تثبیت وزن بعد از لاغری

برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم
برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم
2022/02/15
رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن
رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن
2022/02/15
تثبیت وزن بعد از لاغری

تثبیت وزن بعد از لاغری

درباره تثبیت وزن بعد از لاغری چه می‌دانید؟ اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با این مبحث کسب کنید، در ادامه این مطلب با ما باشید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

این اتفاق برای افراد بسیاری که توانسته‌اند به نتایج مطلوبی از کاهش وزن برسند، افتاده ‌است که بعد از گذشت مدتیريال مجدداً چاقی را تجربه می‌کنند. به خصوص افرادی که کاهش وزن بسیار زیاد تجربه می‌کنند، موفق به تثبیت وزن خود نیستند.

تثبیت وزن بعد از لاغری

تثبیت وزن بعد از لاغری

این مسئله بسیار دردناک است که شما با گذراندن یک مرحله سخت و ورزش‌ها و رژیم‌های متنوع، مجدداً به وزن سابق خود باز گردید. در حقیقت می‌توان گفت که فقط ۲۰ درصد از افرادی که رژیم کاهش وزن گرفته‌اند، توانستند در طولانی‌ مدت وزن فعلی خود را حفظ کنند.

در این‌ باره باید بگوییم از وجود اعداد و ارقامی که روی ترازو می‌بینید، مایوس نشوید. روش‌های علمی ثابت شده‌ای وجود دارد که تحت نظر پزشکان متخصص می‌توانید در محدوده وزن سالم خود بمانید و دچار تثبیت وزن شوید.

کارهای مختلفی در این دوره قابل‌ اجرا می‌باشد که باعث جلوگیری از افزایش وزن مجدد خواهد شد

کارهای مختلفی در این دوره قابل‌ اجرا می‌باشد که باعث جلوگیری از افزایش وزن مجدد خواهد شد. نباید این ‌موضوع را از خاطر ببرید که رسیدن به تناسب اندام هدف اصلی شما نیست، بلکه یک آغاز برای حفظ کردن عادت‌های سالم در ادامه راه زندگی می‌باشد.

تصور کنید شخصی در یک مدت‌ زمان طولانی تلاش کرده ‌است تا مصرف سیگار را کنار بگذارد. حال برای ترک سیگار به خودش یک پاکت سیگار جایزه می‌دهد. این کاملاً مشخص است که این فرد نمی‌تواند در ترک سیگار مصمم باشد.

کارهای مختلفی در این دوره قابل‌ اجرا می‌باشد که باعث جلوگیری از افزایش وزن مجدد خواهد شد

کارهای مختلفی در این دوره قابل‌ اجرا می‌باشد که باعث جلوگیری از افزایش وزن مجدد خواهد شد

پس بهتر است از راهکارهای تثبیت وزن بعد از لاغری استفاده داشته باشید. این مقاله در خصوص راهکارهای مفید برای تثبیت وزن بعد از لاغری اطلاعات بسیاری در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتوانید از نگاه دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه، از راهکارهای آسان برای تثبیت وزن بعد از لاغری بهره‌مند شوید و همیشه در محدوده وزن سالم خود باقی بمانید. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

عناوینی که در ادامه این مطلب مطالعه می‌کنید، عبارتند از:

اهمیت تثبیت وزن بعد از لاغری در چیست؟

فرمول تثبیت وزن بعد از لاغری

دلیل بازگشت کاهش وزن چه مواردی می‌باشد؟

به چه دلیل تثبیت وزن بعد از لاغری دشوار می‌باشد؟

تقویت هورمون‌های گرسنگی برای تثبیت وزن

رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری چیست؟

دلیل پیروی از رژیم تثبیت وزن

اهمیت تثبیت وزن بعد از لاغری

متغیر بودن تثبیت وزن برای اشخاص متفاوت

برای تثبیت وزن بعد از لاغری، نیاز به طی کردن چه مراحلی می‌باشد؟

مرحله اول: کاهش وزن

مرحله دوم: کاهش سایز

مرحله سوم: تثبیت وزن

استفاده از رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری به چه صورت می‌باشد؟

افراد کاندید برای رژیم تثبیت وزن

نمونه برنامه غذایی رژیم تثبیت وزن

ویژگی‌های رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری چه مواردی می‌باشد؟

دسترسی راحت به رژیم تثبیت

راحتی و انعطاف‌پذیری

عدم محرومیت غذاهای مختلف

همراه بودن پزشک متخصص

منوی غذاهای متنوع

چه نکاتی برای تثبیت وزن بعد از لاغری مفید می‌باشد؟

روی وزن خود نظارت کنید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید.

فعالیت‌های ورزشی را ادامه دهید.

مصرف پروتئین را افزایش دهید.

مصرف کربوهیدرات را  کنترل کنید.

الگوی سالم خوری را ادامه دهید.

استراحت کافی داشته باشید.

تمرینات با وزنه را انجام بدهید.

به رژیم غذایی خود پایدار باشید.

استرس خود را کنترل کنید.

محدوده وزنی را کافی بدانید.

از دیگران حمایت بگیرید.

صبحانه‌های مقوی را فراموش نکنید.

زمان تلویزیون دیدن را کاهش دهید.

وعده‌های مصرفی خود را برنامه‌ریزی کنید.

نوشیدن میزان زیادی آب کمک می‌کند.

غذاهایی که مصرف می‌کنید را بنویسید.

مصرف بسیار سبزیجات توصیه می‌شود.

تمرین کنید آگاهانه غذا بخورید.

در سبک زندگی خود عادت‌های مشخصی به وجود آورید.

جمع بندی مطالب

 

اهمیت تثبیت وزن بعد از لاغری در چیست؟

اغلب خبرهایی که در رابطه با کاهش وزن برای افراد مشاهده می‌کنیم، این است که در آخر نمی‌توانند موفق به تثبیت وزن شوند. برگشتن وزن بعد از سختی‌های بسیار و سالم غذا خوردن بسیار زجرآور و ناامیدکننده می‌باشد. اما نیازی به نگرانی نیست.

اهمیت تثبیت وزن بعد از لاغری در چیست؟

اهمیت تثبیت وزن بعد از لاغری در چیست؟

زیرا محققان بررسی‌های بسیاری برای این ‌موضوع انجام داده‌اند و ثابت کرده‌اند، حتی اگر کمترین حرکت را برای تثبیت وزن بعد از لاغری انجام بدهید، از سلامت جسمی برخوردار هستید. مبحث تثبیت وزن بعد از لاغری بسیار چالش‌برانگیز می‌باشد.

در برخی مواقع، افراد از برنامه‌های غذایی موفق استفاده می‌کنند و با برنامه‌ریزی درست قصد ثابت نگه ‌داشتن وزن خود را هم دارند. در هر صورت نمی‌توان گفت که راه‌حل دقیق و مشخص شده‌ای برای تثبیت وزن وجود دارد تا همه افراد بتوانند بر طبق این الگو پیش بروند.

شرایط جسمانی و فیزیکی هر فرد و اضافه ‌وزن او با دیگری تفاوت دارد

زیرا شرایط جسمانی و فیزیکی هر فرد و اضافه ‌وزن او با دیگری تفاوت دارد. مسیر تثبیت وزن طولانی است و باید در این مواقع صبوری به خرج بدهید. افراد در این دوره نوسانات هورمونی، هوس‌های غذایی و فاکتورهای بسیاری را تجربه خواهند کرد.

هنگامی ‌که از افراد پرس ‌و جو کردیم، دریافتیم مسئله تثبیت وزن برای آن‌ها از کاهش وزن سخت‌تر بوده و پر از دست‌انداز می‌باشد. طبق پژوهش‌های انجام ‌شده مرکز کاهش وزن، فقط ده ‌درصد از افراد توانستند به مدت یک‌ سال بعد از کاهش وزن، وزن خود را در محدوده تثبیت قرار بدهند.

پژوهش‌های مرکز کاهش وزن نشان می‌دهد، حدوداً ۸۰ درصد از افراد، مشکلات بسیاری برای ثابت نگه‌ داشتن وزن خود دارند و فقط ۲۰ درصد از آن‌ها توانستند به مدت یک‌ سال در محدوده‌ ثابت وزنی خود باقی بمانند.

به‌ همین دلیل است که اهمیت تثبیت وزن بعد از لاغری بسیار بالاست. حال تحت نظر دکتر کوهدانی در ادامه این مطلب، نکات و راه‌حل‌هایی را برای شما خواهیم داشت که بسیار کارساز و مفید خواهند بود.

پیشنهاد می کنیم از پست مشاوره تخصصی لاغری دیدن کنید.

فرمول تثبیت وزن بعد از لاغری

همان‌طور که دریافتید، مسئله تثبیت وزن به نسبت کاهش وزن دشوارتر است. اما مسئله اصلی این است که دلیل بازگشت وزن به محدوده قبل را بدانید. هنگامی‌ که کاهش وزن در یک مدت ‌زمان مشخص ‌شده به خصوص در مدت کوتاهی صورت می‌گیرد، بدن برخلاف ذهنیت ما دچار کاهش متابولیسم و سوخت ‌و ساز خواهد شد.

در واقع شرایط بدن در حالت قحطی قرار می‌گیرد. پس به‌ صورت خودکار در تلاش است تا بتواند سوخت‌ و سازهای اضافی را به حداقل برساند و تا جای ممکن از ذخایر چربی استفاده نداشته باشد.

همین‌طور به دلیل این‌ که در طول دوره رژیم، شوک بسیاری به بدن فرد وارد شده ‌است، بدن میزان هورمون گرسنگی یا هورمون گرلین را افزایش می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود بعد از یک دوره رژیم لاغری، افراد به‌ صورت ناخودآگاه کنترلی روی مصرف غذای مصرفی خود نداشته باشند.

فرمول تثبیت وزن بعد از لاغری

فرمول تثبیت وزن بعد از لاغری

در نهایت با سرعت بسیار، کاهش وزن به ‌وجود آمده بازمی‌گردد. در این مواقع میزان هورمون سیری در بدن کمتر می‌شود و کاملاً مشخص است که فرد دیرتر دست از غذا خوردن می‌کشد و بدن او نیاز به مصرف بیشتر مواد غذایی دارد.

به‌ همین دلیل یک سبک زندگی سالم بعد از کاهش وزن برای تثبیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید در مدت ‌زمان طولانی حتی بیشتر از ۲ سال کاهش وزن خود را حفظ کنید.

طبق بررسی‌های انجام ‌شده می‌توان گفت که وضعیت هورمون‌های گرسنگی و سیری که شامل گرلین و لپتین می‌شوند، با گذشت ۲ سال در حالت خود تثبیت می‌شود و دیگر به سمت شرایط قبلی باز نمی‌گردد.

البته برای این کار نیاز به انجام چندین راهکار ساده دارید تا بتوانید در حوزه تثبیت وزن بعد از لاغری موفق باشید. حال در ادامه این مطلب به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید در حفظ کاهش وزن خود موفق باشید.

دلیل بازگشت کاهش وزن چه مواردی می‌باشد؟

شخصی که میزان زیادی کاهش وزن را تجربه می‌کند، به ‌مرور زمان میزان متابولیسم و سوخت‌ و ساز بدن او کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بدن او در این مواقع مقاومت خواهد کرد و به دلیل این‌ که در مدت طولانی با وزن بالا تطبیق داده‌ شده است، با افزایش وزن احساس بهتری دارد. همه افراد در بدن خود یک نقطه­‌ تنظیم دارند.

در این شرایط وزن در حالت تعادل قرار می‌گیرد. بنابراین اگر بدن احساس کند که از این شرایط پایین‌تر می‌روید، امکان دارد برای کاهش وزن مقاومت نشان بدهد. یکی دیگر از دلایل بازگشت کاهش وزن، هورمون‌ها می‌باشند.

زیرا می‌توانند تاثیر بسیاری روی رسیدن به وزن قبلی داشته باشند. هنگامی ‌که دچار کاهش وزن می‌شوید، تغییرات بسیاری در هورمون‌ها اتفاق می‌افتد. سیگنال‌هایی که از طریق مغز دریافت می‌شود، باعث می‌شود تا هورمون گرسنگی یا هورمون گرلین بیشتر تولید شود.

بنابراین احساس گرسنگی بیشتری دارید و به‌ مرور زمان با غذا خوردن، افزایش وزن شما بازگشت خواهد داشت.

به ‌علاوه تمامی این موارد اگر از طریق رژیم‌های بسیار محدود کننده و سخت به کاهش وزن دست پیدا کنید، به ‌احتمال بسیار زیاد وزن قبلی شما باز خواهد گشت. البته در صورتی‌ که بتوانید در تثبیت وزن خود فعالیت‌های متنوعی انجام بدهید، تغییراتی در بدن شما حاصل می‌گردد که کمک می‌کند تا این اصول همیشه به‌ عنوان یک سبک از زندگی شما شناخته شود و بتوانید به تثبیت وزن بعد از لاغری برسید.

توصیه دکتر کوهدانی به افرادی که از رژیم‌های سخت و بسیار محدود کننده استفاده می‌کنند

توصیه دکتر کوهدانی به افرادی که از رژیم‌های سخت و بسیار محدود کننده استفاده می‌کنند، این است که به ‌جای استفاده از این رژیم‌هایی که در کوتاه ‌مدت باعث کاهش وزن شما می‌شود، از رژیم‌های غذایی استفاده داشته باشید که آهسته و در مدت ‌زمان زیادی باعث کاهش وزن شما شود.

زیرا این نوع رژیم‌ها پایداری بیشتری دارند. قطعا مشخص است که اضافه ‌وزن و چاقی‌های شما در یک شب حاصل نشده ‌است، بنابراین نمی‌توانید در یک مدت کوتاه به نتیجه برسید.

اگر این دیدگاه را برای کاهش وزن و استفاده از رژیم‌های غذایی پیش ببرید، بدن شما با تغییرات متابولیک و هورمونی که در دوره کاهش وزن اتفاق می‌افتد، بهتر تطبیق پیدا می‌کند.

به ‌همین دلیل تثبیت وزن بعد از لاغری بهتر صورت می‌گیرد. قطعا نگه‌ داشتن وزن بعد از رسیدن به هدف دلخواه بسیار سخت می‌باشد و در این شرایط نیاز به استفاده از یک رژیم خوب دارید تا بتوانید از این مرحله نیز عبور کنید و یکی از اهداف خود را پشت سر بگذارید.

برای این‌ که رژیم خوب و متناسب با شرایط شما طراحی گردد، نیاز به تخصص‌های یک پزشک تغذیه دارید. دکتر کوهدانی در این امر می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

توصیه دکتر کوهدانی به افرادی که از رژیم‌های سخت و بسیار محدود کننده استفاده می‌کنند

توصیه دکتر کوهدانی به افرادی که از رژیم‌های سخت و بسیار محدود کننده استفاده می‌کنند

به چه دلیل تثبیت وزن بعد از لاغری دشوار می‌باشد؟

نتایج تحقیقات بسیار در زمینه تثبیت وزن ثابت کرده ‌است، بدن همواره دچار احساس گرسنگی خواهد شد. طبق این بررسی، ۴۰ داوطلب از افراد چاق و با اضافه ‌وزن بسیار توانستند به پژوهشگران کمک کنند تا نتیجه خوبی برای این پژوهش در نظر گرفته شود.

این دسته از افراد، شاخص توده بدنی بالاتر از ۴۰ داشته‌اند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده توانستند طی ۲۴ ماه از یک رژیم غذایی منحصر به ‌فرد استفاده کنند. پژوهشگران برای‌ این که به نتیجه درستی در رابطه با آزمایشات مربوطه برسند، در هفته چهارم بعد از سال اول و چهار هفته بعد از سال دوم، از این داوطلبان تست خون دریافت کردند.

انجام این تست خون به بررسی هورمون‌های گرسنگی و سیری در بدن این افراد پرداخت و نیز از روحیات و احساس داوطلبان در رابطه با احساس سیری و گرسنگی بعد از گذشت این ‌همه مدت از رژیم غذایی اطلاعاتی کسب شد.

به چه دلیل تثبیت وزن بعد از لاغری دشوار می‌باشد؟

به چه دلیل تثبیت وزن بعد از لاغری دشوار می‌باشد؟

تمامی ۴۰ داوطلبی که در این پژوهش شرکت کرده بودند، به نتیجه خوبی برای کاهش وزن رسیده بودند و اغلب آن‌ها توانستند با گذشت ۲ سال همچنان در محدوده وزن سالم باقی بمانند؛ اما همچنان دچار احساس گرسنگی می‌شدند.

طبق این بررسی و ارزیابی، محققین متوجه شده‌اند که کاملاً طبیعی است که با گذشت دوره‌های یک ‌ساله و دو ساله از رژیم‌های غذایی منحصر به ‌فرد، این افراد دچار احساس گرسنگی شده‌اند و دچار احساس سیری کمتری می‌شوند و میزان گرسنگی در بدن آن‌ها بسیار بیشتر می‌شود.

تقویت هورمون‌های گرسنگی برای ثبیت وزن

هنگامی ‌که اشخاص دچار اضافه ‌وزن بالا هستند و ناگهان میزان زیادی از وزن خود را کاهش می‌دهند، بدن نگران می‌شود و آن را تهدیدی برای ادامه این راه می‌بیند. به ‌همین دلیل باعث تقویت هورمون‌های گرسنگی خواهد شد تا به شما این حس را القا کند که هم‌ اکنون نیاز به غذا خوردن برای سیری بیشتر دارید.

داوطلبانی که در این پژوهش شرکت کرده بودند، به‌ صورت همزمان شاهد بیشتر شدن هورمون‌های گرسنگی و سیری با یکدیگر بوده‌اند. اما به نسبت هورمون‌های سیری، هورمون‌های گرسنگی بیشتر افزایش پیدا کرده بودند.

البته نمی‌توان گفت که این تحقیق می‌تواند نشان بدهد که استفاده از رژیم‌ها و برنامه‌های غذایی می‌تواند با شکست روبرو باشد، بلکه شما نیاز دارید که به تثبیت وزن بعد از لاغری برسید تا در محدوده‌ ثابت وزن باقی بمانید.

در این پژوهش، برخی از افراد حدوداً ۶ ‌تا ۷ وعده غذا در طول روز مصرف می‌کردند

در این پژوهش، برخی از افراد حدوداً ۶ ‌تا ۷ وعده غذا در طول روز مصرف می‌کردند. این افراد موفق شده بودند که احساس گرسنگی و اشتهای خود را کنترل کنند و آن را به حداقل برسانند. این راهکار و ایده خلاقانه سبب می‌شد تا اشخاص میل کمتری به مصرف غذاها داشته باشند و وعده‌های روزانه خود را با فاصله‌ی کمتری میل کنند.

به ‌همین دلیل پژوهشگران به این درک رسیدند که این افراد دچار کاهش وزن بیشتری شده‌اند. زیرا مقابله کردن با اشتها و احساس گرسنگی در طولانی‌ مدت بسیار سخت می‌باشد. بنابراین افراد نیاز دارند تا از تخصص‌های یک مشاور تغذیه خوب کمک بگیرند.

در صورتی ‌که خودسرانه از رژیم‌های غذایی بهره‌مند شوند، شاید بتوانند به کاهش وزن دست پیدا کنند؛ اما امکان بازگشت وزن برای آن‌ها وجود دارد. پس براساس تخصص‌های دکتر کوهدانی در این زمینه، می‌توانید از رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری بهره‌مند شوید تا همیشه در محدوده سالم وزنی باقی بمانید.

در این پژوهش، برخی از افراد حدوداً 6 ‌تا ۷ وعده غذا در طول روز مصرف می‌کردند

در این پژوهش، برخی از افراد حدوداً ۶ ‌تا ۷ وعده غذا در طول روز مصرف می‌کردند

رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری چیست؟

کاملاً طبیعی است که با برنامه‌ریزی خوب می‌توانید تغییرات بسیاری در رابطه با عادت‌های غذایی مخرب خود داشته باشید. بنابراین رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری در این مواقع به کمک شما خواهد آمد و می‌تواند راهکار مفیدی برای تثبیت وزن باشد. البته تا به امروز هنوز تعریف دقیقی در رابطه با تثبیت وزن برای بزرگسالان دیده نشده ‌است،

اما پارامترهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند تعریف استانداردی از ثبت تثبیت وزن داشته باشند. این موارد از نظر متخصصین تغذیه با بررسی مقایسه اندازه‌های بدن، نوسانات وزن طبیعی، بهداشت عمومی و کاربردی و دیگر موارد تعیین خواهد شد.

پس این دقیق‌ترین تعریفی است که می‌توان در رابطه با تثبیت وزن بیان کرد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شناخت تثبیت وزن این است که می‌توان اندازه بدن را بر اساس درجه‌بندی‌های مختلف تعیین کرد، تمامی این پارامترها تعیین می‌کنند که تثبیت وزن طولانی‌ مدت برای بزرگسالان چگونه شکل بگیرد.

دلیل پیروی از رژیم تثبیت وزن

بررسی‌ها و ارزیابی‌های متخصصین تغذیه ثابت می‌کند افرادی که به مدت یک ‌سال از رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری بهره‌مند شوند، می‌توانند در محدوده وزن سالم خود باقی بمانند.

در واقع شواهد عنوان می‌کند که مزایای تثبیت کاهش وزن بسیار زیاد است که شامل مواردی همچون بهبودی بیماری‌های متابولیک، بهبودی بیماری‌های قلبی عروقی، بهبودی دیابت، بهبودی سندرم متابولیک و دیگر موارد خواهند شد.

البته افرادی که از تثبیت وزن بعد از لاغری استفاده می‌کنند، در بی‌اختیاری ادرار و آپنه خواب نیز بهبودی حاصل می‌کنند. مردان چاقی که دور کمر آن‌ها بیش ‌از ۱۰۰ سانتیمتر می‌باشد، با استفاده از برنامه تثبیت وزن می‌توانند میزان غلظت گلوکز خود را کاهش دهند. این مسئله خطر مرگ ‌و میر ناشی از دیابت و بیماری‌های دیگر را به حداقل می‌رساند.

دلیل پیروی از رژیم تثبیت وزن

دلیل پیروی از رژیم تثبیت وزن

به ‌همین دلیل استفاده از رژیم تثبیت وزن می‌تواند شما را برای رسیدن به اهدافتان یاری کند. از نظر دکتر کوهدانی، برای این ‌که تمامی زحمات شما برای کاهش وزن بر باد نرود و بتوانید روی یک وزن ثابت بمانید، وجود رژیم تثبیت به ‌عنوان یک راهنما به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید کارهای لازم را برای ثبات وزن خود انجام بدهید. پس پیشنهاد می‌کنیم حتما از رژیم تثبیت وزن دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه بهره‌مند شوید.

اهمیت تثبیت وزن بعد از لاغری

عقیده بسیاری از متخصصان تغذیه به خصوص دکتر کوهدانی این است که کم شدن میزان متابولیسم بدن، مسئله اصلی برای بازگشت وزن بعد از لاغری شمرده می‌شود. هنگامی‌ که بدن یک شخص با کاهش وزن بسیار بالا مواجه می‌گردد، میزان متابولیسم نیز کمتر می‌شود.

در این شرایط مقاومت بدن برای کاهش وزن بیشتر خواهد شد. به دلیل این‌ که فرد در مدت ‌زمان بسیاری در وزن بالا بوده ‌است و شرایط بدن او با وزن بالا سازگاری بیشتری دارد. البته نقش هورمون‌ها در بازگشت وزن نیز بسیار حیاتی و مهم می‌باشد.

هنگامی‌ که کاهش وزن در بدن شخصی صورت می‌گیرد، هورمون‌ها نیز دچار تغییراتی خواهند شد. در این شرایط، سیگنال‌های دریافتی برای تولید هورمون مربوط به گرسنگی یعنی همان هورمون گرلین بیشتر تولید خواهند شد و در نهایت باعث می‌شود تا بدن، احتیاج به غذای بیشتری داشته باشد.

در همین شرایط است که می‌توان به اهمیت تثبیت وزن بعد از لاغری پی‌برد. زیرا شخص بعد از رسیدن به هدف نهایی باید همچنان غذای کمتری مصرف کند تا متابولیسم کم شده‌ بدن با شرایط بدن سازگار شود.

متغیر بودن تثبیت وزن برای اشخاص متفاوت

با توجه به این ‌که کم شدن وزن یک مبحث چالش ‌برانگیز می‌باشد، نمی‌توان قطع به‌ یقین گفت که رژیم تثبیت وزن برای همه افراد به یک صورت طراحی و برنامه‌ریزی خواهد شد. زیرا بدن برخی از افراد قدرت کاهش دادن میزان زیادی از وزن را دارد. اما بدن برخی از افراد به ‌آهستگی وزن کم می‌کنند.

برخی از افراد با برنامه‌ریزی خود می‌توانند به کاهش وزن اصولی دست پیدا کنند، در شرایطی که برخی از افراد توانایی کاهش دادن وزن را بر اساس برنامه‌ریزی‌های خود ندارند؛ بلکه باید از یک برنامه غذایی مخصوص به خود استفاده داشته باشند تا تمامی عادت‌های نادرست خود را کنار بگذارند و به یک سبک زندگی جدید روی بیاورند. به ‌همین دلیل قطع به ‌یقین نمی‌توان یک رژیم غذایی ثابت را برای تثبیت وزن افراد بعد از لاغری معرفی کرد.

هر فرد بنا بر شرایط خود نیاز به دریافت رژیم مخصوص خود دارد

هر فرد بنا بر شرایط خود نیاز به دریافت رژیم مخصوص خود دارد، اما همچنان برخی از نکات مفید برای تمامی افرادی که قصد استفاده از رژیم‌های تثبیت وزن را دارند، یکسان می‌باشد.

زیرا این عادات روی همه افراد جواب می‌دهد و یکسان است. امکان دارد که این عادات کاملاً ساده دیده شود. اما اگر اطلاعات بیشتری در رابطه با آن‌ها داشته باشید، می‌توانید دریابید که رعایت کردن این دسته از موارد می‌تواند چه تاثیر بسیار بالایی روی ثابت ماندن وزن شما داشته باشد. به ‌همین دلیل با انرژی بیشتری برای کاهش وزن خود تلاش می‌کنید و گام‌های خود را به سمت موفقیت برمی‌دارید.

برای ‌این که از یک رژیم تثبیت وزن حرفه‌ای استفاده داشته باشید، نیاز به تخصص‌های مورد نیاز به مهارت‌های دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه دارید تا بتوانید در این امور موفق باشید. البته نکات ذکر شده نیز می‌تواند بسیار کارساز و مفید باشد. پس ‌از اهمیت وجود آن‌ها غافل نشوید.

هر فرد بنا بر شرایط خود نیاز به دریافت رژیم مخصوص خود دارد

هر فرد بنا بر شرایط خود نیاز به دریافت رژیم مخصوص خود دارد

برای تثبیت وزن بعد از لاغری، نیاز به طی کردن چه مراحلی می‌باشد؟

استفاده از فرمول تثبیت وزن می‌تواند این امکان را برای شما فراهم کند که اگر قصد پیروی از یک برنامه منسجم و منظم را دارید تا بتوانید به وزن ایده‌آل خود برسید، موفق باشید. اما برای ثابت نگه‌ داشتن وزن خود بعد از لاغری مراحلی که در ادامه این مطلب ذکر می‌کنیم مهم هستند، پس بهتر است به آن‌ها اهمیت بدهید.

مرحله اول: کاهش وزن

این نکته مهم این است که برای رسیدن به وزن هدف، مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در ابتدا به خاطر داشته باشید، کاهش وزن اصولی است. در واقع کم شدن وزن به‌ عنوان کلید اصلی موفقیت شما به حساب می‌آید و حدوداً نصف راه را طی کرده‌اید.

قبل ‌از این ‌که هر برنامه‌ای را آغاز کنید، بهتر است از یک رژیم غذایی حساب‌ شده و سالم پیروی کنید. البته استفاده از این رژیم‌ها تحت تخصص پزشک‌های تغذیه اتفاق می‌افتد. به این نکته توجه کنید. رژیم‌هایی که شما را از مصرف هر کدام از مواد غذایی در طول روزمره محروم می‌کند، نمی‌تواند ایده‌آل به ‌نظر برسد و فاقد ارزش است.

در واقع تمامی مواد غذایی، ویتامین‌های مخصوص خود را دارند که بهتر است به ‌اندازه و در شرایط مناسب از آن‌ها استفاده کرد. البته امکان دارد که حذف برخی از مواد غذایی برای شما باعث کاهش وزن گردد،

اما قطعا این کاهش وزن با سرعت بیشتری بازگشت خواهد داشت. پس مراقب این ‌موضوع باشید و در ابتدا برای تثبیت وزن به هدف کاهش وزن دست پیدا کنید. البته این کار زمان‌بر می‌باشد و بهتر است آهسته و پیوسته پیش بروید تا نتیجه بهتری بگیرید.

مرحله اول: کاهش وزن

مرحله اول: کاهش وزن

مرحله دوم: کاهش سایز

در کنار کم شدن وزن، مسئله مهم دیگری همچون کاهش سایز وجود دارد و از نظر متخصصان تغذیه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. برخی از پزشکان اهمیت کاهش سایز را به نسبت کاهش وزن بیشتر می‌دانند، هر چند که این دو، مقوله یکسانی می‌باشند و به ‌اندازه‌ یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند.

اما کم شدن سایز نیز بسیار مؤثر می‌باشد. بهترین راهکاری که بتوانید در کنار کاهش وزن از کاهش سایز نیز برخوردار شوید، یک برنامه ورزشی مناسب در کنار رژیم غذایی شما می‌باشد. زیرا به ‌غیر از مراعات کردن در رژیم‌های غذایی، نیاز به فعالیت‌های فیزیکی و جسمانی دارید.

این مسئله نه‌ تنها می‌تواند در سرعت کاهش وزن نقش داشته باشد، بلکه سایز نواحی همچون پهلوها و شکم را کمتر خواهد کرد. این مسئله می‌تواند در تناسب اندام و شکل ظاهری شما نقش بسیار زیادی داشته باشد. پس آن را کم‌اهمیت نشمارید.

مرحله سوم: تثبیت وزن

حال اگر از این دو مرحله سرفراز و سربلند بیرون بیایید، نوبت به یکی از مهم‌ترین مراحل کاهش وزن می‌رسد. البته تثبیت وزن به نسبت کاهش وزن نیز بسیار دشوارتر می‌باشد و باید با تمرکز بالایی برای آن اقدام کنید.

اگر در هنگام رژیم‌های غذایی خود دچار تغییراتی در سبک رژیم خود نشده‌اید، قطعا توانایی کافی برای تثبیت وزن ندارید و نمی‌توانید وزن کاهش‌ یافته را ثابت نگه دارید. نباید این‌ موضوع را از خاطر ببرید که در راستای کاهش وزن، نیاز دارید که عادت‌های اشتباه خود را کنار بگذارید و از سبک زندگی سالم استفاده داشته باشید.

البته تمامی این مراحل نیاز به راهنمایی‌های یک پزشک متخصص تغذیه دارد. دکتر کوهدانی می‌تواند راهنمای خوبی برای امر تثبیت وزن بعد از لاغری باشد و به شما کمک کند تا با راهکارهای منحصر به ‌فرد خود بتوانید در تثبیت وزن بعد از لاغری موفق باشید.

مرحله سوم: تثبیت وزن

مرحله سوم: تثبیت وزن

استفاده از رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری به چه صورت می‌باشد؟

تنها راه‌ حل موجود برای بیرون آمدن از تثبیت وزن، استفاده از رژیم‌های متنوع می‌باشد. البته این رژیم نیز همانند دیگر رژیم‌های غذایی دارای ۳ وعده اصلی غذایی یعنی صبحانه، ناهار و شام می‌باشد.

همچنین فرد می‌تواند در طول روز از ۴ میان وعده که در طول روز پراکنده می‌باشند، استفاده داشته باشد تا نیازهای بدن خود را برای مواد غذایی همچون لبنیات، چاشنی‌ها، پروتئین و دیگر موارد تامین کند. اگر فرد بتواند به این برنامه‌ریزی دقیق که فقط برای شرایط او تعیین شده ‌است، پای‌بند باشد، هرگز احساس گرسنگی نخواهد کرد.

بنابراین ریزه‌خواری های او در طول روز قطع می‌گردد و قطعا می‌تواند با استفاده از این برنامه غذایی به تثبیت وزن برسد. در این برنامه غذایی تعیین می‌گردد که چه زمانی برای مصرف غذاهای اصلی و میان وعده‌ها زمان مناسب و خوبی می‌باشد

و همین‌طور اندازه و شرایط مصرف و طبخ هر کدام از مواد غذایی برای شما شرح داده می‌شود تا جزء به‌ جزء با پیش گرفتن این برنامه غذایی بتوانید در تثبیت وزن بعد از لاغری موفق باشید. استفاده از این رژیم غذایی کمک می‌کند تا سبک زندگی سالم و راحتی را پیش رو بگیرید و عادت‌های غذایی نادرست خود را ترک کنید.

در راستای استفاده بهتر از رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری، دکتر کوهدانی توصیه‌های بسیاری را برای شما خواهد داشت. زیرا عمل کردن به این توصیه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در تثبیت وزن خود موفق باشید و از راهکارهای مفید آن استفاده داشته باشید.

افراد کاندید برای رژیم تثبیت وزن

برای این‌که بدانید چه افرادی نیازمند استفاده از رژیم تثبیت وزن دکتر کوهدانی می‌باشند، بهتر است ‌یکی از مشخصات زیر را داشته باشید.

  • تمام افرادی که از وزن فعلی خود رضایت دارند و نمی‌خواهند این وزن تغییری کند، بهتر است از رژیم تثبیت وزن استفاده داشته باشند.
  • افرادی که از رژیم‌های لاغری استفاده کرده‌اند و نگران بازگشت وزن می‌باشند، کاندید خوبی برای استفاده از این رژیم تثبیت وزن می‌باشند.

نمونه برنامه غذایی رژیم تثبیت وزن

برای این‌ که بتوانید از تثبیت وزن بعد از لاغری برخوردار باشید، یک لیست از نمونه برنامه‌های غذایی برای شما تهیه کرده‌ایم تا بتوانید براساس آن‌ها به رژیم خود پای‌بند باشید. تمامی مواد و غذاهای خوراکی قابلیت جابجا شدن را دارند و می‌توانند در این رژیم غذایی مورد استفاده قرار بگیرند و هیچ محدودیتی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

نمونه برنامه غذایی رژیم تثبیت وزن

نمونه برنامه غذایی رژیم تثبیت وزن

ویژگی‌های رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری چه مواردی می‌باشد؟

حال که متوجه شدیم اهمیت رژیم تثبیت وزن بسیار زیاد است، باید بگوییم به چه دلیل متخصصان تغذیه روی استفاده از آن تاکید دارند و لازم می‌دانند تا تمامی افرادی که در دوره‌ای از زندگی خود کاهش وزن را تجربه کرده‌اند و به وزن ایده‌آل خود رسیده‌اند، حتما از مزایا و ویژگی‌های آن برخوردار شوند. برخی از موارد مهم که به ‌عنوان ویژگی‌های اصلی این رژیم به حساب می‌آید را در ادامه این مبحث برای شما خواهیم داشت.

دسترسی راحت به رژیم تثبیت

می‌توان به ‌راحتی از رژیم تثبیت وزن استفاده کرد. به ‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری به خصوص رژیمی که دکتر کوهدانی برای مراجعه‌ کنندگان خود در نظر می‌گیرد، این است که نیاز به مراجعه حضوری وجود ندارد و با استفاده از ویزیت‌های آنلاین می‌تواند از بهترین رژیم تغذیه استفاده داشته باشند.

برای این ‌که از این شرایط بهره‌مند شوید، بهتر است نگاهی به سایت دکتر کوهدانی بندازید و با ثبت ‌نام کردن در آن مشخصات اصلی خود را ارائه دهید تا بتوانید از رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری بهره‌مند شوید.

به‌ غیر از آن اگر نیاز به مراجعه حضوری داشته باشید، دکتر کوهدانی کاملاً در دسترس می‌باشد و خیلی راحت و به ‌آسانی می‌توانید از طریق شبکه‌های مجازی به او دسترسی داشته باشید.

در صورتی ‌که به یکی از مواد غذایی موجود در رژیم غذایی خود حساسیت داشته باشید و نیاز به تغییر دادن آن داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان مربوطه صحبت کنید تا بتوانند بنابر شرایط شما از تغییرات دلخواه شما طعم مواد غذایی مربوطه را تغییر دهند.

بنابراین استفاده کردن از این رژیم کاملاً راحت و آسان می‌باشد و با دسترسی خیلی راحت می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. پس در شرایطی که بتوانید از رژیم‌های تثبیت وزن بعد از لاغری بهره‌مند شوید، در محدوده وزنی ثابت خود خواهید ماند. پس از این ‌موضوع غافل نشوید.

راحتی و انعطاف‌پذیری

یکی دیگر از خصوصیات مهم رژیم تثبیت وزن دکتر کوهدانی این است که بسیار راحت و ساده می‌باشد و تمامی افراد می‌توانند شرایط خود را با آن سازگار کنند. بنابراین نیاز به ‌زحمت و سختی کشیدن بسیار به منظور تثبیت وزن نیست.

می‌توانید در کنار غذای مصرفی خانواده، شما نیز از برنامه غذایی آن‌ها استفاده کنید و همچنان در محدوده وزن سالم خود ثابت بمانید. این شرایط باعث می‌شود تا در میهمانی‌ها، رستوران، مسافرت و دیگر موارد هیچ مشکلی برای شما رخ ندهد و بتوانید از تمامی مواد غذایی خانواده استفاده داشته باشید. بنابراین هیچ بهانه‌ای برای استفاده از این رژیم به لحاظ سختی آن ندارید. زیرا به ‌قدری آسان می‌باشد که کاملاً با آن سازگاری خواهید داشت.

راحتی و انعطاف‌پذیری

راحتی و انعطاف‌پذیری

عدم محرومیت غذاهای مختلف

استفاده از رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری تنوع بسیار زیادی از غذاها را دارد و در آن هیچ کدام از مواد غذایی محدود نشده‌اند. مهم نیست اهل کدام کشور یا شهر باشید؛ در برنامه غذایی شما تمامی مواد غذایی ایرانی و خارجی یافت می‌گردد.

پس می‌توانید از انواع غذاهای محلی همچون آش و غذاهای مکان‌های مختلف کشور ما ایران بهره‌مند شوید. حتی می‌توانید از غذاهای فست‌فود نیز استفاده داشته باشید. پس عدم تنوع غذاها در رژیم تثبیت وزن باعث نمی‌شود که شما به آن پای‌بند نباشید.

البته به‌ غیر از این موارد می‌توانید از فرصت‌های موجود در این برنامه غذایی استفاده کنید و غذاهای جدید دیگری را کشف کنید. البته امکان دارد برخی از افراد بسیاری از غذاهای متنوع ایرانی را میل نکرده باشند.

این برنامه غذایی فرصتی است تا بتوانید به ‌غیر از تثبیت وزن بعد از لاغری، مواد غذایی دیگر را امتحان کنید. در واقع استفاده از مواد غذایی خوشمزه باعث می‌شود تا همچنان شما در محدوده ثابت وزن خود بمانید. اما در این شرایط باید تمامی دستورالعمل‌های دکتر کوهدانی را به ‌درستی انجام بدهید تا این اتفاق مثبت برای شما شکل بگیرد.

همراه بودن پزشک متخصص

استفاده از این رژیم به‌گونه‌ای است که شما حمایت‌های یک دکتر تغذیه را در کنار رژیم غذایی خود دارید و در صورت وجود هر گونه ابهام یا مشکل در طول رژیم می‌توانید از او مشورت بگیرید. بنابراین دکتر کوهدانی تا آخرین قدم با شما برای رسیدن به تثبیت وزن بعد از لاغری همراه شما می‌باشد که این مسئله به‌ عنوان یک امتیاز مثبت به شما کمک می‌کند تا همواره در راستای این رژیم غذایی خود مصمم باشید.

منوی غذاهای متنوع

استفاده از رژیم تثبیت وزن یک منوی انعطاف‌پذیر دارد که می‌توانید به‌ سادگی از آن بهره‌مند شوید و همانند دیگر برنامه‌های غذایی، ۳ نوع از مواد غذایی عادی، پر پروتئین و کم‌پروتئین در این رژیم گنجانده می‌شود که هر کدام از این ۳ دسته تنوع بسیار زیادی دارند تا بتوانید مشتاقانه همچنان رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری را دنبال کنید.

منوی غذاهای متنوع

منوی غذاهای متنوع

چه نکاتی برای تثبیت وزن بعد از لاغری مفید می‌باشد؟

حال که متوجه شدید چه شرایطی در بدن اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که وزن کاهش‌ یافته مجدداً بازگشت داشته باشد، باید فکری به حال تثبیت وزن بعد از لاغری کنید. برای این منظور باید از رژیم‌های تثبیت وزن استفاده کنید. اما برخی از نکات مهم در این راه به کمک شما خواهد آمد، پس با ما باشید تا این نکات را از نظر دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه بررسی کنیم.

روی وزن خود نظارت کنید

یکی از مهم‌ترین رفتارها بین افرادی که می‌توانند در حیطه کاهش وزن موفق باشند و تثبیت وزن خود را به‌ درستی پیش ببرند، اندازه‌گیری وزن خود به‌ صورت مرتب در بازه‌های زمانی مشخص‌ شده می‌باشد.

برای این ‌که بهتر به این‌ موضوع پای‌بند باشید، باید برنامه‌ریزی مرتبی برای وزن‌کشی خود داشته باشید تا در صورتی ‌که متوجه شدید از وزن سالم خود فاصله گرفته‌اید، فورا بتوانید تغییرات موجود روی رژیم‌های غذایی خود را انجام بدهید تا مجدداً به محدوده وزنی سالم خود برسید.

طبق نظریه دکتر کوهدانی به عنوان معتبرترین متخصص تغذیه، افرادی که در مرحله تثبیت وزن می‌باشند، به وزن کردن هفته‌ای یک‌ بار نیاز دارند و هفته‌ای یک ‌مرتبه وزن خود را چک کنند. در این مطلب گفتیم که باید روی وزن خود نظارت داشته باشید،

روی وزن خود نظارت کنید

روی وزن خود نظارت کنید

اما استفاده بیش ‌از اندازه از ترازو در طول روز باعث به‌ هم ریختن تمرکز شما می‌گردد و استرس شما را برای رسیدن به هدف بیشتر خواهد کرد. بنابراین بهتر است این کار را در حد اعتدال انجام بدهید تا در رابطه با محدوده وزن خود اطلاعاتی کسب کنید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

هنگامی‌ که دچار کاهش وزن شده و به محدوده سالم وزنی می‌رسید، امکان دارد دیگر به رژیم‌های غذایی خود پای‌بند نباشید و آن را به ‌عنوان یک موفقیت بدانید. در صورتی‌ که به‌ محض این ‌که وزن کاهش پیدا کند

و در صورتی ‌که شرایط ورزش کردن و وضعیت مصرف مواد غذایی در طول روز به حالت قبل بازگردد، این مسئله در افزایش وزن تاثیرگذار می‌باشد و هنگامی ‌که در دوره رژیم به سر می‌برید، برنامه‌های غذایی را برای بدن خود تعریف کرده‌اید که در یک دوره زمانی به پایان می‌رسد.

شما باید تلاش کنید تا رژیم‌های غذایی را به ‌عنوان یک سبک زندگی ببینید و نه ‌فقط با هدف کاهش وزن آن‌ها را دنبال کنید. اگر این تغییرات را به ‌عنوان یک سبک زندگی جدید قبول کنید، این شرایط سبب می‌شود تا همواره در طول زندگی شما باقی بمانند و به‌ عنوان عادات روزمره شما به حساب آید.

این‌که تلاش کنید برای رسیدن به کاهش وزن برخی از مواد غذایی خاص را از رژیم غذایی خود حذف کنید، اصولا ایده‌ خوبی به حساب نمی‌آید. شما نیاز دارید تا براساس تمامی مواد غذایی روزمره به کاهش وزن دست پیدا کنید.

زیرا بدن به تمامی ویتامین‌های موجود در مواد غذایی نیاز دارد، اما باید آن‌ها را در حد تعادل و به ‌اندازه مصرف کنید. این شرایط هنگامی پیش می‌آید که بتوانید مسئله لاغری را به‌ عنوان یک سبک زندگی ببینید و فقط پای‌بند به رژیم‌های غذایی نباشید. پیشنهاد دکتر کوهدانی این است که بتوانید از رژیم‌های تثبیت وزن بعد از لاغری بهره‌مند شوید.

فعالیت‌های ورزشی را ادامه دهید

تحقیقات گسترده‌ای درباره این ‌موضوع انجام ‌گرفته است و نشان می‌دهد افرادی که بعد از کاهش وزن توانسته‌اند به تثبیت وزن برسند، از فعالیت‌های ورزشی بهره برده‌اند و این افراد بعد از رسیدن به وزن ایده‌آل خود هرگز ورزش را رها نکرده‌اند و به ‌صورت مصمم روزانه ۱ ساعت ورزش می‌کنند.

اگر در هنگام کاهش وزن، ورزش مورد علاقه خود را پیدا کردید و توانستید با آن ارتباط برقرار کنید، بهتر است که آن را به‌ عنوان یک عادت برای هر روز خود بدانید. استفاده از فعالیت‌های بدنی و ورزش کمک می‌کند تا در محدوده وزن، مناسب باشید.

البته امکان دارد در ابتدا کمی آزمون ‌و خطا کنید تا بتوانید به ورزش مناسب خود جذب شوید. اما به‌ هر حال با شناخت کافی از یک ورزش و انجام مداوم آن می‌توانید برای تثبیت وزن بعد از لاغری موفق باشید. البته هدف ما از ورزش، انجام فعالیت‌های سنگین نمی‌باشد.

به‌ طور معمول می‌توانید فعالیت‌های سبک همچون پیاده‌روی را انجام بدهید و همین‌طور نیاز نیست تا ۱ ساعت ورزش خود را به‌ صورت پشت سر هم انجام بدهید. شما می‌توانید بر اساس شرایط خود زمان ورزش خود را در طول روز پخش کنید تا بتوانید به تمامی امور خود و کارهای روزانه برسید. در واقع عدم وقت در طول روز باعث نشود که کار فعالیت‌های ورزشی را کنار بگذارید، زیرا وجود آن‌ها یکی از نکات مهم برای تثبیت وزن بعد از لاغری شناخته می‌شود.

فعالیت‌های ورزشی را ادامه دهید

فعالیت‌های ورزشی را ادامه دهید

مصرف پروتئین را افزایش دهید

در راستای این ‌که بتوانید در محدوده سالم وزن خود ثابت باقی بمانید، مصرف پروتئین بسیار می‌تواند به شما کمک کند. زیرا یکی از خصوصیات مصرف پروتئین‌ها که در تخم‌مرغ یافت می‌شود، این است که می‌تواند میزان اشتها را کاهش دهد و احساس سیری بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

مصرف پروتئین‌ها باعث می‌شود تا سطح هورمون‌های تحریک ‌کننده سیری در بدن افزایش یابد و این مسئله برای تنظیم وزن و ثابت نگه ‌داشتن آن در محدوده سالم بسیار مفید باشد. به‌ علاوه استفاده از پروتئین‌ها، هورمون‌های افزایش اشتها را کنترل خواهند کرد و آن‌ها را بسیار کاهش می‌دهند.

به ‌صورت خودکار تعداد کالری‌های دریافتی در طول روز با مصرف پروتئین‌ها کاهش پیدا می‌کند. زیرا تاثیر بسیاری روی هورمون‌ها دارد و می‌تواند احساس سیری بسیاری را به ارمغان بیاورد. در نهایت کالری‌های ورودی و خروجی که اهمیت بسیاری برای وزن دارند، به محدوده تعادل خواهند رسید و تاثیر بسیار زیادی روی تثبیت وزن بعد از لاغری خواهد داشت.

هنگامی ‌که از انواع مواد غذایی پروتئین‌دار مصرف می‌کنید، بدن نیاز به انرژی بیشتری برای مصرف درشت مغذی‌ها دارد

هنگامی ‌که از انواع مواد غذایی پروتئین‌دار مصرف می‌کنید، بدن نیاز به انرژی بیشتری برای مصرف درشت مغذی‌ها دارد. در نهایت استفاده مداوم از پروتئین‌ها می‌تواند میزان کالری‌های سوزانده در بدن شما را افزایش دهد.

البته این‌ که چه مقدار از پروتئین مصرف داشته باشید، اهمیت دارد. طبق پژوهشی که متخصصین تغذیه در این ‌باره انجام داده‌اند، باید حدوداً ۳۰ درصد از کالری‌های مورد نیاز بدن شما با استفاده از پروتئین تامین گردد تا بتواند نتیجه قابل‌ ملاحظه‌ای روی متابولیسم و اشتهای بدن شما داشته باشد.

بنابراین اگر دکتر کوهدانی رژیم تثبیت وزن بعد از لاغری را برای شما دوهزار کالری در طول روز طراحی کرده‌اند، می‌توانید ۱۵۰ گرم از آن را به پروتئین‌ها اختصاص دهید.

هنگامی ‌که از انواع مواد غذایی پروتئین‌دار مصرف می‌کنید، بدن نیاز به انرژی بیشتری برای مصرف درشت مغذی‌ها دارد

هنگامی ‌که از انواع مواد غذایی پروتئین‌دار مصرف می‌کنید، بدن نیاز به انرژی بیشتری برای مصرف درشت مغذی‌ها دارد

مصرف کربوهیدرات را  کنترل کنید

اگر دقت کافی به نوع و میزان کربوهیدرات مصرفی خود داشته باشید، عملکرد تثبیت وزن برای شما آسان‌تر خواهد شد. کاملاً طبیعی است که استفاده بسیاری از کربوهیدرات‌های تصفیه‌ شده همچون آب‌میوه‌ها، پاستا و نان سفید می‌تواند برای تثبیت وزن شما مشکل‌ساز باشد.

زیرا این نوع از کربوهیدرات‌ها فیبر طبیعی خود را از دست داده‌اند. مساله مهم این است که برای احساس سیری بیشتر، فیبر بسیار ضروری می‌باشد. در نهایت کربوهیدرات‌های تصفیه ‌شده که فاقد فیبر طبیعی می‌باشند، رابطه مستقیمی با چاقی و افزایش وزن دارند. این ‌که بتوانید مصرف کربوهیدرات‌های خود را در حد متعادل داشته باشید، در تثبیت وزن شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

طبق مطالعات انجام ‌شده می‌توان گفت افرادی که از رژیم‌های کم کربوهیدرات برخوردار بودند، به نسبت دیگر افراد در مدت ‌زمان طولانی‌تری توانسته‌اند وزن خود را در یک محدوده سالم نگه دارند. نکته مهم دیگر این است که رژیم‌های کم کربوهیدرات سبب می‌شود تا کالری کمتری دریافت.

الگوی سالم خوری را ادامه دهید

بعد از این ‌که دوره برنامه رژیم غذایی شما به اتمام رسید و به وزن هدف خود رسیدید، در می یابید که مصرف غذاهای سالم، لذت بیشتری به شما می‌دهد. در واقع دیگر تمایلی به مصرف غذاهای چربی که در گذشته سبب افزایش وزن شما می‌شد، نخواهید داشت. برای ‌این که همیشه در محدوده وزنی سالم بمانید، مصرف غذاهای سالمی همچون میوه‌ها، سبزیجات و دیگر موارد ضروری است.

همین‌طور بهتر است برنامه‌ریزی خوبی برای حذف نوشیدنی‌های قندی همانند نوشابه و غذاهای فرآوری شده داشته باشید. در صورت رعایت این دسته از مسائل می‌توانید همچنان در محدوده وزن ثابت خود بمانید.

الگوی سالم خوری را ادامه دهید

الگوی سالم خوری را ادامه دهید

استراحت کافی داشته باشید

این مسئله بسیار مهم است که بتوانید زمان استراحت کافی داشته باشید. زیرا بعد از ورزش و فعالیت‌های بدنی، بدن شما نیاز به ریکاوری دارد و با استراحت کردن و آرامش داشتن، اتفاق بهتری برای شما در تنظیم کردن هورمون‌های گرسنگی خواهد افتاد.

در صورتی ‌که دچار کمبود خواب شوید و میزان استرس شما افزایش یابد، مواردی همچون اختلالات هورمونی و متابولیک در بدن شما اتفاق خواهد افتاد. در نهایت باعث می‌شود که ثبات وزنی برای شما به حداقل برسد و نتوانید در محدوده‌ وزن ایده‌آل مناسب باشید.

تمرینات با وزنه را انجام بدهید

اغلب افراد در راستای کاهش وزن دچار ریزش توده‌های عضلانی نیز خواهند شد. هنگامی ‌که توانایی عضلانی شما کاهش پیدا می‌کند، ثبات وزن اتفاق نخواهد افتاد. از دست دادن توانایی عضله‌ها به معنی کم شدن متابولیسم بدن می‌باشد و این شرایط یعنی شما در طول روز کالری کمتری می‌سوزانید.

بنابراین استفاده از تمرینات مقاومتی می‌تواند در این راستا برای شما مفید باشد. مواردی همچون تمرینات با وزنه به‌ غیر از این ‌که می‌تواند از عضله سوزی جلوگیری کند، باعث بهبود بخشیدن به متابولیسم بدن نیز خواهد شد. پژوهش‌های بسیاری این‌ موضوع را به اثبات می‌رساند که انجام تمرینات با وزنه به‌ غیر از این‌که برای لاغری مفید می‌باشد، می‌تواند در تثبیت وزن نیز بسیار مؤثر واقع شود.

به رژیم غذایی خود پایدار باشید

یکی از مهم‌ترین عاداتی که سبب بازگشت وزن و عدم تثبیت خواهد شد، پایدار نبودن به رژیم می­باشد. همین معضل سبب عدم تثبیت وزن بعد از لاغری می‌گردد. برخی از افراد در طول هفته از رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند

و اما در آخر هفته رژیم‌های آزادی دارند. در واقع می‌توان گفت که وعده‌های آزاد آن‌ها به ‌عنوان نوعی تقلب و راه در رو برای عدم استفاده از رژیم‌های غذایی می‌باشد. این افراد تصور می‌کنند حال که به وزن ایده‌آل خود رسیده‌اند، می‌توانند این ارفاق را در رژیم غذایی خود داشته باشند که در روزهای پایانی هفته از غذاهای دوست‌ داشتنی خود استفاده کنند.

این طرز تفکر اشتباه است. زیرا سبب زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی کم‌ارزش خواهد شد و این مسئله تمامی تلاش شما را برای حفظ وزن بی‌نتیجه خواهد کرد. بنابراین به این اصول پایدار باشید که رژیم غذایی خود را همچنان تا رسیدن به تثبیت وزن انجام بدهید.

پژوهش‌ها ثابت می‌کند اگر شخصی الگوی رژیم غذایی خود را در تمامی روزهای هفته به‌ درستی انجام بدهد، احتمال تثبیت وزن برای او بیشتر از افرادی است که این ‌مورد را نادیده می‌گیرند.

به رژیم غذایی خود پایدار باشید

به رژیم غذایی خود پایدار باشید

استرس خود را کنترل کنید

بخشی از به تثبیت رسیدن وزن بعد از لاغری و کنترل کردن، استرس می‌باشد. اگر بتوانید مدیریت خوبی روی سطح استرس خود داشته باشید، در روند تثبیت وزن موفق خواهید شد. افزایش استرس سبب بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول می‌گردد و این مسئله رابطه مستقیمی با چاقی خواهد داشت.

در واکنش به استرس هورمون کورتیزول که در بدن ترشح خواهد شد، این مسئله به‌ مرور زمان می‌تواند نقش خوبی روی افزایش وزن داشته باشد. زیرا اگر هورمون کورتیزول در مدت ‌زمان طولانی افزایش پیدا کند، سبب افزایش اشتها می‌گردد.

بنابراین پرخوری‌های افراد باعث اضافه شدن چربی در شکم و پهلو خواهد شد و هدف آن‌ها برای رسیدن به یک تعادل وزن ناکام می‌ماند. استرس یک راه محرک رایج برای غذا خوردن می‌باشد و باعث می‌شود تا تمایلات ناگهانی به مصرف غذاهای مختلف داشته باشید.

این اتفاق اغلب در مواقعی می‌افتد که گرسنه نیستید و فقط برای برطرف نمودن استرس خود به سمت آن نمونه از غذا خواهید رفت. برای کنترل استرس خود می‌توانید با ورزش‌های مختلفی همچون یوگا و مدیتیشن موفق باشید.

محدوده وزنی را کافی بدانید

در برخی مواقع امکان دارد وزن هدف شما ۷۵ باشد، اما هنگامی ‌که برای وزن‌کشی اقدام می‌کنید، عدد ۷۶ را مشاهده می‌کنید. دقت کنید که این مسئله اثر منفی روی شما نداشته باشد. زیرا کاملاً طبیعی است که نوساتی در هنگام وزن کشی مشاهده کنید.

همچنان روی هدف خود مصمم باشید و تمرکز خود را از دست ندهید. کاملاً طبیعی است که همیشه روی یک وزن ثابت نمانید و ۱ کیلو تفاوت وزن نگران‌ کننده نمی‌باشد. هر یک از ما بنا بر شرایط بدنی خود یک محدوده خاص داریم که امکان دارد تا در طول هفته بنا بر شرایط مختلف بدنی، بارها و بارها این وزن تغییر کند.

محدوده وزنی را کافی بدانید

محدوده وزنی را کافی بدانید

از دیگران حمایت بگیرید

کمک افراد و اشخاص درجه یک شما و حمایت کردن آن‌ها از کاهش وزن می‌تواند انگیزه شما را برای ادامه این مسیر بیشتر کند. هنگامی‌ که در محدوده وزنی مناسب قرار می‌گیرید، می‌توانید یک الگوی خوب برای دیگر اعضای خانواده خود برای رسیدن به محدوده وزنی باشید.

به ‌همین دلیل در مقابل این موضوع مسئولیت‌پذیر باشید تا دیگران بتوانند از شما الهام بگیرند. این کار شما را قوی‌تر خواهد کرد تا بتوانید همچنان به محدوده سالم وزنی برسید و به مرحله تثبیت وزن بعد از لاغری پایدار باشید.

صبحانه‌های مقوی را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید در امر تثبیت وزن بعد از لاغری موفق باشید، مهم‌ترین وعده شما وعده صبحانه می‌باشد. به همین دلیل، صبحانه را کم ‌اهمیت نشمارید. هنگامی ‌که روز خود را با مواد غذایی پروتئین‌دار آغاز کنید، سوخت‌ و ساز بدن شما افزایش پیدا می‌کند و بعد از یک استراحت طولانی ‌مدت، می‌توانید روز خود را با انرژی کافی آغاز کنید.

دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه روی این ‌موضوع تاکید دارد که صبحانه سالم باید میزان زیادی از پروتئین را در خود جای دهد. در واقع پیشنهاد می‌دهد از مواد غذایی که بتواند ۱۳ تا ۲۰ گرم پروتئین در وعده صبحانه شما را تامین کند، استفاده داشته باشید.

زمان تلویزیون دیدن را کاهش دهید

قطعا از افراد زیادی شنیده‌اید که نشستن‌های طولانی‌ مدت همچون تلویزیون دیدن، سیگار کشیدن و استراحت بیش ‌از اندازه می‌تواند خطرناک باشد. در واقع این مسئله باعث می‌شود تا در تثبیت وزن خود موفق نباشید.

عدم فعالیت برای کاهش وزن شما مفید نیست و نمی‌توانید به نتیجه‌ دلخواه برسید. اغلب افرادی که در حیطه تثبیت وزن بعد از رژیم موفق بوده‌اند، میزان تماشای تلویزیون خود را به کمتر از ۱۰ ساعت در هفته رسانده‌اند. در واقع این افراد شانس خود را برای فعالیت بیشتر امتحان می‌کنند. زیرا عدم تحرک هیچ کمکی به تثبیت وزن نخواهد کرد.

دقت کافی به مدت فعالیت‌های بدنی، نشستن و استراحت خود داشته باشید. زیرا تمامی کالری‌هایی که در طول روز دریافت می‌کنید و می‌سوزانید، به حساب خواهند آمد.

اگر قصد دیدن برنامه مورد علاقه خود را دارید، بهتر است در میان‌برنامه‌های آن، از جایتان برخیزید و حرکت کنید تا عضلات شما تحرک کافی را داشته باشند. البته بهتر است برای تماشای تلویزیون روی مبل بنشینید تا سرعت ‌عمل شما برای فعالیت بیشتر شود.

زمان تلویزیون دیدن را کاهش دهید

زمان تلویزیون دیدن را کاهش دهید

وعده‌های مصرفی خود را برنامه‌ریزی کنید

حتما می‌دانید در طول دوره یک رژیم، مواد غذایی فیبردار و پروتئین‌دار بهترین گزینه برای بدن شما می‌باشند. هر دوی این مواد غذایی باعث کاهش دادن سرعت هضم غذاها می‌شوند. بنابراین می‌توانید در طولانی ‌مدت احساس سیری داشته باشید.

در صورتی می‌توانید وعده‌های غذایی خود را مدیریت کنید که در هر وعده حدوداً دریافت پروتئین را ۱۰ گرم افزایش دهید. البته بهتر است این اتفاق در هنگامی ‌که گرسنگی به سراغتان می‌آید، انجام بگیرد. همچنین می‌توانید در بشقاب خود میزان زیادی از سبزیجات غیر نشاسته‌ای را بگنجانید.

افزایش فیبر به غذاها می‌تواند کالری را برای شما کاهش دهد و حجم غذاها بیشتر شود. بنابراین احساس سیری بیشتری به شما خواهد داد. پس، از این موضوع برای تثبیت وزن بعد از لاغری استفاده داشته باشید.

نوشیدن میزان زیادی آب کمک می‌کند

حدوداً ۲۰ دقیقه قبل ‌از غذا خوردن آب بسیار بنوشید. دریافت آب کافی برای بدن باعث می‌شود تا احساس گرسنگی در بدن شما کمتر گردد. اگر معده خود را با آب پر کنید، زودتر احساس سیری می‌کنید.

پس اگر از این رویه استفاده کنید و ۲ لیوان آب قبل ‌از هر وعده غذایی خود به مدت ۱۲ هفته بنوشید، به نسبت دیگر افرادی که از این راهکار مفید استفاده ندارند، کاهش وزن بیشتری را تجربه می‌کنید. زیرا دریافت آب همانند دریافت غذاها برای بدن از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

به دلیل این ‌که حجم بیشتر بدن از آب تشکیل می‌شود، در صورتی ‌که آب کافی به بدن نرسد، عملکردهای بدن دچار تداخل خواهد شد. پس با استفاده از این نکات مهمی که از نظر دکتر کوهدانی بسیار تاثیرگذار می‌باشند، می‌توانید برای تثبیت وزن بعد از لاغری تلاش کنید.

هر کدام از این مسائل نقش عمده‌ای را روی افزایش وزن شما دارد. پس اگر بتوانید برنامه‌ریزی خوبی برای رعایت آن‌ها داشته باشید، قطعا در محدوده وزنی دلخواه و محدوده وزن سالم خود ثابت می‌مانید.

نوشیدن میزان زیادی آب کمک می‌کند

نوشیدن میزان زیادی آب کمک می‌کند

غذاهایی که مصرف می‌کنید را بنویسید

برخی از افراد برای این ‌که دقت بیشتری در تثبیت وزن بعد از لاغری داشته باشند، همچنان بعد از رسیدن به وزن هدف خود مواد غذایی که در طول روز از آن استفاده می‌کنند را در دفترچه یادداشت یا به‌ صورت آنلاین توسط برنامه‌های مختلف کالری شمار ثبت می‌کنند.

این دسته از افراد بیشتر می‌توانند به تثبیت وزن برسند. زیرا با پیگیری کردن غذای مصرفی خود در طول روز، آگاهی آن‌ها در زمینه مصرف وعده‌ها افزایش پیدا می‌کند. به‌ همین دلیل میزان کالری‌های دریافتی و مصرف درشت مغذی‌ها نشان خواهد داد که در طول روز زیاده‌روی کرده‌اید یا بر رژیم غذایی خود پایدار بوده ­اید.

در صورتی ‌که نمی‌توانید تشخیص درستی در رابطه با این ‌موضوع داشته باشید، برای این ‌که از راهکارهای اصولی و بهتر استفاده داشته باشید، دکتر کوهدانی می‌تواند به ‌عنوان بهترین متخصص شما را در این امر یاری کند.

مصرف بسیار سبزیجات توصیه می‌شود

مطالعات و پژوهش‌های بسیاری ثابت کرده‌اند که استفاده از سبزیجات می‌تواند در کنترل و تثبیت وزن نقش مؤثر و مفیدی را داشته باشد. زیرا کالری بسیار پایینی برای سبزیجات وجود دارد.

مواد مغذی بسیار زیادی از طریق مصرف سبزیجات به بدن خواهد رسید و این شرایط در صورتی اتفاق می‌افتد که هیچ کالری بسیاری به برنامه غذایی و رژیم شما اضافه نخواهد شد.

وجود فیبر در رژیم غذایی شما کمک می‌کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید و به‌ صورت خودکار از کالری‌های کمتری در طول روز مصرف کنید. بنابر این به توصیه دکتر کوهدانی بهتر است در هر وعده غذایی خود سبزیجات را مهم بشمارید تا روی محدوده وزنی خود ثابت بمانید.

مصرف بسیار سبزیجات توصیه می‌شود

مصرف بسیار سبزیجات توصیه می‌شود

تمرین کنید آگاهانه غذا بخورید

این ‌که بتوانید با آگاهی بسیار طبق برنامه‌های غذایی طول روز خود پیش بروید، به شما کمک بسیار خواهد کرد. آگاهانه غذا خوردن هنگامی اتفاق می‌افتد که بدون حضور عوامل حواس‌ پرتی بتوانید هر لقمه را کاملاً بجوید و طعم و عطر آن را با آهسته غذا خوردن احساس کنید.

هنگامی ‌که تمامی این شرایط را برای مصرف مواد غذایی خود در طول روز انجام می‌دهید، متوجه می‌شوید که با وعده‌های بسیار کوچک سیر می‌شوید و فورا دست از غذا خوردن خواهید کشید.

اگر مسائلی همچون تماشا کردن تلویزیون، صحبت کردن با دیگران و دیگر موارد حواس شما را پرت کند، قطعا متوجه سیری نخواهید شد و همچنان پرخوری خواهید کرد. مطالعات نشان می‌دهد هنگامی ‌که در مصرف غذاهای روزمره آگاهانه اقدام کنید، پرخوری‌های احساسی در طول روز برای شما اتفاق نخواهد افتاد و از چاقی‌های این‌چنینی جلوگیری خواهد کرد. به‌ همین دلیل هنگامی‌ که با آگاهی کافی غذا میل می‌کنید، دیگر نیاز به کالری شماری در طول روز نخواهید داشت.

در سبک زندگی خود عادت‌های مشخصی به وجود آورید

برخی از افراد در مدت ‌زمان زیاد نمی‌توانند قادر به پیروی کردن از رژیم‌های مختلف باشند. این افراد فورا ناامید می‌شوند و امکان بازگشت وزن برای آن‌ها بسیار بالاست. برای این ‌که در کنترل وزن موفق باشید، باید تغییرات پایداری در زندگی خود داشته باشید.

البته هر نوع تغییر بنا بر مشخصات هر فرد متفاوت می‌باشد و قصد اصلی ما از این مسائل محدودیت نمی‌باشد. زیرا می‌توانید از هر مواد غذایی استفاده داشته باشید اما تا جای ممکن انتخاب‌های سالمی برای سبک زندگی خود داشته باشید.

با این‌دست از مطالب و نکات مفید می‌توانید دریابید که انتخاب‌های غیر واقع‌بینانه سبب می‌شود تا مجدداً دچار افزایش وزن شوید. اما اگر چندین تغییر ساده و تکنیک‌های حرفه‌ای را برای تثبیت وزن بعد از لاغری انجام بدهید، قطعا به‌ صورت بلند مدت می‌توانید وزن خود را ثابت نگه دارید. اگر در این راه نیازمند اطلاعات بیشتر هستید، باید بگوییم که ورزش، خواب و سلامت ذهنی چند عامل مهم هستند که روی تعادل وزن تاثیرگذار می‌باشند.

با این راهنمایی‌های ساده که توسط دکتر کوهدانی به شما گوشزد می‌شود، می‌توانید به ‌سادگی با سبک زندگی جدید خود خو بگیرید و از بازگشت وزن خود نگرانی نداشته باشید.

در سبک زندگی خود عادت‌های مشخصی به وجود آورید

در سبک زندگی خود عادت‌های مشخصی به وجود آورید

جمع بندی مطالب

با توجه به این‌ که اهمیت تثبیت وزن بسیار بالا می‌باشد، قصد داشتیم تا به تمامی سوالات ذهنی شما پاسخ بدهیم. اما اگر بپرسید استفاده از رژیم تثبیت محدودیت سنی دارد، باید بگوییم که همه افراد بالای ۱۰ سال می‌توانند از این رژیم استفاده داشته باشند.

زیرا استفاده از این رژیم به شما الگوی سالم غذا خوردن را یاد خواهد داد و در صورتی ‌که همیشه به این الگو پای‌بند باشید، هیچ‌گاه وزن قبلی شما بازگشت نخواهد داشت.

البته از نظر دکتر کوهدانی اگر بتوانید در کنار استفاده از رژیم تثبیت وزن ورزش کنید، قطعا بهتر می‌توانید در محدوده وزنی ایده‌آل خود باقی بمانید. توصیه ما به شما این است که چه بدون رژیم چه با رژیم حتما در طول هفته برای خود برنامه‌ریزی‌های ورزشی داشته باشید.

با استفاده از راهکارهای ارائه‌ شده می‌توانید به‌ سادگی از رژیم تثبیت وزن برخوردار باشید. این ‌که بتوانید روی وزن فعلی خود باقی بمانید، بسیار سخت‌تر از کاهش وزن می‌باشد؛

اما برای رسیدن به هدف خود باید در این دوره نیز تلاش داشته باشید تا معده شما حد و حدود مصرف مواد غذایی را بسنجد و بتواند در محدوده سالم باقی بماند. اما قطعا کمک‌های یک پزشک متخصص تغذیه می‌تواند برای شما مفید و ارزنده باشد. در این زمینه دکتر کوهدانی می‌تواند به شما کمک بسیاری نماید.

منبع:

cutt.ly

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید