متخصص تغذیه دیابت

تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه
تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه
2020/11/30
نمونه رژيم لوكرب
نمونه رژيم لوكرب
2020/11/30
متخصص تغذیه دیابت

متخصص تغذیه دیابت

مراجعه به متخصص تغذیه دیابت به منظور دریافت یک رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیابتی بسیار تاثیرگذار است. بیماران دیابتی می توانند با مراجعه به متخصص تغذیه دیابت و دریافت یک رژیم اصولی بیماری خود را کنترل کرده و تا حد زیادی درمان کنند. توسط راهنمایی های یک متخصص تغذیه می توان درمان بیماری را سریع تر کرد و مشکلات جانبی و… در زمینه بیماری را به طور کامل درمان و کنترل کرد.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغذیه افراد دیابتی با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

متخصص تغذیه دیابت

متخصص تغذیه دیابت

در این مقاله قصد داریم به بررسی شغل متخصص تغذیه دیابت و وظایف و ویژگی های این شغل بپردازیم و در مورد مزایایی که مراجعه به متخصص تغذیه دیابت برای بیماران دیابتی دارد صحبت کنیم. هم چنین در انتخاب متخصص تغذیه دیابت ویژگی های مختلفی می توانند کمک کننده باشند که در این مقاله در مورد آن ها نیز صحبت خواهد شد.

دیابت چگونه بیماری است؟

دیابت چند نوع دارد؟

چه عواملی منجر به بیماری دیابت می شود؟

دیابت زمینه ساز یا تشدید کننده چه نوع بیماری هایی است؟

تشدید بیماری دیابت به چه صورت اتفاق می افتد؟

متخصص تغذیه کیست؟

وظایف متخصص تغذیه چیست؟

افرادی که به تخصص تغذیه علاقه مند هستند چه مهارت هایی را نیاز دارند؟

شخصیت مناسب برای اشتغال به عنوان متخصص تغذیه چگونه است؟

رژیم غذایی چیست؟

ویژگی های رژیم غذایی خوب چیست؟

برای رژیم غذایی چه اصولی باید رعایت شوند؟

دلایل مراجعه به متخصص تغذیه چیست؟

مزایای مشاوره با متخصص تغذیه دیابت چیست؟

متخصص تغذیه دیابت کیست؟

بهترین رژیم برای بیماران دیابتی به چه صورت است؟

مصرف کدام غذاها در بیماری دیابت ممنوع است؟

متخصص تغذیه دیابت چه نقشی در کاهش بیماری دارد؟

ویژگی های بهترین متخصص تغذیه دیابت چیست؟

به چه روش هایی می توان بهترین متخصص تغذیه دیابت را پیدا کرد؟

به منظور نتیجه گیری از راهنمایی های متخصص تغذیه دیابت چه نکاتی کمک کننده است؟

برای درمان بیماری مراجعه به متخصص تغذیه دیابت هر چند وقت یکبار باید صورت گیرد؟

 

دیابت چگونه بیماری است؟

دیابت از جمله بیماری هایی است که از گذشته های دور وجود داشته و افراد را به خود درگیر می کرده است اما امروزه با توجه به تغییرات دنیا و تغییر در سبک تغذیه و زندگی افراد این بیماری شدت پیدا کرده و رایج تر شده است. به خصوص در کشورهای پیشرفته و صنعتی مانند آمریکا رشد این بیماری شدید تر می باشد.

دیابت چگونه بیماری است؟

دیابت چگونه بیماری است؟

تغییرات داخلی بدن در زمان ابتلا به دیابت

هر غذایی که به طور روزانه مصرف می شود بعد از استفاده باید هضم شود. مرحله هضم غذا از ابتدای خوردن و دهان آغاز می شود و با خورد کردن مکانیکی غذا در مرحله اول و تجزیه شیمیایی در بخش های بعدی به مولکول های سازنده غذا تبدیل می شود. از جمله این مولکول ها می توان به گلوکز و مولکول های قندی اشاره کرد که صرف انرژی فرد برای انجام فعالیت های روزمره می شود.

البته این مصرف به تنهایی امکان پذیر نیست و به وسیله هورمون انسولین که در بدن توسط غده پانکراس ترشح می شود بر مواد غذایی تاثیر گذاشته و باعث ورود و استفاده گلوکز به سلول ها شده تا از طریق مصرف آن انرژی لازم را کسب کنند.

برخی تغییرات داخلی در بدن ممکن است فعالیت غده پانکراس را تحت تاثیر قرار داده و تغییراتی در ترشح یا اثرگذاری انسولین داشته باشند که این مسئله باعث عدم ورود گلوکز به سلول ها و تجمع آن در خون شده که این مشکل در نهایت موجب ابتلای فرد به بیماری دیابت می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست متخصص تغذیه دیابت بارداری دیدن کنید.

مشکلات بدن ناشی از دیابت

بیماری دیابت خود یک مشکل جدی است که فرد را در موارد زیادی محدود می کند. به عنوان مثال مبتلایان به این بیماری باید غذای مصرفی خود را با کنترل بیشتری استفاده کنند یا از داروهای مخصوص برای کنترل دیابت استفاده کنند.

اما مسئله جدی تر در مورد این بیماری، تشدید بیماری های دیگر و هم چنین زمینه ساز شدن برای مشکلات دیگری است که ممکن است در اثر ابتلا به آن رخ دهد. به عنوان مثال یکی از مشکلات مهم بیماران دیابتی کمای دیابتی یا سکته های قلبی در اثر ابتلا به دیابت است.

تشخیص دیابت و بروز علائم

به طور کلی برای تشخیص قطعی دیابت از طریق علائم نیاز به حضور چند ماهه این مشکل در بدن است. دیابت در هر فرد با علائم مختلف بروز می کند که این مسئله به آمادگی بدنی فرد و همچنین وضعیت سلامتی بدن پیش از ابتلا به دیابت بستگی دارد.

به عنوان مثال در افرادی که دچار اضافه وزن هستند بیماری دیابت ممکن است با کاهش شدید و یکباره وزن همراه باشد یا در افرادی که به مشکلاتی مانند بیماری های قلبی مبتلا هستند حضور بیماری دیابت می تواند با کم و زیاد کردن فشار و اثر بر علائم بیماری قلبی بروز پیدا کند.

اما بارزترین علامت این بیماری را می توان خستگی، تکرر ادرار و خشکی پیاپی دهان حتی بعد از مصرف آب و نوشیدنی دانست. هرچقدر علائم زودتر نشان داده شود و بیماری سریع تر تشخیص داده شود روند درمانی به شکل موثرتر و سریع تری طی می گردد.

تشخیص دیابت و بروز علائم

تشخیص دیابت و بروز علائم

دیابت چند نوع دارد؟

به طور کل دو نوع دیابت وجود دارد که ممکن است در گروه های مختلف بروز پیدا کند. اما انواعی از دیابت نیز ممکن است در اشخاص خاص یا موقعیت های به خصوص بروز پیدا کنند. به عنوان مثال دیابت حاملگی تنها در زنان باردار بروز پیدا می کند و معمولا تنها مختص به این دوران است و بعد از بارداری اثرات آن تا حد زیادی از بین می روند.

دیابت نوع یک

دیابت نوع یک، از انواع دیابت است که بیشترین گروه درگیر آن از کودکان، نوجوانان و به طور کل افراد زیر سی سال تشکیل می شوند. در زمان بروز این بیماری پانکراس دچار اختلال شده و ترشح انسولین را به درستی انجام نمی دهد.

در واقع ترشح انسولین یا به طور کل قطع شده یا به میزان کمتر از مصرف ترشح می شود. تشخیص این نوع از دیابت بر اساس علائم با مواردی نظیر خستگی شدید، تشنگی و گرسنگی غیر عادی و بیش از حد، کاهش وزن یکباره و شدید، بی حوصلگی، تکرر ادرار، افزایش حجم ادرار و… امکان پذیر است.

افرادی که این نوع از دیابت را مبتلا هستند به منظور جبران کمبود انسولین باید از داروهای مخصوص استفاده کرده و به خصوص تزریق انسولین را در تمام عمر خود انجام دهند. تزریق انسولین برای این بیماران به دلیل دائمی بودن معمولا توسط خود فرد انجام شده و از دوران کودکی به وی آموزش داده می شود. کمبود شدید انسولین می تواند مشکلاتی نظیر بی حالی، غش کردن و… را به وجود آورد.

دیابت نوع دو

دیابت نوع دو، نوع دیگری از این مشکل است که می توان آن را مهم ترین و شایع ترین نوع بیماری دیابت نیز دانست. افرادی که به این نوع از دیابت مبتلا می شوند تماما بزرگسال هستند به همین دلیل دیابت نوع دو را بیماری بزرگسالی نیز می نامند. ۹۰ درصد افرادی که به دیابت مبتلا هستند این نوع از بیماری را دارا می باشند.

سازوکار بدن در زمان ابتلا به این نوع دیابت به این صورت است که ترشح انسولین به میزان عادی و همیشگی انجام شده اما بعد از گذشت مدتی این ترشح موثر نیست و سلول ها نسبت به انسولین مقاوم می شوند.

در این شرایط علی رغم ترشح انسولین در بدن، این هورمون توانایی اثرگذاری بر سلول ها را نداشته و سلول های قندی و گلوکز به جای ورود و جذب توسط سلول ها در خون تجمع پیدا می کنند. افزایش شدید قند خون در اثر این بیماری اتفاق می افتد. هم چنین بیشتر افرادی که به چاقی مبتلا هستند نیز از دیابت نوع دو رنج می برند.

دیابت حاملگی

نوع دیگر دیابت، که شیوع آن تنها در میان زنان باردار اتفاق می افتد دیابت حاملگی می باشد. این بیماری در دوران بارداری و بر اثر تغییرات هورمونی بدن در این دوران رخ می دهد. این تغییرات هورمونی باعث تجمع گلوکز در خون شده و در نتیجه افزایش سطح خون فرد به دیابت مبتلا می شود. این بیماری به طور معمول بعد از بارداری از بین می رود اما در صورت شدت گیری آن در دوران بارداری و عدم کنترل ممکن است بعد از زایمان نیز ادامه پیدا کرده و فرد را درگیر کند.

دیابت حاملگی

دیابت حاملگی

چه عواملی منجر به بیماری دیابت می شود؟

در هر نوع از دیابت عوامل مختلفی در بروز نقش دارند. اما برخی مسائل مانند سبک زندگی نامناسب می تواند در هر دو نوع از دیابت تشدید کننده باشد. شناخت و بررسی عوامل و علل ابتلا به دیابت می تواند به کنترل دیابت کمک کند.

عوامل در دیابت نوع یک

اصلی ترین علت ابتلا به دیابت نوع ۱ از بین رفتن توانایی بدن در تولید انسولین می باشد. دیابت نوع ۱ را جز بیماری های خود ایمنی نیز می داند به این دلیل که زمان ابتلا به این بیماری سیستم دفاعی بدن نسبت به انسولین تولید شده آنتی بادی و سلولهای دفاعی تولید می کند که به همین دلیل انسولین تولید شده به جای مصرف برای جذب قند و گلوکز توسط سلول های بدن از بین رفته و بی اثر می گردد.

این مسئله در گذشت زمان باعث کم شدن تولید انسولین توسط پانکراس شده و در نتیجه سطح انسولین خون را به شدت پایین می آورد یا تولید انسولین را به طور کامل قطع میکند. از دیگر عوامل موثر در دیابت نوع ۱ می توان به عوامل ژنتیکی اشاره کرد. بیشتر افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند این بیماری را از پدر و مادر خود به ارث برده اند.

البته عوامل محیطی مانند سبک تغذیه نامناسب و کم تحرکی نیز می‌توانند در ابتلا به این بیماری موثر باشند. با توجه به اینکه دیابت نوع یک از دوران کودکی آغاز می شود کودکانی که به دلایل مختلف غذاهای حاوی هورمون زیاد را مصرف می‌کنند ممکن است دچار این بیماری شده و در دوران نوجوانی و جوانی به مراحل حاد آن برسند.

عوامل در دیابت نوع دو

اما روند ابتلا به دیابت نوع ۲ و عواملی که در ابتلا به این نوع دیابت موثر هستند به طور کل با دیابت نوع یک متفاوت است هر چند در این نوع از بیماری نیز عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند تا حد زیاد اثرگذار باشند اما ابتلا به این بیماری در دو مرحله اتفاق می‌افتد. در مرحله اول که مرحله پیش دیابتی نیز نامیده می شود و بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود

در این حالت علیرغم اینکه سلول های بدن کماکان انسولین را دریافت می کنند اما این انسولین تاثیرگذار نبوده و سلول ها توانایی دریافت گلوکز را ندارند. در مرحله دوم بیماری دیابت نوع ۲ گلوکز جذب شده توسط سلول ها در خون تجمع پیدا کرده و در نتیجه فرد به بیماری دیابت و افزایش قند خون مبتلا می‌شود.

با توجه به اینکه دیابت نوع ۲ را بیماری بزرگسالان نیز می نامند سبک زندگی اشتباه در دوران بزرگسالی می‌تواند در ابتلا به این نوع دیابت به شدت تاثیرگذار باشد به عنوان مثال مصرف بیش از حد مواد غذایی قندی و نشاسته‌ای در دوران بزرگسالی می تواند باعث عدم توانایی بدن در کنترل گلوکز دریافتی از غذا شود که در نهایت موجب ابتلای بدن به دیابت می شود.

چاقی از دیگر دلایلی است که می تواند در ابتلا به دیابت نوع ۲ تاثیر گذار باشد به طور کلی این نوع دیابت را می توان تا حد زیادی ناشی از تغذیه نامناسب و در برخی افراد به طور ژنتیک و ناشی از وجود این مشکل در پیش زمینه خانوادگی آنها دانست.

عوامل در دیابت نوع دو

عوامل در دیابت نوع دو

دیابت زمینه ساز یا تشدید کننده چه نوع بیماری هایی است؟

دیابت می تواند به تنهایی مشکلات زیادی را در بدن بیمار دیابتی به وجود بیاورد همچنین در صورت ابتلای فرد به بیماری های مختلف قبل از دیابت یا ابتلا به بیماری های متفاوت بعد از دیابت می تواند ناشی از این مشکل بیماری ها تشدید پیدا کنند.

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی از مشکلات رایج بیماران دیابتی است که در آن ممکن است قند خون بالاتر یا پایین تر از حد معمول خود باشد. البته در هیپوگلیسمی بیشتر افراد با کاهش قندخون شدید مواجه می شوند

به حدی که معمولاً فردی که به این مشکل دچار می شود تپش قلب پیدا کرده و ضعف و لرزش بسیار زیادی در دست ها و اندام های خود احساس می کند. در زمان پایین آمدن قند خون به مقدار زیاد سلول ها واکنش نشان داده و دچار حمله درونی می‌شوند که این عامل می تواند مشکلات زیادی مانند سکته را به وجود بیاورد.

به خصوص در افرادی که کنترلی بر بیماری دیابت نداشته باشند و نوسانات قندی در آنها زیاد باشد این مشکل خیلی زود بروز پیدا می‌کند و البته هیپوگلیسمی در هر دو نوع دیابت یک و دو وجود دارد.

در برخی افراد هیپوگلیسمی مدت زمان زیادی وجود دارد اما اثرات آن و علائمی مانند خستگی و تنگ نفس به یکباره بروز پیدا می‌کند که این مسئله ممکن است از اثرات همراهی این مشکل با فشار خون باشد.

کمای دیابتی و سکته

از دیگر مشکلاتی که بیماران دیابتی به خصوص در مراحل حاد دیابت به آن مبتلا می شوند می توان به کمای دیابتی اشاره کرد. کما در بیماران دیابتی دارای دو نوع مختلف است که به وضعیت بیمار و شدت گیری بیماری ممکن است فرد به هر کدام از این دو نوع مبتلا شود.

کمای دیابتی را به طور معمول آخرین مرحله و حادترین مرحله که از بیماری دیابت بروز پیدا می‌کند می دانند و بیشتر در بیمارانی رخ می‌دهد که روند درمانی خود را جدی نگرفته و یا به طور کل آغاز نمی کنند.

برخلاف بسیاری از مشکلات بیماری دیابت کمای دیابتی علائم خاصی نداشته و به یکباره بروز پیدا می کند اما ممکن است در برخی افراد با خشکی دهان و تکرر ادرار و سردرد و سرگیجه همراه باشد که البته این عوامل در مرحله شدید و نزدیک به کمای دیابتی رخ می دهد.

کما ممکن است در دو حالت خفیف و شدید بروز پیدا کند که در حال خفیف بیمار تنها چند روز به کما رفته و سایر علائم حیاتی در وی بعد نرمال است اما در مرحله شدید بیمار ممکن است به مرگ دچار شود. کمای دیابتی در صورت ادامه پیدا کردن حتی ممکن است به سکته های قلبی و مغزی منجر شده و درصورت نجات از مرگ فرد با اثرات ناشی از سکته مانند فلج روبرو شود.

مشکلات کلیوی

از رایج ترین مشکلات بیماران دیابتی میتوان مشکلات کلیوی شرکت کرد که تقریباً ۸۰ درصد بیماران دیابتی را به خود درگیر می‌کند. نوع شدید مشکلات کلیوی  معمولاً باعث نیاز فرد به جلسات دیالیز و در مرحله حاد تر به پیوند کلیه منجر شود.

بیماران دیابتی که روند درمانی خود را جدی نگرفته و کنترلی در تغذیه نداشته باشند  معمولاً بیشتر از سایر بیماران در معرض مشکلات کلیوی دیابت هستند. جدیدترین مشکل کلیه در بیماران دیابتی از کار افتادن هر دو کلیه است که تنها با پیوند کلیه قابل درمان می باشد.

مشکلات بینایی

از دیگر مشکلات بیمار کلیوی که نسبت به مشکلات کلیوی رواج کمتری داشته اما یک مشکل جدی است می‌توان به مشکلات بینایی اشاره کرد. معمولاً در اثر بالا رفتن فشار چشم و فشار خون ناگهانی بیماران دیابتی به مشکلات بینایی مبتلا می‌شوند که جدی ترین آن ها نابینایی به طور کامل است.

مشکلات پای دیابتی

از دیگر مشکلات بیماران دیابتی می توان به مشکلات پای دیابتی اشاره کرد. تنگی رگ ها در بیماری دیابت و خشکی بیش از حد پوست معمولاً باعث ایجاد زخم های زیاد در سطح پای بیماران دیابتی می شود همچنین بیماران دیابتی دچار کبودی در پا می شوند که این عامل در موارد شدید به قطع پای بیماران منتهی می شود.

مشکلات پای دیابتی

مشکلات پای دیابتی

تشدید بیماری دیابت به چه صورت اتفاق می افتد؟

همانطور که گفته شد بیماری دیابت جز بیماری های جدی به خصوص در دنیای امروز است که به یکی از معضلات مهم تبدیل شده است. به خصوص مشکلاتی که در اثر بیماری دیابت در بدن بروز پیدا می‌کند از عوامل مهم و نگران کننده در مورد این بیماری می باشد.

تغذیه نامناسب

از عوامل تشدید کننده بیماری دیابت می توان به تغذیه نامناسب اشاره کرد. به طور کل هنگامی که فرد دچار محدودیت مصرف یک ماده غذایی می شود تمایل و میل به مصرف آن ماده غذایی در بدن بیشتر می‌شود.

این مسئله هم یک مشکل روحی و روانی و هم یک مشکل درونی است که ناشی از کم شدن دریافت مواد تشکیل دهنده آن ماده غذایی می باشد. در ابتلا به دیابت مهم ترین ماده غذایی که توسط پزشکان منع مصرف میشود مواد غذایی قندی می باشند.

این مواد غذایی شامل تمام قندهای طبیعی و مصنوعی می باشند که در اثر مصرف می تواند قند خون را بالاتر برده و برای بیمار دیابتی مشکلات جدی ایجاد کنند. از جدی ترین مشکلات مصرف زیاد قند بالا رفتن قند خون به طور غیرعادی و کنترل نشده است که بیماری های ناشی از دیابت را تشدید میکند.

تحرک کم

تحرک زیاد و فعالیت بدنی به مقدار مناسب می‌تواند سوخت و ساز سلول ها را بالاتر برده و این عامل در مصرف قند توسط سلول ها نیز تأثیرگذار می باشد. افرادی که فعالیت بدنی بالاتری دارند کمتر به بیماری دیابت مبتلا شده یا در صورت ابتلا به دیابت کمتر به مراحل حاد این بیماری می‌رسند به این دلیل که قند مصرفی توسط آنها در سوخت و ساز کلی بدن استفاده شده و تاثیر منفی و نا مناسبی نخواهد داشت.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات در خصوص نوشیدنی های الکلی می‌توانند جذب قند در بدن را با اختلال مواجه کرده و فرد را به بیماری دیابت مبتلا کرده یا حتی در صورت ابتلا به دیابت این بیماری را به مراحل حادتر خود برسانند. یکی از ممنوعیات در  مورد بیماران دیابتی عدم‌مصرف الکل و دخانیات می باشد.

استرس

استرس و مشکلات روحی روانی می توانند نقش زیادی در تشدید بیماری دیابت یا اثرات بیماری دیابت داشته باشند. به عنوان مثال استرس می تواند ترشح هورمون ها را تحت تاثیر قرار داده که این مسئله در ترشح هورمون های دفع قند خون تاثیر گذار است که می تواند دیابت را بیشتر کرده و همچنین اثرگذاری داروهای مصرفی را نیز کاهش دهد. هم چنین افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند در صورت مصرف داروهای مختلف به علت مشکلات روحی و روانی ممکن است دچار تشدید بیماری یا علائم آن نیز گردند.

استرس

استرس

متخصص تغذیه کیست؟

اهمیت تغذیه مناسب بر کسی پوشیده نیست به خصوص که غذا خوردن یکی از اصلی ترین فعالیت ها به منظور زنده ماندن و حفظ سلامتی بدن می باشد. بخشی از تایم روزانه به غذا خوردن اختصاص داده می‌شود که در صورت مصرف غذاهای ناسالم می تواند مشکلات جدی را برای فرد به وجود بیاورد.

سلامت در گرو تغذیه مناسب

سلامت یکی از اولویت های اصلی انسان است و همواره برای حفظ آن تلاش می شود تا حد زیادی با تغذیه مناسب در ارتباط است. در واقع می توان گفت که یکی از ساده ترین راه ها برای حفظ سلامتی استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و مواد غذایی است که با وضعیت بدن فرد تناسب کامل داشته و ابتلا به بیماری ها را تا حد زیادی کاهش می دهند.

ارتباط سلامت و تغذیه تا حدی است که در بسیاری از بیماری ها به منظور درمان اولیه یا کنترل بیماری ابتدا رژیم غذایی بیمار تغییر داده می شود به عنوان مثال در بیمارانی که جراحی صفرا انجام می دهند ابتدا یک رژیم غذایی کم چرب یا بدون چربی برای آنها تنظیم می‌شود که جایگزین کمبود صفرا در بدن شده و از مشکلات برداشتن این عضو جلوگیری کند.

اهمیت تغذیه سالم

تغذیه نه تنها در سلامت بدن بلکه در چگونگی رشد و نمو فردی تاثیر گذار می باشد. کودکانی که تغذیه سالم تری دارند رشد بهتری داشته و در دوران میانسالی کمتر به مشکلات مخصوص این دوران مبتلا می‌شوند همچنین تغذیه در حفظ تناسب اندام نیز تأثیرگذار است که امروزه جزو دغدغه‌های اصلی تمام افراد میباشد.

تغذیه سالم و صحیح تنها به وسیله آشنایی با علم غذاها و ارزش های غذایی مواد مصرفی امکانپذیر است در واقع تغذیه سالم نه به معنای استفاده به اندازه بلکه به معنی استفاده درست و به اندازه مواد غذایی می باشد که این مسئله تنها با مصرف غذاهای هماهنگ و مطابق با وضعیت بدنی فرد امکان پذیر است. به عنوان مثال توضیح بیشتر و پزشکان این است که حین مصرف غذا نباید آب نوشید یا آب سرد را نباید با معده خالی مصرف کرد.

متخصص تغذیه

همانطور که گفته شد داشتن یک تغذیه سالم تنها با اطلاعات کامل در مورد غذاها امکان پذیر است. گستردگی این اطلاعات به حدی است که آشنایی با آنها برای افراد عادی امکان پذیر نیست و تنها کسانی که چند سال از عمر خود را صرف تحصیل در این زمینه کرده باشند می توانند به طور کامل با علم غذاها آشنایی پیدا کنند.

این افراد متخصصان تغذیه نام دارند که ارزش های هر ماده غذایی را به طور کامل شناخته و تناسب مواد غذایی و مواد غذایی مورد نیاز برای هر وضعیت بدنی را به خوبی می شناسند که به آنها در ارائه یک برنامه مناسب بیماران کمک می کند.

متخصص تغذیه

متخصص تغذیه

وظایف متخصص تغذیه چیست؟

با تغذیه سالم تا حد زیادی می توان از بروز بیماری های جد جلوگیری کرد. متخصص تغذیه وظیفه دارد با انجام فرآیندهایی برنامه مناسب برای حفظ سلامتی را به فرد ارائه کند.

بررسی وضعیت بیمار از طریق آزمایش

هر چقدر اطلاعات متخصص از وضعیت بیمار کامل تر باشد برنامه ارائه شده نیز کامل تر و مناسب تر خواهد بود. بسیاری از اوقات مشکلاتی که ناشی از تغذیه انگاشته می شوند تنها به دلیل اشتباهات تغذیه ای به وجود نمی آیند و ممکن است به دلیل اختلالات سیستم بدنی باشند.

برای اطلاع کامل از وضعیت بیمار، متخصص تغذیه به عنوان اولین قدم موظف است که یک سری آزمایشات را برای بیمار مشخص کند. این آزمایش ها به متخصص اطلاعات جامعی را در مورد کمبودهای بدن بیمار می دهد و کمک می کند که برنامه ارائه شده کاملا متناسب با وضعیت بیمار باشد.

تنظیم رژیم

بعد از این که آزمایشات مورد نیاز گرفته شد و نتیجه آن ها بررسی شد، متخصص تغذیه اقدام به تنظیم برنامه غذایی می کند. برنامه ای که برای بیمار ارائه می شود با لحاظ کردن تمام اطلاعاتی است که از آزمایش ها دریافت شده و هم چنین تمام نکاتی است که در جلسات ابتدایی مشاوره تغذیه و پیش از تنظیم برنامه در مورد سبک زندگی بیمار دریافت شده است.

به عنوان مثال، در صورتی که بیمار شاغل باشد و توانایی مصرف میان وعده ها را به طور کامل نداشته باشد وعده های اصلی به گونه ای تنظیم می شوند که نیازهای میان وعده را تا حد زیادی برطرف کنند و میان وعده ها با ساده ترین مواد مانند چای و خرما برنامه ریزی می شود که در هر زمان و مکانی در دسترس باشد.

هم چنین در صورتی که آزمایشات گرفته شده دارای اختلالاتی باشند و بیماری های دیگری را در خود نشان دهند نیز در برنامه غذایی در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال بیمارانی که به نقرس مبتلا هستند برنامه ای کاملا متفاوت با بیماران قلبی دارند. پیگیری وضعیت بیمار

حتی کامل ترین برنامه های غذایی نیز در صورت عدم پیگیری توسط متخصص و بیمار می توانند نتیجه بخش نباشند. انجام یک برنامه غذایی به هر منظوری به معنی تغییر در سبک زندگی است. به خصوص زمانی که سبک زندگی دارای اشتباهاتی باشد تغییر آن سخت تر می شود. به همین دلیل از دیگر وظایف متخصص تغذیه را می توان پیگیری وضعیت بیمار معرفی کرد.

تنظیم رژیم

تنظیم رژیم

افرادی که به تخصص تغذیه علاقه مند هستند چه مهارت هایی را نیاز دارند؟

برای ورود به هر شغلی داشتن برخی مهارت ها الزامی است تا فرد در آن شغل به پیشرفت و موقعیت های بالا دست پیدا کند. در صورتی که فرد پیش از اشتغال یا حتی انتخاب رشته مهارت های مختلف ورود به شغل را بشناسد می‌تواند انتخاب بهتری داشته و مشاغلی را انتخاب کند که از هر نظر با روحیات سازگار بوده و همچنین توانایی انجام آن را داشته باشد.

ارتباط اجتماعی

از جمله توانمندی های مهم در یک متخصص تغذیه دیابت می توان به توانایی ارتباط اجتماعی بالا اشاره کرد. بیماران یک متخصص تغذیه می توانند از هر قشر و فرهنگی باشند به همین دلیل متخصص باید امکان ارتباط مناسب با تمام این افراد را داشته باشد. ارتباط گیری نخستین اصل تعامل و زندگی در کنار افراد جامعه است که می‌تواند به درک بهتر و مشکلات افراد و همچنین انتقال کامل تر و موثرتر اطلاعات کمک کند.

یک متخصص تغذیه که از ارتباط اجتماعی مناسبی برخوردار باشد می تواند مشکل بیمار خود را به درستی پیدا کرده و همچنین امکان همدلی با بیمار از طریق ارتباط کلامی را داشته باشد که این مسئله به طی شدن به طی شدن بهتر روند بیماری کمک می کند.

همچنین افرادی که ارتباط اجتماعی بهتری داشته باشند معمولاً سخنوران مناسبتری نیز هستند که این مسئله نیز در شغل تخصصی تغذیه که باید تمام مسائل مربوط به بیمار را به طور کامل توضیح دهد بسیار کمک کننده می باشد.

شنونده خوب بودن

از دیگر مهارت های مهم برای یک متخصص تغذیه می توان به توانایی شنوندگی خوب اشاره کرد.  متخصصین که از این توانمندی برخوردار هستند می توانند مشکلات بیمار را به خوبی گوش کرده و راه حل های لازم و مورد نیاز بیمار را مطابق با مشکلاتی که از صحبت‌های بیمار دریافت کرده اند به فرد ارائه کنند. شنیدن کامل صحبت ها و مشکلات بیمار میتواند به ارائه راه حل مناسب درمانی نیز کمک بیشتری کند.

دانش و توانایی علمی بالا

هرچند جهت اشتغال به عنوان یک متخصص تغذیه باید در این زمینه تحصیل کرد و مدارک دانشگاهی معتبر داشت اما تنها افرادی می‌توانند در این شغل موفق عمل کنند که این دانش را با مطالعات شخصی و علاقه مندی های خود توسعه داده و بیشتر کنند. یکی از مهارت های مهم افرادی که به تخصص تغذیه علاقه مند می باشند مهارت به روز کردن اطلاعات با مطالعه و تحقیقات دوره ای است.

صبر و علاقه

دو مهارت مهم برای ورود به شغل متخصص تغذیه صبر و علاقه می باشند. البته علاقه برای ورود به هر شغلی جزو موارد الزامی است و می تواند در پیشرفت شغلی نقش موثر داشته باشد این علاقه ممکن است پیش از ورود به دانشگاه و رشته تخصصی اتفاق افتاده یا در دوران دانشگاه با تحصیل در رشته مخصوصی به وجود آید اما در مورد یک متخصص تغذیه جز علاقه صبور بودن نیز مهارت مهمی است که باید تقویت شود.

همانطور که گفته شد بیماران متخصص تغذیه می توانند از هر فرهنگ و سطح سوادی باشند که متخصص تغذیه باید با صبر بالا به پرسش‌های بیمار گوش کرده و نکات مهم درمانی را به طور کامل و دقیق به بیمار منتقل کند. بدون برخورداری از صبر و علاقه‌ای به این شغل موفقیت و پیشرفت در آن ممکن نیست.

صبر و علاقه

صبر و علاقه

شخصیت مناسب برای اشتغال به عنوان متخصص تغذیه چگونه است؟

بعد از مهارت برای ورود به یک شغل تناسب شخصیتی از دیگر مسائل مهم برای پیشرفت و موفقیت در شغل می باشد. به عنوان مثال مدیران موفق افرادی هستند که دارای شخصیت رهبر و هدایت گر بوده و در زمان بحران و مشکلات توانایی کنترل اوضاع به بهترین شکل را دارند.

هرچقدر تناسب شخصیت فرد با شغل انتخابی بیشتر باشد مهارت انجام شغل بالاتر رفته و در نتیجه فرد می تواند زودتر به مدارج بالا و درجات عالی از شغل خود دست پیدا کند. افرادی که به شغل تخصص تغذیه علاقه مند هستند نیز در صورت برخورداری از تیپ شخصیتی مناسب این شغل در آن موفق تر خواهند بود.

منضبط

یکی از انواع تیپ های شخصیتی تیپ شخصیتی منضبط است. افراد دوره این تیپ شخصیتی معمولاً افراد قانونمند هستند که در تمام بخش‌های زندگی خود نظم و انضباط را سرلوحه انجام کارها قرار می دهند. این افراد هم در زمان بندی کارها و هم در نوع انجام فعالیت های خود نظم و انضباط به‌خصوصی را دارا هستند که ناشی از تیپ شخصیتی آنها می باشد.

یک متخصص تغذیه در طول روز با بیماران مختلفی سروکار دارد که در صورت برخورداری از تیپ‌شخصیتی منضبط می‌تواند در هماهنگی قرار ملاقات ها و ارائه برنامه منظم بیماران کمک کننده باشد.

اجتماعی

از دیگر تیپ های شخصیتی می‌توان به تیپ شخصیتی اجتماعی اشاره کرد که افراد دارای این تیپ معمولاً قدرت ارتباط گیری بهتری داشته و می‌توانند راحت‌تر با افراد غریبه ارتباط برقرار کنند.

این ویژگی در مورد متخصصان تغذیه ای که همه روزه با بیماران زیاد از هر قشری سروکاردارند بسیار کمک کننده می باشد. افراد دارای تیپ شخصیت اجتماعی معمولاً افراد برون گرا هستند که این ویژگی نیز به ارتباط موثر تر آنها با بیماران کمک می کند.

پیشرفت گرا

از دیگر تیپ های شخصیتی می‌توان به افراد پیشرفت گرا اشاره کرد. این افراد معمولاً علاقمند به پیشرفت بوده و تمام تلاش خود را مبنی بر این مسئله قرار می دهند و هر فعالیتی را در جهت پیشرفت و ارتقاء وضعیت خود انجام می دهند.

متخصص تغذیه ای که دارای این تیپ شخصیتی باشد معمولاً به شکل بهتری به وضعیت بیمار خود رسیدگی کرده و پیشرفت بیماری از نظر درمان و رسیدن به هدف برای وی اهمیت بیشتری دارد که این مسئله می‌تواند به ارتباط بهتر بیمار با متخصص و همچنین نتیجه گیری بهتر و قطعی تر بیمار کمک کند.

پیشرفت گرا

پیشرفت گرا

رژیم غذایی چیست؟

غذا خوردن تنها نباید به منظور سیر کردن بدن انجام شود. در صورتی که هدف از غذا خوردن این مسئله باشد و بدون توجه به ارزش مواد غذایی و مسائل اینچنینی مواد غذایی مصرف شوند مشکلات مختلفی برای بدن به وجود می آید که مهم ترین آن ها افزایش چربی و چاقی می باشد.

چاقی می تواند باعث ابتلا به دیابت شده یا در بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند این بیماری را تشدید کند. به همین دلیل غذا خوردن را باید مطابق با یک وضعیت و برنامه صحیح انجام داد.

تعریف رژیم غذایی

در تعریف رژیم غذایی به طور ساده می توان گفت که تمام موادی که از صبح تا شب مورد استفاده قرار می گیرند رژیم غذایی فرد را تشکیل می دهند. رژیم غذایی در هر فرد متفاوت است و مواد غذایی گوناگونی را شامل می شود که به عوامل مختلفی مانند محل زندگی، هزینه و بودجه تهیه غذا، علاقه مندی ها و حتی وضعیت سلامت فرد بستگی دارد.

در تعریف علمی تر اما رژیم غذایی میزان و نوع غذایی است که بسته به تمام ویژگی های فردی و بدنی مورد نیاز است و باید در طول روز مورد استفاده قرار گیرد. برای داشتن یک رژیم غذایی وضعیت سلامتی و بیماری های فرد باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرند تا مواد غذایی قرار گرفته در رژیم کاملا متناسب با شرایط فرد باشند.

گاهی اوقات افراد به طور خودسرانه و با کم کردن حجم غذا یا حذف یکی از مواد غذایی و وعده ها اقدام به رژیم گرفتن می کنند که شدیدا آسیب زا و خطرناک است و این کار رژیم غذایی محسوب نمی شود. رژیم غذایی بر پایه اطلاعات و داده های علمی تنظیم می شود و در آن ارزش های هر ماده غذایی و تناسب مواد غذایی با یکدیگر به طور کامل لحاظ می شود.

انواع رژیم های غذایی

رژیم های غذایی انواع مختلفی دارند به طور کل یک رژیم ثابت را نمی‌توان برای دو فرد به طور مشترک استفاده کرد و هر فرد بسته به وضعیت بدنی خود نیازمند یک رژیم مشخص می باشد.

وضعیت بدنی فرد با توجه به جنسیت، سوابق ژنتیکی، آمادگی بدنی و همچنین بیماری هایی که فرد به آن مبتلا است تفاوت پیدا می کند. این مسائل همچنین باعث می شوند که رژیم در افراد مختلف پاسخ متفاوتی داشته باشد و در برخی از افراد زود نتیجه داد و بقیه افراد دیرتر از رژیم نتیجه بگیرند.

از این رو رژیم های غذایی انواع مختلفی دارند که متناسب با وضعیت های بدنی مختلف و شرایط متفاوت تهیه می‌شوند. از انواع رژیم های غذایی می‌توان رژیم کم کربوهیدرات یا بدون کربوهیدرات را معرفی کرد یا رژیم مخصوص گیاه خواری که در آن تنها مواد غذایی گیاهی و تولیدات گیاهی بدون استفاده از گوشت و فرآورده های حیوانی استفاده می شود.

همچنین افراد دارای بیماری های مختلف رژیم های متفاوتی دارند به عنوان مثال افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند دارای رژیم کم چربی و کم قند میباشند یا افراد دارای بیماری قلبی رژیم کاملا بدون چربی دارند که متناسب با بیماری آن ها می‌باشد.

انواع رژیم های غذایی

انواع رژیم های غذایی

ویژگی های رژیم غذایی خوب چیست؟

رژیم های غذایی به خصوص رژیم هایی که برای بیماران مختلف تهیه می شوند باید دارای شرایط مختلفی باشند کرد بتوان از آنها به عنوان یک رژیم غذایی خوب و معتبر نام برد. در گذشته رژیم های غذایی تنها برای کاهش وزن استفاده می شد اما امروزه از رژیم بیشتر برای کنترل بیماری ها و درمان بیماری هایی که میتوان از طریق تغذیه آنها را کنترل کرد استفاده می کنند.

برخورداری از تمام وعده های غذایی

اولین ویژگی یک رژیم غذایی خوب برخورداری از تمام وعده های غذایی می باشد. برخی افراد و به خصوص افرادی که از رژیم های خودسرانه یا غیراستاندارد استفاده می کنند برای کاهش وزن یا کنترل بیماری اقدام به حذف یک یا دو وعده غذایی می کنند که به شدت اشتباه است و در وعده های بعدی حجم غذای مصرفی توسط فرد چند برابر می شود. بهترین حالت برای افرادی که رژیم را به منظور کنترل بیماری می گیرند استفاده از رژیمی است که بیشتر وعده های غذایی را در خود دارا باشد.

در واقع یک رژیم خوب و متعادل علاوه بر برخورداری از سه وعده اصلی، تمام میان وعده ها را نیز داراست که به کاهش وزن بهتر و بیشتر و کنترل بهتر بیماری کمک می کند.

کامل بودن

از دیگر ویژگی های یک رژیم غذایی مناسب می توان به کامل بودن آن اشاره کرد. برخلاف تصور افراد حتی بیماران نیز می توانند مواد غذایی که با بیماری آن ها در تداخل است را مصرف کنند تا مصرف آن ماده غذایی به اندازه و به میزان کافی اتفاق بیفتد. یک رژیم مناسب باید تمام گروه های غذایی را در خود داشته باشد.

در صورت حذف کامل یک گروه غذایی بدن نسبت به مصرف آن تمایل بیشتری نشان داده که این عامل می تواند مشکلات جدی را برای فرد به وجود آورد. به منظور مبارزه و حل این مشکل بهترین کار برخورداری به اندازه و ایمن تمام گروه های غذایی می باشد.

در دسترس بودن

از دیگر ویژگی های یک رژیم خوب و مناسب می توان به در دسترس بودن مواد و غذاهای حاضر در رژیم اشاره کرد. در واقع رژیم باید متناسب با شرایط شهر و حتی فصلی که در آن است تنظیم شود.

به عنوان مثال میوه های مختلف فصلی را نمی توان در سایر فصول پیدا کرد که در صورت وجود آن ها در رژیم تهیه و خرید آن ها با مشکل مواجه می شود یا برخی مواد غذایی در شهرهای خاص وجود ندارند که از این نظر نیز تهیه آن با مشکل مواجه می شود.

این مسئله تا حد زیادی انجام صحیح رژیم را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث سختی انجام رژیم می شود. در بسیاری از موارد این مسئله باعث نیمه کاره گذاشتن رژیم می شود که  در صورت گرفتن رژیم به منظور درمان بیماری این مسئله می تواند خطرناک باشد.

شخصی بودن

از دیگر نکات مهم در رژیم غذایی خوب و اصولی شخصی بودن آن است. هر فرد با توجه به بیماری ها، سبک زندگی و… دارای وضعیت متفاوتی است که از این نظر نیازمند یک رژیم غذایی متفاوت و متناسب با وضعیت خود می باشد. یک رژیم غذایی مناسب، رژیم غذایی کاملا شخصی است که تمام موارد موجود در آن کاملا با توجه به وضعیت فرد تنظیم شده باشد و برای دیگران قابل استفاده نباشد.

شخصی بودن

شخصی بودن

برای رژیم غذایی چه اصولی باید رعایت شوند؟

در تهیه یک رژیم غذایی اصولی نکات مختلفی باید رعایت شوند که به کیفیت مناسب رژیم و هم چنین نتیجه بخشی آن کمک کنند. این اصول معمولا در تمامی رژیم ها ثابت می باشند و رعایت آن ها به تنظیم یک رژیم خوب و کاربردی کمک می کند.

برخورداری از مواد سالم

اولین ویژگی و نکته مهم در یک رژیم غذایی اصولی برخورداری از مواد غذایی سالم در آن است. به خصوص زمانی که رژیم برای یک بیماری تنظیم می شود باید جایگزین مواد غذایی ناسالم، موادی استفاده شوند که خطر و آسیب کمتری برای بدن داشته باشند.

به عنوان مثال برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید جایگزین نشاسته و مواد نشاسته ای مانند نان و برنج از نان های جو و رژیمی استفاده کرد که ارزش غذایی نان را داشته اما به دلیل موادی که در تهیه آن به کار برده می شوند آسیب و خطر کمتری دارا می باشند.

انعطاف پذیری

از دیگر ویژگی های یک رژیم غذایی مناسب می توان به انعطاف پذیری آن اشاره کرد. در واقع رژیم باید در شرایط خاص قابل تغییر باشد. به عنوان زمانی که فرد به سفر یا مهمانی می رود ممکن است رعایت رژیم کاملا مطابق با غذاهای موجود در آن امکان پذیر نباشد در این شرایط در صورت وجود جایگزین یا مواد غذایی آزاد در رژیم می توان مطابق با رژیم از غذاها و امکانات موجود استفاده کرد و رژیم را با شرایط مناسب ادامه داد.

اقتصادی بودن

از دیگر ویژگی ها و اصول مهم در تهیه رژیم غذایی باید به اقتصادی بودن رژیم توجه کرد. بسیاری از متخصصین تغذیه در کنار رژیم های غذایی از مکمل های گران قیمت استفاده می کنند که نتیجه بخشی رژیم بیشتر شود. هر چند این مورد می تواند نتیجه رژیم را بهتر و قطعی تر کند

اما برای تمام افراد قابل تهیه نیست و ممکن است باعث نیمه کاره گذاشتن یا به طور کامل عدم انجام رژیم توسط بیمار شود. بنابراین در آماده سازی یک رژیم اصولی باید توجه کرد که رژیم با وضعیت مالی بیمار تناسب داشته باشد.

توجه به بیماری ها

از دیگر نکات بسیار مهم در تهیه اصولی یک رژیم غذایی می توان به توجه به وضعیت بیمار، از نظر ابتلا به سایر بیماری ها اشاره کرد. به عنوان مثال یک بیمار دیابتی رژیمی متفاوت با یک بیمار قلبی نیاز دارد.

معمولا به منظور تهیه اصولی رژیم غذایی برای بیماران، متخصصان تغذیه گرایش های مختلفی دارند و در زمینه آن بیماری به طور اختصاصی تحصیل کرده اند. به عنوان مثال متخصص تغذیه دیابت به طور ویژه در مورد این بیماری، اثرات تغذیه بر این بیماری و هم چنین مواردی که در رژیم یک بیمار دیابتی باید رعایت شوند تحقیقات و کسب دانش کرده است.

توجه به بیماری ها

توجه به بیماری ها

دلایل مراجعه به متخصص تغذیه چیست؟

مراجعه به متخصص تغذیه به دلایل مختلفی انجام می شود. بسیاری از افراد به منظور درمان بیماری ها و بسیاری از افراد برای کاهش یا افزایش وزن خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. به عنوان مثال بیماران دیابتی به منظور کنترل و درمان دیابت نیاز به مراجعه به متخصص تغذیه دیابت دارند که با بررسی وضعیت بیماری آن ها، مواد غذایی مجاز و ممنوعیات را برای آن ها مشخص کرده و مطابق با آن یک برنامه مناسب را برای بیمار تنظیم کنند.

چاقی یا لاغری

از مهم ترین دلایل مراجعه افراد به متخصصین تغذیه چاقی و لاغری می باشد. هرچند این دو عامل را می توان بدون مراجعه به متخصص تغذیه نیز تا حدودی انجام داد اما بیشتر افراد برای انجام اصولی این موارد به متخصص تغذیه مراجعه می کنند که بسیار مناسب است.

در واقع در صورت افزایش غیر اصولی وزن مشکلات زیادی مانند بیماری های قلبی، دیابت و… امکان پذیر است که با استفاده از یک رژیم مناسب برای افزایش وزن می توان تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری کرد. هم چنین برای لاغری و کاهش وزن اصولی نیز نیاز به یک رژیم مناسب است که تنها توسط مراجعه به یک متخصص تغذیه قابل دریافت می باشد.

درمان و کنترل بیماری

از دیگر دلایل مراجعه به متخصص تغذیه می توان به درمان و کنترل بیماری ها اشاره کرد. بسیاری از بیماری ها در اثر اشتباهات تغذیه تشدید پیدا کرده و حادتر می شوند که با مراجعه به یک متخصص تغذیه مناسب و دریافت یک رژیم مطابق و متناسب با بیماری می توان تا حد زیادی آن ها را کنترل کرد.

به عنوان مثال بیماری دیابت با مصرف مواد غذایی حاوی قند و نشاسته ممکن است تشدید پیدا کند که با استفاده از یک رژیم مناسب می توان علی رغم استفاده از این مواد غذایی از سلامت کامل نیز برخوردار بود و وضعیت بدن را در بهترین شکل حفظ کرد.

برخورداری از سبک زندگی سالم

از دیگر دلایلی که افراد به متخصصین تغذیه مراجعه می کنند می توان به برخورداری از یک سبک تغذیه سالم اشاره کرد. به خصوص در مورد ورزشکاران و سالمندانی که حتی به بیماری مبتلا نباشند نیز یک رژیم غذایی مناسب می تواند از ابتلا آن ها به بیماری ها جلوگیری کند. در این شرایط معمولا رژیم غذایی را به منظور حفظ سلامت بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها گرفته و برای دریافت آن به متخصص تغذیه مراجعه می کنند.

برخورداری از سبک زندگی سالم

برخورداری از سبک زندگی سالم

مزایای مشاوره با متخصص تغذیه دیابت چیست؟

همان طور که گفته شد مراجعه به متخصص تغذیه به دلایل مختلفی انجام می شود. هم چنین در مورد اهمیت رژیم غذایی اصولی نیز صحبت شد. با توجه به موارد گفته شده می توان گفت که مراجعه به یک متخصص تغذیه به دلیل اهمیت یک رژیم مناسب مزایای زیادی دارد.

دریافت رژیم دقیق

از جمله مهمترین مزایای مراجعه به متخصص تغذیه می توان به دریافت رژیم دقیق و اصولی اشاره کرد. افرادی که به هر دلیل نیازمند رژیم غذایی هستند در ابتدا اقدام به گرفتن رژیم های خودسرانه می کنند که ممکن است در ابتدا پاسخ مناسبی داشته و گرفتن آن ها ساده باشد اما در ادامه مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می آورد.

به عنوان مثال بیشتر رژیم های خودسرانه باعث مشکل در کبد و کلیه شده و در صورت ابتلای فرد به بیماری های مختلف آن را تشدید می کنند. به خصوص افراد دیابتی برای دریافت یک رژیم متناسب با بیماری خود حتما باید به یک متخصص تغذیه دیابت مراجعه کرده و رژیمی متناسب با وضعیت بیماری و شدت آن دریافت کنند.

حل به موقع مشکلات

از دیگر مزایای مشاوره با متخصص تغذیه دیابت، در بیماران دیابتی می توان به حل به موقع و سریع مشکلات ناشی از رژیم غذایی اشاره کرد. به عنوان مثال ممکن است بیمار به یکی از مواد موجود در رژیم حساسیت داشته باشد که در صورت دریافت رژیم از یک متخصص تغذیه دیابت می تواند فورا آن را با پزشک در میان گذاشته و اقدامات درمانی را به موقع انجام دهند.

به خصوص در روزهای ابتدایی یک رژیم غذایی ممکن است بیمار با مشکلات مختلفی مواجه شود که همراهی با یک متخصص تغذیه می تواند در حل به موقع مشکلات بسیار کمک کننده باشد.

گرفتن انگیزه

از دیگر ویژگی های مهم مشاوره و مراجعه به متخصص تغذیه دیابت می توان به گرفتن انگیزه اشاره کرد. یکی از مشکلات مهم که باعث ناتمام ماندن و نیمه کاره گذاشتن رژیم های غذایی می شود خستگی و بی انگیزگی در ادامه رژیم غذایی می باشد. در این شرایط در صورتی که فرد با یک متخصص تغذیه در ارتباط باشد می تواند به موقع از راهنمایی های وی برای ایجاد تغییر و تنوع در رژیم غذایی استفاده کند.

گرفتن انگیزه

گرفتن انگیزه

متخصص تغذیه دیابت کیست؟

همان طور که گفته شد، متخصصین تغذیه بسته به نوع کار خود می توانند در شاخه های مختلفی فعالیت کنند. هرچند گرایش های تغذیه در دانشگاه معطوف به دو گرایش بالینی و انسانی و زیرشاخه های آن ها می باشد اما متخصصین تغذیه با تحقیق و به روز رسانی دانش خود می توانند تنها در یک حوزه به خصوص به فعالیت های خود ادامه دهند.

به عنوان مثال متخصص تغذیه دیابت متخصصی است که با بیماری دیابت به طور کامل آشنایی داشته و باید ها و نبایدهای تغذیه ای در مورد این بیماری را می داند که می تواند به درمان و کنترل این بیماری تا حد زیادی کمک کند. هم چنین یک متخصص تغذیه دیابت با آزمایشات و مشکلاتی که ممکن است یک بیمار دیابتی در طول رژیم خود با آن مواجه شود آشنایی کامل داشته و اقدامات درمانی را به خوبی می شناسد.

متخصص تغذیه دیابت کیست؟

متخصص تغذیه دیابت کیست؟

بهترین رژیم برای بیماران دیابتی به چه صورت است؟

یک رژیم غذایی مناسب و کامل می تواند در کنترل و درمان بیماری دیابت تاثیر زیادی داشته باشد. با توجه به این که تغذیه می تواند بیماری دیابت را تشدید کرده یا مشکلات آن را کاهش دهد برخورداری از یک رژیم مناسب تا حد زیادی می تواند در این بیماری موثر باشد.

در یک رژیم غذایی مناسب و اصولی برای بیماران دیابتی معمولا میزان قند بدن کنترل می شود. گلوکز و قند منبع اصلی انرژی در بدن می باشند. این قند معمولا از کربوهیدرات غذاها گرفته می شود و با مصرف بیشتر کربوهیدرات این قند در خون بیشتر می شود.

در صورت مصرف بیش از حد گلوکز پانکراس اقدام به ترشح انسولین می کند که این مسئله به کنترل بهتر گلوکز و استفاده موثر آن در سلول ها کمک می کند. مواد غذایی مناسب تا حد زیادی می توانند گلوکز و قند خون را در سطح نرمال نگه داشته و از افزایش بی رویه آن و در نتیجه ابتلا به نوع شدید دیابت جلوگیری کنند.

بهترین رژیم برای بیماران دیابتی به چه صورت است؟

بهترین رژیم برای بیماران دیابتی به چه صورت است؟

مصرف کدام غذاها در بیماری دیابت ممنوع است؟

به طور کل، افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند ممانعتی در مصرف مواد غذایی ندارند. به خصوص در صورتی که مواد غذایی مصرفی آن ها در میزان مشخص و به اندازه کافی استفاده شود می توان از تمام گروه های غذایی در رژیم یک بیمار دیابتی استفاده کرد.

اما به طور کل، رژیم غذایی مناسب بیماران دیابتی رژیمی است که از قند، سدیم و چربی در آن کمتر استفاده شود. در صورت استفاده از این مواد ممکن است دیابت تشدید شده و فرد به بیماری های قلبی نیز مبتلا شود.

از جمله مواد ممنوعه در رژیم بیماران دیابتی می توان به چربی و گوشت های فرآوری شده اشاره کرد. هم چنین لبنیات پرچرب نیز برای این بیماران بسیار خطرناک می باشند. بیماران دیابتی هم چنین باید از خوردن نوشابه، شیرینی، بستنی، چیپس و پفک و تمام غذاهای سرخ شده به خصوص با چربی ترانس تا حد امکان جلوگیری کنند.

مصرف کدام غذاها در بیماری دیابت ممنوع است؟

مصرف کدام غذاها در بیماری دیابت ممنوع است؟

متخصص تغذیه دیابت چه نقشی در کاهش بیماری دارد؟

با توجه به این که متخصصین تغذیه در زمینه ارزش های مواد غذایی تحصیل کرده و با مواد و ویتامین های موجود در هر ماده غذایی به طور کامل آشنایی دارند مراجعه و مشورت با آن ها در زمان ابتلا به بیماری می تواند تا حد زیادی در کنترل بیماری اثرگذار باشد. به خصوص در زمان ابتلا به بیماری دیابت، مراجعه به یک متخصص تغذیه دیابت می تواند نقش زیادی در کاهش و کنترل بیماری داشته باشد. یک متخصص تغذیه دیابت مواد غذایی خطرناک یا مناسب بیماران دیابتی را شناخته و می تواند به بیمار در جهت استفاده از مواد غذایی سالم کمک کند.

متخصص تغذیه دیابت چه نقشی در کاهش بیماری دارد؟

متخصص تغذیه دیابت چه نقشی در کاهش بیماری دارد؟

ویژگی های بهترین متخصص تغذیه دیابت چیست؟

یک متخصص تغذیه دیابت خوب ویژگی های مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به دانش کامل در مورد بیماران دیابتی اشاره کرد. متخصص تغذیه دیابت خود، باید و نبایدهای این بیماری را شناخته و با مواد غذایی که می تواند بیماری دیابت را شدت داده یا مشکلات آن را کم کند آشنایی دارد.

هم چنین با توجه به این که بیماران دیابتی ممکن است با مشکلات مختلف دیگری مانند، پای دیابتی، مشکلات قلبی و عروقی و… همراه باشند یک متخصص تغذیه دیابت خوب با این موارد و تاثیری که غذا می تواند بر کنترل این بیماری داشته باشد آشنایی دارد.

ویژگی های بهترین متخصص تغذیه دیابت چیست؟

ویژگی های بهترین متخصص تغذیه دیابت چیست؟

به چه روش هایی می توان بهترین متخصص تغذیه دیابت را پیدا کرد؟

برای پیدا کردن یک متخصص تغذیه دیابت خوب روش های مختلفی وجود دارد. اولین روش جستجو در اینترت و پیدا کردن لیستی از بهترین پزشک هاست که در سایت های معتبر وجود دارند. هم چنین به منظور این کار می توان با افرادی که پیش از این به متخصص مراجعه کرده اند نیز مشورت کرد و از اطلاعات آن ها برای پیدا کردن متخصص خوب استفاده کرد.

به چه روش هایی می توان بهترین متخصص تغذیه دیابت را پیدا کرد؟

به چه روش هایی می توان بهترین متخصص تغذیه دیابت را پیدا کرد؟

به منظور نتیجه گیری از راهنمایی های متخصص تغذیه دیابت چه نکاتی کمک کننده است؟

رعایت دقیق رژیم غذایی دریافتی از متخصص تغذیه دیابت تا حد زیادی به اثر بخشی بهتر رژیم کمک می کند. هم چنین در صورت توصیه متخصص به فعالیت ورزشی خاص یا مصرف داروهای به خصوص باید تمام نکات را عینا رعایت کرد. از دیگر نکات مهم برای نتیجه بخشی بهتر رژیم، می توان به مراجعه منظم به متخصص تغذیه اشاره کرد که به حل به موقع مشکلات و گرفتن انرژی و انگیزه برای ادامه مسیر کمک می کند.

به منظور نتیجه گیری از راهنمایی های متخصص تغذیه دیابت چه نکاتی کمک کننده است؟

به منظور نتیجه گیری از راهنمایی های متخصص تغذیه دیابت چه نکاتی کمک کننده است؟

برای درمان بیماری مراجعه به متخصص تغذیه دیابت هر چند وقت یکبار باید صورت گیرد؟

بیماران دیابتی، که در مرحله ابتدایی بیماری هستند یا برای کنترل آن قصد مراجعه به یک متخصص تغذیه دیابت را دارند باید این کار را در فواصل زمانی منظم انجام دهند تا مراجعه و رژیمی اثربخش تر داشته باشند. به طور کل مراجعه به متخصص تغذیه دیابت بهتر است هر دو هفته یک بار انجام شود و در صورت کنترل و به ثبات رسیدن بیماری می توان این دوره را به هر ۱ ماه یک بار افزایش داد.

برای درمان بیماری مراجعه به متخصص تغذیه دیابت هر چند وقت یکبار باید صورت گیرد؟

برای درمان بیماری مراجعه به متخصص تغذیه دیابت هر چند وقت یکبار باید صورت گیرد؟

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید