علائم کبد چرب چیست؟

رژیم تثبیت وزن
رژیم تثبیت وزن
2021/12/30
رژیم دوکان چیست؟
رژیم دوکان چیست؟
2021/12/30
علائم کبد چرب چیست؟

علائم کبد چرب چیست؟

اگر می خواهید بدانید که علائم کبد چرب چیست؟ تا انتهای این مقاله کاربردی، ما را همراهی بفرمایید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد کبد چرب با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

بیماری های مربوط به کبد، مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می کند و سالانه بسیاری از مردم جهان به این مشکلات مبتلا می شوند. بیماری کبد چرب یکی از اختلالاتی است که می تواند عملکرد کبد را دچار مشکل کند. در این مقاله ما می خواهیم در این باره حرف بزنیم و به این سوال مهم پاسخ دهیم که علائم کبد چرب چیست؟ همچنین با دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه نیز آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

علائم کبد چرب چیست؟

علائم کبد چرب چیست؟

فهرست مطالب

کبد چیست؟

اطلاعات جالب در مورد کبد

بیماری کبد چرب چیست؟

علل بیماری های کبد چیست؟

علائم کبد چرب چیست؟

تشخیص بیماری های کبد چرب و ناسالم

کبد چرب گرید ۱ چیست؟

کبد چرب گرید ۲ چیست؟

کبد چرب درجه ۳ چیست؟

کبد چرب گرید ۴ چیست؟

روش های کلی درمان بیماری کبد چرب

چند رفتار مضر برای کبد

شایع ترین بیماری های مربوط به کبد

با این روش ها از کبد خود مراقبت کنید

 

کبد چیست؟

در ابتدای مقاله علائم کبد چرب چیست؟ می خواهیم درباره این عضو مهم، اطلاعاتی به شما بدهیم که برای درک بهتر ادامه مطالب ضروری است.

این عضو یکی از مهم ترین ناحیه های بدن است. کبد در پشت و بالای دنده ها و سمت راست معده قرار دارد. این عضو که مردم به ندرت به آن فکر می کنند، به قدری مهم است که اگر کار خود را انجام ندهد، در یک روز می میریم. این اندام وظایف مختلف و بسیار زیادی را در بدن به عهده دارد. از جمله خنثی کردن سموم، تامین قند برای مغز، مبارزه با عفونت، ذخیره مواد مغذی و ویتامین ها، ساخت پروتئین ها و هورمون ها، کنترل قند خون و کمک به لخته شدن خون.

اطلاعات جالب در مورد کبد

تمام مهره داران این اندام را در بدن خود دارند. این اندام پیچیده، وظایف مهمی را به عهده دارد و هنوز هیچ جایگزینی تحت عنوان کبد مصنوعی برایش وجود ندارد.

کبد بزرگترین و پیچیده ترین اندام داخلی بدن انسان است. در اینجا می خواهیم به چند نکته جالب توجه درباره این موضوع اشاره کنیم.

این عضو در کنار محافظت از بدن در برابر هر گونه مواد مضری که ممکن است از طریق غذا خوردن یا هر راه دیگری وارد بدن ما شود، خون ما را از مواد شیمیایی مضر تولید شده توسط خود بدن پاک می کند. سپس این مواد شیمیایی به شکل صفرا به روده ها می روند (که به جذب چربی ها نیز کمک می کند) و به عنوان مدفوع از بدن خارج می شوند یا از کلیه ها عبور نموده، فیلتر شده و از طریق ادرار دفع می شوند.

صفرا که توسط کبد ساخته می شود، مدفوع را قهوه ای می کند.

بیلی روبین ماده ای قهوه ای مایل به زرد است

بیلی روبین ماده ای قهوه ای مایل به زرد است که در صفرا یافت می شود. بیلی روبین زمانی تولید می شود که کبد، گلبول های قرمز قدیمی را تجزیه می کند. کلیه ها نیز آن را فیلتر کرده و وارد ادرار می شوند. بیلی روبین به ادرار، رنگ زرد می دهد.

بیلی روبین ماده ای قهوه ای مایل به زرد است

بیلی روبین ماده ای قهوه ای مایل به زرد است

این اندام، قند اضافی را که ما می خوریم یا در خون ما وجود دارد، به شکل یک ماده شیمیایی به نام گلیکوژن ذخیره می کند. گلیکوژن حدود ۶ برابر وزن خود آب جذب می کند، بنابراین کبد برای ذخیره آب نیز مهم است.

زمانی که در بدن نیاز به قند بیشتر به وجود می آید، این عضو، گلیکوژن را به گلوکز تجزیه می کند که بقیه بدن از آن به عنوان سوخت استفاده می کند. کبد این کار را برای بقیه بدن انجام می دهد، زیرا نمی تواند از گلوکز برای انرژی استفاده کند.

در خصوص ارتباط تغذیه با کبد چرب، با دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه مشورت نمایید.

وقتی شکافی در بدن داریم، کبد می تواند یاری مان کند. این اندام، مواد شیمیایی، آنزیم ها و سایر عواملی را می سازد که خون ما از آن ها برای لخته شدن استفاده می کند. اگر کبد ما بیمار شود، این مواد بسیار مهم را نمی سازد و به راحتی خونریزی می کنیم.

کبد توانایی شگفت انگیزی دارد

کبد توانایی شگفت انگیزی دارد. کبد تنها عضوی است که می تواند به طور دائم خود را تجدید کند. به همین دلیل امکان پیوند کبد وجود دارد. هنگامی که بخشی از کبد پیوند زده می شود، کبد، اهدا کننده خود را بازسازی می کند و به اندازه اصلی خود باز می گردد، در حالی که بخشی از کبد پیوندی به اندازه مناسب برای گیرنده رشد می کند. البته با داشتن این توانایی، کبد نیز یک عضو بسیار ضعیف است.

کبد تقریباً هر دارویی را که مصرف می کنیم، پردازش می کند. بدن ما نمی تواند از داروهایی که به طور معمول مصرف می کنیم استفاده کند، بنابراین کبد آن ها را به گونه ای تبدیل می کند که بدن بتواند از آنها استفاده کند.

کبد ما کلسترول می سازد

کبد ما کلسترول می سازد. برخی افراد فکر می کنند که کلسترول چیز بدی است، اما کلسترول برای تشکیل سلول ها و ساختن مواد شیمیایی خاصی به نام هورمون ها مهم است. هورمون ها مانند پیام رسان هایی در بدن ما هستند و بدون آن ها قسمت های مختلف بدن نمی توانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

بیماری کبد می تواند توسط عوامل بسیاری از جمله ویروس ها به عنوان مثال هپاتیت  B، مواد اعتیاد آور و سموم ایجاد شود. یکی از نشانه های بارز بیماری کبد زرد شدن چشم ها و پوست است.

این عضو همیشه حاوی حدود ۱۰ درصد از خون بدن ما است و حدود ۱٫۴ لیتر خون در دقیقه پمپاژ می کند.

دکتر توماس ای. استارسل اولین پیوند کبد انسان را در سال ۱۹۶۳ در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو انجام داد. اما کمبود داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، میزان موفقیت را محدود کرده است. چهار سال بعد، دسترسی به موثرترین داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی به دکتر استارزل کمک کرد تا اولین پیوند کبد موفق خود را انجام دهد.

کبد ما کلسترول می سازد

کبد ما کلسترول می سازد

با ادامه نوشتار علائم کبد چرب چیست؟ همراه شما هستیم.

بیماری کبد چرب چیست؟

در این قسمت از مقاله علائم کبد چرب چیست؟ می خواهیم کمی درباره ماهیت این بیماری حرف بزنیم.

کبد یکی از اندام های حیاتی است که بسیاری از وظایف حیاتی را انجام می دهد، از جمله:

تولید صفرا که به هضم غذا کمک می کند.

تولید پروتئین در بدن

ذخیره سازی آهن

تبدیل مواد مغذی به سوخت

لخته کردن خون برای بهبود زخم

با تولید فاکتورهای ایمنی، در مبارزه با عفونت ها و حذف باکتری ها و سموم از خون، به شما کمک می کند.

در این بیماری، میزان چربی موجود در این عضو از حد مجاز بیشتر می شود

در این بیماری، میزان چربی موجود در این عضو از حد مجاز بیشتر می شود. یک کبد سالم چربی کمی دارد. علائم کبد چرب در صورتی نمایان می شود که چربی کبد، بیشتر از حد طبیعی شود که این مقدار بین ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد می باشد.

این بیماری هیچ مشکل جدی ایجاد نمی کند یا از عملکرد صحیح کبد جلوگیری نمی کند. اما وضعیت ۶ تا ۲۹ درصد افراد مبتلا به این بیماری، به مرور بدتر می شود و در سه مرحله زیر ایجاد می شود:

این عضو دچار تورم و التهاب می شود و در نتیجه بافت های آن صدمه می بیند. این مرحله استئاتوهپاتیت نامیده می شود و می توان آن را استئاتوهپاتیت درجه یک در نظر گرفت.

بافت اسکار در مناطق آسیب دیده کبد ایجاد می شود. این مرحله فیبروز اسم دارد و همان مرحله دوم کبد چرب است.

با افزایش سن، بافت اسکار، جای بافت سالم را می گیرد. طی این اتفاق به سیروز مبتلا می شوید که یک کبد چرب درجه ۳ است.

سیروز به کاهش شدید عملکرد کبد منجر می شود و در نهایت می تواند عملکرد کبد را به طور کامل از بین ببرد. سیروز می تواند باعث نارسایی کبد و سرطان کبد شود.

در این بیماری، میزان چربی موجود در این عضو از حد مجاز بیشتر می شود

در این بیماری، میزان چربی موجود در این عضو از حد مجاز بیشتر می شود

علل بیماری های کبد چیست؟

در این بخش از مقاله علائم کبد چرب چیست؟ می خواهیم علل بروز بیماری های مربوط به کبد را با هم بررسی کنیم.

کبد می تواند از راه های مختلفی آسیب ببیند، از جمله:

التهاب سلول ها مانند هپاتیت

انسداد جریان صفرا مانند کلستاز

تجمع کلسترول یا تری گلیسیرید مانند تغییرات چربی و استئاتوز

جریان خون ضعیف به کبد

الکل

در آمریکای شمالی، الکل عامل اصلی مشکلات کبدی است. الکل برای سلول های کبد مضر است و می تواند کبد را ملتهب کرده و باعث هپاتیت شود. مصرف زیاد الکل باعث تجمع چربی در سلول های کبد شده و از عملکرد کبد جلوگیری می کند.

سیروز

سیروز به عنوان مرحله پیشرفته بیماری کبد در نظر گرفته می شود. التهاب و آسیب به بافت کبد، عملکرد کبد را مختل می کند. کبد تنها در صورتی کار می کند که مقدار زیادی از سلول های آن آسیب دیده باشد.

بیماری کبد ناشی از دارو

برخی از داروها می توانند به سلول های کبد آسیب برسانند. استفاده بیش از حد برخی داروها می تواند به کبد آسیب برساند. علاوه بر این می توان برخی از آسیب های کبد را هم به دوز دارو مرتبط دانست.

استفاده بیش از حد استامینوفن ممکن است باعث نارسایی کبد شود. به همین دلیل، بعضی از داروهای بدون نسخه حاوی استامینوفن، بخشی به عنوان هشدار را در قالب برچسب هشدار روی قاب اضافه می کنند.

علاوه بر این، برخی از داروهای ترکیبی حاوی استامینوفن، مانند پیکودین، باید در دوزهای محدود روزانه مصرف شوند. افراد مبتلا به بیماری کبد یا کسانی که از الکل استفاده می کنند، باید این داروها را کمتر از یک روز مصرف کنند. حتی ممکن است از مصرف استامینوفن منع شوند.

استاتین ها به طور گسترده ای برای کاهش کلسترول خون استفاده می شوند. مصرف این داروها در دوزهای تجویز شده نیز می تواند منجر به هپاتیت شود. ملتهب شدن کبد با تست خون و شمارش آنزیم های کبدی تشخیص داده می شود. مصرف نکردن این دارو می تواند موجب بازگشت عملکرد درست و طبیعی کبد گردد.

نیاسین داروی دیگری است که برای کاهش کلسترول استفاده می شود

نیاسین داروی دیگری است که برای کاهش کلسترول استفاده می شود. هپاتیت ناشی از نیاسین وابسته به دوز است. استفاده از داروهایی مانند نیاسین ممکن است منجر به بیماری کبد شود. مطالعات جدید نشان می دهد که نیاسین در کاهش کلسترول خون کمتر از آن چه قبلا تصور می شد مؤثر است. بنابراین به بیمارانی که نیاسین مصرف می کنند، توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنند و در صورت نیاز از سایر گزینه های درمانی استفاده کنند.

بسیاری از داروهای دیگر نیز وجود دارند که می توانند به کبد آسیب برسانند. البته بیشتر این اثرات با پایان مصرف از بین می رود. نیتروفورانتوئین، آموکسی سیلین، اسید کلاوولانیک، تتراسایکلین و ایزوسیانید از جمله آنتی بیوتیک هایی هستند که می توانند باعث هپاتیت شوند.

متوترکسات دارویی است که برای درمان بیماری های خود ایمنی و سرطان استفاده می شود. عوارض مختلفی مانند هپاتیت و سیروز دارد.

Disrifram  دارویی است که برای درمان وابستگی به الکل استفاده می شود. همچنین می تواند باعث هپاتیت شود.

در بسیاری موارد می توان تغذیه مناسب را جایگزین دارو نمود. در این خصوص با دکتر کوهدانی تماس بگیرید.

نیاسین داروی دیگری است که برای کاهش کلسترول استفاده می شود

نیاسین داروی دیگری است که برای کاهش کلسترول استفاده می شود

هپاتیت

هپاتیت به معنای التهاب بافت کبد است که در آن سلول های کبد به دلیل عفونت ملتهب می شوند. هپاتیت A یک عفونت ویروسی است که عمدتاً از طریق خوردن یا نوشیدن آب و غذا و تماس با مدفوع فرد آلوده منتقل می شود.

هپاتیت

هپاتیت

هپاتیت A باعث هپاتیت حاد می شود، اما معمولاً خود به خود از بین می رود. واکسن هپاتیت A می تواند از عفونت جلوگیری کند. شست و شوی دست ها با آب و صابون به طور مکرر و به خصوص قبل از تغذیه می تواند از بروز انتقال این ویروس جلوگیری کند. این امر به ویژه برای افرادی که در رستوران ها و شرکت های مواد غذایی کار می کنند، بسیار مهم است.

واکسن هپاتیت B می تواند از عفونت جلوگیری کند.

هپاتیت C باعث هپاتیت مزمن می شود

هپاتیت C باعث هپاتیت مزمن می شود. این ویروس ممکن است هیچ علامتی در فرد ایجاد نکند. موارد انتقال هپاتیت C شامل انتقال خون آلوده و رابطه جنسی محافظت نشده است. هپاتیت C می تواند باعث سیروز و سرطان کبد شود.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است. توصیه می شود تمام متولدین سال های ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۵ از نظر هپاتیت C غربالگری شوند. هپاتیت C با داروهای جدید قابل درمان است.

هپاتیت D توسط ویروسی ایجاد می شود که برای زنده ماندن باید هپاتیت D داشته باشد. هپاتیت D از طریق تماس با مایعات آلوده بدن (تزریق وریدی، انتقال خون آلوده، رابطه جنسی محافظت نشده) منتقل می شود.

هپاتیت E یک عفونت ویروسی است که عمدتاً از طریق خوردن یا نوشیدن آب و غذا و لمس مدفوع فرد آلوده انتقال می یابد.

سایر ویروس ها

در کنار مواردی که اشاره کردیم، ویروس های دیگری هم وجود دارند که ممکن است به بروز این بیماری ها منجر گردند. ویروس اپشتین بار (مونونوکلئوز عفونی)، آدنوویروس و سیتومگالوویروس ممکن است التهاب کبد را در پی داشته باشند.

بیماری کبد چرب غیر الکلی

وقتی چربی در کبد جمع می شود و عملکرد آن را مختل می کند، می گوییم که فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی است.

هموکروماتوز

یکی از اختلالات متابولیک هموکروماتوز نام دارد. این مشکل منجر به افزایش قابل توجه ذخایر آهن در بدن می شود. این آهن ذخیره شده در کبد یا پانکراس ذخیره می شود و باعث بیماری هایی مانند سیروز، سرطان و نارسایی کبد می شود.

بیماری ویلسون

این اختلال هم یکی دیگر از مشکلات ژنتیکی است که ممکن است بر متابولیسم بدن تاثیر منفی بگذارد. این بیماری همچنین می تواند منجر به سیروز یا نارسایی کبدی شود.

سندروم ژیلبرت

در این مورد، اختلال در متابولیسم طبیعی بیلی روبین در کبد (یکی از رنگدانه های صفرا) وجود دارد. این بیماری شایع است و ۷ درصد از جمعیت آمریکای شمالی را مبتلا می کند. این بیماری هیچ علامتی ندارد و معمولاً به طور تصادفی با افزایش سطح بیلی روبین در آزمایش خون تشخیص داده می شود. این سندروم به عنوان یک بیماری خوش خیم نامیده می شود که معمولاً نیاز به درمان خاصی ندارد.

سندروم ژیلبرت

سندروم ژیلبرت

اختلالات گردش خون

اختلالات گردش خون یکی دیگر از علل بیماری های کبدی است.

سندروم بد کیاری، بیماری است که باعث لخته شدن خون در ورید داخلی کبد می شود و از خروج خون از کبد جلوگیری می کند. این سندروم باعث افزایش فشار خون در رگ های خونی کبد، به ویژه سیاهرگ می شود.

نتیجه، مرگ سلول های کبد سیروز و نارسایی کبد است. پلی سیتمی ورا (افزایش غیرطبیعی تعداد گلبول های قرمز خون)، بیماری التهابی روده، بیماری سلول داسی شکل و بارداری برخی از علل سندروم ویند کیاری هستند.

نارسایی قلبی وضعیتی است که در آن قلب قادر به پمپاژ صحیح خون نیست و جریان خون ناکافی به اندام های بدن وجود دارد. همچنین می تواند باعث التهاب و ورم در کبد شود.

به طور معمول، صفرای تولید شده در کبد به کیسه صفرا می رود و در نهایت برای هضم غذا به روده ها می رود. هنگامی که صفرا در کبد مسدود می شود، خطر ابتلا به هپاتیت افزایش می یابد. شایع ترین علت این امر، سنگ کیسه صفرا است.

باز کردن مجرای صفراوی ضعیف شده در روده کوچک (اسفنکتر اودی) نیز می تواند جریان صفرا را مسدود کند. اسفنکتر Odi به عنوان یک دریچه عمل می کند و به صفرا اجازه می دهد تا از طریق مجرای صفراوی وارد روده کوچک شود.

سیروز صفراوی اولیه و کلانژیت اسکلروزان اولیه می توانند باعث زخم های پیشرونده و باریک شدن مجرای صفراوی شوند. نتیجه کاهش تولید صفرا توسط کبد است. این می تواند به ساختار کبد آسیب برساند و باعث نارسایی کبد شود.

اختلالات گردش خون

اختلالات گردش خون

سرطان

سرطان کبد به دو دسته تقسیم می شود: سرطان اولیه کبد و سرطان کبد ثانویه. سرطان اولیه کبد سرطانی است که از ساختار و سلول های کبد منشا می گیرد. سرطان کبد و کلانژیوکارسینوما دو نمونه از سرطان های اولیه کبد هستند.

سرطان ها معمولاً از اندام هایی غیر از کبد منشأ می گیرند. اما خون می تواند بیماری را به کبد نیز منتقل کند.

شایع ترین انواع سرطانی که به کبد سرایت می کند، سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان معده و سرطان پانکراس است. لوسمی و لنفوم هوچکین سرطان هایی هستند که می توانند بر کبد تأثیر بگذارند.

پیشنهاد می کنیم از پست مواد غذایی مفید برای کبد چرب دیدن کنید.

سایر بیماری ها

از آنجایی که عملکرد کبد بر بسیاری از اندام‌ های بدن تأثیر می ‌گذارد، بیماری و نارسایی کبد می‌ تواند عوارض زیر را ایجاد کند:

انسفالوپاتی کبدی

در طی این مشکل، ناتوانی کبد در متابولیسم پروتئین منجر به افزایش سطح آمونیاک در بدن می شود. انسفالوپاتی کبدی باعث سرگیجه، بی حالی و حتی کما می شود.

خونریزی غیر طبیعی

کبد مسئول تشکیل فاکتورهای لخته شدن خون است. نقص کبد می تواند خطر خونریزی در بدن را افزایش دهد.

سنتز پروتئین

پروتئین های ساخته شده توسط کبد نقش مهمی در بدن دارند. کاهش تولید پروتئین در کبد می تواند بر بسیاری از واکنش های بدن تأثیر منفی بگذارد.

فشار خون ورید پورتال

این می تواند باعث ورم طحال، گشاد شدن شریان های گوارشی از مری به معده و مقعد شود. البته این با آنوریسم ناشی از هموروئید متفاوت است.

برای دانستن این که علائم کبد چرب چیست، مشاوره با دکتر کوهدانی، خالی از لطف نیست.

فشار خون ورید پورتال

فشار خون ورید پورتال

علائم کبد چرب چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از وجود آن در بدن خود آگاه نیستند و گاهی اوقات اصولاً آن ها را آزار نمی دهد. اما این بدان معنا نیست که شما باید آن را نادیده بگیرید. کبد چرب می تواند خطر ابتلا به بیماری های جدی تری مانند سیروز (زخم کبد)، نارسایی کبد یا سرطان را افزایش دهد.

علت این است که چربی، جمع شده و به سلول های کبد صدمه می زند. کبد می تواند به وسیله جایگزینی سلول های آسیب دیده قدیمی با سلول های جدید، خود را تجدید کند.

این عضو از این نظر منحصر به فرد است. با تقلای کبد برای خلاص شدن از چربی، بافت اسکار ایجاد می ‌شود و انتقال مواد مغذی گازدار به بدن برای کبد دشوار می‌ شود و فشار در شریان‌ های اطراف بدن افزایش می ‌یابد.

سال ها یا دهه ها بعد، با توسعه بیماری کبد چرب، مشکلاتی مانند موارد زیر ممکن است در فرد مبتلا رخ دهد:

  • خستگی
  • کاهش وزن و اشتها
  • ضعف
  • حالت تهوع
  • گیجی، تشخیص ضعیف و مشکل در تمرکز
  • درد در وسط یا سمت راست بالای شک
  • هپاتومگالی
  • تغییر رنگ و تیره شدن قسمتی از پوست معمولا در ناحیه گردن یا زیر بغل اتفاق می افتد.
سال ها یا دهه ها بعد، با توسعه بیماری کبد چرب، مشکلاتی مانند موارد زیر ممکن است در فرد مبتلا رخ دهد:

سال ها یا دهه ها بعد، با توسعه بیماری کبد چرب، مشکلاتی مانند موارد زیر ممکن است در فرد مبتلا رخ دهد:

تشخیص بیماری های کبد چرب و ناسالم

بیایید در این قسمت از مقاله علائم کبد چرب چیست؟ راه های تشخیص بیماری کبد چرب را با هم بررسی کنیم.

برای مشخص شدن این بیماری، پزشک شرح حال می گیرد، معاینه فیزیکی انجام می دهد و یک یا چند آزمایش را تجویز می کند.

سابقه پزشکی بیمار مبتلا به کبد چرب

اگر پزشک شما مشکوک باشد که ممکن است فردی را در نزدیکان داشته باشید که این بیماری را دارد، احتمالاً سوالات زیر را از شما خواهد پرسید:

  • سابقه پزشکی خانوادگی، از جمله سابقه بیماری کبدی
  • مصرف الکل و سایر عادات سبک زندگی
  • هر وضعیت پزشکی که ممکن است وجود داشته باشد.
  • دارو های مصرفی
  • تغییرات اخیر در سلامت

اگر دچار خستگی، از دست دادن اشتها یا سایر علائم غیر قابل توضیح هستید، با پزشک خود که متخصص در گوارش، کبد و آندوسکوپی است، صحبت کنید.

معاینه فیزیکی بیمار کبد چرب

در این روش، پزشک شکم شما را فشار خواهد داد. اگر کبد بزرگ شده باشد، ممکن است آن را احساس کند. البته ممکن است کبد بدون بزرگ شدن نیز ملتهب شود، در نتیجه متخصص گوارش و کبد قادر به تشخیص این بیماری با لمس نخواهند بود.

دکتر کوهدانی می تواند گزینه خوبی برای مراجعه و تشخیص این بیماری برای کسانی باشد که درباره سلامت کبد خود تردید دارند.

معاینه فیزیکی بیمار کبد چرب

معاینه فیزیکی بیمار کبد چرب

با مقاله علائم کبد چرب چیست؟ همراه شما هستیم.

آزمایش خون بیمار مبتلا به کبد چرب

در اکثر مواقع، این بیماری پس از آزمایش خون که افزایش آنزیم های کبدی را نشان می دهد، تشخیص داده می شود. به عنوان مثال، پزشک ممکن است آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آزمایش آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) را برای بررسی آنزیم های کبدی تجویز کند.

این تست ها می تواند در صورت داشتن علائم یا نشانه ‌های بیماری های مرتبط با کبد تجویز شوند. حتی ممکن است بخشی از یک آزمایش خون معمول باشند. سطح بالای آنزیم های کبدی نشانه هپاتیت است. چرب بودن کبد از دلایل ملتهب شدن آن است. این، همه دلایل نیست. چنان چه جواب تست های آنزیم کبدی مثبت باشد، ممکن است پزشک آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین علت التهاب تجویز کند.

اسکن کبد چرب

احتمال دارد متخصص از یک یا چند مورد از اسکن ها برای بررسی چربی اضافی یا سایر مشکلات کبدی بهره بجوید.

آن ها همچنین ممکن است آزمایشی به نام الاستوگرافی ناپایدار کنترل ارتعاش را توصیه کنند. این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس پایین برای سنجش میزان سفتی کبد استفاده می کند. این می تواند به بهبود زخم کمک کند.

بیوپسی کبد چرب

بیوپسی کبد بهترین راه برای تعیین شدت بیماری کبد شما است. در بیوپسی کبد، پزشک یک سوزن را وارد کبد کرده و تکه‌ای از بافت را برای معاینه برمی ‌دارد. برای کم شدن درد از بی حسی موضعی استفاده می شود. از این آزمایش هم می توان برای تشخیص این بیماری استفاده کرد.

بیوپسی کبد چرب

بیوپسی کبد چرب

کبد چرب گرید ۱ چیست؟

این بخش از مقاله علائم کبد چرب چیست؟ به بررسی کامل و اختصاصی بیماری کبد چرب گرید ۱ اختصصاص دارد.

می توانیم قاطعانه به شما بگوییم که در صورت تغذیه مناسب و پیش گرفتن یک سبک زندگی درست، قادر خواهید بود این درجه از بیماری را در خود درمان کنید. در درمان کبد چرب درجه ۱، وضعیت خیلی شدید نیست و امکان بهبودی سریع وجود دارد.

در این خصوص می توانید با دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه مشورت نمایید.

البته توجه به این نکته ضروری است که در صورت عدم توجه به رژیم غذایی و مصرف مواد قندی و چرب، این وضعیت می تواند شدید شده و مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد. در این درجه از کبد چرب، تجمع چربی فقط در قسمت بیرونی کبد است که تاثیر کمی بر عملکرد کبد دارد.

علائم کبد چرب درجه ۱ معمولاً روی کبد چرب ظاهر نمی شود.

این بیماری معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که افراد، غربالگری سالانه خود را انجام دهند

این بیماری معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که افراد، غربالگری سالانه خود را انجام دهند و نتایج آزمایش نشان می دهد که آنزیم های کبدی بالا و ALT در آزمایش خون بالا می رود.

در طول این درجه از بیماری، بدن شما سلول های چربی را از کبد بیرون می راند. کبد چرب این سطح، در مرحله ای است که کبد هنوز می تواند از طریق میلیاردها سلول کبدی موجود کار کند.

این بیماری احتمال دارد در اثر خوردن الکل، مصرف داروهای خاص، دیابت، چاقی، سل (استفاده از ایزونیازید باعث کبد چرب می شود)، سوء تغذیه، کمبود ویتامین و مواد معدنی و سایر عوامل ایجاد شود.

سونوگرافی، سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) و MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) ممکن است برای تشخیص این بیماری استفاده شود.

ادامه مقاله علائم کبد چرب چیست؟ را از دست ندهید.

این بیماری معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که افراد، غربالگری سالانه خود را انجام دهند

این بیماری معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که افراد، غربالگری سالانه خود را انجام دهند

علائم بیماری کبد چرب درجه یک چیست؟

زمانی که کبد چرب در مراحل اولیه و درجه اول است، معمولاً علائم واضح و مشخصی وجود ندارد. این نوع از بیماری معمولاً زمانی اتفاق می افتد که آنزیم های کبدی پس از معاینه سالانه افزایش یابد. در تفسیر این اتفاق می گویند که بیمار ALT بالایی دارد.

در کبد چرب گرید ۱ چه اتفاقی برای کبد می افتد؟

طی این بیماری، بدن سلول های چربی را از کبد خارج می کند. اما کبد هنوز کار خود را با میلیون ها سلول کبد انجام می دهد.

تشخیص کبد چرب درجه یک

در کنار آزمایش سطح آنزیم های کبدی، این بیماری را می توان با سونوگرافی و سی تی اسکن نیز تشخیص داد. اگر تشخیص داده شود که بیمار وضعیت وخیم تری دارد، پزشک ممکن است بیوپسی کبد را نیز تجویز کند.

درمان کبد چرب گرید ۱

با تغییر رژیم غذایی ، عدم مصرف الکل و جایگزینی عادات ناسالم قادر به درمان این بیماری خواهید بود.

چند نکته برای درمان فوری کبد چرب درجه یک

کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود کم کنید. (با مراجعه به دکتر کوهدانی)

دور مشروب الکلی را خط بکشید.

برای پاکسازی کبد، از سبزیجات، پروتئین و چربی های مفید بیشتر استفاده کنید. (مشورت با دکتر کوهدانی را فراموش نکنید.)

برای درمان کبد چرب، آب سبزیجات خام را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چه غذاهایی برای کبد چرب مضر است؟

به طور کلی غذاهای تهیه شده با آرد سفید مانند نان، ماکارونی، شیرینی و … برای کبد مضر هستند. همان طور که کبد، کربوهیدرات ها را به چربی تبدیل می کند و آن ها را در خارج از کبد ذخیره می کند، این امر به تدریج باعث بیماری کبد چرب می شود. می توانید در این زمینه، دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه، بهترین مشاوره و راهکارها را ارائه می دهند.

کبد چرب گرید دو چیست؟

دومین سطح از بیماری کبد چرب نیاز به مراقبت های بیشتری دارد. در این قسمت از مقاله علائم کبد چرب چیست؟ آن ها را بیان خواهیم کرد.

این سطح از این بیماری، خطرناک تر و مراحل پیشرفته آن است که درمان آن دشوارتر و زمانبر خواهد بود. در کبد چرب درجه دو، برخی از سطوح بافت کبد آسیب دیده است و در معاینات رادیولوژیک، علائم عدم سیگنال از دیواره کبد را مشاهده خواهید کرد.

در این اختلال، چربی بیشتری به عنوان تری گلیسیرید ذخیره می شود. این لیپیدها در سلول ها واکسینیا ایجاد می کنند و بیشتر محتویات سلول را حذف و غیر فعال می کنند. نشانه های وجود آن سریعتر از سطح یک این بیماری ظاهر می شود و این وضعیت قطعا جدی تر از سطح قبلی است. افراد مبتلا به این بیماری به مراقبت های پزشکی نیاز دارند.

کبد چرب گرید ۲ چه علائمی دارد؟

ضعف و بی حالی، کمتر شدن وزن، بی میلی به غذا، حالت تهوع، درد در وسط و سمت راست شکم، زرد شدن چشم ها، تورم در پاها و شکم، خارش پوست، سردرگمی ذهنی

تشخیص کبد چرب درجه دو

بسته به این که این سطح ازبیماری چقدر پیشرفته است، علائم آن می تواند شامل درد شکمی، کبودی، خونریزی خود به خودی مانند خونریزی بینی، خستگی مفرط، تب، خارش پوست، بی حالی و چاقی شکمی باشد.

آزمایش خون افزایش آنزیم های کبدی را نشان خواهد داد. از آنجا که هپاتیت ممکن است در شرایط وجود این بیماری نیز وجود داشته باشد، این بیماری به هپاتیت تبدیل می شود. در برخی موارد، هپاتیت ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

تشخیص کبد چرب درجه دو

تشخیص کبد چرب درجه دو

در ادامه مقاله علائم کبد چرب چیست؟ از عوارض کبد چرب گرید ۲ صحبت می کنیم.

عوارض کبد چرب درجه ۲ چیست؟

فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و چربی خون بالا عوارضی هستند که ممکن است در اثر این بیماری اتفاق بیفتند. بیش از ۸۰ سانتیمتر چربی اطراف شکم، حساسیت سلول ها را به هورمون انسولین کاهش می دهد و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

تجمع بیش از حد چربی در کبد منجر به هپاتیت می شود که هیپاتیت یکی از مسری ترین بیماری های کبدی است. به آن سیروز می گویند و علت اصلی آن کبد چرب ساده و بدون علامت است.

درمان کبد چرب درجه دو

کبد یک عضو احیا کننده در بدن است. اگر به این بیماری مبتلا هستید، ضروری است که سبک زندگیتان را به کلی عوض کنید. در این مرحله بیماری این فرصت را دارید اما در صورت رشد بیشتر آن ممکن است این فرصت را نداشته باشید.

تغییرات رژیم غذایی قدم بعدی است. اگر همچنان کربوهیدرات های تصفیه شده می خورید، اکنون زمان آن رسیده که مصرف این غذاها را متوقف کنید. این به این دلیل است که آن ها بیشترین تأثیر را روی سطوح بالای تری گلیسیرید در بدن دارند، یعنی تری گلیسیریدهایی که در کبد تجمع می کنند.

چربی های اشباع شده مانند گوشت حیوانی، غذاهای فرآوری شده و روغن های هیدروژنه را کاهش دهید و آن ها را با منابع کم چرب مانند روغن زیتون، آجیل و دانه ها جایگزین کنید.

مصرف نوشابه ها، شیرینی ها، غلات صبحانه، غذاهای منجمد، سس ها، چاشنی ها و برخی آب میوه های بسته بندی شده که منبع قند و شهد ذرت با فروکتوز بالا هستند را کاهش دهید.

امگا ۳ به کاهش التهاب در کبد کمک می کند.

درمان کبد چرب درجه دو

درمان کبد چرب درجه دو

اطلاعات تکمیلی در خصوص تغذیه را از دکتر کوهدانی کسب نمایید.

کبد چرب درجه ۳ چیست؟

سطح ۳ این بیماری بسیار خطرناک است. در این قسمت از مقاله علائم کبد چرب چیست؟ بیشتر درباره آن خواهیم گفت.

این یک بیماری بسیار جدی و خطرناک است که اقدام فوری برای کنترل و درمان برای آن ضرورت دارد. در صورت  اقدام به موقع، علائم این بیماری ظاهر می شود و به وضوح قابل مشاهده است. در درجه سوم، دیواره و بافت کبد آسیب دیده و دیافراگم مسدود می شود.

این سطح از بیماری که به سیروز نیز شهرت دارد، خطرناک ترین نوع کبد چرب است.

در این بیماری، کبد مقدار زیادی چربی جمع می کند. چربی موجود در این نوع کبد چرب در سراسر کبد پخش می شود. هپاتیت در این مرحله رخ می دهد. هپاتیت باعث می شود تا بقیه بدن به کبد کمک کند و خون را به کبد برساند، اما کبد برای پاسخ به این کمک بسیار ضعیف است.

در این سطح، سرخرگ ها و وریدها سعی می کنند مواد مغذی را پمپاژ کرده و سموم را از بدن خارج کنند، اما بیماری به مرحله جدی رسیده است. یکی از علائم این سطح از بیماری، زرد شدن پوست بیمار است.

علائم بیماری کبد چرب درجه ۳ چیست؟

در این مرحله، رنگ بیمار زرد می شود. سیاهرگ های شکمی در زیر پوست ظاهر می شوند. شکم متورم می شود و اگر به سیروز تبدیل شود، احتمال کمی برای بازگشت کبد به حالت عادی وجود دارد.

یکی دیگر از علائم این است که ممکن است بیمار به طور ناخودآگاه هوشیاری خود را از دست بدهد و به کما برود تا جایی که بیمار نیاز به دیالیز داشته باشد.

تشخیص کبد چرب درجه ۳

آزمایش خون می تواند این بیماری را تشخیص دهد. در صورت وجود این بیماری، سطوح غیر طبیعی آلبومین وجود خواهد داشت و سطح پروترومبین، غیر طبیعی خواهد بود. این به این دلیل است که کبد قادر به تشکیل لخته نیست.

پیشگیری از کبد چرب درجه ۳

برای پیشگیری از انتقال این بیماری به این سطح، باید قبل از رسیدن به این مرحله درمان شود. اگر در شرایط سطح یک این بیماری قرار دارید، می توانید با کمی دقت به درمان کبد خود بپردازید. در صورت حضور در شرایط سطح ۲، باید با معاینات منظم آن را درمان کرده و از ابتلا به کبد چرب درجه ۳ جلوگیری کنید.

پیشگیری از کبد چرب درجه 3

پیشگیری از کبد چرب درجه ۳

کبد چرب گرید ۴ چیست؟

در این بخش از مقاله علائم کبد چرب چیست؟ به صورت ویژه به بررسی بیماری کبد چرب گرید ۴ خواهیم پرداخت.

سیروز در این سطح رخ می دهد. سیروز وضعیتی است که در آن سلول‌های کبدی جای خود را به فیبروبلاست‌هایی می ‌دهند که شبیه زخم هستند. در این مرحله احتمال اندکی برای عملکرد طبیعی کبد وجود دارد.

سیروز، آسیب شدید کبدی یا نارسایی کبدی در مراحل پایانی بیماری مزمن کبدی است. این زخم ها بیشتر در اثر مصرف طولانی مدت الکل و عفونت های ویروسی ایجاد می شوند. کبد در سمت راست شکم، زیر دنده ها قرار دارد.

علائم سیروز کبدی چیست؟

علائم سیروز به این دلیل رخ می دهد که کبد قادر به فیلتر کردن خون، تجزیه سموم، تولید پروتئین های لخته شده و کمک به جذب چربی ها و ویتامین های محلول در چربی نیست. این علائم تا زمانی که سیروز ایجاد نشده است، ظاهر نمی شوند.

برخی از علائم سیروز کبدی عبارتند از:

  • کمبود اشتها
  • خون دماغ
  • زردی
  • شریان های عنکبوتی شکل کوچک زیر پوست
  • کاهش وزن
  • بی اشتهایی
  • خارش پوست
  • ضعف
علائم جدی تر عبارتند از:
  • منگ بودن
  • نفخ شکم (آسیت)
  • تورم در پاها (ادم)
  • ناتوانی جنسی
  • ژنیکوماستی (بافت سینه مردان شروع به متورم شدن می کند)

در خصوص تاثر تغذیه بر سیروز کبدی، با دکتر کوهدانی مشورت نمایید.

علائم جدی تر عبارتند از:

علائم جدی تر عبارتند از:

خوشحالیم که همچنان با مقاله علائم کبد چرب چیست؟ همراه ما هستید.

تشخیص سیروز کبدی

وقتی این بیماری به مرحله و سطح وخیم چهار رسید و وضعیت سیروز اتفاق افتاد، زمانی تشخیص داده می شود که کبد صدمه دیده و عملکرد بافت کبد دچار مشکل شود. این بدان معناست که سلول های کمتری برای نظارت بر عملکرد کبد وجود دارد. بنابراین، سرعت پردازش مواد مغذی، تولید هورمون، سم ‌زدایی داروها و سم‌ زدایی بسیار کاهش می‌ یابد.

اگر سیروز دارید، نکات زیر را دنبال کنید:

برای حفظ سلامت کبد، باید تا حد امکان در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. برای این کار باید موارد زیر را انجام دهید:

رژیم غذایی سالم داشته باشید:

سیروز می تواند مواد مغذی را از بدن شما بدزدد و ماهیچه های شما را ضعیف کند. برای مبارزه با این اثرات، باید مقدار زیادی غذاهای سالم مانند میوه ها و سبزیجات و پروتئین های بدون چربی را از منابعی مانند پرندگان و ماهی دریافت کنید. مراجعه به دکتر کوهدانی بسیار کمک کننده است.

واکسینه شوید:

سیروز و درمان های آن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و مبارزه با عفونت ها را سخت تر کند. بنابراین برای پیشگیری از هپاتیت A وB، آنفلوآنزا و ذات الریه باید واکسینه شوید.

در مصرف داروها مراقب باشید:

سیروز، کبد را در تجزیه و دفع داروها دچار مشکل می کند. بنابراین، قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه یا مکمل گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین مراقب داروهایی که می توانند به کبد آسیب برسانند (مانند استامینوفن) باشید.

در مصرف داروها مراقب باشید:

در مصرف داروها مراقب باشید:

روش های کلی درمان بیماری کبد چرب

در بخش های قبلی مقاله علائم کبد چرب چیست؟ درباره هر یک از انواع بیماری کبد چرب حرف زدیم و راه های درمان هر یک را به صورت جداگانه بیان کردیم. در این بخش از مقاله علائم کبد چرب چیست؟ می خواهیم چند مورد کلی که همه مبتلایان به بیماری کبد چرب باید به آن ها توجه کنند را بررسی کنیم.

چنان چه به این بیماری مبتلا هستید، باید بدانید که همه برنامه های غذایی برایتان مناسب نیستند. مهم است که قبل از هر گونه درمان جایگزین با پزشک خود صحبت کنید.

اقدامات زیر می تواند برایتان مفید باشد.

کاهش وزن اضافی

در سال های اخیر، متخصصان کاهش وزن را به عنوان بخش مهمی از بهبود پیشرفت بیماری و علائم شناسایی کردند. این متخصصان می گویند که افراد مبتلا به چاقی و کبد چرب بین ۴ تا ۷ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبد کاهش یابد. همچنین کاهش ۸ تا ۱۱ درصد وزن بدن می تواند بسیاری دیگر از عوارض را نیز درمان نماید.

بهترین راه برای کاهش و حفظ وزن این است که در طول زمان، گام های کوچکی به سمت هدف خود بردارید. روزه گرفتن و رژیم غذایی شدید اغلب ناپایدار هستند و منجر به آسیب کبدی می شوند. قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن، با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چه چیزی برای شما مناسب است.

یک متخصص تغذیه می تواند به شما در رسیدن به وزن سالم و انتخاب غذاهای مغذی از طریق رژیم غذایی کمک کند. ما به شما دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه را پیشنهاد می کنیم.

کاهش وزن اضافی

کاهش وزن اضافی

کمی قهوه بنوشید

طبق تحقیقات به عمل آمده، قهوه دارای چندین مزیت محافظتی برای کبد است. به ویژه تولید آنزیم های کبدی را تحریک می کند و با عفونت ها مبارزه می کند. همان مطالعه گزارش داد که در میان افراد مبتلا به این بیماری، خوردن قهره می تواند از صدمات وارده به کبد بکاهد. بنابراین با نوشیدن دو یا سه فنجان قهوه، کبد خود را تقویت کنید و از صدمات احتمالی محفوظ نگهدارید.

قهوه تلخ می تواند انتخاب خوبی باشد. از آنجایی که قهوه حاوی کافئین است، همیشه بهتر است مقداری قهوه مصرف کنید. اگر دو یا سه فنجان قهوه باعث عصبانیت یا اضطراب شما می شود، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

کمی قهوه بنوشید

کمی قهوه بنوشید

تحرک داشته باشید

این بیماری اغلب با سبک زندگی کم تحرک مرتبط است. علاوه بر این، عدم تحرک در سایر بیماری ها، از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی نقش دارد. هنگامی که به این مشکل دچار هستید، ورزش بسیار مهم است.

حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​در هفته انجام دهید. این مدت معادل حدود ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته است. با این حال، لزوماً مجبور نیستید ورزش کنید یا حتی به باشگاه بروید. ۵ روز در هفته می توانید ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید.

اگر زمان کافی ندارید، می توانید آن را به ۲ قسمت ۱۵ دقیقه ای، ۵ روز در هفته تقسیم کنید. برای شروع ورزش سعی کنید فعالیت بدنی متوسطی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

تا خواربار فروشی پیاده روی کنید، سگ خود را به پیاده روی ببرید، با بچه ها بازی کنید یا هر زمان که می توانید به جای آسانسور از پله ها استفاده نمایید. اگر علاقه مند به شروع یک برنامه ورزشی جدید هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین ورزش را توصیه کند.

از غذاهای حاوی قند اضافی خودداری کنید

قندهای غذایی مانند فروکتوز و ساکارز با این بیماری مرتبط هستند. بررسی های صورت گرفته در این زمینه می گویند که چگونه این قندها ممکن است در طول زمان به تجمع چربی در کبد کمک کنند. علل عمده شامل غذاهای فرآوری شده و محصولات تجاری خریداری شده در فروشگاه، مانند: محصولات پخته شده، نظیر کیک، بیسکویت، کلوچه، شیرینی، و پای. آب نبات، بستنی، قرص قند، نوشیدنی های غیر الکلی، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا محصولات لبنی را شیرین می کنند، مانند ماست طعم دار.

برای تعیین این که آیا یک غذای بسته بندی شده حاوی شکر اضافه شده است یا خیر، لیست مواد تشکیل دهنده روی بسته بندی محصول را مطالعه کنید. کلماتی که به “ose” ختم می شوند، قندها هستند، از جمله ساکارز، فروکتوز و مالتوز. قندهای دیگری که معمولاً به غذاها اضافه می شوند، عبارتند از: نیشکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا، شربت ذرت شیرین، کنسانتره آب میوه و عسل

از غذاهای حاوی قند اضافی خودداری کنید

از غذاهای حاوی قند اضافی خودداری کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، می توانید با دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه مشورت نمایید.

توصیه می کنیم ادامه مقاله علائم کبد چرب چیست؟ را از دست ندهید.

کلسترول بالا را هدف قرار دهید

طبق تحقیقات صورت گرفته، این بیماری، کنترل کلسترول را به تنهایی برای بدن دشوارتر می کند. این می تواند وضعیت این بیماری را بدتر کرده و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. سعی کنید مصرف انواع خاصی از چربی ها را برای کمک به مدیریت کلسترول و درمان کبد چرب محدود کنید.

چربی هایی که باید محدود شوند، عبارتند از: چربی های اشباع که در گوشت قرمز و لبنیات پرچرب یافت می شود. چربی های ترانس که اغلب در محصولات پخته شده، کراکرها و غذاهای سرخ شده یافت می شوند.

مکمل امگا ۳ را امتحان کنید

در حالی که برخی از چربی ها باید به سلامت عمومی محدود شوند، انواع دیگر چربی ها در واقع می توانند مفید باشند. اسیدهای چرب امگا ۳ بسیاری از چربی های غیراشباع موجود در غذاهایی مانند ماهی های چرب و برخی آجیل ها و دانه ها هستند و فواید زیادی برای سلامت قلب داشته و اغلب برای درمان کبد چرب توصیه می شود.

نتایج یک تحقیقات گسترده ثابت کرد که مکمل امگا ۳ ممکن است باعث کاهش چربی کبد و بهبود سطح کلسترول شود. در این مطالعه، دوز روزانه امگا ۳ از ۸۵۰ تا ۹۰۰۰ میلی گرم متغیر بود. در مورد میزان مصرف با دکتر کوهدانی صحبت کنید.

از محرک های شناخته شده کبد خودداری کنید

بعضی از رفتارها می تواند به کبد آسیب بزند. برخی از این مواد عبارتند از الکل، داروهای بدون نسخه و برخی ویتامین ها و مکمل ها. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹، حتی مصرف متوسط ​​الکل می تواند منجر به ایجاد بیماری در افراد مبتلا به NAFLD  شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، قبل از مصرف هر گونه دارو، ویتامین یا مکمل OTC با پزشک خود صحبت کنید، زیرا بسیاری از این موارد می توانند بر کبد شما تأثیر بگذارند.

در مورد ویتامین E سوال کنید

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که التهاب ناشی از کبد چرب غیر الکلی را کاهش می دهد. بر اساس بررسی های صورت گرفته، در حالی که برخی از تحقیقات امیدوارکننده هستند، مطالعات بیشتری برای درک این که چه کسی و چگونه می تواند از این مکمل بهره مند شود، مورد نیاز است. فراموش نکنید، مصرف دوزهای بالای ویتامین E با خطراتی همراه است. در حال حاضر هیچ درمان تایید شده ای برای کبد چرب وجود ندارد.

برخی از داروها به بهبود وضعیت کبد کمک می کنند. بهترین راه برای درمان این بیماری تغییر سبک زندگی و خوردن غذاهای سالم است. یکی از درمان های این بیماری پیوگلیتازون است.

در مورد ویتامین E سوال کنید

در مورد ویتامین E سوال کنید

دارویی که معمولاً برای دیابت نوع ۲ تجویز می شود. این دارو شاید به بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. تحقیقات بیشتری برای درک ایمنی و اثربخشی طولانی مدت این درمان مورد نیاز است.

دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه کشور می تواند راهنمایی های خوبی در این زمینه به شما بکند.

چند رفتار مضر برای کبد

این قسمت از نوشتار علائم کبد چرب چیست؟ را با دقت بیشتری مطالعه بفرمایید.

خوردن قند

خوردن مقادیر زیاد شکر نه تنها برای دندان ها، بلکه برای کبد نیز خطرناک است. کبد از قندی به نام فروکتوز برای تبدیل آن به چربی استفاده می کند. شکر تصفیه شده به طور کلی بدون چربی است.

این می تواند به کبد آسیب برساند. برخی از مطالعات نشان می دهد که قند می تواند به اندازه الکل مضر باشد، حتی برای افرادی که اضافه وزن ندارند. بنابراین تا حد امکان مصرف غذاهای حاوی قند مانند نوشابه ها و شیرینی ها را محدود کنید.

در مصرف مکمل های گیاهی احتیاط کنید

مکمل های گیاهی می توانند به کبد آسیب برسانند.

مصرف بیش از حد مکمل های گیاهی، حتی اگر طبیعی باشند، به کبد شما آسیب می رساند.

به عنوان مثال، برخی از زنان از گیاهی به نام کاکاوا برای تسکین علائم یائسگی استفاده می کنند. با این حال، مطالعات نشان داده است که این نوع گیاه عملکرد کبد را مختل می کند و در نهایت می تواند منجر به هپاتیت و نارسایی کبد شود.

برخی از کشورها استفاده از این گیاه را ممنوع یا محدود می کنند، اما در برخی کشورها مانند آمریکا این گیاه در اختیار افراد قرار می گیرد. به طور کلی، قبل از استفاده از گیاهان، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آن ها بی خطر هستند.

اضافه وزن

تجمع چربی اضافی در کبد در نهایت می تواند منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی شود. در نتیجه این بیماری، کبد می تواند به مرور زمان متورم و سفت شود. اضافه وزن، چاقی، میانسالی و دیابت معمولاً خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

اما نگران نباشید. یک تغییر سبک زندگی ساده می تواند همه چیز را تغییر دهد. یک رژیم غذایی سالم و ورزش می تواند به راحتی این بیماری را متوقف کند.

مصرف مقدار زیادی ویتامین A همراه با مکمل ها

همه ما به ویتامین A نیاز داریم که بهتر است از میوه ها و سبزیجات تازه، به ویژه میوه ها و سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی مصرف شود. این مکمل ویتامین را خودسرانه مصرف نکنید. ممکن است بدن شما اصولاً کمبود ویتامین A نداشته باشد. مصرف بیش از حد این ویتامین از جمله رفتارهای مضر برای کبد است. برای تصمیم گیری در مورد نیاز به ویتامین های اضافی با دکتر کوهدانی مشورت کنید.

مصرف مقدار زیادی ویتامین A همراه با مکمل ها

مصرف مقدار زیادی ویتامین A همراه با مکمل ها

مصرف نوشابه

نوشابه ها، به ویژه نوشابه های گازدار، می توانند به اندازه الکل برای کبد خطرناک باشند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این می تواند دلیل خوبی برای کاهش نوشیدنی باشد.

خوردن مقادیر زیاد استامینوفن

مصرف داروهای مسکن که سرشار از استامینوفن هستند، می تواند منجر به مشکلات کبدی شود.

مردم اغلب برای انواع دردها مانند کمردرد، سردرد و سرماخوردگی از مسکن استفاده می کنند. توجه داشته باشید که مسکن ها برای کبد شما مضر هستند. هم مسکن ها و هم داروهای سرماخوردگی حاوی استامینوفن هستند. دوز این دارو را تا حد امکان کاهش دهید.

خوردن چربی های ترانس

چربی های ترانس برای کبد مضر هستند.

بسیاری از غذاهای پخته شده و سرخ شده حاوی چربی ترانس هستند. رژیم غذایی سرشار از چربی های ترانس می تواند منجر به افزایش وزن و آسیب کبدی شود. هر ماده غذایی که خریداری می‌ کنید، ابتدا به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید.

برای اطلاع از خصوصیات یک تغذیه درست می توانید از دکتر کوهدانی، بهترین متخصص تغذیه در کشور کمک بگیرید.

خطاهای جدی

کارهایی مثل استفاده از یک سوزن شکسته برای بیمار یا یک سوزن معمولی برای یک معتاد به مواد مخدر، خطرساز است. در واقع مشکل از خود سوزن نیست، بلکه مشکل از محتویات داخل و خارج آن است. اگر سوزن به ویروس هپاتیت C آلوده شود، می تواند به راحتی از طریق خون پخش شود. حتی اگر یک بار اتفاق افتاده باشد یا به دلایل دیگری در معرض خطر باشید، (مانند HIV یا مادری که در دوران بارداری به هپاتیت C مبتلا شده است) باید آزمایش دهید.

مصرف الکل

بسیاری از مردم احتمالاً می دانند که مصرف زیاد الکل مشکلی برای کبد است، اما مشکل اینجاست که دقیقاً نمی دانند کلمه “زیاد” به چه معناست. حتی اگر الکلی نیستید، مصرف بیش از حد آن می تواند کبد شما را در معرض خطر قرار دهد. مصرف الکل عامل اصلی کبد چرب الکلی است.

مصرف الکل

مصرف الکل

شایع ترین بیماری های مربوط به کبد

ما در بخش های قبلی مطلب علائم کبد چرب چیست؟ در رابطه با بیماری کبد چرب حرف زدیم. اما کبد می تواند دچار بیماری های دیگری نیز بشود که در این بخش به بررسی برخی از مهمترین آن ها خواهیم پرداخت.

هپاتیت

اصطلاح هپاتیت به التهاب کبد اشاره دارد. این التهاب می تواند ناشی از ویروس، باکتری، برخی داروها یا ضربه های مکانیکی باشد. اما در این میان، هپاتیت، شایع ترین و خطرناک ترین است. هپاتیت A و E از طریق آب و غذا و هپاتیت B از طریق خون، مایعات بدن، رابطه جنسی محافظت نشده و سوزن و سرنگ به جنین منتقل می شود.

هپاتیت B مانند HIV به راحتی منتقل می شود به طوری که ویروس هپاتیت B به راحتی از طریق بزاق منتقل می شود. اگر ویروس HIV به طور تصادفی وارد پوست شما شود، احتمال ابتلای شما به ویروس ۱ در ۲۰۰۰ (۰٫۲٪) است، اما اگر فرد مبتلا به هپاتیت B باشد، شانس شما ۱ در ۴ (۲۵٪) است.. هپاتیت C نیز عمدتاً از طریق خون منتقل می شود.

کبد چرب

به تجمع سلول های چربی در کبد اشاره دارد. کبد چرب در افراد چاق و افراد دیابتی بیشتر دیده می شود.

سرطان کبد

در این حالت تکثیر سلول های کبدی سریعتر از حد معمول است. هپاتیت B و C شانس ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

سیروز (کبد تنبل)

آسیب پیشرفته کبد سیروز نامیده می شود. در این حالت بافت طبیعی کبد به بافت اسکار تبدیل می شود. سیروز باعث می شود که کبد نتواند خود را ترمیم و بازسازی کند. بنابراین کبد به تدریج بی اثر می شود. پیوند کبد تنها راه درمان سیروز است. مصرف زیاد الکل، هپاتیت B و C و بیماری های خودایمنی از جمله علل سیروز هستند.

سنگ کیسه صفرا

وجود سنگ کیسه صفرا را نشان می دهد. سنگ‌ های صفراوی عمدتاً از کریستال ‌های کلسترول تشکیل شده‌اند، اما نمک‌ های صفرا و کلسیم نیز در این سنگ‌ها یافت می ‌شوند. رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر، افزایش وزن و چاقی و قرص های ضد بارداری از علل ایجاد سنگ کیسه صفرا هستند.

زردی (یرقان)

افزایش غلظت بیلی روبین در خون باعث زرد شدن پوست، سفیدی چشم ها و مخاط دهان می شود. این زردی در موارد شدیدتر قهوه ای می شود. بسته شدن مجاری صفراوی، مشکلات مربوط به خون (مانند کم خونی)، نارسایی کبد، نقایص ژنتیکی و هپاتیت ویروسی از عوامل ایجاد زردی هستند. خوردن غذاهای حاوی مقدار زیاد بتاکاروتن مانند هویج نیز باعث زرد شدن پوست می شود

اما سفیدی چشم در این حالت زرد نمی شود. زردی فیزیولوژیکی در نوزادان طبیعی و بی خطر است. این زردی از روز دوم و پنجم پس از تولد در نوزاد بروز می کند و تا دو هفته ادامه دارد. زردی فیزیولوژیکی در اثر تغییرات خون و رشد ناقص کبد نوزاد ایجاد می شود.

زردی (یرقان)

زردی (یرقان)

اگر زردی بعد از هفته اول تولد در نوزاد ظاهر شد، ممکن است به دلیل شیر مادر باشد که باید چند روز قطع شود و دوباره شروع شود. (البته باید زردی نوزاد را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.) زردی نشانه بیماری است نه خود بیماری.

در خصوص ارتباط تغذیه و کبد چرب، با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید.

با این روش ها از کبد خود مراقبت کنید

در انتهای مقاله علائم کبد چرب چیست؟ می خواهیم به چند راه و روش مراقبت از کبد اشاره کنیم. البته در بخش های قبلی هم برخی از این موارد را ذکر کردیم. لذا این بخش را مکمل و جمع بندی مطالب قبلی مقاله علائم کبد چرب چیست؟ بدانید.

برای مراقبت از کبدتان لازم است که:

  • از الکل و مواد مخدر خودداری کنید.
  • مواد مخدر را با الکل مخلوط نکنید.

مصرف همزمان استامینوفن و الکل برای کبد بسیار سمی است و می تواند باعث آسیب شدید شود

مصرف همزمان استامینوفن و الکل برای کبد بسیار سمی است و می تواند باعث آسیب شدید شود. استفاده بیش از حد استامینوفن و سایر مسکن ها مانند TYLENOL (به غیر از آسپرین) برای کبد مضر است.

  • مطمئن شوید که علیه ویروس هپاتیت B واکسینه شده اید.
  • داروها نیز سم محسوب می شوند.

بنابراین از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید و دوز خود را افزایش ندهید.

  • ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E  و K را بیش از اندازه مصرف نکنید.
  • از غذاهای غنی از چربی خودداری کنید. کبد تمام کلسترول مورد نیاز بدن شما را می سازد.
  • وزن خود را کنترل کنید. چاقی، شما را در معرض بیماری ها قرار می دهد: کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی
  • بهداشت فردی را رعایت کنید.
  • از مصرف داروهای غیر ضروری خودداری کنید. از مصرف همزمان چندین دارو خودداری کنید مگر این که پزشکتان تجویز کرده باشد.
  • خوردن ویتامین C و چای سبز برای سلامت کبد مفید است.
  • کاهش مصرف غذاهای سرخ شده و فراوری شده (فست فود) و روغن های جامد
  • از مصرف غذاهای غنی از چربی، شیرین و شور خودداری کنید.
  • از زباله های افراد غریبه دوری کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید: ۲ تا ۳ روز در هفته ورزش کنید.

مصرف غذاهای پرفیبر مانند سبزیجات، میوه ها، برنج و غلات کامل را افزایش دهید.

هرگز به سرنگ ها و سوزن های دور ریخته شده دست نزنید.

  • از رابطه جنسی محافظت نشده و استفاده از سرنگ و سوزن مشترک خودداری کنید.
  • هپاتیت B و C درمان نشده منجر به سیروز، سرطان کبد و در نهایت پیوند کبد می شود.

بنابراین، اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در معرض این بیماری ها بوده اید، حتما واکسن هپاتیت B را دریافت کرده و به طور مرتب آزمایش هپاتیت بدهید.

سخن آخر

ما در مقاله علائم کبد چرب چیست؟ سعی کردیم تا مطالب مفید و کاملی درباره بیماری کبد چرب و سایر نکات مربوط به این عضو را ذکر کنیم. بنابراین با مطالعه این مقاله احتمالا انواع بیماری های کبد و راه های مراقبت از این عضو مهم در بدن را نیز آموخته اید. می توانید برای اطلاع راه های دقیق تر مراقبت از کبد و مهار بیماری کبدتان از دکتر کوهدانی که یکی از بهترین متخصصین این حوزه هستند، کمک بگیرید.

منبع:

b2n.ir

 

سخن آخر

سخن آخر

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید