بهترین پروتئین برای لاغری

لیست غذاهای چاق کننده صورت
لیست غذاهای چاق کننده صورت
2022/09/08
رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها
رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها
2022/09/08
بهترین پروتئین برای لاغری

بهترین پروتئین برای لاغری

بهترین پروتئین برای لاغری کدام پروتئین است، این سوالی است که در مقاله پیش رو قصد پاسخ به آن را داریم. پروتئین ها یکی از مهم ترین منابع غذایی هستند که مصرف منظم آن ها در تمام رژیم های غذایی توصیه می شود.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

حتی در رژیم هایی که برپایه پروتئین هم طراحی نمی شوند، با قرار دادن این ماده روند لاغری تسریع شده و به کاهش وزن بدون مشکل کمک می شود.

بهترین پروتئین برای لاغری

بهترین پروتئین برای لاغری

پروتئین هایی که برای لاغری قابل استفاده هستند انواع مختلفی دارد، در این مقاله به معرفی بهترین پروتئین برای لاغری و توضیح مزایای استفاده از آن برای کاهش وزن و لاغری خواهیم پرداخت. اگر قصد کاهش وزن و لاغری دارید و در انتخاب پروتئین برای کاهش وزن مردد هستید با این مقاله همراه باشید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

چند نوع روش برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد؟

چرا باید به وزن مناسب رسید؟

یک روش اصولی برای کاهش وزن چه خصوصیاتی دارد؟

مهم ترین مواد معدنی برای افراد نیازمند لاغری کدامست؟

پروتئین چه تاثیری در لاغری دارد؟

مقدار پروتئین مورد نیاز هر فرد در شبانه روز چه میزان است؟

رژیم غذایی پروتئین چیست؟

بهترین پروتئین برای لاغری از چه منابعی قابل تامین است؟

پروتئین وی چیست و چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

پروتئین کازئین به چه صورت در کاهش وزن موثر است؟

پروتئین سویا برای لاغری چه اثراتی دارد؟

پروتئین برنج مناسب کدام گروه از افراد است؟

پروتئین نخود سبز برای کدام گروه از متقاضیان لاغری توصیه می شود؟

بهترین پروتئین برای لاغری در منابع دیگر، کدامند؟

چه افرادی بیشتر نیاز به رژیم لاغری سرشار از پروتئین دارند؟

چرا پروتئین زودتر از سایر مواد غذایی باعث سیری فرد می شود؟

در طول یک رژیم غذایی همراه با پروتئین چه گروه های غذایی قابل مصرف می باشند؟

مصرف بیش از حد پروتئین برای لاغری چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

مزایای رژیم پروتئین نسبت به سایر رژیم های لاغری چیست؟

با توجه به توضیحات گفته شده، بهترین پروتئین برای لاغری کدامست؟

آیا با مصرف پروتئین هم احتمال بازگشت وزن وجود دارد؟

در صورت بروز مشکل در اثر مصرف پروتئین چه اقدامی باید انجام شود؟

برای انتخاب بهترین پروتئین برای لاغری چه نکاتی باید مد نظر قرار گیرند؟

 

چند نوع روش برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد؟

چاقی یکی از معضلاتی است که امروزه در تمام جهان شایع شده است. این معضل که به عنوان یک بیماری هم شناخته می شود خود باعث بروز مشکلات و بیماری های مختلفی است که اکثر آن ها تنها با کاهش وزن و لاغری درمان می شوند.

مانند تمام بیماری ها چاقی هم روش های درمان مختلفی دارد که انتخاب بهترین نوع آن به وضعیت بیمار بستگی دارد، نوع چاقی، شدت آن، نظر و توانایی بیمار و… از جمله مسائلی هستند که در انتخاب بهترین روش لاغری برای فرد موثر هستند. بعضی از روش های رایج کاهش وزن و لاغری به شرح زیر می باشند:

رژیم غذایی

رژیم غذایی یا رژیم لاغری یکی از روش های کاهش وزن است، در این روش بیمار تحت یک برنامه منظم غذایی سبک تغذیه خود را تغییر می دهد. این تغییر معمولا با کاهش کالری دریافتی همراه است تا بدن برای جبران کمبود کالری ناچار شود از چربی ها استفاده کند. رژیم غذایی انواع مختلفی دارد و نسبت به دیگر روش های کاهش وزن تنوع آن مهم ترین مزیت است.

ورزش و افزایش منظم فعالیت های بدنی

یکی دیگر از روش هایی که برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد افزایش فعالیت های بدنی است. در این روش بخشی از کالری دریافتی فرد، صرف انرژی انجام فعالیت های بدنی می شود و در این شرایط بدن ناچار است که از کالری دریافتی و سپس چربی های بدن استفاده کند.

نکته مهمی که در مورد ورزش برای لاغری وجود دارد این است که این روش به تنهایی تاثیری در لاغری ندارد، به خصوص افرادی که اضافه وزن زیادی دارند با این روش نمی توانند به راحتی کاهش وزن داشته باشند، افرادی که ورزش را برای کاهش وزن انتخاب می کنند باید در کنار آن از رژیم لاغری هم استفاده کنند.

مصرف داروهای لاغری

دیگر روشی که افراد برای لاغری و کاهش وزن از آن استفاده می کنند، داروهای لاغری هستند. به دلایل مختلفی پزشکان مصرف داروهای لاغری را به بیماران توصیه نمی کنند.

یکی از این دلایل مشکلاتی است که مصرف این داروها برای معده ایجاد می کند، بیشتر افرادی که از داروهای لاغری برای کاهش وزن استفاده می کنند بعد از اولین دوره مصرف دچار مشکلاتی مانند زخم معده می شوند. بیخوابی، ضعف و بیحالی و از دیگر مشکلات مصرف داروهای لاغری هستند.

استفاده از دستگاه های لاغری

یکی دیگر از روش هایی که امروزه برای لاغری از آن استفاده می شود استفاده از دستگاه های لاغری است. این دستگاه ها به شکل های مختلف روی چربی های بدن اثر گذاشته و باعث لاغری بیمار می شوند. نکته ای که در مورد استفاده از دستگاه های لاغری وجود دارد موقتی بودن نتایج با این دستگاه ها، موضعی بودن و نتایج اندک آن هاست.

به عبارت دیگر قوی ترین دستگاه های لاغری هم برای افرادی که اضافه وزن شدید دارند نتیجه ای ندارند، همچنین این دستگاه ها معمولا تا زمانی نتیجه بخش هستند که فرد از آن ها استفاده کند.

به علاوه این دستگاه ها تنها سایز فرد را از طریق کاهش حجم چربی ها تغییر می دهند و تاثیری در سوزاندن چربی ها و کاهش وزن ندارند. دستگاه های لاغری حتما باید در کنار یک رژیم مناسب استفاده شوند.

جراحی چاقی

یکی از روش هایی که امروزه برای کاهش وزن و لاغری بسیار مورد توجه قرار گرفته است جراحی چاقی است. این روش نسبت به دیگر روش ها پرهزینه تر است، همچنین بعد از انجام آن بیمار ناچارا باید از یک رژیم پیروی کند به همین دلیل معمولا به عنوان آخرین روش و در صورت نتیجه بخش نبودن روش های دیگر مانند رژیم مورد استفاده قرار می گیرد.

هرچند رژیم غذایی نتیجه بخش است اما در صورتی که زیر نظر یک پزشک متخصص و مجرب تغذیه انجام شود، از بهترین پزشکان برای دریافت رژیم غذایی می توان به دکتر کوهدانی اشاره کرد.

جراحی چاقی

جراحی چاقی

چرا باید به وزن مناسب رسید؟

تا همین چند سال پیش چاقی تنها به عنوان عارضه ای که ظاهر را تحت تاثیر قرار می داد شناخته می شد و جوامع مختلف برای عادی سازی تغییرات ظاهری ناشی از چاقی تلاش می کردند، امروزه اما چاقی یک عارضه جدی است که نه تنها ظاهر را تحت تاثیر قرار داده بلکه احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را هم افزایش می دهد.

در نتیجه بیمارانی که به چاقی مبتلا هستند باید برای کاهش وزن و لاغری تلاش کنند، بعضی از دلایل مهمی که ضرورت لاغری و کاهش وزن را برای بیماران بیشتر می کند، موارد زیر هستند:

درمان بیماری ها

مهم ترین دلیل برای کاهش وزن و لاغری، درمان بیماری هاست. افرادی که به چاقی مبتلا هستند در معرض ابتلا به بیماری های زیادی قرار دارند که حل بیشتر آن ها تنها با کاهش وزن و لاغری امکان پذیر است.

از جمله بیماری هایی که به دلیل چاقی ایجاد شده و با کاهش وزن کنترل می شوند، بیماری های قلبی هستند. همچنین بیماری هایی مانند دیابت نوع دو، آپنه، سکته مغزی، دردهای مفصلی و… نیز به دلیل چاقی احتمال بروز بیشتری دارند و زمانی که فرد وزن اضافه خود را از دست می دهد به مرور درمان شده و عوارض آن ها تسکین پیدا می کند.

افزایش انرژی و راندمان کاری

از دیگر دلایلی که افراد بخاطر آن باید برای کاهش وزن و لاغری تلاش کنند افزایش انرژی است. چاقی و حمل وزن اضافه فشار زیادی به پاها و مهره های کمر وارد می کند، این فشار باعث می شود که فعالیت های بدنی برای فرد مبتلا به چاقی سخت تر شده و در زمان انجام آن ها نیاز به صرف انرژی بیشتری باشد.

در چنین شرایطی کاهش وزن تا حد زیادی این فشار را از روی مهره ها بر میدارد و به مرور باعث تسکین درد مفاصل می شود. همچنین در طول کاهش وزن، چربی ها سوزانده می شوند و سوزاندن چربی ها موجب افزایش انرژی بدن می شود.

بهبود ظاهر

یکی از اصلی ترین دلایل برای لاغری و کاهش وزن افراد بهبود ظاهر است. چاقی به هر میزان، باعث تغییرات ظاهری در افراد می شود، افراد مبتلا به چاقی معمولا مشکلاتی مانند پیدا نکردن لباس مناسب با توجه به فرم بدنی خود و… دارند که این مشکلات هم با کاهش وزن اضافه از بین می رود.

افزایش اعتماد به نفس

در نهایت به مرور و با کاهش وزن اعتماد به نفسی که به دلیل مشکلات ظاهری، مشکلات جسمی و… از بین رفته بود افزایش پیدا کرده و فرد راحت تر از قبل در فعالیت های اجتماعی و… شرکت می کند.

افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

یک روش اصولی برای کاهش وزن چه خصوصیاتی دارد؟

در اولین بخش از مقاله بهترین پروتئین برای لاغری در مورد انواع مختلف روش های کاهش وزن و لاغری صحبت شد، یکی از مسائلی که در تعیین روش برای کاهش وزن و لاغری موثر است اصولی بودن روش مورد نظر است. فاکتورهای مختلفی اصولی بودن روش را مشخص می کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

توجه به نیازهای بدن

از مهم ترین خصوصیات روش لاغری مناسب می توان به توجه به نیازهای بدن اشاره کرد. به عبارت دیگر، یک روش مناسب باید متناسب با کلیه نیازهای بدن فرد بوده و هیچکدام از مواد مغذی و… را حذف نکند.

بعضی از روش های لاغری به شکلی هستند که بدن را از نیازهای اساسی آن محروم می کنند، مثلا بعضی از رژیم هایی که فاقد پروتئین هستند به مرور زمان باعث کمبود انرژی و تحلیل عضلات می شوند که بسیار مشکل ساز است.

کاهش وزن پایدار

دیگر خصوصیت یک روش لاغری مناسب پایدار بودن کاهش وزن با استفاده از آن است. بعضی از روش های لاغری در مدت زمان کوتاه باعث کاهش مقدار زیادی از وزن اضافه می شوند اما این کاهش وزن پایدار نیست و با کوچک ترین تغییر در روند تغذیه و ترک روش وزن مجددا اضافه می شود. رژیم لاغری به خصوص رژیمی که سرشار از پروتئین باشد، پایدارترین شکل کاهش وزن را دارد و فرد با انجام آن به شکلی سالم کاهش وزن خواهد داشت.

عدم آسیب به اندام های داخلی

دیگر خصوصیت مهمی که یک روش کاهش وزن خوب باید از آن برخوردار باشد عدم آسیب رسانی به اندام های داخلی است. بعضی از روش ها مانند استفاده از داروهای لاغری همان طور که گفته شد به اندام های داخلی مانند کبد، معده و… آسیب زیادی وارد می کنند، در حالیکه روش هایی مانند رژیم پروتئین کاهش وزنی استاندارد با حفظ سلامت اندام ها دارند.

کاهش سایز و وزن متناسب

دیگر ویژگی و خصوصیت یک روش کاهش وزن ایده آل کاهش وزن متناسب با سایز است. به عبارت دیگر میزان وزن کاهش پیدا کرده باید متناسب با کاهش سایز باشد، چنین شرایطی نشان از مناسب بودن روش دارد و کمترین آسیب به بدن بیمار وارد می شود.

حفظ انرژی

در نهایت روشی مناسب است که بدن در طول انجام آن و کاهش وزن به وسیله این روش انرژی لازم برای انجام فعالیت ها را داشته باشد. بعضی از روش ها به گونه ای هستند که فرد در حین اجرای آن حتی انرژی انجام فعالیت های روزمره را ندارد، در مقابل روش هایی مانند رژیم به خصوص رژیم های سرشار از پروتئین نه تنها انرژی بدن را کاهش نداده بلکه موجب افزایش توان و انرژی فرد هم می شوند.

رژیم غذایی روشی است که اگر زیر نظر یک متخصص ماهر انجام شود تمام خصوصیات گفته شده را خواهد داشت، یکی از متخصصین مجرب برای دریافت بهترین رژیم غذایی دکتر کوهدانی می باشند.

حفظ انرژی

حفظ انرژی

مهم ترین مواد معدنی برای افراد نیازمند لاغری کدامست؟

یکی از تصوارت غلط در مورد لاغری و کاهش وزن محروم کردن خود از مواد غذایی است، به تعریف دیگر بیمارانی که به چاقی مبتلا هستند با این تصور که با حذف غذا می توانند کاهش وزن و لاغری مناسبی داشته باشند که شاید این طور باشد اما آسیب های بعدی این کار به بدن اثراتی مخرب تر از چاقی دارد.

مهم ترین مسئله ای که در کاهش وزن و لاغری به خصوص با رژیم غذایی باید به آن توجه شود، حضور تمام غذاها و حفظ مواد معدنی مهم در برنامه روزانه فرد است. مهم ترین مواد معدنی که تمام افراد چاق یا لاغر به آن نیاز دارند، در این بخش از مقاله بهترین پروتئین لاغری توضیح داده خواهند شد.

پروتئین

یکی از مهم ترین مواد که بدن برای کاهش وزن اصولی و سالم به آن نیاز دارد پروتئین است، این ماده که از غذاها و روش های مختلف قابل تامین است کمک زیادی به لاغری اصولی می کند. افرادی که این ماده را رژیم روزانه خود حذف می کنند معمولا کاهش وزنی با تجزیه عضلات دارند در حالیکه کاهش وزن اصولی تنها باید چربی ها را سوزانده و از این طریق به کم شدن وزن و تغییر سایز بیمار کمک کند.

کربوهیدرات

دیگر ماده ای که بدن به آن نیاز دارد کربوهیدرات است. کربوهیدرات ها به دو نوع خوب و بد تقسیم می شوند که نوع خوب نیاز جدی بدن است و در صورت حذف آن با هدف کاهش وزن آسیب های جدی به فرد وارد می شود.

از جمله کربوهیدرات های خوب می توان به موادی مانند مغزیجات که کالری کمی دارند اشاره کرد. همچنین میوه هایی مانند توت یا توت فرنگی هم با کربوهیدرات بسیار پایین بخش زیادی از انرژی بدن را تامین کرده و در عین حال کربوهیدرات بدن را هم تا حدودی تامین می کنند.

چربی ها

برخلاف تصور اکثر افراد بدن به چربی ها هم نیاز دارد اما نه روغن و چربی های ناسالم. چربی های سالم مانند چربی های حیوانی و چربی موجود در بعضی دانه های گیاهی جز چربی هایی هستند که مصرف آن ها به مقدار کافی نه تنها باعث اضافه وزن افراد نمی شود بلکه به سوزاندن سریع تر سلول های چربی هم کمک می کند.

فیبر

در نهایت آخرین ماده ای که بدن برای سلامت و لاغری به آن نیاز دارد فیبر است. فیبر به سلامت معده و روده ها کمک می کند. افرادی که فیبر کافی مصرف می کنند کمتر از سایرین دچار مشکلاتی مانند یبوست و گرفتگی روده ها می شوند.

البته مواد معدنی لازم و ضروری برای بدن به این موارد خلاصه نمی شوند اما مواردی که نام برده شد مهم ترین نیازهای بدن هستند، سایر گروه های مورد نیاز را می توانید با یک رژیم مناسب زیر نظر پزشکانی مانند دکتر کوهدانی دریافت کنید.

فیبر

فیبر

پروتئین چه تاثیری در لاغری دارد؟

تحقیقات زیاد در مورد رژیم های غذایی مختلف و نوع اثرگذاری آن ها در بدن نشان دهنده این موضوع است که رژیم هایی با مقدار پروتئین بالاتر، تاثیر بیشتری در کاهش وزن و لاغری دارند و این موضوع به دلیل اثر پروتئین در بدن است. مصرف پروتئین در رژیم لاغری مزایای زیر را دارد.

سیر نگه داشتن به مدت طولانی تر

اولین تاثیر مصرف پروتئین در رژیم لاغری سیری فرد برای مدت زمان طولانی تر است. پروتئین نسبت به دیگر مواد بیشتر و راحت تر حجم معده را پر می کند و به همین دلیل تاثیر بیشتری در سیری فرد دارد.

مصرف پروتئین در رژیم های لاغری کمک می کند که فرد برای مدت زمان بیشتری سیر بماند، در نتیجه نیاز کمتری به صرف غذا داشته و خود به خود کالری کمتری دریافت کند. دریافت کالری کمتر تاثیر زیادی در لاغری و کاهش وزن دارد.

کاهش میل به مصرف غذا

یکی دیگر از تاثیرات پروتئین در رژیم لاغری، کاهش میل به مصرف غذا است. همان طور که گفته شد پروتئین به سیری فرد کمک می کند در نتیجه زمانی که این ماده به مقدار مناسب در رژیم لاغری وجود داشته باشد فرد کمتر نیاز به غذا خواهد داشت.

رژیم سرشار از پروتئین یا میزان بالای پروتئین در یک رژیم لاغری به خصوص برای افرادی که در نیمه شب گرسنه شده و میل شدیدی به مصرف شیرینی جات دارند در کنترل این میل بسیار موثر است.

افزایش کالری سوزی

اثر بعدی مصرف پروتئین تسریع روند کالری سوزی در بدن است. کالری انرژی بدن را افزایش می دهد و این انرژی به حالت گرمایی است، اثر گرمایی افزایش انرژی در بدن کمک می کند که در رژیم های پروتئین میزان کالری بیشتری نسبت به دیگر انواع رژیم سوزانده شود و در نتیجه لاغری بیشتر شود.

تعادل هورمونی

افرادی که چاقی آن ها به دلیل به هم ریختگی وضعیت هورمونی است یا در اثر چاقی به این عارضه دچار شده اند معمولا با مصرف منظم پروتئین به مرور بهبود پیدا می کنند. پروتئین هورمون گرسنگی در بدن را کاهش می دهد و از این طریق به کاهش اشتها کمک می کند.

همچنین دیگر هورمون ها مانند هورمون استروژن و… را که وابسته به پروتئین هستند در سطح نرمال نگه می دارد که تمام این مسائل در رژیم لاغری به کاهش وزن سریع تر و لاغری راحت تر کمک می کنند.

جلوگیری از بازگشت وزن 

دیگر تاثیر مهم پروتئین و وجود آن در رژیم لاغری جلوگیری از بازگشت وزن است. معمولا افرادی که در رژیم آن ها مقدار مناسب پروتئین وجود دارد و بعد از رسیدن به وزن ایده آل هم پروتئین را بیشتر از سایر گروه های غذایی استفاده می کنند کمتر از دیگران بازگشت وزن دارند و حتی در صورت بازگشت وزن هم مقدار بسیار ناچیزی خواهد بود.

جلوگیری از کاهش انرژی

در نهایت پروتئین با حفظ انرژی بدن و نیروی عضلات کمک می کند که فرد در طول رژیم لاغری دچار کمبود انرژی نشده و به جای تحلیل رفتن عضلات بدن فقط چربی ها از بین بروند.

البته مقدار پروتئین مناسب برای لاغری با توجه به شرایط فرد متفاوت است و تنظیم آن تنها توسط متخصص تغذیه امکان پذیر است، یکی از بهترین پزشکان در این زمینه دکتر کوهدانی می باشند.

جلوگیری از کاهش انرژی

جلوگیری از کاهش انرژی

مقدار پروتئین مورد نیاز هر فرد در شبانه روز چه میزان است؟

یکی از مسائل مهمی که در مورد رژیم های لاغری کمتر به آن توجه می شود، مصرف به اندازه مواد غذایی است. حتی گروه های غذایی سالم و کم کالری هم اگر بیشتر از مقدار مجاز استفاده شوند نه تنها تاثیری در کاهش وزن و لاغری نداشته بلکه بیشتر موجب چاقی و دریافت کالری بیشتر می شوند.

حتی گروه های غذایی سالم هم مقدار مجاز مصرفی دارند که این مقدار در هر فرد متفاوت است. در این بخش از مقاله بهترین پروتئین برای لاغری در مورد مقدار مجاز مصرف پروتئین برای هر فرد در شبانه روز صحبت خواهیم کرد.

مقدار پروتئین مورد نیاز هر فرد با توجه به وزن

معیار تعیین پروتئین مجاز مصرف وزن و فعالیت بدنی فرد است. به عبارت دیگر هر فرد با توجه به وزن و میزان فعالیت خود، قادر به مصرف سقف مجازی از گروه های غذایی مختلف است. این موضوع حتی در شرایط فرد هم متفاوت است.

به عنوان مثال زنان باردار نیازهای متفاوتی با زنان در شرایط غیربارداری دارند که این نیاز در مقدار مجاز و مورد نیاز پروتئین برای آن ها هم تاثیر دارد. در جدول زیر مقدار مورد نیاز مصرف پروتئین در ۲۴ ساعت، در بعضی محدوده های وزنی و شرایط بدنی را مشخص کرده ایم.

محدوده وزنیمقدار مورد نیاز پروتئین در زنان باردار با محدوده وزنی مشخصمقدار پروتئین مورد نیاز در شرایط فعالیت بدنی کممقدار پروتئین مورد نیاز در شرایط فعالیت بدنی زیاد
۴۵-۵۰۵۹-۶۵ گرم۳۶-۴۰۸۲-۹۰
۵۲-۵۹۶۸-۷۶٫۸۰۰۴۱٫۸۰۰-۴۷٫۳۰۰۹۴-۱۰۶
۶۱-۶۶۷۹٫۸۰۰-۸۵٫۷۰۰۴۹-۵۲٫۷۰۰۱۱۰-۱۱۸٫۶۰۰
۶۸-۷۵۸۸٫۷۰۰-۹۴٫۵۰۰۵۴-۵۸۱۲۲٫۸۰۰-۱۳۰
مقدار پروتئین مورد نیاز هر فرد با توجه به وزن

مقدار پروتئین مورد نیاز هر فرد با توجه به وزن

رژیم غذایی پروتئین چیست؟

حال که با مزایای پروتئین برای لاغری و کاهش وزن آشنا شدید ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که به چه شکل میتوان از این ماده برای کاهش وزن استفاده کرد. بهترین حالت مصرف پروتئین به منظور بیشترین تاثیر این ماده برای لاغری و کاهش وزن استفاده از آن در یک رژیم لاغری مخصوص پروتئین است. در رژیم پروتئین پایه اصلی رژیم پروتئین و منابع پروتئین است، در واقع رژیم به گونه ای طراحی می شود که گروه غذایی پروتئین ها بیشتر از سایر گروه ها و مواد غذایی در آن استفاده شود.

رژیم پروتئین چیست

رژیم پروتئین یکی از انواع رژیم های لاغری و جز محبوب ترین رژیم ها برای کاهش وزن است. با این رژیم فرد کاهش وزن زیاد در مدت زمان کم را تجربه می کند و برخلاف بسیاری از رژیم هایی که کاهش وزن سریع در آن ها با بازگشت وزن سریع همراه است، در رژیم پروتئین احتمال بازگشت وزن اضافه بسیار کم است. در رژیم پروتئین فرد بیشترین منابع غذایی را از گروه غذایی پروتئین ها دریافت می کند.

در این رژیم مصرف کربوهیدرات، قند و شکر و… بسیار کم و در حد رفع نیاز است و فرد در زمان گرسنگی باید از یکی از گروه های غذایی حاوی پروتئین استفاده کند. مزیت این رژیم احساس سیری و حفظ انرژی حین کاهش وزن است.

پیشنهاد می کنیم از پست نمونه رژیم غذایی پروتئین دیدن کنید.

شروع رژیم پروتئین

برای شروع یک رژیم پروتئین ابتدا نیاز به رژیم استاندارد و مناسب است. افراد برای دریافت یک رژیم استاندارد بر پایه پروتئین باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند.

از بهترین متخصصینی که برای دریافت انواع رژیم های غذایی به خصوص در زمینه لاغری و با پروتئین می توان به ایشان مراجعه کرد می توان دکتر کوهدانی را نام برد. در قدم بعدی فرد باید به مرور مصرف سایر گروه های غذایی را کاهش داده و منابع پروتئین را جایگزین آن کند.

منابع غذایی در رژیم پروتئین

برای شروع و اجرای یک رژیم لاغری بر پایه پروتئین آشنایی با منابع تامین پروتئین از مسائل مهم است. در طول رژیم غذایی و وعده های اصلی پروتئین باید از مواد غذایی تامین شود اما برای میان وعده ها، به خصوص افرادی که در کنار رژیم لاغری از ورزش هم استفاده می کنند استفاده از پروتئین های صنعتی مانند پودر پروتئین هم مجاز می باشد. بهترین منابع غذایی پروتئین، گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ و حبوبات هستند.

منابع غذایی در رژیم پروتئین

منابع غذایی در رژیم پروتئین

بهترین پروتئین برای لاغری از چه منابعی قابل تامین است؟

افرادی که نیاز به لاغری دارند و در حال اجرای یک رژیم غذایی می باشند، این امکان را دارند که بسته به شرایط و سلایق خود و همچنین نوع رژیم و محدودیت های آن مواد غذایی رژیم را از منابع مختلف تهیه کنند.

در مورد گروه پروتئین ها در رژیم پروتئین هم منابع مختلفی برای تامین این ماده وجود دارد اما اینکه کدام منبع، بهترین پروتئین برای لاغری شخص می باشد موضوعی است که در این بخش به بررسی آن می پردازیم.

بهترین پروتئین برای لاغری در منابع حیوانی

اصلی ترین منابع پروتئین برای یک رژیم لاغری منابع حیوانی دارای این ماده هستند. تقریبا بیشترین پروتئین در گوشت قرمز وجود دارد، گوشت گاو و گوسفند بهترین منبع پروتئین برای لاغری و کاهش وزن هستند

اما اگر فرد نسبت به منابع گوشت قرمز حساسیت داشته باشد یا دچار بیماری خاصی باشد که مصرف گوشت قرمز برای او ممنوع باشد باید منابع گوشت سفید را جایگزین کند. بهترین منبع گوشت سفید برای تامین پروتئین بدن گوشت مرغ است.

بهترین پروتئین برای لاغری در منابع گیاهی

تامین پروتئین از منابع حیوانی تا حد زیادی نیاز بدن به این ماده را تامین می کند اما در صورتی که برای تامین پروتئین بدن تنها از منابع حیوانی استفاده شود احتمال بروز مشکلاتی مانند افزایش کلسترول خون و… وجود دارد در نتیجه در کنار منابع حیوانی باید منابع گیاهی را هم برای تامین پروتئین بدن مورد استفاده قرار داد. بهترین پروتئین برای لاغری در منابع گیاهی از سویا تامین می شود. همچنین حبوبات نیز منبع خوبی برای تامین پروتئین می باشند.

بهترین پروتئین برای لاغری در منابع غیر طبیعی

افراد برای تنوع دادن به برنامه غذایی خود و عادت نکردن بدن به یک روند در رژیم غذایی می توانند از منابع غیر طبیعی یک ماده یا مکمل های غذایی حاوی آن هم استفاده کنند. به خصوص افرادی که در کنار رژیم لاغری ورزش سنگین هم انجام می دهند برای تامین پروتئین بدن باید در کنار منابع طبیعی، منابع غیر طبیعی را هم مورد استفاده قرار دهند. بهترین منبع پروتئین غیر طبیعی پروتئین وی یا کازئین است.

با توجه به تنوع بالای منابع پروتئین بهتر است که افراد بهترین پروتئین برای لاغری و کاهش وزن خود را از طریق مشورت با متخصصین تغذیه مجرب مانند دکتر کوهدانی انتخاب کنند.

بهترین پروتئین برای لاغری در منابع غیر طبیعی

بهترین پروتئین برای لاغری در منابع غیر طبیعی

پروتئین وی چیست و چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

به عنوان بهترین پروتئین برای لاغری در میان مکمل های غذایی، پروتئین وی جایگاه ویژه ای دارد. این مکمل پروتئینی بر پایه شیر تولید شده است و هدف از تولید و مصرف آن تامین نیاز بدن به آمینواسیدهایی است که بدن به صورت طبیعی توانایی تولید کردن آن ها را ندارد.

در نگاه متخصصین تغذیه و پزشکان متخصص لاغری پروتئین وی یکی از کامل ترین پروتئین های لاغری و مکمل های پروتئینی است که مصرف آن بیشترین تاثیر را در کاهش وزن سالم دارد. البته باید به این نکته دقت کرد که پروتئین وی خاصیت چربی سوزی ندارد اما تاثیر زیادی در کنترل اشتها دارد.

مطالعات زیادی در زمینه این پروتئین و اثر آن در لاغری انجام شده است که در مهم ترین آن ها، این موضوع مشاهده شده است که بیماران در طول یک رژیم لاغری نرمال که پروتئین وی را مصرف می کردند بیشتر از بیمارانی که همان رژیم را بدون پروتئین وی رعایت می کردند، کاهش وزن داشتند.

پروتئین وی همچنین مکملی بسیار مناسب برای افرادی است که در کنار رژیم لاغری ورزش حرفه ای هم انجام می دهند. این پروتئین برای افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند، کمک می کند که بدن بجای سوزاندن عضله در تمرینات سنگین ورزشی، چربی ها را بسوزاند و از این طریق علاوه بر کاهش وزن، کاهش سایز بالایی هم داشته باشد.

پروتئین وی چیست و چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

پروتئین وی چیست و چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

نکته مهم در مورد کاهش سایز با پروتئین وی، کاهش نرمال و مناسب آن است. به عبارت دیگر کاهش وزن متناسب با کاهش سایز است، این موضوع از مشکلاتی مانند افتادگی پوست، بروز ترک های پوستی و… جلوگیری می کند.

پروتئین کازئین به چه صورت در کاهش وزن موثر است؟

از دیگر پروتئین هایی که برای لاغری و کاهش وزن می‌ توان از آن استفاده کرد، پروتئین کازئین است. این پروتئین هم مانند پروتئین وی بر پایه شیر می باشد و به دلیل این ویژگی سرشار از آمینواسید است. در پروتئین کازئین هم آمینواسیدهای ضروری که بدن توانایی تولید آن ها را ندارد وجود دارد و به دلیل این ویژگی علاوه بر کاهش وزن برای تامین نیازهای بدن هم مفید می باشد.

البته پروتئین کازئین تفاوت هایی هم با پروتئین وی دارد، یکی از تفاوت های اصلی این دو پروتئین جذب آهسته تر پروتئین کازئین نسبت به پروتئین وی است. به طوری که در ورزشکاران حرفه ای با مصرف روزانه ۷۰ گرم پروتئین کازئین در دو نوبت، افزایش ۱ کیلو عضله چیزی حدود ۸ هفته زمان می برد.

پروتئین کازئین برخلاف پروتئین وی، تاثیر چندانی در افزایش عضلات بدن ندارد با این حال نسبت به دیگر انواع مکمل های پروتئینی در بازار بعد از پروتئین وی موثرتر است.

یکی از مزایای مهم پروتئین کازئین که باعث معرفی آن در این بخش نیز شده است، تاثیر این پروتئین در سیری فرد است. پروتئین کازئین به دلیل سرعت پایین جذب، مدت زمان بیشتری معده را پر می کند و احساس سیری به وسیله آن طولانی تر از پروتئین های دیگر است.

البته مصرف این پروتئین هم مانند پروتئین وی تنها باید در صورتی انجام شود که پزشک استفاده از آن را برای بیمار مجاز بماند، با توجه به اهمیت این موضوع بهتر است بررسی بهترین پروتئین برای لاغری را تنها توسط متخصصین باتجربه تغذیه مانند دکتر کوهدانی انجام داد.

پروتئین کازئین به چه صورت در کاهش وزن موثر است؟

پروتئین کازئین به چه صورت در کاهش وزن موثر است؟

پروتئین سویا برای لاغری چه اثراتی دارد؟

یکی دیگر از پروتئین های کاربردی در رژیم های غذایی و لاغری پروتئین سویاست. همان طور که از اسم این نوع پروتئین پیداست، پروتئین سویا برخلاف پروتئین های کازئین و وی بر پایه سویاست بنابراین یک پروتئین گیاهی محسوب می شود.

یکی از مسائلی که باعث می شود پزشکان تاکید کمتری بر استفاده از پروتئین های گیاهی داشته باشند نداشتن تمام آمینواسیدهای لازم در پروتئین های گیاهی نسبت به پروتئین های جانوری است اما پروتئین سویا نسبت به این موضوع استثنا است.

به عبارت دیگر برخلاف دیگر پروتئین های گیاهی، پروتئین سویا تقریبا تمام اسیدآمینه های ضروری برای بدن را دارا می باشد و به دلیل داشتن ایزوفلاون در کنار آمیواسیدها، به عنوان یک آنتی اکسیدان خوب هم می توان از آن استفاده کرد.

البته موارد گفته شده تنها مزایای پروتئین سویا نیستند و این پروتئین مزایای مختلف دیگری هم دارد که از جمله آن ها می توان به تاثیر در کاهش وزن اشاره کرد. سوخت و ساز بدن با مصرف این پروتئین بیشتر می شود، این موضوع توسط تحقیقاتی که روی مصرف کنندگان پروتئین سویا انجام شده، اثبات شده است.

مطابق تحقیقاتی که روی دو گروه از بیماران مبتلا به چاقی صورت گرفته است، بیمارانی که در طول رژیم لاغری خود از پروتئین سویا استفاده می کردند کاهش وزن بیشتری نسبت به بیمارانی که از این پروتئین استفاده نمی کردند، داشته اند.

البته احساس سیری در پروتئین سویا به اندازه پروتئین وی و کازئین نیست اما تاثیر این پروتئین در چربی سوزی تقریبا مشابه و حتی در مواردی بیشتر از دو پروتئین معرفی شده است.

پروتئین سویا برای لاغری چه اثراتی دارد؟

پروتئین سویا برای لاغری چه اثراتی دارد؟

پروتئین برنج مناسب کدام گروه از افراد است؟

از دیگر انواع پروتئین برای لاغری و کاهش وزن می توان به پروتئین برنج اشاره کرد. پروتئین برنج معمولا از برنج قهوه ای دریافت می شود و پزشک آن را برای بیمارانی تجویز می کند که قادر به تامین پروتئین با لبنیات و سایر انواع پروتئین های حیوانی نمی باشند.

همان طور که در بخش قبل گفته شد، پروتئین های گیاهی برخلاف پروتئین های حیوانی کامل نیستند و قادر به تامین تمام آمینواسیدهای لازم بدن نمی باشند اما مصرف آن ها بهتر از عدم مصرف و کمبود پروتئین بدن است.

پزشکان معمولا به بیمارانی که حین لاغری از پروتئین برنج استفاده می کنند، مصرف مکمل های آمینواسیدی را حین رژیم توصیه می کنند که به جبران نیازهای بدن کمک کنند.

پروتئین برنج قهوه ای، بیشتر مناسب بیمارانی است که در کنار لاغری و کاهش وزن به دنبال افزایش حجم توده های عضلانی بدن می باشند. این افراد با مصرف این پروتئین می توانند عضله سازی داشته باشند و به جای عضله و ماهیچه تنها چربی بسوزانند.

پروتئین برنج مناسب کدام گروه از افراد است؟

پروتئین برنج مناسب کدام گروه از افراد است؟

یکی دیگر از مزایای پروتئین برنج قهوه ای، جلوگیری از درد عضلات بعد از تمرینات ورزشی است. البته مصرف پروتئین برنج باید زیر نظر پزشک انجام شود، در غیر این صورت احتمال بروز مشکل برای بیمار وجود خواهد داشت. یکی از بهترین پزشکانی که در زمینه مسائل مربوط به تغذیه می توان به ایشان مراجعه کرد، دکتر کوهدانی هستند.

پروتئین نخود سبز برای کدام گروه از متقاضیان لاغری توصیه می شود؟

از دیگر انواع پروتئین های گیاهی می توان پروتئین نخود سبز را نام برد. این نوع از پروتئین هم یک مکمل پروتئینی غذایی است که برخلاف دیگر پروتئین های گیاهی و مانند پروتئین سویا بیشترین مقدار آمینواسیدها را دارا می باشد.

یکی از مزایای مهم استفاده از پروتئین نخود سبز افزایش احساس سیری است. در زمینه این نوع پروتئین هم تحقیقات زیادی انجام شده است که تقریبا بیشتر آن ها این موضوع را اثبات می کنند که پروتئین نخود سبز نسبت به پروتئین وی اثر آهسته تر و نسبت به پروتئین کازئین اثر سریع تری دارد.

این موضوع مستقیما در احساس سیری با این پروتئین رابطه دارد و موجب می شود که نتیجه گیری با این پروتئین برای سیری در زمان کم بروز کند.

بیمارانی که از پروتئین نخود سبز برای لاغری استفاده می کنند باید این نکته را در نظر داشته باشند که بهترین زمان مصرف این پروتئین برای ایجاد احساس سیری و لاغری از طریق آن قبل از غذاست.

بیمارانی که این پروتئین را با فاصله کمی نسبت به وعده غذایی خود مصرف می کنند زودتر احساس سیری می کنند و حجم کمتری از غذا مصرف می کنند. این پروتئین ها مانند سایر منابع پروتئینی و مکمل های این ماده در عضله سازی نقش دارد.

پروتئین نخود سبز برای کدام گروه از متقاضیان لاغری توصیه می شود؟

پروتئین نخود سبز برای کدام گروه از متقاضیان لاغری توصیه می شود؟

البته پروتئین نخود سبز نسبت به سایر انواع پروتئین کمتر شناخته شده است و مصرف آن رواج کمتری دارد و این به دلیل عدم قطعیت تحقیقات در مورد این پروتئین است. هرچند نتیجه این پروتئین در لاغری و عضله سازی ثابت شده اما پزشکان هنوز در مورد تحقیق در مورد سایر مزایا و معایب این پروتئین می باشند.

بهترین پروتئین برای لاغری در منابع دیگر، کدامند؟

منابع گفته شده مهم ترین منابع برای تامین پروتئین در زمان رژیم لاغری هستند اما پروتئین مورد نیاز بدن را می توان از انواع مختلف دیگری از منابع هم تامین کرد. در ادامه معرفی بهترین پروتئین برای لاغری در مورد چند منبع خوب این ماده که در صورت مصرف می توانند نیاز بدن به پروتئین را تامین کنند، صحبت خواهیم کرد.

سایر منابع پروتئین برای مصرف حین رژیم لاغری

یکی دیگر از منابعی که می تواند پروتئین بدن در زمان اجرای یک رژیم لاغری را تامین کند، پروتئین شاهدانه است. این پروتئین هم مانند سویا و نخود سبز یک پروتئین گیاهی است که علاوه بر آمینواسید، منبع غنی امگا ۳، امگا ۶  و منبعی سرشار از فیبر می باشد.

این ویژگی ها باعث شده که پروتئین شاهدانه علاوه بر موثر بودن برای لاغری، برای سلامت بدن و جلوگیری از ضعف حین رژیم نیز مفید باشد. از دیگر انواع پروتئین ها برای استفاده حین رژیم لاغری می توان به پروتئین استخوان اشاره کرد.

این نوع پروتئین، از عصاره استخوان حیوانات تامین می شود. برای تهیه این نوع پروتئین استخوان حیوانات مانند قلم گوسفند، پای مرغ و… را در مقدار مناسب آب و با حرارت کم می جوشانند تا تمام عصاره آن خارج شود.

پروتئین استخوان به اندازه سایر پروتئین های حیوانی کامل نیست اما با این حال تاثیری مشابه در احساس سیری دارد اما برای تامین نیازهای بدن باید حین مصرف این پروتئین از مکمل های غذای دیگر هم استفاده کرد.

سایر منابع پروتئین برای مصرف حین رژیم لاغری

سایر منابع پروتئین برای مصرف حین رژیم لاغری

پروتئین پودر تخم مرغ یکی دیگر از انواع پروتئین هایی است که برای لاغری می توان از آن استفاده کرد. این پروتئین از سفیده تخم مرغ گرفته می شود و یک پروتئین کامل است. این پروتئین ویتامین های زیادی دارد، همچنین چربی آن نسبت به دیگر پروتئین ها پایین تر است.

چه افرادی بیشتر نیاز به رژیم لاغری سرشار از پروتئین دارند؟

تمام افراد بسته به شرایط بدنی، نیازها و توانایی بدن خود می توانند نوع خاصی از رژیم های لاغری را برای کاهش وزن انتخاب کنند، در واقع یکی از مزایای رژیم های لاغری تنوع بالای آن هاست که امکان انتخاب نوع مناسب با توجه به وضعیت بیمار را فراهم می کند.

با این حال رژیم پروتئین و رژیم هایی که مصرف پروتئین و مکمل های پروتئینی در آن ها بیشتر از سایر گروه هاست تاثیر بیشتری در لاغری و کاهش وزن بیماران دارند به همین دلیل افراد بیشتر به انتخاب و انجام این رژیم تمایل دارند.

این رژیم اما برای بعضی از گروه های خاص از بیماران مناسب تر است، مطابق تجربیات دکتر کوهدانی رژیم پروتئین برای بیماران زیر انتخاب مناسب تری است.

چه افرادی بیشتر نیاز به رژیم لاغری سرشار از پروتئین دارند؟

چه افرادی بیشتر نیاز به رژیم لاغری سرشار از پروتئین دارند؟

گروه های مناسب برای انجام رژیم پروتئین

اولین گروه از افرادی که رژیم پروتئین نسبت به سایر رژیم های غذایی برای آن ها مناسب تر است، بیماران مبتلا به دیابت می باشند. بیماران مبتلا به دیابت نباید در برنامه غذایی خود از کربوهیدرات استفاده کنند یا باید مصرف این ماده را در رژیم غذایی به حداقل برسانند.

کربوهیدرات قند خون بدن را افزایش می دهد و این عامل موجب شدت گیری بیماری دیابت و عوارض آن می شود. رژیم پروتئین برای بیماران دیابتی این مزیت را دارد که کمبود انرژی و ضعف ناشی از نبود کربوهیدارت در بدن با مصرف پروتئین جبران شده و فرد دچار مشکلات رژیم لاغری نشود.

گروه بعدی که رژیم پروتئین و انجام آن برای آن ها انتخاب مناسبی است، بیمارانی هستند که به دلیل سن بالا یا تحلیل عضلات در اثر بیماری نیاز به روشی برای تقویت بافت عضلانی بدن دارند.

همان طور که در بخش قبل گفته شد، پروتئین به تقویت عضلات و عضله سازی کمک می کند و نه تنها در لاغری، بلکه در حفظ سلامت کلی بدن هم موثر است. در نهایت بیمارانی که حین اجرای رژیم لاغری قصد عضله سازی را دارند رژیم پروتئین انتخاب مناسبی برای آن ها می باشد، به عنوان مثال ورزشکارانی که نیاز به کاهش وزن دارند برای حفظ عضلات خود باید میزان مصرف پروتئین را در بدن افزایش دهند.

برای اطلاع از این موضوع که رژیم پروتئین انتخاب مناسبی برای شماست یا نه باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید، یکی از بهترین متخصصان تغذیه که برای انتخاب رژیم مناسب می توانید به ایشان مراجعه کنید، دکتر کوهدانی می باشند.

چرا پروتئین زودتر از سایر مواد باعث سیری فرد می شود؟

احساس سیری در بدن زمانی آغاز می شود که فرآیند هضم در بدن شروع شود. هرچقدر ماده غذایی مصرفی دیرهضم تر باشد، سیری دیرتر احساس می شود و این موضوع باعث می شود فرد هنوز میل به غذا خوردن داشته باشد. متخصصین تغذیه در رژیم بیمارانی که نیاز به لاغری دارند غذاهایی را قرار می دهند که فرآیند هضم آن ها سریع تر آغاز شود و احساس سیری زودتر اتفاق بیفتد.

نسبت به سایر گروه های غذایی هضم پروتئین ها برای بدن ساده تر است، این موضوع موجب تسریع روند هضم غذاهای پروتئین در بدن و احساس سیری بیشتر و سریع تر می شود.

به علاوه افرادی که بیشتر از سایر گروه های غذایی از پروتئین ها یا مکمل های پروتئینی استفاده می کنند، مدت زمان بیشتری احساس سیری دارند و این موضوع هم در کاهش وزن و لاغری بیشتر با پروتئین ها موثر است.

البته نوع پروتئین مصرفی هم در این باره موثر است. به عنوان مثال پروتئین های گیاهی احساس سیری کمتری نسبت به پروتئین های جانوری ایجاد می کنند.

البته انتخاب منبع پروتئینی به شرایط بیمار هم بستگی دارد، به عنوان مثال بیمارانی که مبتلا به کلسترول بالا یا نقرس هستند در هر شرایطی بهتر است از پروتئین های گیاهی به جای پروتئین های جانوری استفاده کنند و در صورت نیاز به دریافت تمام آمینواسیدها مکمل های پروتئینی را جایگزین پروتئین های جانوری کنند.

چرا پروتئین زودتر از سایر مواد باعث سیری فرد می شود؟

چرا پروتئین زودتر از سایر مواد باعث سیری فرد می شود؟

در طول یک رژیم غذایی همراه با پروتئین چه گروه های غذایی قابل مصرف می باشند؟

به جز رژیم های یکنواخت یا تک ماده که فقط از یک ماده غذایی در آن ها استفاده می شود، سایر رژیم های غذایی ترکیبی از گروه های غذایی مختلف هستند. این ویژگی باعث می شود که تمام نیازهای بدن تامین شده و فرد حین اجرای رژیم دچار مشکلاتی مانند ضعف و… نشود.

در رژیم پروتئین هم هرچند پروتئین ماده اصلی رژیم است و تقریبا ۷۰ درصد رژیم از آن تشکیل می شود اما سایر گروه های غذایی هم اهمیت دارند و باید به مقدار مناسب در کنار منابع پروتئینی مورد استفاده قرار گیرند.

لبنیات

اولین گروه از غذاهایی که می توان در طول رژیم پروتئین از آن استفاده کرد، لبنیات است. بهترین نوع لبنیات برای استفاده در رژیم لاغری لبنیات کم چرب است، لبنیات کم چرب کالری کمتری دارند و این موضوع باعث کمک به کاهش وزن و چربی سوزی هم می شود.

یکی از مزایای استفاده از لبنیات، تنوع بالای آن هاست که از یکنواختی و خسته کننده شدن رژیم جلوگیری می کند. از جمله لبنیاتی که می توان در طول رژیم پروتئین از آن استفاده کرد کشک، دوغ، شیر، خامه، پنیر، شیر خشک و… را می توان نام برد.

حبوبات

به غیر از لبنیات حبوبات هم در رژیم پروتئین قابل استفاده هستند. عدسی یکی از بهترین غذاهایی است که در رژیم پروتئین می توان از آن استفاده کرد. آش، خوراک لوبیا، چیپس حبوبات و… هم در رژیم پروتئین قابل استفاده هستند تا علاوه بر تنوع در رژیم، فیبر بدن را هم تامین کنند. به علاوه حبوبات به میزان کمتر دارای پروتئین هم هستند و این موضوع در تامین پروتئین حین این رژیم کمک می کند.

سویا

سویا از دیگر گروه های غذایی مناسب برای استفاده در طول رژیم پروتئین است که در بخش های قبل به طور کامل معرفی شد. همان طور که گفته شد، با توجه به غنی بودن این ماده از پروتئین، به عنوان بهترین جایگزین گوشت و فرآورده های پروتئینی حیوانی هم قابل استفاده می باشد. سویا علاوه بر شکل آجیلی، در غذاهای مختلف می تواند جایگزین گوشت باشد.

آجیل و مغزیجات

آجیل و مغزیجات بهترین تنقلاتی هستند که در طول رژیم پروتئین می توان از آن ها استفاده کرد. البته در مورد انتخاب آجیل باید به این نکته دقت کرد که بعضی از انواع آجیل ها مانند گردو یا بادام هندی میزان چربی بالایی دارند که این گروه را باید کمتر از سایر انواع آجیل و مغزیجات مورد استفاده قرار داد.

دکتر کوهدانی از بهترین پزشکانی هستند که برای دریافت رژیم استاندارد و اصولی پروتئین و مصرف سایر گروه های غذایی در کنار آن، به ایشان مراجعه کنید.

آجیل و مغزیجات

آجیل و مغزیجات

مصرف بیش از حد پروتئین برای لاغری چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

البته مصرف پروتئین هم میزانی دارد و اگر بیمار بیشتر از حد مورد نیاز بدن خود از این ماده استفاده کند، احتمال بروز مشکل و بیماری برای او وجود دارد. عارضه هایی مانند التهاب روده و بروز مشکلات دستگاه گوارش شایع ترین عوارض مصرف بیش از اندازه منابع پروتئینی هستند.

به عنوان مثال زمانی که افراد از یک منبع تکراری بیش از اندازه استفاده می کنند، بدن در هضم آن منبع دچار مشکل شده و بیماری یبوست اتفاق می افتد. احتمال بروز این عارضه در افرادی که رژیم پروتئین داشته و منابع غذایی مختلفی ندارند هم بسیار زیاد است.

همچنین مصرف بیش از اندازه منابع پروتئینی، به خصوص گوشت قرمز می تواند باعث بروز بیماری های قلبی و مشکلاتی مانند افزایش کلسترول بد خون، نقرس و… شود.

مشکلات کلیوی، ابتلا به سرطان روده و فقر بدن نسبت به بعضی از ویتامین هایی که دیگر گروه های غذایی تامین کننده آن ها هستند از دیگر مشکلاتی است که ممکن است حین اجرای رژیم پروتئین بروز کند.

با وجود این مشکلات باز هم مزایای رژیم پروتئین نسبت به رژیم های دیگر بیشتر است و اگر زیر نظ متخصص تغذیه با تجربه مانند دکتر کوهدانی اجرا شود، عارضه و مشکلی در بیمار بروز نمی کند.

مصرف بیش از حد پروتئین برای لاغری چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

مصرف بیش از حد پروتئین برای لاغری چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

مزایای رژیم پروتئین نسبت به سایر رژیم های لاغری چیست؟

در بخش های قبلی مقاله به این موضوع اشاره کردیم که چرا باید پروتئین را در رژیم غذایی خود جای دهیم و مزایای پروتئین و مصرف آن به خصوص در شرایطی که فرد قصد کاهش وزن دارد چیست اما در این بخش به توضیح مزایای رژیم پروتئین نسبت به سایر رژیم های لاغری می پردازیم. طبیعتا بهترین پروتئین برای لاغری باید در این رژیم مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای رژیم پروتئین نسبت به سایر رژیم های لاغری

اولین مزیت رژیم پروتئین نسبت به سایر رژیم های لاغری قابل انجام بودن آن برای همه است، حتی افرادی که سبک زندگی گیاه خواری دارند یا بیمارانی که نسبت به مصرف کربوهیدرات و… محدودیت دارند هم می توانند از رژیم پروتئین استفاده کنند. دیگر مزیت این رژیم قابل انجام بودن آن برای مدت زمان طولانی است.

سایر رژیم های لاغری بعد از یک دوره کوتاه مصرف باید با رژیمی دیگر جایگزین شوند اما رژیم پروتئین به دلیل منابع متنوع و نیاز بیشتر بدن به آن تنها نیاز به تغییر منابع غذایی و میزان آن ها دارد و نیازی نیست که کل رژیم را تغییر داد.

در حین اجرای یک رژیم پروتئین انجام فعالیت های ورزشی ساده تر از دیگر رژیم های غذایی است. در رژیم پروتئین ضعف و کمبود انرژی کمتر از رژیم های دیگر است به همین دلیل اجرای این رژیم فرآیند ساده تری دارد.

مزایای رژیم پروتئین نسبت به سایر رژیم های لاغری

مزایای رژیم پروتئین نسبت به سایر رژیم های لاغری

با توجه به توضیحات گفته شده، بهترین پروتئین برای لاغری کدامست؟

انواع پروتئین های مناسبی که در طول یک رژیم لاغری و کاهش وزن می توان از آن ها استفاده کرد، در بخش های قبل به طور کامل معرفی شدند.

با این حال ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که کدام یک از پروتئین های معرفی شده بهترین پروتئین برای لاغری هستند و به عنوان بهترین منبع تامین نیاز بدن به پروتئین و آمینواسیدها می توان از آن استفاده کرد.

فاکتورهای مختلفی در تعیین این موضوع دخیل هستند و نکته مهم تر اینکه بهترین پروتئین برای لاغری هر فرد با فرد دیگر متفاوت می باشد.

فاکتورهای موثر در انتخاب بهترین پروتئین برای لاغری

پروتئین وی، کازئین، سفیده تخم مرغ، سویا، برنج و.. هرکدام به تنهایی می توانند بهترین پروتئین برای لاغری باشند اما اینکه کدام نوع آن ها برای بیماری با شرایط مشخص مناسب است نیاز به بررسی وضعیت بیمار توسط پزشک و تعیین بهترین نوع پروتئین توسط متخصص تغذیه دارد.

یکی از فاکتورهایی که در انتخاب بهترین پروتئین برای لاغری یک بیمار موثر است میزان اضافه وزن است. هرچقدر اضافه وزن بیمار بیشتر باشد، انرژی مورد نیاز برای او نیز بیشتر است  در نتیجه باید پروتئینی را استفاده کند که انرژی بیشتری را برای او تامین کند.

همچنین اگر بیمار در کنار رژیم غذایی ورزش های حرفه ای داشته باشد یا از روش هایی مانند جراحی لاغری نیز استفاده کند، احتمال تحلیل عضلات او حین رژیم بیشتر است و در نتیجه باید از پروتئینی قوی تر که تاثیر بیشتری در عضله سازی داشته باشد استفاده کند.

در یک نتیجه گیری کلی بیشتر پزشکان مصرف پروتئین های طبیعی و غذایی را بیشتر از مکمل های پروتئینی توصیه می کنند مگر  در شرایط خاصی که میزان پروتئین مورد نیاز بدن از منابع غذایی قابل تامین نباشد.

تشخیص پزشک در مورد انتخاب بهترین پروتئین برای لاغری یک بیمار اهمیت زیادی دارد، به منظور تشخیص درست و اصولی بهتر است به پزشکی مراجعه کرد که سابقه بالایی در زمینه ارائه رژیم های متنوع لاغری داشته باشد. دکتر کوهدانی یکی از بهترین پزشکان در این حوزه می باشند.

فاکتورهای موثر در انتخاب بهترین پروتئین برای لاغری

فاکتورهای موثر در انتخاب بهترین پروتئین برای لاغری

آیا با مصرف پروتئین هم احتمال بازگشت وزن وجود دارد؟

یکی از دغدغه های مهم بیمارانی که نیاز به کاهش وزن دارند، عدم بازگشت وزن بعد از رسیدن به وزن ایده آل است. یکی از مسائلی که احتمال این موضوع را تا حد زیادی کاهش می دهد، رعایت یک رژیم مناسب و اصولی تا پایان عمر است.

به این معنی که بیمار باید یک رژیم ثابت و مادام العمر داشته باشد تا وزن او در محدوده مناسب باقی بماند. طبیعتا انجام چنین کاری ساده نیست. محروم کردن خود از غذاهای مورد علاقه، شیرینی، فست فودها و… هرچند برای سلامتی مفید است اما برای اکثر افراد غیر ممکن است.

در این شرایط انتخاب رژیمی که بازگشت وزن با آن احتمال کمتری نسبت به سایر روش ها داشته باشد مناسب و کاربردی است. رژیم پروتئین یکی از رژیم هایی است که  در صورت رسیدن به وزن ایده آل به وسیله آن، احتمال بازگشت وزن کم خواهد بود.

رعایت یک رژیم سرشار از پروتئی به مرور حجم معده را کمتر می کند و فرد حتی بعد از اتمام رژیم هم میل کمتری به مصرف غذا خواهد داشت. همچنین استفاده از پروتئین به خصوص به صورت مکمل های پروتئینی بعد از رژیم لاغری، حتی در صورت رسیدن به وزن ایده آل هم میل به مصرف شیرینی جات و… را تا حد زیادی کاهش می دهد.

آیا با مصرف پروتئین هم احتمال بازگشت وزن وجود دارد؟

آیا با مصرف پروتئین هم احتمال بازگشت وزن وجود دارد؟

در صورت بروز مشکل در اثر مصرف پروتئین چه اقدامی باید انجام شود؟

یکی از مشکلاتی که در زمان اجرای رژیم های سرشار از یک ماده مانند رژیم سرشار از پروتئین یا رژیم سرشار از کربوهیدرات احتمال بروز آن وجود دارد، حساسیت به ماده ای است که بیشتر استفاده می شود.

این مشکل به دلیل عادی نبودن شرایط رژیم برای معده نسبت به وضعیت قبل از رژیم است و در بیشتر موارد موقتی است و با تغییرات جزئی در رژیم برطرف می شود

اما اگر در طول مصرف پروتئین برای لاغری، بیمار دچار مشکل به خصوصی شود باید درمان به طور جدی آغاز شود. در اولین قدم باید نوع و شدت مشکل به متخصص تغذیه ای که رژیم از او دریافت شده اطلاع داده شود.

سپس بسته به نظر متخصص تغذیه آزمایشاتی از بیمار گرفته می شود که بنا به نتیجه آن ها تغییراتی در رژیم غذایی داده می شود. در اکثر بیماران تغییر منابع غذایی باعث بهبودی و حل مشکل می شود.

از این رو، تجربه و مهارت متخصص تغذیه برای تشخیص به موقع مشکل اهمیت زیادی دارد. به عنوان یکی از بهترین متخصصین تغذیه برای دریافت رژیم و اجرای آن به بهترین شکل می توان دکتر کوهدانی را نام برد.

در صورت بروز مشکل در اثر مصرف پروتئین چه اقدامی باید انجام شود؟

در صورت بروز مشکل در اثر مصرف پروتئین چه اقدامی باید انجام شود؟

برای انتخاب بهترین پروتئین برای لاغری چه نکاتی باید مد نظر قرار گیرند؟

در آخرین بخش مقاله در مورد معیارهای انتخاب بهترین پروتئین برای لاغری صحبت خواهیم کرد. هرچند پزشکان باتجربه مانند دکتر کوهدانی توصیه می کنند که انتخاب پروتئین به خصوص به صورت مکمل تنها باید زیر نظر پزشک انجام شود اما برای آشنایی بیشتر عوامل موثر در این انتخاب را توضیح خواهیم داد.

  • سن بیمار
  • جنسیت
  • شرایط خاص مانند بارداری، بیماری و…
  • شاخص توده بدنی بیمار
  • میزان فعالیت های بدنی
  • ورزش و فعالیت های جانبی
  • داروهای مصرفی
  • سابقه رژیم های قبلی
  • سلیقه بیمار و…

با توجه به تنوع پروتئین های لاغری، نمی توان نوع خاصی از پروتئین را به عنوان بهترین پروتئین برای لاغری انتخاب کرد به خصوص این موضوع که واکنش بدن بیمار نسبت به پروتئین ها متفاوت می باشد هم در این موضوع بی تاثیر نیست.

برای انتخاب بهترین پروتئین برای لاغری چه نکاتی باید مد نظر قرار گیرند؟

برای انتخاب بهترین پروتئین برای لاغری چه نکاتی باید مد نظر قرار گیرند؟

بهتر است هر مکمل یا ماده غذایی که حین رژیم لاغری مورد استفاده قرار می گیرد مطابق نظر پزشک و تایید او باشد تا از بروز مشکل برای بیمار جلوگیری شود.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید