عرق کاسنی برای کبد

چاق شدن صورت با شیر خشک
چاق شدن صورت با شیر خشک
2021/09/27
چه چیزهایی برای تیروئید کم کار خوبه
چه چیزهایی برای تیروئید کم کار خوبه
2021/10/11
عرق کاسنی برای کبد

عرق کاسنی برای کبد

در این مقاله می خواهیم در  خصوص کبد، بیماری های کبد درمان بیماری و همچنین عرق کاسنی برای کبد مطالب سودمندی را رائه دهیم. لطفا تا انتها، ما را همراهی نمایید.

گیاهان زیادی در طبیعت موجود هستند که می توانند فواید زیادی برای بدن انسان داشته باشند. گیاه کاسنی یکی از گیاهان دارویی است که از قدیم مورد استفاده انسان ها قرار گرفته است. امروزه عرق کاسنی نیز کاربردهای زیادی دارد.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد عرق کاسنی برای کبد با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

در این مقاله می خواهیم به فواید عرق کاسنی برای کبد اشاره کنیم. همچنین مطالبی را نیز درباره کلیات کاسنی و اندام کبد ذکر خواهیم کرد تا به اطلاعات کاملی در این رابطه دست یابید. ما را تا انتهای مقاله “عرق کاسنی برای کبد” همراهی کنید.

فهرست مطالب
  1. درباره گیاه کاسنی
  2. تاریخچه مصرف کاسنی
  3. عرق کاسنی برای کبد
  4. فواید عرق کاسنی برای کبد
  5. فواید عرق کاسنی برای کبد چرب
  6. کبد چیست؟
  7. بیماری کبد چیست؟
  8. علل بیماری های کبد چیست؟
  9. چه عواملی خطر بیماری های کبد را افزایش می‌دهند؟
  10. نشانه‌های بیماری های کبد چیست؟
  11. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
  12. بیماری کبد چگونه تشخیص داده می‌شود؟
  13. درمان بیماری های کبد چگونه است؟
  14. عوارض بیماری کبد چیست؟
  15. آیا می توان از بیماری کبد جلوگیری کرد؟
  16. چند رفتار مضر برای کبد
  17. درمان های خانگی دیگر برای کبد
  18. فواید مصرف عرق کاسنی در بارداری
  19. فواید خوردن عرق کاسنی در ماه آخر بارداری
  20. مضرات عرق کاسنی در بارداری
  21. سایر مزایای عرق کاسنی برای بدن
  22. سخن پایانی

 

درباره گیاه کاسنی

در بخش آغازین مقاله “عرق کاسنی برای کبد” شایسته است قبل از ذکر مزایای عرق کاسنی برای کبد، نگاهی به چیستی و تاریخچه گیاه کاسنی بیاندازیم.

یکی از گیاهانی که مزایای زیادی برای بدن انسان دارد، کاسنی است. کاسنی مشکلات گوارشی و معده را درمان می کند، بدن را ایمن تر می کند، سطح گلوکز خون را کاهش می دهد، بیماری های قلبی را کاهش می دهد، اعصاب را آرام می کند، برای پوست مفید است، سنگ کلیه را از بین می برد. بنابراین برای رسیدن به موارد فوق و درمان بسیاری از بیماری های دیگر می توانید کاسنی را پخته یا خام بخورید.

درباره گیاه کاسنی

درباره گیاه کاسنی

ظاهر گیاه کاسنی یک ساقه نازک با شاخه های کمی در ناحیه مجاور بالای گیاه است. ساقه ها و برگ ها معمولاً دارای تیغه های بسیار نازک و نرم هستند. شاخه های گیاه در لبه ها و هنگام گلدهی ظاهر می شوند. برگ های کاسنی برگ های متناوبی هستند که با رشته های متعددی در اطراف ورید میانی پوشیده شده اند. رنگ برگ ها هنگام سرد شدن، ممکن است کمی قرمز شود. هرچه به بالای ساقه نزدیک تر شویم، برگ ها کوچک تر می شوند.

معمولا رنگ گل های گیاه کاسنی بنفش یا آبی است

معمولا رنگ گل های گیاه کاسنی بنفش یا آبی است که می توان آن را در بازه زمانی اردیبهشت تا تابستان در مناطق جنوبی کشور پیدا کرد. دو نوع از این گیاه در ایران وجود دارد: کشتی و وحشی.

میزان رشد کاسنی وحشی ۱ متر و کاسنی کشتی ۲ متر است.

گونه کشتی گیاه کاسنی را نیز می توان به دو دسته تقسیم نمود. دسته اول فری یا شیکوریوم اندیوم است. در این نوع کاسنی بیشتر از برگ های آن استفاده می شود. دسته دوم نیز شیکوریوم انتیبوس یا کاسنی تلخ نام دارد که از کاربردهای آن می توان به قابلیت استفاده در سالادها و عرق گیری ها اشاره کرد.

برخی از گیاهان کاسنی، مانند ریشه، برگ، ساقه و گل، دارویی هستند. اخیراً دانشمندان و محققان دانشگاه تهران و موسسه مطالعات گیاه شناسی بارسلونا بررسی کرده اند که حدود ۱۶ گونه جدید کاسنی در ایران وجود دارد که معمولاً در بیشتر نقاط ایران در حال رشد هستند.

با این حال، مردم محلی با گیاهی آشنا هستند که دارای گل های آبی است. منبع کاسنی گل های آبی وحشی ایران در جلگه های حاصلخیز زاگرس جنوبی قرار دارد که از اواخر زمستان تا اوایل تابستان برداشت می شود. کاسنی همچنین در ایران کشت می شود. امروزه مزارع وسیع چهار محال و بختیاری، شهر جهرم در فارس، جنوب کرمان و آلان و شهر بیدوگور در اصفهان به کاشت کاسنی اختصاص یافته است.

معمولا رنگ گل های گیاه کاسنی بنفش یا آبی است

معمولا رنگ گل های گیاه کاسنی بنفش یا آبی است

تاریخچه مصرف کاسنی

برای شمال قاره آفریقا، اروپای مرکزی و غرب آسیا، کاسنی یک گیاه بومی به حساب می آید.

اگر به لحاظ تاریخی بخواهیم این گیاه را بررسی کنیم، باید بگوییم که بیشترین موارد استفاده و قدیمی ترین آن، متعلق به تمدن مصر باستان است. مصری ها معتقد بودند که کاسنی می تواند خون را تمیز کرده و کبد را سالم نگه دارد. همچنین در تاریخچه این گیاه سابقه استفاده از جوانه هایش در روم نیز دیده می شود. رومیان از جوانه های کاسنی به عنوان نوعی سالاد استفاده می کردند.

به این ترتیب، جوانه های کاسنی به نوارهای نازک بریده شده و با مواد مخلوط می شوند. این سالاد “Puntarel” نام داشت. البته حتی امروزه در ایتالیا نیز این سالاد برای اکثر رستوران ها و گردشگران سرو می شود. ترکیب این سالاد امروزه مانند گذشته است. جوانه های کاسنی را خرد کنید، آن ها را در ظرفی با یخ بگذارید و آن ها را با سیر، سرکه، کنگر فرنگی پخته، روغن زیتون، کره، نمک و فلفل و ادویه ها مخلوط کنید.

تاریخچه مصرف کاسنی

تاریخچه مصرف کاسنی

در قرن ۱۷، کاسنی برای اولین بار به عنوان محصول معرفی شد. قبل از ظهور قهوه، هلندی ها معتقد بودند که نوشیدن چای یا عصاره کاسنی می تواند آن ها را تازه کند. همچنین لازم به ذکر است که از کاسنی به عنوان قهوه نیز در برخی کشورها استفاده می شد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، ریشه کاسنی مدت هاست که به عنوان جایگزین قهوه در زندان ها توزیع می شود. گل های کاسنی نیز در فرهنگ اروپایی به عنوان مناظر آبی در کنار جاده شناخته می شوند که تصور می شود بسیاری از مشکلات را حل می کند.

ریشه کاسنی در طب سنتی جزو ۳۸ گیاهی است که در تهیه گل باخ و داروهای گیاهی استفاده می شود

نکته جالب توجه این است که ریشه کاسنی در طب سنتی جزو ۳۸ گیاهی است که در تهیه گل باخ و داروهای گیاهی استفاده می شود. ادوارد باخ از عصاره گل و گیاه در دهه ۱۹۳۰ برای درمان بیماری های جسمی موجود مانند ترس، افسردگی و علائم استرس استفاده کرد.

او معتقد بود که بین بدن و روح رابطه ای نزدیک وجود دارد و درمان عوامل عاطفی عمده می تواند از بیماری های جسمی جلوگیری یا درمان کند. به خاطر داشته باشید که ریشه های کاسنی داروهای باخ بیماری خاصی را درمان نمی کند، اما علائم عاطفی و همچنین بیماری های جسمی را درمان می کند.

ریشه کاسنی در طب سنتی جزو 38 گیاهی است که در تهیه گل باخ و داروهای گیاهی استفاده می شود

ریشه کاسنی در طب سنتی جزو ۳۸ گیاهی است که در تهیه گل باخ و داروهای گیاهی استفاده می شود

عرق کاسنی برای کبد

در ایران، مزایای عرق کاسنی از مدت ها قبل شناخته شده است و عرق حاصل از این گیاه برای تصفیه خون و پاکسازی کبد مورد مصرف قرار می گیرد. قسمت های مختلف گیاهان کاسنی و عرق آن ها به عنوان تصفیه کننده خون و پاک کننده کبد استفاده می شود. گونه های وحشی در اوایل بهار در امتداد نهرها و مراتع رشد می کنند.

در ایران، افزودن کاسنی به سرکه عسل و شربت نعناع که برای کاهو در بعدازظهر استفاده می شود، معمول است.

فواید عرق کاسنی برای کبد

کاسنی یک ضد درد موثر برای تب محسوب می شود. زیرا بر کبد تأثیر می گذارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم می کند، زردی را برطرف می کند و فشار کبد را کاهش می دهد. کبد ارگان سم زدایی بدن، جداسازی مواد مغذی از مواد زائد، سم زدایی، تخریب شیمیایی، تخریب میکروبی، تنظیم هورمون ها، چربی، پروتئین، متابولیسم قند، اوره است.

هر چیزی که می خوریم، می نوشیم، تنفس می کنیم یا پوست را لمس می کنیم، در نهایت به کبد می رسد. بنابراین اگر این اندام از بین برود، بر کل بدن، زردی و خستگی شدید تأثیر می گذارد. اثر بیماری با علائم ذکر شده به سرعت گسترش می یابد. التهاب، تشنگی و تری گلیسیرید برخی از علائم مشکلات کبدی هستند.

از عرق کاسنی می توان به عنوان یک ادرار آور مناسب یاد کرد. همچنین سموم را از بدن حذف می کند تا التهاب بدن را از بین ببرد، تب صفراوی، زردی، زردی ناشی از گرما، مشکلات کیسه صفرا، کلیه ها، سنگ مثانه را نیز می توان با این داروی گیاهی برطرف کرد. لازم به ذکر است که هرچه عرق کردن شما بیشتر شود، اثر عرق کاسنی که در درمان بیماری های کبدی موثر است، بیشتر خواهد شد.

فواید عرق کاسنی برای کبد

فواید عرق کاسنی برای کبد

فواید عرق کاسنی برای کبد چرب

مصرف عرق کاسنی باعث دفع صفرا در بدن، کاهش زردی و روشن شدن کبد می شود. همچنین اگر تب دارید و کاسنی مصرف می کنید، می توانید دمای بدن و تب خود را کنترل کنید.

داشتن یک کبد سالم از اهمیت زیادی برخوردار است. چراکه کبد وظایف مهمی در بدن انسان دارد. از جمله: تجزیه شیمیایی، دفع میکروارگانیسم ها، سم زدایی، متابولیسم چربی ها، پروتئین ها و قندها، دفع اوره و تنظیم هورمون ها

همه موادی که می خوریم، همه موادی که با پوست ما تماس پیدا می کنند، در نهایت می توانند به کبد ما برسند و تأثیر قابل توجهی بر کبد ما داشته باشند.

عدم توجه به طیف وسیعی از مشکلات مربوط به سلامت کبد، مانند غذاهای چرب و فست فودها، می تواند باعث آسیب کبدی و مشکلاتی شود که کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، با عوارض جانبی مثل: زردی، خستگی مفرط، التهاب، تشنگی و تری گلیسیرید که مشخصه مشکلات کبدی هستند.

عرق کاسنی یک ملین و مدر فوق العاده است که سموم و التهاب را در بدن از بین می برد و تب صفراوی، زردی و زردی ناشی از مصرف بیش از حد تب را از بین می برد. عرق کاسنی همچنین به از بین بردن سنگ کلیه و مثانه کمک می کند.

عرق کاسنی گاستریت را تسکین می دهد، اسید کلریدریک را تحریک می کند و اشتها را افزایش می دهد.

فواید عرق کاسنی برای کبد چرب

فواید عرق کاسنی برای کبد چرب

کبد چیست؟

در فوق نکاتی در رابطه با مزایای عرق کاسنی برای کبد را شرح دادیم. در ادامه این مقاله می خواهیم کمی با ساختار کبد آشنا شویم تا درک مقوله عرق کاسنی برای کبد برایمان آسان تر و کاربردی تر باشد.

کبد جزو بزرگترین اندام های جامد بدن به حساب می رود. علاوه بر این، کبد غده است زیرا در تولید و ترشح صفرا نقش دارد. کبد در قسمت فوقانی حفره شکمی در سمت راست قرار دارد و توسط قفسه سینه محافظت می شود. کبد از دو لوب اصلی تشکیل شده است که هر کدام از لوبول های کوچک تشکیل شده اند. سلول های کبدی دارای دو منبع مختلف خون هستند. مورد اول شریان کبدی نام دارد که وظیفه اش جابجایی خون پر از اکسیژن از قلب است و مورد دوم ورید پرتال که مسئولیت جابجایی مواد و خون از دستگاه گوارش به کبد است.

به طور معمول، رگ ها خون را از بدن به قلب باز می گردانند. با این حال، وریدها دروازه های خون را از دستگاه گوارش به کبد منتقل می کنند، جایی که قبل از ورود به گردش خون سیستمیک پردازش و تمیز می شوند. بنابراین، ورید پورتال به طور موثر پروتئین ها و مواد شیمیایی را به سلول های کبدی می رساند. سلوله ای کبدی می توانند از آن برای ساخت پروتئین، کلسترول و گلیکوژن مورد نیاز بدن استفاده کنند.

کبد چیست؟

کبد چیست؟

بیماری کبد چیست؟

گفتیم که عرق کاسنی برای کبد مزایای زیادی داشته و می تواند به بهبود برخی بیماری های کبدی کمک کند. در این بخش از مطلب “عرق کاسنی برای کبد” برخی از بیماری های مرتبط با کبد را بررسی خواهیم کرد.

وقتی کبد در عملکرد خود دچار مشکل شود، به این معنی است که دچار بیماری شده زیرا کبد نقش مهمی در بدن دارد. بیماری های کبدی و اختلال عملکرد باعث آسیب جدی به بدن می شود.

همان طور که گفتیم، تمام مشکلات کبدی که عملکرد آن را با مشکل مواجه کند، جزو دسته بیماری های کبدی قرار می گیرد. این بیماری معمولاً بیش از ۷۵ درصد یا سه چهارم بافت کبد را درگیر می کند و باید از عملکرد صحیح کبد جلوگیری کند.

یکی از وظایف کبد تولید صفرا است. صفرا مایعی است که حاوی آب، مواد شیمیایی، اسیدهای صفراوی و سایر مواد است و از کلسترول ذخیره شده در کبد ساخته شده است. صفرا در کیسه صفرا ذخیره می شود و وقتی غذا وارد دوازدهه می شود (اولین و کوتاه ترین قسمت روده کوچک)، در آنجا ترشح می شود تا به هضم غذا کمک کند.

از قابلیت های منحصر به فرد آن می توان به توانایی جایگزین کردن سلول ها اشاره نمود. اما وقتی تعداد سلول های آسیب دیده در کبد از حد معینی فراتر رود، کبد نمی تواند آن ها را جایگزین کند و در نتیجه نمی تواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد. کبد را می توان به عضوی در بدن نام برد که عملکردهای زیر را انجام می دهد:

تولید صفرا برای هضم غذا، به ویژه چربی ها

گلوکز یا قند اضافی را به شکل گلیکوژن ذخیره می کند و هنگامی که بدن به انرژی نیاز دارد، گلیکوژن را به گلوکز تبدیل می کند.

تولید عوامل انعقادی خون

اسیدهای آمینه اجزای پروتئین هستند. کبد مسئول تولید اسیدهای آمینه است که با عفونت ها مبارزه می کند. پردازش و ذخیره آهن برای ساخت گلبول های قرمز ضروری است.

  • تولید کلسترول و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز برای انتقال چربی
  • مواد زائد بدن را به اوره تبدیل کرده و آن را از طریق ادرار دفع می کند.
  • به هضم داروها کمک می کند و آن را به فرم فعال مورد نیاز بدن تبدیل می کند.

“سیروز” تعریف آسیب دائمی کبد است. در سیروز، سلول های طبیعی کبد آسیب می بینند و نمی توان عملکرد آن ها را به درستی انجام داد.

نارسایی حاد کبد می تواند برگشت پذیر یا برگشت ناپذیر باشد. این بدان معناست که در برخی موارد، درمان علت خرابی به کبد اجازه می دهد تا به عملکرد طبیعی خود بازگردد.

تولید عوامل انعقادی خون

تولید عوامل انعقادی خون

علل بیماری های کبد چیست؟

شما در حال مطالعه مقاله “عرق کاسنی برای کاسنی” هستید.

کبد می تواند به طرق مختلف آسیب ببیند، از جمله:

التهاب سلول ها مانند هپاتیت

انسداد جریان صفراوی مانند کُلستاسیس

تجمع کلسترول یا تری گلیسیرید مانند تغییرات چربی و استئاتوز

اختلال در جریان خون در کبد

سوء مصرف الکل

در منطقه آمریکای شمالی علت اصلی مشکلات مربوط به کبد، مصرف الکل است. الکل یک ماده مضر برای سلول های کبد است و می تواند کبد را ملتهب و دچار هیپاتیت کند. مصرف زیاد الکل باعث تجمع چربی در سلول های کبدی و جلوگیری از عملکرد کبد می شود.

سیروز

سیروز مرحله پیشرفته بیماری کبد است. التهاب و آسیب به بافت کبد مانع از عملکرد کبد می شود. کبد تنها در صورتی کار می کند که مقدار قابل توجهی از سلول های آن آسیب ببینند.

بیماری کبدی ناشی از مصرف مواد مخدر

سلول های کبدی می توانند به طور موقت یا دائمی توسط داروهای خاصی آسیب ببینند. مصرف بیش از حد برخی داروها می تواند به کبد آسیب برساند. حتی در دوز تجویز شده، استفاده از بعضی داروها می تواند برای کبد مضر باشد.

استفاده بیش از حد از استامینوفن می تواند باعث نارسایی کبد شود. به همین دلیل، برخی از داروهای بدون نسخه حاوی استامینوفن دارای برچسب هشدار دهنده هستند. علاوه بر این، برخی از داروهای ترکیبی حاوی استامینوفن، مانند بیکودین، ​​باید در دوزهای محدود روزانه مصرف شوند. افرادی که بیماری کبدی یا سوء مصرف الکل دارند، باید این داروها را یک روز کمتر مصرف کنند. حتی ممکن است مصرف استامینوفن برای آن ها ممنوع شود.

استاتین ها به طور گسترده ای برای کاهش کلسترول خون استفاده می شوند. مصرف این داروها در دوزهای تجویز شده نیز می تواند باعث التهاب کبد شود. این التهاب را می توان با آزمایش خون و اندازه گیری آنزیم های کبدی تشخیص داد. قطع این داروها معمولاً کبد و عملکرد طبیعی آن را بهبود می بخشد.

نیاسین یکی دیگر از داروهای مورد استفاده برای کاهش کلسترول خون است

نیاسین یکی دیگر از داروهای مورد استفاده برای کاهش کلسترول خون است. هپاتیت ناشی از نیاسین به میزان مصرف بستگی دارد. استفاده از داروهایی مثل نیاسین احتمال دارد باعث بیماری کبدی شود. مطالعات جدید نشان می دهد که نیاسین در کاهش کلسترول خون کمتر از آن چه تصور می شد، موثر است. بنابراین، به بیمارانی که نیاسین مصرف می کنند، توصیه می شود که به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز از سایر گزینه های درمانی استفاده کنند.

چندین داروی دیگر وجود دارد که ظرفیت آسیب رساندن به کبد را دارد. البته بیشتر این اثرات با پایان مصرف از بین می رود. نیتروفورانتوئین، آموکسی سیلین، کلاولانیک اسید، تتراسایکلین ها و ایزوسیانیدها برخی از آنتی بیوتیک هایی هستند که می توانند باعث التهاب کبد شوند.

متوترکسات دارویی است که برای درمان بیماری های خود ایمنی و سرطان استفاده می شود. عوارض جانبی مختلفی مانند التهاب کبد و سیروز را دارد.

دیسریفرام دارویی است که برای درمان اعتیاد به الکل استفاده می شود. این دارو همچنین می تواند باعث التهاب کبد شود.

مصرف بیش از حد برخی داروهای گیاهی و برخی داروها می تواند باعث هپاتیت، سیروز و نارسایی کبدی شود. ویتامین A، اسب آبی، افدرا و کافور نمونه هایی از این گیاهان و ویتامین ها هستند. بسیاری از قارچ ها نیز برای کبد سمی هستند. مصرف بسیاری از قارچ های وحشی در طبیعت می تواند کشنده باشد.

نیاسین یکی دیگر از داروهای مورد استفاده برای کاهش کلسترول خون است

نیاسین یکی دیگر از داروهای مورد استفاده برای کاهش کلسترول خون است

هپاتیت

مشکلات کبد – هپاتیت C علت  بروز هپاتیت مزمن است.

هپاتیت به معنی التهاب بافت کبد است که در آن سلول های کبد در اثر عفونت ملتهب می شوند.

هپاتیت A یک عفونت ویروسی است که عمدتا با خوردن یا نوشیدن غذا و آب و تماس با مدفوع فرد آلوده منتقل می شود. هپاتیت A باعث التهاب شدید کبد می شود، اما معمولاً خود به خود از بین می رود. واکسن هپاتیت A می تواند از عفونت جلوگیری کند. شستن دست ها، به ویژه قبل از تهیه غذا، بهترین راه برای جلوگیری از انتقال هپاتیت A است. این امر به ویژه برای افرادی که در رستوران ها و شرکت های مواد غذایی کار می کنند، اهمیت دارد.

واکسن هپاتیت می تواند از عفونت جلوگیری کند.

هپاتیت C باعث ایجاد هپاتیت مزمن می شود

هپاتیت C باعث ایجاد هپاتیت مزمن می شود. ممکن است ویروس هیچ علامتی در فرد ایجاد نکند. از موارد انتقال هپاتیت C می توان به تزریق خون آلوده و رابطه جنسی محافظت نشده اشاره نمود. هپاتیت C می تواند باعث سیروز و سرطان کبد شود. در حال حاضر واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است. توصیه می شود تمام افرادی که بین سال های ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۵ متولد شده اند، از نظر هپاتیت C مورد غربالگری قرار گیرند. هپاتیت C با داروهای جدید قابل درمان است.

هپاتیت D ناشی از ویروسی است که برای زنده ماندن باید به هپاتیت  آلوده شود. هپاتیت D از طریق تماس با مایعات آلوده بدن (مصرف مواد داخل وریدی، تزریق خون آلوده، رابطه جنسی محافظت نشده) منتقل می شود.

هپاتیت E یک عفونت ویروسی است که عمدتا از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آب و تماس با مدفوع فرد آلوده منتقل می شود.

هپاتیت C باعث ایجاد هپاتیت مزمن می شود

هپاتیت C باعث ایجاد هپاتیت مزمن می شود

سایر ویروس ها

علاوه بر ویروس های ذکر شده، برخی ویروس های دیگر می توانند باعث هپاتیت و عفونت شوند. ویروس اپشتین بار (عامل مونونوکلئوز عفونی)، آدنوویروس ها و سیتومگالوویروس ها می توانند باعث عفونت و التهاب کبد شوند.

عفونت های غیر ویروسی مانند توکسوپلاسموز و تبخال راکی ​​کوه از دیگر علل هپاتیت هستند. البته چنین مواردی چندان رایج نیست.

بیماری کبد چرب غیر الکلی

وقتی که چربی در کبد جمع شود و کارایی و عملکرد آن را دچار مشکل کند، می گوییم که فرد دچار بیماری کبد چرب غیر الکلی شده است.

هموکروماتوز

یکی از اختالات متابولیک هموکروماتوز نام دارد. این مشکل سبب می شود که ذخیره آهن بدن بیش از حد افزایش پیدا کند. این آهن ذخیره شده امکان دارد در کبد یا پانکراس ذخیره شده و سبب گردد که بیماری هایی مثل سیروز، سرطان و همچنین نارسایی کبد اتفاق بیفتند.

بیماری ویلسون

بیماری ویلسون یکی دیگر از اختلالات ژنتیکی است که بر توانایی بدن در متابولیسم مناسب مس تأثیر می گذارد. این بیماری نیز می تواند به سیروز یا نارسایی کبد منتهی شود.

سندرم ژیلبرت

در سندرم ژیلبرت، اختلال در متابولیسم طبیعی بیلی روبین در کبد (یکی از رنگدانه های صفراوی) وجود دارد. این بیماری شایع است و ۷ درصد از جمعیت آمریکای شمالی را درگیر می کند. این بیماری هیچ علامتی ندارد و معمولاً به صورت تصادفی با افزایش سطح بیلی روبین در آزمایش خون تشخیص داده می شود. از این سندرم به عنوان یکی از بیماری های خوش خیم یاد می شود که معمولا نیازمند درمان خاصی نیست.

سندرم ژیلبرت

سندرم ژیلبرت

سرطان‌ها

سرطان کبد به دو دسته تقسیم می شود: سرطان کبد اولیه و سرطان کبد ثانویه. سرطان اولیه کبد سرطانی است که از ساختار و سلول های کبد سرچشمه می گیرد. کارسینوم کبدی و کلانژیوکارسینوما دو نمونه از سرطان های اولیه کبد هستند.

منشا سرطان ها معمولا اندام هایی غیر از کبد است. اما خون می تواند این بیماری را به کبد نیز سرایت دهد.

شایع ترین انواع سرطانی که به کبد سرایت می کند سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان معده و سرطان لوزالمعده است. لوسمی و لنفوم هوچکین سرطان هایی هستند که می توانند کبد را تحت تأثیر قرار دهند.

اختلالات گردش خون

از دیگر عوامل بروز بیماری های کبدی، اختلالات گردش خون است.

سندرم باد چیاری یک بیماری است که باعث تشکیل لخته های خون در ورید درونی کبد شده و از خروج خون از کبد جلوگیری می کند. این امر، باعث افزایش فشار خون در رگ های خونی کبد، به ویژه ورید پورتال می شود. نتیجه؛ مرگ سلول های کبدی، سیروز و نارسایی کبد است. پلی سیتمی ورا (افزایش غیرطبیعی تعداد گلبول های قرمز خون)، بیماری های التهابی روده، کم خونی داسی شکل و بارداری از علل سندرم ویند چیاری هستند.

نارسایی قلبی شرایطی است که در آن قلب قادر به پمپاژ صحیح خون نیست و خون کافی به اندام های بدن نمی رسد. این نیز می تواند باعث التهاب در کبد شود.

به طور معمول، صفرا که در کبد تولید می شود، به کیسه صفرا منتقل می شود

به طور معمول، صفرا که در کبد تولید می شود، به کیسه صفرا منتقل می شود و در نهایت برای هضم غذا به روده می رود. وقتی جریان صفرا به کبد مسدود می شود، احتمال بروز هپایت افزایش می یابد. از متداول ترین دلیل این رخداد می توان به سنگ های صفرا اشاره کرد. باز شدن ضعیف مجرای صفراوی در روده کوچک (اسفنکتر اودی) نیز می تواند مانع جریان صفرا شود. اسفنکتر اودی به عنوان یک دریچه عمل می کند و به صفرا اجازه می دهد که از طریق مجرای صفراوی وارد روده کوچک شود.

سیروز صفراوی اولیه و کلانژیت اسکلروزان اولیه می تواند باعث زخم های پیشرونده مجرای صفراوی و تنگ شدن آن شود. نتیجه کاهش خروج صفرا از کبد است. این می تواند به ساختار کبد آسیب برساند و باعث نارسایی کبد شود.

بیماری های دیگر

از آنجا که عملکرد کبد بر بسیاری از اندام های بدن تأثیر می گذارد، بیماری و نارسایی کبد می تواند عوارض زیر را ایجاد کند:

انسفالوپاتی کبدی

در مورد انسفالوپاتی کبدی، ناتوانی کبد در متابولیسم پروتئین مصرفی منجر به افزایش سطح آمونیاک در بدن می شود. انسفالوپاتی کبدی باعث سرگیجه، بی حالی و حتی کما می شود.

خونریزی غیر طبیعی

کبد مسئول تشکیل عوامل انعقادی خون است. نقص کبد می تواند خطر خونریزی در بدن را افزایش دهد.

سنتز پروتئین

پروتئین های ساخته شده توسط کبد نقش مهمی در بدن ایفا می کنند. کاهش تولید پروتئین در کبد می تواند بر بسیاری از واکنش های بدن تأثیر منفی بگذارد.

فشار خون وریدی پورتال

آسیب به بافت کبد ممکن است فشار خون را در رگ های خونی کبد بالا برده و جریان خون به سایر اندام ها را دچار مشکل کند. این می تواند موجب التهاب طحال، گسترش عروق دستگاه گوارش از مری تا معده و مقعد شود. البته این اتساع رگ ها با اتساع رگ های ناشی از بواسیر فرق دارد.

فشار خون وریدی پورتال

فشار خون وریدی پورتال

چه عواملی خطر بیماری های کبد را افزایش می‌دهند؟

در این بخش از مقاله “عرق کاسنی برای کبد” می خواهیم به عوامل خطرساز برای کبد بپردازیم.

پیشگیری از برخی بیماری های کبدی با اتخاذ شیوه زندگی سالم امکانپذیر است. بیماری کبدی ناشی از الکل ناشی از مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی یکی از مهمترین بیماری های کبدی قابل پیشگیری است.

هپاتیت  یک عفونت ویروسی است که اغلب از طریق تبادل مایعات بدن منتقل می شود (مصرف داخل وریدی دارو از سرنگ معمولی، استفاده از وسایل خالکوبی استریل نشده، رابطه جنسی محافظت نشده). رعایت بهداشت خطر ابتلا به ویروس را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

بیماری های ارثی کبد که به وسیله ژنتیک از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند،  جزو دسته بیماری ویلسون و هموکروماتوز است.

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی باعث ایجاد التهاب در سلول های کبدی می شود

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی باعث ایجاد التهاب در سلول های کبدی می شود. مواد شیمیایی همچنین ممکن است جریان صفرا را از کبد کاهش دهند یا باعث تجمع تری گلیسیرید در کبد شوند. استروئیدهای آنابولیک یک ماده شیمیایی است که مانند برخی دیگر از همنوعان خود امکان دارد که سرطان کبد را در پی داشته باشد.

یکی از شایع ترین علل نارسایی کبد، استفاده زیاد از استامینوفن است. بنابراین، توجه به توضیحات نوشته شده روی داروهای بدون نسخه و مشورت با پزشک در مورد دوز دارو بسیار مهم است. اگرچه داروهای بدون نسخه معمولاً بی خطر هستند، اما ممکن است مستقیماً عوارض جانبی ایجاد کنند یا با سایر داروها تداخل داشته باشند.

برخی از داروها می توانند عروق خونی را در کبد تحریک کرده یا باعث ایجاد لخته خون (ترومبوز) در آن ها شوند. قرص های ضد بارداری می توانند باعث ایجاد لخته خون در رگ های خونی کبد شوند. این بیشتر در افراد سیگاری دیده می شود.

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی باعث ایجاد التهاب در سلول های کبدی می شود

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی باعث ایجاد التهاب در سلول های کبدی می شود

نشانه‌های بیماری های کبد چیست؟

درد در قسمت راست و بالای شکم نشانه بیماری کبدی است.

علائم رایج بیماری کبد عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد در قسمت راست و بالای حفره شکمی
  • زردی که در آن پوست به دلیل بیلی روبین اضافی در خون زرد می شود.
  • خستگی، ضعف و کاهش وزن نیز از علائم احتمالی بیماری کبد است.

گونه های گوناگونی از بیماری های مربوط به کبد وجود دارد.

نمونه هایی از علائم خاص برخی از بیماری های کبدی عبارتند از:

افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین دچار درد و استفراغ در بالای شکم می شوند. اگر کیسه صفرا عفونی شود، احتمال ایجاد تب وجود دارد.

سندرم ژیلبرت هیچ علامتی ندارد و به طور معمول با بالا رفتن سطح بیلی روبین و آزمایش خون مشخص می شود.

اختلال در کارکرد کبد هرچه بیشتر شود، نشانه سیروز بیشتر و شدیدتر می شود. بعضی از نشانه ها به علت عدم توانایی کبد در تجزیه ضایعات است.

برخی از علائم دیگر به دلیل ناتوانی کبد در تولید پروتئین های مورد نیاز برای عملکرد بدن، لخته شدن خون، ویژگی های جنسی ثانویه و عملکرد مغز است.

علائم سیروز کبدی عبارتند از:

  • بروز کبودی به دلیل کاهش تولید عوامل انعقادی
  • جمع شدن نمک های صفراوی در پوست و خارش پوست
  • بزرگ شدن سینه مردان به دلیل عدم تعادل هورمونی، به ویژه استرادیول در مردان
  • اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی و کوچک شدن بیضه ها به دلیل کاهش فعالیت هورمون های جنسی
  • سرگیجه و رخوت ناشی از آمونیاک اضافی در جریان خون. آمونیاک سوخت هدر رفته برای پروتئین هایی است که سلول های کبدی برای دفع آن ها به سلامت نیاز دارند.
  • خشکی شکم به دلیل کاهش تولید پروتئین
  • از دست دادن عضلات به دلیل کاهش تولید پروتئین
  • فشار خون بالا ناشی از سیروز بر جریان خون به کبد تأثیر می گذارد. در صورت بالا رفتن فشار در ورید پورت، جریان خون در کبد کاهش می یابد. با بزرگ شدن شریان های معده و مری، خطر خونریزی افزایش می یابد.
علائم سیروز کبدی عبارتند از:

علائم سیروز کبدی عبارتند از:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز زردی، کاهش وزن بدون دلیل و تب مداوم به پزشک مراجعه کنید.

بیماری کبدی معمولاً به تدریج ایجاد می شود و علائم خاصی ندارد که فرد باید به پزشک مراجعه کند. در صورت احساس خستگی، ضعف یا کاهش وزن بدون دلیل به پزشک مراجعه کنید.

زردی پوست غیر طبیعی است و در صورت مشاهده این موضوع باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورت تداوم تب، استفراغ و درد شکم، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

استفاده بیش از حد (عمدی یا تصادفی) از استامینوفن می تواند منجر به نارسایی مزمن کبدی شود. در صورت بلع، باید فوراً برای درمان به پزشک مراجعه کنید. در این موارد، پادزهر می تواند از کبد محافظت کند، اما در صورتی که فرد کمتر از چند ساعت پس از مصرف مقدار زیادی استامینوفن به پزشک مراجعه کند. در صورت عدم مراجعه به پزشک، مصرف زیاد استامینوفن می تواند منجر به نارسایی کبدی شود. علائم مصرف زیاد استامینوفن پس از آسیب کبدی ظاهر می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بیماری کبد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بیماری های کبد به وسیله پزشک با بررسی سابقه فرد و انجام معاینات فیزیکی مشخص می شود. توضیح علائم و عادات زندگی بیمار می تواند به پزشک در تشخیص علت بیماری و تجویز آزمایشات مناسب کمک کند.

گاهی اوقات بررسی سابقه بیمار دشوار است. به ویژه در افرادی که سابقه سوء مصرف الکل دارند. از آنجا که این افراد معمولاً کمتر از میزان واقعی الکل مصرف شده گزارش می دهند، یکی از اعضای خانواده باید همراه آن ها باشد تا اطلاعات صحیح را به پزشک منتقل کند.

بیماری کبدی می تواند بر تمام قسمت های بدن از جمله قلب، ریه ها، شکم، پوست، مغز، عملکرد شناختی و سایر قسمت های سیستم عصبی تأثیر بگذارد. معاینه فیزیکی معمولاً شامل معاینه کل بدن است.

آزمایش خون در ارزیابی هپاتیت و عملکرد آن موثر است. معمولاً شاخص های زیر در آزمایش خون بررسی می شوند:

  • ALT (آلانین آمینوترانسفراز) و AST (آسپارتات ترانسفراز)، که توسط هپاتیت آزاد می شوند.
  • GGT (گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز) و قلیایی فسفاتاز از سلول های اپیتلیال مجرای صفراوی آزاد می شود.
  • بیلی روبین
  • سطح پروتئین و آلبومین

موارد زیر نیز ممکن است در آزمایش خون کنترل شوند:

شمارش کامل خون (CC)

اگر بیماری سیروز پیشرفت کند، سیستم کارکرد مغز استخوان مختل می شود و از تعداد گلبول های قرمز و سفید و پلاکت ها کاسته می گردد. در نتیجه، خطر خونریزی در بیماران مبتلا به سیروز افزایش می یابد.

زمان پروترومبین (INR)

خون ممکن است به دلیل کاهش تولید پروتئین به خوبی لخته نشود. با بررسی این شاخص، عملکرد کلیه ها در تولید عوامل انعقادی قابل ارزیابی است.

لیپاز

برای بررسی پانکراتیت استفاده می شود.

الکترولیت ها، نیتروژن اوره خون و کراتینین، که برای عملکرد کبد آزمایش شده اند.

ارزیابی سطح آمونیاک در خون، که می تواند در بیماران مبتلا به گیجی ذهنی مفید باشد. ارزیابی این شرایط نشان می دهد که آیا علت مشکلات این افراد نارسایی کبدی است یا خیر.

ممکن است از تکنیک های مختلف تصویربرداری برای بررسی بیماری های کبد و اندام های مجاور استفاده شود. این تکنیک های تصویربرداری عبارتند از:

سی تی اسکن، ام ار آی وسونوگرافی، که می تواند به ارزیابی کیسه صفرا و مجرای صفراوی کمک کند.

ممکن است بیوپسی کبد برای تایید تشخیص پزشک انجام شود. بدین منظور، پس از بی حسی موضعی، پزشک یک سوزن بلند و نازک را به دیواره قفسه سینه و کبد وارد می کند تا قسمت کوچکی از بافت کبد را در زیر میکروسکوپ خارج کند.

لیپاز

لیپاز

درمان بیماری های کبد چگونه است؟

جراحی و برداشتن کیسه صفرا درمانی برای بیماری کبد است.

هر بیماری کبدی شرایط درمانی خاص خود را دارد. به عنوان مثال، فرد مبتلا به هپاتیت A  نیاز به آبرسانی دارد تا سیستم ایمنی بدن بتواند با عفونت مبارزه کرده و آن را از بین ببرد.

افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، ممکن است برای برداشتن کیسه صفرا به جراحی نیاز داشته باشند.

سایر بیماری های کبدی معمولاً به مراقبت های پزشکی طولانی مدت نیاز دارند تا عواقب بیماری را به حداقل برسانند.

در بیماران مبتلا به سیروز کبدی و بیماری کبدی پیشرفته، باید داروهایی برای کنترل جذب پروتئین مصرف شود

در بیماران مبتلا به سیروز کبدی و بیماری کبدی پیشرفته، باید داروهایی برای کنترل جذب پروتئین مصرف شود. کبد افراد مبتلا به سیروز قادر به تجزیه ضایعات سوزاننده پروتئین نیستند. در نتیجه، سطح آمونیاک خون افزایش می یابد و خطر ابتلا به انسفالوپاتی کبدی (بی حالی، گیجی، کما) افزایش می یابد. در این افراد رژیم های کم سدیم و دیورتیک ها برای کاهش احتباس آب توصیه می شود.

در بیمارانی که دچار کم آبی شده اند، گاهی اوقات مایع اضافی را می توان با سوزن یا سرنگ (پاراسنتز) خارج کرد. پس از استفاده از بی حسی موضعی، پزشک یک سوزن را وارد شکم فرد می کند و مایع اضافی را خارج می کند. مایع تجمع یافته در شکم ممکن است خود به خود عفونی شود. بنابراین، استفاده از سوراخ نیز یک آزمایش برای تشخیص عفونت است. همچنین ممکن است جراحی برای درمان فشار خون بالا انجام شود تا خطر خونریزی کاهش یابد.

در بیماران مبتلا به سیروز کبدی و بیماری کبدی پیشرفته، باید داروهایی برای کنترل جذب پروتئین مصرف شود

در بیماران مبتلا به سیروز کبدی و بیماری کبدی پیشرفته، باید داروهایی برای کنترل جذب پروتئین مصرف شود

پیوند کبد آخرین راه حل برای بیمارانی است که نارسایی کبدی داشته اند.

عوارض بیماری کبد چیست؟

به غیر از سنگ کیسه صفرا، بعضی عفونت های ویروسی مانند هپاتیت A و C و مونونوکلئوز عفونی، اکثر بیماری های کبدی راه درمانی ندارند و باید مدیریت شوند. پیامدهای بیماری های کبد احتمال دارد نارسایی کبد و سیروز باشد. افزایش خطر خونریزی، عفونت، سوء تغذیه، کاهش وزن و کاهش عملکرد شناختی از عوارض مرتبط با بیماری کبد است. همچنین در صورت ابتلا به بیماری های کبدی درصد بروز سرطان نیز بیشتر می شود.

آیا می توان از بیماری کبد جلوگیری کرد؟

سوء مصرف الکل شایع ترین علت بیماری کبد در آمریکای شمالی است. اجتناب یا کاهش مصرف مشروبات الکلی خطر ابتلا به بیماری کبدی مرتبط با الکل را کاهش می دهد.

بیماری کبد چرب یک بیماری قابل پیشگیری است. با اتخاذ یک شیوه زندگی سالم مانند رژیم غذایی متعادل، کنترل وزن، خودداری از نوشیدن الکل و ورزش منظم می توانید از این بیماری پیشگیری کنید. هرچند حتی با رعایت این موارد نمی توان از سلامت کبد مطمئن بود، اما می توان اطمینان داشت که خطر ابتلا به بیماری های کبدی تا حد زیادی کمتر می شود.

تا این قسمت از مقاله “عرق کاسنی برای کبد”  نکاتی را درباره کبد و بیماری های مربوط به آن و همچنین درباره مزایا و اثرات عرق کاسنی برای کبد، ذکر کردیم. در زیر به چند رفتار آسیب رسان به کبد نیز اشاره خواهیم کرد.

آیا می توان از بیماری کبد جلوگیری کرد؟

آیا می توان از بیماری کبد جلوگیری کرد؟

چند رفتار مضر برای کبد

خوردن شکر

مصرف زیاد قند نه تنها برای دندان ها، بلکه برای کبد نیز خطرناک است. کبد از قند به نام فروکتوز برای تبدیل آن به چربی استفاده می کند. به طور کلی شکر تصفیه شده، چربی زا است. این موضوع می تواند به کبد آسیب برساند. برخی مطالعات نشان می دهند که قند می تواند به اندازه الکل مضر باشد، حتی برای افرادی که اضافه وزن ندارند. بنابراین، غذاهای غنی از قند مانند نوشابه، شیرینی و آب نبات را تا حد ممکن محدود کنید.

خوردن مکمل های گیاهی

مکمل های گیاهی می توانند به کبد آسیب برسانند.

مصرف مکمل های گیاهی به صورت بی رویه حتی در صورت طبیعی بودن، به کبد شما صدمه خواهد زد.

به عنوان مثال، برخی از زنان از گیاهی به نام Kabakawa برای تسکین علائم یائسگی استفاده می کنند. با این حال، مطالعات نشان داده است که این نوع گیاه عملکرد کبد را مختل می کند و در نهایت می تواند منجر به هپاتیت و نارسایی کبدی شود. برخی از کشورها استفاده از این گیاه را ممنوع یا محدود می کنند، اما در برخی از کشورها مانند ایالات متحده، این گیاه در دسترس افراد است. به طور کلی، قبل از استفاده از گیاهان، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن ها مطمئن شوید.

داشتن وزن اضافی

تجمع چربی های اضافه در کبد می تواند نهایتا به بیماری کبد چرب غیر الکلی منتهی گردد. در نتیجه این بیماری، کبد می تواند به مرور متورم و سفت شود (پزشکان به این حالت سیروز می گویند). اضافه وزن، چاقی، میانسالی و دیابت معمولاً خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

اما نگران نباشید. یک تغییر ساده در سبک زندگی می تواند همه چیز را مرتب کند. رژیم غذایی سالم و ورزش می تواند به راحتی این بیماری را متوقف کند.

داشتن وزن اضافی

داشتن وزن اضافی

مصرف زیاد ویتامین A با مکمل

همه ما به ویتامین A نیاز داریم که بهتر است از میوه ها و سبزیجات تازه، به ویژه میوه ها و سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی گرفته شود. این مکمل ویتامین را خودسرانه مصرف نکنید. ممکن است بدن شما اصولاً کمبود ویتامین A نداشته باشد. مصرف بیش از حد این ویتامین از طریق مکمل ها می تواند به کبد آسیب برساند. با پزشک خود مشورت کنید تا او تصمیم بگیرد که آیا به ویتامین های اضافی نیاز دارید یا خیر.

نوشیدن نوشابه

نوشیدنی های گازدار به خصوص نوشابه نیز ممکن است مثل الکل برای کبد خطر ساز باشند. تحقیقات بیشتری لازم است، اما این ممکن است دلیل خوبی برای کاهش مصرف نوشیدنی باشد.

مصرف زیاد استامینوفن

مصرف داروهای مسکن که مقدار زیادی استامینوفین دارند، به صورت بی رویه و بیش از حد می توان باعث بروز مشکلات کبدی شود.

مردم اغلب برای انواع دردها مانند کمردرد، سردرد و سرماخوردگی به مسکن ها مراجعه می کنند. آیا می دانید که هنگام سرما خوردگی، مصرف داروی سرماخ وردگی و مصرف مسکن برای سردرد چقدر می توانید به کبد خود آسیب وارد کنید؟ هم مسکن و هم داروهای سرما خوردگی حاوی استامینوفن هستند. تا حد امکان دوز این دارو را محدود کنید.

مصرف زیاد استامینوفن

مصرف زیاد استامینوفن

خوردن چربی‌های ترانس

چربی ترانس برای کبد مضر است.

بسیاری از غذاهای پخته و غذاهای سرخ شده حاوی چربی ترانس هستند. رژیم غذایی سرشار از چربی های ترانس می تواند باعث افزایش وزن و آسیب کبد شود. هر غذایی را که تهیه می کنید، ابتدا به محتوای مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید.

اشتباهات خطرناک

این می تواند اثرات نامطلوبی روی کبد بگذارد، مانند استفاده از یک سوزن شکسته برای بیمار یا یک سوزن مشترک برای یک معتاد به مواد مخدر. در حقیقت، مشکل از خود سوزن نیست، بلکه در داخل و خارج محتویات است. اگر سوزن، آلوده به ویروس هپاتیت C  باشد، به راحتی از طریق خون پخش می شود. حتی اگر یک بار اتفاق بیفتد یا به دلایل دیگر مانند HIV یا مادر مبتلا به هپاتیت C در دوران بارداری در معرض خطر هستید و باید آزمایش شوید.

مصرف الکل

احتمالاً بسیاری از مردم می دانند که مصرف زیاد الکل یک مشکل کبدی است، اما مشکل این است که آن ها دقیقاً نمی دانند معنی “بیش از حد” چیست. حتی اگر الکلی نیستید، مصرف بیش از حد آن می تواند کبد شما را به خطر بیندازد. مصرف الکل عامل اصلی کبد چرب الکی است.

مصرف الکل

مصرف الکل

درمان های خانگی دیگر برای کبد

علاوه بر اثبات ویژگی های مثبت و اثرات مطلوب و کاربرد درمانی عرق کاسنی برای کبد، موارد دیگری هم هستند که برای کبد مفید هستند و می توان از آن ها بهره جست.

در این بخش از مقاله “عرق کاسنی برای کبد” برخی از درمان های خانگی دیگر را با هم مرور خواهیم کرد.

سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل خواص مفید برای کبد چرب، یکی از بهترین ها برای کبد محسوب می شود. این ماده مغذی با کمک به کمتر شدن چربی در کبد می تواند در کاهش وزن نیز اثر زیادی داشته باشد. علاوه بر این، سرکه سیب به عملکرد صحیح کبد کمک می کند و التهاب در کبد را کاهش می دهد.

سرکه سیب را به اندازه یک قاشق با یک لیوان آب داغ مخلوط نمایید. می توانید عسل را نیز به آن اضافه کنید. دوبار در روز قبل از غذا مصرف شود. این کار را برای چند ماه ادامه دهید.

لیمو ترش

لیمو غنی از ویتامین C است. با وجود این ویتامین در بدن و تولید گلوتاتیون اثرات سموم روی کبد تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. بنابراین، این ویژگی چربی زدایی به بهبود کبد چرب کمک می کند. مخلوط دیگری از لیمو به نام پرتقال در کاهش التهاب در کبد موثر است.

نصف آب لیمو را در یک لیوان آب بریزید و بنوشید. ۲-۳ بار در روز به مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می توانید مقداری لیموترش را به صورت ورقه ای برش دهید، در یک کاسه آب بریزید و مرتباً بخورید.

قاصدک

این گیاه نیز در درمان کبد موثر است. دارویی گیاهی برای کبد چرب بوده و چربی های جمع شده در کبد را تجزیه می کند. به این ترتیب کارکرد کبد بهبود می یابد. بر اساس مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳، عصاره برگ قاصدک ممکن است در پیشگیری و درمان چاقی ناشی از کبد چرب غیر الکلی موثر باشد.

ریشه قاصدک را خشک کرده و پودر کنید. سپس یک قاشق چایخوری از آن را با یک فنجان آب جوش مخلوط نمایید. به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی آن را ببندید. می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید تا از خواص عسل استفاده کنید و نوشیدنی شما خوشمزه تر شود. روزانه سه فنجان از این نوشیدنی بنوشید. این کار را برای چند هفته ادامه دهید. برگ های گیاه را می توان به سالاد نیز اضافه نمود.

قاصدک

قاصدک

نکته: در صورت بارداری یا دیابت از این گیاه استفاده نکنید.

چای سبز

چای سبز در بهبود کبد چرب موثر است.

چای سبز مقدار زیادی کتچین دارد. این ماده به بهبود عملکرد کبد کمک می کند و برای کبد چرب غیر الکلی مفید است. همچنین استفاده از چای سبز می تواند به لاغری هم کمک کند.

روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز بنوشید تا از کبد خود محافظت کرده و در دام کبد چرب نیفتید.

زردچوبه

در سال ۲۰۰۸ نتیجه مطالعه ای از سمت چینی ها در جهان انتشار یافت که باور داشت که زردچوبه می تواند برای کبد چرب مفید باشد. این مطالعه ثابت کرد که چربی سوزی و سم زدایی زردچوبه باعث می شود تا بسیاری از مشکلات مرتبط با کبد درمان شود.

نحوه مصرف زردچوبه عبارت است از:

۲۵ درصد از یک قاشق چایخوری زرد چوبه را در دو فنجان آب حل کرده و بجوشانید و روزی دو مرتبه به مدت چند هفته بخورید.

همین طور می توانید نیم قاشق از آن را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و استفاده نمایید.

کپسول ها و مکمل هایی نیز که حاوی زردچوبه اند در بازار موجود است که می توان آن را بعد از مشورت با پزشک مصرف نمود.

زردچوبه

زردچوبه

شیرین بیان

شیرین بیان در درمان کبد چرب غیر الکلی موثر است. همین طور این گیاه را می توان یک سم زدای قوی به حساب آورد. طریقه مصرف آن به این شکل است که شما باید به اندازه نصف قاشق از ریشه شیرین بیان را با یک فنجان آب داغ مخلوط کرده و بگذارید تا حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد. گام بعدی اضافه کردن کمی عسل است. سپس می توانید روزی دو مرتبه از آن استفاده کنید.

پاپایا

چربی هایی که در غذاها وجود دارد، در بروز بیماری های کبدی دخیل هستند. برای مهار چنین بیماری هایی می تون از پاپایا نیز بهره جست.

طریقه مصرف پاپایا به این نحو است که شما ابتدا باید ۵ دانه از آن را خشک و آسیاب کنید. سپس ماده ی حاصله را با آب لیمو مخلوط کرده و روزانه دو بار آن را نوشیده و این کار را تا یک ماه انجام دهید. همچنین از طریق مصرف آن می توان به خوردن آن با عسل و ریختن آن در سوپ ها و سالادها اشاره کرد.

پاپایا

پاپایا

فواید مصرف عرق کاسنی در بارداری

عرق کاسنی برای کبد دارای مزایای زیادی است. اما کارایی ها و فواید بسیار دیگری نیز برای دیگر بیماری ها دارد. در این بخش می خواهیم به فواید مصرف عرق کاسنی برای بارداری بپردایم.

عرق کاسنی می تواند سطح قند خون را در بانوان حامله پایین بیاورد. در نتیجه مصرف مناسب آن می تواند برای سلامتی بانوان در زمان حاملگی مفید باشد.

جوشانده کاسنی زایمان را تسهیل می کند. یبوست، سوزش سر دل و رفلاکس از مشکلاتی است که یک خانم باردار با آن روبرو می شود. گرفتگی عضلات به خصوص ساق پا نیز جزو این مشکلات است. عرق کاسنی خاصیت ضد التهابی دارد.

خوردن قاصدک در سالاد

بنابراین می تواند درد حاصل از آرتروز و گرفتگی عضلات را با نرم کردن مفاصل کاهش دهد. خوردن قاصدک در سالاد یا مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری از تجمع آب در بدن جلوگیری می کند و تورم را کاهش می دهد. در گیاه کاسنی ماده ای به نام فروکتان وجود دارد که یک آنتی اکسیدان بوده و ضد تومور است.

این خواص همچنین سیستم ایمنی بدن را در دوران بارداری افزایش می دهد. یکی دیگر از مزایای مصرف قاصدک در دوران بارداری توانایی آن در جلوگیری از عفونت های مختلف در دوران بارداری است.

عرق کاسنی ادرار آور است و با تقویت مثانه و کلیه ها، پاکسازی سنگ ها و دفع سموم از بدن و همچنین پاکسازی مجاری ادراری نقش مهمی در پیشگیری و درمان عفونت های مجاری ادراری دارد.

دارویی مفید برای پیشگیری از بیماری های قلبی و حتی سرطان. تحقیقات نشان داده است که خوردن یک یا دو فنجان عرق کاسنی با آب در طول روز می تواند از بدخیمی های سرطان سینه و روده بزرگ در زنان جلوگیری کند.

فواید خوردن عرق کاسنی در ماه آخر بارداری

زردی شایع ترین مشکل نوزادان هنگام تولد است و در موارد شدید حتی در نوزادان عادی می تواند باعث آسیب جدی به مغز شود و با نور درمانی، دارو، انتقال خون یا داروهای معمولی درمان می شود. یکی از روش های جلوگیری از زردی در نوزادان جلوگیری از آن در دوران بارداری است. زردی در دوران بارداری شایع است. اما اگر عرق کاسنی را مصرف کنید، تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری خواهد شد.

این به دلیل خاصیت سم زدایی کبد و تصفیه خون مادر است که جزو مزایای عرق کاسنی به حساب می آید. در دوران بارداری، این ویژگی عرق کاسنی خوردن غذا برای مادران آینده را جالب کرده است. همچنین می تواند درد آرتریت و حتی درد زایمان را در زنان کاهش دهد و درد مفاصل و تورم مفاصل و ماهیچه ها را به عنوان داروهای ضد التهاب کاهش دهد.

البته، خوردن عرق کاسنی در زمان بارداری خوب نیست .چون امکان دارد باعث خونریزی و حتی سقط جنین در مادر شود. همچنین در دوران شیردهی نیز مصرف عرق کاسنی توصیه نمی شود. زیرا ممکن است از طریق شیر وارد بدن نوزاد گردد. این بخش از مقاله “عرق کاسنی برای کبد” به مزایای کاسنی برای بارداری اختصاص داشت. حال در بخش زیر، مضرات احتمالی آن برای بارداری را بررسی خواهیم نمود.

مضرات عرق کاسنی در بارداری

برخی از غذاها یا گیاهان دارویی می توانند خطرات هر چند جزئی را برای جنین به همراه داشته باشند، بنابراین به مادران باردار، به ویژه زنان با سابقه یا خطر سقط، خونریزی در دوران بارداری و مشکلات مشابه توصیه می شود که مصرف آن را به حداقل برسانید، به ویژه در مورد گیاهان دارویی، فقط با توصیه پزشک مجرب عمل کنید. به طور کلی، از آنجا که دوران بارداری یک دوره حساس و مهم است، توصیه نمی شود که از گیاهان زیاد بخورید.

زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. طبع عرق کاسنی سرد است. این می تواند باعث بروز مشکلاتی برای جنین شده و همچنین احتمال زایمان زودتر از موعد را افزایش دهد. مزایای عرق کاسنی برای بارداری قابل کتمان نیست ولی مشکلاتی از قبیل التهاب پوست، خارش، گیجی، مشکلات تنفسی و خستگی نیز می تواند پدید آید.

مضرات عرق کاسنی در بارداری

مضرات عرق کاسنی در بارداری

به بخش های پایانی مقاله “عرق کاسنی برای کبد” رسیدیم. با ما همراه باشید تا از دیگر فواید عرق کاسنی نمونه های دیگری را ذکر کنیم.

سایر مزایای عرق کاسنی برای بدن

نفخ و چربی شکم را از بین می برد.

ریشه گیاه کاسنی خاصیت هایی را داراست که باعث می شود تا نفخ از بین رفته و روند چربی سوزی به خصوص در ناحیه شکم سریع تر اتفاق بیفتد.

سلامت مثانه و کلیه

از جمله مزایای عرق کاسنی خواص ادرارآور آن است که سموم را از بدن خارج می کند، کلیه ها و مثانه را از سنگ ها پاک می کند و نقایص آن ها را برطرف می کند.

پیشنهاد می کنیم از پست مواد غذایی مفید برای کبد چرب دیدن کنید.

عرق کاسنی برای تصفیه خون

طبق تحقیقاتی که دانشمندان در این زمینه انجام داده اند، نتیجه چنین حاصل شده است که برخی گیاهان از جمله کاسنی می تواند در تصفیه خون تاثیر مثبتی بگذارد.

افزایش میل جنسی

عرق کاسنی می تواند حجم اسپرم را در مردان افزایش دهد. این عمل باعث می شود که میل جنسی نیز در افراد افزایش پیدا کند.

بهبود هضم غذا

ساقه و برگ های کاسنی پر از باکتری های پروبیوتیک اینولین مفید می باشد که برعکس باکتری های مضر، مزایای زیادی برای بدن داشته و سوزش سر دل را از بین می برد و گوارش را بهبود می بخشد.

سلامت قلب

عصاره قاصدک سرشار از فنول هایی با خاصیت آنتی اکسیدانی است که از لخته شدن خون و آریتمی جلوگیری می کند.

ضد سرطان

مواد شیمیایی گیاهی و پلی فنول های موجود در قاصدک از رشد سلول های سرطانی و تومورها با اثرات مثبت غنی از آنتی اکسیدان ها جلوگیری می کند. از اثرات عرق کاسنی، کاهش بارز رشد تومورهای سرطانی است. این عرق با خاصیت آنتی اکسیدانی خود مانع رشد تومورها می شود. پلی فنول های قاصدک تأثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان های مربوط به روده دارند.

ضد سرطان

ضد سرطان

کنترل وزن

گیاه کاسنی با کنترل گرلین می تواند مکانیزم سیری را مدیریت کند و نهایتا به شما کمک نماید که وزنتان را کنترل کنید.

سرفه خشک را برطرف می کند.

شربت ریشه قاصدک با خاصیت خلط آور برای درمان گلو درد و سرفه خشک مناسب است.

تب

قاصدک حاوی ویتامین C است، دمای بدن را با خاصیت آنتی اکسیدانی و سم زدایی تنظیم می کند و یک تب طبیعی محسوب می شود.

کاهش تورم، درد مفاصل و پوکی استخوان

یکی دیگر از خواص قاصدک، خواص ضد التهابی آن است. قاصدک معمولاً برای کاهش درد استفاده می شود که باعث درد عضلانی التهابی و درد مفاصل می شود. طبق تحقیقات جدید، حدود ۷۰ درصد از بیمارانی که از تورم و درد مفاصل رنج می برند، با مصرف قاصدک (عرق، عصاره و گیاه) درد خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند.

کاهش تورم، درد مفاصل و پوکی استخوان

کاهش تورم، درد مفاصل و پوکی استخوان

سخن پایانی

در این مقاله درباره فواید عرق کاسنی برای کبد حرف زدیم و در کنار آن به کبد و برخی مشکلات رایج آن و همچنین کارایی های دیگر کاسنی پرداختیم. شما اکنون می توانید با اطلاعاتی کامل و کافی به مصرف عرق کاسنی پرداخته و از مزیت های فراوان آن برای سلامتی استفاده نمایید.

منبع :

https://b2n.ir

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید