رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها

بهترین پروتئین برای لاغری
بهترین پروتئین برای لاغری
2022/09/08
رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها

رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها

در این مقاله به معرفی و بررسی برنامه رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها خواهیم پرداخت.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

سیستم بدنی تمام انسان های دنیا در ۴ نوع خلط تعریف می شود که یکی از آن ها بلغم می باشد. افراد بلغمی مزاج همواره با مشکلات زیادی روبرو هستند و در معرض ابتلا به برخی از بیماری ها قرار دارند.

یکی از مشکلات افراد بلغمی مزاج، افزایش وزن و چاقی است. این افراد نمی توانند از برنامه های معمولی کاهش وزن استفاده کنند و چربی بسوزانند. با این حال نمی توان گفت راهی برای کاهش وزن آن ها وجود ندارد.

رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها

رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها

در این راستا می توانید با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید. دکتر کوهدانی به عنوان یکی از بهترین متخصصان تغذیه، بهترین روش های کاهش وزن برای بلغمی مزاج ها را معرفی می کند.

رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها یک رژیم غذایی مخصوص است. در این مقاله همراه ما باشید تا توصیه های دکتر کوهدانی در خصوص رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها فرا بگیرید.

در این مقاله می خوانیم:

بلغم چیست؟

علائم مزاج بلغم چیست؟

مزایای بلغم در بدن

عوارض غلبه بلغم چیست؟

روش های درمان غلبه بلغم

توصیه های غذایی برای بلغمی مزاج ها

چرا بلغمی ها چاق می شوند؟

رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها

تاثیر ورزش برای لاغری در بلغمی مزاج ها

دمنوش های گیاهی مفید برای لاغری

تاثیر قرص بلغم برای لاغری

از کجا بدانیم مزاج بلغم داریم؟

سخن پایانی

 

بلغم چیست؟

بهتر است قبل از بررسی رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها، بررسی کنیم که بلغم چیست و چه علائمی در بدن دارد. همان طور که بیان شد، در بدن ۴ نوع خلط وجود دارد که هر فردی دارای یک نوع خلط می باشد.

بلغم چیست؟

بلغم چیست؟

بلغم یکی از این ۴ نوع خلط است که در معده تولید می شود و به وسیله خون در سراسر بدن پخش می گردد. خلط بلغم با پخش شدن در خون به تدریج به خون تبدیل می گردد.

در واقع بلغم را می توان نوعی خون خام دانست که در اثر پخته شدن به خون تبدیل می گردد و در رگ های لنفی به جریان در می آید. بلغم با این که عوارض زیادی در بدن دارد، اما در مواقعی نظیر کاهش جذب مواد غذایی در اندام ها، سبب حفظ نیرو و انرژی در اندام های مغز و اندام های پر حرکت می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست رژیم لاغری شکم دیدن کنید.

انواع بلغم

بلغم خود دارای انواعی می باشد و شما اگر بلغمی مزاج هستید، یکی از این دو نوع بلغم را دارید:

بلغم طبیعی:

بلغم طبیعی به خون تبدیل می شود. همان طور که بیان شد، بلغم خون خام است و در اثر حرارت پخته می شود. این نوع بلغم، شیرین بوده و کمی سرد است.

بلغم غیر طبیعی:

بلغم های غیر طبیعی شامل بلغم هایی هستند که ظاهر و خاصیت آن ها نسبت به بلغم طبیعی متفاوت است. بلغم غیر طبیعی ممکن است رقیق تر، خام تر، بسیار غلیط، گرم و خشک (شور)، خشک (صفرائی)، ترش، تلخ، گس یا تند باشد.

بلغم غیر طبیعی:

بلغم غیر طبیعی:

علائم مزاج بلغم چیست؟

افرادی که بلغمی مزاج هستند، ممکن است علائم زیر را تجربه نمایند. لازم است بدانید بلغمی مزاج ها تمام علائم زیر را ندارند. اما اگر ۵ الی ۶ علائم را در خود دیدند، باید بدانند که مزاج بلغم دارند.

  • احساس ترش شدن دهان
  • سفید شدن و بی رنگ شدن پوست
  • شل بودن پوست
  • سفید شدن موها در جوانی و ریزش موی غیر طبیعی
  • سرد بودن دست ها و پاها
  • کاهش روند هضم غذا
  • احساس بی حوصلگی و کسلی
  • جاری شدن آب از دهان در هنگام خواب
  • ترشح زیاد بینی
  • افزایش دفع ادرار
  • سرفه زیاد
  • نفخ و درد معده
  • تمایل به مصرف زیاد شیرینی جات و ترشی جات
  • احساس سردی در سر دل
  • منزوی بودن
  • داشتن استعداد در افسردگی
  • منفی نگر و درون گرا

مزایای بلغم در بدن

وجود بلغم در بدن ضروری است و این تصور که بلغم مضر و خطرناک است، صحیح نمی باشد. بلغم در صورتی برای بدن مضر است که بیش از مقدار طبیعی تولید شود.

اما مقدار طبیعی بلغم به بخش های مختلف بدن در داشتن عملکردی صحیح کمک می کند. به طور مثال بلغم در محافظت از دهان، بینی، سینوس ها، گلو، ریه ها و روده نقش بسیاری دارد.

مزایای بلغم در بدن

مزایای بلغم در بدن

گاهی در اثر بروز برخی بیماری ها، رژیم غذایی اشتباه و عوامل محیطی، قوام بلغم را تغییر می دهند و سبب افزایش غلظت یا کاهش آن می شوند. خلط بلغم شفاف و رقیق است که در اثر تغییر قوام تغییر رنگ می دهد.

با ادامه مقاله رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها، همراه ما باشید.

عوارض غلبه بلغم چیست؟

افرادی که مزاج بلغم دارند، در اثر سبک زندگی اشتباه و مصرف غذاهای سرد، خلط بلغم در بدن آن ها افزایش می یابد. در این شرایط به اصطلاح گفته می شود که غلبه بلغم صورت گرفته است. به عقیده دکتر کوهدانی، در اثر غلبه بلغم، مشکلات و بیماری های مختلفی در بدن ایجاد می شود که شامل موارد زیر می باشد:

مشکلات مفاصل و آرتروز

یکی از مشکلات شایع در افرادی که غلبه بلغم دارند، مشکلات مفاصل بروز آرتروز می باشد. در صورتی که بلغم در بدن افزایش یابد، مفاصل متورم خواهند شد. در این صورت آرتروز به وجود می آید. علاوه بر این، غلبه بلغم در ستون فقرات سبب ایجاد رماتیسم می شود.

یکی از دلایل بروز رماتیسم، رطوبت زیاد و سردی می باشد. علاوه بر این بر اثر خشکی مفاصل، ساییدگی رخ می دهد. بسیاری از افرادی که مزاج بلغم دارند، همواره از درد کمر و زانو رنج می برند.

مشکلات روده

غلبه بلغم روی روده نیز تاثیر می گذارد و سبب بی اختیاری در دفع روده می گردد. معمولا مشکلات روده بر اثر غلبه بلغم با رفع گاز شروع می شود و به مرورريال بیمار دچار یبوست سرد می گردد. در مواردی نیز ممکن است بیمار دچار اسهال سرد گردد یا به اسهال های عفونی مبتلا گردد. گاهی نیز دیده شده است که غلبه بلغم سبب ایجاد اسهال وبایی می گردد که در اثر آن بی اختیاری مدفوع رخ می دهد.

بی اختیاری ادرار

باید بدانید که غلبه بلغم ممکن است روی دستگاه ادراری نیز اثر بگذارد و سبب بی اختیاری ادرار گردد. در این شرایط بیمار در اثر خندیدن یا گریه کردن شدید ممکن است ادرار داشته باشد.

مشکلات معده

غلبه بلغم روی معده نیز تاثیر می گذارد و سبب افزایش هورمون گرلین در معده می شود. در اثر افزایش هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) اشتها افزایش می یابد.

به همین دلیل است که افراد بلغمی مزاج اغلب شکم های بزرگی دارند. مشکلات گوارشی در اثر افزایش خلط بلغم به این گونه شروع می شود که بیمار ابتدا آروغ های زیادی می زند. سپس دچار دیر هضم شدن غذا می گردد.

در پی آن بیمار دچار نفخ و استفراغ می گردد. یکی از نشانه های تشخیص غلبه بلغم در معده، بوی بد دهان است. باید توجه داشته باشید که سردی و بلغم معده سبب اختلال در تکلم کودکان خواهد شد. بنابراین باید به سرعت تشخیص داده شود و درمان آغاز گردد. در این زمینه به دکتر کوهدانی مراجعه نمایید.

عفونت های باکتریایی

یکی دیگر از بیماری های شایع در اثر غلبه بلغم، عفونت های باکتریایی می باشد. غلبه بلغم ممکن است سبب رشد باکتری هایی نظیر کامپیلوباکتر، سالمونلا، شیگلا و یرسینیا شود.

این باکتری ها در اثر مسمومیت غذایی و عفونت وارد بدن می شوند و در محیط رطوبتی که بلغم ایجاد می کند، رشد می کنند. عفونت های باکتریایی سبب ایجاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، استفراغ، تب و گرفتگی می گردد.

مشکلات جنسی

مشکلات جنسی و بی میلی جنسی ممکن است در اثر غلبه بلغم به وجود آمده باشد. سردی، دشمن اصلی اختلالات جنسی می باشد. در صورتی که خلط بلغم در بدن افزایش یابد، فرد دچار زود ارضایی می شود.

علاوه بر این، غلبه بلغم؛ سوزش دستگاه جنسی، لاغری عضلانی و آتروفی را به همراه دارد. یکی از نشانه های غلبه بلغم در زنان، افتادگی سینه می باشد. غلبه بلغم می تواند موجب ناباروری نیز شود. زیرا رحم سرد می گردد و شرایط را برای لقاح از بین می برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید.

نشانه های بلغم در مدفوع

ممکن است در مدفوع خود خلط شفاف و بی رنگی را ملاحظه کنید. این خلط شفاف و بی رنگ به احتمال زیاد بلغم است. در صورت مشاهده خلط بلغم باید نشانه های وجود بلغم را در خود بررسی کنید. در صورتی که احتمال می دهید بلغم دارید، باید به پزشک مراجعه نمایید. همان طور که در بخش های قبلی بیان شد، بلغم برای بدن ضروری است.

بلغم در دستگاه گوارش و در روده ها، به نرم شدن و روان شدن پوشش روده کمک می کند. در این صورت به دفع راحت تر مدفوع کمک خواهد کرد. در این صورت وجود مقدار کمی خلط بلغم در مدفوع طبیعی است و همه افراد ممکن است این مقدار خلط را در مدفوع خود داشته باشند. در شرایط عادی، خلط زرد یا شفاف رنگ به مقداری است که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود.

نشانه های بلغم در مدفوع

نشانه های بلغم در مدفوع

اما شرایط زمانی خطرناک است که خلط ها در مدفوع افزایش یابند. در صورتی که وجود خلط همراه با درد، خونریزی و تغییراتی در اجابت مزاج باشد، باید فورا به پزشک مراجعه شود تا اقدامات درمانی لازم برای شما صورت گیرد.

وجود خلط بلغم زیاد در مدفوع می تواند نشان از وجود عفونت های باکتریایی، شقاق مقعد، انسداد روده یا بیماری کرون باشد. یکی از نشانه های افزایش خلط در مدفوع، بیماری سندروم روده تحریک پذیر است. افرادی که سندروم روده تحریک پذیر دارند، ممکن است دچار یبوست یا اسهال شوند. عموما افزایش خلط بلغم در بیمارانی که دچار اسهال شده اند، بیشتر است.

روش های درمان غلبه بلغم

افرادی که مزاج بلغمی دارند باید با غلبه بلغم مبارزه کنند تا عوارض و بیماری هایی که یاد شد، بروز پیدا نکنند. از جمله روش های درمان غلبه بلغم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اصلاح مزاج بلغم:

منظور از اصلاح مزاج بلغم این است که افراد از برنامه غذایی خاصی پیروی کنند. افراد دارای مزاج بلغم باید مواد غذایی مضر و مواد غذایی مفید برای مزاج بلغم را بشناسند و آن ها را در برنامه غذایی خود پیاده کنند. در این خصوص می توانید از دکتر کوهدانی یکی از بهترین متخصصان تغذیه در ایران، کمک بگیرید.

تغییر محل زندگی:

گاهی تغییر محل زندگی در بهبود غلبه بلغم موثر می باشد. طبع افراد بلغمی سرد و مرطوب است و افراد دارای این مزاج باید در مناطق خشک و گرم زندگی کنند. در صورتی که افراد در کنار تغییر محل زندگی به دیگر توصیه ها عمل کنند، غلبه بلغم آن ها کاهش می یابد. به همین دلیل است که برخی افراد در مناطق شمالی کشور دچار درد مفاصل و آرتروز می شوند.

بادکش:

یکی از بهترین روش ها برای کاهش غلبه بلغم، بادکش پشت می باشد. بادکش پشت با به جریان انداختن خون در بدن سبب افزایش دمای خون می شود.

بادکش:

بادکش:

درمان موضعی:

برخی از پزشکان، درمان موضعی با استفاده از روغن های گرم را عاملی برای کاهش غلبه بلغم می دانند. مالیدن روغن های گرم در مناطقی که بلغم تجمع یافته است، روشی موثر می باشد. با این کار خلط بلغم به اصطلاح پخته می شود و به جریان در می آید.

استفاده از ادویه ها:

افرادی که دچار غلبه بلغم شده اند، باید از ادویه های گرم بیشتر استفاده کنند. ادویه هایی نظیر دارچین، زنجبیل، زعفران، هل، موسیر، خردل، سیر و زیره سبب از بین بردن سردی در بدن می شوند.

مصرف سبزیجات:

برخی از سبزیجات نیز در کاهش غلبه بلغم نقش دارند. سبزیجاتی نظیر ریحان، نعناع، کرفس، جعفری، ترخون، مرزه، کلم، مارچوبه و … اثری موثر بر غلبه بلغم دارند. مصرف این نوع سبزیجات به افزایش سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند. از این رو احتمال بروز بیماری های غلبه بلغم نیز کاهش می یابد.

نوشیدنی های گرم:

مصرف نوشیدنی های گرم، سردی بدن را از بین می برند. افراد بلغمی باید مصرف نوشیدنی های سرد را کنار بگذارند. در بخش های بعدی، انواع دمنوش های مناسب برای مزاج بلغم را بیان می کنیم. مصرف دمنوش ها و نوشیدنی های گرم سبب حفظ آرامش نیز می شوند. البته بهتر است به جای مصرف چای، از دمنوش های مقوی استفاده کنید.

نوشیدنی های گرم:

نوشیدنی های گرم:

برای کسب اطلاع بیشتر، با دکتر کوهدانی تماس بگیرید.

ملین ها:

مواد غذایی که خاصیت ملین دارند، برای مزاج بلغم بسیار مفید هستند. بذر گیاهان از جمله موادی هستند که سرشار از ملین می باشند. از جمله بذرهای ملین می توان به تخم ریحان، تخم شربتی، خاکشیر، بارهنگ و قدومه شیرازی اشاره کرد.

سویق:

سویق خشک برای رفع بلغم بسیار مفید می باشد. بسیاری از امامان نیز از جمله امام صادق افراد بلغمی را به خوردن سویق به صورت ناشتا توصیه می کردند. افراد بلغمی که دچار اضافه وزن هستند، باید بدانند که سویق برای چربی سوزی و کاهش وزن نیز مناسب می باشد.

عسل:

عسل که برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر عمل می کند، برای رفع غلبه بلغم نیز مفید می باشد. در صورتی که یک قاشق عسل را پیش از غذا میل کنید، سردی بدن را دفع خواهید کرد. عسل خاصیت آنتی باکتریایی نیز دارد که سبب از بین رفتن عفونت های باکتریایی در بدن می گردد.

شیره انگور:

بسیاری از متخصصان تغذیه همچون دکتر کوهدانی، به افراد دارای مزاج بلغمی توصیه می کنند تا شیره انگور مصرف نمایند. شیره انگور خواص زیادی دارد که یکی از آن ها رفع غلبه بلغم می باشد. ارده نیز از دیگر مواد غذایی مفید برای بلغم می باشد که می توانید در کنار شیره انگور استفاده کنید.

خوردن اسپند:

شاید برای شما عجیب باشد که می گوییم اسپند را برای رفع غلبه بلغم میل کنید. خوردن اسپند می تواند غلبه بلغم را از بین ببرد و بلغم را متعادل سازد. اما باید به این نکته دقت داشته باشید که خوردن بی رویه اسپند ممکن است خطرناک باشد. برای میزان مصرف اسپند و زمان مصرف آن، به پزشک طب سنتی مراجعه کنید.

تغییر سبک زندگی:

یکی از روش های موثر برای متعادل سازی بلغم در بدن، اصلاح سبک زندگی می باشد. مواردی نظیر خوابیدن بلافاصله بعد از صرف غذا، سریع خوردن غذا، خوب نجویدن غذا، انجام کاری حین غذا خوردن، مصرف غذاهای سرد و … همگی سبب افزایش غلبه بلغم در بدن خواهد شد.

عدم توجه به چنین مواردی افزایش وزن را نیز در پی دارد. از این رو بهتر است سبک مصرف غذای خود را اصلاح کنید و به توصیه های دکتر کوهدانی در این خصوص توجه کنید.

تغییر سبک زندگی:

تغییر سبک زندگی:

در ادامه مقاله رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها همراه ما باشید.

مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاجها

افرادی که مزاج بلغمی دارند، باید بدانند که مصرف برخی از مواد غذایی سبب افزایش بلغم در بدن آن ها و بروز مشکلات مختلف می شود. در ادامه و با کمک دکتر کوهدانی، لیست مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاج ها را معرفی می کنیم. در صورتی که مزاج شما بلغم است، مواد غذایی زیر را از برنامه روزانه خود حذف کنید:

·       انواع لبنیات به خصوص شیر و ماست

·       انواع ترشی جات و شوری جات

·       گوشت گاو و گوساله

·       عدس

·       قارچ

·       سیب زمینی

·       گوشت سفید

·       میوه های ترش و نرسیده

·       جو

·       سرکه

·       میوه های سرد (نظیر لیمو شیرین، خیار، نارنگی و کیوی)

·       برخی نوشیدنی ها نظیر قهوه، نسکافه و چای

·       کره گیاهی و روغن نباتی

·       برنج سفید

·       نوشابه

·       سوسیس، کالباس و انواع فست فود

·       آب یخ

در صورتی که افراد بلغمی مواد غذایی بالا را مصرف کنند، حتما باید یک مصلح نیز مصرف نمایند تا سردی در بدن از بین برود.

مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاجها

مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاجها

مواد غذایی مفید برای بلغمی مزاج ها

در میان مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاج ها، برخی مواد غذایی نیز وجود دارند که وضعیت بلغم را در آن ها متعادل می سازند. از جمله مواد غذایی مفید برای مزاج بلغمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       آبگوشت با گوشت گوسفندی

·       انواع آش

·       انواع سوپ به جز سوپ جو

·       غذاهای کبابی شده

·       غذاهای سرخ کردنی خشک

·       انواع خورش ها با گوشت گوسفندی

·       میوه های گرم (نظیر سیب، توت، انجیر، انگور، انبه و خرما)

·       سبزیجات به جز هویج، کرفس، گشنیز

·       کشمش و مویز و گردو

·       ادویه جات

·       روغن های سالم نظیر روغن ارده، کنجد یا روغن زیتون

·       تخم مرغ عسلی

·       مصرف شیر در مقدار کم همراه با عسل

·       انواع نان گندم

·       گندم

·       ارده کنجد همراه با شیره انگور یا عسل

توصیه های غذایی برای بلغمی مزاج ها

در هنگام مصرف برنج حتما زیره یا گردو به آن اضافه کنید تا سردی برنج کاهش یابد.

در صورت مصرف ماست؛ به آن پونه، نعناع، آویشن یا پودر زیره اضافه نمایید.

خوردن آب یخ در افراد بلغمی مزاج سبب آسیب جدی به کبد می گردد. بنابراین آب ولرم و ترجیحا آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

مصرف یک قاشق عسل قبل از غذا و قبل از خواب شبانه روشی هوشمندانه برای کاهش سردی بدن است.

در زمان پخت غذاهای خود حتما ادویه های گرم به آن اضافه کنید و مقدار آن ها را نسبت به حالت طبیعی افزایش دهید.

در کنار مصرف گوشت گوسفند و بز، از ادویه های گرمی نظیر زیره، دارچین و پیاز استفاده نمایید.

توصیه های غذایی برای بلغمی مزاج ها

توصیه های غذایی برای بلغمی مزاج ها

بهترین صبحانه برای بلغمی مزاج ها

همه افراد به خصوص بلغمی مزاج ها باید وعده صبحانه را حتما مصرف کنند و از حذف وعده صبحانه پرهیز نمایند. وعده صبحانه مزایای زیادی دارد و سبب حفظ سلامت بدن می گردد. مصرف صبحانه متابولیسم بدن را بهبود می بخشد و موجب کاهش اشتها در طول روز می گردد.

از این رو افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، از حذف وعده صبحانه باید پرهیز کنند. افرادی که مزاج بلغمی دارند، با انتخاب هوشمندانه مواد غذایی می توانند تا حدود زیادی میزان بلغم را در بدن خود متعادل کنند.

از جمله مواد غذایی مفید برای وعده صبحانه افراد بلغمی مزاج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       تخم مرغ عسلی (تخم مرغ سفت برای بلغمی ها خوب نیست.)

·       مصرف پنیر به همراه گردو، سیاه دانه و زیره

·       مصرف نصف لیوان شیر همراه با عسل یا گلاب (شیر برای بلغم مضر است بنابراین کم مصرف شود.)

·       انواع نان گندم به خصوص نان سنگک

·       ارده کنجد همراه با شیره انگور یا عسل

·       عدم مصرف چای و قهوه

چرا بلغمی ها چاق می شوند؟

رسیدیم به بخش مهم و اصلی مقاله یعنی چاقی در افراد بلغمی مزاج که تبدیل به مشکل بزرگی شده است. زیرا افراد بلغمی مزاج به راحتی وزن اضافه می کنند و با برنامه های رژیم لاغری معمولی لاغر نمی شوند.

به همین دلیل برنامه رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها خاص و متفاوت می باشد. ابتدا اجازه دهید بررسی کنیم که چرا افراد بلغمی بیشتر در معرض چاقی و افزایش وزن قرار دارند. همان طور که می دانید، طبع بلغم سرد و مرطوب است و این نشان از آب بیشتر می باشد.

با غلبه بلغم یا افزایش خلط بلغم در بدن، رطوبت و سردی نیز افزایش می یابد. در این شرایط، حجم بافت های بدن افزایش می یابد و تورم شکل می گیرد. بهتر است آبی را در نظر بگیرید که در هنگام یخ زدن دچار افزایش حجم می شود.

با این مثال درک بهتری از مزاج بلغم خواهید داشت. خلط بلغم به دلیل این که سرد است، سنگین می باشد و در بافت ها ته نشین می شود. به همین دلیل است که افراد دارای مزاج بلغمی مستعد چاقی هستند و دائما افزایش وزن را تجربه می کنند.

اما راه حل جلوگیری از افزایش وزن و چاقی در افراد بلغمی چیست؟ در ادامه مقاله رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها همراه ما باشید تا به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم.

عوامل تاثیر گذار بر چاقی در کنار مزاج بلغمی

گفتیم که افراد بلغمی دائما در معرض چاقی و افزایش وزن قرار دارند. اما در کنار طبع سرد بلغم، عواملی وجود دارند که چاقی را تشدید می کنند و سبب تجمع بیش از حد چربی ها می شوند.

در صورتی که شما مزاج بلغمی دارید و چاق هستید، ابتدا باید ریشه چاقی خود را پیدا کنید و در صورت توان، آن را برطرف نمایید. از جمله عوامل تاثیر گذار بر چاقی در کنار مزاج بلغم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرخوری:

پرخوری و میل به خوردن غذاهای خوشمزه مهم ترین و شایع ترین علت چاقی می باشد. متاسفانه برخی از افراد نمی توانند بر نفس خود قائل شوند و اقدام به مصرف غذاهای پرکالری در حجم های زیاد می کنند.

برای جلوگیری از پرخوری می توانید از روش های کاهش اشتها استفاده کنید. همچنین بهتر است مواد غذایی که میل شدیدی به خوردن آن ها را دارید، از دسترس خارج کنید.

استرس:

استرس و چاقی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. بسیاری از افرادی که به صورت مداوم استرس دارند، دچار افزایش وزن می شوند. با افزایش هورمون کورتیزول در بدن، مغز فرمان دریافت کالری بیشتری می دهد تا با مشکلات پیش رو مقابله کند. در این صورت اشتهای فرد دوچندان می شود. بهتر است برای رفع استرس از روش های کنترل استرس استفاده کنید و دمنوش های آرامش بخش مصرف نمایید.

استرس:

استرس:

وجود برخی بیماری ها:

علت چاقی شما ممکن است به دلیل یک بیماری باشد. برخی از بیماری ها سبب کاهش عملکرد سوخت و ساز می شوند و اشتها را افزایش می دهند. به طور مثال کم کاری غده تیروئید سبب افزایش وزن در بیماران می گردد. اما باید بدانید که کم کاری غده تیروئید با مصرف دارو قابل کنترل است.

مصرف برخی داروها:

مصرف برخی از داروها نیز سبب افزایش تجمع چربی ها در بدن می گردد. برخی از داروها سوخت و ساز را در بدن کاهش می دهند و سبب افزایش اشتها می شوند. از جمله داروهای چاق کننده می توان به داروهای ضد افسردگی و داروهای استروئیدی اشاره کرد.

در صورتی که پزشک مصرف این داروها را تجویز کرده است، شما نباید برای کاهش وزن اقدام به قطع مصرف خودسرانه داروها بکنید. برای کنترل وزن در زمان مصرف دارو با پزشک خود و یا دکتر کوهدانی مشورت نمایید.

کم خوابی:

افرادی که خواب کمی دارند یا در طول شب بیدار هستند، در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند. زمانی که شما بیدار هستید، بدن به کالری نیاز دارد. از این رو شما کالری بیشتری در زمان بیداری مصرف می کنید و این کالری اضافی تبدیل به چربی می شود.

در طول شب که شما خواب هستید، هورمون گرسنگی کمتری در معده ترشح می شود. اما اگر در طی شب بیدار باشید، تمام بخش های داخلی بدن نامتعادل می شوند.

ژنتیک:

جالب است بدانید که برخی از افراد به صورت ژنتیکی استعداد چاقی دارند. شما ممکن است چاقی را از پدر، مادر، پدربزرگ یا مادربزرگ خود به ارث برده باشید. در چاقی ژنتیکی، عملکرد متابولیسم کند است. به همین دلیل چربی در بخش های مختلف بدن تجمع می یابد.

عادات اشتباه غذایی:

برخی از عادات غذایی سبب افزایش وزن می شوند. به طور مثال سریع غذا خوردن و نجویدن کامل غذا سبب می شود تا مغز، پیغام سیری را دیرتر دریافت کند. در این صورت زمانی که معده پر شده است، شما هنوز تصور می کنید که گرسنه هستید. با چنین شرایطی کالری بیشتری وارد بدن می شود و چاقی اتفاق می افتد. انجام کاری به طور مثال تلویزیون نگاه کردن نیز سبب افزایش وزن می شود.

مصرف مواد غذایی پر کالری:

بسیاری از افرادی که دچار اضافه وزن می شوند، به کالری مواد غذایی توجهی ندارند. به طور مثال در یک لیوان نوشابه، مقدار زیادی کالری وجود دارد که شما با مصرف آن به یک باره کالری زیادی را وارد بدن می کنید. در حالی که با نوشیدن یک لیوان نوشابه سیر نخواهید شد. کالری غذاهای فست فودی نیز زیاد است که به یک باره مقدار زیادی کالری وارد بدن می شود.

افزایش سن:

با افزایش سن، افراد بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند. توده های عضلانی با افزایش سن کمتر ساخته می شود و میزان سوخت و ساز نیز کاهش می یابد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک:

این سندروم بیانگر یک مشکل هورمونی رایج میان زنان می باشد. در این بیماری کیست های زیادی در تخمدان ها رشد می کنند که در اثر آن اختلالات هورمونی ایجاد می شود. این بیماری سبب افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین می شود که در نتیجه آن چاقی اتفاق می افتد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک:

سندروم تخمدان پلی کیستیک:

عوارض چاقی چیست؟

افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، در طی عمر خود با مشکلات و بیماری های زیادی مواجه می شوند. با تجمع چربی ها در تمام نقاط بدن، بخش های مختلف از بدن دچار اختلال در عملکرد خواهند شد.

به همین دلیل بسیار مهم است که وزن خود را کاهش داده و آن را کنترل کنید. افرادی که بلغمی هستند، باید از رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها پیروی کنند تا به نتیجه مطلوب دست یابند.

از جمله عوارض افزایش وزن و چاقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       افزایش فشار خون

·       افزایش بیماری های قلبی عروقی

·       سکته قلبی

·       سکته مغزی

·       آرتروز

·       آپنه خواب

·       سرطان

·       بیماری کبد

·       بیماری کلیه

·       مشکلات روحی روانی و افسردگی

از جمله عوارض افزایش وزن و چاقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از جمله عوارض افزایش وزن و چاقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها

رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها شامل کاهش میزان کالری دریافتی و حذف غذاهای فست فودی و کالری دار می باشد. بلغمی مزاج ها در برنامه لاغری خود باید به مواد غذایی مصرفی توجه داشته باشند.

زیرا مواد غذایی با طبع سرد سبب افزایش وزن می گردد. افراد بلغمی باید مواد غذایی با طبع گرم را در برنامه غذایی خود جایگذاری کنند. در ادامه به توصیه هایی در خصوص رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها اشاره خواهیم داشت:

مصرف صحیح چربی ها:

با این که روغن سبب افزایش وزن و تجمع چربی ها می شود، اما حذف آن از برنامه رژیم لاغری کاری بسیار اشتباه است. بنابراین در طی دوره برنامه لاغری خود مصرف چربی را نیز جایگذاری کنید. افراد دارای مزاج بلغم، طبعی سرد و مطلوب دارند.

از این رو مصرف بیشتر چربی برای این افراد ضروری است. افرادی که مزاج بلغمی دارند، برای رسیدن به نتایج مطلوب خود از کاهش وزن باید مصرف روغن های حیوانی را کنار بگذارند و از روغن های گیاهی استفاده کنند.

روغن های حیوانی کالری بیشتری دارند. در میان روغن های گیاهی نیز باید روغن های سالم را انتخاب کنید. به جای استفاده از روغن های پالم دار، از روغن زیتون، سویا و کنجد استفاده نمایید. باید بدانید که در صورتی مواد کربوهیدرات دار و مواد چربی دار به صورت متعادل و طبیعی مصرف نشود، سبب افزایش وزن می گردد.

افزایش مصرف آب:

افرادی که مزاج بلغمی دارند، معمولا در طی روز آب کمتری می نوشند. زیرا احساس تشنگی در آن ها کمتر است. با این حال باید بدانید که نوشیدن ۲ لیتر آب در طی روز برای بدن ضروری است.

مصرف آب به مقدار کافی در طی روز نه تنها سبب حفظ عملکرد اجزای مختلف بدن می شود، بلکه به روند کاهش وزن نیز کمک می کند. در صورتی که از رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها پیروی می کنید، بهتر است مصرف آب را افزایش دهید.

با افزایش مصرف آب، سموم را از بدن دفع می کنید و عملکرد سیستم متابولیسم را افزایش می دهید. بنابراین حتی اگر میل زیادی به نوشیدن آب ندارید، در طی روز سعی کنید ۸ لیوان آب بنوشید. باید بدانید که به علت سرد بودن و مرطوب بودن بدن در مزاج های بلغمی، نباید افراد آب بسیار زیادی بنوشند.

علاوه بر این، افراد باید از مصرف نوشیدنی های گازدار و قند دار پرهیز نمایند. زیرا این نوشیدنی ها نه تنها سبب رفع تشنگی نخواهند شد، بلکه تجمع چربی ها را در بدن افزایش می دهند. این نوشیدنی ها همچنین سبب تشدید شدن نفخ شکم می شوند.

حذف وعده ناهار:

بسیاری از متخصصان تغذیه به افراد دارای مزاج بلغمی توصیه می کنند تا وعده ناهار خود را حذف کنند. از این رو طریق روند کاهش وزن تسریع می یابد و فرد زودتر به نتایج کاهش وزن خود می رسد.

رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها به این گونه است که افراد باید وعده صبحانه کامل اما کم کالری داشته باشند. وعده ناهار خود را حذف کنند و وعده شام را در بین ساعات ۷ الی ۸ و نیم میل کنند. در این صورت به چربی سوزی و کاهش وزن کمک شایانی کمک خواهد شد.

حذف وعده ناهار:

حذف وعده ناهار:

توجه به مواد غذایی مضر و مفید برای بلغمی مزاج ها:

در بخش های قبلی، لیست مواد غذایی مفید و مضر برای بلغمی مزاج ها را بیان کردیم. در برنامه رژیم لاغری خود بهتر است به این لیست توجه زیادی داشته باشید و از خوردن مواد غذایی مضر پرهیز کنید.

مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاج ها سبب افزایش تورم در بدن می گردد. از این رو منجر به تشدید چاقی می گردد. بنابراین باید به مواد غذایی مضر و مفید برای بلغمی مزاج ها توجه بیشتری داشته باشید.

بسیاری از بلغمی مزاج ها برای کاهش وزن به سراغ مصرف انواع سالاد می روند. اما بعد از مدتی به نتیجه مطلوب نمی رسند و با افزایش وزنی دو چندان روبرو می شوند. این موضوع به این دلیل است که اکثر مواد انواع سالادها طبعی سرد دارند.

به طور مثال کاهو طبعی سرد دارد و پر از آب است. از این رو گزینه مناسبی برای رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها نیست. انواع دیگر مواد سالاد نظیر خیار، کلم و … نیز طبعی سرد دارند. در این صورت اگر آن ها را بدون مصلح مصرف کنید، نه تنها سبب کاهش وزن نمی شوند، بلکه سبب افزایش تورم نیز در بدن می گردد.

تنظیم خواب:

همان طور که بیان شد، کم خوابی سبب افزایش وزن و تجمع چربی ها در بدن می گردد. از این رو سعی کنید یک برنامه خواب منظم داشته باشید. بهتر است در طی شب ۷ ساعت خواب داشته باشید تا عملکرد اجزای داخلی بدن حفظ شود.

بسیاری از متخصصان همچون دکتر کوهدانی، تغذیه خواب زود در شب و بیدار شدن در صبح زود را توصیه می کنند تا افراد به نتایج مطلوب از برنامه کاهش وزن خود برسند.

تاثیر ورزش برای لاغری در بلغمی مزاج ها

افرادی که از برنامه رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها پیروی می کنند، باید ورزش را نیز در برنامه هفتگی خود جایگذاری نمایند تا به نتایج مطلوب از کاهش وزن دست یابند. داشتن روزانه حداقل ۲۰ دقیقه تمرینات ورزشی نظیر ایروبیک، پیاده روی و دوچرخه سواری به روند کاهش وزن کمک شایانی می کند.

تاثیر ورزش برای لاغری در بلغمی مزاج ها

تاثیر ورزش برای لاغری در بلغمی مزاج ها

افراد بلغمی مزاج باید بیشتر تمرینات ورزشی برای لاغری شکم و پهلو انجام دهند. زیرا مایعات در این نواحی محتبس می شوند و سبب چاقی می گردند. بنابراین با تمرینات مخصوص شکم و پهلو احتباس مایعات، نفخ و یبوست از بین می رود. در این صورت عملکرد سیستم متابولیسم بهبود می یابد.

باید بدانید که تمرینات ورزشی کلید اصلی داشتن یک اندام مناسب است. افراد دارای مزاج بلغم نیز می توانند با استفاده از تمرینات ورزشی مناسب به وزن و اندام مورد نظر خود دست یابند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، تمرینات هوازی برای افرادی که مزاج بلغمی دارند و طبع بدن آن ها سرد و مرطوب است، مناسب تر می باشد. در عین حال ورزش های مقاومتی برای چنین افرادی مناسب نیست. از این رو اگر شما نیز مزاج بلغمی دارید، تا زمان متعادل شدن بلغم از انجام ورزش های مقاومتی و استقامتی پرهیز کنید.

ساعت ورزش کردن

نکته بسیار مهمی که افراد دارای مزاج بلغم در زمان ورزش باید به آن توجه کنند، ساعت ورزش کردن است. با توجه به این که طبع بدن افراد دارای مزاج بلغم سرد و مرطوب است، این افراد باید ساعت های مشخصی را فصول سال انتخاب کنند و به ورزش کردن بپردازند.

این افراد باید در ساعت های گرم و خشک ورزش نمایند و از ورزش کردن در زمان های خنک پرهیز کنند. در غیر این صورت توازن دمایی در بدن از بین می رود و نتیجه معکوس برای روند کاهش وزن خواهد داشت.

همان طور که بیان شد، یکی از بهترین ورزش ها برای افراد بلغمی پیاده روی و ایروبیک است. این دو ورزش نیاز به تجهیزات خاصی ندارند. اما در عین حال سبب افزایش گردش خون در بدن می شوند و به روند کاهش وزن کمک می کنند. با توجه به نکاتی که ذکر شد، انجام ورزش های سنگین برای افراد بلغمی مزاج مفید نیست. علاوه بر این، ورزش شنا برای افراد بلغمی مزاج مناسب نمی باشد.

دمنوش های گیاهی مفید برای لاغری

در رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها چند نوع دمنوش نیز وجود دارد که کمک می کنند روند کاهش وزن با سرعت بیشتری طی شود. دمنوش های زیادی وجود دارند که به چربی سوزی و لاغری کمک می کنند.

دمنوش های گیاهی مفید برای لاغری

دمنوش های گیاهی مفید برای لاغری

اما افراد دارای مزاج بلغم با توجه به طبع سرد و مرطوبی که دارند، باید در انتخاب دمنوش دقت بیشتری داشته باشند. معمولا دکتر کوهدانی دمنوش های ترش را برای کاهش وزن توصیه می کنند و افراد بلغمی مزاج نیز می توانند از این دمنوش ها استفاده نمایند.

از دیگر دمنوش های مناسب برای چربی سوزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       دمنوش دارچنی

·       دمنوش به لیمو و آویشن

·       دمنوش بهارنارنج

·       دمنوش به لیمو با عسل

·       دمنوش بادرنج بویه

·       دمنوش گل گاوزبان

·       دمنوش زنجبیل

·       دمنوش بابونه

یکی از بهترین نوشیدنی ها در کنار دمنوش، شربت سکنجبین می باشد. افراد دارای مزاج بلغم می توانند از این شربت برای رفع عطش استفاده کنند و در عین حال از طریق آن چربی سوزی نمایند. شما می توانید برای اثرگذاری بیشتر، به این شربت، سرکه سیب نیز استفاده کنید. زیرا سرکه سیب خاصیت چربی سوزی دارد.

تاثیر قرص بلغم برای لاغری

امروزه در بازار قرص هایی تحت عنوان قرص لاغری برای بلغمی ها عرضه می شود که بسیاری از افراد اقدام به خریداری آن ها برای کاهش وزن می کنند. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید، این است که این قرص ها تاثیر مثبتی بر روند کاهش وزن دارند؟ و این که آیا این قرص ها به بدن آسیب می رسانند؟

تاثیر قرص بلغم برای لاغری

تاثیر قرص بلغم برای لاغری

معمولا قرص هایی که به عنوان کاهش دهنده وزن برای بلغمی مزاج ها ارائه می شوند، از آویشن، زنیان، سیاه دانه و … تشکیل شده اند. چنین ترکیباتی باعث می شوند طبع بدن به حالت متعادل برگردد و میزان خلط بلغم به مقدار طبیعی تولید شود.

از این رو می توان گفت که این قرص ها تا حدودی موثر هستند و تاثیر مثبتی بر سیستم گوارشی انسان دارند. باید گفت که بسیاری از افراد دارای مزاج بلغم از طریق این قرص ها توانسته اند به وزن ایده آل دست یابند.

اما نکته مهم در خصوص مصرف این قرص ها این است که نباید به هیچ وجه به صورت خودسرانه و بدون مشورت با متخصص تغذیه مصرف شوند. زیرا سیستم متابولیسم و مزاج در افراد مختلف متفاوت می باشد.

حتما از یک متخصص تغذیه یا پزشک طب سنتی مشورت بگیرید

از این رو اگر قصد مصرف چنین قرص هایی را دارید، حتما از یک متخصص تغذیه یا پزشک طب سنتی مشورت بگیرید تا مزاج شما به دقت بررسی شود. زنان باردار و شیرده باید تنها با اجازه متخصص زنان اقدام به مصرف این نوع قرص ها نمایند.

علاوه بر این، افراد مبتلا به سرطان، آندومتریوز و فیبروم رحم باید حتما تحت نظر پزشک اقدام به مصرف این قرص ها نمایند. قرص بلغم برای لاغری ممکن است با داروهایی نظیر تتراسایکلین، سیپروفلوکساسین، للوفلوکساسین، آمی تریپتیلین، داروهای کبدی و … تداخل داشته باشد. از این رو باید از مصرف همزمان این داروها با قرص بلغم خودداری شود.

در صورتی که قرص بلغم برای لاغری استفاده می کنید، باید بدانید که مصرف این قرص ها به تنهایی اثرگذار نیستند و شما باید در کنار آن رژیم غذایی مخصوص داشته باشید و فعالیت های ورزشی انجام دهید.

شما می توانید برای دریافت رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها به دکتر کوهدانی یکی از بهترین متخصصان تغذیه مراجعه کنید. دکتر کوهدانی به شما کمک می کند تا خلط بلغم بدن خود را کنترل کنید و به وزن ایده آل دست یابید.

از کجا بدانیم مزاج بلغم داریم؟

بسیاری از افراد سوال دارند که از کجا باید بدانیم مزاج بلغم داریم؟ شما برای بررسی مزاج خود باید علائم مزاج بلغم را بررسی کنید. لازم است تمام افراد مزاج خود را شناسایی کنند تا طبق مزاج خود برنامه غذایی روزانه داشته باشند. مصرف مواد غذایی طبق مزاج مهم ترین موضوع زندگی هر انسانی است.

از کجا بدانیم مزاج بلغم داریم؟

از کجا بدانیم مزاج بلغم داریم؟

زیرا در صورت مصرف مواد غذایی ناسازگار با مزاج عوارض و بیماری های مختلفی به سراغ افراد می آید. در صورتی که شما ویژگی های زیر را دارید، باید بدانید که مزاج شما بلغم است:

افراد دارای مزاج بلغم معمولا بدنی درشت داشته و چاق هستند.

بیشتر چربی ها در افراد بلغمی مزاج در ناحیه شکم و پهلو تجمع می یابد.

افراد بلغمی مزاج پوستی سفید و رنگ پریده دارند. علاوه بر این دمای پوست آن ها دائما سرد و مرطوب است.

افراد بلغمی مزاج خیلی کم احساس تشنگی می کنند و دهانشان مرطوب است.

این افراد موهای کم پشتی دارند و با مشکل ریزش مو مواجه هستند.

در صورتی که فردی را دائم کسل، بی حال، بی حوصله و بی انگیزه دیدید، بدانید مزاج بلغم دارد.

افراد دارای مزاج بلغم تمایل به خوردن شیرینی جات دارند

افراد دارای مزاج بلغم تمایل به خوردن شیرینی جات دارند و هضم غذا در بدن آن ها خیلی کند است.

این افراد دائما با مشکلات گوارشی سر و کار دارند و با خوردن سردی جات دچار اختلالات گوارشی می شوند.

برخی از افراد دارای بلغم مزاج به بیماری روماتیسم مبتلا می شوند زیرا استخوان ها در این مزاج تحلیل می روند.

این افراد معمولا با مشکلات مختلفی در رابطه جنسی مواجه هستند و دچار زود انزالی می باشند. زیرا سردی و رطوبت توان جنسی افراد را کاهش می دهد.

افراد دارای مزاج بلغم روابط اجتماعی خوبی ندارند. از دیگر خصوصیات اخلاقی بلغمی مزاج ها می توان به عدم داشتن تمرکز، عدم داشتن حافظه قوی، محتاط، صبور، تسلیم پذیر، آرام و … اشاره کرد.

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله اشاره داشتیم، رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها یک رژیم مخصوص است که باید توسط متخصص تغذیه همچون دکتر کوهدانی طراحی و ارائه گردد. در صورتی که مزاج شما بلغم است، برای کاهش وزن باید برنامه رژیمی مخصوص خود را دریافت نمایید.

در این خصوص می توانید از دکتر کوهدانی یکی از بهترین متخصصان تغذیه در ایران مشاوره دریافت کنید و سوالات خود را در خصوص این نوع مزاج مطرح کنید. با پیروی از رژیم لاغری برای بلغمی مزاج ها، حتما به نتایج مطلوبی از کاهش وزن دست خواهید یافت.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید