دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه

دکتر متخصص تغذیه برای مشکلات بارداری
دکتر متخصص تغذیه برای مشکلات بارداری
2020/09/07
دکتر متخصص تغذیه بیماران سرطانی
دکتر متخصص تغذیه بیماران سرطانی
2020/09/08
دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه

دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه

اگر به دنبال دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه هستید، این مطلب را با ما دنبال کنید تا بیشتر با تغذیه های مربوط به مشکل سنگ کلیه و راه و روش های درمانی این معضل آشنا شوید.

سنگ کلیه از جمله مشکلاتی است که در افراد ایجاد درد و بسیاری از ناراحتی های کلیوی دیگر میکند.

این بیماری ممکن است تا حدی قابل تحمل باشد، اما گاها دردهایی در بدن ایجاد میکند که این دردها ممکن است، با تشدید شدن مداوم، زندگی روزمره فرد را مختل کنند.

دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه

دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه

از طرفی هم برای این قبیل مشکلات که تا حدی با تغذیه فرد هم در ارتباط است، راه حل های تغذیه ای و رژیمی نیز وجود دارد و گاها بدون نیاز به مراجعه به پزشک و متخصص و حتی انجام جراحی، می توان تنها با رعایت رژیم های غذایی خاص مشکل را به کلی برطرف کرد.

از طرفی هم استفاده از یک رژیم غذایی سالم و ثابت باعث میشود که فرد بتواند از بروز این مشکلات در آینده پیشگیری کند. این مسئله که میتوان یک عارضه را تنها با رژیم غذایی و تغذیه سالم برطرف کرد تنها به عارضه سنگ کلیه مربوط نمیشود، بلکه مشکلات گوارشی، کلیوی، معده ای و. . . نیز وجود دارند که به راحتی با این قبیل راه حل ها میتوان به کلی آن ها را برطرف کرد.

در مقاله دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه قصد داریم ضمن بررسی دقیق تر این عارضه و راه حل های رژیمی آن، به شما بگوییم که:

درمان با تغذیه سالم

ضرورت مراجعه به متخصص تغذیه برای درمان

نقش کلیه ها در بدن

چرا باید به سلامت کلیه ها توجه کنیم؟

عارضه های کلیوی

راه های درمان مشکلات کلیوی

سنگ کلیه چیست

انواع سنگ کلیه

پیشگیری از بروز سنگ کلیه

راه درمان سنگ کلیه

بهترین راه درمان برای سنگ کلیه

آیا تغذیه در درمان سنگ کلیه موثر است؟

نوع تغذیه مناسب برای درمان سنگ کلیه

بیماران سنگ کلیه چه غذاهایی نباید بخورند؟

سبک زندگی برای افرادی با کلیه سنگ ساز

نوع تغذیه مناسب برای داشتن کلیه سالم.

نقش متخصص تغذیه در درمان سنگ کلیه

ویژگی های دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه

 

درمان با تغذیه سالم

میدانیم که راه های درمانی بسیاری برای بیماریها وجود دارد. بسیاری از افراد به دنبال راه حل های درمانی سریعتر و البته قطعی تر هستند، اما چنین راه حل هایی تا چه اندازه میتوانند جوابگو باشند؟

نمیتوان گفت که تغذیه میتواند درمان قطعی برای هر بیماری داشته باشد، اما میتواند به عنوان یک مکمل در فرآیند درمان بصورت موازی کمک بسیار زیادی به روند بهبودی یا همان درمان سریع و قطعی که بیماران برای مشکلات خود به دنبال آن میگردند بکند.

تغذیه سالم چندین حُسن دارد که نمیتوان تنها به موارد درمانی آن اشاره کرد. اینکه شما تغذیه سالم داشته باشید، در مرحله اول به پیشگیری از مشکلات و بیماری های مختلفی بخصوص بیماری های زمینه ای کمک میکند.

حتما توجه کرده اید که بسیاری از کسانی که دچار بیماری های زمینه ای هستند، عموما در تغذیه خود موارد بسیاری را رعایت نکرده اند و یا رژیم های غذایی غیر استاندارد که معمولا بصورت خودسرانه تنظیم میشوند را پیگیری کرده اند.

نقش تغذیه در درمان بیماری ها

این مسئله به این دلیل است که نقش تغذیه در درمان بیماری ها نادیده گرفته میشود. شما میتوانید با تغذیه سالم به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کنید و این مسئله عجیبی نیست. در گذشته عموم درمان هایی که برای بیماری های مختلف تجویز میشد به وسیله خوراکی ها و یا مواد مقوی بود که میتوانست با ترکیباتی که در خود دارد، بدن فرد را همواره سالم و آماده برای مبارزه با بیماری ها نگهدارد.

تغذیه سالم هم تقریبا به همین مسئله تکیه دارد، با این اصل که توصیه میکند با تنظیم کالری دریافتی و فعالیت روزانه خود تا حد امکان اضافه وزن های خود را نیز کاهش بدهید. این مسئله تنها در مواردی مانند سنگ کلیه و بیماری های کلیوی کاربرد ندارد، بلکه میتواند شما را در مقابل بسیاری از اختلالات و عارضه های مرتبط با سلامتی تان حفظ کند.

امروزه، اما با وجود تمامی کم توجهی هایی که از سوی برخی بیماران نسبت به تغذیه خود میشود، باز هم جامعه پزشکی و بیماران به این نتیجه رسیده اند که بهتر است، به تغذیه توجه بیشتری نشان بدهند. این مسئله با پیشرفت چشمگیری که علوم تغذیه در زمینه درمان بیماری های مختلف و بخصوص در زمینه درمان و پیشگیری از بروز سنگ کلیه داشته است، کاملا مشهود است.

بنابراین، اگر فردی هستید که به نوعی با عارضه های کلیوی و بخصوص سنگ کلیه دست و پنجه نرم میکنید، به شما توصیه میکنیم برای دریافت نکات مهم بیشتری در رابطه با تغذیه و برطرف کردن مشکلاتی مانند سنگ کلیه، در ادامه ی مقاله ی دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه با ما همراه باشید.

نقش تغذیه در درمان بیماری ها

نقش تغذیه در درمان بیماری ها

ضرورت مراجعه به متخصص تغذیه برای درمان

بیماری های بسیاری وجود دارد که هرکدام عوارض و مشکلات و ناراحتی های بسیاری برای بدن ایجاد میکنند. این بیماری ها از یک سو باعث میشوند که فرد از زندگی روزمره خود باز بماند و از سوی دیگر هم ممکن است، درموارد حاد سلامتی فرد را به خطر بیاندازند.

تصور کنید که فردی دچار مشکل کلیه شده باشد و یا با کلیه ای سنگساز دست و پنجه نرم کند. معمولا در این شرایط اورولوژیست اولین توصیه ای که میکند این است که فرد حتما به یک متخصص تغذیه مراجعه کند. مراجعه به دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه معمولا از اولین کارهایی است که افراد درگیر با این بیماری انجام میدهند، ولی شاید کمتر کسی بداند که این کار به اندازه درمان خود سنگ کلیه اهمیت دارد، چرا که از طریق تغذیه هم میتوان به درمان این بیماری ها پرداخت.

نقش تاثیر تغذیه بر بروز برخی بیماری ها

اما مشکل اصلی این است که افراد کمتر به این مورد توجه دارند که شاید تغذیه آن ها منجر به بروز بیماری یا تشدید شدن آن شود و همین اندازه هم تغذیه مناسب میتواند منجر به درمان و یا پیشگیری از بیماری شود.

واقعیت این است که اکثر بیماری ها و عارضه هایی که ما دچار آن ها میشویم معمولا به وسیله تغذیه مناسب و رژیم غذایی صحیح و کامل برطرف میشوند، اما این مسئله کمتر مورد توجه همه ما قرار میگیرد.

نقش تاثیر تغذیه بر بروز برخی بیماری ها

نقش تاثیر تغذیه بر بروز برخی بیماری ها

بسیاری از افراد هم خود به تنهایی اقدام به حل مشکلات و عارضه های مرتبط با سلامتی خود میکنند در حالی که بسیاری از رژیم های غذایی که بصورت خودسرانه تجویز میشوند در نهایت یا اثرگذاری لازم را نداشته یا فرد را بیشتر درگیر مشکلات و عارضه های مختلف میکنند.

وجود یک فرد متخصص در این زمینه درکنار افراد، بخصوص افرادی که بیماری های زمینه و مرتبط با بیماری های کلیوی دارند، میتواند تا حد زیادی به فرد کمک کند تا از رژیم های غذایی صحیح و کامل برای درمان بیماری خود استفاده کند.

آشنایی با تکنیک های مختلف کاهش وزن

دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه معمولا آشنایی کافی نسبت به تکنیک های مختلف کاهش وزن در شرایطی که فرد دچار مشکلات زمینه ای و بیماری های ارثی است، دارد. به همین دلیل هم ضروری است که حتما یک دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه در درمان مشکلات و بیماری های شما، همراهتان باشد.

بسیاری از فرایند های درمانی امروزه با کمک تغذیه سالم پیش میرود و دلیل آن هم میتواند کم کردن عوارض جانبی درمان و همچنین، کمک به بهبودی سریعتر فرد و آشنایی با سبک جدید زندگی هر شخص باشد.

معمولا پزشکان توصیه میکنند که افرادی که بیماری های زمینه ای دارند تا حد امکان به تغذیه خود بیش از دیگران اهمیت بدهند، چرا که تغذیه نامناسب در مواردی مانند بیماری های قلبی، عروقی، فشار خون و بیماری های کلیوی مانند سنگ کلیه میتواند تاثیر بسیار زیادی گذاشته و حتی در مواردی فرد را درگیر مشکلات حاد تری کند.

شاید برای شما عجیب باشد، اما تغذیه مناسب میتواند برای ادامه روند درمان بیماری شما نقش حیاتی داشته باشد و حضور یک متخصص تغذیه در درمان و پیشگیری از بیماری های زمینه ای و یا بیماری هایی مانند سنگ کلیه، بسیار مهم است.

آشنایی با تکنیک های مختلف کاهش وزن

آشنایی با تکنیک های مختلف کاهش وزن

نقش کلیه ها در بدن

یکی از اعضای بدن که ارتباط مستقیمی با تغذیه افراد دارد و معمولا عارضه های آن با تغذیه مناسب برطرف شده یا از آن پیشگیری میشود، کلیه ها هستند. کلیه ها نقش بسیار مهمی در بدن دارند که ما قصد داریم با بررسی اهمیت کلیه ها، به این مسئله نیز برسیم که چرا باید به این اندام توجه ویژه ای داشت و برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با کلیه، به تغذیه مناسب و تغییر سبک زندگی خود روی بیاوریم.

معمولا کلیه ها ممکن است، دچار مشکلات و عارضه های مختلفی شوند و نارسایی های بسیاری در فرد ایجاد کنند مانند سنگ کلیه و. . ، البته حضور یک دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه که به درمان آن از طریق رژیم های غذایی میپردازد هم یکی از ضروریات است که در این مقاله به بررسی آن نیز خواهیم پرداخت.

کلیه ها از اندام های حیاتی بدن محسوب میشوند که با وجود اینکه معمولا یک فرد میتواند با یک کلیه نیز به حیات خود ادامه بدهد، باز هم لازم است که به مراقبت جدی از کلیه ها بپردازد.

مهم ترین وطایف کلیه ها

کلیه ها دارای وظایفی از جمله پاکسازی و تصفیه خون، کمک به دفع مواد بدن از طریق ادرار، حفظ تعادل فرد و. . . میباشند. این موارد خود بیانگر اهمیت بالای کلیه ها در بدن میباشند، چرا که با حذف شدن نقش کلیه در هر کدام از فرآیند های گفته شده، بدن فرد صد در صد دچار مشکل خواهد شد.

در بدن انسان، خون تصفیه شده در بدن گردش کرده و مواد لازم را به سلول ها و بافت های مختلف بدن میرساند. از طرفی هم هر بافت و سلولی در بدن مقداری از مواد زاید خود را وارد خون میکند و خون از طریق سیاهرگ ها، این مواد را وارد کلیه ها میکند. کلیه نقش تصفیه خون را بر عهده دارد و معمولا هم با تصفیه و پاکسازی خون مجددا این فرآیند را تکرار میکند.

مهم ترین وطایف کلیه ها

مهم ترین وطایف کلیه ها

مواد زاید خون که در کلیه تصفیه شده اند، با ترکیب شدن با مایعات دیگر، از طریق مجاری کلیوی به مجاری ادراری منتقل میشوند. در نتیجه این انتقال نیز مواد دفعی بدن از طریق ادرار از بدن خارج میشود.

این بخش بسیار مهمی از فرآیند کاری کلیه ها میباشد، همچنین حفظ تعادل میان آب دریافت شده و مایعات خارج شده از بدن هم بخش دیگری از وظایف کلیه هاست که توجه به آن لازم و ضروری است.

با توجه به موارد گفته شده، درمی یابیم که توجه به سلامت کلیه ها مانند دیگر اندام حیاتی بدن میتواند به سلامت کلی بدن شما کمک کند و عدم توجه به آن هم در نهایت باعث میشود که صدمات جبران ناپذیری به بدن شما وارد شود. این صدمات در نهایت هم باعث میشوند که دیگر اندام های بدن رفته رفته آسیب ببینند و یا زندگی روزمره شما دچار اختلال شود.

چرا باید به سلامت کلیه ها توجه کنیم

توجه به سلامت کلیه ها همچون هر اندام و عضو دیگری در بدن مهم و حیاتی می باشد. کلیه ها اندام های حساس و پر اهمیتی در بدن هستند، بطوریکه بی‌توجهی به سلامت آنها آسیب های جبران ناپذیری به سلامت شخص وارد خواهد کرد.

اغلب بیماری های کلیوی بعد از آن که تا حد زیادی پیشروی کردند و آسیب های زیادی را به کلیه وارد کردند، بطوریکه تقریبا کلیه را کم کار می‌کنند، تشخیص داده می‌شوند.

چرا باید به سلامت کلیه ها توجه کنیم

چرا باید به سلامت کلیه ها توجه کنیم

اهمیت توجه به کلیه ها در میزان سالم بودن و ماندن استخوان ها و اسکلت بدن هم تاثیرگذار است. کلیه ها ماده ای بنام کالسیتریول را تولید می‌کنند که این ماده باعث جذب کلسیم توسط روده میشود.

هنگامی‌که یک بیماری کلیوی شروع می‌شود ترشح این ماده از کلیه ها هم کاسته می‌شود که به دنبال آن کلسیم بدن کاهش یافته، در این صورت بدن مجبور است، این کاهش کلسیم را از طریق استخوان ها جبران کند. این باعث می‌شود که فرد به پوکی استخوان و شکستگی در اسکلت دچار شود.

کلیه یک عضو مهم در بدن بشمار می‌رود که باید در حفظ سلامت آن بسیار دقت به خرج دهیم و داشتن رژیم غذایی، مشاوره با یک متخصص تغذیه برای ارائه راهکارهای بهداشتی و سلامتی از جمله کارهایی است که باید برای سلامت اندام های خود از جمله کلیه ها انجام دهیم.

عارضه های کلیوی

ناراحتی ها و مشکلات بسیاری برای کلیه وجود دارد که به عنوان عارضه های کلیوی شناخته میشود. این عارضه ها از بیماری ها یا نارسایی های مختلف کلیه سرچشمه میگیرند و یا به عنوان بخشی از عوارض جانبی برخی از داروها عود میکنند.

نکته جالب توجه این است که این عارضه های کلیوی علل بسیار زیادی دارند، اما بیشترین عللی که یک فرد دچار این قبیل مشکلات میشود، به مواردی مانند تغذیه نادرست باز میگردد. تغذیه نادرست در اصل باعث میشود که یک فرد بدون توجه به تاثیر غذا در سیستم گوارش و دفع مواد خود، به آن آسیب وارد کرده و در نهایت هم مشکلات بسیاری برای خود ایجاد کند.

عارضه های کلیوی

عارضه های کلیوی

از جمله ناراحتی ها و عارضه های کلیوی که میتوان نام برد، بیماری سرطان، کیست، سنگ کلیه و عفونت های کلیوی است، البته شاید ناراحتی ها و بیماریهای کلیوی دیگری نیز وجود داشته باشند که عموما به عنوان زیرمجموعه ای از موارد گفته شده قرار میگیرند.

توجه به بیماری های کلیوی بسیار مهم است، چرا که در صورت عدم توجه به این بیماری ها و رعایت نکردن مواردی مانند تغذیه مناسب و راه های درمانی که از سوی پزشک پیشنهاد شده است، در نهایت بیماری عود کرده و حتی کلیه از کار بیفتند. درصورت از کار افتادن کلیه هم نیازمند پیوند کلیه خواهید بود که این عمل به مراتب مشکلات بیشتری ایجاد میکند.

بعضی مواقع ممکن آسیب هایی به کلیه وارد شود که این آسیب ها منجر به درد در ناحیه کمر و پهلو ها میشوند که با مشاهده این موارد میتوانید مشکوک به بروز مشکلاتی در کلیه خود باشید و لازم است که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تاثیر اختلالات ارثی

همچنین ممکن است، بیماری های کلیه ای ناشی از یک سری اختلالات ارثی باشند. معمولا اختلال های ژنتیکی و ارثی میتوانند بیماری های کلیوی را ایجاد کنند که شاید بتوان گفت رایج ترین نوع آن هم بیماری کلیه پلی کیستیک است.

تاثیر اختلالات ارثی

تاثیر اختلالات ارثی

این بیماری معمولا منجر به ایجاد کیست های مختلفی بر روی کلیه میشود که در آن با مایعاتی پُر میشود. این عارضه بیشتر وراثتی بوده است و از جمله بیماری هایی است که در نهایت نیمی از افراد مبتلا به این بیماری لازم است که به انجام پیوند کلیه و یا عمل هایی مانند دیالیز روی بیاورند. عوامل وراثتی دیگری نیز وجود دارد، مانند آلپورت که نوعی سندرم است، نفریت و سیستینوری که از جمله مهمترین عارضه های ارثی کلیوی به شمار میروند.

بیماری های کلیوی عوامل مادرزادی نیز دارند که معمولا ناشی از بد حالت بودن یا بدشکل بودن مجاری تناسلی میباشند. معمولا این ناهنجاری ها به ایجاد انسداد ختم میشود که باعث عفونت کردن مجاری ادراری و کلیوی شده و در نهایت به کلیه ها آسیب وارد میکنند.

در این بین سنگ های کلیه نیز وجود دارند که از جمله رایج ترین بیماری ها و عارضه های کلیوی هستند. در ادامه بیشتر به بررسی سنگ کلیه و راه های درمانی آن خواهیم پرداخت.

تاثیر اختلالات ارثی

تاثیر اختلالات ارثی

راه های درمان مشکلات کلیوی

مشکلات کلیوی بسیاری وجود دارد و برای حل این مشکلات هم راه های درمان بسیاری نیز وجود دارد. به هر حال اکثر بیماری ها و عوارضی که بدن با آن ها درگیر است، راه حل ها و درمان های مشخصی دارند و با گسترش علم و تکنولوژی، این راه های درمان نیز بیشتر میشوند. در این بخش سعی داریم به راه حل های مختلفی که برای مشکلات کلیوی استفاده میشود بپردازیم.

معمولا برای مشکلات حوزه سلامت، اولین مسئله ای که اهمیت زیادی دارد، این است که تا حد زیاد سعی شود، از درمان های خانگی استفاده شود، البته این درمان خانگی به معنی مصرف خودسرانه داروها یا استفاده از رژیم های غذایی بدون نظر پزشک نیست،

بلکه هدف این است که در این درمان های خانگی تا حد ممکن از تغذیه سالم و تغییر سبک زندگی کمک بگیریم و معمولا برای حل مشکلات کلیوی، وجود یک دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه لازم و ضروری است و به موازات انجام فرآیند های درمان مربوط به کلیه مانند سنگ کلیه و. . . مراجعه به یک دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه یا دیگر عارضه ها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

البته موارد حادتری نیز وجود دارد و تنها به تغذیه خلاصه نمیشود. در این موارد معمولا از دارو، عمل جراحی و حتی گاها عمل پیوند کلیه استفاده میشود و این موضوع کاملا به نوع عارضه و درجه حاد بودن آن بستگی دارد.

داروها، طیف گسترده ای از بیماری ها و مشکلات کلیوی را برطرف میکنند

داروها، طیف گسترده ای از بیماری ها و مشکلات کلیوی را برطرف میکنند و بیشترین نقشی که داروها در درمان مشکلات کلیوی دارند، نقش پاکسازی مجاری کلیوی است.

از طرفی هم برخی داروها نیز وجود دارند که ممکن است، عوارض جانبی برای بدن داشته باشند. پس استفاده از داروها همیشه معقولانه ترین راه حل برای درمان مشکلات کلیوی محسوب نمیشود.

راه حل های دیگری مانند انواع عمل های جراحی نیز وجود دارد. این عمل ها معمولا از عمل های کوچک و بزرگ مختلف شروع شده و تا عمل های پیوند کلیه که معمولا عمل هایی طولانی و با دردسرها و مشکلات مختلف هستند.

همچنین بسیاری از بیماران کلیوی هستند که نیازمند انجام دیالیز برای بهبود عملکرد کلیه های خود هستند. معمولا در فرآیند دیالیز، دستگاه دیالیز کار کلیه را انجام میدهد، اما بیشتر این فرآیند برای اشخاصی بکار میرود که در صف پیوند کلیه قرار دارند.

بطور کلی عارضه های کلیوی طیف گسترده ای را تشکیل میدهند و برای درمان هر عارضه نیز راه های درمانی مختلفی وجود دارد. آنچه مسلم است، این است که سعی شود، از بروز هرگونه عارضه در بدن پیشگیری شود تا این که به راه های درمانی اتکا شود.

داروها، طیف گسترده ای از بیماری ها و مشکلات کلیوی را برطرف میکنند

داروها، طیف گسترده ای از بیماری ها و مشکلات کلیوی را برطرف میکنند

سنگ کلیه چیست؟

یکی از شایع ترین بیماری هایی که امروز شاهد آن هستیم، سنگ کلیه است. این بیماری که کلیه را درگیر میکند عواملی در بوجود آمدن آن دخیل هستند که به برررسی این عوامل می‌پردازیم.

یک نشانه که از علت های شایع سنگ کلیه است، حجم ادرار پایین می باشد که در صورت مشاهده ی آن بطور مکرر باید آنرا جدی گرفت.

حجم پایین ادرار معمولا به دلیل کم نوشی در مایعات بویژه آب است. به دنبال کاهش حجم، غلظت ادرار نیز کم خواهد شد و این مسئله برای کلیه ها دردسر ساز خواهد شد و تشکیل سنگ های کلیه را سبب میگردد.

برای کاهش این غلظت و افزایش حجم ادرار بهتر است که آب و دیگر مایعات را فراوان بنوشیم تا با کاهش نمک موجود در ادرار احتمال بوجود آمدن سنگ های کلیه نیز کاهش یابد.

رژیم غذایی و تغذیه

شاید از مهمترین علت هایی که در بروز سنگ های کلیه نقش ایفا می‌کند، رژیم غذایی و تغذیه باشد.

بطور کلی تغذیه نقش مهمی در زندگی و ایجاد انواع بیماری ها دارد، به همین دلیل باید به آن بسیار توجه کنیم و سعی داشته باشیم تا با داشتن یک رژیم غذایی درست و متناسب با ذائقه ی خودمان، از بروز بسیاری از بیماری ها و ناراحتی ها جلوگیری کنیم.

تاثیری که رژیم غذایی برکلیه ها میگذارد بیشتر مربوط به رسوب کلسیم در کلیه هاست. خوردن کلسیم و مواد غذایی که دارای کلسیم فراوان هستند، میتواند بروز سنگ های کلیه را باعث شود، اما این امکان بسیار کم است و کاهش کلسیم در رژیم غذایی در برخی موارد از ایجاد این سنگها جلوگیری می‌کند. بیشتر این رسوبات ناشی از تنظیم کلسیم در بدن خواهند بود و در این صورت ربطی به میزان کلسیم دریافتی ندارند.

نمک به دلیل داشتن کلسیم در ساختار خود می‌تواند سبب ایجاد این سنگها بشود، بنابراین استفاده ی بی رویه از نمک یک عامل تشدید کننده در بروز سنگهای کلیه است.

خوردن غذاهایی که از پروتئین های حیوانی غنی هستند، هم میتواند این سنگ ها را در کلیه تشکیل دهد. این نوع مواد غذایی سطح اسید چرب موجود در ادرار را بالا برده و این افزایش سبب می‌شود که سنگهای کلیه از نوع اگزالات کلسیم و اسید اوریک تشکیل شوند.

حال میتوان دریافت که سنگ کلیه تا چه اندازه با میزان تغذیه فرد در ارتباط است و چرا لازم است که حتما به دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه مراجعه کنید.

رژیم غذایی و تغذیه

رژیم غذایی و تغذیه

انواع سنگ کلیه

سنگ کلیه هم مانند برخی از بیماری ها انواع مختلفی دارد که معمولا سنگ های کلیه بسته به نوع ماده ی سازنده ای که از آن تشکیل می‌شوند تقسیم بندی میشوند. در این قسمت به توضیح انواع سنگ های کلیه می‌پردازیم.

سنگ کلیه اسید اوریکی:

پروتئین های حیوانی عامل تشدید کننده در این نوع سنگها بشمار می‌آیند که اگر میزان آنها را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم شانس ابتلا به این نوع سنگ کلیه کاهش خواهد یافت.

سنگهای فسفات کلسیم:

در تشکیل این نوع سنگها بیشتر مواد غذایی چون نمک، کلسیم و پروتئین ها نقش دارند که کاهش مصرف آنها می‌تواند از تشکیل آنها جلوگیری به عمل آورد.

سنگ های اگزالات کلسیم:

تشکیل این نوع سنگها را هم می‌توان با کاهش مصرف نمک و پروتئین کاهش داد.

سنگهای کلسیمی:

بیشتر سنگهایی که در کلیه تشکیل می‌شوند از نوع سنگهای کلسیمی هستند.

این سنگها اغلب بصورت کلسیم اگزالات شکل می‌گیرند.

عوامل تغذیه ای مهمترین نقش را در ایجاد این سنگها بر عهده دارند، مصرف بالای ویتامین D هم از علت های بروز آن است.

سنگهای استروویتی:

نوع دیگری از سنگهای کلیوی هستند که معمولا به دنبال بروز یک عفونت ادراری تشکیل می‌شوند.

سرعت بزرگ شدن اندازه این سنگها زیاد است.

سنگهای سیستئینی:

علت ایجاد این سنگها در کلیه، یک اختلال ژنتیکی است که باعث دفع بی رویه ی آمینو اسید ها توسط کلیه ها می‌شود که این اختلال سیستئینوری نام دارد.

بطور کلی میتوان گفت که در بروز سنگ های کلیوی، تغذیه و رژیم غذایی نقش با اهمیتی دارد. مراجعه به یک دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه و درخواست برای تجویز یک رژیم غذایی مناسب و ارائه توصیه های لازم بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه و دیگر بیماری های تغذیه ای در افرادی است که سابقه این بیماری ها را دارند و یا در معرض عوامل بروز این بیماری ها هستند.

سنگهای سیستئینی:

سنگهای سیستئینی:

پیشگیری از بروز سنگ کلیه

از آنجا که جلوگیری از هر بیماری مهمتر از درمان آن است، پیشگیری در ابتلا به سنگ کلیه هم از درمانش ارجح تر است. ورزش کردن برای سلامتی عمومی بدن مفید است و انجام روزانه چند حرکت ورزشی می‌تواند مارا از بسیاری بیماری ها حفظ کند. پس بهتر است که با ورزش برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه تلاش کنیم.

نوشیدن میزان کافی آب در شبانه روز هم نقش پررنگی در سلامتی کلیه ها دارد.

مصرف مواد پروتئینی مثل: گوشت قرمز و سفید را کاهش دهیم، اگر این میزان بیست گرم در روز باشد، کافی خواهد بود. قرار دادن میوه و سبزیجات در وعده های غذایی بسیار مهم هستند تا بتوانیم از ابتلا به سنگ کلیه دور شویم و البته، خوردن لبنیات را هم باید کنترل کرد.

از مصرف و خوردن بیش از اندازه ی مواد غذایی کنسرو شده و انواع فست فودها هم باید بطور جدی اجتناب کنیم و تا آنجا که امکان دارد، از مواد غذایی تازه و سالم استفاده کنیم.

استرس ناشی از فشار ها و تنش های روزانه هم اگر مدت زیادی طول بکشد می‌تواند به کلیه ها آسیب بزند، بنابراین حفظ آرامش و خونسردی در طول روز، مواجهه درست با مشکلات و کاهش اضطراب می‌تواند در پیشگیری از سنگ کلیه مؤثر باشد.

تا آنجا که امکان دارد، خودسرانه و بدون تجویز پزشک، دارو و مخصوصا آنتی بیوتیک استفاده نکنیم تا بر کلیه هایمان تاثیر منفی نگذارد.

همه موارد گفته شده اگر در یک رژیم غذایی مناسب گنجانده شده باشند که بر اساس شرایط بدنی فرد تنظیم شده باشد، میتواند به بهبود سنگ کلیه فرد و همچنین، پیشگیری از بروز مجدد آن کمک بسیار زیادی کند.

بنابراین تحت نظر بودن یک دکتر متخصص برای سنگ کلیه میتواند یک راه اصولی برای پیشگیری از عارضه سنگ کلیه باشد.

پیشگیری از بروز سنگ کلیه

پیشگیری از بروز سنگ کلیه

راه درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه درمان های بسیار زیادی دارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیشتر علم پزشکی، این راه حل ها بیشتر از گذشته نیز میشوند. سنگ کلیه معمولا قابل دفع است، البته اگر سایز سنگ های کلیه کوچک باشد، اما مسئله این است که با حرکت سنگ در مجاری کلیوی و در نهایت هم ورود آن به مجاری ادراری و دفع شدن آن، باید میزان زیادی از درد را تحمل کنید.

برای بسیاری از افراد بسته به نوع و اندازه سنگ کلیه و قابل دفع بودن آن، درد قابل تحمل است و دسته دیگری از افراد نیز با مصرف انواع مسکن ها، درد را خنثی میکنند، اما در بسیاری از مواقع نیز راه حل اصلی و همیشگی سنگ کلیه، یعنی دفع خود به خودی آن با کمک مایعات جواب نداده و در این شرایط متوصل به دارو میشوند.

داروها و قرص های بسیاری وجود دارد که با دارا بودن ترکیبات شیمیایی مختلف، جدای اینکه امکان تسکین درد را برای شما فراهم میکنند، این امکان را نیز ایجاد میکنند که تا حد زیادی فرایند تشکیل سنگ در کلیه شما کاهش پیدا کرده و گاها سنگ ها بصورت ریز تر دفع شوند.

اما دارو تنها راه درمان نیست و در بسیاری مواقع و بخصوص شرایطی که سنگ کلیه یا در تعداد بالا یا سایز های بسیار بزرگ تولید میشود، از روش های مبتنی بر جراحی استفاده میشود. سنگ کلیه میتواند باعث ایجاد عفونت در مجاری ادراری شود و به همین دلیل هم فرد لازم است که توسط متخصص اورولوژیست برای عمل جراحی اقدام کند.

روش لیتوتریپسی

از جمله روش های پیشرفته برای سنگ کلیه میتوان روش لیتوتریپسی که با استفاده از دستگاه های موج دهنده، اقدام به سنگ شکنی با شوک میکند را نام برد، البته این عمل جراحی نیست، اما به عنوان یک روش پیشرفته مبتنی بر استفاده از اشعه ایکس شناخته میشود.

همچنین روش های دارای بیهوشی مانند یورتروسکوپی، نفرولیتوتومی و حتی عمل های جراحی کوچک و بزرگ مختلفی نیز وجود دارند که هرکدام جدای از اینکه به درمان بیماری کمک میکنند، ممکن است، عوارض جانبی نیز با خود به همراه داشته باشند.

اما روش دیگری نیز وجود دارد که میتواند عوارض دو روش فوق را نداشته و عملکرد بسیار خوبی هم در دفع سنگ کلیه و هم در پیشگیری از آن داشته باشد. این روش نیز همان تغذیه است. معمولا مراجعه به دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه اولین گزینه ای است که به شما پیشنهاد میشود، چرا که معمولا ایجاد سنگ کلیه تا حد زیادی تابع تغذیه شماست و با بهبود پیدا کردن تغذیه و سبک زندگی شما، شانس ابتلا به سنگ کلیه نیز کمتر میشود.

روش لیتوتریپسی

روش لیتوتریپسی

بهترین راه درمان سنگ کلیه

مسلما بهترین راه درمان برای هر بیماری و عارضه ای پیشگیری از آن است. سنگ کلیه هم جزء آن دسته از بیماریهایی است که با داشتن یک سبک زندگی درست و رژیم غذایی مناسب میتوانیم از ابتلا به آن تا حد زیادی پیشگیری کنیم.

اما اگر هم به این بیماری مبتلا شدیم باز هم راههای درمان بسیاری وجود دارد که انجام دادن آنها میتواند بیماری مان را بهبود بخشد. درمان سنگ کلیه را می‌توانیم از یک متخصص تغذیه و یا پزشک معالج درخواست کنیم.

بطور قطع یک متخصص تغذیه به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم درمان این بیماری را تا حدی با تغذیه رفع کنیم. درمان هایی که وابسته به رژیم غذایی هستند میتوانند درمانهایی چاره ساز برای رفع سنگهای کلیه باشند و به همین دلیل هم ما تاکید داریم که برای درمان بیماری های کلیوی خود از شیوه هایی مبتنی بر تغذیه استفاده کنید. این مسئله چند حُسن دارد که مهمترین آن ها این است که بیماریهای کلیوی نیازمند سبک زندگی حتی پس از طی شدن مراحل درمان هستند و تغذیه مناسب میتواند سبک زندگی مناسبی را برای بیماران کلیوی ایجاد کند.

رژیم های غذایی همه در پیشگیری از بیماری های کلیوی موثر هستند و امروزه هم استفاده از رژیم های غذایی از ضرورت هایی است که بیماران کلیوی لازم است، حتما به آن ها توجه کنند.

در این بین هم وجود یک دکتر متخصص برای سنگ کلیه و دیگر بیماری ها و ناراحتی های کلیه ای میتواند تا حد زیادی به معرفی و راهنمایی شما برای انتخاب بهترین رژیم غذایی برای درمان بیماری های کلیه ای کمک کند. به همین دلیل هم محققان، تغذیه را بهترین درمان و بهترین راه پیشگیری برای بیماری های کلیه ای میدانند.

بهترین راه درمان سنگ کلیه

بهترین راه درمان سنگ کلیه

آیا تغذیه در درمان سنگ کلیه موثر است؟

تغذیه مناسب تاثیر زیادی بر سلامتی بدن دارد. این تاثیر امروزه با شناخت مواد غذایی مقوی و تاثیر آن بر روی بدن و بیماریهای مختلف بیشتر نیز شده است. بدن ما برای برطرف کردن مشکلات و بیماری ها به یک سری مواد غذایی و ویتامین ها احتیاج دارد که قطعا این مواد از طریق غذا به بدن منتقل میشوند و بدن ما با جداسازی مواد دریافت شده و جذب ویتامین ها و دیگر مواد مفید، مابقی را دفع میکند.

ما پیشتر توصیه های بیشتری مبنی بر اینکه میتوان با تغذیه مشکلاتی مانند سنگ کلیه را برطرف کرد داشتیم، اما واقعا این سوال مطرح است که آیا میتوان تنها با تغذیه و استفاده از مواد غذایی و رژیم های غذایی مناسب، سنگ کلیه را برطرف کرده و یا از سنگساز شدن کلیه پیشگیری کرد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. یقینا استفاده از روش های مرتبط با تغذیه میتواند در درمان بسیاری از بیماری ها، بخصوص عارضه هایی که اندام های مرتبط با چرخه گوارش یا دفع مواد غذایی را درگیر میکند موثر باشد.

بگذارید بیشتر به این مسئله بپردازیم. دستگاه گوارش و دستگاه دفع مواد در بدن شما شاید دو عملکرد متفاوت داشته باشند، اما اجزای آن ها بطور مستقیم با موادی که شما در طول روز به عنوان غذا مصرف میکنید مرتبط است.

نکته جالب این است که مواد غذایی که وارد بدن شما میشوند گاها هم میتوانند به عنوان دارو عمل کنند، هم میتوانند درصورت مصرف مواد غذایی نامناسب، منجر به شکل گیری عارضه ها و بیماری هایی در بدن شما بشوند.

تاثیر مصرف مایعات بر دستگاه کلیوی

حال بهتر است، به این موضوع نیز توجه داشته باشید که دستگاه کلیوی شما تا حد زیادی با مایعاتی که مصرف میکنید در ارتباط است. این مایعات میتوانند تا حد زیادی در درمان عارضه های کلیوی تاثیرگذار باشند، چرا که در نهایت چرخه دفع مایعات را در کلیه های شما بهبود میبخشند و موادی که از این مایعات دفع میشوند نیز میتوانند به بهبود بیماری های کلیوی، بخصوص سنگ کلیه کمک کنند.

با توجه به اینکه مواد غذایی مصرفی شما در سیستم گوارش و دفع مواد شما گردش میکند، پس قطعا این مسئله نیز غیر قابل تصور نیست که با کمک تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی مقوی، میتوانید به خوبی به بهبودی بیشتر عارضه ها و بیماری های بدن، بخصوص سنگ کلیه و بیماری های کلیوی کمک کنید. پس فراموش نکنید که این مسئله چندان هم دور از ذهن نیست که با کمک تغذیه مناسب میتوان مشکلات کلیوی و سنگ کلیه را به خوبی برطرف کرد.

تاثیر مصرف مایعات بر دستگاه کلیوی

تاثیر مصرف مایعات بر دستگاه کلیوی

نوع تغذیه مناسب برای درمان سنگ کلیه

نوع تغذیه در بدن هر فرد تاثیر زیادی در سلامت اندام های بدن وی دارد. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی تغذیه و مواد غذایی مناسب برای درمان سنگ کلیه بپردازیم.

اول از هرچیز لازم است، این مورد را مورد توجه قرار دهیم که تغذیه مناسب برای سنگ کلیه ضروری است که توسط دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه تعیین شود و باید از مصرف خودسرانه و استفاده از رژیم های غذایی بدون تایید پزشک خودداری کنید.

اما حال قصد داریم به بررسی مواد غذایی که عمدتا به عنوان مواد غذایی مناسب برای درمان سنگ کلیه شناخته میشوند بپردازیم.

اولین توصیه برای کسانی که دچار سنگ کلیه هستند، مصرف مداوم مایعات است، البته لازم است که حتما نسبت به سالم بودن این مایعات اطمینان کافی داشته باشید، اما بهتر است که مایعات را به حدی برسانید تا حجم ادرار شما در طول روز از دو لیتر بیشتر باشد. به این دلیل که دفع مکرر مایعات میتواند به حرکت بهتر سنگ کلیه در مجاری کلیوی کمک کند و در نهایت هم به دفع سنگ کلیه منجر شود.

همچنین مصرف چای، شیر، آبمیوه و حتی نوشیدنی های گاز دار هم میتواند در دفع سنگ کلیه کمک کند و این موارد از جمله مایعاتی است که برای بیماران سنگ کلیه مجاز است.

مصرف اسید سیتریک خود را بیشتر کنید

سعی کنید تا حد امکان، مصرف اسید سیتریک خود را بیشتر کنید. این ماده را میتوانید در آب میوه هایی مانند آب پرتقال، لیمو و گوجه فرنگی به راحتی بیابید. اسید سیتریکی که در این مواد یافت میشود باعث قلیایی شدن سطح مجاری کلیوی و بخصوص مجاری ادراری میشود و با قلیایی شدن مجاری ادراری، شانس تشکیل سنگ کلیه نیز کاهش میابد.

پتاسیم ها را فراموش نکنید، با مصرف پتاسیم هایی که در برخی میوه ها و سبزیجات مانند موز، طالبی، هلو، سیب زمینی و پوست آن و همچنین در دانه های سبوس و سبزی یافت میشود، میتوانید تا حد زیادی به دفع سنگ کلیه و دیگر عارضه های کلیوی کمک کنید.

سعی کنید مکمل های حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین D و C را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید، البته بجای مکمل ها میتوانید از مواد غذایی و میوه های حاوی این ویتامین ها استفاده کنید، اما در صورتی که نسبت به برخی مواد غذایی حساسیت هایی دارید، یا در رژیم غذایی خود نباید از این مواد استفاده کنید، میتوانید با استفاده از مکمل های ویتامین دار، این ویتامین هارا بصورت جداگانه دریافت کنید.

مصرف اسید سیتریک خود را بیشتر کنید

مصرف اسید سیتریک خود را بیشتر کنید

بیماران سنگ کلیه چه غذاهایی نباید بخورند

همانطور که پیش از این گفتیم تغذیه در بیماری های کلیوی و ازجمله سنگ های کلیه نقش دارد، بنابراین می‌توانیم با داشتن یک رژیم غذایی مناسب که یک پزشک متخصص تغذیه در اختیارمان قرار می‌دهد، ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهیم. در این قسمت از مقاله ی دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه، به ذکر چند ماده ی غذایی مضر برای افراد مبتلا به سنگ کلیه می‌پردازیم.

در انواع مختلف سنگها خوردن انواع خاصی از مواد غذایی می‌توانند آنرا تشدید کناد.

به عنوان مثال، در سنگهای کلیوی از نوع کلسیم اگزالات، به منظور کاهش اگزالات باید از خوردن این سری مواد اجتناب کنیم:

انواع آجیل ها

بادام زمینی

ریواس

اسفناج

سدیم ماده ی مضر برای سنگ های کلیوی است. رژیم غذایی که در آن میزان سدیم زیاد باشد، برای کلیه ها خطر آفرین خواهد بود. بخشی از نمک از سدیم تشکیل شده، بنابراین خوردن زیاد نمک برای کلیه ها مضر خواهد بود.

انواع فست فود ها، ادویه ها و حتی گوشت دارای سدیم است و نباید در خوردن آنها زیاده روی کرد. میزان مصرف سدیم روزانه برای افراد مختلف باتوجه به سن و وضعیت جسمانی، نوع بیماری هایی که دارند، متفاوت است و باید برای تعیین این مقدار به یک مشاوره و متخصص تغذیه مراجعه کنیم.

مصرف پروتئین های حیوانی مانند:

تخم مرغ

گوشت ماهی، مرغ، گوساله

انواع محصولات لبنی

و یا دیگر موادی که دارای پروتئین های حیوانی هستند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزايش می‌دهند و حتما باید از خوردن آن ها پرهیز کرد.

همچنین لازم است که حتما در خوردن این مواد غذایی دقت زیادی به خرج دهید، چرا که گاهی کم خوردن آنها نیز زیان بار خواهد بود. بدن به میزانی کافی از کلسیم، پروتئین و دیگر مواد غذایی محتاج است. نیاز بدن را باید رفع کرد و میزان اضافی این مواد غذایی را کاهش داد، البته تنظیم این میزان مواد دریافتی با میزان موادی که بدن به آن احتیاج دارد، بخصوص در مواردی که فرد دچار بیماری هایی از جمله بیماری های کلیوی است، لازم است که حتما توسط یک متخصص تغذیه انجام شود.

مصرف پروتئین های حیوانی مانند:

مصرف پروتئین های حیوانی مانند:

سبک زندگی برای افرادی با کلیه سنگ ساز

کلیه سنگ ساز تاثیر زیادی در سبک زندگی افراد میگذارد. اگر شما به دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه مراجعه کرده باشید، قطعا لیستی از رژیم های غذایی و باید ها و نباید های غذایی که پیشتر به آن اشاره شد، به شما ارائه میدهد.

در نتیجه، شما ملزم به تغییر عادت های بسیاری در زندگی خود خواهید بود که یکی از مهمترین آن ها عادت های غذایی است. ما گفتیم که غذا چه تاثیری در بهتر یا تشدید بیماری سنگ کلیه خواهد داشت. تصور کنید که شما با رعایت کردن یک سری رژیم های غذایی بخصوص، توانسته اید که بیماری را تا حد بسیار زیادی کنترل کنید و از طرفی هم در پیشگیری از بیماری سنگ کلیه هم به مراتب موفق تر باشید.

حال نکته ای که در این بین وجود دارد، این است که با گذشت زمان و درمان بیماری شما لازم است که همچنان به رژیم و عادت های غذایی خود پایبند باشید. عدم پایبندی به عادات غذایی باعث میشود که مجددا به روال قبل باز گردید و احتمال بسیار زیاد بدن شما باز هم در معرض خطر سنگ کلیه قرار میگیرد.

بهتر است، این مسئله را قبول کنید که شما با این بیماری و عادت های غذایی مخصوص به آن باید زندگی کنید و زندگی خود را با آن هماهنگ کنید، اما سبک زندگی تنها به رژیم غذایی ورعایت مواردی از این دست محدود نمیشود.

آنچه در اینجا مطرح است، این است که شما باید فعالیت های روزانه خود را هم تا حد زیادی تغییر بدهید و این فعالیت ها میتوانند شامل ورزش کردن، تحرک بیشتر، انجام برخی از فعالیت های خاص که به درمان بیماری سنگ کلیه کمک میکنند و. . . باشند.

به ورزش و تحرک بپردازید

فعالیت هایی که در اینجا به آن اشاره شد، بیشتر بر تحرکات ورزشی تمرکز دارد. اینکه شما بخواهید به سمت انجام ورزش های مختلف و ایجاد تحرک در بدن گام بردارید تغییر مثبتی در زندگی شما قلمداد میشود، چرا که نه تنها به برطرف کردن عارضه هایی مانند سنگ کلیه کمک میکند، بلکه در رفع دیگر مشکلات سلامتی شما نیز کاربرد بسیار زیادی دارد.

با تحرک زیاد شما با بیماری های زمینه ای مانند قند، فشار خون، چربی خون، بیماری های مختلف قلبی و عروقی و. . . درگیر نمیشوید و نه تنها از عارضه سنگ کلیه پیشگیری میکنید، بلکه از ابتلا به موارد گفته شده نیز پیشگیری کرده و زندگی سالم تری را تجربه خواهید کرد.

بماند که توجه به ورزش و تغذیه صحیح تا حد زیادی هم در تناسب اندام شما و پیشگیری از معضلاتی مانند چاقی نیز موثر است که خود دلیلی برای عارضه های بسیار زیاد دیگر است.

پس مهمترین مسئله این است که شما این مسئله را قبول کنید که باید تمامی عادت های بد غذایی و دیگر عادات روزانه خود را برای همیشه کنار گذاشته و به این مسئله بپردازید که چگونه میتوانید زندگی سالم تری را با کمک رژیم های غذایی و برنامه های ورزشی برای خود داشته باشید.

در این بین نیز متخصصین تغذیه کمک بسیار زیادی به شما خواهند کرد، چرا که یک متخصص تغذیه میتواند همانطور که گفته شد، بهترین رژیم های غذایی را با توجه به دیگر عوامل بدن شما مانند سطح چربی خون، قند خون و میزان تحرک شما در طول روز برای شما آماده کرده و فعالیت های سطح بدن شما را تحت نظر داشته باشد.

به ورزش و تحرک بپردازید

به ورزش و تحرک بپردازید

نوع تغذیه مناسب برای داشتن کلیه سالم

اولین دلیلی که ما برای مراجعه به دکتر تغذیه برای سنگ کلیه بیان داشتیم این بود که مشخص کنیم چه تغذیه ای برای درمان سنگ کلیه یا بیماری های کلیوی مناسب تر است.

اما بهتر است، حال نگاهی بیاندازیم به نوع تغذیه ای که به کلیه ما و تقویت و بهتر کردن عملکرد آن ها کمک میکند. ما پیشتر هم از عارضه های مرتبط با کلیه گفتیم و همچنین دیدیم که بیماری های کلیوی بسیار زیادی وجود دارند که میتوانند سلامت کلیه های ما را تهدید کنند.

در نتیجه بهتر است، به این مسئله نیز توجه داشته باشیم که تغذیه ما تا چه اندازه میتواند بر عملکرد کلیه های ما اثرگذار باشد و مصرف چه غذاهایی میتواند بر تقویت کلیه ها و سلامت آن ها تاثیر داشته باشد.

نوشیدن آب مناسب

مهمترین بخش از مواد غذایی سالم برای کلیه ها، نوشیدن آب مناسب است. سعی کنید برای داشتن کلیه هایی سالم همواره به مصرف آب و نوشیدنی های سالم روی بیاورید. معمولا دستگاه کلیوی و مجاری ادراری با مایعات بدن ارتباط مستقیمی دارند و این مایعات هم عموما مایعات دفعی بدن هستند. به همین دلیل هم معمولا برای کلیه ها توصیه میشود که حتما مایعات سالم و نوشیدنی های مفید استفاده کنید.

ممکن است، به هر دلیلی شما در مکانی باشید که به آب و سلامت آب آن منطقه مشکوک باشید. این مشکل عموما در سفر پیش می آید و در کسانی که کلیه های حساسی دارند، معمولا این مسئله برای آن ها مشکلات عمیقی ایجاد میکند. به همین دلیل هم توصیه شده است که در صورت نبود آب آشامیدنی مناسب یا امکان خرید آب معدنی تا حد امکان به وسیله لیموترش یا سرکه، آب را ضد عفونی کنید.

این عمل نه تنها به سلامت بیشتر آب کمک میکند، بلکه به سلامت کلیه های شما نیز کمک بسیار زیادی خواهد کرد. در حال حاضر، آب لوله کشی اکثریت شهر های کشور با آب آشامیدنی و قابل شرب تامین میشود. این مسئله، اما به این معنا نیست که شما میتوانید نسبت به آب آشامیدنی که از لوله خارج میشود اطمینان کافی داشته باشید. بسیاری از این آب ها حاوی املاحی هستند که بعضا در طول خط لوله به آب اضافه میشوند.

نوشیدن آب مناسب

نوشیدن آب مناسب

توصیه به استفاده از آب تصفیه شده

همچنین، بسیاری از لوله کشی ساختمان ها هم به دلایلی مانند عمر طولانی خط لوله و. . . دچار فرسودگی و زنگ زدگی میشود که وقتی آب در لوله باقی مانده باشد، این زنگ زدگی و خوردگی ها به آب آشامیدنی اضافه میشود. شاید این موارد با چشم قابل دیدن نباشند، اما معمولا طعم و مزه آب را تا حد زیادی تغییر میدهند یا اگر بخواهید به آزمایش کردن آب لوله کشی بپردازید، شاهد املاح بسیار زیادی در آب خواهید بود.

به همین دلیل هم توصیه بسیار زیادی شده است که تا حد امکان اقدام به تصفیه کردن آب لوله کشی شهری کنید و با استفاده از دستگاه های تصفیه آب، آب آشامیدنی خود را از آب مصرفی جدا کنید.

هرچه شما اطمینان بیشتری نسبت به آب آشامیدنی داشته باشید، از بابت اینکه عملکرد کلیه های شما، بخصوص هنگامی که کلیه های شما حساسیت بالایی دارند، مطمئن تر خواهید بود.

این مورد را هم فراموش نکنید که کلیه ها تنها اعضای بدن شما نیستند که به آب مصرفی شما حساسند، بلکه تمامی سطح بدن شما از این آب استفاده میکند و قطعا تغذیه از آب نامناسب و آلوده میتواند به سلامتی بدن شما ضرر بسیار زیادی وارد کند.

برای داشتن کلیه هایی سالم باید موارد دیگری مانند پروتئین، سدیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم و. . . را هم در برنامه غذایی خود داشته باشید. همه این موارد از جمله عناصری هستند که میتوانند در سلامت کلیه های شما نقش داشته باشند. توجه داشته باشید که یک متخصص تغذیه در طول تمام فرآیند های درمانی شما میتواند به شما کمک کند تا برنامه غذایی مناسب خود را تنظیم کرده و سلامت کلیه های خود را حفظ کنید.

توصیه به استفاده از آب تصفیه شده

توصیه به استفاده از آب تصفیه شده

نقش متخصص تغذیه در درمان سنگ کلیه

تا اینجا تاکید بسیار زیادی بر عملکرد کلیه ها، نقش تغذیه در این میان و همچنین نقش سبک زندگی در درمان و پیشگیری از سنگ کلیه داشتیم. ما گفتیم که سنگ کلیه میتواند تا حد زیادی با تغذیه شما وابسته باشد، همچنین بر این مسئله هم تاکید بسیاری داشتیم که برای درمان سنگ کلیه و طی کردن فرآیند های درمانی آن لازم است که برنامه غذایی خود را از یک متخصص تغذیه دریافت کنید، اما اینکه چه اهمیتی دارد که حتما این برنامه غذایی توسط متخصص تغذیه برای شما ارائه شود، خود مسئله بسیار مهمی است.

متخصصین تغذیه میتوانند تاثیر زیادی در طرح ریزی برنامه غذایی شما داشته باشند

متخصصین تغذیه میتوانند تاثیر زیادی در طرح ریزی برنامه غذایی شما داشته باشند. این متخصصین میتوانند بهترین رژیم غذایی متناسب با شما را پیشنهاد کرده و بر اساس این رژیم به شما یک برنامه غذایی کاملا دقیق ارائه دهند.

صحبت این است که ما گفتیم برای داشتن کلیه هایی قوی تر و همچنین برای درمان سنگ کلیه یا پیشگیری از آن در کسانی که کلیه های سنگ ساز دارند، چه غذاهایی لازم است. بدن شما نیاز به دریافت مواد غذایی و انواع ویتامین ها و پروتئین های درون این مواد غذایی را دارد.

از طرفی هم مهمترین بخش قضیه اینجاست که دستیابی به این ویتامین ها و پروتئین ها باید به میزان مشخصی باشد، چرا که مواد غذایی حاوی میزان مشخصی کالری هستند و همچنین معمولا مواد دیگری نیز با خود ترکیب دارند که لازم است، درصورت داشتن بیماری های زمینه ای و یا کلیه ای، به این مواد توجه زیادی داشته باشید.

حال سوال اصلی اینجا مطرح میشود که چگونه میتوانید این مواد غذایی مناسب خود را طبق یک برنامه با میزان مشخصی که نه به بدن شما آسیب بزند و نه شما از مصرف آن ها برای درمان سنگ کلیه محروم شوید، تدوین کنید.

این کاری است که در اصل متخصص تغذیه انجام میدهد. متخصص تغذیه شما میتواند با دریافت اطلاعتی مانند توده بدنی، قد، وزن، اطلاعاتی در رابطه با بیماری های زمینه ای یا مشکلات کلیوی شما و. . . به نوشتن یک برنامه غذایی مشخص و مناسب برای شما با توجه به شرایط بدنی شما بپردازد.

متخصص تغذیه معمولا میداند که بدن شما به عنوان یک فرد درگیر با عارضه سنگ کلیه به چه مواد و ویتامین هایی بیشتر احتیاج دارد. به همین دلیل هم سعی دارد تا با توجه به شرایط بدنی شما بهترین برنامه غذایی ممکن را پیشنهاد کند.

تاثیر اضافه وزن و میزان دریافت کالری

از طرفی هم مصرف کالری به میزان مناسب هم اهمیت بسیار زیادی دارد. اضافه وزن میتواند در تشدید بسیاری از بیماری ها موثر باشد و برطرف کردن اضافه وزن هم در سلامتی و تناسب اندام شما بسیار موثر است.

به همین دلیل هم لازم است که حتما میزان کالری دریافتی بدن خود را با میزان فعالیت روزانه خود هماهنگ کنید که یا در وزن مشخصی که هستید، بمانید یا تا حد امکان با استفاده از رژیم غذایی معرفی شده از سوی متخصص تغذیه، وزن خود را کاهش دهید.

به همین دلیل هم معمولا متخصصان تغذیه به تنظیم کردن میزان کالری دریافتی شما در طول روز میپردازند و تاحد ممکن سعی دارند که برنامه ای دقیق، اصولی و با عملکردی بسیار خوب برای شما تدوین کنند.

پس فراموش نکنید که حتی الامکان برای درمان سنگ کلیه و یا دیگر مشکلات کلیوی، به دکتر متخصص تغذیه برای درمان سنگ کلیه مراجعه کرده تا برنامه ای تخصصی و متناسب با عارضه خود دریافت کنید.

تاثیر اضافه وزن و میزان دریافت کالری

تاثیر اضافه وزن و میزان دریافت کالری

ویژگی های دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه

تا اینجا گفتیم که بهتر است، برای درمان عارضه سنگ کلیه خود به متخصص تغذیه مراجعه کنید، اما اینکه متخصص تغیه شما تا چه اندازه نسبت به عملکرد خود و همچنین رژیم غذایی که برای شما آماده کرده است، آشنایی دارد، میتواند در نتیجه گیری مثبت شما از این برنامه غذایی تاثیر گذار باشد.

توجه کنید که برای انجام کارها بخصوص در حوزه سلامت، لازم است که حتما به متخصص هرکار مراجعه کنید و بحث تغذیه به دلیل اینکه تاثیر زیادی در سلامت بدن شما دارد، لازم است که حتما توسط یک متخصص تغذیه آشنا به اصول رژیم های غذایی و هماهنگی رژیم غذایی با بدن هر فرد انجام شود.

در این بین بهترین متخصص تغذیه میتواند شما را یاری کند و رژیم غذایی با عملکرد بهتری برای شما تدوین کند. حال ما قصد داریم به بررسی کامل ویژگی های بهترین دکتر تغذیه برای درمان سنگ کلیه بپردازیم.

میزان آشنایی فرد نسبت به علم روز دنیا

اولین مسئله در انتخاب بهترین متخصص در امور مرتبط با حوزه سلامت، میزان آشنایی فرد نسبت به علم روز دنیا و به روز بودن دانسته های فرد است. امروزه دنیا بطور روزمره درحال پیشرفت است و علم ما نسبت به مواد غذایی و تاثیر آن ها در بدن و در بیماری های مختلف نیز درحال به روز شدن است. چه خوب است که سعی کنید به سراغ متخصص تغذیه ای بروید که نسبت به این که در علم روز دنیا چه مواد غذایی برای درمان سنگ کلیه پیشنهاد میشود آگاهی کافی داشته باشد.

میزان آشنایی فرد نسبت به علم روز دنیا

میزان آشنایی فرد نسبت به علم روز دنیا

علم کافی نسبت به رژیم غذایی

یک متخصص تغذیه خوب علم کافی نسبت به رژیم غذایی خود و نحوه عملکرد آن در فرآیند درمان سنگ کلیه دارد. به این معنا که با در نظر گرفتن همه جوانب و بخصوص بیماری های زمینه ای که هر فردی ممکن است، با آن ها درگیر باشد، رژیم غذایی تدوین میکند که این رژیم هم بر درمان سنگ کلیه و دیگر عارضه های اینچنین تاثیر گذار است و هم در درمان بیماری های زمینه ای دیگری که فرد ممکن است، با آن ها درگیر باشد.

متخصص تغذیه باید نسبت به بیماری های کلیوی اطلاعات کافی داشته باشد

مسئله دیگر هم این است که متخصص تغذیه باید نسبت به بیماری های کلیوی و بخصوص سنگ کلیه و عملکرد آن در بدن آشنایی و اطلاعات کافی داشته باشد تا بداند که برای درمان هرکدام از این بیماری ها بهترین تغذیه و رژیم غذایی چیست و چگونه باید این رژیم را با توجه به شرایط قد و وزنی فرد و همچنین، شرایط تحرک روزانه هر فردی پیگیری کرد.

گاهی پیش میاید که مردم برای درمان های مرتبط با تغذیه خود به سراغ متخصصینی میروند که هزینه بیشتری برای ارائه رژیم های غذایی و. . . دریافت میکنند، اما مسئله این است که ارزش یک رژیم غذایی اول از همه به حفظ سلامت شما و بعد از آن هم به عملکرد مثبت آن در بدن شماست که نه به بدن شما و اندام های داخلی بدن آسیب برساند و نه اینکه عملکرد آن در برطرف کردن عارضه های کلیوی شما پایین باشد. پس این رژیم غذایی است که نقش تعیین کننده دارد و صرفا هزینه بیشتر نمیتواند تضمین کند که برنامه غذایی میتواند موثر باشد.

در این جا به پایان مقاله ی دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه رسیدیم و امیدوار هستم که مطالب بیان شده در خصوص دکتر متخصص تغذیه برای سنگ کلیه برایتان مفید بوده باشند.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید