبایستی:

۱)    تصفیه شده ۲) سمپاشی شده ۳) پاستوریزه شده باشد.

با توجه به اینکه مواد غذایی نامبرده از برنامه غذایی شما حذف می گردد، اما افراد از چندین شیوه جایگزین من جمله مخلوط کردن، جوانه زدن، آبگیری، دی هیدراته و همچنین خیساندن میتوانند برای به منظور رژیم خام خواری ۱۵ روزه استفاده نمایند.

همانطور که اشاره کردیم رژیم فوق به ( وگان ) مشابهت دارد و از دانه ها، میوه، آجیل ها و همچنین سبزیجات تشکیل شده است. در این رژیم متخصصین تنها گروه غذایی را که منع می کنند مصرف مکمل هاست. هواداران خام خواری تقاضا می کنند که شما کلیه مواد مغذی ضروری بدن را در این رژیم فراهم خواهید کرد.

پشتیبانان رژیم خام خواری براین باورند که طبخ مواد غذایی برای سلامتی بدن انسان زیان آور است

پشتیبانان رژیم خام خواری براین باورند که طبخ مواد غذایی برای سلامتی بدن انسان زیان آور است، به دلیل اینکه این امر سبب از دست رفتن آنزیم های طبیعی محصولات غذایی و همچنین افت مواد مغذی می گردد.

همانطور که میدانید اکثر افراد از رژیم خام خواری ۱۵ روزه در برنامه غذایی خود استفاده می نمایند، به علت این که اعتقاد دارند جهت بهبود نیروی ضروری، بالا بردن انرژی، کاهش وزن، صحت اختلالات مزمن، تسریع در سلامتی و همچنین افت اثربخشی بر محیط زیست موثر است.

پشتیبانان رژیم خام خواری براین باورند که طبخ مواد غذایی برای سلامتی بدن انسان زیان آور است

پشتیبانان رژیم خام خواری براین باورند که طبخ مواد غذایی برای سلامتی بدن انسان زیان آور است

شیوه اعمال رژیم غذایی خام خواری

به منظور اینکه خام خواری را در برنامه غذایی خود اعمال نماید، اعتماد پیدا کنید که لااقل حدود هفتاد و پنج درصد از رژیم شما را محصولات غذایی خام در بر می گیرد. علاوه بر مواد خوراکی که در بالا به آن اشاره کردیم حبوبات و همچنین غلات نیز از محصولات مجاز در رژیم خام خواری به شمار می آید که بهتر است پیش از مصرف آنها را کاملاً خیس کرده تا جوانه بزنند. مواد خوراکی مجاز در خام خواری عبارتند از:

۱)    انواع سبزیجات ۲) انواع میوه های خام ۳) گوشت های خشک و میوه ۴) دانه های خام و آجیل ۵) شیر آجیل ۶) حبوبات خام و همچنین غلات جوانه زده و یا خیس شده ۷) کره بادام زمینی خام ۸) گوشت یا ماهی خام ۹) نارگیل پرس سرد و همچنین روغن زیتون ۱۰) جوانه ها ۱۱) تخم مرغ ۱۲) لبنیات خام ۱۳) جلبک های دریایی ۱۴) محصولات تخمیری من جمله ساورکراوت و کیمچی

از محصولات غذایی هستند که افراد در رژیم خام خواری ۱۵ روزه مجاز به مصرف آنها هستند.

محصولات خوراکی غیر استاندارد در برنامه غذایی خام خواری

از مواد خوراکی که حامیان خام خواری در این دوران اجازه مصرف آنها را ندارند می توان به:

۱)    غلات، میوه، گوشت و سبزیجات طبخ شده ۲) محصولات غذایی طبخ شده ۳) روغن های پاکسازی شده ۴) نمک روی میز ۵) قهوه و چای ۶) شکر و آرد تصفیه شده ۷) چیپس ۸) کیک ۹) لبنیات و آبمیوه تصفیه شده ۱۰) پاستا ۱۱) الکل

و سایر محصولات خوراکی فرآوری شده اشاره کرد. بطور کلی در رژیم خام خواری پانزده روزه نباید از محصولات غذایی که در دمای صد و پانزده درجه سانتیگراد طبخ میشوند استفاده نمایم.

در این راستا سوالی که برای اکثر افراد پیش می آید اختصاص به این موضوع دارد که آیا محصولات خوراکی خام از موادغذایی پخته سالم تر هستند؟

هواداران رژیم خام خواری ۱۵ روزه معتقدند که بهره مندی از مواد خوراکی در کلیه یا اغلب موارد به شکل خام جهت سلامتی فرد مطلوب است. به این ترتیب، این نظریه و نظریه های دیگر خام خواری هیچ گونه پشتیبان عملی ندارد. در حقیقت تحقیقات علمی حاکی از این است که هم مواد خوراکی خام و هم طبخ شده جهت سلامتی و تندرستی بسیار اثربخش هستند.

از مهمترین عوامل اساسی که در برنامه رژیم خام خواری فرد را از طبخ محصولات غذایی منع می نماید از دست رفتن ( آنزیم های طبیعی) موجود در این مواد خوراکی است. حامیان این رژیم غذایی متعقدند که آنزیم های موجود در این خوراکی ها جهت تندرستی و سیستم گوارش فرد اثربخش است. طبق مطالعات انجام شده حرارت بسیار بالا سبب از دست رفتن هویت طبیعی اغلب آنزیم ها می گردد.

اکثر آنزیم ها در فضای اسیدی معده سبب تغییر فرم می شوند

این بدان معناست که آنزیم های موجود در آنها حل و یا تغییر فرم پیدا می کند، اما بایستی به این مورد توجه نماید که اکثر آنزیم ها در فضای اسیدی معده سبب تغییر فرم می شوند. به راستی بدن هر فرد از قبل جهت آسان سازی فعالیت های شیمیایی من جمله تولید انرژی و همچنین گوارش اقدام به تولید آنزیم می نماید.

خام خواران بر این باورند که طبخ هر نوع مواد غذایی سبب از دست رفتن مواد مغذی می شود، طبق تحقیقات باید بیان کرد که فرضیه های آنها کاملاً صحیح بوده زیرا طبخ خوراکی ها سبب افت میزان برخی از مواد مغذی مخصوصاً ویتامین B و همچنین C می گردد که در آب به صورت محلول هستند.

البته بایستی متذکر شویم که طبخ سایر آنتی اکسیدان ها و همچنین مواد مغذی من جمله بتاکاروتن و لیکوپن را قابل دسترس می کند. علاوه براین طبخ محصولات غذایی بعضی از ترکیبات زیان آور را نابود و یا غیرفعال می سازد.

به طور مثال طبخ غلات و یا حبوبات سطح فیتیک اسید و همچنین لکتین را به مراتب کاهش می دهد. به این ترتیب سطح بالای فیتیک اسید و لکتین در بدن فرد از جذب مواد معدنی جلوگیری می نماید و اضافه بر آن طبخ باکتری های زیان آور را نیز از بین می برد. برهمین اساس با توجه به موارد ذکر شده امری ضروری است که برنامه رژیم غذایی شما در بردارنده ی محصولات غذایی پخته و یا خام باشد.

اکثر آنزیم ها در فضای اسیدی معده سبب تغییر فرم می شوند

اکثر آنزیم ها در فضای اسیدی معده سبب تغییر فرم می شوند

نقاط قوت رژیم خام خواری

این رژیم غذایی از نقاط مثبتی برخوردار است زیرا در خام خواری فرد به مقدار زیادی از سبزیجات تازه و میوه در طی روز استفاده می نماید. در حقیقت آنتی اکسیدان و همچنین فیبر بیشتری را دریافت و در نتیجه مصرف چربی و گلوکز دریافتی را نیز کم می کند. علاوه براین محصولات خوراکی مجاز در رژیم فوق مواد مغذی و همچنین فیبر زیادی را برای شما به همراه دارد.

به منظور تایید این نظریه بایستی بیان کرد که در رژیم خام خواری ۱۵ روزه شما محصولات غذایی نامرغوب و ناسالم مانند قند و مواد غذایی فرآوری شده را که در حال حاضر در اکثر رژیم های غذایی وجود دارد را از برنامه غذایی خود حذف و یا مصرف آن را محدود می کنید.

از مهمترین نقاط قوت این رژیم می توان به تضمین لاغری خود متذکر شد به دلیل اینکه یک رژیم غذایی سالم و بسیار کم کالری به حساب می آید و دیگر فرد در آن بیش از حد پرخوری نمی کند.

فواید سلامتی خام خواری

در خصوص این رژیم غذایی باید گفت که در بعضی از تحقیقات صورت گرفته متخصصین به این نتیجه رسیده اند که این برنامه غذایی جهت سلامتی بدن بسیار مفید است اما برخی دیگر این رژیم غذایی را تایید نمی کنند.

فقط در یک پژوهش تعیین گردید، افرادی که این رژیم غذایی را پشت سر گذاشته اند کلسترول و همچنین تری گلیسرید خون آنها به مراتب کاهش یافته اما مقدار HDL کلسترول خوب نیز تا حد زیادی افت داشته و آنها با کمبود ویتامین B12 نیز همراه شده اند.

طبق تحقیقات علمی افرادی که در دراز مدت از این رژیم غذایی پیروی می کنند با پوسیدگی دندان بیشتری همراه هستند اما باید متذکر شد که در رژیم پانزده روزه این فرضیه صدق نمی کند. همانطور که اشاره کردیم رژیم غذایی فوق با چربی بدنی کمتر در رابطه است

زیرا افراد در این برنامه غذایی بتدریج چربی بیشتری را از دست می دهند. طبق مطالعات انجام شده آقایان بصورت میانگین با پیروی از این رژیم غذایی نه و نهصد کیلوگرم و همچنین بانوان نیز دوازده کیلوگرم وزن خود را از دست می دهند. افرادی که از رژیم خام خواری (وگان) پیروی می کنند بتدریج کالری و همچنین چربی کمتری را دریافت می نمایند.

در کنار تمامی فوایدی رژیم خام خواری که سبب از دست دادن وزن و همچنین بهبود بعضی از علائم سلامتی من جمله چربی خون می شود باید به پیامدهای آن نیز توجه نمایم و این رژیم را تحت نظر متخصصین تغذیه انجام دهیم. درست کردن و تهیه مواد غذایی بدون طبخ مستلزم ابزارهای ویژه و همچنین زمان زیادی است.

خام خواری و نکات اساسی

رژیم غذایی خام خواری نوعی از عادات غذایی است که بعضی از افراد آن را تجربه می کنند و بایستی در زمان پیروی از این برنامه غذایی به موارد تغذیه ای اصلی آن نیز توجه داشته باشیم. این برنامه غذایی فقط از محصولات غذایی طبخ شده و خوراکی های که در طبیعت موجود است و کسی در آماده کردن آنها دخالت نداشته است استفاده می شود. تنها چیزی که در میان تمامی انواع متنوع این رژیم غذایی مشترک است به این موضوع اختصاص دارد که خام خواری:

به خوراکی های گفته می شود که آنها بیشتر از چهل و شش درجه سانتیگراد حرارت ندیده باشند و یا آنها را قبلاً فریز نکرده باشید.

خام خوار، فردی است که فقط مواد غذایی را به صورت خام میل می نماید. نکته ی که باید به آن توجه نمایم این است که مصرف چه میزان از این خوراکی ها باعث می شود که شخصی را خام خوار معرفی نمایم.

اغلب متخصصین تغذیه معتقدند، درصورتیکه هفتاد و پنج درصد از خوراکی های مصرفی شخصی و یا بیشتر از این میزان را محصولات خام تشکیل دهند، به این شخص ( خام خوار ) می گویند. به این ترتیب گیاهخواران به گروه های که در زیر به آن اشاره میکنیم دسته بندی می شوند که عبارتند از:

Vegans (گیاه خوار محض):

گیاه خوارانی که در برنامه رژیم غذایی خود تنها ماهی، گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و تخم مرغ را مصرف نمی نمایند.

Vegetarians Lacto (لاکتووگان):

خام خوارانی که فقط لبنیات مصرف می کنند.

Ovovegetarians ( اووگان):

این گروه از خام خواران تنها تخم مرغ را در برنامه غذایی خود مصرف می نمایند.

Lacto-ovovegetarians ( لاکتواووگان):

خام خوارانی که در برنامه غذایی خود تنها از لبنیات و همچنین تخم مرغ استفاده می نمایند.

Semi-vegetarians ( نیمه گیاه خوار):

این گروه از خام خواران در برنامه غذایی خود فقط مرغ و همچنین ماهی مصرف می کنند و گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف می نمایند.

موارد بیان شده از گروه های هستند که در آن خام خواران بنا به برنامه غذایی خود محصولات خوراکی ذکر شده را در طی روز و به میزان لازم مصرف می نمایند. این افراد با کمک آبمیوه گیری، مخلوط کن و یا هر وسیله دیگر مواد غذایی خام را با یکدیگر میکس می کنند و آنها را به عنوان یک وعده ی غذایی اصلی کم کالری و سالم میل می نمایند.

در زمان رژیم خام خواری بایستی به این نکات توجه نمایم:

در طی روز منابع گیاهی متعدد مخصوصاً خوراکی های که از انرژی بسیار بالای برخوردار هستند استفاده نماید. بهتر است تعداد وعده های غذایی خود را در این رژیم افزایش دهید و به عنوان میان وعده از میوه های خشک و یا مغز دانه ها استفاده نماید تا از این طریق انرژی از دست رفته ی شما جبران گردد. یکی از نکاتی که در برنامه غذایی معمول ما موجود است و در این رژیم بایستی از آن پیروی نمایم کامل کردن دوطرفه مواد غذایی است.

به طور مثال گروه غذایی حبوبات مانند عدس را به همراه غلاتی همچون برنج ترکیب می کنیم و به آن مقدار کمی نیز کشمش اضافه می کنیم، این امر سبب گردیده که فقدان اسیدهای آمینه موجود در پروتئین برنج با اسیدهای های موجود در این حبوبات ترکیب گردد و یا عکس آن.

رژیم غذایی گیاهی وگان

گیاه خواری به نوعی شیوه ی جهت زندگی سالم و مناسب تعریف شده است که در آن کلیه انواع استخراج حیوانی حذف می گردد. افرادی که به دنبال داشتن وزن ایده آل و نرمالی هستند رژیم گیاه خواری و یا خام خواری را به علت دلایل متعدد تعیین می نمایند.

لازم است بیان کنیم که رژیم غذایی وگان رده ی نوزده لیست مناسب ترین رژیم های غذایی را به خود اختصاص داده است. علاوه براین جزء ده رژیم عالی رژیم های لاغری، مناسب ترین رژیم های طرفدار قلب و در عین حال مطلوب ترین رژیم های مخصوص بیماران دیابتی محسوب می شود.

در حقیقت گان ها، کلیه فرآورده های لبنی و همچنین حیوانی و تخم مرغ را از این برنامه رژیم غذایی حذف می نمایند. یو اس نیوز بیان می کند که این رژیم مشمول هر خوراکی بدست آمده با ژلاتین که از سم های حیوانی و اینکه استخوان ها بدست می آید شامل می شود.

رژیم غذایی گیاهی وگان

رژیم غذایی گیاهی وگان

افرادی که از رژیم وگان پیروی می نمایند بخش اعظمی سبزیجات، میوه، آجیل، سبزیجات برگ دار، حبوبات، غلات کامل، دانه ها و همچنین حبوبات را جایگزین سایر مواد غذایی پرکالری می نمایند. در این رژیم افراد از سایر رژیم های غذایی دیگر کالری کمتری را از دست می دهند، ولو مواقعی که می توانند مواد غذایی مصرف نمایند میل آنها بیشتر به سمت محصولات غذایی کم کالری است آنها با مصرف فیبر بسیار بالا که استفاده می نمایند خیلی سریع تر احساس سیری می کنند.

حقایقی در خصوص رژیم گیاه خواری

با توجه به اینکه بعضی از گوشت خواران، انگیزه ها و همچنین دلایل گیاهخواران را قالب می دانند، واقعیت این است که آنها هدفی چند جانه و در عین حال پیچیده ی را دنبال می کنند. اغلب افراد با هر طرز فکر و همچنین رده های سنی احتمال دارد که گیاه خوار شوند و بدون مصرف فرآورده های گوشتی و یا گوشت از برنامه غذایی و زندگی خود نهایت لذت را ببرند.

به این ترتیب خام خواران استنادی و شواهدی استوار در پشتیبانی از این تعیین و شیوه زندگی شان دارند. به عنوان مثال شاید شنیده باشید که رژیم گیاه خواری سبب از دست دادن وزن می شود و در مبارزه با اختلالات متعدد خطرناک بسیار اثرگذار است. در مجموع رژیم های خام خواری مقدار کالری مصرفی را به مراتب کاهش داده و فیبر بیشتری را جایگزین می کند که این امر سبب گردیده فرد زودتر احساس سیری کند.

درصورتیکه رژیم خام خواری ۱۵ روزه به صورت صحیح و درست رعایت شود، بی شک به از دست دادن وزن در فرد کمک بسزایی می نماید. شما با مصرف خوراکی های سالم که در بالا اشاره کردیم مانند حبوبات و یا غلات سبوس دار و غیره میتوانید وزن قابل توجهی را از دست دهید

البته این مسئله تا زمانی تاثیرگذار است که فرد بر روی میزان کالری دریافتی کنترل کامل داشته باشد. اغلب فرهنگ ها در تمام دنیا از رژیم غذایی بر مبنای خام خواری را دارند که افراد از آن جهت رسیدن به وزن ایده آل استفاده می نمایند.

حقایقی در خصوص رژیم گیاه خواری

حقایقی در خصوص رژیم گیاه خواری

میزان تعیین شده خام خواری برای تمام افراد مطلوب نیست

معنی خام خواری یا گیاه خواری برای تمامی افراد معانی متعددی را در بردارد، بعضی از افراد در رژیم خام خواری ۱۵ روزه خود که تنها از خوردن گوشت قرمز خودداری می نمایند، خودشان را به عنوان یک گیاه خوار معرفی می کنند و برخی دیگر سعی می کنند مصرف میوه را جایگزین وعده های غذایی خود نمایند و خود را یک میوه خوار معرفی کنند. در این راستا سوالی که برای شما پیش می آید این است که در خام خواری چه مواد خوراکی دارای فیبر زیادی هستند؟

میزان تعیین شده خام خواری برای تمام افراد مطلوب نیست

میزان تعیین شده خام خواری برای تمام افراد مطلوب نیست

همانطور که میدانید بدن همه ی افراد نیازمند فیبر است و براساس اینکه محصولات غذایی متعددی از فیبر برخوردار هستند، باز هم افراد زیادی هستند که از فقدان فیبر در بدن رنج می برند. به این ترتیب مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند و علاوه بر این دارای مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند میتوان در میوه ها به:

۱)    آووکادو ۲)گلابی آسیایی ۳) توت فرنگی، کرن بری، بلوبری و تمشک که جزء خانواده های بری ها هستند ۴) انجیر ۵) نارگیل اشاره کرد.

پیشنهاد می کنیم از پست رژیم ۴۰ روزه خام گیاه خواری دیدن کنید.

سبزیجاتی که دارای فیبر بالایی هستند نیز شامل:

۱)    کنگر فرنگی ۲) نخود فرنگی ۳) بامیه ۴) کدوی بلوط ۵) کلم بروکسل ۶) شلغم متذکر شد.

مواد غذایی مشمول فیبر بالا نیز عبارتند از:

۱)    حبوبات و لوبیا ۲) نخود ۳) لوبیای سیاه ۴) لوبیا چیتی ۵) عدس ۶) لپه.

در بین دانه های خوراکی و همچنین آجیل ها نیز که از فیبر بسیار بالای برخوردار هستند میتوان به:

۱)    آجیل ۲) تخم کتان ۳) دانه های چیا ۴) کینوا نیز اشاره کرد.

مواد غذایی نامبرده از خوراکی های هستند که به دلیل فیبر بالا افراد در رژیم خام خواری ۱۵ روزه خود می توانند از آنها استفاده نمایند.

مواد غذایی مشمول فیبر بالا نیز عبارتند از:

مواد غذایی مشمول فیبر بالا نیز عبارتند از:

مزیت رژیم غذایی خام گیاه خواری

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم رژیم خام خواری برنامه ی غذایی سالمی است که بر مبنای آن افراد تنها مجاز به مصرف میوه ها و سبزیجات سالم هستند. این مواد خوراکی برای افت میزان کلسترول خون، پیشگیری از اختلالات قلبی و عروقی، تنظیم فشار خون اثربخش است، به دلیل اینکه برنامه خام خواری سرشار از فیبر است که بر روی سلامت دستگاه گوارش و همچنین بهبود هضم سریعتر آنها کمک بسزایی می نماید.

مصرف محصولات غذایی طبخ شده و بهره مندی از آنها به شکل خام در برنامه خام خواری سبب پشتیبانی مواد مفید و مغذی موجود در آنها می شود.

از مزیت مهم این برنامه غذایی میتوان به پاکسازی دستگاه گوارش و همچنین کبد اشاره کرد. سایر مزیت های این رژیم غذایی عبارتند از:

بالا بردن توانایی سیستم ایمنی

جوانسازی پوست و همچنین برطرف کننده چین و چروک ها

بالا بردن انرژی بدن

تقلیل در ابتلا به سرطانهای متعدد

بهبود راندمان حافظه

پیشگیری از آلزایمر

از فواید رژیم غذایی خام خواری به شمار می آیند که افراد از آن بهره مند می شوند.

از مزیت مهم این برنامه غذایی میتوان به پاکسازی دستگاه گوارش و همچنین کبد اشاره کرد. سایر مزیت های این رژیم غذایی عبارتند از:

از مزیت مهم این برنامه غذایی میتوان به پاکسازی دستگاه گوارش و همچنین کبد اشاره کرد. سایر مزیت های این رژیم غذایی عبارتند از:

افرادی که کاندیدای مناسب جهت استفاده از رژیم خام خواری نیستند

این برنامه غذایی برای همه افراد مناسب نبوده است و تنها افرادی که در شرایط مطلوبی قرار دارند میتوانند از این رژیم کم کالری بهرمند شوند. بنابراین افرادی که کاندیدای مناسب برای رژیم خام خواری ۱۵ روزه نیستند عبارتند از:

افرادی که کاندیدای مناسب جهت استفاده از رژیم خام خواری نیستند

افرادی که کاندیدای مناسب جهت استفاده از رژیم خام خواری نیستند

  •   بیمارانی که دارای اختلالات کلیوی هستند اعمال این روش جراحی برای آنها مناسب نیست زیرا پروتئین اضافی را در پی این رژیم غذایی مصرف می نمایند. افراد با خام خواری، اولین عضو از بدن را که تحت تاثیر قرار می دهند کلیه هاست به همین منظور توصیه می شود که افراد دارای مشکلات کلیوی از این رژیم پیروی نکنند.
  •   افراد مسن و همچنین کودکان مشمول این رژیم غذایی نیستند.
  •   بانوان باردار و یا شیرده نیز باید از رژیم خام خواری استفاده نمایند.
  •   افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند نیز کاندیدای مناسب جهت استفاده از این رژیم غذایی نیستند.
  •   بیماران مبتلا به کم خون نیز نمی توانند از این برنامه غذایی بهرمند شوند.

کلیه موارد ذکر شده از افرادی هستند که رژیم خام خواری برای آنها مناسب نیست و ممکن است در پی استفاده از آن با مشکلات متعددی همراه شوند.

منابع آهن و کلسیم در رژیم خام خواری

دانه کنجد به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کلسیم در رژیم خام خواری یکی از خوراکی های ضروری است که افراد بایستی در طی روز از آن استفاده نمایند. علاوه بر آن محصولات غذایی دیگر مانند:

۱)    بادام ۲) جوانه گندم ۳) کلم بروکلی ۴) دانه های روغنی ۵) اسفناج ۶) آجیل ۷) شیرهای گیاهی از منابع اصلی کلسیم هستند که طرفداران خام خواری بایستی آنها را در برنامه غذایی خود استفاده نمایند.

مواد غذایی شامل آهن عبارتند از:

۱)    آلو ۲) اسفناج ۳) بادام هندی ۴) انگور ۵) دانه کنجد ۶) کلم بروکلی ۷) تخم کتان ۸) گوجه فرنگی ۹) تخم کدو نیز از منابعی به شمار می آیند که حاوی مقادیر زیادی آهن هستند که خام خواران به منظور جلوگیری از کمبود آهن بایستی از آنها در برنامه غذایی خود استفاده نمایند.

درخصوص مدت زمان پیروی از رژیم خام خواری بایستی متذکر شد که:

براساس مطالعات صورت گرفته، نبایستی زمان پیروی از این برنامه رژیم غذایی فوق بیشتر از چهل روز باشد زیرا تبعیت دراز مدت از این برنامه غذایی سبب صدمات جدی برای وضعیت سلامتی فرد می گردد.

مواد غذایی شامل آهن عبارتند از:

مواد غذایی شامل آهن عبارتند از:

خام خواری یا خام گیاه خواری

تغذیه از طریق مواد خام گیاهی که بدون دخالت دست و در طبیعت در مقابل تابش نور خورشید رشد کرده است را خام خواری می گویند. در خام خواری کلیه محصولات غذایی بدون هیچ گونه دخالتی نظیر حرارت دادن، کنسرو کردن، طبخ و همچنین بو دادن مورد استفاده قرار می گیرد. این افراد بایستی از مواد تحریک کننده نظیر الکل، قهوه، چای و سیگار بپرهیزند و به هیچ عنوان از آنها در دوره رژیم خام خواری ۱۵ روزه استفاده نماید.

مواد قندی که آنها در این مدت مجاز به مصرف آنها هستند نیز شامل شکر قهوه ای، عسل، انجیر، کشمش و همچنین خرما به شکل کاملاً طبیعی و خام، که طبق نظر متخصصین تغذیه آنها می توانند به شکل محصولات غذایی تمامی آنها را با یکدیگر مخلوط کرده و به عنوان یک وعده غذایی اصلی آنها را مصرف نمایند.

اکثر طرفداران رژیم خام خواری به سهم معنوی این محصولات غذایی خام بیشتر اهمیت می دهند. طبق نظر روتان روسو، حرکت به سمت خام خواری شیوه ی است زندگی، برخورد ما با یکدیگر، غذا، سعی ما جهت بهبودی بدنی و همچنین روحی و ذهنی را هماهنگ تر می سازد.

نمونه رژیم خام خواری ۱۵ روزه

بطورکلی رژیم ها دارای انواع متعددی هستند و بر اساس نوع رژیم اثرات متغیری را بر روی بدن مشاهده خواهید کرد. در بعضی از مواقع رژیم ها به منظور کاهش وزن و برخورداری از یک اندام متناسب است و در برخی دیگر هم به منظور پاکسازی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف کلی از رژیم خام خواری ۱۵ روزه، پنج کیلو کاهش وزن، دفع تمامی سموم بدن، برخورداری از پوستی روشن و همچنین صورتی شاداب و با نشاط، خواب و آسایش عمیق، بالا بردن حس اعتماد به نفس و علاوه براین تقویت اراده است. در این راستا ما برای شما نمونه ای از رژیم خام خواری ۱۵ روزه را ارائه می نمایم.

نمونه رژیم خام خواری 15 روزه

نمونه رژیم خام خواری ۱۵ روزه

نمونه رژیم خام خواری ۱۵ روزه

روز اول

وعده صبحانه: یک لیوان شیر بادام به همراه مربای هویج + شربت عسل (یک لیوان).

وعده ناهار: به مقدار کافی سالاد مخصوص.

وعده شام: ده عدد انجیر، یک نوع میوه و همچنین سی عدد بادام.

 

روز دوم

وعده صبحانه: یک لیوان شیر بادام به همراه مربای سیب و همچنین شربت عسل یک لیوان

وعده ناهار: سالاد مخصوص

وعده شام: یک نوع میوه مورد علاقه، پنج قاشق کنجد خام به همراه پنج عدد خرما

 

روز سوم

وعده صبحانه: یک لیوان شیر بادام به اضافه ی مربای موز و شربت عسل نیز یک لیوان

وعده ناهار: میوه یک عدد به اضافه پنج عدد خرما به همراه سالاد مخصوص

وعده شام: ده عدد انجیر به همراه یک نوع میوه و ده عدد بادام هندی

 

روز چهارم

وعده صبحانه: یک لیوان شیربادام را با مقداری کم مربای خیار بوته ای به همراه شربت عسل (یک لیوان)

وعده ناهار: پنج عدد خرما به اضافه سالاد مخصوص به همراه یک عدد میوه

وعده شام: یک واحد میوه به همراه یک عدد خیار+ هفت عدد خرما و همچنین پنج عدد گردو

 

روز پنجم

وعده صبحانه: شربت عسل یک لیوان+ مربای به، به همراه یک لیوان شیر بادام

وعده ناهار: پنج عدد انجیر به همراه یک عدد میوه به اضافه سالاد مخصوص

وعده شام: یک نوع از میوه های مورد علاقه+ پنجاه گرم نارگیل و پنج عدد خرما

 

روز ششم

وعده صبحانه: میوه، عسل، ده عدد بادام به اضافه پنجاه گرم جوانه گندم

وعده ناهار: یک عدد میوه به همراه سالاد مخصوص

وعده شام: پنج عدد خرما به اضافه چهل عدد بادام به همراه یک واحد میوه

 

روز هفتم

وعده صبحانه: شیر بادام(یک لیوان)، مربای هویج + شربت عسل یک لیوان

وعده ناهار: پنج عدد خرما به همراه سالاد فصل و یک عدد میوه

وعده شام: یک نوع میوه به اضافه کنجد پنج قاشق و ده عدد انجیر

 

روز هشتم

وعده صبحانه: شیر بادام + شربت عسل ( هرکدام یک لیوان) و مربای سیب

وعده ناهار: پنج عدد خرما به همراه سالاد مخصوص و یک واحد میوه

وعده شام: عسل به همراه سی عدد بادام و یک عدد میوه

 

روز نهم

وعده صبحانه: شربت عسل و شیر بادام هر کدام یک لیوان به اضافه مربای موز

وعده ناهار: به میزان کافی سالاد فصل

وعده شام: میوه فصل به میزان پانصد گرم

 

روز دهم

وعده صبحانه: مربای خیار به همراه شربت عسل و شیر بادام هر کدام یک لیوان

وعده ناهار: یک عدد میوه به اضافه سالاد مخصوص

وعده شام: یک عدد میوه + سی عدد بادام و ده عدد انجیر

 

روز یازدهم

وعده صبحانه: میوه، ده عدد بادام، جوانه گندم و همچنین عسل

وعده ناهار: به میزان کافی سالاد فصل

وعده شام: پنج عدد مغز گردو به اضافه هفت عدد خرما به همراه میوه (یک نوع) و خیار(یک عدد)

 

روز دوازدهم

وعده صبحانه: شربت عسل+ شیر بادام (یک لیوان) + مربای شاه توت

وعده نهار: سالاد مخصوص

وعده شام: یک عدد میوه فصل به همراه پنجاه عدد بادام

 

روز سیزدهم

وعده صبحانه: شیر بادام و شربت عسل یک لیوان به اضافه مربای گیلاس

وعده نهار: سالاد فصل

وعده شام: انگور سیصد گرم و یا میوه های دیگر

 

روز چهاردهم

وعده صبحانه: شربت عسل+ شیر بادام هر کدام به مقدار یک لیوان به همراه مربای زردآلو

وعده نهار: سالاد فصل به همراه یک واحد میوه و پنج عدد خرما

وعده شام: پنج عدد انجیر به اضافه ده عدد بادام هندی و یک عدد میوه

 

روز پانزدهم

وعده صبحانه: شربت عسل+ شیر بادام (هرکدام یک لیوان) به همراه مربای آلبالو

وعده ناهار: یک واحد میوه به همراه سالاد فصل

وعده شام: ده عدد انجیر + چهل عدد از چهار نوع مغز متفاوت به همراه یک واحد میوه

 

 

بهتراست متذکر شویم که در مدت این پانزده روز فرد به صورت مرتب هر روز ساعت ده صبح، آب سیب و یا سیب درختی را به همراه عرق شاتره میل می نمایند، همچنین در وعده عصرانه نیز هندوانه و یا چهار عدد خیار بوته ای را به همراه عرق کاسنی را که هر دو به عنوان یک میان وعده سالم به حساب می آیند را سرو می نمایند.

چند نکته در خصوص برنامه رژیم خام خواری ۱۵ روزه

در خصوص سالاد مخصوص که برای وعده نهار متذکر شدیم باید بیان نمایم که:

کاهو+ سیب درختی+ جوانه گندم+ کلم+ خیار+ پودر نارگیل یا بادام+ دو قاشق کنجد+ روغن زیتون چهار قاشق+ کشمش را به همراه کمی نمک و لیمو تازه مخلوط می کنیم. به منظور طعم دهی بهتر سالاد فرد میتواند یک قاشق عسل را نیز به آن بیفزاید.

در خصوص سالاد مخصوص که برای وعده نهار متذکر شدیم باید بیان نمایم که:

در خصوص سالاد مخصوص که برای وعده نهار متذکر شدیم باید بیان نمایم که:

تهیه شیر بادام

تقریباً حدود پنجاه گرم مغز بادام شیرین خام پوست کنده شده را به سه قاشق عسل و چهار لیوان آب اضافه می کنیم، تمامی مواد را در مخلوط کن میریزیم و پنج دقیقه هم می زنیم. از شیر بادام بدست آمده ( یک لیوان در وعده صبحانه)، ( یک لیوان در وعده عصر به عنوان میان وعده) مصرف نماید. لازم است که این نوشیدنی مقوی و سالم را به آهستگی و در مدت پنج دقیقه آن را مصرف نمایم.

تهیه شربت عسل

عسل طبیعی یک قاشق غذاخوری+ آب خنک یک لیوان و مقداری لیمو ترش تازه ترکیب کرده و سپس در وعده صبحانه در کنار مربای ذکر شده در همان روز آرام آرام میل نماید.

تهیه مربای خام

هر نوع میوه فصل مانند موز، شاه توت و یا سیب را با پودر بادام خام (یک قاشق غذاخوری)+ عسل (یک قاشق مرباخوری)+ لیموترش تازه (نصفی) ترکیب می نمایم و در وعده صبحانه به همراه سایر نوشیدنی های سالم ذکر شده میل می کنید.

افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می نمایند بایستی بین وعده های اصلی ذکر شده حتماً میوه مصرف نمایند. آب سیب (دو لیوان) و یا عسل و لیموترش را می توانند جایگزین میوه نمایند. همچنین غذا را بسیار بجوید تا از این طریق سریعتر احساس سیری نماید. به هیچ عنوان در این دوران از مواد غذایی طبخ شده استفاده نکنید، همچنین فرآورده های حیوانی نظیر لبنیات و گوشت را در برنامه غذایی خود قرار ندهید.

از سایر نکاتی که متخصصین تغذیه در این راستا به افراد متذکر می شوند این است که از نوشیدنی های گرم و همچنین نان استفاده نکنند و در طی روز بین شش الی هشت لیوان آب میل نماید.

تهیه مربای خام

تهیه مربای خام

کلیه موارد ذکر شده از نکاتی است که در رژیم خام خواری ۱۵ روزه افراد بایستی از آن پیروی نمایند تا در این مدت وزن قابل توجهی را کم نمایند.

انواع رژیم گیاه خواری

در این رژیم استفاده از محصولات حیوانی و همچنین گوشت ممنوع است. رژیم فوق انواع متعددی دارد که فراخور هر یک از آنها ضوابط بهره مندی از آن فرآورده های لبنی و همچنین گوشتی متغیر خواهد بود.

رژیم خام گیاهخواری کامل:

رژیم نامبرده دربردارنده آجیل، میوه، دانه ای کامل و همچنین سبزیجات است.

رژیم خام گیاهخواری:

در این رژیم محصولات خوراکی بایستی در دمای کمتر از چهل و هشت درجه پخته شوند.

رژیم آکنده از نشاسته:

در این رژیم خام گیاهخواری بیشتر از ذرت پخته شده و همچنین سیب زمینی استفاده می شود.

رژیم خام گیاهخواری تا زمان چهار بعدازظهر:

یک رژیم غذایی دارای چربی بسیار کم که فرد پیش از ساعت چهار بعدازظهر تنها خام گیاهخواری را ادامه میدهد و برای وعده شام نیز مجاز به استفاده از مواد غذایی پخته شده است.

فواید بهره مندی از رژیم خام خواری صحیح

این رژیم غذایی دارای فواید متعددی است که در زیر به طور کامل توضیح می دهیم که عبارتند از:

محافظت از پوستی سالم

افرادی که بدنبال داشتنی پوستی سالم و مناسبی هستند، بایستی مقدار واقعی و حقیقی از مواد معدنی و همچنین ویتامین ها را با مقادیر زیاد آب میل نماید. سبزیجات تازه و میوه های که حامیان خام گیاهخواران از آن استفاده می نمایند، سرشار از مواد معدنی، مقدار کافی آنتی اکسیدانها و همچنین ویتامین است.

اضافه براینکه محصولات خوراکی ذکر شده برمبنای آب هستند، استفاده آنها به شکل خام، کمک شایانی در جذب مواد مغذی و همچنین دریافت آنها به بدن می نماید. مقدار آنتی اکسیدان های زیاد در بعضی از محصولات غذایی رژیم خام گیاهخواری درست نیز شما را از سایر اختلالات به دور نگه می دارد و سبب حفظ سلامت پوست نیز می گردد.

محافظت از پوستی سالم

محافظت از پوستی سالم

کاهش وزن

پیوسته اغلب افراد به منظور حذف چربی های انباشته و همچنین لاغر شدن به دنبال رژیم خام گیاهخواری یا همان خام خواری هستند.طبق مطالعات انجام شده افرادی که از این رژیم غذایی کاهش وزن پیروی می نمایند به طور معمول BMI مطلوب تری نسبت به افراد دیگر دارند.

استفاده بیش از حد میوه و همچنین سبزیجات تازه و جایگزین کردن آنها به جای مواد غذایی چرب، شیرینی جات و سایر نوشیدنی های شیرین سبب نظارت بر روی وزن می شود. بخش کلی از محصولات گیاهی دربردارنده فیبر هستند که وجود آن در مواد غذایی گیاه خواری سبب حس سیری در زمان گرسنگی میشود و بدین سان آنها در حقیقت محصولات غذایی کمتری را میل می نمایند.

تنظیم سطح گلوکز خون

رژیم خام خواری می تواند باعث محافظت پایداری سطح میزان گلوکز خون شود، طبق مطالعات انجام شده در بیماران دیابتی که به عارضه دیابت نوع دو دچار هستند و در برنامه غذایی خود از رژیم خام گیاهخواری پیروی میکنند، میزان گلوکز خون در مقابل دیگر افراد دیابتی مناسب تر کنترل و هدایت می شود.

اضافه بار این ثابت شده که بهره مندی از محصولات غذایی با منبع گیاهی در جلوگیری از نوسانات گلوکز خون و دچار شدن به دیابت نقش بسزایی دارد. افرادی که از برنامه رژیم غذایی مرسوم به رژیم غذایی خام گیاه خواری(خام خواری) تغییر رژیم داده اند تقریباً در حدود پنجاه درصد کمتر به بیماری دیابت مبتلا می شوند.

پیشگیری از سرطان

بر مبنای داده های اعلام شده از سوی انجمن جهانی بهداشت، میتوان از پیدایش یک سوم انواع سرطان ها با پیروی از یک برنامه رژیم غذایی مطلوب پیشگیری نمود. خام خواری با پایین آمدن خطر بعضی از سرطان ها همچون سرطان سینه، کولون، روده و همچنین معده مرتبط است و ممکن است ابتلا به این مشکلات را تا حد زیادی کاهش دهد. مطالعات بیانگر این است که مصرف سه وعده از میوه های سالم و تازه میتواند تا حدود بیست درصد از انواع سرطان ها را کاهش دهد.

علاوه براین بیماران مبتلا به عارضه سرطان نیز با پیروی از رژیم خام گیاهخواری درست و صحیح و همچنین مصرف میوه ها، حبوبات و سبزیجات تازه توانسته اند تا پانزده درصد از روند بیماری پیشگیری نمایند.

پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان

بالا بردن سلامت قلب

بهتر است بدانید که خام گیاهخواری ریسک مشکلات قلبی عروقی را تا حد زیادی کاهش می دهد و در نهایت سبب بالارفتن سلامت قلب افراد نیز می گردد. این رژیم با افت میزان تری گلیسرید، LDL و کلسترول همراه است که هر سه مورد بیان شده از پارامترهای اصلی در مشکلات قلبی عروقی است.

در بعضی از تحقیقات انجام شده متخصصین تغذیه به این نتیجه رسیده اند که رژیم خام گیاهخواری با افت میزان فشارخون در افراد همراه است، فشارخون بالا نیز به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای مهم در بالا بردن خطر مشکلات قلبی عروقی است.

بهبود تندرستی استخوان ها

طبق تحقیقات انجام شده در کشورهای که اغلب افراد از رژیم خام خواری صحیح و درست پیروی کرده اند نرخ پوکی استخوان آنها به مراتب کمتر بوده است. مواد خوراکی حیوانی احتمال دارد که سبب خارج شدن کلسیم از بدن بیماران شود که این امر سبب افت تولید استخوان و در نهایت پوکی استخوان نیز می شود. بهبود صحت استخوان ها از مزیت های رژیم غذایی خام خواری یا گیاه خواری است.

طول عمر بیشتر

ریسک ابتلا به اضافه وزن بالا، مشکلات قلبی و عروقی، دیابت و سرطان در خام گیاهخواران به مراتب بسیار کمتر است. کلیه این نکات و مشکلات عنوان شده در حقیقت از عمر مفید فرد می کاهد.

بهبود راندمان سوخت و ساز بدن

محصولات غذایی گیاهی به آسانی قابل هضم هستند و راندمان سوخت و ساز بدن را در موقعیت مطلوبی حفظ می نمایند. علاوه براین مقدار سوخت و ساز بدن خام گیاهخواران در موقعیت استراحت بیشتر از افرادی است که از سایر رژیم های غذایی دیگر پیروی می نمایند. بر این اساس هرچه مقدار آن به مراتب بیشتر باشد، سوختن چربی نیز در بدن تسریع می یابد. بهبود راندمان متابولیسم بدن از مزیت های رژیم خام خواری یا گیاه خواری است که افراد از آن بهره مند هستند.

کلیه موارد ذکر شده از فواید بهره مندی از رژیم خام خواری (گیاه خواری) صحیح و درست است که افراد با استفاده از یک برنامه رژیم غذایی مناسب در یک بازه زمانی پانزده روزه و یا دوره های بیشتر می توانند از آن بهره مند شوند.

بهبود راندمان سوخت و ساز بدن

بهبود راندمان سوخت و ساز بدن

فراهم کردن ریز مغذی های مهم جهت جنین در برنامه رژیم خام خواری در بارداری

مادران بارداری که انگیزه استفاده از رژیم خام خواری را در دوره بارداری دارند بایستی حداقل هشتاد درصد خام خواری را در برنامه رژیم غذایی خود داشته باشند به این صورت که در کل روز از محصولات خوراکی خام استفاده نمایند و آنگاه برای وعده شام نیز از مواد غذایی پخته نیز بهره مند شوند. البته بایستی متذکر شویم که بانوان در این دوره حساس باید جهت تغییر در برنامه رژیم غذایی مناسب خود با پزشک متخصص مرتبط مشورت نمایند.

به هیچ عنوان توصیه نمی گردد که در دوران بارداری از ماهی و یا گوشت طبخ شده و اینکه فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه مصرف نماید، به دلیل اینکه احتمال دارد باکتری های مضر در این مواد غذایی موجود باشند که بر روی جنین و یا مادر تاثیرات جبران ناپذیری را به همراه آورد. بنابراین مصرف ماهی خام(سوشی)، گوشت خشک (بیلیتونگ)، بلوچیز(پنیر آبی) در این دوره ی حساس ممنوع است.

فراهم کردن ریز مغذی های مهم جهت جنین در برنامه رژیم خام خواری در بارداری

فراهم کردن ریز مغذی های مهم جهت جنین در برنامه رژیم خام خواری در بارداری

فراهم کردن آهن ضروری بدن در برنامه رژیم خام خواری در بارداری

آهن که به عنوان یکی از مواد غذایی اساسی به شمار می آید در اسفناج خام، انواع لوبیاها و همچنین جوانه ی آنها، کشمش و سایر محصولات غذایی دیگر موجود است. که استفاده آن به همراه ویتامین سی (C) جذب این ماده مهم را به مراتب افزایش میدهد. لازم است بدانید حبوبات و همچنین جوانه غلات سبب بالا رفتن آهن قابل جذب در محصولات خوراکی می شود.

از اصلی ترین اقدامات جهت جلوگیری از فقر آهن و یا کم خونی، آموزش تغذیه سالم جهت امکان تعادل و همچنین تنوع در رژیم غذایی روزانه است. علاوه براین بایستی از استفاده کاهش دهنده ها در دریافت آهنگ من جمله چای قبل و یا بعد از مصرف آن خودداری نمایم.

فراهم کردن کلسیم ضروری بدن در رژیم غذایی خام خواری در دوران بارداری

جهت ساخته شدن اکثر ارگان های مختلف بدن جنین من جمله استخوان ها مصرف کلسیم ضرورت دارد. چغندر، انجیر، کلم بروکلی، شلغم از منابع گیاهی هستند که در آنها مقادیر زیادی کلسیم موجود است که بانوان باردار در این دوران میتوانند در برنامه رژیم خام گیاهخواری خود استفاده نمایند.

فراهم کردن کلسیم ضروری بدن در رژیم غذایی خام خواری در دوران بارداری

فراهم کردن کلسیم ضروری بدن در رژیم غذایی خام خواری در دوران بارداری

فراهم کردن روی ضروری بدن در برنامه رژیم غذایی خام خواری در دوران بارداری

روی در رشد و همچنین تکامل جنین نقش بسزایی را ایفا می کند. برنج سبوس دار، ذرت، جوانه های غلات و همچنین مغزها از گیاهانی هستند که در آنها مقادیر زیادی روی موجود است.

اسید فولیک در برنامه غذایی خام خواری در دوران بارداری

حامیان این رژیم گیاه خواری هیچ نگرانی در خصوص فقدان این ویتامین در بدن ندارند زیرا در محصولات غذایی نظیر لوبیا چشم بلبلی، کلم بروکلی، مغزها و همچنین دانه ها اسید فولیک به مقدار زیادی یافت می شود.

اسید فولیک در برنامه غذایی خام خواری در دوران بارداری

اسید فولیک در برنامه غذایی خام خواری در دوران بارداری

اسیدهای چرب مورد نیاز در برنامه خام خواری در دوران بارداری

اسیدهای چرب در رشد و نمو و همچنین تکامل مغز و علاوه براین سیستم عصبی جنین در دوران بارداری نقش مهمی را ایفا می کند. اسیدهای چرب در تخم کتان، دانه ها، شاهدانه، مغزها و همچنین آووکادو یافت می شود.

علاوه براین جهت تامین ویتامین B در این دوره حساس بانوان گیاهخوار می توانند از جوانه ها، انواع مغزها و همچنین لوبیا سبز نیز استفاده نمایند. کلیه محصولات خوراکی نامبرده از منابع غذایی گیاهی هستند که بانوان باردار در رژیم غذایی خام گیاهخواری خود میتوانند از آن استفاده نمایند.

در این بین سوالی که برای اغلب افراد پیش می آید این است که به چه صورت میتوان رژیم خام گیاه خواری را آغاز نمایم؟

پیروی از این رژیم غذایی بستگی به خود فرد دارد. احتمال دارد این شیوه را تعیین نماید که در تقویم روانه خود زمانی را برای استارت رژیم خام گیاهخواری خود استارت می زنید، و یا شاید تصمیم بگیرید که یک نگرش گام به گامی را در نظر بگیرید.

شاید حذف کردن فرآورده های گوشتی قرمز در گام نخست اقدام مناسبی باشد و آنگاه مرغ و یا ماهی، همچنین احتمال دارد که مایل باشید به صورت یکباره تمامی محدودیت ها را آغاز نماید. شاید روزهای ویژه ی را در طی هفته تعیین نماید تا گیاهخواری خود را آغاز کنید، به عنوان مثال شنبه های بدون گوشت قرمزی را آغاز نماید. هنگامی که به رژیم فوق متعهد بودید آنگاه میتوانید بتدریج سایر روزهای دیگر را به بهره مندی از این رژیم خام خواری اضافه نماید.

در این بین سوالی که برای اغلب افراد پیش می آید این است که به چه صورت میتوان رژیم خام گیاه خواری را آغاز نمایم؟

در این بین سوالی که برای اغلب افراد پیش می آید این است که به چه صورت میتوان رژیم خام گیاه خواری را آغاز نمایم؟

بهتر است که در خصوص وسوسه های خوراکی پایبند باشیم

همانطور که اشاره کردیم انواع متعددی رژیم خام گیاهخواری وجود دارد، در صورتی که مایلید بنا به دلایل متعددی از برخی محصولات خوراکی خودداری نماید، احتمال دارد که در پی جایگزین های مناسبی جهت مقابله با وسوسه های خوراکی خود در فروشگاه باشید. میتوانید از ناگت مرغ، برگرهای سبزیجات و تمامی محصولات غذایی جایگزین مشابه گوشت را برای وعده های اصلی غذایی خود تعیین نماید.

بایستی به این نکته توجه کنید که بعضی از خوراکی های فرآوری شده در بازار موجود هستند که شاید مناسب ترین انتخاب جهت رفع گرسنگی دائمی شما به شمار می آیند. بهتر است که نگرش خود را بر روی محصولات غذایی که اجازه مصرف آن را در برنامه رژیم خام خواری نداریم نگذاریم و از سبزیجات تازه و همچنین شیوه های آشپزی نوین به همراه جایگزین های گوشت را انتخاب نمایم. در این برنامه ی غذایی شما طعم های تازه ی از سبزیجات را کشف می نماید که شاید به هیچ کدام از آنها علاقه ی نداشته باشید.

محصولات خوراکی موجود در مواد غذایی را تغییر دهید

شاید بتوانید اکثر مواد غذایی گیاهی مورد پسند خود را با ایجاد یک تغییر ساده با سایر سبزیجات دیگر میکس نماید و آن را در وعده ی اصلی غذایی خود استفاده کنید. اگر برنامه غذایی شما شامل آبگوشت حیوانی است بایستی آن را به آبگوشت سبزیجات تبدیل نماید

البته بدون طبخ و از طریق میکس کردن در مخلوط کن این امر را جایگزین نماید. فرآورده های غیر لبنی همچون سویا و بادام را جایگزین لبنیات چرب نماید. این تغییر در سبک مواد غذایی می تواند استارت مناسبی جهت پیروی از یک رژیم خام خواری مطلوب باشد.

محصولات خوراکی موجود در مواد غذایی را تغییر دهید

محصولات خوراکی موجود در مواد غذایی را تغییر دهید

توجه داشتن به برچسب محصولات غذایی

محصولات غذایی حیوانی شاید در تمامی مواد غذایی که تهیه می نماید موجود باشد به همین منظور توصیه می شود که کلیه برچسب های موجود در آن را با دقت مطالعه نماید و از محصولات حیوانی بکار برده شده در آن آشنا شوید زیرا این اقدام می تواند در آغاز رژیم خام خواری به شما کمک بسزایی نماید. چند نمونه از این محصولات شامل:

۱)  ژلاتین که برگرفته از کلاژن حیوانی است و اکثراً در خوراکی های فرآوری شده همچون مارشمالو، اسنک میوه و همچنین ژله موجود است.

۲)  عسل، این محصول طبیعی را حامیان رژیم وگان از مصرف آن خودداری می نمایند. این محصول خوراکی در اغلب مواد غذایی طبخ شده، اقلام زیبایی و همچنین چای های طعم دهنده یافت می شود.

کاسین یک نوع پروتئین است

۳)  کاسین یک نوع پروتئین است که از شیر گوسفند و یا گاو بدست می آید. در اغلب پنیرها و همچنین بعضی از پنیرهای مخصوص گیاهخواری و علاوه براین خوراکی های غیر لبنی نظیر کرم قهوه و پنیر سویا یافت می شود.

۴)  از دیگر فرآورده های جانبی بدست آمده از پنیر را میتوان به آب پنیر اشاره کرد که در بعضی از نان ها و همچنین شکلات ها یافت می شود.

کلیه موارد ذکر شده از محصولات خوراکی هستند که حامیان رژیم خام خواری جهت شروع این برنامه غذایی بایستی از مواد موجود در آن آگاهی داشته باشند و مواد غذایی گیاهی مناسب را جایگزین آنها نمایند. ممکن است این رژیم در ابتدا کمی سخت باشد اما با جایگزین کردن مواد گیاهی مناسب و اسیدهای چرب مورد نیاز در برنامه غذایی بتدریج به طعم و ترکیب آنها عادت می نماید.

میان وعده های مناسب گیاهخواران

درصورتیکه در میان وعده های اساسی با گرسنگی شدیدی همراه هستید میتوانید محصولات خوراکی که در زیر به آن اشاره می نمایم را جایگزین میان وعده های خود نماید که عبارتند از:

۱)    میوه های تازه قطع شده ۲) پاپ کورن ۳) سبزیجات و هوموس ۴) آجیل ۵) نخود سرخ شده ۶) پودینگ چیا ۷) میوه های خشک ۸) مافین خانگی

هستند، که حامیان رژیم غذایی خام خواری می توانند به مقدار کافی آنها را به عنوان یک میان وعده سالم استفاده نمایند.

میان وعده های مناسب گیاهخواران

میان وعده های مناسب گیاهخواران

سوالات رایج در خصوص رژیم خام خواری ۱۵ روزه

یکی از سوالات رایج در مورد رژیم خام گیاهخواری به این موضوع اختصاص دارد که آیا میتوان از این رژیم در دراز مدت استفاده نمایم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم استفاده از این رژیم غذایی در یک دوره ی کوتاه پانزده روزه می تواند تاثیرات مثبتی را بر روی سلامتی فرد ایجاد نماید اما اگر این برنامه ی غذایی برای مدت طولانی ادامه داشته باشد سبب بروز مشکلات متعددی بر روی سلامتی حامیان این رژیم غذایی می شود. بطور کلی رژیم غذایی خام خواری سبب جلوگیری از دریافت میزان کافی کالری و همچنین پروتئین و بعضی از ویتامین ها و اضافه بر آن مواد مغذی معدنی به بدن میشود.

بعضی از افراد نمی توانند از طریق این برنامه غذایی کالری مورد نیاز را دریافت نمایند به همین منظور سلامتی آنها بیشتر در معرض خطر است. در مواردی که از مکمل های دریافتی مورد نیاز استفاده نکنید با افت ذخیره مواد معدنی و همچنین ویتامین ها در بدن، با مشکلات متعددی همراه خواهید شد.

با استفاده از محصولات خوراکی خام ریسک بروز به مسمومیت های غذایی نیز به مراتب افزایش می یابد، به خصوص در صورتی که تخم مرغ، لبنیات خام و یا گوشت در برنامه رژیم غذایی این افراد لحاظ شده باشد.

افرادی که به تازگی این رژیم را آغاز کرده اند تعیین محصولات غذایی تا حد زیادی برای آنها محدود گردیده و صرف نظر از استفاده خوراکی های پخته شده سبب می گردد که آنها در جمع های دوستانه با مشکلات زیادی روبرو شوند. در مجموع باید بیان کنیم که رژیم فوق می تواند سبب از دست دادن وزن و همچنین بهبود بعضی از مشخصه های سلامتی همچون چربی خون در فرد شود.

آیا امکان استفاده از رژیم خام خواری نیز در دوران بارداری امکان پذیر است؟

مصرف بیش از حد سبزیجات تازه و میوه ها، توجه داشتن از مقدار آب بدن و همچنین استفاده منظم از محصولات خوراکی می تواند گام های اثربخشی جهت سلامتی فرد شناخته شود.

متخصصین زنان و زایمان به بانوان باردار توصیه می کنند که در ماه آخر بارداری تان حتماً از رژیم خام خواری استفاده نماید. سلول های موجود در بدن مسئول هر یک از کارکردهای بدنی هستند، به منظور راندمان مناسب تر سلول ها به شکرهای مخصوص و همچنین آنزیم های نیاز دارید.

به همین منظور حرارت بیشتر از چهل درجه سانتیگراد مواد غذایی، بر روی ساختار شیمیایی آنها تغییراتی را ایجاد می کند و بسیاری از مزیت های آنزیم ها و همچنین مواد قندی که در ساختار اولیه و به صورت طبیعی نیز موجود هستند را به تدریج از بین می برد و در نتیجه هضم آنها را سخت تر میکند. جذب کلیه مواد مغذی در تغذیه به خصوص در دوران بارداری و یا زایمان دارای اهمیت بسزایی است، زیرا شما در این دوره حساس به توان بیشتری نیاز دارید.

مواد غذایی مجازی که حامیان رژیم خام خواری می تواند از آن استفاده نمایند را نام ببرید؟

خام گیاهخواران در برنامه رژیم غذایی خود بایستی محصولات خوراکی دیگری را جایگزین مواد حیوانی و مواد غذایی پخته شده نمایند از این رو محصولات گیاهی مناسب که افراد می توانند در این دوران استفاده نمایند را متذکر می شویم:

۱)  سویا، توفو و همچنین فرآورده های گیاهی ۲) انواع متعدد حبوبات ۳) کره های گیاهی و همچنین آجیل ۴) ویتامین B12 و مکمل های کلسیم ۵) سبزیجات تازه و میوه ۶) دانه های کامل غلات ۷) اسپیرولینا، جلبک و همچنین کلرلا که سرشار از ید هستند.

از محصولات غذایی به شمار می آیند که حامیان این رژیم غذایی مجاز به صرف آن هستند.

فواید رژیم غذایی خام گیاهخواری را نام ببرید؟

این رژیم دارای مزیت های متعددی من جمله:

۱)  محافظت از پوست ۲) کاهش وزن ۳) تنظیم میزان گلوکز خون ۴) پیشگیری از بروز انواع سرطان ها ۵) بالا بردن سلامت قلب  ۶) سلامت استخوان ها ۷) افزایش طول عمر ۸) بهبود راندمان متابولیسم بدن

از مزیت های رژیم غذایی خام خواری به شمار می آید.

فواید رژیم غذایی خام گیاهخواری را نام ببرید؟

فواید رژیم غذایی خام گیاهخواری را نام ببرید؟

نتیجه گیری

در حال حاضر رژیم خام خواری جزء رژیم های محسوب می شوند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. حامیان این رژیم با پیروی از دستورالعمل های غذایی مخصوص در این دوران میتواند در یک بازه زمانی کوتاه علاوه بر کاهش وزن سریع از فواید موجود در این رژیم نیز بهره مند شوند.

البته بایستی متذکر شویم که در این بین افرادی نیز هستند که مجاز به استفاده از این رژیم غذایی نیستند و باید به منظور کاهش وزن خود از رژیم های لاغری دیگری استفاده نمایند.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید