رژیم dash و فشار خون بالا

عسل برای روده تحریک پذیر
عسل برای روده تحریک پذیر
2022/02/15
رژیم مدیترانه ای 15 روزه
رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه
2022/02/15
رژیم dash و فشار خون بالا

رژیم dash و فشار خون بالا

آیا می‌دانید رژیم dash و فشار خون بالا چیست؟ برای ‌این که اطلاعات بیشتری در رابطه با این رژیم داشته باشید، با ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم dash با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

امروز بیشتر از یک میلیارد نفر از جمعیت کل دنیا درگیر معضلی به نام فشار خون بالا هستند. البته که طبق آمار انجام ‌شده، روز به‌ روز تعداد این افراد رو به ‌افزایش می‌باشد و هیچ‌گونه کنترلی برای بیماری فشار خون بالا انجام نمی‌گیرد.

رژیم dash و فشار خون بالا

رژیم dash و فشار خون بالا

قطع به ‌یقین می‌توان گفت که تعداد افرادی که در طول ۴۰ سال اخیر به فشار خون بالا مبتلا شده‌اند، دو برابر شده ‌است. با توجه به این‌ که بیماری فشار خون می‌تواند، خطر بیماری‌های دیگری همچون نارسایی کلیه، سکته و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، به عنوان یک معضل جدی برای سلامتی شناخته می‌شود و اغلب افراد، نگرانی بسیاری برای کنترل این بیماری دارند.

تمامی انسان‌ها دارای فشار خون می‌باشند

تمامی انسان‌ها دارای فشار خون می‌باشند. در واقع جریان خون از طریق فشار نیرویی به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود و باعث خون‌رسانی و پمپاژ قلب می‌گردد. حال اگر این فشار موجود در رگ‌ها افزایش پیدا کند، فرد با بیماری فشار خون بالا مواجه خواهد بود.

برای برطرف نمودن بیماری فشار خون بالا، دانشمندان و متخصصان رژیم غذایی خاص و ویژه تهیه کرده‌اند که با کمک آن بتوان به کاهش فشار خون رسید. وجود رژیم‌های غذایی نقش بسیار زیادی در بالا رفتن فشار خون دارد.

در واقع رژیم dash و فشار خون بالا، ارتباط مستقیم با هم دارند. بنابراین، این رژیم کمک می‌کند تا افراد در کنترل فشار خون خود موفق باشند. حال برای این ‌که بدانید رابطه رژیم dash و فشار خون بالا در چیست، مطالب مفیدی در ادامه این مبحث برای شما گرد هم آورده‌ایم تا به درک درستی در رابطه با رژیم dash برسید. پس تا انتهای این مطلب با ما باشید.

تمامی انسان‌ها دارای فشار خون می‌باشند

تمامی انسان‌ها دارای فشار خون می‌باشند

مطالبی که در ادامه این مبحث مطالعه می‌کنید، عبارتند از:

ماهیت اصلی رژیم غذایی (دَش) dash بر چه اساسی است؟

رابطه بین رژیم dash و فشار خون بالا چیست؟

نکته‌هایی برای کم کردن نمک در رژیم dash

مزایا و فواید مهم استفاده از رژیم dash چه مواردی شمرده می­شود؟

سبب کاهش وزن خواهد شد

دیگر فواید رژیم dash و فشار خون بالا

آیا استفاده از رژیم دش برای تمام افراد مفید می‌باشد؟

محدود کردن بی‌اندازه نمک، مفید نیست.

رژیم غذایی (دَش) dash مجوز خوردن چه نوع غذاهایی را خواهد داد؟

میزان مصرف میوه‌ها

میزان مصرف سبزیجات

میزان مصرف محصولات لبنی

میزان مصرف غلات کامل

میزان مصرف مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی

میزان مصرف آجیل‌ها، حبوبات و دانه‌ها

میزان مصرف چربی و روغن

میزان مصرف آب‌ نبات و قندهای اضافه شده

یک رژیم غذایی یک هفته dash شامل چه مواردی خواهد شد؟

برنامه غذایی روز شنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز یکشنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز دوشنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز سه شنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز چهارشنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز پنج­شنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز جمعه رژیم dash

چگونه می‌توان برنامه غذایی خود را با رژیم غذایی dash تطابق داد؟

لاغری و کاهش وزن با رژیم  dashچه معایبی به دنبال خواهد داشت؟

پایبندی در این رژیم بسیار سخت است.

در این رژیم پشتیبانی نخواهید شد.

لازم است مواد غذایی مصرفی را پیگیری کنید.

طراحی خاصی برای کاهش وزن صورت نگرفته ‌است.

رژیم دش برای همه مناسب نیست.

سوالات پرتکرار در مورد رابطه رژیم dash و فشار خون بالا چه مواردی است؟

آیا نوشیدن قهوه در رژیم غذایی دش مجاز است؟

ورزش چه تأثیری روی رژیم غذایی دش خواهد داشت؟

الکل چه نقشی در رژیم غذایی دش خواهد داشت؟

جمع ‌بندی مطالب

 

ماهیت اصلی رژیم غذایی (دَش) dash بر چه اساسی است؟

در واقع معنای اصلی رژیم غذایی dash تغذیه‌ای است که برای کاهش فشار خون مفید می‌باشد. اغلب پزشکان تغذیه همچون دکتر کوهدانی برای پیشگیری یا درمان بیماری فشار خون بالا به افرادی که درگیر این معضل هستند، پیشنهاد می‌کنند تا از رژیم غذایی dash بهره‌مند گردند. این شرایط باعث می‌شود تا خطرهای ناشی از فشار خون بالا همچون بیماری‌های قلبی برای فرد به حداقل برسد.

ماهیت اصلی رژیم غذایی (دَش) dash بر چه اساسی است؟

ماهیت اصلی رژیم غذایی (دَش) dash بر چه اساسی است؟

مهم‌ترین ویژگی استفاده از این رژیم این است که اساس اصلی آن بر پایه غذاهای کم سدیم و غذاهای غنی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم می‌باشد و همین‌طور از طریق رژیم غذایی dash می‌توان لاغری را با مواد غذایی همچون لبنیات کم‌چرب، میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، مرغ، آجیل و ماهی‌ها به سرانجام رساند. البته میزان بسیار کمی از نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی و گوشت قرمز در این برنامه غذایی نیز وجود خواهد داشت.

هنگامی رژیم غذایی dash روی کار آمد که محققان و متخصصین تغذیه به این ‌موضوع پی بردند که افرادی که درگیر فشار خون بالا هستند و از رژیم گیاهخواری تبعیت می‌کنند یا در طول روز میوه و سبزیجات بیشتری استفاده دارند، کنترل و درمان بیماری فشار خون در بدن آن‌ها شکل‌ گرفته است.

اغلب افرادی که از این رژیم غذایی بهره‌مند می‌شوند، کمتر به فشار خون بالا مبتلا خواهند شد

در واقع اغلب افرادی که از این رژیم غذایی بهره‌مند می‌شوند، کمتر به فشار خون بالا مبتلا خواهند شد. به‌ همین دلیل است که تاکید اصلی این نوع رژیم برای استفاده از گوشت‌های کم‌چربی همچون مرغ و ماهی، میوه و سبزیجات و دیگر موارد می‌باشد.

نمک، شکر و چربی سه عامل بسیار خطرناک برای افزایش فشار خون می‌باشند. بنابراین در رژیم dash به‌ صورت برنامه‌ ریزی‌ شده­ای بیمار می‌تواند از این دسته مواد غذایی استفاده داشته باشد. طبق بررسی دانشمندان می‌توان یکی از دلایل اصلی موفقیت برای درمان فشار خون بالا را کاهش مصرف سدیم و نمک دانست.

رژیم غذایی dash به گونه ایست که استفاده بیش ‌از یک قاشق چای‌خوری که معادل ۲٫۳۰۰ میلی‌گرم می‌باشد، برای مصرف سدیم و نمک مانعی ندارد. حال برای شناخت بیشتر مزایا و ویژگی‌های رژیم dash و فشار خون بالا، در ادامه این مطلب با ما باشید تا براساس تخصص‌های دکتر کوهدانی به بررسی بیشتر این ‌موضوع بپردازیم.

اغلب افرادی که از این رژیم غذایی بهره‌مند می‌شوند، کمتر به فشار خون بالا مبتلا خواهند شد

اغلب افرادی که از این رژیم غذایی بهره‌مند می‌شوند، کمتر به فشار خون بالا مبتلا خواهند شد

رابطه بین رژیم غذایی dash و فشار خون بالا چیست؟

دسته‌بندی‌های مختلفی برای استفاده از رژیم غذایی dash وجود دارد. اما مهم‌ترین آن‌ها ارتباط این رژیم با کنترل فشار خون بالا می‌باشد. برخی از افراد از رژیم dash به‌ منظور کنترل کردن مصرف کافئین استفاده می‌کنند.

البته دکتر کوهدانی پیشنهاد می‌کند از رژیم غذایی dash برای محدودیت کافئین استفاده نداشته باشید. زیرا کافئین فقط به‌ صورت موقت باعث افزایش فشار خون می‌گردد. اگر دچار عارضه فشار خون بالا هستید و احساس می‌کنید که مصرف کافئین در بدن شما تاثیر بسیاری روی افزایش فشار خون دارد، حتما با پزشک معالج خود در این ‌باره مشاوره کنید.

هر چند که استفاده از رژیم غذایی dash قطع به ‌یقین نمی‌تواند در راستای لاغری تاثیرگذار باشد، اما با استفاده از آن، چند پوندی کاهش وزن را احساس خواهید کرد. اگر دنبال کاهش وزن هستید، بهتر است از رژیم‌های غذایی دیگری که کالری‌های کمتری را برای شما در نظر می‌گیرند، بهره ببرید.

پیشنهاد می کنیم از پست رژیم غذایی دش دیدن کنید.

نکته‌هایی برای کم کردن نمک در رژیم dash

در این برنامه غذایی، غذاهای پیشنهاد شده از نظر دکتر کوهدانی، اغلب دارای سدیم بسیار ناچیزی می‌باشند. با استفاده از این برنامه توانایی کاهش دادن سدیم بدن خود را دارید. بنابراین اگر نکته‌های منحصر به ‌فرد این رژیم را بررسی کنیم، می‌توانید به کاهش سدیم در بدن خود برسید. موارد زیر می‌تواند شما را در این رابطه کمک کند.

  • عدم اضافه کردن نمک در هنگام پختن برنج و پاستا
  • استفاده از مواد غذایی که روی بسته‌بندی آن‌ها لیبل حذف سدیم خورده ‌است.
  • استفاده از طعم دهنده‌ها یا ادویه‌های بدون سدیم برای غذاها و سالادها
نکته‌هایی برای کم کردن نمک در رژیم dash

نکته‌هایی برای کم کردن نمک در رژیم dash

مزایا و فواید مهم استفاده از رژیم dash چه مواردی شمرده می­شود؟

رژیم dash و فشار خون بالا رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. با توجه به این ‌که تمرکز اصلی این رژیم روی مواد غذایی سالم می‌باشد، فواید بالقوه بسیار زیادی دارد و به‌ غیر از این ‌که می‌تواند مانعی مناسب برای جلوگیری از بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی، بیماری‌های کلیوی و سکته باشد، در کاهش خطر سرطان نیز مؤثر است.

البته رابطه این رژیم با کاهش وزن نیز بسیار زیاد می‌باشد. اما با این‌ حال انتظار کاهش وزن بسیار زیادی بر اثر این رژیم غذایی به‌ خودی ‌خود نداشته باشید. زیرا مزیت اصلی این رژیم غذایی برای عملکرد فشار خون بالا و کاهش دادن آن طراحی ‌شده است و کاهش وزن به ‌عنوان یکی از مزایای جانبی آن به حساب خواهد آمد.

سبب کاهش فشار خون خواهد شد

نیرو و میزان فشاری که روی مویرگ‌های خون و اندام‌هایی که خون از آن‌ها عبور می‌کند، با نام فشار خون شناخته می‌شود. برای این‌ که بتوان میزان فشار خون فرد را سنجید، ۲ عدد مختلف محاسبه می‌گردد. در واقع در بزرگسالان فشار خون طبیعی ۱۲ روی ۸ می‌باشد.

در صورتی ‌که بعد از محاسبات دقیق، میزان فشار خون فرد عدد ۱۴ یا بالاتر از آن را نشان بدهد، می‌توان گفت که این شخص دچار فشار خون بالا شده‌ است. مهم‌ترین مزیت استفاده از رژیم dash و فشار خون بالا این است که برای افراد سالم باعث پیشگیری از افزایش فشار خون خواهد شد.

اما برای افرادی که دچار بیماری فشار خون بالا هستند، باعث کاهش فشار خون می‌گردد. طبق مطالعات انجام‌ شده، اشخاصی که پیرو رژیم dash می‌باشند، حتی اگر کاهش وزن و محدودیت نمک در بدن آن‌ها رخ ندهد، باعث کاهش فشار خون در بدن آن‌ها خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانید، برای سنجش فشار خون، میزان ۲ عدد روی یکدیگر محاسبه می‌گردد که شامل موارد زیر خواهد شد.

فشار سیستولیک:

در هنگام ضربان قلب، میزان فشاری که بر عروق خونی وارد می‌شود، با نام فشار سیستولیک شناخته می‌شود.

فشار دیاستولیک:

هنگامی‌ که قلب در حال استراحت است، میزان فشاری که بر عروق خونی وارد می‌شود، سنجیده خواهد شد.

همان‌طور که گفته‌ایم، برای افراد بزرگسالی که درگیر هیچ‌گونه عارضه فشار خون نیستند و در حالت طبیعی و عادی به سر می‌برند، باید فشار سیستولیک زیر ۱۲۰ میلی‌متر باشد و فشار دیاستولیک باید زیر ۸۰ میلی‌متر درج گردد.

در واقع عدد مشخص‌ شده که اغلب پزشکان برای تعادل فشار خون نام می‌برند، ۱۲ روی ۸ می‌باشد که معمولاً به ‌صورت فشار خون سیستولیک در بالا و فشار خون دیاستولیک در پایین می‌باشد. افرادی که درگیر فشار خون بالا هستند، میزان فشار خون آن‌ها اغلب دچار فشار سیستولیک ۱۴ دیاستولیک ۹۰ می‌باشند.

نکته جالب این است که استفاده از رژیم غذایی dash سبب می‌شود که افراد سالم نیز از آن بهره‌مند گردند. درست است که این رژیم فقط مخصوص افراد با فشار خون بالا می‌باشد، اما افراد عادی برای جلوگیری از عدم فشار خون بالا می‌تواند از آن استفاده کنند.

هنگامی‌ که استفاده از سدیم در این رژیم غذایی به حداقل می‌رسد، سبب می‌شود تا فشار خون افراد نیز از حد معمولی پایین‌تر باشد. طبق بررسی‌هایی که روی اشخاص انجام ‌شده است، بعد از پیروی کردن از این رژیم، کاهش فشار خون بسیاری در بدن آن‌ها احساس شده ‌است.

پس مؤثرترین نتیجه در راستای این رژیم این است که می‌تواند در کاهش فشار خون بالا نقش داشته باشد. اگر فردی دچار عارضه فشار خون بالا باشد و از رژیم dash استفاده کند، میانگین فشار خون او ۱۲ روی ۸ باقی خواهد ماند. اما در صورتی‌ که فردی فشار خون نرمال داشته باشد، بعد از انجام این رژیم غذائی فشار سیستولیک ۴ فشار دیاستولیک ۲ را تجربه کرده‌اند.

فشار دیاستولیک:

فشار دیاستولیک:

سبب کاهش وزن خواهد شد

طبق برخی از مطالعات و گفته‌های دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه، می‌توان دریافت که استفاده از رژیم dash می‌تواند برای کم کردن وزن نیز مؤثر باشند. اما اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند، برای این ‌که بتوانند با استفاده از این رژیم نتیجه بهتری دریافت کنند، نیاز به کاهش دادن میزان کالری‌های روزانه خود دارند.

زیرا با همین کالری‌های تعیین ‌شده احتمال بسیار کمی وجود دارد که بتواند روی کاهش وزن نقش داشته باشد. اما در صورتی‌ که در کنار آن از ورزش استفاده داشته باشید، تاثیر بالایی بر کاهش وزن خواهد داشت یا می توانید تحت نظر دکتر کوهدانی بتوانید میزان کالری‌های مصرفی را کاهش دهید.

با توجه به این‌که استفاده از رژیم dash سبب می‌شود تا در طول روز میزان غذاهای چرب و شیرین را مدیریت کنید، امکان این ‌که به کاهش وزن نیز برسید، بسیار بالا است.

در هر صورت اگر قصد کاهش وزن را دارید، رژیم‌های بهتری به شما پیشنهاد می‌شود. اما در حالتی ‌که دچار فشار خون بالا هستید و در کنار آن نیازمند کاهش وزن می‌باشید، رژیم dash می‌تواند بسیار مفید باشد.

سبب کاهش وزن خواهد شد

سبب کاهش وزن خواهد شد

از طریق استفاده و پیروی کردن از رژیم dash می­توانید به کاهش وزن برسید، یا در این امور موفق نباشید. اما می توانید مطمئین باشید که با استفاده از این رژیم، کاهش فشار خون قابل ‌ملاحظه‌ای را تجربه خواهید کرد.

اگر اخیراً دچار مشکل فشار خون بالا شده‌اید، توصیه دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه این است که با استفاده از رژیم dash به کاهش وزن دست پیدا کنید. زیرا یکی از عوامل مهم وجود فشار خون، افزایش وزن و چاقی می‌باشد. بنابراین کاهش وزن تاثیر بسیار زیادی بر کاهش فشار خون خواهد داشت.

دیگر فواید رژیم dash و فشار خون بالا

به‌ غیر از موارد ذکر شده، امکان دارد از جنبه‌های دیگری استفاده از رژیم dash روی سلامتی نیز تاثیر داشته باشد. بنابراین به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد تا بدانید مزیت و ویژگی‌های استفاده از این رژیم فقط در کاهش فشار خون بالا شمرده نمی‌شود، بلکه ویژگی‌های دیگری نیز با پیروی کردن از این رژیم کسب خواهید کرد.

در کاهش ابتلا شدن به سرطان نقش بسیاری دارد

مطالعات و پژوهش‌های بسیار زیادی انجام‌ گرفته است. نتایج این مطالعات بدین‌ صورت است که استفاده از رژیم dash می‌تواند خطر مبتلا شدن به سرطان‌های مختلف به خصوص سرطان پستان را به حداقل برساند. دلیل موجه و قانع‌کننده‌ای برای این مسئله وجود ندارد، اما با توجه به این ‌که سدیم مصرفی در این رژیم کاهش پیدا می‌کند، نقش مؤثری بر کاهش سرطان‌های مختلف خواهد داشت.

خطر ابتلا به سندروم متابولیک کمتر خواهد شد

برخی از مطالعات این‌ موضوع را ثابت می‌کند که وجود رژیم دش به دلیل پیروی کردن از مواد غذایی مفید و حذف کردن برخی از موارد مضر می‌تواند خطرات سندروم متابولیک یعنی به وجود آمدن بیماری دیابت نوع ۲ را به حداقل برساند.

خطر ابتلا به سندروم متابولیک کمتر خواهد شد

خطر ابتلا به سندروم متابولیک کمتر خواهد شد

خطر ابتلا به دیابت کمتر خواهد شد

رابطه مستقمیی بین رژیم dash و فشار خون بالا وجود دارد. بر همین مبنا روی کنترل دیابت نیز تاثیرگذار می‌باشد و می‌توان گفت که با پیروی کردن از آن می‌توانید در کاهش خطر دیابت نوع ۲ موفق باشید. برخی از مطالعات متخصصین می‌گوید که استفاده از این رژیم بر بهبود مقاومت انسولین نقش دارد. بنابراین می‌تواند باعث کاهش خطرات دیابت نوع ۲ شود.

خطر به وجود آمدن بیماری‌های قلبی کمتر خواهد شد

یکی دیگر از مطالعاتی که در هنگام پیروی کردن از رژیم dash روی بانوان صورت ‌گرفته است، این است که خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی در بانوانی که درگیر این رژیم هستند، حدوداً ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. همین‌طور این افراد حدوداً ۲۹ درصد کمتر در معرض خطر سکته قلبی هستند.

با مسائل ذکرشده می‌توان گفت که استفاده از رژیم dash اثرات پیشگیرانه‌ای برای بدن دارد. زیرا مهم‌ترین مواد مصرفی در طول دوره این رژیم، میوه و سبزیجات می‌باشد و همان ‌طور که می‌دانید، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری در میوه و سبزیجات وجود دارد که تا حد بسیار بالایی می‌تواند در کاهش دادن بیماری‌های قلبی مفید باشد.

حال در صورتی ‌که بهترین متخصص تغذیه، دکتر کوهدانی شرایط شما را برای استفاده از این رژیم مناسب بداند، می‌توانید با پیروی کردن از آن به‌ غیر از این ‌که فشار خون بالا را کنترل کنید، از فواید دیگر آن بهره‌مند شوید.

خطر به وجود آمدن بیماری‌های قلبی کمتر خواهد شد

خطر به وجود آمدن بیماری‌های قلبی کمتر خواهد شد

آیا استفاده از رژیم دش برای تمام افراد مفید می‌باشد؟

بررسی‌ها و ارزیابی‌های متفاوتی روی این رژیم صورت ‌گرفته است که نشان می‌دهد افرادی که کمترین میزان مصرف نمک را دارند، بیشتر دچار کاهش فشار خون شده‌اند.

اما نمی‌توان قطع به ‌یقین در رابطه با فواید و محدودیت‌های نمک برای سلامتی و طول عمر اطلاعاتی داشت. اشخاصی که دچار فشار خون بالا هستند، در برخی از مواقع کاهش دادن مصرف نمک در رژیم غذایی آن‌ها تاثیر قابل توجهی بر فشار خون خواهد داشت. با این شرایط اگر فردی دچار فشار خون طبیعی می‌باشد، کاهش دادن مصرف نمک در بدن او تأثیر ندارد.

یعنی اگر دچار عارضه فشار خون بالا نیستید، استفاده از رژیم dash نمی‌تواند کارساز باشد. اما بدن برخی از افراد به نسبت دیگران با مصرف نمک واکنش نشان می‌دهد. در واقع به نوعی به مصرف نمک حساس هستند.

آیا استفاده از رژیم دش برای تمام افراد مفید می‌باشد؟

آیا استفاده از رژیم دش برای تمام افراد مفید می‌باشد؟

این شرایط بدان معنی است که این افراد به نسبت دیگر اشخاص با مصرف نمک دچار فشار خون بالا خواهند شد. پس اگر شناخت خوبی در رابطه با این‌ موضوع داشته باشید، می‌توانید به درک درستی در رابطه با این که آیا رژیم دش برای شما مناسب است، برسید. اما برای تشخیص بهتر این ‌موضوع می‌توانید روی تخصص‌های دکتر کوهدانی به‌عنوان بهترین متخصص تغذیه حساب ویژه‌ای باز کنید.

محدود کردن بی‌اندازه نمک، مفید نیست

در صورت عدم استفاده از نمک، امکان دارد بدن افراد با مشکلات مختلفی مواجه شود. پس سلامتی افراد را به خطر خواهد انداخت و مواردی همچون خطر بیماری‌های قلبی، مقاومت به انسولین و احتباس مایعات را افزایش خواهد داد. در مطالب بالا به این ‌موضوع اشاره کردیم.

چنان چه نیازمند استفاده از رژیم غذایی dash هستید، باید مصرف نمک یا سدیم خود را کاهش دهید و در طول روز حدوداً سه ‌چهارم قاشق غذاخوری قادر به استفاده از نمک می‌باشید. زیرا عدم استفاده از نمک امکان دارد که مشکلات بسیاری برای سلامتی به وجود ‌آورد.

در واقع هدف اصلی رژیم dash و فشار خون بالا این است که بتواند میزان مصرفی نمک افراد را کنترل کند و فقط روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم به بدن برسد. اما با ذکر تمامی این مسائل همچنان نمی‌توان قطع به ‌یقین گفت که کاهش دادن میزان مصرف نمک فایده‌ای برای بدن فرد دارد یا فقط فرضیه‌ای بیش می‌باشد.

در حقیقت به ‌مرور زمان با بررسی‌های بیشتری که متخصصان روی مسئله فشار خون بالا انجام می‌دهند، به این مطلب رسیده‌اند که ارتباطی بین مصرف نمک و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی دیده نمی‌شود.

محدود کردن بی‌اندازه نمک، مفید نیست

محدود کردن بی‌اندازه نمک، مفید نیست

اما با توجه به این‌ که اغلب مردم ایران از نمک به‌ عنوان یک چاشنی اصلی برای غذاهای خود استفاده می‌کنند، این هشدار برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود که بتواند میزان نمک دریافتی خود را کاهش دهند و فقط به‌ اندازه‌ ۲ تا ۵/۲ قاشق چای‌خوری که معادل ۱۰ تا ۱۲ گرم در طول روز می‌باشد را به میزان کمتری از نمک همچون ۱٫۲۵ قاشق چای‌خوری معادل ۶ تا ۵ گرم برسانند.

این شرایط برای بدن بسیار مفید می‌باشد و هدف اصلی کاهش دادن مقدار غذاهای فرآوری شده در رژیم غذایی dash می‌باشد و بیشتر افراد را تشویق به مصرف غذاهای کامل خواهد کرد. بنابراین رابطه خوبی بین رژیم dash و فشار خون بالا وجود دارد. اما برای بهره‌گیری از آن نیاز به تخصص‌های متخصص تغذیه یعنی دکتر کوهدانی دارید.

رژیم غذایی (دَش) dash مجوز خوردن چه نوع غذاهایی را خواهد داد؟

با توجه به این ‌که رابطه مستقیم بین رژیم dash و فشار خون بالا وجود دارد، برای ‌این که بتوان این عامل را در بدن کنترل کرد، نیاز است تا به توصیه متخصصان تغذیه همچون دکتر کوهدانی، برخی از مواد غذایی از دوره رژیم شما حذف شوند.

در واقع گروه خاصی از مواد غذایی به شما کمک می‌کند تا با مشکل فشار خون بالا مبارزه کنید. میزان وعده‌های مصرفی شما در طول دوره این رژیم بستگی به میزان کالری مصرفی شما دارد. در ادامه یک نمونه از وعده غذایی رژیم dash  که بر اساس رژیم دوهزار کالری تعبیه شده ‌است را برای شما خواهیم داشت تا بدانید در این دوره مجاز به مصرف چه نوع مواد غذایی می‌باشید.

برای این ‌که بتوان از طریق رژیم دش به کنترل فشار خون بالا پرداخت، باید اطلاعاتی در رابطه با نوع غذاهای مصرفی در این دوره داشته باشید. اما لازم است بگوییم که نیازی به نگرانی برای غذاهای مختلف این رژیم نیست.

به دلیل این‌ که این رژیم شامل لیست منحصر به ‌فردی از غذاها نیست، بلکه وعده‌های خاص از گروه‌های غذایی متعدد را برای افراد در طول روز پیشنهاد می‌کند. بسته به میزان کالری‌هایی که دریافت می‌کنید، تعداد وعده‌هایی که در رژیم dash  قادر به استفاده از آن‌ها هستید، تفاوت دارد.

میزان مصرف میوه‌ها

می‌توان از میوه‌ها و در ۴ تا ۵ وعده در روز استفاده کرد. اگر شما نیز مشتاق به شناخت رژیم dash و فشار خون بالا هستید، باید بدانید هیچ‌گونه محدودیتی برای مصرف میوه‌ها وجود ندارد. زیرا می‌توانید به میزان فراوان از میوه‌ها استفاده داشته باشید.

به ‌عنوان نمونه میوه‌هایی همچون هلو، گلابی، سیب، توت‌ها و میوه‌های استوایی همچون انبه و آناناس در این دوره برای شما از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند و مجاز به استفاده از آن‌ها هستید.

  • نمونه مصرف یک وعده میوه‌ها
  • ۵۰ گرم یا یک ‌چهارم فنجان زردآلوی خشک
  • ۳۰ گرم یا نصف فنجان هلوی تازه یا فریز شده یا کمپوتی
  • ۱ عدد سیب متوسط
  • ۱ عدد گلابی متوسط
میزان مصرف میوه‌ها

میزان مصرف میوه‌ها

میزان مصرف سبزیجات

می‌توان سبزیجات را حدوداً ۴ تا ۵ وعده در طول روز استفاده کرد. در واقع استفاده از هیچ کدام از سبزیجات در رژیم غذایی dash  ممنوع نیست و می‌توان از تمامی سبزیجات بهره کامل برد. اما وعده‌های اندازه‌گیری شده را حتما رعایت کنید.

  • نمونه مصرف یک وعده سبزیجات
  • ۴۵ گرم معادل نصف فنجان سبزیجات ورق شده
  • ۴۵ گرم معادل نصف فنجان سبزیجات خام یا پخته بروکلی، گوجه‌فرنگی، هویج یا کدو
  • ۳۰ گرم یا ۱ فنجان سبزیجاتی که برگ پهن و بزرگ دارند، همانند کلم‌پیچ یا اسفناج
میزان مصرف سبزیجات

میزان مصرف سبزیجات

میزان مصرف محصولات لبنی

مهم‌ترین منبع پروتئین، کلسیم و ویتامین دی از طریق مصرف شیر، پنیر و ماست و دیگر محصولات لبنی به بدن خواهد رسید. اما مهم‌ترین نکته این است که در رژیم dash  باید از لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی استفاده داشته باشید.

زیرا در غیر این صورت بیشترین چربی‌های اشباع ‌شده از طریق این دسته از لبنیات به بدن شما خواهد رسید.  در رژیم dash  مجاز به استفاده از ۲ تا ۳ وعده محصولات لبنی در طول روز هستید.

برای استفاده از رژیم dash  و کنترل فشار خون بالا باید از لبنیات کم‌ چرب استفاده داشته باشید. به‌ عنوان نمونه مواردی همچون پنیر کم‌چرب، ماست کم‌چرب و شیر بدون چربی برای شما مفید می‌باشد.

میزان مصرف محصولات لبنی

میزان مصرف محصولات لبنی

  • نمونه مصرف یک وعده لبنیات
  • ۲۴۰ میلی‌لیتر شیر کم‌چرب معادل ۱ فنجان
  • ۲۸۵ گرم ماست کم‌چرب معادل ۱ پیمانه
  • ۴۵ گرم پنیر بدون چربی یا کم‌چرب

شما در حال مطالعه مقاله رژیم dash و فشار خون بالا هستید.

میزان مصرف غلات کامل

وعده مصرفی برای هر روز در رژیم دش  ۶ ‌تا ۸ غلات کامل می‌باشد. منظور از غلات کامل، گندم کامل است یا در برخی مواقع نان‌هایی با گندم کامل طبخ می‌شود که در رژیم دش با فشار خون بالا کاربرد خواهد داشت.

غلات کامل صبحانه که شامل مواردی همچون جو دوسر، کین وا، بلغور و برنج قهوه‌ای خواهند شد نیز در این دوره برای شما مفید می‌باشد. در ادامه نمونه یک وعده غذایی غلات کامل را برای شما خواهیم داشت.

  • نمونه مصرف یک وعده غلات
  • یک تکه نان غلات کامل
  • ۹۵ گرم برنج پخته ‌شده (نصف فنجان)
  • پاستا یا غلات
  • ۱ اونس یا ۲۸ گرم غلات خشک صبحانه
میزان مصرف غلات کامل

میزان مصرف غلات کامل

میزان مصرف مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی

برای این‌ که در رژیم dash  بتوانید میزان پروتئین، ویتامین بی، آهن و زینک بدن خود را تامین کنید، انواع گوشت‌ها باید به بدن شما برسد. هر چقدر میزان مصرفی گوشت‌ها در رژیم غذایی شما کمتر شود، جای بیشتری برای سبزیجات و بهره بردن از ویتامین‌های آن‌ها بیشتر خواهد شد و این می‌تواند فواید بسیاری در راستای رژیم dash  و کنترل فشار خون داشته باشد. حدوداً ۶ وعده در طول روز یا کمتر از آن مجاز به مصرف این موارد هستید.

برای این ‌که در رژیم dash  موفق باشید، بهتر است وعده‌های مرغ، گوشت و ماهی را بدون چربی سرو کنید و بیشتر از گوشت‌های لخم و کم‌چربی استفاده داشته باشید.

تلاش کنید اغلب در برخی مواقع مهم از گوشت قرمز استفاده کنید و میزان مصرف گوشت قرمز شما بیش‌از ۱ یا ۲ بار در هفته نشود. برای شما مثال‌هایی از یک وعده غذایی که شامل پروتئین‌هایی همچون گوشت، مرغ و ماهی کم‌چرب دارد را خواهیم داشت.

نمونه مصرف یک وعده پروتئینی

  • ۱ عدد تخم ‌مرغ
  • ۲۸ گرم گوشت پخته
  • ۲۸ گرم ماهی یا مرغ پخته
نمونه مصرف یک وعده پروتئینی

نمونه مصرف یک وعده پروتئینی

میزان مصرف آجیل‌ها، حبوبات و دانه‌ها

در طول ۱ هفته می‌توانید ۴ تا ۵ وعده از دانه‌ها، حبوبات و آجیل‌ها استفاده داشته باشید. آجیل‌ها و مغزها حاوی میزان زیادی پتاسیم، پروتئین و منیزیم می‌باشند

همین‌طور در برخی از آن‌ها میزان زیادی فیبر و ترکیبات گیاهی وجود دارد که عامل مؤثری برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان خواهند بود. پس در کنترل فشار خون بالا بسیار تاثیر خواهند داشت. مصرف حبوبات کالری بسیار خوبی برای بدن فراهم می‌کند و می‌تواند پروتئین بدن را تامین کند.

اما اندازه وعده‌های آن را باید کم بگیرید تا بتوانید در طول هفته چندین‌ بار از آن‌ها استفاده داشته باشید. مهم‌ترین مغزها و آجیل‌ها و حبوبات که می‌توانید در راستای رژیم dash  از آن‌ها استفاده کنید، مواردی همچون لوبیا چیتی، عدس، لپه، تخم کتان، تخم آفتابگردان، فندق، گردو، بادام‌زمینی، بادام می‌باشد. نمونه‌ای از یک وعده مفید از آجیل‌ها و مغزها برای شما خواهیم داشت.

نمونه مصرف یک وعده دانه ­ها

  • ۵۰ گرم یا یک ‌سوم فنجان آجیل و از هر نوع
  • ۴۰ گرم یا حدوداً ۲ قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی
  • ۱۶ گرم یا ۱ قاشق چای‌خوری دانه‌های روغنی
  • ۴۰ گرم معادل نصف فنجان حبوبات پخته‌شده (عدس، لوبیا چیتی، لپه)

شما در حال مطالعه مقاله رژیم dash و فشار خون بالا هستید.

نمونه مصرف یک وعده دانه ­ها

نمونه مصرف یک وعده دانه ­ها

میزان مصرف چربی و روغن

در رژیم دش مجاز به استفاده از ۲ تا ۳ وعده چربی و روغن در طول روز هستید. حتما می‌دانید که جذب ویتامین‌های مهم و حیاتی بدن از طریق مصرف چربی‌ها اتفاق می‌افتد و چربی‌ها می‌توانند باعث قوی شدن سیستم ایمنی بدن باشند. اما باید حد تعادل را برای مصرف روغن و چربی‌ها در رژیم dash  رعایت کنید.

زیرا افزایش آن‌ها باعث خطر ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی خواهد شد. در کل میزان مصرفی چربی‌ها در رژیم غذایی دش ۳۰ درصد محدود خواهد شد. دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه، مصرف روغن‌های گیاهی را به نسبت دیگر روغن‌های دیگر بیشتر توصیه می‌کند. مواردی همچون روغن کانولا، روغن ذرت، روغن مارگارین، روغن زیتون یا روغن گلرنگ در این دوره مفیدتر می‌باشد.

نمونه مصرف یک وعده چربی و روغن

  • ۴٫۵ گرم مارگارین نرم یا معادل ۱ قاشق چای‌ خوری
  • ۵ میلی‌گرم روغن گیاهی یا معادل ۱ قاشق چای‌ خوری
  • ۱۵ گرم مایونز یا معادل ۱ قاشق چای‌خوری
  • ۳۰ میلی ‌لیتر سس سالاد یا معادل ۲ قاشق غذاخوری
نمونه مصرف یک وعده چربی و روغن

نمونه مصرف یک وعده چربی و روغن

میزان مصرف آب‌ نبات و قندهای اضافه شده

در یک هفته بهتر است ۵ وعده یا کمتر از آن از آب ‌نبات ها و قندهای اضافه ‌شده استفاده داشته باشید. در واقع مجبور نیستید مصرف شیرینی‌های مختلف را در رژیم غذاییdash  قطع کنید، اما بهتر است که در مورد استفاده از آن‌ها رعایت کنید و مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.

اگر بتوانید در محدود کردن مصرف آب ‌نبات، نوشابه‌های گازدار و شکرهای خوراکی موفق باشید، در واقع کنترل فشار خون بالا از طریق رژیم dash  اتفاق خواهد افتاد. رژیم dash  درصدد است تا انواع قندهای ساده‌ای همچون شکر، شیرینی، مربا و آب ‌نبات‌ها را ممنوع اعلام کند و در مقابل مصرف قندهای طبیعی همچون خرما، شیر، انگور و دیگر را به شما پیشنهاد می‌کند.

نمونه مصرف یک وعده شیرینی­جات

  • ۱۲٫۵ گرم شکر معادل ۱ قاشق غذاخوری
  • ۲۰ گرم ژله یا مربا معادل ۱ قاشق غذاخوری
  • ۲۴۰ میلی‌گرم
  • ۲۴۰ میلی‌لیتر لیموناد معادل ۱ فنجان
نمونه مصرف یک وعده شیرینی­جات

نمونه مصرف یک وعده شیرینی­جات

شما در حال مطالعه مقاله رژیم dash و فشار خون بالا هستید.

یک رژیم غذایی یک هفته dash شامل چه مواردی خواهد شد؟

حال که به رابطه بین رژیم dash و فشار خون بالا پی بردید، برای این ‌که بهتر بتوان از رژیم غذایی dash به‌ منظور کاهش فشار خون بالا استفاده داشته باشید، دکتر کوهدانی نمونه‌ای از یک لیست غذایی یک‌ هفته‌ای که شامل ۲ هزار کالری خواهد شد را برای شما در ادامه این مطلب آورده است.

می‌توانید روزهای متوالی از یک رژیم استفاده داشته باشید یا هر کدام از روزهای هفته را براساس برنامه‌ریزی که دکتر کوهدانی برای شما در نظر گرفته ‌است، پیش بروید.

برنامه غذایی روز شنبه رژیم dash

  • صبحانه
  • ۹۰ گرم جو ۲ سر معادل ۱ فنجان
  • ۲۴۰ میلی ‌لیتر شیر کم‌ چرب معادل ۱ فنجان
  • ۷۵ گرم انواع توت معادل نصف فنجان
  • ۱۲۰ میلی ‌لیتر آب پرتقال تازه معادل نصف فنجان
  • میان وعده
  • ۲۵۸ گرم ماست کم‌ چرب معادل ۱ فنجان
  • ۱ عدد سیب متوسط
  • ناهار
  • ۲ برش نان غله کامل به همراه ساندویچ تن
  • ۱۵ گرم و مایونز معادل ۱ قاشق چای‌خوری
  • ۱۱۳ گرم سالاد سبز معادل یک‌ و نیم فنجان
  • ۸۰ گرم کنسرو ماهی تن
  • میان وعده
  • موز متوسط ۱ عدد
  • شام
  • سینه مرغ پخته‌ شده ۸۵ گرم
  • ۵ میلی ‌لیتر روغن گیاهی معادل ۱ قاشق چای‌خوری
  • نصف فنجان کلم بروکلی و هویج معادل ۷۵ گرم
  • ۱۹۰ گرم برنج قهوه‌ای معادل ۱ پیمانه
برنامه غذایی روز شنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز شنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز یکشنبه رژیم dash

  • صبحانه
  • ۹۰ گرم جو دو سر معادل ۱ فنجان
  • ۱٫۲ گرم شیر بدون چربی معادل ۱ فنجان
  • نصف فنجان انواع توت
  • ۱۲۰ میلی‌گرم آب پرتRال تازه معادل نصف فنجان
  • میان وعده
  • پرتقال متوسط ۱ عدد
  • ناهار
  • نان گندم کامل ۲ برش
  • گوشت بوقلمون بدون چربی ۸۵ گرم
  • پنیر کم ‌چرب ۴۵ گرم
  • ۳۸ گرم نصف فنجان سالاد
  • ۳۸ گرم سالاد سبز معادل نصف فنجان
  • ۳۸ گرم گوجه گیلاسی معادل نصف فنجان
  • میان وعده
  • غله کامل معادل ۴ عدد کراکر
  • پنیر کورتاژ ۴۵ گرم
  • ۷۵ گرم کمپوت آناناس معادل نصف فنجان
  • شام
  • فیله‌ ماهی ۱۷۰ گرم
  • پوره سیب ‌زمینی ۲۰۰ گرم معادل ۱ فنجان
  • ۷۵ گرم نخود سبز معادل نصف فنجان
  • ۷۵ گرم کلم بروکلی معادل نصف فنجان
برنامه غذایی روز یکشنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز یکشنبه رژیم dash

شما در حال مطالعه مقاله رژیم dash و فشار خون بالا می‌باشید.

برنامه غذایی روز دوشنبه رژیم dash

  • صبحانه
  • ۹۰ گرم جو دو سر معادل ۱ فنجان
  • ۱ فنجان شیر بدون چربی
  • ۱ دوم فنجان انواع توت
  • ۱۲۰ میلی‌لیتر آب پرتقال تازه معادل نصف فنجان
  • میان وعده
  • پرتقال متوسط ۱ عدد
  • ناهار
  • نان گندم کامل ۲ برش
  • گوشت بوقلمون بدون چربی ۸۵ گرم
  • پنیر کم ‌چرب ۵ گرم
  • ۳۸ گرم سالاد سبز معادل نصف فنجان
  • ۳۸ گرم گوجه گیلاسی معادل نصف فنجان
  • میان وعده
  • پنیر کورتاژ ۴۵ گرم
  • ۷۵ گرم کمپوت آناناس معادل نصف فنجان
  • معادل ۴ عدد کراکر
  • شام
  • ۲۰۰ گرم پوره سیب‌ زمینی
  • فیله‌ ماهی ۱۷۰ گرم
  • ۷۵ گرم نخود سبز معادل نصف فنجان
  • ۷۵ گرم کلم بروکلی معادل نصف فنجان
برنامه غذایی روز دوشنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز دوشنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز سه شنبه رژیم dash

  • صبحانه
  • ۹۰ گرم جو دوسر یا معادل ۱ فنجان
  • ۲۴۰ میلی ‌لیتر شیر بدون چربی معادل ۱ فنجان
  • ۷۵ گرم شاه‌توت معادل نصف فنجان
  • ۷۵ گرم تمشک و معادل نصف فنجان
  • ۱۲۰ میلی ‌لیتر آب‌ پرتقال تازه معادل نصف فنجان
  • میان وعده
  • فقط موز متوسط ۱ عدد
  • ناهار
  • سالاد درست شده با تن و گریل شده ۱۳۰ گرم
  • تخم ‌مرغ آب‌پز ۱ عدد
  • ۳۸ گرم گوجه گیلاسی معادل نصف فنجان
  • ۳۰ میلی‌لیتر سس سالاد کم‌چرب معادل ۲ قاشق غذاخوری
  • ۱۵۲ گرم سالاد سبز معادل ۲ پیمانه
  • میان وعده
  • ۳۰ گرم کمپوت هلو معادل نصف فنجان
  • ۲۸۵ گرم ماست کم‌چرب معادل ۱ فنجان
  • شام
  • ۱۵۰ گرم فیله گوساله معادل ۱ فنجان
  • ۱۹۰ گرم برنج قهوه‌ای معادل ۱ پیمانه
  • سبزیجات مخلوط
برنامه غذایی روز سه شنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز سه شنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز چهارشنبه رژیم dash

  • صبحانه
  • گوشت بوقلمون ۲ برش نازک
  • تخم‌ مرغ آب‌پز ۲ عدد
  • ۳۸ گرم گوجه گیلاسی معادل نصف فنجان
  • ۸۰ گرم لوبیای پخته ‌شده معادل نصف فنجان
  • نان تست گندم کامل ۲ برش
  • ۱۲۰ میلی ‌لیتر آب ‌پرتقال تازه معادل نصف فنجان
  • میان وعده
  • سیب متوسط ۱ عدد
  • ناهار
  • نان تست گندم کامل ۲ برش
  • مایونز کم‌چرب ۱ قاشق غذاخوری
  • پنیر کم‌چرب ۵ گرم
  • ۳۸ گرم سالاد سبز معادل نصف فنجان
  • ۳۸ گرم گوجه گیلاسی معادل نصف فنجان
  • میان وعده
  • سالاد میوه ۱ فنجان
  • شام
  • کوفته ‌قلقلی ۱ فنجان
  • ۱۹۰ گرم اسپاگتی
  • ۱۱۵ گرم بوقلمون خرد شده
  • ۷۵ گرم نخود سبز معادل نصف فنجان
برنامه غذایی روز چهارشنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز چهارشنبه رژیم dash

شما در حال مطالعه مقاله رژیم dash و فشار خون بالا می‌باشید.

برنامه غذایی روز پنج­شنبه رژیم dash

  • صبحانه
  • نان تست گندم کامل ۲ برش
  • ۴۰ گرم کره بادام ‌زمینی معادل ۲ قاشق غذاخوری
  • موز متوسط ۱ عدد
  • ۱۶ گرم مخلوط آجیل معادل ۲ قاشق غذاخوری
  • ۱۲۰ میلی ‌لیتر آب ‌پرتقال تازه معادل نصف فنجان
  • میان وعده
  • سیب متوسط ۱ عدد
  • ناهار
  • مرغ برشته شده ۸۵ گرم
  • ۱۵۰ گرم سبزیجات برشته معادل ۱ فنجان
  • ۱۹۰ گرم بلغور پخته معادل ۱ فنجان
  • میان وعده
  • ۳۰ گرم مخلوط توت معادل نصف فنجان
  • ۲۸۵ گرم ماست کم‌ چرب معادل ۱ فنجان
  • شام
  • استیک گوشت ۸۵ گرم
  • ۱۵۰ گرم راتوتای که شامل بادمجان، کدو، پیاز، سبزیجات و گوجه‌فرنگی و سیر می‌شود.
  • برنج قهوه ای ۱ فنجان معادل ۱۹۰ گرم
  • ۴۰ گرم عدس معادل نصف فنجان
  • ۴۰ گرم پنیر کم ‌چرب
  • دسر
  • پودینگ شکلات کم‌چرب
برنامه غذایی روز پنج­شنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز پنج­شنبه رژیم dash

برنامه غذایی روز جمعه رژیم dash

  • صبحانه
  • ۹۰ گرم جو دوسر معادل ۱ فنجان
  • ۲۴۰ میلی ‌لیتر شیر کم‌ چرب معادل ۱ پیمانه
  • ۳۸ گرم توت معادل نصف فنجان
  • ۱۲۰ میلی‌لیتر آب‌ پرتقال تازه معادل نصف فنجان
  • میان وعده
  • گلابی متوسط ۱ عدد
  • ناهار
  • سالاد مرغ حاوی سینه مرغ معادل ۸۵ گرم
  • مایونز ۱ قاشق غذاخوری
  • ۱۵۰ گرم سالاد سبز معادل ۲ فنجان
  • ۷۵ گرم گوجه گیلاسی معادل نصف فنجان
  • ۴ گرم دانه‌های روغنی معادل نصف قاشق غذاخوری
  • غله خشک کامل شامل ۴ عدد کراکر
  • میان وعده
  • ۷۰ گرم بادام معادل نصف پیمانه
  • ۱ عدد موز متوسط
  • شام
  • گوشت گوساله برشته شده ۸۵ گرم
  • سیب‌ زمینی پخته ۱۵۰ گرم معادل ۱ پیمانه
  • ۷۵ گرم بروکلی معادل نصف فنجان
  • ۷۵ گرم نخود سبز معادل نصف فنجان
برنامه غذایی روز جمعه رژیم dash

برنامه غذایی روز جمعه رژیم dash

چگونه می‌توان برنامه غذایی خود را با رژیم غذایی dash تطابق داد؟

حال که از رابطه‌ بین رژیم dash و فشار خون بالا مطلع شدیم و دریافتیم که این رژیم می‌تواند چه فواید مفیدی برای فشار خون بالا و کنترل آن داشته باشد، برخی از افراد نیازمند استفاده از آن هستند. اما این سوال در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد که چگونه می‌توانند از این رژیم بهره‌مند شوند؟

با توجه به این ‌که هیچ ماده غذایی خاصی در این رژیم دیده نمی‌شود و تمامی مواد غذایی طبیعی روزمره شما می‌باشد، می‌توانید براساس دستورالعمل‌هایی که در این رژیم ذکر کردیم رژیم غذایی خود را سازگار کنید.

برای ‌این که در این راه موفق باشید، نیاز به تخصص‌های دکتر کوهدانی دارید تا بتوانید تحت نظارت او از رژیم dash برای کنترل فشار خون استفاده داشته باشید.

نکاتی که در ادامه می‌گوییم نیز به کمک شما خواهد آمد و می‌تواند در راستای این امور، شما را راهنمایی کند.

  • غلات فراهیخته را حذف کنید و از غلات کامل و سبوس‌دار استفاده داشته باشید.
  • به‌ جای استفاده از لبنیات پرچرب، از لبنیات کم‌چرب استفاده کنید.
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات خود را افزایش دهید.
  • منابع پروتئینی همچون ماهی ها، حبوبات و ماکیان را نادیده نگیرید.
  • مصرف روغن‌های سالم را برای تهیه غذاهای خود کم‌ارزش ندانید، روغن زیتون یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد.
  • در محدود کردن مصرف نوشابه‌های گازدار و شیرین تلاش کنید.
  • اغلب از غذاهایی که دارای گوشت‌های پرچرب و لبنیات پرچرب می‌باشند، استفاده نکنید.
  • مصرف روغن‌هایی همچون روغن پالم و روغن نارگیل را محدودتر کنید.
  • به‌ غیر از آب ‌میوه‌ها، نوشیدنی‌های کم‌کالری مثل آب، چای و قهوه در این رژیم مفید می‌باشد.

در هر صورت اگر بتوانید به این شرایط پای‌بند باشید، قطعا در راستای کاهش وزن خود و کاهش فشار خون خود قدم مثبتی برداشته‌اید. البته اگر در این ‌باره نیاز به مشورت و مشاوره گرفتن از پزشک متخصص دارید، دکتر کوهدانی می‌تواند پشتیبان خوبی برای شما در این زمینه باشد تا کمک کند در کنترل فشار خون بالا موفق شوید.

نکاتی که در ادامه می‌گوییم نیز به کمک شما خواهد آمد و می‌تواند در راستای این امور، شما را راهنمایی کند.

نکاتی که در ادامه می‌گوییم نیز به کمک شما خواهد آمد و می‌تواند در راستای این امور، شما را راهنمایی کند.

لاغری و کاهش وزن با رژیم  dash چه معایبی به دنبال خواهد داشت؟

این کاملاً درست است که گفتیم استفاده از رژیم dash می‌تواند در کاهش وزن تاثیرگذار باشد. اما رابطه اصلی رژیم dash و فشار خون بالا، تاثیر بیشتری به نسبت رژیم dash و کاهش وزن خواهد داشت. بنابراین نمی‌توانید فقط با هدف کاهش وزن از این رژیم بهره ببرید. امکان دارد با استفاده از این رژیم معایب بسیاری در پی استفاده از این رژیم برای لاغری وجود دارد که بنا بر تخصص‌های دکتر کوهدانی، لازم می‌دانیم آن ها را به شما گوشزد کنیم.

پایبندی در این رژیم بسیار سخت است

اغلب افرادی که به یک رژیم غذایی معمولی پای‌بند هستند، برای این ‌که بتوانند از رژیم دش پیروی کنند، سختی بسیاری را احساس خواهند کرد. توصیه اصلی رژیم غذایی dash این است که میزان نمک‌های دریافتی در طول روز به ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم برسد.

طبق تحقیقاتی که مراکز کنترل بیماری‌های خاص انجام داده ‌است، تمامی افراد به ‌صورت متوسط از ۳۴۰۰ میلی‌گرم سدیم در طول روز استفاده می‌کنند. اغلب دریافت این میزان از نمک، از طریق مصرف غذاهای فرآوری شده می‌باشد که وجود آن‌ها در رژیم dash بسیار محدود می‌شود و حتی اگر از غذاهای فرآوری شده استفاده نمی‌کنید، این‌ که در سفره از نمکدان استفاده نکنید، کمی دشوار و سخت می‌باشد.

به ‌همین دلیل رعایت رژیم dash یک چالش به حساب خواهد آمد. تحقیقات بسیار گسترده‌ای در رابطه با میزان پیروی از رژیم dash صورت‌ گرفته است. نتایج این تحقیقات به این صورت است که افراد برای تبعیت کردن از این رژیم مشکلات بسیاری دارند. پس برای این‌ که بتوانند به ‌صورت پایدار از رژیم dash و فشار خون بالا بهره ببرند، نیاز به یک راهنما و مشاور همچون دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه دارند.

برای کاهش وزن، بهتر است از رژیمی استفاده داشته باشید که پیروی کردن از دستورالعمل‌های آن برای شما دشوار نباشد

اما برای کاهش وزن، بهتر است از رژیمی استفاده داشته باشید که پیروی کردن از دستورالعمل‌های آن برای شما دشوار نباشد. این مسئله باعث می‌شود به ‌زودی از رژیم dash خسته شوید. اما برای کنترل بهتر اوضاع باید تحت نظر باشید.

همچنین محققان توانستند بررسی خوبی روی مصرف چربی‌ها در رژیم دش داشته باشند. وجود چربی‌های بیشتر در رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن به افراد انگیزه بیشتری برای رعایت برنامه‌های غذایی خواهد داد.

طبق مطالعات انجام‌ شده، شرکت‌ کنندگان اغلب از رژیم‌هایی استفاده داشته‌اند و به آن پایدار بوده‌اند که میزان چربی بالاتری در آن دیده می‌شود. این افراد به‌ جای استفاده از لبنیات کم‌چرب و لبنیات پرچرب را جایگزین کرده‌اند.

برای کاهش وزن، بهتر است از رژیمی استفاده داشته باشید که پیروی کردن از دستورالعمل‌های آن برای شما دشوار نباشد

برای کاهش وزن، بهتر است از رژیمی استفاده داشته باشید که پیروی کردن از دستورالعمل‌های آن برای شما دشوار نباشد

همین‌طور توانسته‌اند میزان مصرف آب ‌میوه و قندهای مصنوعی را به حداقل برسانند. محققان به این درک رسیده‌اند که اگر از رژیم dash و فشار خون بالا با چربی بالاتری استفاده شود، به همان اندازه می‌تواند تاثیر خوبی در کاهش فشار خون داشته باشد. استفاده از چربی‌های خوب بدون آن که باعث افزایش کلسترول بد شود، می‌تواند نقش خوبی در این رژیم داشته باشد.

در این رژیم، پشتیبانی نخواهید شد

یکی از ویژگی‌های محبوب اغلب رژیم‌های لاغری و کاهش وزن این است که سازمان‌های مختلفی از وجود این رژیم پشتیبانی نمی‌کنند. وجود پشتیبان‌ها سبب می‌شود تا در راستای کاهش وزن از طریق رژیم دش دچار مشکلاتی نشوید.

پس اگر دچار سوال یا ابهامی در راستای رژیم غذایی داشته باشید، می‌توانید از راهنمای خود پرس ‌و جو کنید. وجود این ویژگی در اغلب رژیم‌های لاغری باعث می‌شود تا افراد، پشتکار بهتری برای رژیم داشته باشند.

در صورتی ‌که رژیم dash از عدم پشتیبانی برخوردار می‌باشد و امکان دارد باعث کاهش انگیزه افراد شود و به ‌مرور، شخص بعد از سختی‌های رژیم، آن را کنار بگذارد. این ‌که به افراد اجازه بدهیم سوالات بسیاری در رابطه با رژیم بپرسند و نکات و ترفندهای آموزنده‌ای را آموزش ببینند، کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

اگر قصد دارید از طریق رژیم dash فقط به کاهش وزن برسید، باید بدانید که مسیر همراهی در این راه منتظر شما نیست. زیرا اهمیت این رژیم اغلب برای کنترل فشار خون بالا می‌باشد و هیچ سازمان پشتیبانی برای این رژیم وجود ندارد.

اما اگر همچنان پای‌بند به استفاده از این رژیم برای کنترل فشار خون بالا و کنترل وزن خود هستید، بهتر است از دکتر کوهدانی به‌ عنوان بهترین متخصص تغذیه کمک بگیرید و هر گونه ابهام و سوال خود را با استفاده از تخصص ایشان برطرف کنید.

دکتر کوهدانی با قوانین رژیم dash و فشار خون بالا آشنایی کافی دارد و می‌تواند نقش یک پشتیبان خوب و حرفه‌ای را برای شما در راستای این رژیم ایفا کند.

در این رژیم، پشتیبانی نخواهید شد

در این رژیم، پشتیبانی نخواهید شد

لازم است مواد غذایی مصرفی را پیگیری کنید

هیچ قانونی بر مبنای کالری شماری در رژیم dash دیده نمی‌شود. بنابراین خودتان باید پیگیری‌های لازم را درباره مواد غذایی مصرفی داشته باشید و دائماً حواستان به واحدهای غذایی استفاده ‌شده باشد.

زیرا شما مجاز هستید که فقط مصرف مواد غذایی در واحدهای مشخصی را بر مبنای رژیم غذایی dash استفاده کنید و نمی‌توانید بیشتر از محدوده مشخص ‌شده استفاده داشته باشید.

برای این‌ که بتوانید از این رژیم به‌ درستی استفاده داشته باشید و از آن نتیجه‌ خوب بگیرید، باید بخش‌هایی از غذاهای مصرفی خود را که در دسته‌بندی‌های مختلف مواد غذایی قرار دارند، اندازه‌گیری کنید و تعداد آن‌ها را بشمارید.

امکان دارد این فرآیند به اندازه‌ کالری شماری برای شما کسل‌کننده و خسته ‌کننده باشد و بعد از مدتی دیگر پشتکار لازم برای استفاده از این رژیم را نداشته باشید. به خصوص که استفاده از این رژیم هیچ‌گونه پشتیبانی ندارد و نمی‌توانید برای کمک گرفتن راهنمایی از آن استفاده داشته باشید و امکان دارد برای شما اندکی سخت باشد.

البته همچنان می‌توانید روی تخصص‌های دکتر کوهدانی به ‌عنوان یک پشتیبان و راهنمای خوب حساب باز کنید تا بتوانید بخش عمده‌ای از دشواری‌های این رژیم را به دست او بسپارید.

کاملاً مشخص است که رژیم dash و فشار خون بالا با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند، اما این ‌که می‌توانید از طریق این رژیم فقط برای کاهش وزن استفاده کنید، باید به تشخیص دکتر کوهدانی اتکا کنید.

لازم است مواد غذایی مصرفی را پیگیری کنید

لازم است مواد غذایی مصرفی را پیگیری کنید

طراحی خاصی برای کاهش وزن صورت نگرفته ‌است

همان‌طور که مشخص است، ماهیت اصلی رژیم dash برای کاهش فشار خون بالا می‌باشد و طراحی آن برای کاهش وزن مناسب نیست. در واقع هدف اصلی آن تمرکز روی کنترل فشار خون و سلامتی افراد می‌باشد. در نهایت اگر دچار فشار خون بالا هستید و اضافه ‌وزن نیز دارید، استفاده از رژیم dash می‌تواند تاثیر بالایی برای اهداف شما داشته باشد، اما همچنان نیاز دارید که تحت نظارت یک متخصص تغذیه از آن بهره‌مند شوید.

رژیم دش برای همه مناسب نیست

امکان دارد که رژیم dash به توصیه محققان برای افرادی که درگیر بیماری مزمن کبدی، بیماری مزمن کلیه و دیگر موارد می‌باشند، مناسب نباشد. همین‌ طور اگر شخصی درگیر بیماری نارسایی قلبی مزمن یا دیابت کنترل ‌نشده نوع دوم می‌باشد، استفاده از این رژیم باید با اصلاحات خاصی برای آن‌ها انجام بگیرد.

پس با این مبحث دریافتید که رژیم dash و فشار خون بالا با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند. درست است که یکی از مزایای مهم این رژیم در راستای کاهش فشار خون می‌تواند کاهش وزن شمرده شود، اما به‌ تنهایی برای کاهش وزن کاربرد نخواهد داشت.

رژیم دش برای همه مناسب نیست

رژیم دش برای همه مناسب نیست

سوالات پر تکرار در مورد رابطه رژیم dash و فشار خون بالا چه مواردی است؟

اگر شما نیز تصمیم گرفته‌اید از مزایای رژیم دش و فشار خون بالا بهره‌مند شوید اما هنوز سوالات دیگری در ذهن شما وجود دارد، برای برطرف نمودن این سوالات، نکات ریزی را برای شما خواهیم داشت تا بتوانید به‌ خوبی از استفاده این رژیم به کاهش فشار خون دست پیدا کنید. البته اگر تحت نظر ۱ متخصص تغذیه باشید، قطعا نتیجه بهتری روی درمان شما خواهد داشت دکتر کوهدانی می‌تواند در این زمینه پاسخگوی نیاز شما باشد.

آیا نوشیدن قهوه در رژیم غذایی دش مجاز است؟

هیچ‌گونه تجویز خاصی در راستای استفاده از رژیم غذایی dash برای قهوه وجود ندارد. برخی از افراد نگران هستند که استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار همچون چای و قهوه بسیار، سبب افزایش فشار خون آن‌ها شود.

اغلب افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، بیشتر دچار این عارضه خواهند شد. اما تحقیقات بسیاری در این ‌باره انجام گرفته ‌است و نشان می‌دهد که قهوه به‌ عنوان یکی از نوشیدنی‌های رایج می‌باشد، نمی‌تواند تاثیر بلند مدتی روی فشار خون ایجاد کند.

همین‌طور هیچ ‌گونه رابطه‌ای با عارضه‌های قلبی نخواهد داشت. تأثیر افزایش فشار خون در هنگام استفاده از قهوه برای اغلب افرادی که دارای فشار خون نرمال هستند، فقط ۳ ساعت می باشد.

اغلب افراد سالم دچار فشار خون نرمالی می‌باشند. طی بررسی‌هایی که روی نوشیدن ۳ تا  ۴ فنجان قهوه در طول روز روی این افراد داشتیم، دریافتیم که مصرف قهوه هیچ ‌گونه مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاورده ‌است. اما باید این‌ موضوع را بدانید که اگر کمترین افزایش فشار خونی از طریق مصرف قهوه شکل بگیرد.

به این معنی می‌باشد که اشخاصی که اخیراً با عارضه فشار خون بالا مواجه شده‌اند، مراقبت بیشتری در هنگام مصرف قهوه داشته باشند. در هر صورت هیچ محدودیتی برای مصرف قهوه در این دوران توسط دکتر کوهدانی در نظر گرفته نمی‌شود، مگر این ‌که خلاف این ‌موضوع توسط شرایط موجود افراد ثابت گردد.

آیا نوشیدن قهوه در رژیم غذایی دش مجاز است؟

آیا نوشیدن قهوه در رژیم غذایی دش مجاز است؟

ورزش چه تأثیری روی رژیم غذایی دش خواهد داشت؟

حتما همه شما می‌دانید که دو عامل رژیم‌های غذایی و ورزش همیشه در کنار یکدیگر باعث سلامتی خواهند شد و این ‌موضوع در رابطه با رژیم dash و فشار خون بالا نیز صدق می‌کند. زیرا در صورتی‌ که افراد در کنار استفاده از رژیم غذایی dash از ورزش استفاده می‌کنند، تاثیر مطلوب‌تری از فشار خون دریافت خواهند کرد.

زیرا فواید بی‌شماری برای ورزش ذکر می‌گردد. بنابراین این نتیجه غیر منطقی نیست که وجود ورزش می‌تواند روی عملکرد رژیم dash مؤثر واقع شود. به توصیه دکتر کوهدانی اگر در کنار استفاده از این رژیم بتوانید در اغلب روزهای هفته ۳۰ دقیقه پیاده‌روی یا فعالیت‌های متوسط داشته باشید، کنترل فشار خون بالا در بدن شما بهتر اتفاق می‌افتد.

برای این‌ که به ورزش مد نظر پای‌بند باشید، بهتر است از ورزش‌های مورد علاقه خود استفاده کنید تا از این ورزش لذت ببرید و بتواند در زندگی شما پایدار بماند.

برخی از فعالیت‌های متوسطی که می‌توانید در این دوره با استفاده از آن‌ها به کنترل فشار خون کمک کنید عبارتند از:

  • فعالیت‌ های خانه به مدت ۶۰ دقیقه
  • شنا کردن به مدت ۲۰ دقیقه
  • دوچرخه ‌سواری در هر کیلومتر در ۴ دقیقه
  • دویدن در هر کیلومتر ۶ دقیقه‌ای
  • دویدن با وزنه با هر کیلومتر در ۶ دقیقه
  • پیاده‌روی تند ۱ کیلومتر در ۹ دقیقه

الکل چه نقشی در رژیم غذایی دش خواهد داشت؟

یک نکته دیگر این است که افرادی که عادت به مصرف الکل دارند، در هنگام استفاده از رژیم dash باید مصرف آن را به کل فراموش کنند. زیرا یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث افزایش فشار خون خواهد داشت، مصرف بی‌رویه الکل می‌باشد.

در کنار این ‌موضوع استفاده از الکل امکان دارد که سلامتی افراد را به خطر بیندازد و آن‌ها را دچار بیماری‌های قلبی کند.

پس توصیه‌ دکتر کوهدانی به ‌عنوان بهترین متخصص تغذیه در هنگام استفاده از رژیم dash این است که به ‌مرور زمان مصرف الکل را کمتر کنید تا بتوانید کاملاً آن را کنار بگذارید. این شرایط به شما کمک می‌کند تا فشار خون نرمال تری را تجربه کنید.

الکل چه نقشی در رژیم غذایی دش خواهد داشت؟

الکل چه نقشی در رژیم غذایی دش خواهد داشت؟

جمع ‌بندی مطالب

با استفاده از این مطلب، به این ‌موضوع پی بردیم که استفاده از رژیم غذایی dash می‌تواند یک راهکار مؤثر و آسان برای کاهش دادن فشار خون بالا باشد. اما نباید از این‌ موضوع غافل شوید که مهم‌ترین موضوع برای کنترل فشار خون محدود کردن مصرف نمک تا سه ‌چهارم قاشق چای‌خوری در طول روز می‌باشد

و این ‌موضوع نه ‌تنها می‌تواند روی کاهش فشار خون تاثیر بسیاری داشته باشد، بلکه عوارض موجود به بیماری‌های قلبی را به حداقل می‌رساند. به ‌غیر از آن طبق مطالعاتی که روی رژیم dash داشتیم، متوجه شدیم استانداردهایی که در این رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاوی رژیم غذایی با چربی بسیار کم می‌باشد

و اغلب افراد با رعایت این دسته از موارد به آزمایشات کنترل ‌شده توانسته‌اند به کاهش مرگ ‌و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و افزایش فشار خون دست پیدا کنند. این آمار می‌تواند سلامت افراد را بیشتر حفظ کند. اغلب افراد سالم امکان دارد که تمایل چندانی برای استفاده کردن از این نوع رژیم غذایی نداشته باشند.

اما اغلب افرادی که دچار فشار خون بالا هستند یا در خانواده درجه یک خود اشخاصی با این مشخصات را سراغ دارند، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنند و کنترل خوبی با استفاده از رژیم غذایی dash روی میزان نمک دریافتی غذاهای خود داشته باشند.

رعایت این رژیم غذایی می‌تواند انتخاب خوبی برای افراد با شرایط مختلف باشد. اما حتما نیازمند پشتیبانی و راهنمایی‌های یک متخصص تغذیه به شما کمک خواهد کرد. دکتر کوهدانی می‌تواند در این زمینه راهنمای خوبی برای شما به منظور انجام رژیم غذایی دش باشد.

در کنار آن شرایطی برای استفاده از رژیم غذایی dash وجود دارد که می‌توانید به آن پای‌بند باشید. این شرایط به شرح زیر است:

تغییر پله به پله

اگر در ابتدای پیروی کردن از این رژیم ۲ تا ۳ وعده میوه و سبزیجات در طول روز استفاده دارید، به‌ مرور زمان سعی کنید در زمان ناهار یا شام ۲ وعده دیگر به آن اضافه کنید تا باعث جلوگیری از مصرف غلات شود.

تشویق و تنبیه

برای خودتان تشویقی در نظر بگیرید و با مواردی همچون غیر خوراکی به خودتان انگیزه بیشتری برای استفاده از رژیم غذایی dash بدهید تا بتوانید در ادامه راه موفق باشید.

فعالیت‌های بدنی

وجود فعالیت‌های بدنی را کم‌اهمیت نشمارید و حتما برای کاهش سدیم بدن خود فعالیت‌های ورزشی نیز داشته باشید.

کمک بگیرید

اگر احساس ناامیدی و خستگی بسیار دارید، می‌توانید نکاتی را از دکتر کوهدانی به عنوان بهترین متخصص تغذیه بشنوید تا با قدرت بیشتری بتوانید از رژیم غذایی دش بهره‌مند شوید.

در آخر بهتر است بدانید که تغذیه سالم مهم‌ترین چیزی است که می‌تواند باعث سلامت تمامی نواحی بدن گردد. حال که به رابطه بین رژیم dash و فشار خون بالا پی بردید، بهتر می‌توانید از آن استفاده داشته باشید.

منبع:

cutt.ly

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید