رژیم ضد التهابی چیست؟

غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله
غذای مناسب برای رشد کودک یک ساله
2022/01/29
عسل برای روده تحریک پذیر
عسل برای روده تحریک پذیر
2022/02/15
رژیم ضد التهابی چیست؟

رژیم ضد التهابی چیست؟

اگر می خواهید بدانید که رژیم ضد التهابی چیست؟ تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم ضد التهابی با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

در این مقاله سعی داریم تا درباره این سوال که رژیم ضد التهابی چیست؟ کاملترین مطالب را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در مورد التهاب و نشانه های آن، دلایل التهاب، تاثیر رژیم ضد التهابی روی بدن، انواع رژیم های ضد التهابی، فواید این رژیم و هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود، اطلاعات جامع و کاملی را ارائه می کنیم. در راستای این موضوع که رژیم ضد التهابی چیست؟ با دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه، آشنا خواهیم شد.

رژیم ضد التهابی چیست؟

رژیم ضد التهابی چیست؟

فهرست:

رژیم ضد التهابی چیست؟

التهاب چیست و نشانه های آن را نام ببرید؟

اثرات رژیم ضد التهابی روی بدن را توضیح دهید.

مزیت های رژیم ضد التهابی را ذکر کنید.

نتیجه گیری

 

رژیم ضد التهابی چیست؟

این رژیم به عنوان یک شیوه غذایی مفید شناخته می شود که از سبک خاصی پیروی نمی کند. از نمونه های رژیم فوق می توان به رژیم غذایی (DASH) و مدیترانه ای اشاره کرد. التهاب، این امکان را برای بدن شما فراهم می کند تا با مشکلات متعدد، مبارزه نموده و پشتیبانی لازم را در مقابل صدمات به همراه داشته باشید. در اغلب موارد می توان بیان کرد که یک بخش مهم و الزامی از پروسه بهبودی، التهاب است.

رژیم ضد التهابی چیست؟

رژیم ضد التهابی چیست؟

بعضی از اشخاص با عارضه ای همراه هستند که در پی آن سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و بدان صورت که بایستی کار کند، عمل نمی کند. این راندمان ناتوان به تدریج سبب التهابات مکرر و پیوسته در سطح بدن شخص می شود. التهاب مزمن پیوسته اختلالات متعددی نظیر آسم، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس را به همراه دارد.

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بهره مندی از یک برنامه رژیم غذایی مناسب در این گروه از بیماران می تواند به کاهش نشانه ها تا حد بسیار زیادی کمک کند. در رژیم غذایی ضد التهابی، مواد غذایی از جمله سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، چربی مفید، محصولات غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا سه و همچنین پروتئین های فاقد چربی است.

دقت داشته باشید که در این برنامه غذایی، الکل، گوشت قرمز و استفاده از محصولات غذایی فرآوری شده، تا حد زیادی کاهش می یابد

دقت داشته باشید که در این برنامه غذایی، الکل، گوشت قرمز و استفاده از محصولات غذایی فرآوری شده، تا حد زیادی کاهش می یابد. این برنامه غذایی مشتمل بر محصولات غذایی به دست آمده از سالم ترین مواد مغذی است که در آن استفاده از هر گونه گوشت و یا خوراکی های فرآوری شده ممانعت می کند. بعضی از محصولات غذایی حاوی موادی هستند که سبب بیشتر شدن و یا تحریک التهاب می شوند.

البته خوراکی های فرآوری شده یا مواد غذایی قندی سبب بروز التهاب در فرد می شوند. این در حالی است که مواد غذایی کامل و تازه تاثیر محدودتری بر این عارضه به همراه دارند. البته مشاوره با دکتر کوهدانی، می تواند کمک کننده باشد.

دقت داشته باشید که در این برنامه غذایی، الکل، گوشت قرمز و استفاده از محصولات غذایی فرآوری شده، تا حد زیادی کاهش می یابد

دقت داشته باشید که در این برنامه غذایی، الکل، گوشت قرمز و استفاده از محصولات غذایی فرآوری شده، تا حد زیادی کاهش می یابد

التهاب

با توجه به عنوان مقاله رژیم ضد التهابی چیست؟ لازم است در خصوص التهاب مطالبی را در این بخش بیان کنیم. بازتاب فطری سیستم ایمنی بدن در مقابل عارضه و یا صدمه و ساختار دفاعی موجود در بدن را التهاب می گویند.

سیستم ایمنی اقدام به تشخیص پاتوژن ها، محرک ها و بافت های صدمه دیده در بدن می کند و به تدریج پروسه بهبودی را شروع می کند که ممکن است فرآیند فوق سبب بروز التهاب در بدن شخص شود. نشانه های بروز التهاب تقریباً در فرد آزار دهنده است اما نشانه ها بیانگر این است که بدن به منظور حفظ سلامتی خود، تمام سعی خود را می کند.

به این ترتیب، در برخی موارد شاید التهاب طولانی مدت سبب آشکار شدن پیام ها و صدمات ناشی از سلامتی شود. با نمایان شدن جراحت و صدمه، مواد شیمیایی التهابی موجود در خون و همین طور سلول های صدمه دیده از طریق گلبول های سفید خون آزاد می شوند

تا بدین وسیله بدن را در برابر ویروس ها و باکتری ها که مهاجمان خارجی بدن شناخته می شوند، حفظ کند. ترشح شیمیایی سبب بالا رفتن جریان خون به بخش های صدمه دیده شده و در نتیجه ایجاد التهاب و یا قرمزی در بدن شخص را موجب می شود.

شاید بعضی از مواد شیمیایی سبب نشت به بافت های پیرامون و در نهایت تورم در بدن شود

شاید بعضی از مواد شیمیایی سبب نشت به بافت های پیرامون و در نهایت تورم در بدن شود. ساز و کار دفاعی فوق می تواند سبب سفت تر شدن اندام ها و کاهش تحرک بدن شود،

زیرا التهاب بیشتر در اثر صدمه به بدن به وجود می آید. با توجه به مقدار و شدت التهابات، اشخاص با ناراحتی و یا حس سفتی و یا درد در بدن همراه می شوند. دقت داشته باشید که نوع درد و ناراحتی متفاوت است و می تواند با لرزش، سوزش، ضربه و … تشریح کرد.

در وهله نخست، حالت فوق سبب ناراحتی می شود، به این دلیل که تورم فشار بسیاری به بخش پایانی عصب وارد می کند. سیگنال های فوق درد را به مرکز بدن مغز ارسال می کنند. ممکن است عملیات های دیگر بیوشیمیایی هم در فرد به وجود آید که با اثربخشی روی اعصاب، سبب بیشتر شدن درد می شود.

شاید بعضی از مواد شیمیایی سبب نشت به بافت های پیرامون و در نهایت تورم در بدن شود

شاید بعضی از مواد شیمیایی سبب نشت به بافت های پیرامون و در نهایت تورم در بدن شود

برای اطلاع از این که رژیم ضد التهابی چیست؟ با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید.

نشانه های التهاب

التهاب حاد یا کوتاه مدت، مشتمل بر تورم، قرمزی، گرما و درد است. اما  التهاب طولانی مدت یا مزمن بیشتر در بخش داخلی بدن فاقد از هیچ نشانه مشخصی به وجود می آید. التهاب مزمن سبب بروز اختلالاتی نظیر مشکلات قلبی، دیابت، سرطان و کبد چرب در فرد می شود. البته بایستی خاطر نشان شویم که این عارضه هنگامی روی می دهد که شخص دارای شاخص توده بدنی بالا است و یا با استرس های بسیار زیادی در طی روز همراه است.

زمانی که متخصصین در پی التهاب در بدن فرد هستند، از طریق آزمایش خون وجود چند نشانگر مانند هموسیستئین، پروتئین واکنشی C (CRP)، IL-6 و TNF آلفا را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

علاوه براین التهاب می تواند به شکل طولانی مدت (مزمن) در بدن شخص مشاهده شود که به تدریج اختلالات متعدد را به همراه دارد. بنابراین بهره مندی از رژیم ضد التهابی می تواند به درمان بیماران کمک کند.

دلایل بروز التهاب

بعضی از پارامترهای شیوه زندگی، به خصوص عوامل روزانه سبب بروز التهاب می شود. استفاده بسیار شربت ذرت با بیشترین فروکتوز و شکر، مضراتی را برای سلامتی بدن به همراه دارد. مصرف بیش از اندازه آن سبب بروز مقاومت بدن به هورمون انسولین و در نتیجه اضافه وزن بالا و عوارض دیابت می شود.

محققین به این نتیجه دست یافتند که استفاده بسیار از نان سفید که به عنوان کربوهیدرات های پالایش و صاف شده شناخته می شوند، شاید در بروز التهابات و اضافه وزن تاثیرگذار باشند. برای درک این موضوع که رژیم ضد التهابی چیست؟ بهتر است عواملی که سبب التهاب در بدن فرد می شود را بیان کنیم:

چربی های ترانس:

مطالعات نشان می دهد که مصرف مواد غذایی بسته بندی و یا فرآوری شده که حاوی چربی های ترانس هستند، سبب بروز التهاب در بدن می شوند. همچنین باعث صدمه به سلول های endothelial (اندوتلیال) می شود که رگ های بدن را احاطه می کنند.

روغن گیاهی:

این سری از روغن ها که در اغلب محصولات غذایی فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد، از مهمترین عوامل در بروز التهاب در بدن است. استفاده پیاپی روغن های گیاهی سبب نابرابر شدن اسیدهای چرب (امگا سه) و (امگا شش) و التهاب در شخص می شود.

الکل و گوشت:

استفاده بسیار از گوشت های فرآوری شده و یا الکل در بروز التهاب بدن تاثیرگذار است. همچنین عدم تحرک و غیر فعال بودن شخص در زندگی مانند نشستن بسیار، مهمترین پارامتر غیر رژیمی است که سبب افزایش التهاب در بدن فرد می شود.

نوشیدن بیش از حد الکل، مصرف مواد غذایی غیر سالم، عدم تحرک، استفاده از نوشیدنی های غیر طبیعی همگی از جمله مواردی است که بروز التهاب در بدن را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.

الکل و گوشت:

الکل و گوشت:

تاثیر رژیم ضد التهابی روی بدن

در ادامه مقاله رژیم ضد التهابی چیست؟ می خواهیم به تاثیراتی که این برنامه غذایی روی بدن دارد، بپردازیم. دقت داشته باشید که بیشترین تمرکز رژیم ضد التهابی روی سبزیجات و میوه های تازه است.

بهترین منابع آنتی اکسیدان ها اغلب محصولات غذایی گیاهی هستند. اما بعضی از مواد غذایی می توانند سبب ایجاد رادیکال های آزاد در بدن شوند. برای مثال می توان مواد غذایی را نام برد که اغلب مردم برای طبخ و یا سرخ کردن آن ها از روغن داغ شده استفاده می کنند.

مولکول موجود در مواد غذایی، آنتی اکسیدان غذایی است که با از بین بردن رادیکال های آزاد به بدن کمک بسیار می کنند. متابولیسم (سوخت و ساز بدن) نمونه ای از رادیکال های آزاد است که از فرآورده های جانبی بعضی از عملیات بدن به دست می آیند.

عوامل بیرونی نظیر مصرف دخانیات و یا استرس نیز می تواند سبب افزایش رادیکال های آزاد موجود در بدن شود

با این وجود، عوامل بیرونی نظیر مصرف دخانیات و یا استرس نیز می تواند سبب افزایش رادیکال های آزاد موجود در بدن شود. بهتر است بدانید صدماتی که ممکن است به سلول ها وارد شود، حاصل از رادیکال های آزاد است که این صدمه، ریسک التهاب را در شخص به مراتب بیشتر می کند و در نهایت می تواند در ایجاد اختلالات بسیار در بدن تاثیرگذار باشد. بعضی از آنتی اکسیدان ها در بدن به وجود می آیند تا بدین وسیله مواد سمی فوق را حذف کنند، ولیکن آنتی اکسیدان غذایی هم به پروسه فوق در بدن کمک شایانی می کند.

عوامل بیرونی نظیر مصرف دخانیات و یا استرس نیز می تواند سبب افزایش رادیکال های آزاد موجود در بدن شود

عوامل بیرونی نظیر مصرف دخانیات و یا استرس نیز می تواند سبب افزایش رادیکال های آزاد موجود در بدن شود

در برنامه رژیم غذایی ضد التهابی، استفاده مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان در مقایسه با مواد غذایی که فرآوری رادیکال های آزاد را به مراتب بیشتر می کنند، گزینه مناسبی در نظر می گیرند.

همان طور که می دانید، ماهی های روغنی که مملو از اسیدهای چرب امگا سه هستند، ممکن است در تقلیل سطح پروتئین التهابی موجود در بدن موثر باشند. البته تحقیقات نشان می دهد که مصرف فیبر در برنامه رژیم غذایی می تواند تاثیرات مثبتی را روی سلامتی بدن داشته باشد.

اطلاعات تکمیلی در این خصوص را از دکتر کوهدانی بخواهید.

انواع رژیم ضد التهابی چیست؟

اغلب رژیم های غذایی مناسب پایبند به تمامی قواعد و دستورالعمل های ضد التهابی است. همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، رژیم های غذایی DASH و مدیترانه ای، حاوی ماهی، چربی های مفید، غلات کامل، سبزیجات و میوه های تازه هستند.

متخصصین براین باورند که التهاب در مشکلات قلبی عروقی موثر است. اما تحقیقات انجام شده روی این رژیم غذایی نشان می دهد که استفاده بسیار از گروه های غذایی گیاهی و روغن های مفید، سبب تقلیل تاثیرات التهاب بر مشکلات قلبی عروقی می شود.

بهترین گزینه به منظور درمان مکمل برای اغلب مشکلات که با التهاب طولانی مدت می تواند بدتر شوند را می توان رژیم ضد التهابی معرفی کرد. بهتر است بدانید مشکلاتی که در زیر به آن اشاره می کنیم، از مواردی هستند که باعث بروز التهاب در بدن می شوند:

۱)    آسم ۲) کولیت ۳) لوپوس ۴) روماتیسم مفصلی ۵) پسوریازیس ۶) عارضه کرون ۷) ازوفاژیت ائوزینوفیلیک ۸) عارضه التهابی روده ۹) تیروئیدیت هاشیموتو ۱۰) سندروم متابولیک

زمانی سندروم متابولیک در بدن شخص به وجود می آید که تمامی اختلالات مانند پرفشاری خون، دیابت نوع دو، اضافه وزن بالا و اختلالات قلبی عروقی که مجموعه ای از این عارضه هستند، در بدن فرد به وجود می آید. به این ترتیب رژیم ضد التهابی در حفظ سلامتی شخص گرفتار به سندروم متابولیک بسیار موثر است.

رژیم مدیترانه ای

همان طور که اشاره کردیم، یکی از رژیم های ضد التهابی به رژیم مدیترانه ای اختصاص دارد که در این بخش از مقاله در رابطه با این برنامه غذایی، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

برنامه غذایی فوق یک نمونه تغذیه است که مردمان حومه دریای مدیترانه به شکل طبیعی برای زندگی سالم تر، از آن استفاده می کنند. رژیم مدیترانه ای برنامه غذایی است که در بین تمامی برنامه های رژیم غذایی به سالم بودن معروف است.

رژیم غذایی فوق مملو از روغن زیتون، حبوبات، غذاهای دریایی، آجیل، میوه، غلات و سبزیجات است که مصرف آن ها به میزان کالری مورد نیاز در هر وعده غذایی می تواند در کاهش التهاب در بدن موثر باشد.

در برنامه غذایی فوق، محصولات غذایی شیرین، گوشت قرمز، لبنیات تا حد بسیار کاهش یافته و یا کلا از برنامه غذایی فرد حذف می شود. البته هیچ متد ثابتی برای بهره مندی درست از رژیم غذایی مدیترانه ای وجود ندارد.

رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای

کشورهای متعددی در پیرامون دریای مدیترانه واقع شده است

به این دلیل که کشورهای متعددی در پیرامون دریای مدیترانه واقع شده است و در نتیجه اشخاص در محدوده های متعدد از تنوع بسیار مواد غذایی برخوردار هستند که در برنامه غذایی خود از آن ها مصرف می کنند.

بهتر است بدانید که رژیم فوق، بسیار ارزشمند و مورد قبول کل دنیاست که تمرکز بیشتری روی سبزیجات و مواد غذایی مدیترانه ای دارد. این رژیم علاوه بر تناسب اندام و تقلیل وزن، اثرات شگفت آوری را در معالجه اغلب مشکلات مانند اختلالات قلبی و مزمن به همراه دارد.

کشورهای متعددی در پیرامون دریای مدیترانه واقع شده است

کشورهای متعددی در پیرامون دریای مدیترانه واقع شده است

انواع رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم پانزده روزه:

در این نوع از رژیم مدیترانه ای، شخص می تواند به مدت پانزده روز به تمامی دستورالعمل های رژیم غذایی عمل کند و از عملکرد آن در بدن و تاثیر آن روی التهاب بهره مند شود.

رژیم یک ماهه:

شما در این رژیم با راندمان بهتر و موثرتر از نوع قبلی همراه خواهید شد. به این دلیل که پیروی از تمامی دستورالعمل های غذایی شما در بازه زمانی طولانی تر انجام می گیرد و در نهایت نتیجه بهتری را کسب خواهید کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از سایر مطالب سایت دکتر کوهدانی دیدن کنید.

اصول رژیم غذایی مدیترانه ای

در ادامه نوشتار رژیم ضد التهابی چیست؟ آگاهی از اصول این برنامه غذایی به فرد کمک می کند تا به بهترین شکل از برنامه غذایی فوق بهره مند شوید.

–       شما بایستی به مقدار بسیار در این رژیم غذایی از ماهی، گیاهان، ادویه جات، غذاهای دریایی، نان، سیب زمینی، روغن زیتون، غلات کامل، دانه ها، آجیل، حبوبات، میوه و سبزیجات استفاده کنید.

–       در رژیم غذایی مدیترانه ای اصل برنامه غذایی بر پایه مصرف بسیار اندک گوشت قرمز است.

–       بایستی به طور متوسط از محصولاتی غذایی مانند ماست، مرغ، پنیر و تخم مرغ در این رژیم غذایی استفاده کنید.

اصول رژیم غذایی مدیترانه ای

اصول رژیم غذایی مدیترانه ای

مزایای رژیم غذایی مدیترانه ای

یکی از مهمترین مواردی که می تواند اطلاعات کاملتری را درباره رژیم ضد التهابی چیست؟ در اختیار شما قرار دهد، بیان فواید رژیم مدیترانه ای است. دکتر کوهدانی به بیمارانی که با مشکلات قلبی عروقی همراه هستند، رژیم مدیترانه ای را یکی از معروف ترین برنامه های غذایی برای حفظ سلامتی بدن معرفی می کنند.

به عنوان مثال تقلیل ریسک مشکلات قلبی با تقلیل میزان کلسترول بد خون و کمتر شدن مرگ و میرها بر اثر اختلالات قلب عروقی یکی از منافع موجود در رژیم غذایی مدیترانه ای است.

مزایای رژیم غذایی مدیترانه ای

مزایای رژیم غذایی مدیترانه ای

به منظور کاهش ریسک گرفتاری به بعضی از سرطان ها نظیر سرطان سینه و شرایطی نظیر عارضه پارکینسون و آلزایمر، استفاده از این برنامه غذایی با فواید بسیاری برای افراد همراه است.

تحقیقات انجام شده روی رژیم مدیترانه ای

تحقیقاتی که به تازگی روی رژیم مدیترانه ای انجام شده است، حاکی از آن است که ممکن است روش مصرف مواد غذایی، تاثیرات حفاظتی برای اشخاصی که در ریسک ابتلا به عارضه نوع دو دیابت هستند را به همراه داشته باشد.

این برنامه غذایی سبب مهار بیشتر گلوکز خون در دیابتی ها می شود و در نتیجه مناسب ترین گزینه برای مدیریت بیماری در نظر گرفته می شود. لازم به توضیح است که اغلب مبتلایان به عارضه دیابت با مشکلات قلبی عروقی همراه هستند.

اما تحقیقات نشان می دهد که این گروه از بیماران با بهره مندی از فواید موجود در این متد غذایی که تمرکز بیشتر آن روی استفاده از سالم ترین مواد غذایی است، می توانند با پیروی از اصول موجود در این رژیم به حفظ سلامتی قلب کمک زیادی کنند. از مهمترین فواید موجود در برنامه غذایی فوق می توان به:

تحقیقات انجام شده روی رژیم مدیترانه ای

تحقیقات انجام شده روی رژیم مدیترانه ای

۱)    تقلیل وزن ۲) پیشگیری و یا مهار دیابت ۳) سلامت قلب و مغز ۴) جلوگیری از ابتلا به سرطان

اشاره کرد. حتی به جرات می توان بیان کرد که شما با رعایت تمامی دستورالعمل های غذایی موجود در این رژیم می توانید به تثبیت وزن و جلوگیری از تجمع بافت های چربی انباشته در بدن و از همه مهمتر دوری از اختلالات متعدد به حفظ سلامتی بدن کمک بسیار کنید.

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی مدیترانه ای

مواد غذایی که در گروه رژیم غذایی فوق قرار دارند، از مواردی است که بسیار چالش برانگیز است و علت اصلی آن متفاوت بودن غذاها در سایر کشورها است. در این رژیم که از طریق اغلب مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است، شامل مقادیر بسیار زیادی سبزیجات و کمترین مواد غذایی حیوانی است.

البته توصیه اغلب متخصصین تغذیه در رژیم مدیترانه ای مصرف دو بار در هفته غذاهای دریایی و یا ماهی است. در این سبک شما بایستی از فعالیت های ورزشی منظم، قسمت کردن مواد غذایی با افراد دیگر نیز استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی مدیترانه ای

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی مدیترانه ای

در مجموع می توان بیان کرد که برنامه غذایی شما بایستی برمبنای خوراکی های فرآوری نشده و مصرف مواد غذایی مدیترانه ای باشد. مواد غذایی مجاز در رژیم مدیترانه ی عبارتند از:

سبزیجات

۱)    بروکلی ۲) سیب زمینی ۳) کلم بروکسل ۴) هویج ۵)کلم پیچ ۶) خیار ۷) پیاز ۸) اسفناج

میوه

۱)    هلو ۲) سیب ۳) طالبی ۴) موز ۵) انجیر ۶) مرکبات ۷) خرما ۸) گلابی ۹) انگور ۱۰) توت فرنگی

دانه ها و آجیل

۱)    تخمه کدو ۲) بادام ۳) تخمه آفتابگردان ۴) بادام هندی ۵) فندق

حبوبات

۱)    نخود ۲) لوبیا ۳) بادام زمینی ۴) عدس ۵) نخود فرنگی و دیگر حبوبات

ریشه ها

۱)    شلغم ۲) سیب زمینی ۳) سیب زمینی شیرین

غلات کامل

۱)    گندم سیاه ۲) جوی دو سر کامل ۳) غلات کامل (مانند پاستا و نان) ۴) برنج قهوه ای ۵) گندم خالص ۶) ذرت ۷) جو

غذاهای دریایی و ماهی

۱)    میگو ۲) سالمون ۳) صدف خوراکی ۴) قزل آلا ۵) ساردین ۶) ماهی خال مخالی ۷) ماهی تن

ماکیان

۱)    بوقلمون ۲) مرغ ۳) اردک

چربی های سالم

۱)    روغن آووکادو ۲) روغن زیتون خالص ۳) آووکادو ۴) زیتون

ادویه ها و گیاهان

۱)    دارچین ۲) فلفل ۳) درخت جوز ۴) مریم گلی ۵) رزماری ۶) ریحان ۷) سیر ۸) نعناع

لبنیات

۱)    ماست یونانی ۲) پنیر ۳) ماست

البته شما در این برنامه رژیم غذایی نبایستی از روغن های تصفیه شده، مواد غذایی با بیشترین فرآوری ، شکر افزوده شده، چربی های ترانس و غلات تصفیه شده به هیچ عنوان استفاده کنید. موارد بیشتر را دکتر کوهدانی به شما گوشزد می نمایند.

لبنیات

لبنیات

استفاده از مواد مغذی و سالم در رژیم مدیترانه ای

یکی از مهمترین موارد در برنامه رژیم غذایی فوق که می تواند در کاهش التهاب بدن موثر باشد، کم کالری بودن مواد غذایی و انجام تمرینات فیزیکی است که می تواند به تسریع کاهش وزن بدون این که پیامدهای جانبی برای حفظ سلامتی بدن داشته باشد، اشاره کرد.

تسریع در روند تقلیل وزن از جمله مواردی است که اغلب افراد در تعیین برنامه غذایی به آن دقت بسیاری دارند. رژیم غذایی مدیترانه ای با قابلیت از دست دادن وزن در یک بازه زمانی مشخص با کمترین صدمه به بدن می تواند انتخاب موثری در رژیم ضد التهابی چیست، معرفی شود.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که برنامه غذایی فوق سبب جوانتر شدن مغز رژیم گیرندگان می شود. دقت داشته باشید که شما در این برنامه رژیم غذایی با محدودیت های بسیاری در مصرف مواد غذایی ناسالم همراه هستید که این امر می تواند عملکرد مثبتی در کاهش التهاب به همراه داشته باشد.

به این ترتیب با افزایش مصرف مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها می توانید به جوانسازی مغز و پیشگیری از افسردگی و آلزایمر و نیز طول عمر بیشتر کمک زیادی به حفظ سلامتی و تندرستی خود داشته باشید. در مجموع می توان بیان کرد که یک رژیم غذایی سالم علاوه بر کاهش التهاب بدن می تواند به حفظ بهبودی مغز و روان و از همه مهمتر جسم شخص، کمک شایانی کند.

دیابت و تاثیر برنامه غذایی مدیترانه ای

با توجه به عنوان مقاله رژیم ضد التهابی چیست؟ و معرفی رژیم مدیترانه ای که می تواند اثر مهمی در تقلیل التهاب به همراه داشته باشد، باید گفت که برنامه غذایی فوق مملو از فیبر است و این امر به گوارش آسانتر مواد غذایی کمک بسیار می کند.

بایستی خاطر نشان شویم که بهره مندی از مزیت های موجود در این رژیم غذایی می تواند از تغییرات بسیار گلوکز خون در بیماران مبتلا به عارضه دیابت جلوگیری کند و در واقع مدیریت و کنترل بیشتری روی نوسانات قند خون به همراه داشته باشد. البته مصرف فیبر بالا که در این رژیم در نظر گرفته شده است، می تواند تاثیر مثبتی در کاهش شاخص توده بدنی به همراه داشته باشد.

زیرا اغلب متخصصین تغذیه به ویژه دکتر کوهدانی، چربی های غیراشباع را به رژیم مدیترانه ای اضافه می کنند. ذکر تمامی موارد سبب گردیده که این برنامه غذایی برای مبتلایان به دیابت نوع دو بسیار موثر و حائز اهمیت شناخته شود.

دیابت و تاثیر برنامه غذایی مدیترانه ای

دیابت و تاثیر برنامه غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی (DASH)

یکی دیگر از برنامه های غذایی در رژیم ضد التهابی چیست؟ به این رژیم اختصاص دارد. برای اشخاصی که به فشارخون بالا مبتلا هستند و مایلند از روند بیماری جلوگیری کنند و تا حد قابل توجهی خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی را کاهش دهند، برنامه غذایی فوق گزینه مناسبی است که به این گروه از بیماران توصیه می شود.

تمرکز این رژیم بر مبنای استفاده از سبزیجات، میوه ها، گوشت فاقد چربی و غلات کامل است. بعد از این که محققین به این نتیجه دست یافتند که پرفشاری در اشخاصی که برنامه غذایی آن ها بر مبنای مصرف سبزیجات است، مانند افرادی که از رژیم گیاهخواری استفاده می کنند، افزایش فشار خون در آن ها با شیوع کمتری همراه خواهد بود. برهمین اساس اقدام به خلق رژیم (DASH) کردند.

به این گونه که شما در این تکنیک برنامه غذایی، با مصرف پروتئین های فاقد چربی مانند دانه ها، ماهی و گوشت مرغ می توانید از سبزیجات و میوه های تازه به میزان کالری مورد نیاز روزانه استفاده کنید.

دیگر گروه های غذایی مانند چربی، گوشت قرمز، قند و نمک در این برنامه غذایی سهم بسیار محدودی دارند

لازم به ذکر است که دیگر گروه های غذایی مانند چربی، گوشت قرمز، قند و نمک در این برنامه غذایی سهم بسیار محدودی دارند. طبق نظر دکتر کوهدانی در رژیم ضد التهابی چیست؟ مهمترین بهره مندی از رژیم DASH در این است که مبتلایان به پرفشاری خون با کمک این برنامه غذایی تا حد قابل توجهی مصرف نمک دریافتی را کاهش می دهند.

دیگر گروه های غذایی مانند چربی، گوشت قرمز، قند و نمک در این برنامه غذایی سهم بسیار محدودی دارند

دیگر گروه های غذایی مانند چربی، گوشت قرمز، قند و نمک در این برنامه غذایی سهم بسیار محدودی دارند

در این رژیم شما تنها مجاز به مصرف دوهزار و سیصد میلی گرم سدیم که معادل یک ق.چ است هستید که می توان گفت این مقدار بیشتر برابر با دستورالعمل های ملی است. البته ممکن است در این برنامه غذایی استفاده از سدیم در طول روز به میزان هزار و پانصد میلی گرم که معادل (۳٫۴ ق.چ) است، تقلیل یابد. بهتر است بدانید که هدف کلی از برنامه رژیم غذایی فوق تقلیل فشار خون است.

مزایای برنامه رژیم غذایی (DASH)

علاوه بر تقلیل فشارخون، این برنامه غذایی می تواند با منافع دیگری مانند تقلیل ریسک ابتلا به سرطان و یا تقلیل وزن بر سلامتی بدن نیز همراه باشد. البته این رژیم غذایی به تنهایی در از دست دادن وزن شما و دستیابی به تناسب اندام موثر نیست، بلکه در این برنامه هدف کلی کاهش فشار خون در فرد است و برای حذف بافت های چربی بدن بایستی از فعالیت های ورزشی مناسب به همراه کاهش کالری دریافتی روزانه بدن استفاده کنید.

اما در مجموع می توان بیان کرد که با بهره مندی از این متد غذایی، بدن شما از طریق تکنیک های مختلف با تغییرات بسیاری همراه خواهد شد که می تواند مفهوم رژیم ضد التهابی چیست؟ را به طور کامل بیان کند. دیگر فواید رژیم DASH در حوزه سلامت به شرح زیر است:

تقلیل ریسک سرطان

مطالعات جدید روی رژیم گیرندگانی که از این برنامه غذایی استفاده می کنند، نشان می دهد که آن ها با ریسک کمتری در ابتلا به این عارضه مانند سرطان پستان و یا کولورکتال همراه می شوند.

تقلیل ریسک سندروم متابولیک

طبق آمار به دست آمده در افرادی که از این رژیم در برنامه غذایی خود استفاده می کنند، خطر ابتلا به سندروم متابولیک در این گروه از رژیم گیرندگان تا هشتاد و یک درصد تقلیل می یابد.

تقلیل ریسک ابتلا به عارضه دیابت

این رژیم رابطه مستقیمی با تقلیل خطر ابتلا به نوع دو عارضه دیابت همراه است. تحقیقات نشان می دهد که شما با بهره مندی از این رژیم می توانید تا حد قابل ملاحظه ای مقاومت به هورمون انسولین را در بدن تقلیل دهید.

تقلیل ریسک ابتلا به مشکلات قلبی عروقی

رژیم گیرندگانی که از اصول برنامه غذایی DASH استفاده می کنند، به دلیل محدودیت بسیار در مصرف سدیم با تقلیل ۲۰% مشکلات قلبی و ۲۹% سکته همراه خواهند شد که میت واند مهمترین مزیت این رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

بخش اعظمی از سبزیجات و میوه های مصرفی می تواند نقش محافظتی برای حفظ سلامتی بدن به همراه داشته باشد که یکی از تاثیرات مهم آن تقلیل خطر انواع مشکلات است.

به این ترتیب پیروی از برنامه غذایی فوق سبب کاهش فشارخون در افراد می شود، به خصوص در صورتی که شخص با پرفشاری خون و یا افزایش آن از حد طبیعی مواجه باشد. حتی دستورالعمل های برنامه غذایی DASH به کاهش وزن شخص نیز کمک خواهد کرد که در مشاوره با دکنر کوهدانی، می توانید از این دستورالعمل ها بهره مند شوید.

تقلیل ریسک ابتلا به مشکلات قلبی عروقی

تقلیل ریسک ابتلا به مشکلات قلبی عروقی

آیا رژیم غذایی (DASH) برای تمامی افراد تاثیرگذار است؟

هر چند که تحقیقات انجام شده بیانگر این است که مبتلایان به عارضه پرفشاری خون با کاهش استفاده نمک می توانند تاثیر مثبت آن را روی فشار خون مشاهده کنند، اما لازم به توضیح است در اشخاصی که با حد نرمال فشار خون همراه هستند، اثر کاهش استفاده نمک کمتر مشاهده می شود.

با توجه به این که استفاده از نمک در بعضی از مبتلایان می تواند اثر بیشتری را به همراه داشته باشد، این رژیم می تواند در بیماران توجیه پذیر باشد. چنان چه از نمک بسیار در هر وعده غذایی استفاده می کنید، کاهش آن مزایای بسیاری را برای حفظ سلامتی شما به همراه دارد.

در مجموع، رژیم گیرندگانی که از اصول این برنامه غذایی پیروی می کنند، می توانند تا حد بسیار نشانه های التهابی را کاهش داده و از اختلالات مرتبط به آن پیشگیری کنند.

تاثیر سبزیجات و میوه در رژیم برنامه غذایی DASH

با توضیح در خصوص این که رژیم غذایی دش بخشی از رژیم ضد التهابی چیست؟ به شمار می آید، بایستی توضیحات کاملتری درباره اهمیت این گروه از مواد غذایی متذکر شویم. در برنامه رژیم غذایی فوق، شما مجاز به مصرف چهار الی پنج سهم از سبزیجات در طی روز هستید. این گروه مواد غذایی عبارتند از:

۱)    سیب زمینی شیرین ۲) گوجه فرنگی ۳) سبزیجات سبز رنگ ۴) هویج ۵) کلم بروکلی و سایر سبزیجات که مملو از ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی مانند منیزیم و یا پتاسیم هستند.

منظور از یک سهم سبزیجاتی که شما می توانید در هر وعده غذایی از آن بهره مند شوید، شامل سبزیجات خرد و طبخ شده و یا خام (نصف پیمانه) و یا سبزیجات خام برگ سبز(یک پیمانه) است.

نبایستی سبزیجات را همچون یک چاشنی به همراه وعده های اصلی غذایی استفاده کنید

بایستی متذکر شویم که نبایستی سبزیجات را همچون یک چاشنی به همراه وعده های اصلی غذایی استفاده کنید، بلکه بایستی به این نکته توجه داشته باشید که مصرف این گروه از مواد غذایی نقش زیادی در حفظ سلامتی و تامین مواد مورد نیاز بدن دارد. شما می توانید به نودل ها و یا برنج قهوه ای که از گندم کامل به دست آمده اند، کمی از مخلوط سبزیجات سبز رنگ را اضافه کنید که وعده مقوی و کاملی را تشکیل می دهند.

لازم به توضیح است که مصرف سبزیجات چه به صورت یخ زده و یا تازه می تواند مفیدترین منبع غذایی در نظر گرفته شود. اما در تهیه سبزیجات کنسروی و یا یخ زده، بایستی به این موضوع که محصول شما از درصد سدیم کمتری برای بهره مندی از دستورالعمل های رژیم غذایی DASH برخوردار باشد، دقت بسیار داشته باشید.

برای افزایش سهم دریافتی روزانه خود بهتر است خلاقانه عمل کنید. بدین صورت که با کاهش مصرف گوشت و دو برابر کردن سبزیجات، سالم ترین و کامل ترین وعده غذایی را میل کنید.

تاثیر میوه ها

اغلب میوه ها همچون سبزیجات، از غنی ترین منبع منیزیم، پتاسیم، فیبر و مقادیر جزئی چربی به غیر از نارگیل برخوردار هستند. در این رژیم به منظور کاهش التهاب، شما مجاز به مصرف چهار تا پنج سهم از تازه ترین میوه ها و یا کنسروی و یخ زده هستید.

این گروه از مواد غذایی مناسب ترین گزینه برای میان وعده در نظر گرفته می شود. دکتر کوهدانی به رژیم گیرندگانی که از برنامه غذایی دش برای بهره مندی از رژیم ضد التهابی استفاده می کنند، متذکر می شوند که برای برطرف نمودن گرسنگی های شبانه، بخشی از میوه های تکه شده را به ترکیب ماست یونانی خود اضافه و آن را میل کنید.

گلابی و سیب از میوه هایی هستند که از فیبر و مواد مغذی بالایی برخوردار هستند. بهتر است از گرفتن پوست آن ها خودداری کنید. بهتر است در خصوص مصرف مرکباتی همچون گریپ فروت و تاثیر آن روی برخی از داروها، با پزشک معالج خود گفت و گو کنید.

پرهیز از مواد غذایی غیر مجاز برای معالجه التهاب

بعضی از مواد غذایی که در زیر به آن اشاره می کنیم، در افزایش ریسک ابتلا به التهاب طولانی مدت یا مزمن تاثیرگذار است. طبق نظر دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه، بیماران بایستی در حذف کامل و یا محدود کردن آن ها در برنامه غذایی خود دقت بسیار داشته باشند:

  •   نوشیدنی های شیرین شده و یا آبمیوه های غیرطبیعی که مجموعه ای از نوشیدنی های قندی در نظر گرفته می شوند، از جمله خوراکی هایی محسوب می شوند که بایستی برای پیشگیری از التهاب از برنامه غذایی حذف شوند.
  •   ماکارونی و نان سفید، کربوهیدرات های تصفیه و پالایش شده ای هستند که بایستی مصرف آن را برای درمان التهاب در بدن محدود کنید.
  •   بستنی، کیک، آبنبات، کلوچه و انواع دسرها از انواع دیگر خوراکی ها هستند که تاثیرات منفی را روی التهاب بدن به همراه دارند.
  •   محصولات گوشتی فرآوری شده مانند سوسیس، بولونیا و هات داگ بایستی از برنامه غذایی حذف شوند تا به درمان التهاب در بدن کمک شایانی کنید.
  •   انواع میان وعده های فرآوری شده نظیر چوب شور، چیپس و کراکر اثرات منفی را در معالجه التهاب در بدن به همراه دارند.

در انتها بایستی بیان کرد که روغن های گیاهی نظیر ذرت و روغن سویا و نیز دانه های فرآوری شده که مجموعه ای از روغن های ویژه هستند و علاوه بر آن چربی های ترانس و الکل، بایستی از برنامه غذایی به منظور پیشگیری از التهاب در بدن حذف گردد.

پرهیز از مواد غذایی غیر مجاز برای معالجه التهاب

پرهیز از مواد غذایی غیر مجاز برای معالجه التهاب

اما در این بین، خوراکی ها و مواد غذایی وجود دارند که به درمان التهاب کمک بسیار می کنند مانند:

سبزی ها (گل کلم، کلم پیچ)، میوه ها به خصوص (گیلاس و انگور)، میوه های چرب (زیتون و آووکادو)، آجیل (انواع مغزها و بادام)، چای از نوع چای سبز، ادویه (دارچین، شنبلیله) ماهی چرب (آنچوی، شاه ماهی)، فلفل (چیلی و دلمه ای) و شکلات تلخ می تواند در رژیم ضد التهابی شما مورد استفاده قرار گیرد.

مواد اولیه ساده و تازه از سالم ترین و بهترین گروه های غذایی هستند که مصرف مواد غذایی فرآوری شده تاثیرات منفی و تغییراتی را روی ترکیبات مفید ایجاد می کنند.

تقویت سلامتی شخص در گرو مصرف هیچ گروه غذایی نیست، بلکه نیاز است تا در برنامه رژیم غذایی خود، انواع متعددی از مفیدترین گروه های غذایی براساس کالری دریافتی روزانه را استفاده کنید.

دقت بسیار روی برچسب محصولات غذایی فرآوری شده داشته باشید. با این که مصرف کاکائو در برنامه رژیم ضد التهابی می تواند موثر باشد، بایستی به این نکته که این ماده غذایی سرشار از چربی و قند است، در مصرف آن دقت بسیار داشته باشید.

برای تامین سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن و بهره مندی از بخش اعظمی از آنتی اکسیدان ها، بهتر است بشقاب خود را به وسیله میوه های رنگارنگ تزیین کنید. حتماً در وعده های مختلف، مصرف سبزیجات و میوه ها را به منظور تامین مواد غذایی لازم بدن تغییر دهید تا بدین وسیله کلیه ویتامین ها و مکمل های غذایی بدن فراهم شود.

مزیت های رژیم ضد التهابی چیست؟

طبق نظر دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه، بهترین رژیم ضد التهابی در کنار خواب کافی و انجام فعالیت های ورزشی مناسب می تواند برای افراد مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد:

شما با پیروی از تمامی دستورالعمل های رژیم غذایی ضد التهابی می توانید تا حد بسیاری نشانه های لوپوس، سندروم روده التهابی، آرتریت و دیگر مشکلات خود ایمنی را کاهش دهید.

ریسک ابتلا به مشکلات قلبی، سرطان، دیابت، اضافه وزن بالا، افسردگی و دیگر اختلالات با بهره مندی از این برنامه رژیم غذایی تقلیل می یابد.

یکی از مهمترین مزیت این برنامه غذایی به تقلیل نشانگرهای التهابی موجود در خون اختصاص دارد.

شما با پیروی از این برنامه غذایی می توانید میزان تری گلیسرید و کلسترول خون و همچنین گلوکز خون را تا حد زیادی کاهش دهید.

پژوهش های انجام شده روی رژیم گیرندگانی که از این برنامه غذایی تبعیت می کنند، نشان می دهد که تاثیرات مثبتی روی خلق و خو و همچنین بهبود انرژی در این گروه از بیماران مشاهده می شود که از مزایای دیگر رژیم ضد التهابی است.

التهاب های مزمن (طولانی مدت) ناسالم و خطرساز هستند

همان طور که بیان کردیم، التهاب های مزمن (طولانی مدت) ناسالم و خطرساز هستند. در اغلب موارد شیوه زندگی و یا استفاده از رژیم غذایی نادرست می تواند باعث بدتر شدن و یا تحریک التهاب در شخص شود.

به همین منظور بهترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی توصیه می کنند که برای پیشگیری از التهاب، پایبند بودن به کلیه اصول رژیم ضد التهاب، مفید است تا با جدی گرفتن این رژیم بتوانید آشنایی کامل از بهترین خوراکی های ضد التهاب داشته باشید و از محصولات غذایی غیرمجاز که می تواند سبب تشدید عارضه شود نیز پیشگیری کنید. بایستی به منظور تندرستی و بهبودی دلخواه، تقلیل ریسک گرفتاری به اختلالات و ارتقای کیفیت زندگی، بهترین گروه های غذایی ضد التهابی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

التهاب های مزمن (طولانی مدت) ناسالم و خطرساز هستند

التهاب های مزمن (طولانی مدت) ناسالم و خطرساز هستند

نمونه یک رژیم ضد التهابی چیست؟

هنگامی که شما یک برنامه غذایی مناسب در اختیار دارید، به آسانی می توانید به تمامی ضوابط و مقررات رژیم غذایی خود پایبند باشید. با توجه به موضوع رژیم ضد التهابی چیست؟ در این بخش از مقاله سعی داریم تا نمونه ای از یک برنامه غذایی را برای شما متذکر شویم:

وعده صبحانه

شما می توانید در این وعده غذایی از یک املت مقوی که حاوی (سه عدد تخم مرغ+ صد و ده گرم قارچ+ کلم پیچ یک فنجان معادل شصت و هفت گرم+ کمی روغن زیتون) و یک فنجان گیلاس و آب و یا چای سبز استفاده کنید.

وعده ناهار

در این وعده ماهی قزل آلا را با کمی روغن زیتون، سبزی های مخلوط، فلفل دلمه ای و یا سرکه طعم دار کنید. در کنار آن هم از ماست یونانی که با تکه های گردو تزیین شده است و صد و بیست و پنج گرم تمشک که معادل یک فنجان است را مصرف کنید. برای نوشیدنی هم می توانید از آب و یا چای سرد فاقد شیرینی استفاده کنید.

وعده شام

سیب زمینی شیرین همراه با کاری مرغ+ کلم بروکلی+ گل کلم و همچنین شکلات تلخ (سی گرم) و از سالم ترین نوشیدنی مانند آب نیز استفاده کنید.

دقت داشته باشید که در رژیم غذایی ضد التهابی، بایستی اعتدال برقرار شود و برای بهره مندی از تاثیرات مثبت آن در هر وعده از سالم ترین گروه های غذایی استفاده شود.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم، هنگامی که برنامه رژیم غذایی خود را کاملاً مرتب و منظم کردید، توجه داشته باشید که گزینه هایی را که در زیر به آن متذکر می شویم، به برنامه رژیم غذایی خود بیفزایید:

مکمل ها

مصرف بعضی از مکمل ها مانند کورکومین و روغن ماهی می توانند تا حد بسیاری سبب تقلیل التهاب در شخص شوند.

فعالیت های ورزشی منظم

انجام تمرینات فیزیکی مناسب می تواند ریسک ابتلا به اختلالات مزمن و علائم التهابی را تقلیل دهد.

داشتن خواب کافی

مهمترین مورد در رژیم ضد التهابی، داشتن خواب کافی است. پژوهشگران به این نتیجه دست یافته اند که خواب ناکافی شبانه عامل اصلی در بالا رفتن التهاب است.

داشتن خواب کافی

داشتن خواب کافی

تاثیر رژیم گیاهخواری در تقلیل التهاب

ممکن است رژیم گیاهخواری از مواردی باشد که اغلب افراد برای تقلیل التهاب در پی آن باشند. براساس تحقیقات صورت گرفته، اشخاصی که از رژیم گیاهخواری استفاده می کنند، به طور معمول با نشانگرهای متعدد التهابی کمتری همراه خواهند شد. اما لازم به توضیح است که محصولات دامی مقاومت به انسولین و ریسک ابتلای سیستمیک را تا حد بسیار افزایش می دهد.

بطور کلی می توان بیان کرد که تقلیل میزان التهاب از فوایدی برخوردار است که می توان از طریق رژیم گیاهخواری به آن دست یافت. به این ترتیب گیاهخواران در مقایسه با همتایان خود از سطح کلسترول کمتری برخوردار هستند.

به این دلیل که افزایش کلسترول خون تنها تحت تاثیر مصرف منابع حیوانی در بدن انجام می گیرد. بیماران مبتلا به دیابت که از رژیم گیاهخواری استفاده می کنند، میزان گلوکز خون را با بهره مندی از برنامه غذایی گیاهی مهار نموده و مدیریت بیشتری روی آن داشته باشند.

تحقیقات انجام شده بیانگر این است که رژیم گیرندگانی که در کنار این برنامه غذایی از تمرینات فیزیکی منظم در طی روز استفاده می کنند، می توانند به طور کامل نوع دو بیماری دیابت را بهبود بخشیده و برای کنترل آن هیچ دارویی مصرف نکنند.

مهمترین مزیت این رژیم غذایی که می تواند تاثیرات حائز اهمیتی در التهاب بدن به همراه داشته باشد، در این است که این گروه از رژیم گیرندگان در مقایسه با گوشت خواران، درصد ریسک ابتلای آن ها به عارضه سرطان بسیار کمتر است و بایستی بیان کرد که استفاده مرتب از فرآورده های گوشتی می تواند ریسک گرفتار شدن شخص به سرطان روده بزرگ را به مراتب افزایش دهد.

رژیم گیاهخواری چیست؟

افرادی که از این برنامه رژیم غذایی استفاده می کنند، بیشتر در برنامه غذایی خود از سبزیجات، میوه ها، دانه ها، آجیل و حبوبات و همین طور مقدار کمی تخم مرغ و لبنیات استفاده می کنند که تمامی آن ها از بهترین گروه های غذایی در رژیم ضد التهابی است.

رژیم گیاهخواری چیست؟

رژیم گیاهخواری چیست؟

در مجموع رژیم گیرندگانی که از مصرف گوشت هایی از جمله شکاری، قرمز، ماهی، صدف و مرغ در برنامه غذایی خود اجتناب می کنند، در حقیقت از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند. به مفهوم دیگر، در صورتی که مایلید گیاهخوار شوید، بایستی هر ماده غذایی حاوی گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

بهتر است بدانید که گیاهخواری از دسته های مختلفی تشکیل شده است که رژیم گیرندگان بر مبنای هدف اصلی که از گیاهخواری دنبال می کنند، به دسته هایی نظیر نیمه گیاهخوار، گیاهخواری مطلق و گیاهخواری مشتمل بر تخم مرغ و شیر تقسیم بندی می شوند که در ادامه در مورد هر یک توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم.

گیاهخواری مطلق:

این گروه از گیاهخواران، رژیم گیرندگانی هستند که در برنامه غذایی خود از هیچ محصولات حیوانی مانند عسل، تخم مرغ، ژلاتین و لبنیات استفاده نمی کنند و حتی در اکثر موارد از پوشیدن البسه ای که از پشم، ابریشم و یا چرم به دست آمده اند، اجتناب می کنند.

نیمه گیاهخوار:

این رژیم گیرندگان در برنامه رژیم غذایی خود از ماهی، لبنیات، تخم مرغ و غذاهای دریایی استفاده می کنند اما از مصرف سایر گوشت های دیگر دوری می کنند.

گیاهخواری مشتمل بر تخم مرغ و شیر:

این رژیم غذایی برنامه ای است که شامل عسل، لبنیات و تخم مرغ است و هیچ فرآورده حیوانی در آن وجود ندارد.

در تمامی گروه های غذایی نامبرده در رژیم گیاهخواری، رژیم گیرندگان می توانند از مزایای آن یعنی تقلیل سطح التهاب بدن بهره مند شوند.

مزایای رژیم گیاهخواری برای حفظ سلامتی

فواید بسیاری در این برنامه غذایی وجود دارد که تنها ملزم به اجرای صحیح آن است. چنان چه شما مصرف گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کرده اید و فقط از پاستا، نان فرآوری شده و شکر بسیار در وعده های غذایی خود استفاده می کنید

و در پی آن مصرف میوه و سبزیجات را نیز محدود کرده اید، می توان بیان کرد که شما از مزایای رژیم فوق بهره مند نخواهید شد. حال با توجه به این که تاثیر رژیم گیاهخواری را روی تقلیل التهاب بدن متذکر شدیم، لازم است تا شما را با مزیت های این رژیم بیشتر آشنا کنیم:

کاهش وزن:

پیوسته اغلب افراد به منظور حذف چربی های انباشته و لاغری در پی بهره مندی از این رژیم غذایی هستند. مطالعات صورت گرفته بیانگر این است که اشخاصی که از این رژیم استفاده می کنند، به طور معمول از بی ام آی مناسب تری در مقایسه با افراد دیگر برخوردار هستند. فیبر بسیار بالای موجود در این برنامه غذایی، شما را با حس سیری مضاعفی در طی روز همراه خواهد کرد.

مناسب برای حفظ سلامتی قلب:

تحقیقات نشان می دهد، رژیم گیرندگانی که از رژیم غذایی گیاهخواری استفاده می کنند، نسبت به سایر افرادی که از سایر رژیم های غذایی استفاده می کنند، کمتر با ریسک مشکلات قلبی عروقی و یا مرگ و میرهای حاصل از آن مواجه خواهند شد. چنان چه مایلید از مزایای مرتبط با حفظ سلامتی قلب در برنامه رژیم غذایی خود بهره مند شوید، بایستی این گروه از مواد غذایی مانند:

۱)    حبوبات ۲) سبزیجات و میوه ها ۳) غلات کامل با درصد بیشترین فیبر ۴) آجیل و دیگر مواد غذایی کم شکر را انتخاب کنید.

مناسب ترین اقدام این است که مصرف مواد غذایی دارای فیبر بالا را انتخاب کنید و خوراکی هایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید که میزان گلوکز خون را تثبیت نگه دارند. این امر سبب می گردد که علاوه بر کاهش کلسترول خون، ریسک حملات قلبی هم تا حد بسیاری تقلیل یابد.

مناسب برای حفظ سلامتی قلب:

مناسب برای حفظ سلامتی قلب:

ریسک خطر اضافه وزن و سکته:

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، چاقی و سکته که بر اثر مشکلات قلبی عروقی ممکن است در شخص مشاهده شود، از جمله اختلالاتی است که سبب التهاب در بدن شخص می شود.

لذا رژیم گیرندگانی که برای برطرف نمودن این مشکل، رژیم گیاهخواری را انتخاب می کنند، بایستی در انتخاب گروه های غذایی خود دقت بیشتری داشته باشند یا به طور معمول با زیاده خوری همراه نشوند. به بیان دیگر نبایستی بر مبنای احساسات خود در انتخاب غذا اقدام کنند، زیرا موارد بیان شده مهمترین تمریناتی است که در رژیم لاغری می توان از آن بهره مند شد.

تقلیل افسردگی:

براساس پژوهش های انجام شده، ممکن است یک گیاهخوار از مصرف مواد غذایی غیر از رژیم غذایی خود احساس رضایت داشته باشد. البته در برنامه غذایی گیاهخواری،به ویژه زمانی که در این رژیم فرد از مواد ارگانیک استفاده می کند، می تواند اقدامات موثرتری را در تقلیل افسردگی انجام دهد. لذا، می توان بیان کرد که این رژیم در پاکسازی ذهن و همین طور برخورداری از افکار مثبت می تواند موثر باشد.

تقلیل ریسک ابتلا به سرطان:

هر چند اثر این رژیم زیاد نیست اما رژیم گیرندگانی که از این برنامه غذایی پیروی می کنند، با درصد کمتری از ابتلا به عارضه سرطان مواجه خواهند شد. شما با بهره مندی از انواع خاص رژیم گیاهخواری مانند:

رژیم وگان

ریسک ابتلا به این بیماری به مراتب بیشتر از سایر رژیم هایی که نقش موثری در کاهش التهاب دارند را تقلیل می دهد. همین طور این رژیم نقش محافظتی بیشتری در مقابل انواع سرطان هایی که در بانوان شایع است را به همراه دارد.

رژیم لاکتو-اوو

بیشترین تاثیر محافظتی این رژیم گیاهخواری برای سرطان روده و معده است.

به این ترتیب شاید یک رژیم مملو از سبزیجات تازه و میوه ها بتواند تاثیر شایانی را روی التهاب و پیشگیری از سایر اختلالات به همراه داشته باشد، زیرا ممکن است در رژیم گیاهخواری، شما بتوانید پنج وعده از سالم ترین گروه های غذایی را دریافت کنید. لازم به ذکر است که نوع رژیم گیاهخواری مهم نیست، بلکه برخورداری از رژیمی که در آن بخش اعظمی از سبزیجات و میوه ها قرار دارد، می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

پیشگیری از دیابت نوع دو:

ممکن است پیروی از این رژیم غذایی سالم به معالجه و پیشگیری دیابت نوع دو و اختلالات مرتبط با آن بسیار مفید باشد. این موضوع به تعیین گروه های غذایی دارای درصد شکر کمتر نظیر آجیل ها، حبوبات و غلات کامل اختصاص دارد که می تواند در مدیریت گلوکز خون موثر باشد.

کاهش فشار خون:

در واقع اشخاصی که در برنامه رژیم غذایی خود مصرف فرآورده های گوشتی را حذف می کنند، با حد نرمال و طبیعی فشار خون همراه هستند. مواد غذایی گیاهی از سدیم، چربی و کلسترول کمتری برخوردار هستند که این عامل می تواند تاثیرات مثبتی روی فشارخون شخص به همراه داشته باشد. البته میوه ها و سبزیجات، مناسب ترین منبع پتاسیم هستند که می توانند کمک شایانی به کنترل فشار خون داشته باشند.

بهبود سلامت استخوان ها، عملکرد متابولیسم بدن، تقلیل خطر آب مروارید و حفظ سلامتی پوست از دیگر مزیت های رژیم غذایی گیاهخواری است که رژیم گیرندگان می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

علاوه بر این می توان متذکر شد که رژیم غذایی فوق علاوه بر کاهش التهاب، دفع و گوارش مواد غذایی را آسانتر می کند. همین طور در کمترین زمان می توان آن ها را طبخ نمود و از همه مهمتر هزینه کمتری را برای تهیه آن ها بایستی پرداخت کنید.

کاهش فشار خون:

کاهش فشار خون:

نکات مهم برای بیماران مبتلا به اختلالات التهابی

در ادامه رژیم ضد التهابی چیست؟ لازم است به کاهش مواد غذایی که می تواند برای بیماران مبتلا به مشکلات التهابی موثر باشد نیز اشاره کنیم:

گلوتن

ممکن است بعضی از اشخاص، هنگام استفاده از گلوتن با نشانه های واکنش التهابی همراه شوند. بنابراین یک برنامه غذایی فاقد گلوتن می تواند برای تقلیل التهاب موثر باشد. اما برای تمامی رده های سنی، گزینه مناسبی در نظر گرفته نمی شود.

به این ترتیب چنان چه شخصی به این موضوع که استفاده از گلوتن می تواند سبب تحریک نشانه های التهاب شود، دو دل است، بایستی مدتی را به حذف این گروه از مواد غذایی اختصاص دهد تا بدین صورت نشانه های بهبودی را روی بدن مشاهده کند.

شب بوها

بادنجان، سیب زمینی، گوجه فرنگی و فلفل از گروه گیاهان شب بو هستند که در بعضی از اشخاص گرفتار به مشکلات التهابی سبب تشدید التهاب در بدن می شود. شخص با حذف این گروه از مواد غذایی می تواند نشانه های روند بهبودی را در تقلیل التهاب در بدن مشاهده کند.

کربوهیدرات ها

بعضی از شواهد حاکی از آن است که رژیم غذایی با درصد بیشترین کربوهیدرات ها، حتی در مواردی که می تواند برای حفظ سلامتی بدن مفید باشد، در شخص سبب بروز التهاب می شود. با این وجود بعضی از مواد غذایی، سرشار از کربوهیدرات ها هستند. نظیر غلات کامل و سیب زمینی شیرین که مناسب ترین منابع آنتی اکسیدان ها و دیگر مواد مغذی شناخته می شوند.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها

برای کسب اطلاعات بیشتر، با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید.

الزامات مهم در رعایت رژیم ضد التهابی چیست؟

رعایت شیوه های جدید مصرف مواد غذایی می تواند برای هر فرد مسئله ساز باشد، اما پیروی از تمامی نکاتی که در زیر به آن متذکر می شویم، می تواند تا حد قابل توجهی به علائم ضدالتهابی در فرد کمک کند:

  1. بهتر است در برنامه روزانه خود انجام فعالیت های ورزشی منظم را به مدت سی دقیقه قرار دهید.
  2. به میزان کافی استراحت کنید، زیرا خواب ناکافی سبب افزایش و یا حادتر شدن نشانه های التهاب در شخص می شود.
  3. حتماً در تهیه مواد غذایی روزانه خود مفیدترین میان وعده ها، سبزیجات و میوه ها را انتخاب کنید.
  4. مواد غذایی سالم و خانگی را جایگزین مواد غذایی فست فودی کنید.
  5. نوشیدنی های غیرطبیعی و نوشابه که حاوی شکر بسیار هستند را از وعده های غذایی خود حذف نموده و چای سبز و یا آب را جایگزین آن ها کنید.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم که در خصوص مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل هایی نظیر روغن کبد ماهی، با دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه مشورت کرده و از آن ها در برنامه رژیم غذایی ضد التهابی خود به میزان کافی استفاده نمایید.

الزامات مهم در رعایت رژیم ضد التهابی چیست؟

الزامات مهم در رعایت رژیم ضد التهابی چیست؟

مصرف آنتی اکسیدان ها در رژیم ضد التهابی چیست؟

همان طور که بیان کردیم، یکی از گروه های غذایی که می تواند موثرترین برنامه غذایی در رژیم ضد التهابی در نظر گرفته شود، آنتی اکسیدان ها هستند که در این رژیم بخش اعظمی را تشکیل می دهند.

استفاده از خوراکی هایی که حاوی آنتی اکسیدان ها هستند، در مواجهه با رادیکال های آزاد می توانند درصد ابتلا به اختلالات متعدد را تا حد بسیار تقلیل دهند. از مناسب ترین منابع حاوی آنتی اکسیدان ها می توان به غذاهای گیاهی اشاره کرد که در ادامه، بهترین آن ها را معرفی خواهیم کرد:

بلوبری:

آنتوسیانین موجود در بلوبری دارای ویژگی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به تقلیل فشار خون و LDL (کلسترول بد) و همین طور پیشگیری از بروز مشکلات قلبی کمک بسیاری کند.

شکلات تلخ:

مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که استفاده از شکلات تلخ به دلیل این که منبع غنی از آنتی اکسیدان است، سبب کاهش التهاب بدن و از همه مهمتر از پرفشاری و یا عارضه قلبی جلوگیری می کند. لازم به توضیح است که این خوراکی مفید از کالری بالایی برخوردار است. لذا، نبایستی در استفاده از آن زیاده روی کنیم.

کنگر فرنگی:

شیوه های متعدد طبخ آن روی آنتی اکسیدان موجود تاثیرگذار است. به طوری که اگر شما بخارپز این گیاه را استفاده کنید، می توانید بالغ بر پانزده برابر و همین طور جوشانده آن را تا هشت برابر از خاصیت آنتی اکسیدانی آن بهره مند شوید.

از دیگر محصولات غذایی حاوی آنتی اکسیدان میتوان به توت فرنگی، کلم قرمز، تمشک، لوبیاها، انگور قرمز، اسفناج، چغندر و سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج اشاره کرد.

کنگر فرنگی:

کنگر فرنگی:

نتیجه گیری

شما با کمک یک برنامه رژیم غذایی ضد التهابی می توانید به تقلیل التهاب و بهبود نشانه های بعضی از مشکلات رایج سلامتی از جمله آرتریت روماتوئید کمک شایانی به حفظ سلامتی خود کنید.

این برنامه غذایی مشتمل بر غلات کامل، مقادیر بسیار سبزیجات تازه که در بر دارنده آنتی اکسیدان فراوان هستند، میوه ها و چربی ها است که در مهار و یا مدیریت التهاب، اثربخش هستند. اگر مایلید در خصوص بهترین رژیم غذایی ضد التهابی اطلاعات کاملی را به دست آورید، دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه، راهنمایی های لازم را به شما ارائه خواهند کرد.

منبع:

b2n.ir

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید