رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه

رژیم dash و فشار خون بالا
رژیم dash و فشار خون بالا
2022/02/15
برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم
برای رژیم از چه نانی استفاده کنیم
2022/02/15
رژیم مدیترانه ای 15 روزه

رژیم مدیترانه ای 15 روزه

آیا می‌دانید رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه چیست؟ برای شناخت بیشتر این رژیم با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم مدیترانه ای با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

یکی از مشخصه‌های اصلی رژیم مدیترانه ‌ای، آب کردن سریع چربی‌های شکم می‌باشد. حدوداً ۹۰ درصد از کل مردم جهان درگیر چاقی‌های شکمی هستند.

وجود چاقی‌های شکمی روی بزرگسالان و حتی کودکان تاثیر بسیار منفی خواهد داشت و آن‌ها را با بیماری‌هایی همچون دیابت نوع ۲، مقاومت به انسولین، افسردگی، افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی مواجه خواهد کرد.

رژیم مدیترانه ای 15 روزه

رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه

پس قاعدتاً هیچ راه‌ حل دیگری برای افراد جز تغییر شیوه زندگی وجود ندارد.

برای این ‌که بتوان شکمی لاغر و بدون چربی داشت، وجود رژیم مدیترانه ‌ای که توسط دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه برای شما تجویز می‌گردد، می‌تواند از عملکرد بالایی برخوردار باشد.

این رژیم یکی از پرطرف‌دارترین رژیم‌های غذائی می‌باشد

این رژیم یکی از پرطرف‌دارترین رژیم‌های غذائی می‌باشد که اغلب افراد با استفاده از آن توانستند به نتایج خوبی برای کاهش چاقی‌های شکمی و دیگر نواحی بدن برسند. البته افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، در اولویت برای استفاده از این رژیم غذایی می‌باشند.

قطعا با درست کردن میزان کالری‌های دریافتی در طول روز می‌توانید به تناسب اندام برسید. این کار بر عهده رژیم مدیترانه ­ای ۱۵ روزه می‌باشد که طی برنامه‌ریزی ۱۵ روزه می‌تواند کاهش وزن اصولی را برای شما در پی داشته باشد.

در کل می‌توان گفت که به متخصصان تغذیه همچون دکتر کوهدانی ثابت شده‌ است که وجود رژیم مدیترانه ­ای می‌تواند برای سلامتی افراد مفید باشد. البته که افراد باید بنا بر شرایط خود از این رژیم استفاده داشته باشند.

این رژیم یکی از پرطرف‌دارترین رژیم‌های غذائی می‌باشد

این رژیم یکی از پرطرف‌دارترین رژیم‌های غذائی می‌باشد

پس مشاوره گرفتن از یک متخصص تغذیه می‌تواند در این امور و رسیدن به هدف کارساز باشد. در ادامه این مطلب می‌توانید اطلاعات گسترده‌ای در رابطه با رژیم مدیترانه ­ای ۱۵ روزه دریافت کنید. با ما باشید.

مطالبی که در ادامه این مبحث می‌خوانیم، عبارتند از:

رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه چیست؟

پیشینه رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه

جایگاه رژیم مدیترانه ‌ای در رده‌بندی U.S.News

رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه چگونه پدید آمده‌ است؟

نتیجه‌ تحقیق و بررسی محققین

سلامت جسمانی مردم دریای مدیترانه

ماهیت اصلی رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه بر چه اساس است؟

رژیم مدیترانه ‌ای ۱۵ روزه دقیقاً چگونه عمل می‌کند؟

شرایط رژیم مدیترانه‌ای براساس هرم غذایی

رژیم مدیترانه ‌ای ۱۵ روزه بر چه پایه و اساسی است؟

دریافت غذاهای سالم و تازه

دریافت چربی‌های مفید و بدون اشباع

دریافت انواع میوه و سبزیجات

دریافت پروتئین‌های غذایی

دریافت امگا ۳ برای بدن

استفاده از رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه برای سلامت بدن چه فوایدی دارد؟

مدیریت بهتر قند خون

مبارزه با افسردگی

تقویت استخوان‌ها

پیشگیری از زوال عقل

کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی

بهبود کیفیت خواب

کاهش وزن و تناسب اندام

در رژیم مدیترانه‌ ای ۱۵ ‌روزه، لیست غذاهای مصرفی چیست؟

لیست غذاهای مجاز در رژیم مدیترانه‌ای

لیست غذاهای ممنوعه در رژیم مدیترانه‌ای

مصرف نوشیدنی‌ها در رژیم مدیترانه‌ای

آمادگی لازم برای استفاده از رژیم مدیترانه ­ای ۱۵ روزه چیست؟

تذکرات مهم برای وعده­های رژیم میترانه­ای

نمونه برنامه رژیم مدیترانه­ ای ۱۵روزه شامل چه مواد غذایی است؟

رژیم مدیترانه ‌­ای ۱۵ روزه دارای چه نکات مثبت و منفی است؟

نکات مثبت رژیم مدیترانه­ای

نکات منفی رژیم مدیترانه­ای

جمع بندی مطالب

 

رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه چیست؟

از نام این نوع رژیم کاملاً مشخص است که از غذاهای گیاهی تبعیت می‌کند و به‌ عنوان یکی از بهترین و سالم‌ترین رژیم‌های غذایی شناخته‌ شده است. در واقع عملکرد اصلی رژیم مدیترانه‌ ای همانند سالم غذا خوردن می‌باشد و بیشتر نحوه درست مصرف کالری‌ها را به ما آموزش می‌دهد و قصدی برای محدود کردن ما از دیگر مواد غذایی ندارد.

رژیم مدیترانه ای 15 روزه چیست؟

رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه چیست؟

همان‌طور که از نام این رژیم مشخص است، براساس آداب ‌و رسوم افراد ساکن در حاشیه دریای مدیترانه‌ نشأت‌ گرفته است. زیرا این دسته از افراد به صورت طبیعی از مواد غذایی سالمی تغذیه می‌کنند که این ‌موضوع توانسته شهرت آن‌ها را برای مصرف غذاهای سالم بین جهان بیشتر کند. متخصصان تغذیه بسیاری به بررسی بیشتر این رژیم پرداختند و تأکید کردند که این رژیم می‌تواند تاثیر بسیاری داشته باشد.

زیرا تمام غذاهایی که در رژیم مدیترانه ‌ای وجود دارد، می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

دسته‌بندی مواد غذایی رژیم مدیترانه ‌ای شامل سبزیجات، غذاهای دریایی، میوه‌ها، روغن زیتون، حبوبات، غلات و آجیل می‌باشد. در واقع این رژیم در تلاش است تا بتواند غذاهایی همانند غذاهای شیرین، گوشت قرمز، لبنیات و بخش کوچکی از ماست و پنیر را در زندگی روزمره محدود یا حذف کند.

برای بهره گرفتن از رژیم مدیترانه ­ای ۱۵ روزه باید بگوییم که هیچ‌گونه هیچ روش باثباتی در این رژیم وجود ندارد

برای بهره گرفتن از رژیم مدیترانه ­ای ۱۵ روزه باید بگوییم که هیچ‌گونه هیچ روش باثباتی در این رژیم وجود ندارد و هر کدام از افرادی که در اطراف دریای مدیترانه زندگی می‌کنند، دارای فرهنگ و سنت خود می‌باشند و براساس آن از غذاهای متفاوت استفاده دارند.

این ‌موضوع باعث شده است تا در کل دنیا اعتبار رژیم مدیترانه افزایش پیدا کند. مهم‌ترین چیزی که در رژیم مدیترانه ‌ای وجود دارد، سبزیجات است و باعث می‌شود تا اغلب افراد به آن علاقه‌مند شوند.

اما به‌ مرور زمان در طی زمان ۱۵ روزه، رژیم مدیترانه ‌ای چنان می‌تواند روی تناسب و کاهش وزن تاثیرگذار باشد که افراد متعجب خواهند شد. البته به‌ غیر از این مسئله، روی برطرف نمودن بیماری‌های مختلفی همچون بیماری‌های سندروم متابولیک و بیماری‌های قلبی نیز تاثیرگذار می‌باشد.

برای بهره گرفتن از رژیم مدیترانه ­ای 15 روزه باید بگوییم که هیچ‌گونه هیچ روش باثباتی در این رژیم وجود ندارد

برای بهره گرفتن از رژیم مدیترانه ­ای ۱۵ روزه باید بگوییم که هیچ‌گونه هیچ روش باثباتی در این رژیم وجود ندارد

پیشینه رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه

از نام این رژیم می‌توان فهمید که اغلب قوانین آن براساس غذاهای سنتی است که در کشورهایی همچون ایتالیا و یونان طبخ می‌گردد. این غذاهای سنتی با پیشینه‌ای مربوط به ‌سال ۱۹۶۰ هستند که در نهایت این رژیم غذایی مدیترانه ‌ای توانست به واسطه یونسکو در دسامبر سال ۲۰۱۳ به ‌عنوان یک میراث فرهنگی برای کشورهایی همانند یونان، کرواسی، مراکش و اسپانیا به ثبت برسد.

دلیل اصلی پیدایش رژیم مدیترانه ‌ای این بود که دانشمندان دریافته‌اند، اغلب افراد مدیترانه ‌ای به نسبت مردم آمریکا از وضعیت سلامتی بهتری برخوردار می‌باشند و دچار بیماری‌های کمتری شده‌اند.

همین‌طور افزایش وزن و چاقی در بین مردم مدیترانه به نسبت دیگر کشورها کمتر مشاهده می‌شد. بنابراین متخصصان مهم‌ترین موضوع را تغذیه مردم مدیترانه به نسبت دیگر کشورهای جهان به ‌عنوان راز اصلی این مورد شناختند.

پیشینه رژیم مدیترانه ای 15 روزه

پیشینه رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه

هنگامی ‌که این موضوع توسط متخصصین ثبت شد، معرفی این رژیم در دهه ۶۰ میلادی باعث شد که توجه بسیاری از افراد به سمت رژیم مدیترانه ‌ای در مدت ‌زمان ۷ روز یا ۱۵ روز جذب شود و این رژیم با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه شد.

زیرا اغلب افرادی که از این رژیم تبعیت کرده بودند، به ‌غیر از مسائل چاقی و اضافه ‌وزن، مواردی همچون ناراحتی‌های معده، ناراحتی‌های اعصاب و التهابات در بدن آن‌ها رفع شده بود. بنابراین وجود این رژیم اهمیت بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد و توسط دکتر کوهدانی به افراد زیادی پیشنهاد خواهد شد.

جایگاه رژیم مدیترانه ‌ای در رده‌بندی U.S.News

پس دریافتیم که رژیم مدیترانه ­ای ۱۵ روزه در قالب ۲ هفته می‌تواند بدن افراد را با شرایط خوبی مواجه کند. این رژیم توانسته در بین ۳۵ رژیم غذایی متفاوت، رتبه ۱ را از آن خود کند. اما برای شناخت بیشتر اهمیت انرژی در رده‌بندی U.S.News اطلاعاتی برای شما خواهیم داشت.

  • اختصاص دادن رتبه ۱ براساس ساده‌ترین رژیم غذایی
  • اختصاص دادن رتبه ۱ برای رژیم غذایی با استفاده از تغذیه سالم
  • اختصاص دادن رتبه ۱ برای افراد دیابتی
  • اختصاص دادن رتبه ۱۵ برای رژیم‌های غذایی و سلامت قلب
  • اختصاص دادن رتبه ۲۷ برای رژیم‌های غذایی مربوط به کاهش وزن
  • اختصاص دادن رتبه ۱ برای رژیم‌های غذایی با کاهش وزن با سرعت زیاد
  • اختصاص دادن رتبه ۱ در بهترین رژیم‌های غذایی
جایگاه رژیم مدیترانه ‌ای در رده‌بندی U.S.News

جایگاه رژیم مدیترانه ‌ای در رده‌بندی U.S.News

رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه چگونه پدید آمده‌ است؟

با این که دریافتیم اهمیت این رژیم بسیار زیاد است، برخی از افراد نیاز به شناخت بیشتر چگونگی شکل گرفتن این رژیم دارند. بنابراین باید بگوییم که نحوه پدید آمدن این رژیم براساس غذاهای سنتی است که در حدود دریای مدیترانه مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

کشورهایی همچون ایتالیا و یونان توانستند اولین بنیان‌گذاران استفاده از این رژیم غذایی باشند. در اوایل حضور این رژیم، متخصصان تغذیه به این مسئله پی بردند که تمامی مردمی که در حیطه دریای مدیترانه زندگی می‌کنند و از تغذیه‌های دریایی برخوردار می‌شوند، دارای سلامتی جسمانی خوبی هستند. هنگامی‌ که جزئیات مربوط به دلیل سلامتی این افراد بررسی شد، مهم‌ترین علت آن استفاده از مواد غذایی مفید بود.

دلیل اصلی طول عمر این دسته از افراد، داشتن مواد غذایی سالم و تفاوت‌های بسیاری است که الگوهای غذایی و فرهنگ آداب غذا خوردن آن‌ها با دیگر کشورهای جهان وجود دارد. همین شرایط باعث شد تا متخصصان و محققین از فرهنگ غذا خوردن مردمان این منطقه الگوبرداری کنند تا بتوانند سلامت بیشتری را برای مردم کل دنیا به ارمغان بیاورد.

مهم‌ترین ویژگی که باعث شده است بازدهی این رژیم افزایش پیدا کند، کاهش یافتن میزان مصرفی چربی‌های اشباع‌ شده می‌باشد. با استفاده از این رژیم می‌توان دریافت که استفاده از چربی‌های غیراشباع مانعی ندارد و می‌توانند در این رژیم مفید باشند و میزان چربی خوب بدن را تامین کنند.

پیشنهاد می کنیم از پست رژیم مدیترانه ای دیدن کنید.

نتیجه‌ تحقیق و بررسی محققین

در آخر این نتیجه از بررسی‌های محققین گرفته شد که تضمین سلامتی افراد با استفاده از رژیم مدیترانه‌ ای امکان‌پذیر می‌باشد. طی تجزیه و تحلیل‌های مختلف این متخصصین و آزمایشاتی که از رژیم مدیترانه ‌ای روی افراد مختلف انجام دادند، توانستند دریابند که سکته‌های مغزی و حملات قلبی برای افرادی که از این رژیم تبعیت می‌کنند، بسیار کمتر می‌شود.

زیرا مهم‌ترین نکته برای بروز این آسیب‌های جسمانی، افزایش وزن و چاقی می‌باشد. پس به ‌مرور زمان رژیم مدیترانه ‌ای می‌تواند در مدیریت و کنترل وزن افراد تاثیر گذار باشد و تعداد مرگ ‌و میرهایی که بر اثر دیابت نوع ۲ پدید می‌آید را به حداقل برساند.

اهمیت سالم غذا خوردن مسئله مهمی است که هدف اصلی رژیم مدیترانه ‌ای می‌باشد. بنابراین اگر تا به این‌جای این مطلب علاقه‌مند به استفاده از این رژیم شده‌اید، نیاز به مشاوره گرفتن از متخصص تغذیه‌ای همچون دکتر کوهدانی دارید تا بتوانید با دستورالعمل‌های ذکر شده برای رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه ، از مزیت‌های این رژیم خوب برخوردار شوید.

نتیجه‌ تحقیق و بررسی محققین

نتیجه‌ تحقیق و بررسی محققین

سلامت جسمانی مردم دریای مدیترانه

به نسبت دیگر کشورها تفاوت‌های بسیار زیادی بین خوراک وعده‌های مردم حاشیه کشورهای مدیترانه‌ای می‌باشد. این افراد به ‌همین دلیل است که از مزیت‌هایی همچون وزن متعادل و ایده‌آل، طول عمر بیشتر، عدم مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع ۲، کم بودن سکته‌های ناگهانی و دیگر موارد برخوردار می‌باشند.

زیرا رژیم غذایی مدیترانه ‌ای می‌تواند پتاسیم مربوطه بدن را حفظ کند و این مسئله برای کنترل فشار خون بالا تاثیر دارد. مصرف غلات کامل در رژیم مدیترانه ‌ای سبب می‌شود تا ویتامین‌های ب و فیبر در بدن افراد افزایش پیدا کند و به‌ مرور زمان سبب کاهش یافتن بیماری‌هایی همچون سرطان‌های دستگاه گوارشی، دیابت و دیگر موارد خواهد شد.

از طریق مصرف سبزی‌ها و میوه‌هایی که در رژیم مدیترانه ‌ای وجود دارد، ویتامین ‌ب و اسیدفولیک کافی به بدن می‌رسد که ریسک مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش خواهد داد.

سطح کلسترول خون در این رژیم کاهش پیدا می‌کند

سطح کلسترول خون در این رژیم کاهش پیدا می‌کند و در حد متعادل قرار می‌گیرد. دلیل اصلی آن استفاده از فیبرهای نامحلول و محلولی است که در رژیم مدیترانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس با این شرایط، فواید و مزایای بسیار زیادی در استفاده کردن از این رژیم مشاهده خواهد شد. اگر می‌خواهید از ویژگی‌های بیشتر آن بهره‌مند شوید، باید از یک متخصص تغذیه مشاوره بگیرید.

دکتر کوهدانی آماده خدمات ‌رسانی برای افرادی است که قصد استفاده از رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه را دارند، پس می‌توانید با استفاده از تجربه ایشان از این رژیم منحصر به ‌فرد استفاده داشته باشید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

سطح کلسترول خون در این رژیم کاهش پیدا می‌کند

سطح کلسترول خون در این رژیم کاهش پیدا می‌کند

ماهیت اصلی رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه بر چه اساس است؟

مهم‌ترین نکته ای که از طریق رژیم مدیترانه‌ ای می‌توان دریافت کرد، مصرف بی اندازه‌ مواد غذایی همچون غلات کامل، حبوبات، زیتون، دانه‌های روغنی، میوه‌ها و سبزیجات می‌باشد. در واقع طراحی اصلی رژیم مدیترانه ‌ای  بدین‌ صورت است که فرد باید در طول روز حداقل ۵ واحد سبزی مصرف کند.

زیرا همان‌طور که می‌دانید، مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار زیادی در وجود سبزیجات نهفته می‌باشد که مصرف حداقل ۵ واحد سبزی می‌تواند آن‌ها را برای بدن فراهم کند. به ‌علاوه، کالری بسیار کمی برای بدن دارد و حجم بسیار زیادی از معده را پر خواهند کرد. پس مهم‌ترین ماهیت اصلی استفاده از این رژیم، مصرف بی‌اندازه سبزیجات می‌باشد که به‌ عنوان یکی از ضروریات این رژیم است.

مصرف میوه‌ها نیز در رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه تاکید شده ‌است

مصرف میوه‌ها نیز در رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه تاکید شده ‌است. اما باید به ‌اندازه و به ‌جا از آن‌ها استفاده داشته باشید. طراحی این رژیم به گونه ایست که شخص برای استفاده از مزایای آن می‌تواند در طول روز ۲ واحد میوه مصرف کند.

دلیل این ‌که محدودیت خاصی برای مصرف میوه‌ها وجود دارد، قند موجود در میوه‌های مختلف ذکر می‌گردد. زیرا مصرف بی‌اندازه میوه‌ها به دلیل قند موجود در آن‌ها عامل مؤثری برای اضافه‌ وزن و چاقی می‌باشد. یکی دیگر از مهم‌ترین اساس استفاده از این رژیم، مصرف غذاهای دریایی به مدت ۲ هفته یا ۱۵ روز می‌باشد.

فرد باید طی ۲ تا ۳ وعده در طول روز از غذاهای دریایی همچون ساردین، سالمون و میگو استفاده داشته باشد

فرد باید طی ۲ تا ۳ وعده در طول روز از غذاهای دریایی همچون ساردین، سالمون و میگو استفاده داشته باشد. وجود این دسته از مواد غذایی دریایی می‌تواند ویتامین‌های مختلف بدن افراد را تامین کند.

البته از نظر دکتر کوهدانی این‌ که بتوان برای متعادل‌سازی این رژیم، موادی همچون دانه‌های روغنی و مغزی جات را اضافه کرد، به تناسب اندام کمک بسیار زیادی خواهد کرد. میزان مجاز مصرف مغزها به خصوص پسته، گردو، فندق و بادام بدون نمک ۳۰ تا ۴۰ گرم در طول روز مجاز می‌باشد.

مسئله مهمی که باید حتما در رژیم مدیترانه ‌ای رعایت شود، مصرف روغن زیتون برای پخت ‌و پز غذاها می‌باشد. زیرا طبخ مواد غذایی با روغن‌های معمولی که کالری بسیار زیادی دارند، باعث افزایش وزن می‌گردد. اما در هر صورت نباید از روغن زیتون، مصرف بی‌اندازه در این رژیم داشت.

روغن زیتون نیز یکی از موارد پرکالری می‌باشد.

زیرا روغن زیتون نیز یکی از موارد پرکالری می‌باشد. کلا تمامی مواد غذایی مصرفی که در رژیم مدیترانه ‌ای تعبیه شده‌اند، باید به ‌اندازه و با اصول استفاده شوند. در صورت مصرف بی‌اندازه، امکان افزایش وزن وجود دارد.

اهمیت مصرف غذاهای بخارپز و آب‌پز در این رژیم غذایی بسیار است و می‌تواند باعث افزایش ویتامین‌های بیشتری به بدن شود. مصرف حبوبات نیز منبع مؤثری از پروتئین‌ها می‌باشد که گنجاندن حبوبات در وعده‌های غذایی رژیم مدیترانه ‌ای می‌تواند پروتئین بدن افراد را در طول ۱۵ روز این رژیم تامین کند.

در حالت کلی می‌توان گفت که تمامی مواد مصرفی که در این رژیم مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای بدن فواید بسیاری خواهند داشت و به‌ مرور باعث تعادل وزن خواهند شد. مهم‌ترین مزیت استفاده از این رژیم، سلامت بدن و رسیدن به تعادل وزن خوب می‌باشد. بنابراین می‌توانید تحت نظر دکتر کوهدانی از این رژیم خارق‌العاده بهره‌مند شوید.

روغن زیتون نیز یکی از موارد پرکالری می‌باشد.

روغن زیتون نیز یکی از موارد پرکالری می‌باشد.

رژیم مدیترانه ‌ای ۱۵ روزه دقیقاً چگونه عمل می‌کند؟

هدف اصلی استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای بر پایه کاهش وزن نیست. به دلیل این‌ که کاهش وزن فقط یک بهانه برای استفاده از این رژیم و برخورداری از سلامت جسمانی می‌باشد.

استفاده از این سبک و عادت غذا خوردن کمک می‌کند تا افراد، سطح سلامت جسمانی خود را افزایش بدهند. به‌ مرور زمان و با گسترش یافتن پیشرفت تکنولوژی، شرایط غذا خوردن افراد تکامل یافته ‌است. اما هنوز هیچ سندیت رسمی برای برخورداری از مواد غذایی مفید وجود ندارد.

اما استفاده از رژیم مدیترانه ای یک الگوی غذایی درست می‌باشد که کمک می‌کند افراد بعد از ۱۵ روز به‌ مرور زمان برای همیشه از این رژیم استفاده داشته باشند و به آن عادت کنند. میزان کالری‌هایی که افراد در طول روزمره از طریق این رژیم دریافت می‌کنند، برعهده‌ خودشان می‌باشد.

رژیم مدیترانه ‌ای ۱۵ روزه دقیقاً چگونه عمل می‌کند؟

رژیم مدیترانه ‌ای ۱۵ روزه دقیقاً چگونه عمل می‌کند؟

در کنار آن فعالیت‌های مختلف و ساکن ماندن می‌تواند تعیین کند که هر فرد بنا بر شرایط خود چگونه از کاهش وزن بهره خواهد برد. در واقع این ‌که بتوانید درک کنید میزان مصرفی غذاهای مدیترانه ‌ای برای شما به چه صورت است، باید با یک پزشک متخصص تغذیه مشاوره داشته باشید.

رژیم مدیترانه ‌ای یک هرم غذایی می‌باشد تا به افراد کمک کنند که شیوه مصرف مواد غذایی خود را اصلاح کنند. دسته‌بندی غذاها از اهمیت بسیار زیادی در این رژیم برخوردار می‌باشد و بهتر است توصیه‌هایی که برای مصرف مواد غذایی این رژیم ذکر می‌گردد را به بهترین نحو انجام بدهید.

شرایط رژیم مدیترانه‌ای براساس هرم غذایی

اگر به درک درستی در رابطه با رژیم مدیترانه ‌ای برسید، وجود مواد غذایی مختلف در این رژیم کمک می‌کند تا به نتیجه بهتری برای مصرف این رژیم دست یابید. اما نکات مفیدی براساس هرم غذایی ذکر می‌گردد که رژیم مدیترانه ‌ای از آن تبعیت می‌کند. این موارد به شرح زیر می‌باشد:

  • استفاده از مواد غذایی همچون میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها، غلات کامل، حبوبات، سبزی‌ها، سیب‌زمینی، روغن زیتون، ماهی، غذاهای دریایی، نان، گیاهان و ادویه‌جات در ابعاد اندازه مشخص‌شده ای برای پیروی کردن از رژیم مدیترانه‌ای مجاز می‌باشد.
  • شخصی که تحت درمان با رژیم مدیترانه‌ای است، در حد و اندازه می‌تواند از مواردی همچون تخم‌مرغ، ماست، پنیر، مرغ و دیگر مواد غذایی استفاده کند.
  • مهم‌ترین ویژگی و اصول استفاده از رژیم مدیترانه‌ای این است که مصرف گوشت قرمز به‌ ندرت در آن دیده خواهد شد.
  • فرآورده‌های شیرینی که اغلب آن‌ها بر پایه شکر تهیه شده‌اند همانند شیرینی، دانه‌های فرآوری شده، رشته، غذاهای صنعتی، روغن تصفیه ‌شده و فست فودها در این رژیم غذایی ممنوع می‌باشد و همین‌طور غذاهایی با روغن و ادویه فراوان نمی‌توانند در این رژیم جای داشته باشند.

اگر تمامی این موارد که به‌ عنوان اصول اصلی رژیم مدیترانه ‌ای شناخته می‌شوند را رعایت کنید، می‌توانید از مزایا و فواید آن بهره‌مند شوید. این مسئله شما را در مقابل بیماری‌های مختلف چاقی درامان نگه می‌دارد.

شرایط رژیم مدیترانه‌ای براساس هرم غذایی

شرایط رژیم مدیترانه‌ای براساس هرم غذایی

رژیم مدیترانه ‌ای ۱۵ روزه بر چه پایه و اساسی است؟

بسیاری از محققین برای این‌ که به کشف رژیم مدیترانه ‌ای برسند، در کشورهای مدیترانه‌ای زندگی کرده‌اند تا بتوانند بدن خود را با مواد غذایی مربوط به کشورهای مدیترانه ‌ای سازگار کنند. یکی از این محققین، بیل بردالی می‌باشد که در جزیره کرت یونان اقامت گزیده بود.

شما نیز قبل ‌از این ‌که بتوانید وارد چالش رژیم مدیترانه ‌ای شوید، باید اطلاعات کلی در رابطه با آن داشته باشید. پس به نکات ضروری که در ادامه این مطلب خواهیم گفت، دقت کنید تا اگر نیازمند استفاده از این رژیم هستید، تحت مشاوره‌های دکتر کوهدانی بتوانید از آن بهره‌مند شوید.

دریافت غذاهای سالم و تازه

یکی از مهم‌ترین نکات مصرفی در این رژیم که باعث استقبال افراد شده ‌است، عدم وجود غذاهای فرآوری شده و نگهدارنده‌ها می‌باشد. مهم‌ترین امتیاز اصلی این رژیم، مصرف غذاهای سالم و تازه می‌باشد.

زیرا وجود غذاهای فرآوری شده سبب التهابات در بدن خواهد شد و این شرایط، سیری کاذب را به ‌همراه دارد و فرد را درگیر بیماری‌های مختلف خواهد کرد. پس حل کردن مواد غذایی فرآوری شده در این رژیم یکی از امتیاز‌های اصلی آن می‌باشد.

باید بدانید غذاهای مصرفی که ما در طول روز از آن‌ها استفاده کردیم، حاوی میزان زیادی نیترات می‌باشند، اما اغلب ما به این نکته توجه نداریم. در آغاز استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای، با حذف تمامی مواد غذایی همچون آرد سفید، شکر سفید، فست فود و دیگر مواد غذایی که شامل مواد شیمیایی همچون نگهدارنده‌ها و رنگ‌ها می‌باشند، مواجه خواهید بود.

دریافت غذاهای سالم و تازه

دریافت غذاهای سالم و تازه

برای این‌ که بدن خود را با این شرایط وفق بدهید، باید به مدت ۱۵ روز از هیچ کدام از این موارد استفاده نداشته باشید. زیرا پایه و اساس رژیم مدیترانه ‌ای، ۱۵ روز اول می‌باشد. در صورتی ‌که بتوانید بدن خود را با آن سازگار کنید، در روزهای بعدی از این رژیم سالم بهره خواهید برد.

مهم‌ترین چربی مفید در رژیم مدیترانه ای، روغن زیتون می‌باشد. با توجه به این ‌که میزان زیادی امگا ۳ در روغن زیتون وجود دارد و دارای خاصیت ضد التهابی در بدن می‌باشد، بهتر است روغن لازم بدن در این رژیم از طریق روغن زیتون تامین شود.

وجود کلسترول بد در بدن انسان عامل اصلی برای به وجود آمدن بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد

وجود کلسترول بد در بدن انسان عامل اصلی برای به وجود آمدن بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد. پس استفاده از روغن زیتون این مزیت را در رژیم مدیترانه ‌ای به‌ همراه دارد تا بتواند بروز بیماری‌های قلبی عروقی را به کمترین حد ممکن برساند.

فواید و خاصیت‌های بسیاری در استفاده از روغن زیتون وجود دارد و می‌تواند باعث افزایش کلسترول خوب به‌ جای کلسترول بد در بدن شود. این مسئله به ‌عنوان یکی از نکات مفید روغن زیتون برای تعادل وزن و تناسب اندام می‌باشد.

مسئله مهم این است که رژیم مدیترانه‌ ای توجه خاصی به وارد کردن چربی‌های سالم و مفید به بدن می‌کند. این ‌که هر شخصی نیاز دارد تادر طول روزمره از چربی‌های مفید استفاده داشته باشد، امری طبیعی است.

بهتر است به ‌جای استفاده از چربی‌های اشباع و ترانس که سلامتی کمی دارند، از چربی‌هایی استفاده داشته باشید

اما بهتر است به ‌جای استفاده از چربی‌های اشباع و ترانس که سلامتی کمی دارند، از چربی‌هایی استفاده داشته باشید که سبب بهبودی بیماری‌های قلبی گردد. در تمامی فروشگاه‌ها می‌توان از روغن زیتون بهره برد، اما انواع مختلفی از روغن زیتون وجود دارد که هر کدام از آن‌ها وظایف مخصوص خود را دارند. به ‌عنوان نمونه برای طبخ، پخت ‌و پز و سرخ کردن، روغن زیتون مخصوص وجود دارد و برای سالادها روغن دیگری طراحی ‌شده است.

این روغن می‌تواند به‌ عنوان جایگزین خوب برای کره‌ها و روغن‌های مضر باشد. البته از نظر دکتر کوهدانی اگر مصمم به استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای می‌باشید، برای تأمین کردن بدن خود از چربی‌های مفید می‌توانید در کنار روغن زیتون از آجیل‌ها و دانه‌ها نیز استفاده کنید و از خاصیت آن بهره‌مند شوید.

دریافت انواع میوه و سبزیجات

کاملاً طبیعی است که ویتامین‌های میوه و سبزیجات باید در طول روز به بدن افراد برسد. اغلب افرادی که در حاشیه دریای مدیترانه سکونت دارند، حداقل ۲ واحد میوه و سبزیجات در طول روز استفاده می‌کنند و این کار به ‌عنوان یک نکته مهم برای تامین ویتامین‌های بدن آن‌ها می‌باشد.

با مصرف دو واحد میوه و سبزیجات، بدن این افراد هرگز دچار کمبود مواد مغذی نخواهد شد و سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز ضعیف نمی‌شود. ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن سبب می‌شود تا بسیاری از بیماری‌های مختلف به بدن هجوم بیارند.

پس هر فرد در طول رژیم مدیترانه‌ای در طول روز نیاز دارد تا از مواد غذایی مختلفی که شامل میوه‌ها و سبزیجات می‌شوند، بهره بگیرد. استفاده از گوشت قرمز در رژیم مدیترانه ‌ای نیز باید تحت نظارت پزشک باشد و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. اما اگر به‌ صورت معمولی و در حد کنترل‌ شده مصرف شود، مانعی ندارد. برای دفع سموم بدن، استفاده از ۷ تا ۱۰ وعده سبزیجات در رژیم مدیترانه‌ای ضروری و مهم می‌باشد.

دریافت انواع میوه و سبزیجات

دریافت انواع میوه و سبزیجات

دریافت پروتئین‌های غذایی

اغلب افراد تصور می‌کنند برای دریافت پروتئین، نیاز به مصرف مواردی همچون گوشت‌های سفیدی نظیر ماهی و مرغ دارند. اما میزان زیادی از پروتئین در حبوبات نهفته می‌باشد. برای این‌ که بتوانید از رژیم مدیترانه ‌ای استفاده کنید، نیاز به دریافت پروتئین کافی دارید.

این پروتئین از گوشت ماهی و حبوبات دریافت می‌گردد. پس در این رژیم تا حد ممکن مصرف گوشت قرمز را کمتر کنید. برای دریافت پروتئین بهتر است از منابعی همچون حبوبات، لوبیا، مرغ یا ماهی استفاده داشته باشید.

وجود ماهی‌ها را برای دریافت پروتئین در رژیم مدیترانه ‌ای کم‌اهمیت ندانید. زیرا انواع ماهی‌ها در رژیم‌های مختلف از ارزش غذایی بالایی برخوردار می‌باشند. به خصوص ماهی‌هایی همچون شاه‌ماهی، ساردین، قزل‌آلا و دیگر موارد، منبع مؤثری از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

دریافت پروتئین‌های غذایی

دریافت پروتئین‌های غذایی

وجود چربی اشباع ‌نشده در درون ماهی می‌تواند در کاهش التهابات نقش داشته باشد

وجود چربی اشباع ‌نشده در درون ماهی می‌تواند در کاهش التهابات نقش داشته باشد. همین‌طور این ‌دست از موارد کمک می‌کنند تا از لخته شدن خون جلوگیری شود. زیرا میزان تری گلیسرید افراد کاهش پیدا می‌کند و خطر سکته و نارسایی قلبی نیز کمتر خواهد شد.

پس براساس دسته‌بندی رژیم مدیترانه ای نیاز دارید که در طول هفته حداقل ۲ بار غذاهای دریایی استفاده کنید. در صورتی ‌که قصد دارید از رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه استفاده کنید، ضروری است که در رژیم غذایی شما ۴ وعده غذاهای دریایی گنجانده شود. البته بهتر است که ماهی‌های خود را سرخ نکنید و از روش‌های طبخ دیگری برای دریافت پروتئین بیشتر استفاده داشته باشید.

دریافت امگا ۳ برای بدن

در مطالب بالا گفتیم که امگا ۳ در روغن زیتون یافت می‌گردد. بنابراین استفاده از روغن‌های مفیدی همچون روغن زیتون در رژیم مدیترانه ‌ای تاثیر دارد و نمی‌توان وجود آن را انکار کرد. پس یکی از اعضای اصلی رژیم مدیترانه ‌ای، روغن زیتون می‌باشد.

حال با توجه به این‌ که با تمامی مواد مغذی این رژیم آشنا شدید، در صورتی ‌که علاقه مند به استفاده از آن هستید، بهتر است از بهترین متخصص تغذیه یعنی دکتر کوهدانی مشورت بگیرید تا شرایط لازم برای استفاده از این رژیم را برایتان شرح دهد.

دریافت امگا 3 برای بدن

دریافت امگا ۳ برای بدن

استفاده از رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه برای سلامت بدن چه فوایدی دارد؟

در هنگام استفاده از این رژیم، منافع بسیار زیادی به بدن خواهد رسید. مهم‌ترین آن سلامت قلب می‌باشد. زیرا شهرت رژیم مدیترانه ‌ای و اعتبار آن برای سلامت قلب شناخته ‌شده است. این رژیم کمک می‌کند تا با بیماری‌های قلبی مقابله کنید و همین‌طور میزان کلسترول بد بدن تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای باعث می‌شود که کاهش مرگ افراد به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی به حداقل برسد. همین‌طور افراد در مقابل برخی از سرطان‌ها ایمن هستند.

از مهم‌ترین فواید دیگر آن، جلوگیری از سرطان‌هایی همچون سرطان دستگاه گوارش و سرطان سینه می‌باشد. به‌علاوه طبق آمار انجام ‌شده، رژیم مدیترانه ‌ای باعث پیشگیری از بیماری آلزایمر و پارکینسون می‌شود.

دلایل بسیار زیادی برای فواید رژیم مدیترانه ‌ای و استفاده از آن وجود دارد

این‌ موضوع ثابت می‌کند که دلایل بسیار زیادی برای فواید رژیم مدیترانه ‌ای و استفاده از آن وجود دارد. شیوه غذا خوردن افراد در این رژیم به گونه ایست که با خطرات مبتلا شدن به بیماری نوع ۲ مبارزه می‌کند و باعث می‌شود تا میزان قند خون افراد در حد کنترل ‌شده باقی بمانند.

اغلب افرادی که درگیر بیماری دیابت نوع ۲ هستند، با استفاده از این رژیم مدیریت بهتری روی قند خون خود داشته‌اند و توانستند روی این بیماری غلبه کنند. مقاله‌ها و مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام ‌گرفته که ثابت می‌کند سلامت قلب از طریق استفاده از این رژیم شکل می‌گیرد.

این مقالات اغلب به چاپ رسیده‌اند. پس با یک پیگیری و بررسی می‌توانید دریابید که تمامی احتمالات مربوطه برای پیروی کردن از رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه و تعادل وزن می‌تواند باعث در امان نگه‌ داشتن شما در برابر بیماری‌های مختلف باشد. اما در تلاشیم تا برخی از فواید استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای را به تشخیص دکتر کوهدانی به عنوان معتبرترین متخصص تغذیه برای شما در ادامه این مطلب بیاوریم.

مدیریت بهتر قند خون

مسئله‌ای پنهانی که اغلب در وجود رژیم مدیترانه ‌ای دیده نمی‌شود، کنترل کردن قند خون افراد می‌باشد. به دلیل این ‌که قند و شکرهای افزودنی، هیچ جایی در این رژیم نخواهند داشت. به‌ همین دلیل یک مانع خوب برای بروز بیماری دیابت نوع ۲ می‌باشد و اگر شخصی درگیر این بیماری باشد، می‌تواند در کنترل قند خون خود با استفاده از رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه موفق باشد.

در قیاس با رژیم‌های کم‌چرب، استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای باعث می‌شود تا کنترل بهتری روی اوضاع قند خون خود داشته باشید. به ‌همین دلیل است که از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و با استفاده از آن می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید.

مدیریت بهتر قند خون

مدیریت بهتر قند خون

مبارزه با افسردگی

اغلب مواد غذایی که در این رژیم مورد استفاده قرار می‌گیرند، خاصیت ضد افسردگی و ضد سرطانی دارند. تحقیقات بسیاری برای این ‌موضوع صورت‌ گرفته است که کمک می‌کند افراد روحیه‌ای شاداب‌تر داشته باشند. پس حدوداً ۹۸ درصد می‌تواند با افسردگی مبارزه کند.

تقویت استخوان‌ها

میزان زیادی روغن زیتون در رژیم مدیترانه ‌ای استفاده می‌شود. ماهیت اصلی روغن زیتون برای تقویت استخوان‌ها مناسب می‌باشد و مانع خوبی برای پوکی استخوان شناخته می‌شود. پس وجود این روغن در رژیم مدیترانه ‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که می‌تواند باعث سلامت استخوان‌ها گردد و این فواید را د ربر داشته باشد.

پیشگیری از زوال عقل

سلامت مغز یکی از مهم‌ترین موارد در بدن افراد می‌باشد. زیرا در صورتی ‌که مغز عملکرد خوبی از خود ارائه بدهد، دیگر اندام‌های بدن نیز می‌توانند از سلامت خوبی برخوردار باشند. مواد غذایی که در رژیم مدیترانه ‌ای ۱۵ روزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث سلامت مغز شود. طبق بررسی‌های موجود و مقایسه این رژیم با دیگر رژیم‌ها، افرادی که از رژیم مدیترانه ‌ای استفاده کرده‌اند، حدوداً ۴۰ درصد کمتر دچار زوال عقل شده‌اند.

پیشگیری از زوال عقل

پیشگیری از زوال عقل

کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی

شواهد بسیار زیادی برای به اثبات رساندن این ‌موضوع وجود دارد و می‌توان قطع به ‌یقین گفت که استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای در مبارزه با بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مفید می‌باشد و می‌تواند آمار آن‌ها را به کمترین حد برساند.

طبق این تحقیقات دریافتیم که حدوداً ۳۰ درصد میزان خطر سکته مغزی و حملات قلبی برای افرادی که از رژیم مدیترانه ‌ای تبعیت می‌کنند، کمتر شده‌ است. دلیل اصلی این موضوع، حذف انواع غذاهای فست‌ فود در رژیم مدیترانه ‌ای است.

وجود این غذاها رابطه مستقیمی با اضافه‌ وزن و چاقی دارد. پس حذف این دسته از مواد غذایی می‌تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد و برای بیماری‌های قلبی و عروقی مفید باشد.

علاوه‌ برآن اگر افراد در طول استفاده از رژیم مدیترانه‌ ای مواردی همچون سیگار و الکل را حذف کنند و به فعالیت‌های بدنی بیشتر بپردازند، حدوداً ۹۰ درصد دیابت نوع دوم، ۷۰ درصد سکته مغزی و ۸۰ درصد میزان بیماری‌های قلبی کاهش پیدا خواهد کرد.

کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی

کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی

بهبود کیفیت خواب

ارزیابی‌های مختلفی روی این رژیم توسط محققان در سال ۲۰۱۸ انجام‌ گرفته است و در نهایت محققان دریافتند افرادی که از این رژیم بهره می‌برند، خواب بهتری را در طول شب تجربه خواهند کرد. پس می‌توان قطع به ‌یقین گفت که رژیم مدیترانه ‌ای نقش بسیاری بر بهبود کیفیت خواب دارد و می‌تواند از این لحاظ نیز مفید واقع شود.

کاهش وزن و تناسب اندام

مهم‌ترین هدف افراد از گرفتن رژیم‌های مختلف و کاهش وزن، رسیدن به تناسب اندام می‌باشد و رژیم مدیترانه ‌ای می‌تواند افراد را به این هدف برساند. با توجه به این ‌که سبک این رژیم بر اساس سلیقه افراد برنامه‌ریزی خواهد شد، هیچ‌گونه نگرانی در رابطه با مزه‌های غذاهای مدیترانه ‌ای نخواهید داشت. ایران چاشنی‌های بسیار متنوع و زیادی برای غذاها دارد و می‌توانید برای تهیه رژیم غذایی خود از تمامی آن‌ها استفاده داشته باشید.

کاهش وزن و تناسب اندام

کاهش وزن و تناسب اندام

بر اساس این شرایط دریافتید که مزایا و ویژگی‌های اصلی استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای چه مواردی می‌باشد. اما در قالب کلی طبق نظر دکتر کوهدانی، می‌توان از مهم‌ترین فواید آن بدین‌ صورت نام برد.

  • کاهش وزن
  • مدیریت دیابت
  • سلامت مغز
  • سلامت قلب
  • پیشگیری از سرطان

در رژیم مدیترانه ‌ای ۱۵ ‌روزه، لیست غذاهای مصرفی چیست؟

مبحث دیگری که در رابطه با رژیم مدیترانه‌ ای باید بدانید، این است که البته براساس طبخ کشورهای مختلف در حاشیه دریای مدیترانه نوع طبخ غذاها متفاوت می‌باشد. اما مهم‌ترین چیز که در تمامی رژیم‌های مدیترانه ‌ای وجود دارد، تمرکز روی مصرف سبزیجات بسیار بالا می‌باشد و همین‌طور غذاهای حیوانی می‌تواند انرژی کافی را به بدن افراد برساند.

البته برخی از افراد در کنار این مسئله ورزش‌های جسمانی مختلفی را انجام می‌دهند که این مسئله نیز تاثیر بسیاری روی تعادل وزن آن‌ها با استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای خواهد داشت.

مهم‌ترین موضوع برای نتیجه گرفتن از رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه، مصرف ۴ وعده غذای دریایی و ماهی‌ها در رژیم غذایی شما می باشد. در واقع سبک اصلی رژیم مدیترانه ‌ای بر پایه استفاده از غذاهای سالم مدیترانه ‌ای  و فرآوری ‌نشده می‌باشد.

لیست غذاهای مجاز در رژیم مدیترانه‌ای

ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری در انواع مواد غذایی وجود دارد که امکان دارد هنوز به وجود آن‌ها پی نبرده باشید. بنابراین مهم‌ترین مواد غذایی که در رژیم مدیترانه‌ای قابل ‌استفاده هستند را در ادامه این مطلب برای شما شرح خواهیم داد.

چربی‌های سالم

کاملاً مشخص است که چربی‌های سالم می‌تواند میزان کلسترول خوب را در بدن افراد افزایش بدهد. هدف اصلی در رژیم مدیترانه ‌ای، حذف چربی‌های مضر می‌باشد. اما هیچ‌گونه محدودیتی برای مصرف روغن‌های طبیعی همچون روغن آواکادو، میوه آواکادو، روغن زیتون و زیتون خالص وجود ندارد. البته باید حد تعادل در هنگام مصرف این دسته از مواد غذایی رعایت گردد.

گیاهان و ادویه‌ها

اهمیت استفاده از ادویه‌ها و گیاهان در غذاهای مدیترانه ‌ای بسیار است. به‌ عنوان نمونه اغلب افرادی که در حواشی دریای مدیترانه زندگی می‌کنند، از گیاهانی همچون ریحان، رزماری، سیر، درخت جوز، دارچین، نعناع، مریم ‌گلی و فلفل در مواد غذایی خود استفاده خواهند کرد.

گیاهان و ادویه‌ها

گیاهان و ادویه‌ها

ماکیان

در رژیم مدیترانه‌ای، استفاده از ماکیان همچون بوقلمون، مرغ و اردک مانعی ندارد.

لبنیات

در رژیم مدیترانه‌ ای، مواد غذایی لبنیاتی همچون ماست یونانی، پنیر و ماست معمولی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

غلات کامل

هیچ محدودیتی برای مصرف غلات کامل در این رژیم وجود ندارد. مواردی همچون ذرت، جو، گندم خالص، پاستا، نان، جوی دوسر، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه و دیگر موارد قابل‌ استفاده در رژیم مدیترانه ‌ای می‌باشند.

ریشه‌ها

در رژیم مدیترانه‌ای می‌توان از ریشه‌های مفیدی همچون شلغم و سیب‌زمینی استفاده داشت.

 

حبوبات

در طول دوره رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه، باید ۶ ‌بار از حبوبات استفاده داشته باشید. زیرا تامین پروتئین‌های بدن وظیفه اصلی آن‌ها می‌باشد. مواردی همچون بادام زمینی، نخود، عدس، لوبیا، نخود فرنگی از مهم‌ترین حبوبات برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن در هنگام استفاده از رژیم مدیترانه‌ای می‌باشند.

حبوبات

حبوبات

سرحد آجیل و دانه‌ها

برای تأمین چربی مفید بدن، دانه‌های مغذی بسیار کاربرد خواهند داشت. مواردی همچون آجیل‌ها، تخم آفتاب‌گردان، فندق، تخم کدو، بادام‌هندی، گردو و بادام نقش مفیدی در رژیم مدیترانه‌ای خواهند داشت.

میوه‌ها

میوه‌هایی همچون توت فرهنگی، مرکبات، انجیر، خرما، انگور، موز، سیب، گلابی، طالبی و هلو مهم‌ترین میوه‌هایی هستند که در رژیم مدیترانه ‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته بهتر است به ‌اندازه از این میوه‌ها استفاده داشته باشید، زیرا برخی از آن‌ها حاوی قند بسیار هستند.

سبزیجات

کاملاً آزادانه می‌توانید از هر گونه سبزی در رژیم مدیترانه ‌ای برخوردار شوید. مواردی همچون کلم بروکلی، کلم‌پیچ، سیب‌زمینی، گل‌ کلم، اسفناج، پیاز، کلم بروکسل، انجیر، هویج و دیگر موارد از مهم‌ترین سبزیجاتی هستند که می‌توانید در هر اندازه از آن‌ها در طول ۱۵ روز رژیم مدیترانه ‌ای بهره‌مند شوید.

غذاهای دریایی

ایرانیان مصرف غذاهای دریایی را محدود به استفاده از کنسرو تن یا ماهی قزل‌آلا می‌دانند. در شرایطی که با بررسی بیشتر، می‌توان دریافت که میزان زیادی مواد غذایی دریایی وجود دارد که با استفاده از روش‌های طبخ متنوع می‌توانید از ویتامین‌های بسیار آن‌ها بهره‌مند شوید. انواع میگوها و ماهی‌ها در این نشست در این دسته‌بندی قرار دارند که شامل ماهی تن، ماهی خال‌مخالی، صدف خوراکی، سالمون، میگو و دیگر موارد می‌باشد.

تخم‌ مرغ

تخم‌ مرغ یک منبع کافی برای پروتئین است. در رژیم مدیترانه ‌ای تاکید بیشتر روی مصرف سبزیجات می‌باشد، اما در وعده‌های صبحانه نباید از ویتامین‌ها و پروتئین موجود در تخم‌ مرغ بی‌بهره بمانید. البته مواردی همچون تخم بلدرچین و تخم اردک می‌توانند ازنظر دکتر کوهدانی مفید و مؤثر واقع شوند.

تخم‌ مرغ

تخم‌ مرغ

لیست غذاهای ممنوعه در رژیم مدیترانه‌ای

قطعا برای استفاده از این رژیم، محدودیت‌هایی وجود دارد و بهتر است از برخی مواد غذایی استفاده نشود. برای این‌ که شناخت بیشتری در رابطه با این دسته از مواد غذایی داشته باشید، دکتر کوهدانی در ادامه این مطلب شما را یاری خواهد کرد.

غذاهایی با فراوری بالا

تمامی غذاهایی که در کارخانه‌ها تهیه می‌شوند و برای رژیم مدیترانه‌ای مناسب نیستند. زیرا وجود این غذای فرآوری شده، چربی بسیار زیادی را به بدن اضافه خواهد کرد.

روغن‌های تصفیه شده

مواد غذایی همچون کالباس و سوسیس از طریق روغن‌های تصفیه‌ شده تهیه‌ شده اند. بنابراین از نظر دکتر کوهدانی مصرف آن‌ها در دوره رژیم مدیترانه‌ای مجاز نمی‌باشد.

روغن‌های تصفیه شده

روغن‌های تصفیه شده

چربی‌های ترانس

مهم‌ترین چربی‌های ترانس به‌ عنوان روغن‌های نباتی شناخته می‌شوند. این روغن‌ها هیچ جایگاهی در رژیم مدیترانه‌ای ندارند. به خصوص مواد غذایی همچون فست فودها که با استفاده از این روغن طبخ می‌شوند نیز در این دوره مضر هستند.

شکر افزوده شده

برخی از مواد غذایی دارای شکرهای افزودنی می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها مواردی همچون شکر مصرفی، نوشابه، بستنی و شکلات می‌باشد. اغلب خوراکی‌هایی که بر این پایه وجود دارد ،قابلیت استفاده شدن در رژیم مدیترانه را نخواهند داشت. کیک‌های عصرانه نیز در این دسته‌بندی قرار دارند، زیرا میزان زیادی شکر افزودنی در تهیه آن‌ها استفاده ‌شده است.

غلات تصفیه‌ شده

مواد غذایی همچون نان سفید، پاستای تهیه‌ شده از گندم که بر پایه غلات تصفیه ‌شده می‌باشند، در رژیم مدیترانه ‌ای هیچ جایگاهی ندارند و نباید از آن‌ها استفاده داشته باشید.

غلات تصفیه‌ شده

غلات تصفیه‌ شده

مصرف نوشیدنی‌ها در رژیم مدیترانه‌ای

نقش نوشیدنی‌ها نیز برای سلامت بدن بسیار زیاد می‌باشد. به ‌همین دلیل در این نوع رژیم اهمیت بسیار زیادی به آن‌ها داده می‌شود. یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌ها که برای هرگونه رژیمی عملکرد دارد و نمی‌توان مصرف آن را قطع کرد، آب آشامیدنی می‌باشد. زیرا مایه حیات برای بدن می‌باشد و باعث هیدراته نگه‌داشتن بدن می‌شود.

شما مجاز هستید تا در طول استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای به میزان کافی آب بنوشید. هیچ‌گونه محدودیتی برای مصرف آب در این دوره برای شما وجود نخواهد داشت.

همین‌طور نوشیدنی‌هایی همچون چای و قهوه در طول روز مانعی ندارد. مهم‌ترین شرط برای مصرف نوشیدنی‌ها در رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه عدم استفاده از شیرین‌کننده‌ها یا شکر در آن‌ها می‌باشد.

مصرف نوشیدنی‌ها در رژیم مدیترانه‌ای

مصرف نوشیدنی‌ها در رژیم مدیترانه‌ای

در صورتی‌ که قصد استفاده از چای یا قهوه را دارید، باید آن‌ها را بدون شکر و شیرینی میل کنید. کاملاً طبیعی است که تمامی نوشیدنی‌هایی همچون نوشابه، آب‌میوه‌های صنعتی و غیرطبیعی، نوشابه‌های انرژی‌زا و دیگر موارد، در رژیم مدیترانه ‌ای جایگاهی ندارند.

زیرا میزان قندهای افزودنی در آن‌ها به ‌حدی بالاست که اثربخشی رژیم مدیترانه ‌ای را از بین خواهد برد و سلامت شما را درگیر خواهد کرد. پس به توصیه دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه، بهتر است از نوشیدنی های مجاز برای نتیجه بهتر استفاده کنید.

آمادگی لازم برای استفاده از رژیم مدیترانه ­ای ۱۵ روزه چیست؟

برای این ‌که از رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه بهره ببرید، باید یک تاریخ به خصوص را برای آغاز شروع این دوره از رژیم تعریف کنید و در تاریخ مربوطه، خریدهای لازم را برای استفاده از این رژیم انجام بدهید.

پس اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی برای انجام این رژیم داشته باشید، باید مواد غذایی که در انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند را تهیه کنید تا با مصرف آن‌ها بتوانید در این رژیم موفق باشید.

برای شروع رژیم مدیترانه‌ای، مواد غذایی همچون روغن زیتون، بابونه، آویشن، نعناع، پودر قهوه و چای سبز، سرکه بالزامیک، عسل، لیموترش تازه و دیگر موارد لازم می‌باشد. اما افراد براساس تمایل غذایی خود می‌توانند از دیگر مواد غذایی مصرف داشته باشند.

تذکرات مهم برای وعده­ های رژیم میترانه­ای

بر اساس سبک زندگی خود می‌توانید تنوع بسیاری به رژیم مدیترانه‌ ای بدهید تا بعد از گذراندن ۱۵ روز، همچنان به آن پای‌بند باشید و از آن دلسرد نشوید. نکاتی که در ادامه برای مصرف وعده‌های روزانه شما خواهیم گفت، می‌تواند از نظر دکتر کوهدانی کاربردی و مفید باشد.

مصرف صبحانه در رژیم مدیترانه‌ای

صبحانه به‌ عنوان یک وعده کامل به حساب می‌آید و از دیگر وعده‌ها جدا می‌باشد. بنابراین هیچ‌گاه وعده صبحانه را با دیگر وعده‌های خود یکی نکنید و هر کدام از وعده‌ها را به ‌صورت جداگانه و در زمان مشخص‌شده مصرف کنید.

مصرف میان وعده در رژیم مدیترانه‌ای

میان وعده‌ها از اهمیت بسیار بالایی در طول روز برخوردار می‌باشند. زیرا اگر فرد نیاز به دریافت مواد غذایی برای برطرف نمودن ضعف خود داشته باشد، مواردی همچون خرما، عسل و دیگر موارد می‌توانند نیاز او را برطرف کنند. پس وجود میان وعده‌ها در رژیم غذایی مدیترانه ‌ای بسیار پراهمیت می‌باشد.

مصرف میان وعده در رژیم مدیترانه‌ای

مصرف میان وعده در رژیم مدیترانه‌ای

مصرف شام و ناهار در رژیم مدیترانه‌ای

برخی از افراد برای تهیه ناهار و شام در رژیم مدیترانه ‌ای نگرانی دارند. بهتر است برای این ‌که دغدغه و نگرانی تهیه شام و ناهار نداشته باشید، از یک ناهار و شام مشترک استفاده کنید. به ‌عنوان نمونه اگر بخشی از شام شما باقی مانده، می‌توانید برای ناهار روز بعد از آن استفاده کنید.

البته این ‌که میزان مصرف سالاد خود را در کنار شام و ناهار افزایش بدهید، بسیار تأثیرگذار می‌باشد. می‌توانید با توجه به سلیقه خود و برنامه غذایی که در ادامه برای شما خواهیم داشت، از هر کدام از سالادهای مختلف در کنار شام و ناهار خود بهره ببرید.

مصرف سالادها در رژیم مدیترانه‌ای

برخی از افراد فکر می‌کنند که سالادها به ‌عنوان وعده‌های غذایی شناخته نمی‌شوند. در صورتی ‌که در رژیم غذایی مدیترانه ‌ای، مصرف سالادها می‌تواند به ‌عنوان یک وعده غذایی به حساب آید. پس اگر قصد دارید تا در وعده شام یا ناهار خود از سالاد استفاده کنید، وعده غذایی خود را نصف کنید تا بخش دیگر غذای خود را از طریق سالادها دریافت کنید. این کار باعث می‌شود که کالری‌های روزانه شما در حد تعادل باقی بماند.

مصرف دمنوش‌ها در رژیم مدیترانه‌ای

افراد می‌توانند از چای‌های مختلف در رژیم مدیترانه ‌ای استفاده کنند. البته این چای باید فاقد هر گونه شکر افزودنی باشد. دمنوش‌هایی همچون چای سبز، چای بابونه، چای نعناع و چای آویشن برای استفاده روزانه افراد مناسب می‌باشد و با شرایط رژیم مدیترانه ‌ای همخوانی دارد. البته بهتر است که این چای‌ها را دم کنید و به ‌صورت طبیعی و سنتی از آن‌ها استفاده داشته باشید.

برخی از افراد به‌ خاطر راحتی بیشتر، از چای‌های کیسه‌ای استفاده می‌کنند که امکان دارد مزایا و خواص آن را کاهش دهد. اگر روزانه یک لیوان دمنوش به همراه شیرین ‌کننده‌های طبیعی همچون کشمش، خرما و عسل استفاده داشته باشید، تاثیر بسیار زیادی برای رژیم مدیترانه ‌ای خواهد داشت.

مصرف قهوه در رژیم مدیترانه‌ای

افرادی که تحت درمان با رژیم مدیترانه ‌ای هستند، مجاز به نوشیدن ۲ فنجان قهوه در طول روز می‌باشند. شرایط این رژیم به ‌گونه‌ای است که افراد میل به استفاده از چای را ندارند و در اغلب مواقع آن را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند.

این موضوع کاملاً مفید می‌باشد و اما هیچ‌گاه از نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز غافل نشوید. لازمه هر کدام از رژیم‌های غذایی آب می‌باشد و هیچ محدودیتی برای مصرف آن وجود ندارد. پس تا می‌توانید در این دوره آب میل کنید.

از مصرف تمامی مواد غذایی به ‌صورت جزء به‌ جزء در رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه گفتیم، اما اگر همچنان نیازمند راهنمایی بیشتر در این ‌مورد می‌باشید، دکتر کوهدانی می‌تواند به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه، مشاوره‌های ارزنده‌ای را در اختیار شما قرار بدهد. پس می‌توانید از تخصص ایشان در این زمینه بهره ببرید.

مصرف قهوه در رژیم مدیترانه‌ای

مصرف قهوه در رژیم مدیترانه‌ای

نمونه برنامه رژیم مدیترانه ­ای ۱۵ روزه شامل چه مواد غذایی است؟

روز ۱

  • صبحانه: یک‌کاسه بلغور جو دو سر به‌ همراه چندین توت روی آن به همراه قهوه یا چای
  • میان ­وعده: یک مشت گردو یا بادام
  • ناهار: یک فنجان سوپ عدس به همراه نصف ساندویچ گوشت با نان سبوس‌دار
  • میان ­وعده: خیار آغشته به موس و فلفل دلمه‌ای، هویج خلال شده
  • شام: خورش سبزیجات و لوبیا سفید

روز ۲

  • صبحانه: مقداری عسل و گردو به ‌همراه ماست یونانی و قهوه یا چای
  • میان وعده: اسموتی موز و اسفناج
  • ناهار: مصرف خورش سبزیجات و لوبیا از شام شب گذشته
  • میان وعده: یک میوه، بسته به فصل مد نظر
  • شام: مرغ سوخاری به ‌همراه سالاد و نان

روز ۳

  • صبحانه: تخم‌ مرغ آب‌پز، اسموتی با میوه دلخواه به ‌همراه شیر
  • میان وعده: مقداری آواکادوی له‌ شده، آب ‌لیمو و نمک روی نان تست
  • ناهار: مرغ کبابی به‌ همراه زیتون و قارچ و، سیب‌زمینی آب‌پز شده
  • میان وعده: سبزیجات تازه به‌ همراه زیتون
  • شام: بادنجان برشته شده به ‌همراه کدو سبز و ماهی سالمون
روز 3

روز ۳

روز ۴

  • صبحانه: نان سبوس برشته شده به همراه پنیر ورقه شده، توت‌ فرنگی، قهوه یا چای
  • میان وعده: مقداری پسته
  • ناهار: فلافل قرمز سرخ ‌شده، گوجه ‌فرنگی و زیتون، سالاد بر پایه عدس
  • میان وعده: میوه‌های تازه به ‌همراه ماست یونانی
  • شام: کلم‌پیچ با میگوی کبابی

روز ۵

  • صبحانه: تخمه آفتاب‌گردان به‌ همراه تمشک در کنار ماست یونانی، قهوه یا چای
  • میان وعده: خلال پسته و پرتقال
  • ناهار: پنیر و زیتون خرد شده به‌ همراه ۱ تکه نان سبوس‌دار با گوجه‌فرنگی
  • میان وعده: کمی زیتون و میوه
  • شام: سالاد سبزیجات و کنجد به ‌همراه پنیر فتا

روز ۶

  • صبحانه: تخم ‌مرغ آب‌پز و چند تکه میوه به‌ همراه قهوه یا چای
  • میان وعده: زردآلو خشک و گردو یک مشت
  • ناهار: یک تکه نان سبوس‌دار و سبزیجات به‌ همراه سالاد کینه‌ها و لوبیا
  • میان وعده: کراکر غلات کامل و لوبیا
  • شام: مقداری مرغ کبابی با سالاد خیار و پیاز قرمز به همراه بلغور گندم

روز ۷

  • صبحانه: پنیر کم‌چرب و نان غلات به‌ همراه گوجه
  • میان وعده: هر کدام از میوه‌های فصلی ۲ عدد
  • ناهار: نان سبوس و پوره سیب‌زمینی به ‌همراه گوشت بوقلمون
  • میان وعده: زیتون و تکه‌ای پنیر
  • شام: سالاد سبزیجات و کینه و کنجد
روز 7

روز ۷

روز ۸

  • صبحانه: دو عدد تخم ‌مرغ با سبزیجات تفت داده شده به‌ همراه قهوه یا چای
  • میان وعده: مقداری زیتون و میوه
  • ناهار: نان سبوس‌دار به ‌همراه گوشت کباب ‌شده و گوجه و سبزی
  • میان وعده: یک مشت مخلوط آجیل به ‌همراه یک تکه شکلات تلخ
  • شام: خوراک حبوبات پخته‌ شده

روز ۹

  • صبحانه: اسموتی که شامل شیر، گیلاس یخ‌زده، موز و پودر کاکائو می‌شود.
  • میان وعده: هوموس
  • ناهار: سالاد تن ماهی با روغن زیتون، گوجه‌فرنگی خشک ‌شده، زیتون و سبزی‌های خشک در کنار اسفناج با سبزیجات مخلوط دیگر
  • میان وعده: یک تکه میوه به‌ همراه یک تکه پنیر
  • شام: خوراک لوبیا
روز 9

روز ۹

روز ۱۰

  • صبحانه: یک ‌کاسه بلغور و جوی دوسر به همراه کشمش و گردوی خرد شده به اضافه یک قطره عسل، قهوه و چای
  • میان وعده: یک تکه میوه به‌ همراه ماست یونانی
  • ناهار: لوبیا
  • میان وعده: هوموس با سبزیجات خام خردشده همانند کرفس، خیار یا فلفل قرمز
  • شام: مرغ کبابی

روز ۱۱

  • صبحانه: یک تکه میوه به‌همراه قهوه یا چای
  • میان وعده: کره بادام‌زمینی با یک عدد سیب
  • ناهار: دلمه با هوموس
  • میان ­وعده: سبزیجات خرد شده به ‌همراه یک وعده ماست یونانی
  • شام: انواع غذاهای دریایی همچون میگو، ماهی سفید به‌ همراه گوجه‌فرنگی

روز ۱۲

  • صبحانه: جو پرک به ‌همراه میوه خرد شده، عسل و ماست
  • میان ­وعده: یک مشت آجیل بدون نمک شامل (بادام، پسته، فندق یا مخلوط)
  • ناهار: سالاد ماکارونی یونانی شامل پاستای سبوس‌دار، زیتون و فتا، گوجه‌فرنگی و پیاز قرمز
  • میان ­وعده: سالاد میوه
  • شام: خورش غذاهای دریایی
روز 12

روز ۱۲

روز ۱۳

  • صبحانه: بلغور جو دوسر همراه کره آجیل و زغال ‌اخته در کنار قهوه یا چای
  • میان وعده: ماست یونانی
  • ناهار: ۱ فنجان سوپ یا لوبیا به همراه ساندویچ سالاد سالمون
  • میان وعده: آواکادوی له ‌شده روی نان تست
  • شام: املت

روز ۱۴

  • صبحانه: نان سبوس برشته شده و میوه‌های تکه شده به‌ همراه قهوه یا چای
  • میان وعده: آجیل مخلوط یا توت خشک
  • ناهار: پنیر و گردو با سیب‌زمینی شیرین بو داده ‌شده
  • میان وعده: زیتون و هوموس
  • شام: سالاد سزار

روز ۱۵

  • صبحانه: مقداری آجیل به ‌همراه یک عدد سیب، جو دوسر با کشمش
  • میان وعده: ماست یونانی به ‌همراه چند تکه توت ‌فرنگی
  • ناهار: انواع سبزیجات به همراه نان سبوس‌دار
  • میان وعده: یک واحد میوه به ‌دلخواه
  • شام: سالاد تن ماهی با روغن زیتون
روز 15

روز ۱۵

رژیم مدیترانه ‌­ای ۱۵ روزه دارای چه نکات مثبت و منفی است؟

هر رژیمی دارای خصوصیات مخصوص به خود می‌باشد. اما از نظر دکتر کوهدانی؛ درست است که فواید هر رژیم بسیار زیاد است، اما نکات منفی و مثبت بسیار زیادی در آن نهفته می‌باشد. بنابراین در ادامه این مبحث به بررسی نکته‌های مثبت و منفی رژیم مدیترانه ‌ای  خواهیم پرداخت.

نکات مثبت رژیم مدیترانه ­ای

مهم‌ترین چیزی که به ‌عنوان نکته مثبت این رژیم شناخته می‌شود، راحتی آن است. به دلیل این‌ که هنگامی رژیم می‌تواند برای افراد کارساز باشد که با شرایط آن‌ها سازگاری داشته باشد. رژیم مدیترانه‌ای به‌ گونه‌ای طراحی ‌شده است که تمامی اعضای خانواده می‌توانند در کنار شما از آن لذت ببرند.

به ‌عنوان نمونه اگر به رستوران یا مهمانی دعوت شده‌اید، مصرف غذا برای شما دشوار نیست. مسئله مهم دیگر این است که استفاده از رژیم مدیترانه‌ ای و هیچ کدام از مواد غذایی را از رژیم شما حذف نخواهد کرد.

استفاده از این رژیم به‌ حدی کافی است که اغلب افراد با گذراندن دوره ۱۵ روزه آن همچنان آن را ادامه داده‌اند و به آن پای‌بند بوده‌اند. این ‌که شخص می‌تواند تمامی مواد غذایی را در این رژیم استفاده کند، یک نکته‌ مفید می‌باشد.

هنگامی ‌که افراد با حذف غذاهای دلخواه خود در یک رژیم مواجه می‌شوند، دیگر به آن پای‌بند نخواهند بود. اما در صورتی ‌که علاقه به استفاده از پیتزای گوشت دارید، می‌توانید آن را با پیتزای سبزیجات جابجا کنید. استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه در این رژیم کمک می‌کند تا افراد کالری‌های کمتری را دریافت کنند.

یکی از نکات مثبت دیگر این رژیم، چربی‌های اشباع ‌شده می‌باشد. مغزها، آواکادو و زیتون سبب پائین نگه ‌داشتن سطح چربی اشباع ‌شده افراد می‌شوند و با مصرف آن‌ها سطح کلسترول فرد در حد نرمال باقی خواهد ماند.

 

درکل برای جمع‌بندی می‌توان گفت که نکته مثبت رژیم مدیترانه ‌ای، کم شدن خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف است و به نسبت دیگر رژیم‌های معمولی، استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای ۱۵ روزه نتیجه قابل ‌قبول‌تری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نکات منفی رژیم مدیترانه­ ای

یکی از نکات منفی استفاده از رژیم مدیترانه ‌ای، کاهش دادن میزان مصرفی شیر می‌باشد. البته که استفاده از آن خطرات بلند مدتی به ‌دنبال ندارد. اما برای تامین کلسیم بدن نیاز است که شیر به ‌اندازه کافی به بدن برسد و البته میزان زیادی از لبنیاتی همچون ماست و پنیر با استفاده از شیرهای کم‌چرب در این رژیم وجود دارد که می‌توان کلسیم مورد نیاز بدن را از این طریق تامین کرد.

به ‌غیر از آن مواد غیرلبنی همچون ساردین، شیر بادام، کلم بروکلی و دیگر موارد از کلسیم بسیاری برخوردار می‌باشند که در طول این رژیم می‌توانند پروتئین و همچنین کلسیم کافی را به بدن برسانند. به دلیل این ‌که میزان چربی‌های اشباع‌ شده در رژیم مدیترانه‌ ای از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. در صورتی ‌که مصرف بی‌اندازه از این چربی‌ها داشته باشید، امکان دارد شما را با مشکلاتی مواجه کند.

بنابراین نیاز است تا از دستورات دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه برای استفاده از رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه بهره‌مند شوید تا بتوانید از مزایا و نکات مثبت این رژیم برخوردار شوید. طبق توصیه دکتر کوهدانی، حدوداً ۶۵ گرم  مصرف چربی‌های اشباع ‌شده در طول روز در این رژیم مجاز می‌باشد.

نکات منفی رژیم مدیترانه­ ای

نکات منفی رژیم مدیترانه­ ای

جمع بندی مطالب

برای جمع‌بندی مطالب ذکر شده باید بگوییم که به منظور استفاده از رژیم مدیترانه‌ ای، نمی‌توان از یک الگوی تعیین‌ شده و تعریف ‌شده استفاده کرد. مهم‌ترین چیزی که در این رژیم دیده می‌شود، کاهش یافتن مصرف گوشت حیوانی به نسبت دیگر رژیم‌ها می‌باشد.

تمرکز اصلی این رژیم روی مصرف غذاهای دریایی و مدیترانه ‌ای می‌باشد. د صورتی‌ که نمی‌توانید در طول روز ماهی میل کنید و علاقه‌ای به مصرف آن ندارید، استفاده از این رژیم برای شما مناسب نیست.

در این مطلب متوجه شدید که علت اصلی چاقی‌ها و اضافه ‌وزن ها، عادات اشتباهی است که در بین مردم جا افتاده ‌است. حال در صورتی که بتوانید طبق برنامه‌ ریزی مردم مدیترانه از رژیم غذایی خوب برخوردار شوید، تمامی مواد مغذی در طول روز از طریق خوراکی‌های سالم به بدن شما خواهد رسید.

البته مسئله مهم این است که برخی از افراد، تبعیت کردن از این رژیم را پرهزینه می‌دانند. اما در کشورهای حومه مدیترانه، اغلب خوراکی‌های دریایی با هزینه کم و به ‌سادگی پیدا می‌شوند و روغن زیتون در این کشور ارزان و بسیار است.

برخی از افراد به دلیل نداشتن شرایط کافی برای تهیه این دسته از مواد غذایی، امکان دارد مصرف رژیم مدیترانه ‌­ای ۱۵ روزه را مناسب ندانند. البته اگر تمایل بسیار برای استفاده از این رژیم و رسیدن به هدف سالم خوری دارید، غذاهای در دسترس ایرانی می‌توانند جایگزین خوبی برای این رژیم باشند. زیرا هدف اصلی این رژیم، فوکوس کردن روی مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌باشد.

برای این‌که تصمیم بگیرید این رژیم با شرایط شما همخوانی داشته باشد، نیاز به مشاوره با یک پزشک متخصص دارید. دکتر کوهدانی در این امر می‌تواند اطلاعات گسترده‌ای را در اختیار شما قرار بدهد تا با آگاهی کافی در این راه قدم بردارید.

منبع:

cutt.ly

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید