تغذیه مناسب سالمندان دیابتی

اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی
اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی
2021/12/30
رژیم لاغری انگور چگونه است
رژیم لاغری انگور چگونه است
2021/12/30
تغذیه مناسب سالمندان دیابتی

تغذیه مناسب سالمندان دیابتی

مبحثی که امروز قصد داریم به آن بپردازیم، در رابطه با تغذیه مناسب سالمندان دیابتی می‌باشد. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

طبق بررسی‌ها می‌توانید درک کنید که حدوداً ده‌ درصد از سالمندانی که سن بیشتر از ۶۰ سال دارند، دچار دیابت یا قند خون می‌باشند. بررسی‌های انجام ‌داده ‌شده، آمار افزایش این نوع بیماری را در آینده نشان می‌دهد.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

مهم‌ترین مسئله‌ای که از نظر دکتر کوهدانی باعث درگیری سالمندان به بیماری دیابت می‌شود، عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و عدم تحرک کافی می‌باشد. این مسئله باعث می‌شود تا در هنگام شناخت دیابت، سالمندان بتوانند فوراً عملکردهای درمانی آن را انجام بدهند.

تغذیه مناسب سالمندان دیابتی

تغذیه مناسب سالمندان دیابتی

سالمندانی که دچار بیماری دیابت هستند، باید سطح کیفی زندگی خود را افزایش دهند و تحت مراقبت باشند تا با استفاده از تغذیه مناسب بتوانند بیماری دیابت خود را کنترل کنند. رژیم‌های غذایی که برای سالمندان دیابتی مناسب می‌باشد، باعث می‌شود تا غذاهای مضری که می‌تواند باعث افزایش دیابت بدن آن‌ها گردد را از زندگی آن‌ها حذف کند.

خطر تغذیه نامناسب

خطر تغذیه نامناسب باعث می‌شود تا سالمندان با مشکلات دیابت دست ‌و پنجه نرم کنند و مشکلات بسیار زیادی را در زندگی آن‌ها به وجود خواهد آورد. این مسئله باعث می‌شود تا ماهیچه‌ها و استخوان‌های آن‌ها در صورت وجود بیماری دیابت تضعیف شود.

به‌ همین دلیل اهمیت بسیار بالایی برای تغذیه مناسب سالمندان دیابتی وجود دارد. حال در این مبحث براساس تخصص‌های دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه، قصد داریم تا اطلاعاتی در رابطه با تغذیه مناسب سالمندان دیابتی برای شما داشته باشیم تا بتوانید با آگاهی بیشتر، سطح کیفی زندگی خود را افزایش دهید.

فهرست مطالب این مقاله به شرح زیر است:

بیماری دیابت در بدن سالمندان چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

بهترین تغذیه برای سالمندان دیابتی

نکاتی راجع ‌به تغذیه سالمندان دیابتی

به چه چیزی رژیم غذائی برای سالمندان گفته می‌شود؟

رابطه بین افزایش سن و نیازهای بدن در چه مواردی می‌باشد؟

کم شدن کالری در تغذیه سالمندان

افزایش اشتها در سالمندان

رابطه بین بیماری‌های مختلف با تغذیه در سالمندان چه مواردی می‌باشد؟

درمان بیماری‌ها با دارو

نبایدهای برنامه‌های غذایی مفید برای سالمندان شامل چه مواردی خواهد شد؟

میزان مصرف مواد غذایی

تداخل با بیماری سالمند

مفیدترین تغذیه برای سالمندان دیابتی شامل چه مواردی خواهد شد؟

شناخت رعایت تغذیه مناسب سالمندان دیابتی، چه کمکی خواهد کرد؟

رابطه چربی‌های اشباع ‌شده و دیابت در سالمندان

اهمیت استفاده از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی در چه مواردی است؟

رژیم قند خون در سالمندان

شرح نقش انسولین در دیابت

رابطه بین اضافه‌ وزن و دیابت در سالمندان

برای پیشگیری از دیابت، چه تغذیه‌ای مناسب سالمندان می‌باشد؟

کربوهیدرات‌های مصرفی سالمندان

اهمیت شاخص گلیسمی برای سالمندان

وعده‌های تغذیه مناسب سالمندان شامل چه نکات مهمی می باشد؟

زیاده‌روی تغذیه برای سالمندان

رابطه مواد غذایی فیبردار و دیابت در سالمندان

رابطه بین نوشیدنی‌های شیرین در تغذیه سالمندان

عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی در سالمندان

استفاده از گوشت‌های کم‌چرب برای سالمندان دیابتی

مواد پروتئینی برای عدم ابتلا به دیابت در سالمندان

استفاده از آب بسیار در سالمندان دیابتی

پیشگیری از پیش دیابت در سالمندان با ورزش

پیشگیری از دیابت در سالمندان

سالمندان دیابتی باید از مصرف چه غذاهایی اجتناب کنند؟

افزودن فیبر به تغذیه سالمندان دیابتی چه اهمیتی خواهد داشت؟

بهترین منابع فیبر برای سالمندان دیابتی کدام است؟

مواد غذایی دارای فیبر نامحلول و درصد فیبر آن

مواد غذایی دارای فیبر محلول و درصد فیبر آن

استفاده از قرص‌های مکمل حاوی فیبر

چگونه از وجود فیبرها در برنامه غذایی سالمندان دیابتی استفاده کنیم؟

استفاده از غذاهای مفید در رژیم غذایی سالمندان

مصرف انواع مکمل‌ها برای سالمندان دیابتی

میان وعده سالمندان با دوستان و خانواده

سوالات متداول در رابطه با تغذیه مناسب سالمندان دیابتی چه مواردی می‌باشد؟

سخن آخر

 

بیماری دیابت در بدن سالمندان چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

قبل ‌از این ‌که در رابطه با تغذیه مناسب سالمندان دیابتی صحبت کنیم، باید بدانیم که بیماری دیابت چگونه در بدن سالمندان پدیدار خواهد شد. در واقع عدم فعالیت درست انسولین یا مقاومت بدن در صورت تولید انسولین باعث می‌شود تا قند خون افراد بر اثر استفاده از غذاهای متنوع افزایش پیدا کند و این مسئله باعث عوارض گوناگونی در بدن خواهد شد. وجود دیابت در همه سنی اتفاق خواهد افتاد و می‌تواند از کودک تا سالمندان را درگیر خود کند.

بیماری دیابت در بدن سالمندان چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

بیماری دیابت در بدن سالمندان چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

اما مسئله مهم این است که کهولت سن سالمندان باعث می‌شود که بیشتر در معرض خطر بیماری دیابت باشند و اگر تغذیه مناسب را جدی نگیرند، نمی‌توانند در مقابل این بیماری ایستادگی کنند. برای کنترل بیماری دیابت، تغذیه مناسب سالمندان به آن‌ها کمک بسیاری خواهد کرد.

البته قبل ‌از این‌ که از تغذیه خوبی بهره‌مند شوید، بهتر است با دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه مشورت داشته باشید تا بر اساس آمار و احتمالات موجود، میزان چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌هایی که برای بدن شما مفید می‌باشد را در جانب تغذیه‌ سالمندان دیابتی به شما پیشنهاد کند.

مهم‌ترین مسئله در راستای وجود دیابت در بدن سالمندان، اهمیت به تغذیه و خورد و خوراک می‌باشد. هر چه میزان سن اشخاص بیشتر می‌شود، توجه به تغذیه مناسب نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد.

بهترین تغذیه برای سالمندان دیابتی

در واقع نمی‌توان قطع به ‌یقین مشخص کرد که کدام یک از برنامه‌های غذایی می‌تواند برای سالمندان دیابتی مفید باشد. اما برخی از درصدها و آمارهای مختلف برای رعایت اصول حرفه‌ای در رژیم غذایی سالمندان دیابتی توسط دکتر کوهدانی ذکر می‌شود.

در تغذیه سالمندان دیابتی، میزان کالری‌های دریافتی روزانه آن‌ها باید شامل حدوداً ۴۵ تا ۶۵ درصد کربوهیدرات باشد. اما هر چه میزان کربوهیدرات‌ها با فیبر بالاتری برای سالمندان مورد استفاده قرار بگیرد، بهتر است. در کنار آن حدوداً ۲۵ ‌تا ۳۵ درصد از کالری روزانه باید از چربی‌های غیر اشباع تامین شود.

مهم‌ترین مسئله در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی استفاده از پروتئین می‌باشد و افراد دیابتی باید همزمان مراقب فرایند کلیه‌های خود باشند. به دلیل این ‌که دیابت، فرایند عملکرد کلیه‌ها را نیز به خطر انداخته ‌است، پس باید پروتئین موجود در تغذیه سالمندان دیابتی به روزانه ۱۰ درصد از کالری برسد.

بهترین تغذیه برای سالمندان دیابتی

بهترین تغذیه برای سالمندان دیابتی

نکاتی راجع ‌به تغذیه سالمندان دیابتی

برای این ‌که از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بهره‌مند شوید، کافیست یک رژیم بسیار ساده داشته باشید و آن را رعایت کنید. البته استفاده از محصولات گیاهی به شما کمک بسیاری می‌کند تا در دوره سالمندی، شاداب و سلامت باشید.

با توجه به این‌ که یک فرد سالمند به‌ غیر از بیماری دیابت، ممکن است که درگیر بیماری‌های دیگری همچون بیماری‌های قلبی، اشتهای کم، یبوست یا زوال عقل باشد، برنامه‌های مناسبی برای تغذیه سالمندان دیابتی در نظر گرفته می‌شود. به‌ عنوان نمونه بهتر است در فهرست تغذیه سالمندان دیابتی، محصولات لبنی پرچرب وجود نداشته باشد.

اما در برخی مواقع امکان دارد که این دسته از مواد غذایی به برخی سالمندان کمک کند تا سلامت و قدرت بدن خود را به دست بیاورند. به‌ همین دلیل وجود میزان شکر کم در مواد غذایی سالمندان به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بیماری دیابت خود را در حد کنترل‌ شده نگه دارند.

در این زمینه دکتر کوهدانی اطلاعات گسترده‌ای را برای شما فراهم می‌کند که می‌توانید بر اساس تخصص ایشان به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه از خورد و خوراک خوبی در دوره سالمندی برخوردار شوید.

نکاتی راجع ‌به تغذیه سالمندان دیابتی

نکاتی راجع ‌به تغذیه سالمندان دیابتی

به چه چیزی رژیم غذائی برای سالمندان گفته می‌شود؟

برای ‌این که تشخیص دهید تا تغذیه مناسب سالمندان دیابتی چگونه می‌باشد، باید بدانید که اهمیت تغذیه در زندگی هر فردی بسیار زیاد است و اگر قصد دارید تا بدن خود را در مقابل بیماری‌های مختلفی همچون بیماری‌های دیابتی و قلبی در امان نگه دارید، بهترین راهکار استفاده از مواد غذایی مفید و مغذی می‌باشد.

مهم‌ترین مسئله‌ای که روی تغذیه مناسب سالمندان دیابتی نقش دارد، این است که میزان زیادی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، فیبر و دیگر مواد مغذی در مواد غذایی روزانه آن‌ها وجود داشته باشد.

در کنار این مسئله مهم‌ترین چیز این است که سالمندان بتوانند از مواد غذایی که میزان زیادی قندهای فرآوری شده و همین‌طور نمک و چربی‌های اشباع‌ شده در آن‌ها وجود دارند، خودداری کنند.

به چه چیزی رژیم غذائی برای سالمندان گفته می‌شود؟

به چه چیزی رژیم غذائی برای سالمندان گفته می‌شود؟

اگر یک سالمند به بیماری خاص و مزمنی مبتلا می‌باشد، باید براساس تخصص بهترین پزشک تغذیه بتواند رژیم خاص مربوط به آن بیماری را رعایت کند تا سلامت باشد. برای ‌این که شناخت بیشتری در رابطه با رژیم غذایی سالمندان داشته باشید، دکتر کوهدانی در ادامه این مطلب به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه در تلاش است تا نکات مهمی را در اختیار شما بگذارد تا با درک بالایی تشخیص دهید که تغذیه مناسب سالمندان دیابتی چگونه برآورد می‌گردد.

رابطه بین افزایش سن و نیازهای بدن در چه مواردی می‌باشد؟

این مسئله کاملاً طبیعی است که با افزایش پیدا کردن سن، نیازهای بدن تغییر خواهد کرد. طبق نظریه دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه باید بدانید که نیازهای غذایی بدن در کنار عادات غذایی آن‌ها با پیرتر شدن رابطه مستقیمی دارد و دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد. حال برای این که شناخت بیشتری در رابطه با این تغییر و تحولات داشته باشید، در ادامه این مبحث، بررسی‌های لازم را برای شما خواهیم داشت تا به درک درستی در این‌باره برسید.

کم شدن کالری در تغذیه سالمندان

این مسئله کاملاً مشخص است که برای نگه‌ داشتن وزن در محدوده سالم، کالری کمتری باید برای افرادی که دچار افزایش سن می‌باشند، در نظر گرفته شود. زیرا افزایش یافتن میزان کالری براساس نیاز بدن آن‌ها باعث افزایش وزن می‌گردد.

قطعا افرادی که سن بیشتری دارند، با گذشت زمان بروز مشکلات عضلانی یا مفصلی را در بدن خود مشاهده می‌کنند و انرژی آن‌ها کمتر خواهد شد. در نهایت دامنه حرکتی افراد نیز با افزایش سن کمتر خواهد شد.

با گذر زمان، این افراد کالری کمتری را در طول روز خواهند سوزاند و امکان دارد که عضلات آن‌ها نیز ضعیف گردد. بنابراین در این شرایط، توصیه دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص در زمینه تغذیه مناسب سالمندان دیابتی این است که میزان کالری‌های دریافتی افراد به دلیل کاهش متابولیسم، کاهش پیدا کند. زیرا عدم توجه به این مسئله سلامتی سالمندان را به خطر می اندازد.

افزایش اشتها در سالمندان

در برخی مواقع امکان دارد اشتهای افراد با بالا رفتن سن نیز بیشتر گردد و در کنار این مسئله، با مواردی همچون کاهش حس چشایی و بویایی مواجه شوند. این مسئله نیز رابطه مستقیمی با کاهش اشتها خواهد داشت.

اغلب افراد، با افزایش سن، فعالیت‌های بدنی کمتری دارند و این مسئله باعث می‌شود کالری کمتری بسوزانند. دریافت تغذیه کمتر هیچ مشکلی برای ایشان به وجود نخواهد آورد. اما برای این ‌که همچنان ماهیچه‌ها تقویت شوند و استخوان‌های سالم در بدن افراد مسن وجود داشته باشد و در کنار آن تناسب اندام شکل بگیرد، باید به ‌اندازه‌ی کافی از کالری‌ها و مواد مغذی بهره‌مند شد.

افزایش اشتها در سالمندان

افزایش اشتها در سالمندان

اگر فرد به تغذیه مناسب در دوره سالمندی اهمیتی ندهد، مشکلات سلامتی بسیاری در این دوره را تجربه خواهد کرد. پس توصیه‌ی دکتر کوهدانی این است که حتما از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بهره‌مند شوید.

رابطه بین بیماری‌های مختلف با تغذیه در سالمندان چه مواردی می‌باشد؟

برای این ‌که به درک درستی در رابطه با تغذیه مناسب سالمندان دیابتی برسید، لازم است بگوییم که این کاملاً طبیعی است که افزایش سن تاثیر بسیار زیادی روی شکل‌گیری بیماری‌های مزمنی همچون دیابت، فشار خون، کلسترول بالا و پوکی استخوان داشته باشد.

البته پزشکان متخصص همچون دکتر کوهدانی، راهکارهای مناسبی را برای استفاده از تغذیه مفید سالمندان ارائه خواهند داد تا بتوانند از وجود این نوع بیماری‌ها جلوگیری کنند.

به ‌عنوان نمونه، مهم‌ترین چیزی که دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص ذکر می‌کند، این است که اگر درگیر مسائلی همچون فشار خون بالا، کلسترول بالا و یا دیابت شده‌اید، باید تغذیه مناسب شما سرشار از مواد مغذی با کالری کم باشد. در کنار آن استفاده از قندهای فرآوری شده و غذاهای چرب برای سالمندان اصولا گزینه مناسبی نمی‌باشد.

دکتر کوهدانی

دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه پیشنهاد می دهد، سدیم را نیز در مواد غذایی خود به حداقل برسانید. به ‌همین دلیل، استفاده از تغذیه مناسب باعث می‌شود بتوانید سلامت بدنی خود را در سنین بالا حفظ کنید.

به ‌غیر از وجود بیماری‌هایی همچون دیابت و فشار خون بالا، استفاده از تغذیه مناسب کمک می‌کند تا افراد مسن درگیر انواع سرطان نشوند. در واقع برای پیشگیری از انواع سرطان می‌توان از تغذیه مناسب برخوردار بود.

این مسئله کاملاً طبیعی است که برخی از افراد با افزایش سن، حساسیت خاصی به غذاهایی همچون فلفل، پیاز، لبنیات و غذاهای حاوی ادویه داشته باشند. در برخی مواقع بنابر دستور پزشک، استفاده از این مواد غذایی در برنامه‌های تغذیه افراد قطع شده و تشخیص این مسئله براساس تخصص‌های پزشک شما در زمینه تغذیه مناسب برای سالمندان می‌باشد.

دکتر کوهدانی

دکتر کوهدانی

درمان بیماری‌ها با دارو

برخی از سالمندان برای این‌ که بیماری‌های مزمن خود را درمان کنند، نیاز به استفاده از داروها دارند. حال مسئله مهم این است که امکان دارد استفاده برخی از داروها تاثیر بسیاری روی اشتهای آن‌ها در این سنین داشته باشد. به ‌غیر از آن عدم سازگاری برخی از داروها با برخی مواد غذایی باعث می‌شود که اشتهای افراد تحت تاثیر قرار بگیرد. پس نباید به‌ صورت همزمان از آن‌ها استفاده کرد.

به ‌عنوان نمونه اگر از داروی وارفارین استفاده می‌کنید، نباید در کنار آن از گریپ ‌فروت استفاده داشته باشید. به دلیل این ‌که اثربخشی این دارو بر اثر استفاده از گریپ فروت کاهش پیدا می‌کند و این مسئله برای درمان بیماران و سالمندان اهمیت بالایی دارد.

برای این ‌که در دوره سالمندی سالم باشید، استفاده از ویتامین K به شما توسط دکتر کوهدانی توصیه می‌شود. حال برای این‌ که بتوانید ویتامین کا را به بدن خود برسانید، باید از مواد غذایی همچون اسفناج، کلم و سبزیجات برگ‌دار در رژیم غذایی خود استفاده داشته باشید.

درمان بیماری‌ها با دارو

درمان بیماری‌ها با دارو

اگر در حال استفاده از داروی خاصی هستید، باید پزشک خود را از این‌ موضوع مطلع کنید تا بررسی‌ها و ارزیابی‌های لازم روی مواد غذایی ناسازگار با داروی مصرفی شما انجام بگیرد. اما شناخت تغذیه مناسب سالمندان دیابتی نیز مسئله بسیار مهمی است که باید به آن پرداخت. در ادامه این مبحث می‌توانیم اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار بدهیم.

نبایدهای برنامه‌های غذایی مفید برای سالمندان شامل چه مواردی خواهد شد؟

مسئله مهمی که برای تغذیه مناسب سالمندان دیابتی وجود دارد، این است که به دلیل افزایش سن، وجود مواد غذایی به آن‌ها کمک بسیار زیادی خواهد کرد و تغذیه‌ سالم کمک می‌کند تا زندگی بهتری را داشته باشند.

در این شرایط هیچ‌گونه پیشنهادات غیر علمی که توسط دوستان و آشنایان به شما گوشزد می‌شود را رعایت نکنید. برای این‌ که از بهترین رژیم غذایی در این دوره برخوردار باشید، نیاز به تخصص‌های پزشک و متخصص تغذیه دارید.

دکتر کوهدانی در این امر می‌تواند با علم خود شما را یاری کند. به ‌غیر از این، کاملاً صحیح است که استفاده از مواد غذایی مفید می‌تواند خاصیت بسیاری را برای بدن داشته باشد، اما مهم‌ترین مسائلی که در رژیم غذایی سالمندان باید در نظر گرفته شود، در ۲ مورد زیر خلاصه می‌گردد.

میزان مصرف مواد غذایی

سالمندان باید از این ‌موضوع آگاهی پیدا کنند که بدن آن‌ها نیاز به دریافت چه میزان مصرف از مواد غذایی دارد. به دلیل این ‌که افزایش پیدا کردن میزان مصرف یک ماده مفید امکان دارد که ضررهای بسیار زیادی را برای بدن آن‌ها به وجود آورد.

تداخل با بیماری سالمند

هنگامی ‌که سالمندان اطلاعات درستی در رابطه با بیماری خود داشته باشند، از این‌ موضوع اطمینان پیدا می‌کنند که برای استفاده از تغذیه مناسب باعث می شود که هیچ عوارضی گریبان‌گیر آن‌ها نشود. پس توصیه می‌کنیم تا قبل ‌از این‌ که از تغذیه مناسب بهره‌مند شوید، اطلاعات درستی در رابطه با بیماری‌های زمینه‌ای خود از پزشکان بگیرید تا با درک بیماری خود بتوانید تغذیه مناسبی داشته باشید.

تداخل با بیماری سالمند

تداخل با بیماری سالمند

مفیدترین تغذیه برای سالمندان دیابتی شامل چه مواردی خواهد شد؟

تفاوت‌های بسیار زیادی بین نیازهای غذایی در بدن افراد دیده خواهد شد. اما با تمامی این موارد، برخی از استراتژی‌ها در رژیم‌های غذایی و تغذیه سالمندان دیابتی کمک بسیاری خواهد کرد. اهمیت استفاده از تغذیه مناسب در آنجایی دیده می‌شود که افراد با استفاده از این مواد غذایی بتوانند سلامت خود را حفظ کنند.

به‌ همین دلیل باید تمرکز خاصی روی استفاده از مواد غذایی مناسب داشته باشند و لازم است که حتما رژیم غذایی مخصوصی برای سالمندان دیابتی در نظر گرفته شود. حال توصیه دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین پزشک متخصص تغذیه این است که استفاده از تغذیه مناسب برای سالمندان دیابتی را مفید بشمارید. زیرا در این سنین بدن سالمندان نیاز بیشتری به مواد مغذی و مواد معدنی دارد، اما میزان کالری‌های دریافتی در این سنین کمتر می‌شود.

استفاده از مواد غذایی که سرشار از مواد مغذی می‌باشد، کمک می‌کند تا انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها به بدن سالمند برسد.

نیاز بدن سالمندان با استفاده از مواد غذایی که در ادامه این مبحث خواهیم گفت، برطرف خواهد شد.

  • پروتئین
  • لبنیات کم‌چرب
  • غلات کامل
  • آجیل و دانه‌ها
  • لوبیا و عدس
  • سبزیجات و میوه‌ها

حال وجود غذاهایی که دارای کالری بسیار زیادی می‌باشند و ارزش غذایی بسیار پایینی دارند، اصولا برای بدن سالمندان مبتلا به دیابت مفید نمی‌باشد و باید از رژیم غذایی آن‌ها حذف شود. مهم‌ترین این غذاها مواردی همچون غذاهای سرخ ‌شده، نوشیدنی‌های شیرین شده، غذاهای چرب و دسرها می‌باشند. در واقع این دسته از مواد غذایی به ‌عنوان تغذیه نامناسب سالمندان دیابتی شناخته می‌شود.

نیاز بدن سالمندان با استفاده از مواد غذایی که در ادامه این مبحث خواهیم گفت، برطرف خواهد شد.

نیاز بدن سالمندان با استفاده از مواد غذایی که در ادامه این مبحث خواهیم گفت، برطرف خواهد شد.

شناخت رعایت تغذیه مناسب سالمندان دیابتی چه کمکی خواهد کرد؟

معمولاً مشخص است سالمندی که درگیر بیماری دیابت شده ‌است، باید به برخی از مسائل تغذیه‌ای اهمیت بسیاری بدهد و بایدها و نبایدهای آن را رعایت کند. این محدودیت‌ها کمک می‌کند تا سالمندانی که درگیر بیماری دیابت هستند، سلامت زندگی کنند.

زیرا این افراد بیشتر مستعد افزایش وزن، نوسانات خون و یبوست می‌باشند و رژیم غذایی مناسب برای آن ها کمک بسیاری می‌کند که این عوارض مختلف بیماری دیابت در بدن آن‌ها شکل نگیرد.

در کنار استفاده از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی، دکتر کوهدانی توصیه می‌کند تا بنا بر دستورات پزشک مخصوص خود، نیاز به استفاده از داروهای مناسب این بیماری دارید. البته برای شناخت بیشتر تغذیه مناسب سالمندان دیابتی، فاکتورهای مختلفی ذکر می‌شود که براساس وزن، نوسانات میزان قند و تحرک افراد برنامه‌ریزی خواهد شد.

البته نظریه دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه بر این است که سالمند مبتلا به بیماری دیابت، نیاز نیست تا از تمامی مواد غذایی مورد علاقه خود دست بکشد. یکی از مهم‌ترین مسائل در نظر گرفته ‌شده برای تغذیه مناسب سالمندان دیابتی این است که در طول روز، ۶ وعده غذایی داشته باشد.

در واقع ۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده باید در تغذیه سالمندان گنجانده شود. اما نیاز نیست که در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی، تمامی مواد قندی را به‌ صورت کامل حذف کنید، بلکه بهتر است تا از قندهای پیچیده استفاده داشته باشید.

افراد و سالمندان مبتلا به بیماری دیابت می‌توانند حدوداً ۵۰ تا ۵۵ درصد از کالری‌های دریافتی خود را به قندها اختصاص بدهند

افراد و سالمندان مبتلا به بیماری دیابت می‌توانند حدوداً ۵۰ تا ۵۵ درصد از کالری‌های دریافتی خود را به قندها اختصاص بدهند. البته هضم طولانی‌تری برای قندهای پیچیده یا اصطلاحاً قندهای کند همانند غلات وجود دارد و این موارد نمی‌توانند به ‌صورت ناگهانی باعث افزایش قند خون شوند.

اگر کنترل خوبی روی میزان قند دریافتی از طریق تغذیه مناسب روزانه خود داشته باشید و بتوانید حدوداً ۱۰ تا ۱۵ درصد از قندهای ساده‌ای همچون شکر، قند و شیرینی استفاده داشته باشید، روند دیابت شما کنترل می‌گردد و در کنار آن سالمندان در تغذیه خود در طول روز می‌توانند برای تامین قند مورد نیاز بدن خود از مواردی همچون نان‌های سبوس‌دار، برنج به میزان کم در هر وعده استفاده داشته باشند. هیچ‌گونه ایرادی برای استفاده از میوه‌ها با شیرینی کم، سبزیجات خام یا نپخته و لبنیات کم‌چرب برای سالمندان دیابتی وجود ندارد.

برای این ‌که شناخت بیشتری در رابطه با مواد غذایی خطرناک در تغذیه سالمندان دیابتی داشته باشید، باید به شاخص گلیسمی آن توجه کنید. هنگامی شاخص گلیسمی یک غذا کمتر می‌باشد که درصد بالایی از فیبر در آن وجود داشته باشد.

در نهایت می‌تواند تاثیر بسیار کمتری روی دیابت و افزایش قند خون داشته باشد. از سوی دیگر، غذاهای بدون فیبر و فرآوری شده، شاخص گلیسمی بالایی دارند که می‌تواند در تغذیه سالمندان دیابتی بسیار خطرناک شمرده شوند.

افراد و سالمندان مبتلا به بیماری دیابت می‌توانند حدوداً ۵۰ تا ۵۵ درصد از کالری‌های دریافتی خود را به قندها اختصاص بدهند

افراد و سالمندان مبتلا به بیماری دیابت می‌توانند حدوداً ۵۰ تا ۵۵ درصد از کالری‌های دریافتی خود را به قندها اختصاص بدهند

رابطه چربی‌های اشباع ‌شده و دیابت در سالمندان

موضوع دیگری که باید در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی رعایت شود، محدودیت استفاده از چربی‌های اشباع‌ شده می‌باشد. زیرا این نوع چربی‌ها می‌تواند خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی عروقی را در کنار دیابت بیشتر کند.

برای این‌ که سالمندان مبتلا به دیابت سلامتی خود را حفظ کنند، باید توجه بسیار خاصی به مواد غذایی که می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی عروقی و همین‌طور بالا رفتن سطح قند خون آن‌ها شود، داشته باشند. برخی از متخصصین اعتقاد دارند که سالمندان دیابتی باید از رژیم‌هایی که دارای پروتئین بسیار بالایی می‌باشد، استفاده کنند. اما این باور اشتباه است.

به دلیل این ‌که تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که مقاومت بدن نسبت به انسولین با استفاده از پروتئین بالا در رژیم‌های غذایی اتفاق خواهد افتاد. هنگامی می‌توان یک تغذیه را معقول دانست که در اندازه استاندارد بتوان از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها استفاده کرد.

رابطه چربی‌های اشباع ‌شده و دیابت در سالمندان

رابطه چربی‌های اشباع ‌شده و دیابت در سالمندان

پس توصیه دکتر کوهدانی این است که برای تغذیه مناسب سالمندان دیابتی، نیاز نیست که چیزی را از سبد غذایی خود حذف کنید یا آن را بیش ‌از اندازه استفاده داشته باشید. البته برای انتخاب چربی‌ها لازم است که از چربی‌های سالمی همچون تخم کتان، روغن ماهی، روغن زیتون و آواکادو استفاده داشته باشید.

در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی، بهتر است که وجود سبزیجات و میوه‌ها را جدی بگیرید و تا جای ممکن از میوه‌های تازه به‌ جای آب‌ میوه‌ها استفاده داشته باشید. در هر برنامه غذایی، آب به ‌عنوان بهترین نوشیدنی سالم به کار برده می‌شود. پس در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی، آب نیز جایگاه بسیار خاصی به نسبت دیگر نوشیدنی‌ها دارد.

اهمیت استفاده از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی در چه مواردی است؟

برای ‌این که تشخیص بدهید که از نظر دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص، تغذیه مناسب سالمندان دیابتی چیست، باید بگوییم که خطر ابتلا به دیابت در سالمندان براساس پارامترهای بسیاری شکل خواهد گرفت. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود افراد در سنین سالمندی دچار دیابت شوند، ژنتیک می‌باشد.

به خصوص اگر سابقه دیابت در خانواده شما دیده شود و در کنار آن زندگی شما به ‌گونه‌ای باشد که شرایط را برای پیشرفت این بیماری فراهم کند، رشد دیابت در بدن شما در دوران سالمندی بسیار دیده خواهد شد.

از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت، مواردی همچون چربی بیش ‌از اندازه و زندگی بدون فعالیت‌های جسمانی می‌باشد. افرادی که در سنین سالمندی دچار دیابت می‌شوند، قند حاصل از مواد غذائی می‌تواند به ‌سرعت وارد جریان خون آن ها شود و با توجه به این ‌که انسولین شرایط تولید کافی در بدن سالمندان را ندارد، نمی‌تواند این قند را به ‌راحتی به دیگر سلول‌های مختلف بدن برساند و این مسئله باعث شکل‌گیری دیابت در سالمندان خواهد شد.

رژیم قند خون در سالمندان

فقط استفاده از کربوهیدرات‌ها نمی‌تواند عامل مؤثری برای شکل‌گیری دیابت باشد. مسئله مهمی که می‌تواند اثربخشی بالایی روی قند خون در سالمندان داشته باشد، میزان و نوع کربوهیدرات در طول هر وعده غذایی سالمندان می‌باشد.

مهم‌ترین مسئله این است که بتوانید غذاهایی را در برنامه تغذیه سالمندان استفاده نکنید. به دلیل این ‌که سرعت هضم این دسته از مواد غذایی بالا می‌باشد و در تغذیه سالمندان سبب افزایش قند خون و در نهایت دیابت خواهد شد. این مسئله به ‌عنوان امر پیشگیری از دیابت در سالمندان با استفاده از تغذیه، مناسب شمرده می‌شود.

رژیم قند خون در سالمندان

رژیم قند خون در سالمندان

شرح نقش انسولین در دیابت

برای این ‌که بتوانید بهتر درک کنید که نقش انسولین در بدن سالمندان دیابتی به چه صورت می‌باشد، مثالی را برای شما آورده‌ایم. در واقع فعالیت انسولین در بدن همانند کلید می‌باشد و می‌تواند باعث باز شدن قفل سلول‌ها شود و در نهایت میزان گلوکز یا قند خونی که از طریق غذاهای مصرفی سالمندان وارد بدن می‌شود، می‌تواند به انواع سلول‌ها برسد.

حال در شرایطی که عملکرد اصلی این قفل و کلید به‌ درستی انجام نمی‌گیرد، در نهایت باعث می‌شود تا میزان زیادی گلوکز در خون فرد تجمع پیدا کند که عامل مؤثری برای افزایش میزان قند خون در سالمندان و بیماری دیابت می‌باشند.

بدن بیمارانی که درگیر مقاومت به انسولین یا کاهش تولید این هورمون می‌باشند، بعد از استفاده از هر وعده غذایی برای این ‌که میزان قند حاصل از مواد غذایی را به حداقل برساند، زمان بسیار زیادی را نیاز دارد. این مسئله باعث می‌شود تا تغذیه‌ مناسب سالمندان دیابتی را بسیار مهم بشمارید.

رابطه بین اضافه‌ وزن و دیابت در سالمندان

برای این ‌که بتوان از وجود بیماری دیابت در بدن سالمندان جلوگیری کرد، کنترل کردن مواد غذایی روزمره سالمندان بسیار مسئله مهم و حیاتی می‌باشد و تاثیر به سزایی خواهد داشت. اگر بدن یک سالمند در طول روز میزان کالری بیشتری نسبت به فعالیت‌های خود دریافت کند، وجود این کالری‌ها به‌ عنوان چربی در بدن فرد شکل می‌گیرد. در نهایت افزایش وزن افراد سالمند، رابطه مستقیمی با بیماری دیابت در بدن آن‌ها خواهد داشت.

وجود این نوع چربی‌ها به خصوص در اطراف شکم سالمندان پدید می‌آید که می‌تواند تاثیر زیادی بر مقاومت انسولین در بدن آن‌ها داشته باشد. در این شرایط اغلب سالمندان، هم به بیماری دیابت و هم به اضافه ‌وزن دچار خواهند شد که باید فورا از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بهره ببرند. در این شرایط، دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه می‌تواند راهنمای مناسبی برای استفاده از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی باشد.

رابطه بین اضافه‌ وزن و دیابت در سالمندان

رابطه بین اضافه‌ وزن و دیابت در سالمندان

برای پیشگیری از دیابت، چه تغذیه‌ای مناسب سالمندان می‌باشد؟

با توجه به این‌ که تخصص دکتر کوهدانی در زمینه تغذیه بسیار بالا می‌باشد، اطلاعاتی در رابطه با پیشگیری سالمندان به بیماری دیابت با استفاده از تغذیه مناسب برایشان فراهم کرده است. در واقع برای ‌این که تشخیص بدهید تا افرادی که قند خون بالا دارند و در دوره کهن‌سالی به سر می‌برند و لازم است از چه نوع تغذیه استفاده کنند، اطلاعات این مبحث به شما کمک می‌کند.

اگر بتوانید کنترل خوبی روی تمامی عوامل خطرزای مبتلا شدن به بیماری دیابت داشته باشید، این بیماری در بدن شما مدیریت می‌شود و می‌توانید سلامت زندگی کنید. تغییر دادن سبک زندگی با استفاده از تغذیه مناسب سبب می‌شود که متعادل‌سازی در میزان قند خون برقرار شود و همین‌طور برای داشتن محدوده وزنی سالم به سالمندان کمک بسیاری خواهد کرد.

پیشنهاد می کنیم از پست متخصص تغذیه سالمندان دیدن کنید.

کربوهیدرات‌های مصرفی سالمندان

برای این ‌که به این ‌موضوع پی ببرید که وجود مواد غذایی و انواع تغذیه‌ها چه تاثیری روی دیابت و قند خون سالمندان دارد، باید توجه بسیاری به شاخص گلیسمی داشته باشید. در واقع هنگامی ‌که یک ماده غذایی میزان زیادی شاخص گلیسمی دارد، سبب می‌شود که قند خون با سرعت بسیار، بالا برود و این عامل مؤثری برای دیابت می‌باشد. کاملاً مشخص است که استفاده از غذاهایی که شاخص گلیسمی بسیار پایین‌تری دارند، روی قند خون اثر کمتری خواهند گذاشت.

حال برای ‌این که تشخیص دهید که کدام یک از مواد غذایی شاخص گلیسمی کمتری دارند، می‌توانیم به غذاهای حاوی فیبر اشاره کنیم. همین‌طور شاخص گلیسمی که برای غذاهای بدون فیبر، تصفیه ‌شده و غذاهای فرآوری شده ذکر می‌گردد، بسیار بالا می‌باشد

و این عامل مؤثری برای بالا رفتن میزان قند خون و در نهایت دیابت می‌باشد.

به ‌غیر از این مسئله، مهم‌ترین چیزی که در تغذیه سالمندان باعث بالا رفتن میزان قند خون می‌شود، موارد زیر می‌باشند.
  • سیب‌زمینی
  • نان سفید
  • برنج سفید
  • نوشابه‌های غیرالکلی
  • آب‌میوه‌های صنعتی

تمامی این مواد غذایی دارای شاخص گلیسمی بالایی می‌باشند و با سرعت بالایی در معده هضم می‌شود. این مسئله باعث می‌شود تا میزان قند خون سالمندان بر اساس تغذیه نادرست بالا برود.

به ‌همین دلیل است که اهمیت تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بسیار بالاست. مهم‌ترین مسئله‌ای که توسط دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه گوشزد می‌شود، این است که سالمندان بتوانند از مواد غذایی با کیفیت استفاده داشته باشند تا میزان قند خون در بدن آن‌ها کنترل گردد.

به ‌غیر از این مسئله، مهم‌ترین چیزی که در تغذیه سالمندان باعث بالا رفتن میزان قند خون می‌شود، موارد زیر می‌باشند.

به ‌غیر از این مسئله، مهم‌ترین چیزی که در تغذیه سالمندان باعث بالا رفتن میزان قند خون می‌شود، موارد زیر می‌باشند.

اهمیت شاخص گلیسمی برای سالمندان

اگر یک سالمند درگیر مشکل دیابت خون شده‌ است، باید این مسئله برای او مهم شمرده شود که از مواد غذایی استفاده داشته باشد که شاخص گلیسمی کمتری دارند. زیرا این دسته از مواد غذایی می‌تواند اهمیت بسیار زیادی برای قند خون داشته باشد و به ‌عنوان تغذیه مناسب سالمندان دیابتی شناخته می‌شوند.

مهم‌ترین مواد غذایی که شاخص گلیسمی را افزایش می دهند، مواردی همچون سبزیجات غیر نشاسته‌ای، نان گندم کامل، جو دوسر، هویج و سبزیجاتی که در مزارع کشت می‌شوند، ذرت و ماکارونی که با گندم کامل است،

سیب‌زمینی‌های شیرین، و دیگر مواد می­باشد که استفاده از چربی‌های اشباع ‌شده برای سالمندان باید بسیار کمتر از حد معمول اتفاق بیفتد. اهمیت این ‌موضوع هنگامی دیده می‌شود که استفاده از این مواد غذایی می‌تواند باعث افزایش کلسترول خون و بیماری‌های قلبی شود و در نهایت باعث بیشتر شدن بیماری دیابت در سالمندان خواهد شد.

اگر سالمندی علاقه بسیاری به استفاده از برنج در تغذیه خود دارد، باید بتواند آن را با دیگر غذاهای موجود ترکیب کند که یک راهکار عالی برای کاهش دادن میزان شاخص گلیسمی باشد. در واقع اگر برنج با سبزیجات و مرغ طبخ شود و مورد استفاده قرار بگیرد، میزان فیبری که در این غذاها موجود می‌باشد، می‌تواند به ‌مرور زمان قند خون را به ‌تدریج بالاتر ببرد.

اهمیت شاخص گلیسمی برای سالمندان

اهمیت شاخص گلیسمی برای سالمندان

وعده‌های تغذیه مناسب سالمندان، شامل چه نکات مهمی می باشد؟

این ‌که یک سالمند برای کنترل کردن و کاهش پیدا کردن شاخص گلیسمی تمرکز بسیار زیادی روی وعده‌های تغذیه خود داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و به ‌عنوان یک راهکار مؤثر برای کنترل میزان تغذیه مناسب می‌باشد و سالمند می‌تواند با استفاده از تغذیه مناسب دیابتی این بیماری را در بدن خود کنترل کند.

مهم‌ترین نکته در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی این است که به برچسب ‌هایی که روی مواد غذایی زده می‌شود، دقت بسیار زیادی داشته باشد. تمامی مواردی که روی برچسب مواد غذایی ذکر می‌شود، می‌تواند جزئیات اصلی همچون میزان کالری، کربوهیدرات‌ها، چربی و دیگر موارد آن را در رابطه با استفاده سالمندان نشان بدهد. پس مهم‌ترین موضوعی که باید به وعده‌های تغذیه مناسب سالمندان دیابتی توجه کنید، موارد زیر می‌باشد.

زیاده‌روی تغذیه برای سالمندان

این ‌که اطلاعات کافی در رابطه با تاثیر مواد غذایی روی سلامت سالمندان داشته باشید، به شما کمک می‌کند تا در دوره سالمندی از مصرف بیش ‌از اندازه انواع غذاها جلوگیری کنید. البته دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص هیچ‌گاه به این ‌موضوع اعتقاد ندارد که در تغذیه و رژیم سالمندان، کربوهیدرات‌ها به ‌صورت کامل حذف شوند.

طبق بررسی‌ها و ارزیابی‌هایی که دکتر کوهدانی به‌ عنوان متخصص در زمینه این مسئله انجام داده ‌است، مرگ‌ و میرهایی که بر اثر رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات‌های کم اتفاق می‌افتد، همانند خطر مرگ ‌و میر با رژیم غذایی کربوهیدرات بالا می‌باشد. یعنی بدن افراد نیاز دارد تا به اندازه‌ی کافی کربوهیدرات دریافت کند و کاهش یا افزایش آن تاثیر بسیار زیادی روی سلامتی خواهد گذاشت.

بهترین موضوعی که در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی در رابطه با استفاده از کربوهیدرات‌ها ذکر می‌گردد، این است که بتوان در وعده‌ها و میان وعده‌ها حدوداً ۵۰ تا ۵۵ درصد را به کربوهیدرات‌ها اختصاص داد.

رابطه مواد غذایی فیبردار و دیابت در سالمندان

یک مسئله مهم دیگر که در تغذیه سالمندان دیابتی اهمیت بسیاری دارد و دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه به این مورد تاکید می‌کند، استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا می‌باشد.

مواد غذایی که فیبر بسیار بالایی دارند، می‌تواند چندین مزیت مهم برای سالمندان داشته باشد و میزان قند خون آن‌ها را در حد کنترل‌ شده نگه دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا در تغذیه مناسب سالمندان ذکر کرد، موارد زیر می‌باشد.

  • احساس سیری زودرس
  • بیشتر شدن میزان انرژی بعد از استفاده از فیبرها
  • جلوگیری از پرخوری به دلیل احساس سیری
  • جلوگیری از خوردن غذاهای بدون فیبر
  • عملکرد بهتر روده و دفع بهتر مواد به دلیل حجیم بودن فیبرها

رابطه بین نوشیدنی‌های شیرین در تغذیه سالمندان

یک مسئله مهم دیگر که در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی ذکر خواهد شد، استفاده از نوشیدنی‌های شیرین می‌باشد. زیرا دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه، استفاده از این نوشیدنی‌ها را برای افراد دیابتی سالمند ممنوع می‌کند.

وجود این نوشیدنی‌ها میزان زیادی قند و کربوهیدرات به ‌همراه دارد که می‌تواند باعث افزایش میزان قند خون سالمندان شود. بهترین گزینه به‌ عنوان نوشیدنی در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی، آب می‌باشد. زیرا می‌تواند برای برطرف نمودن تشنگی آن‌ها مؤثر باشد و هیچ‌گونه قند و کربوهیدرات اضافی را به بدن آن‌ها نرساند.

عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی در سالمندان

یک مسئله مهم دیگر که در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی باید به آن توجه کنید، عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی می‌باشد. زیرا وجود الکل در این سنین باعث کم ‌آبی بدن سالمندان خواهد شد و می‌تواند باعث افزایش پیدا کردن میزان کوکتل های قند خون شود.

یکی از راه‌های کنترل دیابت در سنین سالمندی عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی می‌باشد. پس باید این مسئله را بسیار مهم بشمارید و با رعایت آن در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی موفق باشید.

عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی در سالمندان

عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی در سالمندان

استفاده از گوشت‌های کم‌چرب برای سالمندان دیابتی

همه ما می‌دانیم که گوشت‌ها فاقد کربوهیدرات می‌باشند، اما میزان کلسترول آن‌ها در بدن بسیار بالا است. مسئله مهمی که دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه ذکر می‌کند، این است که درست است که استفاده از گوشت می‌تواند ویتامین‌های بسیاری برای بدن داشته باشد، اما نباید در مصرف این ماده غذایی افراط کنید.

مواد پروتئینی برای عدم ابتلا به دیابت در سالمندان

مسئله مهم دیگری که پزشکان تغذیه به آن تاکید دارند، استفاده از مواد پروتئینی برای عدم ابتلا به بیماری دیابت در سالمندان می‌باشد. مواد مغذی بسیار زیادی در تغذیه‌های سالمندان وجود دارد که می‌تواند پروتئین‌های لازم برای بدن آن‌ها را تامین کنند. مهم‌ترین مواد غذایی که می‌توانند منابع خوبی برای پروتئین باشند، شامل موارد زیر خواهند شد.

  • سفیده تخم‌ مرغ
  • بوقلمون بدون پوست
  • مرغ بدون پوست
  • ماست یونانی کم‌ چرب
  • محصولات سویا همانند تفو و تپه
  • خرچنگ دریایی، میگو و حلزون
  • گوشت کم‌ چرب گاو همانند استیک
  • گوشت چرخ‌ کرده، فیله‌ی گوشت و کباب بدون چربی
  • انواع ماهی‌ها همانند ماهی تن یا ماهی قزل‌آلا

تمام مواد غذایی که در مطالب بالا ذکر کردیم، می‌توانند منبع مؤثری از پروتئین برای پیشگیری از دیابت در سالمندان باشد و به‌ عنوان ماده غذایی مفید می‌تواند در تغذیه سالمندان دیابتی نقش بسیار بالایی را ایفا کنند.

استفاده از آب بسیار در سالمندان دیابتی

تغذیه مناسب سالمندان دیابتی شامل میزان زیادی آب می‌شود. در واقع رساندن آب کافی به بدن سالمندان دیابتی، مسئله بسیار مهمی است و باید حتما به میزان کافی آب بنوشند. اهمیت استفاده از آب در سالمندانی که مبتلا به ‌پیش دیابت هستند، بسیار بیشتر می‌باشد.

البته نمی‌توان گفت که بدن هر سالمند در طول روز به چه میزان آب احتیاج دارد. زیرا مواردی همچون سطح فعالیت‌ها، آب‌ و هوای محل زندگی سالمند و سایز بدن او روی میزان تشنگی‌های او تاثیرگذار می‌باشد.

اما در شرایطی که اطرافیان سالمند احساس می‌کنند که بدن او دی هیدراته شده ‌است، برای این ‌که استفاده از آب می‌تواند میزان زیادی ادرار از بدن را دفع کند، باید به او آب بدهند. زیرا در صورتی بدن سالمند سالم می‌باشد که رنگ ادرار او زرد کم‌رنگ باشد.

استفاده از آب بسیار در سالمندان دیابتی

استفاده از آب بسیار در سالمندان دیابتی

پیشگیری از پیش دیابت در سالمندان با ورزش

نظریه دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه این است که برای پیشگیری از پیش دیابت در سالمندان می‌توان ورزش را در اولویت اصلی قرار داد. زیرا ارتباط بسیار مستقیمی بین مقاومت انسولین و کم‌ تحرکی و نداشتن فعالیت‌های فیزیکی در بدن سالمندان احساس خواهد شد. عملکردهای ورزشی سبب می‌شوند که عضلات برای تولید کردن انرژی، میزان زیادی از گلوکز بدن را مصرف کنند و سبب می‌شود که فعالیت‌های سلول‌ها با دریافت انسولین بهتر پیش برود.

در شرایطی که در طول هفته یک سالمند حدوداً ۵ مرتبه به مدت ۳۰ دقیقه ورزش داشته باشد، این‌ موضوع عامل مؤثری برای پیشگیری از دیابت می‌باشد. البته نیاز نیست که سالمندان، ورزش‌های حرفه‌ای را پیش بگیرند.

مواردی همچون دوچرخه ‌سواری، پیاده ‌روی، رقص و شرکت در کلاس‌های ورزشی می‌تواند اوقات فراغت خوبی برای سالمندان باشد و به‌ عنوان تمرینات فیزیکی مناسب در کنار استفاده از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی مسئله بسیار مهمی است که می‌تواند سلامتی آن‌ها را حفظ کند.

پیشگیری از دیابت در سالمندان

مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث می‌شود بتوانید از وجود دیابت در بدن سالمندان پیشگیری کنید، تغذیه مناسب می‌باشد و در شرایطی که یک سالمند دچار پیش دیابت شده باشد، نمی‌توان قطع به‌ یقین گفت که در آینده دچار دیابت نوع ۲ خواهد شد.

زیرا راه‌حل‌های بسیاری توسط دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه برای سالمندان اعلام خواهد شد که می‌تواند اقدامات خوبی برای عدم پیشروی دیابت باشد. یکی از مهم‌ترین این مسائل، تغذیه‌ مناسب سالمندان دیابتی می‌باشد. اما به ‌غیر از آن مواردی که در ادامه خواهیم گفت نیز بسیار مهم شمرده می‌شوند.

  • اقدامات دارویی زودهنگام
  • اندازه‌گیری سطح قند خون
  • برنامه‌ریزی یک تغذیه مناسب برای دیابتی‌ها
  • تحرک و فعالیت‌های جسمانی کافی
پیشگیری از دیابت در سالمندان

پیشگیری از دیابت در سالمندان

سالمندان دیابتی باید از مصرف چه غذاهایی اجتناب کنند؟

به‌ غیر از تمامی موارد ذکر شده، نظریه دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص در زمینه تغذیه این است که اگر یک فرد سالمند به‌ صورت مداوم از غذاهای ناسالم استفاده داشته باشد، به ‌غیر از این ‌که بیماری دیابت در بدن و عوارض دیابت در بدن او شکل می‌گیرد، آسیب‌های جبران ‌ناپذیر دیگری به دستگاه گوارش او وارد می‌شود. این دست از آسیب‌ها در برخی مواقع امکان دارد که با عمل‌های جراحی برطرف شده و برخی دیگر نیز بدون درمان می‌باشند.

به‌ عنوان نمونه تغذیه‌ نامناسب برای سالمندان دیابتی امکان دارد که آن‌ها را به خطر سرطان نزدیک‌تر کند. همان‌طور که دانستید که کدام یک از برنامه‌های غذایی می‌تواند برای سالمندان دیابتی مفید باشد، باید شناخت خوبی نیز از غذاهای ناسالم برای سالمندان دیابتی داشته باشید.

سالمندان دیابتی باید از مصرف چه غذاهایی اجتناب کنند؟

سالمندان دیابتی باید از مصرف چه غذاهایی اجتناب کنند؟

در ادامه این مبحث در رابطه با مواد غذایی که می‌تواند ریسک بسیار زیادی را در بدن سالمندان به وجود بیاورد، برای شما خواهیم گفت تا بتوانید در دوره سالمندی از این نوع غذاها دوری کنید. افراد سالمند یا اشخاصی که در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند، باید اطلاعات خوبی از این نوع تغذیه‌ مناسب سالمندان دیابتی داشته باشند تا بتوانند زندگی باکیفیت‌ تری را سپری کنند.

افزودن فیبر به تغذیه سالمندان دیابتی، چه اهمیتی خواهد داشت؟

همان‌طور که در تمامی مطالب این مقاله گفتیم، وجود فیبرها در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بسیار مؤثر و مفید خواهد بود و مزایای بسیاری برای کنترل بیماری دیابت در افراد مسن خواهد داشت.

اما برای این ‌که بتوانید میزان فیبرهای مصرفی خود را به ‌صورت روزانه افزایش دهید، بهتر است که این کار به‌ تدریج اتفاق بیفتد. به دلیل این ‌که اگر یک‌ بار میزان زیادی از فیبرها به بدن سالمندان برسد، در یک دوره کوتاه می‌تواند عوارض جانبی همچون گاز، نفخ و درد در ناحیه شکم را به وجود بیاورد. پس لازم است که حتما به این مسئله دقت کنید که آرام‌آرام، وجود فیبرها را در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بگنجانید.

حتما در هنگام تغذیه سالمندان دیابتی و استفاده از فیبرها به این‌ موضوع توجه کنید که بین آبی که استفاده می‌کنید، با افزایش فیبرها ارتباط مستقیم وجود دارد و هر چه میزان فیبرهای مصرفی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، آبی که در طول روز باید نوشیده شود نیز بیشتر می‌شود. به دلیل این‌ که وجود آب کمک خواهد کرد تا فیبرهای موجود راه حرکت خوبی را در دستگاه گوارش داشته باشند و هیچ کدام از عوارضی همچون گاز، نفخ و یا شکم درد در ناحیه شکم اتفاق نیفتد.

سالمندان دیابتی قادر هستند که تمام وعده‌های غذایی خود را از منابع فیبردار استفاده کنند

سالمندان دیابتی قادر هستند که تمام وعده‌های غذایی خود را از منابع فیبردار استفاده کنند و یا می‌توانند به‌ جای استفاده از یک منبع فیبر‌دار با حجم بسیار بالا از منابع فیبری که حجم کمتری دارند، به‌ صورت پراکنده در طول روز استفاده داشته باشند. قطعاً تغییرات بسیار زیادی با کهولت سن در بدن اتفاق خواهد افتاد.

به ‌عنوان نمونه عملکردهای سیستم گوارشی همانند گذشته با سرعت اتفاق نمی‌افتد و امکان دارد که برخی از سالمندان با افزایش سن نتوانند به ‌خوبی برخی از مواد غذائی را در بدن جذب کنند.

در نهایت دیده می‌شود که اغلب سالمندان دچار یبوست و کمبود مواد مغذی خواهند شد. وجود فیبرها در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی کمک می‌کند تا از کلسترول و سموم بسیاری از بدن خلاص شوند.

توصیه‌های بسیاری توسط وزارت کشاورزی آمریکا برای بانوان بالای ۵۰ سال در نظر گرفته ‌شده و گفته می‌شود که روزانه نیاز به ۲۱ گرم فیبر دارند. این شرایط برای مردان شامل روزانه ۳۰ گرم فیبر خواهد شد.

مصرف کم و بیش ‌از اندازه از فیبرها در تغذیه سالمندان به‌ مرور زمان، امکان دارد تا باعث مشکلات بسیاری شود. اما اگر از فیبرها در حد تعادل استفاده داشته باشید، تاثیر بسیار خوبی روی سالمندان دیابتی خواهد داشت.

سالمندان دیابتی قادر هستند که تمام وعده‌های غذایی خود را از منابع فیبردار استفاده کنند

سالمندان دیابتی قادر هستند که تمام وعده‌های غذایی خود را از منابع فیبردار استفاده کنند

بهترین منابع فیبر برای سالمندان دیابتی کدام است؟

با توجه به این ‌که در این مطلب بر اساس تخصص دکتر کوهدانی به اهمیت وجود منابع فیبری برای سالمندان دیابتی پی بردیم، اما باید بدانید فیبرهایی که برای سالمندان انتخاب می‌شوند، باید ترکیبی از فیبرهای نامحلول و محلول باشند.

برای این‌ که شناخت کلی‌تری در رابطه با انواع مواد غذایی که شامل فیبرهای محلول و نامحلول می‌شوند، داشته باشید، اطلاعات گسترده‌ای از این نوع مواد غذایی برای شما خواهیم داشت تا بتوانید آن‌ها را در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بگنجانید.

مواد غذایی دارای فیبر نامحلول و درصد فیبر آن ها

  • ذرت (۲.۴ گرم)
  • دانه کتان (۲ گرم)
  • کلم (۲.۶ گرم)
  • اسفناج، پخته‌ شده (۲.۴ گرم)
  • کدو حلوایی (۳ تا ۴ گرم)
  • سیب‌ زمینی شیرین (سیب‌زمینی ۳ تا ۴ گرم)
  • سبوس گندم (۵/۱۲ گرم)
  • لوبیا (۷ تا ۸ گرم)
  • جوانه بروکسل (۳.۳ گرم)
  • هویج (۳ تا ۴ گرم)
  • گل‌کلم (۴/۴ گرم)
مواد غذایی دارای فیبر نامحلول و درصد فیبر آن ها

مواد غذایی دارای فیبر نامحلول و درصد فیبر آن ها

مواد غذایی دارای فیبر محلول و درصد فیبر آن ها

  • نخود فرنگی (۴/۴ گرم)
  • پسته (۶.۵ گرم)
  • تمشک (۸ گرم)
  • توت‌ فرنگی (۳-۴ گرم)
  • تخمه آفتابگردان (۶ گرم)
  • سیب (۳ تا ۴ گرم)
  • موز (۳ گرم)
  • جو (۳۲ گرم)
  • مرکبات (۳ تا ۴ گرم)
  • عدس (۸ گرم)
  • سبوس جو دوسر (۱۴ گرم)

برای این ‌که بتوان از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بهره کافی برد، لازم است که ترکیبی از هر ۲ فیبر که شامل فیبرهای محلول و نامحلول می‌شود، در برنامه‌های غذایی سالمندان گنجانده شود.

البته مهم‌ترین مسئله این است که باید تجویز استفاده از این فیبرها بر اساس تجویز دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه اتفاق بیفتد. زیرا در صورتی‌ که میزان فیبرهای دریافتی روزانه از اعداد استاندارد بیشتر شود، امکان دارد که باعث به وجود آمدن مشکلات شود. پس برای کنترل این قضیه، نیاز به تخصص‌های پزشک حاذق دارید تا بتوانید فیبرهای مفید را در برنامه غذایی سالمندان زن و مردی که دچار بیماری دیابت می شوند، بگنجانید.

استفاده از قرص‌های مکمل حاوی فیبر

مسئله‌ی دیگری که در رابطه با اهمیت استفاده از فیبرها وجود دارد، این است که برخی از سالمندان دیابتی تصور می‌کنند که اگر از مکمل‌های فیبر به ‌جای استفاده از مواد غذایی تازه بهره ببرند، می‌توانند نتیجه بهتری را مشاهده کنند.

پیشنهاد دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه این است که از مکمل‌های فیبر استفاده نکنید و آن را هرگز جایگزین غذاهای دارای فیبر بالا نکنید. به دلیل این‌ که مواد غذایی که میزان فیبر در آن‌ها بسیار بالا می‌باشد، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری دارند که می‌تواند به ‌غیر از وجود فیبر، نیازهای دیگر بدن سالمندان دیابتی را نیز رفع کند.

اما قرص‌های مکمل فقط شامل فیبر می‌باشند و در مواقعی استفاده خواهند داشت که سالمندان دیابتی دچار یبوست شده باشند. وجود این مکمل‌ها برای درمان سریع یبوست، کارساز و مفید می‌باشد. در غیر این صورت نمی‌تواند جایگزین خوبی برای استفاده از مواد غذایی تازه پرفیبر باشد.

استفاده از قرص‌های مکمل حاوی فیبر

استفاده از قرص‌های مکمل حاوی فیبر

چگونه از وجود فیبرها در برنامه غذایی سالمندان دیابتی استفاده کنیم؟

برای این ‌که از وجود فیبرها در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی استفاده کنید و از آن بهره ببرید، هیچ دشواری پیش روی شما نمی‌باشد. زیرا برخی از فعالیت‌های کوچک روزمره می‌تواند به شما کمک کند که از مواد غذایی حاوی فیبر در برنامه غذایی سالمندان استفاده کنید. این دسته از مسائل به شرح زیر می‌باشند.

  • بهتر است برای وعده‌های صبحانه و همین‌طور میان وعده‌ها، انتخاب خوبی از نان‌های سبوس‌دار داشته باشید.
  • وجود میوه‌های تازه را جایگزین استفاده از آب‌میوه‌ها برای سالمندان دیابتی کنید.
  • بهترین میان وعده‌های سالمندان دیابتی استفاده از میوه‌های خشک ‌شده کوچک می‌باشد.
  • میوه‌های خرد شده ای که در ماست‌های پروبیوتیک وجود دارد، دسر مفیدی برای سالمندان است.
  • به غلات، سالاد، به سوپ و ماست، تخم کتان اضافه کنید.
  • برای پختن کیک در برنامه غذایی سالمندان دیابتی، از آرد گندم استفاده داشته باشید.
  • در برنامه غذایی سالمندان، استفاده از برنج قهوه‌ای به ‌جای برنج سفید بسیار مؤثر است.
  • منبع فوق ‌العاده‌ای از فیبر در سالاد هویج و لوبیا می‌باشد که در تغذیه سالمندان دیابتی باید فراهم گردد.
  • هنگامی ‌که در تغذیه سالمندان دیابتی قصد استفاده از میوه‌ها را دارید، باید بدانید که هر چه رنگ میوه تیره‌تر باشد، نشاندهنده میزان بیشتری از فیبرها در درون آن می‌باشد.
  • مهم‌ترین سبزیجاتی که حاوی میزان زیادی فیبر هستند و می‌توان آن را در برنامه‌های غذایی سالمندان دیابتی گنجاند، مواردی همچون هویج، کرم بروکلی، اسفناج، کنگر فرنگی، سیب‌زمینی و چغندر می‌باشد.
  • طعم منحصر به ‌فرد نان سبوس‌دار چاودار برای سالمندان دیابتی بسیار مفید می‌باشد.
  • میان وعده‌های جیبی سالمندان را از بین آجیل‌ها و خشکبار انتخاب ‌کنید.
  • سالمندان باید همیشه میزانی آجیل که شامل بادام، تخم آفتابگردان و پسته می‌شوند را در جیب خوب داشته باشند و در طول روز از آن استفاده کنند.
  • البته نکته منحصر به ‌فرد در رابطه با مصرف آجیل این است که در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید.

استفاده از غذاهای مفید در رژیم غذایی سالمندان

برای این ‌که بتوانید نتیجه بهتری از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بگیرید، باید از غذاهای سالم در این رژیم غذایی استفاده داشته باشید. برخی مواقع غذاهایی که به‌ آسانی تهیه می‌شوند و در دسترس هستند، به نسبت دیگر مواد غذایی سالم‌تر می‌باشند. قبل ‌از این ‌که هر گونه مواد غذایی را در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بگنجانید، باید برچسب‌های آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

استفاده از غذاهای مفید در رژیم غذایی سالمندان

استفاده از غذاهای مفید در رژیم غذایی سالمندان

در انتخاب مواد غذایی در تلاش باشید تا آن دسته از مواد غذایی که شامل چربی اشباع و نمک کمتر و همین‌طور قند کمتر می‌باشد را انتخاب کنید و به‌ جای آن مواد غذایی که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر بیشتری می‌باشد، برای تغذیه سالمندان دیابتی امری بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

برخی از این دسته مواد غذایی که بسیار مفید می‌باشند و در تغذیه مناسب سالمندان دیابتی توسط دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه توصیه می‌شوند، شامل موارد زیر می باشند:

  • جو دوسر
  • سبزیجات
  • سوپ و خورش کم ‌نمک
  • گوشت بوقلمون کباب ‌شده
  • میوه‌های خشک ‌شده با قند کم

مصرف انواع مکمل‌ها برای سالمندان دیابتی

این مشکل در بدن بسیاری از افراد سالمند و مسن مشاهده می‌شود که در هنگام مصرف، برخی از مواد معدنی بدن آن‌ها دچار مشکلاتی شده‌ اند. دلیل اصلی این مشکل براساس ناسازگاری برخی از داروها با برخی مواد غذایی می‌باشد.

در واقع برخی از داروها اجازه نمی‌دهند که بدن بیمار و سالمند بتواند مواد معدنی موجود را دریافت کند. در این شرایط بهتر است با دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص در زمینه تغذیه مشورت داشته باشید تا بتواند استفاده از برخی مکمل‌ها را برای شما توصیه کند.

مصرف انواع مکمل‌ها برای سالمندان دیابتی

مصرف انواع مکمل‌ها برای سالمندان دیابتی

دیده‌ شده که اغلب سالمندان با جذب برخی از ویتامین‌ها همچون ویتامین دی و منیزیم، ویتامین‌هایی نظیر ب ۱۲ دچار مشکلاتی شده‌اند. در نهایت در این مواقع نیاز به استفاده از برخی مکمل‌ها دارند تا بتوانند ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را در رابطه با بیماری دیابت تأمین کنند.

امکان دارد که وجود برخی از مکمل‌های ذکر شده تداخلات دارویی داشته باشد. پس قبل ‌از این‌ که مصرف آن‌ها را آغاز کنید، حتما نظر پزشک خود را در رابطه با عوارض جانبی آن بپرسید و هیچ‌گاه به ‌صورت خودسرانه از انواع مکمل‌ها استفاده نداشته باشید.

میان وعده سالمندان با دوستان و خانواده

اگر سالمندان درگیر بیماری دیابت بتوانند وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی خود را با اعضای صمیمی خانواده و دوستان میل کنند، بسیار بهتر می‌باشد. در واقع می‌توانید با معرفی رژیم غذایی خود، آن‌ها را به سمت یک تغذیه مناسب هدایت کنید.

این شرایط کمک می‌کند تا شما نیز شرایط بهتری را برای مصرف هر گونه مواد غذایی داشته باشید. زیرا اگر به ‌تنهایی تغذیه لازم برای دیابت را انجام بدهید، امکان دارد که برخی از پرهیزهای غذایی را جدی نگیرید و از آن‌ها استفاده کنید که این مسئله می‌تواند خطرات مواجه شدن با افزایش قند خون را بیشتر کند.

در نهایت می‌توانید پیشنهاد کنید که اعضای خانواده یا دوستان شما نیز از تغذیه مناسب پیروی کنند. مهم‌ترین مسئله این است که پرهیز از غذاهای چرب و استفاده از غذاهای سالم برای همه افراد به خصوص سالمندانی که دچار بیماری دیابت می‌شوند، بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. سالمندان باید با انتخاب غذاهای کم‌ کالری و سرشار از مواد مغذی کمک کنند تا بیماری‌های مزمن آن‌ها همچون دیابت بهبود پیدا کنند و در حفظ سلامت خود کوشا باشند.

به ‌غیر از این مسئله، اگر از تغذیه مناسب برخوردار ‌باشید می‌تواند کمک بسیار زیادی به افزایش انرژی شما در دوره سالمندی کند. به ‌همین دلیل در تلاش باشید تا تمامی مواردی که توسط دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه در این مطلب ارائه شد را جدی بگیرید تا با استفاده از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی، از زندگی خود لذت کافی را ببرید.

میان وعده سالمندان با دوستان و خانواده

میان وعده سالمندان با دوستان و خانواده

سوالات متداول در رابطه با تغذیه مناسب سالمندان دیابتی چه مواردی می‌باشد؟

تا این قسمت از مطلب، در تلاش بودیم که اطلاعات گسترده‌ای در رابطه با اهمیت تغذیه مناسب سالمندان دیابتی برای شما داشته‌ باشیم. اما امکان دارد تا برخی از سوالات هنوز بی‌پاسخ مانده باشد. در انتهای این مطلب به برخی از آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

عدم تغذیه مناسب سالمندان دیابتی باعث بروز چه مشکلاتی خواهد شد؟

این مسئله کاملاً طبیعی است که اگر سالمندان دیابتی تغذیه نامناسبی داشته باشند، مشکلات دیگری به ‌غیر از افزایش قند خون گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد. آمار حاصل ‌شده می‌تواند ثابت کند که اغلب سالمندان توجهی به تغذیه خود ندارند. این مسئله به‌ مرور می‌تواند میزان قند خون آن‌ها را افزایش دهد و عوارض چشمگیر بیماری‌های دیابتی در بدن آن‌ها اتفاق خواهد افتاد.

به ‌غیر از آن که مشکلات اضافه ‌وزن یا کمبود وزن در بدن آن‌ها خطرناک است، با افزایش میزان قند خون در صورت عدم کنترل تغذیه مناسب سالمندان دچار افت قند خون یا افزایش بیش ‌از اندازه قند خون و عوارض چشمگیر آن خواهند شد. پس بهتر است این مسئله را حتماً جدی بگیرید.

برنامه غذایی ناسالم برای سالمندان چه خطراتی را به‌همراه خواهد داشت؟

اگر سالمندان هیچ اهمیتی به تغذیه مناسب برای خود نداشته باشند، این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری همچون ایجاد ضعف در ماهیچه‌ها و استخوان‌ها خواهد شد.

تشخیص دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین پزشک در زمینه تغذیه مناسب سالمندان دیابتی این است که در صورت عدم رعایت این مسائل، ابتلا پیدا کردن به بیماری‌های قلبی و افزایش دیابت در بدن آن‌ها بسیار بیشتر خواهد شد و این مسئله می‌تواند آن‌ها را با خطرات بسیاری مواجه کند.

پس توصیه می‌کنیم که حتما از راهکارهای مفیدی که به‌ عنوان تغذیه مناسب در دوره سالمندی برای شما پیشنهاد می‌شود، بهره‌ کافی ببرید تا بتوانید در این دوره نیز سلامت باشید.

کدام یک از مواد غذایی، ارزش بالایی در تغذیه سالمندان دیابتی خواهد داشت؟

طبق اطلاعاتی که در این مقاله در اختیار شما قرار دادیم، دریافتیم که استفاده از مواد غذایی که میزان زیادی فیبر کافی، کلسیم، ویتامین و دیگر مکمل‌های غذایی در آن‌ها وجود دارد، ارزش غذایی بالایی برای سالمندان دیابتی خواهند داشت و این دسته از غذاها باید در وعده‌های افراد سالمند دیابتی گنجانده شود.

کدام یک از مواد غذایی، ارزش بالایی در تغذیه سالمندان دیابتی خواهد داشت؟

کدام یک از مواد غذایی، ارزش بالایی در تغذیه سالمندان دیابتی خواهد داشت؟

سخن آخر

مهم‌ترین مسئله‌ای که به ‌عنوان وجود دیابت در بدن سالمندان دیده می‌شود، افزایش غیر طبیعی قند خون می‌باشد که به ‌عنوان پیش دیابت شناخته می‌شود. در این شرایط، بدن سالمندان قادر به تولید انسولین کافی نیست، پس به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهند شد. پارامترهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند خطر مبتلا شدن به دیابت در سالمندان را افزایش دهد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها ژنتیک می‌باشد.

اما اگر بتوانید راهکارهای مناسبی را همچون تغذیه مناسب سالمندان دیابتی به ‌درستی انجام بدهید، می‌توانید از وجود بیماری دیابت جلوگیری کنید یا در صورت وجود این بیماری، آن را در حد کنترل‌ شده‌ای نگه دارید.

پس اهمیت استفاده از تغذیه مناسب سالمندان دیابتی بسیار بالاست. با استفاده از تخصص‌های دکتر کوهدانی، می‌توانید به درک درستی در رابطه با تغذیه مفید برای سالمندان دیابتی برسید. امیدواریم که استفاده از این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منبع:

b2n.ir

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید