رژیم فستینگ چیست

رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال
رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال
2021/05/21
تغذیه ورزشی شناگران
تغذیه ورزشی شناگران
2021/05/23
رژیم فستینگ چیست

رژیم فستینگ چیست

با ما همراه شوید تا بیشتر با رژیم فستینگ چیست آشنا شوید.

در این مقاله سعی داریم در خصوص رژیم فستینگ چیست اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین درباره شیوه های مختلف رژیم فستینگ، فواید این رژیم، تاثیرات آن در ورزشکاران، تفاوت آن در بانوان و آقایان و سایر سوالات دیگری که در این راستا برای شما مطرح می شود مطالبی را ارائه نمایم.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم فستینگ با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

رژیم فستینگ چیست

رژیم فستینگ چیست

رژیم لاغری فستینگ چیست؟

انواع رژیم لاغری فستینگ را نام ببرید؟

چه افرادی کاندیدای مناسب به منظور استفاده از این رژیم لاغری نیستند؟

مزیت های کاهش وزن با رژیم روزه داری را بیان نماید؟

. رژیم روزه داری بر روی رشد هورمون های بدن چه تاثیراتی را به همراه دارد توضیح دهید؟

. مزیت های رژیم روزه داری (۱۶/۸) را بیان نماید؟

. مواد غذایی سالم در رژیم fasting را نام ببرید؟

. رژیم روزه داری چه تاثیراتی را بر روی بدن فرد رژیم گیرنده به همراه دارد؟

. رژیم روزه داری چه تاثیر برروی ورزشکاران دارد توضیح دهید؟

. تفاوت رژیم لاغری فستینگ در بانوان و آقایان را ذکر نماید؟

. کالری مورد نیاز بدن چیست؟

 

رژیم فستینگ

رژیم Fasting (فستینگ) و یا (روزه داری متناوب) یکی از پرطرفدارترین رژیم های است که در سالهای اخیر افراد بسیاری از آن استقبال نموده اند. اگر بخواهیم توضیحی عالی و کاربردی در خصوص این رژیم روزه داری عرضه داریم، بایستی بیان نمایم که این برنامه رژیم غذایی زمان معینی نداشته و هر زمانی که از روز که شما از مواد غذایی استفاده نکنید وارد (رژیم فستینگ) شده اید و می توانید با پیروی از آن با کاهش وزن همراه شوید. این رژیم به مفهوم گرسنگی نیست، بلکه گرسنگی به معنای اینکه شما به موادغذایی دسترسی نداشته باشید و به شکل غیر داوطلبانه گرسنگی را انتخاب کرده باشید.

رژیم فستینگ

رژیم فستینگ

اما در رژیم فستینگ با وجود اینکه شما به تمامی خوراکی ها و محصولات غذایی دسترسی دارید و به وفور در اختیار شما قرار دارند، شما چیزی را میل نمی کنید و در ساعتی معین گرسنه می ماند و از این رژیم به منظور از دست دادن وزن پیروی می نماید. در مجموع فستینگ رژیمی مناسب به منظور تقلیل وزن است که در آن شخص سیکلی از دو چرخه روزه داری و همچنین غذا خوردن را پشت سر می گذراند.

درصورتیکه شما این دو امر را در رژیم فوق انجام نماید، متابولیسم بدن شما به مراتب بیشتر میشود. رژیم Fasting مناسب ترین متد، برنامه ریزی مطلوب جهت وعده های اصلی و بکارگیری از مواد غذایی با بیشترین میزان مواد مغذی است. بهتر است بدانید که ریشه رژیم فوق به روزه داری معمول برمی گردد که جهت صحت سلامت بدن و یا فواید عرفانی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع رژیم فستینگ

در ادامه رژیم فستینگ چیست بهتر است که در خصوص متداولترین شیوه های این نوع از رژیم غذایی، روزه داری در ایام متعدد، روزهای متصل با نوبت های خاص در هفته و اینکه در طی مدت زمان مخصوص است. انواع رژیم روزه داری عبارتند از:

روزه داری در ایام پی در پی

با این متد در روزهای مخصوصی از هفته شما با محدودیت های غذایی همراه نیستید. اما برخی از روزها شما میتوانید یک وعده از محصولات غذایی که دربردارنده بیست و پنج درصد کالری ضروری در طی روز است را مصرف نماید. به طور مثال فرد بایستی روزهای زوج هفته را روزه بگیرد و مابقی روزهای دیگر هفته را بدون هیچ محدودیت غذایی از سایر خوراکی ها مورد نیاز استفاده نمایند.

روزه داری در تمام روز

در رژیم fasting بین یک الی دو روز در هفته را بایستی روزه بگیرید و اینکه در حدود بیست و پنج درصد کالری ضروری در طی روز را دریافت نماید. شما در روزهای مابقی هفته هیچ محدودیت غذایی نداشته و میتوانید با توجه به میزان کالری دریافتی در طی روز از هر نوع خوراکی استفاده نماید.

به عنوان مثال شما بین یک الی دو روز در هفته را بایستی بین چهارصد تا پانصد کالری دریافت نماید و سایر روزها را نیز بر اساس کالری مصرفی که بر پایه جنسیت و سن شما مشخص گردیده است را بایستی استفاده نماید.

مصرف مواد غذایی در گستره زمانی مشخص

در رژیم فوق، شما روزانه از یک برنامه رژیم غذایی مشخص پیروی می کنید. پس از پایان این مدت دیگر نبایستی از هیچ ماده غذایی استفاده شود. به طور مثال اگر شما از هشت صبح تا سه عصر را در مصرف مواد غذایی آزاد هستید مابقی روز را اجازه مصرف هیچ نوع از مواد غذایی را ندارید، همانند روزه داری در ماه مبارک رمضان.

موارد ذکر شده از انواع رژیم فستینگ چیست است که شما میتوانید جهت دستیابی به وزن ایده آل از آن بهره مند شوید.

مصرف مواد غذایی در گستره زمانی مشخص

مصرف مواد غذایی در گستره زمانی مشخص

تحقیقات صورت گرفته در خصوص رژیم فستینگ حاکی از آن است که:

محدود نمودن کالری مصرفی در حیوانات باعث بالا رفتن طول عمر و همچنین پایداری انواع اضطراب های شدید ( متابولیک) نیز میگردد. بایستی خاطر نشان شویم که اغلب این مطالعات بر روی حیوانات صورت گرفته است و در انسان درست نیست. یکی از تشویش ها در مورد رژیم روزه داری پی در پی این است که رژیم گیرندگان در ایامی از هفته که با محدودیت غذایی همراه نیستند، بیش از اندازه پرخوری کرده و کالری سوزانده شده در طی روزه داری را خیلی سریع جبران می نمایند.

اما طرفداران این رژیم روزه داری بر این باورند که ، استرس ناشی از منحصر کردن کالری مصرفی باعث بازتاب ایمنی در بدن فرد می گردد. این تعاملات بازسازی سلول ها و همچنین تبدیلات مثبت متابولیک همچون تقلیل چربی خون، کاهش فشارخون، افت کلسترول بد خون و همچنین گلوکز خون و وزن را نیز در پی دارد. سایر تحقیقات حاکی از آن است که رژیم فستینگ و یا همان روزه داری متناوب نوعی از رژیم های کم کالری مطلوب به منظور تقلیل وزن به شمار می آید.

مزیت های کاهش وزن با رژیم فستینگ

برنامه رژیم های غذایی کم کالری و همچنین طولانی مدت باعث بوجود آمدن تغییرات فیزیکی موجود در بدن، کاهش کالری و در نهایت تقلیل وزن نیز می گردد. در روزه داری پی در پی، بدن به کالری دریافتی و همچنین مواد غذایی کم عادت می نماید.

بهتر است بدانید رژیم فستینگ چیست بر روی باکتری های خوب موجود در روده نیز تاثیرات مثبتی را بر جای میگذارد و علاوه بر این سبب ازدیاد هورمون (آدیپونکتین) در بدن نیز می گردد که از نکات اساسی در چربی سوزی بدن محسوب می شود. رژیم فوق باعث ارتقاء بدن در از دست دادن چربی و همچنین وزن نیز میگردد.

این رژیم بیماری های همچون فشارخون بالا و همچنین میزان سطح بالای کلسترول را بازرسی و به تندرستی و صحت بدن کمک شایانی نیز می نماید. از سایر فواید رژیم فستینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

بالا بردن میزان کالری سوزی اصلی بدن

زمانی که شما چیزی را مصرف می کنید، بدن شما وارد حالت روزه داری میشود تا حدی که اقدام به چربی سوزی می نماید. به این معنا که فاقد از انجام هر کاری همچون دراز کشیدن و یا نفس کشیدن، بدن شما اقدام به سوزاندن چربی ها می نماید. همان زمان که شما بیدار می شوید و یا نخستین موادغذایی که میل می نماید، بدن شما تولید انسولین را آغاز می نماید.

هورمون انسولین، هورمونی به منظور اندوخته کردن چربی است. به این ترتیب وضعیت روزه داری را که در آن قرار دارید از بین می برد. با رژیم فستینگ میتوانید این فاز را برای چندین ساعت افزایش دهید که در نهایت این امر منجر به سوزاندن چربی های بیشتر در بدن فرد می گردد.

کنترل اشتها

بطور کلی بدن همه افراد از تطبیق پذیری بسیار بالای برخوردار است، بنابراین بهتر است که خود را با روال روزه داری سازگار نماید. همین رویداد که در شما رخ دهد میتواند در نظارت بر روی اشتها و همچنین جلوگیری از هوس های غذایی شما تاثیرات مثبتی را بر جای گذارد. در این اتفاق بدن می آموزد که به چه صورت با بکارگیری از چربی های موجود در بدن بهتر کار کرده و همچنین از این چربی ها به عنوان سایر منابع انرژی در بدن نیز استفاده نماید.

اثبات سطح انرژی

هر زمانی که بدن شما موفق شد که از چربی ها بیشتر همچون سوخت دوم استفاده نماید، انرژی شما در طی روز پایداری مضاعفی را بدست خواهد آورد. برخورداری از میزان انرژی تثبیت شده کلید اراده به منظور پیشگیری از تمایلات غذایی و همچنین پرخوری های نابجا است.

بالا بردن قابلیت بدن به منظور سم زدایی و بازسازی

پروسه گوارش مواد غذایی بالاترین توجه و همچنین انرژی بدن را به سمت خود معطوف می نماید. زمانی که مرتباً در حال مصرف و یا گوارش مواد غذایی باشید، بدن شما انرژی و همچنین زمان کافی را به منظور بازسازی و نگهداری کاهش میدهد.

زمانی که روزه می گیرد این امکان را ایجاد می نماید که بر روی سایر فرایندهای دیگر تمرکز نماید. به عبارتی با رژیم فستینگ، ساختن هورمون های رشد فرد میتواند به مراتب افزایش یابد. بدنی که از صحت و سلامتی کامل برخوردار باشد و به صورت صحیح کار کند، تقلیل و یا اثبات وزن سالم نیز برایش آسانتر خواهد بود.

کلیه موارد نامبرده از فواید رژیم فستینگ چیست است که افراد با پیروی از این برنامه رژیم غذایی می توانند در کوتاهترین زمان به وزن ایده آل و مناسب دست یابند.

افرادی که کاندیدای رژیم فستینگ نیستند

اشخاصی که با مشکلاتی که در زیر عنوان می نمایم همراه هستند نمی توانند از رژیم روزه داری بهره مند شوند:

۱)    بیماران مبتلا به دیابت، به دلیل اینکه با کاهش زیاد انسولین خون همراه می شوند کاندیدای مناسب جهت برخورداری از این رژیم غذایی نیستند.

۲)    بی نظمی در خوردن نظیر بولیمیا که حاوی صدمه رساندن به خود فرد می گردد.

۳)    نوجوانان و جوانانی که در سنین رشد هستند نیز کاندیدای مناسب به منظور رژیم فستینگ نیستند.

۴)    بانوان باردار و همچنین شیرده نیز کاندیدای مناسب جهت برخورداری از این رژیم غذایی نیستند.

تمامی موارد نامبرده، اشخاصی هستند که کاندیدای مناسب جهت برخورداری از رژیم فستینگ نیستند و به منظور دستیابی به وزن ایده آل بهتر است که از رژیم های لاغری دیگر مناسب با وضعیت جسمی خود استفاده نمایند.

رژیم فستینگ به منظور کاهش وزن و همچنین تقلیل اشتها گزینه مناسبی است

در مجموع بایستی بیان نمود که رژیم فستینگ به منظور کاهش وزن و همچنین تقلیل اشتها گزینه مناسبی است که افراد می توانند از آن بهره مند شوند. البته بایستی متذکر شد که نتیجه حاصل از این رژیم با دیگر رژیم های لاغری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، اما نکته حائز اهمیتی که بایستی به آن اشاره نمایم این است که افراد پیش از شروع این رژیم لاغری لازم است که با پزشک متخصص تغذیه مشورت نمایند.

درصورتیکه جزء آن گروه از افرادی هستید که به علت مشکلات خاص نمی توانید در مدت طولانی از مواد غذایی مصرف نماید و یا روزه داری را ادامه دهید، رژیم فستینگ برای شما گزینه ی مناسبی به شمار نمی آید.

رژیم فستینگ به منظور کاهش وزن و همچنین تقلیل اشتها گزینه مناسبی است

رژیم فستینگ به منظور کاهش وزن و همچنین تقلیل اشتها گزینه مناسبی است

اثر رژیم فستینگ (روزه داری) بر میزان سطح هورمون ها

بدن میزان کالری اضافی را به صورت چربی در بخش های مختلف بدن ذخیره می نماید. در صورت مصرف نکردن مواد غذایی و یا تقلیل کالری دریافتی، بدن با بوجود آوردن تغییراتی، از این انرژی اندوخته به منظور بقاء حیات استفاده می نماید. این امر در پی تغییراتی در فعالیت سیستم عصبی و همچنین بعضی از هورمون روی میدهد. با رژیم فوق و یا مصرف نکردن مواد غذایی، تغییراتی که در زیر به آن اشاره می نمایم در هورمون های بدن روی می دهد که شامل:

هورمون انسولین:

با مصرف مواد غذایی میزان هورمون انسولین در بدن فرد به مراتب افزایش می یابد. درصورتیکه از مواد غذایی استفاده نکنیم، میزان سطح هورمون انسولین خون به شکل قابل توجهی افت می کند. با تقلیل میزان سطح انسولین خون چربی سوزی به آسانی صورت می گیرد.

HGH (هورمون رشد انسانی):

در مدت مصرف نکردن مواد غذایی، میزان HCG یا هورمون رشد انسانی به شکل غیرقابل باور افزایش می یابد و شاید به پنج برابر حالت متداول نیز برسد.HGH  هورمونی است که به تقلیل چربی و همچنین بالا بردن حجم عضله در بدن کمک بسزایی می نماید.

نورآدرنالین (نور اپی نفرین):

سیستم عصبی این هورمون را به سمت سلولهای چربی هدایت می کند. این امر سبب می گردد که سلولهای چربی خرد شده و به اسیدهای چرب در بدن نیز تبدیل شوند. آنگاه بدن فرد از این اسیدهای چرب به منظور فراهم کردن انرژی استفاده می نمایند.

طبق مطالعات انجام شده رژیم Fasting در طی چهل و هشت ساعت میتواند میزان متابولیسم بدن را از شش و سه دهم تا چهارده درصد افزایش دهد. اما ساعات طولانی تر از این رژیم می تواند متابولیسم بدن را متوقف نماید.

کاهش وزن با پیروی از رژیم فستینگ

از اصلی ترین عوامل اثرگذار در رژیم fasting در تقلیل وزن این است که سبب می گردد کالری دریافتی کمتری را استفاده نماید. انواع شیوه های رژیم فوق برمبنای مصرف نکردن مواد غذایی در ساعات مشخص است.

تا هنگامی که نخواهید در ساعات دیگر بیش از نیاز خوراکی مصرف نماید، رژیم فوق سبب تقلیل کالری دریافتی در بدن می گردد. بر مبنای بازبینی صورت گرفته اخیر بر روی تحقیقاتی که در سال دوهزار و چهارده میلادی انجام شده است، این رژیم می تواند سبب تقلیل وزن قابل توجهی در فرد گردد.

در این پژوهش، رژیم روزه داری توانست سبب تقلیل سه الی هشت درصدی وزن در افراد رژیم گیرنده شود. اضافه بار این میزان دور کمر این افراد در این تحقیق بین چهار الی هفت درصد تقلیل گردید که این امر به مفهوم از دست دادن تجمع چربی های شکم است. نتایج حاصل بسیار اثربخش هستند و حاکی از آن است که رژیم فستینگ شیوه مناسب به منظور از دست دادن وزن به شمار می آید.

در پژوهشی، این رژیم با رژیم غذایی کالری شماری مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که نتیجه حاصل نشان داد، در حالی که کالری دریافتی در دو رژیم فوق یکسان باشد، مغایرتی در تقلیل وزن وجود ندارد. لازم است متذکر شویم که رژیم فوق از تقلیل عضلات در مدت رژیم پیشگیری می نماید.

عضلات بدن نیز در حین رژیم بتدریج از دست می روند

همانطور که میدانید یکی از پیامدهای منفی سایر رژیم ها علاوه بر حذف چربی ها، عضلات بدن نیز در حین رژیم بتدریج از دست می روند. برخی از مطالعات بیانگر این است که رژیم فستینگ برعکس اغلب رژیم ها در حین چربی سوزی مانع از تقلیل عضلات نیز می گردد.

در پژوهشی، رژیم فوق همانند رژیم غذایی کالری شماری سبب تقلیل وزن گردید، اما میزان تقلیل توده ی ماهیچه ها در رژیم فوق بسیار کمتر بود. بیست و پنج درصد از وزن از دست رفته در رژیم کالری شماری مربوط به عضلات است این در حالی است که در رژیم فوق این میزان فقط ده درصد است.

در تحقیق دیگر، افراد مانند قبل، کالری مصرفی را دریافت نمودند، با این مغایرت که آن را همچون یک وعده اصلی غذایی کامل بعدازظهر میل کردند، نتیجه حاصل، بیانگر مقدار چربی بدن آنها تقلیل و همچنین توده ی ماهیچه های موجود در بدن نیز افزایش یافت. علاوه بر این بعضی از شاخص های مرتبط به تندرستی در آنها تا حد بسیار بهبود یافت.( البته چارچوب هایی در این تحقیقات وجود داشت که شاید نتیجه حاصل اندکی غیرقابل اعتماد باشد).

رژیم fasting تغذیه ی سالم را راحت تر می کند

در ادامه رژیم فستینگ چیست یکی از مزیت های رژیم فوق، راحتی و سادگی آن است. به طور مثال در رژیم (۸/۱۶) میتوان دو وعده غذا را جایگزین سه وعده غذایی نمود زیرا استفاده دو وعده غذایی مطلوب و سالم آسان تر از سه وعده غذایی سالم برای رژیم گیرنده است. بطور قطع مناسب ترین رژیم غذایی، برنامه ای است که شما بتوانید در دراز مدت از آن پیروی نماید. درصورتیکه این رژیم، fasting باشد، بهتر است که آن را ادامه دهید تا از فواید آن به منظور تقلیل وزن و همچنین حفظ صحت و تندرستی بدن نیز برخوردار شوید.

رژیم fasting تغذیه ی سالم را راحت تر می کند

رژیم fasting تغذیه ی سالم را راحت تر می کند

شیوه های متعدد رژیم فستینگ

۱)    رژیم (۸/۱۶)- مصرف نکردن مواد غذایی در طی روز به مدت پانزده ساعت

در این متد، رژیم گیرنده بایستی تقریباً در حدود چهارده الی پانزده ساعت در طی روز از هیچ ماده غذایی استفاده کند و تنها در ساعات باقیمانده مواد غذایی را بر اساس کالری دریافتی در طی روز مصرف نماید. در مدتی که شما مجاز به مصرف مواد غذایی هستید، بیش از دو وعده غذایی را میل نماید.

این شیوه از سوی (مارتین برکان) متخصص تناسب اندام خلق گردید. اعمال این متد از رژیم فوق امری نسبتاً راحت و ساده ی است. به دلیل اینکه شما می توانید با مصرف نکردن هیچ خوراکی پس از وعده شام و مصرف نکردن صبحانه به انگیزه چهارده الی پانزده ساعت مصرف نکردن مواد غذایی در طی روز دست یابید.

به طور مثال درصورتیکه آخرین وعده اصلی خود را در ساعت هشت شب مصرف نموده اید، نبایستی تا دوازده روز بعد از هیچ غذایی استفاده نماید. به این ترتیب میان وعده های غذایی تان شانزده ساعت خلال می افتد.

لازم است این مدت در بانوان بین چهارده الی پانزده ساعت باشد

لازم است این مدت در بانوان بین چهارده الی پانزده ساعت باشد، به دلیل اینکه شانزده ساعت در بانوان کمی طاقت فرسا و سخت است. دنبال نمودن این متد از رژیم فستینگ چیست برای اشخاصی که عادت به مصرف صبحانه دارند امری سخت و دشوار است.

از آن جهت افرادی که به هیچ عنوان این وعده را مصرف نمی کنند به آسانی امکانپذیر است. لازم به ذکر است که شما تنها مجاز هستید که در ساعت های محدودیت مواد غذایی، قهوه، اب و یا سایر نوشیدنی های فاقد کالری را استفاده نماید و به این صورت میزان گرسنگی بدن خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

باید خاطر نشان شویم که امری مهم است که در رژیم فوق شما از مواد غذایی مفید و سالم استفاده نماید. درصورتیکه شما قصد داشته باشید از حجم بسیاری هله هوله و یا موادغذایی پرکالری استفاده نماید، درصد شکست شما در این پروسه رژیم لاغری با شکست بسیار همراه می شود. استفاده از مواد غذایی پروتئینی و همچنین کربوهیدرات های اندک میتواند در این راستا به شما کمک نماید تا آسان تر بتوانید رژیم فستینگ را دنبال نماید.

لازم است این مدت در بانوان بین چهارده الی پانزده ساعت باشد

لازم است این مدت در بانوان بین چهارده الی پانزده ساعت باشد

مزیت رژیم فستینگ ۱۶/۸

رژیم fasting به دلیل راحتی، قابل تحمل بودن و همچنین انعطاف پذیری در دراز مدت طرفداران بسیاری دارد. رژیم فوق به دلیل مقرون به صرفه بودن و نیاز نبودن به طبخ مواد غذایی جهت کلیه روزهای هفته گزینه مناسبی خواهد بود. از لحاظ سلامتی نیز، این رژیم در دراز مدت از مزیت های که در زیر به آن اشاره می نمایم برخوردار است:

افزایش تقلیل وزن

رژیم فوق تنها سبب محدود نمودن کالری مصرفی به منظور چندین ساعت نبوده بلکه مقدار کالری مصرفی شما را در کل روز می کاهد. روزه داری به صحت سوخت و ساز بدن و همچنین افزایش تقلیل وزن نیز کمک بسزایی می نماید.

بهبود نظارت بر روی میزان گلوکز خون

روزه داری پی در پی میزان سطح هورمون انسولین خون را تا حدود سی و یک درصد تقلیل و همچنین سبب سه الی شش درصدی تقلیل گلوکز خون نیز می گردد. این ضریب تقلیل احتمال ابتلا به عارضه دیابت را تا حد بسیاری کاهش میدهد.

بالا رفتن طول عمر

تست های انسانی پایینی در این خصوص صورت گرفته است که حاکی از آن است رژیم فستینگ متناوب (۱۶/۸) به بالا رفتن طول عمر رژیم گیرنده کمک بسیاری می نماید.

تمامی موارد بیان شده از فواید رژیم لاغری فستینگ (۱۶/۸) است که سبب حفظ سلامتی رژیم گیرنده می شود زیرا در مجموع این رژیم از انعطاف پذیری و راحتی بسیار برخوردار است.

بالا رفتن طول عمر

بالا رفتن طول عمر

در این راستا سوالی که ممکن است برای اکثر شما مطرح شود این است که آیا رژیم فستینگ ۱۶/۸ در کاهش وزن فرد تاثیرگذار است؟

همانطور که متذکر شدیم رژیم فوق به عنوان یکی از رژیم های لاغری قابل تحمل است که علاوه بر سازگار بودن با شیوه زندگی همه افراد از اثرگذاری بسیاری در کاهش وزن برخوردار است. بنابراین بایستی متذکر شد که این رژیم روزه داری برای تمامی ماههای سال رژیم فوق العاده و یا متعادلی نخواهد بود.

در بعضی مواقع احتمال دارد شخص در سلامتی کامل باشد و تمامی نکات اصلی در رژیم فستینگ را نیز پیروی نماید اما این رژیم در تقلیل وزن او تاثیر بسزایی نداشته باشد. از نکات اساسی دیگر که در خصوص این رژیم بایستی بیان نمایم این است که با وجود امن بودن رژیم فوق جهت افراد بالغ، لازم است که رژیم گیرندگان قبل از آغاز رژیم فوق با پزشک متخصص تغذیه مشورت نمایند به خصوص در مواقعی که بیمار با مشکل خاصی همراه است.

لازم به ذکر است که درمواردیکه شما از داروی مخصوصی استفاده می نماید و یا با مشکل دیابت همراه هستید، لازم است فشار خون، سوابق مشکلات تغذیه ای و تمامی این موارد قبل از آغاز رژیم (۱۶/۸) مورد ارزیابی بسیار قرار گیرد.

پیشنهاد می کنیم از پست هزینه مشاوره تغذیه دیدن کنید.

رژیم (۲/۵)- در این شیوه بایستی مواد غذایی مصرفی شما در دو روز هفته تقلیل یابد

در این شیوه شما میتوانید پنج روز از هفته را به شکل معمول مواد غذایی مصرف نماید و آنگاه مابقی روزها، میزان کالری دریافتی را بین پانصد تا ششصد کالری تقلیل نماید. (مایکل موزلی) روزنامه نگار و همچنین پزشک بریتانیایی این روش رژیم fasting را ابداع نمود. در شیوه فوق، به بانوان پیشنهاد می گردد که در دو روز هفته تنها پانصد کالری و همچنین آقایان نیز ششصد کالری را مصرف نمایند تا در کاهش وزن به نتایج اثربخشی دست یابند.

بطور مثال در کلیه ایام هفته شما می توانید از برنامه رژیم غذایی مرسوم خود استفاده نماید و تنها دوشنبه و همچنین پنجشنبه ها را از دو وعده بسیار اندک موادغذایی استفاده نماید که این وعده ها برای بانوان دویست و پنجاه کالری و برای آقایان نیز سیصد کالری است. طبق پژوهش های انجام گرفته بر روی شیوه های متعدد رژیم فوق، ظاهراً این متد به منظور حفظ سلامتی بدن شیوه ی مطلوب و مفید شناخته شده است.

رژیم (2/5)- در این شیوه بایستی مواد غذایی مصرفی شما در دو روز هفته تقلیل یابد

رژیم (۲/۵)- در این شیوه بایستی مواد غذایی مصرفی شما در دو روز هفته تقلیل یابد

خوردن- نخوردن- خوردن: در این شیوه رژیم گیرنده بایستی یک الی دو روز در هفته، بیست و چهار ساعت از هیچ ماده غذایی استفاده نکند.

همانطور که بیان کردیم در این متد رژیم گیرنده به مدت بیست و چهار ساعت در طی یک الی دو روز در هفته از هیچ ماده غذایی نباید استفاده نماید. ( براد پیلون) متخصص تناسب اندام این متد لاغری را ابداع نمود که به تازگی در بین رژیم گیرندگان شهرت بسیاری یافته است. در این شیوه، رژیم گیرنده از یک شام تا شام روز بعدی یعنی به مدت یک روز کامل از هیچ ماده غذایی استفاده نمی کند.

به عنوان مثال در صورتی که وعده شام روز دوشنبه را در ساعت هفت عصر میل نموده اید، نبایستی تا روز بعد (سه شنبه) هفت بعدازظهر از خوراکی دیگری استفاده نماید، به این صورت شما یک روز کامل و یا به عبارتی بیست و چهار ساعت از هیچ محصولات غذایی استفاده نکرده اید. لازم به ذکر است که رژیم گیرندگان این متد رژیم فستینگ چیست را میتوانند از

(صبحانه- صبحانه) و یا از (ناهار- ناهار) نیز جهت از دست دادن چربی های اضافی بدن انجام دهند

(صبحانه- صبحانه) و یا از (ناهار- ناهار) نیز جهت از دست دادن چربی های اضافی بدن انجام دهند که در نتیجه پایانی تغییری حاصل نمی گردد. البته لازم به ذکر است که در مدت محدودیت های غذایی شما میتوانید از قهوه، آب و یا دیگر نوشیدنی های فاقد کالری را نیز استفاده نماید، اما اجازه استفاده از مواد غذایی جامد را نیز ندارید.

درصورتیکه مایلید از این شیوه به منظور کاهش وزن استفاده نماید، امری مهم است که در دوران مصرف مواد غذایی به شکل متداول از محصولات غذایی مصرف نماید و بیشتر از شکل مرسوم روزانه مواد غذایی میل نکنید.

تنها مشکلی که این متد دارد، زمان طولانی آن است که نبایستی شما از هیچ ماده غذایی استفاده نماید، این امر سبب گردیده که این شیوه کاهش وزن برای برخی از افراد امری سخت و دشوار باشد.

البته شما میتوانید از این شیوه به شکل تدریجی در رژیم لاغری خود استفاده نماید. به عبارتی نخست بین چهارده تا شانزده ساعت هیچ ماده غذایی را مصرف نکرده و به تدریج این زمان را به بیست و چهار ساعت یا یک شبانه روز برسانید. درصورتیکه این شیوه رژیم فیستینگ برای شما سخت است، میتوانید از سایر رژیم فستینگ چیست جهت از دست دادن وزن استفاده نماید.

(صبحانه- صبحانه) و یا از (ناهار- ناهار) نیز جهت از دست دادن چربی های اضافی بدن انجام دهند

(صبحانه- صبحانه) و یا از (ناهار- ناهار) نیز جهت از دست دادن چربی های اضافی بدن انجام دهند

رژیم یک روز درمیان- در این شیوه بایستی روز درمیان از رژیم فستینگ استفاده نماید

همانطور که از نام رژیم فستینگ پیداست شما بایستی روز درمیان از این برنامه رژیم لاغری استفاده نماید. البته لازم است متذکر شویم که این متد لاغری نیز به روشهای متعددی صورت می گیرد. در بعضی از آنها رژیم گیرنده تنها در روز محدودیت غذایی اجازه دریافت پانصد کالری را دارد. طبق پژوهش های صورت گرفته مزیت های این شیوه به منظور سلامتی بدن ارائه گردیده است.

ممکن است رژیم فوق به صورت روز درمیان کمی سخت باشد، بنابراین لازم است که رژیم گیرندگانی که به تازگی این شیوه را دنبال می کنند از دیگر روش های رژیم فستینگ استفاده نمایند. با این متد لاغری شما شب گرسنه میخوابید و شاید در طی هفته چندین بار با حس گرسنگی بسیار همراه شوید که می تواند برای شما ناخوشایند و یا بسیار سخت باشد.

در پژوهشی، رژیم گیرندگانی که از این متد کاهش وزن استفاده کرده اند، توانسته اند که در طی هفته در حدود هفتصد و پنجاه گرم از وزن اضافی خود را از دست دهند که این تقلیل وزن از دیگر شیوه های رژیم فستینگ به مراتب بیشتر است.

رژیم یک روز درمیان- در این شیوه بایستی روز درمیان از رژیم فستینگ استفاده نماید

رژیم یک روز درمیان- در این شیوه بایستی روز درمیان از رژیم فستینگ استفاده نماید

رژیم جنگجو- در طی روز نبایستی از هیچ ماده غذایی استفاده کنید و تنها وعده شام مفصلی را میل نماید

متخصص تناسب اندام آوری هفتم کار این متد از رژیم فستینگ چیست را ابداع نمود، که در آن شخص رژیم گیرنده بایستی در طی روز میزان کمی از سبزیجات و یا میوه های تازه که دارای فیبر بالایی هستند را مصرف نمایند و آنگاه در وعده شام از یک وعده غذایی مفصل نیز استفاده نماید.

در حقیقت تمام روز نبایستی از هیچ ماده غذایی استفاده نماید و در ساعت چهار عصر هر خوراکی که مایل هستید را میل کنید. رژیم جنگجو از معروف ترین اشکال رژیم fasting به شمار می آید. علاوه براین مواد غذایی مورد استفاده در این برنامه رژیم غذایی بایستی مشابه رژیم پالئو نیز باشد که در آن از محصولات غذایی طبیعی و همچنین فرآوری نشده نیز استفاده می گردد.

مصرف نکردن اختیاری وعده های اصلی غذایی

در این متد از رژیم فستینگ چیست دستورکار ثابتی وضع گردیده است. در این شیوه لاغری، هنگامی که گرسنه نیستید و یا اگر در حال انجام فعالیتی هستید، از مصرف وعده غذایی چشم پوشی نماید. بعضی به نادرست بر این باورند که به منظور پیشگیری از تقلیل حجم عضلات بایستی هر از گاهی یک ماده غذایی استفاده نمایند.

بدن هر فرد جهت تحمل گرسنگی طولانی مدت کاملاً تجهیز شده است و همین قدرت سبب گردیده که شما بتوانید چندین ساعت از مصرف یک الی دو وعده مواد غذایی صرف نظر کنید.

به این ترتیب در صورتی که یک روز با حس گرسنگی بسیاری همراه نیستید، از مصرف وعده صبحانه صرف نظر نماید و فقط یک وعده غذایی (ناهار یا شام) را میل نماید که از درصد کالری کمتری برخوردار باشد.

توصیه می شود که اگر به سفر رفته اید و غذایی سالم و مناسبی را پیدا نکرده اید بهتر است از وعده اصلی غذایی فرآوری شده و یا ناسالم خودداری نماید. صرف نظر از یک الی دو وعده مواد غذایی، هنگامی که با حس سیری همراه هستید، همان رژیم غذایی مصرف نکردن اختیاری وعده های غذایی محسوب می شود. تنها نیاز است که در رژیم فوق، از وعده های مغذی و همچنین سالم استفاده نماید تا از تضعیف شدن بدن خودداری کنید.

مصرف نکردن اختیاری وعده های اصلی غذایی

مصرف نکردن اختیاری وعده های اصلی غذایی

مواد غذایی سالم در رژیم fasting

بهتر است از مواد غذایی سالم و مفیدی که در زیر به آن اشاره می نمایم در وعده های غذایی خود استفاده نماید که عبارتند از:

میوه ها که شامل:

موز، انواع توت ها، سیب، گلابی، پرتقال، هلو و سایر میوه های مشابه

سبزیجات:

که شامل کلم، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، خیار، سبزیجات دارای فیبر بالا و سایر موارد

چربی های سالم:

روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آووکادو

غلات کامل:

جو، کینوا، جودوسر و برنج و سایر موارد مشابه این گروه مواد غذایی

منابع پروتئینی:

حبوبات، گوشت،مغزها، ماهی، تخم مرغ، مرغ، دانه ها

از مواردی هستند که رژیم گیرندگان، رژیم فستینگ می توانند از این مواد غذایی به منظور کاهش وزن سریع خود استفاده نمایند. البته لازم به ذکر است که آشامیدن نوشیدنی هایی با درصد کالری پایین مانند چای، آب و قهوه شیرین نیز در طی روزه داری این رژیم لاغری میتواند به اشتهای کاذب و همچنین حفظ مقدار آب ضروری بدن نیز کمک نماید.

تمامی شیوه های نامبرده از برنامه رژیم فستینگ چیست است که برای شما ارائه نمودیم.

منابع پروتئینی:

منابع پروتئینی:

در این راستا سوالی که ممکن است برای شما مطرح گردد این است که به چه صورت رژیم فستینگ بگیریم؟

در ادامه رژیم فستینگ چیست بهتر است که درباره چگونگی این رژیم کاهش وزن نیز توضیحاتی را ارائه نمایم. درصورتیکه مایلید رژیم فوق را جهت از دست دادن وزن آغاز نماید اما از آن اطلاع کافی ندارید، چند مورد اساسی جهت برخورداری از این رژیم ارائه می نمایم که عبارتند از:

هیدراته ماندن

در طی روز مقادیر بسیاری آب و همچنین نوشیدنی های فاقد کالری نظیر انواع چای گیاهی نیز مصرف نماید.

دوری از وسواس های غذایی

در ایام روزه داری از فکر کردن به مواد غذایی اجتناب نماید.

آرامش و استراحت

در روزهای که از این رژیم پیروی می نماید بهتر است که از فعالیت های بسیار سخت دوری نماید و انجام فعالیتهای ورزشی سبک همچون یوگا میتواند در این راستا به شما کمک بسزایی نماید.

برآورد کالری دریافتی

درصورتیکه این رژیم را به منظور از دست دادن وزن انتخاب نموده اید، در طی این رژیم شما قادر خواهید بود که مقداری کالری دریافت نماید، محصولات غذایی سرشار از پروتئین، چربی های سالم و همچنین فیبر را تعیین نماید که شامل عدس، لوبیا، ماهی، تخم مرغ، آووکادو و همچنین آجیل است.

مصرف مواد غذایی پرحجم

بهتر است که از مواد غذایی دارای کالری پایین که نقش سیرکنندگی بسیاری دارد همچون سبزیجات خام، ذرت بوداده و همچنین میوه های تازه ای که دارای مقادیر بسیاری آب هستند مانند خربزه و انگور را استفاده نماید.

تعیین مواد مغذی پس از مدت روزه داری

مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین ها، فیبر، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی هستند را نیز استفاده نماید زیرا به تثبیت نگه داشتن میزان گلوکز خون در بدن رژیم گیرندگان کمک بسزایی می نماید و همچنین از فقدان موادمغذی نیز پیشگیری می کند. یک برنامه رژیم غذایی متعادل اضافه بر تقلیل وزن به صحت و بهبود کلی بدن نیز کمک شایانی می نماید.

کلیه موارد بیان شده از نکاتی است که در رژیم فستینگ بایستی از آن پیروی نمایم تا در کاهش وزن سریع به نتیجه مثمر ثمری دست یابیم.

تاثیرات رژیم فستینگ چیست

رژیم fasting فقط به منظور تقلیل وزن نبوده و از دیدگاه های متعدد به حفظ سلامتی بدن شما کمک بسزایی می نماید. از تاثیرات مثبت رژیم کاهش وزن فوق میتوان به:

تاثیرات رژیم فستینگ چیست

تاثیرات رژیم فستینگ چیست

حذف چربی ها

به طور قطع یکی از انگیزه های اساسی شما از انجام این رژیم چربی سوزی و همچنین کمک به از دست دادن وزن اضافی است. در واقع اغلب افراد رژیم روزه داری پی در پی را به سایر رژیم ها ارجحیت می دهند، به دلیل اینکه احتیاجی به سنجش محصولات غذایی و دنبال نمودن ریز به ریز کالری دریافتی روزانه نیست. این رژیم کاهش وزن بدن شما را وادار می نماید تا از چربی های موجود در بدن همچون منشاء سوخت استفاده نماید که به مفهوم کاهش وزن است.

زمانی که غذا میل می نماید بدن از گلوکز دریافتی همچون سرچشمه ی اساسی انرژی بهره می برد و به هر میزان که از قند در بدن باقی بماند در کبد و همچنین عضله ها همچون گلیکوژن ذخیره می نماید.

زمانی که در بدن روند ثابتی از قند وجود نداشته باشد، بتدریج گلیکوژن ها خرد می شوند تا از این طریق همچون سوخت بکار گرفته شوند. با کاسته شدن اندوخته های گلیکوژن بدن در پی منشاء انرژی جایگزین نظیر سلول چربی می گردد تا به این ترتیب بتواند به منظور فراهم کردن انرژی ضروری از آن استفاده نماید.

تقلیل گلوکز خون

از دیگر تاثیرات مثبت رژیم فستینگ چیست میتوان به کاهش قندخون اشاره کرد. زمانی که مواد غذایی مصرف می نماید کربوهیدرات ها  به قند در جریان خون خرد می شوند. هورمون انسولین مامور انتقال قند در جریان خون و همچنین ورود آن به سلول ها را برعهده دارد تا همچون انرژی بکار گرفته شود.

زمانی که شما با عارضه دیابت همراه باشید، هورمون انسولین قادر نیست که به شکل تاثیرگذاری عمل نماید که نتیجه حاصل از این موضوع گلوکز خون بالا و سایر علائم همچون تشنگی، خستگی و تکرر ادرار است.

تحقیقات حاکی از آن است که رژیم فوق به منظور تنظیم نگه داشتن میزان گلوکز خون و جلوگیری از روند صعودی ناگهانی آن موثر است. طبق پژوهشی که در سال دوهزار و هفده میلادی به مدت چهارده روز بر روی بیماران مبتلا به دیابت و تاثیرات رژیم لاغری فستینگ شانزده ساعته مورد ارزیابی قرار گرفت حاکی از آن بود که علاوه بر اینکه رژیم فوق سبب تقلیل وزن و همچنین کالری دریافتی روزانه میشود به شکل قابل توجهی نیز در کاهش گلوکز خون نیز تاثیرگذار است.

لازم به ذکر است که در پژوهش دیگر مشخص گردید که این رژیم سبب تقلیل دوازده درصدی میزان گلوکز خون و همچنین روند نزولی پنجاه و سه درصدی هورمون انسولین در فرد میگردد. با جلوگیری از بالارفتن هورمون انسولین به فرد کمک می کند تا بدن نسبت به این هورمون حساس تر بوده و علاوه بر این به شکل اثرگذاری به تلاش خود ادامه دهد.

تقلیل گلوکز خون

تقلیل گلوکز خون

بهبود سلامت قلب

بطور کلی یکی از اعجاب انگیز تاثیرات مثبت رژیم فستینگ چیست را می توان به حفظ سلامت قلب اشاره کرد. پژوهش های صورت گرفته حاکی از آن است که رژیم لاغری پی در پی فوق اختلال مشکلات قلبی عروقی را تا حد زیادی کاهش میدهد.

مطالعه انتشار شده در سال دوهزار و هفده میلادی حاکی از آن است که این رژیم روزه داری از چندین جهت برروی سلامت قلب تاثیرگذار است. رژیم فوق میزان HDL کلسترول خوب خون را پایین می آورد و علاوه بر این سبب کاهش LDL کلسترول بد و همچنین تری گلیسرید خون نیز می شود.

در واقع پژوهش انجام شده بر روی موش بیانگر، رژیم Fasting روز درمیان با توجه به دیگر رژیم های متداول سبب می گردد تا درصد ادامه حیات در پی سکته قلبی نیز تا شصت و شش درصد افزایش یابد.

بهبود سلامت قلب

بهبود سلامت قلب

تقلیل التهاب

التهاب تعامل طبیعی بدن در بازتاب به صدمات است. از سوی دیگر التهاب مزمن سبب بروز اختلالات مزمن را نیز به همراه دارد. بطوریکه بعضی از تحقیقات بیانگر ارتباط بین التهاب و همچنین وضعیت های همچون بیماری دیابت، قلبی عروقی، سرطان و اضافه وزن است.

پژوهش صورت گرفته بر روی پنجاه رژیم گیرنده در ماه مبارک رمضان، بیانگر کاهش علائم التهابی در این ماه به دلیل روزه داری بود. علاوه براین پژوهش دیگری حاکی از آن است که روزه داری برای مدت طولانی تر در شب علائم التهابی را تا حد زیادی کاهش میدهد. همچنین رژیم فستینگ سبب تقلیل علائم اکسیداتیو استرس نیز می گردد.

در صورتیکه بایستی تحقیقات گسترده تری انجام گیرد، اما ظواهر بیانگر این است که رژیم فستینگ به تقلیل التهاب و همچنین چالش با اختلالات مزمن کمک بسیار می نماید. نکته حائز اهمیت دیگر اضافه بر تاثیرات ضد التهابی رژیم فستینگ میتوان به تقلیل گسترش اختلالات عصبی همچون آلزایمر نیز اشاره کرد.

پشتیبانی از مغز

اضافه بر اینکه رژیم فستینگ سبب بهبود سلامت قلب و همچنین مقابله با اختلالات متعدد کمک بسیاری می نماید، بعضی از پژوهش ها حاکی از آن است که جهت محافظت از مغز نیز بسیار مثمر ثمر است. پژوهش صورت گرفته بیانگر این است که رژیم فستینگ به افزایش کارکرد شناختی، پشتیبانی از تغییرات ذهن و اضافه برآن یادگیری نیز کمک بسزایی می نماید.

مطالعه دیگر صورت گرفته عرضه میدارد که رژیم فوق با اثرگذاری بر روی پروتئین های ویژه که در پیری مغز موثر هستند، از ذهن موش ها نگهبانی می کند. علاوه بر این بعضی معتقدند که رژیم فوق سبب افزایش اتوفاژی نیز می شود. در اتوفاژی پروسه ترمیم دوباره سلولهای بدنی میشود که دانشمندان اعتقاد دارند که رژیم روزه داری در آغاز آن دخیل است. اما براین اساس بایستی بینات بیشتری به منظور حتمی بودن این نظرات وجود داشته باشد.

پشتیبانی از مغز

پشتیبانی از مغز

کاهش میزان گرسنگی

هورمون سیری و یا لپتین از طریق سلول های چربی فرآوری می گردند و با فرستادن سیگنال های به مغز پیام متوقف نمودن غذا خوردن را صادر می نمایند. زمانی که گرسنه هستید هورمون لپتین تقلیل و در نتیجه هورمون حس سیری نیز به مراتب افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که سلولهای چربی از طریق هورمون لپتین ترشح می یابند، برهمین اساس اشخاصی که با اضافه وزن بالا و یا چاقی مفرط همراه هستند در جریان سطح بدن با درصد بیشتری از این هورمون همراه هستند.

با این وجود گردش مقادیر بسیاری از هورمون لپتین سبب پایداری این هورمون می گردد که حاصل آن سیر شدن دشوار است. بر اساس مطالعات صورت گرفته برای هشتاد نفر از رژیم گیرندگان میزان هورمون لپتین با اعمال رژیم فستینگ مورد سنجش قرار گرفت و معین گردید که میزان لپتین در شب های رژیم لاغری فستینگ کمتر بوده است. پایین بودن میزان هورمون لپتین می تواند سبب تقلیل مقاومت هورمون لپتین، گرسنگی گردیده تا آنجا که فرد وزن بیشتری را از دست میدهد.

تمامی موارد ذکر شده از تاثیرات مثبت رژیم فستینگ است که با توجه به فواید اثربخش آن بر روی سلامتی می توانید مناسب ترین شیوه روزه داری را جهت کاهش وزن خود انتخاب نماید.

درصورتیکه فرد رژیم گیرنده از داروی ویژه ی استفاده می نماید، بی شک بایستی پیش از آغاز رژیم فستینگ با پزشک متخصص تغذیه مشورت نماید.

رژیم فستینگ در بانوان

در مجموع بانوان دارای اضافه وزن بالا نیز میتوانند به منظور چربی سوزی بدن از رژیم فوق نیز بهره مند شوند. البته بانوان باردار بایستی کاملاً از رژیم فستینگ خودداری نمایند و از یک رژیم لاغری سرشار از مواد معدنی و همچنین ویتامین های مفید با این دوران تمرکز نمایند. علاوه براین بانوانی که با مشکلات هورمونی نیز همراه هستند نیز بهتر است تنها چند روز از هفته را از رژیم لاغری فستینگ استفاده نمایند.

در ادامه بایستی متذکر شویم که درصورتیکه شما با مشکلات سنگ صفرا نیز مبتلا هستید و انجام روزه داری ریسک اختلالات مرتبط  با این عارضه را بیشتر می نماید، بایستی کاملاً  از انجام این رژیم لاغری پرهیز نماید.

رژیم فستینگ در بانوان

رژیم فستینگ در بانوان

بنابراین پژوهش های صورت گرفته حاکی از آن است که رژیم فوق سبب تغییر در میزان هورمون های تیروئیدی نیز می گردد. درصورتیکه شما با اختلالات تیروئیدی همراه هستید بهتر است که به منظور جلوگیری از تغییرات بدنی، از انجام این رژیم ممانعت نماید

زیرا این هورمون ها نقش حائز اهمیتی در بدن ایفا می کنند. درصورتیکه از لحاظ جسمانی کوشا هستید، رژیم فستینگ با اعمال تمرینات تداخلی ندارد، این در حالی است که شما در روزهای که از این رژیم پیروی می نماید میتوانید به تمرین بپردازید اما بهتر است تمرینات مناسبی را انجام دهید و از وارد کردن فشار بسیار نیز پرهیز نماید و به یاد داشته باشید که آب فراوانی را مصرف نماید.

نمونه رژیم فستینگ

درصورتیکه شما عادت به مصرف موادغذایی فرآوری شده و همچنین چیپس سیب زمینی دارید، توصیه می کنیم که قبل از انجام رژیم fasting، برنامه رژیم غذایی خود را مورد بررسی قرار دهید تا در کوتاهترین زمان با کاهش وزن زیادی همراه شوید.

همانطور که اشاره کردیم شما در رژیم لاغری فستینگ بایستی از میوه ها، مواد غذایی غنی شده، سبزیجات، چربی های سالم، مواد غذایی کم پروتئین و همچنین لبنیات خام استفاده نماید، به همین منظور اگر بخواهیم در مورد نمونه رژیم فستینگ چیست مطالب جامع تری را ارائه نمایم بایستی متذکر شویم که:

تصمیم گیری در خصوص زمانبندی رژیم لاغری

پیشنهاد میشود که رژیم لاغری fasting را با چارچوب های زمانی و به صورت دوازده ساعت روزه داری شروع نماید. بنابراین اگر بعد از چند روز از رژیم فوق احساس رضایتمندی از کاهش وزن را دارید، شما میتوانید این زمان را بلافاصله بین چهارده تا هجده ساعت به تدریج اضافه نماید. لازم به ذکر است که زمان بیشتر جهت این رژیم روزه داری و عدم استفاده مواد غذایی به بیماران توصیه نمی گردد.

چند انگیزه را تنظیم نماید

پیش از شروع رژیم لاغری فستینگ، هدف خود را از انجام این رژیم لاغری مشخص نماید. به طور مثال هدف از اینکه این رژیم کاهش وزن را به منظور از دست دادن وزن انتخاب نموده اید چیست؟ حفظ سلامتی، حذف توده های چربی، حس رضایتمندی از تناسب اندام و یا دستیابی به انرژی مضاعف، به این ترتیب هدف خود را از داشتن این برنامه غذایی تعیین نماید و به شکل منظم آن را در نظر بگیرید.

فهرست برنامه غذایی رژیم لاغری فستینگ را تعیین نموده و برای درب یخچال قرار دهید

پیش از شروع رژیم لاغری فستینگ، در صدد تقویت اراده ی خود باشید تا به منظور رسیدن به این هدف بزرگ که رژیم سختی به حساب می آید از آمادگی بسیار برخوردار باشید. این امر، توانایی اراده شما را به منظور دستیابی به این هدف قوی تر می نماید. به خصوص هنگامی که خوراکی مورد علاقه خود را مشاهده کرده و از مصرف آن چشم پوشی می نماید. بنابراین، بهتر است طیف گسترده ی از خوراکی های سالم را در منزل نگهداری نماید تا بعد از اتمام زمان رژیم روزه داری از سالم ترین و مناسب ترین مواد غذایی استفاده نماید.

فهرست برنامه غذایی رژیم لاغری فستینگ را تعیین نموده و برای درب یخچال قرار دهید

فهرست برنامه غذایی رژیم لاغری فستینگ را تعیین نموده و برای درب یخچال قرار دهید

به این ترتیب شما با پیروی از رژیم فستینگ پس از گذشت دوازده هفته به نتایجی که در زیر به آن اشاره می نمایم دست می یابید که شامل:

۱)    تقلیل وزن بالغ بر پنج کیلوگرم ۲) افت سه و نیم کیلوگرم بافت های چربی، عاری از هرگونه تغییر در توده های عضلانی ۳) تقلیل بیست درصدی میزان تری گلیسیرید خون ۴) نقص سطح CRP 5) تقلیل میزان هورمون لپتین تا حدود چهل درصد

از نتایج رژیم لاغری فستینگ است که رژیم گیرندگان می توانند از مزیت های آن بهره مند شوند.

تاثیر رژیم لاغری فستینگ در ورزشکاران

رژیم روزه داری، اثر مثبتی بر توده های بدنی و دیگر علائم بهداشتی در ورزشکاران ماهر دارد. به این علت که، گرسنگی می تواند به شکل تاثیرگذاری از تجمع بیش از اندازه چربی ها در بدن جلوگیری نماید و همچنین به بهبود بخشیدن رشد عضلانی بدن نیز کمک بسزایی نماید. به این ترتیب، رژیم لاغری fasting در ورزشکاران بایستی به شکلی باشد که بعد از پایان تمرینات، از پروتئین با کیفیت بسیار بالا استفاده نمایند تا از این طریق بتوانند به شکل همزمان چربی و همچنین عضله ها را تقلیل نمایند.

شما در حال مشاهده مقاله رژیم فستینگ چیست هستید.

رژیم روزه داری (فستینگ) و تقلیل عضله

در کاهش کالری به منظور تقلیل وزن حذف توده های فاقد چربی به طور مثال ماهیچه ها، نامطلوب و اساسی است. رشد و همچنین حفظ توده فاقد چربی موجود در بدن به چند علت حیاتی است که شامل:

براساس اینکه توده های فاقد چربی، تعیین کننده اساسی میزان سوخت و ساز مبنا است، تقلیل آن می تواند اثر اساسی بر سوخت و ساز بدن داشته باشد. به این ترتیب هر کیلوگرم تقلیل توده فاقد چربی بدن، منجر به افت مقدار سوخت و ساز مبنای بدن میگردد که تقریباً در حدود سیزده کیلوکالری در طی روز است.

شاید این مقدار تقلیل سوخت وساز بسیار اندک به شمار آید، اما حذف پیوسته توده فاقد چربی و تقلیل سوخت و ساز بدن می تواند پروسه از دست دادن وزن را کند نماید و کاهش و یا سازگاری سوخت و ساز را سریعتر کند و همچنین ریسک بالا رفتن وزن نیز بیشتر شود.

براساس اینکه توده فاقد چربی بدن به عنوان یک بافت بسیار کارآمد از لحاظ متابولیکی است، تقلیل آن شاید سلامت متابولیک بدن را نیز به خطر بیندازد و در نتیجه سبب افزایش ریسک ابتلا به مشکلات متابولیکی همچون دیابت نوع دو نیز می گردد. در اشخاص میانسال حذف ماهیچه ها اهمیت بالای دارد و در نهایت منجر به پوکی استخوان و یا سارکوپنی نیز میشود.

برهمین اساس، دستیابی به راهبردهایی که مخل حذف توده فاقد چربی و یا همان عضله بدن میشود امری مهم و ضروری است که در رژیم لاغری فستینگ بایستی از پزشک متخصص تغذیه مشاوره و مشورت بگیریم تا بتوانیم مناسب ترین شیوه رژیم فستینگ را انتخاب و مفیدترین محصولات غذایی سالم را انتخاب نمایم.

رژیم روزه داری (فستینگ) و تقلیل عضله

رژیم روزه داری (فستینگ) و تقلیل عضله

تاثیر رژیم فستینگ متناوب بر مقدار و درصد توده چربی بدن

در پنج پژوهش تاثیر رژیم فستینگ متناوب و همچنین تمرینات ورزشی مقاومتی بر درصد چربی بدن و مقدار آن اعلام گردید که در آن تقلیل درصد چربی بدن متفاوت بود که شاید ناشی از زمان دخل و تصرف، تمام انرژی دریافتی و همچنین مشخصه های رژیم گیرندگان همچون وزن و جنس آنها مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

به این ترتیب بالاترین تقلیل وزن و همچنین چربی در رژیم فستینگ متناوب طبیعتاً با کاهش کالری مضاعف مشاهده گردید. در یک پژوهش که هم کاهش کالری دریافتی و هم فعالیت های ورزشی هوازی به همراه تمرینات مقاومتی لحاظ گردید مقدار تقلیل چربی نیز بیشتر بود.

بنابراین، به نظر نمی رسد که افت وزن یک شرط به منظور تغییر در مقدار چربی و یا میزان آن در پژوهش های صورت گرفته مورد بازبینی قرار گرفته شده باشد، زیرا در یک تاثیر حذف درصد چربی همزمان بدن با بالا رفتن وزن نیز مشاهده شد.

ظواهری موجود است که بیانگر تمرینات مقاومتی آزاد از کاهش بسیار کالری مصرفی می تواند ترکیب بدن را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشد. تغییر در تقدم سوخت متابولیکی در زمان روزه داری یک ساختار احتمالی تقلیل چربی، با افت اکسیداسیون کربوهیدرات و همچنین ازدیاد اکسیداسیون چربی، گلوکونئوژنز و کتوژنز است.

تاثیر رژیم فستینگ متناوب بر مقدار و درصد توده چربی بدن

تاثیر رژیم فستینگ متناوب بر مقدار و درصد توده چربی بدن

تفاوت رژیم لاغری فستینگ در آقایان و بانوان

بعضی از شواهد بیانگر این است که رژیم لاغری فستینگ به آن مقدار که در آقایان اثرگذار و مفید است برای بانوان این تاثیرگذاری را به همراه دارد. مطالعه ی بیان می دارد که گلوکز خون بانوان با اعمال بیست و یک روز رژیم روزه داری موقعیت بهتری را پیدا می نماید، این در حالی است که در آقایان به این صورت نیست.

اضافه بر این بایستی متذکر شد که بعضی از مطالعات اعلام میدارد که رژیم فوق سبب برهم خوردن دوره قاعدگی در بانوان می گردد زیرا بدن بانوان به تقلیل کالری حساسیت بسیار بالایی دارند و همین امر سبب بروز چنین رویدادی در بدن فرد میشود.

شما در حال خواندن پست رژیم فستینگ چیست هستید.

زمانی که کالری مصرفی به دلیل پیروی از رژیم فستینگ در دراز مدت محصور شود

زمانی که کالری مصرفی به دلیل پیروی از رژیم فستینگ در دراز مدت محصور شود، هیپوتالاموس مغز که قسمت اندکی از مغز را در بر دارد تحت تاثیر قرار می گیرد. در این حالت است که ترشحات هورمون گنادوتروپین نیز بی نظم می شود. بهتر است بدانید هورمون گنادوتروپین به ترشحات دو هورمون (LH) و همچنین (FSH) که به عنوان هورمون تولید مثل شناخته شده اند کمک بسزایی می نمایند.

درصورتیکه دو هورمون نامبرده نتوانند ارتباطی با این دو هورمون برقرار نمایند عدم بارداری، ریسک قاعدگی نامنظم، عدم صحت استخوان ها و همچنین سایر اختلالات دیگر در فرد روی میدهد.

در این خصوص سنجشی بر روی فرد انجام نگرفته است، اما تستی که بر روی موش ها صورت گرفت حاکی از آن است که پیروی از رژیم فستینگ در مدت سه الی شش ماه به صورت روز در میان سبب تقلیل مقدار تخمدان و همچنین سیکل تولید مثل نامنظم بر روی موش های ماده شده است. بنابراین با توجه به مطالب ارائه شده بانوان بایستی نگرش تصحیح شده ای نظیر رژیم لاغری روزه داری کوتاه مدت و یا روزهای کمتری نیز داشته باشند.

در ادامه رژیم فستینگ چیست بهتر است که از فواید این رژیم برای بانوان نیز توضیحاتی را عنوان داریم که:

رژیم لاغری فستینگ علاوه بر اینکه سبب کاهش وزن در فرد میشود اختلالاتی که در زیر ارائه می نمایم را نیز تا حد زیادی کاهش میدهد مانند:

۱)    سلامت قلب ۲) دیابت ۳) از دست دادن چربی های انباشته در ناحیه شکم و پهلو را نیز به همراه دارد که بانوان با بهره مندی از این رژیم کاهش وزن میتوانند در بازه زمانی کوتاه وزن قابل توجهی را از دست دهند.

کالری مورد نیاز روزانه بدن

افراد بزرگسال فعال نظیر آقایان که در رده سنی بین سی و یک تا پنجاه سال هستند، میزان کالری دریافتی روزانه ضروری بدن آنها بین دوهزار و هشت تا سه هزار کالری است که این میزان در بانوان بین دوهزار و دویست کالری است. البته بایستی بیان نمایم که واژه فعال در هر فرد متغیر است و بسته به شاخص هایی همچون سلامت متابولیک و همچنین شدت آن دارد که براساس آن می توانند یکی از شیوه های رژیم روزه داری را انتخاب نمایند.

با توجه به مطالعات صورت گرفته به هر میزان که فرد فعال تر باشد به همان میزان نیز به کالری بیشتری در طی روز نیاز دارد. بهترین اقدامی که بیماران جهت از دست دادن وزن می توانند داشته باشند این است که کالری مصرفی روزانه خود را یادداشت نمایند آنگاه برمبنای حس گرسنگی و یا سیری خود در طی روز  کالری روزانه را ساماندهی نمایند.

درصورتیکه میزان کالری مصرفی حس گرسنگی شما را رفع نمود و به انگیزه واقعی خود دست یافتید، اما بر روی راندمان بدن شما تاثیری نداشت، بایستی تلاش نماید که تحت نظر مجرب ترین متخصص تغذیه وعده های غذایی خود را تغییر دهید، زیرا در بعضی موارد میزان دریافت کالری مصرفی در دستیابی به تقلیل وزن در فرد امری ضروری است.

کالری مورد نیاز روزانه بدن

کالری مورد نیاز روزانه بدن

نتیجه گیری

رژیم روزه داری و یا فستینگ، رژیمی مناسب برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن سریع هستند زیرا این رژیم دارای شیوه های متعددی است که رژیم گیرندگان بر اساس جنسیت و میزان افزایش وزن خود میتوانند مناسب ترین رژیم لاغری را برای خود تعیین نمایند تا در کوتاهترین زمان با کاهش وزن همراه شوند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

از اینکه تا انتهای پست رژیم فستینگ چیست با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم اط مطالعه مقاله رژیم فستینگ چیست بهره کافی را برده باشید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید