متخصص تغذیه دیابت بارداری

میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک
میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک
2020/11/05
استپ وزنی در رژیم کتوژنیک
استپ وزنی در رژیم کتوژنیک
2020/11/05
متخصص تغذیه دیابت بارداری

متخصص تغذیه دیابت بارداری

متخصص تغذیه دیابت بارداری ، متخصص مهم و با ارزش در دوران بارداری برای افراد مبتلا به دیابت بارداری می باشد. دیابت بارداری در واقع نوعی مشکل رایج در برخی از زنان باردار است. برخی از زنان باردار پسر مشکلاتی که دارند ممکن است در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شوند. این بیماری با رعایت یک رژیم غذایی مناسب قابل کنترل و بدون عوارض خواهد بود.

متخصص تغذیه دیابت بارداری

متخصص تغذیه دیابت بارداری

اما آیا این بیماری کنترل نشود عوارض خطرناکی را برای جنین  و مادر به دنبال خواهد داشت. رژیم غذایی این دوران کاملا مناسب و آسان است و شما با آنکه سرعت حمل خواهید توانست دیابت بارداری  را کنترل کنید.

ما در مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری، قصد دارید در مورد رژیم غذایی مناسب این دوران و پاسخ سوالات زیر بپردازیم پس لطفاً تا انتهای این مقاله را دنبال کنید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • دیابت بارداری چیست و به چه دلیل ایجاد می شود؟!
  • علائم دیابت بارداری چیست؟!
  • نحوه تشخیص دیابت بارداری چگونه است؟!
  • رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری برای دیابت بارداری چیست؟!
  • بهترین غذاهای مناسب برای دیابت بارداری چه غذاهایی می باشند؟!

و……

دیابت بارداری امروزه در بسیاری از مادران باردار شایع می باشد، چرا که به دلیل تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی در میان خانواده ها، برخی از مکانیسم های طبیعی بدن از حالت نرمال خود خارج شده است و گاهی باعث ایجاد بیماری در برخی از مادران در دوران بارداری می شود.

یکی از این بیماری ها که معمولا در برخی از بارداری ها شایع می‌ باشد، دیابت بارداری است. متخصص تغذیه دیابت بارداری، پرطرفدارترین غذای مناسب برای مادران باردار نقش مهمی در رفع دیابت در دوران بارداری و نیز سلامت مادر و جدید بر عهده دارد.

دیابت بارداری چیست و به چه دلیل ایجاد می شود؟!

دیابت بارداری نوعی اختلال در میزان قند خون در دوران بارداری است. دیابت انواع گوناگونی دارد، به طور کلی بالا رفتن میزان قند خون بیش از حد معینی که برای فرد به عوارض خطرناکی برای فرد دوباره خواهد داشت را دیابت می گویند.

یکی از انواع دیابت را دیابت بارداری می گویند چراکه در هفته های مشخصی از بارداری ممکن است برای برخی از مادران باردار رخ دهد. دیابت بارداری به من زمانی به وجود می آید که بدن قادر به تولید هورمون انسولین و یا با مصرف این هورمون به درستی نباشد. انسولین و هورمون از جزایر لانگرهانس لوزالمعده تولید و ترشح می شود، وظیفه ای بر با تنظیم قند خون است.

این هورمون با استفاده از مکانیزم خواستی میزان گلوکز خون را در حالت تعادل نگه می دارد تا فرد به دیابت مبتلا نشود. در واقع این گلوکز را به سوخت قابل مصرف برای تمام سلول های بدن تبدیل می کند. حال اگر این هورمون کارایی لازم را در دوران بارداری نداشته باشد فرد ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شود. زنان مبتلا به دیابت بارداری معمولا نیاز به یک سری مراقبت های لازم حین بارداری دارد تا نوزاد سالم به دنیا آورد.

چرا که اگر، در دوران بارداری میزان قند خون مادر بالا باشد قند خون جنینی است که کم کم از میزان طبیعی بالاتر می رود و جدید ممکن است بزرگ تر از قبل شود و زایمان برای مادر سخت شود. علاوه بر این نیز دیابت بارداری باعث میشود نوزاد در بدو تولد دچار کاهش قند خون یا هایپو گلایسمی و در نتیجه عوارض جدی برای نوزاد شود.

دیابت بارداری چیست و به چه دلیل ایجاد می شود؟!

دیابت بارداری چیست و به چه دلیل ایجاد می شود؟!

علائم دیابت بارداری چیست؟!

دیابت بارداری به طور خاص و مشخص علائم خاص و منحصر به فردی ندارد، اما معمولا زنانی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند و سه نشانه بیش از ۳۵ سال است بیش از مادران دیگر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستند. زنان باردار معمولا با انجام چند تست غربالگری به آسانی می تواند دیابت خود را تشخیص دهند که در ادامه مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری، به این تست غربالگری اشاره می کنیم، پس ما را دنبال کنید.

اما گاهی علائم زیر در برخی از از زنان و مادران مبتلا به دیابت بارداری مشاهده می شود، این علائم شامل؛

  • قند در ادرار
  • تشنگی زیاد و غیرعادی
  • خستگی بدون دلیل
  • تکرر ادرار
  • حالت تهوع
  • عفونت در ناحیه واژن و یا مثانه و یا پوست
  • تاری دید
  • و…
علائم دیابت بارداری چیست؟!

علائم دیابت بارداری چیست؟!

نحوه تشخیص دیابت بارداری چگونه انجام می شود؟!

اگر فردی سابقه قبلی دیابت نداشته باشد و سطح میزان قند خون در ابتدای بارداری نرمال باشد، پزشک در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری تست GDM یا همان تست تحمل گلوکز خوراکی را برای فرد طی یک یا دو مرحله تدریس می کند  تا دیابت بارداری را در فرد تشخیص دهد.

نحوه تشخیص دیابت بارداری چگونه انجام می شود؟!

نحوه تشخیص دیابت بارداری چگونه انجام می شود؟!

آزمایش یک مرحله ای

دکتر ابتدا با یک تست قند خون ناشتا شروع می کند، سپس فرد باید یک محلول حاوی ۷۵ گرم کربوهیدرات در آزمایشگاه به به سر داده می شود را بنوشد، بعد از یک ساعت و دو ساعت از نوشیدن این محلول، بدون اینکه فرد در این فاصله چیزی به جز آب بخورد، دوباره تست می دهد تا میزان قند  خون فرد سنجیده شود اگر نتیجه آزمایش به شرح زیر باشد احتمالاً دیابت بارداری دارید.

میزان قند خون ناشتا در فرد بیش از ۹۲ میلی گرم در دسی‌لیتر یا ۹۲ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

سطح قند خون یک ساعته فرد مساوی یا بیشتر از صد و هشتاد میلی گرم در دسی لیتر باشد.

سطح قندخون دوساعت مساوی یا بیشتر از صد و پنجاه و سه میلی گرم در دسی لیتر باشد.

آزمایش دو مرحله ای

برای تست دو مرحله ای، پزشک معمولاً اول برای شما تست قند خون ناشتا تجویز می کند. بعد از انجام این آزمایش کارشناس آزمایشگاه از شما می خواهد که به محلولی حاوی ۵۰ گرم قند را بنوشید، سپس یک ساعت صبر کنید و در یک ساعت چیز دیگری به جز آب نمی توانید بخورید. بعد از گذشت یک ساعت از نوشیدن محلول ۵۰ گرمی قندی، دوباره تست قند خون دهید. اگر؛

جواب تست قند خون یک ساعت ۸ شب و مساوی یا بیشتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد باید یک آزمایش دیگر را در یک روز دیگر انجام دهید. برای آزمایش دوم هم شما باید با تست قند خون ناشتا شروع کنید, سپس باید یک محلول ۱۰۰ گرمی قندی را بنوشید، بعد از آن قند خون را یک دو و چند ساعت بعد از نوشیدن محلول بسنجید تا دیابت بارداری شما تشخیص داده شود.

آزمایش دو مرحله ای

آزمایش دو مرحله ای

اگر سطح قند خون ناشتا در شما بیش از نود و پنج میلی گرم در دسی لیتر یا صد و پنجاه میلی گرم در دسی لیتر باشد احتمالاً شما جی دی ام یا دیابت بارداری دارید.

اگر سطح غدد خونه یک ساعت مساوی یا بیش از ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر یا ۱۹۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد احتمالاً جی دی ام یا دیابت بارداری دارید.

اگر سطح قند خون سه ساعت بیش از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر یا ۱۴۵ باشد احتمالا دیابت بارداری دارید.

دقت کنید برای انجام این آزمایش باید حداقل ۳ روز قبل از انجام تست، از غذاهای طبیعی استفاده کرده باشید

دقت کنید برای انجام این آزمایش باید حداقل ۳ روز قبل از انجام تست، از غذاهای طبیعی استفاده کرده باشید و حدود ۸ ساعت قبل از انجام آزمایش نیز باید ناشتایی داشته باشید و چیزی نخورده باشید. کارشناس آزمایشگاه قند خون شما را پیش از خوردن به پهلو می زند سپس به شما یک محلول قندی می دهد و دوباره از شما خوب می گیرد و جواب تست ۱ ساعته، ۲ ساعت و ۳ ساعت بعد از نوشیدن محلول را گزارش می کند.

دقت کنید بعد از خوردن محلول تن دیگر چیزی نباید بخورید تا تست ها تمامأ انجام شود. اگر میزان قد خود شما لاغر در دو آزمایش بیش از حد نرمال باشد شما مبتلا به دیابت بارداری هستید.

دقت کنید برای انجام این آزمایش باید حداقل ۳ روز قبل از انجام تست، از غذاهای طبیعی استفاده کرده باشید

دقت کنید برای انجام این آزمایش باید حداقل ۳ روز قبل از انجام تست، از غذاهای طبیعی استفاده کرده باشید

انجام تست تحمل گلوکز خوراکی

کبوتر که دیدید دیابت بارداری ممکن است علائم خاص و جدی داشته باشد تا شما با بروز این علائم در دوران بارداری بتوانید به دیابت بارداری خود پی ببرید، از این رو شما با انجام تست تحمل گلوکز خوراکی به طور دقیق می توانید از میزان قند خون در بارداری آگاه شوید و نسبت به کنترل آن اقدام مناسب را انجام دهید تا از عوارض خطرناک برای خود و جنین خود جلوگیری کنید.

ما در مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری، به طور مفصل در مورد روش انجام این آزمایش ها برای تشخیص دیابت بارداری صحبت کردیم، شما می توانید خیلی آسان از این مشکل باخبر شوید و لذت در مورد به موقع اقدام کنید.

شما در حال مطالعه مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری هستید.

همانطور که دیدید دیابت بارداری پس از تشخیص باید کنترل شود. متخصص تغذیه دیابت بارداری، پس از بررسی شرایط مادر و جنین و نیز میزان قند خون مادر اقدام به تجویز یک رژیم غذایی مناسب برای کنترل دیابت می نماید.

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری برای دیابت بارداری چیست؟!

اگر شما قبل از دوران بارداری اضافه وزن داشتید، پزشک شما توصیه می کند که میزان جذب کالری روزانه خود را در دوران بارداری به دقت زیر نظر داشته باشید. پزشک توصیه می کند که هر روز ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید که هم برای شما و هم برای جنین خوب است.

دقت کنید که به گونه ای رژیم غذایی را کنترل کنید و ورزش های سبک را انجام دهید تا قند خونتان تان زیاد بالا و یا زیاد پایین نرود، که بالا رفتن یا پایین آمدن بیش از حد قند خون به یک اندازه برای فرد خطرناک است.

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری برای دیابت بارداری چیست؟!

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری برای دیابت بارداری چیست؟!

کمک متخصص تغذیه دیابت بارداری

متخصص تغذیه دیابت بارداری ، به شما کمک می کند تا با خوردن غذاهای سالم در دوران بارداری بر این دیابت غلبه کنید. در واقع این رژیم غذایی به شما می‌ گوید که، چه غذاهایی برای شما مناسب و چه غذاهایی برای شما مناسب نمی باشد؟

تا چه اندازه غذا می توانید بخورید؟

چه زمانی باید غذا بخورید؟

و…

اگرچه شما ممکن است قبل از شروع این رژیم غذایی کمی از انجام آن ترس و واهمه داشته باشید اما کم کم و با مرور زمان به آن عادت خواهید کرد. اصولی که در رژیم غذایی بیماران دیابتی رعایت می شود، در رژیم غذایی دیابت بارداری نیز باید رعایت شود پس اگر شما در دوران بارداری خود به دیابت بارداری مبتلا شدید، می توانید با رعایت یک رژیم غذایی اصولی و دقیق بدون هیچ نگرانی دیابت بارداری خود را کنترل کنید و زایمان آسان و نوزاد سالمی را داشته باشید.

کمک متخصص تغذیه دیابت بارداری

کمک متخصص تغذیه دیابت بارداری

بهترین غذاهای مناسب دیابت بارداری چه غذاهایی می باشند؟!

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، متخصص تغذیه دیابت بارداری ، با پیشنهاد یک رژیم غذایی سالم و مناسب نقش مهمی در کنترل دیابت بارداری دارد، به گونه ای که هم شما زایمان راحتی داشته باشید و هم به جنین در دوران بارداری آسیبی وارد نشود و در نهایت نوزاد سالم به دنیا آورده اید. اما این رژیم غذایی شامل چه غذاهایی می باشد؟

همانطور که می دانید کربوهیدرات جزء اصلی قرار گیریم غذایی می باشد که مصرف بی رویه در آن نیز می تواند باعث ابتلا به دیابت شود. اما این کربوهیدرات دو نوع می باشد؛ چرا کربوهیدرات خوب و کربوهیدرات بد، که ما در ادامه مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری ، به طور مفصل در مورد این رژیم غذایی و کربوهیدرات ها می پردازیم پس با ما همراه باشید.

در واقع بدون کربوهیدرات در رژیم غذایی وجود دارد؛

  • کربوهیدرات های پیچیده یا نشاسته ای یا همان کربوهیدرات های خوب
  • کربوهیدرات های ساده یا قند یا همان کربوهیدرات های بد.

این دو دسته بندی، دسته بندی عمومی و شناخته شده برای کربوهیدراتها نیست. کربوهیدرات های ساده همان قند های افزودنی به غذاها و مواد غذایی می باشد مثل اضافه کردن شکر سر سفره بر روی غذا، اما قندهای موجود در میوه ها نیز از نوع قند های ساده می باشند ولی مصرف بالای میوه در رژیم غذایی برای فرد خطر چندانی ندارد ، چون منظور از کربوهیدرات های بد و قند ساده افزودن مواد قندی به طور جداگانه به مواد غذایی می باشد.

در واقع بدون کربوهیدرات در رژیم غذایی وجود دارد؛

در واقع بدون کربوهیدرات در رژیم غذایی وجود دارد؛

عدم مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قندهای افزودنی

اگر شما به دیابت بارداری مبتلا هستید دقت کنید که نباید از غذاها و نوشیدنی های حاوی قندهای افزودنی استفاده کنید چرا که در روند پیشرفت دیابت بارداری اثر مستقیمی داشته و بر روی سلامت جسمی مادر و نوزاد اثر منفی خواهد داشت. رژیم غذایی باید دارای بعضی از مواد کربوهیدرات نشاسته ای باشد، این کربوهیدرات ها شامل؛ نان، برنج، پاستا، غلات، سیب زمینی و … می باشد.

سعی کنید در رژیم غذایی که متخصص تغذیه دیابت بارداری برای شما در نظر گرفته است، غلات را به طور کامل مصرف کنید چرا که غلات معمولاً حاوی فیبر بالایی هستند و همانطور که می دانید در روند هضم غذا اثر مهمی دارد و به هضم بهتر و بیشتر انواع غذا ها کمک می کند.

نوع نوشیدنی و مواد غذایی که در این دوران باید مصرف کنید تفاوت چندانی با حالت نرمال ندارد و فقط نکته قابل توجه در این رژیم غذایی این است که رژیم غذای شما باید حاوی مواد غذایی یا کربوهیدرات پیچیده باشد. دلیل رژیم غذایی به شما توصیه می شود که به غذای خود پیامی یا شکر اضافه نکنید اما در عین حال مصرف مواد قندی را قطع نکنید که بدن به انرژی نیاز دارد.

عدم مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قندهای افزودنی

عدم مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قندهای افزودنی

غذاهای مناسب دیابت بارداری

همانطور که تا اینجای  مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری با شما صحبت کردیم، متوجه شدید که این رژیم غذایی در دوران بارداری برای زنان مبتلا به دیابت فرق چندانی با رژیم غذایی افراد دیگر ندارد. غذاهایی که در این رژیم غذایی قرار می گیرد معمولاً باید دارای شاخص گلوکز پایین باشد.

شاخص گلوکز در واقع برای هر غذا، معیاری از سرعت آزاد شدن قند موجود در آن غذا به جریان خون می باشد. این نوع غذاها معمولاً فیبر بالایی دارند، از این رو جزو مهمی در رژیم غذایی دیابت بارداری محسوب می‌ شوند. انتخاب غذاهایی که شاخصه گلوکز پایینی دارند باعث می شود تا شما بهتر بتوانیم این رژیم را رعایت و دیابت بارداری را کنترل کنید.

دقت کنید استفاده از این مواد به این معنی نیست که شما اصلاً نتوانید از مواد با شاخص گلوکز بالا استفاده کنید، بلکه رژیم غذایی شما باید ترکیبی از مواد با گلوکز پایین و مواد و گلوکز بالا باشد تا تعادل بدن شما به وجود بیاید که به میزان آزاد شدن گلوکز خون سریع بالا نرود.

برخی از موادی که می توانید به صورت ترکیبی در رژیم غذایی دیابت بارداری، استفاده کنید شامل کره بادام زمینی با نان تست و سیب زمینی پخته با لوبیای پخته است.

متخصص تغذیه دیابت بارداری، با بررسی های  بیشتر خیلی بهتر شما را در این زمینه راهنمایی می‌ کند.

نحوه تغذیه در رژیم غذایی دیابت بارداری چگونه است؟!

متخصص تغذیه دیابت بارداری، نقش مهمی در تنظیم رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری برای زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری دارا می باشد. چرا که همانطور که قبلا اشاره کردیم دیابت بارداری اگر کنترل نشود عوارض خطرناکی را برای مادر و جنین به دنبال خواهد شد. اما نحوه تغذیه در رژیم غذایی دیابت بارداری به چه شکلی است؟

برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای این مطلب را دنبال کنید. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری باید؛

نحوه تغذیه در رژیم غذایی دیابت بارداری چگونه است؟!

نحوه تغذیه در رژیم غذایی دیابت بارداری چگونه است؟!

صبحانه کامل و مفصلی بخورید

خوردن صبحانه کامل نقش مهمی در کنترل دیابت بارداری دارد چراکه صبحانه قطعاً به تنظیم میزان قند خون شما در طول روز کمک می‌ کند. همانطور که در مطلب قبلی مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری هم اشاره کردیم، بهتر است در صبحانه از مواد غذایی با شاخص گلوکز پایین استفاده شود.

از این رو استفاده از غذاهایی مثل حریره، فرنی و آش انتخاب مناسبی برای صبحانه زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری باشد. زیرا قند موجود در غذا های گفته شده کم کم آزاد می شود.

شما میتوانید صبحانه ای حاوی نان و غذاهای حاوی غلات کامل و مواد پروتئینی مثل تخم مرغ آب پز یا ماست کم چرب مصرف کنید. غذاهای دارای شاخص گلوکز بالا مثل نان شیرین شده با شکر یا نان تست با مربا، قند خون شما را خیلی سریع بالا می برند از این رو انتخاب مناسبی برای صبحانه های شما نخواهد بود.

صبحانه کامل و مفصلی بخورید

صبحانه کامل و مفصلی بخورید

در میان وعده های خود از غذاهای گوناگونی استفاده کنید.

سعی کنید برای یک رژیم غذایی درست و سالم، در طول روز انواع مختلفی از غذاها را مصرف کنید. در واقع انتخاب غذاهایی با رنگها و شکلهای مختلف در جذابیت و تشویق شما برای خوردن آن ها نقش موثری دارند. به عنوان مثال، اگر غذای داخل بشقاب شما از رنگ های مختلفی، مختلفی مثل قرمز یا سبز یا زرد و یا قهوه ای تشکیل شده باشد قاعدتاً برای شما جذاب تر و خوشمزه تر خواهد بود و شما بیشتر دوست دارید، آن بشقاب را بخورید.

غذاهای سرشار از فیبر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

متخصص تغذیه دیابت بارداری، معمولاً در این رژیم غذایی به شما توصیه می‌کند که از غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید. همان طور که قبلا اشاره کردیم غذاهای دارای شاخص گلوکز پایین، فیبر بالایی دارد و به شما کمک می کند که بعد از خوردن غذا، قند خون شما زیاد بالا نرود. برخی از مواد غذایی حاوی فیبر بالا شامل؛

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • غلات کامل و نان
  • نخود فرنگی و انواع حبوبات
  • و …

از این رو تا میتوانید از غذاهای حاوی فیبر بالا در رژیم غذایی خود استفاده کنید چرا که همانطور که گفتید سیب یک ماده مهم و اساسی برای حذف و جذب غذا می باشد، شما با خوردن فیبر های گوناگون به بدن تا این کمک را می کنید که در طی این رژیم غذایی همواره کار حذف و جذب موادغذایی را به درستی انجام دهد تا هیچگونه مشکل گوارشی در طی این رژیم غذایی برای شما پیش نیاید.

افزایش وعده های غذایی به پنج بار در روز

برای کنترل دیابت بارداری و جلوگیری از هایپو گلیسمی ایا افت ناگهانی قند خون بهتر است پنج بار در روز از میوه و سبزیجات تازه و سالم استفاده کنید. برای این کار شما می توانید میوه ها سبزیجات تازه را کنار وعده ای غذایی خود قرار دهید مثلاً، میوه ها را کنار صبحانه خود قرار دهید، به ساندویچ در نهار خود سالاد نیز اضافه کنید، در کنار هر دو وعده غذایی اصلی ناهار و شام حتماً از دو نوع سبزی تازه استفاده کنید، در میان وعده ها به جای استفاده از کیک و بیسکویت که هر دو مواد افزودنی دارند از میوه استفاده کنید که قند آن طبیعی باشد.

افزایش وعده های غذایی به پنج بار در روز

افزایش وعده های غذایی به پنج بار در روز

از خوردن غذاهای حاوی چربی اشباع پرهیز کنید.

شاید شما بگویید چگونه می توان چربی اشباع را از رژیم غذایی حذف کرد چرا که اکثر غذاها با چربی ها  و روغن ها  پخته و آماده می شوند. اما باید بگویم که، بهتر است؛

  • برای پختن غذا و نیز روی سالاد ها، از چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون یا روغن کنجد استفاده کنیم.
  • برای صبحانه می توانید شکلات های صبحانه حاوی چربی غیر اشباع را جایگزین کره کنید.
  • غذا ها را سرخ نکنید، بهتر است غذای کبابی شود و در این صورت هم خاصیت آن حفظ می شود و هم لذیذ تر خواهد بود.
  • در میان وعده ها از مغز های حاوی چربی غیر اشباع به جای شیر کاکائو استفاده کنید.
  • چربی گوش را برای پخت غذا به طور کامل از آن جدا کنید.

تمام وعده های غذایی را میل کنید.

دقت کنید رژیم غذایی که متخصص تغذیه دیابت بارداری، به شما می دهد سعی کنید از هیچ یک از  وعده های غذایی صرف نظر نکنید. بهتر است وعده های غذایی خود را به صورت متعادل انتخاب کنید و در هر وعده مقدار مشخص غذا بخورید. سعی کنید هر روز سه وعده غذای کوچک و متوسط میل کنید. اگر بشقاب شما کوچک باشد می‌تواند به شما کمک کند تا شب ها غذا کمتر بخورید، علاوه بر این شما می توانید ۲ تا ۴ میان وعده از جمله بعد از شام میل کنید تا میزان قند خون شما ثابت بماند.

از مصرف و نوشیدنی های قندی جدا پرهیز نمایید.

سعی کنید در این رژیم از خوردن شیرینی جات و نوشیدن نوشابه های قندی آبمیوه ها و دسرها به طور جدی پرهیز کنید. چرا که مواد حاوی قندهای ساده هستند که به راحتی جذب خون شده و قند خون را سریع بالا می برند. شما می توانید آب میوه ها را با آب رقیق کنید. برای این کار شما می توانید یک چهارم لیوان آبمیوه را با سه چهارم آب مخلوط کنید و روزی یک بار از این مخلوط رقیق شده بنوشید. در میان وعده ها دیگر هم می توانید از آب یا نوشیدنی های بدون قند، مثل شربت نارنج یا نوشیدنی های طعم دار استفاده کنید. 

از مصرف و نوشیدنی های قندی جدا پرهیز نمایید.

از مصرف و نوشیدنی های قندی جدا پرهیز نمایید.

در مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری، به طور مفصل در مورد رژیم غذایی مناسب دیابت بارداری صحبت کردیم. همان طور که دیدید دو رژیم غذایی چندان سخت نیست که هر کسی نتواند آن را انجام دهد، فقط کافیست شما کمی رعایت کنید تا هر چه زودتر دیابت شما کنترل شود و سلامت شما و جنینتان تضمین شود.

نکات لازم در تغذیه زنان مبتلا به دیابت بارداری

روش پخت غذا در رژیم غذایی زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری، اما این مهم است که باید حتما به آن توجه ویژه ای داشت. چرا که روش طبخ غذا در کنترل قند خون افراد نقش مهمی دارد. در این رژیم غذایی بهتر است نشاسته محدود شود ولی حذف نشود.

اگر در یکی از وعده های غذایی اصلی از برنج به عنوان غذای اصلی استفاده می کنید پس دیگر از دور همراه برنج استفاده نکنید. بهتر است برنج را که می خورید ، هنگام طبخ آبکش کنید تا نشاسته آن گرفته شود. برای پخت برنج با حبوبات مثل عدس و یا لوبیا در قالب لوبیا پلو و عدس پلو، بهتر است میزان این حبوبات در برنج زیاد باشد چرا که همان طور که اشاره کردیم این حبوبات سرشار از فیبر هستند و به هضم غذا کمک ویژه ای می کنند.

افراد مبتلا به دیابت بارداری باید به دمای غذا نیز توجه ویژه ای داشته باشند

افراد مبتلا به دیابت بارداری باید به دمای غذا نیز توجه ویژه ای داشته باشند، چرا که بهتر است غذا را به صورت داغ میل نکنند. زنان و مادران باردار باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان نباید از نان های برشته استفاده کنند، چرا که این نان حاوی ماده ای به نام آکریلامید می باشد که از جفت عبور کرده و برای جنین خطرناک می باشد.

این افراد می توانند از نان هفت غله و یا نان چاو دار به همراه سبزیجات تازه استفاده کند تا وعده غذای سالم و کاملی را داشته باشند. برکناری رژیم غذایی مادران باردار بهتر است از ورزش های  سبک و پیاده روی استفاده کند تا راحت تر و بهتر دیابت بارداری خود را کنترل کنند.

افراد مبتلا به دیابت بارداری باید به دمای غذا نیز توجه ویژه ای داشته باشند

افراد مبتلا به دیابت بارداری باید به دمای غذا نیز توجه ویژه ای داشته باشند

کنترل قند خون در زنان و مادران باردار

دیابت بارداری، در واقع افزایش میزان قند خون در حین بارداری می باشد که اگر خودرو نشود عوارض خطرناکی را برای سلامت مادر و نوزاد به همراه خواهد داشت. تا اینجای متن مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری، در مورد رژیم غذایی درمان دیابت بارداری و تمامی مواد غذایی مناسب برای این دوران صحبت کرده ایم.

گفتیم که این رژیم غذایی چندان سخت و دشوار نیست و فرق زیادی نیز با رژیم غذایی قبل از دیابت بارداری ندارد. فقط کافیست شما یک سری اصول خاص را رعایت کنید تا دیابت شما کنترل شود. اما چگونه این دیابت را کنترل کنیم و از میزان قند خون خود آگاه شوید؟!

در راستای همین درمانها توزیع می شود قند خون فرد بعد از خوردن غذا و در زمان های خاصی از روز اندازه گیری شود. زنان و مادران مبتلا به دیابت بارداری، حداقل باید ۴ بار در روز باید خون خود را چک کنند. زمان آزمایش، آزمایش ادرار به اندازه گیری کتون در ادرار نیز معمولاً برای کنترل دیابت بارداری توصیه می شود، چرا کتون نوعی ماده سمی حاصل از سوختن چربی در بدن است.

زمانی که بدن بر اثر دیابت انرژی خود را از گلوکز تامین نکند

زمانی که بدن بر اثر دیابت انرژی خود را از گلوکز تامین نکند، بدن از چربی برای تامین انرژی استفاده می کند و در نتیجه میزان کتون ادرار بالا می رود. اگر رژیم غذایی و ورزش در کنترل دیابت بارداری موثر نباشد، ناچار می شوید از انسولین برای درمان دیابت بارداری استفاده کنید.

اما گاه پزشک با توجه به شرایط خاص مادر و جنین اقدام به تبریز داروهای خوراکی برای کنترل دیابت می نماید. اگر انسولین تجویز شود، باید دوز و میزان آن کم کم با توجه به شرایط بیمار تغییر کند.

شما در حال مطالعه مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری، هستید. امیدواریم تا اینجای این مقاله، برای شما مفید واقع شده باشد لطفا تا انتهای این مطلب با ما باشید تا از بقیه مطالب این مقاله جذاب آگاه شوید.

زمانی که بدن بر اثر دیابت انرژی خود را از گلوکز تامین نکند

زمانی که بدن بر اثر دیابت انرژی خود را از گلوکز تامین نکند

اثر دیابت بارداری بر روی جنین

همانطور که تا اینجای مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری، اشاره کردیم، اگر دیابت بارداری درمان نشود، عوارض و اثرات خطرناکی را برای جنین و مادر به دنبال خواهد داشت. مقداری در ادامه ایده آل در مورد اثر دیابت بارداری بر روی جنین صحبت کنیم. دیابت بارداری اگر کنترل نشود می تواند مشکلات زیر را برای جنین ایجاد کند.

  • دیابت بارداری اگر کنترل شود می تواند باعث بزرگ شدن بیش از حد جدید و ماکروزومی جدید شود که همین امر باعث سخت شدن زایمان برای مادر می شود.
  • نوزاد هنگام تولد افت شدید قند خون پیدا می کند که برای نوزاد به شدت خطرناک است و امکان دارد نوزاد به اغما برود.
  • دیابت نوع ۲ در آینده
  • مادر ممکن است ناچار به زایمان زودرس شود.
  • نوزاد ممکن است دچار ناهنجاری های مادرزادی شود.
  • و ….

پس با توجه به تمامی مطالبی که در مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری بیان کردیم، اگر شما باردار هستید و به این بیماری در دوران بارداری مبتلا شده اید حتما باید با مشاوره با یک متخصص تغذیه دیابت و به کار گیری رژیم غذایی و ورزش مناسب اقدام به درمان دیابت بارداری خود نمایید.

اثر دیابت بارداری بر روی جنین

اثر دیابت بارداری بر روی جنین

نحوه بررسی اثر دیابت بارداری بر روی جنین

اگر شما مبتلا به دیابت بارداری هزینه و نگران سلامت جنین خود، هستید می توانید از روش های زیر برای بررسی سلامت جدید خود استفاده کنید.

  • سونوگرافی یکی از روش های رایج توصیه شده توسط پزشک متخصص برای بررسی سلامت جنین در دوره های مختلف بارداری می باشد. شما می توانید با انجام سونوگرافی در زمان مختلفی از بارداری از سلامت کامل جدید خود آگاه شوید و در صورت بروز هر مشکلی در جدید نسبت به درمان به موقع آن اقدام نمایید.
  • شمارش زبان بین حرکات جنین برای تشخیص هفته بارداری و برای آگاهی از وضعیت فعالیت جنین، در واقع نوزادی که سالم باشد فعالیت آن ماه به ماه افزایش می یابد از این رو پزشکان بررسی فعالیت از اثر دیابت بارداری بر روی جنین مطلع می شود.
  • ویزیت منظم با پزشک متخصص به شما کمک می‌کند که اگر جدید شما دچار مشکل شده است در زمان مناسب اقدام لازم انجام پذیرد.

ما در مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری درباره در اثری دیابت بر روی جدید صحبت کردیم اما اثر دیابت بر روی مادر چیست؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابید.

اثر دیابت بارداری بر روی مادر

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، دیابت بارداری علامت خاص و احساسی ندارد تا با بروز این علائم در خودش و دیابت پی ببرد و نسبت به درمان آن اقدام کند، بلکه تنها روش قطعی برای این تشخیص انجام آزمایش تحمل گلوکز خوراکی با روش خاصی است که در ابتدایی و مطلب به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم. اما اثر دیابت بارداری بر روی مادر چیست و این بیماری ممکن است چه عوارض و مشکلات خطرناکی برای مادر ایجاد کند؟

این دیابت می تواند باعث فشار خون بالا در طی حاملگی برای مادر شود که همین عامل خطر سقط را نیز در مادر افزایش می دهد. همانطور که گفتیم ممکن است در اثر این عامل جدید بیش از حد بزرگ شود و زایمان خطرناک به سختی را برای مادر به دنبال داشته باشد. افت شدید یا افزایش شدید قند خون نیز از عوارض خطرناک دیابت بارداری در مادر می باشد.

همچنین مادر نکن از عوارض خطرناک دیگری به عفونت های ادراری و تنفسی شود که این عفونت می تواند بر سلامت مادر و جنین، هردو اثر منفی داشته باشد.

اثر دیابت بارداری بر روی مادر

اثر دیابت بارداری بر روی مادر

عدم کنترل

همان طور که دیدید دیابت بارداری در صورت عدم کنترل و درمان، عوارض خطرناکی را برای مادر و جنین به دنبال خواهد داشت، جنین نیز چون از مادر تغذیه می شود می‌ تواند، مستقیم یا غیرمستقیم از عوارض دیابت بارداری مادر خود تاثیر بپذیرد و برای نوزاد و جدیدی از مشکلات جدی پیش آید.

اما خبر خوب در مورد دیابت بارداری این است که دیابت بارداری معمولا پس از تولد نوزاد به طور کامل از بین می رود، اما ممکن است در آینده مادر به دیابت نوع ۲ مبتلا شود که آنها با رعایت یک رژیم غذایی سالم قابل کنترل و درمان است.

بعضی از مادران که مبتلا به دیابت بارداری هستند دیگران این موضوع است که آیا بعد از زایمان میتوان به نوزاد خود شیر بدهند یا خیر؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم این افراد معمولا هیچگونه منعی برای شیر دادن به نوزاد خون دارند چراکه شیر مادر بهترین و مغذی ترین غذا برای نوزاد می باشد.

شما در حال مطالعه، مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری، هستید.

درمان کلی دیابت بارداری

اگر تا اینجای مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری را خوانده باشید، متوجه شدید که تاکنون فقط از رژیم غذایی برای درمان دیابت بارداری صحبت کردیم. حال قصد داریم روش های گوناگون درمان دیابت بارداری را به طور خلاصه ذکر کنید تا از روش های گوناگون در درمان دیابت بارداری به طور کامل آگاه شوید و اطلاعات این مطلب برای شما مفید واقع شود. اما این روشها شامل؛

  • رژیم غذایی مناسب که به طور مفصل در مورد آن صحبت کردیم.
  • فعالیت بدنی و ورزش های سبک و مناسب برای کنترل میزان قند مصرفی
  • انسولین در صورتی که دیابت درمان شود آخرین راه درمانی است.

نقش متخصص تغذیه دیابت بارداری در کنترل دیابت

متخصص تغذیه دیابت بارداری، یکی از متخصصین مهم برای کنترل دیابت در دوران بارداری می باشد. چرا که این متخصص با توجه به دانش و علمی که دارد و نیز بررسی شرایط مادر و جنین اقدام به تنظیم برنامه غذایی مناسب برای کنترل دیابت در مادران باردار می نماید.

شاید شما تا کنون از نقش این متخصص در درمان دیابت آگاهی چندانی نداشتید، اما ما در این مقاله به طور مفصل در مورد این متخصص و برنامه غذایی مناسب برای درمان دیابت بارداری صحبت کرده‌ایم. شما با مراجعه به این متخصص و گرفتن یک برنامه غذایی مناسب قطع خواهید توانست دیابت بارداری را کنترل کنید تا از عوارض آن برای خود و جنین ایمن شوید.

پیشگیری از دیابت بارداری

راه‌های زیادی برای پیشگیری از دیابت بارداری وجود دارد. اما از مهمترین آنها می‌ توان به موارد رو به رو اشاره کرد. بهتر است قبل از بارداری و یا طی بارداری به وضعیت آنها برسید و آن را حفظ کنید چرا که اضافه وزن وی تواند زمینه ایجاد دیابت بارداری را در مادران باردار ایجاد کند. در این صورت تا حد زیادی از ابتلا به دیابت بارداری مصون می مانید.

در طی بارداری از مواد غذایی کاملا سالم به سبزیجات و میوه ها استفاده کنید.

زمانی که دیابت بارداری داشتید،  باید اندازه گیری میزان قند خون را تا سه سال بعد انجام دهید.

آیا کودک از مادر دیابت میگیرد؟!

دیابت بیماری است که در اثر عملکرد بد و یا نادرست انسولین در بدن ایجاد می شود. از این رو مادر در ماه های مختلف بارداری ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شود. البته مادر می تواند در زمان های دیگری مثل زمان تولد و بعد از تولد نیز به دیابت مبتلا شود. نوزادان مادران دیابتی بهبود بزرگتر از نوزادان افراد سالم هستند و ممکن است بعداً به مشکلات جدی دچار شوند ، البته این نظریه قطعی نیست فقط در حد یک احتمال است.

شما در حال مطالعه مقاله، متخصص تغذیه دیابت بارداری هستید.

کلام آخر

دیابت بارداری نوعی بیماری است که بسیاری از زنان باردار ممکن است در ماه های حاملگی و یا قبل از بارداری به آن مبتلا شوند. این بیماری به قدری جدی است که اگر کنترل نشود می تواند عوارض خطرناکی بر روی جنین و مادر داشته باشد.

در اثر عملکرد بد انسولین در بدن ممکن است فرد در هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری به دیابت بارداری مبتلا شود که اگر این دیابت کنترل نشود خطرناک است. این بیماری علاقه خاصی را به دنبال نخواهد داشت و فرد تنها با انجام آزمایش تحمل گلوکز خوراکی یک مرحله ای و دو مرحله ای می تواند این بیماری را تشخیص دهد و نسبت به درمان آن اقدام لازم را انجام دهد.

اما اگر شما به دیابت بارداری مبتلا شده‌اید، ما در مقاله متخصص تغذیه دیابت بارداری، به طور مفصل در مورد روش های آسان درمان آن توسط یک رژیم غذایی مناسب صحبت کردیم. در واقع متخصص تغذیه دیابت بارداری، نقش مهمی در درمان این دیابت دارد.

شما می توانید با یک رژیم غذایی سالم که حاوی مواد با شاخص گلوکز پایین می باشد و نیز انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی، دیابت بارداری را کنترل کنید و یک زایمان بی خطر و نوزاد سالمی را داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم از مطلب دکتر متخصص تغذیه برای مشکلات بارداری دیدن کنید.

رژیم غذایی دیابت بارداری تفاوت چندانی با رژیم غذایی در یک فرد سالم ندارد

رژیم غذایی دیابت بارداری تفاوت چندانی با رژیم غذایی در یک فرد سالم ندارد، فقط شما باید از خوردن غذاهایی که قند ساده دارند پرهیز کنید چرا که این قندها به سرعت قند خون شما را بالا می برد و برای شما مضر می باشند در عوض بهتر است از غذاهای حاوی قندهای پیچیده استفاده کنید.

شما باید در این رژیم غذایی از غذاهای سرشار از فیبر مثل حبوبات استفاده کنید تا غذایی که می خورید را به طور کامل و مناسب هضم کنید. در این رژیم غذایی وعده های غذایی حذف نمی شود بلکه افزایش یابد فقط در این وعده ها باید از مواد سالم مثل میوه ها و سبزیجات تازه استفاده شود تا به کنترل دیابت شما کمک شود.

اگر دیابت بارداری کنترل شود دیگر عوارض خطرناکی را برای مادر و جنین به دنبال نخواهد داشت مادر آسوده و بدون دغدغه زایمان راحتی را خواهد داشت که نوزادی سالم و شاد را به این دنیا می آورد.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید