مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا

متخصص تغذیه بیماران کرونایی
متخصص تغذیه بیماران کرونایی
2021/02/24
نمونه رژیم پروتئین و سبزیجات
نمونه رژیم پروتئین و سبزیجات
2021/03/11
مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا

مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا

امروز می خواهیم راجع به مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا توضیحاتی را ارائه دهیم. همراه ما باشید.

حتی اگر نمی توانید آلودگی هوا را کاهش دهید، حداقل می توانید سیستم خود را در برابر واکنش های مضر خود مصون نگه دارید. یک نفس عمیق بکشید. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، پس از فشار خون و استعمال دخانیات، آلودگی پنجمین علت اصلی مرگ در هند است. WHO می گوید که کیفیت هوای پکن، شهری که در آن افزایش میزان آلودگی هوا زیاد است، بیماری جدیدی ایجاد کرده است.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

مواد غذایی مفید برای الودگی هوا

مواد غذایی مفید برای الودگی هوا

در مقاله مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا، به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

رابطه غذا با آلودگی هوا چیست؟

تاثیر آلودگی هوا و غذا بر یکدیگر چیست؟

چگونه خوراک و مواد غذایی می توانند بر اثرات آلودگی هوا تاثیر بگذارند؟

اثرات آلودگی هوا بر سلامتی

آلودگی هوا چگونه باعث بیماری می شود؟

تاثیر خوراکی بر ریه و تنفس چیست؟

غذاهایی که می توانند به پاکسازی ریه های شما کمک کنند.

مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا کدامند؟

ادویه جات مناسب برای آلودگی هوا

چه سبزیجات و میوه هایی برای آلودگی هوا مفید هستند؟

غذاهای رایجی که می توان برای آلودگی هوا مصرف کرد.

چه ویتامین هایی برای آلودگی هوا مناسب هستند که می توان آن ها را در خوراکی به دست آورد؟

تاثیر ویتامین E بر آلودگی هوا چیست؟

تاثیر ویتامین C بر آلودگی هوا چیست؟

بتا کاروتن در آلودگی هوا و سلامتی بدن چه نقشی دارد؟

امگا – ۳ چربی چه نقشی در سلامتی و آلودگی هوا دارد؟

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

چگونه آنزیم های سم زدایی را با غذا تقویت کنیم؟

عاداتی که تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی شما را به حداقل می رسانند.

آلودگی هوا: چه چیزی بخوریم، چه چیزی نخوریم؟

ویتامین های E، C: بهترین دشمنان آلودگی هوا

چه نوشیدنی هایی برای آلودگی هوا مناسب هستند؟

 

رابطه غذا با آلودگی هوا چیست؟

در ابتدای مفاله مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا، ذکر این نکته ضروری است که بین تولید غذا و آلودگی هوا رابطه دو طرفه وجود دارد. تولید غذا به میزان قابل توجهی در آلودگی هوا نقش دارد. به نوبه خود، آلودگی هوا می تواند بر تولید غذا تأثیر بگذارد.

کشاورزی تنها بزرگترین عامل آلودگی آمونیاک و همچنین انتشار سایر ترکیبات ازت است. این بر کیفیت خاک و در نتیجه ظرفیت خاک برای حفظ بهره وری گیاهان و حیوانات تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، تجارت فزاینده محصولات کشاورزی در چند دهه گذشته، میزان آلودگی ساطع شده از روند تشدید را در کشورهای تولید کننده بیشتر کرده است. از آنجا که این آلودگی در کشور تولید کننده باقی مانده است، عدم تعادل ایجاد می کند و مشکل آلودگی را از کشورهای وارد کننده به کشورهای تولید کننده منتقل می کند.

تاثیر آلودگی هوا و غذا بر یکدیگر چیست؟

برعکس، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد، تولید مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا نیز توسط آلودگی هوا تهدید می شود. انتشار پیش سازهای ازن (اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار) به دلیل واکنش این ترکیبات برای تشکیل ازن در سطح زمین، از اهمیت ویژه ای برای امنیت غذایی جهانی برخوردار است. این، به نوبه خود، به ساختار گیاه نفوذ کرده و توانایی رشد آن را مختل می کند.

تخمین زده شد که ازن باعث تلفات نسبی محصول جهانی سویا ۶-۱۶٪، گندم ۷-۱۲٪ و ذرت ۳-۵٪ شود. در سطح اروپا، یک مطالعه در سال ۲۰۰۰ از خسارات اقتصادی ناشی از تأثیر ازن بر ۲۳ محصول به ۶٫۷ میلیارد یورو رسیده است.

مشخص شده است که برخی از محصولات نسبت به بقیه، در برابر ازن حساس ترند و گندم و سویا از حساسیت خاصی برخوردار هستند. سیب زمینی، برنج و ذرت نسبتاً حساس هستند. در حالی که مشخص شده است که جو در مقابل ازن مقاوم است. نکته نگران کننده، این واقعیت است که این محصولات حساس ترین محصولات اصلی برای اکثر مردم جهان هستند.

تاثیر آلودگی هوا و غذا بر یکدیگر چیست؟

تاثیر آلودگی هوا و غذا بر یکدیگر چیست؟

شیلات از نظر آلودگی، تحت تأثیر قرار می گیرد

شیلات نیز از نظر آلودگی، تحت تأثیر قرار می گیرد. زیرا مواد مغذی ناشی از منابع زمینی باعث ایجاد “مناطق مرده” می شود. زیستگاه ماهیان را از بین می برد. مرجان، علف های دریایی و گیاهان حرا و گونه های ماهی را که به دلیل صید بیش از حد و تغییرات آب و هوایی در معرض خطر هستند را به خطر می اندازد.

با این حال، در سطح جهانی تا ۲۰ درصد پروتئین انسانی از طریق آبزیان تأمین می شود و شیلات، با نا آرامی و عدم اطمینان زیادی روبرو است. امنیت غذایی جهانی عامل دیگری برای آشفتگی است. تحقیقات در مورد تأثیر آلودگی هوا بر مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا نسبتاً نگران کننده است. با این وجود، همه نشانه ها حاکی از آن است که کاهش آلودگی هوا به تولید غذا و در نتیجه امنیت غذایی جهانی سود می رساند.

این کنوانسیون، اهداف مختلفی را برای آلاینده های هوا تعیین می کند که تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر تولید غذا دارند. مانند گوگرد، نیتروژن و انتشار پیش سازه های ازن سطح زمین (اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار غیر متان).

در نهادهای مختلف تحت کنوانسیون، چندین جنبه از روابط متقابل پیچیده بین آلودگی هوا و تولید مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، برنامه همکاری بین المللی در مورد تأثیر آلودگی هوا بر گیاهان طبیعی و محصولات در حال ارزیابی تأثیرات آلاینده های هوا، به ویژه ازن در سطح زمین، بر محصولات است. منبع اصلی درآمد و مشاغل بسیاری از جوامع در سراسر جهان است.

پیشنهاد می کنیم از پست دکتر تغذیه خوب در محدوده پیروزی دیدن کنید.

چگونه خوراک و مواد غذایی می توانند بر اثرات آلودگی هوا تاثیر بگذارند؟

باید یادآور شد که گروه ویژه نیتروژن، راکتیو اطلاعات فنی و علمی را توسعه می دهد و هماهنگی سیاست های آلودگی هوا در مورد نیتروژن را در چرخه نیتروژن تشویق می کند.

کمک به کشورها در کاهش انتشار نیتروژن و مدیریت پایدارتر نیتروژن که تأثیرات مستقیمی بر کیفیت خاک دارد و به ارتقاء کشاورزی پایدار کمک می کند، کار تحت این گروه ویژه به کشورها در دستیابی به اهداف تحت هدف توسعه پایدار ۲ در مورد گرسنگی صفر را کمک خواهد کرد. به همین ترتیب، کار تحت کنوانسیون همچنین به کشورها در کاهش آلودگی دریایی ناشی از فعالیت های زمینی، به ویژه آلودگی مواد مغذی کمک می کند که نتیجه تحت هدف توسعه پایدار ۱۴ در زیر آب است.

کارشناسان احساس می کنند، عموم مردم حتی نمی دانند دقیقاً چه چیزی آلودگی هوا را تشکیل می دهد تا بتوانند در تولید مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا بکوشند. آلودگی هوا فقط توسط صنایع و وسایل نقلیه ایجاد نمی شود. گرد و غبار، مواد شیمیایی موجود در فرش ها، خوشبو کننده های هوا، خارج شدن گاز از مواد پلاستیکی، همچنین به تمامی سمی که ریه های شما متحمل می شوند، می افزاید. آلودگی هوا فقط به عفونت های سینوسی، آسم و بیماری های ریوی مرتبط است

اما همچنین به عنوان یک عامل اوتیسم نیز در نظر گرفته می شود. همچنین با حملات قلبی، جهش اسپرم و سلامت هوش جنین مرتبط است. در ادامه مبحث مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا، اثرات آلودگی هوا بر سلامت و نقش آن در تولید مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا را بررسی می کنیم. تا انتهای نوشتار مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا، همراه شما هستیم.

اثرات آلودگی هوا بر سلامتی

آلودگی هوا اکنون در بیشتر شهرهای ردیف ۱ و ردیف ۲ کشور به سطح خطرناکی رسیده است. مضرترین آلاینده ها شامل دی اکسید کربن (CO2)، مونوکسیدکربن (CO)، ترکیبات آلی فرار (VOC)، اکسید نیتروژن (NO2) و ذرات معلق (PM) هستند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوای خارج از منزل یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر و بیماری ها در سطح جهان است. آلودگی هوا (محیط و محیط داخلی) سالانه باعث کشته شدن هفت میلیون نفر می شود. اثرات فوری آلودگی هوا شامل تحریک چشم، بینی و گلو، سردرد، سرگیجه و خستگی است.

برخی از آلاینده ها همچنین می توانند علت آسم باشند و ممکن است، وضعیت فردی را که قبلاً از آسم رنج می برد بدتر کنند. این اثرات بیشتر کوتاه مدت بوده و قابل درمان هستند. اثرات طولانی مدت شامل بیماری های تنفسی، بیماری های قلبی و سرطان است. این ممکن است پس از مدت طولانی یا مکرر قرار گرفتن در معرض آلودگی، خود را نشان دهد و می تواند کشنده باشد.

تاثیر آلودگی بر افرادی که در خانه می مانند

این اثرات خطرناک آلودگی هوا نه تنها بر افرادی که در فضای بیرون فعالیت می کنند، بلکه در افرادی که در خانه می مانند نیز تأثیر می گذارد. در حالی که استفاده از ماسک و اجتناب از مناطق با کیفیت پایین هوا مفید است، شما همچنین باید مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا را در رژیم غذایی خود بگنجانید. افزودن چنین مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا در رژیم غذایی می تواند ایمنی شما را در برابر آلاینده ها افزایش دهد.

داشتن رژیم غذایی مناسب برای مقابله با آلودگی هوا بسیار مهم است. از همه مهمت،ر آنتی اکسیدان ها هستند که بدن ما را از اثرات مضر آلودگی هوا محافظت می کنند. بنابراین، حتما مواد غذایی مفید برای الودگی هوا را در وعده های غذایی روزانه خود بگنجانید.

آلودگی هوا چگونه باعث بیماری می شود؟

هنگامی که در هوای آلوده تنفس می کنید، ذرات معلق و سایر آلاینده ها به لایه های لوله های برونش و ریه های شما نفوذ کرده و ملتهب می شوند. این امر منجر به بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، بیماری قلبی، سرطان ریه، آسم، خس خس سینه، سرفه و دشواری در تنفس می شود. اگر سابقه ی بیماری قلبی و تنفسی داشته باشید، به دلیل قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا، وضعیت آن ها نیز بدتر خواهد شد.

در حالی که استفاده از ماسک کمبریج تقریباً ۱۰۰٪ در برابر آلودگی ذرات محافظت می کند، شما می توانید اقدامات دیگری را انجام دهید تا به بدن شما کمک کند تا از دوره های آلودگی شدید بهبود یابد.

در تحقیقات نشان داده است که برخی از غذاهای غنی از ویتامین C و E می توانند به پاکسازی سیستم شما، به ویژه مجاری تنفسی کمک کنند، زیرا این مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا سرشار از آنتی اکسیدان هستند و دارای کیفیت ضد التهابی هستند. در ادامه به این مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا اشاره خواهیم کرد.

آلودگی هوا چگونه باعث بیماری می شود؟

آلودگی هوا چگونه باعث بیماری می شود؟

تاثیر خوراکی بر ریه و تنفس چیست؟

استفاده از مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا نه تنها ایمن و ساده نیست ،بلکه مقرون به صرفه است. در حالی که دولت ها و گروه های زیست محیطی همچنان به سهم خود در کنترل آلودگی هوا ادامه می دهند، خوب غذا خوردن راهی است که شما می توانید برای بهبودی بدن کمک کنید. علاوه بر این، سالاد آووکادو، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، دانه کتان و روغن زیتون برای ما یک شام عالی به نظر می رسد.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل به شما در حفظ وزن مناسب کمک می کند تا خطر برخی از شرایط سلامتی را کاهش دهد. همچنین به شما کمک می کند تا ریه های خود را سالم نگه دارید و به شما کمک می کند تا بهترین حالت را داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان می تواند به کاهش اثرات مضر آلودگی هوا کمک کرده و ریه های شما را سالم نگه دارد.

تنفس در هوای آلوده، شما را در معرض خطر افزایش چندین بیماری خطرناک قرار می دهد

تنفس در هوای آلوده، شما را در معرض خطر افزایش چندین بیماری خطرناک مانند سرطان ریه، حمله قلبی، سکته مغزی و در موارد شدید، مرگ زودرس قرار می دهد. استنشاق هوای آلوده، مجاری تنفسی شما را تحریک می کند. در نتیجه سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس، درد قفسه سینه و دوره های آسم ایجاد می شود.

با این حال، رعایت یک سبک زندگی سالم که شامل یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم باشد، می تواند به شما در حفظ سلامت ریه کمک کند. در حالی که کیفیت هوا در Delhi-NCR رو به زوال است، ما برخی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان را لیست می کنیم که می توانید برای پاکسازی ریه ها در رژیم غذایی خود بگنجانید و با مصرف مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا، سلامتی خود را تا حدودی تضمین کنید.

نمونه مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا که می توانند به پاکسازی ریه های شما کمک کنند

چغندر:

تحقیقات نشان داده است که مکمل های چغندر می توانند عملکرد بدنی و عملکرد ریه را در افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند فشار خون ریوی بهبود بخشند. سبزی چغندر و چغندر سرشار از ترکیباتی از جمله نیترات هستند که می توانند به بهینه سازی عملکرد ریه کمک کنند. علاوه بر این، سبزیجات چغندر مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است که باعث سلامت ریه می شوند. منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و کاروتنوئید و غیره از این موارد هستند.

سیب:

این میوه خوشمزه سرشار از فیبر و کم کالری است. انواع سیب مملو از ویتامین ها و فلاونوئیدها هستند که ممکن است در حفظ سیستم تنفسی، به خوبی کمک کنند. سیب همچنین منبع غنی کوئرستین (یک فلاونوئید) است که به پاکسازی ریه ها کمک می کند.

سبزیجات چلیپایی:

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پیچ، کلم بروکسل و … از جمله غذاهای سالم کره زمین هستند. آن ها منبع عالی لیگنان ها هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و می توانند به تقویت سلامت ریه کمک کنند. سعی کنید آن ها را به رژیم روزانه خود اضافه کنید تا ریه های شما راحت نفس بکشد.

فلفل:

فلفل حاوی ویتامین C زیادی است که می تواند به سلامتی ریه های شما در طول زمان کمک کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند فواید زیادی برای بیماران مزمن ریوی داشته باشد. متخصصان گفته اند که ویتامین C می تواند به بدن در دفع سموم و رادیکال های آزاد کمک کند که ممکن است، میزان آسیب بافت ریه را کاهش داده و باعث ترمیم بافت ها شود.

کدو تنبل:

واضح است که کدو تنبل حاوی انواع ترکیبات گیاهی است که باعث سلامت ریه می شود. این گیاه گوشتی با رنگ روشن به ویژه سرشار از کاروتنوئیدها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قدرتمندی هستند. مانند بتا کاروتن، لوتئین و زئاگزانتین. تحقیقات میزان بالاتر کاروتنوئیدها در خون را با عملکرد بهتر ریه در افراد مسن و جوان ارتباط داده است.

نکته اصلی این است که در موضوع مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا، خوردن یک رژیم غذایی متعادل راهی عالی برای حمایت و محافظت از سلامت ریه است. همچنین به سلامت و تناسب اندام شما کمک می کند.

سطح آلودگی در بسیاری از مناطق به طرز چشمگیری در حال افزایش است

سطح آلودگی در بسیاری از مناطق به طرز چشمگیری در حال افزایش است و باعث آسیب هایی مانند مشکلات تنفسی می شود. هوایی که تنفس می کنیم، حاوی تعدادی از آلاینده های مضر است. این آلاینده ها همیشه در هوا وجود دارند. وقتی غلظت زیاد می شود، برای سلامتی خطرناک می شود. علاوه بر این، عواملی مانند دود سیگار، ذرات گرد و غبار، آلاینده هایی مانند مونو اکسید کربن و رادون باعث آسیب بیشتر هوا می شود.

سطح آلودگی در بسیاری از مناطق به طرز چشمگیری در حال افزایش است

سطح آلودگی در بسیاری از مناطق به طرز چشمگیری در حال افزایش است

در حالی که همیشه استفاده از علائم و اقدامات برای جلوگیری از هوای مضر به شما کمک می کند، باید در این زمان نیز مراقب رژیم غذایی خود باشید. داشتن ایمنی و مواد مغذی کافی برای تقویت بدن برای مقابله با این آلاینده ها ضروری است. از همه مهمتر، داشتن آنتی اکسیدان کافی در بدن است که می تواند به بدن شما کمک کند.

چه مواد غذایی برای آلودگی هوا مناسب هستند؟

ادویه جات مناسب برای آلودگی هوا

دوستداران غذاهای تایلندی و ژاپنی خوشحال خواهند شد که بدانند غذاهای پرادویه می توانند علائم آلرژی را تسکین دهند. اما تأثیر چندانی ندارند. از زنجبیل، رازیانه و خردل می توان به عنوان ضد تشنج طبیعی استفاده کرد.

“چای سبز، چای خاکی، زنجبیل و دارچین آداپتوژن های نیرومندی هستند (مواد گیاهی که برای بهبود سلامت سیستم آدرنال استفاده می شود) و بدن را قادر می سازد تا عوامل استرس زا مانند آلودگی و سموم محیطی را کنترل کند.

زردچوبه همچنین یک اثر درمانی دارد.” افراد دارای برونشیت مزمن، خس خس سینه، سرفه آلرژیک و سرماخوردگی، چای ضد التهاب تهیه شده از زنجبیل و زردچوبه بنوشید تا تفاوت را احساس کنید. “یک رژیم غذایی غنی از آنتی هیستامین های طبیعی (داروهای ضد حساسیت) می تواند از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری کند. سعی کنید از غذاهای غنی از منیزیم مانند بادام، بادام هندی و سبوس گندم استفاده کنید.

زیرا منیزیم یک گشاد کننده برونش است (نوعی آرامش دستگاه تنفسی). “اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین می توانند واکنش های آلرژیک را کاهش داده و موجب آرامش شوند. غذاهای غنی از امگا ۳ مانند گردو، دانه کتان و خردل، روغن کانولا و دانه های کتان را بیشتر بخورید. سعی کنید هر روز دو یا چند مورد از این تقویت کننده های طبیعی شادی را برای یک ذهن و جسم سالم بخورید.

چه سبزیجات و میوه هایی برای آلودگی هوا مفید هستند؟

گوجه فرنگی ها

گوجه فرنگی سرشار از بتاکاروتن، ویتامین C و لیکوپن است. آنتی اکسیدان هایی که به کاهش التهاب مجاری تنفسی کمک می کنند و احتمال ایجاد آسم و سایر مشکلات تنفسی را بیشتر کاهش می دهند. اعتقاد بر این است که لیکوپن یکی از ترکیباتی است که مسئول سلامت شما است. علاوه بر این، سطح رادیکال های آزاد را در تعادل نگه می دارد و بدن را در برابر بیماری های تنفسی و سایر شرایط سلامتی محافظت می کند.

تحقیقات نشان داده است که بتاکاروتن موجود در گوجه فرنگی، سرعت پیری ریه را کاهش می دهد. بر اساس مطالعه ای که در مجله تنفسی اروپا منتشر شده است، در بزرگسالانی که بیش از دو گوجه فرنگی در روز مصرف می کنند، سرعت عملکرد طبیعی ریه کندتر است.

کلم بروکلی، تقویت کننده

Ja Singh، متخصص تغذیه و مشاور غذا معتقد است که: “از طریق رژیم غذایی مناسب، روش های سم زدایی و تمرینات تنفسی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، راهگشاست. این بهترین راه برای کاهش اثرات مضر آلودگی هوا است.

در زمستان یا در طول سال، کلم بروکلی را به مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا اضافه کنید. طبق تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز، این گیاه عجیب علاوه بر این که یک داروی ضد سرطان عالی است، به شما در محافظت در برابر آلودگی هوا و وسایل نقلیه نیز کمک می کند.

یک آزمایش بالینی که در استان جیانگ سو، یکی از آلوده ترین مناطق چین انجام شد، نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی حاوی جوانه کلم بروکلی می تواند به شرکت کنندگان کمک کند تا سموم مرتبط با آلودگی هوای ازن را از بین ببرد.

برای مقابله با آسیب ناشی از آلودگی هوا توسط رادیکال های آزاد، دو عضوی که باید مرتباً از آن ها پشتیبانی و سم زدایی کنیم، ریه ها و کبد هستند. شارما می گوید: برای جوانسازی ریه ها از پونه کوهی، پوست پرتقال، اکالیپتوس و نعناع استفاده کنید و از گریپ فروت، چغندر، هویج، سیب، کلم و آووکادو برای پاکسازی کبد استفاده کنید.

ویتامین C به صورت رژیم غذایی و مکمل همراه با تنتور اکیناسه به ساخت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

به گفته سینگ، ویتامین C به صورت رژیم غذایی و مکمل همراه با تنتور اکیناسه (داروی گیاهی) به ساخت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و شما را نسبت به آلرژی حساس نمی کند. به زبان ساده، غذاهای حاوی ویتامین C، مانند پرتقال، توت فرنگی، سیب، هندوانه، با واکنش آلرژیک التهابی مقابله می کنند. منابع غذایی خوب ویتامین C عبارتند از گواوا، فلفل دلمه ای قرمز، کلم پیچ، جعفری، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، گل کلم، پاپایا، اسفناج، مرکبات، پیاز سبز و غیره.

یک مطالعه بالینی ۱۲ هفته ای که در استان جیانگ سو توسط دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد، نشان داد تا افرادی که از کلم بروکلی استفاده می کنند، سموم مرتبط با ازن و آلودگی ریزگردها را دفع می کنند. این دفع به دلیل وجود سولفورافان، یک ترکیب ضد سرطان است که در کلم بروکلی وجود دارد.

محققان به شرکت کنندگان، نوشیدنی حاوی آب، آب آهک، آناناس و پودر جوانه کلم بروکلی دادند.

برای رسیدن به این نتیجه، محققان به شرکت کنندگان، نوشیدنی حاوی آب، آب آهک، آناناس و پودر جوانه کلم بروکلی دادند. گروه کنترل همان نوشیدنی را بدون پودر جوانه کلم بروکلی مصرف کردند. مشخص شد که شرکت کنندگانی که نوشیدنی حاوی کلم بروکلی می نوشیدند، سطوح بالاتری از ماده سرطان زا معروف به بنزن و یک ماده تحریک کننده ریه معروف به آکرولین را دفع می کنند. علاوه بر خوردن کلم بروکلی، سایر سبزیجات چلیپایی خطر ابتلا به بیماری های تحلیل برنده، به ویژه سرطان ها را کاهش می دهند.

محققان به شرکت کنندگان، نوشیدنی حاوی آب، آب آهک، آناناس و پودر جوانه کلم بروکلی دادند.

محققان به شرکت کنندگان، نوشیدنی حاوی آب، آب آهک، آناناس و پودر جوانه کلم بروکلی دادند.

بسیاری از کارشناسان بهداشت و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که برای مقابله با اثرات سوء آلاینده ها، کلم بروکلی به رژیم روزانه خود اضافه کنید. طبق تحقیقی که توسط دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد، افرادی که از کلم بروکلی استفاده می کردند، سموم مرتبط با آلودگی هوا را دفع می کردند.

به این دلیل که کلم بروکلی از سولفورافان، یک ترکیب ضد سرطان زا تشکیل شده است. همچنین به دفع سطوح بالاتر ماده سرطان زا معروف به بنزن از طریق روده کمک می کند. علاوه بر این، مقادیر زیادی ویتامین C موجود در کلم بروکلی به افزایش سطح ایمنی بدن نیز کمک می کند.

یک وعده ۱۰۰ گرم کلم بروکلی دارای ۸۹ گرم ویتامین C عظیم است که بیش از مقدار زیادی مرکبات است. این سبزیجات همچنین سرشار از بتاکاروتن و تعداد زیادی آنتی اکسیدان می باشند.

اسفناج

سرشار از آهن است: یک تقویت کننده انرژی عالی که سبب رفع خستگی می شود و به تمرکز کمک می کند. همچنین منبع خوبی از ویتامین B6 و فولات است که از توانایی مغز در تولید انتقال دهنده های عصبی تقویت کننده خلق و خو، مانند سروتونین پشتیبانی می کند.

اسفناج حاوی بتاکاروتن، زاگزانتین، لوتئین و کلروفیل است که همگی می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. دکتر روپالی دیتا، متخصص تغذیه می گوید: “سبزی اسفناج به کلروفیل، یک آنتی اکسیدان قوی با خاصیت ضد جهش زایی نسبت داده می شود.

مشخص شده است که این ماده خاصیت ضد سرطانی ویژه ای برای ریه دارد.” اسفناج غنی می تواند مصونیت لازم بدن را برای مقاومت در برابر دود فراهم کند. آن ها می توانند ریه ها را شل کنند و تنش ناشی از دود را کاهش دهند. علاوه بر این، به جریان هوا در ریه ها کمک می کند.

سیب زمینی های شیرین

آن ها جایگزین مناسبی برای جرم های استاندارد هستند. زیرا غنی از فولات هستند. به علاوه در ثابت نگه داشتن سطح قند خون بهتر از سیب زمینی سفید هستند.

آجیل برزیلی

یکی از بهترین منابع ماده معدنی تقویت کننده روحیه هستند که می تواند باعث کاهش خلق و خو و اضطراب شود.

آووکادوها

آن ها با فولات مبارزه با افسردگی، تریپتوفان که باعث خلق و خو می شود و ویتامین B6 را از بین می برند، استرس می گیرند.

تخم مرغ

منبع کاملی از روی هستند که به شما کمک می کند تا با تنظیم سوخت و ساز بدن و سطح قند خون، هوشیارتر بوده و انرژی بیشتری داشته باشید.

موز

موز می تواند گرسنگی و خلق وخو در میان افت انرژی وعده غذایی متعادل کند. زیرا به ثبات سطح قند خون کمک می کند. محتوای بالای ویتامین B6 در این میوه می تواند به از بین بردن اضطراب و استرس کمک کند و همچنین منبع خوبی از تریپتوفان است. اسید آمینه ضروری مغز توسط هورمون سروتونین موجب شادابی می شود.

موز

موز

غذاهای رایجی که می توان برای آلودگی هوا مصرف کرد

ماهی

ماهی هایی مانند ساردین و ماهی خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به مغز در تفسیر حالات و افزایش غلظت کمک می کنند. مصرف کم ماهی، با افسردگی و سایر اختلالات خلقی ارتباط دارد.

ماست

سرشار از کلسیم است، ماده معدنی که می تواند تغییرات خلقی، افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

توفو

سرشار از پروتئین است که باعث افزایش سطح انرژی و بهبود تمرکز می شود. این ماده همچنین حاوی یک اسید آمینه به نام تیروزین است که باعث افزایش مواد شیمیایی مغ،ز نوراپی نفرین و دوپامین و همچنین هورمون تیروئید می شود که همگی می توانند به افزایش روحیه کمک کنند.

روغن زیتون

آلفا توکوفرول، ویتامین E موجود در روغن زیتون، عملکرد ریه را بهبود می بخشد. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون نیز برای کاهش التهاب مفید است. بهترین راه برای خوردن روغن زیتون و کسب حداکثر فواید، تهیه سالاد است. زیرا قرار گرفتن در معرض گرما در حین پخت و پز می تواند ترکیب شیمیایی آن را تغییر داده و برخی از خواص سلامتی آن را از دست بدهد.

بذر کتان

بذر کتان دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا ۳ است. فیتواستروژن ها دارای خواص ضد اکسیدانی هستند که به کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک کمک می کنند. می توانید بذر کتان را روزانه در اسموتی ها، سالادها مصرف کرده یا به غذاهای پخته شده خود اضافه کنید.

بذر کتان

بذر کتان

آووکادو

گروه تحقیقات زیست محیطی کالج کینگ لندن، مطالعه ای انجام داد تا دریابد آیا ویتامین E می تواند اثرات آلودگی هوا بر ریه ها را کاهش دهد یا خیر. این مطالعه، کاهش سطح ویتامین E را در افرادی که از بیماری های ریوی مانند آسم رنج می برند، نشان می دهد و محققان را به این نتیجه می رساند که مصرف غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج، هر دو دارای ویتامین E بالا، می تواند به مقابله با اثرات انواع خاصی از آلودگی ذرات کمک کند.

گوجه فرنگی

رژیم شما همچنین باید حاوی مقدار زیادی گوجه فرنگی تازه باشد. زیرا دارای لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که از بیماری های تنفسی محافظت می کند.

نان

برش روزانه نان باعث افزایش سطح سروتونین، انتقال دهنده عصبی می شود که به شما کمک می کند تا احساس شادی و آرامش بیشتری داشته باشید. نان سبوس دار کمتر از سفید سروتونین تولید می کند. اما انرژی تولید شده، قدرت ماندگاری بیشتری دارد. بنابراین از کمبودی که می توانید بعد از خوردن نان سفید تجربه کنید، جلوگیری خواهید کرد.

نان

نان

هوایی که تنفس می کنیم، به میزان خطرناک آلودگی رسیده است. افرادی که هیچ مشکلی در تنفس ندارند، در اتاق های اورژانس بیمارستان قرار می گیرند. ما می خواهیم برخی از مواد مغذی آنتی اکسیدان طبیعی را به شما معرفی کنیم که می تواند به بدن شما کمک کند تا با این مشکل کنار بیاید.

هوای آلوده ای که استنشاق می کنیم، ازن، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق، ذرات خروجی گازوئیل و غیره را به ریه های ما تزریق می کند. آنتی اکسیدان های محافظ موجود در پوشش ریه ها تا زمانی که از تعداد آن ها رد شود با آن مبارزه می کنند.

پس از آن، آلاینده ها شروع به حمله به سلول های ایمنی و بدن می کنند که رادیکال های آزاد تولید می کنند و باعث التهاب می شوند. اما آیا می دانید آنتی اکسیدان های غذایی که می خورید می توانند بدن را از اثرات مضر ناشی از آلاینده های هوا محافظت کنند؟

تاثیر تدریجی آلودگی هوا بر سلامتی چیست؟

آلودگی هوا می تواند تأثیر جدی بر سلامتی ما بگذارد و بر روی موضوعاتی از جمله آسم، بیماری های برونش، مشکلات پوستی، مشکلات روحی، سرطان و بیماری های قلبی تأثیر بگذارد. در واقع سالانه هفت میلیون نفر در اثر آلودگی هوا می میرند. بنابراین، غیر از فرار به حومه شهر، چگونه می توانیم از اثرات کیفیت پایین هوا محافظت کنیم؟

خبر خوب این است که تحقیقات نشان داده است که بین آن چه می خوریم و سطح محافظت ما در برابر آلودگی هوا، ارتباط مستقیم وجود دارد. بنابراین می توانیم برای محافظت از خود در برابر آسیب ها، تغییرات ساده ای در رژیم غذایی خود ایجاد کنیم و مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا را در این رژیم غذایی قرار دهیم.

نکته اصلی در این میان، آنتی اکسیدان ها است که می تواند از رادیکال های آزاد تولید شده توسط ذرات سمی هوا وارد بدن شود. رادیکال های آزاد، مولکول های ناپایداری هستند که می توانند باعث التهاب شوند و منجر به مشکلاتی از بیماری تا پیری زودرس شوند. آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از آسیب رساندن به آن ها، این رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. بنابراین با اطمینان از غنی بودن آنتی اکسیدان در رژیم غذایی، می توانید به بدن در محافظت از خود در برابر آلودگی هوا کمک کنید.

تاثیر تدریجی آلودگی هوا بر سلامتی چیست؟

تاثیر تدریجی آلودگی هوا بر سلامتی چیست؟

چه ویتامین هایی برای آلودگی هوا مناسب هستند که می توان آن ها را در خوراکی به دست آورد؟

ویتامین سی:

موثرترین آنتی اکسیدان برای بدن انسان است. این ویتامین محلول در آب در کل بدن ما وجود دارد و می تواند رادیکال های آزاد را از بین ببرد. ویتامین C همچنین به بازسازی ویتامین E کمک می کند. ویتامین C کافی در رژیم غذایی روزانه برای حفظ محتوای آن در ریه ها بسیار مهم است. بزرگسالان روزانه به ۴۰ میلی گرم از این ویتامین نیاز دارند.

  1. سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، جعفری، کلم و سبزیجات شلغم منابع خوبی هستند که باید آن ها را در آن ذخیره کنید.
  2. میوه هایی مانند آملا، پرتقال و گواوا سرشار از ویتامین C هستند.
  3. ساده ترین راه برای دریافت دوز روزانه ویتامین C، قرار دادن آب لیمو در رژیم غذایی روزانه است.

۴- مرکبات همچنین به ویتامین C مواد غذایی مفید برای الودگی هوا اضافه می کنند.

ویتامین C تنها آنتی اکسیدان قوی برای بدن ما است.

ویتامین ای:

این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی در برابر آسیب به بافت های انسانی است.

  1. ویتامین E در رژیم غذایی ما معمولاً از روغن های پخت و پز گیاهی ناشی می شود. آفتابگردان، گلرنگ و روغن سبوس برنج سه منبع اصلی هستند و به دنبال آن ها کلزا، بادام زمینی و روغن زیتون قرار دارند.
  2. بادام و دانه های آفتابگردان نیز منابع خوبی برای تأمین این ویتامین هستند. دانه ها و آجیل ها نیز کالری زیادی چربی دارند، بنابراین حدود یک اونس در روز کافی است.
  3. در میان ماهی ها؛ ماهی قزل آلا، قلیه و مارماهی به دلیل داشتن ویتامین E توصیه می شود.
  4. ادویه ها و گیاهانی مانند پودر چیلی، فلفل قرمز، میخک، پونه کوهی، ریحان و جعفری حاوی مقدار مناسبی ویتامین E هستند. با این حال، بیشتر این موارد به مقدار بسیار کمی مصرف می شوند. این که آن ها را بخشی از پخت و پز روزانه خود قرار دهید، می تواند بسیار سودمند باشد.

بادام و دانه های آفتابگردان نیز منابع خوبی برای تأمین این ویتامین هستند.

ویتامین ای:

ویتامین ای:

بتا کاروتن:

به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی آن نقش مهمی در کنترل التهاب دارد. همچنین در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شود.

چربی های امگا ۳:

این ها از بدن در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت قلب و مشخصات چربی فرد محافظت می کنند. رژیم غذایی آلودگی: اگر در شهری آلوده زندگی می کنید، غذاهای آنتی اکسیدانی بخورید. لندن یکی از آلوده ترین شهرهای انگلستان است. با محافظت از خود از داخل و خارج با دودها مبارزه کنید. هزینه بالاتر زندگی تنها چالش مرتبط با زندگی در لندن نیست. پایتخت انگلستان همچنین به عنوان یکی از ۳۰ شهر انگلستان، با آلودگی هوا بیش از حد تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) نامگذاری شده است.

چربی های امگا 3:

چربی های امگا ۳:

تاثیر ویتامین E بر آلودگی هوا چیست؟

ویتامین E، یک ویتامین محلول در چربی، اولین خط دفاعی در برابر آسیب به بافت های انسان است. این ویتامین معمولاً از طریق روغن های گیاهی مانند آفتابگردان، گلرنگ و روغن سبوس برنج در رژیم غذایی ما وجود دارد. کانولا، بادام زمینی و روغن زیتون نیز منابع غنی از ویتامین E هستند.

بادام، دانه های آفتابگردان و آجیل نیز حاوی ویتامین هستند. اما به دلیل داشتن کالری زیاد، میزان مصرف آن ها را کنترل می کند. گیاهخواران و غیر گیاه خوارها می توانند برای مقابله با آلودگی هوا، ماهی قزل آلا، قلیه و مارماهی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود در نظر بگیرند.

ادویه ها و گیاهانی مانند پودر چیلی، فلفل قرمز، میخک، پونه کوهی، ریحان و جعفری نیز حاوی ویتامین E هستند. اما بیشتر آن ها به مقدار کم مصرف می شوند. بنابراین افزودن آن ها در وعده های غذایی معمولی موثر خواهد بود.

بعید است کمبود ویتامین E داشته باشید. اما اگر می خواهید از آلودگی هوا جلوگیری کنید، باید از اهمیت آن آگاه باشید. ویتامین E محلول در چربی است، بنابراین خوردن چربی های غذایی با کیفیت بالا به جذب کمک می کند. منبع روغن ویتامین E همان روغن زیتون است و بهتر است تا به عنوان چاشنی سالاد به جای روغن خوراکی استفاده شود. زیرا روغن داغ می تواند در دماهای بالا به آن آسیب برساند.

تاثیر ویتامین C بر آلودگی هوا چیست؟

ویتامین C یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها است. بنابراین اگر می خواهید با اثرات آلودگی مقابله کنید، باید در بالای لیست شما قرار بگیرد. بدن نمی تواند این ویتامین حیاتی را تولید یا ذخیره کند. بنابراین مهم است که شما روزانه آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ویتامین C برای بازیافت ویتامین E کار می کند و همچنین برای سنتز کلاژن ضروری است. فلفل چیلی، توت سیاه، پرتقال، کلم پیچ، کیوی، کلم بروکلی می توانند این ویتامین را به بدن برسانند.

این ویتامین محلول در آب قوی ترین آنتی اکسیدان برای بدن ما است. ویتامین C همچنین به بازسازی ویتامین E کمک می کند. در مرکبات به راحتی در دسترس است. بزرگسالان به ۴۰ میلی گرم در روز از این ویتامین نیاز دارند. سبزیجاتی مانند گشنیز، چوب طبل، جعفری، کلم و سبزی شلغم منابع خوبی از ویتامین C هستند. آملا، پرتقال و گواوا میوه هایی هستند که سرشار از این ویتامین هستند. توصیه می شود برای مقابله با آلودگی هوا، آب لیمو را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

 بتا کاروتن در آلودگی هوا و سلامتی بدن چه نقشی دارد؟

بتا کاروتن یک رنگدانه قرمز- نارنجی است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود. این ماده غذایی در کنترل التهاب نقش مهمی دارد و در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شود. مطالعات نشان می دهد، افرادی که حداقل چهار وعده روزانه میوه و یا سبزیجات حاوی بتا کاروتن مصرف می کنند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سرطان یا بیماری قلبی هستند. منابع غنی از بتا کاروتن، سبزیجات برگ مانند گشنیز، شنبلیله (متی)، کاهو و اسفناج است. تربچه و هویج نیز منابع خوبی هستند.

 بتا کاروتن در آلودگی هوا و سلامتی بدن چه نقشی دارد؟

بتا کاروتن در آلودگی هوا و سلامتی بدن چه نقشی دارد؟

 چربی امگا  ۳ چه نقشی در سلامتی و آلودگی هوا دارد؟

یکی دیگر از غذاهای مقابله با آلودگی هوا، چربی امگا ۳ است. گنجاندن این مورد در رژیم غذایی، به شما در محافظت از بدن در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا، سلامت قلب و مشخصات چربی کمک می کند. ماهی ها منابع غنی از این چربی هستند. گیاهخواران می توانند آجیل، دانه هایی مانند گردو، دانه های چیا و دانه های کتان را امتحان کنند. دانه های متی، دانه خردل، سبزیجات برگ سبز، کالای چانا، راجما و باجرا نیز منابع خوبی از چربی امگا ۳ هستند.

گفته می شود که زردچوبه، یک آنتی اکسیدان معروف است که به محافظت از ریه ها در برابر اثرات سمی آلاینده ها کمک می کند. زردچوبه و گیاهی مخلوط، سرفه را تسکین می دهد و در هنگام آسم کمک می کند. برای تسکین علائم می توان در هنگام حمله آسم، زردچوبه با نان و کره استفاده کرد.

مخلوط با آب پیاز را می توان در هنگام سرفه مرطوب و خشک مصرف کرد

مخلوط با آب پیاز را می توان در هنگام سرفه مرطوب و خشک مصرف کرد. گفته می شود که این معجون اثر خلط آور دارد. قبل از خواب و صبح می توان مخلوطی از هاریاتاکی و جاگری مصرف کرد. زیرا برای رفع بلغم مفید است. افرادی که از بیماری های تنفسی رنج می برند، برای مبارزه با آلودگی هوا باید در رژیم غذایی خود زنجبیل، فلفل سیاه، تولی، شیرین بیان، جوز هندی، نعناع و گلنگال قرار دهند. گفته می شود این ادویه ها در بهبود این بیماری ها کمک می کنند.

یک رژیم غذایی متعادل برای داشتن یک سبک زندگی سالم مهم است. افزودن مواد غذایی مفید برای آلودگی هوا در رژیم غذایی به شما در مقابله با آلودگی هوا کمک می کند. علاوه بر غذا، ورزش منظم نیز مفید خواهد بود. اگر کیفیت هوا در اطراف خانه شما بسیار ضعیف است، تهیه و خرید یک دستگاه ضد عفونی کننده هوای طبیعی به شما کمک می کند تا یک محیط سالم را در خانه خود حفظ کنید.

مخلوط با آب پیاز را می توان در هنگام سرفه مرطوب و خشک مصرف کرد

مخلوط با آب پیاز را می توان در هنگام سرفه مرطوب و خشک مصرف کرد

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

آلودگی هوای بیرونی کشنده است و در حال حاضر نهمین عامل اصلی مرگ و میر و معلولیت در جهان شمرده می شود. گزارش ها حاکی از آن است که اثرات مضر آن عامل میلیون ها مرگ ناشی از سرطان ریه، آمفیزم، بیماری های قلبی و عفونت های تنفسی است.

مطالعات نشان می دهد که زندگی در یک شهر آلوده در مقایسه با زندگی در شهری با هوای پاک تر با موارد زیر مرتبط است:

۱۶ درصد افزایش مرگ و میر

۲۷ درصد افزایش در مرگ قلبی عروقی

۲۸ درصد افزایش در مرگ سرطان ریه

۷۵ درصد افزایش خطر حمله قلبی

آلاینده های هوا همچنین خطر سایر مشکلات سلامتی مانند آسم، بیماری کبد و خطر دیابت را بدتر یا افزایش می دهند. اگرچه علم در نشان دادن اثرات مضر آلودگی هوا گام های بلندی برداشته است، اما مقامات دولتی به اندازه کافی سریع عمل نمی کنند تا سیاست های عمومی بهتر را اجرا کنند.

چگونه آنزیم های سم زدایی را با غذا تقویت کنیم؟

کلم بروکلی می تواند به طور چشمگیری آنزیم های سم زدایی را در کبد ما تقویت کند و به کاهش سطح التهاب در بدن کمک کند. این به شما نشان می دهد که خوردن بیش از دو فنجان کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پیچ یا سایر گیاهان دارویی چلیپایی در روز در مقایسه با خوردن یک سوم فنجان در روز یا کمتر با ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ همراه است.

ترکیب سولفورافان چلیپایی یک القا کننده قوی آنزیم های سم زدایی است. بنابراین بیشتر تحقیقات بر روی توانایی آن در مبارزه با سرطان متمرکز شده است.

اما در مطالعات اخیر، دانشمندان توانایی آن را در مبارزه با تأثیر التهابی آلاینده ها بررسی کرده اند. در یک مطالعه، دو گروه از افراد در مورد پاسخ آن ها به آلاینده ها مورد آزمایش قرار گرفتند. به یک گروه عصاره جوانه کلم بروکلی (معادل یک تا دو فنجان کلم بروکلی در روز) داده شد و به گروه دیگر چنین نشد.

گروهی که عصاره جوانه کلم بروکلی دریافت می کنند، التهاب مجاری تنفسی خود را از طریق آلاینده هایی که گروه غیر بروکلی داشتند، تجربه نکردند. در واقع، التهاب آن ها کاهش یافت و پایین ماند. خوردن کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی ممکن است، فقط یک راه به صرفه برای مبارزه با خطرات طولانی مدت آلودگی هوا برای سلامتی باشد.

جراح مغز و اعصاب مشهور، مفسر CNN و نویسنده؛ دکتر سانجی گوپتا توصیه های خود را برای جلوگیری از بیماری آلزایمر و تقویت سلامت مغز در مصاحبه اخیر CBS Sunday Morning با خبرنگار پزشکی CBS News دکتر جان لاپوک به اشتراک گذاشت.

عاداتی که تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی شما را به حداقل می رسانند

بیشتر حرکت کنید

دکتر گوپتا گفت، “وقتی شما حرکت می کنید، تقریباً مانند این است که به بدن و مغز علامت می دهید، من می خواهم اینجا باشم. من آماده رفتن نیستم! آن چه مغز به طور خاص آزاد می کند، این مواردی است که نوروتروفین نامیده می شوند. این مواد شیمیایی سودمند، به نوعی مغز را تغذیه می کنند. ”

 

توت مصرف کنید

یک رژیم غذایی گیاهی به بسیاری از مزایای سلامتی مربوط است. اما برای پیشگیری از زوال عقل، دکتر گوپتا گفت: “من فکر می کنم وقتی صحبت از مغز می شود، توت را فراموش نکنید. توت ها از نظر آن چه می توانند برای مغز و برخی از این مواد شیمیایی خاص آزاد کنند، احتمالاً یکی از بهترین غذاهای شما خواهند بود. ”

از منطقه امن خود خارج شوید

یک مهارت جدید بیاموزید، با دست غیر غالب خود شام بخورید، هر روز کاری کنید که شما را بترساند.

از منطقه امن خود خارج شوید

از منطقه امن خود خارج شوید

بیشتر بخوابید

بر اساس مطالعه ای که در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) انجام شد، بیش از یک سوم بزرگسالان آمریکایی به طور منظم خواب کافی ندارند و گزارش می دهند که روزانه کمتر از هفت ساعت می خوابند.

“مغز یک عضو بسیار پیچیده است. وقتی شب می خوابید، تجربیاتی را که در طول روز داشته اید، به خاطر می آورید و آن ها را در حافظه تثبیت می کنید. چرا اگر نمی خواهیم تا کارهای لازم برای یادآوری آن ها را انجام دهیم و حتی تجربه هایی داریم، آن ها را  مرور می کنیم؟ ما در حال یادگیری هستیم که مغز به طور مداوم و شبانه مرتب این “چرخه یادگیری ” را تجربه می کند.”

آلودگی هوا: چه چیزی بخوریم، چه چیزی نخوریم

تعداد زیادی اتومبیل و موتور سیکلت با آلایندگی زیاد، کلانکرهای قدیمی، وسایل نقلیه سنگین با استانداردهای ضعیف که بیشتر آن ها از یک سو با موتورهای دیزلی کار می کنند و از طرف دیگر صنایع آلاینده های واقع در حومه پایتخت، همراه با زیرساخت های ضعیف برای توسعه مردم و البته حمل و نقل، از مهمترین دلایل آلودگی شدید هوا در تهران است.

تهرانی هایی که ممکن است، در بهار و تابستان کیفیت هوا بهتری را تجربه کنند، در روزهای سرد، خشک و بی باران پاییز و زمستان با بدترین کابوس خود روبرو می شوند.

وظیفه شهروندی

به عنوان شهروندان مسئول، وظیفه ما است که با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، انجام آزمایش های بازرسی از وسایل نقلیه یا حتی کاشت درخت در جلوی خانه های خود، راه حلی برای بهتر شدن آلودگی هوا پیدا کنیم. ولی ما همچنین مسئول سلامتی خود هستیم. چگونه می توان با رژیم غذایی سالم با اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کرد؟ در اینجا یک نکته مهم است. آنتی اکسیدان ها را تا جایی که می توانید مصرف کنید.

آنتی اکسیدان ها حاوی سلنیوم هستند و بتاکاروتن بهترین دوستان شما در طول روزهای آلودگی خواهند بود. طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل دلمه ای، اسفناج، کلم و زردآلو سرشار از بتاکاروتن است. سلنیوم در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات کامل یافت می شود. غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، بهترین دشمن رادیکال های آزاد هستند.

رادیکال های آزاد چیست؟

رادیکال های آزاد، مولکول های بسیار ناپایداری هستند که به طور طبیعی، هنگام ورزش و بدن شما غذا را به انرژی تبدیل می کنند. با این حال بدن شما همچنین می تواند در معرض رادیکال های آزاد از منابع مختلف محیطی مانند دود سیگار، آلودگی هوا و نور خورشید قرار گیرد.

آن ها می توانند باعث “استرس اکسیداتیو” شوند. فرایندی که می تواند باعث آسیب سلول شود. تصور می شود که استرس اکسیداتیو در انواع بیماری ها از جمله سرطان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و بیماری های چشم مانند آب مروارید و تخریب ماکولا مربوط به سن نقش دارد.

رادیکال های آزاد چیست؟

رادیکال های آزاد چیست؟

ویتامین های E، C: بهترین دشمنان در آلودگی هوا

مهم نیست که کجا باشید. چه در ماشین، در خانه یا در دفتر؛ خوردن کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، پرتقال و کاهو را فراموش نکنید. آن ها غنی از ویتامین C هستند و تحقیقات نشان می دهد که چنین غذاهایی می توانند اثرات مضر آلودگی هوا را کاهش دهند.

ویتامین E را می توان در جوانه گندم، روغن نباتی، گردو، بادام، زیتون و سبزیجات برگ سبز یافت. شیر، کره و زرده تخم مرغ نیز منابع خوبی از ویتامین E هستند. یک سیب در روز می تواند مسمومیت با سرب را از بین ببرد. هر روز یک سیب بخورید، پکتین می تواند شما را در برابر مسمومیت با سرب در هوا محافظت کند.

لبنیات را فراموش نکنید. زیرا یکی از مواد غذایی مفید برای الودگی هوا هستند.

در زمان آلودگی هوا، شیر، ماست و سایر لبنیات را تا آنجا که می توانید مصرف کنید. آن ها حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند که به شما کمک می کنند تا با اثرات آلودگی هوا بر بدن خود مقابله کنید. پروتئین موجود در شیر می تواند سرب را به ترکیب محلول تبدیل کند که می تواند مانع جذب سرب در بدن و همچنین خارج شدن آن از بدن شود. کلسیم و آهن دوز جذب شده، سرب را کاهش می دهند و از این طریق از شما در برابر آلودگی هوا محافظت می کنند.

لبنیات را فراموش نکنید. زیرا یکی از مواد غذایی مفید برای الودگی هوا هستند.

لبنیات را فراموش نکنید. زیرا یکی از مواد غذایی مفید برای الودگی هوا هستند.

سیر و پیاز دوستان بد بوی شما هستند!

سیر و پیاز به سلامت ریه ها کمک می کنند. آلیسین موجود در سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی قدرتمند در بدن است که می تواند به از بین بردن عفونت های تنفسی که ممکن است ریه ها را مسدود کند، کمک کند.

فست فود ممنوع!

فست فود تمام تلاش شما برای محافظت در برابر آسیب های آلودگی هوا را نفی می کند. این مواد غذایی مفید برای الودگی هوا را با لبنیات و سبزیجات جایگزین کنید تا سلامت شما بهبود یابد.

ماده غذایی که در برابر آلودگی هوا محافظت می کنند

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که سالانه ۷ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. پوشش اخبار مربوط به مسائل آلودگی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در نتیجه آگاهی بیشتری از تأثیر آلودگی بر سلامتی شما و عزیزانتان می تواند داشته باشد. با خوردن غذاهای مناسب می توان خود را در برابر چنین بیماری هایی محافظت کرد.

هنگامی که یک مشکل محلی کشورهای در حال توسعه مشاهده می شود، آلودگی هوا به یک پدیده جهانی تبدیل شده است که مقابله با آن سخت است. حتی در مناطقی که سطح آلودگی آن ها “ایمن” است، شغل شما می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. به عنوان مثال، کارگران اسکله، رانندگان کامیون و سایر کارگران که به طور مداوم در معرض انتشار زیاد گازوئیل هستند، بیشتر در معرض بیماری های تنفسی هستند.

چرا یک استراتژی غذایی برای مبارزه با آلودگی اتخاذ می کنیم؟

شما ممکن است از قبل غذاهای سالم زیادی بخورید تا موهای خود را حفظ کنید. آن چه ممکن است شما ندانید، این است که آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها نیز به شما کمک می کنند تا راحت تنفس کنید.

چرا یک استراتژی غذایی برای مبارزه با آلودگی اتخاذ می کنیم؟

چرا یک استراتژی غذایی برای مبارزه با آلودگی اتخاذ می کنیم؟

در اینجا چند نکته در مورد مصرف غذا آورده شده است:

ویتامین C:

ویتامین C به عنوان تنها آنتی اکسیدان قوی بدن ما، به راحتی در مرکبات موجود است. ویتامین C محلول در آب است و رادیکال های آزاد را از بین می برد. از همه مهمتر، همچنین به بازسازی ویتامین E کمک می کند. شامل سبزیجاتی مانند برگ گشنیز، چوب طبل،  جعفری، کلم و سبزی شلغم منابع غنی هستند.

 ویتامین E:

ویتامین E محلول در چربی اولین خط دفاعی در برابر آسیب به بافت های انسان را فراهم می کند. بدن ما ویتامین E را از روغن های گیاهی مانند آفتابگردان، گلرنگ و روغن سبوس برنج مصرف می کند. منابع غنی دیگر بادام، تخمه آفتابگردان و آجیل است. اگر گیاه خوار نیستید، از نظر ویتامین E ماهی سالمون، قلیه و مارماهی را در آن قرار دهید.

بتا کاروتن:

بتا کاروتن با نقش مهمی در کنترل التهاب، به ویتامین A در بدن ما تبدیل می شود. برای داشتن آن، به عنوان مواد غذایی مفید برای الودگی هوا مانند سبزیجات برگدار، آمارانت، گشنیز، متی (شنبلیله)، کاهو و اسفناج مصرف داشته باشید. منابع عالی دیگر برگ تربچه و هویج است.

بتا کاروتن:

بتا کاروتن:

چربی های امگا ۳:

داشتن این مواد در بدن به محافظت از بدن در برابر اثرات مخرب آلودگی هوا کمک می کند. منابع غنی از چربی های امگا ۳ ماهی ها می باشند. با این حال، برای گیاهخواران می توانید آجیل، دانه هایی مانند گردو، دانه های چیا و دانه های کتان را امتحان کنید. همچنین می توانید دانه های متی، دانه خردل، سبزیجات برگ سبز، کالای چانا و راجما و باجرا را اضافه کنید.

چربی های امگا 3:

چربی های امگا ۳:

راه حل های آیورودا:

جدا از این ویتامین ها و چربی ها، گیاهان و ادویه های خاص دارای خاصیت آنتی اکسیدانی نیز هستند. زردچوبه یک آنتی اکسیدان شناخته شده است. مخلوط کردن زردچوبه و گیوه می تواند سرفه را تسکین دهد و در هنگام آسم کمک کند. جگرای مخلوط با آب پیاز یکی دیگر از داروهای مفید است که هم در هنگام سرفه های مرطوب و هم در سرفه های خشک مفید است.

در بسیاری از نقاط، آلودگی هوا به حد شدید رسیده است. نه تنها پایتخت ملی، بلکه مناطق همجوار نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. هوا پر از مه غلیظ است. نه تنها برای افرادی که برای کار بیرون می روند، ورزش می کنند یا کارهای روزمره را انجام می دهند، بلکه همچنین برای افرادی که در خانه نیستند نیز بسیار خطرناک است. کارشناسان پیش بینی کرده و هشدار می دهند که بخشی از دود تا چند روز ادامه خواهد داشت.

بدیهی است که هوایی که تنفس می کنیم، به میزان خطرناکی از آلودگی رسیده است. حتی افرادی که مشکل تنفسی ندارند، به اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند. از آنجا که دولت کیفیت هوا را بهبود می بخشد، امیدواریم برخی غذاها را به شما معرفی کنیم که می تواند به شما در از بین بردن آلودگی هوا کمک کند.

برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که “ریه اولین مکانیسم تحت تأثیر دود است و ویتامین C قوی ترین ویتامین در برابر بیماری های ریوی است. غذاهایی مانند اسفناج، آووکادو، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز برگ موثرترین منبع هستند.”

زردچوبه

زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی شناخته شده است و اعتبار آن به کورکومین، ترکیب موجود در آن است. این ماده به محافظت از ریه ها در برابر اثرات سمی آلاینده ها کمک می کند. برای رفع سرفه و سوزش در ریه های ناشی از آلودگی هوا، مخلوطی از زردچوبه و گیوه مصرف کنید. زردچوبه را با نان و کره مخلوط کرده و از آن خمیر درست کنید. بهتر است هنوز زردچوبه را در شیر گرم مخلوط کنید و مرتباً آن را شب بخورید.

زردچوبه

زردچوبه

بذر کتان

دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و فیتواستروژن است. اسیدهای چرب امگا ۳ از سیستم قلبی عروقی شما محافظت می کند و به کاهش اثرات مه دود کمک می کند. در حالی که فیتواستروژن ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک در ریه ها کمک می کند، می توانید بذر کتان را روزانه در سالادها، اسموتی های خود بنوشید و یا به سادگی آن ها را تفت دهید و به عنوان یک میان وعده سالم بخورید. غذاهای دیگری که مقدار بیشتری اسیدهای چرب امگا ۳ دارند، گردو، تخم مرغ، ماهی و دانه های سویا هستند.

بذر کتان

بذر کتان

دانه های کتان نیروگاهی از مواد مغذی مختلف است که می تواند برای سلامت کلی ما بسیار مفید باشد. این دانه های شگفت انگیز ممکن است کوچک به نظر برسند اما دارای انبوهی از خواص مفید برای سلامتی هستند. آن ها منبع غنی فیبر، پروتئین، منیزیم، کلسیم، فسفر، لیگنان در میان سایر مواد مغذی و مواد معدنی هستند.

دانه های کتان همچنین منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است

جدا از این، دانه های کتان همچنین منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که توانایی بهبود سلامت پوست و مو را تا حد قابل توجهی دارند. دانه های کتان، طعمی خاکی و مشخص دارند. اگر نمی توانید بذر کتان را به صورت خام استفاده کنید، روش های دیگری نیز وجود دارد که می توانید این غذای شگفت انگیز را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. ادامه مطلب را بخوانید تا درباره آن ها بیشتر بدانید.

بذر کتان سالم را به وسایل عروس خود اضافه کنید. تن ها چیزی که شما نیاز دارید، مقداری ماست، میوه و دانه های کتان است. آن ها را برای یک عطر خوشمزه و در عین حال سالم ترکیب کنید. این عطر سالم علاوه بر تأمین مواد مغذی ضروری برای شما، کل روز، شما را نیز سیر نگه می دارد.

سوپ ها:

همه ما سوپ های خود را با مواد افزودنی خوشمزه مانند خرده نان یا خامه تزئین می کنیم. اما به جای تزئین با این مواد، شروع به اضافه کردن دانه های کتان به سوپ خود کنید. انجام این کار نه تنها باعث افزایش ارزش غذایی پیش غذا می شود، بلکه با دادن یک ترد مهره ای، طعم سوپ را نیز دلنشین تر می کند.

سوپ ها:

سوپ ها:

کلوچه و کیک:

در حین پخت مافین، کلوچه یا کیک، شروع به جایگزینی میوه های خشک با دانه های کتان کنید تا به دسر شما جلوه ای سالم و در عین حال خوش طعم بدهد.

کلوچه و کیک:

کلوچه و کیک:

چه نوشیدنی هایی برای آلودگی هوا مناسب هستند؟

چای لیمو با عسل و زنجبیل

زنجبیل حاوی خواص ضد التهابی است که می تواند سرفه و احتقان را کاهش دهد. عسل می تواند دفعات سرفه شما را کاهش دهد و لیمو حاوی ویتامین C است که می تواند ایمنی بدن شما را تقویت کند. زنجبیل (یک قطعه با اندازه متوسط) را رنده کنید، یک قاشق چایخوری (یا بیشتر) عسل و چند قطره آب لیمو در آب اضافه کنید و آن را بجوشانید. مخلوط را به نصف کاهش داده و در یک فنجان صاف کنید. آن را گرم میل کنید تا ریه های شما به طور طبیعی سم زدایی شود.

چای سبز

می توان از فواید چای سبز در این زمان از سال استفاده کرد. چای سبز جدای از مزایای کاهش وزن، آنتی اکسیدان ها و کافئین برای شما فراهم می کند که می تواند در زمان هایی که احساس می کنید تحت تاثیر آب و هوا هستید، احساس پمپاژ کنید. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز می توانند سموم را از بدن دفع کرده و همچنین هضم غذا را بهبود بخشند.

نوشیدنی زردچوبه و زنجبیل

خواص دارویی زردچوبه می تواند برای کنترل سرفه، احتقان و سرماخوردگی عالی باشد. می توانید یک نوشیدنی زنجبیل زردچوبه یا حتی هولدی دوده یا لاته زردچوبه درست کنید که امروزه به آن معروف است. کورکومین موجود در زردچوبه عامل ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد سرطان است. زنجبیل می تواند شما را از حالت تهوع بهبود بخشد و احتقان را کاهش دهد.

نوشیدنی زردچوبه و زنجبیل

نوشیدنی زردچوبه و زنجبیل

ماسالا چای

ماسالای سنتی و قدیمی برای آزمایش بیماری هایی مانند سرفه، سرماخوردگی، احتقان و مشکلات تنفسی پاسخ مثبت داده است. انواع ادویه ها برای تهیه ماسالا چای مانند زنجبیل، دارچین، میخک، فلفل سیاه، هل و تولیس تهیه می شوند.

همه این ها گیاهان دارویی هستند و ادویه ها ماهیت ضد التهابی دارند. آن ها می توانند گلیو شما را پاک کنند و تحریک گلو را کاهش دهند. با مصرف ماسالا چای می توان احتقان و سرفه را به طور موثر کاهش داد.

همه مواد را مخلوط کرده و آسیاب کنید تا به صورت خمیر درشت در آید. آن ها را به آب جوش اضافه کنید. سپس برگ های چای سیاه و مقداری شکر را اضافه کنید تا مزه دار شود. مرتباً از ماسالا چای گرم میل کنید تا از تأثیرات آلودگی هوا جلوگیری کند.

چای ریشه شیرین بیان (مولتی)

چای ریشه شیرین بیان را می توان یک ماده اصلی برای کاهش سرفه و احتقان دانست. مطالعات نشان می دهد که چای شیرین بیان دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی است. تنها کاری که شما باید انجام دهید، این است که یک قطعه ریشه شیرین بیان یک اینچی برداشته و آن را برش بزنید.

آن را به آب در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید که برای مدت ۱ تا ۵ دقیقه دم بکشد. عسل یا آب لیمو را به آن اضافه کنید تا عطر و طعم آن متعادل شود. اگر خارش گلو دارید، می توانید با آب گرم و شیرین بیان را با نمک غرغره کنید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید