علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

رژیم لاغری با عدسی
رژیم لاغری با عدسی
2022/04/09
بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر
بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر
2022/04/09
علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

در این مقاله، علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد را بررسی می نماییم. همراه شما هستیم.

در این مقاله سعی داریم تا درباره علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد توضیحات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد بالا بودن پرولاکتین با ما در تماس باشید.

۰۲۱۴۲۱۹۸۶۱۴

همچنین در خصوص هورمون پرولاکتین، دلایل افزایش آن، نشانه های بالا بودن آن در زنان مجرد، اضافه وزن بالا، کم کاری تیروئید و هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود، اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. در این راستا، از نظرات دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه نیز بهره مند خواهیم شد. لطفا با ما همراه باشید.

علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

عناوین مقاله:

هورمون prolactin چیست؟

علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد را نام ببرید.

راه هایی که می تواند در کاهش پرولاکتین بالا موثر باشد را توضیح دهید.

چاقی چیست و شیوه های پیشگیری از اضافه وزن بالا را ذکر کنید.

نتیجه گیری

 

هورمون پرولاکتین

قبل از آشنایی با علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد، الزامیست تا هورمون پرولاکتین را بشناسیم. پرولاکتین (هورمون شیردهی) هورمونی است که در بدن تمامی آقایان و بانوان و حتی زنان مجرد وجود دارد. دقت داشته باشید که این هورمون اثر مستقیم روی توان باروری شخص به همراه دارد.

به همین منظور اغلب متخصصین تاکید بسیاری بر نرمال و طبیعی بودن مقدار پرولاکتین در بدن دارند. یکی از علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد، ریزش مو و متعاقباً ناباروری است.

تولید این هورمون در بدن از طریق غده هیپوفیز انجام می شود که تنظیم مقدار آن در خون در بانوان مجرد می تواند علاوه بر قاعدگی منظم، روی توان باروری هم تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد.

تخمک گذاری و سیکل قاعدگی در بانوان و در آقایان تنظیم پروسه تولید اسپرم، از مهمترین وظایف هورمون پرولاکتین به شمار می آید. لازم به توضیح است که ترشح هورمون فوق در زمان بارداری تا حد قابل توجهی افزایش می یابد تا تولید شیر را در پستان ها برای بعد از پایان بارداری آماده کند.

هورمون پرولاکتین

هورمون پرولاکتین

دلیل افزایش هورمون پرولاکتین

از رایج ترین دلایل ابتلا به بیماری فوق می توان به موارد زیر اشاره داشت:

در برخی موارد ممکن است بیمار با توده و یا غده اضافی در قسمت غده Pituitary (هیپوفیز) مواجه شود که در چنین شرایطی آزمایشات انجام شده بیانگر بالا بودن پرولاکتین خون است.

برخی از داروهای مصرفی که در معالجه روان پریشی، افسردگی و یا پرفشاری مورد استفاده قرار می گیرد، مورد دیگری است که روی افزایش هورمون فوق تاثیرگذار است.

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که اشخاصی که در استفاده بعضی داروهای گیاهی مانند رازیانه، شبدر قرمز و یا شنبلیله افراط می کنند، با بالا بودن سطح این هورمون مواجه می شوند.

دلیل افزایش هورمون پرولاکتین

دلیل افزایش هورمون پرولاکتین

صدمات ناشی از جراحت های جراحی، استفاده بانوان از لباس زیر بسیار تنگ و یا حتی ابتلا به عارضه زونا که می تواند روی قفسه سینه صدماتی وارد کند، مورد دیگری است که در افزایش سطح هورمون پرولاکتین موثر است.

انجام فعالیت های ورزشی شدید و بسیار سخت، استفاده بعضی از مواد غذایی و استرس یکی از شایع ترین علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد است.

تحریک بسیار نوک پستان

طبق تشخیص اغلب متخصصین زنان و زایمان، تحریک بسیار نوک پستان از جمله موارد مرسوم در افزایش هورمون پرولاکتین در بانوان محسوب می شود.

نشانه های یائسگی و اختلالات مزمن کبد و کلیه از دیگر علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

است.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم، طبق بررسی های انجام شده، در یک سوم موارد، دلیلی برای افزایش هورمون پرولاکتین در بدن وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید.

تحریک بسیار نوک پستان

تحریک بسیار نوک پستان

علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

پرولاکتینوما عارضه ای است که در آن بدن با افزایش هورمون پرولاکتین مواجه می شود. به عبارتی مقدار طبیعی و نرمال Prolactin در خون با روند صعودی همراه بوده و روی بدن تاثیرات متغیری را به دنبال دارد.

به این ترتیب در برخی موارد ممکن است زنان مجرد با بعضی از نشانه های این هورمون در بدن از جمله مشکلات بینایی، آکنه، ناراحتی و یا درد در زمان نزدیکی، سردردهای بی دلیل، رشد غیرعادی موهای بدن و یا صورت (هیرسوتیسم)، گر گرفتی،

خارج شدن شیر از پستان در دوران غیر بارداری و یا حتی شیردهی (گالاکتوره) روبرو شوند. اما لازم به توضیح است که این نشانه ها در آقایان کمی متفاوت تر بوده به این صورت که شاید شخص با مشکلاتی مانند:

علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

۱)    بی نظمی نعوظ ۲) مشکل در دید ۳) سردردهای بی سبب ۴) تقلیل میل جنسی ۵) بی قاعدگی ریزش موهای صورت و بدن ۶) ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه ها) مواجه شود.

طبق نظر دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، از عمده ترین تاثیرات حاصل از افزایش این هورمون در بدن که در آقایان و بانوان مشترک است، می توان به اختلالات جنسی، کم خونی، ناباروری، تقلیل تراکم استخوانی و اضافه وزن بالا اشاره کرد.

Prolactin در آزمایش خون

در رابطه با عنوان مقاله، این هورمون روی ترشح هورمون های جنسی نظیر Progesterone (پروژسترون) و Estrogen (استروژن) تاثیر می گذارد که همان طور که بیان کردیم، چاقی تنها یکی از علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد است که در چنین شرایطی، توصیه ما به شما مراجعه به دکتر کوهدانی برای رفع عارضه فوق است.

علاوه بر این، پرولاکتین در کارکرد سیستم ایمنی، متابولیسم و پانکراس هم نقش موثری به همراه دارد. برهمین اساس، در این بخش از مقاله قصد داریم تا درباره پرولاکتین در تست خون مطالبی را ارائه کنیم.

با توضیحات بیان شده، در می یابیم که هورمون فوق از طریق Pituitary gland (غده هیپوفیز) در مغز ترشح گشته و مقادیر آن به وسیله هورمون دوپامین کنترل می شود. افزایش پرولاکتین در بارداری امری کاملاً طبیعی است که این مورد از طریق ترشح شیر در پستان ها در بانوان نشانه کاملاً بارزی است.

Prolactin در آزمایش خون

Prolactin در آزمایش خون

طبیعی و نرمال بودن این هورمون در بانوان و حتی بانوان مجرد سبب منظم شدن چرخه قاعدگی می شود اما این مسئله در آقایان روی تولید اسپرم اثر می گذارد. البته تشکیل Prolactin hormone از صد و نود و هشت اسید آمینه است که ترشح آن به سه شکل گوناگون انجام می شود که عبارتند از:

فرم فعال و یا آزاد پرولاکتین (فرم مونومریک) ۲) بزرگ و غیرفعال (فرم دایمریک) ۳) غیرفعال و بسیار بزرگ (فرم نوترال)

شرایط آزمایش:

مهمترین نکاتی که پیش از انجام آزمایش فوق بایستی به آن توجه داشته باشید، از الزامات شرایط تست پرولاکتین خون است. چنان چه پیش از تست، بیمار بنا به دلایل متعدد از داروی خاصی استفاده می کند، بایستی حتماً نوع دارو در برگه شما عنوان شود.

بیمار پیش از آزمایش بایستی از مواردی که می تواند تاثیرات منفی برای آزمایش شما بر جای گذارد، مانند:

۱)    ورزش ۲) استفاده از لباس زیر تنگ ۳) استرس ۴) هیجان ۵) تحریک پستان امتناع کند.

البته مصرف برخی داروها از جمله:

۱)    آنتی هیستامین ها ۲) استروژن ۳) وراپامیل ۴) فنوتیازین ها ۵) آنتاگونیست های هیستامین ۶) اپیات ها ۷) رزرپین ۸) قرص ضد بارداری که می تواند باعث افزایش میزان این هورمون در خون شود را برای انجام آزمایش موقتاً قطع کنید. مشتقات Ergot alkaloids (آلکالوئیدی ارگوت)، دوپامین، لوودوپا و کلونیدین از جمله داروهایی هستند که سبب تقلیل میزان پرولاکتین در خون می شود.

دکتر فریبا کوهدانی به کلیه بیمارانی که انجام این آزمایش را به منظور رابطه هورمون پرولاکتین با چاقی و علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد تجویز می کنند، کلیه نکات مربوط به مصرف داروهای ذکر شده را متذکر می شوند تا آزمایش به طور دقیق روی بیمار انجام شود.

لازم به توضیح است که انجام تست Prolactin در دوران پریودی نیز قابل انجام است. بعضی از متخصصین با توجه به موقعیت شخص، شاید آزمایش فوق را در روزهای ۲ و ۳ پریودی به بیمار توصیه کنند.

رابطه پرولاکتین با اضافه وزن

سطح این هورمون همچون دیگر هورمون های موجود در بدن ممکن است بر اثر شرایط متعدد تغییر کند و پایین و یا بالا رفتن آن سبب بروز اختلالات متعدد که یکی از بارزترین آن ها بالا بودن شاخص توده بدنی است، در شخص می شود.

در بخش پایینی جمجمه، غده هیپوفیز قرار گرفته است که هورمون های دیگری مانند هورمون تنظیم کننده تیروئید، پرولاکتین و رشد از این ناحیه ترشح می شود. غدد پرولاکتین ساز همچون رایج ترین غده های هیپوفیز سبب بیشتر شدن Prolactin می شود،

اما علل گوناگون بی خطر دیگری وجود دارد که در ترشح بیش از حد این هورمون و در نتیجه افزایش وزن شخص موثر است. دکتر کوهدانی برای افزایش این هورمون در وهله نخست خوش خیم بودن توده های هیپوفیز را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند تا براین اساس، تشخیص دقیق تر و جامع تری روی عارضه فوق داشته باشند.

علاوه بر چاقی، از علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد که می تواند مهمترین نشانه باشد، می توان به قطع قاعدگی، ترشح غیرعادی از پستان و ناباروری اشاره کرد. همین طور در پی رشد بیش از اندازه تومور، احتمال این که شخص با سردردهای بی دلیل و یا مشکلات دید مواجه شود، بسیار است.

دقت داشته باشید که سطح این هورمون در بدن با مصرف دارو مهار شدنی است، اما پیش از هر اقدامی بهتر است دلیل عارضه به طور دقیق مورد شناسایی قرار گیرد تا بدین وسیله مناسب ترین پروسه معالجه برای شخص بیمار در نظر گرفته شود. براساس تحقیقات انجام شده، تولید شیر مهمترین عملکردی است که هورمون پرولاکتین در انسان برجای می گذارد.

رابطه پرولاکتین با اضافه وزن

رابطه پرولاکتین با اضافه وزن

شیوه اندازه گیری Prolactin

دکتر کوهدانی با تجویز آزمایش خون، مقدار سطح این هورمون را به آسانی مورد اندازه گیری قرار می دهد. به طور معمول آزمایش فوق دو الی سه ساعت پس از بیداری برای بیمار انجام می شود.

در صورتی که مقدار هورمون پرولاکتین خون در طی انجام این آزمایش در حدود ۳۰-۲۰۰ ng/ml باشد، نشاندهنده طبیعی و نرمال بودن میزان این هورمون در بدن است. برای شیوه اندازه گیری هورمون فوق بایستی دقت داشته باشید که تست را صبح انجام دهید و فاصله زمانی ذکر شده برای انجام آزمایش حتماً لحاظ گردد.

زیرا اگر بلافاصله بدون وقفه زمانی این امر انجام شود، شما با عدم دریافت پاسخ صحیح روبرو خواهید شد و به طور کاذب با افزایش پرولاکتین در خون مواجه خواهید شد. بانوانی که از البسه زیر تنگ استفاده می کنند، بایستی سه ساعت قبل از انجام تست، اقدام به تعویض آن ها کنند.

نتایج طبیعی آزمایش پرولاکتین در زنان مجرد

دکتر کوهدانی نتیجه تست انجام شده را مورد بررسی قرار می دهد تا طبیعی و یا غیر نرمال بودن آزمایش مشخص شود، اما وضعیت سلامتی بیمار موضوع مهمی است که پزشک به آن توجه بسیار دارد. مقدار نرمال Prolactin موجود در خون شاید در آزمایشگاه های متعدد، با اعداد گوناگونی مشخص شود.

اما اگر بخواهیم توضیح دقیق تری برای نتیجه آزمایش فوق بیان کنیم، بایستی متذکر شویم که مقدار پرولاکتین طبیعی در زنان مجرد بایستی کمتر از (۲۵ng/ml) باشد، اما این رقم در بانوان باردار تغییر کرده و از نظر متخصصین به دلیل شرایط خاص بایستی بین (۳۴-۳۸۶ ng/ml) باشد. همچنین مقدار فوق در آقایان کمتر از پانزده نانوگرم بر میلی لیتر است.

مناسب ترین راهکارها برای تقلیل هورمون پرولاکتین

به طور معمول Prolactin با مصرف داروها و دستورالعمل های پزشکی قابل درمان بوده و تا حد بسیار به منظور حفظ سلامتی بهبود می یابد. احتمالاً در موارد بسیار کمیاب، دکتر کوهدانی انجام جراحی را گزینه مناسبی برای درمان بیماران معرفی می کنند.

غیر از آن، روند بهبودی با مصرف به موقع داروهای خوراکی انجام می شود و شما با تقلیل و مهار این هورمون همراه خواهید شد.

به منظور مراقبت بیشتر از سطح Prolactin بایستی به راهکارهایی که در زیر متذکر می شویم، دقت و توجه بسیار داشته باشید که عبارتند از:

۱)    انتخاب بهترین و سالم ترین برنامه رژیم غذایی تحت نظر دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی که شامل مفیدترین گروه های غذایی برای حفظ سلامتی بدن می باشد.

۲)    بایستی راهکارهای مناسبی که می تواند در تقلیل استرس موثر باشد را انجام دهید.

۳)    توقف فعالیت های بدنی و همچنین خودداری از البسه تنگ که می تواند فشار بسیاری را به سینه ها وارد کند.

توصیه ما به شما مصرف ویتامین (E) و (B6) است، زیرا Vitamin B6 با تولید Dopamine (دوپامین) به کنترل و مهار این هورمون در خون، کمک شایانی می کند. البته استفاده از ویتامین E هم از افزایش هورمون فوق در بدن جلوگیری می کند. بهتر است پیش از استفاده از ویتامین های نامبرده به خصوص مصرف مکمل E با پزشک معالج خود در این رابطه گفت و گو کنید.

لازم به توضیح است که افزایش هورمون پرولاکتین خطرات جدی را در سلامتی فرد به دنبال ندارد و اختلالات ناباروری و یا بی نظمی قاعدگی که ممکن است در زنان مجرد پیش آید هم با مراقبت و کنترل قابل درمان بوده و شخص بعد از یک دوره مصرف دارو، بهبودی کامل خود را به دست می آورد.

داروهای مصرفی برای معالجه علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

Bromocriptine (بروموکریپتین) و Cabergoline (کابرگولین) از متداولترین داروهای مصرفی برای معالجه عارضه فوق است که اغلب متخصصین به این گروه از بیماران تجویز می کنند.

در ابتدا پزشک معالج، داروهای نامبرده را با میزان دوز پایین آغاز می کند و به مرور مقدار دوز مورد استفاده را افزایش می دهد تا مقدار Prolactin بدن مجدداً به شکل طبیعی خود برگردد. دقت داشته باشید که معالجه این بیماران تا هنگامی که نشانه ها به طور کامل رفع شود و یا شخص باردار شود، ادامه می یابد.

به طور معمول بانوان بایستی بلافاصله بعد از بارداری، طبق تشخیص پزشک معالج مصرف این داروها را قطع کنند. Cabergoline دو بار در طی هفته و به شکل خوراکی به بیماران تجویز می شود و در مقابل Bromocriptine تاثیرگذاری بهتر و پیامدهای کمتری را در پی دارد. همچنین کابرگولین سطح این هورمون را به مراتب سریعتر از Bromocriptine به شکل معمولی خود تقلیل می دهد.

لازم به توضیح است که استفاده از cabergoline در طولانی مدت و دوزهای بالا می تواند سبب بروز اختلالات دریچه قلب در بیماران شود. اما دوزهای مصرفی پایین که برای بارداری به بانوان تجویز می شود، بدون عارضه بوده و مشکلی را در فرد ایجاد نمی کند.

مصرف هر دو داروی نامبرده از نظر دکتر کوهدانی در زمان بارداری مشکلی نداشته و بیمار با خیال راحت می تواند آن را مصرف کند. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که افزایش تدریجی مقدار دوز این داروها می تواند در تقلیل پیامدهای حاصل از آن موثر باشد.

البته برخی از متخصصین استفاده Bromocriptine به شکل شیاف واژینال را به بیماران توصیه می کنند که این مورد می تواند در تقلیل اثرات احتمالی دارو موثر باشد.

بالا بودن Prolactin ناشی از پرولاکتینوما

ممکن است با وجود تومورهای ترشح کننده Prolactin توسط غده هیپوفیز، بیمار به معالجه خاصی نیاز نداشته باشد. در صورت نیاز، گام نخست در معالجه تومور فوق تنها از طریق داروهای تجویزی که می تواند تولید این هورمون را تقلیل دهد و تا حدی اندازه آن را کوچک می کند، به بیمار تجویز می شود.

دارویی که بیشتر متخصصین به این گروه از بیماران توصیه می کنند، Cabergoline است. البته شاید در مراحل بعدی Bromocriptine به بیمار تجویز شود. لازم به توضیح است که داروهای نامبرده در اغلب این گروه از بیماران به خوبی جواب می دهد.

بعد از بیست و چهار ماه از معالجه، چنان چه تومور به طور کامل حذف شده باشد و میزان تولید و ترشح این هورمون در حد نرمال و طبیعی باشد، می توانید با تشخیص دکتر کوهدانی، مقدار داروی مصرفی را تدریجاً کم و یا مصرف آن را به طور کامل متوقف کنید

زیرا درصد این که تومور دوباره رشد کند، بسیار است. لذا توصیه ما به تمامی بیماران این است که بعد از معالجه بایستی بیمار به صورت منظم بازبینی و معاینات لازم را تحت نظر پزشک مربوطه انجام دهند. فاصله زمانی دنبال کردن دوره درمان توسط پزشک به بیمار ارائه خواهد شد.

برخی از بیماران با مصرف داروهای تجویزی، سطح پرولاکتین موجود در خون آن ها کاهش نمی یابد

برخی از بیماران با مصرف داروهای تجویزی، سطح پرولاکتین موجود در خون آن ها کاهش نمی یابد و یا به عبارتی اندازه غده هیچ تغییری نکرده و کوچک نمی شود.

شاید در چنین شرایطی نیاز باشد که پزشک، میزان دوز دارو را به منظور نتیجه بهتر افزایش دهد. در مواردی که مصرف دارو برای درمان مثمر ثمر نباشد، پزشک متخصص، انجام جراحی را برای حذف تومور مناسب ترین درمان در نظر می گیرد. درصد این که مصرف داروها و یا انجام جراحی برای درمان اثرگذار نباشد، بسیار پایین بوده و بیشتر بیماران نتایج قابل قبولی را به دست خواهند آورد.

Radiotherapy هم می تواند برای کوچک کردن غده گزینه مناسبی باشد. دقت داشته باشید که این تکنیک درمانی در شرایطی که Prolactinoma هجوم کننده باشد و یا تومور از نوع بدخیم باشد، به منظور کوچک کردن غده طبق تشخیص پزشک تجویز می شود.

برخی از بیماران با مصرف داروهای تجویزی، سطح پرولاکتین موجود در خون آن ها کاهش نمی یابد

برخی از بیماران با مصرف داروهای تجویزی، سطح پرولاکتین موجود در خون آن ها کاهش نمی یابد

در صورت مشاهده علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد، چه مدت زمان برای درمان پرولاکتین بالا نیاز است؟

استفاده بعضی از داروهای آرامبخش هم شاید در افزایش سطح این هورمون در بدن تاثیرگذار باشد. اما کاملاً واضح است که مصرف مواد غذایی، استرس، مصرف داروهای تجویزی و یا استراحت که اغلب متخصصین به این گروه از بیماران متذکر می شوند، می تواند در تسریع روند بهبودی موثر باشد، طوری که شخص در یک بازه زمانی کوتاه به نتیجه قابل قبولی دست می یابد.

طبق برآورده های انجام شده در اغلب موارد، متوقف نمودن استفاده بعضی از داروها و از همه مهمتر تغییر در سبک زندگی به شکل خودکار می تواند به تنظیم این هورمون در بدن کمک شایانی کند.

در موارد کمیاب، زمانی که تومور پرولاکتینوما به علت نزدیکی به عصب های بینایی ممکن است اختلالاتی را در این ناحیه ایجاد کند، پزشک معالج بایستی اقدام به حذف آن کند.

با توجه به تشخیص پزشک معالج و اندازه تومور، جراح متخصص در برخی موارد می تواند از راه بینی برای تخلیه غده اقدام کند، غیر از آن بایستی از قسمت فوقانی جمجمه اقدام به خالی کردن غده پرولاکتینوما نمود.

چنان چه حذف تومور از طریق جراحی امکانپذیر نباشد، بایستی با انجام پرتودرمانی برای تقلیل روند تومور اقدامات لازم را انجام داد. با توضیحات ارائه شده شاید پروسه درمانی چندین سال بعد از Adenectomy رشد کند، لذا نیاز است که بعد از درمان نیز بیمار با پزشک معالج در ارتباط باشد و برای مهار و کنترل آن تحت نظر پزشک قرار گیرد.

چاقی

قصد داریم تا در این بخش، اثر متقابل بالا بودن هورمون پرولاکتین و اضافه وزن بالا را بیشتر توضیح دهیم. همان طور که می دانید، بی ام آی رابطه و تناسب میان قد و وزن در شخص است.

به این ترتیب BMI سی کیلوگرم و یا بیش از آن بیانگر چاقی در افراد بالغ است. اما شخص همچون یک شاخص برای داشتن وزن ایده آل و طبیعی طبق نظر دکتر کوهدانی با محدودیت های غذایی همراه است.

مواردی از جمله توده های عضلانی، جنس، سن و نژاد از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر شاخص توده بدنی است. در رابطه با شاخص فوق بایستی متذکر شویم که هیچ تفاوتی میان استخوان، ماهیچه و چربی در این تکنیک تشخیصی وجود ندارد و همین موضوع می تواند یکی از بارزترین ایرادات شناسایی اضافه وزن بالا از طریق سنجش توده بدنی باشد.

در مجموع اضافه وزن بالا، حاصل از مصرف بیش از اندازه کالری مصرفی روزانه است که در پی آن بدن قادر به سوزاندن و یا مصرف آن نیست. به این ترتیب کالری مازاد همچون چربی در بخش های مختلفی از بدن انباشته شده و در نتیجه شخص با افزایش وزن و یا شاخص توده بدنی همراه می شود.

علائم چاقی در بزرگسالان

نشانه هایی که در زیر بیان می کنیم، می تواند حتی بدون عارضه خاصی سبب محدودیت های امور روزانه شخصی و شغلی شخص مبتلا به اضافه وزن بالا شود. این علائم عبارتند از:

۱)    انباشته شدن بافت های چربی در بخش های متعدد بدن به خصوص پیرامون شکم ۲) تعریق بسیار در حین انجام فعالیت ۳) نفس کم آوردن ۴) خرخر کردن ۵) آپنه خواب ۶) عدم انجام امور شخصی ۷) خستگی مفرط و ریشه دار ۸) درد به خصوص در ناحیه کمر و مفاصل ۹) اختلالات روانشناختی مانند انزوا و خجالت، افسردگی و عدم اعتماد به نفس

این موارد، تنها بخشی از علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد است که در این راستا مجرب ترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی می توانند در رفع عارضه و بهبودی کامل به بیمار کمک کنند.

اگر شاخص توده بدنی شخص بالغ بر چهل کیلوگرم باشد

حال اگر شاخص توده بدنی شخص بالغ بر چهل کیلوگرم باشد، نشانه های اضافه وزن بالا حادتر و مرضی می شود و براساس مطالعات صورت گرفته، عدم پیروی از دستورالعمل های غذایی استاندارد سبب گسترش روند عارضه چاقی در کشورهای صنعتی و به خصوص ایران شده است.

این گروه از بیماران حتی برای انجام امور عادی نظیر حمام رفتن و یا رفتن به سرویس بهداشتی و حتی قدم زدن، با محدودیت های بسیاری مواجه هستند.

مبتلایان به عارضه چاقی مرضی در زمان استراحت هم با افزایش ضربان قلب و یا تعداد نفس های بسیار همراه هستند و ریسک مشکلات خاص نظیر پرفشاری و یا دیابت به مراتب در این گروه از بیماران تا حد بسیار افزایش می یابد.

در چنین شرایطی است که دکتر کوهدانی برای تشخیص دقیق تر از روند افزایش وزن، انجام آزمایش هورمون پرولاکتین را امری ضروری برای بیمار توصیه می کند تا از این طریق روش های مناسب برای پیشگیری از فرآیند عارضه انجام شود.

علل اصلی اضافه وزن بالا

دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در اولین اقدام برای معالجه و یا پیشگیری از اضافه وزن و از همه مهمتر علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد را به بررسی روی مهمترین علل چاقی اشاره دارد که در ادامه توضیحات کاملتری را ارائه خواهیم کرد.

عدم توجه به کالری مصرفی:

اضافه وزن بالا و یا تجمع بافت های چربی در نواحی مختلف بدن موردی نیست که یک شبه در بدن شخص نمایان شود، بلکه به تدریج و در اثر عدم توجه به کالری مصرفی مورد نیاز روزانه این عارضه در فرد شکل می گیرد.

یکی از مهمترین علل ابتلا به عارضه فوق که می تواند سبب چاقی مفرط و یا افزایش وزن در شخص شود، دریافت کالری بیش از نیاز روزانه در هر وعده است.

به بیان ساده تر، عدم تعادل میان کالری دریافتی می تواند در طولانی مدت سبب ابتلای شخص به چاقی مفرط و یا لاغری غیرطبیعی در فرد شود. به طور میانگین آقایان به منظور انجام امور روزانه و شغلی خود به دوهزار و پانصد کالری و بانوان دو هزار کالری نیاز دارند تا بدین وسیله تعادل کامل بین دریافت مواد غذایی و سوزاندن آن ها در بدن برقرار شود.

دریافت کالری مازاد به شکل چربی در نواحی متعدد بدن به خصوص شکم انباشته می شود. برای این که از ابتلا به این عارضه پیشگیری کنید، حتماً بایستی از یک برنامه غذایی استاندارد و متعادل استفاده کنید تا از داشتن تناسب اندام زیبا و ایده آل لذت ببرید.

عوامل ژنتیکی:

فرزندانی که دارای والدین مبتلا به اضافه وزن بالا هستند، درصد شانس بیشتری برای ابتلا به این عارضه را دارند. لذا، قطعاً اضافه وزن بالا منشا ژنتیکی در شخص دارد.

ممکن است ژن ها روی مقدار ذخیره بافت های چربی در نواحی مختلف بدن و حتی محلی که چربی در آن پخش می شود، موثر باشد.

در مجموع می توان بیان کرد که عوامل ژنتیکی در هورمون هایی که در قوانین مرتبط به چربی سوزی موثر است، اثر می گذارد. مانند هورمون پرولاکتین و یا لپتین که هر دو در افزایش وزن افراد به خصوصً زنان مجرد تاثیرگذار است.

چنان چه بدن قادر به تولید و یا عدم تحریک گیرنده حاصل از جهش این هورمون قرار نگیرد، به طور قطع تنظیمات عادی و طبیعی مرتبط به دریافت محصولات غذایی به هم ریخته و در نتیجه شخص به مرور به این بیماری مبتلا می شود.

شیوه زندگی:

نداشتن تحرک و عدم فعالیت های ورزشی مداوم مهمترین عامل در ابتلا به عارضه چاقی است. بانوان مجردی که در طی روز فعالیت بسیاری دارند یا به عبارتی کم تحرک هستند و کالری بیشتری را در هر وعده مصرف می کنند، به تدریج با افزایش هورمون پرولاکتین مواجه شده و در نتیجه چاق می شوند. انجام تمرینات فیزیکی منظم سبب افزایش توده عضلانی در فرد می شود.

این در حالی است که جرم و حجم چربی موجود در بدن را تا حد چشمگیری کاهش می دهد و عکس این موضوع هم می تواند سبب افزایش تجمع چربی های انباشته در بدن شود.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت دکتر کوهدانی دیدن کنید.

رفتارهای ناصحیح تغذیه و پرخوری:

پرخوری به خصوص درصورتی که برنامه غذایی وی شامل قند فراوان و یا چربی بسیار باشد، سبب چاقی و یا اضافه وزن در شخص می شود. خوراکی هایی مانند شیرینی جات، مواد غذایی فست فودی و یا سرخ شده به دلیل انرژی بسیار بالا به آسانی می توانند سبب ابتلای شخص به عارضه چاقی و یا افزایش وزن شود.

تاثیر کربوهیدرات ها در چاقی:

مسلماً مصرف کربوهیدرات ها به شیوه های متعددی می توانند برای چاقی موثر باشند. گلوکز، محصول پایانی گوارش کربوهیدرات هاست. زمانی که میزان قند خون از حد نرمال و طبیعی خود افزایش می یابد، لوزالمعده (پانکراس) برای آزاد کردن هورمون انسولین تحریک شده و در نهایت اقدام به ترشح انسولین میک ند. هورمون فوق در افزایش رشد بافت چربی موثر بوده و در نتیجه می تواند سبب چاقی در شخص شود.

عوامل روانشناختی و ناهنجاری های neurogenic و از همه مهمتر چاقی دوران کودکی از جمله علل دیگر در افزایش پرولاکتین در زنان مجرد محسوب می شود.

تاثیر کربوهیدرات ها در چاقی:

تاثیر کربوهیدرات ها در چاقی:

پیامدهای جانبی ناشی از اضافه وزن بالا

لازم به توضیح است که مبتلایان به عارضه اضافه وزن بالا به مراتب نسبت به سایر افرادی که دارای وزن طبیعی و نرمال هستند، بیشتر با اختلالات جدی سلامت روبرو می شوند.

عارضه مغزی و قلبی:

اضافه وزن بالا سبب پرفشاری و غیرعادی شدن سطح کلسترول خون می شود. دقت داشته باشید که پارامترهای فوق، ریسک ابتلا به مشکلات قلبی و مغزی را در فرد تا حد بسیار افزایش می دهد.

دیابت نوع دو:

اضافه وزن بالا می تواند بر شیوه بهره مندی بدن از هورمون انسولین به منظور مهار مقدار گلوکز خون اثر بگذارد و در نهایت ریسک مقاومت به این هورمون و ابتلا به عارضه فوق را تا حد بسیار افزایش دهد.

بروز انواع سرطان ها:

چاقی مفرط ممکن است سبب بروز بعضی از سرطان ها در این گروه از مبتلایان شود مانند سرطان دهانه رحم، مری، آندومتر، کیسه صفرا، رحم، تخمدان، پروستات، پانکراس، کبد و کلیه را بیشتر کند.

اختلالات گوارشی:

اضافه وزن بالا ریسک ابتلا به عارضه کیسه صفرا، سوزش سر دل و اختلالات کبدی را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

مشکلات جنسی و زنانه که از بارزترین علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد محسوب می شود و آرتروز و آپنه خواب، از شایع ترین پیامدهای جانبی اضافه وزن بالا است.

اختلالات گوارشی:

اختلالات گوارشی:

مهمترین شیوه های معالجه اضافه وزن بالا

طبق نظر دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در این بخش از مقاله مناسب ترین راهکارهایی که می تواند به پیشگیری از افزایش وزن به شخص کمک زیادی کند را متذکر می شویم:

تمرکز داشتن روی مصرف مواد غذایی:

ضعیف ترین برنامه غذایی می تواند عامل اصلی در ابتلا به عارضه اضافه وزن بالا باشد. به همین منظور برخورداری از سالم ترین گروه های غذایی و استفاده از یک رژیم متعادل می تواند تا حد چشمگیری کالری مورد نیاز روزانه خود را تقلیل داده و ریسک ابتلا به عارضه فوق را کاهش دهد.

بهتر است سبزیجات و میوه های طبیعی و سالمی را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا در هنگام گرسنگی، از مفیدترین گروه های غذایی استفاده کنید. دقت به برچسب محصولات و مواد غذایی مورد دیگری است که فرد بایستی به آن توجه بسیار داشته باشد زیرا اطلاعات مندرج شده در آن بیانگر ارزش غذایی و مقدار کالری دریافتی است.

اطلاع کافی از مقدار کالری دریافتی روزانه داشته باشید. به این علت که آگاهی از آن می تواند به عنوان اصلی ترین قوانین و مولفه ها در لاغری محسوب شود. مصرف وعده های سالم و کوچک غذایی می تواند در پیشگیری از گرسنگی بسیار در طول روز به شخص کمک کند.

به هیچ عنوان از مواد غذایی فرآوری شده و یا آماده بیرون استفاده نکنید و برای داشتن وزن ایده آل و طبیعی و حتی جلوگیری از افزایش هورمون پرولاکتین، بهتر است از مواد غذایی سالم و خانگی استفاده کنید.

عدم مصرف نوشیدنی های ناسالم و حاوی شکر:

اغلب نوشیدنی های غیرطبیعی و الکل حاوی مقادیر بسیار زیادی شکر هستند. استفاده بسیار از گلوکز در طول روز می تواند دلیل اصلی اضافه وزن بالا در شخص باشد.

دقت داشته باشید که مصرف نوشیدنی های انرژی زا، گازدار و یا حتی آبمیوه های غیر طبیعی، دارای مواد مغذی کمتر و گلوکز بسیار بالا هستند و تمامی این موارد در کنار هم می تواند روی افزایش شاخص توده بدنی موثر باشد.

توصیه دکتر کوهدانی به بیمارانی که به دنبال حفظ تناسب اندام هستند، مصرف اسموتی میوه تازه و سالم و آبمیوه های طبیعی است.

همچنین به منظور دی هیدراته نگه داشتن بدن، شخص بایستی روزانه بین شش الی هشت لیوان آب میل کند. این نوشیدنی کاملاً سالم علاوه بر لاغری، در سوخت و ساز بدن هم تاثیرگذار است. از دیگر مایعات سالمی که مبتلایان به عارضه اضافه وزن بالا می توانند برای کاهش وزن از آن استفاده کنند، می توان به نوشیدنی های فاقد گلوکز مانند قهوه، چای و یا شیر کم چرب اشاره کرد.

افزایش فعالیت های بدنی:

از دیگر مواردی که می تواند در تقلیل هورمون پرولاکتین و یا پیشگیری از اضافه وزن بالا موثر باشد، انجام تمرینات فیزیکی مناسب است. در مجموع به منظور لاغری و یا معالجه اضافه وزن بالا بایستی فعالیت بیشتری در طی روز داشته باشید. نخست بایستی تمرینات فیزیکی خود را کوتاه اما مفید انجام داده و سپس به مرور به مقدار آن بیفزایید.

مراقبت از عادات غذایی:

مطالعات انجام شده روی اضافه وزن بالا و معالجه آن بیانگر این است که عدم آگاهی مبتلایان به عارضه چاقی در خصوص مشخصه های گوارشی و حتی مواد غذایی که در طی روز مصرف می کنند، سبب گردیده که شخص سخت تر با از دست دادن وزن مواجه شود.

چنان چه شما در گروه افراد مبتلا به اضافه وزن بالا قرار دارید، بایستی آگاهی بیشتری بر مصرف مواد غذایی و یا عادات نادرستی که سبب افزایش شاخص توده بدنی شما شده است، داشته باشید.

زیرا از نظر دکتر کوهدانی، معالجه این بیماری تنها در یافتن عاداتی است که نقش مهمی در ابتلا به چاقی دارد. بهترین اقدامی که می تواند در درمان ابتلا به عارضه فوق موثر باشد، حذف عادات ناصحیح از برنامه غذایی است.

جراحی چاقی:

چنان چه به عارضه اضافه وزن بالا مبتلا هستید و با انجام فعالیت های ورزشی و یا رژیم غذایی مناسب، قادر به از دست دادن وزن قابل توجهی نشده اید، طبق نظر دکتر کوهدانی، مناسب ترین اقدام برای رفع این عارضه و پیشگیری از روند بیماری های مرتبط به آن، انجام یکی از جراحی های لاغری براساس شاخص توده بدنی است.

درصورتی که در کنار اضافه وزن بالا با اختلالات مربوط به آن مواجه هستید، بهترین و موثرترین راهکار برای مدیریت و یا معالجه این بیماری جراحی لاغری است که بایستی توسط مجرب ترین جراحان فوق تخصص چاقی و متابولیک انجام شود.

جراحی چاقی:

جراحی چاقی:

اساسی ترین شیوه های جراحی چاقی برای معالجه اضافه وزن بالا

یکی از علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد، افزایش وزن است که در این بخش از مقاله به مهمترین تکنیک های درمانی که می تواند در معالجه این عارضه موثر باشد، مواردی را بیان می کنیم.

انجام جراحی های کاهش وزن، نوعی متد درمانی است که از سوی جراح چاقی و با هدف کاهش مسیر لوله گوارشی و یا حذف بخش اعظمی از معده برای تسریع در حس سیری و از دست دادن وزن به مبتلایان به این عارضه توصیه می شود. از متداول ترین شیوه های کاهش وزن که از سوی جراح متخصص لاغری برای معالجه اضافه وزن بالا توصیه می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

گاسترکتومی آستینی و یا اسلیو معده:

در طی این عمل جراحی، جراح متخصص برای تسریع در فرآیند کاهش وزن، اقدام به حذف بالغ بر هفتاد و پنج درصد از معده توپی شکل که عامل اصلی در اضافه وزن است، می نماید.

انجام این تکنیک درمانی در شخص سبب می گردد که بیمار در هر وعده، مواد غذایی کمتری را میل کند و در نتیجه نسبت به گذشته سریعتر احساس سیری کند.

متخصصین تغذیه یکی از بهترین و موثرترین جراحی های لاغری که می تواند در یک بازه زمانی کوتاه و با رعایت کلیه دستورالعمل های پزشکی، لاغری سریعی را به همراه داشته باشد، انجام جراحی اسلیو معده معرفی می کنند.

بای پس معده:

هدف از انجام جراحی بای پس معده، ورود مستقیم مواد غذایی به روده هاست. به بیان دیگر، جراح متخصص با بهره مندی از این تکنیک درمانی سعی می کند تا مواد غذایی کمتری به معده وارد شود و مستقیماً به روده رفته و سپس تخلیه شود.

این امر به دلیل جذب مواد غذایی کمتر سبب می گردد که فرد در کمترین زمان، وزن بیشتری را از دست دهد و به وزن طبیعی و نرمال خود دست یابد.

باندینگ قابل تنظیم معده (حلقه گذاری معده):

در شیوه فوق، جراح متخصص از یک حلقه سیلیکونی کوچک و یا باند برای تقلیل ظرفیت معده استفاده می کنند. با تنظیم این حلقه، شخص با مقدار حجم کمتری از مواد غذایی، سریعتر احساس سیری می کند و با خوردن چند لقمه، از سالم ترین گروه های غذایی از ادامه مصرف مواد غذایی صرف نظر می کند.

نکته مهمی که در رابطه با دوران بازیابی و یا بهبودی این تکنیک جراحی بایستی متذکر شویم، کوتاه بودن دوران نقاهت و برگشت پذیر بودن جراحی است.

باندینگ قابل تنظیم معده (حلقه گذاری معده):

باندینگ قابل تنظیم معده (حلقه گذاری معده):

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)

کم کاری تیروئید از دیگر علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد است که بهترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی می توانند در این راستا به بیماران کمک شایانی کنند.

اگر دقت کرده باشید، در قسمت قدامی گردن غده کوچک پروانه شکلی به نام تیروئید وجود دارد که تولید هورمون هایی نظیر T4 (تیروکسین) و T3 (تری یدوتیرونین) را برعهده دارد.

تولید و ترشح مقدار کافی هورمون از طریق غده تیروئید سبب بروز تیروئید کم کار و یا افزایش وزن در شخص می شود. دقت داشته باشید که نتیجه اختلال تعادل طبیعی واکنش های شیمیایی موجود در بدن، از عوارض کم کاری تیروئید است.

اگر به تدریج اقدامات لازم برای درمان این عارضه انجام نشود، ممکن است شخص با اختلالاتی مانند مشکلات قلبی، ناباروری، درد مفاصل و یا اضافه وزن بالا همراه شود که اگر توجه کرده باشید، تمامی این علائم بیانگر افزایش پرولاکتین موجود در خون است.

نشانه های تیروئید کم کار

نخست شناسایی ابتلا به این عارضه از روی نشانه کمی مشکل بوده و با پیشروی عارضه، نشانه ها کم کم در شخص مشاهده می شود. از نشانه های کم کاری تیروئید می توان به:

۱)    خستگی ۲) افزایش کلسترول خون ۳) صورت پف کرده ۴) یبوست ۵) قاعدگی نامنظم ۶) افزایش وزن ۷) خشونت صدا ۸) اسپاسم های عضلانی ۹) افزایش حساسیت در مقابل سرما ۱۰) ضعف عضلانی ۱۱) تغییراتی در رشد مو (ریزش و یا رشد بسیار موی صورت و یا بدن) ۱۲) حس سوزش در ناحیه انگشتان دست و یا پا ۱۳) تورم و سفتی مفاصل ۱۴) افت ضربان قلب ۱۵) ورم پا ۱۶) اختلال حافظه ۱۷) افسردگی اشاره کرد.

به مرور علائم شخص مبتلا به این عارضه حادتر می شود. ترغیب پیوسته تیروئید به منظور رهایی هورمون های (T3) و (T4) تیروئید باعث بیشتر و یا بزرگ شدن گواتر در شخص مبتلا می شود. پیشرفت این بیماری در برخی موارد ممکن است باعث بروز میگزدم در شخص شود و زمانی در بدن رخ می دهد که می تواند علائم سلامتی بیمار را تهدید کند.

نشانه های تیروئید کم کار

نشانه های تیروئید کم کار

Hypothyroidism معالجه نشده سبب بزرگ شدن قلب (کاردیومیوپاتی)، پلورال افیوژن (انباشته شدن مایع پیرامون ریه) و حادتر شدن نارسایی قلب در شخص می شود. توصیه اغلب متخصصین تغذیه به این گروه از بیماران انجام آزمایش خون برای تشخیص میزان سطح هورمون پرولاکتین در بدن است که می تواند تاثیرات منفی روی کم کاری تیروئید به همراه داشته باشد.

دلایل کم کاری تیروئید

با توضیحات ارائه شده در خصوص علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد، یکی از رایج ترین علل ابتلای شخص به افزایش این هورمون، کم کاری تیروئید است.

پارامترهایی مانند اختلالات خود ایمنی، اشعه درمانی، استعداد ژنتیکی، جراحی تیروئید، معالجه تیروئید پرکار و بعضی از داروهای خوراکی که باعث می شود تیروئید قادر به تولید هورمون به میزان کافی نباشد.

تیروئیدیت یکی از متداول ترین عارضه التهابی خاص در بدن است که در پی کم کاری تیروئید، شخص به آن مبتلا می شود. Immune system (سیستم ایمنی بدن) برعلیه ساختار خود آنتی بادی تولید می کند.

برای اشخاصی که به دلیل پرکار بودن تیروئید از حد نرمال و طبیعی خود تیروئید بیشتری را تولید می کنند، از داروهای ضد تیروئید و ید رادیو اکتیو به منظور تقلیل و متداول کردن کارکرد تیروئید استفاده می شود.

از این رو معالجه پرکاری تیروئید در بعضی موارد باعث کم کاری همیشگی تیروئید در شخص مبتلا می شود. در جراحی فوق، حذف کلیه و یا قسمتی از تیروئید می تواند باعث قطع و یا تقلیل تولید این هورمون در بدن شود.

دلایل کم کاری تیروئید

دلایل کم کاری تیروئید

بنابراین، بیمار بایستی تا پایان عمر از داروهای هورمونی مخصوص تیروئید استفاده کند. چنان چه در اطراف گردن و یا سر از اشعه پرتو درمانی استفاده می کنید، شاید این امر سبب هیپوتیروئیدی شود. داروهایی که برای مشکلات روانی نظیر لیتیم استفاده می شود، شاید منجر به عارضه کم کاری تیروئید در شخص شود.

عارضه مادرزادی:

از بارزترین علل تیروئید کم کار که ناشی از افزایش هورمون پرولاکتین در خون است، ابتلا به بیماری مادرزادی است. بعضی از کودکان، بدو تولد فاقد غده تیروئید بوده و یا با نقص این هورمون در بدن همراه هستند که در بیشتر موارد، این سری از نوزادان در زمان تولد طبیعی بوده اما انجام غربالگری های لازم بعد از آن امری کاملاً الزامی است.

بی نظمی هیپوفیز:

صدمه به غده هیپوفیز از طریق مواردی همچون تومور، سکته مغزی و یا تروما باعث می گردد که ساختن این هورمون از طریق تیروئید در فرد متوقف شود.

بارداری:

برخی از بانوان در طی بارداری و یا بعد از آن ممکن است با تیروئید کم کار مواجه شوند که دلیل اصلی آن آنتی بادی هایی است که در برابر این غده تولید می شود.

در خصوص رابطه کم کاری تیروئید و پرولاکتین بالا، چه زمان بیمار بایستی به پزشک مراجعه کند؟

درصورتی که فرد با خستگی های بی دلیل و یا نشانه های دیگری از این عارضه مانند رنگ پریدگی صورت، خشکی پوست، گرفتگی صدا، یبوست و یا صورتی پف آلود مواجه است، بایستی بلافاصله به پزشک معالج مراجعه کند. چنان چه در گذشته تحت جراحی تیروئید قرار گرفته اید، نیاز است که تنها برای تست های دوره ای کارکرد تیروئید به دکتر مراجعه کنید.

همان طور که در بخش های قبلی بیان کردیم، معالجه این گروه از بیماران از طریق پرتودرمانی گردن، سر و یا بخش فوقانی قفسه سینه، داروهای ضد تیروئید و یا ید رادیواکتیو انجام می شود.

درصورتی که با افزایش کلسترول خون بالا روبرو هستید، بهتر است که این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید و یا چنان چه برای درمان کم کاری تیروئید تحت هورمون درمانی هستید، بایستی به صورت منظم و دوره ای به پزشک معالج خود مراجعه کنید. در وهله نخست نیاز است تا اطمینان کافی از مقدار دوز مصرفی دارو داشته باشید و در طی مدت درمان، احتمال این که مقدار دوز لازم تغییر کند، بسیار است.

در خصوص رابطه کم کاری تیروئید و پرولاکتین بالا، چه زمان بیمار بایستی به پزشک مراجعه کند؟

در خصوص رابطه کم کاری تیروئید و پرولاکتین بالا، چه زمان بیمار بایستی به پزشک مراجعه کند؟

رابطه کم کاری تیروئید و افزایش وزن

بالا بودن شاخص توده بدنی، یکی از علائم اولیه این بیماری است. این موضوع به سوخت و ساز کندتر بدن که ممکن است از حد طبیعی و نرمال آن هم کمتر باشد، مرتبط است. سوخت و ساز بدن، کالری دریافتی از طریق مواد غذایی را به انرژی مورد نیاز روزانه تبدیل می کند.

زمانی که فرآیند فوق کندتر عمل کند، بدن با عدم استفاده از کالری مازاد همراه خواهد شد و در نتیجه آن ها را همچون چربی در نواحی مختلف بدن انباشته می کند. دقت داشته باشید که چاقی حاصل از Hypothyroidism ناگهانی نبوده و بیمار به مرور متوجه روند اضافه وزن خود می شود.

همه شما دقت کافی به این موضوع دارید که از دست دادن وزن، پروسه سخت و دشواری است که تنها از طریق برنامه غذایی متعادل و استاندارد و یا فعالیت های ورزشی مناسب که نیاز است هر دو این موارد در کنار تحت نظر قرار گرفتن دکتر کوهدانی انجام شود، برای هر شخص زمانبر است. علاوه بر این شاید به دلیل یبوست های مرتبط به این بیماری، شخص با نفخ همراه شود.

کاهش وزن در کم کاری تیروئید

به جرات می توان بیان کرد که لاغری در تقلیل کم کاری تیروئید، امری بزرگ و سخت است که شاید برخی از مبتلایان به این عارضه با آن مواجه شوند. در واقع مبتلایان به اضافه وزن بالا بیشتر در معرض کم کاری تیروئید قرار می گیرند. استفاده از یک برنامه غذایی مناسب همراه با ید نسبتاً بالا در کنار انجام تمرینات فیزیکی به زندگی سالم در ارتباط به این بیماری کمک بسیاری می کند.

دکتر کوهدانی با کاهش هورمون پرولاکتین که می تواند عامل مهمی در ابتلا به این عارضه باشد و همچنین دستورالعمل های پزشکی که در حفظ سلامتی بدن بسیار موثر است، راهنمایی های لازم را به این گروه از بیماران ارائه می دهد.

طبق نظر دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، بهتر است وعده های غذایی خود را به دفعات مکرر و به مقدار اندک در طی روز مصرف کنید تا بدین وسیله در یک دوره کوتاه، شاهد کاهش وزن خود و از همه مهمتر نشانه های کم کاری تیروئید باشید.

ابتلا به این بیماری می تواند باعث کندتر شدن سوخت و ساز بدن شود. بنابراین، بهره مندی از یک برنامه رژیم غذایی استاندارد و متعادل می تواند نجات دهنده زندگی این بیماران باشد.

رژیم غذایی مناسب برای علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

با توضیحات ارائه شده در رابطه با عنوان مقاله، بهتر است در این بخش، از منابع غذایی متعددی که برای تقلیل سطح هورمون پرولاکتین مفید باشد را بیان کنیم. طبق نظر متخصصین تغذیه، این گروه از بیماران بایستی از یک برنامه رژیم غذایی مناسب برای بهبودی و نرمال و طبیعی بودن پرولاکتین موجود در خون استفاده کنند.

رژیم غذایی مناسب برای علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

رژیم غذایی مناسب برای علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد

مواد غذایی حاوی روی بالا:

مواد غذایی که حاوی روی بسیار بالایی هستند، می تواند در کاهش پرولاکتین موثر باشد. روی برای بانوان مجردی که ممکن است با بی نظمی قاعدگی همراه شوند نیز مفید است. از منابع طبیعی حاوی روی می توان به:

۱)    گوشت قرمز ۲) مرغ ۳) لوبیا چیتی ۴) پنیر گودا ۵) بادام زمینی ۶) سویا ۷) لوبیا سبز و دانه های آفتابگردان اشاره کرد.

آقایان مجرد نوزده سال و یا بیشتر در طول روز به ۱۱mg روی، بانوان مجرد هم ۸mg و بانوان باردار و شیرده به ۱۱-۱۳mg روی به منظور حفظ سلامتی بدن احتیاج دارند. البته اغلب متخصصین تغذیه مصرف این مکمل را به صورت کپسول های ۵۰mg روزی یک بار برای تقلیل میزان سطح هورمون پرولاکتین تجویز می کنند.

مواد غذایی حاوی روی بالا:

مواد غذایی حاوی روی بالا:

مواد غذایی مملو از ویتامین (B6):

این ویتامین فعالیت خود را در کنار مصرف روی انجام می دهد و به منظور متعادل نگه داشتن سطح هورمون فوق و تقلیل پرولاکتین به شکل طبیعی موثر است.

آقایان بین (۱٫۷- ۱٫۳ mg)، بانوان مجرد به (۱٫۵ – ۱٫۲ mg)، بانوان باردار (۱٫۹ mg) و مادران شیرده به ۲mg ویتامین (B6) در طی روز برای تقلیل هورمون پرولاکتین نیاز دارند. جوانه گندم، آرد غلات کامل، سبوس، دانه آفتابگردان، جگر گوساله، میگو، هویج، سویا، برنج قهوه ای،

ماهی قزل آلا، اسفناج، مرغ، ماهی تن، عدس، بوقلمون، پنیر از جمله محصولات غذایی محسوب می شوند که مملو از Vitamin B6 هستند و دکتر کوهدانی با تنظیم بهترین و سالم ترین برنامه رژیم غذایی لاغری که تمامی این گروه های غذایی در آن گنجانده می شود را به منظور کاهش وزن و از همه مهمتر تقلیل هورمون پرولاکتین توصیه می کنند.

ویتامین E و همچنین ویتامین B به شکل منظم بر اساس نیاز روزانه از مکمل های دیگری است که پزشک تغذیه برای پایین آوردن هورمون فوق به بیماران تجویز می کنند.

رژیم استپ وزن

یکی از رژیم های غذایی مناسبی که دکتر کوهدانی به مبتلایانی که با افزایش پرولاکتین همراه هستند معرفی می کنند، رژیم استپ وزن است. علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد با بهره مندی از رژیم لاغری فوق می تواند تا حد قابل توجهی کاهش یابد. زمانی که وزن بدن در موقعیتی ثابت باقی می ماند و شخص با عدم کاهش آن مواجه می شود را استپ وزن می گویند.

رژیم استپ وزن

رژیم استپ وزن

این عارضه هنگامی در فرد رخ می دهد که به مدت بیست و یک روز، وزن بدون هرگونه تغییری باشد. در هفته نخست و یا دوم شاید به علت نگه داشتن آب در بدن، شخص با استپ وزن همراه شود. اما ورود به هفته سوم بیانگر این است که وزن شما برعکس تمامی مراحلی که برای از دست دادن وزن انجام داده اید، ثابت بوده و شما با این مشکل روبرو شوید.

رژیم استپ وزن

رژیم استپ وزن

استفاده از برنامه رژیم لاغری مناسب

بیان موارد فوق می تواند در افزایش هورمون پرولاکتین خون موثر باشد. به همین منظور توصیه اغلب متخصصین تغذیه استفاده از برنامه رژیم لاغری مناسب برای رفع این عارضه و پیشگیری از پیامدهای احتمالی آن است. دلایل متعددی در استپ وزن موثر است که یکی از مهمترین آن ها کند شدن روند لاغری پس از یک بازه زمانی مشخص است.

به این ترتیب که اگر شخصی در اثر مشکلات کم کاری تیروئید به عارضه اضافه وزن بالا مبتلا باشد و با وزنی بالغ بر صد و چهار کیلوگرم مواجه است و تنها هفته ی ۱% از چربی های انباشته را از دست می دهد، در واقع شخص تقریباً در طول هفته با کاهش وزن ۱kg همراه می شود.

حال در صورتی که شخص با رعایت تمامی دستورالعمل های پزشکی توانسته است وزن خود را به نود کیلو کاهش دهد و هفته ای ۱% وزن از دست دهد، این دفعه ۱۵% کمتر از قبل با تقلیل وزن مواجه خواهد شد یا به عبارت دیگر شخص تنها در طول هفته قادر به حذف نهصد گرم از وزن خود است.

البته دلایل دیگری مانند مقاومت بدن نسبت به تغییر و هوشمند بودن بدن در لاغری از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار در استپ وزن است. متخصص تغذیه به منظور پیشگیری از استپ وزن و در عین حال علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد، بررسی کالری مصرفی و کنترل جهش کالری را از موثرترین شیوه های این رژیم لاغری توصیه می کند.

استفاده از برنامه رژیم لاغری مناسب

استفاده از برنامه رژیم لاغری مناسب

به چه علت شخص به استپ وزن دچار می شود؟

در برخی موارد، استپ وزن می تواند واقعی و یا کاذب باشد. منظور از استپ وزن کاذب این است که پارامترهایی سبب گردیده پروسه تقلیل وزن متوقف، کند و یا حتی موقتی باشد و پس از این که تحت نظر متخصصین، دلیل اصلی این مشکل را پیدا و رفع کردید، مجدداً با از دست دادن وزن همراه خواهید شد که این مورد می تواند در کاهش سطح هورمون پرولاکتین موثر باشد. اما مواردی مانند:

به چه علت شخص به استپ وزن دچار می شود؟

به چه علت شخص به استپ وزن دچار می شود؟

۱)    وزن کشی نادرست ۲) نداشتن برنامه غذایی درست ۳) تقلیل میزان فعالیت های جسمانی ۴) عدم توجه به کالری مصرفی ۵) احتباس مایعات در بدن؛ از پارامترهای تاثیرگذار در استپ وزن کاذب به شمار می آیند.

اگر شخص تمامی موارد نامبرده را رعایت نموده و مجدداً پس از گذشت بیست و یک روز، تغییری در کاهش وزن خود مشاهده نکرده باشد، در واقع با استپ وزن واقعی مواجه شده است.

۱)    هرچه کاهش وزن بیشتری داشته باشید، به تدریج تقلیل وزن شما آهسته تر انجام خواهد شد.

۲)    با رسیدن به وزن طبیعی و نرمال، تقلیل وزن هم به مراتب نسبت به قبل سخت تر انجام می شود.

موارد ذکر شده از مهمترین عوامل موثر در استپ وزن واقعی است.

نکات کلیدی در برنامه رژیم غذایی 

در ادامه نوشتار علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد، لازم است شما را با مهمترین نکات در خصوص رژیم غذایی بیشتر آشنا کنیم.

نکات کلیدی در برنامه رژیم غذایی 

نکات کلیدی در برنامه رژیم غذایی

مصرف سبزیجات و میوه ها در تغذیه سالم:

بانوان مجردی که مایلند از طریق رژیم غذایی میزان هورمون پرولاکتین را در سطح طبیعی و نرمال قرار دهند، بایستی از سبزیجات و میوه های بیشتری در طول روز استفاده کنند. فیبر بسیار بالای موجود در آن ها مهمترین عاملی است که متخصصین تغذیه به اغلب بیماران توصیه می کنند.

زیرا شخص با مصرف آن ها می تواند زمان بیشتری را با حس سیری همراه شود. این گروه از مواد غذایی حاوی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز ضروری بدن هستند و هدف کلی آن ها گوارش سریعتر است.

مصرف سبزیجات و میوه ها در تغذیه سالم:

مصرف سبزیجات و میوه ها در تغذیه سالم:

استفاده از میان وعده های سالم:

به طور معمول اسنک ها از جمله خوراکی هایی محسوب می شوند که دارای بیشترین کالری هستند و مصرف مداوم آن در برنامه رژیم غذایی می تواند تاثیرات منفی را روی کاهش وزن شما به همراه داشته باشد. از میان وعده های سالمی که می تواند در پایین آوردن هورمون پرولاکتین در بانوان مجرد نیز موثر باشد:

۱)    میوه هایی مانند گلابی، موز، سیب ۲) انواع توت ها ۳) اسموتی ها ۴) ماست کم چرب ۵) آجیل ۶) شکلات سیاه ۷) انبه خشک ۸) کشمش ۹) برنج ترد ۱۰) ذرت بو داده ۱۱) کراکر چاودار و برخی دیگر که ممکن است حاوی روی و یا ویتامین B6 باشد، به عنوان مفیدترین میان وعده ها به شمار می آیند که می تواند در رفع عارضه فوق موثر باشد.

استفاده از میان وعده های سالم:

استفاده از میان وعده های سالم:

استفاده از یک برنامه رژیم غذایی استاندارد و متعادل، مناسب ترین اقدامی است که افراد می توانند در کاهش وزن و همچنین پیشگیری از اختلالات مرتبط به آن تحت نظر مجرب ترین متخصصین تغذیه انجام دهند.

نتیجه گیری

اکثر مبتلایان به اضافه وزن بالا که نمی توانند از طریق رژیم های غذایی سخت وزن خود را کنترل کنند، ممکن است که با سطح هورمون پرولاکتین بالا همراه باشند که روش های پیشگیری و یا بهبود آن می تواند علائم بالا بودن پرولاکتین در زنان مجرد را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

با توجه به این که هورمون فوق سبب تحریک اشتها در شخص می شود، لذا این امر منجر می گردد که فرد حجم بیشتری از کالری را در طول روز دریافت نموده و در نتیجه با افزایش وزن همراه شود که در چنین شرایطی، متخصصین تغذیه می توانند در این راستا، مساعدت های لازم را به این گروه از بیماران ارائه دهند.

منبع:

cutt.ly

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید