کبد چرب غیر الکلی چیست

تغذیه مناسب برای ورزش پیلاتس
تغذیه مناسب برای ورزش پیلاتس
2021/06/30
تغذیه مناسب برای ورزش ژیمناستیک
تغذیه مناسب برای ورزش ژیمناستیک
2021/07/07
کبد چرب غیر الکلی چیست

کبد چرب غیر الکلی چیست

حتما شما نیز می‌خواهید بدانید کبد چرب غیر الکلی چیست . گزارش بسیاری از پزشکان و متخصصین در حیطه توضیح این بیماری این است که اگر شخصی هیچ استفاده‌ای از الکل ندارد یا گاه‌گداری ممکن است از آن استفاده کرده باشد، احتمال این ‌موضوع وجود دارد که دچار بیماری کبد چرب غیر الکلی شود. در حالت کلی وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی به‌ عنوان یک نگرانی بسیار حاد و بزرگ دیده نمی‌شود.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد کبد چرب غیر الکلی با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

کبد چرب غیر الکلی چیست

کبد چرب غیر الکلی چیست

اما اگر شرایطی صورت بگیرد که بیمار به این مشکل رسیدگی نکند، سلامت افراد را با مشکلات جدی به خطر می‌اندازد و می‌تواند بیماری‌های متعدد را در پی داشته باشد. برخی از موارد مؤثر بیماری کبد چرب غیر الکلی عوارض بسیاری برای افراد دارد و این امر باعث می‌شود تا با شناخت درستی از کبد چرب غیرالکلی بتوانند با شناسایی به ‌موقع و درمان آن از مشکلات حادتر جلوگیری کنند.

این‌ که چربی در کبد انسان وجود داشته باشد، امری طبیعی است

این‌ که چربی در کبد انسان وجود داشته باشد، امری طبیعی است. اما اگر میزان چربی موجود در کبد از حدی فراتر رود فرد دچار بیماری کبد چرب شده است. یعنی فعالیت اصلی کبد در راستای شکستن چربی‌ها به ‌درستی صورت نگرفته و در نهایت باعث رسوب چربی‌ها در کبد شده است. بر اساس آمارهای گرفته‌ شده از بیماران کبد چرب غیر الکلی متوجه شدیم که ۳۰ درصد از ایرانی‌ها به این مشکل دچارند.

این‌ که چربی در کبد انسان وجود داشته باشد، امری طبیعی است

این‌ که چربی در کبد انسان وجود داشته باشد، امری طبیعی است

اما نکته جالب اینجاست که این افراد عوارض جدی کبد چرب را پیگیری نمی‌کنند و به آن اهمیتی نمی‌دهند. به دلیل این‌که نشانه‌ها و علائم بسیاری برای وجود کبد چرب وجود ندارد و ممکن است افراد آن را با بیماری‌های دیگر اشتباه بگیرند، در برخی مواقع تا آخر عمر خود از مشکلات کبدی آگاه نیستند.

این موضوع به‌ مرور زمان وجود مشکلات کبدی عوارض مختلفی همانند سکته‌های قلبی و مغزی را به ‌دنبال دارد و باعث مرگ می‌گردد. اغلب مرگ‌های زودرس که در کشور رخ می‌دهد، بر اساس این مشکل بوده ‌است. بنابراین وظیفه خود می‌دانیم در زمینه کبد چرب غیرالکلی اطلاعات مفید و ارزنده‌ای را برای شما داشته ‌باشیم.

هنگامی‌که سطح دانش شما در رابطه با علائم و نشانه‌های چربی کبد بیشتر شود، می‌توانید تشخیص درستی از کبد چرب غیرالکلی داشته باشید. حال در ادامه این مبحث به‌ صورت جامع و مفصل به این ‌موضوع خواهیم پرداخت که کبد چرب غیرالکلی چیست. با ما در این زمینه همراه باشید.

در ادامه این مقاله به بررسی عنوان‌های زیر خواهیم پرداخت:

کبد چرب غیر الکلی چیست ؟

مراحل متعدد شکل‌گیری کبد چرب غیر الکلی

نسخه مرگ‌بار کبد چرب غیر الکلی

شیوع بیماری کبد چرب غیر الکلی به چه صورت می‌باشد؟

نقش ژنتیک در کبد چرب غیر الکلی

عدم وجود علائم و نشانه برای تشخیص کبد چرب غیر الکلی

چه مواردی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شوند؟

دلیل اصلی وجود و بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی چیست ؟

عوامل خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی

مبتلا شدن به کبد چرب غیر الکلی در چه گروه‌هایی بیشتر می‌باشد؟

افراد در معرض خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی

تشخیص وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی چگونه انجام می‌گیرد؟

انجام معاینات بدنی برای تشخیص کبد چرب به

انجام آزمایش خون برای تشخیص کبد چرب

انجام تصویربرداری برای تشخیص کبد چرب

انجام سونوگرافی برای تشخیص کبد چرب

انجام سی ‌تی ‌اسکن یا ام آر آی برای تشخیص کبد چرب

انجام الاستوگرافی ناپایدار برای تشخیص کبد چرب

الاستوگرافی رزونانس مگنتیک برای تشخیص کبد چرب

بیوپسی کبد برای تشخیص کبد چرب

عوارض بیماری کبد چرب غیر الکلی در چه مواردی خلاصه می‌گردد؟

چگونه می‌توان از بیماری کبد چرب غیر الکلی پیشگیری کرد؟

درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی به چه صورت امکان‌پذیر است؟

درمان دارویی کبد چرب غیرالکلی

پیوند کبد برای درمان کبد چرب غیر الکلی

فعالیت‌های موردنظر برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی

رژیم غذائی در بیماری کبد چرب غیر الکلی به چه صورت است؟

تغییرات رژیم غذایی دیگر

انواع ماده‌های غذایی مفید برای بیماری کبد چرب غیر الکلی

مواد غذایی مضر برای بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی

جمع ‌بندی مطالب

 

کبد چرب غیر الکلی چیست ؟

NAFLD یا کبد چرب غیرالکلی اصطلاحی است که برای اشخاصی که دچار بیماری‌های کبدی شده‌اند، عنوان می‌شود. اما تفاوت عمده‌ای که این اصطلاح با کبد چرب معمولی دارد، این است که این افراد هیچ‌گونه استفاده‌ای از الکل ندارند و یا این‌که مصرف آن‌ها بسیار اندک می‌باشد.

مشخصه کلی که برای این بیماری ذکر می‌شود، این است که میزان زیادی از سلول‌های چربی توانسته اند در کبد جمع شوند که باعث بروز این مشکل می‌گردد. تعریف اصولی‌تری که برای کبد چرب غیرالکلی ذکر می‌شود، این است که چربی‌های اضافه در کبد یک فرد به گونه‌ای ذخیره می‌شوند که دلیل اصلی این تجمع استفاده بسیاری از الکل نمی‌باشد. زیرا الکل عامل مؤثری برای تجمع بسیار چربی‌ها در کبد است.

حال در این‌ صورت هنگامی‌که الکل دلیل اصلی وجود بیماری کبد چرب نمی‌باشد، به آن بیماری کبد چرب غیر الکلی گفته می‌شود. امکان پیشرفت کبد چرب غیرالکلی بسیار است و ممکن است با آسیب‌های برگشت‌ناپذیری رو به رو شود. پس شناخت آن اهمیت بسیاری دارد. اغلب آسیب‌هایی که در بیماری کبد چرب دیده می‌شود، بر اثر استفاده الکل زیاد شکل میگیرد.

اگر میزان شدت این بیماری بسیار شود و وخیم باشد

اگر میزان شدت این بیماری بسیار شود و وخیم باشد، امکان این که به سیروز کبدی یا شکستگی کبد منجر شود، بسیار زیاد می‌باشد و این با خود مشکلات متعددی را به‌ دنبال دارد. در حالت کلی اغلب مردم جهان دچار کبد چرب غیر الکلی می‌شوند و این آمار روز به ‌روز در حال افزایش می‌باشد.

علی‌الخصوص افرادی که در ملل غربی جهان زندگی می‌کنند، بیشتر شاهد بیماری کبد چرب غیرالکلی هستند. وجود این بیماری در اقشار مختلف با سنین متعدد دیده ‌شده است.

اما بر اساس آمار گرفته ‌شده بیشترین افراد در رنج سنی ۴۰ تا ۵۰ سال درگیر بیماری کبد چرب غیر الکلی بوده‌اند. وجود این عارضه ریسک بزرگی برای وجود بیماری‌های متعدد دیگر همانند بیماری قلبی می‌باشد و به‌ عنوان عامل خطری برای بیماری‌های دیابت نوع ۲ فاکتورهای چاقی شناخته می‌شود.

شرایط وجود کبد چرب غیرالکلی بسیار شباهت به سندرم متابولیسم دارد و به ‌عنوان ناهنجاری‌های متعدد شناخته می‌شود که در صدد آن با افزایش چربی‌های شکم، افزایش فشارخون، افزایش تری گلیسرید در خون و کاهش دادن توان استفاده از انسولین مواجه خواهد شد. تا به این‌جای این مطلب درک درستی از این‌که کبد چرب غیر الکلی چیست برای شما گفتیم. حال در ادامه باید بگوییم که مراحل مختلفی باعث شکل‌گیری کبد چرب غیر الکلی در بدن یک بیمار می‌شوند که به شرح آن خواهیم پرداخت.

اگر میزان شدت این بیماری بسیار شود و وخیم باشد

اگر میزان شدت این بیماری بسیار شود و وخیم باشد

مراحل متعدد شکل‌گیری کبد چرب غیر الکلی

مراحل زیر در روند شکل‌گیری کبد چرب غیر الکلی تاثیرگذار هستند.

کبد چرب ساده

هنگامی می‌توان از کبد چرب ساده نام برد که شکل‌گیری و تجمع انواع چربی‌ها در سلول‌های کبدی تا میزان زیادی بدون خطر و عارضه می‌باشد. وجود این چربی‌ها فقط در هنگام آزمایش هایی که به دلایل بیماری‌های دیگر بر بدن بیمار انجام می‌گیرد، دیده می‌شوند و فقط این‌گونه قابل ‌تشخیص هستند. در غیر این صورت هیچ ‌گونه علائم و نشانه‌ای را با خود ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که با عنوان کبد چرب ساده شناخته شوند و این اولین مرحله از شکل‌گیری کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شود.

اصولاً به نوعی از کبد چرب غیر الکلی که چربی‌ها در کبد دیده می‌شود، اما هیچ‌ گونه التهابی در کبد وجود ندارد و باعث آسیب‌ رساندن به کبد نشده‌اند، کبد چرب ساده می‌گویند. میزان چربی‌هایی که در این نوع کبد چرب دیده می‌شود، اندک است. اصولاً وجود کبد وجود بیماری کبد چرب ساده پیشرفت نمی‌کند و سبب به وجود آمدن عوارض کبدی و آسیب‌های جدی نخواهد شد.

پیشنهاد می کنیم از پست متخصص تغذیه برای کبد چرب دیدن کنید.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی

هنگامی می‌توان بیماری کبد چرب را جدی‌تر گرفت که این حالت در کبد رخ می‌دهد و با التهابات کبد رو به رو خواهید شد که با نام استئاتوهپاتیت غیر الکلی شناخته می‌شود. بر اساس آمار گرفته‌ شده از مردم انگلیس متوجه شدیم که تا حدود ۵ درصد از این جمعیت تحت تاثیر این نوع از بیماری کبد چرب قرارگرفته اند. این افراد نیاز است فورا شرایط و اقدامات درمانی را برای خود فراهم کنند.

نوع دیگری از کبد چرب غیر الکلی که به ‌غیر از وجود و تجمع چربی‌ها در کبد سبب التهاب و آسیب ‌رساندن سلولی کبد می‌شوند، استئاتوهپاتیت غیر الکلی می‌باشد. وجود این نوع از کبد چرب به‌ مرور زمان تبدیل به سلول‌های کبدی فیبروز می‌شود و سبب زخم شدن کبد نیز می‌گردد و در نهایت در صورت عدم پیشگیری و جلوگیری از آن ممکن است منجر به سیروز یا سرطان کبد گردد. بنابراین نیاز است که تشخیص به‌ موقع از این حالت در کبد داشته باشید.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی

استئاتوهپاتیت غیر الکلی

فیبروز

تا به این‌ جای این مطلب متوجه شدید که کبد چرب غیر الکلی چگونه می‌تواند در بدن شکل بگیرد، اما هنگامی‌که میزان این چربی‌ها در اطراف کبد بسیار حاد می‌شود که سبب بروز زخم در اطراف کبد می‌شود و باعث ایجاد رگ‌های خونی نیز می‌گردد، فرآیندی به نام فیبروز در کبد رخ داده ‌است. اما در این حالت کبد قادر است عملکرد طبیعی خود را به بهترین نحو سپری کند. طبق آزمایشات انجام‌ گرفته می‌توان وجود رگ‌های خونی و زخم در اطراف کبد تشخیص داد و قادر به کنترل این شرایط بود.

سیروز

حادترین مرحله‌ای که برای یک بیمار در پس بیماری کبد چرب غیر الکلی صورت می‌گیرد، سیروز می‌باشد. زیرا به التهابات فیبروز سالیان سال در بدن بیمار باقی‌ مانده است و شرایط سیروز را شکل داده ‌است.

در این هنگام کبد بسیار کوچک‌تر از حد معمول می‌شود و دارای زخم‌های متعدد است. وجود این آسیب‌ها و مشکلات در کبد دائمی می‌باشد و به ‌مرور سبب نارسایی کبد می‌شود و شرایطی را فراهم می‌کند که عملکرد و فعالیت‌های کبد به ‌درستی صورت نمی‌گیرد. در پس آن وجود سرطان کبد احساس خواهد شد.

دو شرایط جداگانه برای کبد چرب ساده و استئاتوهپاتیت غیر الکلی شناخته می‌شود. اغلب افراد به یک نوع از کبد چرب غیرالکلی دچار می‌شوند. اما ممکن است تصور کنند که فقط به یک۱ نمونه از آن ابتلا پیدا کرده و به ‌مرور زمان وجود شکل دیگری از کبد چرب غیر الکلی در بدن بیمار دیده می‌شود و خود را بروز می‌دهد.

البته این روند ممکن است سال‌ها طول بکشد تا سبب به وجود آمدن شرایط فیبروز یا سیروز باشد. این ‌که یک بیمار تشخیص به ‌موقع و به هنگامی از وجود کبد چرب غیر الکلی در بدن خود داشته باشد، می‌تواند با تغییر در سبک زندگی خود برای جلوگیری از حادتر شدن شرایط کبد چرب تلاش کند و درمان از طریق تخصص‌های پزشک‌های حاذق برای این بیمار فوراً صورت بگیرد.

نسخه مرگ‌بار کبد چرب غیر الکلی

در حقیقت اصطلاحی که برای بیماری کبد چرب غیر الکلی ذکر می‌شود، بنا بر شرایط افراد و میزان مصرفی الکل آن‌ها می‌باشد. زیرا الکل به‌ عنوان یک محک محرک نقش اصلی برای تشکیل شدن این چربی ندارد.

استئاتوهپاتیت غیر الکلیاستاتوس هپاتیت بیماری است که می‌تواند به‌ عنوان زنگ هشدار برای بیمار و پزشک استفاده شود و هر چه که وجود آن در بدن بیشتر باشد، التهابات و آسیب‌های دائمی آن بیشتر می‌گردد. در نهایت این نوع بیماری می‌تواند به نارسایی کبد و مرگ نیز منجر شود. پس تشخیص درست افراد براثر این ‌موضوع مهم شمرده می‌شود.

نسخه مرگ‌بار کبد چرب غیر الکلی

نسخه مرگ‌بار کبد چرب غیر الکلی

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

شیوع بیماری کبد چرب غیر الکلی به چه صورت می‌باشد؟

وجود بیماری و علائم کبد چرب غیر الکلی توانسته در سر تا سر جهان علی‌الخصوص در کشورهای غربی همانند آمریکا بیشتر شود. در حالت کلی بر اساس آمار انجام‌ شده بیماری کبد چرب غیر الکلی به‌ عنوان شایع‌ترین بیماری کبد شناخته می‌شود و سالانه می‌تواند ۱۰۰ میلیون نفر را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وجود و شناخت این بیماری در دهه چهارم و پنجم می‌باشد. علی‌الخصوص افرادی که دچار چاقی‌های افراطی و اضافه ‌وزن هستند و درگیر بیماری دیابت نوع دوم می‌باشند، بیشتر در خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند. اما این نکته‌ای بدیهی است که وجود این بیماری می‌تواند در هر گروه سنی و برای هر فردی شکل بگیرد و شیوع آن رو به افزایش است.

نقش ژنتیک در کبد چرب غیر الکلی

بر اساس پژوهش پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا می‌توانستیم دریابیم که شرایط ارثی می‌تواند در روند کبد چرب غیرالکلی اثربخش باشد و فقط نمی‌توان موضوع افزایش وزن را با این بیماری مرتبط دانست. زیرا شرایط ژنتیک و وراثت برروی وجود کبد چرب غیر الکلی اثربخش است.

آزمایشاتی که بر روی ۴۴ کودک مبتلا و غیرمبتلا به کبد چرب غیر الکلی صورت ‌گرفته، تعیین کرد که ۱۵۰ نفر از ۱۵۲ نفر از اعضای خانواده آن‌ها دچار بیماری کبد چرب غیرالکلی هستند و این به ‌عنوان عامل اصلی برای وجود این بیماری شناخته‌ شده است. اغلب ۵۹ درصد خواهر و ۷۸ درصد برادرها در یک خانواده به بیماری کبد چرب غیر الکلی دچار می‌شوند و می‌توان رابطه این بیماری را با ژنتیک یکی دانست.

عدم وجود علائم و نشانه برای تشخیص کبد چرب غیر الکلی

تا هنگامی‌که شرایط شخصی برای بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی جدی نشده باشد، اغلب افراد آگاهی در رابطه با تشخیص این بیماری ندارند. زیرا نشانه‌ها و علائم اولیه آن فقط می‌تواند در آزمایش‌های خون روزمره یا موارد دیگری که برای آزمایش‌های سونوگرافی و سنگ‌های صفراوی انجام می‌گیرد، دیده شود. هنگامی که این بیماری به مرحله پیشرفته خود برسد، سبب سیروز می‌گردد و علائم و نشانه‌های جدی‌تری از خود حاصل می‌کند.

اما در ابتدای امر ممکن است هیچ علامتی برای آن وجود نداشته باشد. خون‌ریزی بیش ‌از اندازه در هنگام بروز سیروز می‌تواند باعث ناتوانی بیش ‌از اندازه کبد باشد و پروتئین‌های لخته کننده خون نیز باعث بیماری یرقان می‌گردند و زرد شدن رنگ پوست و رنگ چشم‌ها را به دنبال دارد. ناتوانی آن در برخی مواقع خود را به عنوان مایع پرفشار خون که از رگ‌های خونی نشأت می‌گیرد، بروز می‌دهد.

عدم وجود علائم و نشانه برای تشخیص کبد چرب غیر الکلی

عدم وجود علائم و نشانه برای تشخیص کبد چرب غیر الکلی

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

چه مواردی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شوند؟

بر اساس تحقیق پزشکان در اغلب مواقع وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی احساس نمی‌شود و علائم قابل ‌توجهی ندارد. اما در برخی شرایط وجود نشانه‌هایی که در ادامه این مبحث ذکر خواهیم کرد می‌تواند عامل مؤثری برای شکل‌گیری کبد چرب غیر الکلی باشند و باید این دسته از علائم را جدی بگیرید.

  • اگر در بخش فوقانی راست شکم درد احساس می‌کنید.
  • اگر در طول روز بسیار احساس خستگی و کسالت دارید.
  • اگر کبد یا طحال شما و به واسطه معاینه پزشک بیش ‌از اندازه بزرگ‌ شده باشد.
  • اگر تورم در ناحیه شکم داشته باشید.
  • اگر پوست و چشم شما دچار زردی شده باشد یا به‌ اصطلاح بیماری یرقان گرفته باشید.

این شرایط برای مواقعی صدق می‌کند که کبد چرب و ساده برای بیمار اتفاق افتاده‌ است.

حال اگر این کبد چرب به ‌مرور زمان به سیروز تبدیل گردد، علائم آن متفاوت‌تر خود را نمایان می‌کنند که در موارد زیر خلاصه می‌شوند.

  • خون‌ریزی داخلی
  • نگهداری مایعات
  • سردرگمی ذهنی
  • عملکرد نادرست کبد

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

حال اگر این کبد چرب به ‌مرور زمان به سیروز تبدیل گردد، علائم آن متفاوت‌تر خود را نمایان می‌کنند که در موارد زیر خلاصه می‌شوند.

حال اگر این کبد چرب به ‌مرور زمان به سیروز تبدیل گردد، علائم آن متفاوت‌تر خود را نمایان می‌کنند که در موارد زیر خلاصه می‌شوند.

دلیل اصلی وجود و بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی چیست ؟

اصولاً دلیل موجه و قانع ‌کننده‌ای برای وجود کبد چرب غیر الکلی ذکر نمی‌شود و ناشناخته باقی ‌مانده است. اما برخی از اختلالات بالینی مشخص‌ شده، توانسته‌اند به‌ عنوان دلایل زمینه‌ای وجود این بیماری شناخته شوند. اگر بخواهیم به این دسته از علل زمینه‌ای آن پی ببریم، باید بگوییم چاقی‌ها علی‌الخصوص چاقی که در نواحی شکم اتفاق می‌افتد، به ‌عنوان عامل مهمی برای مبتلا شدن به کبد چرب غیر الکلی شناخته ‌شده است.

در پی مطالعات متعدد متوجه شدیم که ۷۰ درصد از بیمارانی که دچار کبد چرب غیر الکلی شده‌اند، افراد چاقی بوده‌اند که بیشتر چاقی آن‌ها در نواحی شکم شکل ‌گرفته بود. در کنار این ‌موضوع اگر فرد دچار بیماری‌های زمینه‌ای همانند دیابت باشد، این عامل مؤثری برای افزایش چربی‌های خون می‌باشد و باعث چربی کبد نیز می‌گردد. تغییرات مختلفی که در متابولیسم بدن دیده می‌شود، از عوامل دیگر بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی ذکر شده‌اند.

در برخی موارد دیده‌ شده کاهش ناگهانی وزن، تغذیه وریدی، تغذیه نامناسب، گرسنگی‌های طولانی ‌مدت توانسته‌اند، عامل مؤثری برای شکل‌گیری بیماری کبد چرب غیر الکلی باشد. به‌ غیر از موارد ذکر شده برخی از جراحی‌های مختلف که در ناحیه شکم اتفاق می‌افتد، همانند برداشتن بخشی از روده یا معده، برداشتن کیسه صفرا، جراحی بر روی لوزالمعده عامل مؤثری برای شکل‌گیری بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند.

استفاده از برخی داروها تاثیر مستقیم بر روی وجود چند بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌گذارد

پزشکان و متخصصین در این زمینه دریافته‌اند که استفاده از برخی داروها تاثیر مستقیم بر روی وجود چند بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌گذارد. داروهایی که دارای و هورمون‌های استروژن، کرتن، امیدارون، استروئیدها و دیگر موارد می‌باشند از دلایل زمینه‌ساز برای وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌باشند.

در برخی مواقع مقاومت انسولین فاکتور مؤثری در بدن برای وجود بیماری کبد چرب می‌باشد. زیرا بدن به انسولین موجود پاسخ نمی‌دهد. همان‌طور که می‌دانید یک هورمون تولید شده توسط لوزالمعده یا پانکراس انسولین می‌باشد که کمک می‌کند میزان گلوکز خون دریافت گردد.

حال اگر مقاومت انسولین در معرض خطر باشد، اسیدهای چرب آزاد که در بدن وجود دارند افزایش می‌یابند و این به‌ عنوان اختلال عملکردی در کبد شناخته می‌شود و باعث سمی شدن آن می‌گردد. در نهایت عارضه کبد چرب غیر الکلی از این طریق شکل خواهد گرفت. در حالت کلی عوامل متعددی که می‌توانند شانس مبتلا شدن به بیماری کبد چرب غیر الکلی را بیشتر کنند، در موارد زیر خلاصه می‌شوند.

استفاده از برخی داروها تاثیر مستقیم بر روی وجود چند بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌گذارد

استفاده از برخی داروها تاثیر مستقیم بر روی وجود چند بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌گذارد

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

عوامل خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی

  • مقاومت به انسولین
  • اضافه ‌وزن یا چاقی مفرط
  • بالا بودن چربی خون به ‌ویژه تری گلیسیرید
  • قند خون بالا یا هایپوگلیسمی
  • پیش دیابت یا دیابت از انواع مختلف
  • سندرم متابولیک
  • آپنه خواب
  • کم‌کاری تیروئید
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • کم‌کاری هیپوفیز
  • بارداری
  • سیگار کشیدن
  • افراد بالای ۵۰ سال
  • داروی ویژه سرطان مثل تاموکسیفن برای سرطان سینه

در حالت کلی مجموعه‌ای از تمامی موارد ذکر شده سبب می‌شوند تا چربی‌ها بیش ‌از اندازه در کبد ذخیره شوند و این چربی‌ها به‌ عنوان سم برای دیگر سلول‌های کبدی فعالیت می‌کنند و باعث التهابات کبد می‌گردند. در آخر بافت‌های متعدد کبد با تجمع چربی رو به ‌رو خواهند شد و مرحله فیبروز و سپس سیب سیروز کبدی رخ خواهد داد.

عوامل خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی

عوامل خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

مبتلا شدن به کبد چرب غیر الکلی در چه گروه‌هایی بیشتر می‌باشد؟

اصولاً نمی‌توان محدوده مشخص‌ شده برای افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی را ذکر کرد. زیرا هر فردی با هر شرایط سنی می‌تواند به این بیماری دچار شود. اما احتمال می‌دهیم در گروه‌های زیر امکان شکل‌گیری آن بیشتر باشد.

  • افراد دیابتی
  • افراد مسن
  • افرادی که چربی بسیاری در بخش شکم دارند

افراد در معرض خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی

همان ‌طور که گفتیم شرایط خاصی برای وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شود و مهم‌ترین مسئله آن بروز چاقی و بیماری‌هایی همانند دیابت نوع ۲ می‌باشد. اما بر اساس تحقیق محققان دریافتیم ۴۰ تا ۸۰ درصد افرادی که دچار بیماری دیابت نوع ۲ بوده‌اند، به بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز مبتلا شده‌اند.

شدت چاق بودن افراد و این ‌که تحت عمل انواع جراحی چاقی قرار گرفته‌اند، توانسته این افراد را بیشتر در معرض خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی بشناسد. هیچ سن مشخص‌ شده برای بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد و افراد در هر سنی از جمله کودکان می‌توانند، دچار این بیماری شوند.

بر اساس تحقیقاتی که برای کودکان آمریکایی صورت ‌گرفته حدوداً ده‌ درصد از این کودکان در سنین ۲ تا ۱۹ سال توانستند بیماری کبد چرب غیر الکلی را تجربه کنند. اما روز به ‌روز افزایش سن این افراد شرایط حادتری از بیماری کبد چرب غیر الکلی را نشان می‌دهد.

هیچ نژادی و قومیتی از وجود کبد چرب غیر الکلی در امان نخواهد بود و این بیماری می‌تواند برای تمامی قومیت‌ها و نژادها صورت بگیرد. اما متوجه شدیم که در اسپانیا شدت مبتلا شدن به بیماری کبد چرب غیر الکلی بیشتر است و سفید پوستان غیر اسپانیایی نیز در صدر مبتلا شدن به بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌باشند.

آمریکایی‌های آفریقایی‌ تبار درصد کمتری از بیماری کبد چرب غیر الکلی را تجربه می‌کنند. اصولاً آمریکایی‌های آسیایی و دیگر گروه‌های نژادی با قومیت‌های مختلف اگر در محدوده طبیعی وزن باشند، امکان دارد به بیماری کبد چرب غیرالکلی مبتلا شوند.

افراد در معرض خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی

افراد در معرض خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

تشخیص وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی چگونه انجام می‌گیرد؟

در مطالب بالا ذکر کردیم که هیچ‌ گونه علائمی نمی‌تواند بیان‌ کننده وجود بیماری کبد چرب الکلی یا غیر الکلی باشد. در نهایت بنا بر شرایطی به وجود این بیماری به واسطه آزمایش خون و تصویربرداری‌های متعدد انجام می‌گیرد.

انجام معاینات بدنی برای تشخیص کبد چرب

در برخی مواقع بنا بر تشخیص پزشک از طریق بررسی وضعیت شکم می‌توان به وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی پی برد. زیرا برخی علائم همانند خستگی، کاهش وزن، کاهش اشتها نشان ‌دهنده وجود کبد چرب هستند و این دسته از علائم پزشک را وادار می‌کند تا معاینات بدنی را برای بیمار صورت دهد و اگر تورم در بخش شکم احساس کند، می‌تواند تشخیص درستی از وجود بیماری کبد چرب بدهد.

انجام معاینات بدنی برای تشخیص کبد چرب

انجام معاینات بدنی برای تشخیص کبد چرب

انجام آزمایش خون برای تشخیص کبد چرب

راهکار انجام آزمایش خون برای تشخیص بیماری کبد چرب غیرالکلی کاربرد دارد، اما برای این‌ که بتوان فعالیت و عملکرد اصلی کبد را سنجید، نیاز است میزان آنزیم‌هایی که در کبد فعالیت دارند از طریق آزمایش خون اندازه‌گیری و بررسی شود تا این ‌موضوع بتواند نشان‌دهنده وجود چربی‌های غیرمعمول در کبد باشد و شرایط مختلف کبد را تعیین کند. برای انجام این آزمایش تست‌های مختلفی خونی انجام می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها در موارد زیر خلاصه می‌شوند.

ارزیابی موارد زیر از طریق آزمایش خون صورت می‌گیرد:

  • CBC
  • آزمایش آنزیم کبدی
  • هپاتیت A ،C و . . .
  • بیماری سلیاک
  • هموگلوبین A و C و لیپید
  • آزمایش هپاتیت ویروسی مزمن (هپاتیت A ، هپاتیت C و سایر موارد)
  • آزمایش قند خون ناشتا (FBS)
  • هموگلوبین (HbA1C) A1C
  • چربی های خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید
  • FibroTest: ۶ پارامتر تست خونی شامل این نوع آزمایش می‌شود که بنا بر سن و جنسیت بیمار تعیین می‌شود این دسته از تست‌ها شامل لفا ۲- ماکروگلوبولین، هاپتوگلوبین، آپولیپوپروتئین A1 ، گاماگلوتامیل، ترانس پپتیداز (GGT) ، توتال بیلی روبین و آلانین ترانس آمیناز (ALT) می‌باشد.
ارزیابی موارد زیر از طریق آزمایش خون صورت می‌گیرد:

ارزیابی موارد زیر از طریق آزمایش خون صورت می‌گیرد:

انجام تصویربرداری برای تشخیص کبد چرب

وجود آزمایش‌های تصویربرداری نکته مهمی برای تشخیص بیماری کبد چرب شناخته می‌شوند. از این طریق پزشک می‌تواند میزان آسیب‌هایی که بر روی کبد وارد شده است را مشاهده کند و مراحل مختلف به شکل‌گیری بیماری کبد چرب غیر الکلی را تشخیص بدهد. بنابر این تصویربرداری‌ها در روند تعیین پیشرفت بیماری اثربخش هستند.

انجام سونوگرافی برای تشخیص کبد چرب

هنگامی‌که از طریق تصویربرداری پزشک میزان زیادی چربی در نواحی کبد را مشاهده کند، نیاز دارد تا با استفاده از سونوگرافی که می‌تواند امواج صوتی لازم را به تصاویر تبدیل کند از نواحی داخلی کبد تصاویری داشته باشد تا با جزئیات و دقت بیشتر روند پیشرفت بیماری کبد چرب غیر الکلی را مشاهده کند. بنابراین سونوگرافی راه‌حل مناسبی برای تشخیص این مراحل می‌باشد.

انجام سی ‌تی ‌اسکن یا ام آر آی برای تشخیص کبد چرب

راه‌حل‌ها و موارد دیگری برای به ‌غیر از تصویربرداری و سونوگرافی برای تشخیص کبد چرب وجود دارند که پزشک از طریق آن‌ها می‌تواند تعیین کند بیماری کبد چرب در چه مرحله‌ای است. متد سی‌تی‌اسکن یکی دیگر از این موارد می‌باشد که از طریق امواج رادیویی می‌تواند مشکلات متعدد کبد چرب را شناسایی کند و آسیب‌هایی که بر روی این ارگان شکل‌گرفته است را پیگیری کند.

انجام سی ‌تی ‌اسکن یا ام آر آی برای تشخیص کبد چرب

انجام سی ‌تی ‌اسکن یا ام آر آی برای تشخیص کبد چرب

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

انجام الاستوگرافی ناپایدار برای تشخیص کبد چرب

گزینی پیشرفته‌تری از الاستوگرافی که می‌تواند اندازه‌گیری سختی کبد را تعیین کند و در آن نقش داشته باشد، نیز برای وجود کبد چرب تاثیرگذار است و می‌تواند سختی‌های کبد را به نمایش بگذارد و نشان ‌دهنده انواع زخم‌ها یا فیبروز موجود بر روی کبد چرب باشد.

الاستوگرافی رزونانس مگنتیک برای تشخیص کبد چرب

استفاده از این تکنیک در کنار تکنیک ام آر آی می‌تواند میزان سفتی و سختی کبد را به پزشک گزارش دهد و از طریق این روش بیماری‌هایی که باعث زخم و وجود رگ‌های خونی در کبد شده که به‌ عنوان فیبروز شناخته می‌شود، تشخیص داده می‌شود.

بیوپسی کبد برای تشخیص کبد چرب

این نوع راهکار از طریق نمونه‌گیری کبد اتفاق می‌افتد و با عنوان بافت کبدی شناخته می‌شود. از طریق سوزن نمونه‌های بیوپسی کبد استخراج می‌شوند و در آزمایشگاه‌ها میزان زخم و تورم موجود بر روی آن‌ها بررسی و ارزیابی می‌گردد.

بیوپسی کبد برای تشخیص کبد چرب

بیوپسی کبد برای تشخیص کبد چرب

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

عوارض بیماری کبد چرب غیر الکلی در چه مواردی خلاصه می‌گردد؟

متوجه شدیم که اغلب بیمارانی که به کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند دچار کبد چرب ساده نیز می‌باشد. عموماً عوارض جدی و نگران‌کننده‌ای برای اشخاصی که دچار کبد چرب ساده شده‌اند، دیده نشده ‌است. اما وجود استعداد استئاتوهپاتیت غیر الکلی باعث عوارض متعددی همانند سیروز و سرطان کبد می‌گردد. احتمال مرگ برای اشخاصی که در دسته‌بندی استئاتوهپاتیت غیر الکلی شناخته می‌شوند، بیشتر است.

اگر در شرایطی وخامت این بیماری بیشتر گردد سبب به وجود آمدن سیروز می شود. سیروز عامل مؤثری برای نارسایی کبد شناخته می‌شود و شخص بیمار برای این ‌که ادامه حیات خود را در سلامت سپری کند نیاز به پیوند کبد دارد. بر اساس تحقیقات صورت‌ گرفته افرادی که دچار این بیماری شده‌اند و کبد چرب غیر الکلی را تجربه کرده‌اند، ممکن است به بیماری‌های قلبی عروقی دیگر نیز ابتلا پیدا کنند. شایع‌ترین علت مرگ در افرادی که دچار بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌باشند، بیماری قلبی و عروقی است.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی یکی از عارضه‌های اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی شناخته‌ شده است

به‌ غیراز ذکر کردن این دسته از عارضه‌ها استئاتوهپاتیت غیر الکلی یکی از عارضه‌های اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی شناخته‌ شده است و در مرحله آخر که زخم در کبد ایجاد می‌گردد، شکل‌گیری سیروز کبدی نیز امکان‌پذیر است. این فرایند در پاسخ به آسیب‌های کبد همانند التهاب‌های متعدد سیروز رخ می‌دهد و این به‌ عنوان عامل مؤثری برای کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شود. تمامی تلاش کبد بر این است که التهابات موجود را کنترل و یا متوقف کند.

اما از طریق وجود فیبروز مناطقی از کبد دچار زخم می‌شوند. حال اگر این التهابات ادامه پیدا کند با گسترش فیبروز مواجه خواهیم شد و می‌تواند میزان زیادی از بافت کبد را درگیر خود کند.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی یکی از عارضه‌های اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی شناخته‌ شده است

استئاتوهپاتیت غیر الکلی یکی از عارضه‌های اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی شناخته‌ شده است

اگر شرایط درمان برای افراد فراهم نشود و وجود فیبروز در کبد قطع نگردد، به ‌مرور سیروز رخ می‌دهد. در صدد پدید آمدن سیروز عوارض متعددی گریبان‌گیر بیماران کبد چرب غیر الکلی می‌شود که در موارد زیر عنوان می‌شوند.

  • ورم وریدی در مری
  • گیجی
  • خواب‌آلودگی
  • سرطان کبد
  • نارسایی کبد
  • تجاوز تجمع مایعات در ناحیه شکم
  • تورم رگ‌ها
  • خون‌ریزی و پارگی رگ‌ها
  • لکنت زبان
  • خواب‌آلودگی
  • نارسایی کبد و یعنی فرایند عملکرد کبد به‌درستی صورت نمی‌گیرد.

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

چگونه می‌توان از بیماری کبد چرب غیر الکلی پیشگیری کرد؟

با توجه به این ‌که وجود بیماری کبد چرب می‌تواند زندگی افراد را مختل کند و سلامت آن‌ها را با خطراتی مواجه کند، برای این‌که این خطر را به حداقل برسانیم نیاز داریم از بیماری کبد چرب غیر الکلی جلوگیری کنیم. بنابراین راهکاری همانند استفاده از رژیم‌های غذایی درست و تغییر سبک زندگی در کنار تحرک‌های روزانه و ورزش به‌ عنوان راهکار اصلی برای پیشگیری از وجود کبد چرب غیر الکلی ذکر می‌شود.

برای این ‌که سلامت بمانید می‌توانید انتخاب درستی از زندگی سالم‌تر داشته باشید و انواع مواد غذایی گیاهی همانند میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات کامل را در مواد مصرفی روزانه خود بگنجانید.

استفاده از چربی‌های سالم هیچ منعی ندارد

البته استفاده از چربی‌های سالم هیچ منعی ندارد و فرد می‌تواند با خیالی آسوده از آن‌ها استفاده کند. در کنار آن‌ها نیاز است مصرف کربوهیدرات‌ها علی‌الخصوص کربوهیدرات‌های پالایش‌ شده را به کمترین حد خود برسانید تا بتوانید پیشگیری مناسبی از کبد چرب غیر الکلی کنید.

برای این‌ که در محدوده وزن سالم باقی بمانید، نیاز است تلاش کنید. اگر دچار اضافه ‌وزن می‌باشید و یا چاق هستید، بهتر است در راستای کاهش وزن تلاش بیشتری کنید و از طریق تحرک کافی و رژیم غذایی درست به هدف خود یعنی کاهش وزن برسید. عملکرد کاهش وزن می‌تواند کاهش چربی‌های کبد در بزرگسالان را به دنبال داشته باشد و در کنار آن بیماری کبد چرب غیر الکلی برطرف می‌گردد.

پس با این ‌وجود ورزش را عضوی ثابت از زندگی روزمره خود بدانید. طی تحقیقات و مطالعات انجام‌ گرفته دریافتیم که ورزش‌های استقامتی و یا تمرین‌های قدرتی چند بار در هفته می‌توانند میزان قابل ‌توجهی از چربی‌هایی که در بدن افراد ذخیره می‌شوند را بسوزانند و به حداقل برسانند.

این نکته در کنار این ‌که کاهش وزن را به دنبال دارد کمک می‌کند تا پیشگیری مناسبی از وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی داشته باشید.

در حالت کلی روش‌های پیشگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی در موارد زیر خلاصه می‌شود.

  • این‌که بتوانید یک وعده غذایی سالم استفاده کنید، به ‌عنوان کلید محافظت از بدن کاربرد دارد. افراد چاق دچار چربی‌های بسیاری در بدن خود هستند که عملکرد کبد آن‌ها را با مشکلاتی مواجه می‌کنند و این عامل مؤثری برای مبتلا شدن به کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شود.
  • رژیم‌های متعادل که با تناسب اندام افراد تطابق داشته باشد و بدن را در محدوده سالم نگه دارد. باید بتوان مواردی همچون فشار خون، کلسترول، قند و تری گلیسیرین را نرمال نگه داشت.
  • ورزش‌های منظم و با برنامه وزنه مناسب افراد را در محدوده سالم قرار خواهد داد.
در حالت کلی روش‌های پیشگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی در موارد زیر خلاصه می‌شود.

در حالت کلی روش‌های پیشگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی در موارد زیر خلاصه می‌شود.

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی به چه صورت امکان‌پذیر است؟

دیده ‌شده وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی برای اکثر مبتلایان هیچ مشکل جدی و حادی را به وجود نمی‌آورد. اما اگر این بیماری به درجه حاد خود برسد، لازم است اقدامات مؤثری برای جلوگیری از بدتر شدن این بیماری صورت بگیرد. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم تا به امروز هیچ داروی خاصی بنابر تشخیص پزشکان برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی دیده نشده ‌است.

اما پزشکان کمک می‌کند تا روش‌های یک زندگی سالم را به افراد گوشزد کنند تا بتوانند با این بیماری مقابله کنند. با توجه به عوارض ناشی که بیماری کبد چرب غیر الکلی بر روی بدن افراد می‌گذارد، درمان برای افرادی که دچار فشارخون بالا، دیابت و یا کلسترول می‌باشند، امری حیاتی است.

توصیه می‌شود برای این‌که عملکرد و فعالیت‌های کبد به‌ درستی صورت بگیرد، هر گونه علائم و مشکلات جدیدی بنا بر این بیماری یافتید، پزشک خود را از این امر مطلع کنید و فورا علائم و نشانه‌های خود را به او بگویید.

درمان دارویی کبد چرب غیرالکلی

این‌ که بتوان درمان را با استفاده از مصرف یک یا چند دارو برای بیماران با کبد چرب غیر الکلی حاصل کرد، معنایی ندارد. اما بنا بر تشخیص پزشک متخصص بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند می‌توانند تحت درمان با قرص‌های ترکیبی پلی پیل باشند.

مهم‌ترین مزیت این قرص این است که از سکته‌های قلبی و مغزی افراد بالای ۴۰ سال جلوگیری می‌کند. در کنار آن ممکن است قرص‌هایی که باعث کاهش میزان چربی خون باشند و همین‌طور روزانه ۱ عدد قرص آسپرین تشخیص و تجویز پزشک باشد.

مهم‌ترین عملکرد بیمار برای درمان کبد چرب غیر الکلی کاهش تدریجی وزن می‌باشد. افرادی که دچار چاقی می‌باشند، باید به ‌صورت تدریجی وزن کم کنند. لازم به ذکر است بدانید کاهش وزن ناگهانی می‌تواند اختلالات شکل‌ گرفته در کبد را تشدید کند و در کنار این‌ها این‌که بتوان مرتباً از میوه و سبزیجات تازه استفاده کرد و استفاده از ویتامین‌های E با دوز ۴۰۰ میلی‌گرم را کنار نگذاشت، امری مهم است.

اما نیاز است تمامی این موارد تحت نظارت پزشک متخصص انجام بگیرد و دیگر اقداماتی که به توصیه پزشک است، رعایت شود. بر این اساس داروی مخصوصی برای این بیماری ذکر نمی‌شود. اما این دسته از داروهای مرتبط با این بیماری برای درمان فشارخون بالا، درمان کلسترول بالا، درمان دیابت و درمان چاقی می‌توانند کمک کنند تا سطح چربی کبد غیر الکلی کنترل گردد.

پیوند کبد برای درمان کبد چرب غیر الکلی

اگر در شرایطی مشکل بیمار به ‌حدی جدی باشد که به سیروز مبتلا گردد، فعالیت‌های اصلی کبد به ‌درستی انجام نمی‌گیرد. در این باره امکان این‌که نیاز به پیوند کبد داشته باشد، بسیار زیاد است و این امری حیاتی شناخته می‌شود.

اصولاً متوسط زمانی‌که نیاز است برای پیوند کبد از طریق اهدا کننده فوت ‌شده به انتظار بایستند، در بزرگسالان به ۱۳۵ روز می‌رسد. در برخی مواقع نیز ممکن است بخشی از کبد یک اهدا کننده زنده که از بدن او خارج می‌شود، باعث پیوند کبد شود و ادامه حیات را برای فرد بیمار راحت‌تر کند. شرایط کبد به گونه‌ای است که می‌تواند خود را بازسازی کند.

بنابراین بخشی که از بدن بیمار از بدن شخصی پیوند داده می‌شود، قادر به رشد مجدد می‌باشد و مجدداً به اندازه‌ی طبیعی خود خواهد رسید و این راهکاری برای پیوند کبد در شرایط سی‌ روزه شدید برای بیماران کبد چرب غیر الکلی می‌باشد.

پیوند کبد برای درمان کبد چرب غیر الکلی

پیوند کبد برای درمان کبد چرب غیر الکلی

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

فعالیت‌های موردنظر برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی

برای این‌که بتوانید این بیماری را با روند طبیعی درمان کنید، فعالیت‌هایی باید انجام بگیرد که مهم‌ترین آن‌ها تغییر سبک زندگی شما می‌باشد. این‌که بتوانید با مدیریت با سالم‌سازی شیوه زندگی خود بر روی بیماری کبد چرب غیرالکلی مدیریت کنید، توان شما را برای درمان نشان می‌دهد. به‌ عنوان نمونه استفاده از موارد زیر می‌تواند در این رابطه به شما کمک کند تا بهتر برای درمان تصمیم بگیرید.

کاهش وزن

هدف‌ گذاری اصلی شما باید به ‌گونه‌ای باشد که شاخص توده بدنی خود را بین عدد ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ برسانید. اگر بتوانید بیشتر از ده ‌درصد از وزن خود را کاهش دهید، میزان بسیاری از چربی‌ها از کبد دفع می‌شود و می‌تواند وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی را بهبود بدهد.

رژیم غذایی سالم

تعادل ‌سازی در رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند تا از کبدی سالم برخوردار باشید. مواد غذائی همانند میوه‌ها، سبزیجات، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها کمک می‌کنند تا درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی صورت بگیرد. همین‌طور بهتر است به کاهش چربی‌ها، قند است و نمک فکر کنید. اگر بتوانید میزان وعده خود را در طول شبانه ‌روز کمتر کنید، اما این نکته بسیار اثربخش است.

ورزش به‌ صورت منظم

داشتن فعالیت به‌ صورت منظم برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک می‌کند. اگر حداقل ۵۰ دقیقه در طول هفته ورزش با شدت بالا را تجربه کنید، خواهید دید که چه نتیجه‌ای اثربخشی بر روی عملکرد کبد می‌گذارد. ورزش‌هایی همانند پیاده‌ روی یا دوچرخه‌سواری از مهم‌ترین این دسته از ورزش‌ها شناخته می‌شود. حتی اگر نتوانید به کاهش وزن مطلوب برسید و ورزش منظم به شما برای بهبود کبد چرب کمک خواهد کرد.

ترک کردن سیگار

اگر عادت به سیگار کشیدن دارید، بهتر است بدانید که ترک آن می‌تواند خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و سکته‌های متعدد را به حداقل برساند و برای سلامتی شما توصیه می‌شود که سیگار را ترک کنید.

ترک کردن سیگار

ترک کردن سیگار

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

رژیم غذائی در بیماری کبد چرب غیر الکلی به چه صورت است؟

با توجه به این‌که وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی نگران‌ کننده است، رژیم غذایی در این موارد می‌تواند کمک کند. حال اگر دچار کبد چرب غیر الکلی نمی‌باشید، می‌توانید با استفاده از یک رژیم غذایی سالم میزان کالری‌های مصرفی روزانه خود را در محدوده سالم نگه دارید و با حفظ کردن وزن خود در محدوده سالم پیشگیری مناسبی عرض وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی داشته باشید.

اما اگر دچار این بیماری شده‌اید و نگران آینده خود برای وجود بیماری کبد چرب غیر الکلی هستید، توصیه‌ی پزشکان این است که به ‌تدریج اضافه ‌وزن و چاقی مفرطی که در بدن شما وجود دارد را کاهش دهید و در این ‌باره تلاش کنید.

توصیه‌های متعددی با توجه به تخصص پزشک برای پیشگیری از بیماری کبد چرب غیر الکلی و یا درمان آن صورت می‌گیرد، بنابراین می‌توانید استفاده از چربی‌ها را به حداقل برسانید و تا جای ممکن از چربی‌های سالم استفاده کنید. اصولاً ۴ نوع چربی وجود دارد که برخی از آن‌ها انرژی بسیار بالایی دارند و می‌توانند افزایش وزن بسیاری را با خود با خود به ‌همراه خواهند داشت.

در ادامه شناخت درستی از تمامی انواع چربی‌ها خواهید داشت تا بتوانید تشخیص دهید کدام یک از آن‌ها باعث شکل‌گیری بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌شود و کدام یک برای بدن مفید است.

چربی‌های اشباع

اغلب در مواردی همچون کره، شیر، گوشت، پوست طیور، روغن ترد کننده شیرینی، لبنیات، و دیگر موارد وجود چربی‌های اشباع احساس می‌شود و اغلب لبنیات ها دارای چربی‌های اشباع‌ شده می‌باشند.

چربی‌های اشباع

چربی‌های اشباع

چربی‌های ترانس

اگر برای طبخ غذاها از روغن‌های هیدروژنه یا روغن‌هایی که میزان جزئی هیدروژن در آن‌ها وجود دارد، استفاده شده باشد این دسته از غذاها به ‌عنوان غذاهایی با چربی‌های ترانس شناخته می‌شود. به ‌عنوان نمونه می‌توان از غذاهای میان وعده‌ای همانند کراکر ها کلوچه‌ها، کیک، غذاهای سرخ‌شده، کالاهای پخته ‌شده تجاری، دونات، سیب‌زمینی سرخ‌ شده و دیگر موارد نام برد برد تا دریابید که چربی‌های ترانس در چه مواردی وجود دارند.

چربی‌های غیراشباع با یک پیوند دوگانه

این دسته از چربی‌ها را می‌توان در مواردی همچون روغن‌های زیتون، کلزا، بادام زمینی مشاهده کرد.

چربی‌های غیراشباع با بیش‌از یک پیوند دوگانه

اغلب مواد غذایی همانند روغن ذرت، سویا، گلرنگ و بسیاری از آجیل‌ها شامل چربی‌های غیر اشباع با بیش ‌از یک پیوند دوگانه هستند. چربی‌های اشباع نشده را می‌توان در اسیدهای چرب امگا ۳ مشاهده کرد که منابع اصلی که دارای اسید چرب امگا ۳ هستند، ماهی‌های روغنی همانند گردو، همانند سالمون می‌باشند و در کنار آن‌ها موارد دیگری همچون گردو و روغن بذر کتان شامل اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

امروزه اسید چربی‌های غیراشباع توانسته‌اند جایگزین مناسبی برای اسیدهای چرب امگا ۳ باشند و اگر فرد در رژیم‌های غذایی خود از چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس استفاده کند و دچار بیماری کبد چرب غیر الکلی باشد، این‌ موضوع باعث کاهش یافتن مبتلا شده کاهش یافتن حمله‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود.

چربی‌های غیراشباع با بیش‌از یک پیوند دوگانه

چربی‌های غیراشباع با بیش‌از یک پیوند دوگانه

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

تغییرات رژیم غذایی دیگر

برای این‌که پزشک از شما محافظت کند و کمک کند تا درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی به بهترین راه ممکن صورت بگیرد، امکان دارد پیشنهاد تغییرات در رژیم غذایی شما را بدهد و موارد زیر را در آن لحاظ کند. این موارد کمک می‌کند تا بتوانید چربی‌های بدن را کنترل کنید و درمان لازم برای بیماری کبد چرب غیر الکلی صورت بگیرد.

استفاده بیشتر از سبزیجات و غلات در رژیم غذایی شما برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی بسیار کمک می‌کند. همین‌ طور باید بتوانید غذاهایی که شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارند، همانند میوه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

این دسته از مواد غذایی می‌توانند میزان قند خون یک فرد بیمار مبتلا به کبد چرب غیر الکلی را با غذاهایی که شاخص گلیسمی آن‌ها بالا می‌باشد، تحت تاثیر قرار دهند. انواع غذاهایی که شاخص گلیسمی آن‌ها بالا می‌باشد شامل نان سفید، سیب‌زمینی و برنج سفید می‌شوند.

بهتر است از خوردن و نوشیدن برخی از مواد غذایی خودداری کنید

بهتر است از خوردن و نوشیدن برخی از مواد غذایی خودداری کنید. این دسته از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها میزان زیادی از قندهای ساده را دارند و علی‌الخصوص دارای فروکتوز می‌باشند. به توصیه پزشک بر این است که بیماری که دچار کبد چرب غیر الکلی می‌باشد، نباید از این دسته از غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده کنند و اغلب می‌توان فروکتوز را در نوش نوشیدنی‌های ورزشی، چای شیرین شده، آب‌میوه‌ها، نوشابه‌های شیرین دریافت. پس بهتر است برای استفاده از این دسته از مواد غذایی مراعات کنید.

وجود الکل در بدن می‌تواند مشکلات و آسیب‌های جدی را برای کبد به‌ همراه داشته باشد. بنابراین توصیه پزشک این است که از هر گونه الکل خودداری کنید. علی‌الخصوص مردانی که در این حیطه از الکل استفاده می‌کردند و متخصصان به این افراد گوشزد می‌کنند که نوشیدنی‌های الکلی را که بیش ‌از ۴ نوشیدنی در طول روز و یا بیشتر از ۱۴ نوشیدنی در هفته می‌باشند را کنار بگذارند و برای بانوان استفاده بسیار از الکل در مواردی بین ۳ نوشیدنی در روز یا بالاتر از ۷ نوشیدنی در ۷ تعریف می‌گردد و بهتر است از این موارد پرهیز کنند تا با استفاده از رژیم غذایی مناسب بتوان درمان مؤثری برای چرب کبد چرب غیر الکلی داشت.

بهتر است از خوردن و نوشیدن برخی از مواد غذایی خودداری کنید

بهتر است از خوردن و نوشیدن برخی از مواد غذایی خودداری کنید

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

انواع ماده‌های غذایی مفید برای بیماری کبد چرب غیر الکلی

با توجه به این‌که رژیم غذائی می‌توانند نقش عمده و اساسی را برای بیماری کبد چرب غیر الکلی داشته باشد، لازم می‌دانیم در ادامه این مبحث چندین غذای مورد نیاز برای سبک غذایی سالم در این بیماری را ذکر کنیم تا با دانش کافی بتوانید مدیریت بیماری کبد چرب غیر الکلی را برعهده بگیرید.

استفاده از قهوه برای کم کردن آنزیم‌های غیر طبیعی کبد

تحقیقات به اثبات رسانده‌اند اشخاصی که تمایل بسیاری به نوشیدن قهوه دارند و به بیماری کبد چرب مبتلا شده‌اند، به نسبت افرادی که تمایلی به نوشیدنی قهوه و انواع نوشیدنی‌های کافئین‌دار ندارند، آسیب‌های کبدی کمتری را تجربه کرده‌اند و این ‌موضوع به اثبات رسیده‌ است که در قهوه به دلیل این‌ که میزان زیادی کافئین دارد، آنزیم‌های غیر طبیعی کبدی بسیار دیده می‌شود. این می‌تواند بیمارهایی را که دچار کبد چرب غیر الکلی هستند را با کاهش آنزیم‌ها روبرو کند.

استفاده از سبزیجات برای پیشگیری از شکل ‌گیری چربی

پزشکان به این نکته توجه بسیاری دارند که اشخاص مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نیاز است، از سبزیجات استفاده کنند. علی‌الخصوص کلم بروکلی توانایی پیشگیری از وجود چربی‌ها در کبد را دارد و می‌تواند کمک کند تا هیچ‌گونه چربی در کبد شکل نگیرد. بنابراین لازم است در رژیم روزانه خود استفاده بیشتر از سبزی‌ها را لحاظ کنید. سبزیجاتی همانند اسفناج، کلم غنچه‌ای می‌تواند برای کاهش وزن نیز نقش عمده و اساسی را ایفا کند.

استفاده از پنیر سویا برای کم کردن میزان چربی‌ها

مطالعاتی در دانشگاه ایلینویز نیز بر روی موش‌ها انجام‌ شده است. با انجام این آزمایش پزشکان دریافتند پروتئینی که در سویا وجود دارد می‌تواند برای کاهش چربی‌ها مؤثر باشد. غذاهایی همانند پنیر سویا کمک می‌کنند تا میزان تجمع چربی در کبد به حداقل برسد. به‌ غیر از آن و وجود پروتئین به سیاه و چربی کمتر پنیر سویا باعث می‌شود که آن را در رژیم‌های غذایی روزانه مهم شو بر شمرد.

استفاده از پنیر سویا برای کم کردن میزان چربی‌ها

استفاده از پنیر سویا برای کم کردن میزان چربی‌ها

استفاده از ماهی برای مدیریت التهاب و کنترل سطح چربی بدن بیمار

بیمارهایی که دچار کبد چرب غیرالکلی می‌باشند، نیاز دارند از اسیدهای چرب امگا ۳ بسیار استفاده کنند. برای این امر نیاز است از مواد غذایی همانند ماهی‌های چرب علی‌الخصوص ماهی سالمون، ماهی تومان، ماهی قزل‌آلا، ماهی ساردین در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

زیرا این دسته از مواد غذایی منبع موثقی از وجود اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اما مهم‌ترین فعالیت اسیدهای چرب امگا ۳ این است که می‌تواند سطح چربی کبد را بهبود ببخشد و در کاهش یافتن التهابات موجود کبدی بسیار کمک کند.

استفاده از بلغور جو دوسر برای انرژی بیشتر

استفاده از کربوهیدرات‌ها می‌تواند میزان انرژی بدن را برای مقابله با بیماری کبد چرب غیر الکلی بیشتر کند. کربوهیدرات‌ها در غلات همانند جوی دوسر دیده می‌شوند و همین‌طور استفاده از فیبری که در آن‌ها وجود دارد، می‌تواند به مدت ‌زمان طولانی سیری را برای فرد به ‌دنبال داشته باشد و برای تعادل وزن بسیار مفید است.

استفاده از گردو برای بهبود عملکرد کبد

اسیدهای چرب امگا ۳ بهترین نوع چربی برای افرادی می‌باشند که دچار بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند. انواع آجیل‌ها که سرشار از اسید چرب امگا ۳ می‌باشد، بر اساس تحقیقات دریافتیم اشخاصی که دچار بیماری کبد چرب غیرالکلی هستند. به هنگام استفاده از گردو نتیجه آزمایش آن‌ها با عملکرد بهتر کبد مواجه شده ‌است.

استفاده از گردو برای بهبود عملکرد کبد

استفاده از گردو برای بهبود عملکرد کبد

استفاده از آواکادو برای کمک به حفظ سلامتی کبد

یکی از گزینه‌های دیگری که دارای چربی‌های سالم می‌باشد آواکادو است. تحقیقات به اثبات رسانده‌ است که آواکادو مواد شیمیایی مؤثری می‌باشد که آسیب‌های موجود برای کبد را بسیار کندتر می‌کند. همینطور دارای میزان زیادی فیبر می‌باشد که برای کنترل وزن بسیار مفید است.

استفاده از شیر و دیگر لبنیات کم‌چرب برای پیشگیری از آسیب به کبد

در سال ۲۰۱۱ مطالعاتی بر روی موش‌های صحرایی انجام گرفت. در این مطالعات پزشکان دریافته‌اند که لبنیات میزان زیادی پروتئین دارند. آب پنیر سرشار از پروتئین می‌باشد و باعث می‌شود آسیب‌های جدی که می‌تواند کبد را با مشکلاتی مواجه کند کاهش بیابند و در محافظت کبد نقش بسیاری ایفا می‌کند.

استفاده از تخمه آفتاب‌گردان برای آنتی‌اکسیدان‌ها

وجود دانه‌های آفتاب‌گردان میزان زیادی ویتامین E با خود دارد. وظیفه اصلی ویتامینه ای این است که باعث محافظت بیشتر کبد در برابر آسیب‌های مختلف می‌شود.

استفاده از تخمه آفتاب‌گردان برای آنتی‌اکسیدان‌ها

استفاده از تخمه آفتاب‌گردان برای آنتی‌اکسیدان‌ها

استفاده از روغن زیتون برای کنترل وزن

وجود اسیدهای چرب امگا ۳ باعث شده که روغن زیتون بسیار مفید باشد و در رژیم غذایی بیمارهای مبتلا به کبد چرب غیر الکلی مفید می‌باشد. اگر این دسته از افراد در تغییر سبک زندگی خود برای پخت ‌و پز سالم‌تر غذاها از روغن‌های ترد کننده شیرینی، کره یا مارگارین را کنار بگذارند و از روغن زیتون استفاده کنند سلامت کبد بیشتر حفظ می‌گردد. به ‌غیر از تمامی فواید بسیار روغن زیتون می‌تواند میزان آنزیم‌های کبد را کاهش دهد و در کنترل وزن بیمار را یاری کند.

استفاده از سیر برای تعادل و کاهش وزن بدن

سیر خاصیت بسیاری دارد و فقط باعث طعم دهی به غذا نمی‌شود، بلکه بر اساس مطالعات صورت‌ گرفته متوجه شدیم که پودر سیر برای کاهش چربی‌ها و همین‌طور وزن بدن عملکرد دارد و به بیمارهای کبد چرب غیر الکلی بسیار کمک می‌کند.

استفاده از چای سبز برای جذب چربی‌های کمتر

افرادی که از چای سبز استفاده کرده‌اند، دریافته‌اند که این چای اعجاب ‌انگیز می‌تواند برای کاهش جذب چربی‌ها بسیار مفید باشد. اما نتیجه قطعی هنوز از صحت گفته‌های این افراد به اثبات نرسیده ‌است.

اما بررسی‌ها و ارزیابی‌های محققان همچنان در حال انجام است که بتوانند دریابند آیا کاهش ذخیره چربی‌ها در کبد و بهبود عملکرد آن از طریق استفاده از چای سبز اتفاق می‌افتد؟ اما این ‌موضوع را که کنار بگذاریم فواید بسیاری در پس استفاده از چای سبز دیده می‌شود و می‌تواند کاهش کلسترول را به دنبال داشته باشد و سبب بهبود خواب افراد گردد.

استفاده از چای سبز برای جذب چربی‌های کمتر

استفاده از چای سبز برای جذب چربی‌های کمتر

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

مواد غذایی مضر برای بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی

قطعا همان‌طور که مواد غذایی مفید می‌تواند در راستای کنترل چربی‌های موجود در کبد نقش داشته باشند و برای بیماری کبد چرب غیر الکلی مؤثر باشند، نیاز است از مصرف برخی از مواد غذایی پیشگیری کرد یا تا حد ممکن آن‌ها را محدود کرد.

این دسته از مواد غذایی می‌توانند باعث افزایش وزن و افزایش قند خون شوند که ۲ عامل مهم و اساسی برای مبتلا شدن به بیماری کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شوند. حال در ادامه می‌خواهیم از ۶ ماده غذایی که بیماران کبد چرب غیر الکلی باید از آن‌ها از مصرف آن‌ها پرهیز کنند، اطلاعاتی در اختیار شما بگذاریم.

الکل

یک عامل اصلی برای شکل ‌دهی بیماری کبد چرب الکل می‌باشد. همین ‌طور نوشیدن الکل باعث به وجود دیگر بیماری‌های کبدی می‌گردد. بنابراین تا حتی‌الامکان از نوشیدن هرگونه نوشیدنی الکلی خودداری کنید.

قند

مواد غذایی قندی دشمن بیماران کبد چرب غیر الکلی می‌باشند. بنابراین هر گونه مواد غذایی که شامل قند می‌شود برای این بیماران مضر است. پس ‌از خوردن آب‌نبات، نوشابه، آب‌میوه، کلوچه خودداری کنید.

غذاهای سرخ ‌شده

چربی و کالری غذاهای سرخ‌ شده بسیار بالا می‌باشد و به‌ عنوان مواد غذایی مضر برای بیماران کبد چرب غیر الکلی شناخته شده‌اند.

نمک

استفاده بسیاری از نمک می‌تواند آب در بدن را حفظ کند. بهتر است میزان سدیم دریافتی در طول روز را به کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم برسانید.

نان سفید، برنج و ماکارونی

منظور از نان سفید این است که از فراوری هایی که از طریق آرد تهیه می‌شود، استفاده نکنید. زیرا کاهش فیبر در آن‌ها می‌تواند میزان قند خون را بسیار افزایش دهد و باعث غلظت کامل خون نیز می‌گردد و این عامل برای بیماران کبد چرب غیر الکلی مضر است.

گوشت قرمز

میزان زیادی چربی اشباع در گوشت گاو دیده می‌شود. برخی از فست فودها نیز از گوشت گاو تهیه می‌شوند که بهتر است در هنگام استفاده از آن‌ها ملاحظه کنید.

شما در حال مطالعه مقاله کبد چرب غیر الکلی چیست می‌باشید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز

جمع ‌بندی مطالب

تا به این ‌جای این‌ موضوع در تلاش بودیم اطلاعات مفید و ارزنده‌ای در رابطه با این‌که کبد چرب غیر الکلی چیست برای شما داشته ‌باشیم. در ابتدا به شرح توضیح مفصلی از کبد چرب غیر الکلی پرداختیم و دانستیم که علائم و نشانه‌های وجود این بیماری چگونه نمایان می‌گردد.

البته که ممکن است در برخی مواقع هیچ‌گونه نشانه و یا علائمی را از خود بروز ندهد و باعث آسیب ‌رساندن به‌سلامت کبد افراد شود. مراحل مختلفی برای شکل‌گیری کبد چرب غیر الکلی ذکر می‌گردد که اگر در مراحل اولیه بتواند تشخیص درستی از این بیماری بدهید، کنترل و درمان آن بهتر صورت می‌گیرد.

جمع ‌بندی مطالب

جمع ‌بندی مطالب

البته مشخص نیست که این بیماری در چه سنی و برای چه افرادی بیشتر رخ خواهد داد. اما برخی از عوامل زمینه‌ای کمک می‌کنند تا افراد با بیماری‌های مختلف بیشتر در معرض مبتلا شدن به کبد چرب غیر الکلی باشند. بنابراین نیاز است که وجود علائم و نشانه‌ها را جدی بگیرید.

مهم‌ترین دلیل اصلی که برای کبد چرب غیر الکلی ذکر می‌گردد، افزایش وزن می‌باشد

مهم‌ترین دلیل اصلی که برای کبد چرب غیر الکلی ذکر می‌گردد، افزایش وزن می‌باشد. راهکارهای مختلفی برای تشخیص کبد چرب غیر الکلی ذکر شده که بنا بر تشخیص پزشک هر کدام از این عملکردها می‌تواند کمک کند تا فوراً متوجه بیماری کبد چرب شوید. به دلیل این‌که این بیماری عوارض متعددی به دنبال دارد و در صورت عدم شناخت آن افراد را گریبان‌گیر معضلات متعدد می‌کند. البته که راهکارهای پیشگیری نیز برای کبد چرب غیر الکلی ذکر می‌گردد. اما هیچ دارو و یا قرص مشخصی برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی تجویز نمی‌شود.

مهم‌ترین چیز این است که بتوانید سبک زندگی خود را فوراً تغییر دهید تا در مدت طولانی ‌تر از سلامت کبد بهره کافی را ببرید. اگر در اوایل مراحل بیماری فورا این شرایط را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که آسیب‌های کبدی فورا برطرف می‌گردد.

نکته مهم این است که اگر هیچ‌ گونه علائم و نشانه‌ای نداشته باشید، حاکی از این نیست که شما دچار کبد چرب غیر الکلی نیستید و هیچ‌گونه زخم کبدی ندارید. برای این ‌که این احتمالات را به حداقل برسانید، بهتر است از ابتدای امر یک سبک سالم زندگی را پیروی کنید و به‌ صورت دوره‌ای از آزمایشات خون و آزمایشات مختلف دیگر توسط تجویز پزشکان بهره‌مند شوید.

رژیم غذائی که می‌تواند کمک کند تا مدیریت بیماری‌های کبد انجام شود، برای شما امری ضروری است. پس آن‌ها را مهم بشمارید. حال که با این مقاله متوجه شدید منظور از کبد چرب غیر الکی چیست، امیدواریم که با راه‌حل‌ های مطمئن و مفید بتوانید از وجود آن جلوگیری کنید از این‌که تا انتهای این مطلب ما را یاری کردید سپاس‌گزاریم.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید