تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه

نمونه رژیم غذایی پروتئین
نمونه رژیم غذایی پروتئین
2020/11/30
متخصص تغذیه دیابت
متخصص تغذیه دیابت
2020/11/30
تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه

تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه

در این مقاله به موضوع تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه می پردازیم.

تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه

تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه

تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه در موارد جزئی است و می توان گفت که در کل این دو بسیار شبیه به یکدیگر هستند. در این مقاله درباره تفاوت های اندکی که  کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه می توانند با هم داشته باشند توضیح می دهیم. همچنین درباره کارهایی که باید آنها انجام دهند نیز توضیحاتی را ارائه می دهیم و به تفاوت هایی که این دو در مراجعه کننده های خود دارند خواهیم پرداخت.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه

تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه

در این مقاله به سوال های زیر پاسخ می دهیم:

تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه چیست؟

کار متخصص تغذیه چیست؟

کارهایی که کارشناس تغذیه انجام می دهد چیست؟

اهمیت کارهای مختلفی که کارشناس تغذیه انجام می دهد چیست؟

چه افرادی باید به کارشناس تغذیه یا متخصص تغذیه مراجعه کنند؟

 

تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه

اگر بخواهیم در مورد تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه توضیح دهیم باید بگوییم که در واقع این دو در کاری که انجام می دهند، چندان تفاوت اساسی با یکدیگر ندارند، بلکه در انجام بعضی از امور دیگر با یکدیگر متفاوت هستند و اصلی ترین و اساسی ترین تفاوتی که کارشناس تغذیه با متخصص تغذیه دارد این است که میزان تحصیلات این افراد با یکدیگر متفاوت است. کارشناس تغذیه همان طور که از اسمش نیزپیدا است، تا مقطع لیسانس یا همان کارشناسی درس خوانده است و سپس به عنوان کارشناس تغذیه وارد بازار کار شده است.

اما متخصص های تغذیه در مقطع های کارشناسی ارشد و حتی دکتری ادامه تحصیل داده اند و در گرایش های تغذیه درس خوانده اند. معمولا رشته های دانشگاهی مختلف دارای مقطع کارشناسی هستند و سپس گرایش های مختلف و شاخه های مختلف این رشته ها به صورت جزئی تر و اساسی تر در مقطع های بالاتر دانشگاهی بررسی می شود.

این مورد برای تغذیه نیز صدق می کند

این مورد برای تغذیه نیز صدق می کند و افراد بعد از این که دوره کارشناسی خود را گذارندند، می توانند به عنوان کارشناس علم تغذیه وارد بازار کار بشوند و یا این که می توانند با توجه به علاقه و استعداد و برنامه کاری که در آینده برای خود دارند یکی از رشته ها و گرایش های علم تغذیه را انتخاب کنند و در آن گرایش ادامه تحصیل بدهند و تخصص های لازم را به دست آورند.  سپس با توجه به تخصصی که دارند وارد بازار کار شوند و کارهای تخصصی تر را نیز انجام دهند.

این مورد که ذکر شد یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی بود که می توان آن را تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه به حساب آورد. همچنین می توان گفت که یکی دیگر از تفاوت هایی که این دو مورد با یکدیگر دارند، مراجعه کننده های آن ها است که در قسمت های بعدی درباره آن ها توضیح می دهیم. در ادامه مقاله درباره کارهایی که متخصص تغذیه و کارشناس تغذیه انجام می دهند توضیح می دهیم.

این مورد برای تغذیه نیز صدق می کند

این مورد برای تغذیه نیز صدق می کند

متخصص تغذیه

متخصص تغذیه کسی است که در رشته علوم تغذیه درس خوانده و ادامه تحصیل داده است و می تواند کاربردهای مربوط به تخصص خود را انجام دهد. متخصص های تغذیه در واقع می توانند با انجام شیوه های گوناگون، وضعیت سلامتی  افرادی که به آنها مراجعه می کنند را بهبود ببخشند و کمک کنند تا آن ها رژیم غذایی سالم تر و بهتری داشته باشند. در ادامه مطلب،درباره کارهایی کهمتخصص و کارشناس تغذیه انجام می دهند بیشتر توضیح می دهیم.

کار متخصص تغذیه

یکی از مهم ترین کارهایی که متخصص تغذیه انجام می دهند این است که ابتدا وضعیت مراجعه کننده های خود را بررسی می کنند. معمولا افرادی که به متخصص های تغذیه مراجعه می کنند کسانی هستند که بیماری خاص و یا مورد ویژه ای دارند که باید برنامه غذایی آن ها با دقت بسیار زیادی چیده شود.

متخصص های تغذیه با بررسی وضعیت سلامتی بدن افرادی که به آن ها مراجعه کردند و همچنین بیماری ها و یا مسئله ویژه ای که دارند سعی می کنند برنامه غذایی بچینند. سپس این افراد برنامه غذایی ویژه ای را تهیه کرده و بعد از مدتی که برنامه اجرا شد، دوباره وضعیت فرد تحت نظر خود را بررسی می کنند تا متوجه تأثیرهای برنامه غذایی خود شوند تا اگر نیاز به تغییر یا اصلاح در برنامه غذایی وجود داشت؛ این کار را انجام دهند.

همچنین متخصص های تغذیه با توضیح درباره عادت ها و رفتارهای غذایی به افراد مراجعه کننده خود آگاهی می دهند تا آن ها بتوانند برنامه غذایی خود را به درستی اجرا کنند و نتیجه های مثبتی نیز دریافت کنند.

اما این مورد که به آن اشاره شد را کارشناس های تغذیه نیزانجام می دهند فقط نحوه انجام آن و دیگر موارد جزئی است که کارشناس ها با متخصص های تغذیه تفاوت دارند و به صورت کلی کاری که انجام می شود را نمی توان از موارد تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه به حساب آورد. زیرا دارای شباهت های زیادی با هم هستند. اما در جزئیات نزدیک می توانند تفاوت های اساسی داشته باشند که در ادامه درباره کارشناس علم تغذیه بیشتر توضیح می دهیم.

کار متخصص تغذیه

کار متخصص تغذیه

کارشناس تغذیه

کارشناس های تغذیه در واقع کسانی هستند که برای ورود در مقطع کارشناسی یا لیسانس دانشگاه، رشته تغذیه را انتخاب می کنند. کارشناسی این رشته پیوسته است و فردی که وارد این رشته و مقطع کارشناسی تغذیه می شود باید ۴ سال را بگذارند و واحد های درسی مشخصی را سپری کند تا بتواند در این رشته فارغ التحصیل شود.

کارشناس های تغذیه می توانند کارهای مختلفی را انجام دهند و کار آن ها برای سلامتی مشتری ها بسیار زیاد اهمیت دارد. کارهایی که کارشناس های تغذیه انجام می دهند مربوط به تمام اموری است که با تغذیه ارتباط مستقیم و یا غیر مستقیم دارد که در ادامه مقاله درباره این موضوع توضیح می دهیم.

کارشناس تغذیه

کارشناس تغذیه

کارهایی که کارشناس تغذیه انجام می دهند

برای این که متوجه بشوید که کارهایی که کارشناس های تغذیه و متخصص های علم تغذیه انجام می دهند و درکل به یکدیگر بسیار شبیه هستند اما در جزئیات داری تفاوت می باشند؛ باید توضیح مختصری در مورد کار کارشناس های تغذیه داده شود تا متوجه بشوید که در اصول کاری، تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه وجود ندارد. کاری که کارشناس های تغذیه انجام می دهند بسیار گوناگون است.

زیرا تغذیه موارد بسیار زیادی را پوشش می دهد. به همین دلیل کارشناس های تغذیه کارهای متفاوتی را می توانند برای مراجعه کننده‌ های خود انجام دهند. در کل می توان گفت کاری که کارشناس های تغذیه انجام می دهند بسیار مهم است و برای سلامت جامعه اهمیت زیادی دارد. زیرا تغذیه سالم می تواند به سلامتی بدن افراد یک جامعه و بالا بردن سطح بهداشت کمک کند. در ادامه درباره کارهای مختلفی که این کارشناس های تغذیه انجام می دهند توضیح می دهیم.

کارهایی که کارشناس تغذیه انجام می دهند

کارهایی که کارشناس تغذیه انجام می دهند

توضیح درباره فعالیت ها

یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین کارهایی که کارشناس علم تغذیه برای مراجعه کننده های خود به خصوص کسانی که برای باراول مراجعه کردند انجام می دهند؛ این است که به مراجعه کننده های خود توضیح های مختلفی را در خصوص فعالیت هایی که انجام می دهند ارائه می کنند. البته این مسئله بیشتر برای مراجعه کننده هایی است که برای بار اول به دفتر یک کارشناس علم تغذیه مراجعه کرده و اطلاع دقیقی از وظیفه و فعالیت هایی که این کارشناس های علم تغذیه می توانند برای آن ها انجام دهند ندارند

به همین دلیل بسیار لازم و ضروری است که هنگامی که برای بار اول کسی به کارشناس علم تغذیه مراجعه کرد توضیحاتی درباره وظیفه هایی که کارشناس در قبال او دارد و همچنین فعالیت های مختلفی که کارشناس علم تغذیه انجام می دهد توضیحاتی داده شود.

فعالیت ها و شرح وظیفه های کارشناس های علم تغذیه به طور کلی یکسان است

فعالیت ها و شرح وظیفه های کارشناس های علم تغذیه به طور کلی یکسان است اما در بین کارشناس های علم تغذیه، تفاوت های مهمی وجود دارد. به همین دلیل هر کارشناس علوم تغذیه باید توضیحاتی در این خصوص که می خواهد چه بکند و چه وظیفه ای دارد بدهد.

این مورد را نمی توان تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه به حساب آورد زیرا متخصص تغذیه و یا هر متخصص  دیگری می تواند در ابتدا درباره وظیفه هایی که دارد و همچنین برنامه هایی که خواهد داشت برای مراجعه کننده خود توضیح هایی را ارائه دهد و روند فعالیت ها و مراجعه های بعدی را شفاف کند. این گونه مراجعه کننده ها دقیقا می دانند چه اتفاقی برای آن ها خواهد افتاد و  چه کارهایی برای آن ها انجام می گیرد. این مسئله بسیار اهمیت دارد که در ادامه درباره این مسئله بیشتر توضیح می دهیم.

فعالیت ها و شرح وظیفه های کارشناس های علم تغذیه به طور کلی یکسان است

فعالیت ها و شرح وظیفه های کارشناس های علم تغذیه به طور کلی یکسان است

اهمیت توضیح درباره فعالیت ها

این که کارشناس های علم تغذیه درباره فعالیت هایی که انجام می دهند توضیحاتی را ارائه کنند بسیار زیاد اهمیت دارد و می تواند هم به کارشناس علم تغذیه و هم به مراجعه کننده او کمک کند. زیرا این گونه روند فعالیت هایی که کارشناس های علم تغذیه انجام می دهند شفاف خواهد شد و درباره وظیفه ای که کارشناس های علم تغذیه دارند نیز مراجعه کننده اطلاعات خوبی را به دست می آورد.

ممکن است به دلیل های مختلف بعضی از افرادی که به كارشناسی های علم تغذیه مراجعه می کنند اطلاع دقیقی درباره وظیفه هایی که کارشناس علم تغذیه دارد نداشته باشند و این گونه تصورهای غلطی را از وظیفه هایی که کارشناس های علم تغذیه دارند، در ذهن خود ایجاد کند که می تواند به روند درمان و رژیم آن ها لطمه بزند. همچنین این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد تا کارشناس های علم تغذیه به مراجعه کننده های خود درباره فعالیت هایی که قصد انجام آن را دارند توضیح هایی را ارائه دهند.

بعضی از فعالیت‌ های ویژه که کارشناس های علم تغذیه در طی روند درمان دارند و می تواند خاص باشد و مراجعه کننده هایی که کارشناس های تغذیه پیش بینی آن را نکرده باشند، یکی از مهمترین مواردی هستند که باید درباره آن ها توضیح هایی را داد.

به همین دلیل اهمیت دارد قبل از این که فعالیت ها و کار های مختلف کارشناس علم تغذیه شروع شود، درباره این فعالیت ها و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت که کارشناس های علم تغذیه خواهند داشت توصیه هایی ارائه شود.

اهمیت توضیح درباره فعالیت ها

اهمیت توضیح درباره فعالیت ها

اهمیت توضیح درباره برنامه های خاص

همان طور که گفته شد برنامه ها و کارهایی که کارشناس های علم تغذیه انجام می دهند به صورت کلی ثابت و یکسان است اما ممکن است بعضی از کارها و برنامه هایی که کارشناس های علم تغذیه دارند به صورت ویژه باشد.

به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که در همان ابتدا به مراجعه کننده توضیح داده شود که برنامه های مختلف و خاصی برای او در طی پروسه درمان در نظر گرفته می شود. این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا بعضی از این کارها وبرنامه های خاص ممکن است به گونه ای باشد که برای آن باید کارهایی را که از قبل برای آن باید پیش بینی شده باشد انجام داد.

به عنوان مثال اگر لازم باشد که آب میوه های طبیعی در رژیم غذایی فرد قرار گیرد، حتما باید از قبل به او درباره این مسئله توضیحاتی داده شود تا اگر دستگاه لازم برای تهیه این آب میوه های طبیعی را در منزل ندارد آن را تهیه کنند و از قبل به فکر تهیه این وسیله ها باشند اما اگر این توضیحات درباره این گونه برنامه ها از قبل به مراجعه کننده ها داده نشود ممکن است به دلیل های مختلف امکان اجرا کردن این برنامه های خاص به وجود نیاید.

مطلبی که ذکر شد تنها یک مثال ساده بود که می تواند مشخص کند دادن توضیح های مختلف  به مراجعه کننده ها درباره فعالیت ها و برنامه هایی که کارشناس علم تغذیه برای آن ها ها دارند می تواند چقدر کمک کننده باشد. البته لازم است به این نکته نیز توجه شود که برنامه ها و فعالیت هایی که کارشناس های علم تغذیه انجام می دهند ثابت نیست.

اهمیت توضیح درباره برنامه های خاص

اهمیت توضیح درباره برنامه های خاص

برنامه های متغیر کارشناس های علم تغذیه

اولین کاری که هر کارشناس علم تغذیه باید انجام دهد این است که درباره فعالیت های مختلفی که برای مراجعه کننده خود انجام خواهد داد توضیحاتی را ارائه دهد. اما لازم است این مسئله نیز توضیح داده شود که تمام برنامه ها ثابت نیستند و در طی روند درمان ممکن است بعضی از فعالیت ها و کارهایی که بیمار باید انجام دهد دچار تغییراتی بشود. این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است

زیرا در ارزیابی که کارشناس های علم تغذیه از بیمارهای خود انجام می دهند ممکن است اتفاق هایی بیفتد که به علت تغییر در تست ها، باید برنامه های کارشناس های علم تغذیه نیز تغییراتی پیدا کند. البته این مسئله را نمی توان از تفاوت های بین کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه به حساب آورد زیرا این نکته نه تنها درباره تغذیه، بلکه در مورد هر مسئله دیگری ممکن است اتفاق بیفتد.

تمامی کارشناس های علم تغذیه دارای برنامه ای ثابت هستند

به همین جهت تمامی کارشناس های علم تغذیه دارای برنامه ای ثابت هستند اما بخشی از برنامه های خود را با توجه به تغییراتی که در وضعیت بیمار به وجود  خواهد آمد تغییر می دهند تا  بتوانند بهترین بازخورد و بهترین نتیجه را به دست آورند.

البته باید کارشناس های علم تغذیه در خصوص متغیر بودن برنامه هایی که دارند توضیح هایی را به مراجعه کننده های خود ارائه بدهند. این از اصول حرفه ای کار است و می تواند به آن ها کمک کند تا با مقاومت خاصی برای اجرای برنامه های مختلف از سمت مراجعه کننده خود مواجه نشوند.

مراجعه کننده ها نیز باید در نظر بگیرند که بدن هر فرد دارای بخش ها و قسمت های گوناگون و بسیار پیچیده است و متابولیسم بدن نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد و پیوسته در حال تغییر است. به همین جهت بر اساس تغییراتی که در بدن افراد مختلف پیش خواهد آمد، لازم است تا برنامه ها و فعالیت های رژیم غذایی آن ها نیز تغییر کند.

تمامی کارشناس های علم تغذیه دارای برنامه ای ثابت هستند

تمامی کارشناس های علم تغذیه دارای برنامه ای ثابت هستند

برنامه ها و فعالیت های ثابتی که کارشناس های علم تغذیه دارند

همان طور که گفته شد بعضی از برنامه های رژیم غذایی که کارشناس های علم تغذیه می دهند ممکن است با توجه به تغییر هایی که در بدن اتفاق می افتد تغییر کند. اما لازم است کسانی که به دلیل های مختلف به کارشناس های علم تغذیه مراجعه می کنند به این نکته توجه کنند که تمامی برنامه ها و فعالیت هایی که کارشناس علم تغذیه انجام خواهد داد تغییر نمی کند،

بلکه فقط بخش هایی از این برنامه ها بسته به شرایط و تغییر هایی که در بدن افراد به وجود می آید تغییر می کند. اما بخش های ثابتی نیز وجود دارد که بعضی از فعالیت‌ های متداول متخصص های تغذیه و کارهایی که باید انجام دهند را شامل می شود. البته این مسئله نیز نمی تواند تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیهباشد، بلکه متخصص های تغذیه نیز دارای برنامه های ثابت و همچنین دارای برنامه های متغیری هستند.

برنامه ها و فعالیت های ثابتی که کارشناس های علم تغذیه دارند

برنامه ها و فعالیت های ثابتی که کارشناس های علم تغذیه دارند

توضیح درباره تاثیر برنامه های مختلف

یکی دیگر از کارهایی که کارشناس های تغذیه باید انجام بدهند این است که درباره تاثیر ها و بازخورد هایی که مراجعه کننده آن ها می تواند با انجام فعالیت هایی که آن ها در نظر گرفتند به دست آورد، توضیحاتی ارائه شود. کارشناس های علم تغذیه معمولا این کار را انجام می دهند و مراجعه کننده هایی که نزد آن ها می روند، درباره نتیجه بخش بودن برنامه هایی که کارشناس های علم تغذیه برای آن ها دارند،سوال های زیادی خواهند داشت.

البته این مسئله را نمی توان تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه دانست زیرا تمام مراجعه کننده های متخصص تغذیه نیز درباره تاثیرها و نتایج کارهایی که می توانند از اجرای برنامه های مختلف به دست بیاورند نیز سوال هایی خواهند داشت.

تاثیر های متفاوت

فعالیت ها و رژیم های غذایی که کارشناس های علم تغذیه برای مراجعه کننده های خود در نظر می گیرند دارای تاثیر های متفاوتی هستند و حتی تغییر های کوچک در برنامه های غذایی افراد مختلف می تواند باعث شود که این افراد نتیجه های متفاوتی از یکدیگر به دست آورند.

به همین دلیل بسیار زیاد اهمیت دارد که درباره تاثیر هایی که با اجرای برنامه های مختلف و رژیم های گوناگون افراد مختلف می توانند به دست آورند توضیحاتی ارائه شود تا افراد مختلف، دقیق تر و شفاف تر بدانند با انجام فعالیت هایی که کارشناس تغذیه برای آن ها در نظر گرفته و رعایت کردن رژیم غذایی به همان شیوه ای که کارشناس تغذیه برای افراد مختلف با توجه به نیاز های گوناگون برنامه ریزی کرده است؛

چه نتیجه ها و بازخورد هایی می توانند به دست آورند. همچنین لازم است تا کارشناس ها درباره زمان هایی که طول می کشد تا این نتیجه ها و تاثیر ها حاصل شود، توضیحاتی را به مراجعه کننده های خود بدهند تا آن ها این نکته را در نظر بگیرند  که به دست آوردن نتیجه، زمان بر خواهد بود.

تاثیر های متفاوت

تاثیر های متفاوت

اهمیت توضیح دادن نتیجه ها و تاثیر های رعایت رژیم غذایی

یکی از مهمترین مواردی که باعث می شود توضیح دادن درباره تاثیر رعایت کردن رژیم غذایی اهمیت پیدا کند این است که اگر در این خصوص توضیحاتی به افراد مختلف داده شود، می توان آن ها را ترغیب کرد تا برنامه ها و فعالیت هایی که کارشناس تغذیه برای آن ها در نظر گرفته انجام دهند.

این نکته نیز نمی تواند تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه باشد، بلکه هر دوی آن ها می توانند با توضیح دادن درباره نتیجه ها و تاثیر هایی که رعایت کردن رژیم غذایی می تواند برای مراجعه کننده ها داشته باشد، می توانند آن ها را ترغیب کنند تا بتوانند فعالیت هایی که برای آن ها در نظر گرفته می شود را به درستی و کامل انجام دهند. به همین دلیل باید حتما برای افرادی که اراده کافی برای تغییر در رژیم غذایی خود ندارند این توضیح های مختلف ارائه شود تا آن ها با جدیت رژیم غذایی جدید خود را انجام دهند.

اهمیت های دیگری که توضیح دادن درباره تاثیر و مراجعه به کارشناس علم تغذیه دارد

توضیح دادن و شرح دادن درباره تاثیری که برنامه ها و کارهایی که کارشناس علم تغذیه برای مراجعه کننده خود  انجام می دهد بسیار مهم است. البته این موارد را نیز نمی توان تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه به حساب آورد زیرا نه تنها کارشناس های علم تغذیه، بلکه بسیاری از افراد مختلف که کارهای متفاوت انجام می دهند هنگامی که مراجعه کننده ای دارند با آن ها در مورد مسئله های مختلف صحبت می کنند و در مورد تاثیری که برنامه ها و فعالیت هایی که انجام می دهند توضیحاتی را ارائه می دهند.

اهمیت این مسئله بسیار زیاد است، به طوری که در ابتدای هر گفت و گو و جلسه ای که افراد مختلف در مراجعه به کارشناس علم تغذیه صورت می گیرد، این کار باید انجام شود. یکی از مواردی که باعث می شود که توضیح دادن در مورد تاثیر برنامه هایی که برای مراجعه کننده اجرا خواهد شد اهمیت پیدا کند این است که بعضی از مراجعه کننده هایی که به کارشناس علم تغذیه مراجعه می کنند ممکن است از اتفاق هایی و تاثیراتی که با تغییر رژیم غذایی برای مراجعه کننده به وجود بیاید اطلاع کافی نداشته باشند .

عدم آگاهی و اطلاع نداشتن

این عدم آگاهی و اطلاع نداشتن بعضی از مراجعه کنندگان می تواند تصورهای اشتباهی درباره تاثیرهایی که فعالیت و وظیفه های کارشناس علم تغذیه می تواند داشته باشد  به وجود بیاورد.

اما اگر توضیح های لازم در خصوص  برنامه ها و فعالیت هایی که کارشناس های تغذیه انجام می دهند به مراجعه کننده داده شود و همچنین راجع به تاثیر آن برنامه ها و فعالیت ها توضیح هایی ارائه شود این تصورهای اشتباه که ممکن است بعضی از مراجعه کننده ها داشته باشند، از بین خواهد رفت و سوء تفاهم در طی روند درمان پیش نخواهد آمد. این واقع بینی برای فعالیت های درمانی بسیار لازم است و باید تمام کسانی که به کارشناس علم تغذیه و یا هر متخصص دیگری مراجعه می کنند در مورد روند درمان خود واقع بین باشند و انتظار معجزه را نداشته باشند.

عدم آگاهی و اطلاع نداشتن

عدم آگاهی و اطلاع نداشتن

واقع بینی در روند در درمان

همان طور که گفته شد توضیح هایی که کارشناس های علم  تغذیه به مراجعه کننده های خود می دهند بسیار زیاد اهمیت دارد. زیرا می تواند تصورهای اشتباهی که ممکن است بعضی از مراجعه کننده ها درباره کارشناس علم تغذیه و تاثیری که می توانند از این کارشناس ها دریافت کنند داشته باشند را اصلاح کند و به واقع بینی آنها کمک کند.

واقع بین بودن در طی روند درمان بسیار زیاد اهمیت دارد زیرا در غیر این صورت ممکن است تاثیرات و بازخوردهای مثبتی که از مراجعه به کارشناس های علم تغذیه گرفته می شود کاهش پیدا کند.

این مسئله‌ یعنی واقع بین بودن هنگام مراجعه به کارشناس های علم تغذیه در مورد متخصص های علم تغذیه و یا هر متخصص دیگری صدق می کند و این مورد را نیز نمی توان از تفاوت های بین کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه به حساب آورد.

اگر این واقع بینی وجود داشته باشد

اگر این واقع بینی وجود داشته باشد، افرادی که به کارشناس علم تغذیه مراجعه کردند می دانند که در صورتی می توانند تاثیرات و بازخوردهای مثبتی مشاهده کنند که تمام کارهایی که کارشناس تغذیه آن ها می گوید را انجام دهند و البته مسئله دیگری که می تواند وجود داشته باشد این است که بعضی ها تمام کارهایی که کارشناس علم تغذیه می گوید را انجام می دهند

اما انتظار معجزه دارند و این مسئله را در خصوص تاثیرهای مراجعه به کارشناس های علم تغذیه در نظر نمی گیرند که باید صبر داشت تا بتوان نتیجه و تاثیرآن را مشاهده کرد. این واقع بینی می تواند به مراجعه کننده های مختلف کمک کند تا در طی روند درمان و رژیم، روحیه خود را حفظ کنند. داشتن روحیه خوب بسیار زیاد اهمیت دارد.

اگر این واقع بینی وجود داشته باشد

اگر این واقع بینی وجود داشته باشد

اهمیت توضیح دادن درباره زمان دریافت بازخورد و تاثیر مثبت به مراجعه کننده ها

کارشناس های علم تغذیه باید در مورد زمانی که درباره تاثیراتی که مراجعه کننده ها می توانند از برنامه ها و فعالیت هایی که کارشناس ها انجام می دهند به دست آورند. یعنی باید توضیحاتی را در مورد بازه های زمانی این بازخورد های مثبت به مراجعه کننده های خود بدهند.

زیرا ممکن است تصور غلطی در بعضی از مراجعه کننده ها وجود داشته باشد که در مدت زمان کوتاهی تمام تأثیرها و بازخوردهایی که برای آن ها شرح داده شده را می توانند به دست آورند.

در صورتی که از نظر علمی چنین چیزی امکان ندارد که به طور ناگهانی و در زمان کوتاه تمام تأثیرهای مثبت و بازخوردهایی را که  کسی که برنامه رژیم غذایی خود را تغییر داده به دست آورد، بلکه برای این که تاثیر های مثبت را به دست آورد زمانی را باید گذراند.

این مسئله یعنی توضیح دادن درباره زمان و مدت بازخوردهایی که با تغییر رژیم غذایی می تواند برای فرد به وجود بیاید نیز نمی تواند تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه حساب کرد

متخصص های تغذیه توضیح هایی را به مراجعه کننده های خود می دهند

زیرا متخصص های تغذیه نیز چنین توضیح هایی را به مراجعه کننده های خود می دهند تا افرادی که به آن ها مراجعه می کنند بدانند باید مدت زمانی را صبر کنند و بعد، مرحله مرحله بازخورد های مثبتی را از تغییری که در رژیم غذایی خود به وجود آورده اند مشاهده کنند.

در صورتی که توضیح های لازم به بعضی از افراد درباره زمان بر بودن و حاصل شدن بازخوردها و نتیجه ها گفته نشود، ممکن است بعضی از افراد به اصطلاح از انجام برنامه رژیم غذایی خود دلسرد شوند و این گونه به جای این که بازخورد مثبت بگیرند، بازخوردهای منفی دریافت کنند که نتیجه آن می تواند بسیار سخت و یا حتی غیر قابل جبران نیز باشد.

متخصص های تغذیه توضیح هایی را به مراجعه کننده های خود می دهند

متخصص های تغذیه توضیح هایی را به مراجعه کننده های خود می دهند

چگونگی توضیح دادن درباره فعالیت ها و تاثیر آن ها

در متن بالا درباره این مسئله توضیح دادیم که کارشناس های علم تغذیه باید درباره فعالیت ها و برنامه های خود و همچنین درباره تاثیراتی که مراجعه کننده ها می توانند از این فعالیت ها و برنامه ها به دست بیاورند، توضیح هایی را ارائه کنند.

همچنین درباره این مسئله توضیح دادیم که تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه نمی تواند در این مورد باشد. زیرا هر دوی آن ها توضیح هایی را در خصوص برنامه هایی که برای مراجعه کننده های خود دارند ارائه می دهند. همچنین  موارد مختلفی را که باعث می شود این مسئله یعنی توضیح دادن درباره فعالیت ها و تاثیر آن ها اهمیت پیدا کند را ذکر کردیم.

در این قسمت از مطلب به چگونگی توضیح دادن درباره فعالیت ها و تاثیر آن ها می پردازیم. کارشناس های علم تغذیه اصولا با توجه به در نظر گرفتن شرایط مختلف که افراد مراجعه کننده به آن ها دارند، شیوه های گوناگونی را برای بیان خود در نظر می گیرند.

معمولا توضیح هایی که کارشناس های علم تغذیه می دهند، زیاد تخصصی نیست، بلکه آن ها سعی می کنند با زبان و بیان ساده درباره فعالیت های خود و دلایلی که برای انجام فعالیت های مختلف دارند، توضیح دهند و با زبان ساده درباره تاثیر این برنامه های مختلف توضیح هایی را ارائه کنند.

مراجعه کننده های کارشناس های علم تغذیه باید اطلاعاتی را درباره این مسائل گوناگون داشته باشند. در ادامه به یکی دیگر از کارهایی  که کارشناس های تغذیه انجام می دهند می پردازیم.

چگونگی توضیح دادن درباره فعالیت ها و تاثیر آن ها

چگونگی توضیح دادن درباره فعالیت ها و تاثیر آن ها

ارزیابی نیاز مراجعه کننده

همان طور که در بالا نیز گفته شد،اگر شما برای اولین بار به یک کارشناس تغذیه مراجعه کنید، ابتدا برای شما درباره کاری که می کند توضیحاتی می دهد اما در واقع می  توان گفت که تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه در انجام این کار نیست.

بعد از این که توضیح هایی داده شد، کارشناس های تغذیه وظیفه دیگری نیز دارند و مهم ترین کاری که بعد از شرح دادن برنامه ها و وظیفه خود برای مراجعه کننده دارند این است که وضعیت سلامتی آن ها را ارزیابی کنند.

البته می توان گفت که این مسئله و کاری که کارشناس های علم تغذیه انجام می دهند نیز  نمی تواند تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه باشد، بلکه یکی از کارهای مشترک و مهمی است که باید هر دوی آن ها انجام دهند.

در واقع ارزیابی کردن وضعیت مراجعه کننده ای که از کارشناس علم تغذیه کمک و مشورت می گیرد، بسیار مهم است و پایه و اساس کار کارشناس علم تغذیه قرار می گیرد که تمام برنامه های بعدی او نیز بر این اساس چیده خواهد شد.

البته کارشناس های علم تغذیه فقط در جلسه های اولی که مراجعه کننده جدیدی دارند نباید به ارزیابی مراجعه کننده خود بپردازند، بلکه لازم است پیوسته وضعیت کسی که  مراجعه کننده کارشناس علم تغذیه است را مورد بررسی قرار دهند.

این کار بسیار مهم است زیرا شرایط بدنی و متابولیسم افراد پیوسته تغییر می کند و کارشناس های علم تغذیه موظف هستند  که پیوسته شرایط مراجعه کننده های خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

ارزیابی نیاز مراجعه کننده

ارزیابی نیاز مراجعه کننده

اهمیت ارزیابی کردن نیاز مراجعه کننده

همان طور که گفته شد یکی از مهم ترین کارهایی که کارشناس های تغذیه می کنند، ارزیابی کردن وضعیت کسی است که به او مراجعه کرده است. البته این کار را نمی توان فقط مربوط به کارشناس تغذیه دانست و این مورد را از تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه به حساب آورد، بلکه هر متخصص و کارشناسی که در بخش سلامت کار می کند لازم است تا وضعیت سلامتی بدن بیمار را ارزیابی کند.

در این قسمت از مقاله تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه ، درباره اهمیت این کار کارشناس های علم تغذیه توضیح می دهیم. این مرحله از کار کارشناس های علم تغذیه دارای اهمیت بسیار زیادی است

زیرا پایه و اساس کارهای بعدی می تواند باشد و اگر ارزیابی کردن وضعیت بدن بیمار درست انجام نشود، ممکن است رژیم غذایی نامناسب و یا حتی رژیم غذایی مضر برای مراجعه کننده داده شود که این گونه وضعیت سلامتی او به جای این که رو به بهبودی برود بدتر خواهد شد.

در نتیجه می توان متوجه شد که ارزیابی صحیح از بدن بیمار چقدر زیاد اهمیت دارد و افرادی که به عنوان کارشناس های علم تغذیه مشغول به کار هستند موظف اند که این کارها را  پیوسته انجام بدهند تا هم خودشان از وضعیت سلامتی بیمار آگاهی پیدا کنند و هم این که بتوانند برای مراجعه کننده خود نیز وضعیت سلامتی و تغییراتی که در بدن او با تغییر رژیم غذایی ایجاد شده را شرح دهند.

آگاه کردن مراجعه کننده های مختلف از وضعیتی که دارند بسیار زیاد اهمیت دارد و می تواند به آن ها کمک کند تا برای بهتر شدن وضعیت سلامتی خود بکوشند و روحیه خود را حفظ کنند و اگر بازخورد و نتیجه منفی به دست آوردند علت این مسئله را درباره رفتار های غذایی خود بررسی کنند.

اهمیت ارزیابی کردن نیاز مراجعه کننده

اهمیت ارزیابی کردن نیاز مراجعه کننده

تعیین نیازهای بدن مراجعه کننده

ارزیابی ها و بررسی های مختلف به این دلیل باید انجام بگیرد تا نیازهای بدن مراجعه کننده شناسایی شود. به همین دلیل چک کردن مداوم و پیوسته وضعیت بدن اهمیت بسیار زیادی دارد. البته منظور از نیازهایی که بدن دارد فقط نیازها به مواد غذایی نیست که بدن آن ها کمبود دارند، بلکه ممکن است بعضی از نیازها شامل این باشد که آن ها کمبود های بدن را شناسایی کنند. این نکته نیز بسیار قابل توجه است.

به همین دلیل باید بدن فرد که به کارشناس های تغذیه مراجعه کرده است مورد بررسی قرار گیرد تا اگر کمبودی دارد بتوان آنها را شناسایی کرده و یا اگر ماده ای در بدن وی وجود دارد که بیش از حد نرمال است، اقداماتی برای کاهش آن انجام داد. با این بررسی هایی که کارشناس های علم تغذیه انجام می دهند می توانند بیمار خود را نیز از روند رژیم غذایی مطلع کنند

و همچنین تاثیرهایی که برنامه ها و فعالیت هایی که برای بیمار خود در نظر گرفتند را بسنجد و در صورتی که تاثیرها و بازخوردهایی که انتظار آن را داشتند دریافت نکردند، می توانند برنامه های جدیدی را جایگزین کنند و این گونه بررسی بیشتری در برنامه های خود داشته باشند. در صورتی که برنامه ها و رژیم های غذایی که در نظر گرفته بودند نیاز به تغییر و اصلاح داشت این کار را انجام دهند.

البته این مسئله را نمی توان از تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه حساب کرد زیرا متخصص های تغذیه نیز که در مقطع های بالاتر از کارشناسی تحصیل کردند، باید پیوسته وضعیت سلامت بدن مراجعه کننده های خود را ارزیابی کنند و با توجه به نتایجی که از آزمایش های مختلف به دست می آید در صورت نیاز برنامه های خود را تغییر دهند.

تعیین نیازهای بدن مراجعه کننده

تعیین نیازهای بدن مراجعه کننده

روش های مختلف ارزیابی وضعیت سلامتی مراجعه کنندگان

همان طور که گفته شد هم متخصص های تغذیه و هم کارشناس های تغذیه باید پیوسته وضعیت بدن مراجعه کننده های خود را در نظر بگیرند اما ارزیابی کردن تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه نیست، بلکه یکی از تفاوت های اساسی این است که یکی در مقطع کارشناسی  تحصیل کرده و متخصص تغذیه در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل داده است و می تواند به صورت تخصصی تر کار کند.

اما ارزیابی کردن از وضعیت مراجعه کننده ها شامل موارد مختلف می شود زیرا فعالیت ها و موارد مورد نیاز و مواد مضر برای بدن نسبتا زیاد است و برای این که بتوان این موارد را بررسی کرد، باید از روش های مختلف مانند آزمایش ها استفاده کرد.

اما یکی دیگر از مواردی که کارشناس های تغذیه باید حتما آن را ارزیابی کنند بی ام آی یا شاخص توده بدنی مراجعه کننده های آن ها است. مخصوصا این مسئله  باید برای افرادی که به دلیل کمبود وزن شدید و یا چاقی مفرط به کارشناس تغذیه و یا متخصص تغذیه مراجعه کردند، چک شود.

زیرا شاخص توده بدنی، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سلامتی است که باید آن را در حد نرمال نگه داشت. در ادامه مطلب تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه ، درباره این شاخص بیشتر توضیح می دهیم.

روش های مختلف ارزیابی وضعیت سلامتی مراجعه کنندگان

روش های مختلف ارزیابی وضعیت سلامتی مراجعه کنندگان

شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی یکی از موارد بسیار مهمی است که باید حتما بررسی شود. متخصص های تغذیه باید بر اساس این شاخص بسیار مهم، رژیم غذایی خود را بچینند. البته لازم به توضیح است که این مورد یعنی شاخص توده بدنی تنها مسئله ای نیست که باید در رژیم غذایی لحاظ شود، بلکه موارد دیگری را نیز کارشناس های علم تغذیه و متخصص های این علم برای تنظیم رژیم غذایی در نظر می گیرند.

اما اگر بخواهیم درباره این شاخص توده بدنی توضیح دهیم می توان گفت  که وزن فرد باید بر مجذور قد تقسیم شود تا شاخص توده بدنی محاسبه شود. توده بدنی را بر اساس محاسبه و نتیجه آزمایش تقسیم بندی می کنند و هر عددی که به دست بیاید، بسته به این که در چه بخشی قرار داشته باشد می تواند نمایانگر چاقی و لاغری باشد. این شاخص به جنسیت افراد نیز بستگی دارد. شاخص توده بدنی البته معیار بسیار دقیقی نیست

اما می تواند به کارشناس های تغذیه کمک کند تا وضعیت مراجعه کننده های خود را بسنجد. از آنجایی که درشاخص توده بدنی، تفاوتی بین چربی و ماهیچه ها قائل نمی شوند اما به هر حال از این شاخص استفاده می شود و همان طور که گفته شد رژیم غذایی افراد بسته به جنسیتی که دارند نیز متفاوت خواهد بود.

زیرا میزان چربی برای زن ها با مردان متفاوت است زیرا وضعیت بدن آنها با یکدیگر متفاوت است. اما به غیر از سنجش شاخص توده بدنی باید موارد دیگری نیز مورد بررسی قرار بگیرد که در ادامه درباره آنها توضیح می دهیم.

آزمایش های مختلف

یکی دیگر از کارهایی که باید برای سنجش وضعیت و ارزیابی بدن مراجعه کنندگان  توسط کارشناس های علم تغذیه انجام شود این است که آزمایش های مختلفی را باید انجام داد. این نکته بسیار مهم است. به همین دلیل آزمایش های مختلف و چکاپ هایی باید انجام شود تا کارشناس های علم تغذیه بتوانند بر اساس نیاز هایی که بدن مراجعه کنندگان دارند برنامه های رژیم غذایی خود را بسنجد.

آزمایش های مختلفی وجود دارد که افراد باید انجام بدهند تا مواد ضروری بدن آن ها سنجیده شده و مواد مضر آن ها نیز مشخص شود. به عنوان مثال در این آزمایش ها میزان گلبول های قرمز باید سنجیده شود اگر کسی مبتلا به کم خونی باشد، این مسئله باید برای کارشناس تغذیه او مشخص باشد تا بتواند برنامه غذایی خود را بر اساس این نیازها که مراجعه کننده ها دارد بسنجد و غذاهایی را که در برنامه های غذایی فردی که به کم خونی مبتلا است بگنجاند تا مواد غذایی که می تواند به جبران کم خونی کمک کند داشته باشد.

همچنین به غیر از این مورد یعنی کم خونی موارد دیگری نیز هستند که باید سنجیده شود تا کارشناس های علم تغذیه بتوانند بر این اساس مواد غذایی را درباره برنامه ها و رژیم های غذایی بسنجند.

در آزمایش ها مواد مضر نیز سنجیده می شود که اگر بدن افراد مراجعه کننده دارای مقدار زیادی از این مواد مضر باشد به عنوان مثال سطح قند خون آن ها بالا بود کارشناس تغذیه، مواد غذایی که گلوکز کمتر و قند کمتری دارند را در برنامه غذایی و رژیم این افراد قرار دهند.

آزمایش های مختلف

آزمایش های مختلف

آزمایش ها

برای تعیین وضعیت بدن، آزمایش های مختلفی می تواند انجام شود اما یکی از مهم ترین آزمایش هایی که کارشناس های علم تغذیه و متخصص های آن نیز می توانند به آن استناد کنند آزمایش خون است. در آزمایش خون موارد مختلفی بررسی می شود و یکی از آزمایش های بسیار مهم است زیرا می توان مواد غذایی را که بدن به آن ها احتیاج دارد را به کمک آزمایش خون سنجید.

زیرا تمام مواد غذایی که این افراد مصرف می کنند در خون وجود دارند تا به بافت های مختلف بدن منتقل شوند. به همین دلیل سنجش خون و آزمایش آن می تواند به ارزیابی سلامتی بدن افراد مختلف کمک بسیار زیادی بکند.

تنظیم رژیم غذایی

یکی دیگر از کار هایی که کارشناس های علم تغذیه انجام می دهند این است که بر اساس ارزیابی های مختلفی که انجام می شود باید رژیم غذایی برای افراد مختلف تنظیم کنند. این کار را نیز متخصص های تغذیه انجام می دهند.

رژیم غذایی و برنامه غذایی که تنطیم می شود باید دقیق و قابل اجرا باشد و به گونه ای تنظیم شود که افراد مختلف بتوانند آن را اجرا کنند و محدودیت هایی که بعضی از افراد دارند در این برنامه های رژیم غذایی سنجیده شود. رژیم های غذایی می توانند به گونه های مختلفی تنظیم شوند که در این مورد، هم کارشناس های علم تغذیه نظر می دهند و هم باید نظر کسی که برای او برنامه غذایی تنظیم می شود لحاظ شود. در ادامه مقاله در مورد پارامترهای رژیم غذایی مناسب بيشتر توضیح می دهیم.

تنظیم رژیم غذایی

تنظیم رژیم غذایی

رژیم غذایی قابل اجرا

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که رژیم غذایی باید داشته باشد این است که رژیم غذایی قابل اجرا باشد و افراد مختلف که رژیم برای آن ها تنظیم می شود بتوانند این برنامه غذایی را اجرا کنند. این مسئله بسیار مهم است و کارشناس های علم تغذیه و همچنین متخصص تغذیه باید این موارد را در نظر بگیرند و از این نظر تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه نیست.

زیرا اگر هر کدام از آن ها برنامه غذایی تنظیم کنند که قابل اجرا نباشد، در عمل کاری که انجام دادند بی فایده خواهد بود و افراد مختلف نمی توانند از این برنامه ها استفاده کنند. این که چه رژیم غذایی قابل اجرا است، بسته به شرایط افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

یکی از مهم ترین عواملی که بر قابل اجرا بودن رژیم غذایی تاثیر دارد

به عنوان مثال یکی از مهم ترین عواملی که بر قابل اجرا بودن رژیم غذایی تاثیر دارد عادت های غذایی افرادی است که به کارشناس تغذیه مراجعه کردند. در واقع اگر رژیم غذایی تنظیم شود که به طور کامل بر خلاف عادت های غذایی افراد مختلف باشد و در نقطه مقابل این عادت های غذایی باشد، به احتمال زیاد قابلیت اجرا نخواهد داشت.

حتی افرادی که اراده زیادی برای تغییر رژیم غذایی خود دارند نمی توانند به سرعت و در عرض یک روز تمام عادت های غذایی خود را کنار بگذارند و برنامه و رژیم غذایی دیگری داشته باشند.

اما اگر این برنامه ها و رژیم های غذایی که برای افراد مختلف تنظیم می شود تفاوت کمتری با عادت غذایی افراد مختلف داشته باشد قابل اجرا تر می شود. به همین خاطر کارشناس های علم تغذیه و همچنین متخصص های این علم سعی می کنند

اگر با فردی مواجه شدند که عادت های غذایی آن اشتباه بود و برنامه غذایی و رژیم غذایی مطلوب برای آن فرد در نقطه مقابل عادت های غذایی قرار داشت، به صورت مرحله به مرحله عادت های غذایی این فرد را تغییر دهند تا به رژیم غذایی مورد نظر خود برسند. این گونه تغییر دادن گام به گام عادت های مخالف برای افراد گوناگون آسان تر خواهد بود و برنامه هایی که توسط کارشناس های مختلف ارائه می شود قابل اجرا می شود.

رژیم غذایی متناسب با بودجه مشتری

یکی دیگر از مواردی که باید کارشناس علم تغذیه و متخصص تغذیه  انجام دهند این است که رژیم غذایی مناسبی تنظیم کنند که متناسب با بودجه مراجعه کننده های خود باشد. این مسئله یکی از موارد  یا پارامترهایی مهمی است که برنامه غذایی باید دارا باشد و تا حد امکان ساده و ارزان تهیه و تنظیم شود.

زیرا اگر این برنامه ها و رژیم های غذایی بدون توجه به امکانات مالی چیده شود، می تواند رژیم غذایی را تبدیل به یکی از رژیم های غذایی کند که دیگر قابل اجرا نیست و نمی تواند کمکی به افراد مختلف بکند.

به همین دلیل باید کارشناس علم تغذیه در این خصوص به مراجعه کننده های خود توضیح هایی را ارائه دهند تا هزینه نسبی برنامه غذایی که می نویسند را بدانند تا در صورتی که مراجعه کننده هایی که برای آن ها رژیم غذایی تنظیم می شود در این خصوص سوال و ابهاماتی داشته باشند؛ بتوان به سوال های آن ها پاسخ داد. در ادامه مقاله به یکی دیگر از فاکتورهای رژیم غذایی اشاره می کنیم.

رژیم غذایی متناسب با بودجه مشتری

رژیم غذایی متناسب با بودجه مشتری

آسان بودن رژیم غذایی

در متن بالا درباره دو مورد از فاکتورها و پارامترهایی که باید برنامه غذایی که توسط کارشناس های علم تغذیه تنظیم می شود را داشته باشد توضیح دادیم. همچنین گفتیم این فاکتورها در برنامه غذایی که کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه تنظیم می کنند باید وجود داشته باشد و از این نظر تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه نیست. در این قسمت درباره ی یکی دیگر از فاکتورها که برنامه های غذایی مختلف باید داشته باشند توضیح می دهیم.

یکی دیگر از مهمترین مواردی  که در برنامه های غذایی باید رعایت شود این است که برنامه ها آسان باشند.  انجام دادن برنامه ها و رژیم غذایی هایی که دارای پیچیدگی زیادی هستند، سخت است و معمولا برنامه های نامناسب قابل اجرایی نیستند

بلکه این برنامه ها باید به گونه ای باشند که بتوان آن ها را اجرا کرد. آسان بودن برنامه های رژیم غذایی به معنای غیر حرفه ای بودن این برنامه ها که تنظیم می شوند نیست، بلکه یکی از اصول حرفه ای بودن برنامه هایی که تنظیم می شوند این است که در عین اثر بخش بودن، آسان نیز باشند.

افرادی که باید به کارشناس های تغذیه مراجعه کنند.

در متن بالا درباره کارهایی که کارشناس های تغذیه می دهند توضیح دادیم و با توجه به  توضیح هایی که داده شد می توان فهمید که کار کارشناس های تغذیه با متخصص های تغذیه چندان تفاوت اساسی ندارد و تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه از این نظر وجود ندارد. اما در این قسمت درباره افرادی توضیح می دهیم که باید حتما به کارشناس های تغذیه و یا متخصص های تغذیه مراجعه کنند.

هر کسی می تواند به کارشناس تغذیه یا متخصص تغذیه مراجعه کند تا با توجه به دانشی که این متخصص های تغذیه دارند متوجه شود که عادت غذایی سالمی دارند یا دارای عادت های غذایی اشتباه و مضری هستند.

اما معمولا افرادی که مشکل خاصی ندارند و فقط می خواهند برنامه غذایی خود را چک کنند و از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنند، به کارشناس های تغذیه مراجعه می کنند و کمتر اتفاق می افتد که برای چک کردن برنامه غذایی به متخصص های تغذیه مراجعه کنند.

پس یکی از اصلی ترین مواردی که می توان آن را تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه دانست این است که مراجعه کنندگان این دو با یکدیگر ممکن است متفاوت باشند. اما فقط این مورد نیست که به آن اشاره شد، بلکه افراد دیگری نیز هستند که باید به کارشناس علم تغذیه و یا متخصص های تغذیه مراجعه کنند که در ادامه مطلب درباره آنها بیشتر توضیح می دهیم.

زنان باردار

یکی از افرادی که حتما باید به کارشناس تغذیه یا متخصص تغذیه مراجعه کنند زنان باردار هستند. دوران بارداری شرایط ویژه ای به حساب می آید که افرادی که این دوره را طی می کنند باید موارد مختلفی را رعایت کنند و در برخی از عادت هایی که دارند تغییراتی داشته باشند.

یکی از مهمترین مواردی که زنان باردار حتما باید آن را رعایت کنند، غذاهایی است که مصرف می کنند. این مسئله بسیار زیاد اهمیت دارد. در هنگام بارداری، جفت تشکیل می شود و خون جنین از طریق بند ناف با خون مادر مرتبط است و تمام مواد زائد خود را به خون مادر دفع می کند و مواد لازم غذایی را نیز خون مادر دریافت می کند.

به همین دلیل مواد غذایی که مادر هنگام بارداری مصرف می کند بسیار زیاد اهمیت دارد که نه تنها باید نیازهای خود را برآورده کند، بلکه باید به گونه ای باشد که نیازهای جنین را نیز برطرف کند و مواد غذایی که جنین برای رشد به آن ها احتیاج دارد را حتما مصرف کند تا مرحله های رشد جنین،به خصوص در سه ماهه اول بارداری به طور کامل انجام شود. زیرا اگر مواد غذایی به طور کامل به جنین رسانده نشود، ممکن است رشد آن ناقص بماند و ضررهایی مانند سقط جنین به وجود بیاید.

زنان باردار کسانی هستند که باید حتما به کارشناس تغذیه مراجعه کنند

به همین دلیل زنان باردار کسانی هستند که باید حتما به کارشناس تغذیه مراجعه کنند. البته بعضی از زنان باردار دوران حاملگی نرمالی دارند، اما بعضی دیگر از این افراد وضعیت نرمال ندارند و به دلیل کمبودها و یا بیماری های مختلفی که دارند باید حتما تحت نظر متخصص تغذیه قرار بگیرند. به عنوان مثال زنان بارداری که تیروئید، فشار خون و یا دیابت دارند حتما باید تحت نظر متخصص تغذیه باشند.

با توجه به این نکته می توان گفت که یکی از مواردی که تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه است مراجعه زنان باردار به آن ها است. آن ها که وضعیت نرمال دارند به کارشناس تغذیه و آن هایی که وضعیت حاد و مخصوص دارند به متخصص تغذیه مراجعه می کنند.

زنان باردار کسانی هستند که باید حتما به کارشناس تغذیه مراجعه کنند

زنان باردار کسانی هستند که باید حتما به کارشناس تغذیه مراجعه کنند

افرادی که فشار خون دارند

یکی دیگر از افرادی که باید به متخصص تغذیه و یا کارشناس تغذیه مراجعه کنند، افرادی هستند که فشار خون دارند. فشار خون یکی از بیماری های زمینه ای است که بر اثر وجود چربی زیاد و یا مقدار بالای نمک درون خون می تواند به وجود بیاید و اگر کنترل و درمان نشود می تواند عامل بسیاری از بیماری های دیگر مانند سکته بشود.

افرادی که فشار خون دارند ممکن است به دلایل ژنتیکی یا ارثی به این بیماری مبتلا شده باشند. اما به غیر از این موارد که گفته شد، نا پرهیزی در غذا نیز می تواند باعث بروز بیماری فشار خون بشود. به همین دلیل افراد مختلف باید در مورد غذاهایی که مصرف می کنند توجه داشته باشند تا به فشار خون مبتلا نشوند. همچنین این  مورد در مورد افرادی که زمینه فشار خون دارند بسیار اهمیت پیدا می کند.

به همین دلیل جزو افرادی هستند که باید به کارشناس تغذیه یا متخصص تغذیه مراجعه کنند. افرادی که امکان مبتلا شدن به فشار خون را دارند باید به كارشناس های علم تغذیه مراجعه کنند تا با بررسی وضعیت بدن خود برنامه غذایی مناسب و متناسبی را دریافت کنند که میزان نمک و چربی موجود در آن بر اساس این فرض تنظیم شده باشد که احتمال ابتلا به فشار خون در نظر گرفته شده باشد.

همچنین به غیر از این موارد که ذکر شد بعضی از افراد که به فشار خون مبتلا هستند به متخصص های علم تغذیه مراجعه می کنند تا برنامه غذایی مناسبی دریافت کنند تا فشار خون آن ها در حد کنترل شده باقی بماند. پس یکی دیگر از موارد تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه در افرادی است که از نظر شدت فشار خون به آن ها مراجعه می کنند.

افراد دیابتی

یکی دیگر از افرادى که باید حتما به کارشناس های علم تغذیه مراجعه کنند کسانی هستند که دیابت دارند. این افراد باید به کارشناس های تغذیه یا متخصص های علم تغذیه مراجعه کنند تا رژیم غذایی متناسب با بیماری خود را دریافت کنند. زیرا بیماری دیابت یکی از بیماری های صعب العلاج است که درمان پذیر نمی باشد، بلکه فقط قابل کنترل است. یکی از مهم ترین مسئله ای که باید در کنترل دیابت به آن توجه کرد، رژیم غذایی این افراد است.

کارشناس یا متخصص علم تغذیه باید با توجه به سطح قند خون بیمار و سابقه ای که دارد برای او برنامه غذایی را تنظیم کند تا بیمار با رعایت آن برنامه غذایی، سطح قند خون خود را در حد نرمال نگه دارد. زیرا بالا بودن میزان قند خون می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به بدن وارد کند. معمولا افرادی که دیابت نوع ۱ و حادتری دارند، به متخصص های تغذیه و سایر افراد به کارشناس های تغذیه مراجعه می کنند که می توان این مورد را نیز جزو تفاوت بین کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه دانست.

افراد مبتلا به چربی خون

یکی دیگر از گروه هایی که باید حتما به متخصص های علم تغذیه مراجعه کنند افراد مبتلا به چربی خون هستند. این افراد باید تحت نظر متخصص تغذیه ویا کارشناس تغذیه باشند تا برنامه غذایی آن ها شامل مواد غذایی باشد که به کنترل این بیماری و چربی خون بالای آن ها کمک کند.

در صورتی که این افراد که مبتلا به چربی خون هستند از کمک های متخصص تغذیه و یا کارشناس تغذیه استفاده نکنند و رژیم غذایی آ ن ها هیچ تغییری نکند، باید انتظار داشته باشند که وضعیت سلامتی آن ها به خطر بیفتد.

چربی خون بالا می تواند خطرها و آسیب های جدی برای آن ها داشته باشد. به همین جهت لازم است که حتما این افراد به کارشناس ها و یا متخصص های علم تغذیه مراجعه کنند تا با دریافت برنامه غذایی مناسب و متناسب با چربی خون بتوانند به کنترل بیماری خود کمک کنند و از عارضه های ثانویه که این بیماری می تواند برای آن ها ایجاد کند در امان بمانند.

زیرا اگر بیماری چربی خون کنترل نشود و غذا های مضر که چربی زیادی دارد در رژیم غذایی افراد مختلف باشد ممکن است عارضه ها و بیماری های خطرناکی مانند سکته قلبی  را نیز برای این افراد به وجود بیاورد. اما اگر این افراد به کارشناس  هاو یا متخصص های علم تغذیه مراجعه کنند می توانند رژیم غذایی متناسب با خود را دریافت کنند که به کنترل بیماری آن ها بسیار کمک می کند.

پیشنهاد می کنیم از پست مرکز مشاوره لاغری دیدن کنید.

نتیجه گیری

همان طور که به طور کامل توضیح داده شد، تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه در موارد جزئی است و همچنین در میزان تحصیلات آن ها است. اما هر کاری که به صورت کلی انجام می دهند چندان تفاوتی بین آن دو نیست و هر دوی آن ها با بررسی وضعیت افراد مختلف سعی می کنند برنامه غذایی مناسبی تنظیم کنند تا سلامت افراد مختلف تضمین شود که مواد غذایی لازم و مورد نیاز بدن را به دست آورند.

از اینکه تا انتهای پست تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله تفاوت کارشناس تغذیه و متخصص تغذیه بهره لازم را برده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید