رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن

تثبیت وزن بعد از لاغری
تثبیت وزن بعد از لاغری
2022/02/15
رژیم غذایی برای کاهش وزن
رژیم غذایی برای کاهش وزن
2022/03/06
رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن

رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن

آیا می دانید که رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن چیست؟ همراه ما بمانید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم شوک با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

در این مقاله سعی داریم تا در مورد رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن مطالب جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در خصوص استپ وزن و انواع آن، دلایل استپ وزن، مناسب ترین راهکارها برای رهایی از استپ وزن، انواع رژیم شوک و مزایای هر یک و هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود کاملترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهیم.

رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن

رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن

در این راستا می توانید از مشاوره دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه برخوردار شوید. با ما همراه باشید.

عناوین مقاله:

استپ وزن چیست؟

دلایل استپ وزن واقعی و کاذب را نام ببرید.

رژیم فستینگ چیست و چه مزیت های به همراه دارد؟ توضیح دهید.

رژیم کتوژنیک چیست و انواع آن را نام ببرید؟

مهمترین نکات پیش از انجام رژیم کتوژنیک چیست؟

نتیجه گیری

 

استپ وزن

Stap Weight هنگامی نمایان می شود که به مدت بیست و یک روز، هیچ گونه تغییری در وزن بدن شخص ایجاد نشده باشد. در واقع می توان بیان کرد که این رویداد امری طبیعی است و شاید در هر شخصی که حداقل یک بار رژیم لاغری را تجربه کرده، روی دهد.

زمانی که برای رسیدن به وزن طبیعی به سختی تلاش می کنید و از سالم ترین گروه های غذایی و کم کالری استفاده می کنید، اما به نتیجه دلخواه دست نمی یابید، ناامید می شوید. حتی در برخی مواقع به قدری افسرده خواهید شد که شاید از ادامه رژیم صرف نظر کنید.

طبق نظر اغلب متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی، در چنین شرایطی به احتمال بسیار زیاد فرد با مشکلی به اسم فلات وزن و یا استپ دچار است. قبل از این که مجدداً به دنبال پرخوری بروید، اندازه گیری قسمت های متعدد بدن را انجام دهید،

استپ وزن

استپ وزن

زیرا سنجش ابعاد بدن شیوه لی مناسب برای دنبال کردن پیشرفت رژیم لاغری شماست. درست است که ترازو عدد ثابتی را نشان می دهد، اما تغییراتی در سایز شما ایجاد شده است. به عبارتی استپ وزن مرحله ای است که بدن با عدم کاهش وزن مواجه می شود. دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن را گزینه مناسبی برای افرادی که با عدم تقلیل وزن همراه شده اند، توصیه می کند.

انواع استپ وزن

همان طور که بیان کردیم، استپ وزن هنگامی به وجود می آید که با رعایت تمامی دستورالعمل های غذایی رژیم کاهش وزن، تغییری در سایز و یا وزن خود مشاهده نکرده اید. Step Weight به دو دسته تقسیم می شود:

انواع استپ وزن

انواع استپ وزن

کاذب:

این نوع استپ وزنی هنگامی اتفاق می افتد که بنا به دلایل متعد،د تقلیل وزن شما به کندی انجام می شود که امری کاملاً ناپایدار و کاذب است. در واقع با رفع پارامترهای مختلف، این حالت از بین خواهد رفت. برای مثال اندازه گیری وزن بعد از مصرف غذا و یا مصرف کورتون از جمله مواردی است که می تواند منجر به استپ وزن کاذب در شخص شود.

یکی از داروهایی که سبب احتباس آب در ناحیه تحتانی پوست بدن و افزایش وزن می شود، مصرف کورتون است. به این ترتیب وزن این گروه از بیماران در حالتی روند نزولی پیدا می کند که مصرف کورتون متوقف شود.

واقعی:

هنگامی که وزن به علت هماهنگی سوخت و ساز بدن دچار استپ می شود و بایستی برای خارج شدن از آن اقدامات لازم را انجام دهید، از نظر پزشکی شخص مبتلا به استپ وزن واقعی است.

عملکرد بدن به افت کالری را سازگاری سوخت و ساز بدن می گویند. هنگامی که مواد مغذی مورد نیاز بدن به مقدار کافی دریافت نشود، جبران افت کالری موجود در بدن از طریق تقلیل سرعت متابولیسم انجام می گیرد و در نهایت فرد با استپ وزن واقعی همراه خواهد شد.

واقعی:

واقعی:

برای کسب اطلاعات تکمیلی، با دکتر کوهدانی در ارتباط باشد.

دلایل استپ وزن کاذب

برای بهره مندی از رژیم شوک به منظور خارج شدن از استپ وزن، بهتر است نخست به عواملی که سبب بروز استپ وزن کاذب در فرد شده است بپردازیم:

دلایل استپ وزن کاذب

دلایل استپ وزن کاذب

رعایت نکردن برنامه غذایی:

به تدریج بعد از گذشت چندین روز از برنامه رژیم غذایی، شخص به گمان این که تسلط کافی به رژیم لاغری و کنترل کافی به آن دارد، دیگر مطابق برنامه تجویزی عمل نمی کند.

در واقع این گروه از رژیم گیرندگان نادرست ترین مسیر را انتخاب کرده اند که می تواند مهمترین دلیل دریافت افزایش کالری روزانه و در نتیجه عدم موفقیت در کاهش وزن باشد. با این که شما حجم اندکی از مواد غذایی را استفاده می کنید اما بیشتر از نیاز روزانه کالری دریافت کرده اید که این مورد از اصلی ترین دلایل عدم رعایت رژیم غذایی محسوب می شود.

تقلیل فعالیت جسمانی:

در برخی موارد استپ وزن فوق مربوط به میزان مواد غذایی مصرفی نیست، بلکه فعالیت های جسمانی شما می تواند در این مورد بسیار حائز اهمیت باشد. در صورتی که فعالیت های روزانه شما کاهش یابد،

اما همچون گذشته به همان میزان کالری دریافتی مصرف کنید، در حقیقت میان کالری دریافتی و مصرفی روزانه ناهماهنگی ایجاد شده است. برای مثال کارمندان به علت عدم فعالیت نسبت به سایر مشاغل آزاد، به دریافت کالری کمتری در هر وعده نیاز دارند. مصرف غذا همچون قبل و نداشتن فعالیت هیچ تغییری در وزن شما ایجاد نمی کند و در نتیجه شما را با استپ وزن کاذب همراه خواهد کرد.

پیشنهاد می کنیم از پست استپ وزنی در رژیم کتوژنیک دیدن کنید.

عدم توجه به کالری مصرفی:

برآورد مقدار کالری موجود در مواد غذایی امری سخت و دشوار است. این مسئله هنگامی شدیدتر می شود که فرد اندازه گیری را به طور تخمینی و یا چشمی انجام دهد، به همین منظور توصیه می شود که مصرف کالری های دریافتی را دست کم نگیرید.

عدم توجه به کالری مصرفی:

عدم توجه به کالری مصرفی:

وزن کشی نادرست:

کلیه شرایط شخص در زمان وزن کشی بایستی یکسان باشد. به عنوان مثال در صورتی که وزن خود را برای بار نخست بدون لباس انجام داده اید، بایستی بعد از پیروی از برنامه رژیم غذایی، وزن کشی مجدد را همچون موقعیت قبلی انجام دهید. دکتر کوهدانی به افرادی که از رژیم کاهش وزن استفاده می کنند، مناسب ترین زمان وزن کشی را صبح ناشتا متذکر می شوند.

احتباس مایعات در بدن:

کورتیزول یکی از هورمون هایی است که سبب جمع شدن مایعات موجود در بدن می شود. ترشح این هورمون در بدن هنگامی انجام می شود که شخص با استرس و بی قراری بسیار همراه است که در نتیجه احتباس مایعات بدن را در پی دارد. البته دلایل دیگری نیز سبب بروز این تجمع در بدن می شود که عبارتند از:

احتباس مایعات در بدن:

احتباس مایعات در بدن:

۱)    مصرف کورتون ۲) مصرف نمک ۳) مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات ها ۴) مکمل هایی نظیر کراتین

همچنین در چرخه قاعدگی در بانوان که به علت ازدیاد آب موجود در بدن از سه روز پیش و سه روز بعد از عادت ماهانه رخ می دهد، ممکن است سبب اضافه وزن بالا شود. دقت داشته باشید که هر چند این موضوع سبب استپ وزن در بدن می شود، اما به دلیل ناپایدار و یا موقتی بودن شرایط موجود، به محض برطرف شدن مشکل فوق، شما با روند نزولی وزن همراه خواهید شد.

دلایل استپ وزن واقعی

پس از برطرف شدن کلیه احتمال های ذکر شده در استپ وزن کاذب و انتظار چهارده الی بیست و هشت روزه، شما همچنان به Step Weight گرفتار هستید. لذا، در این بخش به مهمترین دلایل آن اشاره خواهیم کرد:

دلایل استپ وزن واقعی

دلایل استپ وزن واقعی

کندی تقلیل وزن بر اثر لاغری بیشتر:

شخصی با وزن بالغ بر ۱۰۴ کیلوگرم که در طول هفته با حذف ۱% بافت های چربی انباشته موجود در بدن همراه است، می تواند در طول هفته حداقل یک کیلوگرم وزن اضافی خود را از دست دهد.

با رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت های ورزشی مستمر، حالا این شخص چهارده کیلو کاهش وزن داشته و به همین ترتیب با از دست دادن یک درصدی بافت های چربی، فرد این دفعه کمتر از ۱۵% از یک کیلو تقلیل وزن را تجربه خواهد کرد. به عبارتی شخص با همان شرایط وزن کشی قبلی، تنها نهصد گرم کاهش وزن داشته و در نهایت با کندی لاغری مواجه خواهد شد.

تقلیل تاثیر حرارتی محصولات غذایی:

هوشمند و هوشیار بودن بدن هر شخص، یکی از قابلیت های مهم سلامتی است. هنگامی که محدودیت کالری دریافتی دارید، بدن به منظور جلوگیری از ضعف و یا سستی در مقایسه به گذشته، کالری کمتری را از دست خواهد داد و در نهایت لاغری کندتری را به دست می آورد.

تقلیل تاثیر حرارتی محصولات غذایی:

تقلیل تاثیر حرارتی محصولات غذایی:

تقلیل فعالیت مطلق:

هدف از فعالیت های مطلق، اموری است که شخص بدون قصد انجام می دهد. با کاهش کالری دریافتی، بدن برای محافظت از انرژی، مقدار کالری سوزی حاصل از فعالیت مطلق خود را محدود می کند.

مشاوره با دکتر کوهدانی در این زمینه، بسیار کمک کننده است.

مناسب ترین راهکارهای خروج از استپ وزن

در بخش قبلی شما را با عوامل موثر در استپ وزن کاذب و واقعی آشنا کردیم. حال بایستی بهترین راهکارها برای برطرف کردن این مشکل پیش از توضیح درباره رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم:

مناسب ترین راهکارهای خروج از استپ وزن

مناسب ترین راهکارهای خروج از استپ وزن

کنترل استرس:

یکی از مهمترین دلایلی که سبب مهار تقلیل وزن در فرد می شود، استرس و اضطراب است. این عامل سبب ازدیاد ترشح هورمون Cortisol موجود در بدن شخص می شود.

متخصصین معتقدند که یکی از اصلی ترین پارامترهای تجمع بافت های چربی انباشته در ناحیه شکم، تولید بیش از اندازه هورمون استرس یا کورتیزول است. به طوری که این مورد در بانوان به مراتب بیشتر از آقایان مشاهده می شود. لذا، ترشح بیش از اندازه این هورمون، لاغری را با اختلال روبرو خواهد کرد.

مصرف پروتئین:

استفاده از گروه های غذایی حاوی پروتئین، سبب افزایش سوخت و ساز بدن تا صد کالری می شود و با توجه به این که ویژگی اصلی آن ها حس سیری مضاعف است، شما می توانید در طی روز با دریافت کمترین کالری، تقلیل وزن را تجربه کنید. طبق نظر دکتر کوهدانی، بهترین زمان برای دریافت پروتئین، وعده صبحانه است. زیرا این امر سبب می گردد که این گروه از افراد، تنقلات پرکالری و ناسالم کمتری را استفاده کنند.

یادداشت کردن مواد غذایی مصرفی:

در برخی موارد با این که شخص بر اساس کالری مورد نیاز بدن از سالم ترین گروه های غذایی در هر وعده استفاده می کند، اما برای از دست دادن وزن و رسیدن به وزن طبیعی مشکل دارد.

پژوهش های انجام شده حاکی از آن است که نادیده گرفتن مقدار مواد غذایی که در طی روز مصرف می کنید، دلیل اصلی عدم کاهش وزن است. به همین منظور توصیه می شود که درشت مغذی های مصرفی را یادداشت کنید تا بدین وسیله اطلاع کافی از کالری دریافتی داشته باشید.

یادداشت کردن مواد غذایی مصرفی:

یادداشت کردن مواد غذایی مصرفی:

افزایش فعالیت های ورزشی:

بیشتر انجام دادن مقدار فعالیت های ورزشی، اثر زیادی در فرآیند استپ وزن به همراه دارد. بهتر است بدانید که با افت وزن، مقدار سوخت و ساز پایه نیز کند می شود. در این راستا شما برای  پیشگیری از تقلیل سوخت و ساز پایه می توانید از فعالیت های ورزشی به خصوص ورزش های قدرتی استفاده کنید. به منظور لاغری بیشتر، ورزش هایی مانند اینتروال و ایروبیک با شدت بالا می توانند موثر باشند.

افزایش فعالیت های ورزشی:

افزایش فعالیت های ورزشی:

مصرف فیبر بالا:

فیبر به خصوص استفاده از فیبرهای محلول، سبب تقلیل عبور مواد غذایی در لوله های گوارشی می شود و منجر به حس سیری سریع تر در فرد می شود. شما می توانید سی گرم از فیبر مورد نیاز روزانه بدن را از طریق غلات، سبزیجات و میوه های تازه به دست آورید. سیب، انواع لوبیا، بلغور جو دوسر، انواع توت، دانه ها و آجیل ها از مناسب ترین منابع فیبر به شمار می آیند که مورد تایید دکتر کوهدانی می باشد.

خواب کافی:

ممکن است خواب بی کیفیت و ناکافی هم منجر به استپ وزن در شخص شود. این عامل با تغییر در میزان هورمون ها و سوخت و ساز بدن سبب بیشتر شدن اشتها می شود.

وارد کردن شوک به بدن:

شاید هرازگاهی بدن فرد به مقدار مواد غذایی مصرفی که در هر وعده غذایی میل می کنید، عادت کرده باشد. در چنین مواردی برای رهایی از استپ وزن می توانید از یکی از غذاهای مورد علاقه خود به میزان مشخص و تنها در یک وعده استفاده کنید.

تجربه رژیم لاغری فستینگ:

در این رژیم روزه داری متناوب، شخص رژیم گیرنده بایستی شانزده ساعت از روز را از هیچ گروه غذایی استفاده نکند و تنها ساعات باقیمانده را برای دریافت کالری مورد نیاز بدن از سالم ترین و مفیدترین مواد غذایی استفاده کند. در مدت پانزده ساعت، بدن کل گلیکوژن و گلوکز موجود را کاملاً استفاده می کند و سپس به دنبال بافت های چربی موجود در بدن می رود.

دقت داشته باشید که به منظور خارج شدن از استپ وزن و بهره مندی از این رژیم لاغری در ساعات مجاز به مصرف مواد غذایی، فقط می توانید براساس کالری مورد نیاز رژیم غذایی خود، غذا میل کنید.

تجربه رژیم لاغری فستینگ:

تجربه رژیم لاغری فستینگ:

مصرف قهوه، چای سبز، آب:

سوخت و ساز بدن با نوشیدن آب بین (۲۴-۳۰%) بیشتر می شود و در نهایت شخص کم کم با افت وزن همراه می شود. همچنین آنتی اکسیدان موجود در چای سبز هم سبب افزایش چربی سوزی تا هفده درصد می شود.

به همین منظور در تمامی برنامه های رژیم غذایی، سالم ترین نوشیدنی چربی سوز را چای سبز معرفی می کنند. عامل تاثیرگذار دیگر در کنترل استپ وزن، مصرف قهوه است زیرا با افزایش سوخت و ساز بدن به چربی سوزی بیشتر فرد کمک زیادی می کند.

در انتها برای خارج شدن از استپ وزن بایستی متذکر شویم که وزن کشی شما از طریق ترازو مناسب ترین معیار سنجش شما نیست یا به عبارتی به عددی که روی ترازو نشان داده می شود، اعتماد نکنید، زیرا شاید کاهش وزن نداشته باشید اما ممکن است تغییراتی در سایز شما ایجاد شده باشد.

مناسب ترین مواد غذایی برای مقابله با استپ وزنی

غلات کامل:

شما روزانه مجاز به مصرف شش الی یازده سهم از غلات کامل را در برنامه رژیم غذایی خود دارید. طبق دستور دکتر کوهدانی، تا حد امکان غلات کامل مصرف کنید:

۱)    نان (به اندازه یک کف دست) ۲) غلات طبخ شده نظیر(پاستا و یا برنج به مقدار محدود و جو پرک یک دوم فنجان) ۳) غلات صبحانه خشک مانند (گندم پرک یک دوم فنجان)

سبزیجات و میوه های تازه:

در رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن در طول روز، شما می توانید بین پنج الی نه سهم از محصولات غذایی فوق را مصرف کنید.

۱)    میوه های خام (یک دوم فنجان میوه یخ زده، کمپوت شده و یا خام)

۲)    آب میوه (صد و پنجاه میلی لیتر آب سبزیجات و یا آبمیوه ۱۰۰% طبیعی)

۳)    سبزیجات پخته (یک دوم فنجان سیب زمینی و یا کلم بروکلی پخته)

۴)    میوه های خشک (زردآلو+ برگه آلو+ کشمش یک چهارم فنجان)

۵)    سبزیجات خام (هویج و یا سبزیجات برگدار یک فنجان)

لوبیا و گوشت:

روزانه دو الی سه سهم از این گروه غذایی را در برنامه رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن استفاده کنید. لازم است پروتئین های گیاهی و گوشت بدون چربی مصرف کنید.

۱)    گوشت: (ماهی، مرغ، گوشت در حدود پنجاه و پنج تا هشتاد و پنج گرم)

۲)    لوبیا: (یک دوم فنجان طبخ شده)

۳)    دانه ها و آجیل: (دانه، آجیل و یا کره به اندازه دو ق.غ.خ)

لبنیات:

از مواد غذایی مملو از کلسیم که ترجیحاً بدون چربی و یا کم چربی باشد، دو الی سه سهم در طول روز در برنامه رژیم غذایی خود استفاده کنید:

۱)    پنیر در حدود بیست و پنج گرم ۲) ماست، شیر و یا دیگر جایگزین های آن در حدود یک فنجان

بهتر است این گروه غذایی را به میزان بسیار اندک استفاده کنید. میزان مجاز چربی ها در رژیم غذایی در حدود یک قاشق غذاخوری روغن، مارگارین و یا کره است.

برای اطلاعات بیشتر به دکتر کوهدانی مراجعه نمایید.

مناسب ترین رژیم ها برای استپ وزن

رژیم های متعددی بر خارج شدن از Step Weight وجود دارد. از مناسب ترین رژیم های مورد قبول دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی به منظور خروج از مرحله فوق و وارد کردن شوک به بدن، استفاده از رژیم فستینگ و یا کتوژنیک است که از رژیم های شوک به شمار می آیند.

مناسب ترین رژیم ها برای استپ وزن

مناسب ترین رژیم ها برای استپ وزن

رژیم شوک

این رژیم غذایی که مناسب ترین اقدام برای خروج از استپ وزنی است، برنامه غذایی دو هفته ی است که با بالا بردن سوخت و ساز بدن و چربی سوزی به لاغری و تقلیل وزن افراد کمک بسیار می کند. رژیم فوق برنامه غذایی محدودی است که به هیچ عنوان ادامه آن در دراز مدت پیشنهاد نمی شود.

در واقع رژیم شوک به منظور پیشگیری از استپ وزن توصیه می شود و گزینه مناسبی برای تمامی موارد در نظر گرفته نمی شود. لازم به توضیح است که این رژیم از چندین نوع متعدد برخوردار است که مهمترین آن (رژیم شوک چهارده روزه) است.

این برنامه غذایی مدعی است که شخص در مدت ذکر شده با رعایت تمامی دستورالعمل های موجود در برنامه رژیم غذایی و انجام فعالیت های ورزشی می تواند در حدود هفت کیلوگرم از اضافه وزن خود را از دست دهد.

رژیم شوک

رژیم شوک

رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن انواع متعددی دارد:

۱) رژیم شوک سه روزه ۲) رژیم شوک هفت روزه ۳) رژیم شوک سیزده روزه ۴) رژیم شوک چهارده روزه ۵) رژیم شوک پانزده روزه

تعیین مناسب ترین رژیم طبق تجویز پزشک معالج به نوع استپ وزنی (کاذب و یا واقعی) و شخصی که به آن دچار است، بستگی دارد. اگر چه طبقه بندی رژیم شوک بر مبنای روز انجام می شود، اما شاید مطابق نوع خوراکی دریافتی مورد نیاز هم فیلتر شود.

انواع رژیم شوک

رژیم شوک شیر:

در این برنامه رژیم غذایی، شیر اصلی ترین عامل برای وارد کردن شوک به بدن در نظر گرفته می شود. رژیم گیرندگانی که این برنامه رژیم را انتخاب می کنند، بایستی پیوسته به مدت سی روز روزانه به صورت منظم از ۴ وعده شیر بدون چربی و یا کم چرب استفاده کنند. رژیم شوک شیر، برنامه بسیار جدی و بازدارنده است و افراد کمتری به دلیل سختگیرانه بودن این رژیم می توانند از آن پیروی کنند.

رژیم شوک پروتئین:

دکتر کوهدانی مهمترین عاملی که می تواند در این رژیم، شوک بسیاری برای خارج شدن از استپ وزن به بدن وارد کند را (پروتئین) معرفی می کند. در این یک هفته تنها گروه غذایی مجاز شما پروتئین است.

مزیت های رژیم شوک

اگر چه رژیم شوک از نظر دکتر کوهدانی و دیگر متخصصین تغذیه به تصویب نرسیده است، اما بعضی از رژیم گیرندگان ادعا دارند که رژیم فوق فواید بسیاری به منظور حفظ سلامتی آن ها به همراه دارد:

مزیت های رژیم شوک

مزیت های رژیم شوک

سم زدایی بدن:

با توجه به این که گروه های غذایی موجود در رژیم شوک اندک هستند، استفاده آن ها می تواند به سم زدایی بدن کمک بسیار کند. در حال حاضر سم زدایی بدن به شیوه های متعدد به روشی متداول برای لاغری تبدیل شده است که هواداران مخصوص به خود را دارد.

اگر چه تا به امروز تایید نشده که این تکنیک روشی کارآمد و تاثیرگذار برای وارد کردن شوک به بدن به شمار می آید، اما مشاهده می شود برخی از افراد از رژیم شوک برای پاکسازی و یا سم زدایی بدن استفاده می کنند.

خروج از استپ وزن:

Step weight از مشکلاتی است که اغلب اشخاصی که در حال کاهش وزن هستند، ممکن است با این رویداد مواجه شوند. برای خارج شدن از این معضل، شیوه های متعددی وجود دارد که رژیم شوک یکی از متداول ترین متدهای آن است.

قوانین رژیم شوک

این رژیم هم همچون سایر رژیم های کاهش وزن از قوانین و ضوابط به خصوصی پیروی می کند که پایبند بودن به قوانین و دستورالعمل های موجود در آن جبرایهت کلیه اشخاصی که در پی بهترین راندمان به منظور رهایی از استپ وزن هستند، امری ضروری و مهم تلقی می شود.

قوانین رژیم شوک

قوانین رژیم شوک

در صورتی که مایلید از رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن استفاده کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  •   یکی از قوانین موجود در رژیم شوک این است که مصرف مشروبات الکلی در بازه زمانی که از این رژیم پیروی می کنید، ممنوع است.
  •   به دلیل محدودیت مصرف گروه های غذایی متعدد و دی هیدراته نگه داشتن بدن، بهتر است آب فراوان بنوشید.
  •   بایستی هر وعده در زمان مشخص خود مصرف شود و از ادغام وعده های غذایی با یکدیگر خودداری کنید.
  •   به هیچ وجه در روزهای پایانی هفته پرخوری نکنید.
  •   توجه داشته باشید که در رژیم شوک در مدتی که از برنامه این رژیم بهره مند هستید، همیشه وعده صبحانه شما یک نوع می باشد:

۱)    به غیر از موز شما مجاز به مصرف میوه هایی مانند لیمو شیرین، گلابی و پرتقال هستید. ۲) بیسکویت (دو عدد) ۳) قهوه و یا چای بدون شکر و شیر (یک فنجان).

برمبنای ادعاهایی که در خصوص رژیم شوک بیان می شود، شخص در یک بازه زمانی کوتاه به دلیل محدود کردن ظرفیت مواد غذایی با تقلیل وزن همراه خواهد شد.

اما برمبنای تحقیقات انجام شده توسط دکتر کوهدانی، اشخاصی که از رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن استفاده می کنند، ممکن است در این مدت با ضعف شدید و یا سستی و کسالت همراه شوند و بعد از مدتی مجدداً شخص به پرخوری تمایل داشته باشد.

از دست دادن وزن بایستی با هدف صحت و تندرستی همراه باشد، به همین منظور توصیه می شود رژیم گیرندگانی که مایلند از طریق این رژیم به نتیجه قابل قبولی دست یابند، حتماً تحت نظر دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه از این امر بهره مند شوند تا با رعایت قوانین موجود در این رژیم و کالری مجاز دریافتی، کاهش وزن را تجربه کنند.

نمونه رژیم شوک

برنامه غذایی موجود در این رژیم به این گونه است که:

وعده صبحانه

آب جوش به همراه یک قاشق عسل، نان تست (دو تکه) فلفل دلمه، پنیر، گوجه، آب پرتقال (یک لیوان)

میان وعده صبح

سیب، گلابی و یا انجیر که از جمله میوه های مملو از فیبر هستند که در حدود یک واحد می تواند میان وعده مناسبی برای شخص رژیم گیرنده باشد.

وعده ناهار

پنج روز نخست هفته را شما مجاز به مصرف این گروه از مواد غذایی هستید:

هفتاد گرم مرغ کبابی و یا کباب تابه ای، تخم مرغ آبپز همراه با سالاد سبزیجات که شامل (فلفل دلمه ای+ گوجه+ زیتون+ پنیر+ کاهو) است.

میان وعده عصر

شما مجاز به مصرف یکی از وعده های زیر هستید:

بادام (هشت عدد)، زردآلو (دو عدد)، شیر گرم به مقدار کمی دارچین (یک فنجان) که می تواند به افزایش کالری سوزی و همچنین جلوگیری از نفخ به شخص رژیم گیرنده کمک بسیار کند.

وعده شام

در این وعده شما می توانید یکی از سالم ترین گروه های غذایی زیر را به دلخواه انتخاب کنید:

۱)    نخود و یا عدس کاملاً طبخ شده همراه با سالاد (سبزیجات+ خیار+ گوجه+ فلفل دلمه)

۲)    ماست (یک کاسه) + نان سبوس دار (یک برش) در کنار سالاد حاوی اسفناج، انواع جوانه ها و یا کلم

۳)    صد گرم ماهی و یا مرغ کبابی (بدون پوست) به همراه سالاد ( جعفری+ لیمو ترش+ فلفل دلمه +گوجه)

وعده شام

وعده شام

رژیم فستینگ

طبق نظر دکتر کوهدانی، یکی از رژیم های شوک برای رهایی از استپ وزن (رژیم فستینگ) است. این برنامه لاغری به شکل پی در پی با دوره های متعدد برای افت وزن طراحی شده است.

بر مبنای رژیم فستینگ، عدم مصرف غذا و گرسنگی می تواند باعث روند چربی سوزی در بدن شود و در نهایت زمینه تقلیل وزن را برای شخص به همراه داشته باشد. فرآیند رژیم فوق ادعا می کند که اغلب مبتلایان به اضافه وزن بالا می توانند برای جلوگیری از مشکلات مرتبط به چاقی و رسیدن به وزن ایده آل و نرمال، از این شیوه برنامه غذایی بهره مند شوند.

افراد گرفتار به پرفشاری برای مهار فشار خون و یا کلسترول بالا با چندین ساعت گرسنگی و یا رژیم روزه داری متناوب، قادر به سوزاندن بافت های چربی مازاد در بدن هستند.

دقت داشته باشید که برای رعایت از این برنامه رژیم غذایی بایستی در طی بازه زمانی مشخص از یک قطره آب و یا مواد غذایی استفاده نکنید. مناسب ترین شیوه، برنامه ریزی مطلوب برای وعده های غذایی و مصرف گروه های غذایی که بیشترین میزان مواد مغذی را دارا هستند.

از متداول ترین شیوه های رژیم فوق، روزه داری در ایام متعدد، متوالی با دوره مشخص در طول هفته و یا در بازه زمانی مشخص است که می تواند بخشی از رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن برای شخص باشد.

انواع رژیم فستینگ

روزه داری در ایام متناوب:

در تکنیک فوق، محدودیت غذایی در ایامی از هفته برای شخص لحاظ نمی شود. ولی برخی روزها شخص مجاز به مصرف تنها یک وعده از غذاهای کم کالری است که تقریباً بیست و پنج درصد کالری لازم در طی روز را در بر می گیرد. به این گونه که شما بایستی روزهای زوج را روزه بگیرید و مابقی روزهای هفته را بدون محدودیت غذایی از خوراکی های متنوع در هر وعده استفاده کنید.

روزه داری در تمام روز:

در رژیم فوق ۱ الی ۲ روز در طول هفته را بایستی روزه بگیرید و یا تنها تقریباً بیست و پنج درصد از کالری روزانه را مصرف کنید. برای رهایی از استپ وزن، طبق دستور دکتر کوهدانی، مابقی روزهای هفته شما می توانید به راحتی بر اساس کالری مورد نیاز از سالم ترین گروه های غذایی استفاده کنید. به عنوان مثال برای وارد کردن شوک به بدن یک الی دو روز در هفته را بایستی بین چهارصد تا پانصد کالری دریافت و روزهای باقیمانده را همچون گذشته غذا میل کنید.

مصرف مواد غذایی در یک بازه زمانی مشخص:

شما در رژیم فستینگ می توانید روزانه یک برنامه غذایی مفید و متعادل را دنبال کنید. پس از پایان این مدت، شخص دیگر مجاز به مصرف مواد غذایی نیست. به عنوان مثال شما از ساعت هفت صبح الی دو عصر می توانید غذا میل کنید. بعد از این مدت بایستی به صورت روزه بوده و هیچ غذایی مصرف نکنید.

طرفداران رژیم فوق بر این باورند که استرس حاصل از کاهش کالری دریافتی مورد نیاز باعث تعامل ایمنی در بدن می شود. واکنش های فوق باعث اصلاح سلول ها و تغییرات مثبت سوخت و ساز بدن نظیر تقلیل کلسترول بد خون، چربی خون، افت فشار خون، گلوکز خون و وزن را در پی دارد. مطالعات نشان می دهد که رژیم فستینگ (روزه داری متناوب) علاوه بر برنامه غذایی کم کالری برای لاغری گزینه مناسبی به منظور رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن در نظر گرفته می شود.

مزایای کاهش وزن با رژیم فستینگ

برنامه های غذایی که دارای کالری بسیار پایینی هستند و در دراز مدت باعث بروز تغییرات فیزیکی در بدن می شوند، محدود شدن کالری و در نهایت لاغری را به دنبال دارند. در رژیم فستینگ، بدن به دریافت محدود مواد غذایی و کالری پایین عادت می کند.

این رژیم اثر مثبتی روی باکتری های خوب موجود در روده به همراه دارد و علاوه بر این سبب زیاد شدن هورمون Adiponectin (آدیپونکتین) موجود در بدن می شود که از مهمترین موارد در چربی سوزی به شمار می آید.

مزایای کاهش وزن با رژیم فستینگ

مزایای کاهش وزن با رژیم فستینگ

رژیم فستینگ باعث کاهش وزن و حذف چربی های موجود در نواحی مختلف بدن می شود، به همین منظور دکتر کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، این برنامه غذایی را گزینه مناسبی برای رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن به رژیم گیرندگان معرفی می کنند.

لازم به توضیح است که این رژیم غذایی، اختلالات متعددی مانند کلسترول بالا و فشار خون را مهار نموده و به حفظ سلامتی بدن کمک زیادی می کند. همچنین اشخاصی که در طی سایر رژیم های لاغری به استپ وزن دچار شده اند را از موقعیت فوق خارج می کند.

مزیت های دیگر این رژیم

افزایش کالری سوزی بدن:

هنگامی که از هیچ گروه غذایی استفاده نمی کنید، در واقع بدن شما وارد مرحله روزه داری می شود و در نتیجه اقدام به چربی سوزی می کند. به عبارتی بدون این که فعالیتی را انجام دهید، بدن شما اقدام به حذف کالری های موجود در بدن می کند.

زمانی که بیدار می شوید و نخستین غذا را میل می کنید، ترشح هورمون انسولین آغاز می شود. تولید این هورمون برای ذخیره سازی بافت های چربی موجود در بدن است. لذا، حالت روزه داری که در رژیم فستینگ از آن پیروی می کنید از بین خواهد رفت. با بهره مندی از روزه داری پی در پی، این امکان را دارید که مرحله فوق را چندین ساعت دیگر حفظ کنید. به این ترتیب می توانید چربی بیشتری را از دست دهید.

کنترل اشتها:

از دیگر مزیت های این رژیم علاوه بر رهایی از استپ وزنی، کنترل اشتها است. با توجه به این که تطابق بدن با شرایط فعلی بسیار بالا است، این امر سبب می گردد که با روال این رژیم بیشتر هماهنگ شود. زمانی که رویداد فوق در بدن پیش می آید، برای مهار اشتها و جلوگیری از تمایل به مصرف مواد غذایی نیز بهتر انجام می گیرد.

در چنین شرایطی و روزه داری متناوب، بدن می آموزد که به چه صورت از طریق بافت های چربی موجود در بدن استفاده کند و همچون منبع مناسبی از انرژی بهره مند شود.

پایداری سطح انرژی:

هنگامی که بدن توانست از بافت های چربی همچون سوخت دوم برای تامین انرژی مورد نیاز بدن استفاده کند، در طی روز پایداری و دوام بیشتری میان انرژی موجود در بدن ایجاد می شود. برخورداری از سطح انرژی پایدار مهمترین اساس پیشگیری از پرخوری نابجا و هوس غذایی است.

بالا بردن قابلیت بدن برای سم زدایی و اصلاح:

پروسه هضم مواد غذایی بیشترین انرژی و قدرت بدن را به سمت خود متمایل می کند. زمانی که مرتباً غذا میل می کنید و عبور محصولات غذایی از سیستم گوارش به راحتی انجام می گیرد، بدن به تدریج انرژی و زمان کافی را برای اصلاح و محافظت از دست می دهد.

شما با روزه گرفتن این امکان را به بدن خود می دهید که تمرکز خود را بیشتر روی سایر فرایندهای موجود در بدن قرار دهید. به عبارتی با بهره مندی از این رژیم، ترشح هورمون های رشد فرد، روند صعودی پیدا می کند.

از نظر دکتر کوهدان،ی بدنی که در شرایط کاملاً مطلوبی قرار دارد و فعالیت آن به صورت صحیح انجام می گیرد، تثبیت و یا تقلیل وزن سالم به راحتی انجام می گیرد.

بالا بردن قابلیت بدن برای سم زدایی و اصلاح:

بالا بردن قابلیت بدن برای سم زدایی و اصلاح:

افرادی که کاندیدای مناسب رژیم فستینگ نیستند

اشخاصی که به اختلالات زیر مبتلا هستند، کاندیدای مناسب بهره مندی از رژیم روزه داری نیستند:

۱)    دیابتی ها ۲) بانوان شیرده و باردار ۳) اشخاصی که در سنین رشد هستند. ۴) مصرف داروهای خوراکی که مستلزم مصرف مواد غذایی است. ۵) مشکل در خوردن نظیر بولیمیا که سبب صدمه رسیدن به فرد می شود.

پیشنهاد می شود پیش از آغاز کاهش وزن از طریق این رژیم در خصوص مناسب ترین رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن و بازه زمانی مشخص، با دکتر کوهدانی مشورت کنید. البته چنان چه جزء بیمارانی هستید که به علت عارضه خاص بایستی در زمان تعیین شده وعده های اصلی و یا میان وعده خود را میل کنید، این رژیم، گزینه مناسبی برای شما در نظر گرفته نمی شود.

رژیم کتوژنیک

از دیگر برنامه های رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن که دکتر کوهدانی به اغلب رژیم گیرندگانی که با مشکل استپ وزن همراه هستند توصیه می کند، رژیم کتوژنیک است. یک برنامه غذایی همراه با استفاده از چربی بسیار که مصرف کربوهیدرات و پروتئین را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می دهد را رژیم کتوژنیک می گویند. در رژیم فوق، چربی های طبیعی جایگزین کربوهیدرات ها می شوند.

کتوژنیک با پیشنهادهای کلی غذایی که استفاده از کربوهیدرات ها و چربی را مضر می دانند، مغایرت داشته، اما به دلیل راندمان و اثر گذاری مثبت، مدت طولانی است که هواداران بسیاری را به خود جلب کرده است.

اغلب محصولات غذایی مفید مانند سبزیجات، ماست، میوه ها، شیر و غلات کامل علاوه بر مواد مغذی از کربوهیدرات های بالایی برخوردار هستند که سبب می شود مصرف آن ها در اکثر رژیم ها کاهش یابد. البته منابع مصرفی کربوهیدرات ها در این رژیم تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

در اغلب رژیم های کاهش وزن، با تقلیل پنجاه درصدی کربوهیدرات هایی نظیر غلات و نان و استفاده از سبزیجات و میوه مشتمل بر کربوهیدرات نیز به مقدار چشمگیری تقلیل می یابد. بیشتر رژیم گیرندگان با پیروی از دستورالعمل های نمونه رژیم فوق، در سبک تغذیه آن ها تغییرات کلی ایجاد می شود.

انواع رژیم کتوژنیک

هر چند رژیم فوق به لاغری و رسیدن به وزن طبیعی به رژیم گیرندگان کمک بسیاری می کند اما کتو همچون یک برنامه غذایی کوتاه مدت تنظیم می شود که شخص نبایستی بالغ بر سه ماه از برنامه غذایی فوق پیروی کند. این رژیم به چهار دسته تقسیم می شود که براساس هدف شخص، یکی از مناسب ترین برنامه های غذایی را برای رهایی از استپ وزن انتخاب می کنند.

انواع رژیم کتوژنیک

انواع رژیم کتوژنیک

رژیم کتو استاندارد (SKD):

یکی از بهترین رژیم های کاهش وزن برای افرادی که به تازگی اقدام به لاغری کرده اند، رژیم کتوژنیک است. در برنامه غذایی فوق، کربوهیدرات ها به مقدار کم، چربی بسیار و پروتئین به میزان متوسط استفاده می شود.

در کتو وعده های اصلی و همچنین میان وعده ها بر مبنای سالم ترین چربی ها نظیر آووکادو، ماهی های چرب، کره، زیتون و روغن آن و گوشت ها طراحی می شود. البته سبزیجات و میوه های مصرفی که شخص مجاز به استفاده آن ها در این برنامه غذایی است، مشتمل بر کلم بروکلی، هویج و اسفناج که از جمله سبزیجات غیر نشاسته ای محسوب می شوند

و ملون و توت که از میوه های کم کربوهیدرات هستند، در رژیم کتو قابل مصرف می باشند. در این رژیم، شخص رژیم گیرنده می تواند چربی به میزان (۷۵%)، کربوهیدرات (۵%) و پروتئین (۲۰%) در برنامه غذایی خود استفاده کند.

رژیم کتو دوره ای:

این برنامه غذایی کتو گزینه مطلوبی برای ورزشکاران است زیرا بخش اعظمی از رژیم آن ها را کربوهیدرات ها شامل می شود. برای مثال اگر پنج روز از هفته را رژیم کتو دارید، می توانید کربوهیدرات بیشتری را در دو روز استفاده کنید. به عبارتی شما مجاز به استفاده از کربوهیدرات ها در یک بازه زمانی کوتاه و مشخص هستید.

رژیم کتو CKD (چرخه ای):

در دوره های کوتاهی مانند پنج روزه رژیم کتو، بایستی کمترین کربوهیدرات را مصرف کنید و تنها طبق این برنامه غذایی در طی هفته دو روز را مجاز به استفاده از این گروه از برنامه غذایی به مقدار بسیار هستید.

رژیم کتو TKD (هدفمند):

اغلب بدنسازها از رژیم فوق استفاده می کنند. در رژیم فوق مجاز هستید بیشترین کربوهیدرات ها را مصرف کنید. در طی رژیم کتوژنیک هدفمند، می توانید پیش از فعالیت های ورزشی و پس از آن بین بیست الی سی درصد از کربوهیدرات ها را استفاده کنید تا بدین وسیله شدت و مقدار فعالیت های آن را افزایش دهید.

رژیم کتو با بیشترین پروتئین:

رژیم گیرندگانی که فعالیت های بدنی بسیار دارند، این نوع از رژیم کتوژنیک گزینه مناسبی برای آن ها در نظر گرفته می شود. رژیم KETO با بیشترین پروتئین شبیه رژیم   SKD (استاندارد) است اما تنها تفاوتی که در برنامه غذایی فوق لحاظ می شود، به درصد بیشتر مقدار پروتئین موجود در آن اختصاص دارد.

به دلیل این که پروتئین های موجود در این برنامه غذایی نیز همچون کربوهیدرات ها تبدیل به قند و سپس انرژی می شوند، ممکن است رژیم فوق سبب کتوز در شخص نشود. در این رژیم شما مجاز به مصرف (۳۵%) پروتئین، (۵%) کربوهیدرات و (۶۰%) چربی هستید.

در رژیم فوق، مصرف کربوهیدرات ها از نصف هم کمتر است و بدن همچون سوخت اول از چربی ها استفاده می کند که در چنین شرایطی بدن با Ketosis مواجه خواهد شد. هنگامی که کتون ها، اصلی ترین سوخت بدن در نظر گرفته می شوند، فرآیند کتوزیس رخ می دهد.

تولید این مولکول(Ketone) در کبد زمانی است که بر اثر استفاده از چربی و گلوکز روند نزولی پیدا می کند. در واقع این رژیم در مقایسه با دیگر رژیم های کم چرب اثر شایانی در لاغری شخص به همراه دارد.

شما با بهره مندی از برنامه غذایی کتوژنیک علاوه بر رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن، با عدم اشتها و گرسنگی همراه خواهید شد که این امر به تقلیل وزن فرد کمک زیادی می کند.

به چه علت استفاده از کربوهیدرات ها کاهش می یابد؟

اصلی ترین منبع تامین انرژی موجود در بدن، کربوهیدرات ها است. زمانی که شخص با عدم دریافت کربوهیدرات های جدید همراه است، بدن برای فراهم کردن انرژی مورد نیاز، چربی را به ketone تفکیک و سپس برای متابولیسم بدن استفاده می شوند.

کتون حالتی Metabolic است که اصلی ترین سوخت بدن چربی را به جای کربوهیدرات ها مورد استفاده قرار می دهد. انرژی لازم کلیه، قلب و دیگر ماهیچه ها از طریق کتون ها تامین می شود. علاوه بر این کتون ها انرژی مورد نیاز برای فعالیت مغز را نیز تامین می کنند.

الگوی مصرفی مواد غذایی در رژیم کتوژنیک به این صورت است که چربی های اضافی موجود در بدن حذف و علاوه بر افت وزن، به حفظ سلامتی کلی بدن شخص کمک شایانی می کند. برنامه غذایی یک روزه این رژیم جزئی بوده و برخلاف دیگر رژیم های لاغری، بدن به هیچ عنوان گرسنه نخواهد شد و از بافت های چربی انباشته، انرژی لازم بدن را فراهم می کند.

به چه علت استفاده از کربوهیدرات ها کاهش می یابد؟

به چه علت استفاده از کربوهیدرات ها کاهش می یابد؟

در رژیم شوک فوق، کتون ها مناسب ترین منبع جایگزین برای فراهم شدن انرژی مورد نیاز بدن هستند که در آن تنها با حذف چربی ها، توده های عضلانی بدن به طور کامل حفظ می شود.

مواد غذایی مجاز در رژیم کتوژنیک

درصورتی که رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن انتخابی شما رژیم کتوژنیک است، شما مجاز به مصرف گروه های غذایی زیر به عنوان وعده های اصلی و یا میان وعده ها هستید:

۱)    تخم مرغ که بایستی به صورت کامل مصرف شود. ۲) گوشت پرندگان (بوقلمون و مرغ) ۳) انواع ماهی خال مخالی، شاه ماهی و آزاد ۴) گوشت گاو ۵) لبنیات پرچرب (خامه، کره، ماست) ۶) کره (بادام زمینی، پسته و بادام) ۷) پنیر پرچرب (خامه ای، بز، موزارلا، چدار) ۸) دانه ها و آجیل ها (دانه آفتابگردان،

دانه کدو تنبل، گردو، بادام زمینی و گردو )۹) چاشنی ها (ادویه های تازه، سرکه، آبلیمو، فلفل و نمک) ۱۰) چربی های سالم (روغن آووکادو، کره نارگیل، روغن زیتون، کنجد، نارگیل) ۱۱) سبزیجات بدون نشاسته (سبزی های برگ سبز، قارچ، کلم بروکلی، فلفل، گوجه فرنگی)

همچنین آووکادو که می توانید در طول روز یک عدد کامل آن را به عنوان میان وعده و یا وعده اصلی غذایی میل کنید.

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم کتوژنیک

در این برنامه غذایی بایستی از مصرف خوراکی های حاوی کربوهیدرات دوری کنید:

محصولات غذایی و نان طبخ شده نظیر دونات، کلوچه و نان سفید از مهمترین خوراکی هایی هستند که بایستی از برنامه این رژیم غذایی حذف شود.

رژیم گیرندگان برنامه غذایی کتو مجاز به مصرف خوراکی هایی همچون انواع شربت، آبنبات، شکر، بستنی که حاوی گلوکز بسیار بالایی است، نیستند.

در این رژیم به هیچ عنوان نبایستی از نودل، اسپاگتی و یا پاستا استفاده شود.

غلات و فرآورده های آن مانند جو، برنج، گندم و محصولات غذایی فرآوری شده با گندم از دیگر غذاهای ممنوعه در کتوژنیک است.

سبزیجات نشاسته ای نظیر سیب زمینی شیرین، کدو اسکواش، سیب زمینی، نخود فرنگی، ذرت و کدو تنبل نیز بایستی از رژیم کتوژنیک به دلیل کالری بالا حذف شود.

از دیگر مواد غذایی ممنوعه می توان به انواع لوبیا و حبوبات نظیر عدس، لوبیا قرمز، چشم بلبلی و لوبیا سیاه اشاره کرد.

سس هایی مانند سس غلیظ، باربیکیو و سس های حاوی قند که همگی جزء کربوهیدرات ها هستند، از خوراکی های غیر مجاز در برنامه غذایی کتو محسوب می شوند.

پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی

افرادی که این رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن را انتخاب کرده اند، بایستی در این مدت از مصرف نوشیدنی های الکلی نظیر آبجو پرهیز کنند.

هر چند در این رژیم استفاده از کربوهیدرات ها بایستی محدود شود، اما مصرف میوه های حاوی گلوکز پایین نظیر انواع توت ها به مقدار محدود موثر و دلپذیر است. برنامه غذایی فوق به استفاده از چربی ها پیشنهاد می شود، اما استفاده از چربی های زیان آور به دلیل این که خطراتی را برای حفظ سلامتی بدن به همراه دارد، در هر شرایط غیر مجاز است. لذا، مصرف مواد غذایی زیر پیشنهاد نمی شود:

پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی

پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی

۱)    استفاده از روغن هایی نظیر کانولا، مارگارین و ذرت

۲)    مواد غذایی که حاوی شیرین کننده های غیر طبیعی و رنگ های غیر واقعی نگهدارنده هستند، از دیگر خوراکی هایی به شمار می آیند که بایستی در رژیم کتوژنیک استفاده شوند.

۳)    محصولات غذایی فرآوری شده نظیر فست فودها و یا هات داگ به علت کالری بالا در این برنامه غذایی مصرف نمی شود.

سالم ترین نوشیدنی ها در رژیم کتوژنیک

در اغلب نوشیدنی های غیر طبیعی، قند به مقدار بسیار زیادی مصرف می شود. در این برنامه غذایی، شخص رژیم گیرنده با عدم مصرف کربوهیدرات ها و قند همراه است. لذا، در تعیین مفیدترین نوشیدنی ها بایستی توجه بسیار داشته باشید. از مناسب ترین نوشیدنی هایی که رژیم گیرندگان برنامه غذایی فوق مجاز به مصرف آن ها در طی روز هستند:

آب ساده که در طی روز بایستی به میزان فراوان مصرف شود، بهترین انتخاب به شمار می آید.

در صورتی که به مصرف نوشابه گازدار علاقه دارید، آب گازدار مناسب ترین جایگزین برای حذف این نوشیدنی در نظر گرفته می شود.

چای سبز بدون قند به دلیل خواص بالا و تاثیر بسیار در کاهش وزن، نوشیدنی مناسبی برای حفظ سلامتی بدن به حساب می آید.

مصرف قهوه تلخ از دیگر نوشیدنی های مجاز است در رژیم کتوژنیک محسوب می شود که می توانید به نوشیدنی خود کمی خامه بیفزایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید.

میان وعده های سالم در رژیم کتوژنیک

سالم ترین میان وعده ها می توانند سبب رفع گرسنگی شما شود و به پایبند بودن رژیم شما کمک بسیار کند. با توجه به این که برنامه غذایی فوق به عنوان یک رژیم سیرکننده محسوب می شود، شما در طی روز به ۱ الی ۲ میان وعده احتیاج دارید که مقدار و تعداد آن به میزان فعالیت های روزانه فرد بستگی دارد. از مطلوب ترین میان وعده ها می توان به:

۱)    پنیر چدار و بادام ۲) کلم کیل و نارگیل ۳) تخم مرغ آبپز ۴) سالاد مرغ همراه با یک دوم آووکادو و همچنین اسموتی تهیه شده از کاکائو، نارگیل، آووکادو و شیر نارگیل اشاره داشت.

نکته مهم این است که مصرف بیش از حد میان وعده ها و یا تعداد آن ها بدون رعایت کالری مصرفی روزانه سبب افزایش شاخص توده بدنی در فرد می شود. باید متناسب با فعالیت های روزانه، کالری لازم را براساس سن و سال و جنسیت به منظور رسیدن به وزن ایده آل و طبیعی مصرف کنید.

رژیم Ketogenic برای دیابتی ها و قبل از آن

عارضه دیابت با افزایش گلوکز خون و تغییر در سوخت و ساز بدن و مشکل در کارکرد انسولین معلوم می شود. این برنامه غذایی به از دست دادن بافت های چربی مازاد در بدن کمک بسیار می کند،

زیرا چربی های موجود رابطه مستقیمی با سندروم متابولیک و دیابت نوع دو در شخص دارند. تحقیقات انجام شده روی این رژیم حاکی از آن است که برنامه غذایی کتو تا هفتاد و پنج درصد حساسیت به هورمون انسولین را در شخص بهبود می بخشد.

رژیم Ketogenic برای دیابتی ها و قبل از آن

رژیم Ketogenic برای دیابتی ها و قبل از آن

از همه مهمتر، مبتلایان به نوع دو این عارضه با بهره مندی از رژیم فوق می توانند کلیه داروهای خوراکی مربوط به دیابت را قطع نموده و با روند بهبودی همراه شوند. چنان چه ابتلا به دیابت نوع دو به علت افزایش وزن در شخص ایجاد شود، رژیم کتو به دلیل برخورداری از سالم ترین گروه های غذایی و کم کالری می تواند در کاهش وزن ه این گروه از بیماران کمک بسیار کرده و در نهایت در مهار و مدیریت این بیماری بسیار موثر و کارآمد باشد.

مزایای دیگر رژیم کتوژنیک

علاوه بر این که کتوژنیک بهترین رژیم برای خارج شدن از استپ وزن محسوب می شود، گزینه مناسبی برای معالجه اختلالات عصبی نظیر صرع در نظر گرفته می شود. مطالعات انجام شده بیانگر این است که رژیم فوق برای بهبود اختلالات متعدد دیگری نیز موثر است:

مزایای دیگر رژیم کتوژنیک

مزایای دیگر رژیم کتوژنیک

عارضه قلبی

شما با بهره مندی از این برنامه غذایی، ریسک حاصل از چربی های مازاد موجود در نواحی مختلف بدن، گلوکز خون، سطح HDL (کلسترول بد خون) و فشار خون را تا حد قابل توجهی کاهش می دهید.

سرطان

رژیم کتوژنیک برای معالجه انواع سرطان ها و کاهش تسریع رشد تومورها بسیار اثربخش و موثر است.

عارضه آلزایمر

با تعیین این رژیم، نشانه های عارضه آلزایمر بهبود و تسریع پیشرفت آن کاهش می یابد.

بیماری صرع

تحقیقات نشان می دهد که رژیم فوق دفعات این عارضه را در کودکان تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

عارضه پارکینسون

دانشمندان و اغلب متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی، بر این باورند که رژیم کتوژنیک به دلیل داشتن مفیدترین وعده های غذایی و میان وعده های سالم سبب بهبود نشانه های این بیماری می شود.

PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک)

از دیگر مزیت های این رژیم، شوک کاهش میزان هورمون انسولین موجود در خون است که نقش مهمی در این عارضه در بانوان به همراه دارد.

صدمات مغزی

تحقیقات حیوانی حاکی از آن است که در رژیم کتوژنیک، مشکلات مغزی تا حد قابل توجهی کاهش یافته و بعد از صدمه رسیدن به این ناحیه، بهبودی آن سرعت بیشتری می یابد.

آکنه و جوش

یکی دیگر از مزیت های رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن، تقلیل میزان هورمون انسولین موجود در خون و مصرف گلوکز کمتر و یا قطع مواد غذایی فرآوری شده به التیام جوش های پوستی در فرد رژیم گیرنده کمک شایانی می کند.

افرادی که مجاز به انجام رژیم کتوژنیک نیستند

رژیم کتو برای مبتلایان به اضافه وزن بالا و همچنین افرادی که در پی بهبود متابولیسم بدن هستند، بهترین رژیم غذایی در نظر گرفته می شود. اما دقت داشته باشید که ورزشکاران حرفه ای و یا اشخاصی که تمایل به عضله سازی بدن دارند و در پی بالا بردن شاخص توده بدنی خود هستند،

این رژیم به دلیل محدودیت های غذایی و کم کالری بدون گروه های غذایی مجاز، گزینه مناسبی برای آن ها در نظر گرفته نمی شود. این رژیم شوک هنگامی تاثیرگذار و اثربخش خواهد بود که شخص در طولانی مدت به تمامی دستورالعمل های غذایی و میزان کالری دریافتی روزانه پایبند باشد.

مهمترین نکات پیش از آغاز رژیم کتوژنیک

در صورتی که مایلید از این رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن بهره مند شوید، بایستی قواعد و اصول آن را مهمترین اقدام برای رسیدن به هدف کلی خود در نظر بگیرید. به همین منظور در این بخش از مقاله، شما را با نکات مهم در رژیم کتو و خروج از استپ وزن بیشتر آشنا می کنیم.

مهمترین نکات پیش از آغاز رژیم کتوژنیک

مهمترین نکات پیش از آغاز رژیم کتوژنیک

هدف واقع بینانه:

یکی از مهمترین نکاتی که پیش از آغاز این رژیم بایستی به آن دقت بسیار داشته باشید، هدف واقع بینانه است. اغلب اشخاصی که بایستی با تقلیل وزن همراه باشند، اهداف عظیمی را دنبال می کنند و سعی دارند تا به سایزی دست یابند که ممکن است با توجه به تجمع چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن واقع گرایانه نباشد.

با این همه حذف پنج الی ده درصد از وزن، عملکرد مثبتی را به همراه دارد. این امر سبب می گردد که فرد به دنبال رژیم های غذایی متعادل و جدیدتری برای از دست دادن وزن باشد، زیرا علاوه بر حفظ سلامتی عمومی بدن، تناسب اندام را به همراه دارد.

مصرف آب:

سعی کنید برای دی هیدراته نگه داشتن بدن، روزانه آب فراوانی میل کنید. بایستی اطمینان داشته باشید که آبرسانی کامل بدن خود را انجام می دهید و با مقدار آبی که در طول روز میل می کنید، پایدار و استوار هستید. مصرف آب فراوان علاوه بر تنظیم موارد حیاتی بدن سبب می گردد که مهار و کنترل بیشتری روی گرسنگی خود داشته باشید.

حذف میان وعده ها:

هنگامی از دست دادن وزن بهتر انجام می شود که در طی روز، بدن انسولین کمتری ترشح می کند. بهتر است بدانید میان وعده های غیر لازم سبب سخت شدن تقلیل وزن در شخص رژیم گیرنده می شود.

انجام فعالیت های ورزشی:

تقلیل وزن و انجام تمرینات فیزیکی همراه با پیاده روی منظم، اثرات بسیاری را برای رژیم کتوژنیک به همراه دارد. چنان چه مایلید بخش اعظمی از این برنامه غذایی را دنبال کنید، بهتر است بیست الی سی دقیقه در طول روز را از فعالیت های ورزشی استفاده کنید. تنها پیاده روی های مختصر در کاهش وزن و تنظیم میزان گلوکز خون بسیار موثر است.

تهیه جدول غذایی:

ممکن است نخست پیروی از یک برنامه غذایی کم کالری طبق دستور دکتر کوهدانی امری سخت باشد، اما اگر پیش از رژیم، برنامه غذایی استانداردی را از یکی از انواع رژیم کتوژنیک آماده کنید، به آسانی می توانید مطابق قواعد موجود در این برنامه غذایی گام بردارید.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم که کاهش کربوهیدرات ها، انجام روزه داری متناوب، داشتن یک همراه، یادداشت کردن مواد غذایی مصرفی از جمله موارد مهم دیگری است که بایستی پیش از آغاز رژیم کتوژنیک به آن دقت بسیار داشته باشید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مناسب ترین رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن آشنا کنیم. با توضیحات ارائه شده، استپ وزن امری تهدید آمیز نیست، بلکه با پیروی از تمامی دستورالعمل هایی که متذکر شدیم، می توانید به راحتی از این مرحله رهایی پیدا کنید.

دقت داشته باشید که دلیل این مشکل و راهکارهای مناسب به منظور خارج شدن از آن را با دقت توسط مجرب ترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی پیدا کنید تا از این طریق، پروسه تقلیل وزن شما بدون هیچ مشکلی انجام شود و در کمترین زمان و با مصرف سالم ترین گروه های غذایی، به وزن ایده آل و طبیعی خود دست یابید.

منبع:

cutt.ly

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید