متخصص تغذیه بارداری

سایت مشاوره لاغری آنلاین
سایت مشاوره لاغری آنلاین
2020/09/10
مشاوره لاغری اینترنتی
مشاوره لاغری اینترنتی
2020/09/14
متخصص تغذیه بارداری

متخصص تغذیه بارداری

متخصص تغذیه بارداری بهترین و مناسب ترین برنامه غذایی در طول بارداری را به شخص باردار می دهد.

رژیم غذایی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت فرد در تمام دوران زندگی وی دارد، در دوران حاملگی، قبل و بعد از آن و همچنین در دوران شیردهی تغذیه مناسب اهمیت زیادی دارد. تغذیه سالم در طول دوره بارداری باعث سلامت جنین شده و زایمان را نیز ساده تر می کند. متخصص تغذیه بارداری می تواند به انجام این تغذیه سالم کمک زیادی کند.

در این مقاله به بررسی دلایلی که باید به متخصص تغذیه بارداری مراجعه کرد و مزایایی که مراجعه به این فرد در بارداری ساده تر دارد، پرداخته ایم.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

متخصص تغذیه کیست؟

متخصص تغذیه چه وظایفی دارد؟

چه زمانی نیاز است که به متخصص تغذیه مراجعه شود؟

جز چاقی و لاغری در چه مشکلاتی می توان به متخصص تغذیه مراجعه کرد؟

مراقبت های دوران بارداری شامل چه مواردی می باشد؟

اولین مراجعه به پزشک در دوران بارداری چه زمانی باید انجام گیرد؟

بعد از مراجعه اول، ملاقات های بعدی با پزشک در دوران بارداری با چه روندی انجام می گیرد؟

در دوران بارداری چه آزمایشاتی مورد نیاز است؟

وزن مناسب در ماه های مختلف دوران بارداری چه میزان است؟

تغذیه در دوران بارداری چه اهمیتی دارد؟

تاثیر استفاده از داروهای متعدد در دوران بارداری چیست؟

ویتامین ها در دوران بارداری چه تاثیری دارند؟

از چه زمانی باید استراحت بارداری آغاز شود؟

نقش ورزش در دوران بارداری چیست؟

در دوران بارداری رابطه جنسی به چه صورتی انجام می گیرد؟

برای کاهش درد در دوران بارداری چه اقداماتی باید انجام داد؟

مراجعات به پزشک تا چه زمانی مورد نیاز است؟

در برنامه غذایی زنان باردار چه نکاتی باید رعایت شود؟

ممنوعیات غذایی در دوران بارداری کدام موارد می باشند؟

نقش متخصص تغذیه پیش از بارداری چیست؟

متخصص تغذیه بارداری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 

متخصص تغذیه کیست؟

در این قسمت از نوشتار متخصص تغذیه بارداری به بیان نکاتی در زمینه ی متخصص تغذیه خواهیم پرداخت.

همواره یکی از دغدغه های اصلی بشر تغذیه بوده است. تغذیه درست و اساسی از نظرات زیادی برای بدن حائز اهمیت است. بدون شک سلامتی بزرگترین نعمت برای هر فردی است و یکی از اولین اصول برای برخورداری از بدن سالم، از هر نظر داشتن تغذیه درست و اصولی است.

تغذیه به معنای علم و آگاهی رساندن مواد غذایی سالم به بدن و چگونه رساندن این مواد غذایی به بدن به منظور تأمین تمام نیازهای اساسی است. این تغذیه در رشد بدن از بدو تولد تا دوران پیری تاثیرگذار است و برای تامین انرژی بدن ترمیم بافت های آسیب دیده و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها نیز کاربرد دارد.

متخصص تغذیه کیست؟

متخصص تغذیه کیست؟

یکی از دلایل اهمیت تغذیه حفظ تناسب اندام می باشد و افرادی که به درستی غذا خورده و مواد غذایی مناسب را استفاده می‌کنند، معمولاً از وزن مناسب و اندام خوب برخوردار هستند. مناسب بودن مواد غذایی از نظر کیفی و از نظر ترکیبی در نظر گرفته می شود، به عنوان مثال برای تغذیه سالم نباید گوشت قرمز یا سفید را در کنار ماست خورد.

این مسائل توسط متخصص تغذیه به افراد گفته می‌شود. از دیگر دلایل تغذیه سالم که برای زنان باردار حائز اهمیت است، نقش تغذیه در سلامت جنین و بارداری خوب و راحت است. برای زنان باردار نیز متخصص تغذیه می تواند بهترین و مناسب ترین برنامه را تنظیم کرده و در اختیار فرد قرار دهد.

تعریف متخصص تغذیه

به فردی که در زمینه تغذیه اصول آن مباحث مربوط به رژیم‌های غذایی تحصیل کرده و تسلط دارد، متخصص تغذیه می گویند. متخصص تغذیه به افراد برای انتخاب سالم ترین رژیم غذایی، متناسب با وضعیت بدنی و سبک زندگی فرد کمک می کند. هم چنین توصیه های لازم غذایی برای بیماران توسط متخصص تغذیه به افراد داده می شود. متخصص تغذیه با بررسی عادات غذایی فرد، اشتباهات و نوع غذاهای مصرفی، سالم ترین وضعیت را برای بیمار مشخص کرده و بهترین برنامه با توجه به شرایط فرد را ارائه می دهد.

متخصصان تغذیه به مردم کمک می‌کنند که نوع غذاهای سالم را شناخته و آنها را برای سبک زندگی سالمتر خود انتخاب کنند. به عبارت دیگر برای تغییر سبک زندگی تغییر وزن و اصلاح عادات غذایی نیاز به فردی است که به تمام این مباحث آشنایی کامل داشته باشد. این فرد متخصص تغذیه است که با ارائه برنامه روزانه فرد را در رسیدن به این هدف یاری می کند.

متخصص تغذیه چه وظایفی دارد؟

در این قسمت از نوشتار متخصص تغذیه بارداری به بیان نکاتی در زمینه ی مجموعه وظایف متخصص تغذیه خواهیم پرداخت.

جمله سلامتی ثروت است، یکی از معروف ترین جمله ها در مورد اهمیت سلامتی و ارجحیت این موضوع نسبت به سایر داشته ها در زندگیست. این جمله به این معنی است که تمام ثروت دنیا و با ارزش ترین دارایی ها در برابر سلامتی ارزش چندانی ندارند. بنابراین برای برخورداری از نعمت سلامتی نباید از هیچ کاری دریغ کرد. یکی از ساده ترین راه ها برای حفظ سلامتی بدن داشتن تغذیه سالم و مناسب است.

یک تغذیه سالم می‌تواند از بروز بیشتر بیماری ها جلوگیری کند. هم چنین هر کدام از اندام های بدن برای انجام درست کار نیاز به تغذیه سالم و درست دارند تا علاوه بر انجام صحیح وظایف خود بدن را در حفظ سلامتی و انجام کارهای روزمره یاری کنند. برای رسیدن به این هدف نیاز به یک رژیم غذایی متعادل است. رژیم غذایی مناسب باید دارای تمام گروه‌های غذایی باشد.

متخصص تغذیه چه وظایفی دارد؟

متخصص تغذیه چه وظایفی دارد؟

با استفاده از تغذیه مناسب می‌توان بدن را از بیماری ها دور نگه داشت

به منظور داشتن یک رژیم غذایی سالم باید از پروتئین، کربوهیدرات، چربی ها، ویتامین ها و سایر مواد غذایی به حد نیاز استفاده کرد. با استفاده از تغذیه مناسب می‌توان بدن را از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن را نیز در سلامت کامل نگه داشت. مواد غذایی خوب مانند سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات از اصلی ترین بخش های یک رژیم غذایی سالم می باشند.

اما آشنایی با این مسئله که چه غذایی سالم است و بدن به چه موادی برای سلامت و عملکرد درست نیاز دارد، برای تمام افراد امر ساده ای نیست. با توجه به اینکه غذا مهم ترین نقش را در تامین سلامت فرد دارد، داشتن یک برنامه درست و سالم و اصولی می‌تواند به انجام بهترین نقش کمک کند. برنامه اصولی توسط متخصص تغذیه تنظیم می شود.

متخصص تغذیه وظایف مختلفی دارد

متخصص تغذیه وظایف مختلفی دارد، از جمله وظایف متخصص تغذیه ارزیابی و تشخیص نیازهای بیمار است، به عبارتی متخصص تغذیه باید توانایی بررسی وضعیت سلامتی بدنی و سبک زندگی بیمار را برای ارائه مناسب ترین برنامه داشته باشد.

هم چنین متخصص تغذیه وظیفه دارد، برنامه غذایی مناسب با شرایط فرد و سبک زندگی وی را در اختیار قرار دهد. متخصص تغذیه باید مشکلات تغذیه فرد را در اولین مراجعه تشخیص دهد و برای حل آنها راهکارهای مناسب ارائه دهد.

هم چنین با توجه به اینکه داشتن یک رژیم غذایی کار چندان ساده‌ای نیست. متخصص تغذیه باید در طول رژیم غذایی همراه بیمار بوده و فرد را برای اجرای هر چه بهتر برنامه غذایی همراهی کند.

این کار توسط انگیزه دادن، رفع مشکلات و پاسخ به پرسش های بیمار انجام می شود. البته در صورتی که فرد بیماری های زمینه های مختلف نیز داشته باشد، متخصص تغذیه باید با توجه به بیماری های فرد برنامه مناسبی را تنظیم کند. بنابراین بررسی سابقه بیمار نیز از دیگر وظایف یک متخصص تغذیه است.

چه زمانی نیاز است که به متخصص تغذیه مراجعه شود؟

در این قسمت از نوشتار متخصص تغذیه بارداری به بیان نکاتی در زمینه ی این که چه زمانی نیاز است که به متخصص تغذیه مراجعه شود خواهیم پرداخت.

علم تغذیه بیشتر از اینکه علم درمان مشکلات و بیماری ها باشد، علم پیشگیری است و در تمام مراحل زندگی قابل استفاده است. علم تغذیه را می توان از ابتدای دوران بارداری و شیردهی در دوران کودکی بلوغ و میانسالی تا پیری استفاده کرد. این امر توسط متخصص تغذیه برای تامین نیازهای بدن و در عین حال حفظ سلامتی به فرد ارائه می شود. با این حال گاهی اوقات نیاز به علم تغذیه و مراجعه به متخصص تغذیه بیشتر احساس می شود.

به عنوان مثال یکی از دغدغه های روز بشر لاغری و کاهش وزن است. این کار در صورتی که زیر نظر متخصص تغذیه انجام شود، به ساده ترین شکل ممکن و با بهترین نتیجه انجام می گیرد.

چه زمانی نیاز است که به متخصص تغذیه مراجعه شود؟

چه زمانی نیاز است که به متخصص تغذیه مراجعه شود؟

بیشترین مراجعه به متخصص تغذیه

بیشترین مراجعه به متخصص تغذیه امروز مربوط به کاهش و کنترل وزن و تغذیه مناسب دوران بارداری است، از آنجایی که اضافه وزن می تواند زمینه ساز مشکلاتی نظیر بیماری های قلب و عروق، دیابت، کبد چرب و غیره شود، اهمیت کاهش وزن اصولی زیر نظر متخصص تغذیه بیشتر می شود،

البته همان اندازه که اضافه وزن ایجاد مشکل می‌کند، کمبود وزن نیز می تواند منجر به مشکلات زیادی در بدن شود. برای افزایش وزن اصولی نیز نیاز است، به متخصص تغذیه مراجعه شود؛ چرا که صرف تغذیه زیاد برای اضافه وزن صحیح نیست بلکه باید از غذاهای سالم و تغذیه اصولی به منظور این کار استفاده شود تا بدن دچار مشکلات دیگر نگردد. روش های زیادی برای کاهش و افزایش وزن وجود دارد، اما انتخاب بهترین روش تنها توسط مشورت با یک متخصص تغذیه انجام می گیرد.

بیشترین مراجعه به متخصص تغذیه

بیشترین مراجعه به متخصص تغذیه

از دیگر مسائلی که در مورد آن باید به متخصص تغذیه مراجعه کرد تغذیه کودکان است. کودکان برای رشد بهتر از نخستین سال های زندگی باید تغذیه مناسب و اصولی داشته باشند. این تغذیه اصولی اگر توسط متخصص مشخص گردد کمک بیشتری کرده و سلامت بدن را کمتر به خطر می‌اندازد.

لزوم برنامه تغذیه برای وزرشکاران حرفه ای

همچنین ورزشکارانی که ورزش های روزانه و سنگین انجام می دهند نیز نیازمند برنامه غذایی درست و اصولی هستند. برای این افراد نیز مراجعه به متخصص تغذیه امری ضروری است تا بهترین برنامه با توجه به شرایط و ویژگی‌های مناصب خود را دریافت کنند.

از دیگر زمان هایی که نیاز به متخصص تغذیه بیشتر احساس می گردد دوران بارداری یا پیش از بارداری است. در این دوران مراجعه به متخصص تغذیه برای داشتن بارداری سالم تر و زایمان راحت تر امری ضروری است.

لزوم برنامه تغذیه برای وزرشکاران حرفه ای

لزوم برنامه تغذیه برای وزرشکاران حرفه ای

جز چاقی و لاغری در چه مشکلاتی می توان به متخصص تغذیه مراجعه کرد؟

در این قسمت از نوشتار متخصص تغذیه بارداری به بیان نکاتی در زمینه ی این که به جز چاقی و لاغری در چه مشکلاتی می توان به متخصص تغذیه مراجعه کرد خواهیم پرداخت.

صرف‌نظر از فیزیک بدنی و وضعیت جسمی دلایل مختلفی وجود دارد که به خاطر آنها باید به متخصص تغذیه مراجعه کرد. بسیاری از بیماری ها را می توان با تغذیه درست و اصولی درمان کرد. به عنوان مثال بیماری دیابت با مراقبت های غذایی تا حد زیادی قابل درمان و کنترل می باشد، یا بیماری یبوست را می توان با حذف بعضی از مواد غذایی در زمانی کوتاه درمان کرد.

بنابراین جز افزایش وزن یا کاهش وزن دلایل مختلف دیگری نیز وجود دارد که برای آنها می توان از دانش متخصص تغذیه استفاده کرد. یکی از دلایلی که هنگام ابتلا و برای حل آن متخصص تغذیه می تواند کمک کننده باشد، ابتلا و وجود حساسیت می باشد.

بسیاری از افراد با تصور داشتن حساسیت نسبت به یک ماده غذایی اقدام به قطع مصرف آن می کنند، در صورتی که نه تنها استفاده، بلکه استفاده و مصرف نادرست مواد غذایی گاهی باعث بروز واکنش ‌هایی در بدن میشوند که زمینه ساز حساسیت می شوند. برای حل این مشکل بهتر است، با یک متخصص تغذیه مشورت کرد تا مناسب ترین نوع تغذیه با توجه به شرایط بدن را دریافت کرد.

در صورت مشاهده بعضی از علائم و تغییرات باید به متخصص تغذیه مراجعه شود

هم چنین هنگام مشاهده بعضی از علائم و تغییرات نیز باید به متخصص تغذیه مراجعه شود، به عنوان مثال هنگامی که فرد به طور ناگهانی دچار سوزش یا رفلاکس معده می شود، برای بررسی وضعیت تغذیه خود باید به متخصص مراجعه کند یا افرادی که در آزمایش خون آنها کلسترول بالا نمایش داده می شود، برای آشنایی با بهترین و مناسب ترین غذاها با توجه به وضعیت خود باید به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنند.

گاهی اوقات افراد علی رغم تغذیه کم، ورزش زیاد و موارد این چنینی وزن کم نمی کنند. اینگونه افراد نیز دچار مشکل در تغذیه می باشند. بنابراین باید برای بررسی این مشکل و حل آن به متخصص تغذیه مراجعه کنند.

ابتلا به برخی اختلالات تغذیه ای

از دیگر دلایلی که باعث مراجعه افراد متخصص تغذیه می شود، ابتلا به یکی از اختلالات تغذیه است، بعضی از افراد هنگام عصبانیت و قرارگیری در موقعیت استرس زا نیاز به غذا خوردن پیدا می کنند، یا بالعکس برای چند روز متوالی اشتهای خود را از دست می‌دهند که به این حالات بی اشتهایی عصبی یا پر اشتهایی عصبی می گویند.

هنگام ابتلا به هر کدام از این دو حالت فرد ممکن است، به اضافه وزن مفرط یا کاهش وزن خطرناک دچار شود، برای جلوگیری از این مشکلات لازم است، با متخصص تغذیه مشورت گردد تا مناسب ترین غذاها برای این شرایط به معرفی شود.

مراقبت های دوران بارداری شامل چه مواردی می باشد؟

وضعیت سلامتی مادر از نظر تغذیه و جسمی پیش از دوران بارداری و در حین بارداری در سلامت نوزاد تاثیر بسیار زیادی دارد. از این رو تمام زنان باردار برای داشتن بارداری سالم تر باید با متخصصین مختلف دیدار داشته باشند.

بسیاری از بیماری های دوران کودکی مربوط به اختلال در دوران بارداری می شود. بنابراین دوران بارداری خوب می تواند سلامت فرد در دوره های بعدی زندگی را نیز تضمین کند. بیماری های زیادی می توانند بر شرایط بارداری تاثیر گذار باشند. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های قلبی، دیابت، کم خونی، فشار خون بالا، تیروئید و غیره اشاره کرد. مراقبت های بارداری برای سلامت مادر و کودک اهمیت بسیار زیادی دارد.

مراقبت های دوران بارداری به معنی تغذیه مناسب و رعایت تمام اصول برای داشتن یک بارداری سالم و زایمان راحت و سالم است. مراقبت های بارداری هم در طول دوره بارداری و هم پیش از دوران بارداری باید مورد توجه قرار گیرند. هم چنین مراقبت های هر دوره با هم متفاوت می باشد.

مراقبت های دوران بارداری شامل چه مواردی می باشد؟

مراقبت های دوران بارداری شامل چه مواردی می باشد؟

مراقبت های بارداری را به طور کلی می توان مجموعه اقداماتی دانست که طی آن معاینات دوره ای و آزمایشات مختلف روی مادر و جنین انجام می گیرد؛ که هدف آنها تشخیص مشکلات احتمالی و درمان به موقع است.

هم چنین به منظور پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات نیز مراقبت های بارداری انجام می گیرد. این مراقبت ها می توانند از بروز عوارض جدی در دوران بارداری و زایمان برای مادر و نوزاد جلوگیری کنند. اهمیت این مراقبت ها به حدی است که عدم رعایت آن ممکن است، منجر به مرگ مادر یا نوزاد شود.

انواع مراقبت های دوره بارداری

مراقبت های بارداری شاخه‌های مختلفی دارند و در زمینه‌های زیادی نیاز به مراقبت می باشد. تصور بیشتر افراد این است که مراقبت تنها در زمینه غذاخوردن و تغذیه اتفاق می افتد در حالیکه موارد مهم تر نیز وجود دارند. یکی از این موارد وضعیت روحی مادر می باشد، معمولاً در صورتی که زنان باردار دچار مشکلات روحی باشند بارداری سخت تری داشته و از نظر تغذیه در حین بارداری نیز مشکلات زیادی دارند. بنابراین در دوران بارداری علاوه بر حفظ تغذیه مناسب باید روحیه خوب و مناسب نیز برای زنان باردار ایجاد گردد.

از مراقبت های دوران بارداری مراقبت در سبک زندگی است. زنان باردار نباید فعالیت های خیلی سنگین داشته باشند. به طور کلی مراقبت های بارداری را باید زیر نظر پزشک متخصص انجام داد. کار این پزشک متخصص هم در زمینه تغذیه و هم در زمینه مشکلات مربوط به زنان می باشد.

انواع مراقبت های دوره بارداری

انواع مراقبت های دوره بارداری

اولین مراجعه به پزشک در دوران بارداری چه زمانی باید انجام گیرد؟

از زمانی که افراد تصمیم به بچه دار شدن می گیرند والدین یک فرزند حساب می شوند و در حالی که هنوز نوزادی به دنیا نیامده است برای داشتن یک زندگی خوب و سالم باید زمینه هایی آماده شوند.

آماده سازی این زمینه ها تا حد زیادی توسط خانواده انجام می گیرد اما آماده شدن اصول این زمینه ها تنها زیر نظر یک پزشک مجرب انجام می شود.

چکاپ و معاینات پزشکی به منظور اطمینان از آمادگی فرد برای بارداری و اطمینان است. سلامت و رشد طبیعی جنین مورد نیاز است. در واقع تمام زنان باردار از اولین هفته های بارداری باید این دوران را زیر نظر پزشک متخصص سپری کنند. اگرچه بهترین حالت مراجعه به پزشک بارداری برای نخستین بار بعد از فهمیدن نتیجه مثبت بارداری است، با این حال تا یک یا دو ماه بعد از از این زمان نیز برای مراجعه به پزشک متخصص وقت هست. بهترین حالت برای اولین جلسه معاینه بارداری به محض تشخیص احتمال بارداری است.

اولین مراجعه به پزشک متخصص

اولین مراجعه به پزشک متخصص در دوران بارداری برای بررسی سوابق پزشکی و بیماری های مادر و تاثیر این بیماری ها در بارداری بسیار ضروری است. معمولاً در اولین جلسه پزشک تمام سابقه و علائم بیمار را چک کرده و برای داشتن بارداری سالم و درست برنامه مناسبی به فرد ارائه می دهد.

معمولاً اولین جلسه مراجعه به پزشک پس از فهمیدن بارداری صرف انجام معاینات ابتدایی می گردد. این معاینات برای تشخیص گروه خونی بررسی داشتن بیماری های پنهان مانند ایدز و هپاتیت برای تشخیص میزان آهن بدن و مصرف دارو در صورت نیاز و بررسی میزان قند خون با احتمال دیابت، انجام می گیرند.

پزشک در اولین مراجعه مادر باردار برای تشخیص این مسائل از آزمایش خون و ادرار استفاده می کند. در این آزمایشات علاوه بر موارد فوق احتمال وجود سایر بیماری ها و هم چنین وضعیت بدن نسبت به برخورداری از ویتامین های لازم در دوران بارداری نیز مشخص می گردد. تا در صورت کمبود هر کدام از آنها درمان های لازم انجام گیرد. علاوه بر این موارد در جلسه اول معاینه بارداری سن بارداری و سن جنین نیز مشخص می گردند. این امر به پیش بینی زمان زایمان کمک می کند.

در جلسه اول پزشک سوالاتی در مورد سلامت و بهداشت مادر، سوابق بیماری و همچنین سبک زندگی وی برای آشنایی بهتر و راهنمایی های مناسب تر می پرسد.

بعد از مراجعه اول، ملاقات های بعدی با پزشک در دوران بارداری با چه روندی انجام می گیرد؟

مراجعه به متخصص بارداری چه در زمینه تخصص تغذیه و چه در زمینه تخصص زنان بهتر است، پیش از بارداری صورت گیرد. با این حال بسیاری از زنان این مراجعات را به دوران بارداری و پس از مثبت شدن جواب تست بارداری موکول می کنند.

با این حال بهترین حالت مراجعه پس از مثبت شدن جواب تست بارداری است. بعد از این مراجعه با توجه به وضعیت جسمی و سلامتی مادر و جنین، پژشک بازه های زمانی مشخصی را برای مراجعات بعدی تعیین می‌کند.

بسیاری از اوقات و در مورد بیشتر زنان باردار، پزشک هفته هشتم بارداری را برای اولین معاینه جدی مشخص می کند، اما در مورد بعضی از زنان باردار ممکن است، نیاز به مراجعه زود تر برای بررسی‌ های لازم شود. این مسئله به علائم و مشکلاتی که فرد از ابتدای بارداری دارد، بستگی دارد.

بیشتر از زنان برای مراجعه به متخصص تغذیه یا متخصص زنان در دوران بارداری برنامه زمانی مشخصی دارند که نسبت به دوره بارداری این برنامه متفاوت است. به عنوان مثال اغلب در هفته‌های چهارم تا بیست و هشتم بارداری ماهی یک مرتبه متخصصین مراجعه می کنند، یا در هفته های بیست و هشتم تا سی و ششم بارداری هر دو هفته یکبار و دو مرتبه در ماه به متخصص مراجعه می کنند.

نیاز به مراجعه به پزشکان متخصص در هفته های آخر بارداری و زایمان بیشتر است

نیاز به مراجعه به پزشکان متخصص در هفته های آخر بارداری و زایمان بیشتر است. اغلب به زنان بعد از ماه هشتم هفته ای یک بار پزشک متخصص مراجعه می کنند. هم چنین در صورتی که مادر دچار مشکلات مختلفی در تغذیه سلامتی و غیره باشد، نیز میتواند مراجعه به پزشک متخصص را بیشتر کند.

معمولاً بر خلاف اولین معاینه بارداری که بسیار طولانی است، معاینات بعد از نظر زمانی بازه های کوتاه تری دارند. در معاینات بعدی مادر وزن کشی شده و سلامت جسمی و عمومی مادر و جنین بررسی می شوند. در هر معاینه بعد از مراجعه اول ضربان قلب کودک بررسی شده و رشد کودک اندازه گیری می گردد.

در مورد سلامت دوران بارداری از مهم ترین نکات می توان به تغذیه مناسب اشاره کرد. در بسیاری از موارد پزشک زنان برای ارائه برنامه غذایی مناسب مادر باردار را به متخصص تغذیه معرفی می کند. برنامه غذایی درست و اصولی به مادر برای بارداری راحتتر و به جنین برای رشد بیشتر و بهتر کمک می کند.

نیاز به مراجعه به پزشکان متخصص در هفته های آخر بارداری و زایمان بیشتر است

نیاز به مراجعه به پزشکان متخصص در هفته های آخر بارداری و زایمان بیشتر است

در دوران بارداری چه آزمایشاتی مورد نیاز است؟

آزمایشات بارداری از مهم ترین مسائل و اقداماتی هستند که سلامت مادر و جنین را تضمین می کنند. تمام مشکلات مادر و جنین از نظر تغذیه و وضعیت سلامتی کمبود ویتامین ها و نیازهای بدن جنین برای رشد بهتر توسط انجام و نتیجه آزمایشات مشخص می گردد.

این آزمایشات اطلاعات لازم درباره سلامت مادر و جنین را در اختیار پزشک گذاشته تا در صورت مشاهده هر گونه کمبودی و مشکلی در زمان مناسب اقدام به برطرف کردن آن کند. بسیاری از نواقص و بیماری ها با آزمایشات دوره ی بارداری مشخص می شوند. به عنوان مثال نقص های مادرزادی بیماری های ژنتیکی و بسیاری از عوارض بارداری را می‌توان با آزمایشات مشخص کرد.

آزمایش خون و ادرار

بعضی از آزمایشات به طور عمومی برای تمام زنان باردار و بعضی از آزمایش ها تنها برای گروهی خاص و با توجه به شرایط آن ها تجویز می گردند. از جمله آزمایشات معمول در دوران بارداری میتوان به آزمایش خون و ادرار اشاره کرد. این دو آزمایش روتین وضعیت سلامتی را بررسی کرده و بر اساس نتیجه آن، پزشک اقدامات لازم را انجام می دهد. گاهی اوقات ممکن است، نتایج این آزمایش ها به گونه ای باشد که پزشک آزمایش های دیگری را نیز لازم بداند.

در آزمایشات خون و ادرار معمولاً احتمال وجود بعضی از بیماری ها نظیر دیابت، ایدز و هپاتیت وجود عفونت ها، میزان ویتامین ها و پروتئین بدن و وضعیت گلبول ها و احتمال وجود کم خونی مشخص می گردد.

از دیگر آزمایشات روتین برای تمام زنان باردار سونوگرافیست که در آن وضعیت جنین از نظر رشد و شکل گیری اندام ها بررسی می گردد. سونوگرافی در هفته های مختلف انجام می گیرد. در صورتی که پزشک با توجه به نتایج آزمایشات اولیه و هم چنین سبک زندگی فرد از نظر تغذیه و اعصاب و روان مشکلاتی را مشاهده کند؛ ممکن است، آزمایشات دیگری را نیز تجویز کند.

از جمله این آزمایشات می‌توان به آزمایشات غربالگری دیابت که برای تشخیص سلامتی مادر نسبت به ابتلا به این بیماری انجام می گیرد اشاره کرد. هم چنین در صورت اینکه مادر از نظر ژنتیکی دچار مشکلاتی باشد، آزمایشات غربالگری ژنتیک پیش از بارداری و در حین بارداری برای مادر تجویز می گردد.

آزمایش خون و ادرار

آزمایش خون و ادرار

وزن مناسب در ماه های مختلف دوران بارداری چه میزان است؟

اضافه وزن در دوران بارداری امری طبیعی است. با این حال بیشتر زنان در سه ماهی اول بارداری اضافه وزن چندانی پیدا نمی‌کنند، یا به هیچ عنوان اضافه وزن پیدا نمی کنند. حتی گاهی در ماه های اول بارداری مادر به جای افزایش وزن مقداری وزن نیز از دست می‌دهد. به طور کلی اضافه وزن در دوران بارداری از ماه سوم آغاز می شود. دلیل کاهش وزن در ماه های اولیه را می توان حساسیت های تغذیه و واکنش های بدن نسبت به غذاها دانست.

در ماه های اول بیشتر از زنان دچار کم اشتهایی می شوند و به دلیل انرژی زیادی که مادر صرف می کنند، ممکن است، مقداری از وزن بدن خود را از دست بدهند. اما از سه ماهه دوم بارداری که مشکلات اشتهایی و تغذیه از بین می‌روند وزن از دست رفته بازگشته و اضافه وزن نیز اتفاق می‌افتد، در این بازه زمانی ممکن است، فرد تا دو برابر حالت عادی غذا مصرف کند.

اضافه وزن جزئی از بارداری است

اضافه وزن جزئی از بارداری است و افزایش میزان خون بدن، وزن جنین، وزن جفت و موارد زیادی در این اضافه وزن تاثیر گذار می باشند. برای اینکه اضافه وزن بارداری به مقدار زیاد اتفاق نیفتد می توان عادات غذایی را پیش از اقدام به بارداری تصحیح کرد و در صورت وجود وزن اضافه پیش از بارداری آن را کاهش داد. اما گرفتن رژیم های سخت و خطرناک ممکن است، روند بارداری را به خطر بیندازد. بنابراین در صورت نیاز به کاهش وزن پیش از بارداری این کار باید توسط پزشک متخصص تغذیه و با استفاده از برنامه مناسب انجام گیرد.

به طور کلی بیشتر زنان در طول دوران بارداری حدود ۱۲ تا ۱۵ کیلو وزن اضافه میکنند. در سه ماهه دوم بارداری اغلب زنان ماهی یک کیلو وزن اضافه می کنند. که از این به بعد بخشی مربوط به رشد جنین و بخشی مربوط به خود مادر است. اما رعایت بعضی از شرایط می تواند به افزایش وزن اصولی و جلوگیری از ایجاد مشکلات به دلیل افزایش وزن کمک کند.

به عنوان مثال تغذیه مناسب از جمله این شرایط است. فرد باردار باید خوب و به اندازه غذا بخورد. این به معنی خوردن غذاهای سالم و متنوع است. زنان باردار تا حد امکان باید از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنند اما باید توجه کرد هیچ کدام از مواد غذایی نباید از برنامه غذایی مادر حذف گردد.

اضافه وزن جزئی از بارداری است

اضافه وزن جزئی از بارداری است

تغذیه در دوران بارداری چه اهمیتی دارد؟

یکی از مهمترین وظایف زنان در دوران بارداری تغذیه درست و اصولی به منظور حفظ سلامت مادر و جنین است، تغذیه درست و اصولی می‌تواند به رشد بهتر جنین کمک کند.

برخلاف تصور بسیاری از افراد تغذیه درست به معنی زیاد غذا خوردن نیست. بلکه به معنی دریافت مواد غذایی سالم و مغزی می باشد. برای دریافت مواد غذایی سالم نباید هیچ کدام از مواد غذایی را از برنامه غذایی حذف کرد.

به طور کلی رژیم غذایی خوب روزانه باید شامل ۶ تا ۱۱ واحد نان یا غلات، ۲ تا ۴ واحد میوه و سبزیجات، حدودا همین مقدار لبنیات و به میزان کمتری چربی و شیرینی باشد. همچنین پروتئین در انواع مختلف گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ باید جزء غذاهای روزمره مادران‌ باردار باشد و مقدار آن سه واحد در روز است. زنان باردار بهتر است، در برنامه غذایی خود مواد با فیبر بالا را انتخاب کنند. این مواد شامل نان های سبوس دار، میوه و سبزیجات برنج، ماکارونی و غلات است.

در دوران بارداری باید ویتامین ها و املاح به مقدار کافی از رژیم روزانه دریافت شوند

در دوران بارداری باید ویتامین ها و املاح به مقدار کافی از رژیم روزانه دریافت شوند. در صورتی که غذاهای مصرفی شامل ویتامین و املاح نباشند نیاز است، مکمل های ویتامین به طور روزانه مصرف شوند تا تغذیه در نرمال ترین حالت ممکن باشد. همچنین مادران باردار نیاز به دریافت روزانه کلسیم دارند. این کلسیم از لبنیات و غذاهای حاوی کلسیم مانند کشک، غذاهای دریایی نظیر ماهی و میگو، کشمش، بادام و پسته دریافت می شود.

برای بارداری و زایمان راحت تر و سالم تر مادران باردار باید مصرف آهن را نیز به طور روزانه در برنامه غذایی خود داشته باشند. این آهن بیشتر از گوشت ها و حبوباتی نظیر عدس و لوبیا تأمین می گردد. بسیاری از مشکلات نظیر تهوع های صبحگاهی، اسهال یا یبوست که در دوران بارداری به وجود می آیند با تغذیه مناسب برطرف می شود.

با مشورت با یک متخصص تغذیه می توان روش درمان تمامی مشکلات را دانست و از آن استفاده کرد. به عنوان مثال متخصصان تغذیه برای رفع تهوع صبحگاهی پیشنهاد تقسیم وعده های غذایی به تعداد بیشتر در طول روز و کم حجم تر را به مادران باردار می دهند. هم چنین برای جلوگیری از تهوع صبحگاهی پیشنهاد تمام پزشکان تغذیه، مصرف کمتر غذاهای پر چرب و سرخ کردنی است.

در دوران بارداری باید ویتامین ها و املاح به مقدار کافی از رژیم روزانه دریافت شوند

در دوران بارداری باید ویتامین ها و املاح به مقدار کافی از رژیم روزانه دریافت شوند

تاثیر استفاده از داروهای متعدد در دوران بارداری چیست؟

سوال و دغدغه اصلی بسیاری از مادران باردار در دوره بارداری در مورد داروهایی است که پیش از بارداری مصرف می کردند. در مورد مصرف دارو حین بارداری مشورت پزشکی یکی از ضروری ترین مسائل است، به عبارتی قبل از شروع هر دارو یا قطع آن در دوران بارداری باید با پزشک متخصص مشورت شود.

مصرف هر دارویی چه مسکن و چه داروهای تقویتی بدون مشورت با پزشک تجویز وی در دوران بارداری ممنوع می باشد. برخی از داروها در حالت عادی آسیب چندانی به بدن وارد نمی کند، اما در دوران بارداری می‌تواند باعث نقص هایی اساسی در نوزاد شوند.

به خصوص در سه ماهی اول بارداری داروهای مصرفی باید با دقت بالا و حتما زیر نظر پزشک استفاده شوند. به خصوص در افرادی که به بعضی از مواد مخدر اعتیاد دارند، مصرف این مواد و داروها می‌توانند باعث سقط جنین، زایمان زودرس یا مشکلاتی در نوزاد گردند. بعضی از داروها بهتر است، در دوران بارداری مصرف نشوند.

از جمله این داروها می توان به آسپرین اشاره کرد. قرص آسپرین در حالت عادی خطر چندانی برای بدن نداشته و در صورتی که فرد دچار بیماری پیش زمینه خاصی نباشد، مصرف این قرص چندان آسیب زا نیست. اما در دوره بارداری ممکن است، باعث سقط جنین، پاره شدن جفت و یا تولد زودهنگام شود. از دیگر داروهای ممنوعه دوران بارداری ویتامین آ می باشد.

مصرف زیاد ویتامین آ

علی رغم این که خوردن هر نوع ویتامینی در دوران بارداری مفید بوده و موجب رشد بهتر جنین می شود، با این حال مصرف زیاد ویتامین آ می تواند مشکلاتی مانند حساسیت را در نوزاد به وجود آورد. از دیگر داروهایی که نباید در دوران بارداری استفاده کرد داروهای آرام بخش است.

خوابیدن یکی از معضلات اصلی زنان باردار است، دردهای عضلانی بارداری و وضعیت جنین در بسیاری از اوقات باعث اختلال خواب شبانه مادران می گردند تا حدی که برای داشتن یک خواب کامل از قرص های خواب و آرام بخش استفاده کنند.

این کار بسیار خطرناک است و می تواند باعث بروز علایمی نظیر اعتیاد در جنین شود. تاثیر داروها در دوران بارداری بسته به نوع دارو، نحوه مصرف، دوز دارو و زمان دارو متفاوت است. بعضی از داروها نسبت به ماده غذایی مصرفی واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال بعضی از داروها را باید حین غذا خوردن مصرف کرد یا بعضی از داروها حتما باید با آبمیوه استفاده شوند. عدم رعایت این نکات نیز ممکن است، سلامت جنین را تهدید کند.

ویتامین ها در دوران بارداری چه تاثیری دارند؟

زنان باردار شیرده و افرادی که قصد بارداری دارند بیشتر از سایر زنان عادی به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند. بسیاری از بانوان این ویتامین ها را با استفاده از مواد غذایی دریافت می کنند، البته به بهترین حالت دریافت ویتامین ها نیز به همین شکل است و در واقع با استفاده از رژیم غذایی مناسب می توان بیشتر ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کرد. اما بسیاری از بانوان به دلیل حساسیت های غذایی امکان دریافت ویتامین از طریق تغذیه را ندارند.

در مورد این افراد برای سلامت بهتر مادر و جنین باید از ویتامین های مخصوص استفاده شود، ویتامین‌های پیش از تولد با ویتامین های دوران بارداری تفاوت هایی دارند، البته در میان آنها بعضی از انواع ویتامین ها مشترک می باشد.

ویتامین های پیش از بارداری بیشتر شامل مکمل هایی هستند که حاوی بیشتر مواد معدنی و ویتامین هایی است که یک زن باردار برای سپری کردن بارداری راحت نیاز دارد. مصرف ویتامین های مورد نیاز به هر طریقی که باشد، به عنوان مثال، از طریق قرص های ویتامین یا از طریق تغذیه مناسب خطر سقط جنین و مشکلات تولد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. هم چنین به راحت کردن دوران بارداری مادر نیز کمک زیادی می کند.

فولیک اسید

از جمله این ویتامین ها می توان به فولیک اسید و نقش این ماده به راحت طی کردن دوران بارداری اشاره کرد. فولیک اسید مورد نیاز بدن بیشتر به صورت قرص و دارو تامین می شود. این ویتامین می‌تواند در تولید بهتر گلبول های قرمز خون کمک کند و کم خونی را تا حد زیادی کاهش دهد. از دیگر ویتامین هایی که مادران باردار به آنها نیاز دارند ویتامین ب ۱۲ است. ویتامین ب ۱۲ به مادر کمک می کند که بارداری راحتی داشته باشد و همچنین در تولید سلول‌های مغزی نخاعی جنین نیز بسیار تاثیرگذار است.

از دیگر ویتامین های مورد نیاز برای بدن ویتامین دی و کلسیم است که علاوه بر رشد استخوان ها و بهتر دندان های جنین به داشتن پوست سالم تر و کاهش خطر مرگ و میر جنین و مادر کمک می کنند. مصرف ویتامین ها قاعده و حجم به خصوصی دارند و نباید به طور خودسرانه استفاده شوند، بهترین حالت مصرف ویتامین با تغذیه درست داشتن یک برنامه غذایی مناسب زیر نظر پزشک تغذیه و یا دریافت ویتامین ها به شکل دارو از پزشک متخصص است.

از چه زمانی باید استراحت بارداری آغاز شود؟

درباره استراحت دوره بارداری، زمان، میزان و مطلق بودن آن بحث های مختلفی وجود دارد و متخصصان در این زمینه اختلاف نظر زیادی دارند. بعضی از متخصصین استراحت مطلق را برای زنان باردار مضر دانسته و ورزش و فعالیت بدنی را در تمام دوران بارداری ضروری می دانند اما از نظر بعضی متخصصین استراحت امری ضروریست و به خصوص در دورانی مشخص باید استراحت به شکل مطلق انجام گیرد.

از جمله دلایلی که متخصصین استراحت برای زنان باردار را به طور مطلق توصیه نمی کنند، درد های عضلانیست. در صورت استراحت طولانی مدت ممکن است، خون در رگ ها لخته شده و توازن ماهیچه ها از بین برود و هم چنین باعث بروز مشکلاتی نظیر افسردگی شود.

استراحت مطلق پیش از این برای مادرانی توصیه می شد که به فشار خون بالا مبتلا بودند یا جفت در آن ها به صورت سرراهی بود. امروزه اما این کار چندان توصیه نمی‌شود و تصور این است که در صورت استراحت زیاد مادر مشکلاتی مانند لخته شدن خون و عوارضی دیگر برای مادر و دوره بارداری به وجود می آیند. با این حال بسیاری از متخصصان معتقدند در بعضی موارد خاص استراحت مطلق نه تنها مضر نیست بلکه کمک کننده نیز می باشد.

استراحت مطلق در زنانی که از نظر ساختار بدنی ضعیف هستند

به عنوان مثال استراحت مطلق در زنانی که از نظر ساختار بدنی ضعیف هستند می تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند. به خصوص این مورد در مادرانی که دچار پارگی غشایی هستند بیشتر مفید است.

خصوصاً مادران بارداری که احتمال زایمان زودرس دارند نسبت به سایر زنان بیشتر نیازمند استراحت مطلق می باشند. استراحت می تواند جریان رسیدن خون به جفت را بهبود ببخشد و فشار را از دهانه رحم کاهش دهد.

از دیگر فواید استراحت در دوران بارداری کاهش ترشح هورمون های مربوط به استرس نظیر آدرنالین و دوپامین است، در حالت عادی آدرنالین و دوپامین انقباض ماهیچه ها را منجر می شوند که در صورت استراحت مطلق می توان تا حد زیادی این مشکل را کاهش داد.

البته در صورت تجویز پزشک به استراحت مطلق قطعا اینکار بهترین کار برای حفظ سلامت مادر و جنین است. البته استراحت مطلق برای افراد مختلف شدت های متفاوتی دارد، به عنوان مثال استراحت مطلق برای بعضی افراد تنها انجام کارهای شخصی و در سایر اوقات دراز کشیدن یا نشستن است و در بعضی افراد این کار به معنی ایستادن کمتر روی پا و انجام کارها به صورت نشسته می باشد.

استراحت مطلق در زنانی که از نظر ساختار بدنی ضعیف هستند

استراحت مطلق در زنانی که از نظر ساختار بدنی ضعیف هستند

نقش ورزش در دوران بارداری چیست؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد ورزش و انجام حرکات ورزشی در دوران بارداری نه تنها خطرناک نیست بلکه می تواند روند بارداری را ساده تر کرده و زایمان را راحت تر کند. زنان باردار در دوران بارداری مانند زمان های دیگر می‌توانند ورزش کرده و در بسیاری از فعالیت‌های بدنی را مانند قبل از بارداری انجام دهند. زنان ورزشکار نیز می‌توانند در زمان بارداری تمریناتی را که قبل از بارداری انجام می داده اند را ادامه دهند.

البته از موارد مهم صحبت و مشورت با متخصص یا ماما است تا از وضعیت و سلامت جنین و مادر به طور کامل اطمینان حاصل کرد، سپس پزشک خود یک تصمیم در مورد نوع و مقدار ورزش مناسب می گیرد.

فواید ورزش در دوران بارداری

ورزش کردن در دوران بارداری فواید زیادی دارد که از جمله آن می توان به رفع گرفتگی عضلات و اسپاسم های عضلانی، کمک به ماهیچه های قلب و گردش خون بهتر و خون رسانی مناسب تر به جفت و جنین، نگه داشتن وزن در حد متعادل و مناسب، آماده کردن بدن برای زایمان و … اشاره کرد. هم چنین ورزش اگر به طور اصولی انتخاب و انجام شود، در رشد بهتر جنین نیز تاثیر گذار می باشد و باعث از بین رفتن افسردگی دوران بارداری یا پس از زایمان زنان می گردد.

بعضی از ورزش ها نسبت برای دوران بارداری و زنان باردار مناسب تر می باشند که از جمله آن ها می توان به یوگا، شنا و ورزش های آبی، پیلاتس، دوچرخه ثابت، پیاده روی و تمرینات کششی و … اشاره کرد. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که ورزش های سنگین مانند کوهنوردی، والیبال و بسکتبال، اسب سواری، شنای سنگین و.. باعث آسیب رسانی به جنین می شوند.

البته ورزش کردن نیز مانند سایر مسائل باید زیر نظر پزشک و با تایید وی انجام شود، در زنانی که دچار بیماری های قلبی، ریوی یا خونریزی در دوران بارداری هستند به دلیل خطر زایمان زودرس یا جدا شدن جفت بهتر است، فعالیت های بدنی کمتر انجام شوند.

بهتر است، زنان باردار در هنگام انجام ورزش وضعیت سلامتی خود را کنترل کنند، این کنترل شامل چک کردن ضربان قلب، فشار، وضعیت قرار گیری جنین و… می باشد، در صورت تغییر غیر معمول در هر کدام از این وضعیت ها باید فورا با پزشک ارتباط برقرار شود.

ورزشهای گروهی و باشگاهی دوره ی بارداری

بعضی از ورزش های دوران بارداری به صورت باشگاهی و با تشکیل کلاس گروهی انجام می شوند که تاثیر آن ها بیشتر می شود. از جمله این ورزش ها می توان به ورزش های آبی اشاره کرد. در عین حال ورزش های سبک مانند ایروبیک یا پیاده روی در آب را می توان به منظور بهبود درد مفاصل در دوران بارداری انجام داد.

برای جلوگیری از مشکلات مختلف البته باید حرارت آب استخر مناسب باشد و بیش از حد سرد یا گرم نباشد. از دیگر ورزش هایی که در دوران بارداری به صورت گروهی انجام می شود، می توان به یوگا و پیلاتیس بارداری اشاره کرد. پیلاتس فواید زیادی دارد، از جمله آن می توان به افزایش قدرت و انعطاف پذیری بدن اشاره کرد.

این ورزش می تواند ماهیچه ها را قوی تر کرده و به بهبود و برگشت سریع تر مادر به شرایط عادی پیش از زایمان کمک کند و مادر بتواند زودتر به تناسب اندام برسد. البته ورزش یوگا چون دارای بعضی از حرکات خاص است، بهتر است، در دوران بارداری انجام نشود، اما در صورت تمایل، حرکات مناسب این ورزش را می توان از مربی ورزشی دریافت کرد.

در دوران بارداری رابطه جنسی به چه صورتی انجام می گیرد؟

دوران بارداری تغییرات زیادی را در زندگی زوجین و روابط آن ها به وجود می آورد، یکی از این تغییرات تغییر در رابطه جنسی است. در سه ماه اول تا آخرین ماه بارداری این کار باید مطابق با اصول خاص انجام گیرد. البته نقش تغذیه در این مورد نیز بی تاثیر نیست و با تغذیه مناسب می توان بدن را برای انجام فعالیت های جانبی آماده نگه داشت.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب می تواند به تقویت بدن مادر کمک کند و باعث شود، جفت اتصال بهتری با بدن مادر داشته باشد، در این شرایط فعالیت هایی مانند ورزش کردن یا انجام رابطه جنسی آسیب چندانی به جنین وارد نمی کنند. با این حال انجام این کار در افراد مختلف وضعیت های متفاوتی دارد.

به عنوان مثال در بعضی از زنان از ابتدای دوران بارداری تا زمان پاره شدن کیسه آب رابطه جنسی بدون مشکل انجام می شود، اما در بعضی از زنان توانایی انجام این کار فقط مختص به زمان های مشخص است، یا گاهی به طور کامل به بعد از زایمان موکول می شود. بسیار از زنان نیز به دلیل ترس از خطرات و عوارض این کار، از انجام رابطه پرهیز می کنند که با کسب اطلاعات درست در این زمینه می توان این کار را بدون هیچ گونه خطری انجام داد.

با این حال زنانی که دارای سابقه سقط یا زایمان زودرس در بارداری های قبلی خود می باشند یا سابقه انقباضات رحمی داشته و در بارداری های قبلی سابقه خونریزی شدید و پارگی کیسه آب در اثر رابطه جنسی داشته اند، نارسایی دهانه رحم در اثر بارداری های زیاد داشته یا در هفته های اخیر بارداری هستند نباید اقدام به ایجاد رابطه کنند.

البته رابطه جنسی به جنین آسیبی وارد نمی کند و تنها آسیب احتمالی در صورت وجود مشکلات خاصی برای مادر، پارگی کیسه آب می باشد، بنابراین در صورت آمادگی بدن مادر می توان بدون هیچ دغدغه ای این کار را انجام داد.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب

برای کاهش درد در دوران بارداری چه اقداماتی باید انجام داد؟

در زمان بارداری بعضی از دردها به صورت شایع اتفاق می افتند، یکی از این دردها که تمام زنان باردار چندین بار آن را تجربه می کنند، کمر درد است. کمردرد یکی از عارضه ها و دردهای طبیعی در دوران بارداری است. البته این مشکل تنها عارضه است و بیماری محسوب نمی شود. به منظور تسکین این درد از داروهای ضد التهابی استفاده می شود. البته این داروها باید توسط پزشک تجویز شود که مشکلی برای جنین ایجاد نکند.

علل زیادی برای کمردرد وجود دارد

علل زیادی برای کمردرد وجود دارد. از جمله آن ها می توان به تغییرات استخوان ها در دوران بارداری اشاره کرد. البته گاهی کمردرد به علت آسیب های وارد شده نیز رخ می دهد. در صورتی که کمردرد به علت مشکلاتی مانند اضافه وزن و … در دوران پیش از بارداری نیز وجود داشته باشد، امکان تشدید آن در دوره بارداری وجود دارد.

هم چنین بعضی از دلایل دیگر نیز وجود دارند که می توانند کمر درد بارداری را منجر شده یا در صورت بروز آن را تشدید بخشند. از جمله این دلایل می توان به افزایش وزن بدن در دوره بارداری به خصوص در هفته های آخر اشاره کرد. هم چنین افزایش سایز کمر به علت افزایش سایز رحم می تواند در تشدید کمر درد موثر باشد.

در صورتی که در کمر انحنای غیرطبیعی بوجود آید یا قوس کمر شدید شود، نیز کمر درد دور از انتظار نیست. زنان شاغلی که در نیمه دوم بارداری استراحت زیادی ندارند نیز بیشتر از سایرین در معرض کمر درد می باشند.

هم چنین در بعضی از زنان ترشح هورمون هایی خاص ممکن است، باعث کمر درد شود. تشک و محل خواب مادر نیز در ابتلا به کمر درد بی تاثیر نیست. تغذیه نامناسب نیز می تواند باعث ابتلا به کمر درد شود. تغذیه نامناسب که به یبوست یا دردهای شکمی منجر شود، باعث تحرک ناگهانی و خطرناک مادر شده و می تواند از دلایل زمینه ساز کمر درد باشد.

علل زیادی برای کمردرد وجود دارد

علل زیادی برای کمردرد وجود دارد

مراجعات به پزشک تا چه زمانی مورد نیاز است؟

یک بارداری عادی و طبیعی از ۹ ماه تا کمی کمتر از ۱۰ ماه زمان می برد، به عبارت دیگر طولانی ترین زمان بارداری در انسان چهل و دو هفته و حداقل آن نامشخص است، اما برای زایمان نرمان حداقل باید سی و هفت هفته منتظر ماند. همه زنان باردار برای اطمینان از سلامت خود و جنین و به منظور بارداری ایمن و زایمان راحت تر باید به پزشک زنان و متخصص تغذیه مراجعه کنند.

مراجعه به پزشک زنان به منظور بررسی وضعیت رشد و سلامت جنین و سلامت مادر و مراجعه به متخصص تغذیه به منظور اطلاع از باید و نبایدها در هر دوره از بارداریست. پزشک معمولا روند بارداری را بررسی می کند و در صورت بروز هر گونه مشکلی در وضعیت سلامتی بیمار اقدامات لازم را انجام می دهد.

اصولا برای اطلاع از وضعیت سلامتی بیمار، در هر دوره از بارداری آزمایش های خاصی مورد نیاز است که توسط پزشک مشخص می شوند. مانند: آزمایش خون، آزمایش دوره ای سونوگرافی و… بنابراین مراجعه به پزشک باید به طور منظم انجام گیرد.

البته مراجعه به پزشک تنها مربوط به دوران بارداری نیست. بلکه پس از زایمان به منظور برگشت هرچه سریع تر به شرایط قبل از بارداری نیز نیاز است، به پزشک متخصص مراجعه شود.

در دوران بعد از زایمان بیشتر به متخصص تغذیه نیاز است. متخصص تغذیه در این دوران با برنامه غذایی مناسب علاوه بر افزایش توان شیردهی مادر به کاهش وزن اضافی ناشی از بارداری و زایمان کمک می کند. هم چنین برای جلوگیری از ضعف و بیماری های نوزاد نیز رژیم غذایی مخصوص به مادر داده می گردد.

مراجعات به پزشک تا چه زمانی مورد نیاز است؟

مراجعات به پزشک تا چه زمانی مورد نیاز است؟

در برنامه غذایی زنان باردار چه نکاتی باید رعایت شود؟

تغذیه مناسب به خصوص در ماه های اول بارداری تاثیر زیادی در سلامت مادر و جنین دارد. رژیم غذایی مناسب در این دوران نقش حیاتی در رشد طبیعی و کافی جنین دارد. در بسیاری از موارد زنان پیش از بارداری باید روند تغذیه خود را مشخص کرده و طبق یک برنامه اصولی پیش بروند.

کاهش وزن در دوران بارداری به شدت اشتباه است، هر تغییر شدید در وزن می تواند منجر به خطر شود. و هر دوی آن ها باید توسط پزشک و متخصص تغذیه بررسی گردند. برخی از خانم های باردار به دلیل تهوع های صبحگاهی به خصوص در سه ماهه اول بارداری حجم غذایی را کاهش می دهند که این منجر به از دست دادن وزن می شود، اما پس از سپری کردن این دوران باید وزن از دست رفته بازگردد تا سلامت جنین تهدید نشود.

زنان باردار باید مواد غذایی سرشار از ویتامین ها را استفاده کنند و چون بیشتر زنان از کمبود آهن رنج می برند باید مواد غذایی مصرفی آن ها در طول روز دارای چندین واحد ماده دارای آهن باشند. به عنوان مثال سیب زمینی، حبوباتی نظیر لوبیا و عدس، زردآلو و دانه های روغنی برای دریافت این ماده غذایی بسیار مناسب هستند.

هم چنین زنان باردار باید به مقدار زیاد از امگا ۳ استفاده کنند که در انواع ماهی ها، کنجد و گردو به وفور یافت می شود. پروتئین از دیگر مواد غذایی مورد نیاز زنان باردار است که علاوه بر ایجاد احساس سیری باعث تقویت بدنی مادر و رشد بهتر جنین نیز می شود، پروتئین چه به صورت حیوانی و چه به صورت گیاهی باید در برنامه غذایی روزانه مادران باردار وجود داشته باشد.

در برنامه غذایی زنان باردار چه نکاتی باید رعایت شود؟

در برنامه غذایی زنان باردار چه نکاتی باید رعایت شود؟

ممنوعیات غذایی در دوران بارداری کدام موارد می باشند؟

همان طور که گفته شد تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت مادر و جنین دارد، با این حال بعضی از مواد غذایی به دلایل مختلف برای مادران باردار ممنوع می باشند. از جمله این مواد می توان به آناناس اشاره کرد. در طول سه ماهه اول بارداری، آناناس در لیست میوه هایی قرار دارد که باید از خوردن آن اجتناب شود.

خوردن آناناس در انقباضات ناگهانی رحم نقش داشته و می تواند منجر به سقط نیز شود. هم چنین این میوه حاوی موادیست که احتمال دارد، موجب زایمان زودرس شود. تمبرهندی از دیگر مواد غذاییست که در دوران بارداری استفاده از آن توصیه نمی شود، البته این ماده به عنوان داروی ضد تهوع صبحگاهی تجویز می شود، اما استفاده افراطی از آن ممکن است، باعث زایمان زود رس یا آسیب سلولی به جنین شود.

موز

موز یکی از ساده ترین میوه هاییست که شاید کمتر کسی تصور کند خوردن آن بهتر است، با محدودیت انجام شود. این میوه برای بعضی از زنان باردار آلرژی زاست و هم چنین در زنانی که زمینه ابتلا به دیابت به خصوص دیابت بارداری را دارند باعث تشدید این مشکل می شود، بنابراین خوردن این میوه نیز باید با احتیاط انجام شود. یکی از دیگر ممنوعیت های دوران بارداری اجتناب از استفاده غذاهای کنسروی است.

این غذاها مقادیر بالایی از مواد نگهدارنده دارند که برای بدن خطرناک است و ممکن است، برای جنین سمی بوده و باعث عوارض شوند. گوشت خام یا نپخته از دیگر ممنوعات دوران بارداریست.

دلیل این امر انگل هایی است که در این نوع گوشت وجود دارند و ممکن است، به جنین آسیب جدی برسانند. زنان باردار همچنین نباید از تخم مرغ خام یا نیم پز استفاده کنند چون مسمومیت های غذایی ناشی از مصرف این ماده نه تنها برای جنین، بلکه برای مادر نیز خطرناک می باشند. کافئین از دیگر ممنوعیات دوران بارداریست چون ممکن است، باعث زایمان زودرس شود.

موز

موز

نقش متخصص تغذیه پیش از بارداری چیست؟

تغذیه صحیح هم در دوران بارداری و هم پیش از بارداری برای سلامت رشد جنین موثر می باشد. برای مثال کمبود ویتامین در بدن مادر ممکن است، موجب آسیب های مغزی نوزاد شود، بنابراین رساندن مواد معدنی و ویتامین ها پیش از بارداری به بدن مطابق یک برنامه اصولی، در حفظ سلامت مادر، بارداری بهتر و جنین سالم تر کمک زیادی می کند.

زنان با مراجعه به متخصص تغذیه بارداری پیش از اقدام به این کار می توانند بسیاری از مشکلات خود را برطرف کرده و به آماده ترین شکل ممکن اقدام به بارداری کنند.

از جمله این اقدامات بر طرف کردن ضعف های بدنی و قوت بخشی به وسیله تغذیه مناسب می باشد، برنامه غذایی پیش از بارداری باید دارای خوراکی های سالم و مقوی نظیر گوشت، جگر، آب میوه های طبیعی و.. باشد. هم چنین مادرانی که از مشکلات معده رنج می برند پیش از بارداری و با مراجعه به یک متخصص تغذیه می توانند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کنند.

از دیگر فواید مراجعه به متخصص تغذیه بارداری آشنایی با غذاهای سالم و روش اصولی و درست غذا خوردن پیش از بارداری است. مشکل بسیاری از افراد اشتباه غذا خوردن و ترکیب مواد نادرست با یک دیگر است که یک متخصص تغذیه بارداری می تواند این اطلاعات را در اختیار فرد بگذارد.

پیشنهاد می کنیم از مطلب دکتر متخصص تغذیه برای مشکلات بارداری دیدن کنید.

متخصص تغذیه بارداری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اولین ویژگی یک متخصص تغذیه بارداری خوب تخصص در علم تغذیه است. تخصص اهمیت زیادی دارد. از جمله اهمیت های داشتن تخصص برای متخصص تغذیه بارداری اطلاع از وضعیت های مختلف بدنی است. نیازهای بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. و هر فرد نقاط ضعف و قوت به خصوصی در بدن خود دارد، به همین دلیل برنامه غذایی هر فرد با فرد دیگر کاملا متفاوست است.

هم چنین تخصص به یک متخصص تغذیه بارداری کمک می کند که هر گونه مشکل که در رژیم غذایی فرد باعث عدم پاسخگویی شود، را شناخته و با روش رفع و برطرف کردن آن نیز آشنایی داشته باشد.

هم چنین متخصص تغذیه بارداری خوب یک مشاور و آموزگار خوب است. به عبارتی توانایی صحبت کردن با بیمار و کسب اطلاع از وضعیت و مشکلات وی و گفتن راه حل ها برای کمک کردن به ساده ترین شکل ممکن را دارد. به خصوص در مورد زنان باردار که نیاز به اطلاعات وسیع تری داشته و این اطلاعات در هر دوره بارداری متفاوت است، این ویژگی برای متخصص تغذیه بارداری بسیار مهم و ضروریست.

متخصص تغذیه بارداری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

متخصص تغذیه بارداری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در این جا به انتهای نوشتار متخصص تغذیه بارداری رسیدیم و امید داریم که مطالب ارائه شده در خصوص متخصص تغذیه بارداری برای شما مفید بوده باشند.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید