رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

برای تقویت پوست چی بخوریم
برای تقویت پوست چی بخوریم
2021/05/20
رژیم فستینگ چیست
رژیم فستینگ چیست
2021/05/23
رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

با ما همراه شوید تا بیشتر با رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال آشنا شوید.

در این مقاله سعی داریم درخصوص رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال مطالب جامع و کاملی را برای شما ارائه نمایم. همچنین درخصوص راهکارهای مناسب رژیم لاغری در این سن، نکات مهم و دستورالعمل های پزشکی که میتواند به کاهش وزن بانوان کمک بسزایی نماید اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرارمی دهیم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

راهکارهای مناسب برای رژیم لاغری در بانوان بالای سنین چهل سال را نام ببرید؟

چه نکاتی را بانوان بالای چهل سال به منظور از دست دادن وزن بایستی از آن پیروی نمایند؟

بهترین رژیم لاغری چیست؟

مشخصه های رژیم لاغری مناسب را نام ببرید؟

توصیه های کلیدی درخصوص تغذیه سالم را ذکر نماید؟

نکات کلیدی که در کاهش وزن بانوان در این سنین اثرگذار است را بیان نماید؟

کاربرد هرم غذایی در رژیم لاغری چیست؟

شیوه های پیشگیری از اضافه وزن بالا در دوران یائسگی را نام ببرید؟

مناسب ترین موادغذایی که بانوان در این سنین میتوانند از آن استفاده نمایند را ذکر کنید؟

نمونه ی از رژیم غذایی مناسب و سالم برای بانوان بالای چهل سال را بیان نماید؟

 

رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

با بالارفتن سن در بانوان و ورود به سن چهل سالگی بتدریج سرعت و پروسه متابولیسم بدن روند نزولی پیدا می کند که این امر سبب میگردد اندوخته شدن چربی مخصوصاً در بانوان در ناحیه پهلو و یا شکم به مراتب بیشتر شود. در حقیقت بایستی متذکر شویم که از دست دادن وزن در بانوان میانسال پس از چهل سالگی به سختی صورت می گیرد که احتیاج به اراده بسیار و همچنین برنامه رژیم غذایی مناسب دارد. در زیر شیوه ها و همچنین راهکارهای مناسب رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال را ارائه می دهیم:

رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

شروع تمرینات ورزشی کاهش وزن

از بارزترین مغایرت های کاهش وزن بانوان میانسال با رده سنی جوانی در این است که بدن آنها با سوخت و ساز پایینی تری همراه است و به منظور از دست دادن کالری مازاد بایستی زمان زیادتری را به این امر اختصاص دهند.

دقیقاً با آغاز ورود به سن سی سالگی هر پنج سال بخشی از توده های عضلانی موجود در بدن بانوان تحلیل و توده های چربی جایگزین آن میشود. هنگامی که شما به انجام تمرینات کاهش وزن می پردازید، میتوانید کالری بیشتری را از دست دهید و از سوی تجزیه بافت های عضلانی و همچنین روند پیری نیز پیشگیری نماید.

یادداشت کالری مصرفی در طی روز

یکی از مناسب ترین شیوه ها جهت کاهش وزن سریع، سالم و رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال این است که کالری هر موادغذایی که مصرف می نماید را یادداشت نماید. محاسبه میزان کالری دریافتی در طی روز این امکان را برای شما فراهم می کند تا علل افزایش وزن و همچنین پیشگیری از تقلیل وزن خود را دریابید.

پژوهش های صورت گرفته حاکی از آن است که اشخاصی که مرتباً کالری های دریافتی در طی روز را یادداشت می نمایند تا حدود پنجاه درصد بیشتر از افراد دیگر با کاهش وزن همراه می شوند که این امر میتواند نتایج اثربخشی را در داشتن وزن ایده آل برای آنها به همراه داشته باشد.

پیاده روی منظم

پیاده روی منظم روزانه بایستی بخشی از برنامه های دائمی بانوان بالای رده سنی چهل سال باشد. این امر نخستین گام به منظور دستیابی به وزن طبیعی و همچنین برخورداری از بدنی سالم است.

به هر میزان که از تحرک مضاعفی برخوردار باشید، به مراتب کالری بیشتری را از دست میدهید و در نتیجه کاهش وزن سریع را برای خود به ارمغان می آورید. از سوی پژوهش های صورت گرفته حاکی از آن است که پیاده روی و همچنین انجام فعالیتهای ورزشی منظم میتواند خطر بروز ابتلا به پوکی استخوان را در بانوان تا حد زیادی کاهش دهد و در نتیجه به صحت بدن و همچنین افت وزن کمک بسزایی نماید.

پیاده روی منظم

پیاده روی منظم

مصرف امگا ۳

موادغذایی مملو از امگا سه در لاغری سریع و همچنین تقلیل وزن در بانوان رده سنی بالای چهل سال نقش بسزایی را ایفا می نماید. پژوهش های که برروی اضافه وزن و ارتباط امگا سه انجام شده است بیانگر این است که محصولات غذایی دربردارنده امگا سه در از دست دادن وزن و محافظت آن نقش مهمی دارد.

از سوی استفاده از این ماده سبب پیشگیری از گرسنگی در بدن فرد میشود و مزیت های فوق العاده ی به منظور تندرستی و صحت بانوان بالای رده سنی چهل سال دارد و نشانه های مرتبط به یائسگی را تا حد زیادی کاهش میدهد. از اصلی ترین محصولات غذایی دربردارنده امگا سه که مناسب رژیم لاغری برای زنان چهل سال است را میتوان به:

تخم کتان ۲) آواکادو و همچنین روغن آن ۳) آجیل ۴) مغزها ۵) ماهی های پرچرب اشاره کرد.

پیشنهاد میکنیم از پست تجربه شخصی رژیم لاغری دیدن کنید.

مصرف بیش از حد فیبر

تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوره میانسالی میتواند سبب بروز تجمع چربی های انباشته در ناحیه پهلو و شکم در بانوان شود. اما با استفاده از فیبر بسیار در برنامه رژیم غذایی میتوانید به راحتی وزن قابل توجهی را از دست دهید و در لاغری ناحیه شکم و همچنین پهلوها موفق شوید.

مطالعات بیانگر این است که استفاده فیبر در طی دو ماه میتواند به شکل چشمگیری برروی تقلیل وزن در بانوان رده سنی بالای چهل سال اثرگذار باشد. از سوی استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر علاوه بر حذف نفخ شکم، کمک بسیاری به اختلالات گوارشی مربوط به تغییرات هورمونی می کند که مزیت های بی همتایی را برای بدن فرد ایجاد می کند.

مصرف بیش از حد فیبر

مصرف بیش از حد فیبر

کاهش مصرف شیرینی جات

با کاهش مصرف انواع مواد غذایی حاوی شیرینی جات شما میتوانید گام بزرگی در تقلیل وزن بردارید. براساس مطالعات انجام شده محققین به این نتیجه دست یافتند که میان استفاده از محصولات شیرین کننده مصنوعی و همچنین افزایش اضافه وزن و تجمع چربی های انباشته در نواحی شکم، رابطه مستقیمی وجود دارد و خط زدن شیرینی جات از برنامه رژیم غذایی لاغری میتواند کمک بسزایی در افت وزن بانوان میانسال ایجاد کند.

در هفته یک روز را به تمرینات مرتبط به اندام های پایین تنه اختصاص دهید

فقط کافیست با افزودن یک روز در هفته به انجام تمرینات ورزشی پایین تنه به تمرینات ورزشی تا حد زیادی به از دست دادن کالری و همچنین تقلیل وزن در سن چهل سالگی کمک بسزایی نماید. محققان به این نتیجه دست یافته اند که افرادی که به دنبال رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال هستند و یک روز در هفته را به این تمرینات اختصاص می دهند، آسان تر از افراد دیگر در از دست دادن وزن موفق هستند و قادر خواهند بود که قدرت عضلانی مضاعفی را در این راستا کسب نمایند.

در هفته یک روز را به تمرینات مرتبط به اندام های پایین تنه اختصاص دهید

در هفته یک روز را به تمرینات مرتبط به اندام های پایین تنه اختصاص دهید

شنا کنید

از مناسب ترین اموری که میتواند در سن چهل سالگی حفظ سلامتی بانوان کمک بسزایی نماید شنا کردن است. شنا کردن منظم اضافه بر کاهش وزن نقش اساسی را در قدرت عضلانی به همراه دارد و در مقابل دیگر فعالیتهای ورزشی نیز صدمات کمتری را به بدن فرد وارد می نماید.

پیروی از برنامه رژیم غذایی مشخص

رعایت کردن از یک برنامه رژیم غذایی معین و مصرف موادغذایی در یک بازه زمانی مشخص میتواند در این راستا به شما کمک شایانی نماید تا از این طریق از مصرف محصولات غذایی نامرغوب و یا فرآوری شده در بین روز خودداری نماید و در نتیجه با حس گرسنگی کمتری نیز مواجه شوید.

نوشیدن چای سبز

از دیگر شیوه های مناسب در تقلیل وزن در بانوان میانسال که دارای شاخص توده بدنی بالایی هستند میتوان به مصرف چای سبز در برنامه رژیم غذایی آنها اشاره کرد. متخصصین تغذیه به این نتیجه دست یافتند که مصرف چای سبز در طی روز دوازده درصد متابولیسم چربی را در طی یکسال در بدن به مراتب افزایش میدهد و از سوی انرژی مضاعفی را برای فرد به ارمغان می آورد.

نوشیدن چای سبز

نوشیدن چای سبز

افزایش مصرف کلسیم

درصورتیکه مایلید میزان متابولیسم بدن خود را بعد از ورود به سن چهل سالگی بیشتر نماید، لازم است که در طی روز از کلسیم بیشتری در برنامه غذایی خود استفاده نماید. پژوهش ها حاکی از آن است که بانوان دارای اضافه وزن بالا که از کلسیم زیادتری استفاده می نمایند و همچنین روزانه سه وعده ماست و یا سایر موادغذایی دربردارنده کلسیم را مصرف می نمایند، می توانند در طی یکسال به آسانی تقریباً در حدود پنج کیلوگرم از وزن اضافی خود را بتدریج از دست دهند. علاوه براین از سوی دیگر استفاده از کلسیم به بالابردن توانایی استخوان ها و همچنین پیشگیری از پوکی و یا شکستگی استخوان در رده سنی بالا نیز کمک بسزایی می نماید.

مصرف موادغذایی ارگانیک

یک رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال مناسب این است که این گروه از افراد بایستی از موادغذایی طبیعی و همچنین ارگانیک در برنامه رژیم غذایی خود استفاده نمایند. محصولات غیرارگانیک با افزودن سموم متعدد به گیاهان سبب ایجاد تغییر میزان هورمون تیروئید در بدن فرد می گردند و در نتیجه با بروز اختلالات تیروئید سبب افزایش وزن در فرد میشوند.

استفاده از غلات کامل در بردارنده سبوس

تغذیه بانوان در سن چهل سالگی به توجه بسیاری نیاز دارد. استفاده از کربوهیدرات های پالایش شده تنها سبب بروز اضافه وزن و همچنین افزایش گلوکز خون در بدن فرد میشود. لازم است که این بانوان از این پس از محصولات غذایی سبوس دار استفاده نمایند تا با مصرف آن به افزایش تندرستی و پروسه لاغری سریع کمک بسزایی نماید.

مصرف آب بسیار

نوشیدن آب بسیار در طی روز راهکاری مناسب به منظور کاهش وزن در بانوان میانسال است. پژوهشی که در سال دوهزار و شانزده میلادی صورت گرفت حاکی از آن است که اشخاصی که در طی روز از آب بیشتری استفاده می نمایند، با حس گرسنگی کمتری همراه خواهند بود و در نتیجه به آسانی وزن قابل توجهی را از دست میدهند.

مصرف آب بسیار

مصرف آب بسیار

خواب کافی

از بزرگترین خوشی های زندگی که به شکل شگفت انگیزی برروی کاهش وزن سریع و همچنین اصولی اثرگذار است را میتوان به هشت ساعت خواب کافی در طی روز اشاره کرد. نتایجی که در طی شانزده سال برروی بالغ بر شش هزار خانم صورت گرفت حاکی از آن است که، بانوانی که زیر پنج ساعت در روز را استراحت می کنند تا حدود پانزده درصد از بانوان دیگر با اضافه وزن همراه می شوند. البته بایستی متذکر شویم که خواب کافی از بروز زوال عقل و همچنین آلزایمر در بانوان نیز پیشگیری می نماید.

تمامی راهکارهای بیان شده از مواردی است که در رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال مثمرثمر است، که پیروی از آن می تواند در یک بازه زمانی مشخص با وزن آیده ال و نرمالی نیز همراه گردد.

کاهش وزن بانوان بالای چهل سال

بانوانی که وارد دهه چهارم از زندگی خود شده اند، شاید به این نکته پی برده اند که بالا رفتن وزن به راحتی و همچنین تقلیل وزن نیز در آنها به سختی صورت می گیرد به همین دلیل است که متخصصین تغذیه به تمامی بیماران مخصوصاً به بانوان رده سنی بالای چهل سال توصیه می نمایند که از یک برنامه رژیم غذایی مناسب پیروی نمایند.

تغییر در سبک زندگی، فعالیت های ورزشی، رژیم غذایی کم کالری، تغییر در عادات غذایی و همچنین هورمون ها و علاوه بر این وضعیت ذخیره سازی توده های چربی از سوی بدن، تماماً نقش اساسی را در کاهش وزن و تغییرات بدن برعهده دارند. به این ترتیب بیان چند نکته و متدهای ساده به منظور کاهش وزن در این رده سنی بانوان کمک شایانی به شما می کند که عبارتند از:

کاهش وزن بانوان بالای چهل سال

کاهش وزن بانوان بالای چهل سال

مصرف میوه و سبزیجات

یکی از مناسب ترین متدهای تقلیل وزن برای بانوان رده سنی چهل سال، استفاده از سبزیجات و همچنین میوه های تازه است. به این صورت که بهتر است در هر وعده غذایی، تقریباً پنجاه درصد از بشقاب خود را به سبزیجات و میوه های دارای فیبر مناسب و گلوکز پایین اختصاص دهید.

درصورتیکه به منظور از دست دادن وزن فردی مصمم هستید بایستی در خود علاقه به مصرف موادمغذی را افزایش دهید و همچنین از محصولات لبنی، حبوبات و همچنین چربی و کالری گوشت کمتری در برنامه رژیم غذایی خود استفاده نماید. بهتر است بدانید میوه های تازه همچون سیب و یا انواع مختلف توت ها نیز به عنوان میان وعده هایی با گلوکز و همچنین چربی بسیار بالایی به شمار می آیند که بایستی در مصرف آنها دقت نماید.

مصرف صبحانه

از دست دادن وزن فاقد از یک صبحانه کامل میسر نیست. به منظور از دست دادن وزن بایستی شما یک وعده صبحانه کاملی را در ابتدای روز میل نماید. متخصصین تغذیه یک صبحانه سالم همچون جو دوسر و یا نان های حاوی گندم را همراه با میوه مناسب ترین وعده پیشنهاد می نمایند.

وعده صبحانه به کاهش گرسنگی صبحگاهی در افراد کمک شایانی می نماید. علاوه براین بایستی متذکر شد که استفاده از میان وعده های کم کالری و کوچک در طی روز سبب کنترل اشتهای کاذب در شما نیز می شود.

در ادامه باید بیان کرد که اگر به دنبال کم شدن وزن سریع هستید و به مصرف این وعده اصلی اهمیت نمی دهید، گرسنگی صبحگاهی سبب می شود که شما در طی روز از موادغذایی فرآوری شده و ناسالم استفاده نماید و یا وعده ناهار را بیش از اندازه نیاز مصرفی در طول روز استفاده نماید که این عامل نه تنها سبب کاهش وزن شما میشود بلکه در افزایش وزن شما و چربی های ناحیه شکم نیز دخیل است.

مصرف صبحانه

مصرف صبحانه

در وعده شام از موادغذایی کمتری استفاده نماید

بدرستی اگر تقلیل وزن از شام برای شما مهمتر است، بایستی بتوانید در وعده شام از موادغذایی کمتری نیز مصرف نماید و در پایان شب نیز از هیچ خوراکی دیگری استفاده نکنید. درصورتیکه شما بیشترین کالری مصرفی روزانه خود را در وعده ناهار دریافت نموده اید البته قبل از ساعت سه عصر، احتمال دارد وزن بیشتری را بتدریج از دست دهید تا اینکه غذایی پرکالری سنگین تری را غیر از ساعت مشخص مصرف کرده باشید. البته لازم به ذکر است که مهمترین مورد غذایی است که شما به عنوان وعده های اصلی مصرف می نماید نه زمان آن که در کاهش وزن شما نقش مهمی را ایفا می کند.

طبخ سالم موادغذایی

طبخ موادغذایی به شکل سالم از مهم ترین نکات به منظور تقلیل وزن در رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال است. بخش اعظمی از چربی و همچنین کالری مازاد از شیوه طبخ شما حاصل می شود که بایستی موادغذایی را سالم آماده نماید کبابی کردن آنها را جایگزین سرخ کردن موادغذایی در کره و یا روغن های اشباع شده نماید. این گروه از بانوان بایستی از محصولات غذایی سرخ شده و یا دارای سس فراوان از برنامه رژیم غذایی خود خودداری نمایند.

نکته حائز اهمیت وجود موادغذایی فست فودی و همچنین آماده است. کاهش وزن با مصرف مواد غذایی پرکالری و چرب امکانپذیر نخواهد بود، و اگر در پی از دست دادن وزن به منظور جلوگیری از بروز بیماریهای متعدد هستید بهتر است که از مصرف این موادغذایی خودداری نماید.

طبخ سالم موادغذایی

طبخ سالم موادغذایی

توجه نمودن به شرایط مصرف موادغذایی

تنها موادغذایی سالم و مناسب و اینکه کالری پایین تری را مصرف نمودن به تقلیل وزن منجر نمی گردد، بلکه شرایط مصرف موادغذایی هم نقش پررنگی در از دست دادن وزن ایفا می کند. زمانیکه شما به کار و یا کودکان و زندگی مشغول هستید، شاید وسوسه شوید در مسیر برای رفع گرسنگی غذا میل نماید و یا چندین کار را به طور همزمان با هم انجام دهید که از نظر متخصصین این امر سبب افزایش وزن شما میشود.

درصورتیکه این گروه از بانوان به شرایط مصرف موادغذایی خود توجهی ندارند، احتمال دارد که بیشتر دستخوش افزایش وزن و یا پرخوری قرار بگیرند و از همه مهمتر سریعتر با حس گرسنگی نیز همراه شوند. بهتر است به منظور مصرف موادغذایی در کمال آرامش بنشینید و به موادغذایی رنگارنگی که در ظرف شما چیده شده است توجه نماید، این امر سبب میگردد که ذهن شما درک نماید که چه زمانی شما به مقدار قابل توجهی موادغذایی را میل کرده اید و همچنین از مصرف بیش از اندازه آن خودداری نماید.

کاهش مصرف کالری دریافتی

با بالا رفتن سن در بانوان، شما به انجام فعالیتهای بدنی تمایل کمتری پیدا می نماید و احتمال دارد که صدها کالری پایین تر از آن چیزی که بدن شما در طی روز به آن نیاز دارد را مصرف نماید. برای لاغری، شاید شما نسبت به گذشته کالری کمتری را مصرف نماید که همانطور که توضیح دادیم بهترین کار یادداشت کردن کالری مصرفی است که میتواند در کاهش وزن شما نقش مهمی را ایفا کند.

کاهش مصرف کالری دریافتی

کاهش مصرف کالری دریافتی

پرهیز از مصرف نوشابه

نکته مهم دیگری که در رژیم لاغری برای بانوان بالای چهل سال بایستی متذکر شویم پرهیز از مصرف نوشابه است. درصورتیکه چای شیرین شده، قهوه، الکل و یا نوشیدنی های انرژی زا را مصرف می نماید بهتر است که آب و یا سایر نوشیدنی های را که فاقد کالری هستند را جایگزین آنها نماید تا بتوانید در از دست دادن وزن موفق باشید. نوشیدنی های نامبرده دارای بخش زیادی از شکرهای غیراستاندارد هستند که با مصرف مکرر شما علاوه بر افزایش بروز ابتلا به دیابت نوع دو با افزایش وزن نیز همراه است.

براساس مطالعات صورت گرفته پرهیز از این نوشیدنی ها در برنامه رژیم غذایی لاغری شما بانوان عزیز میتواند تا حد زیادی در کاهش وزن تاثیرگذار باشد و در کوتاهترین زمان با کاهش وزن قابل توجهی نیز همراه شوید.

تمرینات ورزشی منظم

امروزه به علت مشاغل پشت میز نشینی، تردد و همچنین فعالیت های خانوادگی اغلب افراد زمان کمتری برای انجام تمرینات ورزشی در طی روز دارند که همین امر سبب افزایش وزن در بانوان با ورود به رده سنی چهل سال شده است.

بنابراین انجام تمرینات ورزشی به منظور حفظ سلامتی عمومی و همچنین تقلیل وزن امری مهم به حساب می آید که مستلزم دو بار در هفته همچون تمریناتی نظیر پیاده روی و یا کارهای سبک باغبانی که از فعالیتهای متوسط به شمار می آید است. بهتر است که این فعالیتهای بدنی را اولویت روزانه خود قرار دهید تا بتوانید از نتایج آن بهرمند شوید.

تمرینات ورزشی منظم

تمرینات ورزشی منظم

عضله بسازید

به طور معمول همه افراد، مخصوصاً بانوان بعد از دوره یائسگی، با ورود به سن چهل سالگی عضله های خود را بتدریج از دست میدهند، به این علت که عضله ها کالری دریافتی را به مراتب بیشتر از چربی در بدن می سوزانند. این مسئله میتواند سرعت سوخت و ساز را در شما تا حد زیادی کاهش دهد و در نتیجه تقلیل وزن را کمی سخت تر نماید.

انجام تمرینات قدرتی نظیر دمبل زدن و یا فعالیتهای مرتبط به وزن بدن همچون بلندشدن و یا نشستن دوبار در هفته به فرد کمک میکند تا بهتر بتوانید در حفظ عضله های بدن موفق باشید.

دوری از استرس و اضطراب

استرس و اضطراب سبب می گردد که شما به غذاهای فرآوری شده و ناسالم بیشتری روی آورید که در نتیجه این تقلیل وزن را برای این گروه از بانوان به سختی همراه می سازد. بانوان بالای چهل سال با انجام تمریناتی همچون مدیتیشن، یوگا، پیاده روی، نفس عمیق و همچنین مطالعه کردن بهترین کتاب های آموزشی و آرامش بخش میتواند در کاهش میزان استرس کمک شایانی نماید. بطورکلی شیوه های از بین بردن اضطراب و استرس در هر فرد متغیر است، بنابراین شیوه های کاهش اضطراب و استرس را در وجود خود بیابید و جهت پیشگیری از بیمارهای مرتبط با این عارضه اقدامات لازم را انجام دهید.

بررسی غده تیروئید

درصورتیکه شما از یک برنامه غذایی سالم و همچنین فعالیتهای ورزشی منظم استفاده می نماید اما در از دست دادن وزن ناکام بوده اید، بهتر است که تحت نظر یک پزشک متخصص غدد معاینات لازم را انجام دهید. این مشکل برای پنج درصد از افراد رخ میدهد و در بانوان و همچنین اشخاص رده سنی بالای شصت سال نیز متداول تر است.

اضافه بر افزایش وزن افرادی که با مشکل غده تیروئید همراه هستند احتمال دارد که با درد عضلات، خستگی مفرط، مفاصل و یا افسردگی نیز همراه شوند که با مصرف دارو میتوانند این مشکل را برطرف نمایند. بنابراین به این گروه از بانوان توصیه میشود که به صورت منظم با انجام چکاپ ماهانه و آزمایشات لازم غده تیروئید، مشکلات این هورمون را مورد بررسی و ارزیابی قراردهند.

بررسی غده تیروئید

بررسی غده تیروئید

توصیه های تغذیه جهت بانوان رده سنی چهل سال

اگر شما بانوی هستید که کم کم وارد دهه چهارم زندگی خود میشوید، بایستی اندکی در برنامه رژیم غذایی خود تغییراتی را ایجاد نماید،به دلیل اینکه شما در شرایطی هستید که دیگر همانند گذشته قادر نخواهید بود که از رژیم برنامه غذایی خود استفاده نماید.

اضافه بر اینکه شما با افزایش وزن همراه می شوید احتیاجات شما به مواد غذایی نیز با کمی تغییرات همراه است، به عبارتی بایستی بعضی از خوراکی ها را همچون لبنیات کم چرب را در هر وعده اصلی غذایی خود استفاده نماید و بعضی دیگر مانند چربی ها و همچنین سرخ کردنی ها را نیز از برنامه غذایی خود حذف نماید. یکی از اصلی ترین تغییراتی که بایستی در برنامه رژیم غذایی خود اعمال نماید کاهش کالری دریافتی است:

با بالا رفتن سن میزان سوخت و ساز بدن نیز تا حد زیادی کاهش می یابد

به عبارتی با بالا رفتن سن میزان سوخت و ساز بدن نیز تا حد زیادی کاهش می یابد. به منظور اینکه وزن خود را تثبیت نماید بهتر است که در طی روز بین پنجاه تا صد کالری موادغذایی کمتری را مصرف نماید. به عبارتی درصورتیکه در سن سی سالگی، هزار و هفتصد کالری در طی روز استفاده می نماید، بهتر است با ورود به چهل سالگی میزان کالری دریافتی را به هزار و ششصد کالری روزانه برسانید تا در کنار انجام فعالیت های ورزشی از وزن نرمال و طبیعی برخوردار باشید. حفظ وزن استاندارد از اصلی ترین مواردی است که اشخاص به منظور حفظ تندرستی بیشتر بایستی از آن پیروی نمایند.

در ادامه باید متذکر شویم که فقط کافیست از خوراکی های دربردارنده گلوکز که شیرینی کمتری را نیز در بردارند، از برنامه رژیم غذایی خود دور نمایم. اکثر موادغذایی فرآیند شده که از نظر شما فاقد شیرینی هستند همچون سس، ماکارونی، دسرها، شیرینی جات و نان حاوی مقادیر زیادی گلوکز هستند. به این ترتیب لازم است که پیش از خرید محصولات غذایی به برچسب حک شده برروی آنها توجه نماید تا از درصد قند کمتر و یا فاقد از قند برخوردار باشند.

این محصولات علاوه بر دریافت کالری کمتر سبب می گردد که حس چشایی را در شما حساس تر نموده و مقادیر بسیار کم شیرینی جات را نیز درک نماید و در نهایت به منظور حس رضایتمندی با دریافت کمتر کالری حس خوشنودی مضاعفی را به همراه داشته باشید.

با بالا رفتن سن میزان سوخت و ساز بدن نیز تا حد زیادی کاهش می یابد

با بالا رفتن سن میزان سوخت و ساز بدن نیز تا حد زیادی کاهش می یابد

نکات کلیدی جهت تقلیل وزن در زنان بالای چهل سال

همانطور که اشاره کردیم از دست دادن وزن برای همه افراد امری بسیار سخت و دشوار است، اما در این رده سنی نیز با دشواری های خود همراه است، به دلیل اینکه بایستی تمامی شرایط ادامه حیات سالم مورد ارزیابی و بررسی بیشتر قرار گیرد. به منظور داشتن وزنی مناسب با رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال اضافه بر برنامه ریزی، هوشمندانه ترین تمرینات ورزشی و همچنین از مناسب ترین موادغذایی حاوی موادمغذی اساسی استفاده نماید تا بدن خود را قوی و جوان حفظ نماید.

شما با پیروی از رهنمودها و همچنین نکات مرتبط با رژیم غذایی میتوانید در سن چهل سالگی به اندامی مناسب که لیاقت آن را دارید دست یابید. به این ترتیب از نکات هوشمندانه که در این راستا میتواند به شما کمک بسزایی نماید میتوان به:

مراجعه به پزشک

با افزایش سن و وارد شدن به چهل سالگی، تقلیل وزن در بانوان میتواند نقش اساسی در صحت و تندرستی کلی و همچنین قدرت شما به منظور دستیابی به سنین بیشتر و عمر مفید ایفا نماید. زمانیکه جهت چکاپ سالانه و اینکه قبل از رژیم غذایی مناسب به پزشک متخصص مراجعه می نماید، لازم است با وی مشورت نماید و در خصوص اینکه آیا از دست دادن وزن سبب بهبود روند پروسه وضعیت تندرستی شما میشود نیز گفتگو نماید.

طبق نظر متخصصین تقلیل وزن میتواند خطر ابتلا به بیماریهای مرتبط با اضافه وزن بالا را تا حد زیادی کاهش دهد و یا سبب گردد که تا حد زیادی استفاده از برخی داروها را نیز متوقف نماید. دستیابی به این داده های کلی سبب می گردد که شرایط سخت و چالش برانگیز در طی پروسه از دست دادن وزن، انگیزه مضاعفی را در شما ایجاد نماید.

مراجعه به پزشک

مراجعه به پزشک

پیشگیری از بالا رفتن وزن در دوران یائسگی

اغلب بانوان قبل از یائسگی، در طی آن و در بعضی مواقع تا مدت ها بعد از آن با از دست دادن وزن با مشکلاتی همراه هستند. در بعضی موارد بالا رفتن وزن در این مدت با تغییرات هورمونی شما نیز در ارتباط است. اما گاهی اضافه بر ایجاد تغییرات هورمونی، تغییر پروسه سبک زندگی بر افزایش وزن شما اثرگذار خواهد بود.

به عنوان مثال، بعد از ازدواج فرزندان و مستقل شدن آنها، بانوان دیگر همچون گذشته از توانایی بسیار برخوردار نیستند و حتی فعالیت های فیزیکی نظیر خرید موادغذایی مورد نیاز منزل و یا جابجایی لوازم منزل و دیگر امور را قادر به انجام آن نیستند. به این ترتیب این گروه از بانوان بایستی برروی شیوه زندگی خود نظارت بیشتری داشته باشند تا بتواند برروی از دست دادن وزن در این دوره موفق باشند.

کسب اعتماد به نفس مجدد

برخی از بانوان اذعان می دارند که با ورود به دهه چهارم زندگی خود با تمایلات جنسی بسیاری همراه هستند. اغلب بانوان در طی این دوره از زندگی موفقیت حرفه ای، اعتماد به نفس و همچنین حس جذابیت بسیاری را تجربه می نمایند.

اگر در این مدت سعی می کنید که در پی تغییرات کلی در ظاهر بدن خود باشید و یا با کاهش وزن بسیاری نیز همراه شوید، جاذبه جنسی و همچنین بالا بردن اعتماد به نفس میتواند در این راستا به شما کمک بسزایی نماید تا از این طریق شما سریع تر به اهداف خود در زندگی دست یابید.

ممکن است احساس کنید که بعد از رژیم گرفتن و همچنین تقلیل وزن، حس بهتری درباره خود پیدا نماید، اما در حقیقت اگر قبل از تقلیل وزن حس بهتری بسته به وجود خود داشته باشید، قدرت بیشتری به منظور مدیریت برروی تغییرات شیوه زندگی جهت از دست دادن وزن به همراه خواهید داشت.

کسب اعتماد به نفس مجدد

کسب اعتماد به نفس مجدد

تعیین اهداف مشخص

در این مدت دیگر همانند گذشته نمی توانید از برنامه رژیم غذایی سخت و شدید به منظور تقلیل وزن سریع استفاده نماید، زیرا خودتان بهتر از همه می دانید که بایستی جهت آسایش، سلامتی، حفظ وزن و همچنین تقلیل وزن در دراز مدت برنامه ریزی نماید.

جهت این امر بایستی اهداف هوشمندانه ی را به همراه داشته باشید. یاری و مساعدت از مربی های انگیزشی میتواند هدف های هوشمندانه ی را به منظور کمک در بالا بردن موفقیت ها در شما تعیین نماید. درصورتیکه مایلید برنامه های تقلیل وزن تان به بهترین نتیجه برسد، بایستی از یک هدف مدبرانه ی پیروی نماید. به منظور انتخاب چنین اهدافی تنها نیم ساعت زمان نیاز است، زیرا این هدف نقشه ی مسیری به منظور همه راههای تقلیل وزن را به شما عرضه میدارد.

بالا بردن انرژی

در بعضی مواقع عادات خواب، مصرف موادغذایی و همچنین فعالیت های بسیار سبب داشتن خواب ناکافی در فرد می شود. زمانیکه شما از استراحت کافی برخوردار نیستید، از دست دادن چربی های انباشته موجود در بدن نیز به سختی صورت می گیرد. به منظور تقلیل وزن در این دوره بایستی از شیوه های طبیعی و همچنین سالم جهت بالا بردن انرژی باشید. نخست با اعمال تغییرات اندک، کیفیت خواب شب خود را بیشتر نماید.

آنگاه در طی روز از نوشیدنی های که دارای کالری بسیاری بالای هستند و در افزایش وزن شما تاثیرگذار، خودداری نماید و از شیوه های که برای رژیم غذایی شما ضرری ندارد، به منظور بالا بردن میزان سطح انرژی استفاده نماید تا در کنار بهرمندی از رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال به نتایج اثربخشی در کاهش وزن دست یابید.

بالا بردن انرژی

بالا بردن انرژی

برنامه ورزشی مناسب

شما قبل از این دوره می توانستید با پیاده روی و یا بالا بردن فعالیت های روزانه وزن قابل توجهی را از دست دهید. اما با ورود به این دوره از زندگی، به منظور تقلیل وزن به برنامه ی مدبرانه تری احتیاج دارید. جهت لاغری، تقویت عضلات و همچنین افزایش صحت و تندرستی به سه نوع فعالیتهای ورزشی مناسب نیاز دارید.

حتماً بایستی در برنامه ورزشی هفتگی خود از فعالیتهای نظیر ورزش های هوازی، تمرینات کششی و یا ورزش های مفید جهت بالا بردن قدرت بدنی نیز استفاده نماید. هر یک از این فعالیت های ورزشی فواید تقلیل وزن به خصوص خود را دارد که شما میتوانید از آن بهره مند شوید.

برنامه ورزشی مناسب

برنامه ورزشی مناسب

تغییر رژیم غذایی

از دیگر نکات هوشمندانه ی که در رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال بایستی به آن توجه نمایم تغییر رژیم غذایی است. در مجموع هیچ برنامه رژیم غذایی ثابتی که برای تمامی افراد مناسب باشد در دسترس نیست. اما به طور کلی رژیم این رده سنی بایستی رژیمی باشد که با بکارگیری از آن شما بتوانید به تمامی هدف های تقلیل وزن دست یابید و آنگاه هر زمان که نیاز بود آن را تحت نظر متخصص تغذیه براساس نیازهای ضروری بدن تغییر دهید و بصورت مستمر از آن استفاده نمایند.

کلیه موارد ذکر شده از نکات هوشمندانه در رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال است که میتواند در این راستا به شما کمک بسزایی نماید.

بهترین رژیم لاغری

یک برنامه رژیم لاغری بی عیب و نقص و در عین حال عالی، رژیمی است که بین شیوه زندگی اشخاص و همچنین نوع مصرف موادغذایی آنها تعادل خاصی را برقرار نماید. شاید به بیان گفتن پیروی از یک برنامه غذایی کم کالری امری راحت و آسانی باشد، اما عمل کردن به آن امری سخت و دشوار است که شاید برخی از افراد در این مسیر موفق نباشند. در حال حاضر دستیابی به وزن ایده آل و همچنین گرفتن رژیم لاغری چالش بزرگی است که امروزه همه افراد را به خود درگیرکرده است.

مورد دیگری که در خصوص رژیم لاغری بایستی به آن توجه داشته باشیم رژیم های است که در حال حاضر با تئوری ها و نظرات متعدد در ارتباط با این مسئله ارائه می گردد که نتیجه آن جز سرگردانی افرادی که در پی دستیابی به وزن دلخواه و همچنین تقلیل وزن هستند را به همراه ندارد.

همانطور که می دانید امروزه تنوع غذایی به خصوص در موادغذایی فست فودی بسیار گسترده است که همگی آنها وسوسه انگیز هستند که لاغری را برای افراد بسیار سخت می نمایند، زیرا بیشتر افراد قادر نیستند در برابر این همه خوراکی های رنگارنگ و رستورانهای گوناگون مقاومت نمایند و در نتیجه بتدریج با افزایش وزن نیز همراه می شوند.

ویژگی های یک رژیم لاغری مناسب

به منظور اینکه بعد از رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال به مشکل خاصی برنخورید، باید پیش از هر چیزی از برنامه رژیم لاغری سالم و مفید تحت نظر مجرب ترین متخصصین تغذیه استفاده نماید. بنابراین یک برنامه رژیم لاغری مطلوب، بایستی ویژگی های بسیاری به همراه داشته باشد که از اصلی ترین آنها میتوان به:

در تعیین رژیم لاغری، اولویت نخست سلامت جسم است

پیش از هر چیزی به دلیل ورود شما به سن چهل سالگی باید مواظب باشید تا برنامه رژیم لاغری شما سالم و عاری از هرگونه عارضه برای سلامتی شما باشد زیرا سلامتی شما اولویت برخورداری از برنامه رژیم لاغری است. پس از اینکه از صحت و سلامت رژیم غذایی تان اطمینان کامل را حاصل نمودید، میتوانید انتخاب پایانی خود را جهت برخورداری از بهترین رژیم لاغری انجام دهید. تعیین نوع رژیمی که اضافه بر ضمانت بهبود سلامتی، با شیوه زندگی شما نیز همخوانی داشته باشد.

در تعیین رژیم لاغری، اولویت نخست سلامت جسم است

در تعیین رژیم لاغری، اولویت نخست سلامت جسم است

با عادات غذایی رژیم گیرنده مطابقت داشته باشد

قطعاً باید متخصص تغذیه برنامه رژیم غذایی لاغری شما را برمبنای عادات غذایی و همچنین شیوه زندگی تان تنظیم و طراحی نماید. زیرا در غیر اینصورت تلاش شما در از دست دادن وزن بی ثمر خواهد بود. درصورتیکه رژیم لاغری شما براساس سبک غذایی شما تنظیم گردد، مسلماً شما در تقلیل وزن موفق تر خواهید بود.

در بردارنده کلیه موادمغذی باشد

یک رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال رژیمی است که سرشار از موادمغذی کامل، ویتامین ها، اسیدهای چرب، کالری ضروری بدن و همچنین موادمعدنی نیز باشد.

رژیم لاغری بدون دردسر و همچنین راحتی باشد

بانوانی که به دنبال رژیم لاغری برای بانوان بالای چهل سال هستند بایستی از رژیم غذایی خود حس خوشایندی داشته باشند و با آن احساس راحتی نمایند. زمانیکه به دنبال رژیم لاغری خاصی هستید، پیش از هر چیز بایستی به این نکته توجه نماید که آیا این رژیم لاغری همان برنامه غذایی است که ما میتوانیم از آن پیروی نمایم یا خیر.

اگر در پاسخ به این سوال شک دارید بایستی متذکر شویم که شما خیلی سریع به روال غذایی گذشته خود و همچنین ترک رژیم برنامه غذایی خود باز خواهید گشت. درحقیقت با کنار گذاشتن برنامه رژیم لاغری به هر میزان که سختی آن را تحمل کرده اید به نتیجه مثمرثمری دست نخواهید یافت زیرا با وزن مجدد همراه می شوید که ممکن است در این رده سنی برای شما دردسر ساز باشد.

رژیم لاغری بدون دردسر و همچنین راحتی باشد

رژیم لاغری بدون دردسر و همچنین راحتی باشد

زمانبر نبودن رژیم لاغری

برنامه رژیم لاغری که حاوی خوراکی های غیرمعمول و یا پیچیده باشد و اینکه هزینه ی مضاعفی را برای شما به همراه داشته باشد، در مجموع رژیم غذایی مناسبی نیست. زیرا تنها عده ای از افراد میتوانند هزینه و همچنین زمان کافی به منظور آماده کردن این برنامه رژیم لاغری را عهده دار باشند.

به شکلی باشد که کمتر احساس گرسنگی نماید

همانطور که بیان کردیم بانوان با ورود به سن چهل سالگی به دلیل تغییرات هورمونی شاید با گرسنگی بیش از اندازه همراه شوند بنابراین می طلبد که رژیمی لاغری را دنبال نماید که حاوی اب و یا فیبر فراوانی باشد. انواع موادغذایی مانند سبزیجات، میوه ها و یا انواع سوپ ها انتخاب مناسبی به منظور رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال است. این محصولات غذایی شما را برای ساعات طولانی سیر نگه می دارد و همچنین میل به مصرف موادغذایی را تا حد زیادی کاهش میدهد.

به شکلی باشد که کمتر احساس گرسنگی نماید

به شکلی باشد که کمتر احساس گرسنگی نماید

تاکید بسیار برروی نوشیدن آب فراوان

بهتر است به این نکته توجه نماید که نوع خوراکی های انتخابی شما در برنامه رژیم لاغری بایستی به شکلی باشد که آب مورد نیاز و همچنین کافی بدن نیز تامین گردد.

محدود نکردن شخص رژیم گیرنده

بهترین نوع رژیم لاغری برای بانوان بالای چهل سال، رژیم تقلیل وزنی است که فرد را بیش از اندازه بسته نکند، به صورتیکه به هیچ عنوان متوجه نشوید که شما در حال پیروی از برنامه رژیم غذایی به منظور دستیابی به کاهش وزن هستید. زیرا درصورتیکه مرتباً به رژیم لاغری فکر کنید، شما دچار وسواس فکری می شوید که این امر سبب می گردد شما به آسانی نتوانید برروی پیروی از رژیمتان استمرار داشته باشید و اینکه میل بیشتری به مصرف مواد غذایی داشته باشید.

کلیه موارد ذکر شده از مشخصه های یک برنامه رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال است که میتواند در این راستا به شما کمک بسزایی نماید.

محدود نکردن شخص رژیم گیرنده

محدود نکردن شخص رژیم گیرنده

استفاده از هرم غذایی در برنامه رژیم لاغری

کاملترین و مناسب ترین برنامه رژیم لاغری، برنامه ی است که کلیه مواد مغذی و همچنین کالری ضروری بدن را فراهم نماید و خطر ابتلا به مشکلات مرتبط سنین بالای چهل سال را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین برنامه رژیم غذایی به منظور لاغری باید از هرم غذایی که متخصصین تغذیه به بیماران توصیه می نمایند پیروی کند.

درصورتی که با کمک مجرب ترین متخصصین تغذیه بتوانید مناسب ترین رژیم غذایی را براساس استاندارترین هرم غذایی انتخاب نماید، قطعاً شما در یک بازه زمانی کوتاه قادر خواهید بود که علاوه بر کاهش وزن مناسب ترین برنامه غذایی را دنبال نماید.

در این راستا سوالی که برای تمامی بانوان مطرح میشود این است که آیا برآورد کالری روزانه به منظور پیروی از رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال الزامی است؟

درصورتیکه رژیم لاغری مطلوبی را تحت نظر متخصص تغذیه انتخاب نموده اید، متخصصین کالری دریافتی در طی روز را برمبنای جنسیت، سن و همچنین شرایط بدنی شما محاسبه و در اختیار شما قرار می دهند که شما موظف هستید براساس آن کالری مصرفی روزانه خود را استفاده نماید. در حقیقت متخصصین با لحاظ نمودن عوامل متعددی، میزان کالری مصرفی نیاز بدن شما را تعیین می نمایند و براساس آن خوراکی های مورد نیاز در برنامه رژیم لاغری شما قرار میدهند.

بنابراین نیازی به برآورد کالری روزانه توسط خود فرد نیست، البته بایستی متذکر شویم اگر رژیم گیرنده خود از برنامه غذایی پیروی می نماید و یا براساس رژیم های متعدد از این برنامه ها استفاده می نماید بهتر است که کالری دریافتی را یادداشت نماید تا برروی وزن خود کنترل بیشتری داشته باشد.

استفاده از هرم غذایی در برنامه رژیم لاغری

استفاده از هرم غذایی در برنامه رژیم لاغری

دستورالعمل های پزشکی جهت رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

چالش تقلیل وزن بعد از ورود به دهه چهارم به این معنا نیست که شما قادر نخواهید بود در مناسب ترین شکل و فرم زندگی خود قرار بگیرد، بلکه به این معناست که جهت دستیابی به آن بایستی کمی دشوارتر عمل نماید. با افزودن بعضی از فعالیت های ورزشی قدرتی مازاد و همچنین رعایت نمودن برنامه رژیم لاغری مناسب، علاوه بر دستیابی به بهترین فرم ظاهری میتوانید از بروز خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی و همچنین سندرم متابولیک نیز تا حد زیادی کاهش دهید.

همانطور که بیان کردیم دلیل اصلی از دست دادن وزن در این سنین، سوخت و ساز بدن است که سال به سال کندتر عمل می نماید و در نتیجه سوزاندن کالری را برای شما سخت تر می نماید. کاهش میزان استروژن در دوره قبل از یائسگی و یا یائسگی که مرتبط به این دوران است میتواند سبب حساسیت به هورمون انسولین گردد که این امر نظارت برروی میزان گلوکز خون را تا حد زیادی برای بدن شما سخت تر می نماید.

دستورالعمل های پزشکی جهت رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

دستورالعمل های پزشکی جهت رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

از سوی اگر مقدار گلوکز خون شما مرتباً در حال افزایش و یا کاهش باشد می تواند اشتها و همچنین هوس شما را به منظور دریافت میان وعده های بی کیفیت و نامرغوب به مراتب افزایش دهد. به این ترتیب این گروه از بانوان به منظور برخورداری از رژیم غذایی با موانع بسیاری همراه میشوند که جای هیچ نگرانی نیست و با پیروی از دستورالعمل های پزشکی میتوانند به راحتی در این دوران با وزن نرمال و ایده آل همراه شوند.

مواد غذایی مناسب در شرایط ایده آل برای سنین چهل سال

هر وعده اصلی غذایی و یا میان وعده بایستی حاوی مواردی که در زیر عنوان می نمایم باشد که عبارتند از:

سبزیجات

این رده سنی از بانوان بایستی تقریباً پنجاه درصد از بشقاب خود را با سبزیجات متنوع پر نمایند زیرا این محصولات دربردارنده بخش اعظمی از آب و فیبر هستند که در سیر نگهداشتن و همچنین رفع گرسنگی در شما نقش مهمی را ایفا می نمایند بدون اینکه شما کالری زیادی را مصرف نماید. این گروه از هرم غذایی حاوی مقادیر بسیاری موادمغذی و همچنین آنتی اکسیدان است که به شما در تقلیل خطر ابتلا به مشکلات مرتبط با اضافه وزن بالا کمک بسزایی می نماید.

پروتئین کم چرب

متخصصین تغذیه به این گروه از بانوان توصیه می نمایند که هر وعده غذایی خود را با یک واحد از پروتئین که تقریباً معادل یک کف دست است را میل نمایند. از عالی ترین منابع پروتئین عاری از هرگونه چربی شامل تخم مرغ، ماست یونانی،ماهی و مرغ است. و بعضی از منابع گیاهی پروتئینی میتوان به ادامامه، دانه های کینوآ و همچنین شاهدانه اشاره نمایم.

کربوهیدرات های پیچیده

در هر برنامه رژیم لاغری مصرف کربوهیدرات ها امری مهم و ضروری است، زیرا آنها سبب میشوند که شما از موادغذایی که مصرف می نماید احساس رضایتمندی داشته باشید. همانطور که می دانید حذف آنها از برنامه رژیم غذایی به صورت ثابت امکانپذیر نخواهد بود. لوبیاها، غلات سبوس دار، میوه های تازه و همچنین سبزیجات حاوی نشاسته نظیر سیب زمینی شیرین نمونه ای از کربوهیدرات های پیچیده هستند.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده

چربی های سالم

روغن آووکادو، روغن زیتون، مغزها و دانه های خوراکی و همچنین ماهی های چرب از چربی های سالمی هستند که به منظور برخورداری از قلب قوی، پوست درخشان و همچنین مغزی چابک در رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال ضروری است. نکته حائز اهمیت این است که این محصولات غذایی از لحاظ کالری بسیار فشرده هستند به همین دلیل بایستی به میزان مصرف آنها توجه نماید. بنابراین شما مجاز به مصرف یک و نیم ق.چ.خ روغن زیتون، یک چهارم آووکادو و همچنین دو ق.غ.خ دانه های خوراکی و یا آجیل در طی روز هستید.

پیروی نمودن از این نکات میتواند به بانوان سنین چهل سال کمک بسزایی در حفظ تثبت وزن و همچنین پیشگیری از بروز بیماریهای متعدد نماید.

افزایش وزن یائسگی

بروز ایجاد تغییرات هورمونی در دوره یائسگی که بیشتر با ورود بانوان به سن چهل سالگی روی میدهد میتواند علت بالا رفتن وزن و همچنین بزرگ شدن ران، شکم و باسن گردد. اما بایستی متذکر شویم که تغییرات فوق به تنهایی سبب بالا رفتن وزن نمی شود. در حقیقت این عارضه با افزایش وزن، ژنتیک و همچنین شیوه زندگی شما بستگی دارد.

به عنوان مثال تراکم عضله ها و همچنین ماهیچه ها با بالا رفتن سن تا حد زیادی کاهش می یابد، این درحالی است که بافت های چربی بدن نیز به مراتب افزایش می یابد. کاهش ماهیچه ها و همچنین عضله ها میزان سوخت و ساز بدن را تا حد زیادی کاهش میدهند که نتیجه آن نیز سبب دستیابی سخت تر به وزن نرمال و ایده آل است.

درصورتیکه شما با ورود به سن چهل سالگی مصرف موادغذایی را همچون گذشته ادامه میدهید و تغییری نیز در فعالیت فیزیکی خود ایجاد نمی نماید به مراتب با افزایش وزن همراه خواهید شد که در این راستا پیروی از رژیم لاغری برای بانوان بالای چهل سال در شما امری ضروری به شمار می آید.

براساس مطالعات انجام شده برروی این گروه از بانوان افرادی که به میزان کافی نمی خوابند، در طی روز به دریافت کالری مازاد و همچنین ریزه خواری نیز بیشتر تمایل دارند. در مجموع بالا رفتن وزن در دوره یائسگی اثرات منفی بسیاری را برروی سلامتی بدن بانوان با ورود به دهه چهارم زندگی وارد می نماید. تجمع چربی های انباشته مخصوصاً در نواحی میانی بدن، خطر ابتلا به اختلالاتی همچون بیماریهای قلبی عروقی، تنفسی، انواع سرطان و دیابت نوع دو را به مراتب افزایش میدهد.

افزایش وزن یائسگی

افزایش وزن یائسگی

رابطه اضافه وزن و یائسگی

دوران یائسگی بیشتر زمانی شروع میگردد که دوره قاعدگی با ورود به سن چهل سالگی به مدت دوازده ماه متوقف میگردد. در این مدت، تقلیل وزن برای این گروه از بانوان به سختی صورت می پذیرد زیرا اغلب بانوان در این دوران با افزایش وزن همراه می شوند که ممکن است قبل از یائسگی نیز در آنها روی دهد. عوامل متعددی در بالارفتن وزن در این دوران اثرگذار است که عبارتند از:

اختلالات هورمونی

افزایش و یا تقلیل در میزان هورمون استروژن در بانوان با ورود به چهل سالگی میتواند منجر به ازدیاد بافت های چربی در بدن گردد.

تقلیل توده عضلانی

این گزینه بیشتر بر اثر بالا رفتن سن، کاهش فعالیت های بدنی و همچنین تغییرات هورمونی در بدن رخ میدهد.

خواب ناکافی

اغلب بانوان با ورود به این دوران با مشکلات خواب بسیاری همراه میشوند که این مشکلات میتواند در افزایش وزن آنها دخیل باشد.

افزایش میزان مقاومت هورمون انسولین

با ورود بانوان به سن چهل سالگی، اغلب بانوان دچار مقاومت به هورمون انسولین می شوند که این امر از دست دادن وزن را برای آنها سخت تر می نماید.

اضافه بر موارد ذکر شده که رژیم لاغری را در سن چهل سالگی می طلبد این است که در دوران یائسگی تجمع چربی های انباشته در بدن از ناحیه ران به شکم فرد انتقال می یابد که این امر خطر دیابت نوع دو، سندورم متابولیک و همچنین مشکلات قلبی و عروقی را به مراتب افزایش میدهد. بر همین اساس دقت نمودن به از دست دادن بافت های چربی ناحیه شکم در دوران یائسگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

روشهای پیشگیری از افزایش وزن در دوران یائسگی

لازم است متذکر شویم که هیچ برنامه غذایی که در جلوگیری از افزایش وزن در دوران یائسگی در بانوان پیشگیری نماید وجود ندارد، بلکه تنها کافی است به نکات اساسی برروی نظارت وزن دقت نمایم تا بتوانیم به وزن نرمال و ایده آل دست یابیم. مواردی که در زیر عنوان می نمایم به بانوان کمک می کند تا از افزایش وزن در این دوران پیشگیری نمایند:

به منظور تقلیل تجمع چربی در ناحیه شکم که موجب بروز اختلالات متابولیکی در شخص میشود، نیاز است که استفاده از کربوهیدرات ها را تا حد زیادی کم کنیم

بهتر است که از رژیم لاغری سرشار از موادغذایی فیبردار مانند دانه کتان استفاده نماید تا از این راه از اندازه حساسیت به هورمون انسولین در بدن تا حد زیادی بکاهید.

تمرینات ورزشی قدرتی را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا از این طریق توانایی بدن خود را تا حد زیادی افزایش دهید و همچنین عضله های تضعیف شده خود را تادیب نماید.

در زمان خواب از انجام تمرینات آرامش بخش استفاده نماید و همچنین به میزان کافی در طی روز استراحت نماید تا از این طریق برروی اشتها و همچنین هورمون های خود نظارت بیشتری داشته باشید.

انجام فعالیت های ورزشی همچون تمرینات هوازی و قدرتی در این راستا به شما کمک می کند تا از اضافه وزن پیشگیری نماید. شما با عضله سازی میتوانید سوزاندن کالری را افزایش داده و برروی وزن خود نظارت بیشتری داشته باشید.

تثبت وزن

به منظور تثبت وزن بهتر است که در سنین چهل سالگی تا حدود دویست واحد کالری دریافتی روزانه خود را کاهش دهید.به منظور تقلیل کالری عاری از تقلیل میزان غذای مصرفی، بهتر است به کیفیت خوراکی های دریافتی در طی روز دقت نماید و از غلات کامل، میوه و سبزیجات تازه بیشتر استفاده نماید.

برنامه رژیم لاغری برمبنای محصولات غذایی گیاهی از دیگر رژیم های غذایی میتواند سالم تر باشد. لبنیات کم چرب، حبوبات، ماهی، مغزها و سویا انتخاب های مطلوبی جهت دستیابی به رژیم لاغری به شمار می آید. علاوه بر این بانوان بایستی از گوشت قرمز و همچنین سفید حدالمقدور کمتر استفاده نمایند و روغن های گیاهی و زیتون را جایگزین مارگارین و کره که دارای درصد کالری بیشتری هستند نمایند.

نوشیدنی های الکلی اضافه بر بروز اختلالات متعدد، از کالری بسیاری بالای نیز برخوردار هستند که این امر در افزایش وزن آنها میتواند تاثیرگذار باشد.

کلیه موارد بیان شده از شیوه های محسوب می شوند که بانوان با ورود به سن چهل سالگی و گذراندن دوران یائسگی که بیشتر با افزایش وزن همراه هستند جلوگیری می نماید.

نمونه ی از رژیم لاغری مناسب بانوان سنین چهل سال

متخصصین تغذیه چند نمونه از رژیم لاغری را برای این رده سنی از بانوان توصیه می نمایند که شامل:

رژیم غذایی مدیترانه ی

رژیم فوق، اضافه بر تقلیل خطر بروز مشکلات قلبی و همچنین صحت سلامتی بانوان، میتواند در از دست دادن وزن کمک شایانی را به این رده سنی نماید. براساس مطالعات صورت گرفته بانوان بالای چهل سال که از این رژیم مدیترانه ای استفاده می نمایند با تقلیل چربی شکمی بیشتری نسبت به سایر رژیم های لاغری همراه میشوند که می تواند از بروز ابتلا به بیماریهای مرتبط با اضافه وزن پیشگیری نماید و به بانوان کمک نماید تا راحت تر این دوران را پشت سر گذارند.

رژیم غذایی گیاهخواری

استفاده از رژیم های گیاهخواری در برنامه رژیم لاغری میتواند تا حد زیادی سبب تقلیل وزن در بانوان با ورود به سن چهل سالگی گردد. پژوهشی که برروی بانوان یائسه در این سن صورت گرفته است بیانگر آن است که رژیم لاغری گیاهخواری می تواند تا حد زیادی در از دست دادن وزن و همچنین تندرستی وضعیت سلامت بانوان اثرگذار باشد. یک رژیم لاغری انعطاف یافته و همچنین متعادل که حاوی تخم مرغ و بعضی از لبنیات کم چرب است، برای این بانوان میانسال میتواند نتایج مثمرثمری را به همراه داشته باشد.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات

مطالعات بسیاری اثرات مثبت برنامه رژیم غذایی کم کربوهیدرات را در تقلیل وزن و همچنین کاهش توده های چربی در ناحیه شکم را به اثبات رسانده است. در تحقیقی که متخصصین برروی بانوان بالای چهل سال بعد از دوران یائسگی انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که پیروی از یک برنامه کم کربوهیدرات در مدت شش ماه، میتواند بالغ بر ده کیلوگرم تقلیل وزن و همچنین ده سانتی متر کاهش سایز دور کمر را به همراه داشته باشد که در پیشگیری از بیمارهای مرتبط با اضافه وزن بالا نیز موثر است.

بایستی متذکر شویم که به منظور تقلیل وزن، احتیاجی به تقلیل بیش از اندازه کربوهیدراتهای مصرفی نیست بلکه میتوان تحت نظر متخصص تغذیه مقدار بسیار کمی را در طی هفته مصرف نمود و به این طریق نیاز بدن را تامین نمود.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات

رژیم غذایی کم کربوهیدرات

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم بانوان با ورود به سن چهل سالگی به دلیل تغییرات هورمونی و همچنین شروع دوران یائسگی با افزایش وزن همراه می شوند که در این راستا پیروی از یک برنامه رژیم لاغری مناسب میتواند در کاهش وزن و همچنین پیشگیری از بیماری های مرتبط با اضافه وزن بالا را تا حد زیادی کاهش دهد.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید