برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال

نمونه رژیم لوکارب با چربی متوسط
نمونه رژیم لوکارب با چربی متوسط
2021/05/26
تغذیه برای ورزش بدمینتون
تغذیه برای ورزش بدمینتون
2021/06/26
برنامه غذایی لاغری برای کودکان 12 سال

برنامه غذایی لاغری برای کودکان 12 سال

با ما همراه شوید تا بیشتر با برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال آشنا شوید.

در این مقاله سعی داریم درباره برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال مطالب کاملی در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در خصوص رژیم لاغری برای کودکان، باید ها و نبایدهای استفاده از موادغذایی، مناسب ترین رژیم لاغری برای این رده سنی، دستورالعمل های پزشکی و انواع ویتامین های مورد نیاز این گروه توضیحات جامعی را عنوان می نمایم. با ما همراه باشید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

برنامه غذایی لاغری برای کودکان 12 سال

برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال

رژیم غذایی مناسب برای کودکان رده سنی دوازده سال چیست؟

مناسب ترین مواد غذایی برای کودکان را نام ببرید؟

رژیم لاغری قلیایی چیست؟

به چه صورت در سن دوازده سالگی میتوان به وزن نرمال و طبیعی دست یافت توضیح دهید؟

سالم ترین مواد غذایی برای کودکان دوازده سال را نام ببرید؟

نکات مهمی که در رژیم لاغری بایستی به آن توجه نمایم را شرح دهید؟

 

رژیم لاغری برای کودکان

درصورتیکه شما در رده سنی دوازده سال قرار دارید و به عارضه اضافه وزن مبتلا هستید، لازم است بدانید جهت کاهش وزن نیاز نیست که بیش از حد به خود گرسنگی دهید تا از این طریق وزن کم نماید. تنها کاری که بایستی جهت رسیدن به وزن نرمال و طبیعی انجام دهید پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب برای نوجوانان است که از دو اصل مهم فعالیتهای ورزشی و همچنین تغذیه مناسب برخوردار است.

انجام این دو امر در کنار هم به شما کمک می کند که در مدت کوتاهی با کاهش وزن چشمگیری همراه شوید. ممکن است در گام های نخست برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال امری سخت و دشوار باشد، اما بایستی به این موضوع توجه نماید که ذهن سالم مخصوصاً در این رده سنی در بدن سالم است. شما با مراجعه به مجرب ترین متخصصین تغذیه و رعایت تمامی دستورالعمل های پزشکی میتوانید از آسیب های احتمالی که در اغلب رژیم های نادرست برای نوجوانان عرضه می گردد خودداری نماید.

رژیم لاغری برای کودکان

رژیم لاغری برای کودکان

رژیم غذایی مناسب برای کودکان ۱۲ سال

مصرف مواد غذایی سالم در هر رده سنی امری مهم و ضروری به منظور برخورداری از وزن مناسب و ایده آل است، که این موضوع در نوجوانان رده سنی دوازده سال بسیار حائز اهمیت است. خوراکی های سالم و باکیفیت برای بدن هر فرد که در حال رشد است در تامین انرژی بدن ضروری است.

نوجوانی دوره ی بسیار جالب است اما به نوبه ی خود به علت تغییر فرم بدن میتواند با دشواری های بسیاری همراه باشد زیرا تغییرات فیزیکی ایجاد شده شاید برای فرد کمی پیچیده باشد که احتمال دارد با فشار از سوی دوستان و اینکه خوراکی های که در طی روز مصرف می نماید اثرگذار باشد.

طبق نظر متخصصین، این دوره زمان مناسبی جهت گرفتن رژیم لاغری نبوده است زیرا شما با استفاده از این رژیم ها مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنید و احتمال دارد که بر روی توانایی شما اثر گذار باشد و به تدریج در آینده با مشکلات متعددی نیز همراه شوید.

بعد از یک برنامه رژیم لاغری متعادل و مطلوب، شما می توانید در تمام دوران از مزیت های آن بهره مند شوید و همچون یک نوجوان از این طریق اقدام به مستقل شدن نماید و خوراکی هایتان را با توجه به نیاز بدن انتخاب کنید.

رژیم غذایی مناسب برای کودکان 12 سال

رژیم غذایی مناسب برای کودکان ۱۲ سال

این کودکان می توانند به یک فعالیت به صورت نیمه وقت بپردازند تا به این ترتیب محصولات غذایی که بیشتر به آن علاقمند هستند را برای رفع نیازهای خود تامین نمایند. با توجه به اینکه شما در سن رشد هستید، به مراقبت های بیشتری جهت دستیابی به مواد معدنی و همچنین ویتامین های ضروری بدن دارید تا علاوه بر حس خوب سلامتی و تندرستی خود را تضمین نمایند.

سالم ترین مواد غذایی برای نوجوانان

برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال بایستی از سالم ترین و مفیدترین مواد غذایی برای این رده سنی باشد. مصرف سه وعده اصلی غذایی منظم در طی روز و استفاده از چندین میان وعده جهت فراهم کردن نیازهای ضروری مواد مغذی بدن می تواند به شما کمک بسزایی نماید.

به عبارت دیگر حذف هر وعده از برنامه اصلی غذایی به مفهوم از دست دادن کربوهیدرات ها، ویتامین ها و همچنین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که نتیجه حاصل از آن علاوه بر دشوارتر شدن تمرکز سبب کاهش انرژی بدن در فرد می شود. از سالم ترین و مفیدترین برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال میتوان به:

کلسیم

یکی از اصلی ترین مواد غذایی که جهت رشد استخوان ها مهم و ضروریست ( کلسیم) است. درصورتیکه کودکان این رده سنی در دوران بلوغ از استخوان های محکم و مقاوم تری برخوردار باشند، ریسک ابتلا به پوکی استخوان و همچنین شکستگی را در دوره بزرگسالی تا حد قابل توجهی کاهش میدهد. لازم به ذکر است که بانوان بایستی در روز هزار میلی گرم و آقایان نیز هزار و صد میلی گرم کلسیم در طی روز جهت پیشگیری از مشکلاتی که ممکن است در آینده رخ دهد مصرف نمایند.

کربوهیدرات ها و فیبر

حبوبات، انواع نان ها، غلات جزء کربوهیدرات های هستند که انرژی مورد نیاز را برای عضلات و همچنین مغز شما مهیا می سازند. علاوه بر این گروه از مواد غذایی منبع مناسبی از ویتامین B و فیبر هستند.

فاقد از کربوهیدرات های مورد نیاز، احتمال دارد که شما پیوسته با حس خستگی و همچنین خواب آلودگی نیز همراه باشید که این امر لازم می دارد که شما در هر وعده غذایی به میزان نیاز بدن در روز کربوهیدرات استفاده نماید. بهتر است بدانید استفاده مواد غذایی غنی شده از فیبر جهت تقلیل استفاده از میزان کالری مازاد امری ضروری است.

ویتامین ها

سبزیجات و همچنین میوه ها سرشار از مقادیر بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها هستند که مصرف مداوم آنها در برنامه غذایی به تقویت دستگاه ایمنی بدن کودکان این رده سنی کمک شایانی می نماید و در نتیجه از بیمار شدن نیز در آنها پیشگیری می نماید. مصرف این گروه از مواد غذایی جهت برخورداری از پوستی شفاف و همچنین چشمانی سالم ضروری است. پیشنهاد میشود که از میوه ها دو بار در روز و همچنین از سبزیجات پنج بار در طی روز نیز استفاده نماید.

آهن

به منظور تولید گلبول های قرمز که اکسیژن رسانی به بدن را برعهده دارند مصرف آهن امری ضروری است. در مدت دوره نوجوانی در دختران که آغاز دوران قاعدگی است، مصرف منظم آهن به این رده سنی کمک می کند که جهت از دست دادن این ماده مهم در بدن پیشگیری نمایند. درصورتیکه به مقدار کافی شما آهن دریافت نکنید به تدریج با کم خونی همراه خواهید شد. شرایطی که سبب می گردد شما با حس خستگی، تنگی نفس و یا سرگیجه نیز همراه شوید.

منابع غذایی که حاوی آهن شامل تخم مرغ، گوشت مرغ، صدف، گوشت گاو هستند. از سایر منابع غذایی غیرگوشتی که دربردارنده آهن هستند نیز بایستی به نخودسبز، غلات غنی شده، اسفناج، مارچوبه، پاستا، انواع لوبیا، برنج و مغزهای آجیل اشاره کرد.

علاوه براین تخم مرغ، گوشت مرغ و ماهی، لوبیا، آجیل، عدس از دیگر منابع مهم پروتئین و همچنین آهن به شمار می آیند. لازم است متذکر شد که در برنامه غذایی برای کودکان ۱۲ سال پسران بایستی روزانه دوازده میلی گرم و دختران نیز پانزده میلی گرم آهن در طی روز استفاده نمایند تا از فقدان آهن در بدن جلوگیری کنند.

آهن

آهن

امگا سه و پروتئین

از دیگر مواد غذایی ضروری بدن پروتئین است که جهت رشد، مخصوصاً رشد عضلات بدن برای کودکان دوازده سال ضروری است. مصرف نکردن پروتئین مورد نیاز بدن در هنگامی که این کودکان در حال رشد هستند میتواند سبب خستگی های مزمن، تاخیر در وزن و همچنین به تعویق افتادن افزایش قد گردد،

زیرا هنگامی که شما از رژیم های سرسخت و نا متعارفی استفاده می نماید، قادر نخواهید بود که پروتئین مورد نیاز بدن را دریافت نماید. کودکان دوازده سال به بالا بایستی دوبار در طی روز از ماهی، گوشت، تخم مرغ و یا مرغ در برنامه غذایی خود با توجه به میزان کالری دریافتی روزانه استفاده نمایند.

مصرف منظم ماهی در برنامه غذایی برای چشم، مغز و پوست این کودکان بسیار مناسب است به همین منظور متخصصین تغذیه توصیه می نمایند که دو الی سه بار در هفته از ماهی در برنامه غذایی خود استفاده نماید. درصورتیکه شما جهت دستیابی به وزن ایده آل از رژیم گیاهخواری استفاده می نماید و مصرف گوشت را از برنامه غذایی خود حذف نموده اید می توانید، از سایر شیوه های دیگر جهت جذب آهن بدن نیز استفاده نماید مانند خوراکی های همچون عدس، اسفناج، لوبیای پخته و آجیل.

لبنیات

مصرف ماست، شیر و پنیر بایستی در برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال گنجانده شود. زیرا استفاده از آن به دندان ها، استخوان ها، عضلات، حفظ بهبود قلب و همچنین اعصاب کمک بسزایی می نماید. سه و نیم وعده مصرف لبنیات نیاز شما در طی روز به این گروه از موادغذایی است.

لبنیات

لبنیات

مایعات

بخش اساسی دیگری که در برنامه رژیم غذایی این گروه از کودکان بایستی گنجانده شود مایعات است. همانطور که میدانید بایستی در طی روز آب به مقدار کافی استفاده نماید تا بدن شما هیدراته باقی بماند و علاوه بر این با حس تشنگی و یا خستگی همراه نشوید. این امر از بروز یبوست در شما نیز پیشگیری می نماید. لازم است که از مایعاتی همچون آب آشامیدنی استفاده نماید و نوشیدنی های انرژی زا را از برنامه رژیم غذایی خود حذف نماید، زیرا در افزایش وزن شما تاثیرگذار خواهد بود.

چربی

مصرف بیش از اندازه روغن و چربی می تواند سبب بالا رفتن وزن در کودکان دوازده سال به بالا گردد. تلاش کنید که جهت طبخ مواد غذایی خود از مقدار بسیار کمی از روغن و یا سالادهای که مملو از چربی هستند استفاده نماید. از دیگر مواد غذایی که دارای درصد چربی بسیار بالایی هستند می توان به چیپس، شکلات، مواد غذایی فرآوری شده، کیک، پیتزا و غیره اشاره کرد که مصرف مکرر آنها سبب افزایش وزن در شما میشود.

تمامی موارد ذکر شده از محصولات غذایی هستند که کودکان رده سنی دوازده سال بایستی در برنامه غذایی خود استفاده نمایند.

نکات مهم در برنامه غذایی کودکان ۱۲ سال

نادیده گرفتن وعده های اصلی غذایی

زمانی که صحبت از تقلیل وزن است، چشم پوشی در وعده هایی اصلی غذایی دقیقاً عکس آن عمل می کند. در حقیقت هر فرد بایستی بین سه الی چهار ساعت به میزان مشخص شده ای مواد غذایی دریافت نماید. کودکان دوازده سال بایستی سعی کنند که در طی روز حداقل از پنج وعده غذایی کامل و مفید استفاده نمایند.

استفاده وعده های کم غذایی سبب تنظیم میزان گلوکز خون در طی روز میشود. اغلب نوجوانان بر این باورند که حذف وعده صبحانه از برنامه غذایی خود شیوه ی مناسب جهت تقلیل کالری دریافتی روزانه است،

اما در حقیقت با حذف این وعده ای اصلی از برنامه غذایی خود، بدن را به حالت قحطی در می آورید و با مصرف ناهار شوک بسیار زیادی را به آن وارد می کنید. تحقیقات گسترده ای حاکی از آن است اشخاصی که به شکل منظم در طی روز وعده اصلی صبحانه را میل می نمایند از شاخص توده بدنی کمتری برخوردار هستند.

نادیده گرفتن وعده های اصلی غذایی

نادیده گرفتن وعده های اصلی غذایی

مصرف مایعات بسیار

استفاده از مایعات بسیار به معنای مقادیر زیادی از انواع نوشیدنی های فرآوری شده و همچنین نوشابه نیست زیرا این نوشیدنی ها دارای کالری بسیار بالایی هستند. مناسب ترین مایعی که میتوانید در طی روز از آن استفاده کنید آب است، زیرا هم به دفع سموم بدن و همچنین آب رسانی بدن کمک بسزایی می نماید.

پیشنهاد میشود که در طی روز سه لیتر آب میل کنید. از دیگر مایعاتی که در برنامه رژیم غذایی جهت نوجوانان دارای اضافه وزن بالا مورد استفاده است میتوان به آبمیوه های فاقد گلوکز و شیرهای دارای درصد چربی پایین اشاره کرد. باید بیان نمایم که چای سبز به عنوان مناسب ترین نوشیدنی جهت از دست دادن وزن به شمار می آید که در برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال بسیار اثربخش است.

برگ نعنا جایگزین آدامس

اغلب کودکان رده سنی دوازده سال به جویدن آدامس علاقه بسیاری دارند. آدامس جویدن تا حد بسیاری به کالری سوزی کمک می کند، البته باید متذکر شد که برای معده بیماران مطلوب نبوده است. انجام این کار سبب می گردد که هوای بسیاری به داخل معده فرد وارد شود، که معده درد را به همراه دارد. بنابراین می توان برگ نعنا را جایگزین آدامس به منظور سوزاندن کالری دریافتی نماید که هم به رفع گرسنگی شما و هم جهت برطرف نمودن بوی بد دهان نیز به شما کمک خواهد کرد.

پرهیز از مواد غذایی پس از ساعت هشت شب

مصرف مواد غذایی در ساعات پایانی شب به هیچ وجه شیوه ی مناسب جهت تقلیل وزن نخواهد بود. لازم است که شام خود را قبل از ساعت هشت شب میل نماید. درصورتیکه مایلید از خوراکی های شیرین پس از صرف وعده غذایی استفاده نماید، بهتر است از نوشیدنی مانند چای و یا ماست میوه ای استفاده کنید.

در مجموع مصرف مواد غذایی در پایان شب بایستی حدالمقدور انجام نشود، زیرا هر مواد غذایی که در این زمان استفاده گردد، همچون چربی در بدن فرد انباشته میشود. لازم به ذکر است که جهت اطمینان بیشتر پس از صرف شام بلافاصله مسواک نزنید زیرا این امر از پرخوری بعد از شام در شما جلوگیری می نماید.

پرهیز از مواد غذایی مهندسی شده

تمامی کودکان این رده سنی علاقه بسیار به مصرف پفک، چیپس، بیسکوییت، سیب زمین سرخ شده، شکلات و کیک دارند. اگر چه این خوراکی ها علاوه برماندگاری بسیار خوشمزه و لذیذ هستند، اما از چربی های اشباع و همچنین شکر نیز استفاده شده اند که سبب اضافه وزن بالا در کودکان می شود.

استفاده از این خوراکی ها سبب افزایش گلوکز و کلسترول خون در فرد میشود. به منظور تقلیل وزن، بایستی میوه ها و سبزیجات سالم را جایگزین این خوراکی های ناسالم نماید. ممکن است استفاده از این میوه ها مانند این موادغذایی وسوسه انگیز و ناسالم نباشند،

اما جهت مزه دار کردن آنها بهتر است که از عسل و یا کره بادام زمینی استفاده کنید. آجیل ها و ذرت های بو داده نیز از دیگر مواد غذایی سالمی هستند که میتوانید جایگزین خوراکی های ناسالم نماید. مصرف ماست یونانی سبب افزایش میزان سوخت و ساز بدن در فرد میشود که میتوانید به همراه میوه ها و یا عسل مصرف نماید.

پرهیز از رژیم های غذایی که دارای یک نوع غذا هستند

برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال (دختر و پسر) نبایستی به گونه ی باشد که تنها از یک نوع ماده غذایی در آنها بکار برده شده باشد. این رژیم ها به شکلی هستند که کودکان از یک نوع خوراکی که به آن علاقه بسیاری دارند به صورت مستمر استفاده می نمایند. این متد شاید در کمترین زمان تاثیرات مطلوبی را به همراه داشته باشد، اما در مجموع ممکن است مسائل سوء تغذیه ای را در کودکان بوجود آورد.

کودکان این رده سنی نیاز به مواد مغذی مختلفی در طی روز دارند تا اضافه بر تامین انرژی به رشد و همچنین تکامل عادی آنها کمک بسزایی نماید. این نوع از برنامه های رژیم غذایی از لحاظ ارزش غذایی مناسب نبوده و پس از پایان رژیم، فرد مجدداً با افزایش وزن همراه می شود. بنابراین امری مهم و ضروری است که برنامه رژیم لاغری کودکان این رده سنی بسیار با دقت و توسط مجرب ترین متخصصین تغذیه تنظیم گردد.

پرهیز از رژیم های غذایی که دارای یک نوع غذا هستند

پرهیز از رژیم های غذایی که دارای یک نوع غذا هستند

انجام منظم فعالیت های ورزشی

به منظور اینکه با تقلیل وزن همراه باشید، بایستی زمانی از روز را به ورزش های منظم اختصاص دهید. دویدن، بدنسازی، شنا و یا دویدن برروی تردمیل از فعالیتهای ورزشی مناسبی هستند که به کودکان در از دست دادن وزن کمک بسزایی می نمایند.

البته انجام ورزش های همچون شنا، اسکات و یا دراز و نشست در منزل نیز در این راستا به کودکان میتواند کمک نماید. کودکان این رده سنی با رقصیدن نیز میتوانند تاثیرات مطلوبی را بر روی لاغری و ماهیچه های بدن ایجاد نمایند. حتماً بایستی به صورت مستمر بین سه الی چهار بار در هفته از تمرینات ورزشی مناسب که به آن اشاره نمودیم استفاده کنید.

پیاده روی

پیاده روی شیوه ی مناسب جهت سوزاندن کالری دریافتی است. هر شخص به طور میانگین در هر شصت ثانیه پیاده روی میتواند شش کالری را بسوزاند. برای انجام این کار بهتر است ابتدا با یک کیلومتر پیاده روی روزانه آغاز نماید و آنگاه به تدریج جهت سوزاندن کالری مسافت های خود را افزایش دهید.

بعد از چند دقیقه بهتر است کمی استراحت کنید و جهت ادامه نفس بگیرید. از پله بالا رفتن را جایگزین استفاده از آسانسور نماید. بر مبنای تحقیقات علمی، پانزده دقیقه پیاده روی روزانه، سه سال به عمر شما می افزاید.

تمامی موارد ذکر شده از نکات مهمی است که در رژیم غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال بایستی به آن توجه نمایم.

پیاده روی

پیاده روی

نمونه ی از یک برنامه غذایی مناسب برای دختران و پسران دوازده سال

وعده صبحانه:

۱)    غلات کامل جوی دو سر به همراه شیر و موز (یک کاسه) ۲) آب ۳) چای ۴) پاپ کرن (یک فنجان) ۵) ماست دویست گرم

 وعده ناهار:

۱)    پنیر، گوجه و همچنین ساندویچ همبرگر ۲) آب ۳) سالاد میوه(یک فنجان)

میان وعده سالم پس از مدرسه شامل: چهارصد گرم میوه خشک، آجیل، چای (یک چهارم فنجان)

 وعده ناهار:

وعده ناهار:

وعده شام:

مرغ به همراه سبزیجات سرخ شده و برنج ۲) آب ۳) یک لیوان شیر پیش از خواب

پرهیز از مواد غذایی ناسالم در برنامه رژیم لاغری

حذف غذاهای فرآوری شده و فست فودها

این گروه از مواد غذایی دارای درصد بسیار بالایی از چربی های اشباع شده بی خاصیت، گلوکز و نمک هستند که سبب بالا رفتن التهاب در بدن این کودکان و اضافه بر آن افزایش ریسک حملات قلبی در دوره میانسالی نیز می شود.

رژیم های لاغری مد روز

این رژیم های لاغری به طور قطع فاقد از هیچ گونه ویتامین های اساسی و مهم، پروتئین و مواد مغذی هستند. مناسب ترین تکنیک جهت تقلیل وزن اضافه بر تغییرات رژیم غذایی، بالا بردن فعالیتهای ورزشی مناسب و همچنین انتخاب مواد غذایی سالم و کم کالری است.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

برنامه غذایی کم کربوهیدرات مطمئناً می تواند سبب بالا رفتن کلسترول، سکته و همچنین ریسک حملات قلبی و عروقی را به همراه داشته باشد. رژیم های لاغری با درصد کربوهیدرات های کم فاقد از مواد مغذی و کامل شده است که با حس گرسنگی و یا خستگی در طی روز همراه است.

لازم است محصولات غذایی لبنی کم چرب را جایگزین رژیم برنامه غذایی کم کربوهیدرات نمایم همچنین استفاده مقدار متنوعی از سبزیجات، میوه های تازه و به شکل کلی سعی جهت رعایت نمودن از یک برنامه غذایی متعادل می تواند در این راستا به کودکان رده سنی دوازده سال کمک شایانی نماید.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

چرا کودکان دوازده سال بایستی همانند تمامی رده های سنی از وعده اصلی صبحانه استفاده نمایند؟

همانطور که بیان نمودیم اصلی ترین وعده غذایی در طول روز صبحانه است که مصرف آن میتواند به افزایش تمرکز و همچنین انرژی بیشتر شما در مدرسه کمک زیادی نماید. صبحانه متداول این کودکان بایستی به مراتب بیشتر از سایر اشخاص معمولی باشد و به هیچ عنوان آن را از برنامه غذایی خود حذف نکنند.

در پی غلات برای وعده صبحانه خود باشید که از درصد چربی پایین و فیبر بالا نیز برخوردار باشد و همچنین از گلوکز و نمک نیز به هیچ عنوان استفاده نکنید. به طور مثال صبحانه سالمی که مناسب کودکان دوازده سال است شامل:

۱)    ماست رژیمی ۲) فرنی به همراه عسل و دارچین ۳) آجیل ۴) میوه خشک ۵) ماست و میوه های تازه ۶) غلات غنی شده از فیبر ۷) پنکیک به همراه توت فرنگی و یا موز ۸) اسموتی میوه ۹) شیرموز ۱۰) نان تست به همراه تخم مرغ آب پز یا پخته

میتواند یک وعده غذایی اصلی برای کودکان این رده سنی به شمار آید.

چرا کودکان دوازده سال بایستی همانند تمامی رده های سنی از وعده اصلی صبحانه استفاده نمایند؟

چرا کودکان دوازده سال بایستی همانند تمامی رده های سنی از وعده اصلی صبحانه استفاده نمایند؟

دستیابی به وزن نرمال در سنین نوجوانی

راحت ترین انتخاب این است که زمان گرسنگی از چیپس های سیب زمینی، سوسیس، بیسکویت، شکلات، دونات و دیگر خوراکی های ناسالم به عنوان میان وعده استفاده نمایم، اما استفاده این خوراکی ها به شکل مداوم سبب افزایش وزن در کودکان میشود.

شما تنها در برخی از موارد میتوانید از فست فودها و یا خوراکی های سرخ شده استفاده نماید. از سایر محصولاتی که به منظور دستیابی به وزن ایده آل در این دوران بایستی خودداری نماید، مصرف نوشیدنی های حاوی گلوکز بالا مانند آبمیوه های غیر طبیعی، انرژی زا و نوشابه است. البته اختلالات خوردن در این کودکان می تواند دستیابی به وزن نرمال را در این رده سنی دچار مشکل نماید. کودکان مبتلا به اختلال خوردن، با ناتوانی و همچنین ترس مخرب در حذف وزن و بازبینی استفاده از مواد غذایی همراه هستند.

این گروه از کودکان به طور معمول با اختلالات روحی و جسمی نیز همراه هستند و قادر نخواهند بود یک روش خاصی را جهت بهبود زندگی خود تعیین نمایند. این مشکل می تواند به شکل مثمر ثمری در کودکان درمان گردد و این معالجه هر چه سریعتر انجام گیرد پروسه بهبود این اختلال در کودکان بهتر خواهد بود. البته دوستان و خانواده ها نیز نبایستی از پشتیبانی و مساعدت در این حوزه دریغ نمایند.

دستیابی به وزن نرمال در سنین نوجوانی

دستیابی به وزن نرمال در سنین نوجوانی

تغذیه و رژیم لاغری در کودکان فعال

یک کودک رده سنی دوازده سال فعال بایستی پروتئین، کربوهیدرات و مقداری چربی مصرف نماید، یا در حقیقت بعضی از مکمل های پروتئینی را هم میتواند در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهد، اما لازم است آن را از گوشت و همچنین شیر دریافت نماید. آب یکی از مفیدترین نوشیدنی های است که میتوانند از آن بهره ببرند، زیرا انجام فعالیت های فیزیکی بسیار در آنها سبب خشک شدن بدن میگردد. البته درخصوص هیدراته ماندن بدن بایستی متذکر شویم که:

بهتر است یک الی دو ساعت پیش از انجام فعالیت های بدنی بین دو الی چهار فنجان از این نوشیدنی مفید استفاده نمایم و همچنین در طی تمرینات ورزشی در هر پانزده دقیقه، تقریباً در حد یک دوم فنجان نیز آب میل کنیم و پس از پایان تمرینات هم یک الی دو فنجان آب مصرف نمایم تا از خشک شدن بدن جلوگیری کنیم. درصورتیکه شما باز هم با حس تشنگی همراه نیستید حتماً بعد از ورزش آب بنوشید.

در مقابل کودکانی که با کم وزنی همراه هستند بیشتر در معرض ریسک اختلالات سلامتی قرار می گیرند، بنابراین استفاده از تمامی گروه های غذایی برای برطرف نمودن این مشکل نبایستی از برنامه غذایی آنها حذف و یا محدود گردد.

سالم ترین مواد غذایی در تغذیه صحیح

در مجموع مواد غذایی سالم دربردارنده مواد معدنی، نان و  غلات، شیر و لبنیات، ویتامین ها، سبزیجات تازه، میوه و همچنین مواد پروتئینی مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت و ماهی است. هر کودک جهت رشد جسمی خود و مهمتر از همه تشکیل سلول های جدید در بدن و برخورداری از استخوانهای سرسخت و قوی احتیاج به پروتئین، کلسیم و روی دارد که بایستی توسط مجرب ترین متخصصین تغذیه در برنامه رژیم لاغری برای کودکان ۱۲ سال گنجانده شود.

تاثیر تغذیه مناسب در این رده سنی بیشتر از تغذیه در بزرگسالان است زیرا هر گونه کمبود مواد غذایی می تواند صدمات غیرقابل جبرانی را برای آنها به همراه آورد. به همین منظور به یک سری از املاح ضروری بدن در این گروه از کودکان که در حال رشد هستند خواهیم پرداخت:

ویتامین ث:

این ویتامین همچون یک آنتی اکسیدان، بازسازی و بهبودی از جراحت ها، ضد بدخیمی خونی، پیشگیری از سرماخوردگی و همچنین عفونت های گوارشی نظیر گاستروانتریت نیز نقش مهمی را ایفا می نماید. از مواد غذایی سرشار از ویتامین ث می توان به:

۱)    مرکبات ۲) توت فرنگی ۳) گوجه فرنگی ۴) کیوی ۵) کلم بروکلی اشاره کرد.

ویتامین آ :

این ویتامین در قدرت بینایی، سلامت و صحت پوست، تقویت دستگاه ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت است. از مواد غذایی حاوی ویتامین آ می توان تخم مرغ، شیر، پنیر و سبزیجاتی نظیر سیب زمینی، هویج و کدو سبز اشاره کرد. علاوه بر این ویتامین های گروه ب من جمله:

ویتامین های (ب۱)، (ب۲)،(ب۱۲)،(ب۶)، نیاسین، اسید فولیک و بیوتین، که در ایجاد گلبول های قرمز، تولید انرژی و همچنین خونسازی بسیار حیاتی و موثر است. البته ماهی، گوشت، تخم مرغ،سویا، مرغ، شیر و آجیل منابع خوبی جهت تامین ویتامین آ به شمار می آیند.

ویتامین آ :

ویتامین آ :

ویتامین e:

همانطور که میدانید که این ویتامین مناسب ترین فاکتور تعیین کننده در رشد دندان ها و استخوان ها به حساب می آید. نکته مهم در ارتباط با ویتامین D این است که ویتامین فوق بایستی از همان روزهای نخست بدو تولد در کودکان از سوی پزشک تجویز گردد

زیرا شیر مادر پاسخگوی نیاز کودک نخواهد بود، علاوه بر این کودکانی که با رشد سریع همراه هستند این ویتامین بایستی همچون یک مکمل مورد استفاده قرار گیرد زیرا مقدار ویتامین D موجود در محصولات غذایی نیاز آنها را تامین نمی کند و همچنین مکمل از بروز مشکلات استخوانی همچون راشیتیسم نیز پیشگیری می نماید.

مواد غذایی نظیر ماست، شیر، روغن ماهی، پنیر و زرده تخم مرغ منبع غنی شده ی از این ویتامین هستند که در برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال بایستی قرار بگیرد.

ویتامین ای شیر:

از دیگر ویتامین های مورد نیاز جهت این رده سنی میتوان به ویتامین ای شیر اشاره کرد زیرا دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و در صحت ریه ها و همچنین خونسازی نیز نقش مهمی را ایفا می نماید.

املاحی نظیر آهن و روی:

این املاح در رشد و همچنین تکامل نقش اساسی داشته و در موارد فقدان این ویتامین ممکن است کودک با کم خونی و یا عقب ماندگی ذهنی و جسمی نیز دچار شوند. از نشانه های کم خونی در کودکان رده سنی دوازده سال میتوان به اضطراب، بی حال و ضعف، پرخاشگری، خواب کم و یا زیاد اشاره کرد که تقریباً در حدود پنجاه درصد از مشکلات کم خونی بر اثر فقدان آهن است.

آلو بخارا، حبوبات، گوشت قرمز، اسفناج و بوقلمون از مفید ترین منابع غذایی آهن به شمار می آیند. البته بایستی متذکر شد که روی میز از اصلی ترین ماده معدنی موجود در بدن است که به افزایش اشتها، رشد استخوان ها، تقویت حس بویایی و چشایی، ترمیم جراحت ها، رشد عمومی و همچنین تنظیم خواب بدن نیز کمک بسزایی می نماید.

کلیه موارد ذکر شده از مفیدترین ویتامین های به شمار می آیند که بایستی در برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال گنجانده شود تا از این طریق ویتامین های موجود در بدن تامین گردد.

املاحی نظیر آهن و روی:

املاحی نظیر آهن و روی:

آیا تمامی کودکان این رده سنی به مکمل های تغذیه ای نیاز دارند؟

در پاسخ بایستی متذکر شد که فقط کودکانی میتوانند از مکمل های تغذیه ای استفاده نمایند که:

جزء کودکان بسیار ایرادگیر باشند.

کودکانی که دسترسی کامل به مواد غذایی تازه و سالم را ندارند.

کودکانی که از اختلالات مزمن نظیر بیماریهای گوارشی و یا آسم عذاب میبرند که بایستی حتماً براساس تست های لازم و همچنین مشورت با پزشک مرتبط مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر کودکانی که به این مکمل های تغذیه ای نیاز دارند، آنهایی که از تمرینات ورزشی سنگین استفاده می نمایند به شکلی که میزان متابولیسم بدن آنها تا چندین برابر افزایش می یابد.

کودکانی که جهت رسیدن به وزن طبیعی و نرمال از رژیم گیاهخواری استفاده می نمایند

کودکانی که جهت رسیدن به وزن طبیعی و نرمال از رژیم گیاهخواری استفاده می نمایند که بایستی حتماً کلسیم و آهن در برنامه رژیم غذایی لاغری آنها استفاده شود.

از مورد دیگر میتوان به کودکانی که از نوشیدنی های کربناتی و همچنین گازدار استفاده می نمایند اشاره کرد که این امر سبب دفع مواد معدنی و ویتامین های موجود در بدن می گردد.

به این ترتیب از اصلی ترین مواردی که سبب رشد و نمو این گروه از کودکان می شود نوع تغذیه و همچنین مواد غذایی است که بایستی گزینه های ذکر شده را حدالمقدور حذف نمایم تا این رده سنی نیازی به دریافت مکمل های تغذیه ای نداشته باشند و در این راستا سلامت آنها با صرف هزینه پایین تری تضمین گردد.

کودکانی که جهت رسیدن به وزن طبیعی و نرمال از رژیم گیاهخواری استفاده می نمایند

کودکانی که جهت رسیدن به وزن طبیعی و نرمال از رژیم گیاهخواری استفاده می نمایند

ویژگی های یک صبحانه مناسب برای کودکان دوازده سال

صبحانه مفید و مناسب بایستی دربردارنده قندهای ساده ای که احتمال درصد جذب بسیار سریع را دارند نظیر مربا، عسل و آبمیوه ها و علاوه بر این از مواد قندی که جذب آنها دیرتر صورت می گیرد همچون نان و کیک صبحانه را معرفی کرد. از لحاظ ارزش غذایی، خامه و کره ارزش غذایی کمتری در مقابل پنیر دارند و کودکانی که به شیر حساسیت دارند، لازم است پنیر را به دلیل ارزش غذایی بالا در برنامه رژیم لاغری خود قرار دهند. از مواد غذایی مناسب کودکان دوازده سال که راندمان مغز آنها را در یادگیری تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد می توان به:

تخم مرغ، عسل، گندم،گردو، مربای بالنگ، مویز،نخودچی و کشمش، میوه تازه، انواع برگه، عدس برشته، توت خشک، خرما، آش، شیر برنج، عدسی، حلیم، کره و گوجه فرنگی اشاره کرد.

در کنار مواد غذایی ذکر شده، تعیین نوشیدنی سالم و مفید از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. همانطور که اشاره نمودیم از سالم ترین و در عین حال بهترین نوشیدنی که این کودکان می توانند از آن استفاده نمایند آب است. در گام بعدی والدین میتوانند دمنوش های همچون:

سنبل الطیب، اسطوخودوس، بادرنجبویه، بهار نارنج و یا مخلوط شیر پسته را به عنوان مناسب ترین نوشیدنی برای کودکان خود استفاده نمایند.

ویژگی های یک صبحانه مناسب برای کودکان دوازده سال

ویژگی های یک صبحانه مناسب برای کودکان دوازده سال

شام مناسب برای کودکان دوازده سال

بهتر است بدانید در هنگام شب هورمون های که سبب متابولیسم بدن می شوند، همزمان با استراحت شما، آنها نیز استراحت می کنند، به همین علت است که در صورتی که از مواد غذایی سنگین در زمان شام استفاده می نماید، تمامی آنها به توده های چربی تبدیل می شود و در انتها به تدریج با افزایش وزن و انباشته شدن تجمع چربی های انباشته در بخش های مختلف بدن نیز همراه می شود.

در حال حاضر به دلیل اینکه تمامی خانواده ها درگیر مسائل شغلی خود هستند به وعده ناهار کودکان اهمیت زیادی میدهند و شام را جایگزین این وعده می کنند که این امر علاوه بر اضافه وزن بالا سبب بروز بیماریهای مرتبط با چاقی نیز می شود.

از طرفی برخی از کودکان جهت دستیابی به وزن نرمال اقدام به حذف وعده شام می نمایند که این امر سبب بروز معده درد که از مشکلات جسمی است و همچنین اختلالات روحی همچون پرخاشگری، تقلیل قدرت تمرکز، بی حوصلگی را به همراه دارد.

اضافه بر آن این امر سبب تقلیل گلوکز خون در بدن این کودکان نیز می گردد و در نهایت این امر سبب میشود که کودکان در طی روز به شیرینی جات و همچنین محصولات غذایی پرکالری نیز بیشتر کشیده شوند.

از مفید ترین مواد غذایی برای وعده شام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱)    نان و پنیر ۲) آب دوغ خیار ۳) خوراک سبزیجات ۴) تخم مرغ آب پز ۵) نان ماست و خیار، ۶) نخود فرنگی آب پز ۷) لوبیا s8) سالاد فصل ۹) سالاد شیرازی ۱۰) انواع سوپ ۱۱) عدسی و تخم مرغ آبپز

البته جهت آماده کردن وعده شام در برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال بهتر است، از مواد غذایی سبک و همچنین سالادها استفاده نماید تا کودکان به این رویه غذایی عادت نمایند و از خوردن مواد غذایی پرکالری و سنگین نیز خودداری کنند. اما باید گفت که تمامی این موارد بسته به شیوه زندگی و همچنین آداب و رسوم شما دارد زیرا کودکان تمامی سبک زندگی خود را از والدین خود الگو برداری می نمایند، بنابراین در این راستا دقت بسیار نماید.

رژیم لاغری قلیایی

یکی از بهترین برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال رژیم لاغری قلیایی است زیرا کودکان دارای شاخص توده بدنی بالا میتوانند با کمک این رژیم لاغری در کوتاهترین زمان وزن قابل توجهی را کم نمایند. رژیم آلکالاین یا همان رژیم قلیایی از سریعترین، محبوب ترین و همچنین سالم ترین شیوه های تقلیل وزن در تمام دنیاست که از نظر علمی با حفظ سلامت جسمانی، به کاهش وزن این کودکان کمک بسزایی می نماید.

این رژیم غذایی لاغری در پی قلیایی کردن بدن کودکان است. درصورتیکه بدن از محیط اسیدی به قلیایی تغییر نماید، اضافه بر دستیابی به وزن طبیعی از بروز بیماریهای جسمانی نیز پیشگیری می نماید. بنابراین اکثر متخصصین تغذیه برای کودکان رده سنی دوازده سال که دارای شاخص توده بدنی بالایی هستند رژیم لاغری قلیایی را آسان ترین گزینه جهت از دست دادن وزن و حذف توده های چربی در بدن معرفی می نمایند.

در مجموع مواد غذایی اسیدی با افزایش وزن همراه هستند که بتدریج اضافه بر بالا رفتن وزن، اختلالاتی نظیر فشارخون، کبد چرب و دیابت نوع دو را به همراه دارد. در برنامه لاغری برای کودکان ۱۲ سال نکته حائز اهمیت در گام نخست بهرمندی از مواد غذایی قلیایی است که می تواند در حذف وزن اضافی بدن تاثیرگذار باشد. تقلیل وزنی که برگشت آن به سختی همراه است و درصورتیکه عادت های غذایی خود را بر مبنای رژیم لاغری فوق تغییر دهید، کودکان دیگر با افزایش وزن همراه نخواهند بود.

رژیم لاغری قلیایی

رژیم لاغری قلیایی

اصلی ترین فواید رژیم قلیایی

مواد غذایی مصرفی در بدن با انجام فعالیت های روزمرگی و یا ورزشی شروع به سوخت و ساز و همچنین تجزیه می گردد و به صورت پسماندهای اسیدی و یا قلیایی در بدن تبدیل می شود. زمانی که شما در وعده های غذایی بیشتر از محصولات غذایی اسیدی استفاده می نماید بدن به سمت اسیدی شدن و یا اضافه وزن کشیده می شود و خلاف این موضوع نیز در صورتی که شما بیشتر منابع غذایی قلیایی را استفاده کنید بدن در محیط قلیایی به مرور با کاهش وزن همراه می شود.

بطور کلی انجام درست رژیم قلیایی به تقلیل وزن شما نیز کمک بسزایی می نماید. به عبارتی زمانی که شما جهت کاهش وزن کودکان رده سنی دوازده سال از رژیم لاغری قلیایی استفاده می نماید راحت تر می توانید بدون هیچ گونه عوارضی با از دست دادن کاهش وزن فرزندان خود همراه شوید.

همانطور که بیان نمودیم یکی از بزرگترین فواید رژیم آلکالاین یا رژیم لاغری قلیایی اجرای کردن آسان و راحت رژیم فوق است زیرا افراد میتوانند در هر رده سنی به خصوص کودکان دوازده سال از مزیت های این رژیم جهت دستیابی به وزن ایده آل بهرمند شوند.

اصلی ترین فواید رژیم قلیایی

اصلی ترین فواید رژیم قلیایی

شرایط رژیم لاغری قلیایی برای کودکان دوازده سال

جهت بهره مندی درست از برنامه رژیم لاغری قلیایی نخست بایستی اراده و تصمیم قوی جهت از دست دادن وزن خود بگیرید مخصوصاً کودکان این رده سنی زیر برای افزایش میزان اعتماد به نفس آنها نیز بسیار تاثیرگذار است. این کودکان بایستی به این نتیجه برسند که اضافه وزن بالای آنها مانع از انجام فعالیت های ورزشی همسالان خود شده است. بنابراین جهت برخورداری از رژیم فوق بایستی:

تقویت اراده کودکان:

کودکان رده سنی دوازده سال با انگیزه اینکه با استفاده از این رژیم با کاهش وزنی شدیدی همراه میشوند میتوانند از این برنامه رژیم لاغری در وعده های اصلی غذایی خود استفاده نمایند.

کودکان به یقین ذهنی خود برسند:

در گام دوم بایستی به این اعتقاد دست یابید که از دست دادن وزن با بهره مندی از رژیم لاغری قلیایی امکان پذیر است. درصورتیکه کودکان این رده سنی این باور را نداشته باشند در پیروی از این رژیم به موفقیت دست نخواهند یافت.

در پی برنامه رژیم لاغری ویژه ی باشید:

بایستی براساس برنامه ی که متخصص تغذیه برای این کودکان تجویز نموده است پیش بروید. بطور کلی یک برنامه غذایی اختصاصی و همچنین گردآوری شده برای کودک شما از سوی مجرب ترین متخصصین تغذیه بر مبنای معیارهای من جمله:

۱)    سن ۲) جنسه ۳) عادات غذایی ۴قد ۵) میزان تحرک ۶) وزن لحاظ می گردد. بایستی کودکان باور داشته باشند که سایر رژیم های لاغری که دوستان و یا اعضای خانواده جهت از دست دادن وزن از آن استفاده نموده اند برای آنها مثمر ثمر خواهد بود.

پایبند بودن به برنامه رژیم لاغری قلیایی:

یکی از اصلی ترین بخش ها در بکارگیری از رژیم قلیایی جهت تقلیل وزن پایبند بودن به برنامه غذایی است. همانطور که بیان کردیم کودکان بدون انگیزه در پیروی از این رژیم و از دست دادن وزن به موفقیت دست نخواهند یافت. از اثرگذارترین تاثیرات رژیم فوق تقلیل وزن سریع رژیم قلیایی است. به عبارتی اگر کودکان دوازده سال به تمامی دستورالعمل های پزشکی و همچنین برنامه غذایی پایبند باشند در هر هفته با وزن چشمگیری همراه خواهند شد.

تمامی موارد ذکر شده از شرایط رژیم قلیایی به منظور برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال است.

پایبند بودن به برنامه رژیم لاغری قلیایی:

پایبند بودن به برنامه رژیم لاغری قلیایی:

کاهش وزن در کودکان

بطور کلی اضافه وزن در دوران کودکی و بتدریج با ورود به دوره نوجوانی بسیار خطرناک بوده است و زمینه ساز بروز انواع بیماریهای مرتبط با اضافه وزن بالا در بزرگسالی است. از راهکارهای که میتواند در این راستا به از دست وزن در کودکان کمک بسزایی نماید می توان به:

شیوه زندگی سالم

از مهمترین شیوه های سلامت زندگی، شیوه زندگی سالم است. لازم است در این راستا کودکان خود را با تصحیح عادات رفتاری و همچنین عادات غذایی سالم و مفید تشویق نمایم. بهتر است با کودک خود بر سر یک سفره بنشینید و انواع گروه های غذایی سالم را در آن قرار دهید. براساس تحقیقات روانشناسی که بر روی کودکان رده سنی دوازده سال انجام شده است به این نتیجه رسیده اند کودکانی که در کنار والدین خود وعده های اصلی غذایی خود را میل می نمایند کمتر با افزایش وزن همراه می شوند.

شیوه زندگی سالم

شیوه زندگی سالم

برنامه رژیم غذایی کودک

توصیه می شود قبل از پیروی برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال با مشاور تغذیه در خصوص شاخص توده بدنی کودکان خود گفت و گو نماید و تمامی دستورالعمل های رژیمی لاغری غذایی را رعایت نماید.

بهتر است از انواع خوراکی های اصیل ایرانی در برنامه رژیم غذایی کودکان استفاده نمایم و از طبخ مواد غذایی تکراری که سبب دلزدگی کودکان میشود نیز خودداری نماید زیرا این امر باعث می شود که کودکان بیشتر به سمت خوراکی های فرآوری شده و یا فست فودها کشیده شوند.

لازم است که والدین براساس هرم غذایی و کالری مصرفی در طی روز از مواد غذایی سالم برای کودکان استفاده نمایند تا از این طریق از افزایش وزن آنها پیشگیری نمایند. حدالامکان انواع خوراکی های صنعتی را از برنامه غذایی کودکان حذف نماید و مفید ترین خوراکی ها را به عنوان میان وعده در رژیم لاغری آنها بگنجانیم.

فعالیت های ورزشی و بدنی

به منظور افزایش تحرک و فعالیت بدنی کودک، نخست بایستی والدین فعالیت های بدنی و ورزشی مناسبی را داشته باشند تا برای کودکان مثمر ثمر واقع شود. انجام فعالیت های ورزشی دسته جمعی کودکان به همراه والدین میتواند سبب تحرک بیشتر کودکان شده و از افزایش وزن آنها نیز پیشگیری نماید.

رعایت این نکات میتواند سبب تقلیل وزن در کودکان شود و انجام فعالیتهای روزمرگی و همچنین انجام تمرینات ورزشی در مدرسه را برای آنها راحت تر نماید.

نکته در مورد برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال

بهتر است بدانید میزان کالری دریافتی ضروری بدن برای کودکان پسر دوازده سال نسبتاً فعال ( دوهزار و دویست واحد)، دختران دوازده سال نسبتاً فعال در حدود (دو هزار واحد)، پسران کم تحرک دوازده سال نیز در حدود ( هزار و هشتصد واحد)، و دختران کم تحرک این رده سنی نیز( هزار و ششصد واحد) در طی روز است.

برنامه رژیم لاغری نوجوانان

زمانی که والدین دارای کودکان رده سنی دوازده سال با شاخص توده بدنی بالای هستند بهتر است به جای سرزنش و یا محدودیت های غذایی، با تصحیح برنامه رژیم لاغری مناسب و مطلوب جهت این گروه از کودکان و همراهی در انجام فعالیتهای ورزشی به تقلیل وزن آنها کمک نمایند. طبق نظر متخصصین جر و بحث والدین بر اثر اضافه وزن و پرخوری بیش از حد سبب لجبازی نوجوان در این امر شده است،

برهمین اساس تشویق و همچنین انگیزه دادن به کودکان میتواند در این راستا کمک بسزایی نماید. بهتر است در طول هفته از تمرینات ورزشی هیجان انگیز و مهیج به منظور تحرک بیشتر کودکان استفاده نمایم تا بتوانید اضافه بر ارتباط دوستانه و همدردی با آنها برروی تاثیرات روانی نیز اثرات مثبتی را بر جای گذارید. والدین بایستی تنقلات و همچنین خوراکی های پرکالری را از دسترس کودکان خارج نمایند و مواد غذایی سالم و طبیعی را جایگزین آنها در وعده های اصلی غذایی کنند.

روانشناسان توصیه میکنند که در مراحل تهیه مواد غذایی از نوجوانان خود کمک و یاری بگیرند

روانشناسان توصیه میکنند که در مراحل تهیه مواد غذایی از نوجوانان خود کمک و یاری بگیرند و در حین آشپزی دستورالعمل های سلامتی را نیز به آنها گوشزد نمایند. بهتر است استفاده از نمک و چربی کمتر را به صورت غیرمستقیم به کودکان بیاموزیم

و همچنین فهرستی از محصولات غذایی خانگی و سالم که نوجوانان به مصرف آنها بیشتر علاقه دارند را تهیه و بیشتر در وعده ناهار برای آنها آماده نماید. این امر علاوه بر تقویت رشد روانی سبب شخصیت دادن به کودکان دوازده سال که با عارضه اضافه وزن همراه هستند می گردد. برای وعده صبحانه از کاملترین و مغذی ترین خوراکی ها نیز استفاده نماید.

نکات مهم در مورد برنامه غذایی برای کودکان ۱۲ سال

چند مورد مهم را در رژیم لاغری کودکان بایستی متذکر شویم که عبارتند از:

به هیچ عنوان از مواد غذایی به عنوان تشویق و یا جایزه برای کودکان استفاده نکنید.

از مهمترین نکات دیگری که در این امر بایستی به آن دقت کنید این است که به هیچ عنوان در خصوص افزایش وزن، عادات غلط غذایی و یا پرخوری جر و بحث نکنید زیرا این امر سبب فاصله و لجبازی کودک در امر خوردن می شود.

بهتر است یخچال خود را با سرشار از محصولات غذایی سالم، مغذی و طبیعی پر نماید و از نگهداری خوراکی های فراوری شده میز خودداری کنید.

این نکات میتواند علاوه بر پیروی از رژیم لاغری برای کودکان این رده سنی به حذف تجمع چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن نیز کمک شایانی نماید.

نکات مهم در مورد برنامه غذایی برای کودکان 12 سال

نکات مهم در مورد برنامه غذایی برای کودکان ۱۲ سال

بهترین شیوه تقلیل وزن و رژیم لاغری

شواهد تازه حاکی از آن است که تنها یک متد جهت تقلیل وزن وجود ندارد، اما رژیم غذایی تاثیرگذار خواهد بود که کلیه نکات بیان شده در زیر را در خود جای دهد. در حقیقت شما از هر رژیم لاغری جهت از دست دادن تجمع چربی های انباشته در بدن استفاده نماید، کلیه شیوه های غذایی شباهت های بسیاری با هم دارند و تمامی آنها جهت دستیابی به وزن طبیعی یک هدف را دنبال می کنند.

در پی تحقیقات گسترده ی که محققین برای رژیم لاغری انجام داده اند سعی نمودند تا به نتایجی جهت میزان هورمون انسولین خون و همچنین الگوی ژنتیکی در کودکان ارزیابی و بررسی های لازم را انجام دهند و اضافه بر آن در پی پارامترهای جهت عوامل موفقیت در برنامه غذایی به نتایج معینی دست نیافتند زیرا عوامل متعددی در افزایش وزن این کودکان تاثیرگذار بوده است.

در مجموع رژیم گیرندگانی که از به تمامی دستورالعمل های پزشکی پایبند خواهند میتوانند در کوتاهترین زمان به وزن ایده آل و طبیعی خود دست یابند. بنابراین درصورتیکه در پی شیوه ی به منظور تقلیل وزن هستید، به مواردی که در زیر ارائه می نمایم بهتر است توجه نماید.

قرار دادن سبزیجات در برنامه غذایی کودکان ۱۲ سال

بهتر است به این نکته توجه نماید که استفاده بسیار از سبزیجات در برنامه رژیم لاغری کودکان امری مهم و ضروری است. مهم نیست که کودکان از چه برنامه ی غذایی کاهش وزن استفاده می نمایند بلکه مهمترین نکته قرار دادن سبزیجات در برنامه غذایی روزانه آنهاست زیرا بهره مندی از آنها دارای مزیت های فراوانی است. میزان درصد کالری موجود در سبزیجات بسیار پایین بوده است که با مواد مفید و مغذی موجود در آنها سبب سیر شدن سیر کودکان می گردد.

این گروه از مواد غذایی از بروز بیماریهای مختلف همچون دیابت نوع دو، اختلالات قلبی عروقی و همچنین انواع سرطان ها در بزرگسالی پیشگیری می نماید. در رژیم قلیایی که مناسب نوجوان است متخصصین تغذیه سعی می کنند که گل کلم و همچنین کلم کالی را بگنجانند،

علاوه بر این استفاده از سایر سبزیجات همچون کلم برگ، مارچوبه، کلم بروکلی، کاهو، فلفل قرمز، کلم بروکسل در این برنامه از رژیم غذایی فوق میتواند در از دست دادن وزن مثمر ثمر واقع گردد. البته بهتر است به منظور جلوگیری از معده درد و یا دل درد در کودکان دوازده سال آنها را با کمی روغن سرخ کرده و یا در فر بپزیم.

میتوانید از این گروه غذایی در لازانیا و یا پاستا استفاده نماید تا مصرف آن برای کودکان دلچسب تر باشد. والدین میتوانند با کمک ادویه های متنوع و یا خشکبار مانند کشمش زرد علاوه بر خلق مزه های جدید غذاهای کم کالری جدیدی را برای کودکان این رده سنی تهیه نمایند.

مقدار استفاده از گلوکز را در برنامه لاغری کودکان کاهش دهیم

در مجموع همه افراد به مصرف شیرینی جات تمایل بسیار زیادی دارند مخصوصاً کودکان در تمامی رده های سنی، که این علاقه از همان نخست در وجود بشر بوده است. گلوکز و شکر سبب تغییر در مزه ی خوراکی ها و همچنین خوشمزه تر شدن آنها نیز می گردد،

همین امر سبب گردیده که اکثر کارخانه های محصولات غذایی از این ماده به تمامی مواد فرآوری شده نظیر سوپ ها، انواع نان، غلات صبحانه، سس سالاد، ماست، ادویه ها و دیگر محصولات مهندسی شده نیز بیفزایند. تمامی این مواد غذایی در کنار هم سبب می گردد که کودکان در طی روز به شکل ناخودآگاه مقادیر بسیار زیادی از گلوکزهای را در برنامه غذایی خود استفاده نمایند.

براساس مطالعات انجام شده شکر رابطه ی خوبی با مقدار دور کمر در افراد ندارد و همین امر سبب گردیده اغلب متخصصین تغذیه مصرف آن را در برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال تا حد بسیاری کاهش دهند.

به منظور دنبال کردن کردن یک برنامه غذایی مطلوب و مناسب تر بهتر است از مواد غذایی کم چربی تری استفاده نمایم که لازمه آن استفاده از محصولات غذایی سالمی است که در تهیه و طبخ آنها از درصد چربی و همچنین گلوکز پایین تری استفاده شده است.

شیوه های متعدد برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال برای هر کودک تاثیرات مختلفی را ایجاد می نماید. در صورتی که مایلید به نتیجه مطلوبی از تغییر در شیوه زندگی خود دست یابید، بایستی استفاده از گلوکز و شکر را تا حد بسیاری در برنامه رژیم لاغری کودکان خود کاهش دهید. لازم به ذکر است که این دستورالعمل پزشکی در تمامی برنامه های رژیم غذایی تکرار می گردد.

استفاده از غذاهای ارگانیک

از دیگر مواردی که در رژیم لاغری بایستی به آن توجه نمایم استفاده از مواد غذایی ارگانیک است. بهتر است در برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال از مواد غذایی ارگانیک و همچنین غیر فرآوری شده بسیاری استفاده نمایم زیرا این مواد غذایی بخشی جدا نشدنی از هر رژیم کاهش وزن به شمار می آید.

محصولات غذایی فرآوری شده نظیر بستنی، بیسکویت، چیپس، پفک، پیتزای منجمد، شکلات و غیره ارتباط تنگاتنگی با بالا رفتن وزن در کودکان دارد که این امر به محتویات نامرغوب و همچنین فقدان فیبر موجود در آنها رابطه بسیاری دارد. میزان مشخصی از فیبر کودک را تا چندین ساعت سیر نگه میدارد که مصرف منظم آن در برنامه لاغری می تواند نقش مهمی را در از دست دادن وزن ایفا نماید.

پیشنهاد می کنیم از پست رژیم لاغری برای دختر ۱۱ ساله دیدن کنید.

قرار دادن محصولات غذایی ارگانیک بسیار در برنامه رژیم لاغری

بنابراین با قرار دادن محصولات غذایی ارگانیک بسیار در برنامه رژیم لاغری به آسانی می توان فیبر بیشتری را در طی روز دریافت نمود. براساس پژوهش های صورت گرفته استفاده بسیار از موادغذایی مهندسی شده به مراتب راحت تر از دیگر مواد غذایی است که کودکان میتوانند در طی روز از آن استفاده نمایند.

به عنوان مثال مصرف یک ساندویچ فست فودی در مقابل مصرف یک بشقاب از محصولات غذایی در بردارنده برنج قهوه ای، ماهی، کلم بروکلی و سالاد به زمان کمتری نیاز دارد که این امر از دلایل شایع کودکان دوازده سال به سمت خوراکی های فراوری شده است.

طبق مطالعات انجام شده بر روی میزان دریافت کالری، چربی، کربوهیدرات ها، پروتئین و گلوکز مصرفی به تمامی کودکان اجازه داده شد که از هر نوع محصولات غذایی که بیشتر به آن علاقمند هستند استفاده نمایند. معین گردید که کودکان هنگامی که از خوراکی های فرآوری شده در برنامه غذایی خود استفاده می نمایند، تقریباً پانصد واحد در طی روز کالری بیشتری را دریافت می کنند

افزایش وزن نهصد گرمی

و همچنین در بازه زمانی کوتاه با افزایش وزن نهصد گرمی نیز همراه خواهند شد. این کودکان سریعتر و بیشتر مواد غذایی را مصرف می نمایند و هورمون های موجود در بدن که نقش تنظیم کننده ی اشتهای را برعهده دارند با مصرف این محصولات تغییر کرده و این امکان را نمی دهد که کودک با حس سیری همراه شود.

در ادامه تحقیق کودکانی که از محصولات غذایی غیر فرآوری شده و همچنین ارگانیک در برنامه غذایی خود استفاده نمودند با کاهش وزن نهصد گرمی در یک دوره کوتاه همراه شدند. به این ترتیب قرار دادن این گروه از محصولات غذایی اضافه در تنظیم اشتها در کودکان به تقلیل وزن آنها نیز کمک بسزایی می نماید.

البته با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین سلیقه فرد اولویت و اهمیت این محصولات غذایی در برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال متغیر خواهد بود، اما هدف کلی از انجام این رژیم های کاهش وزن، انتخاب صحیح کودکان از انواع گروه های غذایی است.

کلیه موارد ذکر شده از بهترین شیوه های کاهش وزن برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال است که میتواند در این راستا به تثبیت وزن و رشد آنها و از همه مهمتر بالا بردن اعتماد به نفس در داشتن اندامی مناسب و ایده آل کمک بسزایی نماید.

افزایش وزن نهصد گرمی

افزایش وزن نهصد گرمی

نتیجه گیری

امروزه والدین به منظور پیشگیری از اضافه وزن بالا در کودکان خود بهتر است که از مناسب ترین برنامه غذایی لاغری برای کودکان ۱۲ سال استفاده نمایند تا علاوه بر حفظ وزن آنها از کلیه گروه های غذایی در برنامه رژیم غذایی بهره ببرند. کودکان این رده سنی بر مبنای جنسیت و میزان تحرک و فعالیت شان در طی روز بایستی از هرم غذایی مناسب استفاده نمایند.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید