بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن

بهترین زمان مصرف کراتین
بهترین زمان مصرف کراتین
2022/09/08
لیست غذاهای چاق کننده صورت
لیست غذاهای چاق کننده صورت
2022/09/08
بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن

در این مقاله، بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن را معرفی می کنیم و ویژگی های مولتی ویتامین های مختلف را مورد بررسی قرار می دهیم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

بسیاری از افراد با مشکل کمبود وزن مواجه هستند و همواره به دنبال راهی برای وزن گیری و عضله سازی می باشند.

افزایش حجم عضلات سبب بهبود وضعیت ظاهری و بهبود عملکرد فعالیت های روزانه می شود. از این رو افزایش وزن و افزایش حجم عضلات از اهمیت زیادی برخوردار است.

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن

در میان روش های مختلف افزایش وزن، ویتامین ها نقش پررنگی را ایفا می کنند. استفاده از برخی ویتامین ها سبب می شود تا سریع تر و آسان تر به وزن مورد نظر برسید.

در این مبحث؛ دکتر کوهدانی یکی از بهترین متخصصان تغذیه در ایران، بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن را معرفی کرده است. در این مقاله همراه ما باشید تا بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن از نظر دکتر کوهدانی را معرفی کنیم و به بررسی انواع ویتامین ها بر سوخت و ساز بدن بپردازیم.

در این مقاله می خوانیم:

نقش ویتامین ها در بدن

انواع ویتامین ها

عوارض کاهش ویتامین ها در بدن

دلایل کاهش وزن

ارتباط کاهش وزن با کمبود ویتامین ها

کدام ویتامین ها و مواد معدنی برای افزایش مفید هستند؟

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن

چاق کردن صورت با ویتامین

مکمل های غذایی برای افزایش وزن

روش مصرف مولتی ویتامین ها

عوارض مصرف زیاد مولتی ویتامین

سخن پایانی

 

نقش ویتامین ها در بدن

قبل از معرفی و بررسی بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن، ذکر این مطلب الزامیست که ویتامین ها ترکیب های آلی هستند که بدن برای ادامه حیات و انجام فعالیت های مختلف به آن ها نیاز دارد. وجود ویتامین ها در بدن به گونه ای اهمیت دارد که ادامه حیات در صورت عدم وجود آن ها امکانپذیر نیست.

نقش ویتامین ها در بدن

نقش ویتامین ها در بدن

در صورتی که بدن تمام ویتامین ها را دریافت نکند، بافت های مختلف دچار آسیب دیدگی شدید می شوند که در نهایت مرگ انسان را در پی دارد.

ویتامین ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها نقش خاصی را در بدن ایفا می کنند. ویتامین ها نقش بزرگی در حفظ سلامت بدن و تعادل غذایی دارند. نیاز روزانه ویتامین ها در هر فرد بستگی به ویژگی های بدنی او دارد.

کوکان به ویتامین کمتری نیاز دارند و با افزایش سن، نیاز بدن به ویتامین بیشتر افزایش می یابد. افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند و ورزش های عضلانی انجام می دهند، به ویتامین بیشتری نیز نیاز خواهند داشت.

پیشنهاد می کنیم از پست متخصص تغذیه چاقی دیدن کنید.

زمانی که سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد و بیماری های مختلفی نیز بروز پیدا می کنند، بدن به ویتامین بیشتری احتیاج دارد

زمانی که سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد و بیماری های مختلفی نیز بروز پیدا می کنند، بدن به ویتامین بیشتری احتیاج دارد. زنان باردار و شیرده باید در این دوران، ویتامین بیشتری برای تامین نیاز جنین و نوزاد مصرف نمایند.

گاهی که بدن به ویتامین بیشتری نیاز دارد، نمی توان این ویتامین را تنها از طریق مواد غذایی دریافت کرد. بنابراین لازم است در این شرایط از مکمل های ویتامین استفاده کنیم.

بخش زیادی از ویتامین هایی که وارد بدن ما می شوند، توسط سلول ها جذب خواهند شد. اما بخش اضافه ی ویتامین ها در کبد ذخیره می گردد تا در صورت کاهش دریافت ویتامین، کبد بتواند مواد معدنی مورد نیاز سلول های مختلف را در بدن تامین کند.

به طول مثال ویتامین A که در کبد ذخیره می شود، تا مدت ۱۰ ماه می تواند نیاز بدن را به ویتامین A در صورت عدم دریافت این ویتامین برطرف سازد. ویتامین D نیز به مدت ۲ الی ۴ ماه در کبد ذخیره می ماند.

معمولا مدت زمان ماندگاری ویتامین های محلول در چربی نسبت به ویتامین های محلول در آب بیشتر است. به طور مثال ویتامین های گروه B ماندگاری زیادی در کبد ندارند.

زمانی که سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد و بیماری های مختلفی نیز بروز پیدا می کنند، بدن به ویتامین بیشتری احتیاج دارد

زمانی که سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد و بیماری های مختلفی نیز بروز پیدا می کنند، بدن به ویتامین بیشتری احتیاج دارد

انواع ویتامین ها

دکتر کوهدانی در خصوص انواع ویتامین و مصرف آن ها اذعان دارند که ویتامین ها به دو گروه ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب تقسیم می شوند که تمام ویتامین ها در یکی از این دو گروه قرار می گیرند.

ویتامین های محلول در چربی:

ویتامین های محلول در چربی ویتامین هایی هستند که مانند چربی در بدن جانداران شکل می گیرد و با عملکرد سیستم متابولیسم، جذب سلول های بدن می شود. روند جذب این نوع ویتامین ها در افراد مختلف متفاوت است و با سرعت متفاوتی صورت می گیرد.

جذب ویتامین های محلول در آب در افرادی که مشکلات گوارشی و مشکل کیسه صفرایی دارند، با مشکل مواجه است. معمولا مصرف زیاد و بیش از حد ویتامین های محلول در چربی، سبب آسیب دیدگی کبد می گردد. از این رو در مصرف آن ها باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

ویتامین های محلول در چربی:

ویتامین های محلول در چربی:

ویتامین هایی که در گروه محلول در چربی قرار دارند، شامل موارد زیر می باشد:

ویتامین A (رتینول):

ویتامین A از جمله ویتامین های ضروری بدن است که نقش اساسی در سرعت عملکرد اجزای بدن ایفا می کند. از وظایف این ویتامین در بدن می توان به رشد سلول ها، تقویت بینایی، افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن و … اشاره کرد.

موضوع مهم در خصوص ویتامین A میزان مصرف در طی روز است. مصرف این ویتامین برای هر گروه سنی متفاوت می باشد. معمولا زنان باید در طی روز ۷۰۰ میکروگرم و مردان ۹۵۰ میکروگرم ویتامین A مصرف کنند.

زنان باردار باید مصرف ویتامین A را افزایش دهند. اما زنان باید تحت نظر دکتر کوهدانی، مصرف این ویتامین را افزایش دهند زیرا مصرف بیش از حد می تواند برای جنین خطرناک باشد.

مواد غذایی دارای ویتامین A:

ویتامین A در سبزیجات، میوه های دارای بتاکاروتن، جگر، تخم مرغ، ماهی، حبوبات، گوشت قرمز و سفید به مقدار زیاد یافت می شود.

ویتامین D:

ویتامین D برای رشد و استحکام استخوان های بدن ضروری است. ویتامین D که در گروه ویتامین های محلول در چربی قرار دارد، برای تقویت استخوان، بهبود اسپاسم، کاهش روند افزایش وزن، جلوگیری از بروز بیماری MS، جلوگیری از بیماری کرونا، جلوگیری از آلزایمر و جلوگیری از برخی از سرطان ها مفید است.

ویتامین D:

ویتامین D:

انسان ها به صورت طبیعی ویتامین D را از نور خورشید به دست می آورند. با این حال لازم است افراد، مواد غذایی دارای ویتامین D را نیز مصرف کنند تا بدن با کمبود این ویتامین مواجه نشود. گاهی دکتر کوهدانی برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن، مکمل ویتامین برای شما تجویز می کند.

مواد غذایی دارای ویتامین D:

شیر، روغن جگر ماهی، تخم مرغ ، خاویار و …

ویتامین E (توکوفرول):

از دیگر ویتامین های محلول در چربی می توان به ویتامین E که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، اشاره کرد. این ویتامین با خاصیت منحصر به فردی که دارد، سبب جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها می شود.

ویتامین E سبب افزایش طول عمر سلول ها، تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد قلب، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش کلسترول بد، افزایش رطوبت رسانی پوست، تقویت مو، تنظیم هورمون های بدن، کمک به رشد جنین، تقویت بینایی، جلوگیری از آلزایمر و جلوگیری از کاهش وزن می شود.

ویتامین E (توکوفرول):

ویتامین E (توکوفرول):

مواد غذایی دارای ویتامین E:

روغن های گیاهی، انواع آجیل و مغزیجات، سبزیجات، برخی از میوه ها، غذاهای دریایی و …

ویتامین K (انعقادی):

ویتامین K که در گروه ویتامین های محلول در چربی قرار دارد، از دیگر ویتامین هایی است که نقش اساسی و مهمی را در بدن ایفا می کند. ویتامین K شامل دو گروه ویتامین فیلوکینون (K1) و مناکینون (K2) می باشد.

از جمله خواص این ویتامین می توان به حفظ سلامت قلب، بهبود دندان ها، درمان پوکی استخوان، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم قند خون، جلوگیری از بروز برخی از سرطان ها و … اشاره کرد.

ویتامین K (انعقادی):

ویتامین K (انعقادی):

مواد غذایی دارای ویتامین K:

انواع سبزیجات، لوبیا، تخم مرغ، گوشت، توت فرنگی، سویا

ویتامین های محلول در آب:

ویتامین هایی که در آب محلول می شوند و در مواقع لزوم مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کنند، ویتامین های محلول در آب نام دارند. معمولا مصرف زیاد ویتامین های محلول در آب عوارضی را در بدن به وجود نمی آورد. ویتامین های زیر در گروه ویتامین های محلول در آب قرار دارند:

ویتامین های گروه B (کوبالامین):

ویتامین های B1، B2 و B12 در گروه ویتامین های B قرار دارند. گروه ویتامین های B انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند و کمبود آن ها در بدن مشکلاتی نظیر بی حالی، بی حوصلگی، کم خونی، افسردگی و مشکلات عصبی را در پی دارد.

ویتامین های گروه B (کوبالامین):

ویتامین های گروه B (کوبالامین):

مواد غذایی دارای ویتامین B:

انواع ویتامین های B در موادی نظیر شیر، لبنیات، پنیر، غلات، گوشت، تخم مرغ و … یافت می شود.

انواع ویتامین های گروه B شامل موارد زیر می باشد:

  • تیامین ویتامین B1
  • ریبوفلاوین ویتامین B2
  • نیاسین ویتامین B3
  • اسید پانتوتنیک ویتامین B5
  • ویتامین B6
  • بیوتین ویتامین B7
  • اسید فولیک ویتامین B9
  • کوبالامین ویتامین B12

ویتامین C:

ویتامین C از ویتامین های محلول در آب است که مزایای زیادی از جمله کنترل فشار خون، حفظ سلامت قلب، تامین آهن، تقویت مو، جلوگیری از نقرس و … دارد. در صورتی که بدن با کمبود ویتامین C مواجه شود، بیماری هایی نظیر اسکروی یا زخم دهان بروز پیدا می کند.

ویتامین C:

ویتامین C:

مواد غذایی دارای ویتامین C:

از جمله مواد غذایی دارای این ویتامین می توان به پرتقال، کیوی، اسفناج، سبزیجات، لیموشیرین و … اشاره کرد.

برای شناخت بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن، به دکتر کوهدانی مراجعه نمایید.

عوارض کاهش ویتامین ها در بدن

بدن ما به صورت روزانه نیاز دارد تا انواع ویتامین ها و مواد معدنی را برای سیستم متابولیسم دریافت کند. در صورتی که افراد در برنامه روزانه غذایی خود انواع درشت مغذی ها را دریافت نکنند، با کمبود برخی از ویتامین ها مواجه خواهند شد. در این صورت مشکلات مختلفی برای بدن به وجود می آید.

بافت های مختلف بدن برای ادامه حیات به مواد معدنی نیاز دارند که در صورت کمبود عملکرد بافت ها، دچار اختلال شده و دچار آسیب های جدی می شوند.

برخی از مردم برای افزایش یا کاهش وزن، از یک برنامه غذایی ناسالم پیروی می کنند که همین موضوع سبب فقدان شدید ویتامین ها و بروز بیماری های مختلف می گردد.

به همین دلیل متخصصان همواره توصیه می کنند برای افزایش یا کاهش وزن از یک برنامه رژیم غذایی که متخصص تغذیه توصیه کرده است پیروی کنید.

برای دریافت بهترین و مناسب ترین برنامه رژیم غذایی متناسب با سیستم متابولیسم خود از دکتر کوهدانی یکی از بهترین متخصصین تغذیه در ایران کمک بگیرید.

در صورتی که قصد افزایش وزن را دارید، دکتر کوهدانی بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن را به شما معرفی خواهد کرد.

دلایل کاهش وزن

بعد از بررسی انواع ویتامین ها و مزایای هر یک در بدن، بهتر است به موضوع اصلی مقاله یعنی معرفی بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن بپردازیم. اما قبل از معرفی بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن، بهتر است دلایل کاهش وزن را با یکدیگر بررسی نماییم.

بسیاری از افراد از مشکل کاهش وزن رنج می برند و این موضوع سبب کاهش کیفیت زندگی آن ها شده است. کمبود وزن شدید، زیبایی اندام را از بین می برد و سبب می شود فرد توان و انرژی لازم را برای انجام بسیاری از فعالیت های روزانه خود نداشته باشد.

شناسایی علت کمبود وزن و رفع آن، به روند افزایش وزن و عضله سازی کمک می کند. بنابراین شما قبل از مصرف بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن لازم است علت کاهش وزن خود را پیدا کرده و آن را برطرف نمایید. سپس به دنبال روش های افزایش وزن بروید.

از دلایل کمبود وزن می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • وراثت
  • عادت های غذایی ناسالم در کودکی
  • داشتن فعالیت های زیاد در شغل
  • استرس های عصبی
  • رژیم غذایی ناسالم مادر در دوران بارداری
  • نداشتن برنامه غذایی منظم
  • بالا بودن سرعت سوخت و ساز در بدن
  • وجود برخی بیماری ها نظیر: پرکاری تیروئید – بیماری های انگلی – سیلیاک – افسردگی – بیماری التهاب روده – اختلالات گوارشی – سرطان – ایدز
  • غذا خوردن با سرعت کم
  • مصرف برخی داروها
  • بی اشتهایی در اثر مصرف برخی داروها
  • ناتوانی در بلع مواد غذایی نظیر زخم مری
  • مصرف بیش از حد ملین ها و فیبرها
  • کم خونی
  • عدم مصرف کافی ویتامین ها

بهتر است برای شناسایی علت و رفع کاهش وزن خود به یک متخصص تغذیه معتبر مانند دکتر کوهدانی مراجعه کنید تا وضعیت شما بررسی قرار گیرد. دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه، در این روند به شما کمک خواهد کرد.

شما تنها در صورتی موفق به افزایش وزن خواهید شد که علت کمبود وزن خود را پیدا کرده و آن را برطرف نمایید.

ارتباط کاهش وزن با کمبود ویتامین ها

شاید علت کمبود وزن شما عدم دریافت کافی مواد مغذی و ویتامین ها باشد. افرادی که از یک برنامه غذایی سالم پیروی می کنند، انواع مواد مغذی و ویتامین ها را از طریق این برنامه دریافت می کنند و نیاز بدن را به این مواد تامین می کنند. در این شرایط، بدن با مشکل کمبود ویتامین مواجه نمی شود.

ارتباط کاهش وزن با کمبود ویتامین ها

ارتباط کاهش وزن با کمبود ویتامین ها

در صورتی که فردی برنامه غذایی ناسالمی داشته باشد و از انواع گروه های غذایی استفاده نکند، باید منتظر بروز بیماری ها در اثر کمبود مواد مغذی باشد. اما سوال اینجاست که کمبود ویتامین در بدن چگونه منجربه کاهش وزن می گردد؟

با کمبود ویتامین C و ویتامین B12 مشکلات مختلفی در بدن به وجود می آید که بارزترین آن کم خونی است. در اثر کم خونی، فرد دچار ضعف عضلانی، تنگی تنفس، ضربان قلب نامنظم، سرگیجه، تغییر رفتار و … خواهد شد که چنین حالاتی کاهش وزن را در پی خواهد داشت. انواع ویتامین های B در بدن نقش مهم و اساسی دارند.

در صورتی که میزان مصرف این گروه از ویتامین ها کاهش یابد، عملکرد سیستم متابولیسم دچار اختلال خواهد شد

در صورتی که میزان مصرف این گروه از ویتامین ها کاهش یابد، عملکرد سیستم متابولیسم دچار اختلال خواهد شد. در این شرایط شاهد کاهش تدریجی وزن بدن خواهید بود. یکی دیگر از دلایل کاهش وزن در افراد می تواند کمبود روی باشد. در اثر کمبود برخی مواد معدنی نظیر روی، اشتها بسیار کاهش می یابد که در نهایت منجر به کاهش وزن شدید می شود.

با بررسی تاثیر اساسی ویتامین ها و مواد معدنی بر اشتها و سیستم متابولیسم، باید به درک درستی از رابطه کمبود وزن و کمبود مواد مغذی برسید. در بسیاری از موارد کمبود مواد مغذی از طریق مصرف مکمل های ویتامین برطرف می گردد.

یعنی شما با مصرف مکمل های ویتامین که به صورت کپسول و قرص در داروخانه ها موجود است، می توانید مشکل سوء تغذیه و کاهش وزن خود را برطرف نمایید. اما آیا ما می توانیم به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این مکمل ها بکنیم؟

در صورتی که میزان مصرف این گروه از ویتامین ها کاهش یابد، عملکرد سیستم متابولیسم دچار اختلال خواهد شد

در صورتی که میزان مصرف این گروه از ویتامین ها کاهش یابد، عملکرد سیستم متابولیسم دچار اختلال خواهد شد

کدام ویتامین ها و مواد معدنی برای افزایش وزن مفید هستند؟

در بخش قبلی متوجه شدیم که کمبود مواد مغذی در بدن منجربه کاهش وزن می گردد. دانشمندان معتقدند که افزایش مصرف برخی از ویتامین ها می تواند به افزایش وزن و عضله سازی کمک کند. اما سوال اینجاست که کدام ویتامین ها به روند چاق شدن و چاق ماندن کمک می کنند؟

در ادامه مقاله همراه ما باشید تا بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن را معرفی کنیم. نکته حائز اهمیت در خصوص افزایش وزن با ویتامین ها این است که شما به تنهایی با مصرف مولتی ویتامین ها نمی توانید وزن گیری کنید. یعنی مصرف مولتی ویتامین ها برای افزایش وزن موثر است اما به تنهایی کارآمد نیست.

کدام ویتامین ها و مواد معدنی برای افزایش وزن مفید هستند؟

کدام ویتامین ها و مواد معدنی برای افزایش وزن مفید هستند؟

همان طور که در بخش های قبلی بیان شد، شما باید با کمک دکتر کوهدانی، ریشه و علت کمبود وزن خود را پیدا کنید و اقدام به برطرف کردن آن نمایید.

به طور مثال تا زمانی که پرکاری غده تیروئید وجود داشته باشد و کنترل نگردد، مصرف مولتی ویتامین ها برای افزایش وزن موثر عمل نخواهند کرد.

در این شرایط با مصرف دارو، پرکاری تیروئید به راحتی رفع می گردد. علاوه بر این شما برای کمک به افزایش وزن در کنار مصرف مولتی ویتامین ها باید از یک برنامه غذایی مخصوص پیروی کنید تا به نتیجه مورد نظر از افزایش وزن دست یابید.

در زیر به تاثیر برخی ویتامین ها و مواد معدنی بر افزایش وزن و عضله سازی اشاره خواهیم داشت:

ویتامین E و افزایش وزن:

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است که نقش اساسی و مهمی را در بدن ایفا می کند. بسیاری از متخصصان معتقدند که دریافت به اندازه ویتامین E در افزایش وزن و عضله سازی موثر است.

شما می توانید ویتامین E را با مصرف مواد غذایی و مکمل های موجود در بازار وارد بدن نمایید. ویتامین E در روغن های گیاهی، سبزیجات، انواع آجیل و مغزیجات، برخی میوه ها، غذاهای دریایی و … به مقدار زیاد یافت می شود که شما می توانید از آن ها بهره ببرید.

ویتامین E و افزایش وزن:

ویتامین E و افزایش وزن:

همان طور که می دانید، مصرف زیاد ویتامین های مکمل در چربی برای بدن مضر است و سلامت کبد را به خطر می اندازد.

بنابراین برای بهره بردن از مزایای ویتامین E در روند افزایش وزن چه باید کرد؟ شما می توانید برای عضله سازی از طریق این ویتامین اقدام به ماساژ دادن پوست با روغن های حاوی ویتامین E نمایید.

در این صورت عضله سازی و افزایش حجم عضلات اتفاق خواهد افتاد. در ادامه به توضیح این روش می پردازیم.

گروه ویتامین های B و افزایش وزن:

ویتامین های گروه B از ویتامین های بسیار ضروری برای بدن هستند و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند. ویتامین های گروه B از طریق جذب کربوهیدارت ها، پروتئین ها و چربی ها، انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند. با افزایش جذب کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها توسط گروه های ویتامین B شاهد افزایش وزن خواهیم بود.

معمولا مصرف زیاد ویتامین های B در بدن عوارضی را در پی ندارد. شما می توانید با افزایش مصرف مواد غذایی دارای ویتامین های B و مصرف مولتی ویتامین های گروه B به روند افزایش وزن خود کمک کنید. از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B می توان به لوبیا، عدس، سیب زمینی، تخم مرغ، گوشت و … اشاره کرد.

باید بدانید که در گروه ویتامین های B ویتامین B12 در مواد غذایی کمتر یافت می شود

باید بدانید که در گروه ویتامین های B ویتامین B12 در مواد غذایی کمتر یافت می شود و شما برای دریافت بیشتر آن باید اقدام به مصرف مکمل ویتامین B12 یا آمپول آن تحت نظر دکتر کوهدانی نمایید.

ویتامین B12 به روند افزایش وزن با افزایش اشتهای فرد کمک بسیار زیادی می کند. یکی دیگر از مزایای ویتامین B12 کمک به رفع کم خونی است که در نهایت منجربه جلوگیری از کاهش وزن خواهد شد.

ویتامین B9 نیز در گروه ویتامین های B نقش موثری بر افزایش وزن دارد. در صورتی که میزان ویتامین B9 با فولات در بدن کاهش یابد، بدن دچار کاهش وزن خواهد شد. یکی از علائم کمبود این ویتامین در بدن، کم اشتهایی می باشد.

از این رو اگر مشکل کاهش اشتها دارید، ممکن است با کمبود ویتامین B9 مواجه شده باشید. برای تامین ویتامین B9 در بدن لازم است میزان مصرف آجیل ها و میوه ها را افزایش دهید. در صورتی که این ویتامین در بدن کم باشد، شما باید با مصرف مکمل غذایی کمبود آن را جبران کنید.

باید بدانید که در گروه ویتامین های B ویتامین B12 در مواد غذایی کمتر یافت می شود

باید بدانید که در گروه ویتامین های B ویتامین B12 در مواد غذایی کمتر یافت می شود

ویتامین D و افزایش وزن:

ویتامین D در گروه ویتامین های چاق کننده قرار دارد. مصرف ویتامین D برای رشد و استحکام استخوان ها ضروری است. با این حال بر روند افزایش وزن و عضله سازی نیز موثر عمل می کند. ویتامین D مورد نیاز بدن معمولا از طریق نور خورشید و برخی از مواد غذایی تامین می شود. اما بسیاری از افراد با کمبود این ویتامین مواجه هستند که در این صورت لازم است مکمل ویتامین D مصرف گردد.

ویتامین C و افزایش وزن:

ویتامین C در روند افزایش وزن و عضله سازی کمک شایانی می کند. مصرف قرص جوشان در بسیاری از افراد سبب افزایش وزن می شود. ویتامین C با کاهش روند سوخت و ساز در بدن منجربه جلوگیری از کاهش وزن می شود. کمبود این ویتامین در بدن سبب بروز مشکلاتی می گردد. با این حال مصرف بیش از حد آن نیز عوارضی را در پی دارد.

کلسیم و افزایش وزن:

کلسیم نوعی مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در کنار مصرف ویتامین ها به روند افزایش وزن کمک می کند. کلسیم ماده اصلی برای استحکام استخوان ها می باشد و وجود آن به صورت مکرر برای بدن ضروری است. بسیاری از متخصصان معتقدند که وجود کلسیم در بدن علاوه بر رشد استخوان ها، منجربه جلوگیری از تضعیف ماهیچه ها و عضلات می شود.

کلسیم و افزایش وزن:

کلسیم و افزایش وزن:

در این صورت به روند افزایش وزن و عضله سازی کمک شایانی می کند. مقدار زیادی از کلسیم را در شیر و لبنیات می توانید یافت کنید.

برای افزایش حجم عضلات می توانید شیر سرد را روی پوست به صورت روزانه ماساژ دهید. شیر منجربه آبرسانی به پوست نیز می گردد که به روند افزایش حجم عضلات کمک می کند.

منیزیوم و افزایش وزن:

منیزیوم در کنترل قند خون و فشار خون نقش اساسی دارد و می توان گفت وجود آن برای بدن ضروری است. از جمله مزایای منیزیوم در بدن می توان به استحکام استخوان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. منیزیوم ماده ای است که به روند افزایش وزن و عضله سازی کمک می کند.

این ماده معدنی در موادی مانند حبوبات، میوه ها، سبزیجات و آجیل ها یافت می شود. همان طور که مشخص است، منیزیوم در روند افزایش وزن بسیار موثر است. بنابراین این ماده معدنی را هیچگاه کم ارزش ندانید.

منیزیوم و افزایش وزن:

منیزیوم و افزایش وزن:

زینک و افزایش وزن:

از دیگر مواد معدنی که به روند افزایش وزن و جلوگیری از کاهش وزن کمک می کند، می توان به زینک اشاره کرد. زینک در بدن مزایای زیادی دارد و مشهورترین کاربرد آن تقویت مو می باشد. اشتهای افرادی که زینک مصرف می کنند، افزایش می یابد و از این طریق منجربه افزایش وزن می شود.

کدام ویتامین ها اشتها آورند؟

در میان ویتامین ها و مواد معدنی که به افزایش وزن کمک می کنند، برخی از آن ها خاصیت افزایش اشتها دارند و از این طریق منجربه افزایش وزن خواهند شد. به طور مثال ویتامین B6 میزان سرتونین را در بدن کاهش می دهد که در اثر آن اشتها افزایش خواهد یافت.

ویتامین های B12، B9، B1 و زینک نیز در افزایش اشتها موثر می باشند. افزایش وزن در صورتی اتفاق می افتد که میزان کالری مصرفی از میزان کالری مورد نیاز بدن بیشتر باشد. در این صورت کالری اضافی در بخش های مختلف بدن تجمع می یابد. با افزایش اشتها شاهد افزایش وزن خواهیم بود.

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن

بسیاری از افراد بعد از مصرف برخی از مولتی ویتامین ها دچار افزایش وزن می شوند. افرادی که تمایل به افزایش وزن و عضله سازی دارند، لازم است با مولتی ویتامین هایی که منجربه افزایش وزن می شوند، آشنا گردند.

برخی از افراد چاق ممکن است در اثر مصرف ویتامین ها و مولتی ویتامین ها دچار کاهش وزن شوند.

دلیل متفاوت بودن اثر گذاری ویتامین ها در بدن افراد لاغر و چاق این است که مصرف مولتی ویتامین ها سبب افزایش انرژی در افراد چاق می شود. در این شرایط، فرد میل کمتری نسبت به مصرف زیاد غذا خواهد داشت و بدن نیاز کمتری به دریافت کالری پیدا خواهد کرد.

دقت داشته باشید که ویتامین ها و مواد معدنی در صورتی موجب افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن می شوند که در بدن کمبود آن ها وجود داشته باشد. در واقع می توان گفت یکی از نشانه های کمبود ویتامین در بدن، لاغری و کاهش حجم عضلات است.

کمبود ویتامین ها در بدن منجربه کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز می گردد

کمبود ویتامین ها در بدن منجربه کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز می گردد. در این شرایط این افراد با مصرف برخی از مولتی ویتامین ها می توانند ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کرده تا روند افزایش وزن رخ دهد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه های بریتانیا، افراد لاغری که اقدام به مصرف مولتی ویتامین های مخصوص می کنند، شاخص توده بدنی ایده آل تری نسبت به افرادی که هیچ گونه مکملی مصرف نمی کنند، دارند.

مولتی ویتامین هایی برای افزایش وزن موثر هستند که در آن ها مقادیر زیادی از ویتامین های گروه B، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین C، کلسیم و منیزیوم وجود داشته باشد. مولتی ویتامین ها در شکل قرص، کپسول و شربت تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه به معرفی مولتی ویتامین های موثر بر افزایش وزن می پردازیم:

مولتی ویتامین مینرال ادونسیس:

در این مولتی ویتامین مقدار زیادی ویتامین و املاح معدنی وجود دارد که به روند افزایش وزن و شاخص توده بدنی ایده آل کمک می کند.

یکی از ترکیبات این مولتی ویتامین، عصاره جینسینگ می باشد که خواص بسیار زیادی دارد. ترکیبات موجود در این مکمل انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند و در رفع خستگی و بی حوصلگی موثر می باشد.

این مولتی ویتامین استرس را کنترل کرده و موجب بهبود بسیاری از بیماری ها می گردد. مولتی ویتامین مینرال با تاثیرگذاری بر اشتها و افزایش آن بر روند افزایش وزن، تاثیر زیادی دارد.

مولتی ویتامین مینرال ادونسیس:

مولتی ویتامین مینرال ادونسیس:

مکمل زینک پلاس:

همان طور که بیان شد، زینک از مواد معدنی مفیدی است که برای افزایش وزن و داشتن شاخص توده بدنی ایده آل بسیار مناسب است. در صورتی که زینک با ویتامین های گروه B ترکیب شود، تاثیر گذاری چند برابری در افزایش وزن خواهد داشت.

زیرا ویتامین های گروه B روی ترکیب های دیگر عناصر اثر می گذارد. مکمل زینک برای افزایش وزن معمولا به صورت شربت مورد استفاده قرار می گیرد. پزشک با تجویز این نوع مکمل برای کودکان به روند رشد آن ها کمک می کند. اما برای بزرگسالان در قالب قرص نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مکمل زینک پلاس:

مکمل زینک پلاس:

مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال:

مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال با داشتن ترکیبات فراوان، کمبود ویتامین ها و مواد مغذی را در بدن جبران می کند.

این محصول از مولتی ویتامین هایی می باشد که در آن مقدار زیادی ویتامین های گروه B یافت می شود. از این رو به افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن کمک می کند. این ویتامین همچنین عملکرد سیستم متابولیسم را کنترل می کند و مانع از افزایش زیاد وزن یا کاهش زیاد وزن می گردد.

علاوه بر این، اشتها را در افراد لاغر زیاد و در افراد چاق کاهش می دهد. از مزایای این مولتی ویتامین می توان به حفظ سلامت مو و پوست اشاره کرد. مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال به صورت قرص مورد استفاده قرار می گیرد.

دیلی ویتامین سایتک نوتریشن:

این نوع مولتی ویتامین دارای مقادیر زیادی از ریز مغذی ها می باشد که با افزایش اشتها به روند افزایش وزن کمک می کند. مصرف دیلی ویتامین سایتک نوتریشن سبب حفظ سلامت بسیاری از بافت های داخلی بدن از طریق افزایش سیستم ایمنی بدن می گردد. مصرف این مولتی ویتامین سبب می شود تا پایان روز از انرژی زیادی برخوردار باشید. این مکمل به شکل قرص مورد استفاده قرار می گیرد.

دیلی ویتامین سایتک نوتریشن:

دیلی ویتامین سایتک نوتریشن:

سیمودیلی سیمرغ دارو عطار:

این نوع مولتی ویتامین دارای روی می باشد و برای جلوگیری از کاهش وزن موثر است. سیمودیلی سیمرغ دارو عطار، مزایایی از جمله افزایش اشتها، افزایش سیستم ایمنی بدن، تقویت مغز، حفظ سلامت پوست و مو در بدن دارد. شما می توانید با مشورت از دکتر کوهدانی، قرص سیمودیلی سیمرغ دارو عطار را تهیه کرده و از آن به عنوان مکملی برای افزایش وزن استفاده کنید.

سیمودیلی سیمرغ دارو عطار:

سیمودیلی سیمرغ دارو عطار:

مولتی دیلی سوپرابیون:

مولتی دیلی سوپرابیون در لیست بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن قرار دارد.

در این مولتی ویتامین، تقریبا ۴ نوع از ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد که علاوه بر افزایش وزن، بر حفظ سلامت استخوان ها، حفظ سلامت قلب و درمان کم خونی نیز موثر می باشد.

مولتی دیلی سوپرابیون:

مولتی دیلی سوپرابیون:

علاوه بر این، مولتی دیلی سوپرابیون سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و از این طریق منجربه پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها خواهد شد. مولتی دیلی سوپرابیون در قالب قرص مورد استفاده قرار می گیرد.

مولتی دیلی دانا:

مولتی دیلی دانا از دیگر مکمل هایی است که دارای مقداری روی، کلسیم، آهن و دیگر ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد.

این ویتامین که در قالب کپسول مورد استفاده قرار می گیرد، در افزایش اشتها بسیار موثر است و منجربه ایجاد شاخص توده بدنی ایده آلی می گردد. از مزایای مصرف این مولتی ویتامین می توان به افزایش انرژی در طول روز و حفظ سلامت ارگان های مختلف بدن اشاره کرد.

مولتی دیلی دانا:

مولتی دیلی دانا:

دی ویت اکتیو هلث اید:

دی ویت اکتیو هلث اید از مولتی ویتامین های موثر بر چاقی می باشد که آمینواسیدهای مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند و دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی می باشد.

از جمله مواد معدنی موجود در این مولتی می توان به کلسیم، منیزیوم، منگنز، پتاسیم، مس، ید، کلر، آهن، روی، کروم و … اشاره کرد. این مولتی برای گیاهخواران گزینه بسیار مناسبی است و فاقد گلوتن، مخمر، گندم و فراورده های لبنی می باشد.

دی ویت اکتیو هلث اید:

دی ویت اکتیو هلث اید:

چاق کردن صورت با ویتامین

برای بسیاری از افراد سوال است که آیا با استفاده از ویتامین ها می توان صورت خود را چاق کرد؟ بسیاری از متخصصان، ویتامین E را برای افزایش حجم صورت توصیه می کنند که تاثیر زیادی در چاقی صورت دارد. ویتامین E علاوه بر چاقی صورت، به از بین بردن چین و چروک ها و سایر مشکلات پوستی نیز کمک می کند.

روغن های گیاهی نظیر روغن آفتابگردان، روغن زیتون و روغن سویا سرشار از ویتامین E می باشند که در این روند می توانند به شما کمک کنند. می توانید از این روغن ها به صورت موضعی استفاده کنید تا تاثیر گذاری چند برابری و سریع تری را کسب کنید.

یکی دیگر از راهکارهای استفاده از ویتامین E برای چاقی صورت این است که مواد داخل قرص مولتی ویتامین E را با استفاده از سرنگ خارج کنید و روی صورت خود بمالید. استفاده روزانه از ماسک ویتامین E تاثیر شایانی در چاقی صورت دارد. اما حتما تحت نظر دکتر کوهدانی صورت پذیرد.

مکمل های غذایی برای افزایش وزن

شما می توانید در کنار مصرف بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن، از مکمل های غذایی نیز استفاده کنید تا روند افزایش وزن شما با سرعت بیشتری طی شود. بسیاری از مکمل های موجود در بازار دارای ترکیبات و خواص بی نظیری هستند که به افزایش وزن و افزایش حجم عضلات کمک می کنند.

لازم است بدانید که مکمل های نامعتبر زیادی در بازار وجود دارد که سبب آسیب های جدی به بدن می گردد.

بنابراین توصیه می شود مکمل های غذایی را فقط از مراکز معتبر و داروخانه ها و به توصیه دکتر کوهدانی تهیه کنید. مکمل ها معمولا دارای مقدار زیادی پروتئین، کراتین، حجم دهنده، آمینواسید، کافئین و … می باشند و از این طریق به روند افزایش وزن کمک می کنند.

معمولا این مکمل ها مورد استفاده ورزشکاران می باشد. با این حال شما نیز اگر فعالیت های ورزشی سنگینی ندارید، برای افزایش وزن می توانید از این مکمل ها استفاده کنید.

روش مصرف مولتی ویتامین ها

در بخش های قبلی به معرفی بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن پرداختیم. نکته مهم در خصوص مصرف مولتی ویتامین ها برای افزایش وزن روش صحیح مصرف آن ها می باشد.

دکتر کوهدانی یکی از بهترین متخصصان تغذیه در ایران توصیه می کند مولتی ویتامین ها را طبق دستور پزشک مصرف نمایید و به نتایج مورد نظر از افزایش وزن دست یابید. مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها آسیب های جدی به بدن وارد می کند. بنابراین بسیار ضروری است که تحت نظر پزشک، این مولتی ویتامین ها را مصرف کنید.

روش مصرف مولتی ویتامین ها

روش مصرف مولتی ویتامین ها

حتما باید مولتی ویتامین ها را به همراه یک لیوان آب میل کنید و از مصرف قرص ها و کپسول بدون آب پرهیز نمایید. لازم است مولتی ویتامین هایی که نیاز به جویدن دارند را بجوید و قرص های زیر زبانی را زیر زبان خود قرار دهید تا تاثیر خود را بر بدن بگذارند.

مولتی ویتامین هایی که به صورت شربت مورد استفاده قرار می گیرند، دارای یک پیمانه مخصوص هستند

مولتی ویتامین هایی که به صورت شربت مورد استفاده قرار می گیرند، دارای یک پیمانه مخصوص هستند که لازم است از آن ها طبق تجویز دکتر کوهدانی استفاده کنید. مولتی ویتامین ها را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید تا اثر خود را از دست ندهند.

مصرف مولتی ویتامین برای افزایش وزن باید به صورت منظم باشد تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. در صورتی که مصرف یک دوز از مولتی ویتامین را فراموش کردید، بهتر است هر چه سریع تر آن را مصرف کنید و از دوبرابر کردن دوز به دلیل فراموشی یک دوز پرهیز کنید. در مورد مصرف مولتی ویتامین هایی که حاوی پتاسیم هستند، دقت داشته باشید که از مصرف زیاد نمک در برنامه غذایی باید پرهیز شود. علاوه بر این، از مصرف همزمان مولتی ویتامین ها با لبنیات و مکمل های کلسیم دار به شدت پرهیز نمایید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای افزایش وزن

یکی از نکات مهم در خصوص بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن، شناخت بهترین زمان مصرف آن می باشد.

برای تاثیر مولتی ویتامین بر اشتها و سوخت و ساز بدن لازم است افراد بدانند که چه زمانی باید مولتی ویتامین ها را مصرف کنند. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین ها برای افزایش وزن بستگی به شرایط مصرف کننده دارد. متخصصان معمولا توصیه می کنند مولتی ویتامین ها را قبل از وعده غذایی مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای افزایش وزن

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای افزایش وزن

اما افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند، باید مولتی ویتامین ها را زمانی میل نمایند که تداخلی با داروها نداشته باشد.

به همین دلیل لازم است برای اطلاع از بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین با متخصص تغذیه مشورت کنید. در این خصوص دکتر کوهدانی یکی از بهترین متخصصین حوزه تغذیه شما را راهنمایی خواهد کرد.

مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها

بسیاری از افراد تصور می کنند با توجه به این که ویتامین ها مزایای زیادی برای بدن دارد، پس مصرف هرچه بیشتر آن برای بدن مفید است. اما این افراد باید بدانند که مصرف بیش از اندازه مولتی ویتامین ها خطرات جدی را در پی دارد و به بافت های مختلف بدن آسیب های شدید وارد می کند.

بنابراین انتخاب و مصرف مولتی ویتامین ها باید بنا به نیاز بدن به آن ویتامین صورت گیرد. دکتر کوهدانی با انجام آزمایش های مختلف اقدام به شناسایی ویتامین هایی در بدن که دچار کمبود هستند، می کند و طبق نتایج آزمایشات، ویتامین های مورد نیاز بدن و مقدار مصرف آن ها را تجویز می کند.

به همین دلیل ضروری است که برای مصرف مولتی ویتامین ها، به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورتی که مولتی ویتامین را برای افزایش وزن انتخاب کرده اید، می توانید مشکل خود را با دکتر کوهدانی مطرح کنید. پزشک علت کاهش وزن شما را بررسی کرده و اقدام به رفع آن می کند. در این صورت مصرف مکمل ها موثرتر خواهند شد.

مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها

مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها

عوارض مصرف زیاد مولتی ویتامین

در صورتی که مولتی ویتامین ها بیشتر از نیاز بدن مصرف شوند، در بافت های مختلف بدن به خصوص کبد تجمع می یابند و همین تجمع منجربه آسیب دیدگی بافت مورد نظر می شود. از جمله عوارض مصرف زیاد و بیش از اندازه ویتامین ها می توان به عوارض زیر اشاره داشت:

مشکلات معده:

معمولا علائم مصرف زیاد مولتی ویتامین ها با مشکلات دستگاه گوارش و معده بروز پیدا می کند. در این صورت فرد علائمی نظیر حالت تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه می کند. بروز چنین مشکلاتی ممکن است در اثر مصرف مولتی ویتامین با معده خالی نیز باشد. مسمومیت ها معمولا در اثر مصرف بیش از حد ویتامین های محلول در چربی رخ می دهد.

ریزش مو:

در صورتی که میزان مصرف ویتامین A بیش از نیاز بدن باشد، فرد دچار ریزش مو خواهد شد. ویتامین A از جمله ویتامین های محلول در چربی است که از طریق ادرار دفع نمی شود و در بافت های چربی بدن ذخیره می گردد.

ابتلا به سرطان:

طبق تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که مصرف زیاد ویتامین هایی نظیر ویتامین E یا مکمل های بتاکاروتن می تواند زمینه های بروز سرطان را فراهم کند.

آسیب دیدگی کبد:

بسیاری از ویتامین های محلول در چربی در کبد ذخیره می شوند. در صورتی که میزان ذخیره این ویتامین ها در کبد افزایش یابد، کبد دچار آسیب دیدگی جدی خواهد شد و عملکرد خود را از دست می دهد.

مشکلات عصبی:

مصرف زیاد ویتامین های گروه B روی سیستم عصبی تاثیر منفی گذاشته و منجربه ایجاد نوروپاتی می گردد.

خونریزی:

خونریزی از دیگر عوارض مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها می باشد. معمولا خونریزی در بافت های داخلی بدن در اثر مصرف زیاد ویتامین E به وجود می آید.

میزان ماندگاری ویتامین ها در بدن چقدر است؟

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده، این است که ویتامین ها چه مدت در بدن ماندگاری دارند؟ بعد از چه مدتی لازم است مجدد نیاز بدن به ویتامین ها را برطرف کنیم؟

همان طور که در ابتدای مقاله بیان شد، ویتامین ها در دو گروه ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی دسته بندی می شوند. معمولا ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شود و از طریق ادرار دفع می گردند.

به همین دلیل لازم است ویتامین های محلول در آب به صورت روزانه مصرف شوند.

شما با مصرف روزانه سبزیجات، میوه، آجیل ها و غلات، ویتامین های محلول در آب را دریافت می کنید و نیاز بدن را به این ویتامین تامین می کنید. اما ویتامین های محلول در چربی به صورت مکرر در خون شما در گردش هستند و به سلول ها منتقل می شوند.

با این حال بخش اضافه این ویتامین ها در کبد ذخیره می شود تا در عدم دریافت ویتامین مورد نظر، نیاز سلول ها تامین گردد.

معمولا ویتامین های محلول در چربی به صورت میانگین به مدت ۳ هفته در کبد باقی می مانند و نیاز بدن را برطرف می سازند. از این رو شما اگر به صورت روزانه نیز ویتامین های محلول در چربی را مصرف نکنید، مشکلی برای بدن به وجود نمی آید.

سخن پایانی

بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن با توجه به نیاز بدن شما توسط دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه تعیین می شود. کمبود وزن و کمبود حجم عضلات ممکن است در اثر کمبود یکی از ویتامین ها باشد که تشخیص آن به عهده پزشک است. پزشک با تشخیص میزان ویتامین ها در بدن، بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن شما را تجویز می کند.

شما می توانید مشکل کمبود وزن خود را با دکتر کوهدانی در میان بگذارید تا ابتدا علت آن ریشه یابی شود و سپس بهترین برنامه رژیم غذایی و بهترین مولتی ویتامین برای شما تجویز گردد.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید