رژیم شوک ۹ روزه

رژیم لاغری با رب انار
رژیم لاغری با رب انار
2022/03/06
رژیم لاغری با عدسی
رژیم لاغری با عدسی
2022/04/09
رژیم شوک 9 روزه

رژیم شوک 9 روزه

اگر به دنبال اطلاعاتی در خصوص رژیم شوک ۹ روزه هستید، تا انتهای این مقاله کاربردی ما را همراهی نمایید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم شوک با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

در این مقاله سعی داریم تا در خصوص رژیم شوک ۹ روزه مطالب کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین درباره رژیم شوک، هدف از این رژیم لاغری، فواید و انواع رژیم شوک لاغری، قوانین موجود در آن، استپ وزن و انواع آن، دلایل کندی تقلیل وزن و هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود، اطلاعات جامع و کاملی را بیان خواهیم کرد. در این راستا از تجربیات دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه نیز بهره مند خواهیم شد. با ما همراه باشید.

عناوین مقاله:

رژیم شوک چیست؟

چه افرادی می توانند از مزایای رژیم شوک بهره مند شوند؟

قوانین موجود در رژیم لاغری شوک چیست؟

با ذکر دلایل استپ وزن، مناسب ترین راهکارهای آن را توضیح دهید؟

نتیجه گیری

 

رژیم شوک

مشخصه مشترکی بین تمامی رژیم های شوک وجود دارد که با کاهش درصد بسیاری از مقدار کالری دریافتی روزانه، متدی مناسب برای تقلیل وزن محسوب می شوند. معمولاً در رژیم شوک ۹ روزه نیاز به تقلیل بسیار کالری دریافتی است، به طوری که شما در طی روز تنها مجاز به مصرف پانصد تا هزار کالری از سالم ترین گروه های غذایی هستید.

در اغلب موارد، شیوه های سریع لاغری نظیر diuretic (دیورتیک ها)، سم زدایی با مصرف آبمیوه های طبیعی و سالم و یا مکمل های لاغری در این رژیم به افراد توصیه می شود. با توجه به این که زمان برنامه غذایی در این رژیم متفاوت است،

رژیم شوک

رژیم شوک

اما بایستی متذکر شویم که تمامی این رژیم ها به لاغری سریع افراد کمک می کنند. هدف اصلی این رژیم وارد کردن گرسنگی به بدن در حد ناپایدار و یا شوک بسیار است. معمولاً کمبود شدید کالری در همان روزهای نخست رژیم شوک ۹ روزه در شخص مشاهده می شود،

دقت داشته باشید که بدن در این مدت از چربی های انباشته همچون انرژی استفاده نمی کند

اما بایستی دقت داشته باشید که بدن در این مدت از چربی های انباشته همچون انرژی استفاده نمی کند. حتی در صورتی که تقلیل وزن فرد نیز سریع انجام شود. افرادی که از رژیم شوک ۹ روزه برای کاهش وزن استفاده می کنند،

در وهله نخست از کربوهیدرات های انباشته همچون Glycogen (گلیکوژن) استفاده نموده و با توجه به این که بدن از این نشاسته حیوانی استفاده می کند، ممکن است در روزهای نخست این رژیم، شما با تقلیل وزن قابل ملاحظه ای همراه شوید که به تدریج با افزایش وزن مجدد به بدن باز خواهد گشت.

دکتر کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد این رژیم لاغری متذکر می شوند که تاثیرات متابولیکی بعد از گرفتن رژیم شوک تا بیست و چهار ماه در بدن پایدار باقی خواهد ماند و شخص می تواند بدین گونه وزن خود را تثبیت نگه دارد، اما بایستی دقت داشته باشید که به دلیل تضعیف بدن بایستی بعد از این مدت مجدداً رژیم شوک خود را ادامه دهید.

هدف از رژیم شوک ۹ روزه

در حقیقت این برنامه رژیم لاغری به بدن شخص شوکی وارد می کند تا به شکل فعال قدرت سوزاندن کالری را در این مدت داشته باشید و از این طریق چربی های موجود در بدن را حذف کنید. لازم به توضیح است که برنامه منظم و دقیق برای رژیم لاغری فوق در نظر گرفته شده است که با افزایش متابولیسم بدن، در واقع بدن را وارد مرحله قحطی می کند و در نتیجه روند کاهش وزن در شخص مشاهده می شود.

افراد کاندیدای رژیم شوک

با توجه به عنوان مقاله فوق بایستی متذکر شویم اشخاصی واجد شرایط رژیم شوک ۹ روزه هستند که دچار استپ وزنی شده اند و نمی توانند وزن قابل توجهی را از دست دهند، این در حالی است که اشخاص دیگر نبایستی از رژیم فوق برای لاغری استفاده کنند.

لازم به ذکر است اشخاصی که به استپ وزنی دچار هستند نیز به منظور رعایت از رژیم شوک نیاز است با دکتر کوهدانی مجرب ترین متخصص تغذیه در این زمینه مشاوره های لازم را در رابطه با این رژیم دریافت کنند.

غیر از آن ممکن است در همان روزهای نخست رژیم شوک ۹ روزه دچار صدمات جسمی و یا روحی شوند. اما به طور کلی می توان بیان کرد که افراد واجد شرایط تنها یک بار در سال می توانند از مزیت های این رژیم بهره مند شوند.

افراد کاندیدای رژیم شوک

افراد کاندیدای رژیم شوک

استپ وزنی

در بخش قبلی بیان کردیم که رژیم شوک برای افرادی مفید است که گرفتار استپ وزنی شده اند. حال در این بخش شما را با استپ وزنی بیشتر آشنا خواهیم کرد. به عقیده دکتر کوهدانی، Weight Step (استپ وزنی) هنگامی به وجود می آید که وزن بدن شخص در موقعیت ثابت قرار می گیرد و همچون قبل با عدم افت همراه است.

در صورتی که شما از یک برنامه رژیم غذایی استاندارد و مفید همراه با تمرینات فیزیکی منظم در طی روز استفاده می کنید، اما پس از گذشت بیست و یک روز وزن کشی، شما تغییری در وزن خود مشاهده نمی کنید و یا به عبارتی وزن آن ها پابرجا است. بایستی بیان کرد شما گرفتار Weight Step شده اید.

استپ وزنی فرآیند طبیعی است که تمامی افرادی که رژیم غذایی استاندارد می گیرند، حداقل یک بار با این موضوع مواجه شده اند. به طور طبیعی بدن هر فرد در مقابل تغییرات غیرمنتظره همچون لاغری مقاومت و پایداری بسیار از خود نشان می دهد. در بیشتر اوقات استپ وزنی بین چهارده الی بیست و هشت روز به طول می انجامد که هر شخص در این بازه زمانی با عدم کاهش وزن مواجه خواهد شد.

استپ وزنی

استپ وزنی

انواع استپ وزن

هنگامی Weight Step در شخص مشاهده می شود که بعد از سی روز وزن کشی هیچ تغییری در وزن رخ نداده و وزن در یک حد مشخصی ثابت باقی مانده است. استپ وزن به دو دسته کاذب و واقعی تقسیم بندی می شود.

استپ وزن کاذب:

هنگامی در فرد مشاهده می شود که بنا بر پارامترهای متعدد، روند کاهش وزن تقلیل یافته است که امری کاملاً کاذب و موقتی به حساب می آید. در واقع در استپ وزن کاذب، با رفع ریسک فاکتورها به تدریج این مشکل برطرف خواهد شد.

به عنوان مثال، بعد از صرف هر وعده غذایی که روی ترازو می روید و یا بنا به دلایلی کورتون (دارویی است که سبب تجمع آب در بخش تحتانی پوست و یا افزایش وزن در شخص می شود) مصرف می کنید. تحقیقات نشان می دهد با قطع استفاده از کورتون، فرد به تدریج با تقلیل وزن همراه خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم از پست رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن دیدن کنید.

دلایل استپ وزن کاذب

عوامل متعددی سبب بروز استپ وزن کاذب در شخص می شود:

دلایل استپ وزن کاذب

دلایل استپ وزن کاذب

عدم رعایت رژیم غذایی:

بعد از گذشت چندین هفته از برنامه رژیم غذایی، شخص براین باور است که تسلط کافی روی برنامه غذایی خود دارد و می تواند کاملاً آن را مدیریت کند و همچون رژیم خود از برنامه غذایی پیروی نمی کند.

این حس کاملاً اشتباه بوده و از نظر دکتر کوهدانی از مهمترین عوامل افزایش کالری دریافتی محسوب می شود. همچنین بر این باورند که مواد غذایی بسیار مصرف می کنید، این در حالی است که شما از حد مجاز هم کالری بیشتری را در طی روز دریافت کرده اید.

تقلیل میزان فعالیت جسمانی:

در برخی اوقات استپ وزن کاذب به میزان غذای مصرفی مرتبط نیست، بلکه بستگی به مقدار فعالیت شما در طی روز دارد. چنان چه مقدار فعالیت های جسمانی شما کاهش یابد، اما میزان کالری دریافتی روزانه در همان مقدار باقی بماند، می توان بیان کرد نوعی ناهماهنگی میان کالری دریافتی و مصرفی ایجاد شده است.

به طور مثال نقل مکان به منزل جدید و یا سفر چند روزه که سبب کاهش تحرک می شود، الزاماً شما به دریافت کالری کمتری در طی روز نیاز دارید، اما همچون گذشته به همان مقدار در هر وعده مواد غذایی میل می کنید که این امر سبب می گردد شما به عدم تغییر وزن و یا استپ وزن کاذب دچار شوید.

کم ارزش شمردن کالری مصرفی:

برآورد مقدار کالری های دریافتی موجود در مواد غذایی، امری سخت و دشوار است. این مسئله هنگامی بدتر می شود که فرد بخواهد هر خوراکی را به طور تخمینی اندازه گیری نموده و میل کند.

وزن کشی اشتباه:

در زمان وزن کشی بایستی کلیه وضعیت شما یکسان باشد. در صورتی که نخستین بار وزن خود را بدون هیچ لباسی انجام داده اید، وزن کشی مجدد شما بایستی به همان صورت قبلی انجام شود. صبح ناشتا، مناسب ترین زمان برای وزن کشی است.

وزن کشی اشتباه:

وزن کشی اشتباه:

تجمع مایعات در بدن:

هورمون کورتیزول از رایج ترین دلایلی است که سبب حبس و یا تجمع مایعات در بدن می شود. ترشح این هورمون زمانی در بدن رخ می دهد که شخص با استرس و اضطراب همراه باشد که در پی آن سبب بروز تجمع مایعات در بدن می شود. البته دلایل دیگری مانند:

۱) استفاده از کورتون ۲) مصرف مکمل هایی نظیر کراتین ۳) مصرف نمک ۴) چرخه قاعدگی نیز وجود دارد.

بایستی خاطر نشان شویم که هر بانو از سه روز پیش از قاعدگی و سه روز بعد از آن به علت بیشتر شدن آب موجود در بدن، ممکن است با افزایش وزن همراه شود. دقت داشته باشید که تجمع آب در بدن سبب بروز استپ وزن در شخص می شود که امری ناپایدار است و با برطرف شدن این مشکل، اضافه وزن کاهش می یابد.

استپ وزن واقعی:

هنگامی که به علت هماهنگی متابولیک وزن شما استپ (ایست) کرده و بایستی برای خارج شدن از آن الزاماتی را رعایت کنید، در واقع شما با استپ وزنی واقعی همراه شده اید.

هدف از سازگاری و یا هماهنگی متابولیک در واقع همان عملکرد بدن به فقدان کالری های مورد نیاز است. هنگامی که مواد مغذی مورد نیاز بدن به میزان کافی تامین نشود، بدن با تقلیل سرعت متابولیسم، افت کالری را جبران نموده و در نهایت به استپ وزن واقعی دچار خواهد شد.

دلایل استپ وزن واقعی

کندی تقلیل وزن در اثر لاغری بیشتر:

با یک مثال دلیل این نوع استپ وزنی را برای شما دقیق تر بیان خواهیم کرد. یک شخص با وزن صد و چهار کیلوگرمی را تصور کنید که ۱% از چربی خود را در طول هفته از دست می دهد

یا به عبارتی با تقلیل وزن یک کیلویی در هفته همراه می شود. به این ترتیب شخص با ادامه روند لاغری و رسیدن به وزن نود کیلوگرم، این دفعه پانزده درصد زیر یک کیلو افت وزن دارد. به این معنا که در زمان وزن کشی، شخص این بار تنها نهصد گرم کاهش وزن داشته و با کندی تقلیل وزن مواجه شده است.

کندی تقلیل وزن در اثر لاغری بیشتر:

کندی تقلیل وزن در اثر لاغری بیشتر:

افت تاثیر حرارتی محصولات غذایی:

هوشمند بودن، اصلی ترین مشخصه بدن هر فرد است. زمانی که کمترین کالری را استفاده می کنید، به منظور پیشگیری از قحطی بدن نسبت به گذشته درصد کمتری کالری به انرژی تبدیل می شود. در نهایت شما با لاغری کندتری همراه خواهید شد.

افت فعالیت خالص:

حرکاتی که یک فرد ندانسته انجام می دهد را فعالیت های خالص می گویند. هنگامی که دریافت کالری مورد نیاز بدن را کاهش می دهید، به منظور حفظ انرژی، بدن با کاهش مقدار Calorie burning (کالری سوزی) از فعالیت خالص همراه خواهد شد.

افت فعالیت خالص:

افت فعالیت خالص:

مناسب ترین راهکارهای خروج از استپ وزن

حال که برای بهره مندی از رژیم شوک ۹ روزه مهمترین دلایل دچار شدن به استپ وزن را به طور دقیق بیان کردیم، بهتر است در ادامه شما را با بهترین راهکارها برای برطرف کردن آن بیشتر آشنا کنیم.

کنترل استرس:

بزرگترین مانع لاغری استرس در فرد است. بطور کلی این عامل سبب بیشتر شدن ترشح هورمون Cortisol در بدن شخص می شود. یکی از اصلی ترین دلایل بافت های چربی انباشته در ناحیه شکم، هورمون استرس (کورتیزول) است.

تحقیقات نشان می دهد که این مسئله در بانوان به مراتب بیشتر از آقایان مشاهده می شود. لذا، ترشح بیش از حد این هورمون، روند تقلیل وزن را در شخص با مشکل همراه خواهد کرد.

عدم حذف پروتئین:

استفاده از گروه های غذایی حاوی پروتئین تا صد کالری میزان سوخت و ساز بدن شما را افزایش می دهد و با توجه به ویژگی حس سیری بسیار در شخص، سبب می گردد تا شما در طی روز کالری کمتری را استفاده کنید.

مناسب ترین زمان برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدن، وعده صبحانه است. براساس پژوهش های دکتر کوهدانی، اشخاصی که در این وعده از گروه های غذایی حاوی پروتئین استفاده می کنند، هله هوله کمتری را در طول روز استفاده می کنند.

یادداشت کردن مواد غذایی دریافتی:

ممکن است در برخی موارد با وجود این که مواد غذایی زیادی را در هر وعده مصرف می کنید، اما در کاهش وزن با مشکل مواجه شوید. براساس پژوهش های انجام شده، اغلب اشخاص مقدار مواد غذایی دریافتی را نادیده می گیرند.

به همین منظور توصیه می شود تا کالری گوشت قرمز، مرغ، حبوبات، مغزها و … که جزئی از درشت مغذی ها هستند را یادداشت کنید، زیرا این امر به دریافت کالری مورد نیاز بدن شما کمک شایانی می کند.

افزایش فعالیت بدنی:

افزایش مقدار فعالیت های بدنی اثر مهمی در فرآیند استپ وزن به همراه دارد. مقدار سوخت و ساز پایه با افت وزن، سست تر و یا کند می شود. برای پیشگیری از تقلیل متابولیسم پایه می توانید از فعالیت های ورزشی به خصوص تمرینات فیزیکی قدرتی استفاده کنید. لازم به ذکر است تمریناتی مانند اینتروال و ایروبیک با بیشترین شدت می تواند تاثیرات مهمی در تقلیل وزن به همراه داشته باشد.

افزایش فعالیت بدنی:

افزایش فعالیت بدنی:

مصرف فیبر بالا:

عبور مواد غذایی در لوله های گوارشی از طریق فیبرهای محلول تقلیل می یابد و این امر سبب می گردد تا شما با حس سیری مضاعف همراه شوید.

طبق نظر دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه، بهتر است در طول روز سی گرم از فیبر مورد نیاز بدن را از طریق غلات کامل، سبزیجات تازه و میوه ها به دست آورید. مناسب ترین فیبرهایی که شما به منظور خروج از استپ وزن و یا در رژیم شوک ۹ روزه از آن استفاده کنید شامل:

۱) سبزیجات و میوه ها ۲) سیب ۳) بلغور جودوسر ۴) انواع توت ۵) غلات کامل ۶) انواع لوبیا ۷) دانه ها و آجیل ها هستند.

خواب کافی:

یکی دیگر از عواملی که سبب استپ وزن در شخص می شود به خواب بی کیفیت و یا ناکافی اختصاص دارد. دقت داشته باشید که تقلیل میزان سوخت و ساز بدن و تغییر در میزان هورمون ها با کم خوابی سبب بیشتر شدن اشتها در فرد می شود.

وارد کردن شوک به بدن:

ممکن است در برخی اوقات بدن به مقدار مواد غذایی دریافتی که در طی روز مصرف می کنید، عادت کرده باشد. در چنین شرایطی بهتر است استراحتی را به بدن خود تنها با یک وعده غذایی و یا به اصطلاح وارد کردن شوک به بدن، تغییراتی را در عادات غذایی خود ایجاد کنید. لازم به توضیح است که فقط یک بار می توانید در یک وعده چنین استراحتی را به بدن خود وارد کنید.

تجربه رژیم فستینگ:

رژیم روزه داری متناوب (فستینگ) به این شکل است که شخص برای خروج از استپ وزن به مدت پانزده ساعت از روز را نبایستی از هیچ گروه غذایی استفاده کند و تنها زمان باقیمانده را مجاز به مصرف غذا هستند.

در این زمان (شانزده ساعت) بدن فرد کلیه گلیکوژن و گلوکز را استفاده نموده و سپس چربی های موجود در بدن را مصرف می کند. دقت داشته باشید که در زمان باقیمانده فقط مجاز به مصرف همان مقدار از مواد غذایی هستید که در برنامه رژیم غذایی شما گنجانده شده است.

نوشیدن قهوه، چای سبز و آب:

مصرف آب سبب افزایش بیست و چهار الی سی درصد متابولیسم بدن می شود. به تدریج این مسئله منجر به لاغری در شخص می شود. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است که مصرف آن به عنوان یک نوشیدنی سالم تا هفده درصد چربی سوزی بدن را افزایش می دهد. همچنین مصرف قهوه هم با افزایش سوخت و ساز بدن و تاثیر ورزش در چربی سوزی می تواند موثرترین عامل در مدیریت استپ وزن باشد.

اعتماد نکردن به عدد ترازو:

از اصلی ترین مواردی که بایستی در استپ وزن دقت بسیار به آن داشته باشید، به این موضوع اختصاص دارد که ترازو فقط ملاک سنجش تغییرات در وزن شما نیست. ممکن است در برخی اوقات عددی که روی ترازو نشان داده می شود، وزن را ثابت نشان دهد اما در سایز شما تغییراتی ایجاد شده باشد.

در صورتی که روزانه به انجام تمرینات ورزشی بپردازید، شاید بدن در زمان چربی سوزی اقدام به Muscle Building (عضله سازی) کند. ماهیچه وزن بیشتری را نسبت به چربی ها در بدن اشغال می کند و همین موضوع سبب می شود که ترازو عدد بیشتری را نشان دهد. از بهترین متدها برای اطلاع از مقدار آب موجود در بدن، ماهیچه ها و چربی ها، استفاده از دستگاه بادی آنالیزور است.

دلایل کندی تقلیل وزن

در بخش قبلی متذکر شدیم یکی از مهمترین علت های استپ وزن واقعی در افرادی که با عدم کاهش وزن در رژیم شوک ۹ روزه همراه می شوند، کندی افت وزن است. به همین منظور سعی داریم تا در این بخش شما را با مهمترین دلایلی که سبب بروز این مشکل در شخص می شود بیشتر آشنا کنیم.

دلایل کندی تقلیل وزن

دلایل کندی تقلیل وزن

دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی متذکر می شوند که محدودیت در الگوی رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی در سال های اخیر، مهمترین عوامل برای لاغری به شمار نمی آیند، بلکه رسیدن به تناسب اندام فرایندی پیوسته است که بایستی به صورت مستمر به آن پایبند باشید. زیرا در واقع کل عادات روزمرگی یک شخص را شامل می شود. در این بخش چند مورد از اصلی ترین عواملی که سبب کندی لاغری در فرد می شود را بیان می کنیم.

رژیم غذایی نادرست:

بهترین جایگزین مناسب برای حذف مواد غذایی ادویه دار و سرخ کردنی، غلات سبوس دار است که لازم است در برنامه رژیم غذایی از آن استفاده کنید. بهتر است متذکر شویم افرادی که با حذف یک الی دو وعده اصلی غذایی بر این باورند که می توانند تغییراتی را در کاهش وزن خود ایجاد کنند، بایستی به این مورد دقت داشته باشند که این امر تنها سبب پرخوری شخص در طی روز می شود.

سه وعده اصلی غذایی به همراه مفیدترین میان وعده ها، مناسب ترین رژیم غذایی است که افراد می توانند بر اساس میزان کالری دریافتی روزانه از آن استفاده کنند.

رژیم غذایی نادرست:

رژیم غذایی نادرست:

کاهش فعالیت های قلبی:

چنان چه بر این باورید که انجام فعالیت های ورزشی در یک زمان تعیین شده در طول روز به منظور رسیدن به کاهش وزن موثر است، بایستی بیان کرد دستیابی به مناسب ترین عملکرد در لاغری مستلزم افزایش فعالیت های بدنی روزانه بین شصت و پنج الی هشتاد و پنج درصد است. به شکلی که ضربان قلب افزایش یافته و به بیشترین حد ممکن برسد.

استفاده بسیار از کالری مایع:

بهتر است بدانید که استفاده بسیار از کالری های مایع مانند قهوه، چای، الکل و یا آبمیوه های غیرطبیعی شیرین ممکن است به جای افت وزن و یا لاغری سبب افزایش وزن شما شود. پیشنهاد می شود آب سبزیجات و یا شیر فاقد چربی که نوعی از نوشابه های سبک به شمار می آیند را به عنوان سالم ترین کالری های مایع مصرف کنید.

عدم اراده:

کلیه این تلاش ها برای رسیدن به حفظ تناسب اندام به اراده شخص به منظور استمرار انجام برنامه های لاغری بستگی دارد. چنان چه در این مسیر سخت انگیزه کافی برای تقلیل وزن ندارید و یا شخصی بی اراده هستید که در این مسیر نمی توانید به نتیجه دلخواه خود دست یابید، بایستی تمرکز بیشتر خود را روی ذهن و قلب خود بگذارید تا بتوانید به بهترین نتایج در لاغری دست یابید.

لازم به توضیح است که افراط و یا زیاده روی را نبایستی با اراده اشتباه بگیرید. در برخی موارد تقلیل اراده بیانگر این است که بدن به تمدد اعصاب و زمانی برای التیام یافتن از استرس ها و یا فشارهای روزانه نیاز دارد.

عدم اراده:

عدم اراده:

می توانید از مشاوره های دکتر کوهدانی استفاده نمایید.

استرس بسیار:

استرس چه به صورت روانی و یا جسمی باشد، اصلی ترین مانع برای رسیدن به حفظ تناسب اندام و لاغری به حساب می آید. همان طور که گفتیم، وجود استرس در شخص سبب ترشح هورمون Cortisol می شود که نتیجه آن تقلیل مقاومت انسولینی و افزایش چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن است.

بهتر است به منظور جلوگیری از استرس های روزانه، از متدهای آرامش بخش که می تواند به سلامت روان و جسم شخص کمک بسیار کند، بهره مند شوید. در صورتی که به صورت منظم از فعالیت های ورزشی روزانه استفاده می کنید و یا مفیدترین گروه های غذایی را در برنامه رژیم لاغری خود مصرف می کنید

اما با عدم کاهش وزن همراه شده اید، اصلی ترین دلیل آن ترشح هورمون استرس یا همان کورتیزول است. هورمون فوق نقش مهمی در بدن ایفا می کند و این موضوع، بروز واکنش بدن به ریسک فاکتورها را تا حد بسیار افزایش می دهد. اگر میزان هورمون کورتیزول در بدن شخص افزایش یابد، ممکن است برخی اختلالات در بدن نمایان شود که از نظر پزشکی (سندروم کوشینگ) نام دارد.

بی خوابی:

از دیگر دلایل کندی تقلیل وزن در استپ وزن واقعی، به خواب بی کیفیت در شخص اختصاص دارد. خواب نامناسب نیز همچون استرس سبب افزایش تجمع چربی های انباشته در بدن می شود. همچنین هر نوع مشکل در این رابطه سبب افزایش شاخص توده بدنی در فرد می شود.

اغلب افراد در طول سال تصمیم می گیرند که با محدود کردن گروه های غذایی و انجام فعالیت های ورزشی بیشتر و یا با پیروی از رژیم شوک ۹ روزه، بخشی از اضافه وزن خود را کاهش دهند. اما آمار افزایش وزن و یا مبتلایان به اضافه وزن بالا به دلیل مصرف مواد غذایی پرکالری و نداشتن تحرک، روند صعودی داشته است.

کاهش متابولیسم بدن:

بعضی از مهمترین دلایل افت سرعت متابولیسم بدن مرتبط به میزان کورتیزول، اختلالات تیروئیدی، رژیم غذایی ضعیف، اختلالات غده آدرنال و یا نداشتن فعالیت های فیزیکی بدن است.

مواردی را که در زیر متذکر می شویم، در کاهش متابولیسم بدن نیز دخیل هستند:

۱)    سن ۲) ژنتیک ۳) بی خوابی ۴) پایین بودن آب بدن ۵) تغییرات هورمونی ۶) مدیتیشن ۷) کاهش بافت ماهیچه های بدن

از نظر دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه، متابولیسم بدن هر فرد موردی است که به راحتی قابل تغییر است. شما با ایجاد تغییرات کلی در شیوه زندگی می توانید مهمترین اقدامات را در موثر بودن سوخت و ساز بدن و در نتیجه لاغری انجام دهید. داشتن فعالیت های ورزشی و مصرف سالم ترین گروه های غذایی دو متد اصلی برای افزایش متابولیسم بدن محسوب می شوند.

مواردی را که در زیر متذکر می شویم، در کاهش متابولیسم بدن نیز دخیل هستند:

مواردی را که در زیر متذکر می شویم، در کاهش متابولیسم بدن نیز دخیل هستند:

به چه صورت با افزایش سوخت و ساز بدن از کندی تقلیل وزن پیشگیری کنیم؟

با توجه به عنوان مقاله و بیان اصلی ترین دلیل در خصوص کندی تقلیل وزن در استپ وزن واقعی، بایستی بیان کرد که بهترین و نخستین روش برای بالا بردن میزان متابولیسم بدن ساخت عضله است.

شما از طریق چندین حرکت مناسب شنا و یا تمرینات کاربردی متناسب با وزن بدن، یوگا و یا حتی انجام ورزش های قدرتی می توانید سرعت متابولیسم بدن را تا حد قابل توجهی افزایش دهید. هرچه بافت ماهیچه های بدن بیشتر باشد، مقدار سوخت و ساز آن هم به مراتب افزایش می یابد.

گرمای بیشتر سبب می گردد که ماهیچه ها کالری مضاعفی را سوزانده و در نتیجه متابولیسم بدن هم به همان میزان افزایش یابد. در واقع شما با انجام فعالیت های ورزشی هوازی، متابولیسم بدن را تحریک نموده و در نهایت سبب کالری سوزی بیشتر بدن تا ۱۴ ساعت آینده خواهید شد.

برای دستیابی به بهترین عملکرد، بهتر است فعالیت های ورزشی قدرتی و هوازی را به صورت مستمر همراه با هم انجام دهید. بهتر است به همراه فعالیت های ورزشی و بیشتر شدن بافت عضلانی بدن، به توصیه دکتر کوهدانی از گروه های غذایی استفاده کنیم که به ساخت ماهیچه های بدن کمک زیادی می کنند.

مواد غذایی که به ساخت عضله سازی کمک شایانی می کند، عبارتند از:

پروتئین ها:

نظیر دانه سویا، بادام، سفیده تخم مرغ، عدس، سالمون، شیر، گردو و گوشت بدون چربی و یا گروه های غذایی که غنی شده از آهن هستند.

سبزیجات و میوه ها:

مانند اسفناج، انواع توت ها، هویج، فلفل تند و مرکبات نظیر گریپ فروت و لیمو

ادویه ها و گیاهان:

قهوه، چای سبز، زردچوبه، دارچین، زنجبیل، پودر فلفل قرمز و سیر از گروه های غذایی هستند که به منظور افزایش سرعت متابولیسم بدن امری مهم و ضروری به شمار می آیند. بهتر است به صورت منظم غذا میل کنید و هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. به منظور دی هیدراته نگه داشتن بدن بهتر است به مقدار کافی در طول روز آب میل کنید.

به موضوع اصلی مقاله یعنی رژیم شوک ۹ روزه برمی گردیم.

انواع رژیم شوک

رژیم فوق از این امکان برخوردار است که به شکل چرخشی از قابلیت های تکرار آن بهره مند شوید، به همین منظور انواع متعددی را شامل می شود. برخی از افراد نیاز دارند تا شوک بیشتری را برای تقلیل وزن به بدن خود وارد کنند، به همین منظور بایستی در دوره های طولانی تر از این رژیم لاغری بهره مند شوند.

انواع رژیم شوک

انواع رژیم شوک

در رژیم شوک در برخی موارد برای افزایش سوخت و ساز بدن ممکن است برنامه غذایی به صورت بیست و چهار ساعته (یک روزه) انجام شود. البته عملکرد رژیم فوق کاملاً قطعی نبوده و تاثیرات مثبتی را در لاغری به همراه نخواهد داشت. لذا، پیشنهاد می شود تا برای بهره مندی از مزیت های این رژیم در کاهش وزن، رژیم شوک ۹ روزه را انجام دهید.

رژیم لیموترش:

لیموترش به عنوان یکی از قوی ترین پاک کننده های بافت های چربی و نوشیدنی لیموناد شناخته می شود که در رژیم شوک به تقلیل وزن دو کیلوگرمی در هفته به شخص کمک بسیار می کند.

ممکن است با مصرف این نوشیدنی در زمان رژیم، حس گرسنگی شما تا حد زیادی افزایش یابد و با نشانه هایی همچون تغییرات خلقی، تحریک پذیری و یا حتی حالت تهوع همراه شوید.

رژیم آبمیوه:

در این رژیم شوک، شما از طریق سم زدایی بدن با مصرف آبمیوه از حذف مواد مغذی همراه خواهید شد. در رژیم فوق آبمیوه های سرشار از ویتامین (C) و فیبر غذایی را استفاده می کنید که به از بین بردن سموم موجود در بدن و جوانسازی کمک زیادی می کنند.

به دلیل این که رژیم شوک آبمیوه بسیار مفید برای حفظ سلامتی پوست بدن در نظر گرفته می شود، رژیم گیرندگان بسیاری را به خود جلب نموده است. لازم به توضیح است که افراد مجاز به ادامه این رژیم بالغ بر چهل و هشت ساعت نیستند.

رژیم سوپ کلم:

این سوپ که از سبزیجات و کلم تهیه شده است، می تواند در رژیم شوک به تقلیل وزن شما کمک بسیار کند.

رژیم گریپ فروت:

رژیم دیگر شوک به این صورت است که شما همراه با دیگر گروه های غذایی بایستی در هر وعده یک دوم گریپ فروت را هم مصرف کنید. دقت داشته باشید که استفاده این میوه در هر وعده می تواند سبب فقدان مواد مغذی و همین طور ساییدگی مینای دندان شود. به همین منظور مصرف تنها یک میوه ممکن است مشکلاتی را برای شخص به همراه داشته باشد.

رژیم سوپ مرغ:

رژیم دیگر شوک به مصرف سوپ مرغ اختصاص دارد که رژیم گیرنده بایستی تا یک هفته از این برنامه غذایی پیروی کند. از سبزیجات حاوی مواد معدنی و ویتامین ها می توانید به منظور غنی سازی سوپ مرغ خود استفاده کنید. علاوه بر این مصرف آب میوه های طبیعی تازه از مناسب ترین میان وعده ها در این برنامه غذایی در نظر گرفته می شود.

رژیم سوپ مرغ:

رژیم سوپ مرغ:

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید.

نمونه ای از رژیم شوک ۹ روزه

در وعده صبحانه این رژیم، شما مجاز به مصرف گروه های غذایی زیر هستید.

اشخاصی که با شاخص توده بدنی بالا همراه هستند، بایستی در این وعده اصلی غذایی، روز خود را با یک قاشق عسل در آب جوش آغاز کنند. بعد از ده دقیقه از مصرف این نوشیدنی، چنان چه تمایل به مصرف صبحانه دارند می توانند از ( دو قطعه نان تست+ پنیر+ فلفل دلمه ای+ گوجه فرنگی ) و آب پرتقال (یک لیوان) استفاده کنند.

میان وعده:

شما تنها مجاز به استفاده از یک واحد میوه نظیر سیب، گلابی و یا یک عدد انجیر که مملو از فیبر است، هستید.

وعده ناهار:

در پنج روز نخست هفته با توجه به ذائقه خود می توانید از مواد غذایی که در زیر متذکر می شویم به عنوان یک ناهار سالم و مقوی در رژیم شوک ۹ روزه استفاده کنید:

۱)    سالاد سبزیجات شامل پنیر+ کاهو+گوجه+ فلفل دلمه ای+زیتون ۲) تخم مرغ آبپز (دو عدد) ۳) کباب تابه ای (دو عدد) ۴) گوشت مرغ کبابی و یا بخار پز شده بین هفتاد الی صد گرم

میان وعده عصر:

به اختیار خود برای میان وعده عصر مجاز هستید در کل این ۹ روز از گروه های غذایی که در زیر بیان می کنیم مصرف کنید:

به این ترتیب برای پیشگیری از نفخ و افزایش چربی سوزی بدن بایستی در این بخش از رژیم شوک ۹ روزه از زردآلو (دو عدد)+ بادام (هشت عدد)+ شیر گرم همراه با دارچین (یک فنجان) به منظور تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز استفاده کنید.

دقت داشته باشید که در این وعده شما مجاز به مصرف یکی از موارد نامبرده هستید و نمی توانید از تمامی آن ها در یک وعده استفاده کنید. تنوع دادن در کلیه مواد مغذی در میان وعده عصر می تواند به رفع گرسنگی شما کمک کند.

به اختیار خود برای میان وعده عصر مجاز هستید در کل این 9 روز از گروه های غذایی که در زیر بیان می کنیم مصرف کنید:

به اختیار خود برای میان وعده عصر مجاز هستید در کل این ۹ روز از گروه های غذایی که در زیر بیان می کنیم مصرف کنید:

وعده شام:

از یکی از وعده های غذایی نامبرده که می توانید به عنوان شام رژیم شوک استفاده کنید:

–       سالاد (جعفری+ فلفل دلمه ای+ گوجه فرنگی+ لیموترش) و ماهی و یا مرغ بدون پوست کبابی (صد گرم)

–       ماست ( یک پیاله)+ سالاد ( اسفناج+  انواع کلم+ جوانه ها) + نان سبوس دار (یک ورق)

–       در کنار عدس و یا نخود طبخ شده می توانید از سالاد (سبزیجات+ خیار+ گوجه+ فلفل دلمه ای) نیز استفاده کنید.

وعده های غذایی نامبرده برای پنج روز نخست رژیم شوک ۹ روزه است که چهار روز باقیمانده از این رژیم را می توانید همچون گذشته از سالم ترین وعده های غذایی ذکر شده مصرف کنید. البته برای عملکرد بهتر از این رژیم شوک نبایستی در هر وعده و یا میان وعده پرخوری کنید و براساس کالری مورد نیاز از خوراکی های سالم و مفید استفاده کنید. همان طور که از نام رژیم پیداست، چرخه فوق تا نه روز ادامه دارد. مشاوره با دکتر کوهدانی بسیار کمک کننده است.

مهمترین الزامات درباره رژیم شوک ۹ روزه

  •   شصت دقیقه انجام تمرینات فیزیکی هوازی شدید در مدت نه روز رژیم فوق امری مهم و ضروری است که تمامی رژیم گیرندگان بایستی از آن پیروی کنند.
  •   زمانی که از دستورالعمل های این برنامه رژیم غذایی پیروی می کنید، بایستی به منظور دی هیدراته نگه داشتن بدن، روزانه هشت لیوان آب میل کنید.
  •   مطابق برنامه غذایی این رژیم، فرد بایستی روزانه از سبزیجات و میوه های تازه به میزان کافی استفاده کند.
  •   در زمان رعایت این رژیم غذایی، شما مجاز به مصرف بیسکویت های فاقد شکر و خشک هستید.
مهمترین الزامات درباره رژیم شوک 9 روزه

مهمترین الزامات درباره رژیم شوک ۹ روزه

موارد منع استفاده از مواد غذایی در رژیم شوک

رژیم گیرندگانی که از این برنامه غذایی برای لاغری استفاده می کنند، بایستی دقت داشته باشند که در این رژیم مجاز به استفاده از:

۱)    نوشیدنی های انرژی زا و شیرین، الکل، دلستر و نوشابه به دلیل افزایش گلوکز خون بایستی از برنامه غذایی شخص حذف شود.

۲)    از استفاده برخی از گروه های غذایی نظیر کیک، انواع نان های حجیم، بستنی، شکلات، کیک و قند و شکر در این رژیم جداً خودداری کنید.

۳)    دقت داشته باشید که در این مدت نبایستی از مقدار مشخص شده گروه های غذایی سالم، کالری بیشتر دریافت کنید.

۴)    از دیگر موارد منع استفاده از این رژیم را می توان به تغییر ترکیبات و وعده های غذایی و همچنین انتقال وعده های اصلی و یا میان وعده ها اشاره کرد.

موارد منع استفاده از مواد غذایی در رژیم شوک

موارد منع استفاده از مواد غذایی در رژیم شوک

نکات کلیدی در خصوص رژیم شوک

با توضیحات ارائه شده در رابطه با عنوان مقاله، در این رژیم با شوکی که به بدن وارد می کنید، شما می توانید در یک بازه زمانی کوتاه علاوه بر تقلیل وزن، چربی سوزی قوی تری را هم به دنبال داشته باشید. به طور معمول رژیم شوک به اشخاصی پیشنهاد می شود که از چاقی مفرط و یا شاخص توده بدنی بالا رنج می برند.

از سویی با بهره مندی از رژیم های متعدد لاغری، فرد نتوانسته به وزن دلخواه خود دست یابد. این گروه از بیماران می توانند با بهره مندی از رژیم فوق، سوخت و ساز بدن را تا حد قابل توجهی افزایش داده و به لاغری سریع در یک بازه دست یابند.

برای بهره مندی از رژیم شوک، علاوه بر تغذیه بایستی تغییراتی را در فعالیت های بدنی به منظور لاغری بسیار ایجاد کنید تا از این طریق شخص در یک دوره نه روزه بین دو الی چهار کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کند.

نکات کلیدی در خصوص رژیم شوک

نکات کلیدی در خصوص رژیم شوک

البته علاوه بر مزایای بسیار در لاغری، درصد این که شخص با پیامدهای جانبی این رژیم همراه شود، بسیار است. در ادامه شما را با مهمترین نکات در خصوص رژیم شوک لاغری بیشتر آشنا خواهیم کرد.

قوانین رژیم شوک

به منظور آغاز هر نوع رژیم چاقی و یا کاهش وزن، نخست بایستی آگاهی کامل به ضوابط موجود در خصوص آن رژیم داشته باشید تا بدین وسیله بهترین عملکرد از رژیم را با حداقل پیامدهای حاصل از آن دریافت کنید. این رژیم که در حال حاضر طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است، از قوانین خاصی پیروی می کند که نیاز است در طی رژیم به تمامی دستورالعمل های موجود در آن دقت بسیار داشته باشیم.

اصلی ترین قوانین موجود در رژیم شوک عبارتند از:

۱)    در طی مدت این رژیم لاغری شخص بایستی از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کند.

۲)    به دلیل محدودیت در دریافت کالری و همچنین جلوگیری از کم آبی بدن، فرد بایستی در طول روز از نوشیدنی های سالم مانند آب بسیار استفاده کند.

۳)    برای مصرف هر وعده غذایی بهتر است زمان دقیق و مشخصی را انتخاب کنید.

۴)    در دوران مجاز رژیم شوک از پرخوری بپرهیزید.

۵)    در خوراکی های ثابت و معین شده مجاز در هر وعده رژیم شوک لاغری، تغییری ایجاد نکنید.

کلیه موارد ذکر شده در این بخش از مهمترین ضوابط موجود در رژیم فوق است که بایستی رژیم گیرنده دقت بسیار به تمامی نکات عنوان شده داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به دکتر کوهدانی مراجعه نمایید.

اصلی ترین قوانین موجود در رژیم شوک عبارتند از:

اصلی ترین قوانین موجود در رژیم شوک عبارتند از:

بازه زمانی رژیم شوک لاغری

انواع رژیم های لاغری فوق برمبنای بازه زمانی بهره مندی از آن و همچنین نوع خوراکی های ثابت و بدون تغییر در هر وعده تعیین می شود. در مجموع همان طور که بیان شد، از رژیم فوق به شکل چرخشی و پیاپی در افرادی که این رژیم برای آن ها مفید است، استفاده می شود.

البته برای بهره مندی از مزایای رژیم شوک لاغری حتماً بایستی تحت نظر مجرب ترین پزشک متخصص تغذیه دکتر فریبا کوهدانی از مناسب ترین دوره زمانی برای انجام این رژیم استفاده کنید. مناسب ترین بازه زمانی به منظور پیروی از رژیم فوق دوره ای نه تا چهارده روزه است که باز هم متذکر می شویم حتماً تحت نظر پزشک، این امر مهم در حفظ سلامتی را انجام دهید.

مزایای رژیم شوک

رژیم شوک ۹ روزه همچون دیگر برنامه های رژیم لاغری از مزیت های بسیاری برخوردار است که بهتر است قبل از آغاز رژیم، اطلاعات کافی را درخصوص برنامه غذایی و روند لاغری به دست آورید. از مهمترین مزیت های این رژیم عبارتند از:

سم زدایی بدن

بارزترین مزیت این رژیم، لاغری همراه با سم زدایی بدن به دلیل انواع رژیم های شوک لاغری که حاوی لیموترش، آبمیوه، گریپ فروت و سوپ کلم است. با توجه به این که در طی رژیم لاغری فوق از مایعات و آب بسیار مصرف می کنید، مصرف آن به پاکسازی سموم بدن کمک بسیار می کند.

استفاده منظم از مکمل ها

شما در طی بازه زمانی ۹ روزه که از این رژیم برای لاغری استفاده می کنید، در طول روز مجاز به مصرف مکمل های غذایی هستید که سبب جلوگیری از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن می شود.

پیشگیری از استپ وزن

یکی از معضلات اشخاصی که از برنامه های رژیم کاهش وزن متعدد استفاده می کنند، Weight step (استپ وزنی) است. به عبارتی آن ها از طریق رژیم های گوناگون، کاهش وزنی را در وزن کشی خود مشاهده نمی کنند. به این ترتیب شما با بهره مندی از مزایای رژیم شوک می توانید به طور کامل شرایط موجود در استپ وزنی را حذف نموده و روند لاغری را در وزن خود مشاهده کنید.

پایبند بودن به رژیم شوک

مهمترین نکات رژیم شوک لاغری عبارتند از:

از شرکت در ضیافت های شلوغ و یا دیر هنگام به دلیل مقید بودن به برنامه رژیم لاغری خود پرهیز کنید.

بهتر است از نزدیکان خود درخواست کنید تا در رعایت برنامه غذایی به علت محدودیت مصرف انواع خوراکی ها در کاهش وزن به شما کمک کنند.

سعی کنید در یک بازه زمانی یکسان از وعده های غذایی استفاده کنید که مشابه برنامه رژیم غذایی خانواده باشد.

از یک برنامه ریزی روزانه برای پیروی از ضوابط موجود در رژیم فوق استفاده کنید.

پایبند بودن به رژیم شوک

پایبند بودن به رژیم شوک

شیوه لاغری در رژیم شوک

همان طور که بیان کردیم، بهترین زمان برای رعایت رژیم فوق، حداقل بازه زمانی نه الی چهارده روز است که به طور معمول دکتر کوهدانی به منظور بهره مندی از مزایای این رژیم، پنج روز نخست شرایط سخت تری را برای رژیم گیرنده در نظر می گیرند.

معمولاً در طی این مدت، فرد تقلیل وزن قابل ملاحظه ای دارد که براساس میزان شاخص توده بدنی شخص و شرایط جسمی، وی در حدود دو الی چهار کیلو از اضافه وزن خود را با رعایت تمامی دستورالعمل های غذایی و مقید بودن به کلیه نکات رژیم شوک از دست خواهد داد.

نکته حائز اهمیت که در رابطه با رژیم شوک ۹ روزه بایستی متذکر شویم، این است که به دلیل نداشتن تثبیت وزن در این رژیم، امکان برگشت وزن بعد از پایان مدت رژیم شوک در رژیم گیرندگان بسیار است.

دلایل مهم نگرانی در خصوص رژیم شوک

از نظر دکتر کوهدانی دو علت مهم برای نگرانی در خصوص این رژیم وجود دارد:

رژیم شوک لاغری به دلیل عدم تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن، برنامه غذایی سالمی برای رژیم گیرندگان محسوب نمی شود. همچنین به دلیل کوتاه بودن بازه زمانی برای کاهش وزن، اغلب گروه های غذایی مهم از این برنامه حذف می شوند.

دلایل مهم نگرانی در خصوص رژیم شوک

دلایل مهم نگرانی در خصوص رژیم شوک

بی شک در این مدت بدن شخص با صدمات جدی همچون فقدان ویتامین ها و مواد مغذی، ریزش مو، اختلالات گوارشی و حتی یبوست نیز مواجه می شود. به همین منظور توصیه ما به شما انجام این رژیم تحت نظر مجرب ترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی است.

بهتر است بدانید که رژیم فوق ثبات نداشته و حتی چنان چه در روزهای نخست با کاهش وزن همراه شوید، پایبند بودن و حتی ادامه آن می تواند پروسه سخت و دشواری برای فرد باشد. دقت داشته باشید که در رژیم شوک، وزن تقلیل یافته خیلی سریع به شکل اولیه خود و یا بیشتر از آن مقدار باز خواهد گشت. به عبارتی شرایط رژیم یویو که افزایش ناگهانی و یا کاهش وزن سریع است، برای شخص ایجاد می شود.

رژیم فستینگ

در بخش راهکارهای خروج از Weight Step (استپ وزنی) مناسب ترین شیوه برای رهایی از مشکل فوق را تجربه کردن رژیم فستینگ متذکر شدیم.  لذا، لازم است در خصوص این رژیم و انواع آن اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

این رژیم از دیگر متدهای لاغری است که شخص در آن دو سیر غذا خوردن و روزه داری را دنبال می کند. چنان چه این امر را به طور صحیح انجام دهید، با افزایش متابولیسم بدن همراه خواهید شد. برنامه ریزی مطلوب به منظور وعده های اصلی و بهره مندی از گروه های غذایی با بیشترین میزان مواد مغذی از مناسب ترین متدهای لاغری محسوب می شود.

ریشه اصلی رژیم فوق مربوط به رژیم روزه داری سنتی است که به منظور حفظ سلامت بدن و یا مزیت های معنوی، برخی از افراد از آن استفاده می کنند. در حالت معمولی روزه داری، لازمه این است که شخص در طی روز چندین ساعت از هیچ گروه غذایی و یا نوشیدنی های مجاز مصرف نکند تا بتواند کاهش وزن را تجربه کند.

انواع رژیم فستینگ

از متداولترین روش های رژیم فوق، روزه داری در ایام متعدد، روزهای مداوم با دوره های ویژه در طول هفته و یا در طی بازه زمانی به خصوص است.

روزه داری در ایام پی در پی یا متناوب:

در متد فوق، شخص رژیم گیرنده محدودیت غذایی در طی روزهای هفته ندارد. اما برخی روزها مشتمل بر یک وعده غذایی است که بیست و پنج درصد از کالری ضروری روزانه را در بر می گیرد. به طور مثال برای خروج از استپ وزن، شخص بایستی سه روز در هفته را رژیم گرفته و روزهای باقیمانده را بدون هیچ محدودیتی می تواند از سایر گروه های غذایی استفاده کند.

روزه در تمام روز:

در رژیم فستینگ فوق، شخص رژیم گیرنده در طول هفته یک الی دو روز را روزه بوده و یا تنها در طول روز بیست و پنج درصد کالری لازم را دریافت می کند. همچون رژیم قبلی هیچ کمبودی در دریافت مواد غذایی در روزهای باقیمانده ندارید.

به عنوان مثال شما در مدت رژیم فقط مجاز به دریافت چهارصد تا پانصد کالری مواد غذایی هستید اما در روزهای دیگر می توانید براساس میزان کالری مورد نیاز بدن از سایر گروه های غذایی استفاده کنید.

مصرف مواد غذایی در زمان مشخص:

بایستی روزانه از یک برنامه غذایی خاص در این رژیم پیروی کنید. پس از پایان مدت در نظر گرفته شده در رژیم، نبایستی هیچ خوراکی مصرف شود. به طور مثال شما از ساعت هشت صبح الی سه عصر مجاز به مصرف مواد غذایی هستید و تا صبح روز بعد اجازه هیچ غذایی را ندارید، همچون ماه مبارک رمضان که روزه هستید.

مزایای کاهش وزن با رژیم فستینگ

برنامه های غذایی طولانی مدت و دارای کمترین درصد کالری علاوه بر کاهش کالری دریافتی، تغییرات فیزیکی را در بدن شخص رژیم گیرنده ایجاد می کند که این امر سبب لاغری وی می شود. در رژیم فستینگ متناوب، بدن شخص به حداقل کالری دریافتی و غذای مصرفی عادت می کند.

این رژیم لاغری اثرات مثبتی را ر روی باکتری های موجود در روده به همراه دارد و سبب بیشتر شدن هورمون Adiponectin (آدیپونکتین) در بدن شخص می شود که مهمترین مورد در چربی سوزی محسوب می شود.

مزایای کاهش وزن با رژیم فستینگ

مزایای کاهش وزن با رژیم فستینگ

رژیم فوق باعث حذف بافت های چربی موجود در بدن و تقلیل وزن در فرد رژیم گیرنده می شود. شما با بهره مندی از مزیت های این رژیم می توانید اختلالاتی مانند کلسترول و پرفشاری را کنترل نموده و در نتیجه به تندرستی و صحت بدن کمک بسیار کنید.

علاوه براین اشخاصی که از رژیم شوک ۹ روزه استفاده می کنند و ممکن است در طی آن به استپ وزنی دچار شوند، با فواید موجود در این رژیم لاغری می توانند از وضعیت فوق خارج شوند. در ادامه به سایر مزایای رژیم فستینگ اشاره خواهیم کرد.

افزایش روند طبیعی کالری سوزی بدن:

در واقع با عدم مصرف مواد غذایی، بدن شما وارد مرحله روزه داری می شود تا حدی که چربی سوزی را آغاز کند. به این مفهوم که بدن شما بدون انجام هر کاری، اقدام به حذف کالری های موجود در بدن می کند. همان زمان که بیدار می شوید و یا نخستین غذایی را که میل می کنید، در واقع بدن تولید هورمون انسولین را آغاز می کند.

ذخیره سازی چربی موجود در بدن از طریق هورمون انسولین انجام میشود. لذا، حالت روزه داری که در پی رژیم فستینگ به همراه داشته اید، به این شکل حذف خواهد شد. با انجام روزه داری پی در پی، شما این امکان را دارید که مرحله فوق را تا چندین ساعت دیگر حفظ کنید. به این ترتیب چربی سوزی بیشتری را به همراه خواهید داشت.

افزایش روند طبیعی کالری سوزی بدن:

افزایش روند طبیعی کالری سوزی بدن:

کنترل اشتها:

با وجود این که بدن هر شخص از تطبیق پذیری بسیار بالایی برخوردار است، این امر سبب می گردد که هماهنگی زیادی را در پی روزه داری به همراه داشته باشید. کنترل اشتها و جلوگیری از هوس های غذایی در پی این رویداد به مراتب بهتر خواهد شد. در این مدت بدن می آموزد که به چه صورت از بافت های چربی موجود به بهترین شکل استفاده کند و همچون منشاء دیگری از انرژی از آن ها بهره مند شود.

تثبیت میزان انرژی:

هنگامی که بدن شما در پی این رژیم روزه داری توانست بخش اعظمی از چربی های موجود در بدن را همچون سوخت دوم به کار ببرد، در واقع شما در طی روز با ثبات بیشتری از انرژی همراه خواهید شد. می توان بیان کرد که کلید اصلی اراده برای پیشگیری از پرخوری های نابجا و همچنین هوس های غذایی، در برخورداری از سطح انرژی است.

بالا بردن قابلیت بدن برای سم زدایی و ترمیم:

پروسه هضم مواد غذایی بیشترین انرژی و قدرت بدن را به خود معطوف می کند. زمانی که مرتباً در حال گوارش و یا مصرف مواد غذایی باشید، بدن با کاهش انرژی و زمان مورد نیاز به منظور ترمیم و نگهداری همراه می شود.

هنگامی که از این رژیم پیروی می کنید، در حقیقت این امکان را برای بدن خود ایجاد کرده اید که تمرکز بیشتری روی سایر فرآیندها داشته باشید. به عبارتی می توان بیان کرد که با رژیم لاغری روزه داری، ترشح هورمون های رشد موجود در بدن فرد تا حد بسیار افزایش می یابد. به این ترتیب بدن سالم با تثبیت و تقلیل وزن راحت تری همراه خواهد بود.

برنامه رژیم غذایی شوک برای خروج از استپ وزن

این رژیم، برنامه غذایی است که با پیروی از آن در طول روز، بدن شما هزار کالری دریافت می کند. رژیم شوک تنها مختص ۷ تا ۹ روز است که انجام تمرینات ورزشی در کنار آن برای دستیابی به بهترین عملکرد از کاهش وزن امری ضروری است.

در صورتی که تمایل به انجام پیاده روی منظم روزانه ندارید، متعاقباً به راندمان بهتری دست نخواهید یافت. در رژیم شوک تنها نوع مواد غذایی که بایستی روزانه مصرف کنید، تعیین شده است و مقدار دریافت آن ها بر مبنای کالری مورد نیاز بدن است.

برنامه رژیم غذایی شوک برای خروج از استپ وزن

برنامه رژیم غذایی شوک برای خروج از استپ وزن

دقت داشته باشید که هدف اصلی از انجام این رژیم کاهش وزن است. لذا، تنها به مقداری مواد غذایی میل کنید که رفع گرسنگی شود. دکتر کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی به رژیم گیرندگانی که مایلند از این برنامه غذایی برای لاغری استفاده کنند، متذکر می شوند که گروه های غذایی مجاز در رژیم شوک بایستی بدون نان میل شوند. برنامه فوق به این صورت است که:

وعده صبحانه:

بهترین و کاملترین مواد غذایی که در این وعده می توانید استفاده کنید شامل:

تخم مرغ آبپز (دو عدد)+ سیب (یک عدد)+ چای و یا قهوه، مصرف سیب در این وعده به دلیل خواص آنتی باکتریال سبب می گردد که شما در برابر انواع بیماری ها ایمن و در نتیجه تا وعده ناهار انرژی کامل داشته باشید.

وعده ناهار:

رژیم غذایی حس گرسنگی را در شما افزایش می دهد، پس بهتر است کنترل بیشتری روی مصرف مواد غذایی داشته باشید. در این وعده ماهی و یا گوشت قرمز آب پز و یا کبابی، آب کرفس (یک دوم لیوان) و سالاد فصل بئون سس مایونز در این رژیم از مناسب ترین گروه های غذایی است که شخص می تواند از آن استفاده کند. به هیچ عنوان از کرفس به جای آب کرفس استفاده نکنید.

زیرا علاوه بر نفخ، شما از فیبر موجود در آن بهره مند نخواهید شد. زمانی که توصیه می شود شما در این وعده از رژیم شوک آب کرفس میل کنید، به این دلیل است که فیبر موجود در آن از طریق گرفتن آب کرفس از بین می رود و در نتیجه مصرف آن در کاهش وزن موثرتر و سریعتر خواهد بود.

میان وعده:

شیر با درصد چربی پایین و یا آب گوجه فرنگی (یک لیوان)، موز کوچک (یک عدد) از سالم ترین میان وعده های رژیم شوک ۹ روزه محسوب می شود. گوجه فرنگی مشتمل بر ویتامین هایی همچون A،B،C، کلسیم، آهن، پتاسیم و فسفر است و مصرف آن به عنوان میان وعده سبب می گردد که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن از تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز جلوگیری کند.

موز نیز حاوی چهارصد و بیست و دو گرم پتاسیم است که مصرف آن به انقباض عضلات کمک بسیار می کند. همین طور شما با مصرف موز می توانید تا حد قابل توجهی متابولیسم بدن را افزایش دهید.

وعده شام:

به هیچ عنوان در این رژیم از مصرف وعده شام صرف نظر نکنید. سالم ترین و مفیدترین گروه های غذایی در این وعده شامل:

گوشت مرغ، ماهی و گوشت قرمز که بایستی به صورت آبپز و یا کبابی مصرف شود، قهوه و یا چای، جوانه ها و سبزیجات تازه و لیموترش تازه انتخاب مناسبی است.

بین مصرف گوشت ها تعادل برقرار کنید به این صورت که چنان چه در وعده ناهار از مرغ و یا ماهی استفاده می کنید، بهتر است برای وعده شام از گوشت قرمز به اندازه کالری دریافتی مورد نیاز میل کنید. در رژیم شوک لاغری، یک شب از گوشت مرغ و حتماً در شب سوم از گوشت ماهی استفاده کنید.

لازم به توضیح است که برخی از رژیم گیرندگان پس از پایان رژیم غذایی علاوه بر کاهش وزن ممکن است با چهره بد شکل و نافرم همراه شوند که علت اصلی آن عدم بی توجهی به مصرف پروتئین مورد نیاز بدن است.

به همین منظور توصیه می شود تا ضمن مشورت با دکتر کوهدانی، حتماً در این برنامه رژیم غذایی از تخم مرغ، مرغ و یا گوشت به دلیل داشتن پروتئین بسیار بالا استفاده کنید. دقت داشته باشید که هیچ رژیم لاغری بدون انجام فعالیت های ورزشی منظم، موثر و کارآمد نخواهد بود. به خصوص در این رژیم لاغری که پیاده روی مهمترین اصل محسوب می شود.

نتیجه گیری

رژیم شوک ۹ روزه یکی از جدیدترین رژیم های کاهش وزن و لاغری سریع است که اغلب افراد با پیروی از تمامی دستورالعمل های غذایی موجود در آن توانسته اند وزن قابل توجهی را از دست دهند.

در این رژیم استفاده از تمامی گروه های غذایی سالم و انجام فعالیت های ورزشی منظم مهمترین اصل و اساس رژیم شوک به شمار می آید. البته فراموش نکنید که باید تحت نظر بهترین متخصص تغذیه یعنی دکتر کوهدانی قرار داشته باشید.

منبع:

b2n.ir

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید