خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک

بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر
بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر
2022/04/09
هیپرپرولاکتینمیا چیست
هیپرپرولاکتینمیا چیست
2022/04/09
خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک

خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک

اگر به دنبال مزایای خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک هستید ، ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

در این مقاله سعی داریم تا در مورد خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک ، اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در خصوص PCOS، نشانه ها و تشخیص بیماری، درمان PCOS، بهترین رژیم درمانی برای مبتلایان به این عارضه، تاثیر سیر بر روی لاغری و درمان تخمدان پلی کیستیک و … کاملترین مطالب را ارائه نمایم. در این راستا، از نظرات دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه، بهره مند خواهیم شد. با ما همراه باشید.

خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک

خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک

عناوین مقاله:

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست و چه نشانه هایی دارد؟

شیوه های تشخیص PCOS را توضیح دهید.

روش های درمانی PCOS را نام ببرید.

آیا مصرف سیر برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر است؟

خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک و کاهش وزن و تاثیر آن در درمان PCOS را توضیح دهید.

مبتلایان به عارضه تخمدان پلی کیستیک، بایستی از چه برنامه رژیم غذایی استفاده کنند؟

چه گروه های غذایی در معالجه PCOS توصیه می شود؟

نتیجه گیری

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک

PCOS یکی از رایج ترین مشکلات آندوکرینوپاتی (غدد درون ریز) در بانوان بوده و می توان گفت که از متداول ترین دلایل نازایی حاصل از نبود تخمک گذاری است. طبق تحقیقات انجام شده، PCOS در ۵-۱۰% از بانوان مشاهده شده است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک

در واقع این نشانه بر اثر افزایش آندروژن ها یا همان هورمون های مردانه در بانوان و یا همان طور که بیان کردیم، نداشتن تخمک گذاری در بعضی از دوره های قاعدگی رخ می دهد. مبتلایان به این عارضه با نشانه های رایجی نظیر مشکلات قاعدگی، Hirsutism نشانه هیپرآندروژنیسم نظیر پرمویی و یا آکنه، نازایی و یا ریزش مو مواجه می شوند.

بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک در معرض پیامدهای جدی نظیر افزایش ریسک پستان و Endometrial cancer (سرطان اندومتر)، مشکلات قلبی عروقی، هیپرتانسیون، دیابت و یا دیس لیپیدمی قرار می گیرند. لازم به ذکر است که شیوع اضافه وزن بالا و Dyslipidemia (چربی پریشی) در بیماران مبتلا به این عارضه به مراتب بیشتر از بانوان سالم است.

چهل درصد از بانوان دچار به PCOS به چاقی مفرط و هفتاد و پنج درصد آن ها نازا هستند

براساس بررسی های صورت گرفته، چهل درصد از بانوان دچار به PCOS به چاقی مفرط و هفتاد و پنج درصد آن ها نازا هستند. ابتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک تقریباً (۶-۱۰%) در تمامی بانوانی که در سنین باروری هستند، مشاهده می شود. پژوهشگران دلیل اصلی بروز این عارضه را دیابت و یا عوامل ژنتیکی معرفی می کنند.

بیماری فوق می تواند در دختران نوجوان به صورت پریودی های نامنظم و یا در پی آن چاقی و عدم باروری مشخص شود. دلیل دقیق ابتلا به این بیماری نامعلوم بوده و محققین به دنبال تحقیقات گسترده ای به منظور دلیل اصلی تخمدان پلی کیستیک هستند. همان طور که بیان کردیم، مبتلایان به این عارضه شاید به علت اختلالات ایجاد شده در تخمک گذاری، برای باروری با مشکل روبرو شوند.

دقت داشته باشید که تشخیص سریع و شروع معالجه به هنگام می تواند تا حد قابل توجهی از پیامدهای دراز مدت نظیر مشکلات قلبی، دیابت نوع دو و سکته پیشگیری کند. برای کسب اطلاعات تکمیلی، با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید.

چهل درصد از بانوان دچار به PCOS به چاقی مفرط و هفتاد و پنج درصد آن ها نازا هستند

چهل درصد از بانوان دچار به PCOS به چاقی مفرط و هفتاد و پنج درصد آن ها نازا هستند

علائم PCOS (تخمدان پلی کیستیک)

نشانه های بارز این عارضه عبارتند از:

۱)    ریزش موی سر ۲) Hirsutism (موهای زائد ضخیم) که در نواحی مانند چانه، شکم، قفسه سینه، روی لب فوقانی، صورت ۳) قاعدگی های نامنظم و بسیار اندک در طی سال ۴) مشکل در باروری به شکلی که شخص بایستی دارو مصرف کند. ۵) جوش های چرکی و یا آکنه در صورت به دلیل پوست بسیار چرب ۶) بالا بودن سطح هورمون androsterone   ۷)قاعدگی های درد آور و طولانی ۸) چاقی و اضافه وزن

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت دکتر کوهدانی دیدن کنید.

نامنظمی قاعدگی:

شاید در فواصل زمانی بین چرخه های قاعدگی، تاخیر چند ماهه ای ایجاد شود و بعد از آن احتمال این که بیمار به مدت طولانی با خونریزی شدید همراه شود، بسیار است. مبتلایان به عارضه فوق، به طور معمول در طول سال شش الی هشت چرخه قاعدگی را بیشتر تجربه نخواهند کرد. افزایش ضخامت اندومتر که بیشتر در اثر نبود تخمک گذاری در شخص ایجاد می شود، خطر سرطان اندومتر را در مبتلایان به بیماری فوق تا حد بسیار زیاد افزایش می دهد.

لاغری تاثیر زیادی در منظم شدن عادت ماهانه در این گروه از بیماران به همراه دارد. به همین منظور بهتر است که برای از دست دادن وزن اصولی و استفاده از برنامه رژیم غذایی استاندارد و متعادل، تحت نظر متخصصین تغذیه قرار گیرید تا در این مسیر بتوانید نتایج قابل قبولی را به دست آورید. یی از بهترین متخصصین تغذیه، دکتر کوهدانی می باشد.

اختلالات قلبی:

به دلیل چاقی و مقاومت بدن به هورمون انسولین، خطر حملات قلبی در بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک تا حد بسیار افزایش می یابد. لاغری با افت مقاومت به این هورمون اثر زیادی در جلوگیری از حمله های قلبی در مبتلایان به عارضه فوق دارد.

اختلالات قلبی:

اختلالات قلبی:

تشخیص تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سونوگرافی PCO یکی از مناسب ترین شیوه های تشخیصی ابتلا به این بیماری است که از طریق آن وجود کیست های ۲-۸ mm که ممکن است در هر تخمدان بالغ بر ده عدد باشد، افزایش ظرفیت تخمدان بالغ بر ۹ ml و همین طور بیشتر شدن Endometrial hyperplasia (دانسیته استرومای رحم) مورد ارزیابی و بررسی دقیق تر قرار می گیرد. مشکلات metabolic (سوخت و ساز) مانند انسولین، مقاومت به هورمون انسولین، تستوسترون، هورمون پرولاکتین و افزایش میزان هورمون (LH) در عارضه فوق رایج است.

تست های تشخیصی:

آزمایش به خصوصی که بیانگر شناسایی قطعی این بیماری باشد، وجود ندارد و براساس رد سایر موارد تشخیص انجام می گیرد. به عبارتی پزشک معالج پیش از این که خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک را به این گروه از مبتلایان متذکر شوند، کلیه نشانه ها را در بیمار، مورد بازبینی بیشتر قرار می دهند و سپس احتمالات دیگر را رد خواهند کرد. در فرآیند فوق، پزشک معالج پارامترهای متعددی از جمله موارد زیر را مد نظر قرار می دهد:

سوابق پزشکی

شاید دکترتان درباره تغییرات وزن، سیکل قاعدگی و دیگر نشانه ها سوالاتی را از شما بپرسد.

معاینه

ثبت اطلاعات کلیدی مانند فشارخون، وزن، قد و معاینات لگنی می تواند در انجام آزمایشات تشخیصی مفید باشد.

تست خون

برای بازبینی میزان برخی از هورمون ها به منظور معین نمودن دلیل مشکلات قاعدگی و یا افزایش آندروژن، مورد دیگری است که در آزمایشات تشخیصی از بیمار گرفته می شود. سایر تست های خون مانند آزمایش تری گلیسرید و کلسترول ناشتا و همچنین آزمایش تحمل گلوکز (قند) می باشد. در آزمایش تحمل قند، مقدار گلوکز خون بایستی ناشتا و پس از استفاده نوشیدنی که محتوی قند است، مورد بازبینی قرار می گیرد.

سونوگرافی لگنی

Ultrasound لگن نشاندهنده قطر دیواره رحم و نیز ظاهر تخمدان ها است. برای انجام آزمایش فوق، بیمار به صورت دراز کشیده روی تخت قرار گرفته و وسیله ای مشابه بلندر در داخل واژن قرار می دهند.

کلیه موارد نامبرده از جمله آزمایشات تشخیصی برای انجام سندروم تخمدان پلی کیستیک در بانوان است.

سونوگرافی لگنی

سونوگرافی لگنی

علل ایجاد PCOS

در سطح هورمون های تولیدی، تغییراتی از سوی سیکل های طبیعی باروری در مغز از طریق غده هیپوفیز ایجاد می شود و در نتیجه تنظیم تخمدان ها صورت می گیرد. هورمون های تنظیم کننده جسم زرد و محرک فولیکول از طریق ترشح غده هیپوفیز انجام می شود. بهتر است بدانید که هورمون های نامبرده، کنترل و مهار آزاد سازی و رشد تخمک های موجود در تخمدان ها را بر عهده دارند.

در یک دوره سی روزه، تقریباً از چهارده روز پیش از قاعدگی، تخمک گذاری در بانوان انجام می شود. ترشح هورمون های Progesterone و Estrogen از طریق تخمدان ها انجام می شود که این امر به آماده ساختن دیواره رحم برای اخذ تخم بارور کمک بسیار می کند.

علاوه بر این، تولید آندروژن ها (هورمون های مردانه) مانند تستوسترون بر عهده تخمدان ها است. در صورتی که پس از تخمک گذاری، باروری انجام نشود، ترشح دو هورمون ذکر شده (پروژسترون و استروژن) تقلیل می یابد و در نهایت در طی پریودی، دیواره رحم ریزش پیدا می کند.

در این عارضه، شاید توسط Pituitary gland تخمدان ها، آندروژن و هورمون های سازنده جسم زرد را بیشتر تولید و ترشح کنند. لازم به توضیح است که پروسه فوق چرخه طبیعی عادت ماهانه را دچار مشکل می کند و همچنین می تواند باعث آکنه، پرمویی صورت و بدن و یا ناباروری در مبتلایان شود. هر چند دلایل اصلی این بیماری توسط دانشمندان مشخص نشده است اما مواردی را که در زیر متذکر می شویم، می تواند در ابتلا به PCOS موثر باشد.

انسولین بالا:

این هورمون که از طریق پانکراس یا همان لوزالمعده ترشح می شود، این امکان را برای سلول های بدن فراهم می کند که از گلوکز استفاده کنند. منشا نخست انرژی بدن از طریق گلوکز (قند) تامین می شود. چنان چه شخص با مقاومت این هورمون همراه باشد، قدرت بدن برای استفاده بهینه از این هورمون مختل می شود

و همچنین پانکراس به منظور فراهم کردن قند مورد نیاز بافت ها، ترشح بیشتری از هورمون انسولین را انجام می دهد. پزشکان براین باورند که بالا بودن هورمون انسولین باعث بیشتر شدن هورمون های مردانه (آندروژن) در تخمدان ها می شود. برای حل این مشکل به وسیله تغذیه، به دکتر کوهدانی مراجعه نمایید.

انسولین بالا:

انسولین بالا:

درجه پایین التهاب:

در هنگام پروسه التهاب، گلبول های سفید موجود در خون ماده ای را برای مبارزه با عفونت ترشح می کنند. مصرف برخی از مواد غذایی خاص در برخی از اشخاص مستعد، منجر به عملکرد التهابی می شود.

در چنین شرایطی با تولید ماده ای از طریق گلبول های سفید، این امر باعث انباشته شدن کلسترول در عروق خونی و مقاومت بدن به هورمون انسولین می شود. atherosclerosis (آترواسکلروز) سبب اختلالات قلبی در شخص می شود. براساس مطالعات انجام شده، مبتلایان به عارضه سندرم تخمدان پلی کیستیک درجه های پایینی از التهاب دارند.

وراثت:

چنان چه مادر و یا خواهر بیمار به عارضه سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا باشد، درصد این که شما هم به این بیماری گرفتار شوید، بسیار زیاد است. پزشکان در پی رابطه میان ژن های جهش یافته با سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند.

رشد غیر طبیعی جنینی:

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که رویارویی بسیار با آندروژن ها در طی تکامل جنین می تواند به شکل دائم، ژن های طبیعی را از پروسه معمولی خود باز دارد.

لذا، شاید نمونه مردانه با وسعت تجمع بافت های چربی در ناحیه شکم که خطر مقاومت به هورمون انسولین و همچنین درجه های پایین التهاب را بیشتر می کند، مشاهده شود. به منظور پیدا کردن این مسئله که فاکتورهای فوق تا چه میزان سبب ایجاد تخمدان پلی کیستیک می شود، تحقیقات گسترده ای انجام شده است و محققین در پی راهکارهای مناسب درمانی هستند.

رشد غیر طبیعی جنینی:

رشد غیر طبیعی جنینی:

رابطه اضافه وزن با PCOS

در ادامه مقاله خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک، لازم است به رابطه چاقی و این بیماری اشاره داشته باشیم. ابتلا به عارضه فوق بهره مندی از انسولین را در بدن به مراتب سخت تر می کند و در نهایت نشاسته و گلوکز دریافتی تبدیل به انرژی نخواهد شد.

از لحاظ علم پزشکی، چنین موقعیتی در بدن مقاومت انسولین نامیده می شود. علاوه بر این، مقدار هورمون فوق سبب افزایش تولید آندروژن گشته و به سیکل مداوم کمک می کند.

لازم به ذکر است که اضافه وزن در مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک بیشتر در نواحی پهلو و شکم بوده است که اغلب متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی، به دلیل خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک سعی می کنند تا علاوه بر حذف بافت های چربی، ابتلا به این بیماری را تا حد بسیار زیادی کنترل کنند.

از نظر دکتر کوهدانی، اندام گلابی شکل این گروه از مبتلایان به تدریج تغییر کرده و فرم سیبی شکل پیدا می کند.

همان طور که در بخش های قبلی به آن اشاره کردیم، تجمع بافت های چربی در ناحیه شکم یکی از پرخطر ترین نوع شاخص توده بدنی بالا است که مشکلاتی مانند کبد چرب و اختلالات قلبی عروقی را تا حد بسیار در شخص افزایش می دهد.

در ادامه نوشتار خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک، بایستی خاطر نشان شویم که:

لاغری اضافه بر حفظ سلامتی بدن، از ابتلای شخص به اختلالات متعدد پیشگیری می کند

لاغری اضافه بر حفظ سلامتی بدن، از ابتلای شخص به اختلالات متعدد پیشگیری می کند. دقت داشته باشید که مبتلایان به عارضه فوق با از دست دادن تنها ده درصد از اضافه وزن خود، سیکل ماهانه آن ها مجدداً به شکل طبیعی خود بر می گردد.

اضافه بر آن، کاهش وزن اصولی تحت نظر دکتر کوهدانی، می تواند نشانه های این بیماری را تا حد بسیار کاهش دهد. لاغری اختلالات مربوط به هورمون انسولین را نیز معالجه می کند و درصد ریسک دچار شدن به عارضه دیابت را در این بیماران رفع می کند.

بهتر است در این مسیر از متخصصین تغذیه مانند دکتر کوهدانی که در این راستا از تجارب ارزنده ی برخوردار هستند، مساعدت و یاری بگیرید زیرا آن ها بر مبنای آزمایش آنالیز بدن، بهترین برنامه غذایی را برای شخص بیمار برنامه ریزی می کنند. چنان چه به تکنیک های کاهش وزن غیر تهاجمی نیاز باشد، پزشک متخصص راهکارهای مناسب را در کنار استفاده از دستگاه های مخصوص به بیمار توصیه می کنند.

لاغری اضافه بر حفظ سلامتی بدن، از ابتلای شخص به اختلالات متعدد پیشگیری می کند

لاغری اضافه بر حفظ سلامتی بدن، از ابتلای شخص به اختلالات متعدد پیشگیری می کند

پیامدهای PCOS

دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی به اغلب مبتلایان به این عارضه به منظور پیشگیری از روند پیشرفت بیماری و حفظ سلامتی، خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک را متذکر می شوند. خواص بی نظیر سیر و مصرف آن در کنار رژیم غذایی می تواند از افزایش وزن، دیابت نوع دو و ناباروری که در زیر به طور کامل در خصوص هر یک توضیحاتی را ارائه می کنیم، پیشگیری کند. بیماری تخمدان پلی کیستیک سبب بروز مشکلات زیر می شود:

ناباروری:

بانوان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک شاید به علت نبود تخمک گذاری با عدم باروری همراه شوند که همان طور که بیان کردیم، عارضه فوق یکی از رایج ترین علل ناباروری در بانوان محسوب می شود.

اضافه وزن:

تقریباً پنجاه درصد از بانوان مبتلا به عارضه تخمدان پلی کیستیک به اضافه وزن بالا مبتلا هستند. نسبت به بانوان هم سن که به این بیماری مبتلا نیستند، این گروه از بیماران با اضافه وزن بالا مواجه هستند.

دیابت نوع دو:

براساس تحقیقات انجام شده، اغلب مبتلایان به بیماری فوق با مقاومت به هورمون انسولین در بدن مواجه هستند و در نتیجه این امر، سبب می گردد که بدن با عدم مصرف بهینه انسولین به منظور تنظیم گلوکز خون مواجه شود. به این ترتیب این مسئله باعث افزایش گلوکز خون و در نهایت ابتلای شخص به عارضه دیابت نوع دو می شود.

بهتر است بدانید که Acanthosis nigricans (آکانتوز سیاه) اصطلاحی در پزشکی است که ممکن است شخص با پوستی تیره و یا مخملی در قسمت زیر بغل، پشت گردن، زیر پستان ها و نواحی اعضای تناسلی مواجه شود. بروز چنین شرایطی در پوست می تواند بیانگر مقاومت بدن به هورمون انسولین و یا ابتلای شخص به دیابت باشد.

معالجه و یا تشخیص به موقع ابتلا به این بیماری توسط متخصصین، می تواند پیامدهای طولانی مدت پرفشاری، مشکلات قلبی عروقی، دیابت نوع دو و یا سکته را تا حد بسیار کاهش دهد. چنان چه شما با هر یک از نشانه های بی نظمی قاعدگی مانند قطع و یا تاخیر در عادت ماهانه و همچنین آکنه و یا رشد موهای زائد در ناحیه صورت و یا بدن روبرو شدید، بهتر است که این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

در صورتی که تخمدان پلی کیستیک همراه با اضافه وزن بالا در شخص باشد، ممکن است بیمار با مشکلات زیر مواجه شود:

۱)    Metabolic Syndrome مجموعه ای از نشانه ها که مشکلات قلبی را تا حد بسیار زیاد افزایش می دهد.

۲)    افزایش تری گلیسرید، کلسترول غیر طبیعی و یا تقلیل کلسترول خوب (HDL) با چگالی بالا از دیگر پیامدهای حاصل از تخمدان پلی کیستیک در افراد چاق به شمار می آید.

۳)    بالا بودن سطح پروتئین (C-reactive) که به عنوان یکی از مشخصه های مشکلات قلبی در این گروه از بیماران محسوب می شود.

۴)    پرفشاری، کبد چرب غیر الکلی، آپنه خواب و دیابت بارداری نیز تنها بخشی از مشکلاتی است که مبتلایان به بیماری فوق ممکن است با آن مواجه شوند.

۵)    سرطان اندومتر که به علت رویارویی دوباره با مقادیر بسیار بالای Estrogen در شخص ایجاد می شود.

۶)    خونریزی غیر عادی رحمی و یا پرفشاری حاملگی از جمله موارد دیگری است که مبتلایان به این عارضه که با افزایش وزن بسیار همراه هستند، ممکن است با چنین اختلالاتی همراه شوند.

در این راستا این گروه از بیماران با مراجعه به دکتر کوهدانی و بهره مندی از یک رژیم لاغری مفید و متعادل می توانند به تدریج با رعایت تمامی دستورالعمل های پزشکی، وزن قابل توجهی را از دست دهند و در نتیجه، بروز چنین مشکلاتی را تا حد بسیار کاهش دهند.

در صورتی که تخمدان پلی کیستیک همراه با اضافه وزن بالا در شخص باشد، ممکن است بیمار با مشکلات زیر مواجه شود:

در صورتی که تخمدان پلی کیستیک همراه با اضافه وزن بالا در شخص باشد، ممکن است بیمار با مشکلات زیر مواجه شود:

خواص سیر

با توضیحات ارائه شده، بهتر است به خواص سیر که می تواند در درمان بیماری های نامبرده موثر باشد، مطالبی را ارائه کنیم. شاید شما از خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک و از همه مهمتر تاثیر آن روی کاهش پیامدهای جانبی این بیماری مطالبی را شنیده باشید.

با ما همراه باشید تا در این بخش، کاملترین مطالب را در اختیار شما قرار دهیم. همان طور که بیان کردیم، یکی از مشکلات ناشی از PCOS اختلالات قلبی عروقی (آترواسکلروز) و یا سکته در بیماران باشد که مصرف سیر در برنامه رژیم غذایی می تواند از بروز چنین مشکلاتی تا حد بسیار پیشگیری کند.

خواص سیر

خواص سیر

طبق نظر دکتر کوهدانی، یکی از موثرترین مکمل های غذایی که می تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان اندومتر در بانوان موثر باشد، سیر خام است. به همین منظور چنان چه شخص هیچ گونه حساسیتی به مصرف آن نداشته باشد، می تواند در کنار رژیم لاغری خود از فواید آن بهره مند شود.

ترکیبات گوگردی موجود در سیر از بروز تومورهای سرطانی در مبتلایان به اضافه وزن بالا پیشگیری می کند

ترکیبات گوگردی موجود در سیر از بروز تومورهای سرطانی در مبتلایان به اضافه وزن بالا پیشگیری می کند و در نتیجه شخص را از دچار شدن به سرطان در امان می دارد. خاصیت ضد باکتریایی سیر به ترمیم (DNA)، تقلیل افزایش سلولی، ایجاد مواد سرطان زا و تحریک سلول ها از عدم ابتلا به سرطان در بدن پیشگیری می کند. مصرف سیر از پرفشاری خون در افرادی که در کنار ابتلا به عارضه فوق با اضافه وزن بالا همراه هستند نیز می تواند موثر باشد.

در ادامه خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک، بایستی متذکر شویم که خواص بی نظیر سیر برای مبتلایان به عارضه دیابت هم نتیجه بخش بوده و بیمارانی که به دلیل ابتلا به PCOS به پیش دیابت و یا نوع دو دیابت گرفتار شده اند، میتواند با تجویز دکتر کوهدانی و قرار دادن سیر در برنامه غذایی میزان گلوکز موجود در خون را تا حد بسیار کنترل کند.

لازم به توضیح است که مواد مفید و آنتی اکسیدان های موجود در سیر سبب افزایش مکانیسم حفاظتی بدن می شود و در نهایت شخص به عفونت و یا مشکلات کمتری مواجه خواهد شد. ذکر تمامی موارد ذکر شده در رابطه با خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک ، سبب گردیده که اغلب متخصصین تغذیه مصرف آن را در برنامه رژیم لاغری به بیماران توصیه کنند.

خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک

سیر منبع غنی از گلوسید، پروتئین، چربی، ویتامین ها، زینک، پتاسیم، فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و آنتی بیوتیک قوی و طبیعی آلیسین است که می تواند برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر و مفید باشد. با بررسی های انجام شده روی خواص سیر، در حال حاضر اغلب متخصصین تغذیه برای معالجه ناباروری، کاهش وزن، پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی، مصرف آن را به این گروه از مبتلایان توصیه می کنند. در ادامه شما را بیشتر با خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک آشنا خواهیم کرد:

خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک

خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک

بهبود استقامت:

سیر حاوی (۳۱٫۲mg) ویتامین C است که می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. زمانی که سیستم ایمنی بدن شما تقویت شده و به درستی کار کند، علاوه بر بهبود استقامت و توان، بدن شما در برابر مشکلات متعدد مقاوم تر خواهد شد. لازم به ذکر است که توان سیستم ایمنی در مقاومت اندام تناسلی بسیار موثر بوده و می تواند از بیماری هایی که می تواند در این ناحیه به وجود آید، پیشگیری کند.

جریان خون بهتر:

خواص موجود در سیر به تقلیل فشار خون و تنظیم کلسترول موجود در خون که می تواند بر اثر اضافه وزن بالا با روند افزایشی همراه شود، موثر باشد. بهبود گردش خون سبب تقویت سیستم قلب شما می شود. به همین منظور متخصصین تغذیه مصرف آن را در رژیم غذایی مفید و اثربخش معرفی می کنند.

جریان خون بهتر:

جریان خون بهتر:

کنترل گلوکز خون:

پروتئین دی سولفید موجود در سیر به مهار گلوکز خون در مبتلایان به این عارضه کمک بسیار می کند. پروتئین فوق از طریق هورمون انسولین سبب تنظیم سطح گلوکز خون می شود. بر همین اساس دکتر کوهدانی به دیابتی ها مصرف سیر را در کنار رژیم لاغری گزینه مناسبی توصیه می کند.

کنترل گلوکز خون:

کنترل گلوکز خون:

 

سیر درمانی برای ناباروری:

خاصیت ضد التهابی سیر انتخاب مناسبی برای اشخاصی است که از اختلالات باروری نظیر اندومتر که ممکن است در اثر تخمدان پلی کیستیک ایجاد شده باشد، محسوب شود. مصرف منظم سیر، معالجه موثری برای مبتلایانی است که به تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند.

کنترل گلوکز خون:

کنترل گلوکز خون:

مصرف سیر در کاهش وزن

همان طور که بیان کردیم، یکی از عواملی که سبب بروز PCOS در بانوان می شود، اضافه وزن بالا است که با وجود خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک می توان روند پیشروی عارضه را تا حد بسیار کنترل کرد. استفاده از سیر به عنوان تغذیه سالم که توسط متخصص تغذیه در برنامه غذایی توصیه می شود، می تواند به کاهش وزن و یا حذف بافت های چربی کمک بسیار کند.

آنتی اکسیدان های موجود در سیر عامل موثری در تقلیل وزن به حساب می آیند و از همه مهمتر، ریسک ابتلا به سرطان اندومتر را در این گروه از بیماران کاهش می دهد. البته طبق نظر دکتر کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، بیمارانی که مایلند از طریق مصرف سیر علاوه بر درمان تخمدان پلی کیستیک برای کاهش وزن از مزیت های موجود در آن بهره مند شوند، بایستی تعادل را رعایت نموده و به مقدار معقول در برنامه غذایی خود از آن استفاده کنند.

آلیسین موجود در سیر، خاصیت ضد اشتهایی دارد و می تواند در از دست دادن وزن تاثیرگذار باشد. همان طور که بیان کردیم، سیر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و عروق خونی را برای گردش خون بهتر تصفیه می کند و در تقلیل التهاب و فشار خون بسیار موثر بوده و با محافظت از عروق خونی، ریسک ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را تا حد بسیار کاهش می دهد. تحقیقات حاکی از آن است که یکی از مهمترین مواد تشکیل دهنده حاوی گوگرد در سیر، allicin است که با فعال کردن چربی قهوه ای، به شکل بالقوه از اضافه وزن بالا و مشکلات متابولیکی مربوط به آن تا حد بسیار پیشگیری می کند.

مصرف سیر در کاهش وزن

مصرف سیر در کاهش وزن

تاثیر چربی قهوه ای در چربی سوزی چیست؟

بدن انسان از انواع متعددی چربی مانند چربی قهوه ای و سفید تشکیل شده است. در واقع White fat چربی است که شما با نام چربی های موجود در بدن آن را می شناسید. کالری تجمع یافته از چربی سفید به مرور سبب بروز اضافه وزن بالا در شخص می شود اما چربی های قهوه ای موجود در بدن، خلاف این موضوع عمل می کند و سبب کالری سوزی و در نهایت افت وزن در فرد می شود. اغلب افراد بالغ بیشتر با چربی های سفید در بدن همراه هستند و بافت چربی قهوه ای کمتری در بدن خود دارند.

با سرد شدن بدن، چربی قهوه ای برای تولید گرما شروع به کالری سوزی و یا به عبارتی ترموژنز می کند. در واقع شما کالری سوزی بیشتری را در بدن از طریق چربی قهوه ای از دست می دهید. پروسه کالری سوزی فوق از طریق مصرف سیر خام که حاوی ترکیبات گوگردی است، در برنامه رژیم لاغری به دست می آید.

استفاده از سیر برای بالابردن چربی سوزی

علاوه بر خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک، مصرف اندازه آن در رژیم لاغری طبق نظر متخصصین تغذیه می تواند در افزایش چربی سوزی و درمان PCOS نیز موثر باشد. اگر دقت کرده باشید، متخصصین تغذیه در اغلب مواد غذایی چربی سوز، میزان مشخصی از سیر را توصیه می کنند.

سیر با ارزش غذایی فیبر، ویتامین های (C) و (B6)، کلسیم و منگنز در کنترل وزن، نقش موثری را ایفا می کند. در واقع وظیفه بالا بردن سطح انرژی با سوزاندن کلیه کالری های دریافتی از طریق مصرف سیر به دست می آید و به توانایی بیشتر شما کمک می کند.

سیر به تقویت متابولیسم بدن و در عین حال بی اشتهایی کمک بسیار می کند. در حقیقت می توان بیان کرد که سیر سم زدای عالی به منظور حذف سموم موجود در بدن محسوب می شود تا سیستم گوارش شما دچار مشکل نشود. لذا، مصرف آن در برنامه غذایی به گوارش بهتر مواد غذایی و همچنین کنترل دستگاه گوارش کمک شایانی می کند.

سیر، با وجود کالری نسبتاً پایین، عطر و طعم عالی را به غذای شما می دهد. ممکن است طعم تند سیر برای برخی از افرادی که برای از دست دادن وزن از آن در برنامه غذایی خود استفاده می کنند، نامطلوب باشد. به همین منظور توصیه می شود که آن را به سایر گروه های غذایی خود افزوده و به صورت بخار پز و یا طبخ با روغن زیتون و یا کنجد، در برنامه رژیم لاغری خود استفاده کنید.

استفاده از سیر برای بالابردن چربی سوزی

استفاده از سیر برای بالابردن چربی سوزی

معالجه PCOS

معالجه بیماری فوق بیشتر به منظور کاهش و یا حذف مشکلاتی نظیر آکنه، ناباروری، اضافه وزن بالا و Hirsutism است. به طور معمول اغلب متخصصین تغذیه تغییر در شیوه زندگی و استفاده از داروهای تجویزی را موثرترین اقدام به منظور حفظ سلامتی توصیه می کنند. در بین داروهایی که برای درمان این عارضه تجویز می شود، قرص های ضد بارداری از متداول ترین داروها محسوب می شوند.

تغییر در شیوه زندگی

شاید توصیه دکتر کوهدانی به مبتلایان به بیماری فوق این باشد که از یک برنامه رژیم لاغری کم کالری و متعادل استفاده کنند. تمرینات فیزیکی خود را به صورت منظم انجام دهید و سعی کنید با تقلیل وزن همراه شوید. تحقیقات صورت گرفته بیانگر این است که حذف مقدار اندکی از اضافه وزن مثلاً پنج درصد از کل وزن می تواند اثرات مثبتی را در فرآیند بهبودی شخص به دنبال داشته باشد. تقلیل وزن راندمان داروهای تجویزی را تا حد بسیار زیاد افزایش داده و در معالجه ناباروری تاثیرگذار است. البته نبایستی از خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک در این شیوه درمانی غافل شد.

تغییر در شیوه زندگی

تغییر در شیوه زندگی

قرص های ضد بارداری

همان طور که بیان کردیم، از متداولترین معالجه دارویی برای PCOS استفاده از قرص های خوراکی ضد بارداری در کنار بهره مندی از خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک است. زیرا داروهای فوق سبب تقلیل تولید Androgen می شود.

در حقیقت مصرف این سری از داروها تنها به بهبود نشانه های بیماری در این گروه از بیماران کمک می کند و مبتلایان بایستی تحت نظر متخصص تغذیه از مناسب ترین راهکارهای پزشکی جبرایهت درمان موثرتر و قطعی PCOS استفاده کنند. شما می توانید نشانه های این بیماری که در بخش های قبلی متذکر شدیم را کاهش دهید. علاوه بر این، قرص های فوق می تواند تا حد زیادی از سرطان رحم در این گروه از بیماران جلوگیری کند.

داروی ضد هورمون مردانه

یکی از داروهایی که اغلب متخصصین برای کنترل و تقلیل تولید هورمون ها، Hirsutism و آکنه به این گروه از مبتلایان تجویز می کنند، اسپیرونولاکتون است که در واقع سبب مهار هورمون های مردانه می شود. در اصل Spironolactone اثر androgen بر پوست را مدیریت می کند. مصرف این دارو در زمان حاملگی و یا زنانی که قصد حاملگی دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود، زیرا مصرف آن ممکن است سبب مشکلات مادرزادی در جنین شود.

داروی ضد هورمون مردانه

داروی ضد هورمون مردانه

پروژسترون

همان طور که همه شما می دانید، تنظیم سیکل قاعدگی از طریق هورمون Progesterone است که بایستی به صورت منظم و ماهانه آن را استفاده کنید. هورمون فوق ریسک دچار شدن به سرطان اندومتر را تقلیل می دهد. اغلب متخصصین پرومتریوم و یا مدروکسی پروژسترون را به مبتلایان به عارضه سندرم تخمدان پلی کیستیک توصیه می کنند.

آ کا متفورمین

استفاده از این دارو در تنظیم سیکل قاعدگی برخی از زنان موثر و مفید است. متفورمین که به شکل خوراکی توصیه می شود، سبب تقلیل مقاومت سلول ها به هورمون انسولین شده و در نتیجه مقدار آن را در خون کاهش می دهد. بنابراین مصرف متفورمین سبب مهار گلوکز خون در دیابتی ها و لاغری در شخص می شود.

Clomiphene (کلومیفن)

داروی فوق ضد Estrogen بوده و به منظور نظم دادن تخمک گذاری در بانوان و به شکل خوراکی در روزهای نخست پریودی به بیماران توصیه می شود.

لترزول

Letrozole برای تحریک و تنظیم تخمک گذاری در تخمدان ها به مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک تجویز می شود.

افلورنیتین

داروی فوق به صورت کرم بوده و به تقلیل رشد موهای زائد که بیشتر در ناحیه صورت مشاهده می شود، به بانوان کمک می کند.

محلول شست و شو و آنتی بیوتیک ها

پزشک معالج، لوسیون و یا محلول های ضد عفونی خاصی را به این گروه از بیماران برای شست و شوی صورت تجویز می کنند. در بعضی موارد هم پزشک معالج برای معالجه آکنه، استفاده از آنتی بیوتیک ها را گزینه مناسبی توصیه می کنند.

محلول شست و شو و آنتی بیوتیک ها

محلول شست و شو و آنتی بیوتیک ها

نقش رژیم غذایی در تقلیل نشانه های PCOS

با توجه به موضوع خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک، بهتر است مناسب ترین رژیم درمانی که بایستی تحت نظر متخصصین تغذیه مجرب انجام شود را متذکر شویم. براساس مطالعات انجام شده، تقریباً در حدود ۸۳ – ۳۳% از مبتلایان به بیماری فوق به عارضه اضافه وزن بالا مبتلا هستند که بهره مندی از یک برنامه غذایی استاندارد می تواند به درمان و ابتلا از روند بیماری تا حد بسیار پیشگیری کند. میزان انسولین خون در مبتلایان به عارضه PCOS به طور قطع بیش از مقدار طبیعی آن است.

این هورمون که از طریق پانکراس و یا همان لوزالمعده ترشح می شود، این امکان را برای سلول ها فراهم می کنند تا گلوکز موجود در خون را به انرژی تبدیل کنند. چنان چه بدن به میزان کافی قادر به تولید این هورمون نباشد، به تدریج ممکن است شما با افزایش گلوکز خون همراه شوید. شخصی که به مقاومت انسولین دچار است، بایستی پانکراس، میزان بیشتری از این هورمون را در خون رها کند تا بدین وسیله بتواند گلوکز خون را پایین آورد.

افزایش میزان انسولین موجود در خون، هورمون آندروژن بیشتری مانند Testosterone در تخمدان ها را تولید می کند

از این رو افزایش میزان انسولین موجود در خون، هورمون آندروژن بیشتری مانند Testosterone در تخمدان ها را تولید می کند. بهتر است بدانید که افزایش BMI (شاخص توده بدنی) دلیل اصلی مقاومت به انسولین در بدن است. به عبارت دیگر، مقاومت به هورمون انسولین از مهمترین مواردی است که سبب عدم تقلیل وزن در شخص می شود

و بر همین اساس مبتلایان به بیماری تخمدان پلی کیستیک بیشتر در معرض اضافه وزن بالا قرار می گیرند. لازم به توضیح است که غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا مانند خوراکی ها و محصولات غذایی شیرین نقش زیادی در مقاومت به هورمون انسولین در بدن دارند. به همین منظور متخصصین تغذیه در وهله نخست برای کاهش وزن سریع این گروه از بیماران، این سری از مواد غذایی را از رژیم لاغری آن ها حذف و یا مصرف آن ها را تا حد بسیار محدود می کنند.

مهمترین نکات رژیم غذایی در معالجه PCOS

علاوه بر خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک که می تواند هم در درمان بیماری و هم کاهش وزن موثر باشد، بایستی به مهمترین نکات غذایی که مبتلایان به این عارضه برای معالجه به هنگام این بیماری به آن دقت و توجه بسیار داشته باشند، مواردی را متذکر شویم:

توصیه اغلب متخصصین تغذیه به این گروه از بیماران این است که از غذایی که در هر وعده براساس کالری مورد نیاز بدن میل می کنید، لذت ببرید.

بایستی تحت نظر مجرب ترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی، از یک رژیم غذایی متعادل و مفید استفاده کنید. یعنی کلیه گروه های غذایی سالم و استاندارد در برنامه غذایی بیمار قرار بگیرد.

به میزان کالری و مواد غذایی مصرفی در هر وعده به منظور معالجه تخمدان پلی کیستیک توجه بسیار داشته باشید.

حساسیت بسیاری به استفاده از کربوهیدرات های مصرفی داشته باشید و سعی کنید که برای درمان از طریق رژیم غذایی، مصرف آن ها را تا حد امکان محدود کنید.

سبزیجات و میوه های تازه را بیشتر در برنامه غذایی خود قرار دهید.

اصل مهم در رژیم غذایی به منظور معالجه بیماری فوق، پرهیز از مواد غذایی قندی و پرچرب است.

از مایعات سالم و طبیعی مانند آب به میزان فراوان در طول روز استفاده کنید.

به هیچ عنوان برای کاهش وزن سریع و یا معالجه این بیماری، اقدام به حذف وعده های اصلی غذایی نکنید.

مهمترین نکات رژیم غذایی در معالجه PCOS

مهمترین نکات رژیم غذایی در معالجه PCOS

مناسب ترین گروه های غذایی برای معالجه تخمدان پلی کیستیک

در این بخش از مقاله، به میزان مطلوب گروه های غذایی متعدد که بیماران بایستی در وعده های غذایی خود برای معالجه PCOS استفاده کنند، خواهیم پرداخت:

ماکارونی، برنج، نان، سیب زمینی در رژیم غذایی PCOS

مواد غذایی نامبرده از غنی ترین کربوهیدرات ها هستند که کالری بسیاری را وارد بدن می کنند. مبتلایان به اضافه وزن بالا و PCOS بایستی استفاده از این مواد غذایی را تا حد بسیار محدود نموده و سعی کنند که از خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک نیز بهره مند شوند.

هر چند در هر وعده نیاز است که میزان مشخصی از کربوهیدرات های نشاسته را برای تامین مواد ضروری مورد نیاز بدن مصرف کنیم، اما بایستی به این نکته توجه داشته باشید که به میزان مشخصی از این گروه های غذایی استفاده کنید.

شما می توانید با مراجعه به متخصص تغذیه بر مبنای بی ام آی خود از یک رژیم غذایی استاندارد و مطلوب با شرایط جسمانی خود بهره مند شوید. طبق نظر دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، میزان مصرف متعادل این گروه غذایی برای مبتلایان به عارضه فوق به این صورت زیر است:

۱)    دو الی سه سیب زمینی (به اندازه تخم مرغ) ۲) غلات صبحانه  ۳۰g  ۳) سیب زمینی متوسط کبابی (یک عدد) ۴)  نان به اندازه یک کف دست

سبزیجات و میوه های تازه در برنامه رژیم غذایی برای مبتلایان به PCOS

اغلب متخصصین تغذیه توصیه می کنند که این گروه از بیماران بایستی حداقل پنج وعده از سبزیجات و یا میوه های تازه را به طور منظم در برنامه غذایی روزانه خود به شکل آبمیوه های طبیعی و یا خشک شده میوه ها استفاده کنند. بهتر است از سبزیجات و یا میوه های گوناگون در رنگ های متعدد در رژیم غذایی خود انتخاب کنید.

به این علت که هر میوه از آنتی اکسیدان، ویتامین و ریز مغذی های فراوانی تشکیل شده است که به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک بسیار می کند. این گروه از محصولات غذایی، گزینه مناسبی برای میان وعده ها در نظر گرفته می شوند. طبق تجویز دکتر کوهدانی، بیمارانی که از طریق رژیم لاغری مایلند تاوزن قابل توجهی را از دست دهند، می توانند در هر وعده یکی از گروه های غذایی را به میزان مشخص مصرف کنند.

۱)    آبمیوه تازه یک لیوان و یا معادل ۱۵۰ ml  ۲) پرتقال، موز، گلابی و سیب (یک عدد متوسط) ۳) میوه های کوچکی نظیر زردآلو، کیوی، آلو (دو عدد) ۴) گیلاس (یک مشت) ۵) یک خوشه انگور ۶) سالاد (یک کاسه) ۷) سبزیجات پخته (سه ق.غ.خ) ۸) آناناس (یک برش) ۹) هندوانه به اندازه یک قاچ بزرگ

دقت داشته باشید که شما تنها مجاز به مصرف یک وعده آبمیوه طبیعی هستید و نبایستی سیب زمینی جزئی از پنج نوبت سبزیجات و میوه های شما را شامل شود.

فرآورده های لبنی و شیر

این محصولات غذایی منبع عالی از مواد معدنی و کلسیم محسوب می شوند. متخصصین تغذیه به مبتلایان به عارضه تخمدان پلی کیستیک توصیه می کنند که در طی روز دو الی سه وعده از این گروه های غذایی را به میزان کالری مورد نیاز بدن استفاده کنند. اگر بخواهیم توضیح دقیق تری در رابطه با مصرف فرآورده های لبنی داشته باشیم، بایستی متذکر شویم که بیمار در هر وعده مجاز به مصرف:

۱)    شیر ۲۰۰ml)) 2) ماست ۱۵۰g)) 3) پنیر ۴۰g)) 4) پنیر کاتیج (۲۰۰ g) است.

لوبیا، ماهی، مرغ و گوشت در رژیم غذایی PCOS

در واقع محصولات غذایی نامبرده، پروتئین های لازم بدن را تامین می کنند. متخصصین مصرف دو الی سه نوبت پروتئین را در طی روز به این گروه از بیماران پیشنهاد می کنند. در هر وعده، بیمار مجاز به مصرف یکی از گروه های غذایی که در زیر متذکر می شویم می باشد:

۱)    ماهی ۱۱۲ g)) 2) گوشت قرمز ۸۴ g)) 3) گوشت کم چرب (سه برش نازک) ۴) تخم مرغ (دو عدد) ۵) انواع آجیل ها (دو ق.غ. خ) ۶) عدس و یا لوبیا پخته (چهار الی پنج ق.غ.خ)

به هیچ عنوان از روغن زیاد برای سرخ کردن پروتئین های ذکر شده استفاده نکنید. از سالم ترین شیوه های پخت و پز مواد غذایی مانند آب پز، کبابی و یا بخارپز کردن به منظور طبخ مفید استفاده کنید. از گوشت هایی که دارای برش های کمتری از چربی هستند و یا مرغ بدون چربی و یا پوست در برنامه غذایی خود استفاده نکنید.

در طول هفته حتماً از یک وعده ماهی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. البته با توجه به خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک می توانید از آن به صورت خام و یا خرد شده آن که حاوی آلیسین است، در طبخ پروتئین ها استفاده کنید.

غذاها و نوشیدنی های شیرین و پرچرب

مواد غذایی پر کربوهیدرات و دارای چربی فراوان از کالری بسیار بالایی برخوردار هستند و این قابلیت را دارند که خیلی سریع سطح گلوکز خون را بیشتر کنند. لذا، دو گروه غذایی نامبرده بایستی از برنامه رژیم لاغری حذف گشته و یا محدود شود. از مهمترین نکاتی که در رابطه با استفاده از این مواد غذایی بایستی متذکر شویم این است که:

۱)    از لبنیاتی که بدون چربی بوده و یا درصد چربی پایین تری دارند، در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

۲)    سالم ترین شیوه های طبخ مواد غذایی را برای آماده کردن غذاها در نظر بگیرید.

۳)    از نوشیدنی هایی که حاوی کالری بسیار بالا و یا قند فراوان هستند، استفاده نکنید.

۴)    به دلیل کالری بالای الکل و انباشته شدن چربی در نواحی مختلف بدن، بهتر است مشروبات الکلی مصرف نکنید.

غذاها و نوشیدنی های شیرین و پرچرب

غذاها و نوشیدنی های شیرین و پرچرب

مفیدترین گروه های غذایی برای معالجه PCOS

از سالم ترین گروه های غذایی برای مواجهه با مقاومت هورمون انسولین و تقلیل واکنش گلوکز بر سلول ها می توان به مواد غذایی سرشار از فیبر اشاره کرد. این محصولات غذایی برای مبتلایان به عارضه فوق، گزینه مناسب و مفیدی از سوی متخصصین تغذیه معرفی می شود. عمده ترین گروه های غذایی سرشار از فیبر عبارتند از:

۱)    بادام ۲) بری ها شامل (توت فرنگی، بلوبری، رزبری) ۳) کاهو و انواع کلم ها مانند (گل کلم، کلم بروکلی و بروکسل) ۴) کدو تنبل ۵) کدو حلوایی ۶) لوبیا و عدس ۷) سیب زمینی شیرین ۸) فلفل دلمه ای (قرمز و سبز)

هر چند ماهی، مرغ و تکه های گوشت گوسفندی و گوساله فاقد فیبر بوده اما به علت خواص سیر کنندگی و بی اشتهایی از جمله خوراکی های مفید برای این گروه از بیماران به شمار می آیند. البته مواد غذایی که کمک بسیار به تقلیل التهاب می کنند هم انتخاب مناسبی برای مبتلایان به PCOS در نظر گرفته می شود. علاوه بر خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک، عمده ترین گروه های غذایی که می توانند در تقلیل التهاب موثر باشند را می توان به:

۱)    گوجه فرنگی ۲) روغن زیتون ۳) اسفناج ۴) کلم کیل ۵) گردو و بادام ۶) میوه ها به خصوص توت فرنگی و بلوبری ۷) ماهی های سرشار از امگا سه مانند ساردین و سالمون اشاره کرد.

بیماران مبتلا به PCOS با چه محدودیت های غذایی همراه هستند؟

طبق نظر دکتر کوهدانی، کربوهیدرات های پالایش شده مانند شکر و قند از مهمترین عوامل بروز مقاومت به هورمون انسولین و التهاب در بدن هستند که باید استفاده آن ها در برنامه غذایی تا حد بسیار کاهش یابد. کربوهیدرات های تصفیه شده شامل:

۱)    دسرهای شیرین ۲) آرد سفید ۳) شکلات و انواع شیرینی ۴) غذا، نان و هر گروه غذایی دیگری که تهیه شده از آرد سفید هستند، می باشد.

دقت داشته باشید که نودل و ماکارونی های فرآوری شده با آرد دوروم و سمولینا هم از جمله محصولات غذایی مضر محسوب می شوند که مصرف آن ها به این گروه از مبتلایان، به هیچ عنوان توصیه نمی شود، زیرا دارای فیبر پایین و کربوهیدرات بسیار بالایی هستند.

توصیه می شود در زمان مصرف انواع خوراکی ها، توجه بسیار به برچسب محصولات غذایی داشته باشید

توصیه می شود در زمان مصرف انواع خوراکی ها، توجه بسیار به برچسب محصولات غذایی داشته باشید و چنان چه در ترکیبات به کار برده شده در آن ها از دکستروز، فروکتوز، ساکارز و یا شکر استفاده شده است خریداری و یا مصرف نکنید. تمامی ترکیبات نامبرده، هم گروه شکر و یا گلوکز هستند که سبب افزایش التهاب در بدن می شوند.

البته محصولات غذایی دیگری مانند انواع فست فودها، نوشابه، مواد غذایی سرخ کردنی، آبمیوه های غیر طبیعی و فرآورده های گوشتی صنعتی باعث تشدید تخمدان پلی کیستیک در بانوان می شود.

توصیه ما به شما این است که پیش از حذف و یا تغییر در مواد غذایی که بایستی در برنامه رژیم غذایی شما به میزان مشخص و براساس کالری مصرفی در وعده های اصلی غذایی استفاده شود، با دکتر کودانی در ارتباط باشید تا بتوانید عارضه فوق را بهتر مدیریت کنید. متخصصین تغذیه با معاینه و ارزیابی های انجام شده و لحاظ نمودن تمامی عوامل تعیین کننده، یک رژیم لاغری متناسب و مفید را برای شما تنظیم می کنند.

توصیه می شود در زمان مصرف انواع خوراکی ها، توجه بسیار به برچسب محصولات غذایی داشته باشید

توصیه می شود در زمان مصرف انواع خوراکی ها، توجه بسیار به برچسب محصولات غذایی داشته باشید

تغییر در شیوه زندگی برای بهبود PCOS

دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، علاوه بر خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک، تغییر در سبک زندگی را موثرترین عامل دیگر در بهبود نشانه های عارضه فوق توصیه می کنند. به عنوان مثال، بالا بردن تحرک روزانه و انجام فعالیت های ورزشی از جمله مواردی است که چنان چه در کنار یک رژیم لاغری مناسب و کم کالری و کربوهیدرات باشد، می تواند در تقلیل مقاومت به هورمون انسولین و کاهش وزن تاثیرات قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

اغلب متخصصین تغذیه برای پیشگیری از روند بیماری فوق و حذف بافت های چربی، انجام تمرینات فیزیکی به مدت دو ساعت و نیم در طول هفته را موثرترین و مفیدترین اقدام در تغییرات شیوه زندگی توصیه می کنند. دقت داشته باشید که هر گونه اقدامی نظیر محدود کردن شکلات و شیرینی جات، بالا بردن فعالیت های روزانه و اصلاح و تغییر رژیم غذایی که می تواند در از دست دادن وزن و یا لاغری موثر باشد را مناسب ترین راه حل برای بهبود نشانه های عارضه فوق به این گروه از بیماران پیشنهاد می کنند.

نشانه های مربوط به بیماری PCOS شاید تاثیر زیادی روی افزایش استرس به همراه داشته باشد. لذا آموزش شیوه های تسکین ذهن مانند یوگا و همچنین مواظبت در التیام شرایط روانی و جسمانی می تواند تاثیرات مثبتی را به دنبال داشته باشد. به منظور این که تغییرات مداوم و پایداری را در شیوه زندگی خود به وجود آورید، بایستی پارامترهای بیرونی و داخلی را با کمک متخصصین مجرب تغذیه اصلاح کنید.

مهمترین نکات برای اصلاح عوامل بیرونی

بایستی در زمان خرید محصولات غذایی خود سالم ترین و مفیدترین گروه های غذایی را که در حفظ سلامتی بدن موثر است را انتخاب کنید.

سبزیجات و میوه های تازه و متنوعی را تهیه و نگهداری کنید تا علاوه بر قابل دسترس بودن، بتوانید با اطمینان بیشتر از کالری پایین آن ها به عنوان سالم ترین میان وعده ها استفاده کنید.

اجتناب از خوراکی هایی مانند چیپس، کلوچه، کیک و پفک که دارای ارزش غذایی پایینی هستند.

مهمترین نکات برای اصلاح عوامل بیرونی

مهمترین نکات برای اصلاح عوامل بیرونی

از جمله موارد مهم برای اصلاح پارامترهای درونی

یکی از مواردی که مبتلایان به اضافه وزن بالا بایستی به آن دقت و توجه بسیاری داشته باشند، این است که قبل از صرف وعده های غذایی، هدف اصلی خود از مصرف این گروه های غذایی که به عنوان میان وعده و یا وعده اصلی استفاده می شود را در نظر بگیرند. بهتر است ارزیابی های لازم را درباره ارزش غذایی و کالری مصرفی آن پیش از مصرف هر وعده انجام دهید.

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که هوس های غذایی فقط بین یک ربع تا نیم ساعت در شخص تا حد بسیار افروخته می شود و بعد از این زمان، کاملاً کاهش می یابد. لذا، توصیه متخصصین تغذیه به مبتلایان به اضافه وزن بالا این است که هر زمان که با چنین مشکلی مواجه می شوند و وسوسه های غذایی ذهن آن ها را به خود درگیر می کند، بهتر است در این مدت تمرکز خود را به امور دیگری معطوف کنند.

با دستیابی به لاغری، بهتر است پاداشی را در انتهای هفته به خود اختصاص دهید تا از این طریق انگیزه شما برای استمرار در این هدف بزرگ و لذت بخش بیشتر تقویت شود.

ویژگی های بهترین رژیم لاغری

طبق نظر دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، هر برنامه غذایی اصولی و صحیح، بر مبنای دستورالعمل های خاصی طراحی و تنظیم شده است.

به طور مثال یک برنامه غذایی متعادل بایستی کلیه گروه های غذایی را شامل شود و شخص را محدود به مصرف برخی از مواد غذایی خاص نکند. برنامه های غذایی ارزشمند به همراه لاغری بایستی تغییراتی را در شیوه زندگی شما ایجاد کند و بایستی شخص را به سالم ترین گروه های غذایی سوق دهد. از مشخصه های بارز یک رژیم غذایی استاندارد می توان به موارد زیر اشاره داشت:

هیچ رژیم لاغری مشابه رژیم شخص دیگر نیست:

در شیوه های کاهش وزن غیر اصولی، قد، سن، جنسیت، وزن و مقدار فعالیت جسمانی اثر زیادی روی رژیم غذایی دارد. به عبارتی هر شخص در هر رده سنی و یا وزنی که باشد، نمی تواند از یک برنامه غذایی استفاده کند، بلکه یک رژیم غذایی استاندارد و متعادل، کلیه مشخصه های یک شخص را در نظر می گیرد.

سپس براساس نیازهای بدن و شاخص توده بدنی، برنامه غذایی که می تواند در از دست دادن وزن موثر باشد را برای بیمار تنظیم می کند. به عنوان مثال، کالری روزانه مورد نیاز برای آقایان و یا بانوان متفاوت بوده و افراد بلند قدتر نسبت به افراد معمولی به کالری بیشتری در طول روز برای تامین انرژی مورد نیاز بدن احتیاج دارند.

کلیه گروه های غذایی را شامل می شود:

گنجاندن تمامی گروه های غذایی سالم و مفید یکی از ویژگی های بارز رژیم لاغری اصولی محسوب می شود. اغلب برنامه های غذایی غیر اصولی، مصرف بعضی از خوراکی ها را برای شخص محدود و یا به طور کلی از برنامه غذایی آن ها قطع می کنند.

بدن هر انسان برای انجام امور روزانه خود نیازمند سوخت و ساز است که این انرژی اغلب از طریق دریافت کربوهیدرات ها به دست می آید. شما بایستی تحت نظر متخصصین تغذیه از مناسب ترین گروه های غذایی برای از دست دادن وزن استفاده کنید تا بدین وسیله سوخت اصلی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

به صرفه بودن رژیم لاغری:

رژیم لاغریی مناسب است که شخص به تهیه دمنوش، مکمل های لاغری و غذاهای خاص نیاز نداشته باشد یا به عبارتی محدود به مواد غذایی خاص نشود. در حال حاضر یکی از رژیم های لاغری با صرفه به رژیم های آنلاینی اختصاص دارد که اغلب متخصصین تغذیه در وب سایت و یا شبکه های مجازی خود برای مبتلایان به اضافه وزن بالا با هر شرایطی قرار می دهند. این سری از رژیم ها علاوه بر زمان، می تواند تا حد بسیار در هزینه ها هم صرفه جویی کند.

حذف نشدن هیچ وعده غذایی در برنامه رژیم لاغری:

اغلب رژیم های غذایی به منظور لاغری سریعتر، اقدام به حذف ۱ الی ۲ وعده اصلی غذایی می کنند. ممکن است شخص با عدم مصرف وعده شام همراه شود و یا از هیچ گروه های غذایی سالم و مفید مانند سبزیجات و یا میوه ها به عنوان میان وعده استفاده نکند.

به این نکته توجه داشته باشید که حذف وعده های غذایی سبب می گردد که شخص بلافاصله از ادامه رژیم خسته شده و پیوسته با حس گرسنگی همراه شود. یک رژیم غذایی استاندارد و متعادل، برنامه غذایی است که بیمار با رعایت تمامی دستورالعمل های پزشکی با عدم حس گرسنگی همراه شود.

اهمیت رژیم غذایی سالم

با توجه به عنوان مقاله خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک و رابطه آن با اضافه وزن بالا، لازم است متذکر شویم که مبتلایان به عارضه چاقی بایستی از یک رژیم غذایی مفید تحت نظر دکتر کوهدانی استفاده کنند. لاغری و از دست دادن وزن تاثیر مهمی بر تناسب اندام، معالجه اختلالات مربوط به چاقی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود روابط اجتماعی به دنبال دارد که در ادامه توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد:

حفظ تناسب اندام:

اصلی ترین و نخستین اثر لاغری، روی تناسب اندام شخص است. بی گمان بیشترین اثر لاغری در ناحیه شکم و پهلوها مشاهده می شود که این عامل می تواند اثرات مثبتی را  روی روند بهبودی سندرم تخمدان پلی کیستیک به همراه داشته باشد. زیبایی اندام شما با حذف بافت های چربی انباشته در ناحیه شکم بیشتر می شود. لذا، توصیه می شود که در کنار برنامه رژیم غذایی استاندارد، از فعالیت های ورزشی منظم استفاده کنید.

معالجه اختلالات:

اضافه وزن بالا و یا چاقی مفرط دلیل اصلی اغلب اختلالات نظیر پرفشاری خون، دیابت، کمردرد، دیسک کمر، کبد چرب، آرتروز، زانو درد، چربی خون و یا PCOS به شمار می آید. شما تحت نظر متخصصین تغذیه و بهره مندی از یک برنامه رژیم لاغری و کم کالری می توانید علاوه بر جلوگیری از روند اختلالات مرتبط به اضافه وزن بالا، تا حد بسیاری به حفظ سلامتی خود کمک کنید.

افزایش اعتماد به نفس و ارتقای روابط اجتماعی:

اگر با مبتلایان به اضافه وزن بالا که در حال حاضر به وزن طبیعی و نرمال خود دست یافته اند، گفت و گو داشته باشید، متوجه خواهید شد که تناسب اندام آن ها و از دست دادن بافت های چربی انباشته در نواحی مختلف بدن که تاثیرات منفی را به دنبال داشته است، سبب گردیده که بعد از پروسه درمانی کاهش وزن، اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد و در نتیجه بتوانند بهتر در اجتماع حضور یافته و دیگر همچون گذشته منزوی نباشند.

افزایش اعتماد به نفس و ارتقای روابط اجتماعی:

افزایش اعتماد به نفس و ارتقای روابط اجتماعی:

نتیجه گیری

همان طور که اشاره کردیم، PCOS یکی از رایج ترین مشکلات سیستم باروری در بانوان است که با قاعدگی نامنظم و یا قطع کامل عادت ماهانه همراه است. اغلب مبتلایان به این عارضه با افزایش وزن و یا چاقی مواجه هستند.

لذا، توصیه می شود با مراجعه به مجرب ترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی و استفاده از یک برنامه رژیم غذایی اصولی و استاندارد برای کاهش نشانه های تخمدان پلی کیستیک بهره مند شوید تا علاوه بر از دست دادن وزن، روند بهبودی را سریعتر به دست آورید.   

منبع:

cutt.ly

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید