تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

رژيم غذايی dash يا tlc
رژيم غذايی dash يا tlc
2022/04/25
کیتو چیست
کیتو چیست
2022/04/25
تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

قصد داریم تا موضوع تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی را مورد بررسی قرار دهیم. همراه شما هستیم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

در این مقاله سعی داریم تا درباره تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی توضیحات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین درخصوص نشانه های PCOS، دلایل ابتلا به این بیماری، روش های تشخیص و معالجه PCOS، تاثیر آن روی باروری، تنبلی تخمدان در دختران مجرد و یا هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود، کاملترین مطالب را ارائه کنیم.

تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

عناوین مقاله:

تنبلی تخمدان و یا PCOS چیست؟

نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک را نام ببرید.

راهکارهای درمانی مناسب برای معالجه تنبلی تخمدان چیست؟

درباره تاثیرات مثبت پیاده روی در تخمدان پلی کیستیک توضیح دهید.

مناسب ترین تمرینات ورزشی برای درمان تنبلی تخمدان را ذکر کنید.

مناسب ترین قرص های خوراکی که به بهبود فرایند تخمک گذاری کمک بسیار می کند را نام ببرید.

مهمترین نکات در خصوص معالجه تخمدان پلی کیستیک را شرح دهید.

مبتلایان به PCOS مجاز به مصرف چه گروه های غذایی نیستند؟

نتیجه گیری

 

تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

قبل از پرداختن به موضوع تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی، لازم است که ابتدا اطلاعاتی در خصوص تخمدان پلی کیستیک کسب نمایید.

Polycystic Ovary Syndrome از جمله اختلالات رایج در بین بانوان و یا حتی دختران نوجوان محسوب می شود. طبق پژوهش های پزشکی انجام شده، عارضه فوق به عنوان یکی از اختلالات ژنتیکی شناخته می شود.

تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

در دوره تخمک گذاری ماهانه، تقریباً در حدود پنج الی شش فولیکول رشد خود را شروع می کنند و در نتیجه یکی از این فولیکول ها برزگتر می شود و با بزرگ تر شدن آن، عوامل مهارکننده ای برای فولیکول های باقیمانده می فرستد

و سایر فولیکول های ریز که در پیرامون آن در حال رشد هستند را حذف نموده و از حد طبیعی آن ها را کوچک تر نگه می دارد. مبتلایان به این بیماری با بزرگ شدن فولیکول ها بنا بر هر علتی، قادر نیستند که فعالیت خود را به شکل صحیح انجام دهند.

با این که نمی توانند تخمک گذاری مناسبی داشته باشند و حتی برای فولیکول های پیرامون عوامل مهارکننده را به درستی القا کنند، مانع از رشد آن ها می شوند و در نهایت ماهانه چندین فولیکول به طور نیمه، بزرگ می شود و می توان گفت که این نوع از فولیکول ها با عدم تخمک گذاری مناسب همراه بوده و به طور کامل از بدن شخص حذف نمی شوند.

در طولانی مدت ممکن است چندین فولیکول ریز، ماهانه در سطح تخمدان ها باقی بمانند

بنابراین در طولانی مدت ممکن است چندین فولیکول ریز، ماهانه در سطح تخمدان ها باقی بمانند که از شکل طبیعی آن ها هم بزرگتر هستند. در چنین حالتی کورتکس تخمدان (سطح پوسته تخمدان) از فولیکول های کوچک پر می شوند.

در حالت طبیعی هنگامی که به روش سونوگرافی نمای تخمدان ها قابل مشاهده هستند، تقریباً بین سه الی چهار فولیکول کوچک در تخمدان ها قابل رویت هستند.

در طولانی مدت ممکن است چندین فولیکول ریز، ماهانه در سطح تخمدان ها باقی بمانند

در طولانی مدت ممکن است چندین فولیکول ریز، ماهانه در سطح تخمدان ها باقی بمانند

اما هنگامی که شخصی به عارضه PCOS مبتلا باشد، در تصویر به دست آمده از طریق سونوگرافی در این ناحیه، فولیکول های کوچک را به صورت گردنبند مشاهده خواهید کرد که به بیماری PCOS (تخمدان پلی کیستیک) معروف است.

گفتنی است که یکی از پارامترهای تشخیصی برای ابتلا به عارضه فوق نمای سونوگرافی است. به طور کلی بایستی بیان کرد که فولیکول های فوق در سطح تخمدان ها زنده هستند.

به این مفهوم که فولیکول های فوق ماهانه در سطح خون فاکتورها و یا تعدادی از هورمون های مردانه را آزاد می کنند که نبایستی در این ناحیه باقی بمانند و در چرخه طبیعی بایستی حذف شوند.

زیرا با باقی ماندن فولیکول های فوق در این ناحیه، پیوسته در خون فاکتورهایی آزاد می شوند که در واقع فاکتورهای فوق نشانه های بالینی را در شخص ایجاد می کند.

در چنین شرایطی است که طبق نظر متخصص زنان و زایمان می توانند اثر تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی را روی تقلیل نشانه های عارضه و یا حفظ سلامتی خود مشاهده کنید.

نشانه های بالینی PCOS

در رابطه با علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) می توان بیان کرد که به طور معمول با نخستین عادت ماهانه در دوران بلوغ در دختران نوجوان مشاهده می شود.

در بعضی موارد ممکن است که بعدها شخص با این مشکل مواجه شود. به عنوان مثال با افزایش شاخص توده بدنی در فرد، نشانه های تنبلی تخمدان به تدریج در شخص نمایان می شود.

نشانه های بالینی PCOS

نشانه های بالینی PCOS

به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا شما را بیشتر با تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی که بیانگر اثرات مثبت این ورزش روی کاهش وزن است، بیشتر آشنا کنیم.

لازم به توضیح است که نشانه های ابتلا به عارضه فوق در هر شخص متفاوت است. به طور معمول تشخیص PCOS هنگامی روی فرد انجام می شود که از علائمی که در زیر متذکر می شویم، دو مورد آن به وضوح در شخص مشاهده شود:

قاعدگی های نامنظم

کاهش تعداد دروه های قاعدگی، بی نظمی و یا بیشتر شدن زمان پریودی یکی از اصلی ترین علائم PCOS در بیماران شناخته می شود.

به عنوان مثال، شاید شخصی در طول سال کمتر از ۹ چرخه قاعدگی را تجربه کند و یا طول دوره قاعدگی وی بالغ بر ۳۵ روز باشد و به شکل غیر معمول با قاعدگی های سختی همراه باشد. با این که ممکن است برخی از بانوان از قاعدگی های طولانی مدت احساس رضایت داشته باشند،

اما بایستی متذکر شویم که چنین شرایطی برای شخص خطرناک بوده و به دلیل این که در داخل رحم براثر هورمون Endometrium (اندومتر) شکسته نمی شوند

این امر ممکن است بروز ابتلای فرد به سرطان رحم در رده سنی چهل الی پنجاه سالگی در بانوانی که به عارضه فوق گرفتار هستند و یا دوران پریودی نامنظم دارند را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

آندروژن اضافی

افزایش سطح هورمون های جنسی مردانه از جمله موارد دیگری است که می تواند سبب نشانه های ظاهری مانند افزایش رویش موی صورت و یا بدن در بانوان و یا به بیان دیگر طاسی مردانه، آکنه بسیار و حتی پرمویی در شخص شود.

تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

تخمدان ها به علت وجود کیست هایی که تخمک ها را در بر می گیرند، به تدریج بزرگ می شوند. در حقیقت کیست های فوق همان فولیکول های موجود در سطح تخمدان ها هستند که هر یک از آن ها تخمک کوچک را احاطه می کنند.

به طور کلی تخمک های فوق هرگز به مقداری که سبب پریودی در شخص شود، رشد نخواهند کرد. به همین علت شاید تخمدان ها راندمان مطلوبی را به دنبال نداشته باشند.

در انتها بایستی متذکر شویم که به طور معمول نشانه های PCOS در مبتلایان به اضافه وزن بالا به مراتب نسبت به افرادی که دارای وزن ایده آل و طبیعی هستند، شدیدتر است.

در مجموع نشانه های بالینی PCOS با توجه به شدت عارضه از خفیف تا حاد می تواند ناپایدار باشد. بنابراین نبایستی توقع داشته باشید که کلیه نشانه ها در شخص به وضوح مشاهده شود، بلکه براساس فعالیت های تخمدان، نشانه های ابتلا به این بیماری متغیر است.

دلایل PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک)

دلیل قطعی که بتوان برای این بیماری معرفی کرد، وجود ندارد. زیرا دلیل اصلی آن عوامل ژنتیکی در شخص می باشد. در واقع نمی توان تغییری در ژن تخمدان ایجاد کرد تا همچون تخمدان های سالم، تخمک گذاری خود را آغاز کنند.

اما معالجه نشانه ای است که با تشخیص بیماری شخص، درمان توسط پزشک به بهترین نحو انجام می شود. چنان چه شخص در چرخه قاعدگی خود با مشکل خاصی همراه باشد، در اولین اقدام، پزشک، معالجه دارویی را روی فرد انجام می دهد.

همچنین اگر شخص با مشکل پرمویی و یا ریزش مو مواجه باشد، استفاده از داروهای تجویزی ضد هورمون مردانه می تواند به درمان بیمار کمک بسیار کند. اما در صورتی که شخص از مشکل نازایی رنج می برد، شیوه های درمانی موثر برای معالجه نازایی روی شخص انجام می گیرد.

یکی از این اقدامات درمانی، تحریک تخمک گذاری به منظور بارور شدن تخمک ها است. علاوه براین، شخص بایستی تحت نظر مجرب ترین متخصصین تغذیه و رژیم درمانی قرار گیرد تا علاوه بر کنترل وزن، از فواید ورزش روی تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی بهره مند شوند. دقت داشته باشید که عارضه فوق تا پایان عمر با شما همراه است اما میزان تنبلی تخمدان متغیر است و درمان آن کاملاً انجام نمی شود.

لذا، به کلیه مبتلایان به این بیماری پیشنهاد می شود تا تغییرات لازم را در شیوه زندگی خود ایجاد کنند که یکی از مهمترین آن ها انجام فعالیت های ورزشی است.

برخورداری از یک تغذیه سالم و مفید

برخورداری از یک تغذیه سالم و مفید در کنار پیاده روی و یا تمرینات فیزیکی و در عین حال کاهش استرس، اثر بسیاری روی موقعیت عارضه فوق در شخص به دنبال دارد.

انجام تمرینات فیزیکی منظم و داشتن پیاده روی منظم و روزانه از مهمترین عوامل در سندرم تخمدان پلی کیستیک که با اضافه وزن بالا است، پیشگیری می کند.

برخورداری از یک تغذیه سالم و مفید

برخورداری از یک تغذیه سالم و مفید

در ادامه نوشتار تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی بایستی متذکر شویم که:

مبتلایان به تنبلی تخمدان بایستی از استفاده مواد غذایی حاوی مواد قندی خودداری کنند تا از ابتلا به عارضه دیابت پیشگیری کنند. زیرا کلیه موارد فوق می تواند اثرات مثبتی بر کارکرد تخمدان ها به همراه داشته باشد.

شیوه زندگی در این گروه از بیماران امری بسیار مهم و الزامی است

لذا، شیوه زندگی در این گروه از بیماران امری بسیار مهم و الزامی است و پیشنهاد می شود که در رده های سنی پایین ازدواج کنند و خیلی سریع بارداری را تجربه کنند و از به تعویق انداختن مدت بارداری به دلیل شرایط موجود نیز خودداری کنند.

تاکید متخصص زنان و زایمان به موضوع فوق به این دلیل است که تاخیر در پروسه بارداری ممکن است مشکلات بارداری را در این گروه از بیماران تا حد قابل توجهی افزایش دهد. مبتلایان به PCOS بایستی پیوسته تحت نظر پزشک معالج قرار گیرند و در ادامه معالجه خود صبور باشند.

زیرا با مصرف داروهای تجویزی نبایستی انتظار بهبودی کامل را از بیماری تنبلی تخمدان داشته باشند. لازم به توضیح است که اغلب بیمارانی که با نوع خفیف این عارضه همراه هستند،

با ایجاد تغییرات در سبک زندگی خود و کاهش استرس های محیطی و از همه مهمتر پیروی از یک برنامه رژیم غذایی استاندارد و مفید به همراه تمرینات فیزیکی مناسب، استفاده از داروهای هورمونی در این بیماران کاهش می یابد و حتی شاید بعضی از مبتلایان، بدون معالجه فقط تحت نظر پزشک معالج قرار گیرند و هنگامی که مجدداً نشانه ها در شخص مشاهده شد، معالجه انجام شود.

شیوه زندگی در این گروه از بیماران امری بسیار مهم و الزامی است

شیوه زندگی در این گروه از بیماران امری بسیار مهم و الزامی است

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

با توجه به عنوان مقاله، تست مشخصی که برای شناسایی قطعی عارضه PCOS در بیماران بیان شود، وجود ندارد. قطعاً پزشک معالج سوابق پزشکی مانند سیکل ماهانه و پریودی و تغییرات وزنی را از فرد مبتلا جویا می شود.

معاینات بدنی که در این خصوص روی فرد انجام می شود، مشتمل بر بررسی علائم پرمویی، آکنه و مقاومت به هورمون انسولین است. پزشک معالج شاید به منظور شناسایی بهتر و دقیق تر، اقداماتی که در زیر متذکر می شویم را پیشنهاد کند:

معاینه لگن

پزشک متخصص زنان و زایمان به صورت دستی و یا دیداری اندام های تولید مثل بیمار را به منظور یافتن تومورها و یا توده ها و دیگر ناهماهنگی های موجود، مورد بررسی و معاینه قرار می دهد.

تست خون

تست خون را برای بازبینی سطح هورمون های موجود در بدن انجام می دهند. در واقع تست خون می تواند دیگر اختلالاتی که مشابه تنبلی تخمدان است و سبب مشکل در قاعدگی و یا روند صعودی سطح Androgen (اندروژن) می شود را نشان دهد. شاید برای سنجش میزان Tri glyceride (تری گلیسرید) و Cholesterol (کلسترول) به صورت ناشتا و همچنین مقاومت به Glucose سایر تست ها هم نیاز باشد.

Sonography

متخصص زنان و زایمان به وسیله سونوگرافی، دو مورد مهم در تشخیص تخمدان پلی کیستیک یعنی ضخامت مخاط رحم و ظاهر تخمدان ها را مورد اندازه گیری قرار می دهند. بدین ترتیب که به داخل دستگاه تناسلی بیمار، فرستنده ای را وارد می کنند و از طریق امواج صوتی، عکس های ارسالی به مانیتور را مورد بررسی و اندازه گیری دقیق تر انجام می دهند.

چنان چه پزشک معالج، ابتلا به بیماری PCOS را از طریق یکی از روش های نامبرده تشخیص دهد، شاید تست های بسیاری را به منظور اطمینان بیشتر از پیامدهای این بیماری تجویز کند. تست های فوق عبارتند از:

آزمایش آپنه خواب انسدادی ۲) آزمایش اضطراب و افسردگی ۳) غربالگری دوره ای سطح تری گلیسرید و کلسترول، تحمل قند و فشار خون

همان طور که متذکر شدیم، تنبلی تخمدان اثرات زیادی روی قدرت باروری بانوان به همراه دارد. لذا، اگر بیماری فوق را در یکی از اعضای خانواده و یا خود مشاهده کردید، لازم است که برای معالجه و تشخیص به هنگام، به حاذق ترین و کارآمدترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

PCOS در دختران نوجوان

در ادامه مقاله تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی، لازم است تا شما را با این بیماری که ممکن است در دختران نوجوان نیز مشاهده شود، بیشتر آشنا کنیم. اغلب مبتلایان به تنبلی تخمدان، دختران رده های سنی نوجوان هستند که از ابتلا به این عارضه رنج می برند. توصیه ما به مادران عزیز این است که در بیست و چهار ماه نخست رسیدن به بلوغ، نبایستی توقع قاعدگی های منظم و یا به هنگام داشته باشید.

اما چنان چه پس از این مدت، هنگامی که متوجه اضافه وزن و یا پرمویی در فرزندان خود شدید، حتماً بایستی این موضوع را با متخصص زنان در میان بگذارید تا پیش از آن که نشانه های فوق نسبت به قبل بیشتر شود، مراحل درمان را آغاز کنید.

مبتلایان به این بیماری بایستی پیوسته تحت نظر مجرب ترین متخصصین زنان و زایمان قرار گیرند تا معالجه های علامتی به تدریج در شخص مشاهده شود و با آغاز نشانه های عارضه مانند افزایش شاخص توده بدنی، پرمویی و یا ریزش مو، به معالجه به موقع بپردازند تا از روند پیشروی عارضه جلوگیری کنند.

از جمله مواردی که پزشک معالج در درمان تخمدان پلی کیستیک به بیماران متذکر می شود، تاثیرات مثبت پیاده روی در عارضه فوق است. معالجه به موقع می تواند تا حد بسیاری از پیشروی بیماری در مبتلایان پیشگیری کند که این موضوع عملکرد مثبتی را به همراه دارد.

زیرا هدف کلی ما دختران نوجوانی است که در سنین پایین با نشانه های اختلالات چرخه قاعدگی روبرو هستند و به این ترتیب هر چه سریعتر معالجه های اولیه انجام شود، سبب می گردد که با افزایش سن از بروز اختلالات بیشتر در شخص جلوگیری شود.

PCOS در دختران نوجوان

PCOS در دختران نوجوان

فواید درمان تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

همان طور که بیان کردیم، اضافه وزن بالا یکی از مهمترین دلایل در ابتلیا شخص به تنبلی تخمدان است که با انجام پیاده روی مستمر و منظم می توان تا حد قابل توجهی نشانه های آن را کاهش دهید.

فواید درمان تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

فواید درمان تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

انجام پیاده روی روزانه علاوه بر مناسب ترین شیوه برای لاغری و بهبود روند بیماری، به کنترل فشارهای روحی که یکی از پیامدهای تخمدان پلی کیستیک است، کمک بسیار می کند. اصولی که در انجام این ورزش بایستی به آن توجه بسیار داشته باشید و از آن پیروی کنید، برداشتن گام های کوچک، صاف ایستادن برای حرکت سریعتر و کالری سوزی بیشتر و خم کردن بازو به سمت جلو و عقب است.

اثرات مثبت پیاده روی:

کیفیت خواب بهتر ۲) آرامش و کاهش استرس ۳) بهبود استخوان ها ۴) افزایش سوخت و ساز بدن ۵) تقلیل حملات آسم ۶) پیشگیری از زوال عقل ۷) تقویت بینایی ۸) پوستی جوان و شاداب ۹) معالجه یبوست ۱۰) معالجه دیسک کمر ۱۱) تقویت قلب و عروق ۱۲) کاهش وزن ۱۳) بهبود فرآیند سرطان ۱۴) تنظیم فشار خون ۱۵) بهبود کبد چرب

و از همه مهمتر معالجه سندروم قبل از قاعدگی است که این امر سبب افزایش مقدار ترشح Endorphins می شود. ترشح اندورفین سبب می گردد تا بیمارانی که با تنبلی تخمدان مواجه هستند و قاعدگی های سخت و دشوار را پشت سر می گذارند، با تقلیل دل درد و یا کمر درد همراه شوند.

اثرات مثبت پیاده روی:

اثرات مثبت پیاده روی:

همچنین ناباروری یکی دیگر از مشکلات مبتلایان به PCOS است که براساس تحقیقات پزشکی صورت گرفته، حذف توده های چربی در ناحیه پهلو و به خصوص شکم می تواند اثرات مثبتی را روی باروری و پیشگیری از دیابت بارداری و یا سقط جنین به همراه داشته باشد.

عدم تحرک از جمله علل بروز انواع سرطان ها است که این موضوع می تواند اثرات بسیاری به منظور جلوگیری از پروسه بدخیم شدن سرطان مخاط رحم که از دیگر پیامدهای تنبلی تخمدان در بانوان است را به دنبال داشته باشد. در واقع شما با انجام پیاده روی می توانید بارداری سالم را تجربه کنید. زیرا این ورزش به عنوان یکی از فعالیت های فیزیکی سالم شناخته می شود که هیچ خطری را در این دوران حساس برای مادر و جنین به همراه ندارد.

اثرات مثبت پیاده روی:

اثرات مثبت پیاده روی:

نکته درمورد تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

مبتلایانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، برای بهره مندی از اثرات مثبت پیاده روی بایستی به تغذیه سالم پیش و پس از آن توجه بسیار داشته باشند. استفاده از پروتئین و کربوهیدرات ها به دریافت انرژی بیشتر کمک می کند.

به منظور استفاده مناسب از کربوهیدرات ها در برنامه رژیم غذایی خود، بهتر است از برنج قهوه ای و یا سیب زمینی و از غلات، عدس و نخود برای دریافت پروتئین استفاده کنید.

البته گروه های غذایی دیگری مانند مرغ، ماست یونانی، ماهی سالمون و تخم مرغ هم می تواند انتخاب مناسبی برای دریافت پروتئین ها به شمار آید. پس از ورزش، مصرف تخم مرغ گزینه مناسبی است که سرشار از آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن است.

افرادی که برای تسریع در روند کاهش وزن از رژیم گیاهخواری استفاده می کنند تا از این طریق نشانه های تنبلی تخمدان را کاهش دهند، می توانند لوبیا و آجیل در برنامه غذایی خود مصرف کنند. دقت داشته باشید که پس از انجام پیاده روی بایستی پروتئین استفاده کنید. زیرا این امر سبب ریکاوری ماهیچه ها در بدن می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست خواص سیر برای تخمدان پلی کیستیک دیدن کنید.

تمرینات ورزشی مناسب برای معالجه PCOS

اغلب علائمی که درباره این بیماری بیان کردیم، از طریق یک برنامه رژیم غذایی استاندارد و مفید و فعالیت های فیزیکی مناسب بهبود می یابد که البته نیاز است تا از سوی متخصص زنان تایید شود. در ادامه به بررسی تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی خواهیم پرداخت.

تمرینات ورزشی مناسب برای معالجه PCOS

تمرینات ورزشی مناسب برای معالجه PCOS

به طورکلی تمرینات فیزیکی مناسب برای لاغری و حفظ سلامتی بدن بسیار حائز اهمیت است اما بایستی به این مورد توجه بسیار داشته باشید که فعالیت های ورزشی زیاد می تواند تغییرات هورمونی بسیاری را به تدریج در شخص ایجاد کند.

لذا، پیش از آغاز یک فعالیت ورزشی در راستای تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی با پزشک معالج خود مشورت کنید تا درخصوص مقدار مناسب آن در طول روز و یا بهترین زمان مناسب برای انجام پیاده روی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند. معمولا فعالیت های کم تحرک و آرام که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد، می تواند به بهبود نشانه های تنبلی تخمدان کمک بسیار کند.

تمرینات هوازی در معالجه PCOS:

انجام این نوع از فعالیت های ورزشی هوازی می تواند در معالجه عارضه فوق بسیار موثر باشد؛ به این علت که حساسیت بدن فرد را در مقابل هورمون انسولین افزایش می دهد و از همه مهمتر تخمک گذاری و سیکل ماهانه را تنظیم نموده و سبب تقویت قدرت باروری در شخص میشود.

این تمرینات باعث تقلیل نشانه های اضطراب و افسردگی، بهبود خلق و خو و تقلیل ریسک ابتلا به دیابت نوع دو و همچنین اختلالات قلبی عروقی که تمامی این موارد تنها بخشی از پیامدهای تنبلی تخمدان در شخص است، می شود.

دوچرخه سواری، پیلاتیس، آهسته دویدن، شنا و یوگا از جمله تمریناتی هستند که علاوه بر پیاده روی سریع می تواند تاثیرات مثبتی در معالجه سندروم تخمدان پلی کیستیک به دنبال داشته باشد.

تمرینات هوازی در معالجه PCOS:

تمرینات هوازی در معالجه PCOS:

تمرینات قدرتی:

این نوع از فعالیت ها مشتمل بر انجام تمرینات بدنی است که به منظور پیشرفت استقامت و قدرت در شخص طراحی شده است. گفتنی است که تمرینات فوق بیشتر از طریق وزنه انجام می شود.

معمولاً شما با انجام تمرینات قدرتی به تقویت اندام ها، افزایش سرعت سوخت و ساز و تقلیل مقاومت به هورمون انسولین کمک بسیار می کنید و به یاد داشته باشید که تمامی این موارد در معالجه PCOS موثر است.

تمرینات دوره ای با شدت بالا:

تمرینات فوق برای بالا بردن آمادگی قلبی عروقی، تقلیل پهنای دور کمر و رسیدن به BMI متعادل مناسب است. پیاده روی سریع و دوچرخه سواری از جمله تمرینات تناوبی محسوب می شوند که علاوه بر فواید نامبرده، در کاهش چربی های شکمی، کالری سوزی و تقلیل پنج الی ده درصد از وزن بدن مفید هستند.

در معالجه تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی، بایستی روزانه چقدر به انجام این تمرین هوازی بپردازیم؟

طبق نظر متخصصین، بهتر است که مبتلایان به این عارضه در طول هفته صد و پنجاه دقیقه از تمرین هوازی فوق را با شدت متوسط و یا پیاده روی سریع را به مدت هفتاد و پنج دقیقه انجام دهند. همچنین توصیه می شود که دو روز از برنامه ورزشی خود را به فعالیت های مقاوتی اختصاص دهند.

در معالجه تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی، بایستی روزانه چقدر به انجام این تمرین هوازی بپردازیم؟

در معالجه تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی، بایستی روزانه چقدر به انجام این تمرین هوازی بپردازیم؟

به طور کلی برای معالجه تنبلی تخمدان بهتر است روزانه نیم ساعت فعالیت ورزشی داشته باشید. دقت کنید که نیاز نیست این امر را یک باره انجام دهید، مثلا شما به منظور تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی، می توانید پیاده روی خود را در دو ست پانزده دقیقه ای انجام دهید که به همان مدت زمان سی دقیقه مفید خواهد بود. حتی در صورت نیاز می توانید با زمانبندی مناسب تمرینات خود را در سه بازه ده دقیقه ای انجام دهید.

شدت تمرینات ورزشی

شدت تمرینات ورزشی بایستی در حدی باشد که در زمان انجام آن بایستی تقریباً بین شصت الی هفتاد و پنج درصد ضربان قلب را افزایش دهد تا شما به تدریج تاثیرات کاهش وزن را در خود مشاهده کنید. برای درمان تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی، با متخصص زنان مشورت کنید و از خود درمانی بدون تجویز پزشک بپرهیزید،

شدت تمرینات ورزشی

شدت تمرینات ورزشی

زیرا بعضی از تمرینات ورزشی و یا معالجه های گیاهی شاید در بعضی از اشخاص با ممنوعیت همراه باشد و یا برای پیشگیری از روند بیماری به محدودیت های بیشتری احتیاج داشته باشد. به منظور بایدها و نبایدهای تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی بایستی با متخصص زنان و زایمان مشاوره های لازم را انجام دهید تا بتوانید در یک بازه زمانی مناسب، روند بهبودی خود را به دست آورید.

معالجه سندرم تخمدان پلی کیستیک

معالجه تنبلی تخمدان بر مهار تمامی پیامدهای حاصل از آن نظیر اضافه وزن، آکنه، پرمویی و در عین حال ناباروری تمرکز دارد.  به غیر از درمان تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی ، معالجه های خاص مانند مصرف داروهای خوراکی تجویزی و تغییر شیوه زندگی می تواند موثر باشد.

درمان دارویی PCOS:

به منظور منظم کردن سیکل ماهانه، ممکن است متخصص زنان مواردی که در زیر متذکر می شویم را پیشنهاد کند:

قرص های خوراکی ضد بارداری ترکیبی

داروهایی که حاوی Progestin (پروژستین) و Estrogen (استروژن) هستند، می توانند سبب تقلیل تولید Androgen (اندروژن) شوند و در نتیجه سطح Estrogen خون را تنظیم کنند.

البته تنظیم هورمون ها ابتلا به سرطان پوشش داخلی رحم (سرطان مخاط رحم) را تا حد بسیار کاهش می دهد و علاوه بر این سبب تصحیح اختلالاتی نظیر آکنه، پرمویی و یا خونریزی های غیر عادی در بیماران می شود.

البته رینگ واژنی و یا چسب های هورمونی که مشتمل بر پروژستین و یا استروژن هستند را می توانید جایگزین قرص های خوراکی کنید که حتماً بایستی طبق تجویز پزشک انجام شود.

معالجه از طریق Progestin

استفاده از این داروی خوراکی در ماه به مدت ده الی چهارده روز و یا هر دو ماه ۱ عدد، می تواند سبب تنظیم سیکل ماهانه و یا پریودی در فرد شود و از همه مهمتر شخص را در مقابل Uterine mucosal cancer (سرطان مخاط رحم) حفظ می کند.

گفتنی است که معالجه از طریق Progestin به بهبود سطح اندروژن کمک نمی کند و مانع بارداری نمی شود. اگر بیمار مایل به بارداری نباشد، این قرص بدون استروژن و یا از داخل رحم می تواند گزینه مناسبی برای درمان تنبلی تخمدان از طریق پروژستین باشد.

معالجه از طریق Progestin

معالجه از طریق Progestin

مناسب ترین داروها برای کمک به فرآیند تخمک گذاری

متخصص زنان ممکن است برای بهبود تخمک گذاری، داروهایی که در زیر بیان می کنیم را به بیماران تجویز کنند:

کلامید (کلومیفن)

Clomiphene از جمله داروهای خوراکی است که اغلب پزشکان به بانوان برای مصرف در نیمه نخست سیکل ماهانه توصیه می کنند.

فمارا (لتروزول)

Letrozole دارویی است که بیشتر به مبتلایان به سرطان سینه تجویز می شود اما تحقیقات پزشکی نشان می دهد که مصرف این دارو می تواند سبب تحریک تخمدان ها شود.

Metformin (فرتامت، گلوکوفاژ و غیره)

این داروی خوراکی که بیشتر برای مبتلایان به نوع دو دیابت تجویز می شود، سبب تقلیل مقاومت هورمون انسولین و میزان آن در خون می شود. چنان چه بیمار با مصرف Clomiphene باردار نشود، شاید پزشک، مصرف متفورمین را هم به صورت همزمان به فرد توصیه کند. اگر به پیش دیابت مبتلا هستید، مصرف Metformin می تواند از روند دیابت نوع دو پیشگیری کرده و به لاغری کمک کند.

همان طور که بیان کردیم یکی از علائم تنبلی تخمدان، پرمویی است که پزشکان متخصص برای تقلیل مشکل فوق در فرد، داروهای مناسبی را به این گروه از بیماران تجویز می کنند:

قرص های ضد بارداری

این داروی خوراکی سبب کاهش تولید اندروژن در بدن می شود. Androgen از جمله فاکتورهای مهم در پرمویی است.

الداکتون (Sprionolactone)

آلداکتون سبب بی اثر کردن  Androgen پوست می شود. تحقیقات پزشکی بیانگر این است که مشکلات مادرزادی که در برخی از نوزادان مشاهده می شود، می تواند به دلیل تاثیر این دارو بر جنین باشد.

لذا جلوگیری از حاملگی در هنگام استفاده از اسپیرونولاکتون امری بسیار حائز اهمیت است. البته استفاده از الداکتون در هنگام بارداری و یا در مواردی که فرد قصد بارداری دارد، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

وانیکا (Aflorentine)

Vanika که به صورت پماد به این گروه از مبتلایان تجویز می شود، سبب کند شدن رویش موهای صورت در بانوان می شود.

 

الکترولیز

سوزن ریزی در متد درمانی فوق به هر یک از فولیکول های مو داخل می شود. در واقع جریان الکتریکی از طریق سوزن به فولیکول ها وارد می شود که چنین جریانی سبب صدمه به فولیکول و در نتیجه حذف آن ها می شود. شاید برای بهبودی کامل بیمار، مراحل درمانی چندین جلسه به طول بیانجامد.

نکات کلیدی در معالجه سندرم تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

به منظور تقلیل اثرات این بیماری لازم است تا نکات مهمی را متذکر شویم:

نکات کلیدی در معالجه سندرم تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

نکات کلیدی در معالجه سندرم تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی

کنترل وزن

یکی از تاثیرات مثبت لاغری، کاهش اندروژن و سطح هورمون انسولین است که این موضوع پروسه تخمک گذاری را دوباره آغاز می کند. پس در خصوص تقلیل وزن، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

کاهش مصرف کربوهیدرات ها

همان طور که تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی می تواند در حفظ سلامتی مفید باشد. بهتر است طبق تجویز پزشک معالج مصرف کربوهیدرات ها را تا حد بسیار از برنامه رژیم غذایی خود حذف کنید.

برنامه های غذایی که دارای کمترین کربوهیدرات ها و یا چربی ها هستند می توانند به تقلیل میزان هورمون انسولین در بدن کمک بسیار کنند. چنان چه به این عارضه مبتلا هستید، از پزشک خود در خصوص یک برنامه رژیم غذایی با درصد کربوهیدرات پایین مشورت کنید و یا به منظور حفظ سلامتی بدن و یا کاهش نشانه های تنبلی تخمدان به متخصص تغذیه مراجعه کنید. شما از این امکان برخوردارید تا از کربوهیدرات های پیچیده که به تدریج سبب افزایش میزان گلوکز خون می شود، استفاده کنید.

فعال بودن

تمرینات فیزیکی می تواند به تقلیل میزان گلوکز خون در این گروه از مبتلایان کمک بسیار کند. اگر مبتلا به PCOS هستید، لازم است فعالیت های ورزشی روزانه خود را افزایش دهید و با حضور در تمرینات منظم، در تقلیل مقاومت به هورمون انسولین و یا در کل معالجه موثر باشد.

به این ترتیب علاوه بر کنترل وزن با داشتن پیاده روی سریع و مستمر که نتایج مثبتی را در درمان تنبلی تخمدان به همراه دارد و در عین حال جلوگیری از ابتلا به دیابت، بهتر است فعال باشید.

کلیه موارد ذکر شده از مهمترین نکات در معالجه سندروم تخمدان پلی کیستیک است که به بهبود بیماری و پیشگیری از روند آن به فرد کمک می کند.

فعال بودن

فعال بودن

تغییر شیوه زندگی

ممکن است پزشک معالج با توصیه یک برنامه غذایی متعادل و در عین حال کم کالری در کنار تمرینات فیزیکی مناسب برای رسیدن به وزن طبیعی و ایده آل، تغییر در سبک زندگی را مهمترین مورد در تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی توصیه کنند. حتی کاهش وزن به مقدار اندک، به عنوان مثال تقلیل پنج درصدی وزن بدن، سبب بهبود وضعیت بیمار می شود.

حتی لاغری می تواند تاثیر داروهای خوراکی تجویزی را در تنبلی تخمدان افزایش دهد و کمک بسیار به روند بهبود ناباروری در بانوان کند. یکی از شیوه های درمانی عارضه فوق، فعالیت های ورزشی است که هر فعالیت بدنی و یا ورزشی، اثرات مثبتی در تقلیل نشانه های ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد.

تمرینات فیزیکی علاوه بر حفظ سلامتی بدن به از دست دادن بافت های چربی در نواحی مختلف بدن به خصوص شکم کمک بسیار می کند. معمولا متخصص زنان به بانوانی که با این مشکل مواجه هستند، توصیه می کنند تا روزانه سی دقیقه به پیاده روی و یا سایر تمرینات هوازی که می تواند درصد باروری را در شخص افزایش دهد، بپردازند.

تغییر شیوه زندگی

تغییر شیوه زندگی

تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی از مهمترین مواردی است که علائم بیماری و اضافه وزن بالا را که اصلی ترین دلیل تنبلی تخمدان است را تا حد چشمگیر کاهش می دهد. هنگامی که در کنار تغییر شیوه زندگی، پیاده روی سریع و منظم را دنبال نموده و از مناسب ترین گروه های غذایی در هر وعده استفاده کنید، شانس تخمک گذاری در شما بیشتر می شود و در نهایت نشانه های این بیماری به تدریج کاهش می یابد.

برنامه رژیم غذایی مطلوب برای PCOS

به منظور مدیریت نشانه های تنبلی تخمدان، رژیم غذایی متعادل و استانداردی که به بیماران تجویز شود، وجود ندارد. اما متخصصین تغذیه سه نوع برنامه غذایی که شاید به بهبود مبتلایان به عارضه فوق کمک کند را پیشنهاد می کنند:

برنامه رژیم غذایی Glycemic Index (شاخص گلیسمی پایین)

مواد غذایی که دارای کمترین گلیسمی هستند، گوارش کندتری دارند. به همین منظور میزان هورمون انسولین به مقدار مصرف کربوهیدرات ها افزایش نمی یابد. سبزیجات نشاسته ای، مغزها، غلات کامل، میوه ها و آجیل از محصولات غذایی با گلیسمی پایین محسوب می شوند که مصرف آن ها در وعده های غذایی تاثیرات مثبتی روی درمان این بیماری خواهد داشت.

برنامه غذایی ضد التهابی

از خوراکی های ضد التهابی که در رژیم غذایی مبتلایان به تنبلی تخمدان توصیه می شود، انواع توت ها، روغن زیتون، سبزیجات برگ دار و یا ماهی های چرب که می تواند به کاهش نشانه های مرتبط به التهاب نظیر خستگی کمک کند، می باشند.

برنامه غذایی DASH

رژیم غذایی دش با کنترل فشار خون بالا که یکی از پیامدهای رایج تنبلی تخمدان محسوب می شود، به تقلیل اختلالات قلبی به این گروه از بیماران کمک بسیار می کند. شما در رژیم دش می توانید از گروه های غذایی مانند سبزیجات، ماهی، میوه، غلات کامل، مرغ و فرآورده های لبنی با کمترین درصد چربی استفاده کنید.

کلیه رژیم های غذایی ذکر شده در کنار تمرینات هوازی مانند پیاده روی از جمله عوامل مهم در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک است که متخصص زنان به این گروه از مبتلایان توصیه می کنند.

برنامه غذایی DASH

برنامه غذایی DASH

بایستی از چه گروه های غذایی در زمینه تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی استفاده کنیم؟

برای کنترل بیماری فوق، هر نوع برنامه غذایی مفید و استاندارد توصیه می شود. در مجموع بانوانی که با چنین مشکلی مواجه هستند، بایستی از مصرف خوراکی های مضر نظیر مواد غذایی فست فودی بپرهیزند. از جمله محصولات غذایی مفید که شما مجاز به مصرف آن ها هستید، عبارتند از:

مواد غذایی پرفیبر ۲) اسفناج و کلم پیچ ۳) شکلات تلخ ۴) حبوبات ۵) گل کلم ۶) کلم بروکلی ۷) چربی های سالم نظیر روغن زیتون ۸) مواد غذایی فرآوری نشده ۹) مواد غذایی سالم و مفید ۱۰) آجیل ۱۱) میوه های قرمز شامل گیلاس، شاتوت و انگور قرمز ۱۲) ادویه جات نظیر دارچین و زردچوبه

تمامی میوه های تازه بایستی در برنامه رژیم غذایی این گروه از مبتلایان قرار گیرد. در این بین، مصرف میوه های قرمز نسبت به سایر میوه ها بیشتر پیشنهاد می شود. آلبالو، شاتوت، انگور قرمز و گیلاس به میزان کافی و با توجه به کالری مورد نیاز بدن می تواند مورد بسیار مهم در مهار نشانه های تنبلی تخمدان باشد.

بایستی از چه گروه های غذایی در زمینه تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی استفاده کنیم؟

بایستی از چه گروه های غذایی در زمینه تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی استفاده کنیم؟

تاثیر تخمدان پلی کیستیک در بارداری

یکی از مواردی که ممکن است نگرانی های بسیاری را در این گروه از مبتلایان به دنبال داشته باشد، اثر pcos روی بارداری است. به طور کلی بایستی متذکر شویم که تنبلی تخمدان می تواند تاثیرات منفی روی بارداری به همراه داشته باشد. این بانوان در ریسک ابتلا به دیابت بارداری، سقط جنین، زایمان زودرس و پره اکلامپسی بیشتر از سایر بانوان قرار می گیرند.

لذا، بعد از زایمان نوزاد، این گروه از بیماران شاید با اختلالات بسیاری روبرو شوند و حتی احتمال این که نوزاد تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد، بسیار است. علاوه براین، مرگ جنین پیش، در زمان بارداری و یا پس از آن بسیار است. بعضی از بانوان مبتلا به این عارضه با مشکلات متعددی در دوره بارداری همراه می شوند.

به این علت که ترشح بسیار هورمون های مردانه مانع از آزاد شدن تخمک ها می شود و شاید سبب بروز نازایی در فرد شود. همان طور که متذکر شدیم، علاوه بر درمان تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی موارد دیگری از جمله لاغری و استفاده از یک برنامه رژیم غذایی سالم و مفید می تواند تا حد قابل توجهی به پروسه درمان در مبتلایان به تنبلی تخمدان کمک بسیار کند.

با وجود ابتلا به این بیماری و برای افزایش شانس بارداری، بایستی تغییراتی را در شیوه زندگی خود ایجاد کرد. در بخش های قبلی متذکر شدیم که تقلیل پنج الی ده درصدی وزن هم می تواند به باروری شما کمک بسیار کند.

لازم است در برنامه روزانه خود فعالیت های ورزشی و برنامه غذایی متعادل را قرار دهید

لازم است در برنامه روزانه خود فعالیت های ورزشی و برنامه غذایی متعادل را قرار دهید. کنترل دقیقی روی فرآیند تخمک گذاری داشته باشید تا در زمان تخمک گذاری، رابطه جنسی سالم و موثری داشته باشید که در این راستا متخصص زنان می تواند راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

چنان چه شیوه های ذکر شده متد درمانی اثربخشی نباشد، ممکن است دکترتان تست های باروری تجویز نموده و مصرف داروهای خوراکی مناسب با شرایط بیمار را پیشنهاد کند.

به طور کلی مبتلایان به این بیماری می توانند با مصرف منظم و به هنگام داروهای تجویزی، بارداری را تجربه کنند. پژوهش های پزشکی انجام شده بیانگر این است که تقریباً هشتاد درصد از بانوان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک بعد از مصرف این نوع از داروها می توانند بارداری سالم و بدون مشکلی داشته باشند. از بین این تعداد، بیش از نیمی از بیماران به شکل طبیعی بعد از گذشت شش دوره عادت ماهانه باردار شدند.

راهکارهای مناسب کاهش وزن در سندرم تخمدان پلی کیستیک

گفتنی است که مقاومت به هورمون انسولین یکی از مهمترین دلایلی است که از دست دادن وزن را به چالشی بزرگ در این گروه از مبتلایان تبدیل می کند و براساس مطالعات صورت گرفته، بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان با این مشکل مواجه هستند.

به این ترتیب هر چه شخص با افزایش شاخص توده بدنی بیشتری همراه باشد، مقاومت به این هورمون در بدن هم به مراتب افزایش می یابد. البته بایستی دقت داشته باشید که لاغری در پی این مشکل می تواند پروسه ای سخت باشد. زیرا چنین وضعیتی، حس گرسنگی و مصرف گروه های غذایی متعدد را در این گروه از مبتلایان بیشتر می کند.

مناسب ترین راهکار برای کاهش وزن در این بیماران، کنترل و رهایی از مقاومت بدن به هورمون انسولین است. زیرا در صورتی که سلول های موجود در بدن در مقابل هورمون های فوق حساس باشند، شما نیز می توانید همچون یک شخص معمولی کاهش وزن داشته باشید. راهکارهایی که در ادامه متذکر می شویم، می تواند در درمان این عارضه به شما کمک بسیار کند:

مصرف صحیح مواد غذایی:

استفاده گروه های غذایی شور، چرب و شیرین شاید از دیگر گروه های غذایی سالم به دلیل محتویات موجود در آن از جمله غذاهایی به شمار آیند که اغلب افراد، علاقه بیشتری به مصرف آن ها دارند. لذا، توصیه می شود مصرف آن ها را تا حد بسیار از برنامه رژیم غذایی خود کاهش دهید.

شما مجاز به مصرف تمامی گروه های غذایی هستید اما نکته مهمی که بایستی به آن توجه داشته باشید، این است که هشتاد درصد از رژیم غذایی شما را بایستی خوراکی های بدون گلوکز ساده، کم چرب و یا سالم تشکیل دهند.

بهتر است بین سی الی چهل درصد از رژیم غذایی روزانه خود را به مصرف پروتئین اختصاص دهید و کمتر از پنجاه درصد از کالری لازم بدن را از طریق مصرف کربوهیدرات ها به دست آورید. محصولاتی که حاوی نشاسته مقاوم هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید. موز و لوبیا به علت نشاسته مقاوم در مبتلایان به اضافه وزن بالا، حساسیت به هورمون انسولین را تا حد بسیار افزایش می دهد.

فعالیت های ورزشی و داشتن تحرک:

چنان چه به تمامی دستورالعمل های پزشکی برای کاهش وزن پایبند باشید اما به مهمترین موضوع که داشتن تحرک و انجام تمرینات فیزیکی است توجه نداشته باشید، به سختی می توانید مراحل کاهش وزن را دنبال کنید.

به همین منظور توصیه اغلب متخصصین به این گروه از بیماران این است که روزانه بین سی الی نود دقیقه فعالیت های ورزشی با شدت پایین و متوسط مانند پیاده روی که می تواند تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد، انجام دهید. دقت داشته باشید که انجام تمرینات فیزیکی بدون از این که شخص لاغری بسیاری را تجربه کند، به تقلیل مقاومت هورمون انسولین در بدن کمک بسیار می کند.

فعالیت های ورزشی و داشتن تحرک:

فعالیت های ورزشی و داشتن تحرک:

مصرف مکمل های غذایی:

مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، کروم، وانادیوم، روی و ویتامین های گروه D، B6 و B12 به تقلیل مقاومت سلول های موجود در بدن به هورمون انسولین کمک بسیار می کند، اما توجه داشته باشید که مصرف مکمل های فوق تنها بایستی توسط پزشک معالج به مبتلایان به تنبلی تخمدان تجویز شود.

کنترل استرس:

اگر مایلید از مقاومت به هورمون انسولین که یکی از دلایل بروز نشانه های سندروم تخمدان پلی کیستیک به شمار می آید خلاص شوید، بهتر است کنترل بسیاری به استرس های ریشه دار داشته باشید.

خواب مناسب:

حداقل خواب مناسبی که یک فرد در طی روز بایستی داشته باشد، بین هفت الی نه ساعت است. به همین منظور عدم خواب کافی مورد دیگری است که سبب تشدید مشکل فوق در فرد می شود.

مصرف متفورمین:

Metformin از جمله داروهایی است که مقاومت این هورمون را در مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک کاهش می دهد و این فرصت را برای آن ها فراهم می کند تا روند کاهش وزن را راحت تر و آسان تر سپری کنند.

در انتها بایستی متذکر شویم که یکی دیگر از متدهای لاغری که اثرات مثبتی را در بیماران مبتلا به PCOS دارد، ترک سیگار و عدم مصرف هر گونه دخانیات است.

مصرف متفورمین:

مصرف متفورمین:

درمان PCOS در دختران مجرد

عادت ماهانه نامنظم نظیر لخته های بسیار خونی، خونریزی شدید پریودی، وقفه چند ماهه سیکل قاعدگی و یا زودتر از موعد پریود شدن، نخستین نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک در دختران مجرد است. دقت داشته باشید که عدم توجه به مراحل درمان در این رده سنی سبب می گردد که بعد از ازدواج، بارداری خطرناک و یا سقط جنین را به دنبال داشته باشند.

لذا توصیه تمامی متخصصین زنان و زایمان به این گروه از بیماران این است که پروسه درمانی را از همان آغاز جدی بگیرند که به تاثیرگذارترین موضوع که تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی است، دقت و توجه بسیار کنند.

درمان PCOS در دختران مجرد

درمان PCOS در دختران مجرد

البته لازم است در کنار این ورزش، تغییراتی را تحت نظر متخصص تغذیه در شیوه زندگی خود در خصوص رژیم های غذایی مناسب و کم کالری انجام دهید.

عدم مصرف مواد غذایی هورمونی

عدم مصرف مواد غذایی هورمونی مانند مرغ و گوشت، عدم استفاده از محصولات غذایی حاوی چربی بالا و یا شیرین، ترک دخانیات، تقلیل استرس های محیطی و مصرف ماهی، سبزیجات، میوه و از همه مهمتر تمرینات فیزیکی منظم روزانه می تواند در معالجه به موقع دختران مجرد مبتلا به تنبلی دختمدان مفید باشد.

البته ممکن است متخصص زنان به این گروه از مبتلایا،ن قرص LD را برای کاهش نشانه های بیماری تجویز کنند و یا حتی در مواقعی که بدن پاسخ مناسبی به مصرف داروهای خوراکی ضد انروژن نمی دهد و یا به عبارتی ترشح هورمون مردانه در آن ها کاهش نمی یابد، احتمال این که پزشک معالج از روند بیماری پیشگیری کند، جراحی لاپاراسکوپی تخمدان را به وی پیشنهاد می کند.

در طی پروسه جراحی، بافت های موجود در این ناحیه که ترشح هورمون مردانه را بر عهده دارند، حذف می شوند. توصیه می شود برای انجام جراحی فوق به مجرب ترین و حاذق ترین جراح لاپاراسکوپی که در این زمینه از تخصص و مهارت کافی برخوردار است، مراجعه کنید تا به سایر بخش های موجود در تخمدان آسیبی وارد نشود و بافت مورد نظر به طور صحیح حذف شود.

مواد غذایی که مبتلایان به PCOS مجاز به مصرف آن ها نیستند

در مجموع اشخاصی که با بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک همراه هستند، بایستی مصرف مواد غذایی ناسالم را از برنامه رژیم غذایی خود حذف کنند:

  • کلیه مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده نظیر انواع نان سفید و شیرینی ها که مصرف بیش از اندازه آن می تواند سبب افزایش وزن در فرد شود و بایستی از برنامه غذایی مبتلایان به تنبلی تخمدان حذف شود.
  • انواع فست فودها که به عنوان مواد غذایی سرخ شده محسوب می شوند، به این گروه از بیماران توصیه نمی شود.
  • نوشیدنی های انرژی زا و یا نوشابه های گازدار به دلیل گلوکز بالا از جمله نوشیدنی های غیر مجاز در برنامه لاغری بیماران PCOS محسوب می شود.
  • انواع سوسیس ها و هات داگ از محصولات فرآوری شده گوشتی هستند که این بیماران مجاز به مصرف آن ها نمی باشند.
  • روغن های جامد مانند روغن نباتی و مارگارین و همچنین گوشت های قرمز از جمله گوشت گوساله، همبرگر و استیک از دیگر مواد غذایی ناسالمی هستند که پزشک معالج مصرف آن ها را این بیماران توصیه نمی کند.

ویژگی های متخصص زنان در درمان PCOS

با توجه به عنوان مقاله تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی، بهتر است شما را با مهمترین مشخصه های متخصص زنان و زایمان بیشتر آشنا کنیم:

از اساسی ترین معیارهای تعیین متخصص زنان برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک، بورد تخصصی و یا تحصیلات دانشگاهی وی است که بیانگر علم و دانش و تسلط و آگاهی وی از تمامی مشکلات مرتبط به زنان است. برای آگاهی بیشتر می توانید از طریق اینترنت سوابق حرفه ای پزشک، مرکز درمانی آموزش، مدارک تحصیلی و محل تحصیل را جست و جو کنید.

ویژگی های متخصص زنان در درمان PCOS

ویژگی های متخصص زنان در درمان PCOS

بهترین متخصص زنان، پزشکی است که سوابق شغلی و تجارب وی در رابطه با بیماری فوق برای این گروه از مبتلایان قابل دسترس باشد.

یکی دیگر از بارزترین مشخصه های متخصص زنان علاوه بر درمان تنبلی تخمدان، تخصص در رابطه با مشکلات ناباروری، عفونت، زایمان، مراقبت های بارداری، یائسگی و غیره است. همچنین مراجعه کنندگان بایستی از مراحل درمانی و کاری پزشک و خدماتی که برای بیماران در نظر می گیرند، رضایت کافی داشته باشند.

این که شما برای مطرح کردن مشکل خود با پزشک زنان راحت تر هستید و یا پزشک مرد، مورد حائز اهمیت دیگری است که می تواند در انتخاب مجرب ترین متخصص زنان و زایمان به شما کمک کند، بسیار مهم است.

دکتر خود را عوض کنید

چنان چه بدون عدم توجه به جنسیت، پزشک معالج خود را برای درمان تنبلی تخمدان انتخاب کردید و بعد از مدتی احساس راحتی با وی نداشتید، بایستی در اولین اقدام برای پیشگیری از روند بیماری، دکتر خود را عوض کنید.

در شرایطی که هدف کلی شما از مراجعه به متخصص زنان، پیشگیری از بارداری و یا معالجه PCOS است، داشتن نظرات مشترک با پزشک معالج اهمیت بسیاری در روند درمان فوق به همراه دارد.

دقت داشته باشید که شما قصد دارید تا در باره خصوصی ترین اختلالات خود با پزشک زنان گفت و گو کنید که در این راستا اعتماد و اعتبار یکی دیگر از مشخصه بارز متخصص زنان است. توصیه می شود در تعیین متخصص زنان دقت و توجه بسیار داشته باشید و سعی کنید که یکی از حاذق ترین و کارآمدترین پزشکان برای درمان تنبلی تخمدان را انتخاب کنید.

این موضوع سبب می گردد که بیمار که ممکن است در رده های سنی متعدد باشد به خصوص دختران نوجوان که از مطرح کردن مشکل خود احساس شرم دارند، با پزشک معالج خود احساس راحتی داشته باشند و به آسانی مشکل خود را با وی در میان گذارند.

مراکز درمانی، کلینیک ها و بیمارستان ها

مراکز درمانی، کلینیک ها و بیمارستان ها یکی از مهمترین مواردی هستند که سلامتی شما را تضمین می کنند. لذا بهتراست در این راستا پزشکی را برای درمان خود انتخاب کنید که در معتبرترین و مجهزترین مراکز درمانی فعالیت می کنند.

این گروه از متخصصین بایستی با دقت به تمامی علائم و اختلالاتی که در پی این بیماری شخص با آن همراه است، توجه نمایند و به کلیه سوالات و نگرانی های تنبلی تخمدان پاسخ دهند. به همین منظور لازم است که پزشک معالج علاوه بر حرفه ای بودن در این حوزه، بسیار با اخلاق باشد و با مسئولیت پذیری بسیار نسبت به مشکل بیماران، رضایت آن ها را جلب کند.

توجه کنید که مجرب ترین متخصص زنان و زایمان، مناسب ترین راهکارهای درمانی که یکی از آن ها معالجه تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی است را متذکر می شوند و سعی می کنند تا تمامی دستورالعمل های پزشکی کاربردی و مفید که به حفظ سلامتی شما کمک بسیار می کند را توصیه کنند.

مراکز درمانی، کلینیک ها و بیمارستان ها

مراکز درمانی، کلینیک ها و بیمارستان ها

بهترین داروهای خوراکی برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

معمولا برای مهار نشانه های PCOS اغلب متخصصین قرص های خوراکی ضد بارداری را به این گروه از بیماران تجویز می کنند. داروهای فوق که برای درمان توصیه می شوند، هورمونی بوده و دارای ترکیبات مصنوعی از پروژسترون و استروژن هستند.

البته در بعضی از بیماران، داروهای دیگری مانند Mini Pil می تواند اثرات مثبتی را در روند بهبودی به همراه داشته باشد. زیرا این دارو فقط حاوی هورمون Progesteerone است که پیامدهای جانبی کمتری را برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

داروهای ضد باردرای مانع از تخمک گذاری می شوند و در نتیجه میزان هورمون های مردانه را در بیمار در حد نرمال و طبیعی نگه می دارند. بعضی از متداولترین داروهای ضد بارداری که می تواند در درمان تنبلی تخمدان موثر باشد شامل:

Alesse 2) April 3) Aranelle 4) Aviane 5) Enpresse 6) Estrostep 7) Lessina 8) Levlen 9) Yasmin 10) Yaz است.

دقت داشته باشید که در خصوص بهترین زمان استفاده از قرص های فوق، با پزشک معالج خود مشورت کنید تا در طی مصرف آن از اثرات مثبت و مفید آن بهره مند شوید.

تاثیر ورزش در درمان PCOS

پارامترهای متعددی در سلامتی و تندرستی هر شخص تاثیرگذار هستند مانند مراقبت های پزشکی، ژنتیک، شیوه زندگی و محیط زیست که هر یک به نوبه خود اثرات منفی را به خصوص در بانوانی که با مشکل تنبلی تخمدان همراه هستند، به دنبال دارد.

در حقیقت شیوه زندگی مجموعه ای از ویژگی های رفتاری و یا الگوهای عادتی هستند که تمامی این خصوصیات چنان چه نادرست باشند، می توانند مشکلات بسیاری را روی سلامتی بدن به همراه داشته باشند.

تغییر در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی که مهمترین آن انجام فعالیت های ورزشی و یا تمرینات فیزیکی است، علاوه بر لاغری و داشتن وزن ایده آل و طبیعی، از بروز اختلالات مرتبط به اضافه وزن بالا که یکی از دلایل اصلی ابتلای شخص به سندروم تخمدان پلی کیستیک است، جلوگیری می کند.

برهمین اساس توصیه اغلب متخصصین زنان و زایمان به این گروه از بیماران، تغییر سبک زندگی است که این موضوع بسیار مهم، تضمین کننده سلامتی شما است. سبک زندگی و عادات هر شخص، علاوه بر این که اختلالات بهداشتی بسیاری را به دنبال دارد،

همچون یکی از اساسی ترین راهکارهای درمانی به شمار می آید. هر چند پیشرفت علم و دانش پزشکی توانسته است مناسب ترین تکنیک های درمانی را به منظور حفظ سلامتی در اختیار بیماران قرار دهد،

اما بایستی متذکر شویم که در کنار توصیه های پزشکی و مصرف داروهای تجویزی، فرد بایستی از یک رژیم غذایی مفید و کم کالری و فعالیت های ورزشی مناسب استفاده کند.

براساس تحقیقات انجام شده، تمامی این موارد در کنار هم سبب دستیابی به بیشترین سلامتی و در عین حال راندمان اقتصادی می شود. لذا فعالیت های جسمانی و یا به طور کلی یک پیاده روی ساده می تواند تغییرات قابل توجهی را در شیوه زندگی شما ایجاد کند.

تغییر در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی

نتیجه گیری

همان طور که گفتیم، علت PCOS امری پیچیده و سخت است، اما بدیهی است که مقاومت به هورمون انسولین و همچنین ناهماهنگی هومورن ها، از مهمترین عوامل اساسی در شکل گیری تنبلی تخمدان است.

توصیه تمامی متخصصین زنان و زایمان به منظور پیشگیری از علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک، داشتن فعالیت های ورزشی منظم روزانه در کنار یک رژیم غذایی استاندارد و کم کالری است. دقت داشته باشید که اضافه وزن بالا می تواند شرایط این بیماری را در فرد شدیدتر کند.

لذا کاهش وزن می تواند یکی از اساسی ترین اقداماتی باشد که برای مهار نشانه های این بیماری حائز اهمیت است و این امر تنها از طریق داشتن تحرک و تمرینات فیزیکی مناسب تحت نظر پزشک معالج امکانپذیر است.

منبع:

cutt.ly

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید