برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم

رژیم مدیترانه ای 15 روزه
رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه
2022/02/15
تثبیت وزن بعد از لاغری
تثبیت وزن بعد از لاغری
2022/02/15
برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم

برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم .

در قدیم به علت فعالیت بدنی بسیار افراد و استفاده از غذاهای سالم و مقوی، اضافه وزن ها تنها ناشی از عوامل وراثتی، اختلالات هورمونی و … بود و در موارد بسیار کمی علت اضافه وزن ناشی از سبک زندگی نادرست خود فرد بود.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

اما امروزه به علت رشد تکنولوژی و راحت تر شدن انجام فعالیت ها و کارها و کاهش میزان فعالیت انسان ها و  همچنین به وجود آمدن انواع غذاهای فست فودی که بسیار مورد استقبال انسان ها و جوانان قرار گرفته است، علت بسیاری از اضافه وزن ها کم بودن میزان فعالیت و داشتن رژیم غذایی نادرست و سبک زندگی اشتباه انسان است.

برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم

برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم

به دنبال افزایش وزن، شاهد بروز بیماری های مختلفی مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی، کلسترول بالا و …  در افراد چاق هستیم که سلامتی و جان آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

به همین دلیل لازم است تا فردی که دارای اضافه وزن است، سریعا به وزن ایده آل خود باز گردد تا سلامت خود را حفظ کرده یا بیماری های ناشی از اضافه وزن خود را مهار کند.

پیروی کردن فرد دارای اضافه وزن از یک رژیم غذایی مناسب

اولین توصیه هر پزشک و متخصص لاغری، پیروی کردن فرد دارای اضافه وزن از یک رژیم غذایی مناسب تحت نظر یک متخصص تغذیه معتبر همچون دکتر کوهدانی است. بنابراین این که در رژیم غذایی خود چه محصولاتی را استفاده کنید، مهم است.

نان بخش مهمی از تغذیه ما را در بر گرفته و این که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم تا در کاهش وزن ما موثر  باشد و نیازی به حذف آن نداشته باشیم، بسیار مهم است که معمولا توسط یک متخصص تغذیه می توانید جواب این سوال خود را دریافت کنید.

بنابراین اگر شما نیز به دلایلی اضافه وزن دارید و در دوران رژیم هستید، شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم . شما باید از بهترین نوع نان استفاده کنید تا هم مفید بوده و هم به کاهش اضافه وزن شما کمک کند.

طبق نظر دکتر کوهدانی به عنوان معتبرترین متخصص تغذیه، بهترین نان، نانی است که دیر هضم شود و سرشار از فیبر و کربوهیدرات و مواد غذایی دیگر باشد.  برای جواب این سوال که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست:

اهمیت نان

نان در رژیم غذایی

انواع نان

ویژگی های بهترین نان

کالری انواع نان

برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ؟

خصوصیات نان رژیمی

جمع بندی

 

اهمیت نان

نان یکی از پر استفاده ترین مواد غذایی در طی روز است که دارای فواید بسیاری برای بدن نیز می باشد و به دلیل استفاده زیاد، تاثیر بسیاری روی بدن انسان دارد. نان یک غذای با ارزش در رژیم غذایی نیز محسوب می شود و به همین دلیل است که جواب این سوال که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، اهمیت بسیاری دارد.

اهمیت نان

اهمیت نان

به طور کلی همیشه توصیه می شود که در دوران رژیم و دوران عدم رعایت رژیم از نان هایی که از آرد کامل تهیه شده اند و دارای سبوس نیز می باشند، استفاده شود. مهم ترین بخش تشکیل دهنده نان، فیبر است.

فیبر در دو نوع محلول و غیر محلول وجود دارد که هر دو نوع آن خوراکی هستند. فیبر محلول در میوه ها و حبوبات ها و … یافت می شوند و فیبرهای نا محلول در گندم و غلات و محصولات حاصل از آن ها مانند نان یافت می شود.

فیبر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک بسیاری می کند

فیبر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک بسیاری می کند و به درمان مشکلاتی مانند یبوست، اسهال، بی اختیاری در کنترل مدفوع، رفع گرفتگی روده و … کمک می کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مواد سمی که از تجزیه مواد غذایی به وجود می آیند را جمع آوری کرده و به وسیله روده دفع می کند.

افرادی که از نان حاوی فیبر استفاده می کنند، نسبت به ابتلا به انواع سرطان ها  و بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش مقاوم تر می شوند.

همچنین رژیم غذایی که در آن نان های غنی از فیبر مورد استفاده قرار می گیرند، باعث درمان دیابت می شوند و قند خون را کاهش می دهند و اگر فردی مبتلا به دیابت باشد، مقدار انسولین خونش کم خواهد شد.

همچنین در درمان زخم معده و سرطان روده اثرات بسیاری دارد. بدن انسان هر روز به مقدار معینی فیبر احتیاج دارد. مصرف فیبر باعث احساس سریع سیری می شود و مدت زمان احساس سیری با مصرف مواد غذایی فیبردار طولانی تر می شود و پرخوری را در انسان کاهش می دهد. در ادامه، دکتر کوهدانی در مورد فواید نان کامل توضیحاتی ارائه داده است.

فواید مصرف نان کامل

مصرف نان کامل باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود. از طرفی در نان ها پروبیوتیک وجود دارد که یک نوع باکتری مفید در بدن انسان است و در روده قرار دارد. نان های حاوی فیبر و پروبیوتیک نوعی فیبر غیر قابل هضم هستند که حالت پایدار داشته و این باکتری های مفید برای بدن از نان ها استفاده می کنند تا تغذیه شوند و عملکرد خوبی در بدن داشته تا سلامت بدن را حفظ کنند.

این باکتری های مفید، فیبر موجود در نان را جدا کرده و به مواد دیگری مانند اسیدبوتریک تبدیل می کنند که نوعی اسید چرب بوده و برای سلول های روده انرژی لازم برای فعالیتشان را تامین می کنند.

بنابراین این که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، اهمیت بسیاری در سلامت روده و دستگاه گوارش ما دارد. این باکتری ها در کاهش اضافه وزن نیز تاثیر دارند و برای رفع افسردگی نیز تاثیر گذارند.

نان ها بخش بسیاری از انرژی مورد نیاز بدن ما را فراهم می کنند

در کنار این فایده از نان، می توان گفت که نان ها بخش بسیاری از انرژی مورد نیاز بدن ما را فراهم می کنند و بخش اعظمی از سوخت بدن ما را تامین می کنند. کربوهیدرات های موجود در نان، مواد مغذی هستند که انرژی لازم برای بدن را فراهم می کنند. کربوهیدرات ها به دو دسته پیچیده و ساده تقسیم می شوند که کربوهیدرات های پیچیده برای انسان مفیدند.

نان نیز در کربوهیدرات های پیچیده قرار دارد که برای مدت زمان طولانی انرژی کافی برای بدن انسان فراهم می کنند و مصرف آن در وعده های غذایی توصیه می شود. زیرا میزان گرسنگی را به شدت کاهش می دهد.

با بررسی برخی موارد مهم در اهمیت نان، به اهمیت بسیار این موضوع که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، پی بردید. حال می خواهیم انواع نان را در بخش بعدی نوشتار برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، معرفی کنیم تا بهترین نان را برای استفاده آن در دوران رژیم خود انتخاب کنید.

نان ها بخش بسیاری از انرژی مورد نیاز بدن ما را فراهم می کنند

نان ها بخش بسیاری از انرژی مورد نیاز بدن ما را فراهم می کنند

نان در رژیم غذایی

چاقی و داشتن وزن بسیار، تاثیرات منفی زیانباری را روی بدن افراد می گذارد. به عنوان مثال با افزایش وزن، شدت کار کردن قلب افزایش می یابد که یک عملکرد غیر طبیعی برای قلب محسوب می شود و فشار زیادی به آن وارد می سازد.

فشار خون و کلسترول فرد افزایش می یابد که تاثیرات مخربی روی بدن انسان دارد. از میزان کلسترول خوب یا HDL کاسته می شود. خطر ابتلا به دیابت و دیگر مشکلات سلامت زیاد می شود. چاقی و  اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های زیر را افزایش دهد:

فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، بیماری کیسه صفرا، آرتروز، آپنه خواب و مشکلات تنفسی، برخی از سرطان ها از جمله سرطان سینه و روده. در کنار همه این بیماری ها، چاقی زیاد باعث کم تحرکی فرد شده و به مرور او را از نظر روانی دچار مشکل کرده و افسردگی بر او غالب می شود.

این شخص اعتماد به نفس خود را تنها به علت چاقی از دست داده و روحیاتش دچار تغییر خواهد شد که همه این عوامل با ورزش و تغذیه درست قابل اصلاح هستند. رعایت یک رژیم درست توسط دکتر کوهدانی می تواند در زندگی انسان، تاثیر بسیاری داشته باشد.

رژیم درست می تواند سلامت جسم و روح انسان را تضمین کند

رژیم درست می تواند سلامت جسم و روح انسان را تضمین کند و اگر فرد، مبتلا به اضافه وزن است نیز به او در کاهش وزن کمک کند. اجزای این رژیم غذایی نیز بسیار مهم بوده و باید در کنار کاهش حجم و اندازه آن، انرژی و مواد معدنی و پروتئین ها و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان را تامین کنند.

نان نیز بخش مهمی از این رژیم غذایی را تشکیل می دهد و باید به گونه ای انتخاب شود تا در کنار مقوی بودن، مدت زمان بیشتری انسان را سیر نگه دارند و مصرف آن برای بدن نیز مفید باشد.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت دکتر کوهدانی دیدن کنید.

انواع نان

با توجه به مصرف بسیار نان در برنامه غذایی انسان، همواره سعی شده تا انواع مختلفی از نان تهیه شود. برخی از مهم ترین انواع نان در ایران عبارتند از:

نان بربری:

افراد زیادی در ایران به این نوع نان علاقه دارند. نان بربری از آرد به دست آمده از گندم نیمه کامل به وجود می آید. افزودن سبوس به آن می تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد

نان بربری:

نان بربری:

و اگر از این نوع نان در رژیم غذایی خود استفاده می کنید، باید بدانید که هر کف دست از این نوع نان بین ۷۵ تا ۸۰ کالری در بر دارد. در تهیه این نوع نان از جوش شیرین نیز استفاده می شود که مصرف زیاد آن برای سلامتی انسان مناسب نیست.

نان تافتون:

یکی دیگر از نان های مورد علاقه ایرانی ها، نان تافتون است که هر کف دست آن از نصف کالری یک کف دست نان بربری یعنی ۳۵ کالری برخوردار است و اگر در این نوع نان از نمک استفاده شده باشد، می تواند با مصرف زیاد، فشار خون و عوارض ناشی از آن را در بدن شما فراهم آورد.

نان لواش:

در این نوع نان سبوس اضافه نمی شود و برای تهیه آن نیز از آرد سفید استفاده می شود و به دلیل نازک بودن آن مقادیر بیشتری از آن مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل فاقد سبوس بودن و استفاده از آرد سفید برای تهیه آن، در رژیم غذایی از آن استفاده نمی شود. هر کف دست نان لواش نیز ۲۵ کالری دارد که نسبت به نان های دیگر با حجم کمی که دارد، مقدار قابل توجهی کالری دارد.

نان سنگک:

از گذشته تا کنون نان سنگک نان مورد علاقه بسیاری از ایرانیان بوده است. در گذشته به نان سنگک سبوس نیز اضافه می شد اما امروزه از آن حذف شده است. بنابراین هنگام خرید آن دقت کنید که در آن از سبوس استفاده شده باشد یا تقاضای افزودن آن در هنگام پخت در صورت امکان را داشته باشید.

نان سنگک:

نان سنگک:

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم و در گذشته از نان سنگک استفاده می کردید، بهتر است از نان سنگک سبوس دار در رژیم غذایی خود استفاده کنید. طبق نظر دکتر کوهدانی، مقدار کالری موجود در یک کف دست نان سنگک بین ۷۵ تا ۸۰ کالری است.

نان جو:

اگر از هر متخصصی سوال کنید که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، اولین جواب استفاده از نان جو است که تهیه شده از آرد جو است و بسیار سیر کننده است و مناسب برای لاغری است. میزان کالری یک کف دست نان جو برابر با یک کف دست نان سنگک یعنی بین ۷۵ تا ۸۰ کالری است.

نان جو:

نان جو:

نان تست:

از آرد گندم برای ساخت نان تست استفاده می شود که زیاد مناسب برای کاهش وزن نیست، مگر این که آرد گندم آن کامل باشد.

نان تست:

نان تست:

ویژگی های بهترین نان

چند ویژگی وجود دارد که اگر برای شما این سوال پیش آمده است که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، هنگام خرید باید آن ها را مد نظر قرار دهیم.  هنگامی که در مرحله انتخاب هستیم که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، باید نانی را خریداری کنیم که از آرد گندم کامل تهیه شده باشد که روی بسته نان، تهیه شدن آن از آرد گندم کامل معمولا ذکر می شود و معمولا رنگ تیره تری نسبت به سایر نان ها دارد.

ذکر عبارت آرد گندم یا آرد سفید غنی شده کافی نیست. معمولا روی نان های تهیه شده از آرد گندم کامل، ذکر می شود که صددرصد از آرد گندم کامل یا صددرصد آرد غلات کامل تهیه شده است.

ویژگی های بهترین نان

ویژگی های بهترین نان

این نوع نان ها چربی و کلسترول بسیار پایینی دارند. همچنین در آن ها پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد غذایی مقوی بسیاری وجود دارد و از بروز بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و عروقی، چاقی، دیابت، برخی سرطان ها و … با مصرف مداوم جلوگیری می کند.

نکته دیگری که هنگام خرید نان برای استفاده در رژیم غذایی باید مد نظر قرار دهید

نکته دیگری که هنگام خرید نان برای استفاده در رژیم غذایی باید مد نظر قرار دهید، این است که میزان سدیم در نان باید در حد نرمال باشد و مصرف بیش از حد آن مناسب نیست زیرا سدیم مورد نیاز بدن شما از طرق مختلف نیز قابل دریافت است و مصرف زیاد آن فشار خون را به همراه دارد.

از انتخاب نان هایی که روی آن ها پوسته های کم رنگی وجود دارد، خودداری کنید زیرا این نوع نان ها به طور کامل پخته شدند و آنان نیز حالت خمیری داشته و ترد نخواهد بود.

ویژگی دیگری که باید هنگام خرید نان به آن دقت کنید، این است که اگر نان را فشرده کردید و آثار رطوبت در آن را مشاهده کردید، نان به طور کامل پخته نشده است. در انتها باید دقت کنید که میزان چربی اشباع شده نان هر چه کمتر باشد، نان مناسب تر و سالم تر است.

نکته دیگری که هنگام خرید نان برای استفاده در رژیم غذایی باید مد نظر قرار دهید

نکته دیگری که هنگام خرید نان برای استفاده در رژیم غذایی باید مد نظر قرار دهید

در این خصوص می توانید با دکتر کوهدانی مشورت نمایید.

کالری انواع نان

همان طور که در بخش های قبلی مقاله برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم گفته شد، کالری نان ها نزدیک به هم است و تنها نان لواش است که میزان کالری بسیار پایینی دارد.

به طور میانگین هر کف دست نان حدودا بین ۴۰ تا ۸۰ کالری دارد. به عبارت دیگر هر ۱۰۰ گرم نان حدودا ۲۵۰ کالری داشته اما این میزان برای همه نان ها ثابت نیست  و اگر به نان، ترکیبات و مغزها اضافه شده باشند، میزان کالری آن بیشتر نیز خواهد شد.

میزان ارزش غذایی و این که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، بسیار مهم است. میزان کالری در انتخاب نان نباید اهمیت بسیاری داشته باشد و باید از نان سالمی استفاده کرد که در کنار رعایت رژیم غذایی، در حفظ سلامتی ما تاثیر گذار باشد.

برخی افراد اعتقاد دارند که نان نیز باید در کنار برنج، ماکارونی و … از رژیم غذایی حذف شود اما انتخاب درست در موضوع برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، می تواند بهترین نان را که هم به کاهش وزن شما کمک کرده و هم تضمین کننده سلامتی شما باشد، در رژیم غذایی شما جای دهد.

معمولا میزان کالری نان ها روی بسته آن ها نوشته می شود و در جواب این که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، باید گفت نانی که مدت زمانی طولانی تر شما را سیر نگه می دارد، مناسب است.

کالری انواع نان

کالری انواع نان

برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ؟

معمولا چهار نوع نان توسط دکتر کوهدانی در جواب این سوال که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، به شما داده خواهد شد. چهار نوع نان مناسب برای استفاده در رژیم غذایی عبارتند از: نان جو، نان چاودار، نان کتان، نان سبوس دار. در این قسمت از مقاله برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، به معرفی این نوع نان ها و خواص آن ها خواهیم پرداخت.

نان جو:

بهترین متخصصان تغذیه همچون دکتر کوهدانی در جواب این که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، نان جو را پیشنهاد می کنند. این نوع نان از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و یک غذای کامل محسوب می شود و رنگ تیره ای نیز دارد و به شدت برای کاهش وزن و استفاده در رژیم غذایی توصیه می شود.

نان جو:

نان جو:

نان جو از مخلوط کردن جو دوسر و آرد گندمک کامل با آب و نمک درست می شود. این نوع نان به دلیل دارا بودن کربوهیدرات پیچیده و بزرگ، زمان بیشتری را برای هضم توسط معده صرف خود می کند و مدت زمان بیشتری با مصرف نان جو احساس سیری خواهید کرد که باعث کاهش مصرف مواد غذایی و کاهش وزن در شما خواهد شد.

نان جو در کنار احساس سیری بسیار، سلامتی شما را نیز تضمین خواهد کرد. این نوع نان از فیبرها و آهن و زینک فراوانی بهره مند است و همچنین از عوامل کاهش فشار خون بوده و سطح چربی خون را نیز کاهش خواهد داد.

این نان را اکسیر سلامت نیز نامگذاری کرده اند و نسبت به تمامی نان ها از جایگاه بالایی بهره مند است و ارزش غذایی هیچ نانی بالاتر از نان جو نیست و سرشار از مواد مغذی برای بدن است.

با خوردن نان جو احساس خستگی انسان رفع می شود

با خوردن نان جو احساس خستگی انسان رفع می شود و انرژی بسیاری از خوردن آن در بدن انسان به وجود می آید و انسان را از بیماری های تنفسی و بیماری های ناشی از بی حالی و ضعف مصون می دارد. نان جو سرشار از پروتئین است و بخش بسیاری از نیاز انسان به ویتامین هایی مانند B را رفع می کند و در آن آهن و کلسیم نیز به وفور یافت می شود.

مصرف این نوع نان در وعده صبحانه توصیه بیشتری می شود. زیرا در ابتدای صبح به شما انرژی بسیاری می دهد و تا ساعات بسیاری از روز به دلیل کربوهیدرات های پیچیده و دیر هضم شدن آن شما را سیر نگه خواهد داشت.

این نوع نان، سفید شدن مو را نیز به تعویق خواهد انداخت و حافظه را نیز تقویت می کند و از بروز آلزایمر جلوگیری می کند.

با خوردن نان جو احساس خستگی انسان رفع می شود

با خوردن نان جو احساس خستگی انسان رفع می شود

در کاهش میزان کلسترول خون که به علت عادات بد غذایی امروزه افزایش آن در بدن انسان ها بسیار مشاهده می شود، نان جو موثر است. به دلیل فیبر فراوانی که در این نوع نان وجود دارد، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و از بروز بیماری هایی مانند اسهال یا یبوست جلوگیری می کند.

مصرف این نوع نان برای ماه رمضان نیز بسیار توصیه می شود زیرا همان طور که گفته شد، ساعات بسیاری شما را سیر نگه می دارد و مصرف آن به ویژه در سحر توصیه می شود.

از دیگر مزایای نان جو وجود کلسیم بسیار در آن و تقویت استخوان های بدن است

از دیگر مزایای نان جو وجود کلسیم بسیار در آن و تقویت استخوان های بدن است و برای کودکانی که کمی به نرمی استخوان مبتلا هستند، مصرف آن توصیه می شود. این نان از به وجود آمدن چربی های زیان آور در خون جلوگیری می کند و فعالیت دستگاه گوارش را تنظیم می کند.

فشار خون را منظم کرده و با رشد تومورهای سرطانی در بدن مبارزه می کند. همچنین دیواره روده و معده را پاکسازی می کند و از چاقی نیز جلوگیری می کند. برای کم خونی بسیار مفید بوده و به طور کلی بهترین نان توصیه شده در ارتباط با این موضوع است که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم .

از دیگر مزایای نان جو وجود کلسیم بسیار در آن و تقویت استخوان های بدن است

از دیگر مزایای نان جو وجود کلسیم بسیار در آن و تقویت استخوان های بدن است

نان سبوس دار:

به عقیده دکتر کوهدانی، بعد از نان جو، بهترین نوع نان توصیه شده در ارتباط با این که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، نان سبوس دار است. در این نوع نان نیز فیبر و پروتئین فراوانی وجود دارد و مصرف آن باعث ثابت نگه داشتن قند خون در بیماران دیابتی می شود و به شدت توصیه می شود.

به دلیل فیبر فراوان و کربوهیدرات های پیچیده این نوع نان، زمان بسیاری برای هضم آن توسط معده لازم است و باعث احساس سیری ماندگار و مصرف غذای کمتری می شود. این نوع نان در کاهش وزن نیز بسیار مفید است. وجود سبوس نیز به ماندگار شدن حالت سیری در بدن کمک بیشتری می کند.

نان سبوس دار:

نان سبوس دار:

این سبوس ها نیز در بدن، آب را به خود جذب کرده و احساس سیری و سنگینی بیشتری در معده فرد به وجود می آورند و مقدار مصرف آن نیز به همین دلیل نسبت به مصرف نان های دیگر کمتر است. زیرا سریع تر احساس سیری می نمایید.

فیبر موجود در نان های سبوس دار به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند

فیبر موجود در نان های سبوس دار به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. بیماری های بسیاری با مصرف مداوم نان سبوس دار از بین می روند یا از بروز بیماری هایی مانند ورم معده جلوگیری می کند. مصرف نان سبوس دار میزان جذب کلسترول خون را کاهش می دهد.

کاهش کلسترول خون باعث کاهش چربی خون نیز شده و یکی از مهم ترین عوامل به وجود آورنده بیماری های قلبی و عروقی از بین خواهد رفت و به این ترتیب، سلامت شما تضمین خواهد شد و به سکته های قلبی دچار نخواهید شد.

مصرف نان سبوس دار باعث کاهش جذب قند نیز شده و به بیماران دیابتی کمک بسیاری خواهد کرد و از ابتلا به دیابت در انسان های سالم نیز جلوگیری خواهد کرد. همچنین فشار خون را تنظیم کرده و برای افرادی که فشار خون آن ها بالاست، مصرف نان سبوس دار بسیار توصیه می شود.

نان سبوس دار یک منبع عالی برای آهن، اسید فولیک و ویتامین های بسیاری است که باعث بهبود رشد و افزایش هوش به ویژه در کودکان خواهد شد. همچنین رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها با خوردن مداوم نان سبوس دار تضمین می شود.

مصرف مداوم این نوع نان می تواند باعث تقویت قدرت بینایی و جلوگیری از بیماری های چشمی شود. املاح معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و ویتامین های بسیاری در نان سبوس دار وجود دارد و ۴۰ مورد از مواد مورد نیاز بدن که جمعا ۴۴ مورد هستند، در نان سبوس دار موجود است و به دلیل خاصیت لاغر کنندگی آن، در جواب سوال برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، یک جواب مناسب نان سبوس دار است.

فیبر موجود در نان های سبوس دار به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند

فیبر موجود در نان های سبوس دار به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند

نان چاودار:

نان چاودار نیز انتخاب مناسبی در ارتباط با این موضوع است که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم . این نان از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. این نوع نان از آرد چاودار تهیه می شود که مشابه گندم با رنگ تیره تر است و معمولا باید فاقد آرد گندم باشد اما ممکن است از ترکیب آرد گندم با آرد چاودار نیز تشکیل شده باشد.

این نوع نان نیز سرشار از فیبر بوده و به عملکرد درست دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین مدت زمانی طولانی، قند خون را یکنواخت، ثابت و متعادل نگه می دارد. این نوع نان زودتر از نان های سبوس دار و نان جو هضم می شود و تاثیر کمتری بر مشکلاتی مانند اسهال و یبوست دارد.

نان چاودار:

نان چاودار:

همچنین نسبت به دو نوع نان ذکر شده میزان انسولین کمتری در خون با مصرف آن ترشح می شود و کمتر میزان قند خون را ثابت نگه می دارد و برای افراد مبتلا به دیابت، مصرف نان جو یا نان سبوس دار می تواند موثرتر باشد.

با این وجود فواید نان چاودار را نباید نادیده گرفت. این نوع نان از نظر بهترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی، در رتبه سوم بهترین نان ها در رژیم غذایی قرار دارد. استفاده از این نوع نان می تواند به سلامت پوست و مو بسیار کمک کند.

در سلامت موها مصرف نان چاودار بسیار تاثیر گذار است

در سلامت موها مصرف نان چاودار بسیار تاثیر گذار است. این نان سرشار از مواد مغذی است و یک منبع از کربوهیدرات و فیبر غذایی محسوب می شود. در این نوع نان، پروتئین کمتری نسبت به نان جو و نان سبوسدار وجود دارد. در نان چاودار، پتاسیم و ویتامین های مختلف نیز وجود دارد.

مصرف نان چاودار به بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند و در گوارش نیز تاثیر مثبت دارد. انواع مختلفی از نان چاودار در بازار وجود دارد. اولین نوع، نان چاودار روشن است که از نوع سفید چاودار برای تهیه آن استفاده می شود و درون چاودا آسیاب شده و آرد چاودار روشن را فراهم می کند.

در سلامت موها مصرف نان چاودار بسیار تاثیر گذار است

در سلامت موها مصرف نان چاودار بسیار تاثیر گذار است

دومین نوع چاودار تیره است که دانه های چاودار به طور کامل آسیاب می شوند و رنگ تیره تری نیز معمولا دارند و می توان پودر کاکائو و یا قهوه را نیز به آن اضافه کرد. چاودار مرمر از ترکیب آرد به دست آمده در دو نوع ذکر شده به وجود آمده و یک نوع دیگر تحت عنوان نان کدو تنبل است که از دانه های چاودار درشت آسیاب شده تهیه می شود و به دلیل ظاهری که بعد از پخت پیدا می کند، به این نام معروف شده است.

نان های چاودار تراکم بیشتری نسبت به نان های دیگر داشته و رنگ تیره تری نسبت به نان های تهیه شده از آرد گندم دارند

نان های چاودار تراکم بیشتری نسبت به نان های دیگر داشته و رنگ تیره تری نسبت به نان های تهیه شده از آرد گندم دارند. حجم این نان ها به دلیل وجود گلوتن کمتر، بسیار بیشتر از نان های دیگر است. افرادی که به این ماده حساسیت دارند، نباید این نوع نان را استفاده کنند.

بر اساس مطالعات دکتر کوهدانی، ۳۲ گرم نان چاودار که تقریبا برابر با یک کف دست از این نان می شود، دارای ۸۳ کالری، ۲٫۷ گرم پروتئین، ۱۵٫۵ گرم کربوهیدرات، ۱٫۱ گرم چربی، ۱۸ درصد سلنیوم  لازم روزانه، ۱۱٫۶ درصد تیامین لازم روزانه،۱۱٫۵ درصد منگنز لازم در طی یک روز، ۸٫۲ درصد ریبوفلاوین لازم برای یک روز، ۵ درصد ویتامین ب۶ لازم در طی روز، ۵ درصد آهن، ۸٫۸ فولات و … است.

درون این نوع نان فسفر، منیزیم، کلسیم و مواد مغذی بسیاری یافت می شود که ارزش غذایی این ماده را افزایش می دهد. این نان نیز به دلیل وجود فیبر فراوان، مدت زمان بیشتری انسان را سیر نگه خواهد داشت.

این نوع نان به بهبود بیماری های قلبی کمک بسیاری می کند

این نوع نان به بهبود بیماری های قلبی کمک بسیاری می کند زیرا میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و سطح کلسترول موجود در خون را کاهش می دهد. همچنین بسیاری از کلسترول ها و چربی های موجود در مواد غذایی توسط فیبر و کربوهیدرات موجود در این نوع نان جذب شده و از بدن خارج می شود.

همچنین برای افرادی که دیابت نوع دوم دارند و توانایی تولید انسولین به مقدار کافی برای تنظیم کنترل قند خون را ندارند، مصرف نان چاودار توصیه می شود. این نوع نان به تنظیم قند خون کمک می کند. این نوع نان دارای اسید فرولیک و اسید کافئیک است که در آزاد سازی انسولین در جریان خون موثر بوده و در کنترل قند خون نیز تاثیرگذارند.

همچنین باعث احساس سیری بیشتری در فرد شده و وی را از مصرف غذاهای شیرین برای تامین انرژی و احساس سیری منصرف می کند. وجود فیبر فراوان در این نوع نان روی عملکرد دستگاه گوارش فرد تاثیر گذار است. آب جذب شده و ذخیره شده در فیبرهای سرشار این نوع نان به دفع راحت تر آن کمک می کنند و مانع ایجاد یبوست می شوند.

این نوع نان به بهبود بیماری های قلبی کمک بسیاری می کند

این نوع نان به بهبود بیماری های قلبی کمک بسیاری می کند

مصرف این نان وجود اسیدهای چرب با زنجیره های کوتاه را در بدن فرد و در جریان خونش بیشتر می کند

مصرف این نان وجود اسیدهای چرب با زنجیره های کوتاه را در بدن فرد و در جریان خونش بیشتر کرده و باعث کاهش وزن، کاهش میزان قند خون و جلوگیری از بروز سرطان روده و … می شود.

اگر برای شما این سوال مطرح شده است که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، نان چاودار نیز انتخاب مناسبی است زیرا فیبرهای محلول سرشار موجود در آن باعث ایجاد احساس سیری طولانی مدت در فرد مصرف کننده می شود و از ایجاد احساس گرسنگی کاذب خودداری می شود.

این باعث کاهش مصرف میزان مواد غذایی می شود که دلیل اصلی کاهش وزن است. طبق نظر دکتر کوهدانی، این نان میزان التهاب موجود در بدن به ویژه در معده و روده را کاهش می دهد. استفاده از این نوع نان نیز می تواند از ابتلا به برخی بیماری ها جلوگیری کند.

معمولا به دلیل تاثیرگذار بودن این نوع نان در معده و روده، بیشتر از بروز سرطان در این ناحیه ها جلوگیری می کند. همچنین در سرطان پروستات، سرطان پستان و … نیز موثر است. مصرف این نوع نان باید به اندازه باشد و مصرف زیاد آن می تواند باعث نفخ شکم به دلیل وجود فیبر زیاد شده و ایجاد حساسیت شدید در افراد حساس به گلوتن می کند.

باید دقت کنید که در تهیه این نان از قند استفاده نشده باشد. زیرا کالری آن بسیار بیشتر شده و می تواند نتیجه عکس در کاهش وزن شما داشته باشد. مصرف زیاد نان چاودار به دلیل وجود اسید فیتیک می تواند باعث کاهش جذب مواد معدنی سایر غذاها توسط بدن شود.

نان کتان:

این نان از ترکیب آرد گندم کامل و دانه های کتان آسیاب شده تهیه می شود و یکی از بهترین نان ها در ارتباط با این که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، می باشد. دانه های کتان دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند.

این دانه ها امگا ۳ فراوانی در خود دارند و تاثیرات بسیار مثبتی روی قلب و عملکرد آن دارند. درون این دانه ها و نان تهیه شده از آن، مقدار زیادی آنتی اکسیدان نیز وجود دارد که مقاومت بدن را نسبت به انواع سرطان ها افزایش می دهد و نقش بسیار مهمی دارد.

نان کتان:

نان کتان:

همچنین میزان ابتلا به سرطان سینه را در بانوان با مصرف نان کتان کاهش می یابد. این نان باید حتما با آرد گندم کامل تهیه شده باشد و نان های کتانی که با آرد سفید تهیه شده است، به هیچ وجه برای استفاده در رژیم های غذایی مناسب نیستند.

همچنین نباید برای شیرین کردن و طعم دار کردن آن از هیچ افزودنی استفاده شده باشد. زیرا ممکن است کالری آن را افزایش دهد و برای استفاده در رژیم مناسب نباشد. درون دانه های کتان و نان های تهیه شده از آن اسید آلفا لینولنیک وجود دارد که برای بدن ضروری بوده و توسط خود بدن تولید نمی شود. این نوع اسید باعث کاهش کلسترول در خون می شود و از التهاب رگ های خونی می کاهد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و حمله های قلبی و سکته های مغزی را کاهش می دهد

بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و حمله های قلبی و سکته های مغزی را کاهش می دهد. درون دانه های کتان، لیگان های فراوانی وجود دارد که مانع بروز سرطان ها می شود که مانند آنتی اکسیدان ها عمل کرده و در برابر انواع سرطان ها بدن را مقاوم می کنند

و همچنین از بروز دیابت به دلیل تنظیم قند خون جلوگیری می کنند. همچنین از بروز سرطان هایی مانند سرطان پروستات در آقایان و سرطان سینه در زنان، بدن انسان را مقاوم می کند. همچنین روی معده و روده تاثیر گذار است و از بروز سرطان در این نقاط نیز جلوگیری می کند.

مصرف یک قاشق غذاخوری از دانه های کتان می تواند ۸ تا ۱۲ درصد میزان فیبر روزانه مورد نیاز بدن انسان را فراهم کند. درون این دانه ها، هم فیبر خوراکی محلول وجود دارد و هم فیبر نامحلول که روی راحت دفع شدن مدفوع و عملکرد خوب روده ها تاثیر گذار است و دفع نیز برای انسان راحت تر می شود.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و حمله های قلبی و سکته های مغزی را کاهش می دهد

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و حمله های قلبی و سکته های مغزی را کاهش می دهد

همچنین روده ها وضعیت پایدارتری را سپری خواهند کرد و از التهابات و تحریک های آن کاسته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید.

این نوع نان باعث بهبود وضعیت کلسترول خون می شود و مصرف مداوم و به اندازه آن باعث تنظیم کلسترول خون می شود و به دنبال آن بیماری های قلبی و عروقی کمتر در فرد مشاهده می شود.

مصرف مداوم نان کتان می تواند فشار دیاستولیک و سیستولیک را نیز تنظیم کند

مصرف مداوم نان کتان می تواند فشار دیاستولیک و سیستولیک را نیز تنظیم کند و بر فشار خون تاثیر بسیاری دارد. درون نان کتان به دلیل وجود دانه های کتان دارای پروتئین بسیاری است که این پروتئین گیاهی بوده و درون آن آمینو اسید، اسید آسپارتیک و اسید گلوتامیک فراوانی وجود دارد. این پروتئین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین کلسترول خون را کاهش می دهد.

باعث کاهش رسوب کلسترول در خون می شود. از بروز بسیاری از سرطان ها و تومورهای سرطانی جلوگیری می کند. همچنین پروتئین های موجود در نان های کتان، خاصیت ضد قارچی نیز دارند.

اگر می خواهید بدانید که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم تا پروتئین فراوانی داشته باشد، نان کتان بهترین انتخاب است. این نوع پروتئین گیاهی بوده و برای افرادی که در رژیم غذایی خود از غذاهای گیاهی استفاده می کنند، انتخاب مناسبی است.

این نان به کنترل قند خون نیز کمک می کند

این نان به کنترل قند خون نیز کمک می کند و برای افرادی که انسولین در بدن آن ها به میزان کافی ترشح نمی شود و به بیماری دیابت نوع دوم که امروزه بسیار مشاهده می شود مبتلا هستند، توصیه می شود. با مصرف به اندازه و مداوم نان کتان می توان ۸ تا ۲۰ درصد سطح قند خون بدن را کاهش داد و سطح آن را ماندگار کرد.

فیبر غیر محلول موجود در این نان، سرعت آزادسازی قند خون در بدن را آهسته تر می کند زیرا به آهستگی هضم می شود و باعث کاهش قند خون می شود. می توان در کنار مصرف نان کتان، در میان وعده های غذایی به نوشیدنی خود دانه های کتان را اضافه کنید تا احساس سیری را در شما افزایش دهد و از گرسنگی سریع شما جلوگیری می کند.

این نیز به دلیل وجود فیبر فراوان در این نوع نان ها است که سرعت هضم آن ها نسبت به سایر نان ها آهسته تر بوده و احساس سیری در دراز مدت را برای فرد به همراه دارند و به کاهش وزن کمک می کنند.

خصوصیات نان رژیمی

این موضوع که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم و این نوع نان باید چه ویژگی هایی داشته باشد از اهمیت بسیاری برای افرادی که تصمیم به لاغری دارند، برخوردار است.

به همین دلیل نیز باید حتما با دکتر کوهدانی مشاوره داشته باشید. اگر نان بسته بندی شده تهیه می کنید، باید دقت کنید که نان از آرد کامل یا سبوس دار تهیه شده باشد و نان هایی که از آرد سفید تهیه می شوند، برای کاهش وزن مناسب نیستند.

نکته دیگر این است که طعم دهنده ها و شکر در تهیه نان استفاده نشده باشد زیرا نتیجه عکس در کاهش وزن شما خواهد داشت و مصرف آن بیشتر باعث افزایش وزن خواهد شد.

خصوصیات نان رژیمی

خصوصیات نان رژیمی

باید در هر برش کوچک از نان تهیه شده حدودا بین ۳ تا ۵ گرم فیبر موجود باشد

باید در هر برش کوچک از نان تهیه شده حدودا بین ۳ تا ۵ گرم فیبر موجود باشد. همچنین بین ۳ تا ۶ گرم پروتئین در یک برش کوچک از نان وجود داشته باشد. درون نان از روغن استفاده نشده باشد زیرا باعث افزایش وزن می شود.

این که نان را از رژیم غذایی خود حذف کنید، کار مناسبی نیست زیرا نان می تواند در صورت درست انتخاب شدن، هم در لاغری شما موثر باشد و هم بسیاری از املاح بدنی مورد نیاز بدن شما را تامین کند و با مصرف مقدار کمی از نان در مقابل بسیاری مواد غذایی بی ارزش، احساس سیری کنید.

البته نباید به هر مقداری که می خواهید، از این نان ها استفاده کنید زیرا ۱۰۰ گرم از هر نانی می تواند تقریبا ۲۵۰ کیلو کالری داشته باشد و اگر از دانه های خوراکی نیز در آن ها استفاده شده باشد، میزان کالری آن نیز بیشتر خواهد شد.

نان های خشک نیز کالری بیشتری دارند و ممکن است میزان کالری آن ها از ۲۵۰ کیلو کالری میانگین تا ۳۵۰ کیلو کالری نیز افزایش پیدا کند. اگر روی بسته بندی ذکر شده باشد که بدون کالری و رژیمی است، قابل قبول نبست و تقریبا کالری تمامی نان ها یکسان است.

باید نانی را انتخاب کرد که مدت زمان بیشتری انسان را سیر نگه دارد

باید نانی را انتخاب کرد که مدت زمان بیشتری انسان را سیر نگه دارد و در کنار آن املاح معدنی، ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز برای انسان را تا حدودی تامین کند. نانی که انتخاب می کنید، باید از آرد گندم کامل تهیه شده باشد و از ترکیب آن با آردهای سفید و دیگر آردها تشکیل نشده باشد.

نان کم کالری برای این سوال که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، انتخاب مناسبی نیست و باید از نان های دیر هضم و تهیه شده از آرد گندم کامل استفاده شود و مقدار استفاده آن نیز در هر وعده غذایی باید توسط متخصص تغذیه تعیین شود. نان های چاودار، نان های سبوس دار، نان های جو و نان های تهیه شده از دانه های کتان بهترین نان های توصیه شده برای این سوال است که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم .

باید نانی را انتخاب کرد که مدت زمان بیشتری انسان را سیر نگه دارد

باید نانی را انتخاب کرد که مدت زمان بیشتری انسان را سیر نگه دارد

در مورد نان تست اگر این نان به طور کامل از آرد گندم کامل تهیه شده باشد، می تواند نان خوبی برای کاهش وزن باشد

در مورد نان تست اگر این نان به طور کامل از آرد گندم کامل تهیه شده باشد، می تواند نان خوبی برای کاهش وزن باشد زیرا این نوع آرد باعث می شود تا نان تهیه شده از آن مدت زمان بیشتری انسان را سیر نگه دارد. هر نان تست تهیه شده از آرد کامل، بین ۷۵ تا ۸۰ کالری دارد که مشابه نام های دیگر است.

نان به هیچ وجه نباید از وعده های غذایی حذف شود و این تصور که حذف نان می تواند به کاهش وزن کمک بسیاری کند و مصرف نان یکی از دلایل چاقی است، اشتباه است.

زیرا این تصور در ارتباط با تمامی نان ها درست نیست و نان هایی مانند نان چاودار، نان جو، نان سبوس دار و نان تهیه شده از دانه های کتان می توانند در رژیم غذایی در کنار سیر نگه داشتن شما در زمانی طولانی جبران املاح معدنی، مواد مغذی، پروتئین ها، ویتامین  ها و … که ممکن است بر اثر رژیم غذایی از طریق دیگر مواد غذایی به بدن شما منتقل نشود و تامین نشود، از طریق این نان ها تامین شود. برای کسب اطلاعات تکمیلی، مشورت با دکتر کوهدانی را فراموش نکنید.

در مورد نان تست اگر این نان به طور کامل از آرد گندم کامل تهیه شده باشد، می تواند نان خوبی برای کاهش وزن باشد

در مورد نان تست اگر این نان به طور کامل از آرد گندم کامل تهیه شده باشد، می تواند نان خوبی برای کاهش وزن باشد

جمع بندی

نان یکی از مهم ترین بخش ها در رژیم غذایی انسان ها به ویژه در ایران است و روزانه مقادیر بسیاری نان توسط ایرانیان مصرف می شود. این نان ها در انواع مختلفی وجود دارند و از آردهای متفاوتی نیز تهیه می شوند.

میزان مصرف نان در رژیم غذایی باید توسط دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه تعیین شود و باید از مصرف بی رویه هر نوع نانی در رژیم غذایی خودداری کرد. اگر در تهیه نان از آرد جو استفاده شده باشد، دارای ارزش غذایی بالایی است و نان جو خود یک وعده غذایی کامل محسوب می شود.

جمع بندی

جمع بندی

کربوهیدرات های پیچیده ای که در این نوع نان وجود دارد، روند هضم را طولانی تر کرده و مدت زمان بیشتری فرد را سیر نگه می دارد و به همین دلیل در رژیم های غذایی بسیار توسط متخصصان توصیه می شود تا بخشی از آن در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

از دلایل اصلی اضافه وزن در انسان ها، مصرف بسیار نان های تهیه شده از آرد سفید است

از دلایل اصلی اضافه وزن در انسان ها، مصرف بسیار نان های تهیه شده از آرد سفید است و باید از نان هایی مانند نان تهیه شده از دانه های کتان، نان چاودار، نان جو و نان سبوس دار استفاده کرد.

تمامی نان ها تقریبا میزان کالری یکسانی دارند و باید از نان هایی استفاده شود تا مدت زمان بیشتری برای هضم آن ها توسط معده صرف شود و انرژی آن به آهستگی آزاد شده و مدت زمان بیشتری فرد احساس سیری کند تا سراغ مصرف سایر مواد غذایی برای رفع احساس گرسنگی نرود.

با حذف نان نیز فرد دچار سوء تغذیه خواهد شد

با حذف نان نیز فرد دچار سوء تغذیه خواهد شد و به همین دلیل بهترین متخصصان تغذیه همچون دکتر کوهدانی، نان را از رژیم غذایی حذف نمی کنند. بهترین نان نانی است که از آرد گندم کامل و با کیفیت تهیه شده باشد.

همچنین باید قند خون را ثابت نگه دارد که این مورد با استفاده از نان های دیر هضم، میسر است. زیرا به آهستگی انرژی ناشی از مصرف نان را آزاد می کنند و سرعت انتشار انسولین را تنظیم می کنند. همچنین در نان انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ب، منیزیم، فسفر، کلسیم، آهن و پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای بدن وجود داشته باشد.

اگر برای شما این سوال پیش آمده بود که برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم ، امیدواریم که با خواندن این مقاله، بهترین نان برای استفاده در رژیم را شناخته باشید و با مشاوره با معتبرترین متخصص تغذیه همچون دکتر کوهدانی، آن را در رژیم خود مورد استفاده قرار دهید.

منبع:

cutt.ly

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید