صبحانه برای روده تحریک پذیر

عرقیات برای کبد چرب
عرقیات برای کبد چرب
2021/10/13
بهترین مکمل برای افزایش وزن
بهترین مکمل برای افزایش وزن
2021/10/21
صبحانه برای روده تحریک پذیر

صبحانه برای روده تحریک پذیر

در این مقاله با بررسی صبحانه برای روده تحریک پذیر در خدمت شما هستیم.

می دانیم که داشتن یک تغذیه ی خوب از عوامل تاثیر گذار بر سلامتی انسان است. وقتی پای یک بیماری در میان باشد، این اهمیت چند برابر می شود. روده تحریک پذیر یکی از بیماری هایی است که نیازمند پرهیز غذایی می باشد.

جهت مشاوره در مورد صبحانه برای روده تحریک پذیر می توانید با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

صبحانه برای روده تحریک پذیر

صبحانه برای روده تحریک پذیر

اگر از تحریک روده رنج می برید و به دنبال یک صبحانه مناسب می گردید لازم است برای دریافت رژیم غذایی به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. اما هر کارشناس تغذیه نمی تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. پیشنهاد ما مراجعه به دکتر کوهدانی، بهترین متخصص تغذیه برای بیماران روده تحریک پذیر می باشد که می توانید با دریافت یک رژیم غذایی کامل از شر مشکلات روده ای برای همیشه راحت شوید.

در این مطلب قصد داریم به صورت تخصصی به معرفی بهترین صبحانه برای روده تحریک پذیر بپردازیم.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

روده تحریک پذیر چیست؟

سندروم روده تحریک پذیر چه علائمی دارد؟

روده تحریک پذیر چگونه درمان می شود؟

کدام رژیم صبحانه برای روده تحریک پذیر مناسب است؟

چه صبحانه ای برای روده تحریک پذیر مضر است؟

بهترین صبحانه برای روده تحریک پذیر

 

روده تحریک پذیر چیست؟

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS نوعی اختلال در انقباضات روده می باشد که در آن حرکات روده دچار مشکل می شوند. افرادی که دچار این بیماری هستند از علائمی همچون اسهال، یبوست، درد شکم یا دل پیچه رنج می برند.

در افراد سالم، ماهیچه های روده به صورت منظم منقبض شده و زباله های دستگاه گوارش را به صورت مدفوع به بیرون می رانند. اگر در ارتباط عصبی بین مغز و دستگاه گوارش اختلالی رخ دهد انقباضات طبیعی روده دچار مشکل شده و منجر به شکم درد، گرفتگی روده، اسهال یا یبوست می شوند.

روده تحریک پذیر چیست؟

روده تحریک پذیر چیست؟

در برخی بیماران، عضلات روده بیش از حد منقبض شده و توده ی مدفوع را پیش از این که آب کافی از دست دهد از بدن دفع می کنند. این وضعیت منجر به بروز اسهال می شود. در برخی دیگر از بیماران حرکات روده بسیار آرام و بدون سرعت کافی انجام می شود که نتیجه آن بروز یبوست شدید می باشد.

هنوز علت دقیقی برای سندروم روده تحریک پذیر مشخص نشده است

هنوز علت دقیقی برای سندروم روده تحریک پذیر مشخص نشده است اما پزشکان، بروز این بیماری را با عواملی چون استرس، کم تحرکی، پرخوری، عادات بد غذایی مانند سریع غذا خوردن، اثرات برخی دارو ها و نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی مرتبط می دانند.

نکته ی جالب این است که حدود نیمی از افراد مبتلا به این سندروم شروع بیماری خود را همراه با یک اتفاق بزرگ و تاثیر گذار در زندگی شان تجربه کرده اند. مثل از دست دادن یکی از عزیزان یا عوض کردن محل زندگی. این نکته نشان می دهد ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر می تواند با محرک های روانی نیز ارتباط داشته باشد.

اگرچه سندروم IBS به طور کلی عارضه ی جدی در بدن ایجاد نمی کند اما علائم آن بسیار دردناک و طاقت فرسا هستند. درد شکم و گرفتگی های طولانی مدت روده می تواند ساده ترین فعالیت های روزمره را به کابوسی برای فرد بیمار تبدیل کند.

در بسیاری از موارد به دلیل اسهال و دل پیچه های مکرر فرد نمی تواند حتی از منزل خارج شود و اگر در موقعیت نامناسبی مثل ترافیک شدید یا عدم دسترسی به سرویس بهداشتی قرار گیرد ممکن است هر لحظه به دلیل اسهال یا گرفتگی شکم به شرایط غیر قابل تحملی دچار شود.

هنوز علت دقیقی برای سندروم روده تحریک پذیر مشخص نشده است

هنوز علت دقیقی برای سندروم روده تحریک پذیر مشخص نشده است

سندروم روده تحریک پذیر چه علائمی دارد؟

اصطلاح روده تحریک پذیر یک عبارت کلی برای توصیف مجموعه ای از سیمپتوم ها می باشد که ناشی از بروز اختلال در حرکات طبیعی روده هستند. علائم این سندروم بسته به اثر اختلالات و نوع ابنرمالیتی در هر بیمار می تواند متفاوت باشد.

سندروم روده تحریک پذیر چه علائمی دارد؟

سندروم روده تحریک پذیر چه علائمی دارد؟

در برخی افراد ممکن است فقط یک قسمت از روده درگیر شود و در برخی نیز ممکن است چندین نقطه دچار مشکل گردد.

به طور کلی افرادی که از IBS رنج می برند دارای یک یا چند مورد از علائم زیر هستند:

  • تیر کشیدن یا گرفتگی شدید در شکم: این علامت می تواند به صورت ناگهانی رخ دهد و سپس از بین برود و یا پس از بروز تا ساعت ها باقی بماند. معمولا در نواحی پایین شکم و اطراف معده دردی شبیه به چاقو خوردن احساس می شود که شدت و محل آن هر لحظه تغییر می کند. ممکن است بیماران این اتفاق را شبیه فرو شدن جسمی تیز به درون شکم توصیف کنند. گرفتگی شکم یکی از علائم شایع در تحریک پذیری روده می باشد و می تواند برای بیماران بسیار آزار دهنده باشد.
  • یبوست: بیماران IBS غالبا در دفع مدفوع مشکل دارند و در برخی افراد به دلیل اسپاسم مکرر روده، ابتلا به یبوست ممکن است تا چند روز ادامه پیدا کند.
  • اسهال: شایع ترین عارضه در این سندروم می باشد و در اکثر افراد رخ می دهد. استفاده از دارو های ضد اسهال می تواند تا حدی به کنترل آن کمک کند.
  • ورم کردگی و نفخ شکم: ­این مشکل معمولا در اواسط روز رخ می دهد. در ساعات اولیه ی صبح، بیمار معمولا مشکلی ندارد اما به مرور با گذشت زمان تورم و نفخ شکم بیشتر می شود.
  • کاهش اشتها: به دلیل بروز درد و دل پیچه پس از وعده های غذایی، به تدریج اشتهای بیمار کم می شود و دیگر فرد میلی برای غذا خوردن نشان نمی دهد.
به طور کلی افرادی که از IBS رنج می برند دارای یک یا چند مورد از علائم زیر هستند:

به طور کلی افرادی که از IBS رنج می برند دارای یک یا چند مورد از علائم زیر هستند:

روده تحریک پذیر چگونه درمان می شود؟

روش درمان روده تحریک پذیر برای همه افراد یکسان نیست. برای رهایی از این بیماری لازم است یک رویکرد همه جانیه به کار گیرید که می تواند شامل دارو درمانی، تغییر عادات غذایی، روش زندگی و حتی انجام برخی مراقبت های روانی باشد.

پزشک تان با همکاری شما می تواند راهکار هایی برای کنترل علائمتان پیشنهاد کند و خودتان نیز باید با کمی آزمون و خطا غذا هایی که با وضعیت روده تان خیلی سازگار نیستند را پیدا کنید. به طور کلی درمان قطعی برای روده تحریک پذیر وجود ندارد اما با انجام مراقبت و مصرف برخی دارو ها می توانید علائم بیماری را کنترل نمایید.

روده تحریک پذیر چگونه درمان می شود؟

روده تحریک پذیر چگونه درمان می شود؟

تغییر دادن رژیم غذایی

غذایی که می خورید می تواند بر میزان تحریکات روده اثر گذار باشد. خوب است بدانید هرچه وعده هایی که مصرف می کنید حجیم تر و پرچرب تر باشند میزان تحریکات روده افزایش می یابد و علائم بیماری تشدید می گردند. برای کنترل این علائم بهتر است حجم هر وعده را کاهش دهید و در عوض روزی ۵ یا ۶ بار غذا بخورید تا هیچوقت شکم تان پر نباشد.

داشتن یک دفترچه ی یادداشت برای بررسی تاثیر غذا های مختلف بر روی وضعیت روده تان می تواند بسیار کمک کننده باشد. یک دفترچه بردارید و هر غذایی که می خورید را در آن یادداشت کنید. سپس بعد از چند ساعت احساسی که از خوردن آن غذا به شما دست داده را جلوی آن ثبت نمایید.

اگر متوجه شدید با خوردن غذای خاصی دچار مشکل می شوید برای مدتی آن را از رژیم غذایی تان کنار بگذارید تا ببنید چه تاثیری بر مشکل روده تان خواهد گذاشت. اگر تغییری رخ نداد می توانید دوباره آن غذا را به رژیم غذایی خود برگردانید و به سراغ مورد بعدی بروید. این کار را برای همه ی غذا های مشکوک تکرار کنید تا یک لیست کامل از غذا هایی که نباید مصرف کنید به دست آورید.

دارو درمانی

استفاده از دارو های تجویزی یا دارو های بدون نیاز به نسخه پزشک می تواند در کنار رژیم غذایی مناسب در درمان روده تحریک پذیر مفید باشد. دارو های ایمودیوم، میرالاکس، متاموسیل، سیتروسل و مکمل های پروبیوتیک از جمله دارو هایی هستند که بدون نیاز به نسخه پزشک قابل تهیه و مصرف می باشند اما توصیه ی ما این است که پیش از مصرف هرگونه دارو ابتدا با پزشک مشورت کنید.

ایمودیوم نوعی ضد اسهال است که برای بیماران IBS مناسب می باشد. میرالاکس، متاموسیل و سیتروسل از داروهای رفع کننده ی یبوست هستند و مکمل های پروبیوتیک نیز حاوی باکتری های مفید می باشند که در بهبود عملکرد گوارشی روده موثر اند.

علاوه بر این موارد، پزشک می تواند دارو های آنتی اسپاسمودیک، آنتی بیوتیک و دارو های ضد افسردگی را نیز تجویز کند که به کاهش علائم سندروم IBS کمک می کنند.

دارو درمانی

دارو درمانی

آنتی اسپاسمودیک ها همان طور که از نام شان پیداست در رفع اسپاسم روده نقش دارند

آنتی اسپاسمودیک ها همان طور که از نام شان پیداست در رفع اسپاسم روده نقش دارند و می توانند علائمی همچون اسهال یا شکم درد را بر طرف نمایند. اما اکثر دارو های ضد اسپاسم دارای اثر عمومی بر بدن می باشند و به صورت خاص به درمان سندروم IBS نمی پردازند.

به همین منظور شرکت های داروسازی طی چند سال اخیر دست به تولید نوع خاصی از آنتی اسپاسمودیک ها زده اند که به طور تخصصی برروی گیرنده های موجود در روده بزرگ اثر گذاشته و علائم سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می دهند. مهم ترین دارو های این دسته شامل لینزس، کاستلا، آمیتیزا و الوکسادولین می باشد که فقط با تجویز پزشک می توان آن ها را مصرف نمود.

دارو درمانی یکی از روش های موثر برای کنترل علائم روده تحریک پذیر می باشد اما به یاد داشته باشید مهم ترین عامل در تشدید علائم IBS، مصرف غذا های پرچرب و زیاده روی در غذا خوردن است. بدون اصلاح رژیم غذایی تان امکان موفقیت در روند درمان برای شما میسر نخواهد بود.

برای دریافت رژیم غذایی مناسب می توانید به دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه برای بیماران روده تحریک پذیر مراجعه نمایید.

کدام رژیم صبحانه برای روده تحریک پذیر مناسب است؟

یک صبحانه ی مفصل می تواند بسیاری از مشکلات ایجاد شده در روده ی تحریک پذیر را بهبود بخشد. از آن جاییکه اولین وعده غذایی در هر روز نقش تعیین کننده ای در بهبود فعالیت همه ی ارگانهای بدن دارد بنابراین ایجاب می کند در تنظیم رژیم صبحانه ی خود نهایت دقت و مراقبت را به کار بندید.

بهترین وعده غذایی برای شروع روز آب گرم می باشد. بیماران سندروم روده تحریک پذیر می توانند روز خود را با یک لیوان آب گرم و مصرف یک نوشیدنی پروبیوتیک آغاز کنند. بهتر است بلافاصله پس از بیدار شدن این کار را انجام دهید تا دستگاه گوارش برای دریافت و هضم صبحانه آماده شود. حدود یک ساعت بعد از بیدار شدن، موقع خوردن صبحانه می رسد.

اما کدام رژیم صبحانه برای مراقبت از روده تحریک پذیر مناسب است؟ با ما همراه باشید تا بهترین رژیم های صبحانه برای روده تحریک پذیر را به شما معرفی کنیم.

رژیم پر فیبر و کم فیبر برای صبحانه

فیبر ها، قند های ساختاری و ذخیره ای گیاهان می باشند که موجب تسهیل فرایند هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شوند. خود فیبر ها در لوله گوارش انسان قابل هضم نمی باشند اما وجود آن ها در غذا به هضم بهتر سایر مواد کمک می کند.

فیبر های خوراکی به دو دسته محلول و نامحلول تقسیم بندی می شوند

فیبر های خوراکی به دو دسته محلول و نامحلول تقسیم بندی می شوند. فیبر های محلول در غلاتی مانند جو دوسر و گندم سیاه وجود دارند که در هنگام گوارش به شکل توده ای ژل مانند در آمده و فرایند جذب آب و یون ها در روده را تسهیل می کنند. این فیبر ها به راحتی در آب حل می شوند و باعث سفت تر شدن مدفوع و جلوگیری از بروز اسهال می گردند.

در مقابل، فیبر های نامحلول خاصیت نگهداری آب زیادی در خود دارند و سرعت حرکت غذا در روده را افزایش می دهند. مصرف فیبر های نامحلول باعث شل تر شدن مدفوع و جلوگیری از یبوست خواهد شد. فیبر های نامحلول در غلاتی مانند گندم سبوس دار و دانه های کامل به وفور یافت می شوند.

هر فرد بزرگ سال باید ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز مصرف کند اما این رقم در اکثر افراد بین ۵ تا ۱۴ گرم می باشد. افزایش فیبر در غذا موجب دفع آسان مدفوع می شود و کسانی که از علائمی همچون اسهال یا یبوست رنج می برند می توانند با مصرف انواع مناسبی از فیبر ها مشکل خود را برطرف کنند. خوردن یک صبحانه ی مفصل و حاوی فیبر ها بهترین راه برای کاهش تحریک پذیری روده در طول روز می باشد.

در این قسمت فهرستی از بهترین خوراکی ها که دارای انواع فیبر می باشند را مشاهده می کنید. با توجه به علائمتان می توانید غذا های مورد علاقه خود را پیدا کنید و در رژیم صبحانه تان آن ها را بگنجانید.

مواد غذایی که فیبر های محلول دارند: (مناسب برای جلوگیری از اسهال)

  • جو دوسر
  • فندق
  • دانه کتان
  • سیب
  • هویج (پخته)
  • سیب زمینی شیرین
  • بروکلی
  • لوبیای سیاه
  • لوبیای قرمز
  • آووکادو
  • جوانه بروکسل
  • شلغم
  • گلابی
  • شلیل
  • انجیر
  • تخم آفتاب گردان
مواد غذایی که فیبر های محلول دارند: (مناسب برای جلوگیری از اسهال)

مواد غذایی که فیبر های محلول دارند: (مناسب برای جلوگیری از اسهال)

مواد غذایی که فیبر نامحلول دارند: (مناسب برای جلوگیری از یبوست)

  • جوانه گندم
  • نان گندم سبوس دار
  • دانه های کامل
  • ذرت سبوس دار
  • گوجه فرنگی
  • کشمش
  • آجیل
  • ماکارونی

اگرچه مصرف فیبر های نا محلول برای بسیاری از بیماران مبتلا به IBS مفید است اما مصرف بیش از حد آن ها می تواند در افرادی که از دل پیچه و نفخ شکم رنج می برند موجب تشدید این علائم شود. اگر مبتلا به اسهال یا نفخ شکم هستید لازم است مصرف فیبر های نا محلول را سریعا قطع نموده و در عوض، روی منابع غذایی غنی از فیبر های حل شدنی تمرکز کنید.

اگر سبک زندگی تان به گونه ای است که بیشتر وقت ها در رستوران غذا می خورید و اطلاع دقیقی از میزان فیبر غذا ندارید می توانید ۳۰ دقیقه قبل از غذا خوردن از یک داروی ضد اسهال استفاده کنید تا علائم تحریک پذیری روده تان کنترل گردد.

مواد غذایی که فیبر نامحلول دارند: (مناسب برای جلوگیری از یبوست)

مواد غذایی که فیبر نامحلول دارند: (مناسب برای جلوگیری از یبوست)

رژیم بدون گلوتن برای صبحانه

گلوتن پروتئینی است که برخی افراد نسبت به آن آلرژی دارند. مصرف گلوتن در صبحانه می تواند علائم روده ی تحریک پذیر را تشدید نماید. غلاتی مانند گندم و جو حاوی مقادیری از گلوتن هستند که در صورت وجود آلرژی نباید آن ها را مصرف کنید. صبحانه ی بدون گلوتن مناسب افرادی است که پس از خوردن برخی غلات، دچار تحریک معده و روده می شوند اما دلیل مشخصی برای آن سراغ ندارند. حساسیت به گلوتن یک بیماری خود ایمنی است که علائمی مشابه با سندروم روده ی تحریک پذیر ایجاد می کند. بسیاری از اشخاصی که از IBS رنج می برند به گلوتن نیز حساس هستند.

برای کاهش علائم IBS لازم است غذا های زیر را از رژیم صبحانه تان حذف کنید:

  • نان گندم
  • نان جو
  • چاودار (گیاهی شبیه گندم)
  • محصولات شبه گوشت
  • سس کچاپ
  • بستنی ها

اگر به گلوتن حساس هستید هنوز هم شانسی برای مصرف این غذا ها دارید. چرا که نسخه بدون گلوتن نیز برای بسیاری از خوراکی ها وجود دارد. فراورده هایی که عاری از گلوتن هستند بر روی بسته بندی آن ها عبارت بدون گلوتن نوشته شده است و در اکثر فروشگاه ها موجود می باشند.

رژیم کم چرب برای صبحانه

غذا های پرچرب مشکلات مختلفی برای سلامتی فرد به دنبال دارند. بیماری های قلبی، اضافه وزن و… از جمله مشکلاتی هستند که یک رژیم پرچرب به همراه دارد. در بیماران روده تحریک پذیر نیز مصرف چربی می تواند علائم بیماری را بیشتر کند و تحریک پذیری روده فرد را افزایش دهد.

یکی از بهترین رژیم های غذایی برای افراد دارای IBS استفاده از رژیم بدون چربی می باشد. غذا های پرچرب میزان فیبر کمی دارند و برای علائمی مانند یبوست و اسهال بسیار مضرند. برای کنترل بهتر و موثر تر علائم روده تحریک پذیر لازم است صبحانه ای کم چرب داشته باشید. معمولا توصیه می شود صبحانه ی ساده ای داشته باشید و از مصرف غذا های چرب و پر کلسترول پرهیز نمایید.

رژیم کم چرب برای صبحانه

رژیم کم چرب برای صبحانه

برای بیمارانی که از روده ی تحریک پذیر رنج می برند به کار گیری رژیم کم چرب در صبحانه یک ضرورت است. با حذف غذا های پر روغن مانند تخم مرغ نیمرو یا کوکو سبزی چرب می توانید قدم موثری در کنترل علائم بیماری بردارید.

سایر غذا هایی که دارای مقادیری از چربی در ساختار خود هستند عبارتند از:

  • بیسکوئیت ها
  • شیرینی ها
  • سس مایونز
  • کره
  • پوست و چربی گوشت
  • سوسیس
  • پنیر پیتزا
  • غذا های پر روغن

اگر به مصرف غذا های روغنی علاقه مندید حداقل کاری که می توانید انجام دهید انتخاب روش دیگری برای پخت و پز است. به جای سرخ کردن در ماهیتابه، روش هایی مانند بخارپز، کباب کردن و استفاده از ماکروفر را مد نظر قرار دهید.

رژیم Low FODMAP برای صبحانه

فود مپ ها کربوهیدرات هایی با ساختار پیچیده هستند که هضم آن ها برای روده و سیستم گوارشی دشوار می باشد. غذا های پر فودمپ باعث می شوند حجم بیشتری از آب وارد روده شود و بیماران مبتلا به IBS با افزایش علائمی مانند اسهال و نفخ شکم روبرو شوند.

رژیم غذایی کم فودمپ یکی از بهترین رژیم های صبحانه برای بیماران روده تحریک پذیر می باشد و با محدود کردن مصرف فود مپ ها می توانید نشانه های سندروم IBS را تا حد زیادی کاهش دهید. برای تهیه ی یک برنامه صبحانه مناسب Low FODMAP با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر کوهدانی، بهترین متخصص تغذیه برای بیماران روده تحریک پذیر می باشد که با ارائه ی یک برنامه غذایی دقیق و مناسب، به شما در درمان علائم بیماری کمک به سزایی خواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که همه ی کربوهیدرات ها فودمپ نیستند و لازم نیست همه ی منابع قندی را از رژیم صبحانه تان حذف کنید.

غذا هایی که باید از آن ها اجتناب کنید این ها هستند:

  • لبنیات لاکتوز دار (شیر، ماست، پنیر، بستنی)
  • حبوبات
  • گندم و محصولات تهیه شده از گندم
  • پسته
  • بادام هندی
  • هندوانه
  • انبه
  • سیب
  • هلو
  • مارچوبه
  • بروکسل
  • پیاز
  • قارچ
  • کنگر فرنگی
  • گل کلم

فودمپ ها به وسیله باکتری های موجود در روده ی بزرگ تخمیر می شوند و موجب شکل گیری گاز در روده می گردند که مشکلاتی مانند نفخ و اسهال را به همراه دارد.

برای برنامه ریزی یک رژیم فودمپ پایین برای صبحانه لازم نیست همه لبنیات و سبزیجات را از سفره خود حذف کنید. اگر نمی توانید شیر را کنار بگذارید به جای آن از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید و برای سبزیجات هم از سایر موارد که فودمپ زیادی ندارند می توانید بدون هیچ مشکلی استفاده نمایید.

غذا هایی که باید از آن ها اجتناب کنید این ها هستند:

غذا هایی که باید از آن ها اجتناب کنید این ها هستند:

رژیم صبحانه حذفی، بهترین رژیم برای روده تحریک پذیر

رژیم حذفی همانطور که از نامش پیداست بر حذف مواد غذایی برای مدتی محدود تاکید می کند. تمرکز شما در رژیم حذفی بر روی غذا هایی است که بعد از مصرف آنها با تشدید علائم سندروم روده تحریک پذیر مواجه بوده اید.

همان طور که پیش تر توضیح داده ایم برای برنامه ریزی یک رژیم حذفی می توانید از یک دفتر یادداشت استفاده نمایید و در آن تک تک غذاهایی که می خورید را به همراه تاثیری که بر روی علائم تان داشته اند یادداشت نمایید.

اگر متوجه شدید غذایی با روده تان سازگار نیست آن را به مدت ۳ ماه از رژیم صبحانه ی خود حذف کنید تا ببینید چه تاثیری در بهبود علائم بیماری تان دارد. اگر غذای مشکوکی سراغ ندارید بهتر است با برخی آیتم های مشخص شروع کنید و تاثیر آن ها را ارزیابی نمایید.

پزشکان و محققان سراسر جهان توصبه می کنند اگر از سندروم روده تحریک پذیر رنج می برید بهتر است این چهار ماده غذایی را از رژیم صبحانه ی خود کنار بگذارید:

  • فیبر های حل نشدنی مانند نان، گوجه فرنگی، ماکارونی
  • شکلات
  • قهوه
  • آجیل و مغز ها مانند گردو

مزیت رژیم حذفی نسبت به سایر رژیم های صبحانه این است که این روش صد درصد مخصوص شماست. رژیم های پیشنهادی دیگری که برای روده تحریک پذیر طراحی می شوند بر اساس اصول کلی تغذیه و جلوگیری از مشکلات کلی دستگاه گوارش تهیه شده اند و در آن ها علائم و عوارض تک تک افراد بررسی نمی شود. اما با به کارگیری یک رژیم حذفی می توانید فهرستی از بهترین غذا ها برای صبحانه که تماما مخصوص شما هستند را به دست آورید و برای همیشه از شر علائم IBS راحت شوید.

چه صبحانه ای برای روده تحریک پذیر مضر است؟

صبحانه اولین وعده ی غذایی هر روز است و نقش تایین کننده ای در عملکرد همه ی ارگان های بدن در طول شبانه روز دارد. بنابراین منطقی است اگر بگوییم داشتن یک صبحانه ی مناسب در بیماران IBS مهم ترین اقدام برای کاهش تحریک پذیری روده و کنترل علائم این بیماری می باشد.

برای تهیه و تنظیم یک رژیم صبحانه که به خوبی با حساسیت های روده سازگار باشد و شما را در جلوگیری از علائم دردناک IBS یاری کند ضروری است که با مواد غذایی مضر برای روده را آشنا باشید و همه ی خوراکی هایی که ممکن است به نحوی علائم بیماری تان را تشدید کنند به خوبی بشناسید.

در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با صبحانه های مضر برای روده تحریک پذیر آشنا کنیم. با مطالعه ی این بخش در می یابید که چه غذا هایی را نباید در وعده صبحانه بخورید و از چه منابع غذایی به عنوان جایگزین غذا های مضر در صبحانه استفاده کنید. با ما همراه باشید.

فیبر نامحلول نخورید

فیبر ها حجم سالم و مفیدی به وعده ی صبحانه اضافه می کنند. سبزیجات، غلات و میوه ها دارای مقادیری از فیبر هستند. با این حال تحمل دستگاه گوارش در مواجهه با فیبر ها از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد. مصرف فیبر های نامحلول در برخی از بیماران مبتلا به روده تحریک پذیر ممکن است باعث اسهال شود یا اسهال را بدتر کند. بهتر است به جای این غذا ها روی مصرف فیبر های حل شدنی تمرکز کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف فیبر های نامحلول با این که ممکن است مشکلاتی نظیر یبوست را از بین ببرد اما در عین حال می تواند منجر به نفخ یا تشدید علائمی همچون اسهال شود.

فیبر های حل شدنی وقتی وارد آب شوند تشکیل ماده ای ژل مانند می دهند که برای سلامتی قلب و پیشگیری از مشکلاتی چون دیابت موثر است. برخلاف آن ها فیبر های نامحلول در آب حل نمی شوند. فیبر های نامحلول خاصیت نگهداری آب زیادی در خود دارند و سرعت حرکت غذا در روده را افزایش می دهند.

خوراکی های حاوی فیبر حل شدنی عبارت اند از:

  • غلات (جو دوسر، آرد جو، بلغور)
  • سبزیجات ریشه ای (زردک، شلغم، هویج)
  • برخی میوه ها (انبه، پرتقال، توت ها، گریپ فروت، گلابی، انجیر)
  • برخی حبوبات

 

گلوتن نخورید

همان طور که پیش تر گفتیم گلوتن نوعی پروتئین است که در بعضی اشخاص حساسیت گوارشی ایجاد می کند. بیماری به وجود آمده از حساسیت گلوتن سلیاک نام دارد که می تواند علائمی مشابه سندروم روده تحریک پذیر داشته باشد. اغلب افرادی که از روده تحریک پذیر رنج می برند به گلوتن نیز حساسیت دارند.

مصرف فراورده های گلوتن دار در وعده صبحانه می تواند علائمی مانند اسهال یا شکم درد را در طول روز تشدید کند بنابراین مصرف آن ها برای بیماران روده تحریک پذیر توصیه نمی شود. برای پیشگیری از حساسیت گلوتن لازم است از محصولات گندم، جو، محصولات شبه گوشت و بستنی های گلوتن دار در صبحانه استفاده نکنید.

گلوتن نخورید

گلوتن نخورید

غذا های سرخ شده نخورید

سرخ کردنی ها سرشار از روغن و چربی هستند که می تواند برای دستگاه گوارش بیماران IBS بسیارسنگین باشد. اگر از سیب زمینی، مرغ سرخ شده یا کوکو سبزی در صبحانه استفاده می کنید بهتر است روش های دیگری برای پخت این غذا ها پیدا کنید. سرخ کردن ترکیب شیمیایی غذا ها را تغییر می دهد و باعث سخت تر شدن هضم در روده می گردد. استفاده از خوراکی های آب پز، کبابی و گریل شده به جای سرخ کردن می تواند از مشکلات ناشی از چرب بودن غذا جلوگیری نماید.

لبنیات نخورید

پرهیز از مصرف لبنیات در صبحانه دو دلیل عمده دارد:

  • محصولات لبنی نوعی کلویید چربی در آب هستند. مصرف چربی در بیماران IBS اسهال را افزایش می دهد و باعث مشکلات متعددی در انقباضات روده می شود. ممکن است پزشک از شما بخواهد در وعده صبحانه از لبنیات کم چرب استفاده کنید و یا به طور کل لبنیات را کنار بگذارید.
  • لبنیات حاوی لاکتوز هستند که احتمال دارد در بعضی اشخاص منجر به حساسیت شوند. عدم تحمل لاکتوز یکی از مشکلات رایج در سندروم روده تحریک پذیر می باشد. توصیه می شود لبنیات لاکتوز دار را از صبحانه حذف کنید و به جای آنها از شیر برنج یا پنیر سویا استفاده کنید.

در صورتی که تصمیم به حذف کامل لبنیات از رژیم صبحانه گرفتید لازم است پس از مشورت با پزشک به سراغ مکمل های کلسیم بروید تا کمبود کلسیم تان برطرف شود.

کافئین نخورید

تا کنون تحقیقات بسیاری نشان دهنده یک ارتباط قوی بین علائم سندروم روده تحریک پذیر و مصرف کافئین در افراد بیمار بوده اند. کافئین می تواند تحریک پذیری روده را افزایش دهد و مصرف آن در صبحانه تان می تواند عاملی برای زیاد شدن هورمون های استرس زا مانند کورتیزول در خون باشد.

این هورمون ها با افزایش ارتباط عصبی بین مغز و روده، انقباضات غیر عادی روده را تشدید نموده و باعث بد تر شدن علائم سندروم روده تحریک پذیر در طول روز می شوند. توجه داشته باشید که کافئین نه فقط در چای و قهوه بلکه در بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا نیز وجود دارد و مصرف هرگونه نوشابه نیز می تواند در افزایش تحریکات روده موثر باشد.

برخی افراد برای این که فرایند گوارش منظمی داشته باشند هر روز صبح یک لیوان قهوه می نوشند. برخی افراد نیز به نوشیدن قهوه در ساعات مختلفی از روز عادت دارند. اثر تحریک کنندگی کافئین بر روده در افراد مبتلا به IBS باعث افزایش علائمی مانند اسهال می گردد و با برهم زدن نظم طبیعی انقباضات روده می تواند همه ی علائم سندروم روده تحریک پذیر را تشدید کند.

برخی افراد ممکن است کافئین موجود در چای را تحمل کنند اما نتوانند کافئین قهوه را تحمل کنند. اگر به نوشیدن قهوه در صبحانه عادت دارید بهتر است یک لیوان چای را جایگزین قهوه کنید و در طول روز نیز به جای مصرف نوشیدنی های انرژی زا از یک میان وعده پر انرژی استفاده نمایید.

سیر و پیاز نخورید

سیر و پیاز ادویه های فوق العاده ای هستند و علاوه بر این از خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار خوبی نیز برخوردار هستند. اما مصرف این چاشنی ها در صبحانه می تواند عاملی برای تشکیل گاز در روده و ایجاد نفخ شدید در بیماران IBS باشد. سیر به طور طبیعی نفاخ است و در بسیاری از افراد منجر به گرفتگی و درد روده می شود.

مصرف سیر و پیاز حتی به صورت پخته در صبحانه می تواند علائم روده تحریک پذیر را تشدید کند و موجب ناراحتی در دستگاه گوارش گردد. به طور کلی هضم سیر و پیاز برای روده ها مشکل ساز است و در منابع معتبر از سیر و پیاز به عنوان غذا هایی که برای روده تحریک پذیر مضر می باشند نام برده می شود.

لوبیا و حبوبات نخورید

حبوبات منبع خوبی برای تامین فیبر و پروتئین هستند اما می توانند باعث ایجاد علائم IBS شوند. با وجود این که لوبیا می تواند جذب آب در مدفوع را افزایش دهد و از بروز یبوست جلوگیری کند اما از طرفی نیز با ایجاد نفخ و تولید گاز های مضر در روده می تواند تحریک پذیری روده را تشدید نماید. بنابراین توصیه می شود اگر از سندروم روده تحریک پذیر رنج می برید حتما لوبیا و حبوبات را از وعده ی صبحانه کنار بگذارید.

غذا های فرآوری شده نخورید

غذا های فرآوری شده به دو دلیل نباید در وعده ی صبحانه مصرف شوند.

دلیل اول این است که اغلب غذاهایی که به صورت صنغتی فرآوری می شوند حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی ها هستند و مصرف آن ها برای روده ی تحریک پذیر بسیار مضر می باشد. افرادی که مبتلا به سندروم IBS هستند باید از هرگونه مواد افزودنی در صبحانه اجتناب کنند زیرا این مواد با اثر بر گیرنده های موجود در روده ی بزرگ موجب افزایش انقباضات غیر عادی و تشدید علائم روده تحریک پذیر می شوند.

دلیل دوم وجود چربی زیاد در بسیاری از غذا های فرآوری شده است. اغلب چیپس ها یا غذا های منجمد، به صورت سرخ شده تهیه می شوند و حاوی مقدار زیادی چربی هستند. تا حد امکان بهتر است غذا هایی که مصرف می کنید را خودتان بپزید و مراقبت های لازم را در امر پخت و پز رعایت کنید.

ترجیحا از غذاهای فرآوری شده ی ارگانیک استفاده نمایید

اگر این امکان برایتان وجود ندارد باید ترجیحا از غذاهای فرآوری شده ی ارگانیک استفاده نمایید که حاوی مقدار کمتری مواد مضر هستند. اغلب افراد درباره مواد تشکیل دهنده غذا های فرآوری شده اطلاع چندانی ندارند اما بیماران روده تحریک پذیر لازم است با کسب اطلاعات در این مورد از مصرف این غذا ها اکیدا خودداری کنند.

ترجیحا از غذاهای فرآوری شده ی ارگانیک استفاده نمایید

ترجیحا از غذاهای فرآوری شده ی ارگانیک استفاده نمایید

برای داشتن یک روده سالم و حفظ سلامتی سیستم گوارشی ضروری است از این ۸ ماده غذایی پرهیز کنید. همان طور که می دانید تحریک پذیری روده از بیماری هایی می باشد که بدون مراقبت و پرهیز غذایی نمی توان از عهده درمان آن برآمد. اگرچه روش های درمانی متعددی برای کنترل این سندروم وجود دارد اما موفقیت هر یک از این روش ها در گرو رعایت یک رژیم غذایی مناسب و پرهیز از خوراکی های مضر برای روده است.

اکنون که با صبحانه ی مضر برای روده تحریک پذیر آشنا شدید لازم است بدانید که دقیقا چه مواد غذایی برای وعده ی صبحانه ی یک بیمار IBS مناسب هستند. با ما همراه باشید تا در ادامه ی مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم و بهترین صبحانه برای روده تحریک پذیر را به شما معرفی کنیم.

بهترین صبحانه برای روده تحریک پذیر

اغلب افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند معمولا به دنبال غذاهایی می گردند که علائم بیماری شان را بدتر نکند. انواع زیادی از غذا ها وجود دارند که در صورت ابتلا به روده تحریک پذیر نباید آن ها را مصرف کنید. در بخش های قبلی مقاله به طور مفصل این مواد غذایی را معرفی کرده ایم. اما نکته ای که معمولا کمتر به آن توجه می شود این است که مصرف چه غذا هایی باعث بهبود علائم روده تحریک پذیر می شود؟ چه غذا هایی مصرف کنیم که برای تحریک پذیری روده مفید باشند؟

در این قسمت لیستی از بهترین غذا ها برای صبحانه ی روده تحریک پذیر را گرد آوری کرده ایم که مصرف این غذا ها برای همه ی بیماران IBS مفید و درمان کننده می باشد.

تخم مرغ بخورید

تخم مرغ به سادگی هضم می شود و به طور کلی گزینه مناسبی برای صبحانه ی افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر می باشد. می توانید تخم مرغ را به صورت پخته، نیم پخته (عسلی) و یا املت تخم مرغ برای صبحانه سرو کنید.

تخم مرغ بخورید

تخم مرغ بخورید

بر طبق گزارش های تهیه شده در سازمان غذای آمریکا بدن هر یک از بیماران IBS ممکن است واکنش متفاوتی نسبت به مواد غذایی مختلف نشان دهد. برخی افراد به پروتئین های موجود در بخش قشری تخم مرغ که به همان سفیده معروف است حساسیت دارند و برخی دیگر نیز به کلسترول های موجود در بخش زرد تخم مرغ واکنش نشان می دهند. این که کدام قسمت از تخم مرغ برای شما مناسب است یک امر آزمودنی است و باید با آزمون و خطا به یک انتخاب مناسب برسید.

در سفیده ی تخم مرغ آنزیم های متعددی از جمله لیزوزیم و آویدین وجود دارند که با داشتن خاصیت ضد میکروبی از رشد باکتری های مضر در روده بزرگ و سایر قسمت های دستگاه گوارش جلوگیری می کند. برخی از پروتئین های موجود در سفیده تخم مرغ نیز تاثیر یکسانی داشته و با داشتن خاصیت آنتی باکتریال، می توانند عفونت های روده بزرگ را کاهش دهند و علائمی مانند اسهال را برطرف نمایند.

زرده تخم مرغ هم یک منبع غنی از مواد مفید و مغذی برای بدن مانند ویتامین A، D، ویتامین B12 و مقادیری از سدیم و پتاسیم می باشد.

همه ی بیماران IBS می توانند روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف کنند و صبحانه ای سرشار از پروتئین و ریز مغذی های مفید داشته باشند.

گوشت بدون چربی بخورید

پروتئین بهترین ماده ی غذایی برای بیماران روده تحریک پذیر است. پروتئین به آسانی هضم می شود و در روده ی بزرگ تشکیل گاز های نفاخ نمی دهد. فرایند هضم و جذب پروتئین در بدن بدون تخمیر انجام می شود و به همین دلیل ناراحتی های شایع در بیماران روده تحریک پذیر با مصرف پروتئین تشدید نمی شود.

گوشت بدون چربی منبع بسیار خوبی برای دریافت پروتئین است. می توانید غذا هایی که دارای مواد زیر هستند را با خیال راحت مصرف کنید:

  • گوشت بدون چربی گوساله
  • گوشت بدون چربی بوقلمون
  • گوشت مرغ
  • گوشت گاو

مصرف گوشت های چرب ممکن است مشکلاتی نظیر التهاب لوله گوارش یا مسمومیت غذایی را در بیماران IBS به همراه داشته باشد بنابراین لازم است از مصرف بخش های تیره ی گوشت خودداری نمایید.

مصرف یک تکه گوشت کبابی یا آب پز شده در صبحانه، می تواند علاوه بر تامین پروتئین های مورد نیاز برای بدن به سلامت دستگاه گوارشتان کمک کند و تحریک پذیری روده را تا حد زیادی کاهش دهد.

گوشت بدون چربی بخورید

گوشت بدون چربی بخورید

ماهی سفید و سایر غذا های حاوی امگا۳ بخورید

امگا۳ در بدن از بروز التهاب در بافت ها جلوگیری می کند. از آنجایی که بسیاری از علائم سندروم روده تحریک پذیر به دلیل بروز التهاب در لوله گوارش و روده بزرگ رخ می دهند، پزشکان توصیه می کنند با افزایش مصرف امگا۳ در برنامه غذایی تان به آسانی از بروز علائم IBS جلوگیری کنید.

غذاهای دریایی که حاوی امگا۳ هستند عبارت اند از:

  • ماهی سفید
  • ماهی خال مخالی
  • سالمون
  • صدف چروک
  • ماهی خاردار
  • ساردین
  • میگو
  • ماهی قزل آلا
  • شاه ماهی
  • آنچوی
  • خاویار
  • جلبک دریایی
غذاهای دریایی که حاوی امگا3 هستند عبارت اند از:

غذاهای دریایی که حاوی امگا۳ هستند عبارت اند از:

منابع گیاهی که سرشار از امگا۳ هستند عبارت اند از:

  • دانه های چیا
  • شاه دانه
  • دانه کتان
  • گردو
  • لوبیای ادمامه
  • لوبیا قرمز
  • روغن سویا
منابع گیاهی که سرشار از امگا3 هستند عبارت اند از:

منابع گیاهی که سرشار از امگا۳ هستند عبارت اند از:

غذا های حاوی پروبیوتیک بخورید

پروبیوتیک ها باکتری های مفید برای دستگاه گوارش هستند که در فرایند هضم غذا به ارگان های گوارشی مانند روده کمک می رسانند. غذا های تخمیر شده مانند ماست پروبیوتیک و سبزیجات تخمیر شده مانند کلم ترش و کیمچی منابع غنی از پروبیوتیک ها هستند که برای سلامتی دستگاه گوارش و کنترل علائم روده تحریک پذیر مفید می باشند.

چند صبحانه پیشنهادی برای بیماران روده تحریک پذیر

در این بخش از مقاله به معرفی چند منوی سالم برای صبحانه ی بیماران IBS می پردازیم. دقت داشته باشید که با توجه به وضعیت بیماری هر فرد و حساسیت های خاصی که هر بیمار ممکن است داشته باشد این برنامه غذایی باید دستخوش تغییر شود. برای دریافت بهترین برنامه ی صبحانه برای روده تحریک پذیر می توانید به دکتر کوهدانی، بهترین متخصص تغذیه برای بیماران روده تحریک پذیر مراجعه نمایید.

صبحانه ۱: ۷۵ گرم نان یا ۲ کف دست نان سنگک + یک قوطی کبریت کره+ دو حبه قند +یک استکان چای

صبحانه ۲: ۷۵ گرم نان یا ۲ کف دست نان سنگک + یک عدد گوجه + یک قوطی کبریت پنیر

صبحانه ۳: ۷۵ گرم نان یا ۲ کف دست نان سنگک + یک عدد تخم مرغ آب پز

صبحانه ۴: ۶۰ گرم نان یا ۱ و نیم کف دست نان سنگگ + دو عدد کوکو سبزی کم روغن

صبحانه ۵: ۷۵ گرم نان یا ۲ کف دست نان سنگک + یک استکان چای + یک قوطی کبریت پنیر کم چرب

صبحانه ۶: ۶۰ گرم نان یا ۱ و نیم کف دست نان سنگک + یک عدد تخم مرغ نیمرو کم روغن

صبحانه ۷: ۷۵ گرم نان یا ۲ کف دست نان سنگک + یک عدد گردو + یک قوطی کبریت پنیر

چند صبحانه پیشنهادی برای بیماران روده تحریک پذیر

چند صبحانه پیشنهادی برای بیماران روده تحریک پذیر

چند توصیه به عنوان جمع بندی

همانطور که در این مقاله به تفصیل بیان نمودیم کلید موفقیت در پیشگیری و درمان سندروم روده تحریک پذیر، به کارگیری یک رژیم غذایی سالم و مناسب می باشد. از طرفی در میان وعده های غذایی روزانه، وعده ی صبحانه به چندین دلیل از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین برای بیماران روده تحریک پذیر ضرورت دارد تا با دقت و جدیت به فکر تهیه ی یک رژیم مناسب برای صبحانه خود باشند.

اولین توصیه ای که باید رعابت کنید، پرهیز از مواد غذایی مشکل ساز برای روده می باشد. با استفاده از رژیم های مختلفی که در این مقاله بررسی کرده ایم می توانید تک تک غذا هایی که با وضعیت روده تان سازگار نیستند را پیدا کنید و آن ها را از رژیم صبحانه ی خود حذف نمایید.

پیشنهاد می کنیم از پست مواد غذایی مفید برای سندرم روده تحریک پذیر دیدت کنید.

توصیه دوم مربوط به حجم و زمان وعده های غذایی می باشد.

توصیه دوم مربوط به حجم و زمان وعده های غذایی می باشد. برای داشتن یک روده سالم و بدون مشکل بهتر است در زمان های منظم غذا بخورید تا دستگاه گوارش تان به دریافت مواد غذایی در ساعات مشخصی از روز عادت کند.

این اتفاق باعث می شود تحریک پذیری روده تان کاهش بابد و علائم کمتر و ملایم تری را تجریه کنید. در مورد حجم وعده های غذایی هم همان طور که توضیح دادیم بهتر است وعده های کم حجم تری داشته باشید اما در عوض تعداد وعده هایتان را بیشتر کنید.

توصیه نهایی این است که تا می توانید مایعات فراوان مصرف کنید و روزی حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. آب فراوان برای افرادی که از اسهال رنج می برند به جبران آب از دست رفته ی بدن کمک می کند و در افرادی که مشکل یبوست دارند نیز به شل تر شدن مدفوع و رفع یبوست کمک می کند.

منبع:

https://b2n.ir/t33017

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید