غذاهای مناسب زخم معده

چگونه چاق شویم
چگونه چاق شویم
2021/08/24
مشاوره پزشکی زنان آنلاین رایگان
مشاوره پزشکی زنان آنلاین رایگان
2021/08/29
غذاهای مناسب زخم معده

غذاهای مناسب زخم معده

با ما همراه شوید تا بیشتر با غذاهای مناسب زخم معده آشنا شوید.

بیماری زخم معده وضعیتی است که در آن زخم های باز در لایه داخلی دستگاه گوارش ایجاد می شوند. آن ها می توانند در قسمت فوقانی روده کوچک (زخم اثنی عشر)، معده (زخم معده) و مری (زخم مری) ایجاد شوند. برخلاف تصور رایج و قدیمی، استرس باعث ایجاد زخم نمی شود. در مقابل، علت اصلی بیماری زخم، نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد غذاهای مناسب زخم معده با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

غذاهای مناسب زخم معده

غذاهای مناسب زخم معده

این باکتری ها به سد مخاطی محافظ قسمت های خاصی از دستگاه گوارش آسیب می رسانند و باعث می شوند که مایعات اسیدی گوارشی باعث آسیب و التهاب مخاط روده شوند.

علل دیگر شامل سیگار کشیدن و استفاده مزمن از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن است. در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با غذاهای مناسب زخم معده لازم است ادامه مطلب را دنبال کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

آن چه در این نوشتار علمی پزشکی، مطالعه می نمایید:

۱- نکات موثر در بررسی غذاهای مناسب زخم معده چیست؟

۲- تغییرات رژیم غذایی با خوردن غذاهای مناسب زخم معده چگونه است؟

۳- رژیم غذایی زخم معده: چه چیزی بخورید و از چه چیزی باید اجتناب کنید؟

۴- نکات موثر در خوردن غذاهای مناسب زخم معده در رژیم غذایی چیست؟

۵- بررسی انواع غذاهای مناسب زخم معده شامل چه مواردی هستند؟

۶- زخم معده و رژیم مناسب زخم معده چگونه است؟

۷- منوی رژیم غذایی زخم معده از چه موادی تشکیل شده است؟

۸- نمونه رژیم و غذاهای مناسب زخم معده چیست؟

۹- نتیجه گیری

 

نکات موثر در بررسی غذاهای مناسب زخم معده

علت زخم معده تعیین کننده نوع درمان پزشکی است که پزشک شما توصیه می کند. اگر ناشی از استفاده از NSAID باشد، پزشک شما ممکن است تجویز داروهای NSAID را متوقف کند، یا داروی ضد درد دیگری را پیشنهاد کند یا استفاده از NSAID ها را ادامه دهد و داروی دیگری را برای محافظت از معده و اثنی عشر شما اضافه کند، مانند مهار کننده پمپ پروتون که باعث کاهش تولید اسید معده می شود.

اگر عفونت هلیکوباکتر پیلوری عامل زخم شما باشد، ممکن است پزشک یک برنامه درمانی و غذاهای مناسب زخم معده برای از بین بردن عفونت و کاهش اسید معده تجویز کند. پزشکان اغلب تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی را برای افراد مبتلا به زخم علاوه بر داروها تا زمان بهبود کامل توصیه می کنند.

اگر چه در گذشته بیماران تشویق می شدند که از رژیم غذایی ملایم پیروی کنند، اما تحقیقات فعلی، این اصلاح رژیم غذایی را مفید نمی داند. اگر چه غذاهای تند برای برخی از افراد مبتلا به زخم محرک است، اما متخصصان پزشکی اکنون بر رژیم غذایی با فیبر بالا و غنی از سبزیجات و میوه ها تأکید بیشتری دارند.

نکات موثر در بررسی غذاهای مناسب زخم معده

نکات موثر در بررسی غذاهای مناسب زخم معده

فیبر رژیمی و ویتامین A

تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی با فیبر بالا خطر ابتلا به بیماری زخم را کاهش می دهد. اگر چه فیبرهای نامحلول و محلول، این ارتباط را نشان می دهند، اما ارتباط قوی تری بین رژیم های غذایی حاوی فیبر محلول و کاهش خطر ابتلا به زخم وجود دارد.

غذاهایی که سرشار از فیبر محلول هستند، عبارتند از جو دوسر، پوست پسیلیوم، حبوبات، دانه های کتان، جو، آجیل و برخی سبزیجات و میوه ها مانند پرتقال، سیب و هویج غذاهای مناسب زخم معده هستند. یافته های حاصل از یک مطالعه که روی ۴۷،۸۰۶ مرد بود، نشان داد که رژیم غذایی غنی از ویتامین A از همه منابع ممکن است توسعه زخم اثنی عشر را کاهش دهد.

همان طور که رژیم های غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات ، احتمالاً به دلیل فیبر موجود است. یک مطالعه آینده نگر گروهی، با گذشت زمان، گروهی از افراد مشابه را که با توجه به برخی عوامل تحت مطالعه متفاوت هستند، دنبال کرد تا تعیین کند که چگونه این عوامل بر میزان یک نتیجه خاص تأثیر می گذارد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید نتایج لازم است،

عوامل زیادی در این نوع مطالعه دخیل هستند که می تواند داده ها را گمراه کند

زیرا عوامل زیادی در این نوع مطالعه دخیل هستند که می تواند داده ها را گمراه کند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که ویتامین A تولید مخاط در دستگاه گوارش را افزایش می دهد. ضعف دفاع مخاطی می تواند باعث ایجاد زخم شود.

بنابراین، ویتامین A ممکن است یک اثر محافظتی در برابر توسعه بیماری زخم داشته باشد. منابع خوب ویتامین A شامل کبد، هویج، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، کلم پیچ، اسفناج و سبزیجات است.

عوامل زیادی در این نوع مطالعه دخیل هستند که می تواند داده ها را گمراه کند

عوامل زیادی در این نوع مطالعه دخیل هستند که می تواند داده ها را گمراه کند

چای سبز و غذاهای غنی از فلاونوئید

تحقیقات نوظهور از چین نشان می دهد که اثرات محافظتی بالقوه چای سبز و سایر غذاهای غنی از فلاونوئیدها در برابر گاستریت مزمن، عفونت H.pylori و سرطان معده وجود دارد. به طور خاص، به نظر می رسد که این غذاها از رشد H.pylori جلوگیری می کنند.

علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی اخیر در مورد چای سبز، سفید و سیاه نشان داد که این چای ها مانع از رشد H. pylori می شوند، اما هیچ گونه آسیبی به انواع مفید باکتری هایی که به طور معمول در معده یافت می شوند، از جمله L. acidophilus ، L.  پلانتاروم و B. lungum  ندارند.

با این حال، این یک مطالعه آزمایشگاهی بود، به این معنی که آزمایش مستقیماً بین چای و باکتری در آزمایشگاه انجام شده است و ما نمی توانیم نتیجه گیری مستقیم در مورد آن چه در بدن انسان بین این دو ماده اتفاق می افتد، بگیریم. غذاهای غنی از فلاونوئید شامل سیر، پیاز و میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند کرن بری، توت فرنگی، بلوبری، کلم بروکلی، هویج و نخود فرنگی است که جزء غذاهای مناسب زخم معده هستند.

قهوه و الکل

هر دو قهوه کافئین دار و بدون کافئین می توانند تولید اسید را افزایش داده و علائم را در افراد مبتلا به بیماری زخم تشدید کنند. نوشابه می تواند پوشش مخاطی محافظ در طول دستگاه گوارش که منجر به التهاب و خونریزی بیشتر می شود را کاهش دهد. برای به حداقل رساندن علائم، افراد مبتلا به بیماری زخم باید از قهوه و الکل اجتناب کنند یا محدود کنند.

آب کرنبری

نوشیدن فقط دو فنجان ۲۵۰ میلی لیتر آب کرنبری در روز ممکن است خطر رشد بیش از حد H.pylori در معده را کاهش دهد.

تحمل فردی خود را ارزیابی کنید

هیچ شواهدی نشان نمی دهد که غذاهای تند یا مرکبات بر بیماری زخم تأثیر می گذارند، اگر چه برخی افراد پس از خوردن این نوع غذاها علائم بیماری را بدتر می کنند. مهم است که دریابید چه چیزی برای شما مفید است. اگر متوجه شدید که علائم شما بعد از خوردن غذاهای خاص بدتر می شوند، آن ها را محدود کرده یا از آن ها اجتناب کنید تا بتوانید بهترین حالت خود را احساس کنید و مطمئن شوید که یک گروه غذایی کامل را حذف نمی کنید.

تحمل فردی خود را ارزیابی کنید

تحمل فردی خود را ارزیابی کنید

بررسی زخم معده و خوردن غذاهای مناسب زخم معده

اگر مانند بسیاری از افراد هستید، احتمالاً هر روز مدتی را به این فکر می کنید که چه چیزی بخورید. اگر با مشکل سلامت گوارشی مانند زخم معده روبرو هستید، این سوال می تواند پیچیده تر شود.

زخم معده یا زخم باز روی دیواره معده است که می تواند باعث درد معده یا ناراحتی معده شود. غذاهایی که می خورید می تواند بر احساس شما روی زخم معده تأثیر بگذارد و خوردن غذاهای مناسب زخم معده می تواند به شما در کنترل علائم کمک کند و حتی ممکن است باعث بهبود شود. زخم معده یک زخم باز در معده است و باید از هر چیزی که باعث تحریک آن می شود، اجتناب کنید.

دلایل مختلفی برای زخم معده وجود دارد. رایج ترین آن ها عبارتند از:

عفونت هلیکوباکتر پیلوری

عفونت با باکتری H. pylori می تواند مستقیماً باعث التهاب در معده و افزایش تولید اسید شود. طبق مطالعات انجام شده در چندین دهه، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد زخم معده ناشی از این باکتری است. استفاده مکرر یا بیش از حد از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند بخش مخاطی معده را مختل کرده و آن را مستعد آسیب اسید معده کند.

تومورها و سایر بیماری ها

علل کمتر شایع زخم ها شامل تومورهایی است که تولید اسید را در معده و سرطان معده افزایش می دهد که می تواند در معده تولید شود و زخم های بزرگ ایجاد کند. صرف نظر از علت زخم معده، درمان آن ها مهم است، نه تنها برای کاهش درد و ناراحتی که می توانند ایجاد کنند، بلکه برای سلامتی طولانی مدت شما نیز مهم است. در صورت عدم درمان، زخم معده می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خون ریزی

شکستگی رگ خونی می تواند باعث خونریزی در معده شود. این ممکن است به صورت مدفوع تیره یا خونی ظاهر شود.

انسداد

ممکن است انسداد ایجاد شود که مانع از حرکت صحیح غذا در دستگاه گوارش می شود.

سوراخ ها

وقتی زخم در دیواره معده حفره ای ایجاد می کند، به این حالت سوراخ می گویند و یک وضعیت بسیار جدی است که اجازه می دهد تا آب گوارش و غذا به حفره شکم نشت کند. این می تواند منجر به عفونت بالقوه تهدید کننده زندگی شود.

پریتونیت

این عفونت در پوشش حفره شکم نیز می تواند به یک مسئله جدی تبدیل شود.

به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، ممکن است برای رفع این عوارض، جراحی لازم باشد یا ممکن است خوردن غذاهای مناسب زخم معده کافی باشد.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت دکتر کوهدانی دیدن کنید.

تغییرات رژیم غذایی با خوردن غذاهای مناسب زخم معده

درمان زخم معده اغلب شامل داروهایی است که به کنترل علائم و تسریع بهبود زخم کمک می کند. به عنوان مثال، اگر زخم معده شما ناشی از هلیکوباکتر پیلوری باشد، احتمالاً برای رفع آن عفونت آنتی بیوتیک تجویز می شود. همچنین برای بسیاری از افراد، داروهای کاهنده اسید تجویز می شود که سطح اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد و می تواند زخم های جدید را بسوزاند یا زخم موجود را بدتر کند.

توقف استفاده از NSAID ها نیز توصیه رایجی برای افرادی است که زخم معده دارند، به ویژه اگر تصور می شود که این داروها باعث این مشکل شده اند. علاوه بر این، پزشک ممکن است برخی تغییرات رژیم غذایی را برای تسکین علائم و حمایت از بهبودی توصیه کند.

اما این که دقیقاً چه چیزی باید بخورید و چه غذاهایی مناسب زخم معده است، ممکن است در نهایت یک سوال شخصی باشد که بر اساس آن چه چیزی برای شما علائم ایجاد می کند. هیچ رژیم خاصی وجود ندارد که توسط انجمن گوارش آمریکا یا کالج گوارش آمریکا برای بهبود زخم معده توصیه شود.

چندین مطالعه بین المللی انجام شده است که نشان می دهد برخی غذاها ممکن است مفید باشند، اما بدون آزمایشات روی انسان، نمی توان به طور قطعی از آن ها استفاده نمود.

تغییرات رژیم غذایی با خوردن غذاهای مناسب زخم معده

تغییرات رژیم غذایی با خوردن غذاهای مناسب زخم معده

غذاها و نوشیدنی هایی که باید از آن ها اجتناب کنید

در حالی که یک رژیم غذایی سالم و استفاده از غذاهای مناسب زخم معده برای حمایت از افراد مبتلا به زخم معده بهترین است، لیستی از غذاهای موثرتر وجود دارد که باید از آن ها اجتناب کرد. اگر چه برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث ناراحتی معده یا افزایش تولید اسید معده شوند، اما هیچ شواهد خوبی مبنی بر ایجاد یا بدتر شدن زخم وجود ندارد.

با این وجود، این غذاها ممکن است ترشح اسید معده را افزایش دهند، باعث تحریک معده شوند یا دیواره معده را مستقیماً تحریک کنند. بنابراین، بسیاری از افراد مبتلا به زخم معده متوجه می شوند که خوردن این غذاها حال آن ها را بدتر می کند و بنابراین از آن ها اجتناب می کنند.

غذاها و نوشیدنی هایی که معمولاً از آن ها اجتناب می شود، عبارتند از:

الکل

فلفل، شامل فلفل سیاه و انواع دیگر فلفل

کافئین، از جمله نوشابه های کافئین دار

چای شامل انواع سیاه و سبز حاوی تانن است که می تواند تولید اسید معده را افزایش دهد.

قهوه (شامل کافئین)

نعناع تند

نعناع

شکلات

گوجه فرنگی

برخی از افراد در موارد زیر نیز مشکل دارند:

غذاهای ادویه دار

انواع مرکبات

نوشیدنی های گازدار

سبزیجات خام یا سالاد

هر کسی که زخم معده دارد با هر یک یا همه این غذاها مشکل ندارد

هر کسی که زخم معده دارد با هر یک یا همه این غذاها مشکل ندارد. این بستگی به شخص دارد، بنابراین آزمایش غذاها در مقادیر کم یا آزمایش کوتاه مدت برای حذف آن چه شما را تحریک می کند را در نظر بگیرید. پیروی از رژیم غذایی حذف شده برای مدتی برای تعیین این که کدام غذاها بیشترین مشکل را برای شما ایجاد می کند، می تواند به شما کمک کند تا نحوه صحیح غذا خوردن را انتخاب کنید.

هنگامی که می دانید چه غذاهایی باعث تحریک می شوند (در صورت وجود)، به خوردن وعده های غذایی متعادل، کوچک و مکرر ادامه دهید. در حقیقت، دور شدن از خوردن سه وعده غذایی بزرگ در روز به خوردن وعده های غذایی کوچکتر هر سه ساعت، یک جزء کلیدی در مدیریت علائم زخم معده برای بسیاری از افراد است. معده خالی اسیدی است و وقتی افراد مبتلا به زخم به خوردن غذا بیش از حد ادامه می دهند، این می تواند علائم را تشدید کند.

این مهم است که شما همچنان به پوشش تمام پایه های تغذیه ای خود بپردازید

این مهم است که شما همچنان به پوشش تمام پایه های تغذیه ای خود بپردازید. حذف برخی غذاها می تواند شما را برای کمبود مواد مغذی آماده کند، در صورتی که غذاهای دیگر حاوی این مواد مغذی را به اندازه کافی مصرف نکنید.

به عنوان مثال، اطمینان حاصل کنید که در هر وعده غذایی یک غذای حاوی پروتئین داشته باشید. برای تأمین تغذیه مناسب و استفاده از غذاهای مناسب زخم معده باید به دنبال افزودن حبوبات (لوبیا، عدس) و چربی های سالم (آووکادو، روغن زیتون) در رژیم غذایی خود باشید و نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید. هیدراته ماندن مزایای زیادی برای سلامتی دارد و می تواند سلامت دستگاه گوارش را افزایش دهد.

این مهم است که شما همچنان به پوشش تمام پایه های تغذیه ای خود بپردازید

این مهم است که شما همچنان به پوشش تمام پایه های تغذیه ای خود بپردازید

بهترین غذاها برای خوردن با ناراحتی معده

خوردن رژیم غذایی سالم و متنوع غنی از میوه، سبزیجات و فیبر و فاقد مواد نگهدارنده مصنوعی مضر برای کمک به بدن شما در ترمیم زخم ها مهم است. همچنین جلوگیری از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل مهم است.

زیرا این ها عوامل خطر برای توسعه زخم معده هستند.  خواص آنتی اکسیدانی پلی فنول های غذایی می تواند از سلامت روده حمایت کند. پلی فنول ها ترکیباتی هستند که در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند و از هضم و سلامت مغز حمایت می کنند و سایر مزایای سلامتی را نیز ارائه می دهند.

به طور خاص، نویسندگان مقاله مروری فرض می کنند می توانند پتانسیل درمانی برای پیشگیری یا حتی درمان برخی از انواع زخم معده داشته باشند و برای آن ها مطالعاتی در انسان ها لازم است که فرضیه آن ها را تأیید کند. این شامل:

سیب

انگور

انار

چای سبز

سبزیجات

کورکومین، ترکیبی که در زردچوبه و ادویه نارنجی یافت می شود.

برگ های انگور (انگور از خانواده گیاهان بومی جنوب آسیا است.)

خوردن غذاهای مناسب زخم معده و رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر توصیه می شود

همچنین خوردن غذاهای مناسب زخم معده و رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر توصیه می شود، زیرا این روش ممکن است خطر ابتلا به زخم را کاهش دهد. مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات، فیبر غذایی و ویتامین A با کاهش خطر ابتلا به زخم مرتبط است.

این احتمالاً به اثرات محافظتی این غذاها مربوط می شود. میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند که می تواند التهاب را کاهش دهد و اعتقاد بر این است که در برابر طیف وسیعی از بیماری ها محافظ است. بسیاری از مردم فکر می کنند که رژیم غذایی ملایم ضروری است، اما به طور کلی شواهدی مبنی بر استفاده از رژیم غذایی ملایم یا محدودیت های غذایی برای جلوگیری از زخم معده وجود ندارد.

در حالی که علم هنوز ارتباط بین میکروبیوم روده و سلامت را به طور کامل درک نکرده است، شواهد کمی وجود دارد که مکمل های پروبیوتیک می تواند کمک کننده باشد و شواهد به استفاده از آن ها در درمان عفونت های باکتریایی H.pylori محدود می شود.

اعتقاد بر این است که برخی از انواع پروبیوتیک ها، که رشد میکروارگانیسم های محافظ روده را افزایش می دهند، ممکن است اسهال ناشی از آنتی بیوتیک هایی را که برای درمان H.pylori استفاده می شود را کاهش دهند. تحقیقات فزاینده ای نشان می دهد که غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کفیر، کلم ترش و …، ممکن است فعالیت H.pylori را مهار کنند.

خوردن غذاهای مناسب زخم معده و رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر توصیه می شود

خوردن غذاهای مناسب زخم معده و رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر توصیه می شود

با پزشک خود صحبت کنید

اگر فکر می کنید ممکن است زخم معده داشته باشید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. اکثر بیماران با پزشک مراقبت اولیه خود شروع می کنند و ممکن است برای مراقبت های تخصصی تر به متخصص گوارش ارجاع داده شوید.

اگر در ناحیه فوقانی شکم، به خصوص بعد از غذا خوردن احساس درد می کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید یا علائم دیگری مانند:

حالت تهوع

استفراغ

نفخ

احساس سیری سریع

احساس دائمی گرسنگی داشته باشید.

درد زخم می تواند از گرسنگی باشد و اغلب با خوردن برطرف می شود، زیرا سطح اسید را کاهش داده و درد را کم می کند. همه این موارد می تواند نشانه زخم معده باشد. علاوه بر این، اگر خون در مدفوع یا مدفوع قیری سیاه مشاهده کردید، توصیه می شود که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، زیرا این ها همچنین نشانه زخم معده هستند. مهم است که به دنبال کمک باشید، نه این که سعی کنید با غذا خود را تحت نظر داشته باشید.

آزمایش رژیم غذایی جدید اغلب بهترین راه نیست، اگر زخم معده دارید. زخم معده دلایل مختلفی دارد و شناسایی علت و درمان آن به طور خاص مهم است. به عنوان مثال اگر پزشک شما آنتی بیوتیک ها یا مصرف داروهای مسدود کننده اسید معده را توصیه کند، هیچ مقدار کورکومین جایگزین این درمان ها نمی شود.

مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد، برخی غذاها و پروبیوتیک ها ممکن است به بهبود زخم معده کمک کنند، اما یافته های آن ها قطعی نیست. هیچ جایگزینی برای درمان علت اصلی زخم معده وجود ندارد و خوردن غذاهای مناسب زخم معده باید به عنوان مکمل های درمانی مورد توجه قرار گیرند.

بررسی رژیم غذایی زخم معده

غذاهای تند و اسیدی مدت هاست که در لیست غذاهایی هستند که در صورت داشتن زخم معده باید از آن ها اجتناب کرد. در حالی که محدود کردن این غذاها در رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش اسید معده کمک کند، لذا پزشکان توصیه می کنند تا هنگام تصمیم گیری در مورد غذاهایی که با زخم معده می خورید، مقدار فیبر مصرفی را افزایش دهید. در صورت بهبود زخم معده، بدانید چه چیزی را باید به منوی رژیم غذایی زخم معده خود اضافه کنید و از چه غذاهایی باید اجتناب کنید.

بررسی رژیم غذایی زخم معده

بررسی رژیم غذایی زخم معده

مصرف غذاهای پر فیبر

رژیم و خوردن غذاهای مناسب زخم معده باید شامل غذاهای پر فیبر باشد. تحقیقات نشان داده، افرادی که رژیم غذایی آن ها سرشار از فیبر است، به ویژه فیبرهای محلول، کمتر در معرض ابتلا به زخم معده هستند. غذاهای زخم معده برای خوردن با مقدار زیادی فیبر محلول شامل بلغور جو دوسر، سیب، نخود فرنگی، هویج، لوبیا و گلابی است. برای فیبر نامحلول، غلات کامل، آجیل، لوبیا سبز، سیب زمینی و گل کلم را امتحان کنید. سایر میوه ها و سبزیجات نیز دارای فیبر بالایی هستند. اگر در گذشته غذاهای پر فیبر نخورده اید، آن ها را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا خطر ناراحتی های گوارشی کاهش یابد.

مصرف غذاهای پر فیبر

مصرف غذاهای پر فیبر

اجتناب: غذاهای سرخ شده یا چرب

ممکن است متوجه شوید که خوردن یک وعده غذایی بزرگ مثل مرغ سرخ شده، علائم زخم معده را بدتر می کند. به این دلیل که بدن شما غذاهای چرب را دیرتر هضم می کند و باعث می شود که در معده احساس سنگینی کنند. به علاوه، هضم آهسته زمان بیشتری را برای تخمیر به غذا می دهد که می تواند منجر به گاز اضافی و نفخ شود. غذاهای سرخ کرده و چرب قطعاً در لیست غذاهای زخم معده هستند که باید از آن ها اجتناب کنید.

مصرف غذاهای غنی از فلاونوئیدها

نشان داده شده است که مصرف غذاهای مناسب زخم معده و غذاهای غنی از فلاونوئید از رشد یک باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری در معده شما جلوگیری می کند. این باکتری عامل اصلی زخم معده است که با آسیب رساندن به غشای مخاطی دستگاه گوارش باعث تخریب می شود. غذاهای غنی از فلاونوئیدها مانند توت فرنگی، زغال اخته، کلم بروکلی، سیب، کرفس، کرنبری و آب کرنبری. به نظر نمی رسد باکتری ها را از بین ببرند، در مقابل آن ها از آسیب باکتری به پوشش معده جلوگیری می کنند.

مصرف غذاهای غنی از فلاونوئیدها

مصرف غذاهای غنی از فلاونوئیدها

مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها می توانند به از بین بردن H.pylori کمک کنند. برخی از مطالعات نشان داده است، افرادی که دوزهای کمی از ویتامین C را در طول یک دوره زمانی مصرف کرده اند، بهبود یافته اند. در حالی که پرتقال به داشتن مقدار زیادی ویتامین C معروف است، اسیدی است و ممکن است معده شما را ناراحت کند. از ویتامین توت فرنگی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل و سیب زمینی استفاده کنید.

ممکن است شما را شگفت زده کند که بدانید آنتی اکسیدان کپسایسین که در بسیاری از انواع فلفل چیلی یافت می شود، دارای اثرات درمانی برای زخم های دستگاه گوارش است. (کپسایسین چیزی است که این فلفل ها را تند می کند.) با این حال، کپسایسین ممکن است فقط برای زخم های ناشی از آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مفید باشد. برای سایر علل زخم، کپسایسین می تواند علائم را بدتر کند.

اجتناب: محصولات لبنی بدون تخمیر

در حالی که محصولات لبنی تخمیر شده مانند ماست، پنیر و خامه ترش با سلامت روده و کاهش خطر ابتلا به زخم معده در ارتباط هستند، اما محصولات لبنی غیر تخمیر شده مانند شیر و بستنی با سلامت روده ضعیف و افزایش خطر ابتلا همراه هستند. زخم ها، محصولات لبنی غیر تخمیر فاقد باکتری زنده (پروبیوتیک) هستند که برای تولید محصولات لبنی تخمیر شده استفاده می شود.

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین A

برخی مطالعات نشان داده اند که ویتامین A، که رتینول نیز نامیده می شود، به ایجاد مخاط در معده و دستگاه گوارش کمک می کند. غذاهای مناسب زخم معده و (غذاهای سرشار از ویتامین A  یا سرشار از بتاکاروتن، که بدن به ویتامین A تبدیل می کند) شامل تخم مرغ، هویج، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و سبزیجات برگ تیره مانند کلم پیچ و اسفناج است.

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین A

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین A

افزودن چای

برخی تحقیقات نشان داده است که چای سبز به همراه چای های سفید، اولانگ و سیاه می تواند از رشد بیش از حد هلیکوباکتر پیلوری در معده شما جلوگیری کند. حتی بهتر از این، این چای ها به انواع باکتری هایی که برای روده شما مفید هستند، آسیبی نمی رسانند. این یافته ها از تحقیقات آزمایشگاهی به دست آمده است، اما دانشمندان خوشبین هستند که مطالعات آینده نشان می دهد که این تأثیرات در بدن نیز رخ می دهد. هنگام اضافه کردن یا اجتناب از غذاها به منوی رژیم غذایی و غذاهای مناسب زخم معده خود توجه کافی را داشته باشید.

فقط شما می دانید که معده شما چه چیزی را می تواند تحمل کند. ممکن است پرتقال و سایر مرکبات اسیدی بخورید، یا با غذاهای تند مشکلی نداشته باشید. آن چه برای یک فرد مفید است ممکن است برای شخص دیگر موثر واقع نشود، بنابراین انواع غذاهای موجود را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما مناسب است.

رژیم غذایی برای زخم معده و ورم معده

غذاهای مناسب زخم معده و رژیم غذایی برای زخم معده و ورم معده یک برنامه غذایی است که غذاهای تحریک کننده معده را محدود می کند. برخی غذاها ممکن است علائم مانند درد معده، نفخ، سوزش سر دل یا سوء هاضمه را بدتر کنند. ممکن است لازم باشد تا از غذاهای اسیدی، تند یا پرچرب اجتناب کنید.

همه غذاها به طور یکسان روی همه تأثیر نمی گذارند. شما باید بیاموزید که کدام غذاها علائم شما را بدتر می کنند و این غذاها را محدود می کنید. موارد زیر برخی از غذاهایی هستند که ممکن است علائم زخم یا ورم معده را بدتر کنند.

رژیم غذایی برای زخم معده و ورم معده

رژیم غذایی برای زخم معده و ورم معده

نوشیدنی هایی که باید از آن ها اجتناب کنید:

شیر کامل و شیر شکلات

کاکائو داغ و کوکا کولا

هر نوع نوشیدنی حاوی کافئین

قهوه معمولی و بدون کافئین

چای نعناع و نعناع

چای سبز و سیاه، با یا بدون کافئین

آب پرتقال و گریپ فروت

نوشیدنی های حاوی الکل

ادویه و چاشنی هایی که باید از آن ها اجتناب کنید:

فلفل سیاه و قرمز

پودر فلفل قرمز

دانه خردل و جوز هندی

غذاهای دیگر که باید از آن ها اجتناب کنید:

غذاهای لبنی تهیه شده از شیر کامل یا خامه

شکلات

پنیرهای تند یا طعم قوی، مانند ژالاپنو یا فلفل سیاه

گوشت های بسیار چرب سوسیس، بیکن، ژامبون

فلفل قرمز تند

محصولات گوجه فرنگی، مانند رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی

غذاهای دیگر که باید از آن ها اجتناب کنید:

غذاهای دیگر که باید از آن ها اجتناب کنید:

نکات موثر در خوردن غذاهای مناسب زخم معده در رژیم غذایی

گاستریت یک بیماری گوارشی است که شامل التهاب مخاط معده می شود. علائم شامل سوء هاضمه، سوزش معده، تهوع و آروغ مکرر است. برای برخی از افراد، تغییر رژیم غذایی می تواند کمک کننده باشد.

انواع و علل گاستریت وجود دارد. علت مشترک عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. علل دیگر شامل استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مصرف زیاد الکل و برخی بیماری های التهابی مانند بیماری کرون است.

برخی از غذاها ممکن است خطر عفونت هلیکوباکتر پیلوری را افزایش دهند و برخی عادات غذایی می توانند باعث فرسایش مخاط معده شده یا علائم گاستریت را بدتر کنند.

خوردن غذا برای افرادی که مبتلا به گاستریت هستند، مشکل است و در نتیجه باعث کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته می شود.

گاستریت درمان نشده می تواند منجر به زخم، درد مداوم و خونریزی شود. در برخی موارد، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. التهاب مزمن معده نیز خطر سرطان معده را افزایش می دهد.

نکات موثر در خوردن غذاهای مناسب زخم معده در رژیم غذایی

نکات موثر در خوردن غذاهای مناسب زخم معده در رژیم غذایی

غذاهای مناسب زخم معده

توت یکی از غذاهای مناسب زخم معده است که ممکن است به کاهش گاستریت و تشکیل زخم کمک کند. هیچ رژیم غذایی خاصی نمی تواند گاستریت را درمان کند، اما مصرف برخی غذاها ممکن است به بهبود علائم یا جلوگیری از بدتر شدن آن ها کمک کند. به عنوان مثال، تغییرات رژیم غذایی ممکن است به محافظت از مخاط معده و کنترل التهاب کمک کند.

غذاهایی که به جلوگیری از علائم کمک می کند

گاستریت شامل التهاب مخاط معده است. به همین دلیل، خوردن غذاهای مناسب زخم معده و رژیم غذایی ضد التهابی ممکن است به برخی از افراد کمک کند. هیچ رژیم غذایی ضد التهابی وجود ندارد. برای مقابله با التهاب، مقدار زیادی میوه تازه، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی بخورید که سرشار از آنتی اکسیدان هستند. همچنین اجتناب از غذاهای فرآوری شده و هر گونه محتوای چربی های ناسالم و نمک یا شکر اضافه شده بسیار مهم است.

غذاهایی که به درمان گاستریت کمک می کند

در سال ۲۰۰۶، تیم دیگر منبع معتبر دیگری را بررسی کرد که آیا خوردن روزانه حدود ۲ فنجان ماست پروبیوتیک قبل از استفاده از ترکیبی از آنتی بیوتیک ها می تواند توانایی دارو را در مبارزه با عفونت H.pylori مقاوم به دارو افزایش دهد.

پس از ۴ هفته، محققان دریافتند که شرکت کنندگانی که ماست و آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند، تمایل بیشتری نسبت به افرادی که فقط آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند، عفونت را از بین بردند. نتایج ممکن است ناشی از فعالیت فعال باکتری های مفید در ماست باشد که به بهبود توانایی بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند.

غذاهایی که به درمان گاستریت کمک می کند

غذاهایی که به درمان گاستریت کمک می کند

تغییرات رژیم غذایی زیر ممکن است به جلوگیری یا مدیریت گاستریت کمک کند:

کم اما مکرر غذا بخورید:

خوردن پنج یا شش وعده غذایی کوچکتر در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ  می تواند به کاهش تولید اسید معده کمک کند.

مدیریت وزن:

اضافه وزن و چاقی، خطر ابتلا به گاستریت را افزایش می دهد. پزشک می تواند برنامه کاهش وزن و خوردن غذاهای مناسب زخم معده را برای کاهش خطر ابتلا به ورم معده و سایر مسائل مربوط به سلامتی را ارائه دهد.

استفاده از آنتی اسیدها:

پزشک همچنین می تواند در مورد داروها برای کاهش علائم توصیه کند.

در مورد مکمل ها از پزشک بپرسید:

برخی مکمل های غذایی مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و پروبیوتیک ها ممکن است تأثیر گاستریت را کاهش دهند.

مکمل های امگا ۳ و مکمل های پروبیوتیک برای خرید در دسترس هستند. با این حال، قبل از استفاده از این مکمل ها یا سایر مکمل ها با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است در سایر موارد با درمان تداخل داشته باشد. همچنین برخی مکمل ها مانند آهن ممکن است خطر ابتلا به ورم معده را افزایش دهند.

در مورد مکمل ها از پزشک بپرسید:

در مورد مکمل ها از پزشک بپرسید:

غذاهایی که باید از آن ها اجتناب کرد

غذاهایی که می توانند علائم را بدتر کنند عبارتند از:

غذاهای ادویه دار

الکل

غذاهای اسیدی

غذاهای سرخ شده

گاهی اوقات، یک ماده حساسیت زا می تواند باعث التهاب شود. در این مورد، پزشک ممکن است رژیم حذف را توصیه کند که شامل حذف گروه های غذایی خاص از رژیم غذایی می شود تا ببیند آیا بر علائم تأثیر می گذارد یا خیر.

به عنوان مثال، یک تیم پزشکی گزارش داد، لبنیات و تخم مرغ باعث ایجاد یک نوع گاستریت در یک فرد می شود. این تیم همچنین گندم، آجیل، سویا، غذاهای دریایی و برنج را مورد بررسی قرار داده بود. هر کسی که رژیم مناسب را در نظر دارد، ابتدا باید با پزشک مشورت کند، زیرا می تواند باعث کمبود تغذیه شود.

غذاهایی که باید از آن ها اجتناب کرد

غذاهایی که باید از آن ها اجتناب کرد

غذاهایی که خطر گاستریت را افزایش می دهند

گوشت قرمز

گوشت های فرآوری شده

غذاهایی که ترش، خشک، نمکی یا دودی شده اند.

غذاهای شور

غذاهای چرب

الکل

مطالعات معتبر نشان داده اند که غذاهای شور و چرب، به عنوان مثال، می توانند مخاط معده را تغییر دهند. رژیم های غذایی با نمک زیاد می توانند سلول های داخل معده را تغییر داده و آن ها را مستعد ابتلا به عفونت H.pylori کنند. مصرف زیاد الکل همچنین می تواند به التهاب معده کمک کرده و علائم را بدتر کند. همچنین می تواند باعث فرسایش مخاط معده شود.

ترک سیگار:

سیگار کشیدن خطر التهاب و سرطان دهان، مری و معده را افزایش می دهد.

کاهش استرس:

سطوح بالای استرس می تواند باعث تولید اسید معده شود که می تواند علائم و التهاب را بدتر کند.

بررسی هر گونه دارو: استفاده منظم از NSAID ها می تواند باعث افزایش آسیب به دیواره معده شود که می تواند علائم گاستریت را تحریک یا بدتر کند. آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن همه نمونه هایی از NSAID ها هستند.

کاهش استرس:

کاهش استرس:

بررسی انواع غذاهای مناسب زخم معده

گاستریت یک مشکل شایع گوارشی است. تغییرات رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از آن و کاهش علائم کمک کند، اگر چه هیچ مدرک معتبری مبنی بر این که رژیم خاصی می تواند کمک کننده باشد وجود ندارد. ممکن است خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و اجتناب از غذاهای فرآوری شده و سایر غذاهای دارای چربی و نمک اضافی مفید باشد.

بهترین غذاها برای خوردن زخم معده

زخم معده، عارضه ای بسیار شایع است. اکثر افراد مبتلا به زخم معده هیچ علامتی را تجربه نمی کنند، اما برخی ممکن است درد، تهوع، اسهال یا نفخ را تجربه کنند. تحقیقات فعلی در مورد رژیم های زخم معده بر اساس شواهدی است که نشان می دهد، عفونت هلیکوباکتر پیلوری در تشکیل زخم معده نقش دارد. زخم معده معمولاً به ترکیبی از داروها از جمله آنتی بیوتیک نیاز دارد.

با این حال، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد خوردن غذاهای خاص می تواند به خلاص شدن از وجود زخم معده یا حداقل کاهش علائم آن ها کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین رژیم غذایی و خوردن غذاهای مناسب زخم معده، از جمله غذاهایی که باید بخورید و از آن ها اجتناب کنید، مطالعه کنید.

اگر از گاستریت و زخم رنج می برید، مراقب مصرف غذاهای محرک باشید.

هنگامی که از گاستریت رنج می برید، التهاب مخاط معده می تواند نتیجه آن باشد. زخم معده دردناک، شامل زخم هایی هستند که در دیواره روده کوچک ایجاد می شوند و حتی می توانند خونریزی را شروع کنند. بر خلاف آن چه ممکن است شنیده باشید، ورم معده ناشی از غذاهای تند یا استرس نیست، دلایل اصلی آن در واقع باکتری هلیکوباکتر پیلوری و استفاده بیش از حد از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است.

با این حال، بسیار مهم است که رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که معده درگیر شده توسط غذاها و سایر موادی که اسید معده شما را افزایش می دهند، بیشتر تحریک نشود.

همه غذاها به طور یکسان بر همه مبتلایان به زخم تأثیر نمی گذارند، بنابراین شما باید با آزمایش و خطا بیاموزید که عوامل محرک شما چیست. با این حال، این غذاها، شامل نوشیدنی ها و ادویه جات و ترشیجات است که به طور کلی هنگام خوردن زیاد باعث تشدید جدی بیماری می شوند و بنابراین باید از آن ها اجتناب کرد.

غذاها: همه غذاهای سرخ شده و پر چرب

نوشیدنی ها: انواع غلیظ الکل، قهوه و نوشیدنی های غنی از کافئین مانند نوشیدنی های انرژی زا

ادویه جات و ترشیجات، فلفل قرمز، حبه سیر و فلفل سیاه

کدام غذاها را باید بخورید

سنگ بنای مدیریت موفقیت آمیز زخم ها اجتناب از غذاهای خاص نیست، بلکه خوردن غذاهای مناسب زخم معده است. تغییرات ساده در شیوه زندگی که شامل تغذیه متعادل، سالم، کاهش وزن، کاهش مصرف الکل و ترک سیگار می شود، مهم تر است. این ها نکات مهم برای مدیریت زخم هستند:

رژیم متعادل بخورید.

انواع غذاها را از هر گروه غذایی، به ویژه میوه های غنی از فیبر، سبزیجات و غلات کامل انتخاب کنید. ماست هم اضافه کنید.

پر کردن فیبر.

فیبر ممکن است در جلوگیری از ایجاد یا عود زخم نقش داشته باشد. به نظر می رسد که غذاهای سرشار از فیبر محلول مانند جو دوسر، سیب و حبوبات موثرترین باشند. غذاهای غنی از ویتامین A مانند هویج، سبزیجات برگدار و بادام زمینی نیز ممکن است محافظ کننده باشند.

وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید.

برای چهار تا پنج وعده غذایی کوچک در روز به جای دو تا سه وعده غذایی بزرگ برنامه ریزی کنید. علاوه بر این، درست قبل از خواب از خوردن غذا اجتناب کنید، زیرا این امر باعث تخلیه معده و تشدید علائم می شود.

بیشتر بجوید.

هضم از دهان شروع می شود. جویدن کامل به تجزیه مواد مغذی مورد نیاز کمک می کند.

فعالیت کنید.

حرکات کششی و پیاده روی نیز سلامت گوارش را تقویت می کند.

تغییر شیوه زندگی را ایجاد کنید.

محدود کردن استرس به کاهش تولید بیش از حد اسید معده کمک می کند، در حالی که ورزش روزانه و نوشیدن آب کافی (شش تا هشت لیوان) می تواند به تخلیه معده کمک کند. بلافاصله سیگار را ترک کنید، زیرا باعث افزایش سوراخ شدن زخم معده می شود.

از الکل دور باشید.

استفاده بیش از حد از الکل ممکن است باعث تحریک و فرسایش مخاط معده شود، بنابراین افراط نکنید.

عوامل مراقبت کننده را در آغوش بگیرید.

مطالعات نشان می دهد که چای سبز، کلم بروکلی، روغن توت سیاه، زغال اخته، زنجبیل و کیمچی (کلم تخمیر شده) غذاهای محافظتی هستند که ممکن است به ریشه کن شدن H.Pylori کمک کنند. پروبیوتیک ها نیز برای اثرات مفید بر H.Pylori مورد مطالعه قرار می گیرند.

روغن ماهی را مصرف کنید.

مکمل رژیم غذایی شما با اسیدهای چرب امگا ۳ نیز ممکن است مفید باشد.

روغن ماهی را مصرف کنید.

روغن ماهی را مصرف کنید.

شناسایی مواد غذایی برای درمان زخم معده

بارزترین علائم بیماری زخم معده زخم های دردناکی هستند که در دیواره معده و اثنی عشر یافت می شوند. این زخم ها معمولاً زمانی ایجاد می شوند که لایه ضخیم مخاطی که از معده محافظت می کند، فرسوده شود.

وقتی این اتفاق بیفتد، خوردن غذاهای مناسب زخم معده در بهبود گوارش موثر است. زخم معده می تواند در اثر عوامل متعددی مانند عفونت باکتری هلیکوباکتر پیلوری، استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، اسید اضافی (بیش از حد اسید معده) و زولینگر ایجاد شود. سندرم الیسون بیماری نادری که باعث می شود بدن اسید اضافی معده تولید کند.

شناسایی مواد غذایی برای درمان زخم معده

شناسایی مواد غذایی برای درمان زخم معده

علائم مرتبط با زخم معده شامل احساس سوزش یا درد در ناحیه بین قفسه سینه و ناف است. این حالت معمولاً هنگامی که معده خالی است، شدیدتر می شود. علاوه بر این، زخم معده ممکن است علائم دیگری از جمله کاهش وزن، تهوع و استفراغ، نفخ، آروغ زدن، رفلاکس اسید و سوزش سر دل را به همراه داشته باشد. زخم معده را هرگز نباید بی اهمیت جلوه داد. زخم های درمان نشده با گذشت زمان بدتر می شوند و می توانند منجر به بیماری های دیگر شوند.

اکثر موارد معمولاً با داروهای تجویز شده درمان می شوند

اکثر موارد معمولاً با داروهای تجویز شده درمان می شوند، اما برخی تغییرات در شیوه زندگی می تواند به تشکیل زخم معده کمک کند. این موارد شامل محدود کردن مصرف الکل، اجتناب از محصولات دخانیات، مدیریت صحیح استرس و حفظ رژیم غذایی مناسب است. در مورد زخم معده، یافتن رژیم غذایی که رفلاکس اسید را کاهش دهد، معده را درمان کند و از تشدید علائم زخم جلوگیری کند، بسیار مهم است. همان طور که کشف کرده اید، رژیم غذایی غنی از پروبیوتیک به عنوان مثال، ماست، پنیر کهنه و میسو می تواند به کنترل علائم زخم معده کمک کند.

علاوه بر این، می توانید خوردن غذاهای مناسب زخم معده از قبیل، میوه ها و سبزیجات غنی از فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد گیاهی را بخورید. چنین غذاهایی شامل توت فرنگی، سیب، کرفس، کرن بری، موز، پاپایا، پیاز، سیر و نخود سبز است. غذاهای حاوی فیبر بالا مانند غلات کامل نیز توصیه می شود، زیرا فیبر از معده محافظت می کند.

یکی دیگر از افزودنی های مفید در رژیم غذایی شما، غذاهای حاوی ویتامین سی است که به کاهش اسیدیته در معده کمک می کند. همچنین نشان داده شده است که میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C باعث کاهش جمعیت باکتری های ایجاد کننده زخم در معده می شوند. غذاهای حاوی ویتامین E بسیار مهم هستند. این ها شامل آووکادو و فندق است.

ویتامین E همچنین می تواند سلامت معده را ارتقا دهد. بنابراین به طور کلی شما می توانید میوه و سبزیجات بیشتری، از جمله سوپ، سالاد و غیره داشته باشید. همچنین مهم است که چندین وعده غذایی کوچک به جای سه وعده غذایی بزرگ در روز داشته باشید.

زخم معده و رژیم مناسب زخم معده

اگر چه مواد غذایی باعث ایجاد زخم معده از نظر علمی نشده اند، اما برخی از غذاها در واقع درد زخم را تشدید می کنند و بهبود زخم های موجود را به تاخیر می اندازند. علت شایع زخم در محیط سوء مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک، آسپرین و پراکسیکام (فلوین) به علاوه عفونت H.pylori است.

خوردن غذاهای مناسب زخم معده و غذاهایی که باید در بیماران مبتلا به زخم از آن ها اجتناب کرد، به بهبود سریعتر شما کمک می کند. لیست غذاهای خوب و بد برای زخم معده را در زیر بررسی کنید. شاید بتوانید یک جدول زمان بندی غذا یا رژیم غذایی مرتبط با زخم معده را تهیه کنید.

غذاهای خوب برای زخم معده

ماست:

سرشار از باکتری های “خوب” به نام پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها ممکن است با مبارزه با H.pylori به بهبود سریعتر زخم ها کمک کنند.

سیب:

رژیم غذایی خوب با فیبر که نفخ و دردهای زخم را تسکین می دهد و به بهبود کمک می کند.

گلابی:

گلابی “کوچک” یک غذای پر فیبر است که نفخ معده را کاهش داده و به بهبود زخم کمک می کند.

جو دوسر:

برای بهبود زخم مفید است.

سیب زمینی شیرین:

به کوچک شدن زخم معده کمک می کند.

اسفناج

هویج

جگر گاو

کلم بروکلی، توت فرنگی و فلفل قرمز حاوی ویتامین C است که به بهبود زخم کمک می کند.

ماهی و تخم مرغ:

باید در زخم معده و برنامه رژیم غذایی گنجانده شود.

گندم

مرغ، بوقلمون، گوشت بز و سایر گوشت های بدون چربی

چنار نارس:

دارای اسید کمی نسبت به نوع رسیده است.

سبزیجاتی مانند خیار، تخم مرغ باغی، بامیه، فلفل سبز، کرن بری و کلم

پاپ (آکامو) موقت پوشش زخم را می پوشاند و دردهای زخم را کاهش می دهد.

“Moi moi” به جای لوبیا که باعث سوزش سر دل یا برگشت اسید در برخی افراد می شود. Moi moi’ برای زخم خوب است.

نارگیل، شیر نارگیل، روغن نارگیل و آب نارگیل دارای خواص ضد باکتریایی خوبی هستند که باعث کاهش التهاب در محل زخم و بهبود می شود.

میلک شیک موز یا موز باید به برنامه غذایی بیماران مبتلا به زخم اضافه شود.

عسل:

عسل خام دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و درمانی برای زخم معده است.

بیماران باید از غذاهای زیر برای بروز زخم معده اجتناب کنند

غذاهای تند مانند سوپ فلفل

شیر برای زخم معده مضر است و باعث می شود تا معده شما اسیدهای بیشتری بسازد که دردهای زخم را بدتر می کند.

نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار

غذای چرب به عنوان مثال گوشت، روغن باعث نفخ می شود و درد را بدتر می کند.

گوجه فرنگی حاوی اسید است و دردها را بدتر می کند.

ذرت بو داده: هضم آن دشوار است و به زخم آسیب می رساند. ذرت پخته بهتر است.

غذاهای شور

شکلات: درد زخم را در برخی افراد بدتر می کند و باعث برگشت اسید معده می شود.

لوبیا: بدتر شدن دردهای زخم و ایجاد رفلاکس اسید یا سوزش سر دل

کافئین: قهوه درد زخم را بدتر می کند.

مرکبات برای مثال پرتقال، لیمو، آهک، انگور و نارنگی درد زخم معده را بدتر می کند.

بیماران باید از غذاهای زیر برای بروز زخم معده اجتناب کنند

بیماران باید از غذاهای زیر برای بروز زخم معده اجتناب کنند

الکل

دخانیات یا سیگار

شکر تصفیه شده

گوشت قرمز

منوی رژیم غذایی زخم معده

زخم معده می تواند دردناک باشد. در حالی که سیستم گوارشی آمریکا رژیم غذایی خاصی را برای زخم معده توصیه نمی کند، اما برخی تغییرات رژیم غذایی ممکن است به مبارزه با رشد هلیکوباکتر پیلوری که علت شناخته شده زخم است، کمک کند. زخم ها، زخم های باز هستند که در دیواره داخلی معده ایجاد می شوند.

اولین علائم زخم معده

معمولاً برای افراد مبتلا به زخم علامتی وجود ندارد. برای کسانی که علائم دارند، علائم شایع زخم شامل درد شکم، استفراغ، نفخ و حالت تهوع است. اگر از این علائم رنج می برید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. زخم معده به دلیل نداشتن علائم می تواند مورد توجه قرار نگیرد و باعث خونریزی تهدید کننده زندگی شود.

زخم خونریزی آهسته می تواند باعث سیاه شدن مدفوع شود که به ملنا معروف است. از دست دادن یا احساس سبکی سر نیز یکی از علائم زخم آهسته خونریزی است، زیرا از دست دادن خون در طول زمان می تواند باعث کم خونی شود. این علائم تهدید کننده زندگی هستند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

مطالعه ای که در اکتبر ۲۰۱۴ در Gastroenterology منتشر شد، خطر خونریزی زخم معده را در یک مطالعه موردی ارزیابی کرد. نویسندگان دریافتند که سابقه زخم معده، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، مصرف الکل، دوز پایین آسپرین و استفاده از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی عوامل مستقل خطر خونریزی زخم معده هستند.

آن ها همچنین اشاره کردند که از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری، خطر خونریزی زخم معده را کاهش می دهد. درمان زخم بستگی به علت ایجاد زخم دارد. درمان زخم شامل داروهایی است که شامل مهارکننده های پمپ پروتون، مسدود کننده های H2، آنتی بیوتیک ها و احتراق بالقوه زخم برای جلوگیری از خونریزی اضافی است. همچنین دستور العمل هایی و خوردن غذاهای مناسب زخم معده برای زخم و گاستریت وجود دارد که به درمان علائم زخم کمک می کند.

منوی رژیم غذایی زخم معده

در حالی که هیچ رژیم غذایی خاصی برای زخم معده برای افرادی که زخم دارند توصیه نمی شود، اما کاهش برخی از باکتری های ایجاد کننده زخم با برخی غذاها امکانپذیر است.

این غذاها شامل سیب، زغال اخته، توت سیاه، تربچه، گیلاس، فلفل دلمه ای، سبزیجات برگدار، ماست، کفیر، میسو، کلم ترش، روغن زیتون، عسل، زردچوبه، سیر، هویج و کلم بروکلی است.

همچنین می توانید از این مواد، غذاهای مناسب زخم معده را تهیه کنید. نشان داده شده است که این غذاها با رشد H. pylori، عامل شناخته شده زخم معده مبارزه می کنند. مطالعه ای که در ژوئیه ۲۰۱۶ در Przeglad Gastroenterolgiczny منتشر شد، نشان داد که این غذاها حاوی موادی با فعالیت ضد باکتریایی قوی برای مبارزه با H. pylori هستند. غذاهایی مانند ماست،  کفیر، میسو و کلم ترش، پروبیوتیک ها را تأمین می کنند.

مصرف غذاهای پروبیوتیک هنگام زخم مهم است. بسیاری از مبتلایان به زخم، ملزم به مصرف آنتی بیوتیک به عنوان بخشی از درمان و بهبودی خود هستند. زخم ها اغلب با علائم ریفلاکس اسید همراه هستند. اجتناب از قهوه، شکلات، غذاهای تند، الکل، غذاهای اسیدی و کافئین به کاهش علائم برگشت اسید در دوران بهبود کمک می کند.

منوی رژیم غذایی زخم معده

منوی رژیم غذایی زخم معده

نمونه رژیم و غذاهای مناسب زخم معده

در حالی که هیچ رژیم غذایی خاصی برای زخم معده توصیه نمی شود، مرکز پزشکی دستورالعمل های زیر را توصیه می کند:

از مصرف الکل، سیگار کشیدن، آسپرین و سایر عوامل ضد التهابی غیر استروئیدی خودداری کنید.

از خوردن زودهنگام قبل از خواب خودداری کنید.

از کافئین، پودر چیلی، سیر و فلفل سیاه برای کاهش ترشحات معده خودداری کنید.

از هر گونه غذایی که باعث ناراحتی می شود، خودداری کنید. (این برای همه متفاوت است.)

رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که شامل محصولات لبنی، پروتئین یا پروتئین بدون چربی، میوه، آجیل و دانه ها و غلات کامل باشد.

غذاهای چرب و سرخ کرده را محدود کنید.

رژیم خاصی برای افراد مبتلا به زخم توصیه نمی شود. با این حال، کاهش رشد باکتری های زخم زا با برخی غذاها امکانپذیر است.

برنامه غذایی برای زخم معده، مری یا اثنی عشر

زخم ها می توانند در تعدادی از نقاط دستگاه گوارش رخ دهند که به آن زخم معده می گویند. شایع ترین آن ها زخم معده، زخم مری یا زخم اثنی عشر است. آن ها باعث فرسایش مخاطی دستگاه هستند و ممکن است توسط اسید، ایجاد شده یا افزایش یابد. برخی از آن ها باکتری هلیکوباکتر پیلوری و برخی دیگر تومورهای خوش خیم یا حتی بدخیم ایجاد می کنند.

علائم اغلب شامل درد شکم با شدت مربوط به زمان غذا، نفخ، برگشت غذا یا اسیدی شدن غذا، تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، کاهش وزن، استفراغ خون و بوی بد دهان است.

با زخم معده، درد در طول یا بلافاصله بعد از غذا احساس می شود. با زخم اثنی عشر، درد ممکن است در طول غذا کاهش یابد، اما ۲-۳ ساعت بعد از آن ادامه می یابد. رژیم سختی برای زخم معده وجود ندارد،

رعایت یک برنامه غذایی معقول چند نکته به حداقل رساندن علائم کمک می کند:

فقط غذاهای مناسب زخم معده در وعده های کوچک غذایی را بخورید، اما از منظم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. پنج یا شش بار در روز به جای سه وعده غذا بخورید.

آهسته غذا بخورید: در خوردن غذا عجله نکنید.

نوشیدن چای کمرنگ یا قهوه بین وعده های غذایی می تواند کمک کننده باشد.

از غذاهای سرخ شده یا بیش از حد چرب خودداری کنید.

از ترشی، ادویه و کاری اجتناب کنید.

از خوردن چای یا قهوه پررنگ خودداری کنید.

از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید، الکل علائم را تشدید می کند.

نوشیدن مقدار زیادی آب

میوه های اسیدی ممکن است برای شما مشکل ایجاد کنند. اگر از آن اجتناب می کنید و به جای آن میوه های اسیدی کمتری مصرف می کنید، سعی کنید به طور مداوم این عمل را انجام دهید.

اگر احساس می کنید غذاهای خاصی وجود دارد که ممکن است شما را ناراحت کند، از آن ها اجتناب کنید.

سیگار نکشید.

از برخی داروهای ضد التهاب مانند NSAIDs و کورتیکو استروئیدها خودداری کنید.

برنامه غذایی زیر راهنمای مبتنی بر توصیه های فوق است. مانند همه برنامه ها، این فقط یک مثال است و باید متناسب با سبک زندگی، سطح فعالیت، برنامه روزانه و نیازهای تغذیه ای فرد باشد. از این برنامه استفاده کنید تا متوجه شوید که غذاهای مغذی سالم شامل چه مواردی هستند، اما فراموش نکنید که انتخاب های غذایی خود را تغییر دهید و در طول روز آب زیادی بنوشید.

صبحانه

غلات غنی از فیبر (مانند ۲۰ گرم پوسته سبوس، ۳۰ گرم جو دوسر) + شیر بدون چربی

موز

چای یا قهوه کمرنگ

اواسط صبح

۲ بیسکویت ساده

میوه مناسب و آبدار

آب بنوشید.

ناهار

ساندویچ: ۲ برش نان غلات + روغن پایه زیتون + تکه مرغ یا ژامبون یا ماهی تن و مصرف ماست طبیعی کم چرب یا ماهی آزاد دودی

سالاد مخلوط

ماست کم چرب و کم قند

چای یا قهوه کمرنگ

اواسط بعد از ظهر

۲ عدد کیک جو دوسر با پنیر

آب فراوان بنوشید.

عصرانه

سینه مرغ کوچک یا ماهی سفید یا گوشت بدون چربی

۳۰ گرم برنج  یا ماکارونی سبوس دار یا ۲-۳ عدد سیب زمینی کوچک تازه پخته

سعی کنید رژیم و غذاهای مناسب زخم معده خود را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

عصرانه

عصرانه

نتیجه گیری

به طور خلاصه،اگر از بیماری زخم معده رنج می برید، پس رژیم غذایی سرشار از فیبر و غنی از سبزیجات، میوه ها و غلات کامل داشته باشید. حداقل هفت وعده سبزیجات و میوه ها در روز و حداقل پنج وعده غلات کامل را امتحان کنید.

غذاهایی را انتخاب کنید که منبع خوبی از فیبر محلول، ویتامین A و فلاونوئیدها هستند. افزودن چای به لیست نوشیدنی های روزانه خود را در نظر بگیرید. اگر مشروبات الکلی می نوشید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید، بیش از دو نوشیدنی در روز برای افراد مناسب است. سعی کنید غذاهای مناسب زخم معده را در لیست رژیم خود قرار دهید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید