خواص آبغوره چیست

خواص زردچوبه و عسل
خواص زردچوبه و عسل
2022/08/06
بهترین زمان مصرف آبغوره
بهترین زمان مصرف آبغوره
2022/08/06
خواص آبغوره چیست

خواص آبغوره چیست

در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که خواص آبغوره چیست ؟

غوره سرشار از ویتامین C و اسیدهای عالی است. آبغوره، عصاره غوره است که خواص درمانی و خوراکی فراوانی دارد. شاید بارها در مورد خواص آبغوره شنیده باشید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

پزشکان متخصص تغذیه برای درمان بسیاری از بیماری ها به بیماران مصرف آبغوره را توصیه می کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد روش های تهیه آبغوره مرغوب صحبت کنیم،

همچنین به این پرسش پاسخ دهیم که خواص آبغوره چیست ؟ در این مطلب دکتر کوهدانی به عنوان یکی از برجسته ترین متخصصین تغذیه پاسخگو پرسش های شما در مورد آبغوره و خواص آبغوره هستند.

در ادامه موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

آبغوره چیست؟

کاربرد آبغوره

آبغوره سنتی بهتر است یا صنعتی؟

روش تهیه آبغوره

گرد غوره

رب غوره

نحوه استفاده از آبغوره

آیا آبغوره کپک زده قابل استفاده است؟

روش نگهداری از آبغوره

خواص آبغوره چیست ؟

خواص آبغوره در کبد

خواص آبغوره در دیابت

خواص آبغوره در لاغری

خواص آبغوره در بارداری

خواص آبغوره با عسل

خواص آبغوره برای دهان و دندان

عادت ماهیانه با مصرف آبغوره

خواص آبغوره برای کمر درد

خواص آبغوره در معده

خواص آبغوره در پیشگیری از سرطان

آبغوره در کاهش کلسترول

آبغوره در کم خونی

آبغوره در سلامت سیستم گوارش

خواص آبغوره در تقویت سیستم ایمنی

آبغوره در کاهش فشار خون

خواص آبغوره در پوست

خواص آبغوره در رفع جوش صورت

خواص آبغوره برای لک صورت

خواص آبغوره در موی سر

خواص آبغوره جوشیده

خوردن آبغوره ناشتا

خوردن آبغوره همراه با صرف وعده های غذایی

کاربرد های غیر خوراکی آبغوره

موارد منع مصرف آبغوره

عوارض جانبی مصرف بی رویه آبغوره

جمع بندی

 

آبغوره چیست؟

به میوه نرسیده و سبز انگور غوره می گویند. آبغوره از غوره گرفته شده است. آبغوره طبعی خشک و سرد دارد. به همین دلیل اگر سرد مزاج هستید و با مشکلات و بیماری های عصبی دست و پنجه نرم می کنید، از مصرف آن خودداری کنید.

آبغوره علاوه بر مصارف غذایی مانند ترشی و چاشنی همراه با غذاها، در درمان بیماری های فراوانی از جمله قند خون، فشارخون، اضافه وزن و چاقی و… نقش اساسی دارد.

آبغوره چیست؟

آبغوره چیست؟

جهت بهره مندی از خواص درمانی آبغوره بهتر است تحت نظر یک پزشک متخصص تغذیه آبغوره را مصرف کنید. مشورت با دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه با داشتن تجربه بالا و سابقه درخشان در این  زمینه بهترین گزینه برای شما هستند.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت دکتر کوهدانی دیدن کنید.

کاربرد آبغوره

از غوره به دلیل داشتن مزه ترش به عنوان چاشنی در انواع سالاد ها استفاده می کنند. هم چنین برای آماده کردن سس نیز از آبغوره استفاده می شود.

اگر قصد دارید مواد غذایی خود را طعم دار کنید، آبغوره این کار را بهتر از آبلیمو برای شما انجام می دهد. به همین دلیل آبغوره امروزه در بسیاری از غذاهای سنتی ایرانی و غذاهای مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

آبغوره علاوه بر کاربرد در مواد غذایی در درمان بسیاری از بیماری ها، نقش اساسی دارد. در حال حاضر بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود از آبغوره استفاده می کنند و علاقه زیادی به این ماده بی نظیر دارند. اگر می خواهید بدانید خواص آغوره چیست؟ و چه تاثیری در زندگی ما دارد با ما در ادامه همراه باشید.

کاربرد آبغوره

کاربرد آبغوره

آبغوره سنتی بهتر است یا صنعتی؟

آبغوره های صنعتی که توسط شرکت های بزرگ و معروف ساخته می شوند، از نظر رعایت نکات بهداشتی معمولا مشکل خاصی ندارند. از طرف دیگر برای افزایش تاریخ انقضا و جلوگیری از کپک زدن آبغوره، مواد افزودنی به آن ها اضافه می شود.

به همین دلیل بعضی از افراد مصرف آبغوره خانگی را ترجیه می دهند. با استفاده از مراحلی که در بخش های بعدی توضیح خواهیم داد؛ می توانید آبغوره تازه و طبیعی خانگی درست کنید. همچنین نحوه ی پیشگیری از کپک زدن آبغوره خانگی را بیان خواهیم کرد.

روش تهیه آبغوره

۱. برای شروع آبغوره گیری در ابتدا باید غوره ها را با آب تمیز کنید و به صورت دانه های غوره ی جدا از هم درآورید. بعد از آن غوره ها را درون آبکش بریزید و منتظر خشک شدن آن ها بمانید. مرحله بعدی گرفتن آب غوره ها است.

۲. برای سریعتر شدن زمان آبغوره گیری بهتر است از دستگاه آبمیوه گری استفاده کنید. افرادی در سطح شهر هستند که کار آبغوره گیری انجام می دهند. می توانید این مرحله را به آن ها واگذار کنید.

۳. پس از اینکه آب غوره ها را گرفتید باید یک دیگ بزرگ آماده کنید و آن ها را بجوشانید. زمانی که بخش زیادی از آب غوره تبخیر شد و سطح آن به نصف دیگ رسید، باید شعله آن را خاموش کنید. با انجام این کار غلظ آب غوره شما افزایش می یابد و به مدت بیشتری می توانید آبغوره را نگه دارید. با جوشاندن آبغوره، آبغوره رنگ بهتری به خود می گیرد.

پس از جوشاندن کامل آبغوره باید آن را با ریختن نمک هم بزنید

۴. پس از جوشاندن کامل آبغوره باید آن را با ریختن نمک هم بزنید. اگر هدف شما از گرفتن آبغوره استفاده برای کاهش فشار خون است از انجام این کار صرف نظر کنید. چون که نمک یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده فشار خون بالا است.

۵. بعد از اضافه کردن نمک با عبور از صافی باید تفاله آن را جدا کنید. یکی از وسایلی که برای این کار می توانید استفاده کنید پارچه نخی است. وجود تفاله مدت زمان ماندگاری آبغوره را کاهش می دهد و موجب سیاه شدن رنگ آبغوره خواهد شد.

۶. بعد از عبور از صافی و سرد شدن، برای نگهداری باید آن ها را درون ظرف های شیشه ای درب دار بریزید. برای تدام بیشتر آبغوره می توانید درون آن روغن مایع تزریق کنید. بعد از این کار باید ظرف های شیشه آبغوره را زیر نور خورشید قرار دهید تا رنگ بهتری به خود بگیرند. جهت نگهداری آن ها باید از محیط تاریک و خشکی مانند کابینت استفاده کنید.

پس از جوشاندن کامل آبغوره باید آن را با ریختن نمک هم بزنید

پس از جوشاندن کامل آبغوره باید آن را با ریختن نمک هم بزنید

گرد غوره

برای تهیه گرده غوره در ابتدا باید غوره ها را با آب گم کامل بشویید و گل و لای آن را جداکنید. سپس باید آن را در معرض نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. پس از خشک شدن باید آن را آسیاب کنیم تا به خوبی نرم شوند.

در این مرحله گرد غوره آماده شده و باید آن را درون ظرف شیشه ای درب دار بریزید و در محلی خشک و به دور از آفتاب نگه دارید. افزودن نمک به گرد غوره احتمال کپک زدن آن را کاهش می دهد و باعث طولانی شدن زمان ماندگاری آن می شود. بهترین نوع انگور برای گرفتن گرد غوره، گوره عسگری است.

رب غوره

ابتدا غوره را باید آب گرم بشوید و سپس در دیگی بزرگ آن را بجوشانید. مقداری نمک به آن اضافه کنید و هنگام جوشیدن غوره باید در ظرف را باز بگذارید تا بخار آن خارج شود و غوره به خوبی نرم شود. پس از جوشیدن به وسیله پارچه ای تمیز آن را صافی کنید. در صورت نیاز مدت بیشتری آن را بجوشانید تا به غلظت مورد نیاز برسد.

پس از انجام مراحل بالا غوره را در ظرف درب دار، درون یخچال قرار دهید. هنگام جوشاندن غوره باید به این نکته توجه داشته باشید حرارت شعله باید ملایم باشد. زیاد بودن شعله باعث سوخته شدن غوره می شود.

همچنین اگر رب غوره در ظرف لعاب دار درست شود، از نظر کیفیت مرغوب تر خواهد شد. اگر از ظرف فلزی برای تهیه رب غوره استفاده می کنید؛ باید اطمینان پیدا کنید هیچ گونه خراش یا بریدگی در ظرف وجود نداشته باشد. چون که وجود خراش باعث ترکیب فلز با رب غوره می شود که ممکن است سلامتی شما را به خطر بیاندازد.

رب غوره

رب غوره

نحوه استفاده از آبغوره

بهتر است قبل از بررسی خواص آبغوره و پاسخ به این سوال که خواص آبغوره چیست ؟ در مورد کاربرد های آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم. آبغوره یکی از طعم دهنده های عالی برای انواع غذاها است.

اما دکتر کوهدانی همواره به بیماران خود توصیه می کنند که از مصرف بی رویه آبغوره پرهیز کنند. در تهیه سالاد و بهتر شدن عطر و طعم مواد غذایی مانند انواع خورشت ها، از آبغوره استفاده می شود.

همچنین بعضی از افراد به عنوان نوشیدنی و در قالب شربت آبغوره از آن استفاده می کنند. اگر هنگام غذا خوردن یا پس از صرف غذا از مقداری آبغوره استفاده کنید، تاثیر زیادی بر سلامتی شما خواهد گذاشت.

آیا آبغوره کپک زده قابل استفاده است؟

اگر به هر دلیلی آبغوره شما کپک زده باشد شما مجاز به مصرف آن نیستید. مصرف آبغوره کبک زده موجب ایجاد مسمومیت و مشکلات گوارشی مختلفی می شود. بعضی از افراد پس از کپک زدن آبغوره بخش کپک زده را جدا می کنند و مابقی را استفاده می کنند.

متخصصین تغذیه با سابقه از جمله آقای دکتر کوهدانی توصیه می کنند از انجام این کار اکیدا خودداری کنید. در صورتی که مصرف آبغوره ای که کبک زده باشد را ادامه دهید؛ مستعد ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان می شوید.

روش نگهداری از آبغوره

در آبغوره گیری های خانگی برای ماندگاری بهتر آبغوره باید هسته های غوره را جدا کنید. هسته غوره علاوه بر کاهش ماندگاری، مزه تلخی در آبغوره ایجاد می کند. بهترین وسیله برای نگهداری آبغوره ظرف های شیشه ای درب دار است.

پس از ریختن آبغوره در این ظرف ها باید مجددا شیشه ها و محتویات آن ها را در دیگ بزرگی قرار دهید و آن ها را بجوشانید. جوشاندن شیشه ها، احتمال وجود باکتری و آنزیم را بسیار کم می کند، هم چنین مانع از کپک زدن آبغوره می شود. البته انجام مجدد این کار می تواند باعث تغییر رنگ آبغوره شود که جای نگرانی ندارد.

ظرف های شیشه ای که برای نگهداری آبغوره استفاده می شوند، باید بدون منفذ باشند تا مانع از نفوذ هوا به آبغوره شوند.  بعد از اتمام تمامی مراحل آبغوره گیری، شیشه ها باید در محیط تاریکی نگه داشته شوند و به آن ها نور نرسد.

رسیدن نور خورشید به آن ها موجب بروز تغییرات شیمیایی    و خراب شدن آبغوره ها می شود. همانگونه که گفتیم بهترین ظرف برای نگهداری آبغوره ظروف شیشه ای هستند و استفاده از ظروف پلاستیکی توصیه نمی شود.

روش نگهداری از آبغوره

روش نگهداری از آبغوره

خواص آبغوره چیست ؟

آبغوره سرشار از موادی مانند ویتامین C، آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و… است. به همین دلیل خواص درمانی و خوراکی فراوانی دارد. تعدادی از این خواص عبارتند از:

  • درمان بیماری های روماتسیمی
  • درمان مشکلات مربوط به ستون فقرات و کمر
  • بالا بردن اشتها
  • افزایش جذب آهن موجود در غذا
  • کم کردن میزان تب
  • درمان بیماری سل
  • کاهش التهاب دهان و دندان
  • کم شدن میزان دما صفرا
  • کاهش کلسترول بد در بدن
  • تمیز کردن روده و رفع کرم روده
  • رفعع مشکلات قاعدگی
  • رفع مشکلات گوارشی
  • درمان بواسیر
  • رفع مشکلات ادراری
  • درمان اضافه وزن و چاقی
  • رفع زردی
  • متوقف کردن خون ریزی بینی

 

خواص آبغوره در کبد

امروزه کبد چرب به یکی از بیماری های شایع دنیا تبدیل شده است. تجمع چربی های اضافه در کبد سبب ایجاد کبد چرب می شود. آبغوره به دلیل داشتن خاصیت چربی سوزی می تواند باعث رفع کبد چرب و بهبود عملکرد کبد شود. دکتر کوهدانی به بسیاری از بیماران که به کبد  چرب مبتلا هستند توصیه می کنند از آبغوره استفاده کنند.

خواص آبغوره در دیابت

یکی از بارزترین ویژگی های آبغوره، داشتن میزان قند پایین است. به همین دلیل بسیاری از پزشکان به افراد دیابتی توصیه می کنند از آبغوره برای درمان دیابت خود استفاده کنند. آبغوره به صورت مستقیم باعث درمان دیابت نمی شود.

چاقی یکی از مهم ترین علت های بروز دیابت است. آبغوره به دلیل داشتن خاصیت چربی سوزی باعث کاهش وزن و رفع چاقی می شود. از این طریق مانع از ابتلای فرد به دیابت می شود.

خواص آبغوره در دیابت

خواص آبغوره در دیابت

خواص آبغوره در لاغری

دکتر کوهدانی به عنوان یکی از بهترین متخصصین تغذیه نقش آبغوره در لاغری را تایید می کند. البته تاثیر آبغوره در لاغری فرد به صورت غیر مستقیم است. فرد در وهله باید به وسیله ورزش  و فعالیت فیزیکی منظم تلاش کند وزن خود را کاهش دهد.

سپس طبق دستورالعمل پزشک متخصص تغذیه، آبغوره را به رژیم غذایی خود اضاف کند. انجام این کار در کنار ورزش منظم و تغییر سبک زندگی، تاثیر زیادی بر کاهش وزن و چاقی دارد.

خواص آبغوره در بارداری

این سوال که خواص آبغوره چیست ؟ ممکن است ذهن بسیاری از خانم های باردار را مشغول کرده باشد. به همین دلیل توصیه میکنیم این مطلب را پس از مطالعه برای خانم های باردار ارسال کنید. آبغوره در زنان باردار باعث نگهداری جنین می شود.

به همین دلیل توصیه می شود این افراد در رژیم غذایی روزانه خود از آغوره استفاده کنند. البته باید این کار زیر نظر پزشک متخصص تغذیه صورت بگیرد و میزان آن کنترل شود. چون مصرف بی رویه می تواند باعث بروز عوارض جدی و حتی مرگ جنین شود.

خواص آبغوره با عسل

با ترکیب کردن آبغوره با عسل می توانید شربت خوشمره و مقوی درست کنید. این شربت سرشار از موادی مانند ویتامین C، ویتامین های گروه B، اگزالیک، قند، مس، پروتئین و فسفر است. با مصرف این ترکیب، بیماری هایی نظیر فشار خون، دیابت، کلسترول و غلظت خون بالا قابل درمان هستند.

همچنین این شربت آب مورد نیاز بدن را تامین می کند و در صورت بیمار شدن فرد، تب او را کاهش می دهد. ترکیب آبغوره و عسل در درمان بیماری هایی مانند کهیر و بیماری های پوستی و مشکلات مربوط به صفرا نیز نقش دارد. ترکیب این دو ماده برای درمان بیماری کبد چرب و سنگ صفرا هم به کار می رود.

خواص آبغوره با عسل

خواص آبغوره با عسل

خواص آبغوره برای دهان و دندان

ویتامین C یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده آبغوره است. به همین دلیل مصرف آبغوره در بیماری هایی که ناشی از کمبود ویتامین C در بدن هستند، مانند ملتهب شدن دهان و زخمی شدن لثه ها بسیار موثر است. آبغوره هچنین به عنوان ماده ای شناخته می شود که خاصیت تمیزکنندگی بخش های مختلف بدن را دارد.

عادت ماهیانه با مصرف آبغوره

خانم ها ممکن است به دلایل مختلف با تغییر در چرخه ترشح هورمون های بدن، دچار بی نظمی در قاعدگی شوند. خانم های که با این مشکل رو به رو هستند می توانند از آبغوره برای تنظیم کردن چرخه قاعدگی و پریودی خود استفاده کنند.

در صورتی که فرد تاریخ حدودی پریودی خود را داشته باشد و در زمان مشخص این اتفاق رخ ندهد، با مصرف آبغوره می تواند این چرخه ناقص را درمان کند.

وقوع اختلال در چرخه قاعدگی خانم ها، اتفاقی شایع است. خانم های نوجوانی که به صورت منظم از آبغوره در رژیم غذایی خود استفاده کنند، زوتر به بلوغ می رسند و پریود شدن را زودتر تجربه می کنند.

خواص آبغوره برای کمر درد

پتاسیم یکی از املاح معدنی است که در درمان مشکلاتی مانند درد سیاتیک و بیماری های مربوط به ستون فقرات و مفاصل نقش اساسی دارد. وجود پتاسیم در آبغوره آن را به معجونی عالی برای درمان این بیماری ها تبدیل کرده است. تاثیر آبغوره در درمان بیماری های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی توسط پزشکان به اثبات رسیده است.

خواص آبغوره برای کمر درد

خواص آبغوره برای کمر درد

خواص آبغوره در معده

افرادی که از مشکلات معده مانند زخم معده رنج می برند ممکن است بارها این عبارت که خواص آبغوره چیست ؟

را در گوگل سرچ کرده باشند. این افراد باید بدانند که معده به وسیله ترشح اسید غذاهای مختلف را هضم می کند. آبغوره به دلیل داشتن خاصیت اسیدی به هضم غذاها کمک می کند. با افزایش سن ترشح اسید معده کاهش می یابد.

به همین دلیل افراد کهنسال می توانند با استفاده از آبغوره کم بودن ترشح اسید معده را جبران کنند. همانگونه که اشاره کردیم آبغوره به صورت طبیعی خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. مصرف آبغوره سبب پاکسازی سیستم گوارشی می شود. استفاده از آبغوره به عنوان یکی از درمان های خانگی رفع کرم های روده و معده شناخته می شود.

 

خواص آبغوره در پیشگیری از سرطان

مصرف آبغوره نقش به سزایی در پیشگیری از سرطان دارد. به همین دلیل دکتر کوهدانی توصیه     می کنند جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان، در رژیم غذایی خود میزان زیادی ویتامین C بگنجانید.

یکی از مواد سرشار از ویتامین C آبغوره است. بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد نحوه اثر آبغوره در پیشگیری از سرطان های مختلف، مشخص شده است که یکی از مواد لازم برای جلوگیری از بروز سرطان، استرول خوبی به اسم فیتواسترول است. انگور کال و سبزرنگ به نام غوره سرشال از فیتواسترول می باشد.

آبغوره در کاهش کلسترول

مصرف آبغوره تاثیرات بد و عوارض ناشی از غذاهای چرب را کاهش می دهد. آبغوره مانع از تجمع چربی و کلسترول بد در نواحی مختلف بدن می شود. همچنین قرار دادن آبغوره در رژیم غذایی از بروز فیبرونوژن پیشگیری می کند.

آبغوره در کم خونی

آبغوره در درمان کم خونی نیز موثر است. برای درمان کم خونی توسط آبغوره ابتدا باید مقداری آبغوره تهیه کنید و به صورت روزانه روی نواحی مختلف بدن بریزید و ماساژ دهید. پس از ماساژ با آب و صابون تمام بدن خود را بشویید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید تاثیر آن را بیشتر می کند.

آبغوره در کم خونی

آبغوره در کم خونی

آبغوره در سلامت سیستم گوارش

بیماران دکتر کوهدانی همواره این پرسش را مطرح می کنند که خواص آبغوره چیست ؟ و چه تاثیری روی سیستم گوارش دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که آبغوره با افزایش اشتها و داشتن خاصیت اسیدی به هضم غذا و درمان مشکلات مربوط به سیستم گوارش کمک می کند.

همچنین آبغوره در درمان یبوست نقش دارد. دکتر کوهدانی برای رفع کرم های روده به بیماران خود توصیه می کنند به مدت پنج روز متوالی آش غوره مصرف کنند. فرد در طی این پنج روز باید از مصرف غذاهای سنگین خودداری کند. همچنین قرقره کردن آبغوره در کاهش التهاب ناحیه حلق و بینی بسیار موثر بوده است.

خواص آبغوره در تقویت سیستم ایمنی

آبغوره در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. یکی از مواد اصلی مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان های موجود در آبغوره با از بین بردن رادیکال های آزاد بدن مانع از شروع چرخه ی تخریب خود به خودی سلول می شوند و از آسیب به بافت های مختلف بدن پیشگیری می کنند.

آبغوره در کاهش فشار خون

اگرچه مصرف آبغوره به صورت چاشنی غذاهای مختلف در کاهش فشار خون تاثیر گذار است ولی باید بدانید صرف انجام این کار، باعث درمان قطعی فشار خون بالا نمی شود. مصرف آبغوره باعث   می شود قند خون فرد کاهش یابد.

به دلیل تشابه زیاد نشانه های کاهش قند خون و فشار خون ممکن است به فرد این احساس دست دهد که فشار خونش کاهش یافته است.

علاوه بر آبغوره میوه هایی مانند زرشک، گریپ فروت و روغن هایی نظیر روغن ماهی و تعدادی از سبزی ها مانند جعفری در کاهش فشار خون بالا تاثیر گذار هستند. پتاسیم و منیزیم به عنوان دو ماده تاثیرگذار در کاهش فشار خون شناخته می شوند.

در صورت صلاح دید متخصص تغذیه، برای کاهش فشار خون می توانید از مکمل های پتاسیم و منیزیم در رژیم غذایی خود استفاده کنید. آبغوره به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامینC ، قابلیت چربی سوزی و کاهش فشار خون دارد.

گرچه از نقش آبغوره در کاهش فشار خون نمی توان چشم پوشی کرد ولی باید توجه داشته باشید که مصرف آبغوره نباید جایگزین داروهایی شود که دکتر کوهدانی تجویز می کند.

هنگام جوشاندن آبغوره در صورتی که آبغوره به مدت طولانی جوشانده شود، از میزان ویتامین C آن کاسته می شود و به طبع خاصیت کاهش فشار خون آن کمرنگ تر خواهد شد.

آبغوره در کاهش فشار خون

آبغوره در کاهش فشار خون

خواص آبغوره در پوست

یکی از چالش های افرادی که با مشکلات پوستی مواجه هستند این است که آیا پاسخ  سوال خواص آبغوره چیست ؟ شامل درمان  بیماری های پوستی می شود یا خیر؟ آبغوره به دلیل اینکه اسیدیته زیادی دارد در ثابت نگه داشتن PH پوست صورت نقش مهمی دارد.

به همین دلیل یکی از استفاده های آبغوره کاهش جوش صورت است. ویتامین C و پتاسیم موجود در آبغوره باعث سالم ماندن و ترمیم  بافت های آسیب دیده صورت می شود. آبغوره دارای طبع سرد است.

به همین دلیل در کاهش جوش صورت افرادی که با مصرف غذاهای دارای طبع دچار جوش صورت می شوند، موثر است. افراد زیادی برای پاک کردن لک های صورت و جوانسازی پوست از آبغوره استفاده می کنند.

خواص آبغوره در رفع جوش صورت

یکی از علت های اصلی جوش زدن صورت، تجمع چربی در زیر پوست است. یکی از کارهایی  که آبغوره انجام می دهد تنظیم PH پوست صورت است. در صورتی که PH صورت به  میزان متعادلی برسد، این چربی ها محو می شوند و لک و جوشی روی صورت باقی نمی ماند.

روش استفاده آبغوره برای رفع لک و جوش صورت بدین گونه است که شما ابتدا باید مقداری آبغوره با غلظت کم به صورت خود بزنید و آن را ماساژ دهید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه آن را با آب گرم و صابون بشویید. همچنین می توانید آبغوره و عسل را با هم ترکیب کنید و به صورت ماسک برای رفع جوش ها استفاده نمایید.

خواص آبغوره در رفع جوش صورت

خواص آبغوره در رفع جوش صورت

خواص آبغوره برای لک صورت

خاصیت های آبغوره به دلیل وجود موادی مانند ویتامینC ، اسید مالیک، اسید سوکسینیک و  … نمایان می شوند. لک های صورت به دلیل نقص عملکرد کبد و سیستم  گوارشی ایجاد می شوند. آبغوره با رفع  این اختلال و کاهش چربی کبد و ضد عفونی کردن سیستم گوارشی موجب رفع لک های صورت خواهد شد.

خواص آبغوره در موی سر

اگر فردی از شما پرسید خواص آبغوره چیست ؟ می توانید به عنوان نمونه یکی از مهترین خواص آبغوره یعنی درمان شوره سر را مثال بزنید. آبغوره با از بین بردن چربی تجمع یافته اضافی در پوست سر، از ریزش مو نیز جلوگیری می کند.

برای بهره مندی از خواص آبغوره در پیشگیری از ریزش مو و رفع شوره باید آن را با سدر و روغن زیتون ترکیب کنید و قبل از حمام به مدت چند دقیقه روی پوست سر خود بمالید.

خواص آبغوره در موی سر

خواص آبغوره در موی سر

خواص آبغوره جوشیده

با استفاده از روش های مختلفی آبغوره جوشیده به دست می آید. آبغوره جوشیده به نسبت آبغوره معمولی غلظت و مزه ترشی بیشتری دارد. از جمله خاصیت های آبغوره جوشیده می توان به بهبود عملکرد کبد، کاهش التهاب گلو و حلق و رفع زخم لثه اشاره کرد.

خوردن آبغوره ناشتا

بعضی از افراد برای کاهش وزن قبل از صبحانه آبغوره مصرف می کنند. انجام این کار به صورت مکرر عوارضی زیادی برای فرد دارد. استفاده بی رویه از آبغوره قبل از صبحانه، می تواند باعث آسیب به دستگاه گوارش شود و فرد به زخم معده دچار شود.

بهترین زمان برای خوردن آبغوره بعد از خوردن غذا است. معمولا مصرف آبغوره قبل از وعده های غذایی مانند شام و صبحانه باعث ایجاد احساس ضعف در فرد و گرسنگی بیشتر می شود. همین عامل می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

خوردن آبغوره همراه با صرف وعده های غذایی

آقای دکتر کوهدانی به عنوان متخصص تغذیه توصیه می کنند برای لاغری و کاهش وزن آبغوره را همزمان با غذا استفاده کنید. یکی از روش های صرف آبغوره با غذا، اضافه کردن آن به سالاد است.

این کار علاوه بر اینکه به هضم غذا کمک می کند، منجر به کاهش وزن در فرد نیز خواهد شد. درست کردن سالاد با آبغوره باعث می شود مواد مغذی سالاد نیز افزایش یابد. آبغوره به دلیل داشتن طبع سرد در کاهش تب نیز موثر است.

خوردن آبغوره همراه با صرف وعده های غذایی

خوردن آبغوره همراه با صرف وعده های غذایی

کاربرد های غیر خوراکی آبغوره

با خواندن این مطالب شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که در مصارف غیر خوارکی، خواص آبغوره چیست ؟ در مصارف غیر خوراکی، غوره و آب تره به صورت موضوعی برای درمان بواسیر مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین یکی از کاربردهای آبغوره کاهش التهاب گلو و دهان از طریق غرغره کردن است. در خونریزی بینی استفاده از آبغوره باعث بند آمدن خونریزی می شود. از ترکیب آبغوره و سرکه برای درمان عفونت گوش نیز استفاده می کنند.

موارد منع مصرف آبغوره

به دلیل داشتن طبع سرد، مصرف آبغوره در افرادی که بیماری ها و مشکلات عصبی دارند، توصیه نمی شود. زنان باردار باید به صورت کنترل شده و تحت نظر پزشک آبغوره مصرف کنند. چون که مصرف بیش از حد آبغوره می تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد.

در صورتی که فرد بیماری هایی مانند فشارخون بالا یا مشکلات قلبی دارد، هنگام گرفتن آبغوره نباید نمک استفاده کند. افرادی که با مشکل زخم معده رو به رو هستند و از التهاب روده رنج می برند هم نباید در آبغوره آنها نمک وجود داشته باشد.

عوارض جانبی مصرف بی رویه آبغوره

  • استفاده بی رویه از آبغوره در رژیم غذایی باعث افزایش گازها در معده و روده می شود و احتمال بروز نفخ ، دل درد و دل پیچه را افزایش می دهد
  • کسانی که طبع سرد و بیماری های گوارشی دارند بهتر است از مصرف آبغوره خودداری کنند
  • مصرف آبغوره برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند نیز ممنوع است
  • مصرف آبغوره در زنان باردار می تواند سلامت جنین را به خطر بندازد
  • افرادی که از بیماری های عصبی رنج می برند نباید آبغوره مصرف کنند
  • افرادی که کم خونی دارند هم تا جای ممکن نباید آبغوره مصرف کنند
عوارض جانبی مصرف بی رویه آبغوره

عوارض جانبی مصرف بی رویه آبغوره

جمع بندی

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که خواص آبغوره چیست ؟ در حال حاضر با استفاده از روشی که به شما معرفی کردیم می توانید آبغوره مرغوب خانگی درست کنید و برای مصارف مختلف از آن استفاده کنید.

غوره به دلیل داشتن ویتامین C و مواد آلی مانند اسید مالیک و اسید فرمیک خواص درمانی زیادی برای بیماری هایی مانند فشارخون، چربی خون، کمردرد و… دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید مانند بسیاری از مواد غذایی، مصرف بیش از حد آبغوره نه تنها خاصیت درمانی ندارد بلکه عوارضی نیز دارد.

مصرف آبغوره در مواردی مانند افرادی که طبع سرد دارند و با بیماری های عصبی دست و پنجه نرم می کنند، ممنوع است. باید به این نکته توجه داشته باشید مصرف آبغوره به تنهایی نمی تواند جایگزین مصرف دارو شود.

به همین دلیل باید تحت نظر متخصصین با تجربه و آگاه از جمله دکتر کوهدانی به عنوان مکمل داروها مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که توصیه های دکتر کوهدانی را به صورت دقیق انجام دهید، در کمترین زمان ممکن می توانید بر بیماری خود غلبه کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید