رژیم میوه خواری برای لاغری

با رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم
با رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم
2021/04/08
رژیم خام خواری 15 روزه
رژیم خام خواری ۱۵ روزه
2021/04/13
رژیم میوه خواری برای لاغری

رژیم میوه خواری برای لاغری

 

در این مقاله می خواهیم راجع به رژیم میوه خواری برای لاغری بیشتر بدانیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

یکی از رژیم هایی که امروزه بیشتر از سایر رژیم ها در مورد آن صحبت می شود، رژیم میوه خواری برای لاغری است. این رژیم انواع مختلفی دارد که در بیشتر آن ها بر خلاف اسم آن تنها از میوه ها برای لاغری استفاده نشده و برخی از گیاهان و آجیل ها نیز در این رژیم جای می گیرند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم میوه خواری با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

به خصوص در دنیای امروز که اغلب افراد، بیشتر اطلاعات خود را از اینترنت دریافت می کنند، آشنایی با رژیم میوه خواری برای لاغری بیشتر از گذشته شده است. در این مقاله، قصد داریم تا در مورد رژیم میوه خواری برای لاغری توضیحاتی را ارائه دهیم.

رژیم میوه خواری برای لاغری

رژیم میوه خواری برای لاغری

نکاتی که در مقاله رژیم میوه خواری برای لاغری در مورد آن توضیح داده خواهد شد، بایدها و نبایدهای انجام این رژیم، مواد غذایی ممنوع و مجاز در رژیم میوه خواری برای لاغری، چگونگی دریافت این رژیم و راهکارهایی است که برای نتیجه گیری بهتر از این رژیم و همچنین کارهایی که برای مقابله با بروز مشکل احتمالی در طول انجام این رژیم می توان انجام داد.

آن چه در این نوشتار مطالعه می کنید:

چاقی چگونه مشکلی است؟

چاقی چند شکل دارد؟

چه مواردی باعث ابتلای افراد به چاقی می شود؟

بیماری های ناشی از چاقی کدامند؟

روش هایی که معمولا توسط افراد برای کاهش وزن و لاغری انتخاب می شوند، چیست؟

بهترین روش لاغری چه ویژگی هایی دارد؟

رژیم غذایی چیست؟

رژیم غذایی اصولی چه فاکتورهایی دارد؟

رژیم غذایی چند نوع دارد؟

چرا رژیم غذایی بهترین روش برای کاهش وزن است؟

چه نکاتی به نتیجه گیری بهتر از رژیم غذایی کمک می کند؟

رژیم غذایی کدام نوع از چاقی را درمان می کند؟

رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

اصول رژیم غذایی میوه خواری چیست؟

در رژیم میوه خواری برای لاغری، کدام دسته از مواد غذایی مجازند؟

در رژیم میوه خواری برای لاغری، کدام مواد غذایی ممنوع می باشند؟

مزایای رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

رژیم های مشابه رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

بهترین روش برای دریافت رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

چه مدت زمانی می توان رژیم میوه خواری برای لاغری را ادامه داد؟

آیا رژیم میوه خواری برای لاغری به طور مطلق، ضرری به بدن می رساند؟

 

چاقی چگونه مشکلی است؟

سلامت بدن بر اساس معیارهای مختلفی بررسی می شود. یکی از معیارهای این مسئله، بررسی وزن افراد است. وزن مناسب برای هر فرد با توجه به قد، وضعیت سلامتی و مواردی دیگر از این دست تعیین می شود. هنگامی که عدد نشاندهنده وزن، ۲۰ درصد از حد نرمال بیشتر باشد، به معنی چاقی و اضافه وزن فرد است و هر چقدر این میزان بالاتر رود، چاقی خطرناک تر می شود.

چاقی

چاقی حالتی در بدن است که در صورت ابتلا به آن، وزن فرد با توجه به قد و ابتلا به بیماری ها بیشتر از حد نرمال است. این حالت معمولا به علت تجمع چربی ها در بدن اتفاق می افتد. افراد در طول روز، مواد غذایی مختلفی مصرف می کنند که این مواد، صرف انرژی برای زنده ماندن، انجام کارها و فعالیت های روزمره می شوند. اما در شرایط مختلف، ممکن است این اتفاق نیفتد.

چاقی

چاقی

در واقع غذای مصرفی به جای صرف شدن برای تامین انرژی در بدن باقی مانده و به صورت سلول های چربی رسوب کند. این مشکل زمانی رخ می دهد که در غذای مصرفی، از مواد مضر و چاق کننده به مقدار زیاد استفاده شود یا فاصله میان وعده های غذایی به درستی رعایت نشود. البته دلایل زیاد دیگری نیز وجود دارند که می توانند عامل ابتلا به چاقی باشند که در بخش های دیگر مبحث، به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

تشخیص چاقی

بارزترین علامت و شاخصه چاقی، تغییراتی است که در ظاهر افراد چاق ایجاد می شود. هنگامی که فرد به چاقی مبتلا می شود، برخی از قسمت های بدن نسبت به سایر بخش ها بزرگتر شده و برآمده می شود. به عنوان مثال؛ در تمام انواع چاقی، افراد به دلیل تجمع چربی در شکم، دارای شکمی برآمده خواهند بود. همچنین در ابتدا گفته شد که چاقی با اضافه شدن ۲۰ درصد وزن، به وزن نرمال آغاز می شود.

بنابراین از دیگر راه های تشخیص چاقی می توان اندازه گیری وزن را معرفی کرد. اما قطعی ترین و دقیق ترین روشی که به وسیله آن می توان نوع چاقی، میزانی که فرد باید برای به دست آوردن وزن ایده آل کاهش داشته باشد و وزن مناسب مشخص می شود، استفاده از شاخص توده بدنی است. در این روش، باید قد و وزن فرد، از پیش به طور دقیق مشخص شده باشد. بعد از این؛ می توان با قراردادن این دو پارامتر در یک فرمول به خصوص، میزان چاقی را مشخص کرد.

تشخیص چاقی

تشخیص چاقی

چاقی چند شکل دارد؟

تجمع چربی در بدن در تمام افراد به یک شکل اتفاق نمی افتد. میزان فعالیت های بدنی، سلامت غدد، ترشح هورمون ها حتی محل زندگی و روحیات فرد در نوع تجمع چربی ها تاثیرگذار است. نوع و شکل تجمع چربی ها در بدن، باعث ایجاد شکل های مختلفی از چاقی می شود.

چاقی چند شکل دارد؟

چاقی چند شکل دارد؟

چاقی مستطیلی شکل

یکی از شکل های چاقی و انواع تجمع چربی، چاقی مستطیلی شکل است. در این فرم از چاقی، بدن مستطیل شکل می شود. تجمع چربی در افرادی که به چاقی مستطیل شکل مبتلا هستند، در تمام قسمت ها به یک میزان است.

در واقع؛ از ساق پا تا بازوها، همه به یک میزان افزایش اندازه دارند. این مسئله باعث می شود که زنانی که به این نوع از چاقی مبتلا هستند، دارای بدنی مردانه و تنومند باشند. در این چاقی، استخوان بندی درشت نیز بی تاثیر نیست. اما با تجمع چربی ها، حالت عادی اندام های مختلف به هم می ریزد. به عنوان مثال؛ گودی کمر در این شکل از چاقی از بین می رود. تغذیه، استخوان بندی و ژنتیک در این شکل چاقی تاثیر زیادی دارند.

چاقی گلابی شکل

از دیگر اشکال چاقی که افراد ممکن است به آن مبتلا شوند، چاقی گلابی شکل است. در چاقی گلابی شکل، تجمع چربی ها بیشتر در قسمت پایین تنه اتفاق می افتد. باسن، قسمت های پایینی پهلوها و ران ها، بخش هایی هستند که بیشترین میزان چربی را دارند. افراد مبتلا به این نوع چاقی معمولا دو سایزی هستند و سایز بالاتنه با پایین تنه در آن ها متفاوت است.

چاقی دایره ای شکل

چاقی دایره ای شکل از دیگر حالت های تجمع چربی در بدن است که در آن، شکم بخشی است که بیشترین چربی در آن تجمع پیدا می کند. البته ممکن است در این نوع چاقی، چربی ها در دست و پا نیز جمع شوند و دست ها یا پا، حالت ورم کرده پیدا کنند. چاقی دایره ای باعث برآمدگی و بزرگی شکم، مانند زنان باردار می شود. تغذیه نامناسب و فعالیت بدنی کم در این شکل چاقی تاثیر زیادی دارد.

چاقی دایره ای شکل

چاقی دایره ای شکل

چاقی مثلثی شکل

از دیگر چاقی هایی که ژنتیک و تغذیه هر دو در آن دخیل هستند، می توان به چاقی مثلثی شکل اشاره کرد. این فرم از چاقی به دو صورت بروز می کند. ممکن است افراد دارای بالاتنه درشت و پایین تنه معمولی باشند یا بالعکس که به بدن حالتی مثلثی می دهد. به عنوان مثال؛ تجمع چربی در سینه، بازوها در بیشترین حد بوده و هر چقدر به قسمت های پایین می رسد، کمتر می شود.

چاقی ساعت شنی

چاقی ساعت شنی یکی دیگر از شکل هایی است که تجمع چربی برای بدن ایجاد می کند. این نوع از چاقی به صورتی است که مبتلایان به آن دارای کمر باریک و عمدتا شکم تخت می باشند و تجمع چربی در سینه، بازوها، ران و باسن آن ها اتفاق می افتد.

چاقی ساعت شنی

چاقی ساعت شنی

چه مواردی باعث ابتلای افراد به چاقی می شود؟

تا این بخش از مقاله رژیم میوه خواری برای لاغری، توضیحاتی در مورد چاقی و حالت های مختلفی که ممکن است چاقی برای ظاهر افراد ایجاد کند، صحبت شد. در این قسمت، برخی از عواملی که بیشتر در ابتلا به چاقی تاثیرگذار هستند را بررسی خواهیم کرد و در ادامه، در مورد روش های مقابله با چاقی و یکی از روش های خوب آن که رژیم میوه خواری برای لاغری است، توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

تغذیه

یکی از مسائلی که ممکن است عدم توجه به آن موجب چاقی شود، تغذیه است. تغذیه همچنین اصلی ترین عامل ابتلا به چاقی است که به حالت های مختلفی باعث چاقی در بدن می شود. انسان، ساعات زیادی از روز را صرف غذا خوردن می کند.

این مواد غذایی ممکن است به صورت غذای اصلی در وعده های صبحانه، ناهار و شام یا به صورت تنقلات در میان وعده مصرف شود. غذایی که در وعده های اصلی استفاده می شود، برای کسب انرژی انجام فعالیت ها مصرف می شود. این غذا تا وعده بعدی به طور کامل مورد مصرف سلول ها قرار می گیرد.

در شرایطی که این اتفاق نیفتد، به جای مصرف غذا، به صورت چربی در بدن ذخیره می شود. این وضعیت در شرایطی رخ می دهد که کالری بیش از حدی با استفاده از غذاهای نامناسب مانند چربی ها، قند و کربوهیدرات به بدن وارد شود یا با کم کردن فاصله بین وعده ها یا مصرف زیاد میان وعده ها، مقدار غذای بیشتر از نیاز، مورد استفاده قرار گیرد.

تحرک

از دیگر دلایل چاقی، کم تحرکی است. هنگامی که غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، بدن با ترشح هورمون ها اقدام به سوزاندن آن می کند. گاهی اوقات به دلایلی مانند بیماری، مصرف بیش از اندازه غذا و … سوخت و ساز کمتر از حالت عادی اتفاق می افتد که در این شرایط با تحرک می توان بدن را به سوزاندن غذا برای صرف انرژی وادار کرد. کم تحرکی، باعث باقی ماندن غذا و عدم سوختن آن و در نتیجه چاقی و اضافه وزن می شود.

بیماری

از دیگر دلایل چاقی می توان به بیماری های مختلف اشاره کرد. بیماری های هورمونی مانند کم کاری تیروئید یا تخمدان پلی کیستیک در زنان، ممکن است موجب بر هم خوردن تعادل هورمونی شده و باعث چاقی شود. همچنین برخی داروها که در روند بیماری های خاص مصرف می شوند نیز احتمال بروز چاقی را افزایش می دهند. به عنوان مثال؛ مصرف داروهای ضد بارداری به دلیل وجود هورمون ممکن است باعث چاقی افراد شود.

ژنتیک

ژنتیک نیز در چاقی و ابتلا به آن تاثیرگذار است. افرادی که ژن چاقی را از گذشتگان خود به ارث می برند، با کمترین بی دقتی در تغذیه، تحرک و مصرف دارو خیلی زود به چاقی و اضافه وزن دچار می شوند. ژنتیک ممکن است فرد را به طور مادرزادی و از کودکی به چاقی مبتلا کرده یا در بزرگسالی باعث بر هم زدن هورمون ها و چاقی شود.

سبک زندگی

از دیگر عواملی که منجر به چاقی می شوند، می توان به سبک زندگی اشاره کرد. به عنوان مثال؛ افرادی که خواب درست و کافی ندارند، بیشتر از سایرین، چاقی و اضافه وزن را تجربه می کنند.

بیماری های ناشی از چاقی کدامند؟

افزایش وزن و چاقی می تواند مشکلات زیادی را در بدن باعث شود. بسیاری از بیماری هایی که افراد چاق یا دارای اضافه وزن به آن مبتلا می شوند، منشا چاقی داشته یا در صورتی که به دلایل دیگر بروز کنند، چاقی باعث تشدید و حاد کردن آن می شود.

فشار خون

یکی از مشکلات رایج در افرادی که حتی به کمترین میزان چاقی مبتلا هستند، فشار خون است. نوسانات فشار خون، به خصوص فشار خون بالا در چاقی بیشتر به دلیل تجمع و رسوب چربی در سلول های خون و تنگ کردن عروق و مسیر عبور و مرور خون در رگ ها می باشد.

فشار خون

فشار خون

هنگامی که تجمع چربی در خون زیاد شود، فضای مناسب برای جریان خون وجود نداشته، در نتیجه برای تامین خون مورد نیاز، سلول ها و اندام های قلب مجبور به پمپاژ شدیدتر است که باعث افزایش ناگهانی ضربات به رگ ها به دلیل جریان ناگهانی خون و در نتیجه بالا رفتن فشار خون می شود.

مشکلات قلبی

از دیگر بیماری های چاقی، مشکلات قلبی است. مشکلات قلبی در چاقی بیشتر به دلیل پوشانده شدن اطراف قلب با یک لایه چربی و تاثیر در پمپاژ قلب اتفاق می افتند. این مسئله باعث کم شدن ضربان قلب شده و ممکن است منجر به اتفاقات جدی مانند سکته قلبی نیز شود.

مشکلات تنفسی

خون، راه انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن و اندام ها می باشد. هنگامی که به دلیل چاقی، جریان خون با مشکل مواجه شود، اکسیژن رسانی نیز به مشکل خورده و در نتیجه در کار تمام اندام ها اختلال ایجاد می شود.

دیابت

چه افرادی که در اثر چاقی به دیابت مبتلا شوند و چه افرادی که دیابت داشته و در ضمن این بیماری دچار چاقی شده باشند، بیش از سایر دیابتی ها در معرض ابتلا به خطراتی مانند کمای دیابتی، نوسان شدید و ناگهانی قند خون، مشکلات کلیوی و … می باشند.

دیابت

دیابت

نقرس

یکی دیگر از بیماری هایی که بیشتر افراد چاق به آن مبتلا می شوند، نقرس است. نقرس، تجمع بیش از حد اوره در بدن است که با تاثیر گذاری در اندام های مختلف، موجب درد و مشکلات شدید در بدن می شود. رایج ترین عضو بدن که مشکلات بیماری نقرس در آن بروز می کند؛ پا، به خصوص انگشتان پا می باشد. نقرسی که در اثر چاقی بروز پیدا کرده باشد، ممکن است حتی باعث شود تا فرد به قطع عضو ناچار شود.

سرطان

برخی از سرطان ها در افراد مبتلا به چاقی بیشتر از دیگران رخ می دهند. به عنوان مثال؛ سرطان معده یا سرطان سینه در زنان مبتلا به چاقی به خصوص در دوران یائسگی، یکی دیگر از مشکلاتی است که چاقی باعث بروز آن می شود.

دردهای مفصلی

اما معمول ترین مشکل افراد چاق، دردهای مفصلی است. درد به خصوص در زانو و کمر در افراد چاق، گاهی تا حدی شدید می شود که فرد حتی توانایی انجام ساده ترین کارها را نیز نخواهد داشت. چاقی در دردهای مفصلی، با سایش غضروف در محل مفاصلی مانند زانو و کمر، باعث دردهای شدید می شود.

دردهای مفصلی

دردهای مفصلی

روش هایی که معمولا توسط افراد برای کاهش وزن و لاغری انتخاب می شوند، چیست؟

چاقی یک مشکل جدی است. همان طور که گفته شد، این مسئله می تواند عامل بسیاری از بیماری هایی باشد که افراد به آن مبتلا می شوند. در شرایطی که چاقی کنترل نشده و افزایش پیدا کند، حتی احتمال مرگ فرد از طریق سکته قلبی یا مغزی نیز وجود دارد. به همین دلیل، روش های زیادی برای لاغری و کاهش وزن به وجود آمده اند و با پیشرفت علم، همه روزه به تعداد این روش ها اضافه می شود.

رژیم غذایی

یکی از اولین روش هایی که افراد برای لاغری و کاهش وزن انتخاب می کنند، رژیم غذایی است. رژیم غذایی در واقع در دسترس ترین روش و ساده ترین روشی است که افراد می توانند برای لاغری انتخاب کنند.

سادگی این روش، به دلیل امکان انجام آن توسط تمام افراد است. رژیم غذایی، تغییر درست در برنامه غذایی روزمره است. این تغییر ممکن است در حجم غذایی مصرفی و حتی نوع غذای مصرفی اعمال شود. رژیم مناسب هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

این مسئله به دلیل تفاوت هایی است که افراد در سیستم داخلی بدن دارند. به همین دلیل؛ ارائه رژیم غذایی حتما باید توسط متخصص تغذیه و فردی اعمال شود که در زمینه غذاها و ارزش های غذایی، اطلاعات علمی و کافی داشته باشند.

ورزش کردن

از دیگر روش هایی که افراد برای لاغری و کاهش وزن انتخاب می کنند، ورزش کردن است. ورزش کردن با کمک به افزایش متابولیسم، باعث لاغری و کاهش وزن می شود. البته ورزش کردن به تنهایی نمی تواند باعث لاغری شود.

در کنار ورزش کردن، نیاز است که یک رژیم غذایی مناسب انتخاب و اجرا شود و تغذیه به طور دقیق کنترل شود. همچنین نیاز است که تمرینات ورزشی به طور منظم و مستمر انجام شوند تا نتیجه مناسب گرفته شود. در صورتی که ورزش کردن به تنهایی برای لاغری مورد استفاده قرار گیرد، برای کاهش مقداری کمی وزن، فرد باید مدت زیادی را برای انجام این کار صرف کند.

داروهای لاغری

از دیگر روش های رایج برای لاغری که چند سالی است بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از داروهای لاغری است. این داروها ممکن است به صورت قرص و شربت یا دمنوش های گیاهی مورد استفاده قرار گیرند. تاثیرگذاری داروهای لاغری در افراد مختلف متفاوت است. در برخی افراد، داروهای لاغری نه تنها باعث لاغری نشده، بلکه مشکلات جدی مانند زخم معده را در فرد منجر می شود.

جراحی

در نهایت؛ روشی که ممکن است توسط بسیاری از افراد برای لاغری انتخاب شود، جراحی لاغری است. هر چند جراحی لاغری باعث کاهش وزن فرد در مدت کوتاه می شود، اما به همان نسبت نیز در برخی روش ها برگشت وزن به سرعت اتفاق افتاده و خطرات و مشکلات خود، مانند هزینه بالای انجام این عمل ها را دارا می باشد.

در اغلب جراحی های لاغری، به خصوص جراحی هایی که بر روی معده انجام می شوند نیز باید در کنار انجام جراحی یک رژیم غذایی مناسب اجرا شود تا نتیجه گیری از جراحی با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

جراحی

جراحی

بهترین روش لاغری چه ویژگی هایی دارد؟

در بخش قبلی مقاله رژیم میوه خواری برای لاغری، چند روش رایج که بسیاری از افراد برای لاغری و کاهش وزن انتخاب می کنند، بررسی شد. هر کدام از این روش ها ویژگی های به خصوصی دارند که باعث انتخاب آن ها توسط افراد می شود. نتیجه گیری از این روش ها نیز بسته به شرایط مختلف، به خصوص شرایط بدنی فرد متفاوت است. در انتخاب یک روش لاغری، به عنوان بهترین روش، پارامترهای مختلفی باید در نظر گرفته شود.

ساده

یکی از پارامترهای انتخاب روش لاغری به عنوان بهترین روش، سادگی انجام آن است. بسیاری از روش ها مانند جراحی های لاغری، نیازمند آمادگی های مختلف پیش از انجام آن هستند، یا روشی مانند ورزش کردن نیازمند صرف وقتی مشخص به طور روزانه است که نتیجه گیری مورد نظر از آن حاصل شود. در حالی که در رژیم غذایی، هیچ گونه آمادگی به خصوصی مورد نیاز نیست و تنها با کمی تغییر در برنامه غذایی روزمره می توان به وزن دلخواه و مورد نظر رسید.

نتیجه گیری قطعی

از دیگر پارامترهای موثر در این انتخاب، می توان به نتیجه گیری از روش اشاره کرد. بسیاری از روش های لاغری، مانند مصرف داروهای لاغری و … نتیجه گیری قطعی نداشته و لاغری با آن ها منوط به تناسب با وضعیت فرد و آمادگی بدنی برای پاسخ گرفتن از داروهای مصرفی است. همچنین فرد باید دارای معده ای کاملا سالم باشد، در غیر این صورت، بروز مشکلاتی مانند زخم معده چندان دور از انتظار نیست.

احتمال بازگشت کم

روش مناسب و خوب، روشی است که بعد از لاغری و کاهش وزن، احتمال بازگشت بسیار کم باشد. هر چقدر لاغری سریع تر اتفاق بیفتد، احتمال بازگشت وزن نیز بیشتر است. معده فرد خاصیت ارتجاعی دارد. این ویژگی باعث می شود که در طول کاهش وزن و لاغری با سرعت مناسب، معده کم کم کوچک تر شود. در لاغری سریع، معده فرصتی برای کاهش اندازه پیدا نمی کند و تنها چربی های بدن از بین می روند.

از این رو میل به غذا خوردن هنوز در فرد وجود خواهد داشت. در رژیم های غذایی، به دلیل این که روند کاهش وزن با سرعت مناسب طی می شود، احتمال بازگشت وزن، بسیار کمتر از سایر روش هاست.

بدون خطر و عارضه

در نهایت؛ روشی برای لاغری مناسب است که بدون خطر و عارضه بوده و فرد را با مشکل جدی روبرو نکند. بسیاری از روش ها مانند داروهای لاغری، خطراتی مانند زخم معده را به همراه دارند، یا جراحی لاغری ممکن است مشکلاتی مانند درد شدید معده و … را به همراه داشته باشد که به هیچ عنوان روش مناسبی برای لاغری و کاهش وزن نیست.

رژیم غذایی چیست؟

فاکتورهای زیادی هستند که باعث سلامت بدن می شوند. یکی از تاثیرگذارترین این فاکتورها، مواد غذایی مصرفی در طول شبانه روز است. فرد، در یک شبانه روز غذاهای مختلفی استفاده می کند. این غذاها ممکن است یکی از غذاهای سه وعده اصلی یا تنقلاتی مانند شیرینی جات و میوه ها باشد. به هر عنوان و هر مقداری که مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرند، در سلامت کلی بدن و چاقی و لاغری تاثیرگذار می باشند.

تعریف رژیم غذایی

افراد بدون هیچ تلاش و آشنایی به خصوصی با رژیم غذایی و اصول آن به طور روزمره از رژیم های متفاوت پیروی می کنند. به عنوان مثال؛ افرادی که بیشتر غذاهای مصرفی آن ها از گوشت و پروتئین تشکیل شده باشد، تا حدودی پیرو رژیم پروتئین می باشند. بنا به این تعریف، رژیم غذایی یک برنامه یا روند تغذیه است که به طور غالب و منظم انجام شده و بیشترین وعده های غذایی را تشکیل می دهد.

از نظر علمی اما، رژیم یک برنامه مشخص است که در آن نوع غذا، میزان مصرف آن و در مواردی حتی زمان و نحوه مصرف آن بسته به شرایط و ویژگی های فردی مشخص می شود و برای هر شخص، متفاوت با دیگران است. رژیم غذایی وابسته به آشنایی با ارزش های غذایی است و تنها افرادی می توانند آن را تنظیم کنند که با ارزش مواد غذایی و کالری هر ماده به طور دقیق آشنایی داشته باشند.

اهمیت رژیم غذایی

یک رژیم غذایی مناسب، به جز حفظ تناسب اندام و وزن مناسب فرد، سلامت وی را نیز تنظیم می کند. به عنوان مثال؛ بیماران قلبی که به چاقی نیز مبتلا باشند، با رژیمی که باعث کاهش وزن آن ها می شود حتی می توانند بیماری خود را نیز کنترل و درمان کنند.

به طور کلی؛ یکی از روش های درمانی در بسیاری از بیماری ها تغذیه درمانی است. رایج ترین مثال برای این موضوع سرماخوردگی است. تمام افراد از این نکته اطلاع دارند که در زمان سرماخوردگی نیاز است که ویتامین هایی مانند ویتامین سی و غذاهای مایع به مقدار بیشتری مورد استفاده قرار گیرند تا سلامت بدن از طریق تقویت سیستم دفاعی زودتر حاصل شود. به همین دلیل، داشتن یک رژیم غذایی سالم حتی برای افرادی که وزن ایده آل دارند نیز ضروری می باشد.

اهمیت رژیم غذایی

اهمیت رژیم غذایی

رژیم غذایی اصولی چه فاکتورهایی دارد؟

هر چند رژیم غذایی روشی است که از طریق آن می توان به طور تضمین شده کاهش وزن را تجربه کرد، اما این تضمین زمانی اتفاق می افتد که رژیم به طور اصولی گرفته شود. یک رژیم غذایی از هر نوعی که باشد، دارای اصول مشخصی است. این اصول چه در رژیم میوه خواری برای لاغری و چه در رژیم بیماران دیابتی، به منظور لاغری و کنترل بیماری در برخی موارد مشترک است که در ادامه، برخی از آن ها را معرفی می کنیم.

غذاهای ساده

یک رژیم اصولی در هر عنوان و به هر دلیل، باید از غذاهای ساده تشکیل شده باشد. با توجه به این که در رژیم غذایی؛ برنامه تغذیه روزانه بیمار با برنامه غذایی سایر اعضای خانواده به طور کامل متفاوت است، غذاها باید به گونه ای باشند که آماده کردن آن ها برای یک نفر دشوار نبوده و در حجم کم نیز قابل آماده سازی باشند. این ویژگی در تمام رژیم ها حائز اهمیت است.

در دسترس و قابل تهیه

از دیگر اصول در یک رژیم غذایی مناسب، در دسترس بودن موادی است که در رژیم، انتخاب و جای داده می شوند. از مثال های این ویژگی می توان به تناسب مواد غذایی قرار داده شده با فصل اشاره کرد.

به عنوان مثال؛ در رژیم میوه خواری برای لاغری باید از میوه هایی استفاده شود که در فصل قابل تهیه باشند و بیمار برای تهیه آن ها مشکل خاصی نداشته باشد. همچنین این مواد در شهر بیمار نیز باید قابل تهیه باشند. به عنوان مثال؛ برخی مواد غذایی تنها در شهرهای بزرگ پیدا می شوند.

شخصی سازی شده

یک رژیم غذایی اصولی کاملا با وضعیت بیمار شخصی سازی می شود. به عبارت دیگر؛ در تنظیم رژیم، تمام شرایط بیمار مانند بیماری ها، حساسیت های غذایی، علائق، نیازها، اهداف و … در نظر گرفته می شود. با توجه به این مسائل، رژیم هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. این عامل باعث می شود که افرادی که از رژیم های دیگران یا رژیم های رایگان موجود در اینترنت استفاده می کنند، نتیجه خوبی نگرفته و با شکست مواجه شوند.

قابل انعطاف

از دیگر ویژگی های یک رژیم اصولی می توان به قابل انعطاف بودن آن اشاره کرد. در واقع؛ رژیم باید قابلیت تغییر داشته باشد تا هر زمان بیمار در طول انجام آن با مشکل مواجه شد، با موردی مناسب با شرایط بیمار جایگزین شود.

قابل انعطاف

قابل انعطاف

رژیم غذایی چند نوع دارد؟

در این بخش از مقاله رژیم میوه خواری برای لاغری، در مورد انواع رژیم های غذایی توضیحاتی ارائه خواهیم داد. رژیم ها را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد. دلیل و هدف از رژیم، نوع رژیم و موادی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند و … از انواع فاکتورهای دسته بندی رژیم های غذایی می باشند.

رژیم غذایی بر اساس هدف

یکی از دسته بندی های تقسیم رژیم غذایی براساس هدفی است که از گرفتن رژیم حاصل می شود. برخی رژیم های غذایی برای درمان بیماری تنظیم و اجرا می شوند. از جمله این رژیم ها می توان به رژیم مخصوص بیماران دیابتی یا فشار خونی اشاره کرد که با یک برنامه غذایی مناسب، تلاش می شود تا بیماری فرد بدون نیاز یا با کمترین نیاز به دارو درمان شود. از دیگر اهدافی که باعث تنوع در رژیم ها می شود، می توان رژیم بارداری یا رژیم تعیین جنسیت را مثال زد.

رژیم بارداری برای افرادی تنظیم می شود که دوران بارداری سختی داشته و احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت حاملگی در آن ها وجود دارد. همچنین رژیم تعیین جنسیت برای افرادی است که پیش از اقدام به بارداری، قصد تعیین جنسیت با تنظیم وضعیت هورمون ها را دارند.

بنابراین بر خلاف تصور مرسومی که رژیم تنها برای لاغری و کاهش وزن ارائه می شود، باید گفت که این طور نیست و علاوه بر موارد ذکر شده؛ رژیم برای چاقی، افزایش قد و موارد دیگر نیز قابل تنظیم و ارائه می باشد.

رژیم غذایی بر اساس مواد موجود در برنامه

اما رژیم را می توان بر اساس مواد غذایی که در آن مصرف می شود نیز به انواع مختلف دسته بندی کرد. از جمله تقسیم بندی ها بر این اساس می توان رژیم گیاهخواری را مثال زد که در آن تنها از گیاهان و فرآورده های گیاهی استفاده می شود و مصرف هر گونه گوشت و ماده پروتئینی ممنوع می باشد؛ یا رژیم پروتئین که در آن تنها موادی مورد استفاده قرار می گیرند که سرشار از پروتئین می باشند.

بر اساس تنوع مواد غذایی نیز ممکن است رژیم برای درمان یک بیماری یا چاقی و لاغری مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال؛ از رژیم های این گروه می توان رژیم میوه خواری برای لاغری را نام برد.

رژیم غذایی بر اساس مواد موجود در برنامه

رژیم غذایی بر اساس مواد موجود در برنامه

چرا رژیم غذایی بهترین روش برای کاهش وزن است؟

یکی از بهترین روش ها برای لاغری و کاهش وزن، رژیم غذایی است. رژیم چه از نوع رژیم میوه خواری برای لاغری و چه از هر نوع دیگری که متناسب با وضعیت فرد باشد، در صورت اجرای دقیق و درست و عدم تخطی و تقلب در انجام رژیم، نتایج خوبی برای فرد به همراه خواهد داشت. به دلایل مختلفی، رژیم غذایی بهترین شیوه کاهش وزن می باشند.

کم هزینه بودن

یکی از دلایل انتخاب رژیم غذایی به عنوان بهترین روش لاغری، کم هزینه بودن آن است. هزینه کلی یک سال رژیم غذایی بسیار کمتر از هزینه روشی مانند عمل جراحی یا شرکت در یک باشگاه ورزشی است. به همین دلیل؛ برای بسیاری از افرادی که دغدغه آن ها در زمینه لاغری و کاهش وزن، هزینه است، قابل اجرا می باشد.

کم خطر بودن

از دیگر ویژگی های مثبت رژیم های غذایی می توان به کم خطر بودن آن ها اشاره کرد. رژیم غذایی در صورتی که با بررسی کامل وضعیت فرد، نظیر بیماری ها و حساسیت ها برنامه ریزی شود، هیچ خطری نداشته و فرد در اجرای آن هیچ گونه مشکلی نخواهد داشت.

تنها معضل در شروع برخی رژیم ها، برای گروهی از افراد، ضعف در زمان اجرای برنامه است که این مشکل نیز با کوچک شدن معده و عادت کردن آن به حجم متفاوت غذا خیلی زود برطرف می شود.

قابل اجرا برای همه

رژیم های غذایی برای تمام افراد قابل اجرا می باشند. تنوع رژیم ها به حدی است که برای هر فرد، متناسب با وضعیت وی برنامه ای مناسب تنظیم می شود. به همین دلیل حتی بیمارانی که دارای مشکلات خاص باشند نیز در نهایت می توانند رژیمی متناسب با وضعیت خود داشته باشند. این ویژگی یکی از مهم ترین دلایلی است که افراد به جای سایر روش ها از رژیم غذایی استفاده می کنند.

وقت گیر نبودن

رژیم غذایی به هیچ عنوان وقت گیر نیست. به عنوان مثال؛ در روشی مانند ورزش و مراجعه به باشگاه، فرد باید برای مدتی طولانی، زمانی را به طور روزانه صرف مراجعه به باشگاه کند. در این وضعیت، در صورتی که حتی یک روز نیز فرد امکان مراجعه به باشگاه را نداشته باشد، روند کاهش وزن با اختلال مواجه می شود.

در حالی که رژیم های غذایی به این شکل نیستند و در رژیم های طولانی مدت، معمولا یک روز توسط پزشک برای بیمار به عنوان روز آزاد تنظیم می شود تا مصرف  غذاهایی خارج از برنامه را برای کم کردن وسوسه ها داشته باشد.

نتیجه گیری قطعی

در نهایت؛ دلیلی که باعث انتخاب روش رژیم، به عنوان بهترین شیوه لاغری می شود، نتیجه گیری قطعی از آن است. در صورتی که فرد در انجام رژیم ثابت قدم بوده و رژیم را بدون هیچ تغییری انجام دهد، به طور قطع نتیجه مورد نظر از آن حاصل خواهد شد.

نتیجه گیری قطعی

نتیجه گیری قطعی

چه نکاتی به نتیجه گیری بهتر از رژیم غذایی کمک می کند؟

رژیم میوه خواری برای لاغری یا هر نوع رژیم دیگری؛ تنها در صورتی که برخی نکات در آن به طور کامل رعایت شوند، نتیجه مناسبی خواهند داشت و فرد را به وزن دلخواه خواهد رساند. چه بسیار افرادی که بدون رعایت این نکات، اقدام به گرفتن رژیم کرده و در طول آن، به دلایلی مانند ضعف، عدم نتیجه گیری یا بازگشت وزن، خسته شده و رژیم را نیمه کاره رها کرده اند.

اجرای دقیق

یکی از نکات مهم که به نتیجه گیری بهتر از رژیم میوه خواری برای لاغری و سایر رژیم های غذایی کمک می کند، اجرای دقیق آن است. اجرای دقیق تنها به معنی نخوردن غذا بیشتر از حد مشخص شده در برنامه نیست، بلکه حتی کمتر از مقدار معین نیز نباید غذا مصرف کرد یا وعده های غذایی را کم و زیاد کرد.

حتی در رژیم هایی مانند رژیم میوه خواری برای لاغری، باید مصرف غذا و میوه جات در همان زمان تعیین شده و به همان صورت مشخص انجام شود تا نتیجه گیری بدون مشکل حاصل شود.

عدم تغییر بدون هماهنگی

نکته مهم بعدی در اجرای موثر و مثبت رژیم میوه خواری برای لاغری، عدم تغییر در رژیم غذایی است. برخی افراد با تصور این که با حذف یک وعده غذایی از رژیم می توانند سرعت کاهش وزن را افزایش دهند، اقدام به انجام این کار می کنند.

در  حالی که این مسئله نه تنها نتیجه گیری را با مشکل مواجه می کند، بلکه حتی در صورت کاهش وزن سریع در ابتدای رژیم، موجب توقف وزن در ادامه می شود. هر گونه تغییر در روند برنامه غذایی، تنها باید با دستور پزشک انجام شود.

اطلاع به پزشک در صورت بروز مشکل

از مهم ترین نکات در اجرای رژیم میوه خواری برای لاغری برای نتیجه گیری بهتر و سریع تر، باید به ارتباط منظم و دقیق با پزشک اشاره کرد. هر چند رژیم غذایی به طور کل روشی کم خطر است، اما ممکن است در طول انجام آن، بیمار با مشکلاتی مانند ضعف، حساسیت غذایی و …. مواجه شود. در این شرایط پیش از هر اقدام خودسرانه، حتی مصرف دارو، باید پزشک معالج را مطلع کرد و تغییرات را زیر نظر وی انجام داد.

فعالیت بدنی به میزان کافی

هر چند رژیم غذایی می تواند به تنهایی باعث لاغری و کاهش وزن شود، اما افرادی که برای نتیجه گیری از آن عجله داشته و تمایل دارند تا روند کاهش وزن را با سرعت بیشتری تجربه کنند، می توانند با فعالیت بدنی و ورزش های سبک مانند پیاده روی روزانه، این روند را سرعت بخشند.

فعالیت بدنی به میزان کافی

فعالیت بدنی به میزان کافی

رژیم غذایی، کدام نوع از چاقی را درمان می کند؟

هنگامی که افراد به متخصص تغذیه برای دریافت رژیم غذایی مراجعه می کنند، در اولین اقدام، وضعیت فرد از نظر ابتلا به بیماری ها و سلامت بدن بررسی می شود. همچنین دلایل ابتلا به چاقی و اضافه وزن نیز بررسی می شوند تا براساس تمام این عوامل، رژیمی متناسب با وضعیت بیمار و کاملا شخصی تنظیم و ارائه شود.

این مسئله در هر نوع رژیمی وجود دارد و پیش از ارائه رژیم میوه خواری برای لاغری نیز، متخصص ابتدا وضعیت فرد از نظر سوابق بیماری را بررسی می کند. براین اساس، ممکن است فورا رژیم متناسب با وضعیت فرد تنظیم شود یا نیاز به برخی اقدامات درمانی دیگر پیش از انجام رژیم باشد.

رژیم در چاقی هایی بر اساس تغذیه

در صورتی که در بررسی اولیه پزشک، علت ابتلا به چاقی تغذیه نامناسب تشخیص داده شده و فرد، مبتلا به هیچ مشکل دیگری نباشد؛ رژیم میوه خواری برای لاغری یا هر نوع رژیم دیگری که با شرایط فرد تناسب داشته باشد، تنظیم و ارائه می شود.

افرادی که به دلیل تغذیه نامناسب به چاقی دچار می شوند، معمولا در ابتدای انجام رژیم با مشکلاتی مانند ضعف، خستگی و وسوسه مصرف مواد غذایی ممنوع و خارج از رژیم مواجه می شوند که با گذشت مدتی کوتاه از رژیم، این مشکل به طور کامل برطرف شده و فرد به انجام رژیم عادت می کند.

رژیم در چاقی هایی بر اساس بیماری

اما اگر چاقی فرد، بر اثر ابتلا به بیماری باشد، ابتدا نیاز است که نوع بیماری و علت منجر شدن آن به چاقی بررسی شده و تحت درمان قرار گیرد. به عنوان مثال؛ بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید ممکن است منجر به چاقی فرد شوند.

در این شرایط؛ پزشک ابتدا با دارو درمانی یا رژیم درمانی مناسب، بیماری را تا زمان درمان یا تسکین کنترل می کند و در بازه های زمانی مختلف روند درمان را کنترل می کند تا در زمان مناسب، برنامه غذایی فرد را تغییر دهد.

رژیم در چاقی هایی بر اساس سبک زندگی

اما چاقی در برخی افراد به دلیل اشتباهات سبک زندگی رخ می دهد. ساعت خواب نامناسب، عدم مصرف وعده های اصلی غذایی، مصرف غذاهای ناسالم مانند غذاهای نیمه آماده و رستورانی به طور مداوم و … از جمله مشکلاتی هستند که باعث چاقی فرد می شوند. در این شرایط؛ پزشک ابتدا تغییر در سبک زندگی را به بیمار توصیه می کند و بعد از این تغییر، رژیم میوه خواری برای لاغری را برای وی تنظیم می کند.

رژیم در چاقی هایی بر اساس سبک زندگی

رژیم در چاقی هایی بر اساس سبک زندگی

رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

در بخش های قبلی گفته شد که یکی از دسته بندی های رژیم های غذایی، بر اساس موادی است که برنامه روزمره را تشکیل می دهند. بر اساس این دسته بندی، یکی از انواع رژیم های غذایی، رژیم میوه خواری برای لاغری است که ویژگی های مختلفی داشته و بسیاری از افرادی که این رژیم را برای لاغری انتخاب می کنند، نتیجه مناسبی از آن دریافت می کنند.

تعریف رژیم میوه خواری برای لاغری

رژیم میوه خواری برای لاغری، یکی از زیرشاخه های رژیم گیاهخواری است که محدودیت های بیشتری نسبت به آن داشته و در آن موادی مانند فرآورده های حیوانی مانند مرغ و گوشت، تخم مرغ و … حذف می شوند.

در این رژیم، بیشتر وعده های غذایی از میوه های خام و میوه های فصل تشکیل می شود و بسته به شدت و نوع آن ممکن است برخی سبزیجات و دانه ها نیز در رژیم وجود داشته باشند. رژیم میوه خواری برای لاغری، به دلایل زیادی یکی از رژیم های بسیار مناسب برای لاغری و کاهش وزن است.

یکی از ویژگی های مثبت این رژیم لاغری، سرعت بیشتر نسبت به برخی رژیم ها مانند رژیم کالری شماری است. دلیل لاغری سریعتر در رژیم میوه خواری برای لاغری، مصرف کمتر یا به طور کل قطع مصرف برخی مواد مانند چربی ها یا غلات است که به مدت بیشتری در بدن باقیمانده و در صورت وجود آن ها، ابتدا توسط بدن مصرف می شوند.

باید ها و نبایدهای رژیم میوه خواری برای لاغری

رژیم میوه خواری برای لاغری، باید ها و نبایدهای متفاوتی دارد که به نوع و شدت رژیم بستگی دارد. به عنوان مثال؛ در برخی از انواع این رژیم، افراد با توجه به درصد چاقی می توانند یک یا چند روز در هفته از گروه هایی مانند غلات استفاده کنند. در حالی که در برخی انواع رژیم، مصرف هر گونه غذایی جز میوه جات ممنوع می باشد. با توجه به وضعیت خاص رژیم میوه خواری برای لاغری، این رژیم تنها باید زیر نظر متخصص تغذیه و با برنامه دقیق و مناسب انجام شود.

باید ها و نبایدهای رژیم میوه خواری برای لاغری

باید ها و نبایدهای رژیم میوه خواری برای لاغری

اصول رژیم غذایی میوه خواری چیست؟

هر چند گرفتن رژیم میوه خواری برای لاغری مرسوم تر است، اما بسیاری از افرادی که این رژیم یا سایر رژیم های از این دست را انتخاب می کنند، علاوه بر لاغری و کاهش وزن به دنبال سم زدایی و پاکسازی بدن نیز می باشند.

در واقع؛ زمانی که بدن تنها با یک ماده غذایی یا مواد غذایی یک گروه از هرم غذایی تغذیه می شود، بسیاری از سمومی که ناشی از مصرف غذاهای مختلف و بعضا ناسالم بوده و در بدن وجود داشتند، از بین می روند.

با این حال؛ شکی در این مورد نیست که چه رژیم میوه خواری برای لاغری مورد استفاده قرار گیرد و چه برای سم زدایی و مشکلاتی این چنینی، باید اصول اجرا و تنظیم رژیم در این برنامه غذایی نیز رعایت شود.

حفظ تمام مواد غذایی مورد نیاز

اولین اصل در تنظیم رژیم میوه خواری برای لاغری، حفظ تمام مواد و ویتامین هایی است که در حالت عادی با مصرف غذاهای مختلف دریافت می شوند. میوه ها انواع مختلفی دارند و هر میوه دارای ویتامین ها و املاح مختلفی است که با قراردادن آن ها به شکل درست در برنامه می توان تمام ارزش های مورد نیاز برای بدن را حفظ کرد.

بسیاری از افرادی که رژیم های تک گروهی مانند رژیم گیاهخواری یا پروتئین را انتخاب می کنند، با مشکلاتی مانند ریزش مو مواجه می شوند که در صورت چینش درست میوه ها در رژیم میوه خواری برای لاغری، این مشکلات نیز به وجود نخواهد آمد.

مصرف با توجه به هرم غذایی

از دیگر اصول در تنظیم و اجرای رژیم میوه خواری برای لاغری، قرار دادن غذاهای مصرفی در برنامه با توجه به هرم غذایی است. در هرم غذایی، مواد غذایی مختلف بر اساس ارزش آن ها طبقه بندی شده اند. با توجه به حذف بسیاری از این مواد از برنامه روزانه فرد، میوه های انتخابی باید به گونه ای باشند که نیاز به بدن به بسیاری از این مواد را تا حد زیادی کاهش دهند و عدم مصرف آن ها در مدت زمان رژیم میوه خواری برای لاغری، مشکلی برای فرد ایجاد نکند.

استفاده از میوه جات فصل

بهتر است در رژیم میوه خواری برای لاغری، از میوه های فصل استفاده شود. این مسئله مزایای مختلفی دارد. از جمله مزایای استفاده از میوه های هر فصل در رژیم میوه خواری برای لاغری، راحتی تهیه میوه هایی است که در رژیم مشخص شده اند. همچنین خوردن میوه مناسب و موجود در فصل به دلیل تازه بودن میوه ها، هم از نظر سلامتی و ارزش های غذایی و هم از نظر طعم و مزه، راحت تر و بهتر از خوردن میوه های گلخانه ای می باشد.

رعایت دقیق

اصل آخر در مورد رژیم میوه خواری برای لاغری مانند سایر رژیم های لاغری، رعایت دقیق برنامه غذایی است. با توجه به حساسیت های این نوع از رژیم غذایی، میوه های قرار داده شده در برنامه باید با اولویت دقیق و به مقدار کامل و کافی مصرف شوند و از مصرف کمتر یا بیشتر از میوه ها خودداری شود تا نتیجه مناسب باشد.

رعایت دقیق

رعایت دقیق

در رژیم میوه خواری برای لاغری، کدام دسته از مواد غذایی مجازند؟

میوه ها، دارای مواد مختلفی مانند قند، کربوهیدرات و … می باشند. در صورت مصرف بیش از حد هر کدام از این مواد نیز احتمال چاقی وجود دارد. به همین دلیل هنگامی که فرد قصد استفاده از رژیم میوه خواری برای لاغری را دارد، باید به چگونگی انتخاب و قرار دادن میوه ها در برنامه غذایی دقت کند.

بهترین حالت برای داشتن یک رژیم میوه خواری برای لاغری ایده آل و مناسب، دریافت آن از متخصص تغذیه است. در ادامه، برخی میوه ها که در اکثر رژیم های میوه خواری مورد استفاده قرار می گیرند را معرفی خواهیم کرد.

گریپفروت

یکی از میوه های رایج در رژیم میوه خواری برای لاغری، گریپفروت می باشد. این میوه نقش زیادی در کاهش وزن دارد. گریپفروت که از خانواده مرکبات است و نیاز بدن به ویتامین A و C را تا حد زیادی برطرف می کند، تنها ۳۹ کالری دارد.

به همین دلیل برای مصرف در رژیم میوه خواری برای لاغری انتخاب بسیار مناسبی می باشد. این میوه همچنین کربوهیدرات کمی داشته و به دلیل خاصیت خاص خود، تا مدت زمان مناسبی فرد را سیر نگه می دارد. مصرف این میوه را هم می توان به تنهایی و هم در سالاد انجام داد و این مسئله به نوع رژیم بستگی دارد.

سیب

سیب جزو میوه هایی است که مصرف آن از گذشته برای لاغری و کاهش وزن توصیه می شود. این میوه، کم کالری و پر فیبر است. به همین دلیل؛ برای سیر کردن و جلوگیری از اشتها انتخاب مناسبی است. نه تنها در رژیم میوه خواری برای لاغری، بلکه در تمام رژیم ها مصرف روزی یک عدد از این میوه توصیه می شود.

توت ها

از دیگر مواد غذایی مجاز در رژیم میوه خواری برای لاغری، توت ها هستند. توت ها، کم کالری و مغذی بوده و بیشتر ویتامین های لازم برای بدن را دارا می باشند. برای رژیم میوه خواری برای لاغری، مناسب ترین نوع توت، تمشک و توت های وحشی و توت فرنگی می باشد.

بهتر است برای نتیجه گیری بهتر و سریع تر از این رژیم، از مصرف توت سفید یا شاتوت در رژیم میوه خواری برای لاغری خودداری شود. توت ها کلسترول مناسبی دارند. به همین دلیل؛ برای افرادی که علاوه بر لاغری قصد کنترل فشار خون را دارند نیز بسیار مناسب می باشند.

کیوی

یکی از منابع سرشار ویتامین های سی، ای و فیبر که از اواسط پاییز تا اوایل بهار یافت می شود، کیوی است. این میوه خواص زیادی دارد و به مشکلاتی مانند فشار خون بالا کمک می کند. کیوی به دلیل خواص خود همچنین می تواند قند خون را کنترل کرده و در روند کاهش وزن موثر واقع شود. این میوه نیز در رژیم میوه خواری برای لاغری، مجاز می باشد.

لیمو و پرتقال

در نهایت؛ لیمو و پرتقال به مقدار مناسب برای حفظ ویتامین های مورد نیاز بدن در رژیم میوه خواری برای لاغری قابل استفاده می باشند. البته در مصرف این میوه، بسیاری از افراد، آب آن ها را به خود میوه ترجیح می دهند که برای سیرکنندگی بیشتر، بهتر است از خود آن استفاده شود.

لیمو و پرتقال

لیمو و پرتقال

در رژیم میوه خواری برای لاغری، کدام مواد غذایی ممنوع می باشند؟

در مقابل مواد غذایی که مصرف آن ها در رژیم میوه خواری برای لاغری مجاز می باشد، برخی مواد را نیز نباید در این رژیم غذایی مورد استفاده قرار داد.

پروتئین حیوانی

از جمله مواد غذایی ممنوع در رژیم میوه خواری برای لاغری، می توان به پروتئین های حیوانی اشاره کرد. در این دسته، تمام غذاهایی که از حیوانات تولید می شوند، قرار دارند. انواع گوشت مرغ، ماهی، گاو و … و انواع تخم مرغ در این دسته بندی قرار گرفته و مصرف آن ها در رژیم میوه خواری برای لاغری ممنوع می باشد.

لبنیات

همچنین لبنیات نیز که بیشتر منبع حیوانی داشته یا از تولیدات حیوانی تهیه می شوند نیز در رژیم میوه خواری برای لاغری نباید مورد استفاده قرار گیرند. البته در برخی از انواع رژیم میوه خواری برای لاغری، افراد می توانند به جای مصرف شیر گاو و گوسفند، از شیر نارگیل یا شیر بادام استفاده کنند.

غلات

از دیگر مواد غذایی ممنوع در این نوع رژیم، می توان به غلات و مواد تولید شده از آن ها اشاره کرد. در این گروه، حتی جوانه ها نیز قرار دارند و برای نتیجه گیری از این رژیم باید از مصرف آن ها خودداری کرد.

نشاسته

نشاسته ها در هر ماده غذایی که وجود داشته باشند، در رژیم میوه خواری برای لاغری ممنوع هستند. سیب زمینی، پیاز، برنج و … در این رژیم به طور کامل منع مصرف دارد.

حبوبات

در بیشتر انواع رژیم میوه خواری برای لاغری، مصرف حبوبات مختلف مانند نخود، لوبیا، عدس و … ممنوع می باشد. البته ممکن است بسته به نوع رژیم یا شرایط فرد، برخی از این مواد مانند عدس در رژیم قابل استفاده باشند.

غذاهای فرآوری شده

یکی از پرسش های مهم افرادی که رژیم میوه خواری برای لاغری برای کاهش وزن را انتخاب می کنند، در مورد میوه هایی است که به صورت کمپوتی آماده می شوند. برای نتیجه گیری بهتر و سریع تر از این نوع رژیم، بهتر است تمام مواد غذایی مصرفی به طور خام و تازه استفاده شوند. به عبارت دیگر؛ در این نوع رژیم نمی توان از هیچ گونه کمپوت و میوه فرآوری شده استفاده کرد و در بیشتر انواع آن نیز مصرف میوه خشک یا لواشک میوه نیز ممنوع می باشد.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده

مزایای رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

رژیم میوه خواری برای لاغری مزایا مختلفی دارد. مانند هر رژیم غذایی، این رژیم نیز می تواند به کاهش وزن افراد کمک کند و به دلیل ویژگی های خاص آن، در صورتی که میوه های موجود در آن به درستی انتخاب شوند، کاهش وزن با سرعت زیاد اتفاق می افتد.

مغذی و کامل

از جمله مزایای رژیم میوه خواری برای لاغری می توان به سلامت کامل این رژیم و برخورداری از بیشتر مواد مغذی در آن اشاره کرد. به عنوان مثال؛ میوه ها دارای آنتی اکسیدان زیادی هستند. همچنین انواع ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، الکترولیت ها و … را می توان از میوه ها دریافت کرد. به همین دلیل، برای افرادی که پیش از رژیم با کمبود هر گونه از این مواد مواجه بودند، فرصت خوبی است که در کنار یک رژیم لاغری خوب، سلامت بدن را ارتقا ببخشند.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین دکتر تغذیه و لاغری در ایران دیدن کنید.

پاکسازی و تامین آب

از دیگر مزایای رژیم میوه خواری برای لاغری، می توان به پاکسازی کامل بدن از سموم دریافتی از غذاهای ناسالم یا به جا مانده از مواد غذایی مصرفی در گذشته اشاره کرد. این رژیم به دلیل وجود آب زیاد در میوه ها، بدن را به طور کامل هیدراته می کند و به گردش خون بهتر نیز کمک زیادی می کند.

سیری کامل و کافی

در رژیم میوه خواری برای لاغری، افراد گرسنگی زیادی احساس نخواهند کرد. پرآب بودن میوه ها باعث احساس سیری شده و نیاز به مصرف سایر مواد غذایی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

سیری کامل و کافی

سیری کامل و کافی

رژیم های مشابه رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

به طور کلی؛ رژیم میوه خواری برای لاغری، یکی از زیر مجموعه های رژیم گیاهخواری است. به همین دلیل تا حد زیادی به این رژیم مشابهت داشته و بیشتر مواد ممنوع در این رژیم، برای رژیم میوه خواری نیز ممنوع می باشد. همچنین در این رژیم، میوه ها باید به طور تازه مورد استفاده قرار گیرند. به همین دلیل، تا حدی می توان آن را به رژیم خام خواری نیز تشبیه کرد. در واقع؛ رژیم میوه خواری برای لاغری، ترکیبی از رژیم خام گیاهخواری با میوه جات می باشد.

رژیم های مشابه رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

رژیم های مشابه رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

بهترین روش برای دریافت رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

هر چند تنظیم یک رژیم بر پایه میوه ها به نظر ساده است، اما میوه های انتخابی باید با چینش درست در برنامه قرار گیرند. همچنین مقدار آن ها باید به درستی انتخاب شود تا هم باعث لاغری فرد شده و هم احساس سیری کافی و عدم نیاز به باقی مواد غذایی را در فرد ایجاد کند.

به همین دلیل، بهترین روش برای دریافت این رژیم، مراجعه به متخصص تغذیه می باشد. متخصص تغذیه با علم به ارزش های هر میوه و مواد تشکیل دهنده آن، میوه ها را با ترتیب درست و براساس نیاز فرد در برنامه قرار می دهد.

بهترین روش برای دریافت رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

بهترین روش برای دریافت رژیم میوه خواری برای لاغری چیست؟

چه مدت زمانی می توان رژیم میوه خواری برای لاغری را ادامه داد؟

انتخاب مدت زمان اجرای یک رژیم غذایی تا حد زیادی وابسته به آمادگی و شرایط فرد است. این مسئله بعد از انجام آزمایشات لازمی که توسط پزشک توصیه می شود، مشخص می گردد. ممکن است برای یک فرد رژیمی مانند رژیم میوه خواری، تنها در یک بازه زمانی کوتاه توصیه شود یا برای مدتی طولانی توانایی اجرای آن را داشته باشد.

چه مدت زمانی می توان رژیم میوه خواری برای لاغری را ادامه داد؟

چه مدت زمانی می توان رژیم میوه خواری برای لاغری را ادامه داد؟

آیا رژیم میوه خواری برای لاغری، به طور مطلق ضرری به بدن می رساند؟

انجام مطلق یک رژیم غذایی، به معنی انتخاب آن برای سبک زندگی و تغذیه فرد است. این عامل تنها باید با آمادگی بدنی کامل و زیر نظر پزشک انجام شود. با این حال؛ چون بدن به تمام گروه های غذایی برای حفظ سلامت نیاز دارد، بهتر است بعد از رسیدن به وزن مناسب یا کاهش وزن تا مقدار ایده آل، از انجام این رژیم خودداری کرد. در صورتی که فرد تمایل به ادامه این رژیم داشته باشد، این کار تنها باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود تا از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری شود.

آیا رژیم میوه خواری برای لاغری، به طور مطلق ضرری به بدن می رساند؟

آیا رژیم میوه خواری برای لاغری، به طور مطلق ضرری به بدن می رساند؟

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید