درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری

رژیم غذایی بیماران سرطانی
رژیم غذایی بیماران سرطانی
2021/04/29
کیا با خام گیاه خواری لاغر شدن
کیا با خام گیاه خواری لاغر شدن
2021/05/04
درمان دیابت نوع 1 با خام گیاهخواری

درمان دیابت نوع 1 با خام گیاهخواری

در این مقاله سعی داریم تا در مورد درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. تا انتهای مطلب درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری همراه شما هستیم.

امروزه؛ دیابت نوع یک، نشانه های بیماری، دلایل دیابت نوع یک، تاثیر رژیم غذایی بر بیماری، خام گیاهخواری، گروه های غذایی مناسب برای این گروه از بیماران، میوه ها و آجیل های مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک مسائل بسیار مهمی هستند که بسیاری از افراد با این موضوع ها درگیرند. در نوشتار درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری، اطلاعاتی را در این راستا برای شما عنوان می نماییم. با ما همراه باشید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری با ما در تماس باشید.

۰۲۱۴۲۱۹۸۶۱۴

درمان دیابت نوع 1 با خام گیاهخواری

درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری

آن چه در مبحث درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری مورد بررسی قرار می گیرد:

دیابت نوع یک چیست؟

علائم بیماری دیابت نوع یک را نام ببرید؟

چه عواملی سبب بروز دیابت نوع یک در بیماران می شود؟

آیا پیروی از رژیم غذایی مناسب در دیابت نوع یک تاثیرگذار است؟

اهمیت انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک چیست؟

نکات مهمی که در آغاز رژیم غذایی برای درمان دیابت نوع یک بایستی به آن توجه نماییم را نام ببرید؟

رژیم خام گیاهخواری چیست؟

انواع رژیم گیاهخواری را نام ببرید؟

ارتباط رژیم خام گیاهخواری و دیابت در چیست؟

مواد مغذی مهم در رژیم خام گیاهخواری را نام ببرید؟

مزیت های رژیم خام گیاهخواری را برای بیماران دیابتی ذکر کنید؟

بیماران دیابتی اجازه مصرف چه میوه ها و سبزیجاتی را دارند؟ نام ببرید.

آجیل های مناسب که بیماران مبتلا به دیابت می توانند برای کنترل میزان گلوکز خون از آن استفاده نمایند را نام ببرید؟

نتیجه گیری

 

دیابت نوع یک

قبل از درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری، لازم است که در خصوص دیابت نوع یک توضیحاتی را برای شما ارائه نماییم. این نوع دیابت به عنوان یک عارضه مزمن شناخته شده است. بیماران مبتلا به این دیابت، انسولین تولید شده در سلول های لوزالمعده را از بین می برند و به این ترتیب بدن این بیماران دیگر قادر به تولید انسولین نخواهد بود. این هورمون به سلول های موجود در بدن کمک می کند که از قند (گلوکز) جهت بهره وری از انرژی استفاده نمایند.

دیابت نوع یک

دیابت نوع یک

همان طور که می دانید، بدن هر فرد گلوکز (قند) را از مواد غذایی دریافت می کند. هورمون انسولین، این امکان را به گلوکز می دهد که از طریق خون، داخل سلول های موجود در بدن شود.

در مواقعی که سلول ها از گلوکز کافی برخوردار باشند، بافت های عضلات و همچنین کبد، قند اضافی را اندوخته می کند یا به بیان دیگر، نوعی گلوکز به شکل (گلیکوژن) هستند. هورمون انسولین این اجازه را می دهد که قند (گلوکز) از طریق خون به سلول های موجود در بدن وارد شود.

گلیکوژن به گلوکز تجزیه می گردد و در مواقعی که شما در میان وعده های اصلی غذایی و یا در زمان خواب و فعالیت های ورزشی به انرژی نیاز داشته باشید، آزاد می شود. در این دیابت، بدن فرد به علت کمبود هورمون انسولین، قادر به تولید قند (گلوکز) نیست و به این ترتیب قند خون نمی تواند داخل سلول های موجود در بدن شود. این امر باعث می گردد که بخش اعظمی از قند (گلوکز) در خون تداول داشته باشد. افزایش قند خون بالا می تواند به تدریج باعث بروز اختلالات کوتاه مدت و یا بلند مدت در فرد شود.

نشانه های دیابت نوع یک

دیابت نوع یک از نشانه های گوناگون برخوردار است که عبارتند از:

۱)    گرسنگی بیش از اندازه ۲) تشنگی بیش از اندازه ۳) خستگی ۴) تاری دید ۵) کاهش وزن قابل ملاحظه در یک دوره کوتاه

احتمال دارد، فرد به کتواسیدوز مبتلا گردد که نوعی اختلال دیابت است. نشانه های این عارضه عبارت است از:

۱)    تنفس سریع ۲) چهره سرخ ۳) خشکی دهان و پوست ۴) حالت تهوع ۵) بوی دهان( میوه مانند) ۶) درد معده و یا استفراغ

از علائمی هستند که مرتبط به عارضه کتواسیدوز است. در صورتی که یک و یا بیش از چند نشانه از دیابت نوع یک را در بدن خود رویت کردید، بایستی به پزشک غدد مراجعه نمایید تا اقدامات پیشگیرانه برای شما اعمال گردد. اما در صورتی که نشانه های کتواسیدوز را مشاهده کردید، بایستی فوراً تحت مراحل درمانی قرار بگیرید. زیرا این عارضه به عنوان یک حالت اورژانسی به شمار می آید.

دیابت نوع یک در مقابل دیابت نوع دو

همان طور که می دانید، دیابت دو نوع اصلی دارد که عبارتند از:

۱) دیابت نوع یک

۲) دیابت نوع دو

این دو دارای نشانه های مشابه هستند که در صورت پیروی نکردن از دستورالعمل های پزشکی، فرد به تدریج با اختلالات مشابهی مواجه می شود که به نوبه خود مشکلات متغیری را به وجود می آورد.

همان طور که اشاره کردیم، دیابت نوع یک بر اثر درماندگی بدن در فرآوری هورمون انسولین است. در دیابت فوق، دریافت انسولین به منظور حیات، امری ضروری است تا از این طریق قند (گلوکز) بتواند از طریق خون وارد سلول های بدن شود.

اما در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، سلول های موجود در بدن نسبت به انسولین پاسخ نمی دهند. با توجه به مقدار قابل توجه هورمون، بدن برای جابجایی قند (گلوکز) از خون به سلول با اختلال مواجه می شود و در نتیجه بدن این گروه از بیماران شاید نتوانند انسولین کافی در بدن را تولید نمایند.

لازم به ذکر است که دیابت نوع یک سریعتر در بیماران بروز می کند و دارای نشانه های بسیار آشکاری است. این در حالی است که بیماران مبتلا به دیابت نوع دو ممکن است که سال ها با این عارضه همراه باشند، بدون این که از وجود بیماری در بدن اطلاع داشته باشند.

دیابت نوع یک در مقابل دیابت نوع دو

دیابت نوع یک در مقابل دیابت نوع دو

دلایل دیابت نوع یک

دلیل دقیق این عارضه مشخص نبوده است، اما تصور می شود که مربوط به دستگاه خود ایمنی است. دستگاه ایمنی بدن به اشتباه به سلول های بتا موجود در کبد تعرض می کنند که بایستی خاطر نشان کنیم که این همان سلول هایی هستند که هورمون انسولین را تولید می کنند.

دانشمندان هنوز نتوانسته اند به نتیجه کاملی دست یابند که به چه علت این اتفاق در بدن رخ می دهد. عناصر محیطی و همچنین ژنتیکی همچون ویروس ها شاید نقش مهمی را در این راستا ایفا نمایند.

با ادامه مطلب درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری، همراه شما هستیم.

شناسایی دیابت نوع یک

به طور معمول این دیابت از طریق برخی از آزمایشات تعیین می گردد. بعضی از آزمایشات می تواند خیلی سریع بر روی بیماران انجام گیرند. این در حالی است که بعضی دیگر از تست ها برای آماده سازی و همچنین کنترل به چندین ساعت زمان نیاز دارد. دیابت نوع یک، سریعتر در بیماران بروز می نماید. اشخاص در مواردی که با یکی از علائم زیر همراه باشند، عارضه دیابت در آن ها قابل تشخیص است:

–       در دو آزمایش مجزا میزان گلوکز خون ناشتا در حدود صد و بیست و شش (میلی گرم بر دسی لیتر) باشد.

–       با توجه به نشانه های دیابت، گلوکز خون تصادفی بین دویست (میلی گرم بر دسی لیتر) باشد.

–       در دو آزمایش جداگانه میزان هموگلوبین خون بین A1c>6.5 نیز باشد.

این ملاک ها به منظور بازشناسی دیابت نوع دو به کار گرفته می شود. شاید تا موقعی که شما با نشانه های این بیماری بدتر نشده اید و یا عوارض آن در بدن شما بروز نکرده است، پزشک متخصص متوجه شناسایی اشتباه نوع بیماری در شما نشود.

در مواقعی که میزان گلوکز خون در بدن بیمار افزایش می یابد، به شکلی که کتواسیدوز در فرد بروز نماید، شما با عوارض بسیاری همراه می شوید که این مشکل سبب بستری شدن فرد نیز می گردد و در نتیجه عارضه دیابت نوع یک در بیمار شناسایی می گردد. در صورتی که با هر یک از نشانه های دیابت همراه شدید، پزشک متخصص برای شما تست های مرتبط به دیابت را تجویز می نماید تا از این طریق نوع دیابت را بهتر تشخیص دهد.

شناسایی دیابت نوع یک

شناسایی دیابت نوع یک

درمان دیابت نوع یک

در صورتی که این عارضه در بیماران توسط مجرب ترین متخصصین غدد مورد ارزیابی قرار گرفت، بدن فرد دیگر مانند گذشته قادر به تولید هورمون انسولین نخواهد بود. به این ترتیب شما برای ادامه حیات نیاز به تزریق انسولین دارید تا از این طریق بدن گلوکز خون را مصرف نماید. شاید برخی از درمان های پزشکی مانند درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری بتواند بعضی از نشانه های دیابت نوع یک را بازرسی و کنترل کند.

پیشنهاد می کنیم از پست متخصص تغذیه دیابت دیدن کنید.

انسولین

بیماران مبتلا به این عارضه بایستی به صورت منظم، روزانه انسولین مصرف نمایند که به طور معمول دریافت انسولین به روش تزریق انجام می گیرد. بعضی از بیماران از پمپ انسولین به منظور دریافت انسولین در طی روز استفاده می نمایند که این پمپ از راه شکافی بر روی پوست انجام می گیرد.

برای بعضی از بیماران، این روش تزریق از داخل کردن سوزن به بدن راحت تر است. تزریق فوق به برابری کردن میزان گلوکز خون در سطوح بالا و همچنین پایین، کمک شایانی می نماید. میزان انسولینی که بیماران بایستی در طی روز استفاده نمایند، در افراد مختلف متغیر است.

بیماران مبتلا به این عارضه، بایستی به صورت منظم گلوکز خون خود را ارزیابی نمایند تا از این طریق به این مورد توجه داشته باشند که بایستی روزانه چه میزان انسولین تزریق کنند. برنامه رژیم غذایی مناسب، فعالیت های ورزشی و درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری می تواند گلوکز خون را تا حدودی کنترل نماید.

در حال حاضر چند نوع انسولین برای درمان بیماران وجود دارد که شاید پزشک متخصص چند نوع از آن ها را برای شما تست نماید تا از این طریق بداند که کدام نوع آن برای درمان شما موثرتر است.

انسولین

انسولین

متفورمین

از دیگر داروهای خوراکی مناسب برای گلوکز خون، متفورمین است. متخصصین غدد، مصرف این دارو را علاوه بر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، به بیماران دیابت نوع یک نیز به دلیل مقاومت بدن به انسولین تجویز می نمایند. این دارو به کاهش گلوکز خون به روش افت فرآوری شکر در کبد نیز کمک زیادی می نماید. بیماران دیابت نوع یک برای تنظیم گلوکز خون، علاوه بر تزریق انسولین روزانه، مصرف این داروی خوراکی را نیز توصیه می نمایند.

واکسن

شاید واکسن بیماری سل، گزینه درمانی مناسبی برای دیابت نوع یک باشد. براساس مطالعات انجام شده، این گروه از بیماران با تزریق واکسن (BCG) توانسته اند میزان گلوکز خون را تا پنج سال ثابت و پایدار نمایند. البته لازم به ذکر است که این مورد، توسط FDA (سازمان غذا و دارو) مورد تایید قرار نگرفته است. اما این انتخاب می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک گزینه درمانی مناسبی باشد.

واکسن

واکسن

تاثیر رژیم غذایی در دیابت نوع یک

برخورداری از یک رژیم غذایی مفید و سالم به منظور مدیریت (دیابت نوع یک) امری مهم و ضروری است. رژیم غذایی در این گروه از بیماران به منظور مهیا کردن فواید محصولات غذایی در درمان طراحی گردیده است.

بنابراین استفاده از چربی های مفید، کربوهیدرات ها و همچنین پروتئین نیز می تواند در کنترل دیابت نوع یک نقش مهمی را داشته باشد. بیماران مبتلا به دیابت بایستی به شیوه مصرف مواد غذایی و همچنین وضعیت واکنش بدن به محصولات غذایی موجود در برنامه غذایی به خصوص در رژیم خام گیاهخواری توجه بسیاری داشته باشند.

بیماران مبتلا به این عارضه بایستی بر روی میزان گلوکز خون خود نظارت و کنترل بسیاری داشته باشند. بدون ورزش، رژیم غذایی سالم و همچنین انسولین درمانی، شخص مبتلا به این بیماری مشکلات سلامتی را نیز تجربه می نماید. مشکلات مربوط به دیابت نوع یک شامل:

فشار خون بالا است که سبب بروز سکته مغزی، قلبی و همچنین کاهش گردش خون را به مراتب بیشتر می کند. همچنین آسیب به کلیه، مشکلات بینایی، صدمات عصبی، جراحت های پوستی و عفونی که می تواند سبب مرگ فرد و یا درد بسیار در بافت های بدن شود، از مشکلاتی است که بیماران مبتلا به این عارضه با آن همراه می شوند.

تاثیر رژیم غذایی در دیابت نوع یک

تاثیر رژیم غذایی در دیابت نوع یک

آمادگی به منظور رژیم غذایی در دیابت نوع یک

به طور کلی باید گفت که رژیم غذایی سالم و استانداردی برای بیماران مبتلا به این عارضه وجود ندارد. اما یک متخصص تغذیه مجرب و با سابقه در این امر می تواند با طراحی یک رژیم غذایی مناسب و یا برنامه خام گیاهخواری برای مدت طولانی به درمان شما و تنظیم میزان گلوکز خون کمک زیادی نماید.

هنگامی که شما از هزینه و زمان کمی برخوردار هستید، دسترسی به محصولات غذایی فست فودی و همچنین دیگر خوراکی های فرآوری شده راحت تر است. باید گفت که این مواد غذایی از ارزش غذایی پایینی برخوردار هستند که می توانند سلامتی شما را به خطر بیندازند.

شما با بهره مندی از یک برنامه غذایی سالم و یا خام گیاهخواری می توانید تا حد زیادی جلوی اشتهای کاذب خود به این محصولات خوراکی غیر استاندارد را بگیرید و به کاهش گلوکز خون نیز کمک نمایید.

جنبه اساسی در هر برنامه رژیم غذایی در دیابت، هماهنگی است. به منظور حفظ سطح گلوکز خون، بیماران دیابتی بایستی هیچ وعده اصلی غذایی خود را از دست ندهند و همچنین سعی نمایند که در طی روز، سر زمان معین و مقرر وعده های اصلی غذایی خود را میل نمایند. بیماران دیابتی بایستی به برچسب موجود بر روی مواد غذایی نیز توجه زیادی داشته باشند تا بدانند که محصول مصرفی دارای چه ارزش غذایی و کالری دریافتی است.

در ادامه نوشتار درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری، اهمیت انسولین در این بیماری را بررسی می کنیم. با ما باشید.

آمادگی به منظور رژیم غذایی در دیابت نوع یک

آمادگی به منظور رژیم غذایی در دیابت نوع یک

اهمیت انسولین در بیماران دیابتی

به طور کلی دو نوع انسولین برای بیماران دیابتی وجود دارد که عبارتند از:

انسولین bolus

این انسولین نسبت به کربوهیدرات ها تجویز می گردد و بیانگر این است که در یک واحد انسولین چند گرم کربوهیدرات یافت می شود.

انسولین بازال

این انسولین یک پس زمینه است و در میان وعده های غذایی و یا در مواقعی که شما ناشتا هستید، به جای انسولین مورد استفاده قرار می گیرد.

یافتن در هماهنگی صحیح میان کربوهیدرات ها و همچنین انسولین به منظور بازدارندگی گلوکز خون بالا و یا میزان گلوکز پایین، امری ضروری است. همچنین کنترل بر روی میزان فعالیت و اثر آن بر گلوکز و نیز داروهای مخصوص گلوکز خون در این راستا می تواند به بیماران کمک زیادی نماید.

انسولین بازال

انسولین بازال

اهمیت فعالی تهای ورزشی

براساس نظر ADA (انجمن دیابت آمریکا) انجام فعالیت های ورزشی منظم به منظور حفظ بهبود سلامتی عمومی فاقد از بیماری دیابت، امری مهم و ضروری است. اما به منظور یادگیری شیوه فعالیت های متعدد که برای حفظ سلامتی و درمان دیابت تاثیر زیادی را بر جای می گذارد، نیاز است که بیماران دیابتی به منظور اهمیت بیشتر ورزش بر درمان میزان گلوکز خون را قبل، بعد و همچنین در حین تمرینات ورزشی اندازه گیری نمایند.

 

آغاز برنامه رژیم غذایی در بیماران دیابت نوع یک

در این بیماران نیاز است که مواد غذایی مغذی که در بر دارنده مواد معدنی و همچنین ویتامین های بسیار هستند، در رژیم غذایی لحاظ گردد. دستورالعمل های کلی تندرستی، تعیین پروتئین ها، اسیدهای چرب مفید و همچنین کربوهیدرات ها به همراه مواد غذایی سالم و مطلوب است که بایستی در برنامه رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک تعیین گردد.

می توان فعالیت های ورزشی را نیز به شمار آورد و همچنین نیاز به کربوهیدرات ها به منظور میزان فعالیت های خود را انتخاب نمایید. نکات مهمی که در زیر اشاره می کنیم، می تواند در این راستا به این گروه از بیماران کمک زیادی نماید که عبارتند از:

کربوهیدرات ها

به طور کلی کربوهیدرات ها شامل فیبر، نشاسته و قندها هستند. دکتر کوهدانی به منظور درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری، بیشتر کربوهیدرات های حاوی فیبر را به بیماران توصیه می نمایند. کربوهیدرات ها معمولاً به شکل سبزیجات نشاسته ای، لوبیا، ماکارونی، میوه ها و در نان یافت می شود. در صورتی که شما به دیابت نوع یک مبتلا هستید، امری ضروری است که مصرف این گروه از مواد غذایی را کنترل نمایید.

بعضی از کربوهیدرات ها در مقابل سایر گلوکزهای موجود در خون خیلی سریعتر عمل می نمایند. در صورتی که با میزان کم گلوکز خون همراه هستید، لازم است که از یک کربوهیدرات فوری که به آسانی قابل هضم و همچنین جذب جریان خون می شود را انتخاب نماییم.

معمولاً در ابتدا استفاده پانزده گرم کربوهیدرات در طی روز برای این گروه از بیماران مناسب است. آنگ اه گلوکز خون را کنترل کرده و چنان چه بعد از پانزده دقیقه، میزان آن کم بود، می توانید مجدداً پانزده گرم دیگر از آن استفاده نمایید.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها

میوه

در موضوع درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری، مصرف میوه اهمیت زیادی دارد. زیرا منابع طبیعی از شکر محسوب می شوند. در صورتی که طبق نظر متخصص تغذیه، درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری را انتخاب می نمایید، بایستی آن ها را همانند کربوهیدرات ها محاسبه کنید.

شما در این برنامه غذایی اجازه دارید که میوه ها را به صورت یخ زده و یا تازه مصرف نمایید. لازم است توجه داشته باشید که چه میزان کربوهیدرات در قسمت های مخصوصی از میوه یافت می شود. زیرا به بیمار کمک می کند که گلوکز خون و یا هورمون انسولین را کنترل نماید.

میوه

میوه

سبزیجات

نشاسته؛ شکل دیگری از شکر است که به صورت طبیعی در اغلب سبزیجات رایج نظیر ذرت، سیب زمینی و نخود فرنگی یافت می شود. سبزیجات حاوی نشاسته، در مقابل دیگر سبزیجات از شکر بیشتری برخوردار هستند که بایستی در حین شمارش مقدار استفاده از کربوهیدرات به آن توجه بسیاری نمود.

همچنین سبزیجات غیر نشاسته ای اثر کمتری بر روی گلوکز خون دارند و غنی شده از فیبر، ویتامین، فیتوشیمی و همچنین مواد معدنی هستند. به همین منظور است که اکثر متخصصین تغذیه در درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری، این گروه از سبزیجات( غیر نشاسته ای) را قرار می دهند تا از این طریق بیماران بتوانند میزان گلوکز خون را تنظیم نمایند. سبزیجات مورد استفاده بیماران دیابتی شامل:

۱)    سبزیجات برگ سبز ۲) چغندر ۳) مارچوبه ۴) کرفس ۵) هویج ۶) خیار ۷) پیاز ۸) جوانه ۹) فلفل ۱۰) گوجه فرنگی هستند.

لازم به ذکر است که پیوسته سبزیجات یخ زده و یا تازه را بدون افزودن سس و یا نمک مصرف نمایید تا تاثیر و اثربخشی آن بیشتر شود. از سبزیجات نشاسته ای که شامل پانزده گرم کربوهیدرات هستند، می توان به:

سیب زمینی پخته شده (سه اونس)، ذرت (یک دوم فنجان)، سیب زمینی آبپز یا شیرین (یک دوم فنجان)، نخود و همچنین کدو نیز یک دوم فنجان، اشاره کرد.

سبزیجات

سبزیجات

دانه های کامل

دانه های کامل شامل فیبر و همچنین نشاسته مغذی هستند. متخصصین پیشنهاد می کنند که حداقل پنجاه درصد از غلات خوراکی مصرفی بایستی دانه های کامل باشند. غلات سبوس دار، برنج قهوه ای و نان های دانه کامل از منابع عالی به شمار می آیند.

چربی و پروتئین

همان طور که می دانید، در ترمیم زخم و همچنین حفظ عضلات، پروتئین ها نقش مهمی را ایفا می نمایند. این در حالی است که چربی ها نیز به منظور راندمان قلب و مغز نیز مهم هستند. گوشت، لوبیا و تخم مرغ منابع خوبی برای پروتئین هستند و دانه، آووکادو و آجیل نیز می توانند نمونه ای از چربی های سالمی باشند که بیماران دیابتی می توانند از آن استفاده نمایند.

چنان چه چربی ها و همچنین پروتئین ها گلوکز خون را افزایش می دهند، اما متخصصین تغذیه توصیه می نمایند که استفاده از گوشت های فرآوری شده و یا چربی که دارای سطوح بیشتری از چربی های اشباع شده و همچنین سدیم هستند را در برنامه رژیم خام گیاهخواری خود محدود نمایند.

تمامی گروه های غذایی ذکر شده، می توانند آغاز خوبی برای یک برنامه رژیم غذایی خام گیاهخواری مطلوب به حساب آید. البته در این میان از مشاوره های دکتر کوهدانی، غافل نشوید.

چربی و پروتئین

چربی و پروتئین

کنترل دیابت با رژیم خام گیاهخواری

عارضه دیابت به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که در تمامی جوامع مختلف روند صعودی داشته است. براساس آمار به دست آمده از سوی فدراسیون بین المللی، تقریباً در حدود چهارصد و شانزده میلیون نفر از مردم دنیا با عارضه دیابت همراه هستند که پیش بینی می شود تا سال دو هزار و چهل میلادی این رقم به ششصد و چهل و دو میلیون نفر نیز برسد که جای نگرانی است.

به منظور معالجه و همچنین کنترل دیابت، شیوه های مختلفی از جمله تغییر در شیوه زندگی، دارو و همچنین رژیم های غذایی متنوعی پیشنهاد می گردد. به طور کلی رژیم غذایی، یکی از عوامل مهم در مدیریت بیماری دیابت به حساب می آید. برنامه رژیم غذایی خام گیاهخواری از رژیم هایی است که بیانگر این است که بیمار می تواند به راحتی دیابت خود را از این طریق کنترل نماید.

در حال حاضر کمیسیون ADA (انجمن دیابت آمریکا) و همچنین EASD (انجمن دیابت کانادا) با نشر دستورالعمل های نوین غذایی، انجام رژیم غذایی خام گیاهخواری را در این گروه از بیماران مثمر ثمر معرفی کرده اند.

تاثیرات نمونه هایی از این رژیم در تقلیل خطر ابتلا به این عارضه، کنترل گلوکز خون و جلوگیری از اختلالات همراه با دیابت از تحقیقات مطالعات پزشکی مختلف بوده است که نتایج قابل قبول و اثربخشی را نیز به همراه داشته است. براساس تحقیقات صورت گرفته، امروزه متخصصین به این نتیجه رسیده اند که درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری بهترین گزینه به منظور کنترل این بیماری است.

کنترل دیابت با رژیم خام گیاهخواری

کنترل دیابت با رژیم خام گیاهخواری

انواع رژیم گیاهخواری

در ادامه مبحث درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری، بهتر است که درباره انواع رژیم گیاهخواری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. رژیم غذایی بر پایه مصرف گیاه، نمونه های غذایی هستند که بیشتر حاوی محصولات غذایی غیر فراوری شده گیاهی به شمار می آیند.

اما شاید حاوی مقدار کمی ماهی، گوشت، تخم مرغ و یا مرغ باشد که فرد دیابتی بایستی در کنار رژیم غذایی خام گیاهخواری خود از آن استفاده نماید. به طور کلی انواع رژیم خام گیاهخواری شامل:

رژیم نیمه گیاهخواری و یا (semi-vegetarian):

در این برنامه رژیم غذایی بیشتر از تخم مرغ، ماهی و مرغ و همچنین به میزان اندکی گوشت قرمز استفاده می شود.

Pesco-vegetarian:

در رژیم خام گیاهخواری فوق بیمار نبایستی از گوشت قرمز استفاده نماید و تنها فرآورده های دامی و همچنین لبنی و کمی ماهی را باید در برنامه غذایی خود مصرف نماید.

Lacto-vegetarian:

همان طور که از نام این رژیم پیداست، این رژیم به فرآورده های لبنی و همچنین شیر اختصاص دارد.

Ovo-vegetarian:

در این رژیم خام گیاهخواری، بیمار تنها مجاز به مصرف تخم مرغ است.

Ovo-vegetarian lacto:

هر دو محصول غذایی (لبنیات و تخم مرغ) در این رژیم مورد استفاده قرار می گیرد.

Raw-food vegan:

دراین برنامه رژیم خام گیاهخواری، فرآورده های گیاهی بیشتر از چهل و شش درجه سانتیگراد حرارت نمی بینند.

Vegan:

تخم مرغ، فرآورده های لبنی و گوشت نیز در این برنامه رژیم خام گیاهخواری استفاده نمی شود.

بیماران دیابتی با توجه به هر یک از رژیم های مخصوص خام گیاهخواری که بیان شد، می توانند برای درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری از روند پیشرفت بیماری در بدن جلوگیری نمایند.

کنترل و پیشگیری دیابت از طریق رژیم گیاهخواری

بر مبنای تحقیقات اپیدمیولوژیک، گسترش بیماری دیابت در بین افراد گیاهخوار در مقابل بیمارانی که از این رژیم پیروی نمی کنند، به مراتب کمتر خواهد بود. این کاهش ریسک در ابتلا به عارضه فوق را می توان به استفاده بسیار از فیبر غذایی موجود در سبزیجات، کمبود پروتئین حیوانی و همچنین آهن و از همه مهمتر کنترل اثربخش بر روی وزن اشاره کرد.

در این راستا دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه جهت درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری توصیه می نماید تا از این طریق بتواند بیماران را از تزریق انسولین به صورت روزانه بی نیاز نماید.

اثربخشی گیاهخواری بر گلوکز خون

در مجموع رژیم های گیاهی، به خصوص رژیم گیاهی وگان، به عنوان اثربخش ترین ابزار برای نظارت بیشتر گلیسمی است. زیرا این رژیم ها بازرسی گلوکز خون را به مقدار قابل توجهی بسته به کنترل بر روی رژیم های غذایی که به منظور این گروه از بیماران پیشنهاد می شود، نظیر رژیم های غذایی بر پایه کربوهیدرات بر صحت میزان کیفیت قند خون تحت تاثیر قرار می دهند.

کنترل گلوکز خون می تواند پاسخ به هورمون انسولین را در بدن بهبود بخشد. میزان HbA1c (هموگلوبین گلیکوزیله) که به منظور سنجش گلوکز در دراز مدت است، بعد از انجام رژیم گیاهخواری تقریباً تا حدود بیست و نه درصد کاهش می یابد.

این مقدار افت گلوکز خون بیانگر این است که بیماران می توانند از یک برنامه رژیم غذایی گیاهی مانند میوه، دانه های کامل، سبزیجات و همچنین حبوبات را حتی پیش از استفاده داروهای مخصوص بیماران دیابتی دنبال نمایند.

اثربخشی گیاهخواری بر گلوکز خون

اثربخشی گیاهخواری بر گلوکز خون

اثر رژیم گیاهخواری برای وزن

وزن بدن هر فرد به نوبه خود می تواند به عنوان یکی از مهمترین عوامل خطر به منظور بیماری دیابت باشد. رژیم های غذایی گیاهخواری اکثراً دارای کالری کمتری در برابر سایر رژیم های غذایی هستند که می تواند در مدیریت کنترل وزن در فرد تاثیرگذار باشد.

بیمارانی که از برنامه غذایی گیاهخواری پیروی می نمایند، دارای BMI کمتری در برابر افرادی که از سایر رژیم های کاهش وزن پیروی می نمایند، برخوردارند. کاهش کلسترول HDL، کاهش اندازه دور کمر، کاهش کلسترول LDL، کاهش BMI و همچنین کاهش اندازه دور باسن در کنار هم، سبب کاهش وزن در فرد می شود.

طبق مطالعات انجام شده، برخورداری از وزن مناسب می تواند بر روی کنترل گلوکز خون نیز تاثیرگذار باشد و در نتیجه ریسک ابتلا به مشکلات دیابت را تا حد زیادی کاهش دهد.

به این ترتیب کاملاً منطقی است که یک برنامه رژیم غذایی بر پایه گیاهخواری، سلامتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. به همین منظور، دکتر کوهدانی به منظور درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری، به تمامی بیماران مبتلا به این عارضه توصیه می نماید تا علاوه بر درمان بیماری بتوانند به وزن نرمال و طبیعی دست یابند.

اثر رژیم گیاهخواری برای وزن

اثر رژیم گیاهخواری برای وزن

رژیم خام گیاهخواری و دیابت

مطالعات بر روی جمعیت عمومی، بیانگر رابطه میان رژیم گیاهخواری با تقلیل در خطر ابتلا به اضافه وزن بالا، انواع سرطان ها، کاهش کلسترول LDL (بد)، مشکلات قلبی و عروقی بوده است.

بنابراین تحقیقات کمی به ارزیابی رژیم گیاهخواری برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک پرداخته اند. بعضی از این تحقیقات نشان می دهد که پیروی از این رژیم به کاهش وزن افراد کمک شایانی می نماید که در پی کاهش وزن، HbA1c (هموگلوبین گلیکوزیله) بهبود و در نتیجه مشکلات قلبی نیز به مراتب کاهش می یابد.

به این ترتیب این رژیم غذایی بهترین گزینه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک است. لازم به ذکر است، رژیم خام گیاهخواری شامل مقادیر زیادی فیبر و همچنین بخش کمتری اسیدهای چرب اشباع و یا کلسترول است. فیبر موجود در سبزیجات این برنامه غذایی سبب می شود که فرد بعد از استفاده از آن برای مدت بیشتری احساس سیری نماید و همچنین از مقدار محصولات غذایی دریافتی نیز بکاهد.

از همه مهمتر، مصرف بسیار زیاد فیبر در رژیم خام گیاهخواری سبب افت میزان گلوکز خون در فرد می شود که در این راستا دکتر کوهدانی به تمامی بیماران مبتلا به دیابت، پیروی از برنامه غذایی خام گیاهخواری را توصیه می نماید تا از این طریق فرد بتواند راحت تر بیماری خود را کنترل نمایند.

حذف لبنیات و تخم مرغ

بیماران مبتلا به دیابت که از رژیم خام گیاهخواری پیروی می نمایند، می توانند لبنیات و همچنین تخم مرغ را از برنامه غذایی خود حذف نمایند. در رژیم فوق می توان از مواد غذایی نظیر سویا، غلات سبوس دار، سبزیجات که مواد مغذی و همچنین پروتئین های مورد نیاز بدن را تامین می نمایند، مصرف کنند.

لازم است بیماران به منظور دریافت ویتامین (B12) در کنار این برنامه غذایی از مولتی ویتامین و یا مکمل ها نیز استفاده نمایند. باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه محصولات غذایی سالم در طی روز می تواند باعث دریافت کالری مازاد و در نهایت افزایش وزن در بیماران شود. بعضی از مواد غذایی گیاهی همچون حبوبات، غلات سبوس دار و میوه ها نیز شامل کربوهیدرات ها هستند که استفاده بیش از اندازه آن ها باعث روند صعودی وزن در فرد می شود.

بیماران مبتلا به دیابت نوع یک باید استفاده از نوشیدنی های شیرین، غلات تصفیه شده و همچنین شیرینی جات را محدود نمایند تا از روند بیماری و بروز اختلالات متعدد در بدن جلوگیری نمایند.

حذف لبنیات و تخم مرغ

حذف لبنیات و تخم مرغ

مواد مغذی ضروری در رژیم خام گیاهخواری

بیمارانی که برای درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری اقدام به برطرف کردن مشکل خود می نمایند، باید در مورد مواد مغذی موجود در این رژیم غذایی اطلاعاتی کافی را نیز در اختیار داشته باشند كه عبارتند از:

پروتئین:

اگر فرد گیاهخوار طیف گوناگونی از مواد غذایی گیاهی را استفاده نمایند، به طور معمول می توانند کلیه پروتئین ضروری بدن را فراهم نمایند.

ویتامین B12:

این ویتامین تنها از محصولات حیوانی و همچنین مواد خوراکی غنی شده حاصل می شود. به این ترتیب فراهم کردن نیاز بدن به شیوه رژیم فوق کمی سخت است. این گروه از افراد برای استفاده از مواد غذایی غنی شده و دریافت مکمل در طی روز بایستی از به دست آوردن کافی ویتامین B12 اطمینان کامل کسب کنند.

اغلب مولتی ویتامین ها شامل (ویتامین B12) هستند. تخم مرغ و همچنین لبنیات به عنوان منبع بسیار خوبی برای تامین این ویتامین در این گروه از بیماران گیاهخوار است که هر دو محصول نامبرده را استفاده می نمایند.

اسیدهای چرب امگا۳:

برای تامین (امگا۳) بایستی از محصولات غذایی شامل گردو، روغن کانولا، سویا، جوانه گندم و روغن سویا در برنامه غذایی درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری نیز استفاده نماییم.

کلسیم:

معمولاً کلسیم در سبزیجات برگ سبز، لبنیات، غلات صبحانه غنی شده، کلم، شیر سویا و همچنین آب پرتقال غنی شده موجود است. همچنین اسفناج با این که یک گیاه برگ سبز به حساب می آید، اما منبع مناسبی برای کلسیم نیست، بلکه ترکیباتی در این گیاه موجود است که سبب جلوگیری از جذب کلسیم می شود.

ویتامین D:

زرده تخم مرغ، لبنیات غنی شده، بعضی از شیرهای سویای غنی شده و همچنین غلات صبحانه نیز حاوی ویتامین D هستند. قرار گرفتن فرد در معرض تابش نور خورشید، به تامین این ویتامین در بدن نیز کمک زیادی می نماید. استفاده از مکمل ویتامین D به خصوص در بیماران سالمند که با عارضه ی دیابت نوع یک همراه هستند، ضروری است.

آهن:

فقدان آهن در بیماران گیاهخوار و یا غیر گیاهخوار بسیار رایج است. در این برنامه غذایی، آهن در میوه های خشک، حبوبات، سبزیجات سبز رنگ و غلات غنی شده یافت می شود. پیشنهاد می شود، خام گیاهخواران منابع محصولات گیاهی را به همراه یک محصول غذایی دیگر که شامل ویتامین (C) هستند، نظیر پرتقال، لیمو ترش، کلم بروکلی و گوجه فرنگی مصرف نمایند. زیرا این ویتامین، جذب آهن را به مراتب بیشتر می کند.

شما بیماران عزیز که خام گیاهخواری را برای درمان خود انتخاب کرده اید، با آگاهی داشتن از مواد مغذی موجود در این رژیم غذایی می توانید با مشورت دکتر کوهدانی، در طی روز مناسب ترین محصولات غذایی را مصرف نمایید.

آهن:

آهن:

مزیت های رژیم خام گیاهخواری برای بیماران دیابتی

مزیت های این برنامه غذایی در بیماران مبتلا به عارضه دیابت، بسته به نوع رژیم غذایی انتخابی آن ها و تنوع محصولات غذایی متفاوت است. در صورتی که بیماران دیابتی انتخاب های پرفیبر، سالم و مغذی داشته باشند، از فواید این برنامه غذایی سالم و مفید بهره مند خواهند شد.

اما در صورتی که محصولات غذایی که در وعده های اصلی مصرف می نمایند، پرکالری و دارای ارزش غذایی نامرغوبی بوده و بیش از کالری دریافتی مورد نیاز در طی روز باشد، به رژیم غذایی گیاهخواری آن ها کمک نخواهد کرد. یک برنامه رژیم گیاهخواری درست و مناسب می تواند فوایدی که در ادامه به آن اشاره می نماییم را برای بیماران مبتلا به دیابت یک در برداشته باشد که عبارتند از:

برخورداری از وزن متناسب و سالم

برنامه غذایی خام گیاهخواری سالم و مطلوب نسبت به سایر رژیم های غذایی از کالری کمتری برخوردار هستند که این امر به کنترل و نظارت وزن بدن فرد نیز کمک می نماید. بیماران دیابتی که از این برنامه غذایی پیروی می نمایند، از (BMI) کمتری نیز برخوردار هستند. برخورداری از یک وزن مناسب و ایده آل می تواند بدن فرد را در پاسخگویی به هورمون انسولین افزایش داده و همچنین خطر ابتلا به سایر بیماری های مرتبط با دیابت را نیز به مراتب کاهش دهد.

برخورداری از وزن متناسب و سالم

برخورداری از وزن متناسب و سالم

بهبود نظارت بر گلوکز خون و پاسخگویی به هورمون انسولین

استفاده از میوه ها، غلات سبوس دار، سبزیجات، آجیل و حبوبات که همگی به عنوان یک برنامه غذایی گیاهخواری مفید و مطلوب محسوب می شوند، می توانند سبب ارتقای میزان گلوکز خون شوند و در نتیجه، پاسخگویی بدن شما را نسبت به این هورمون افزایش دهند. این امر احتمال دارد که نیاز شما را به مصرف داروهای دیابتی و همچنین بروز بیماری های مرتبط با این عارضه را نیز به مراتب کاهش دهد.

تقلیل خطر مشکلات قلبی عروقی

یکی دیگر از فواید رژیم خام گیاهخواری در بیماران دیابتی را می توان به کاهش خطر مشکلات قلبی و عروقی اشاره کرد. رژیم خام گیاهخواری مناسب و مطلوب است که فاقد از کلسترول بوده و همچنین مقدار چربی های اشباع موجود در آن نیز کمتر باشد و به طور معمول غنی شده از فیبر محلول باشد.

محققین با انجام آزمایشات مکرر به این نتیجه رسیده اند که برنامه رژیم غذایی خام گیاهخواری دارای درصد چربی کم، می تواند خطر بروز مشکلات قلبی و عروقی که یکی از عوارض متداول در بیماران دیابتی است را تا حد زیادی کاهش دهد.

موارد ذکر شده از فواید رژیم گیاهخواری است که دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه برای درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری را به بیماران مبتلا به این عارضه تجویز می نمایند.

رژیم خام گیاهخواری سالم

بعضی از افراد، مواد غذایی حیوانی را ترک می نمایند و به استفاده از خوراکی های نامرغوب و ناسالم که دارای منشاء گیاهی هستند روی می آورند و براین باورند که این خوراکی ها دارای فواید رژیم خام گیاهخواری هستند.

مصرف انواع فست فودهای (گیاهی) نظیر خربزه و خرما که بلافاصله جذب بدن می شوند، به طور قطع بر روی گلوکز خون شما اثرات منفی را بر جای می گذارد. بایستی به این مورد توجه داشته باشید که یک برنامه رژیم گیاهخواری مطلوب شامل گزینه های صحیح محصولات غذایی و استفاده مواد انرژی زا سالم در حد حساب شده و همچنین متعادل است.

در صورتی که به عارضه دیابت نوع یک مبتلا هستید و تمایل دارید، از این برنامه غذایی پیروی نمایید، لازم است که با یک متخصص تغذیه مجرب و متبحر در این حوزه مشورت نمایید و از رهنمودهای وی در این مسیر بهره مند شوید.

متخصص تغذیه به منظور تهیه یک رژیم غذایی مطلوب که پاسخگویی کلیه نیازهای غذایی و همچنین میزان صحیح کالری دریافتی برای تثبیت وزن سالم و نرمال تاثیرگذار است که ما در این راستا به شما دکتر کوهدانی را به عنوان بهترین متخصص تغذیه معرفی می نماییم.

دکتر کوهدانی علاوه بر موارد بیان شده در این رژیم غذایی، به بیماران دیابتی آموزش های لازم به منظور دستیابی به کربوهیدرات های دریافتی در طی روز را نیز بیان می نمایند.

رژیم غذایی خام گیاهخواری وگان

پیروی از برنامه رژیم غذایی خام گیاهخواری فواید متعددی نظیر بهبود کنترل گلوکز خون و همچنین کاهش وزن را به همراه دارد که بایستی متذکر شویم، این برنامه غذایی بایستی تحت نظر متخصص تغذیه انجام گیرد.

خام گیاهخواری شیوه ای برای زندگی است که فرد در این مسیر سعی می کند، کلیه محصولات حیوانی را از برنامه غذایی خود حذف نماید و تمامی سبزیجات و میوه ها را جایگزین آن ها نماید. رژیم غذایی وگان جزء یکی از بهترین شیوه های رژیم گیاهی است که بیماران دیابتی با پیروی از این برنامه غذایی می توانند به درمان خود کمک نمایند.

در حقیقت وگان ها، کلیه فرآورده های لبنی و همچنین حیوانی را از برنامه غذایی خود حذف می نمایند. بیماران دیابتی که از برنامه خام گیاهخواری وگان پیروی می نمایند، در رژیم غذایی خود مقادیر زیادی سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، سبزیجات برگ دار، حبوبات، آجیل و دانه ها را استفاده می کنند.

انواع رژیم گیاهی وگان

این رژیم غذایی گیاهخواری که مناسب بیماران دیابتی است، انواع متعددی دارد:

برنامه رژیم غذایی کاملاً گیاهی:

این برنامه غذایی بر مبنای عرصه وسیعی از محصولات گیاهی مانند حبوبات سبوس دار، میوه ها، آجیل، سبزیجات، دانه ها، حبوبات است که بیماران دیابتی در رژیم غذایی خود تنها از خوراکی های نامبرده می توانند استفاده نمایند.

برنامه رژیم غذایی خام گیاهخواری:

یک برنامه غذایی گیاهی که بر مبنای دانه ها، میوه ها،آجیل، سبزیجات و یا خوراکی های گیاهی طبخ شده در دمای کمتر از صد و هجده درجه فارنهایت تهیه شده است را رژیم خام گیاهخواری وگان می گویند.

۸۰/۱۰/۱۰:

رژیم (۸۰/۱۰/۱۰) یکی دیگر از برنامه های رژیم غذایی گیاهخواری است که در آن گیاهان سرشار از چربی نظیر آووکادو و همچنین آجیل را اندک می نماید و بیشتر سبزیجات خام و میوه ها را جایگزین آن می نماید. همچنین به رژیم غذایی میوه ای، خام گیاهخواری و کم چرب نیز نسبت داده می شود.

نشاسته:

این برنامه رژیم غذایی وگان دارای کربوهیدرات های بالا، برنامه غذایی کم چرب و مشابه رژیم (۸۰/۱۰/۱۰) است که متخصصین به جای میوه ها بیشتر بر روی ذرت، برنج و همچنین سیب زمینی تمرکز می کنند.

خام تا چهار:

برنامه رژیم گیاهی از (۸۰/۱۰/۱۰) و همچنین نشاسته تشکیل شده است. در این برنامه غذایی وگان تمامی محصولات گیاهی خام تا ساعت چهار عصر استفاده می شوند و برای وعده شام نیز غذای گیاهی مصرف می شود.

رژیم غذایی سالم:

این برنامه غذایی یک (رژیم غذایی گیاهی) است. بیماران دیابتی که از فرآورده های گیاهی استفاده می نمایند، کلیه محصولات غذایی گیاهی که خام هستند و یا در دمای کم طبخ می شوند را در وعده های غذایی خود استفاده می نمایند.

رژیم گیاهی مضر:

برنامه غذایی فوق حاوی مقادیر زیادی دسرهای گیاهی، سیب زمینی سرخ شده و سایر محصولات گیاهی فرآوری شده است که سبب گردیده، این برنامه وگان به یک برنامه رژیم غذایی گیاهی مضر شناخته شود.

کلیه برنامه های غذایی نامبرده از رژیم گیاهی وگان است که دکتر کوهدانی با توجه به این برنامه های غذایی، مناسب ترین را برای درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری برای بیماران تجویز می نماید.

رژیم گیاهی مضر:

رژیم گیاهی مضر:

کاهش وزن با رژیم خام گیاهخواری وگان

تمامی گیاهخواران دوست دارند که دارای BMI کمتری باشند. بر همین اساس به منظور دستیابی به کاهش وزن سریع و یا درمان دیابت به این رژیم غذایی روی می آورند. قسمتی از فواید مرتبط به کاهش وزن احتمال دارد به عواملی مانند فعالیت فیزیکی، زندگی سالم، رفتارهای مربوط به سلامت باشد.

بنابراین با انجام چندین تحقیق تصادفی کنترل شده که بر روی عوامل بیرونی نظارت دارد، نشاندهنده برنامه غذایی گیاهی به منظور کاهش وزن، موثرتر از سایر رژیم های غذایی است. در مجموع، بیماران دیابتی که از رژیم گیاهی وگان پیروی می نمایند، به مراتب وزن قابل توجهی را از دست می دهند.

رژیم گیاهخواری به تثبیت گلوکز خون و همچنین دیابت نوع یک کمک زیادی می نماید

علاوه بر کاهش وزن، رژیم گیاهخواری به تثبیت گلوکز خون و همچنین دیابت نوع یک کمک زیادی می نماید. براساس تحقیقات انجام شده بر روی بیماران دیابتی که از برنامه رژیم خام گیاهخواری وگان پیروی می نمایند، این رژیم سبب کاهش گلوکز خون و همچنین پاسخگویی بالای انسولین و در نهایت کاهش دیابت نوع یک بسیار تاثیرگذار است.

مصرف فرآورده های گیاهی در بیماران مبتلا به دیابت تقریباً در حدود (دو و چهار دهم) گلوکز خون را کمتر می نماید که قسمتی از این مزایا می تواند به علت استفاده از فیبر موجود در میوه ها و سبزیجات باشد که احتمال دارد گلوکز خون را تنظیم نماید. کاهش وزن بر اثر پیروی از برنامه خام گیاهخواری شاید به قدرت آن در تقلیل سطح گلوکز خون کمک بسیاری نماید.

رژیم گیاهخواری به تثبیت گلوکز خون و همچنین دیابت نوع یک کمک زیادی می نماید

رژیم گیاهخواری به تثبیت گلوکز خون و همچنین دیابت نوع یک کمک زیادی می نماید

رژیم خام گیاهخواری

افرادی که از خام گیاهخواری پیروی می نمایند، در برنامه غذایی خود از گوشت، تخم مرغ، لبنیات، محصولات حیوانی مانند گلوتن، عسل، پپسین، قرمزدانه مکزیکی (کارمین) و همچنین برخی از ویتامین ها نظیر کازئین، شلاک، ویتامین D3، آلبومین نیز خودداری می نمایند.

این گروه از رژیم گیرندگان در تعیین محصولات غذایی بسیار سختگیرانه تر عمل می نمایند و باور دارند که تمامی محصولات حیوانی سلامتی آن ها را نیز به خطر می اندازد و همچنین عواقب جبران ناپذیری را برای محیط زیست به همراه می آورد.

سبزیجات و میوه های مخصوص بیماران دیابتی

رایج ترین بیماری هایی که اختصاص به بیماری دیابت دارد، به سه دسته:

دیابت نوع یک ۲) دیابت نوع دو ۳) دیابت بارداری دسته بندی می شود.

این عارضه با سایر شرایط تندرستی نظیر مشکلات قلبی عروقی و اضافه وزن همراه است و متخصصین تغذیه بر این باورند که تغییر در شیوه زندگی، مصرف فرآورده های غذایی سالم و همچنین انجام فعالیت های مناسب، در صورتی که نتوانند به صورت کامل آن را معالجه نمایند، می توانند به صحت و تندرستی آن کمک شایانی نمایند.

محصولات غذایی دارای علامت گلیسمی پایین

متخصصین تغذیه به این گروه از بیماران توصیه می نمایند که بیشتر از محصولات غذایی که دارای علامت گلیسمی پایین، پروتئین فراوان و همچنین فیبر هستند را در برنامه غذایی خود استفاده نمایند تا از این طریق، نظارت و کنترل بیشتری بر روی میزان گلوکز خون داشته باشند. بیماران مبتلا به دیابت بایستی مراقبت های ویژه ای به منظور حفظ میزان گلوکز خون در چارچوب سالم را نیز به کار ببرند و از کم آبی بدن جلوگیری نمایند.

در این گروه از بیماران، کم آبی سبب (کتواسیدوز دیابتی) در فرد می شود. برخورداری از یک برنامه غذایی سالم که سرشار از سبزیجات تازه و همچنین میوه هاست، می تواند گلوکز خون بالا و نشانه های دیابت را تا حد قابل توجهی کنترل نماید. به همین منظور، دکتر کوهدانی مجرب ترین متخصص تغذیه، درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری را به این گروه از بیماران توصیه می نماید.

محصولات غذایی دارای علامت گلیسمی پایین

محصولات غذایی دارای علامت گلیسمی پایین

میوه ها و سبزیجاتی که برای درمان بیماران دیابتی مثمر ثمر است عبارتند از:

خیار:

از میوه های مناسب فصل تابستان که تمامی بیماران دیابتی در برنامه رژیم خام گیاهخواری می توانند از آن استفاده نمایند، خیار است. عصاره این میوه می تواند به منظور افت گلوکز خون نیز اثربخش باشد.

این میوه دارای کالری و همچنین کربوهیدارت بسیار پایینی است. به همین منظور تمامی متخصصین تغذیه مصرف این میوه را به این گروه از بیماران توصیه می نمایند. از لحاظ مواد مغذی و ویتامین ها که شاید به کاهش میزان گلوکز خون و همچنین صحت سلامت عمومی بدن کمک نماید، این میوه غنی است.

میوه فوق منبع مناسبی برای فیبر رژیمی است که از مزیت های بسیاری برخوردار است. مانند کنترل گلوکز خون و همچنین اشتها، به همین منظور در تمامی رژیم های خام گیاهخواری به بیماران دیابتی توصیه می شود. علامت گلیسمی خیار در حدود پانزده است و به این معناست که شما می توانید به هر میزانی که می خواهید از این میوه در برنامه رژیم خام گیاهخواری خود استفاده نمایید.

گوجه فرنگی:

از فوق العاده ترین میوه ها که بیماران دیابتی در برنامه غذایی خام گیاهخواری خود می توانند از آن استفاده نمایند، گوجه فرنگی است. این میوه با داشتن فیبر رژیمی، لیکوپن، منیزیم، پتاسیم، منگنز، ویتامین E، فولات، ویتامین B6 مزیت های بسیاری برای بدن به همراه دارد. استفاده از این میوه به علت کاهش اندیس گلیسمی می تواند به افت ریسک ابتلا به پیامدهای دیابت نظیر اختلالات قلبی عروقی کمک شایانی نماید.

کدو سبز:

از دیگر میوه هایی که بیماران دیابتی می توانند در برنامه رژیم خام گیاهخواری خود از آن استفاده نمایند، کدو سبز است. این میوه مانند اغلب سبزیجات، دارای مواد مغذی و همچنین ویتامین های بسیار بالایی است.

کدو دربردارنده آنتی اکسیدان های مفید است که در اصلاح میزان انسولین و کاهش گلوکز خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک کمک بسیاری می نماید. لازم به ذکر است که کدوهای زمستانی در برابر کدوهای تابستانی (کدو سبز) از کربوهیدرات های بیشتری برخوردار هستند.

کدوی سبز به حفظ اعتدال سوخت و ساز انسولین و همچنین گلوکز خون کمک می کند. به همین منظور، متخصصین تغذیه در درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری این میوه را در رژیم غذایی بیماران قرار می دهند.

کدو سبز:

کدو سبز:

توت ها:

این میوه مانند توت فرنگی، شاتوت، بلوبری و تمشک، سرشار از انواع مواد انرژی زا نظیر ویتامین K، پتاسیم، ویتامین C، فولات، ویتامین E، فیبر، منیزیم و کلسیم گزینه مناسبی برای بیماران مبتلا به دیابت به شمار می آید. مصرف نوشیدنی اسموتی (بلوبری) سبب افزایش پاسخگویی بدن به هورمون انسولین در افراد بالغ دارای اضافه وزن بالا و مبتلا به دیابت نوع یک می شود.

بادنجان:

سبزی غیر نشاسته ای که دارای کالری و کربوهیدرات کمی است. علامت گلیسمی این سبزی پانزده است که از لحاظ فیبر غذایی، ویتامین K، منیزیم، پتاسیم، ویتامین B6، مس، نیاسین، ویتامین C و فولات سرشار است و بیماران مبتلا به دیابت می توانند در برنامه رژیم خام گیاهخواری خود از آن استفاده نمایند. این سبزی دارای آنتی اکسیدان بسیاری است که در تقلیل التهاب و همچنین مبارزه با اغلب بیماری ها کمک زیادی می کند.

سطح بالای فنل بادنجان سبب صحت سوخت و ساز کربوهیدرات ها و پشتیبانی از سلول های بتا که نقش ترشح کننده هورمون انسولین را دارند، می شود. دکتر کوهدانی در تمامی برنامه های رژیم خام گیاهخواری، این میوه را به بیماران مبتلا به دیابت نوع یک توصیه می نمایند.

بادنجان:

بادنجان:

کدو تلخ:

گیاهی تلخ و تند است که به خربزه تلخ نیز معروف است و به عنوان یکی از غنی ترین و همچنین سلامت ترین محصولات غذایی آنتی اکسیدانی به حساب می آید که متخصصین تغذیه به تمامی بیماران مبتلا به دیابت توصیه می نمایند.

کدو تلخ دارای اثربخشی افت گلوکز خون و همچنین ترکیبات همسان انسولینی است که در کنترل میزان گلوکز خون نقش مهمی را ایفا می نماید. آب خربزه تلخ برای بیماران مبتلا به دیابت به عنوان یک اکسیر شفابخش شناخته شده است که متخصصین تغذیه توصیه می نمایند که بیماران هر روز صبح آن را میل نمایند.

کلم بروکلی:

این سبزی به عنوان بمب انرژی در تغذیه خام گیاهخواری به شمار می آید و به دلیل خاصیت بسیار بالای آن، متخصصین تغذیه این گیاه را در برنامه رژیم غذایی خام گیاهخواری بیماران دیابتی قرار می دهند.

فیبر بالای این گیاه سبب گردیده که تمامی بیماران مبتلا به دیابت از کلم بروکلی در وعده های غذایی خام گیاهخواری خود استفاده نمایند. این گیاه، علاوه بر این که در درمان دیابت نقش مهمی را ایفا می کند، به دلیل وجود سولفورفان از سلول های بدن در مقابل صدمات نیز محافظت می نماید.

مارچوبه:

در اغلب غذاهای ایتالیایی بسیار از این گیاه استفاده می شود. مارچوبه که به عنوان یک سبزی غیر نشاسته ای معروف است، در هر واحد از دو گرم فیبر تشکیل شده است و همچنین دارای کالری پایین نیز است. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه به نام (گلوتاتیون) به منظور تنظیم گلوکز خون و همچنین بالا بردن تولید هورمون انسولین به درمان بیماران دیابتی کمک می نماید.

گل کلم:

این گیاه دارای ماده غذایی عالی، با فسفر، منیزیم بالا و همچنین پروتئین است که تمامی این مواد برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار مفید است. شاخص گلیسمی این سبزی پایین است که این امر سبب گردیده، برای بیماران مبتلا به این عارضه بسیار اثربخش شناخته شود. همچنین فیبر بسیار بالای این گیاه در حفظ سطح گلوکز خون به بیماران دیابتی نیز کمک به سزایی می نماید.

گل کلم:

گل کلم:

تمامی میوه ها و سبزیجات نامبرده از محصولات غذایی هستند که بیماران دیابتی می توانند در درمان دیابت نوع ۱ با خام گیاهخواری از آن استفاده نمایند و از این طریق در حفظ میزان گلوکز خون نیز تاثیرگذار باشند.

بیماران مبتلا به این عارضه باید بسیار به آن چیزی که در برنامه غذایی آن ها وجود دارد و همچنین وضعیت اثرگذاری آن بر سطح گلوکز خون توجه زیادی داشته باشند. دکتر کوهدانی غیر از محصولات و رژیم غذایی مناسب به این گروه از بیماران، انجام فعالیت های فیزیکی نظیر دویدن، ورزش و پیاده روی را نیز توصیه می نمایند.

فواید مصرف آجیل در بیماران دیابتی

مصرف آجیل دیابتی سبب بهبود وضعیت قلب در بیماران مبتلا به دیابت می شود. طبق نظر متخصصین تغذیه، در هفته مصرف پنج وعده بادام هندی و همچنین دیگر مغزهای درختی سبب بهبود وضعیت قلب بیماران مبتلا به دیابت می شود.

لازم به ذکر است که مصرف بادام پنج روز در هفته به میزان انجام فعالیت های ورزشی منظم و همچنین بازبینی تنظیم گلوکز خون در بهبود سلامتی شما تاثیرگذار است. همچنین این مقدار مصرف منظم آجیل می تواند تا حدود هفده درصد خطر ابتلا به عارضه قلبی عروقی را در بیماران کاهش دهد. آجیل های درختی مانند بادام، گردو، پسته، بادام هندی، ماکادمیا، شاه بلوط و غیره از آجیل هایی هستند که برای بیماران دیابتی بسیار مفید هستند.

تنظیم ضربان قلب و کاهش میزان سطح LDL موجود در خون

استفاده آجیل سبب تنظیم ضربان قلب و کاهش میزان سطح LDL موجود در خون و همچنین بالا بردن کلسترول خوب خون نیز می شود. زیرا بیماران مبتلا به عارضه دیابت بیشتر در معرض خطر مشکلات قلبی قرار می گیرند.

استفاده از آجیل های نامبرده برای بیماران دیابتی در کنار مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا، به کنترل افزایش گلوکز خون نیز کمک می نماید. از میان آجیل هایی که بیماران دیابتی در برنامه رژیم غذایی خام گیاهخواری خود می توانند از آن استفاده نمایند، پسته، گردو و آجیل، قدرت بسیاری در کنترل گلوکز خون دارد. به همین منظور متخصصین تغذیه مصرف آن را در برنامه رژیم غذایی به بیماران دیابتی توصیه می نمایند. در مورد فواید موجود در آجیل باید گفت که:

بادام شامل مواد انرژی زا به خصوص ویتامین (E) است. به همین منظور در تمامی برنامه های خام گیاهخواری استفاده از آن توصیه شده است. گردو به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا سه، بادام هندی به علت مقادیر بسیاری منیزیم و همچنین پسته و بادام درختی که در کاهش کلسترول بد خون نقش مهمی را ایفا می کند، مصرف پنج وعده آن در هفته به تمامی بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود.

تنظیم ضربان قلب و کاهش میزان سطح LDL موجود در خون

تنظیم ضربان قلب و کاهش میزان سطح LDL موجود در خون

نتیجه گیری

بیماران مبتلا به دیابت نوع یک با تحت نظر قرار گرفتن مجرب ترین متخصصین تغذیه می توانند با یک برنامه رژیم غذایی خام گیاهخواری مناسب به تنظیم میزان گلوکز خون کمک به سزایی نمایند. این گروه از بیماران بایستی به تمامی گروه های غذایی و میزان کربوهیدرات های موجود در آن ها نیز توجه نمایند تا از این طریق بتوانند گلوکز خون را در حد نرمال و طبیعی خود نگه دارند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید