رژیم غذایی dash چیست

هیپرپرولاکتینمیا چیست
هیپرپرولاکتینمیا چیست
2022/04/09
رژيم غذايی dash يا tlc
رژيم غذايی dash يا tlc
2022/04/25
رژیم غذایی dash چیست

رژیم غذایی dash چیست

اگر به دنبال لاغری هستید و می خواهید بدانید که رژیم غذایی DASH چیست ، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. همراه شما هستیم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی dash با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

در این مقاله سعی داریم تا به سوال بسیاری از دوستان که می پرسند رژیم غذایی DASH چیست ، پاسخ دهیم. علاوه بر این، در این زمینه به توصیه های دکتر فریبا کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه اشاره خواهیم کرد. از شما عزیزان علاقه مند به دانستن در زمینه این رژیم غذایی، دعوت می کنیم تا ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید.

رژیم غذایی dash چیست

رژیم غذایی dash چیست

عناوین مقاله:

رژیم غذایی DASH چیست ؟

مدت زمان نتیجه گیری

بحث در زمینه آمار و ارقام

فواید رژیم غذایی DASH چیست ؟

رژیم غذایی DASH چیست و چه کمکی به کاهش فشار خون می کند؟

مزایای رژیم غذایی DASH چیست ؟

رژیم غذایی DASH برای چه افرادی مناسب است؟

رژیم غذایی DASH و کاهش مصرف سدیم

چه مواد غذایی در رژیم غذایی DASH وجود دارد؟

روش مناسب برای شروع رژیم غذایی DASH چیست ؟

کلام آخر

 

رژیم غذایی DASH چیست؟

کلمه DASH برگرفته از کلمات Dietary Approaches to Stop Hypertension می باشد. Hypertension به معنی فشار خون است. معنی کامل این کلمات را می توان به این شکل بیان کرد که DASH، یک رژیم غذایی سالم برای کم کردن میزان فشار خون در افراد می باشد. رژیم غذایی DASH، برمبنای  مصرف به اندازه و مناسب انواع مختلف غذاها و نیز مصرف به اندازه مواد مغذی، می باشد.

رژیم غذایی DASH چیست؟

رژیم غذایی DASH چیست؟

بنا بر گفته های خانم دکتر کوهدانی بهترین متخصص در امر تغذیه، رژیم غذایی DASH به گونه‌ای می باشد که فرد، تا همیشه می تواند از لذت مصرف یک تغذیه سالم بهره مند گردد و همچنین بدون مصرف هیچ گونه دارو، برای جلوگیری از بیماری فشار خون به زندگی خود ادامه دهد و دیگر دچار این مشکل نگردد.

رژیم غذایی DASH، یک برنامه غذایی تایید شده توسط موسسه ملی بهداشت می باشد

رژیم غذایی DASH، یک برنامه غذایی تایید شده توسط موسسه ملی بهداشت، برای کاهش میزان فشار خون بدون مصرف هیچ گونه دارویی در این زمینه می باشد. البته نکته قابل ذکر در مورد رژیم غذایی DASH این است که این رژیم، برای هر فرد، متفاوت می باشد و برای داشتن یک برنامه غذایی صحیح و کامل متناسب با شرایط فیزیکی فرد، باید حتماً به پزشک متخصص تغذیه مجرب مانند سرکار خانم دکتر فریبا کوهدانی مراجعه شود.

این رژیم غذایی فوق العاده، میزان سدیم را در غذای مصرفی شخص، به میزان قابل توجهی کاهش داده و نیز باعث می گردد تا فردی که از این رژیم غذایی بهره می گیرد، از انواع غذاهای مغذی در وعده های غذایی خود مصرف نماید.

از مواد مغذی مورد استفاده در رژیم غذایی DASH، می توان به پتاسیم و کلسیم و همچنین منیزیم اشاره کرد. مصرف این مواد و کاهش مصرف سدیم، باعث کاهش میزان فشار خون در افراد می گردد.

رژیم غذایی DASH، یک برنامه غذایی تایید شده توسط موسسه ملی بهداشت می باشد

رژیم غذایی DASH، یک برنامه غذایی تایید شده توسط موسسه ملی بهداشت می باشد

مدت زمان نتیجه گیری

رژیم غذایی DASH، چنان چه تحت نظر یک پزشک متخصص تغذیه مانند دکتر کوهدانی برای فرد در نظر گرفته شود، گاهاً تنها در دو هفته، باعث کاهش فشار خون به میزان چندین درجه می گردد.

این میزان کاهش، با ادامه روند رژیم غذایی DASH همچنان ادامه می یابد. به طوری که پس از گذشت اندک زمانی از انجام این رژیم غذایی فوق العاده، بالاترین میزان فشار خون فرد یا به عبارتی همان فشار خون سیستولیک فرد، به میزان باورنکردنی ۸ تا ۱۴ درجه کاهش می یابد. این میزان کاهش در بالاترین مقدار فشار خون در فرد، میزان خطراتی که سلامتی فرد را تهدید می‌نمایند، به حد قابل توجهی کاهش می یابد.

مدت زمان نتیجه گیری

مدت زمان نتیجه گیری

در این مقاله، سعی داریم تا به بحث در زمینه رژیم غذایی DASH چیست ، بپردازیم. لطفاً ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست رژیم غذایی دش دیدن کنید.

رژیم غذایی DASH یک رژیم موثر و مفید و یک برنامه غذایی سالم می باشد

همان طور که اشاره شد، بنا به توصیه دکتر کوهدانی بهترین متخصص امور تغذیه، رژیم غذایی DASH یک رژیم موثر و مفید و یک برنامه غذایی سالم می باشد که باعث کاهش میزان فشار خون در افراد می گردد.

اما این رژیم غذایی جادویی، کاربردهای دیگری نیز برای سلامت فرد به همراه دارد که از آن جمله می توان به جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین جلوگیری از سرطان اشاره کرد.

همچنین دانستن این مطلب خالی از لطف نیست که با کمک این رژیم غذایی، می توان از سکته قلبی و مغزی و نیز برخی از بیماری های قلبی و همچنین دیابت، جلوگیری نمود. رژیم غذایی DASH، یک رژیم غذایی متفاوت و مفید برای افراد می باشد که باید حتماً تحت نظر پزشک متخصص تغذیه، برای فرد متقاضی تجویز گردد.

رژیم غذایی DASH یک رژیم موثر و مفید و یک برنامه غذایی سالم می باشد

رژیم غذایی DASH یک رژیم موثر و مفید و یک برنامه غذایی سالم می باشد

بحث در زمینه آمار و ارقام

خوب است بدانیم که فشار خون بالا، هرساله بیشتر از یک میلیارد نفر را در جهان،گرفتار خود می نماید و هر ساله بر طبق آمارهای متعدد، این میزان ابتلا، روز به روز در حال رشد می‌باشد.

این آمار، نشانگر آن است که در طی چهل سال گذشته در جهان، میزان ابتلای افراد به بیماری فشار خون به طور تقریبی، دو برابر شده است. همان طور که می دانید، فشار خون بالا خطرات بسیار نگران کننده ای را بر وضعیت سلامت افراد دارد.

این امر بر کسی پوشیده نیست که فشار خون بالا، خود عاملی موثر در ابتلا به بسیاری از انواع بیماری می باشد. مشکلات قلبی و نارسایی کلیه و سکته مغزی، خود از انواع بیماری های شایعی می باشد که دلیل آن، فشار خون بالا در افراد می باشد.

بحث در زمینه آمار و ارقام

بحث در زمینه آمار و ارقام

طی سال های اخیر، این امر در میان بسیاری ازافراد باب شده است که با کمک یک رژیم غذایی مناسب، می توان از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری نمود. در این میان، رژیم غذایی DASH، نقش بسیار مهمی را در کنترل میزان فشار خون در فرد ایفا می نماید. یک پزشک متخصص تغذیه مانند دکتر کوهدانی، با علم و تجربه خود می تواند این رژیم غذایی را متناسب با شرایط فرد، به وی پیشنهاد دهد.

در این مقاله، به پاسخ به سوال رژیم غذایی DASH چیست ، می پردازیم. در ادامه بحث، به بررسی برخی از فواید رژیم غذایی DASH خواهیم پرداخت. لطفا ما را تا انتهای مبحث، همراهی کنید.

فواید رژیم غذایی DASH چیست؟

همان طور که اشاره شد، مهم ترین مزیت استفاده از رژیم غذایی DASH، کاهش میزان فشار خون در افراد می باشد. اما این پایان کار نیست. این برنامه غذایی، به گفته خانم دکتر کوهدانی بهترین متخصص در امر تغذیه، خود محاسن دیگری را نیز برای مصرف کننده آن به همراه دارد. از فواید دیگر رژیم غذایی DASH، می توان به کاهش وزن و نیز کم شدن خطر احتمال بروز سرطان نام برد.

البته باید به این نکته توجه شود که این رژیم غذایی مرتبط با میزان فشار خون می باشد و کاهش وزن در آن، تنها جزوی از اثرات جانبی مثبت این برنامه غذایی می باشد. لذا، بهتر است فرد، انتظار غیر معقول برای کاهش وزن را در شرایط تحت رژیم غذایی DASH نداشته باشد.

این نکته نیز قابل ذکر می باشد که رژیم غذایی DASH، تغییراتی در بدن شما ایجاد خواهد کرد. توصیه دکتر متخصص تغذیه رکار خانم دکتر کوهدانی در این زمینه، مراجعه فرد به یک پزشک متخصص تغذیه برای دریافت یک برنامه غذایی متناسب با شرایط شخص می باشد.

فواید رژیم غذایی DASH چیست؟

فواید رژیم غذایی DASH چیست؟

رژیم غذایی DASH چیست و چه کمکی به کاهش فشار خون می کند؟

فشار خون یک مقیاس مشخص برای عبور مقدار مشخصی از خون از میان عروق خونی و نیز از میان تمامی اندام های بدن می باشد که خون در آن ها جریان دارد و به آن اندام ها وارد می گردد. فشار خون، دو مقیاس مشخص دارد.

اولین مقیاس تعیین کننده میزان فشار خون، فشار سیستولی می باشد. این فشار، همان فشار خون درون عروق خونی می باشد که در حین ضربان قلب ایجاد می گردد.  نوع دیگر فشار خون، فشار دیلستولی می باشد. این فشار، در میان رگ های خونی و در فاصله میان هر دو ضربان قلب در زمان استراحت آن می باشد.

دو فشار خون سیستولی و دیلستولی، باید مقادیر مشخصی را داشته باشند

دو فشار خون سیستولی و دیلستولی، باید مقادیر مشخصی را داشته باشند. میزان اندازه گیری این دو نوع فشار، میلیمتر جیوه می باشد. در افراد بزرگسال، میزان فشار سیستولی می بایست زیر ۱۲۰ میلیمتر جیوه باشد و فشار دیلستولی، می بایست زیر ۸۰ میلیمتر جیوه قرار داشته باشد. برای نوشتن این انواع فشار خون، ابتدا فشار خون سیستولی ذکر می گردد و سپس فشار دیلستولی ذکر می گردد.

به بیان دیگر، میزان فشار خون نرمال در افراد، ۸۰/۱۲۰ می باشد. چنان چه این میزان به ۹۰/۱۴۰ برسد، فرد، دچار فشار خون می گردد. این میزان فشار خون در افراد، به عنوان داشتن بیماری فشار خون تلقی می گردد.

نکته قابل توجه در زمینه رژیم غذایی DASH

نکته قابل توجه در زمینه رژیم غذایی DASH این است که این روش، میزان فشار خون را هم در افراد سالم و هم در افراد مبتلا به بیماری فشار خون، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

نکته قابل توجه در زمینه رژیم غذایی DASH

نکته قابل توجه در زمینه رژیم غذایی DASH

بر طبق مطالعات و تجربیات به دست آمده از پزشکان متخصص تغذیه، افرادی که از رژیم غذایی DASH بهره می گیرند، ممکن است که وزن آنان کاهش نیابد اما میزان فشار خون این افراد، حتی با مصرف نمک همچنان پایین می ماند.

شایان ذکر است که با محدود کردن میزان نمک مصرفی، میزان کاهش فشار خون بسیار محسوس تر خواهد شد. به دنبال تحقیقات به عمل آمده، بیشترین میزان تاثیر رژیم غذایی DASH در افرادی مشاهده شده است که میزان مصرف نمک خود را به حداقل و یا صفر رسانده اند.

همان طور که ذکر شد، این رژیم غذایی، برای تمامی افراد، چه دارای فشار خون و چه افراد سالم، مناسب می باشد. اما اثرات این رژیم غذایی روی افرادی که فشار خون داشته اند، بسیار نمایان تر می باشد.

فشار سیستولی به طور متوسط به میزان ۱۲ میلیمتر جیوه و فشار دیلستولی به میزان ۵ میلیمتر جیوه، کاهش یافته است

بر اساس آزمایشات انجام شده روی افرادی که دچار فشار خون بوده اند و از این رژیم غذایی برای بهبود وضعیت خود بهره گرفته اند، فشار سیستولی به طور متوسط به میزان ۱۲ میلیمتر جیوه و فشار دیلستولی به میزان ۵ میلیمتر جیوه، کاهش یافته است که این به نوبه خود، یک موفقیت برای یک رژیم غذایی محسوب می گردد. اما فراموش نکنیم که بهترین رژیم غذایی، آن است که توسط یک پزشک متخصص تغذیه، تایید و تجویز گردد.

به گفته سرکار خانم دکتر کوهدانی متخصص در امر تغذیه، رژیم غذایی DASH روی افراد نرمال نیز اثرات مثبتی دارد. طبق نتایج ارائه شده، میزان فشار سیستولی در این افراد، ۴ میلیمتر جیوه و فشار دیلستولی به میزان ۲ میلیمتر جیوه کاهش یافته است. این نشانه ای بر مفید بودن رژیم غذایی DASH برای تمامی افراد می باشد.

بر مبنای آمار داده شده و نتایج حاصل از پژوهش های انجام شده، کم کردن میزان نمک مصرفی توسط فرد، تاثیر شایانی در کاهش فشار خون در افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا دارد. البته شایان ذکر است که کاهش میزان فشار خون در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی نیز موثر است، اما به طور الزام، دلیل بر مبتلا نشدن به بیماری های قلبی نمی باشد.

فشار سیستولی به طور متوسط به میزان 12 میلیمتر جیوه و فشار دیلستولی به میزان 5 میلیمتر جیوه، کاهش یافته است

فشار سیستولی به طور متوسط به میزان ۱۲ میلیمتر جیوه و فشار دیلستولی به میزان ۵ میلیمتر جیوه، کاهش یافته است

در ادامه مبحث رژیم غذایی DASH چیست ، در زمینه فواید این رژیم غذایی صحبت می‌کنیم. لطفا ما را تا انتهای مقاله همراهی بفرمایید.

مزایای رژیم غذایی DASH چیست؟

رژیم غذایی DASH، همان طور که در پیش ذکر شد، به منظور درمان بیماری فشار خون اجرا می‌شود. اما این تنها مزیت این رژیم غذایی نمی باشد. در ذیل به برخی از محاسن این رژیم غذایی می پردازیم.

کم کردن وزن پس از رژیم غذایی DASH

رژیم غذایی DASH علاوه بر کاهش فشار خون، در بیشتر موارد باعث کاهش وزن نیز می گردد. میزان وزن و فشار خون رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. فشار خون بالا، در بسیاری از افرادی که وزن بالایی دارند، بیشتر مشاهده می شود.

به همین سبب، پزشکان متخصص و مجرب در زمینه تغذیه مانند دکتر مجرب سرکار خانم دکتر فریبا کوهدانی به افرادی که دچار بیماری فشار خون می باشند، توصیه می کنند تا ابتدا وزنشان را کاهش دهند.

در بررسی های انجام شده روی افرادی که از رژیم غذایی DASH برای کاهش میزان فشار خون خود استفاده کرده اند، میزان قابل توجهی از کاهش وزن نیز مشاهده شده است.

چنان چه این برنامه غذایی تحت نظر پزشک متخصص تغذیه اجرا شود، به دلیل آن که از یک رژیم غذایی کنترل شده پیروی می کند، به دلیل کاهش میزان کالری مصرفی در بدن، تغییر در وزن افراد نیز رخ می دهد. کاهش میزان کالری مصرفی در بدن، رابطه مستقیمی با کاهش وزن در افراد دارد و در نتیجه این کاهش وزن کنترل شده، کنترل فشار خون را در افراد به دنبال خواهد داشت.

کم کردن وزن پس از رژیم غذایی DASH

کم کردن وزن پس از رژیم غذایی DASH

رژیم غذایی DASH، میزان مصرف غذاهای دارای قند و چربی را به شدت کاهش می دهد

رژیم غذایی DASH، میزان مصرف غذاهای دارای قند و چربی را به شدت کاهش می دهد و این امر، سبب می گردد تا فردی که از این رژیم غذایی پیروی می کند، به نوبه خود میزان کالری کمتری را در طول روز جذب نماید که این امر، خود دلیل موثری بر کاهش میزان وزن در افراد می گردد.

البته شایان ذکر است که میزان کالری مصرفی در افراد مختلف باید متناسب با شرایط فیزیکی آنان تعیین گردد و یک رژیم غذایی ثابت، نمی تواند راهکاری موثر و نتیجه ای دلخواه را در پی داشته باشد. از این رو، توصیه می گردد تا برای دریافت رژیم غذایی متناسب با شرایط خود، حتماً به پزشک متخصص غذایی مراجعه نمایید.

با توجه به گفته دکتر کوهدانی، در برخی از شرایط با توجه به شرایط فیزیکی فرد، نباید میزان کالری مصرفی کاهش یابد و در برخی از موارد، باید میزان مصرف کالری برای فرد افزایش یابد تا تعادل در بدن وی به وجود آید. پس یک رژیم غذایی مناسب، باید با شرایط شخص سازگاری داشته باشد و نمی توان یک رژیم ثابت را برای همگان توصیه نمود.

رژیم غذایی DASH، میزان مصرف غذاهای دارای قند و چربی را به شدت کاهش می دهد

رژیم غذایی DASH، میزان مصرف غذاهای دارای قند و چربی را به شدت کاهش می دهد

در این مقاله سعی داریم به این سوال که رژیم غذایی DASH چیست ، پاسخ دهیم. لطفاً تا پایان مطلب، ما را همراهی کنید.

تا این بخش، در زمینه دو فایده بسیار مهم رژیم غذاییDASH  یعنی کاهش میزان وزن و کنترل فشار خون صحبت شد. در این مرحله، به بیان فواید دیگری که این رژیم غذایی روی فرد می گذارد، اشاره می کنیم. رژیم غذایی DASH در حفظ سلامت شخص، تاثیرات شایانی دارد که در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

رژیم غذایی DASH و جلوگیری از ابتلا به سرطان

رژیم غذایی DASH به صورت باور نکردنی، خطر احتمال مبتلا شدن به سرطان را در افراد کاهش می دهد. بنا بر تحقیقات انجام شده روی افرادی که این رژیم غذایی را دنبال می کنند و آن را به عنوان رژیم غذایی دائم خود پذیرفته اند، نشان داده است که این افراد، به میزان بسیار کمتری به برخی از  انواع سرطان مبتلا می گردند. به طور مثال، افراد پیرو رژیم غذایی DASH به ندرت به سرطان پستان و یا سرطان کولورکتال مبتلا می گردند.

این امر، خود یکی از عوامل موثر در تمایل افراد به پیروی از این رژیم غذایی می باشد. در این زمینه، ذکر مجدد این نکته ضروری است که این رژیم غذایی، باید متناسب با شرایط فرد توسط پزشک متخصص تغذیه تجویز گردد و هیچ نسخه ای را نمی توان برای دو نفر پیچید!

رژیم غذایی DASH و سندروم متابولیک

یکی از عوامل تاثیر گذار روی کاهش ابتلا به سندرم متابولیک، رژیم غذایی DASH می‌باشد. در مطالعات اخیری که در میان محققان مجرب انجام گرفته است، افرادی که از رژیم غذایی DASH استفاده می کنند، به میزان ۸۱ درصد کمتر از سایر افراد به سندروم متابولیک دچار می گردند. سندروم متابولیک یا با نام اصلی Metabolic Syndrome، به مجموعه ای از شرایطی گفته می شود که در آن، چندین بیماری با هم گریبان فرد را می گیرد.

این بیماری ها شامل فشار خون بالا، افزایش میزان انسولین در خون، چربی انباشته شده در قسمت شکم و نیز افزایش میزان چربی خون می باشد.

پزشکان متخصص، مجموعه عوامل خطرناکی همچون چربی دور شکم، چاقی در ناحیه شکم، فشار خون بالا و دیابت و نیز تری گلیسرید بالا و پایین بودن میزان چربی خوب یا HDL را یک زنگ خطر برای افراد اعلام می کنند که در نتیجه رخداد این مجموعه خطرناک، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی و نیز دیابت به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

همان طور که ذکر شد، مصرف درست رژیم غذایی DASH تحت نظر یک پزشک متخصص تغذیه مجرب مانند دکتر کوهدانی، می تواند کمک شایانی به از بین بردن این ریسک خطرناک در افراد گردد.

رژیم غذایی DASH و سندروم متابولیک

رژیم غذایی DASH و سندروم متابولیک

رژیم غذایی DASH و دیابت

یکی دیگر از فواید گرفتن این رژیم غذایی، کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری دیابت می‌باشد. به گفته محققان، رژیم غذایی DASH ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین در بسیاری از تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است، کاهش مقاومت بدن به انسولین می باشد. به بیانی دیگر، رژیم غذایی DASH، مقاومت به انسولین را هم کاهش می دهد.

رژیم غذایی DASH و بیماری های قلبی

از دیگر فواید استفاده از رژیم غذایی DASH، همان طور که اشاره شد، کاهش دادن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی می باشد. در این زمینه، مطالعات وسیعی روی افراد پیرو رژیم غذایی DASH انجام گرفته است که نتیجه آن، کاهش ۲۰ درصدی بیماری های قلبی بوده است. همچنین نتیجه مطالعات روی این افراد، حاکی از کاهش ۲۹ درصدی احتمال وقوع سکته در افراد مورد تحقیق بوده است.

رژیم غذایی DASH و بیماری های قلبی

رژیم غذایی DASH و بیماری های قلبی

در رژیم غذایی DASH، به میزان بسیار زیادی میوه و سبزیجات توسط فرد مصرف می‌گردد. مصرف بالای این دو مورد، اثرات بسیار مثبتی روی سلامت فرد از لحاظ جسمی و روحی دارد. مصرف انواع میوه ها و سبزیجات در کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها، بسیار موثر می باشند.

جمع بندی کلی در زمینه فواید DASH

در جمع بندی کلی، در زمینه فواید رژیم غذایی DASH، باید گفت که این رژیم، یک رژیم غذایی برای کنترل و کاهش میزان فشار خون می باشد. همچنین این رژیم، در کاهش میزان وزن در افراد نیز تاثیرگذار است.

همچنین این رژیم غذایی، خطر ابتلا به بیماری خطرناکی همچون سندروم متابولیک و نیز انواع بیماری های قلبی را کاهش می دهد. از محاسن دیگر این رژیم غذایی برای افراد پیرو آن، کاهش میزان ابتلا به دیابت و همچنین جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان ها می‌باشد. در نتیجه، این رژیم غذایی برای فرد، بسیار مفید بوده و خطر ابتلا به بسیاری از انواع  بیماری ها را در وی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که رژیم غذایی DASH چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ چنان چه تا این قسمت از مقاله برای شما مفید بوده است، از شما دعوت به عمل می آوریم تا ما را تا انتهای مقاله همراهی بفرمایید.

رژیم غذایی DASH برای چه افرادی مناسب است؟

بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده روی رژیم غذایی DASH، تاثیر آن بر کاهش فشار خون افراد مشخص است. البته این رژیم غذایی در افرادی که خود، میزان مصرف نمک را کم کرده و یا مصرف آن را به صورت کلی حذف کرده اند، بسیار تاثیر گذارتر می باشد.

جالب است بدانیم که هنوز دلیل مشخصی در ارتباط با کاهش مصرف میزان نمک و سلامت و طول عمر در افراد  وجود ندارد. اما این امر کاملاً مشخص است که میزان مصرف نمک، تاثیر مستقیمی بر فشار خون دارد.

در اشخاصی که دچار بیماری فشار خون بالا می باشند، کم کردن میزان مصرف نمک، خود به شکل چشمگیری روی فشار خون این افراد تاثیر می گذارد. این تاثیر در افرادی که فشار خون آنان نرمال می باشد، بسیار کمتر است.

رژیم غذایی DASH برای چه افرادی مناسب است؟

رژیم غذایی DASH برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی نیز هستند که به مصرف نمک حساس می باشند

در این میان، افرادی نیز هستند که به مصرف نمک حساس می باشند. این افراد با مصرف میزان اندکی نمک به دلیل حساسیتی که به آن دارند، فوراً فشار خونشان افزایش می‌یابد. رژیم غذایی DASH با توجه به موارد فوق الذکر، برای همه افراد چه افرادی که دچار بیماری فشار خون می باشند و چه آنان که این بیماری را ندارند، می تواند مفید باشد.

چنان چه شما جزو افرادی هستید که میزان نمک مصرفی روزانه شما مقدار بسیار بالایی است، دانستن این امر مفید است که با کاهش میزان مصرف نمک روزانه خود و پیروی از رژیم غذایی DASH، می‌توانید سلامتی را به خود هدیه کنید.

در رژیم غذایی DASH به علت مصرف بسیار اندک میزان نمک، می تواند یک رژیم غذایی مناسب برای تمامی افراد و در هر سنی تلقی گردد

در رژیم غذایی DASH به علت مصرف بسیار اندک میزان نمک، می تواند یک رژیم غذایی مناسب برای تمامی افراد و در هر سنی تلقی گردد. افراد حساس به نمک و یا آنان که از بیماری فشار خون رنج می برند، از این رژیم می توانند برای کنترل شرایط خود بهره بگیرند و همچنین افراد سالم با این رژیم، می توانند سلامت خود را در هر سن و شرایطی حفظ نمایند.

به گفته دکتر کوهدانی بهترین پزشک متخصص تغذیه، میزان مصرف مواد در این رژیم غذایی، بسته به شرایط هر شخص متفاوت می باشد و افراد باید برای دریافت رژیم غذایی متناسب با ایشان، به پزشک متخصص تغذیه مراجعه نمایند.

در ادامه مطلب رژیم غذایی DASH چیست ، به بحث در زمینه رژیم غذایی کم نمک DASH می پردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

در رژیم غذایی DASH به علت مصرف بسیار اندک میزان نمک، می تواند یک رژیم غذایی مناسب برای تمامی افراد و در هر سنی تلقی گردد

در رژیم غذایی DASH به علت مصرف بسیار اندک میزان نمک، می تواند یک رژیم غذایی مناسب برای تمامی افراد و در هر سنی تلقی گردد

رژیم غذایی DASH و کاهش مصرف سدیم

همان طور که در قسمت های پیشین ذکر شد، دلیل اصلی بهره مندی از رژیم غذایی DASH، کنترل و کاهش میزان فشار خون در افرادی است که دچار فشار خون می باشند. رژیم غذایی DASH به مقدار زیادی سبزیجات و میوه دارد و همچنین لبنیات کم چرب، غلات کامل و مرغ و ماهی و آجیل، از دیگر اجزای ذکر شده در این رژیم غذایی می باشند.

همان طور که ذکر شد، رژیم غذایی DASH برای افراد متفاوت، مختلف می باشد. اما در کلیه انواع این رژیم، میزان بسیار کمی از سدیم در آن موجود است. در این زمینه، دکتر کوهدانی، رفتن به دیدار پزشک متخصص تغذیه و گرفتن یک رژیم مناسب و متناسب را بهترین روش قلمداد می نماید.

در این زمینه، پزشک متخصص تغذیه میزانی از سدیم را در رژیم غذایی شما قرار می دهد که بدن شما به آن میزان از سدیم نیازمند می باشد و کمتر و یا بیشتر از آن، مناسب نمی باشد.

یک رژیم استاندارد DASH میزان سدیم مصرفی روزانه فرد را ۲۳۰۰ میلی گرم قرار می دهد

به صورت کلی، یک رژیم استاندارد DASH میزان سدیم مصرفی روزانه فرد را ۲۳۰۰ میلی گرم قرار می دهد. اما نوعی از رژیم غذایی DASH وجود دارد که میزان مصرف سدیم در آن بسیار کم می باشد. در رژیم غذایی کم سدیم DASH، بیشترین میزان مصرفی سدیم در هر روز ۱۵۰۰ میلی گرم می باشد.

در هر دو نوع رژیم غذایی DASH، چه کم سدیم و چه نرمال، وجود یک برنامه ریزی دقیق بسیار ضروری می باشد و یک برنامه ریزی دقیق، بر اساس شرایط شخص و با صلاحدید پزشک متخصص تغذیه نظیر دکتر کوهدانی، بسیار مهم است.

لزوم داشتن یک رژیم غذایی مناسب و کنترل شده

لزوم داشتن یک رژیم غذایی مناسب و کنترل شده، از آنجا مشخص می گردد که در یک رژیم غذایی معمولی و کنترل نشده، میزان تقریبی مصرف سدیم در حدود ۲۴۰۰ میلی گرم و یا بیشتر می باشد که این میزان مصرف سدیم، برای افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، بسیار خطرناک می باشد.

این در حالیست که رژیم غذایی استاندارد DASH، میزان مصرف سدیم را به کمتر از ۲۳۰۰ می رساند و رژیم غذایی کم سدیم DASH، میزان مصرف سدیم را تا ۱۵۰۰ میلی گرم کاهش می دهد. جالب است بدانیم که بر اساس تحقیقات به عمل آمده در انجمن قلب کشور آمریکا، میزان ۱۵۰۰ میلی گرم مصرف سدیم برای بزرگسالان، حدی بالا در نظر گرفته شده است.

بر همین مبنا، دانستن این امر که چه میزان سدیم برای بدن شما مناسب می باشد، نیاز به بررسی و صحبت با پزشک متخصص تغذیه دارد تا با مطالعه شرایط فیزیکی شما، پزشک متخصص تغذیه، اقدام به دادن مناسب ترین برنامه غذایی برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن نماید.

لزوم داشتن یک رژیم غذایی مناسب و کنترل شده

لزوم داشتن یک رژیم غذایی مناسب و کنترل شده

در دنباله مبحث رژیم غذایی DASH چیست ، به بررسی مواد غذایی موجود در این رژیم غذایی می پردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

چه مواد غذایی در رژیم غذایی DASH وجود دارد؟

همان طور که اشاره شد، دو نوع رژیم غذایی DASH وجود دارد. رژیم غذایی استاندارد و رژیم غذایی کم سدیم. در هر دو نوع این روش ها، به میزان قابل توجهی غلات سبوس دار وجود دارد.

از دیگر موارد ذکر شده در این رژیم غذایی، میوه ها و سبزیجات و همچنین لبنیات کم چرب می باشد. در این رژیم غذایی، همچنین از مقادیر زیادی ماهی، مرغ و حبوبات استفاده می گردد. همچنین چند بار در هفته استفاده بسیار کم از انواع آجیل و دانه مجاز می باشد.

در رژیم غذایی DASH، مصرف میزان بسیار اندکی از گوشت قرمز، شیرینی و چربی، مجاز می باشد. این رژیم غذایی شامل انواع چربی ها می باشد. چربی های ذکر شده در رژیم غذایی DASH، چربی اشباع شده و چربی ترانس و همچنین چربی کامل می باشند.

در ادامه مبحث رژیم غذایی DASH چیست ، به بحث در زمینه وعده های غذایی پیشنهاد شده توسط پزشک متخصص تغذیه اشاره می کنیم. اما به گفته دکتر فریبا کوهدانی، این یک رژیم غذایی عمومی می باشد و برای یک رژیم مختص خود فرد، شخص حتماً باید به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه نماید.

رژیم غذایی ذکر شده در ذیل، بر اساس رژیم غذایی DASH با مصرف ۲۰۰۰ کالری در هر روز می باشد. لطفاً ما را تا اتنهای مطلب همراهی بفرمایید.

چه مواد غذایی در رژیم غذایی DASH وجود دارد؟

چه مواد غذایی در رژیم غذایی DASH وجود دارد؟

اولین مورد توصیه شده، استفاده از غلات به میزان ۶ تا ۸ وعده در طول روز می‌باشد

اولین مورد توصیه شده، استفاده از غلات به میزان ۶ تا ۸ وعده در طول روز می‌باشد. غلات، تشکیل شده از نان، برنج و ماکارونی می باشد. به عنوان مثال، چنان چه تمایل به مصرف یک وعده از غلات را داشته باشیم، می توانیم از یک برش نان گندم کامل و به میزان نصف فنجان غلات و یا برنج و یا ماکارونی پخته شده مصرف کنیم.

این رژیم غذایی تمرکز بسیار زیادی روی غلات کامل دارد و مصرف غلات کامل را بسیار تاکید کرده است. دلیل تاکید روی غلات کامل، دارا بودن میزان قابل توجهی از فیبر و مواد مغذی به نسبت غلات تصفیه شده در این دسته غذایی می باشد.

در رژیم غذایی DASH، بسیار توصیه شده است که به جای مصرف برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده شود و نیز از ماکارونی سبوس دار به جای ماکارونی های نرمال استفاده شود. مصرف نان غلات کامل نیز به جای نان سفید بسیار توصیه شده است.

در این زمینه، دکتر کوهدانی توصیه می کند که در هنگام خرید، به برچسب محصولات دقت کنید و از غلاتی که برچسب ۱۰۰ درصد غلات کامل دارند و یا ۱۰۰ درصد گندم کامل می باشند، تهیه نمایید. نکته قابل توجه در مورد غلات، میزان کم چربی در این دسته غذایی می باشد.

البته فراموش نشود که در هنگام مصرف این غلات کامل، در وعده غذایی مربوطه از خوردن سس، کره و خامه و پنیر پرهیز کنید. چنان چه به میزان قابل توجهی از این غلات را تهیه می کنید، در نگهداری آن، به صورت صحیح دقت نمایید.

اولین مورد توصیه شده، استفاده از غلات به میزان 6 تا 8 وعده در طول روز می‌باشد

اولین مورد توصیه شده، استفاده از غلات به میزان ۶ تا ۸ وعده در طول روز می‌باشد

مصرف سبزیجات

مورد دیگری که در رژیم غذایی DASH بسیار تاکید شده است، مصرف سبزیجات می باشد. در این رژیم غذایی، مصرف ۴ تا ۵ وعده سبزیجات در روز توصیه شده است. سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و هویج و نیز کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین و تمامی انواع سبزیجات، دارای میزان بسیاری از فیبر و ویتامین ها هستند.

همچنین در دسته سبزیجات، مواد معدنی بیشماری نظیر سدیم و پتاسیم نیز وجود دارد. در یک وعده خوراک سبزیجات، می بایست به میزان یک فنجان از سبزیجات با برگ سبز، نصف فنجان سبزیجات خام یا پخته شده، استفاده شود.

در این روش غذایی، سبزیجات تنها به عنوان یک غذای فرعی محسوب نمی شوند

نکته قابل توجه در رژیم غذایی DASH این است که در این روش غذایی، سبزیجات تنها به عنوان یک غذای فرعی محسوب نمی شوند. سبزیجات ذکر شده در این رژیم غذایی به همراه مصرف برنج قهوه ای و یا رشته فرنگی گندم کامل، می تواند خود تشکیل یک وعده غذای کامل و اصلی باشد.

در این رژیم غذایی، مصرف سبزیجات به صورت تازه و یا منجمد، تفاوت عمده ای ندارد. اما نکته قابل توجه در زمینه سبزیجات منجمد و یا سبزیجات کنسرو شده، این است که نباید میزان نمک مصرف شده در آن ها زیاد باشد

و همچنین باید میزان سدیم موجود در آن حداقل باشد. میزان سبزیجات در وعده های غذایی می تواند با توجه به میل مصرف کننده باشد و در مصرف آن، انعطاف پذیری می تواند یک گزینه خوب برای جلوگیری از یکنواختی در این رژیم غذایی گردد.

در این روش غذایی، سبزیجات تنها به عنوان یک غذای فرعی محسوب نمی شوند

در این روش غذایی، سبزیجات تنها به عنوان یک غذای فرعی محسوب نمی شوند

در این مقاله، سعی داریم تا به سوال رژیم غذایی DASH چیست ، پاسخ دهیم.. لطفاً ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

دیگر مورد توصیه شده برای مصرف در رژیم غذایی DASH، مصرف میوه به میزان چهار و یا پنج وعده در طول روز می باشد. میوه ها می تواننند به عنوان یک میان وعده بسیار مناسب در نظر گرفته شوند و با توجه به میزان فیبری که در میوه ها و سبزیجات وجود دارد و نیز به سبب چربی کمی که دارند، می توانند به عنوان یک وعده بسیار مناسب در نظر گرفته شوند.

میزان مصرف هر یک از موارد موجود در این رژیم غذایی، باید متناسب با شرایط فرد و تحت نظر پزشک متخصص تغذیه تجویز گردد

میزان مصرف هر یک از موارد موجود در این رژیم غذایی، باید متناسب با شرایط فرد و تحت نظر پزشک متخصص تغذیه تجویز گردد. اما به طور معمول، یک فنجان آب میوه به عنوان یک وعده از آن کافی می باشد. اما باید توجه داشته باشید که نباید آب میوه، هیچ قند اضافه شده ای داشته باشد و باید کاملاً طبیعی و بدون هیچ گونه ماده افزودنی باشد.

تکه ای از میوه به همراه وعده غذایی و یا به عنوان میان وعده و حتی در زمان سرو، می تواند به همراه یک قاشق ماست کم چرب، بسیار خوشمزه و دلچسب باشد.

نکته مهم در زمینه مصرف میوه ها، مصرف برخی از میوه ها نظیر گریپ فروت می باشد که در برخی از موارد، این میوه ها با برخی از انواع داروها در تداخل می باشند. فراموش نکنید که پیش از شروع این رژیم غذایی، حتماً با یک پزشک متخصص تغذیه در این مورد صحبت کنید.

دسته دیگری که در این بخش تمایل به صحبت در مورد آن داریم، لبنیات می باشد. مصرف لبنیات در طول روز به میزان دو تا سه وعده در رژیم غذایی DASH توصیه شده است. لبنیاتی نظیر شیر و ماست و پنیر و دیگر محصولات وابسته لبنی، دارای میزان قابل توجهی کلسیم و ویتامین دی و پروتئین می‌باشند.

لبنیات مصرفی، حتماً باید کم چرب باشند

در این زمینه به یاد داشته باشید که لبنیات مصرفی، حتماً باید کم چرب باشند و یا حتی بهتر است که لبنیات فاقد چربی انتخاب گردند. چنان چه از لبنیات پرچرب استفاده شود، چربی اشباع شده در این گروه غذایی، در رژیم غذایی خلل ایجاد می کند.

مصرف لبنیات در رژیم غذایی DASH در هر وعده غذایی، به میزان یک فنجان شیر بدون چربی و یا یک فنجان ماست کم چرب و یا کمی پنیر فاقد چربی می تواند مصرف گردد.  بسیاری از افراد، به مواد لبنی حساسیت دارند. این عامل به سبب حساسیت به لاکتوز به وجود می آید. لذا، پزشک متخصص تغذیه دکتر کوهدانی، به این افراد توصیه می کند که از مواد لبنی بدون لاکتور در رژیم غذایی خود بهره بگیرند.

لبنیات مصرفی، حتماً باید کم چرب باشند

لبنیات مصرفی، حتماً باید کم چرب باشند

گوشت و مرغ و ماهی نیز به میزان ۶ وعده در روز و به اندازه بسیار کم می تواند تامین کننده پروتئین و ویتامین های گروه B، آهن و روی باشد. البته باید توجه کرد که این دسته غذایی، باید فاقد چربی باشند و نباید به هیچ عنوان بیش از شش وعده در روز مصرف گردند. مصرف کمتر گوشت، فضای بیشتری را برای مصرف بیشتر سبزیجات باز می کند که این خود در اثرگذاری این رژیم غذایی، بسیار موثر می باشد.

مصرف یک عدد تخم مرع و یا میزان بسیار کمی از گوشت قرمز و یا گوشت سفید، جزوی از این رژیم غذایی محسوب می گردد. اما در مصرف این مواد باید دقت کافی در زمینه بدون چربی بودن آن ها انجام گیرد. باید حتماً قسمت چربی دار آن جدا شود و به صورت پخته شده  و کباب شده و نه سرخ شده، مصرف گردد.

ماهی های سالم را انتخاب کنی

ماهی های سالم را انتخاب کنید. شاه ماهی و ماهی تن، گزینه های خوبی در این زمینه محسوب می گردند. این ماهی ها سرشار از امگا ۳ می باشند که محاسن بسیاری برای بدن و از همه مهمتر، اثری مثبت بر کارایی قلب دارند.

ماهی های سالم را انتخاب کنی

ماهی های سالم را انتخاب کنی

مورد مهم دیگری که خوردن آن در رژیم غذایی DASH توصیه می گردد، آجیل و دانه و حبوبات می باشند. اما فراموش نکنید که میزان مصرف این مواد باید بسیار کم و چهار تا پنج وعده در طول یک هفته باشد. این دسته از مواد غذایی، شامل منیزیم و پتاسیم و نیز پروتئین می باشند.

به عنوان مثال می توان از بادام و تخمه آفتابگردان و نیز لوبیا و نخود فرنگی، عدس و سایر انواع حبوبات نام برد. این دسته از مواد غذایی، منبع غنی فیبر و مواد شیمیایی ترکیب شده از گیاهان می باشند که خود، از ابتلا به بسیاری از بیماری ها نظیر انواع سرطان و حتی برخی از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می نمایند.

دقت کنید که این مواد از میزان بالایی از کالری برخوردارند، لذا مصرف زیاد این مواد جایز نمی باشد و باید تنها چند بار در طول هفته و به میزان بسیار کم مصرف گردند. نمونه هایی از مصرف این مواد در رژیم غذایی DASH می تواند نصف فنجان آجیل، نصف فنجان لوبیا و یا نخود پخته شده باشد.

درست است که انواع آجیل دارای چربی می باشند، اما این چربی، چربی اشباع نشده می باشد و بسیار مفید برای بدن می‌باشند. همچنین آجیل، دارای میزان بالایی از کالری می باشد که به همین سبب، باید بسیار کم مصرف گردد.

سویا

در این زمینه، از سویا نیز می توان به عنوان جایگزین مناسبی برای گوشت، استفاده کرد. سویا دارای میزان بسیاری پروتئین می باشد که بسیار برای بدن، مفید می باشد.

در این مقاله سعی داریم تا به بحث در زمینه رژیم غذایی DASH چیست ، بپردازیم. لطفاً ما را تا انتهای مطلب، همراهی بفرمایید.

نکته جالب توجه در رژیم غذایی DASH، مصرف چربی و روغن به میزان ۲ تا ۳ وعده در طول روز می باشد. چربی عامل بسیار تاثیر گذاری در سیستم ایمنی بدن می باشد و نیز کمک شایانی به جذب ویتامین های مختلف در بدن می نماید. اما مصرف زیاد چربی، خود عامل بسیاری از بیماری هاست.

سویا

سویا

بیماری هایی نظیر چاقی و دیابت و نیز بیماری های قلبی، خود می توانند در نتیجه مصرف چربی به میزان بالا باشند. در رژیم غذایی DASH، میزان مصرف چربی به مقدار قابل توجهی و به کمتر از ۳۰ درصد می رسد.

در این رژیم غذایی، میزان مصرف گوشت و کره و پنیر و بسیاری دیگر از مواد، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و در برخی از موارد به حتی کمتر از ۶ درصد قبل می رسد.

دقت شود که حتما از چربی اشباع شده به میزان بسیار کم مصرف نموده و از چربی ترانس، به هیچ عنوان مصرف نگردد

در این زمینه، دقت شود که حتما از چربی اشباع شده به میزان بسیار کم مصرف نموده و از چربی ترانس، به هیچ عنوان مصرف نگردد. یادآوری این مطلب که باید حتما از رژیم غذایی DASH، تحت نظر پزشک متخصص تغذیه همچون دکتر کوهدانی استفاده گردد، خالی از لطف نیست.

دسته آخر، شیرینی ها می باشند. در این زمینه، قطع مصرف شیرینی ها به صورت کامل توصیه نمی گردد. اما میزان آن باید کم و کنترل شده باشد. چنانچ ه تمایل به مصرف شیرینی دارید، حتما از شیرینی های کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید.

همچنین از نوشیدنی های سالم به جای نوشابه های گازدار که تنها حاوی میزان بسیار زیادی قند می باشند، استفاده نمایید. شیر کم چرب و حتی یک لیوان آب، می تواند گزینه های بسیار مناسبی به عنوان جایگزین برای نوشابه های  گازدار باشند.

الکل باعث افرایش فشار خون می گردد. چنان چه مصرف کننده الکل می باشید، بهتر است میزان مصرف خود را نصف و یا حتی قطع نمایید. کافئین به صورت موقت و پس از مصرف، فشار خون را افزایش می دهد. چنان چه پس از مصرف کافئین، فشار خون شما بالا می رود، این موضوع را حتما با پزشک متخصص تغذیه مطرح نمایید.

روش مناسب برای شروع رژیم غذایی DASH چیست ؟

در ادامه پاسخ به سوال رژیم غذایی DASH چیست ، به بررسی یک روش مناسب به منظور اقدام به شروع این رژیم غذایی،می پردازیم. خواهشمندیم تا پایان مقاله، با ما همراه باشید.

قدم اول

چنان چه به تازگی تصمیم گرفته اید تا رژیم غذایی DASH را به عنوان برنامه غذایی خود به اجرا در آورید، به شما توصیه می کنیم که این تغییر را ابتدا به صورت تدریجی انجام دهید. دقت کنید که هر رژیم غذایی، یک عهد و پیمان با خود می باشد.

پس چنان چه در این راه، همه کارها را همان طور که در برنامه ذکر شده است، انجام دادید، حتما به خود یک پاداش بدهید و اگر در برخی از موارد، از برنامه پیروی نکرده و ناپرهیزی کردید، خود را سرزنش نکنید و تلاش کنید که بعد از آن، تنها بر طبق برنامه پیش بروید.

فعالیت بدنی در تاثیر پذیری بدن در برابر این رژیم غذایی بسیار موثر می باشد. کنترل فشار خون، با انجام فعالیت های بدنی و نیز رژیم غذایی DASH، بسیار امکانپذیر می باشد. نکته بسیار مهم،در ابتدای کار، گرفتن مشورت از یک پزشک متخصص تغذیه می باشد.

قدم اول

قدم اول

نکته: کاهش شدید مصرف سدیم ، مضر است!

توجه کنید که در این رژیم غذایی، میزان مصرف نمک نباید به صورت کامل از گردونه غذایی حذف گردد. زیرا کاهش شدید این ماده غذایی، بیماری های خطرناکی همچون بیماری های قلبی و انسولین را به همراه خواهد داشت. میزان توصیه شده برای مصرف نمک در رژیم غذایی DASH، معادل ۱۵۰۰ میلی گرم و در برخی از موارد، کمتر از آن می باشد. دقت کنید که نباید نمک از گردونه غذایی به صورت کامل حذف گردد.

با کاهش مواد غذایی فراوری شده و نیز مصرف غذاهای کامل و سالم، می توان میزان فشار خون در بدن را به میزان قابل توجهی کنترل نمود. درست است که مصرف نمک باعث افزایش فشار خون می شود، اما کاهش بسیار شدید آن نیز می توان آسیب های جدی به بدن وارد نماید.

نکته: کاهش شدید مصرف سدیم ، مضر است!

نکته: کاهش شدید مصرف سدیم ، مضر است!

کلام آخر در زمینه رژیم غذایی DASH

همان طور که در بخش های پیشین به آن اشاره شد، رژیم غذایی DASH یک رژیم طراحی شده برای کسانی است که فشار خون دارند و صرفاً برنامه ای برای کاهش وزن نمی باشد. اما کسانی که از این رژیم غذایی بهره می گیرند، عموماً دچار کاهش وزن نیز می گردند.

مواد غذایی سالم و مغذی موجود در این رژیم غذایی و توصیه به مصرف تنها ۲۰۰۰ کالری در طول یک روز، خود دلیلی بر سالم بودن این رژیم غذایی می‌باشد. یکی از دلایل کاهش وزن، کم کردن میزان کالری مصرفی در بدن می باشد.

البته این نکته اهمیت بسیاری دارد که این رژیم غذایی، باید متناسب با فرد تجویز گردد و در این زمینه حتما شخص باید با یک پزشک متخصص تغدیه همچون دکتر کوهدانی، صحبت و مشاوره نماید و از او در زمینه این رژیم غذایی راهنمایی بخواهد.

مساله قابل توجه برای شروع این رژیم غذایی، شروع تدریجی آن می باشد. بدین صورت که از ابتدا به صورت یک تا دو وعده شروع کرده و کم کم سایر وعده ها را اضافه می نماییم.

در این مقاله، سعی شد تا به سوال رژیم غذایی DASH چیست ، پاسخ دهیم. امید است که مطالب فوق الذکر، مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع:

cutt.ly

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید