کیتو چیست

تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی
تخمدان پلی کیستیک و پیاده روی
2022/04/25
سندروم روده تحریک پذیر و لکه بینی
سندروم روده تحریک پذیر و لکه بینی
2022/04/25
کیتو چیست

کیتو چیست

اگر به دنبال لاغری هستید و نمی دانید که رژیم کیتو چیست ، ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم کیتو با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

در این مقاله سعی داریم تا در این خصوص که کیتو چیست ، کاملترین مطالب را ارائه کنیم. همچنین در خصوص KETO و انواع آن، فواید رژیم کتوژنیک، مواد غذایی و نوشیدنی های مجاز و غیر مجاز در رژیم کتو، مهمترین نکات پیش از شروع رژیم کیتو و هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود، مطالب جامع و کاملی را در اختیار شما قرار می دهیم.

کیتو چیست

کیتو چیست

در این راستا از تجربیات خانم دکتر کوهدانی نیز بهره مند خواهیم شد. دکتر کوهدانی، بهترین متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.

عناوین مقاله:

رژیم کیتو چیست ؟

انواع رژیم کیتو چیست ؟

فواید رژیم کتوژنیک را ذکر کنید.

ممنوعیت های غذایی در رژیم کیتو چیست ؟

مواد غذایی مجاز در رژیم کیتو چیست ؟

مکمل های مصرفی در رژیم کیتو چیست ؟

مهمترین نکات پیش از شروع رژیم کیتو چیست ؟

افرادی که کاندیدای انجام رژیم کیتو نیستند.

تاثیر رژیم کیتو در دوران یائسگی

مراحل رژیم کیتو چیست ؟

ویژگی های متخصص تغذیه در رژیم کیتو چیست ؟

نتیجه گیری

 

رژیم (KETO) کیتو چیست ؟

این رژیم به دلیل محدود بودن کربوهیدرات ها، در بین رژیم گیرندگان به عنوان یکی از رژیم های لاغری پرطرفدار شناخته می شود. کربوهیدرات ها در بدن به Glycogen تجزیه شده و با انباشته کردن آن ها در کبد، در مواقع لزوم از آن ها استفاده می کنند.

بهتر است بدانید که این برنامه رژیم لاغری با نام های دیگری مانند رژیم کربوهیدرات های پایین، رژیم کیتو، LCHF (کربوهیدرات کم) و یا رژیم چربی بالا نیز معرفی می شود.

رژیم (KETO) کیتو چیست ؟

رژیم (KETO) کیتو چیست ؟

زمانی که از مواد غذایی دارای بیشترین کربوهیدرات ها استفاده می کنید، بدن به میزان چشمگیری اقدام به تولید هورمون انسولین و یا قند (گلوکز) می کند. در واقع آسان ترین و نخستین مولکولی که همچون سوخت به منظور تولید انرژی مورد نیاز در بدن تعیین می شود، گلوکز (Glucose) است.

زیرا دیگر احتیاجی به استفاده از (ATP) و تغییر آن به مولکول های سازنده نیست. همین موضوع سبب می گردد که بدن به شکل مستقیم برای تولید انرژی مورد نیاز بدن از Glucose استفاده کند.

بدن برای استفاده از این مولکول (گلوکز) در عروق خونی احتیاج به هورمون انسولین دارد

بدن برای استفاده از این مولکول (گلوکز) در عروق خونی احتیاج به هورمون انسولین دارد. چنان چه بدن با عدم توانایی تولید این هورمون همراه شود، سلول ها نمی توانند گلوکز جذب کنند. با توجه به این که نخستین گزینش بدن برای فراهم کردن انرژی Glucose است، چربی ها بدون این که در بدن استفاده شوند، در سلول ها انباشته می شوند. در رژیمی که میزان کربوهیدرات آن بیشتر است،

به طور قطع گلوکز همچون منشاء اساسی انرژی بدن، مورد استفاده قرار می گیرد. با تقلیل مصرف خوراکی های حاوی بیشترین کربوهیدرات ها، بدن به حالتی همچون Ketosis (کتوز) گرفتار می شود.

اگر بخواهیم بدانیم که کیتو چیست ، بایستی متذکر شویم که Ketosis یک فرایند طبیعی است که با مصرف مواد غذایی اندک بدن، سعی می کند تا انرژی لازم را فراهم نموده و در نتیجه سوخت یاخته ها (سلول) را تامین کند.

در چنین حالتی، بدن چربی هایی که در کبد انباشته شده است را به شکل مولکول های Glycogen شکسته و سپس به جریان خون هدایت می کند. با مصرف چربی های انباشته در بدن، به تدریج شما با کاهش وزن همراه خواهید شد.

ممکن است احساس گرسنگی با رژیم کیتو در شما افزایش یابد

ممکن است احساس گرسنگی با رژیم کیتو در شما افزایش یابد، اما در حقیقت با تقلیل استفاده از کربوهیدرات ها و عدم گلوکز برای فراهم کردن انرژی، بدن مجبور به مصرف چربی بیشتری نسبت به قبل است.

تقلیل چربی های انباشته در سلول ها و کبد، برای حفظ سلامتی بیشتر بدن مفید بوده و در لاغری، کارکرد روانی و جسمانی، اثر چشمگیری را به همراه دارد.

در مجموع باید بیان کرد که این رژیم، برنامه غذایی است که مصرف کربوهیدرات ها را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد و در نتیجه برای تامین نیازهای بدن، از چربی استفاده می شود.

با انجام این فرآیند، علاوه بر حذف چربی های مازاد، سلامتی شخص بهبود می یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید. دکتر کوهدانی، بهترین متخصص تغذیه و رژیم درمانی می باشند.

 

انواع رژیم کیتو چیست ؟

در مجموع، چهار نوع رژیم Ketogenic داریم که عبارتند از:

۱) SKD (رژیم کتوژنیک استاندارد) ۲) CKD (رژیم کتوژنیک دوره ای) ۳) TKD ( رژیم کتوژنیک هدفمند) ۴) رژیم کیتو با پروتئین بالا

که در ادامه نوشتار کیتو چیست ، با کمک دکتر کوهدانی، توضیحات کاملتری را در خصوص هر یک از آن ها ارائه خواهیم کرد. محصولات غذایی که روزانه به طور منظم استفاده می کنید، به دو گروه درشت مغذی ها و ریز مغذی ها دسته بندی می شوند.

درشت مغذی ها شامل: ۱) چربی ها ۲) کربوهیدرات ها ۳) پروتئین

ریز مغذی ها شامل: ۱) املاح معدنی ۲) ویتامین ها هستند.

انواع رژیم کیتو چیست ؟

انواع رژیم کیتو چیست ؟

رژیم KETOGENIC SKD (مناسب برای افراد مبتدی):

بسته به Micro-nutritious (درشت مغذی ها) در رژیم کیتو استاندارد، چربی ها (۷۵%)، کربوهیدرات ها (۵-۱۰%) و پروتئین (۱۵-۲۰%) را شامل می شوند. همان طور که مشاهده می کنید، مقدار چربی در رژیم استاندارد بسیار بالا است.

در این رژیم، کلیه میان وعده ها و وعده های اصلی برمبنای چربی هایی مانند روغن های سالم، زیتون، آووکادو، انواع ماهی چرب، روغن زیتون و گوشت تنسیق و یا مرتب می شوند.

در رژیم کتوژنیک استاندارد روزانه، مقدار چربی مورد استفاده در برنامه غذایی بایستی معادل (۳/۴) فنجان روغن زیتون (چربی های اشباع نشده) باشد.

بهتر است مصرف سبزیجات غیر نشاسته ای همچون کلم بروکلی، اسفناج، هویج و … را در دستور کار قرار دهید و همچنین میوه های دارای کربوهیدرات پایین مانند ملون و یا توت را در موضوع رژیم کیتو چیست ، مد نظر قرار دهید.

علاوه بر این، میزان استفاده از پروتئین در رژیم SKD متوسط است. به عبارتی شخص رژیم گیرنده مجاز به مصرف مرغ، ماهی و یا گوشت به میزان صد و دوازده گرم در هر وعده است.

دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، به رژیم گیرندگانی که از رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن سریع استفاده می کنند، متذکر می شوند که در رژیم لاغری فوق، بیشتر از سبزی های فاقد نشاسته استفاده کنند.

رژیم Ketogenic CKD (مناسب برای ورزشکاران):

در رژیم کتوژنیک دوره ای و یا سیلیکال، شخص رژیم گیرنده که اغلب ورزشکاران هستند، می توانند در روزهای LOW CARB DIET (رژیم لو کرب دایت) و یا KETO از کربوهیدرات ها (۵-۱۰%)، پروتئین (۱۵-۲۰%) و چربی (۷۵%) و در روزهای آزاد از کربوهیدرات ها (۵۰%)، پروتئین (۲۵%) و چربی (۲۵%) استفاده کنند. رژیم CKD روشی آسان برای افزودن چربی ها به رژیم غذایی است.

به این ترتیب سبب می گردد که در روزهای آزاد، شخص رژیم گیرنده از یک برنامه غذایی متعادلی پیروی می کند. از جمله رژیم های سیکلیکال می توان به رژیم SKD پنج روز و غیر کتوژنیک دو روز در طی هفته اشاره کرد.

برخی از رژیم گیرندگان ترجیح می دهند که زمان آزاد خود را برای مناسبت های به خصوص نظیر عروسی، تولد و یا تعطیلات نگه دارند. پیشنهاد می شود که برای رسیدن به بهترین نتایج، در روزهایی که مجاز به مصرف هر نوع خوراکی هستید، از سالم ترین کربوهیدرات ها مانند سبزیجات نشاسته ای، میوه ها، غلات کامل به غیر از مواد غذایی شیرین و یا فرآوری شده و یا لبنیات استفاده کنید.

رژیم Ketogenic CKD (مناسب برای ورزشکاران):

رژیم Ketogenic CKD (مناسب برای ورزشکاران):

رژیم KETOGENIC TKD (معقول برای بدنسازها):

در ادامه مبحث رژیم کیتو چیست ، در این نوع از رژیم، شخص می تواند در حدود ده الی پانزده درصد از کربوهیدرات، بیست درصد پروتئین و شصت و پنج الی هفتاد درصد چربی در رژیم غذایی خود استفاده کند.

TKD (رژیم کتوژنیک هدفمند) در میان اشخاص ساعی و ورزشکاران که این نوع از رژیم کتوژنیک را برای کاهش وزن خود انتخاب کرده اند، بسیار رایج است که در طی آن شخص می تواند کربوهیدرات های بیشتری را مصرف کند.

همان طور که بیان کردیم، در رژیم کتوژنیک هدفمند که مناسب برای بدنسازها است، شخص می تواند پیش و یا پس از تمرینات فیزیکی، (۳۰-۲۰%)کربوهیدرات استفاده کند تا از این طریق توانایی افزایش شدت فعالیت های ورزشی را داشته باشد. لازم به توضیح است که میزان کربوهیدرات های مصرفی این گروه از افراد در طول روز در حدود ۷۰-۸۰ g است.

پیشنهاد می کنیم از پست مشاوره رژیم کتوژنیک دیدن کنید.

رژیم Ketogenic با بیشترین پروتئین:

این نوع رژیم که یکی دیگر از برنامه های غذایی کیتو است، انتخاب مناسبی برای اشخاصی است که از تمرینات فیزیکی شدید استفاده می کنند. در مقایسه با درشت مغذی ها، رژیم فوق از کربوهیدرات ها به میزان (۱۰-۵%)، پروتئین (۳۰%) و چربی در حدود (۶۵-۶۰%) تشکیل شده است.

در این رژیم، نیاز است که شخص رژیم گیرنده در طول روز پروتئین (۱۲۰g) و یا مرغ، ماهی و گوشت قرمز (چهار وعده ۱۱۵g) و چربی به میزان ۱۳۰g استفاده کند.

همان طور که مشاهده می کنید، مقدار کربوهیدرات ها بسیار محدود است و روزانه کمتر از ده درصد از کالری مورد نیاز به این گروه غذایی اختصاص دارد. اغلب افراد، رژیم کتوژنیک با بیشترین پروتئین را به منظور از دست دادن وزن انتخاب می کنند، به این علت که آن ها در مقایسه با رژیم SKD، چربی کمتر و پروتئین بیشتر استفاده می کنند. البته شاید رژیم فوق، با عدم کتوز در شخص همراه شود،

زیرا پروتئین در این برنامه غذایی نیز همچون کربوهیدرات ها، تبدیل به گلوکز و یا سوخت می شود. با این وجود، رژیم لاغری فوق هم می تواند سبب لاغری و یا حذف بافت های چربی انباشته در شخص شود.

فواید کیتو چیست ؟

همان طور که بیان کردیم، Ketogenic برنامه غذایی است که دارای بیشترین چربی و کمترین کربوهیدرات است که برای کاهش وزن سریع به افراد دارای اضافه وزن بالا توصیه می شود.

گفتنی است که مزیت های این رژیم لاغری برای سلامتی بدن از دیگر برنامه های غذایی دارای کربوهیدرات پایین به مراتب بیشتر است. بهره مندی از این رژیم برای اشخاصی که به علت اضافه وزن بالا، بیشتر دچار اختلالاتی نظیر پرفشاری، سندرم متابولیک، سکته مغزی و یا قلبی، دیابت، چربی خون و یا انواع سرطان ها هستند، می تواند گزینه مناسبی باشد.

فواید کیتو چیست ؟

فواید کیتو چیست ؟

یکی از اساسی ترین فواید رژیم فوق به آکنه های پوستی و بهبود PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک) اختصاص دارد که به علت التیام در میزان مقاومت به هورمون انسولین و تشدید حساسیت بدن به این هورمون و نیز تنظیم مقدار هورمون انسولین، ممکن است در بدن شخص رخ دهد. از دیگر مزایای رژیم کیتو می توان به موارد زیر اشاره داشت:

رژیم کتوژنیک و لاغری:

Keto نسبت به دیگر رژیم های کاهش وزن شاید در مدت سه الی شش ماه اول سبب لاغری بسیار در شخص رژیم گیرنده شود. شاید بدن برای تبادل چربی به انرژی به کالری بیشتری در مقابل کالری به منظور تغییر کربوهیدرات ها به انرژی احتیاج داشته باشد.

پژوهش های پزشکی بسیار زیادی حاکی از آن است که رژیم های دارای کربوهیدرات های پایین و KETOGENIC نسبت به دیگر رژیم های لاغری اثر بیشتری در از کاهش وزن رژیم گیرندگان به همراه دارد.

مقاومت در برابر سرطان ها:

هورمون انسولین این فرصت را برای بدن فراهم می کند تا گلوکز را ذخیره و یا همچون سوخت از آن استفاده کند. Ketogenic این امکان را به شما می دهد تا به روش فوق، سوخت را سریعتر نسبت به قبل از دست دهید. لذا، احتیاجی به ذخیره سازی آن ها نیست.

به عبارت دیگر بدن انسولین کمتری را از دست می دهد زیرا احتیاج محدودتری به آن دارد. این مسئله کمک خواهد کرد که در مقابل بعضی از سرطان ها مقاوم تر بوده و از همه مهمتر سلول های سرطانی با سرعت رشد کمتری همراه شوند. هرچند به پژوهش های گسترده تری در این رابطه احتیاج است.

رژیم Ketogenic و مشکلات قلبی:

شاید این موضوع کمی عجیب باشد که برنامه رژیم غذایی که درصد چربی بیشتری را به خود اختصاص می دهد، سبب افت چربی بد و ازدیاد چربی خوب می شود، اما شما از طریق رژیم KETO می توانید از این امکان برخوردار شوید.

شاید به علت تولید کمتر هورمون انسولین که نتیجه رژیم فوق است، از افزایش کلسترول خون از سوی بدن پیشگیری کند. به بیان دیگر، شما با بهره مندی از این رژیم می توانید پرفشاری، نارسایی قلبی، عروق سخت شده و سایر شرایط قلبی را تا حد بسیار کاهش دهید.

رژیم Ketogenic و مشکلات قلبی:

رژیم Ketogenic و مشکلات قلبی:

مقابله با بیماری آکنه از طریق رژیم KETO:

یکی دیگر از فواید رژیم کیتو، به مقابله با بیماری پوستی آکنه اختصاص دارد. بهتر است بدانید که کربوهیدرات های مصرفی، مرتبط با شرایط پوستی هستند. لذا، کاهش آن ها در برنامه رژیم غذایی می تواند موثر باشد.

با تقلیل هورمون انسولین، رژیم فوق به افت گسترش عارضه آکنه در فرد کمک بسیار می کند. ترشح این هورمون در بدن سبب بروز مشکلات متعدد در شخص می شود که طبق نظر دکتر کوهدانی، رژیم کتوژنیک می تواند یک برنامه رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از اختلالات مرتبط به آن معرفی شود.

مهار گلوکز خون و عارضه دیابت با رژیم KETO:

این برنامه رژیم لاغری علاوه بر این که به تقلیل وزن و لاغری به رژیم گیرندگان کمک بسیار می کند، می تواند انتخاب مناسبی برای دیابتی ها باشد. طبق نظر متخصصین تغذیه، رژیم کتوژنیک بهترین شیوه به منظور معکوس کردن فرایند پیشرفت عارضه دیابت نوع دو محسوب می شود.

شما با بهره مندی از رژیم کیتو می توانید میزان گلوکز خون را تا حد بسیار کاهش دهید و در نتیجه از تاثیر منفی هورمون انسولین در خون پیشگیری کنید.

بیماران مبتلا به دیابت به خصوص افرادی که به نوع یک این عارضه مبتلا هستند، امری مهم است که در مورد تغییر برنامه غذایی خود با بهترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی مشورت کنند.

مهار گلوکز خون و عارضه دیابت با رژیم KETO:

مهار گلوکز خون و عارضه دیابت با رژیم KETO:

رژیم Ketogenic و معالجه صرع:

بهتر است بدانید که این برنامه غذایی تقریباً از سال هزار و نهصد و بیست میلادی به مهار تشنج که به علت عارضه صرع در بیماران ایجاد می شود، بسیار موثر بوده است. به طور معمول برای کودکانی که به این عارضه کنترل ناپذیر با دارو گرفتار هستند، می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

گفتنی است که از این رژیم به منظور معالجه افراد بالغ مبتلا به بیماری صرع نیز استفاده می شود که تحقیقات نشان می دهد که پیروی از رژیم کتوژنیک، توانسته است تا به تدریج نتایج عالی به دنبال داشته باشد. به طور معمول رژیم فوق سبب صحت شرایط این عارضه و تقلیل احتیاج به مصرف داروهای تجویزی می شود.

رژیم Ketogenic و معالجه صرع:

رژیم Ketogenic و معالجه صرع:

رژیم کیتو برای رفع مشکلات دستگاه عصبی:

ستون فقرات، مغز و اعصاب که هر دوی آن ها با یکدیگر در ارتباط هستند را تحت تاثیر قرار می دهد. همان طور که در بخش قبلی مقاله کیتو چیست بیان کردیم، یکی از مشکلات سیستم عصبی، عارضه صرع است.

این رژیم به مشکلات دیگری مانند اختلالات خواب، پارکینسون و آلزایمر کمک بسیار می کند. از نظر متخصصین، کتون هایی که بدن به منظور کسب انرژی می سوزاند، به نگهداری سلول های موجود در مغز در مقابل صدمه کمک می کند.

PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک):

سندروم فوق هنگامی در شخص رخ می دهد که تخمدان ها از حالت طبیعی خود نیز بزرگتر می شوند و در نتیجه در نواحی تخم ها، کیسه های کوچکی که مملو از مایع هستند، تشکیل می شوند که بیشتر به علت بالا بودن سطح هورمون انسولین موجود در خون ممکن است شخص با مشکل فوق همراه شود.

این برنامه رژیم لاغری که تا حد زیادی هورمون انسولین تولیدی و لازم بدن را کاهش می دهد، به همراه تغییرات ایجاد شده در شیوه زندگی مانند افت وزن و انجام فعالیت های ورزشی به معالجه این گروه از بیماران کمک بسیار می کند که از فواید بارز رژیم کتوژنیک به شمار می آید.

مناسب برای ورزشکاران برای انجام فعالیت های ورزشی:

رژیم Ketogenic به ورزشکارانی که از تمرینات استقامتی همچون دوچرخه سواری و یا دو و میدانی استفاده می کنند، به دلیل درصد پایین کربوهیدرات ها و مصرف گروه های غذایی سالم و کم کالری، کمک بسیار می کند.

همچنین رژیم فوق برای رشد ماهیچه ها و اکسیژن بسیار در زمان انجام امور سخت، بسیار موثر است. هر چند رژیم کتوژنیک به انجام فعالیت های ورزشی کمک می کند، اما شاید همچون سایر رژیم های کاهش وزن در اوج کارکرد شما موثر نباشد.

رژیم کتوژنیک برای معالجه سندروم متابولیک:

این رژیم می تواند به تقلیل نشانه های عارضه فوق کمک بسیار کند و به منظور حفظ سلامتی و جلوگیری از روند عارضه، مفید باشد. Metabolic syndrome عارضه چند علتی است که به تدریج سبب بروز مشکلاتی مانند اختلالات قلبی عروقی و یا دیابت در فرد می شود.

بهبود دستگاه گوارش:

برنامه رژیم غذایی کتوژنیک سبب آرام شدن روده و معده در شخص رژیم گیرنده می شود. به عبارتی این امر سبب می گردد که شخص با دردهای شکمی، گاز معده، انسداد ماهیچه های شکمی و غیره کمتر روبرو شود. این موضوع برای بعضی از رژیم گیرندگان به عنوان یکی از مزیت های مهم رژیم لاغری کیتو تلقی می شود.

از هنگامی که شما رژیم کتوژنیک را برای کاهش وزن سریع خود انتخاب می کنید، تنها ۱ الی ۲ روز زمان نیاز است تا شما مزیت های این رژیم را برای بهبود بهتر کارکرد دستگاه گوارش خود متوجه شوید.

رژیم لاغری کیتو برای دیابتی ها که روزانه انسولین استفاده می کنند و یا بیمارانی که از داروهای تجویزی فشار خون به طور منظم مصرف می کنند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. علاوه براین، بانوان باردار و یا شیرده نبایستی به دلیل محدودیت های غذایی در این دوران حساس، به دنبال رژیم کیتو باشند.

بهبود دستگاه گوارش:

بهبود دستگاه گوارش:

اگر می خواهید بیشتر بدانید که رژیم کیتو چیست ، با دکتر کوهدانی در ارتباط باشید.

ممنوعیت های غذایی در رژیم کیتو چیست ؟

رژیم گیرندگانی که برای کاهش وزن خود رژیم کتوژنیک را انتخاب می کنند، بایستی به این نکته توجه داشته باشند که در این دوران، مجاز به مصرف برخی از مواد غذایی و یا میوه ها نیستند.

به بیان دیگر، گروه های غذایی که در زیر متذکر می شویم و دارای بیشترین درصد کربوهیدرات ها هستند، بایستی از لیست رژیم لاغری فوق حذف شوند، زیرا این محصولات به عنوان مواد غذای غیر مجاز محسوب می شوند.

غذاهای شیرین

مواد غذایی نظیر بستنی، کیک، آب نبات، کراکر و غیره از جمله محصولات فراوری شده محسوب می شوند که شخص رژیم گیرنده در رژیم لاغری کیتو مجاز به مصرف آن ها نیست.

نشاسته

مواد غذایی غیر مجاز دیگر در رژیم کیتو شامل غلات، برنج، گندم و ماکارونی، پاستا، نودل، ورمیشل است.

حبوبات

نخود، لوبیا، نخود فرنگی، عدس و غیره از جمله حبوباتی هستند که رژیم گیرندگان بایستی از برنامه رژیم لاغری خود حذف کنند.

محصولات کم چرب و یا رژیمی

این گروه از خوراکی ها که از جمله محصولات فرآوری شده محسوب می شوند و دارای کربوهیدرات های بسیار بالایی هستند، بایستی از فهرست برنامه غذایی رژیم کتوژنیک حذف شوند.

چاشنی ها

محصولات غذایی فوق به دلیل وجود چربی ها و شکر به عنوان مواد غذایی ناسالم شناخته می شوند که شخص در رژیم لاغری کیتو مجاز به مصرف آن ها نیست.

چربی های ناسالم

روغن های گیاهی فرآوری شده از دیگر چربی های ناسالم هستند که در رژیم KETO شخص نمی تواند در برنامه رژیم لاغری خود از آن ها استفاده کند.

البته مصرف اکثر میوه ها به غیر از بخشی از انواع توت ها هم شخص رژیم گیرنده با ممنوعیت غذایی همراه است که در این راستا دکتر کوهدانی، راهنمایی های لازم را برای دریافت سالم ترین و مفیدترین گروه های غذایی ارائه خواهند کرد.

طبق نظر دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در رژیم KETOGENIC کربوهیدرات های زیر توصیه نمی شود:

۱)    عسل ۲) شکر قهوه ای ۳) نوشابه ۴) کلیه نان ها ۵) آبمیوه ها ۶) میوه ها ۷) کلیه غلات مانند (دانه های خوراکی کینوا، جو دو سر، جو، گندم) ۸) محصولات لبنی به غیر از پنیر خامه ی و کره

چربی های ناسالم

چربی های ناسالم

میوه ها در رژیم KETOGENIC

v   کربوهیدرات پایین

۱)    تمشک ۲) توت سیاه

v   کربوهیدرات متوسط

۱)    گیلاس ۲) لیمو ۳) هندوانه ۴) سیب ۵) آناناس ۶) کیوی ۷) آلو ۸) هلو ۹) توت فرنگی ۱۰) نارگیل ۱۱) طالبی ۱۲) گلابی

v   کربوهیدرات بالا

۱)    انگور ۲) موز ۳) انبه

نوشیدنی های ناسالم در رژیم Ketogenic

در واقع نوشیدنی هایی که دارای بیشترین کربوهیدرات ها هستند، به عنوان نوشیدنی های ناسالم در رژیم لاغری فوق محسوب می شوند که عبارتند از:

۱)    شیرنارگیل ۲) نوشابه ۳) شیر سویا ۴) آب میوه ۵) آبجو ۶) نوشیدنی های انرژی زا ۷) میلک شیک ۸) اسموتی

مواد غذایی مجاز در رژیم کیتو چیست ؟

با توضیحات ارائه شده در بخش قبلی و معرفی خوراکی های غیر مجاز، لازم است تا شما را با مواد غذایی سالم و  مفید که در رژیم کتوژنیک مجاز به مصرف آن ها هستید، بیشتر آشنا کنیم:

گوشت قرمزاستیکژامبونسوسیسبوقلمونمرغ
ماهی قزل آلاماهی تنماهی خال مخالیانواع تخم مرغکرهخامه
انواع پنیرهای غیر فرآوریبذر کتاننمکفلفلپاپریکاپودرکاری
زردچوبهدارچینپودر کارینعناعپودر زنجبیلروغن زیتون
روغن نارگیلروغن آووکادوسبزیجات با کمترین کربوهیدرات هاگوجه فرنگیسبزیجات سبزفلفل و پیاز
مواد غذایی مجاز در رژیم کیتو چیست ؟

مواد غذایی مجاز در رژیم کیتو چیست ؟

طبقه بندی سبزیجات در رژیم کیتو چیست ؟

کربوهیدرات پایین

۱) زیتون ۲) گوجه فرنگی ۳) کرفس ۴) آووکادو ۵) کدو ۶) کاهو ۷) بادمجان ۸) گل کلم ۹) کلم ۱۰) اسفناج ۱۱) خیار ۱۲) کلم بروکلی

کربوهیدرات متوسط

۱)    هویج  ۲) لبو  ۳) پیاز

کربوهیدرات بالا

۱)    سیب زمینی شیرین  ۲) سیب زمینی

از نوشیدنی های مجاز هم در رژیم کتوژنیک می توان به نوشابه رژیمی، قهوه، آب و چای اشاره کرد که در خصوص مقدار مصرف آن ها در طول روز، دکتر کوهدانی بهترین متخصص تغذیه و رژیم درمانی، توصیه های لازم را اشاره خواهند کرد.

میان وعده های مجاز در رژیم کیتو چیست ؟

خوراکی هایی مانند آووکادو، پنیر و تخم مرغ از جمله مواد غذایی کم کربوهیدرات هستند که شما می توانید به عنوان میان وعده های سالم در رژیم لاغری کتوژنیک از آن  ها استفاده کنید.

بایستی دقت داشته باشید که از پنیرهای فرآوری شده در رژیم لاغری فوق استفاده نکنید. دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، مصرف آجیل ها را گزینه مناسبی برای میان وعده های سالم در رژیم کتوژنیک توصیه می کنند.

میان وعده های مجاز در رژیم کیتو چیست ؟

میان وعده های مجاز در رژیم کیتو چیست ؟

البته به این گروه از رژیم گیرندگان متذکر می شوند که برخی از آن ها دارای کربوهیدرات بالایی هستند که بایستی در مصرف آن ها زیاده روی نکنید و براساس کالری مورد نیاز خود در طول روز مصرف کنید. از آجیل هایی که دارای کربوهیدرات های متوسط هستند و شما در برنامه رژیم لاغری مجاز به مصرف آن ها هستید، می توان به:

۱)    بادام ۲) گردو ۳) فندق ۴) بادام زمینی اشاره کرد.

همچنین مراقب باشید که پسته و بادام هندی از جمله آجیل هایی هستند که کربوهیدرات بسیار بالایی دارند و به هیچ عنوان در رژیم فوق نبایستی مصرف شود.

مکمل های مصرفی در رژیم کیتو چیست ؟

رژیم Low carb diet یا همان رژیم کتوژنیک، مواد غذایی بسیاری را کاهش داده و یا از برنامه رژیم غذایی شخص رژیم گیرنده حذف می کند. به منظور این که شما در پی این رژیم لاغری با کمبود مواد مغذی مواجه نشوید، بایستی تحت نظر دکتر کوهدانی، از مکمل های تجویزی استفاده کنید.

مکمل های مصرفی در رژیم کیتو چیست ؟

مکمل های مصرفی در رژیم کیتو چیست ؟

بعضی از مکمل های فوق، نشانه های تب KETO را تا حد چشمگیری کاهش می دهد و راندمان اشخاص را در تمرینات فیزیکی بهبود می بخشد. مکمل های مصرفی در این رژیم عبارتند از:

۱)    روغن MCT  ۲) منیزیم ۳) ویتامین D    ۴) اسید چرب امگا سه ۵) آنزیم های گوارشی ۶) مکمل تقویت کننده راندمان ورزشی

بهتر است بدانید که ام سی تی ها (MCT)، Triglycerid زنجیره متوسط هستند که از طریق کبد گسسته و خرد شده و بلافاصله به جریان خون وارد می شوند. سپس در آنجا همچون منبع انرژی برای ماهیچه ها و مغز مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر چه مصرف بعضی از مکمل های فوق الزامی نیست، اما مصرف آن ها طبق تجویز دکتر کوهدانی می تواند به تقویت دستگاه ایمنی و بهبود راندمان ورزشی در شخص رژیم گیرنده کمک بسیار کند. از دیگر مکمل های غذایی می توان موارد زیر را نام برد:

مواد معدنی

نمک و دیگر مواد معدنی می توانند در زمان آغاز رژیم کتو، به علت تبدیل مواد معدنی و آب الزامی باشند.

کافئین

مصرف کافئین می تواند مزیت هایی برای تقلیل چربی، افزایش انرژی و همچنین راندمان آن به همراه داشته باشد.

کتون های اگزوژن

ممکن است مکمل فوق به ازدیاد میزان کتون موجود در بدن کمک کند.

کراتین

Keratin برای کارکرد و حفظ سلامتی بدن فواید بسیاری را به همراه دارد. در صورتی که در کنار این برنامه رژیم غذایی از تمرینات ورزشی استفاده کنید، می تواند به تسریع کاهش وزن، کمک بسیاری کند.

پروتئین وی

نصف (ق.غ.خ) از این پروتئین را به ماست و یا شیک خود بیفزایید تا مقدار پروتئین مصرفی در طول روز افزایش یابد.

پروتئین وی

پروتئین وی

مهمترین نکات کلیدی پیش از شروع رژیم کیتو چیست؟

در صورتی که مایلید از رژیم فوق برای کاهش وزن سریع استفاده کنید، نبایستی تنها به عملکرد رژیم کیتو توجه داشته باشید. با وجود این که رژیم کتوژنیک ممکن است کمی دشوار باشد، اما پس از این که تحقیقات لازم را در خصوص اصول اولیه رژیم فوق انجام دادید، بایستی به نکاتی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، به منظور رسیدن به هدف نهایی دقت و توجه بسیار داشته باشید:

مهمترین نکات کلیدی پیش از شروع رژیم کیتو چیست؟

مهمترین نکات کلیدی پیش از شروع رژیم کیتو چیست؟

نگاهی واقع بینانه:

اغلب اشخاصی که بایستی بخشی از اضافه وزن خود را از دست دهند، انتظارات غیر منتظره ای از این رژیم لاغری دارند و آرزو دارند که در طی این مسیر، با پیروی از تمامی دستورالعمل های پزشکی به سایزی که ممکن است برای آن ها کمی غیر واقعی باشد، دست یابند.

از این رو شخص رژیم گیرنده می تواند تقریباً بین ۵-۱۰% از اضافه وزن خود را از دست دهد که این موضوع می تواند وی را به اهداف خود در کاهش وزن نزدیک تر کند. لذا، این امر سبب می گردد که شما به ادامه رژیم فوق پایبند باشید و در عین حال به حفظ سلامتی بدن خود کمک کنید.

تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که حذف اندکی از اضافه وزن می تواند به بهبود عمومی بدن به خصوص پرفشاری، کلسترول بالا و گلوکز خون کمک کند و در نتیجه شخص با روند نزولی آن ها همراه شود.

نگاهی واقع بینانه:

نگاهی واقع بینانه:

محدود کردن کربوهیدرات ها:

یکی از مهمترین نکاتی که رژیم گیرندگان برنامه غذایی کیتو بایستی به آن دقت بسیار داشته باشند، کاهش مصرف کربوهیدرات ها است. اغلب اشخاصی که از این رژیم غذایی برای لاغری استفاده می کنند، پیش از این از رژیم Atkins (اتکینز) پیروی می کردند و گروه های غذایی حاوی پروتئین را از رژیم غذایی خود حذف نکرده اند.

سطح کتوز با مصرف بسیار پروتئین کاهش می یابد. استفاده مناسب از پروتئین به منظور تقلیل وزن در حدود (۰٫۶ – ۰٫۸g) روزانه در قبال هر پوند که معادل (۱ kg= 2.204) از وزن بدن است، ضروری است.

نگران مصرف چربی نباشید:

شخص در این رژیم برای سوزاندن چربی، معمولاً چربی بیشتری مصرف می کند. در حقیقت در رژیم کیتو، منبع نخست، انرژی چربی است. به عبارتی شما در این برنامه رژیم لاغری، چربی ها را جایگزین کربوهیدرات ها به منظور متابولیسم بدن می کنید.

دقت داشته باشید که استفاده بسیار از چربی ها تا هنگامی که وارد مرحله Ketosis شوید، مجاز می باشد. با ورود به مرحله کتوز، بایستی استفاده از چربی ها را در برنامه رژیم غذایی خود کنترل کنید تا بدین وسیله چربی های ذخیره شده در بدن، سوخت و ساز خود را آغاز کنند.

مصرف آب:

سعی کنید در طول روز در حدود سه و هفت دهم لیتر معادل یک گالن آب بنوشید. بایستی بدن خود را دی هیدراته نگه دارید تا با مقدار آبی که در طی روز مصرف می کنید، بتوانید پابرجا و محکم بمانید. مصرف آب به میزان کافی علاوه بر تنظیم موارد حیاتی در بدن، به کنترل بیشتر حس گرسنگی در شخص کمک بسیار می کند.

حذف میان وعده ها:

فرایند لاغری هنگامی بهتر انجام می گیرد که شخص در طول روز، انسولین کمتری تولید کند. لازم به توضیح است که میان وعده های غیر اساسی و ناشایست سبب سخت تر شدن افت وزن می شود.

روزه داری متناوب:

به منظور توانایی بیشتر سطح کتون ها، روزه گرفتن در کل روز بسیار عالی است. انسولین خون با هر بار مصرف مواد غذایی افزایش می یابد و همین امر سبب می گردد که چربی سوزی در حضور تولید و ترشح این هورمون در حد بسیار پایین باشد.

چنان چه شما در پی این رژیم لاغری از روزه داری متناوب استفاده کنید، در واقع کنترل بیشتری روی افزایش هورمون انسولین انجام می دهید. برای آغاز رژیم Keto بایستی سه وعده اصلی غذایی را میل نموده و تمامی میان وعده ها را از برنامه رژیم غذایی خود حذف کنید.

به تدریج وعده های غذایی شما کاهش یافته و شما بایستی دو بار در طول روز غذا میل کنید، تا حدی که به صورت ناشتا و بدون این که با حس گرسنگی همراه باشید، تا وعده ناهار صبر کنید. پس از مدتی، شما تنها با یک وعده غذایی در طی روز می توانید عملکرد عادی خود را دنبال کنید.

روزه داری متناوب:

روزه داری متناوب:

فعالیت های ورزشی:

مورد مهم دیگری که در پی رژیم کیتو بایستی به آن توجه بسیار داشته باشید، انجام تمرینات فیزیکی است. لاغری با انجام فعالیت های ورزشی و یا حتی پیاده روی روزانه اثرات مثبتی را به دنبال دارد.

در صورتی که مایلید بخش اعظمی از این برنامه غذایی را برای کاهش وزن سریع اجرا کنید، بایستی روزانه بین بیست الی سی دقیقه ورزش کنید. تحقیقات پزشکی نشان می دهد که حتی تنها یک پیاده روی ساده و کوتاه مدت در کاهش وزن و تنظیم بیشتر سطح گلوکز خون در فرد کمک بسیار می کند.

داشتن همراه:

دقت داشته باشید که در مسیر لاغری، حمایت فرد، نقش بسیار حائز اهمیتی دارد. بهتر است از یکی از اعضای خانواده و یا دوستان صمیمی خود بخواهید که در انجام تمرینات ورزشی و یا پیاده روی روزانه، شما را همراهی کنند، زیرا انجام این امر انگیزه بسیاری به شما می دهد تا بهتر برنامه کاهش وزن خود را دنبال کنید و در این مسیر سخت، حس تنهایی نداشته باشید.

تهیه جدول غذایی:

ممکن است در ابتدا تهیه جدول برنامه غذایی برای تنظیم یک هفته کمی سخت باشد، اما طبق نظر دکتر کوهدانی، آماده کردن برنامه غذایی از قبل می تواند به کاهش وزن براساس اصول برنامه رژیم غذایی کمک بسیار کند.

تهیه فهرستی از برنامه غذایی:

ثبت هر آن چه از مواد غذایی که روزانه مصرف می کنید به همراه میزان آن،  بخش بسیار مهمی در رژیم غذایی شما دارد. یادداشت کردن مقادیر خوراکی های مصرفی که بایستی بر اساس کالری مورد نیاز روزانه هر فرد باشد، می تواند به کنترل شما از پرخوری کمک کند.

چنان چه رژیم لاغری کتوژنیک را تحت نظر دکتر کوهدانی دریافت کرده اید، بایستی گزارشی را از برنامه غذایی خود تنظیم نموده و در اختیار وی قرار دهید.

تصمیم برای کاهش وزن:

اغلب افراد به منظور رسیدن به لاغری سریع، اقدامات متعددی را انجام می دهند که شاید مجدداً به وزن قبلی خود بازگردند. همان طور که شما به تدریج با افزایش وزن همراه می شوید، بایستی کم کم وزن خود را کاهش دهید، اما شما این امکان را دارید که با بعضی از برنامه های رژیم غذایی، سرعت کاهش وزن را افزایش دهید.

چنان چه هدف شما تنها کاهش وزن سریع است، باید توجه داشته باشید که خیلی سریع شما از رژیم لاغری خود خسته می شوید، اما زمانی که تصمیم نهایی شما فقط کاهش وزن اصولی است، می توانید روزهای بهتری را پشت سر بگذارید.

تصمیم برای کاهش وزن:

تصمیم برای کاهش وزن:

با ادامه مبحث کیتو چیست ، همراه شما هستیم.

مدت زمان رژیم Ketogenic:

براساس شرایط هر فرد، زمان رعایت رژیم کیتو متفاوت است اما طبق نظر دکتر فریبا کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، بهترین زمان ممکن برای پیروی از این برنامه غذایی تقریباً بین دو الی سه ماه است.

دقت داشته باشید که در چهارده روز نخست، بایستی تمامی دستورالعمل های غذایی را مطابق رژیم غذایی توصیه شده رعایت کنید تا وارد مرحله Ketosis شوید.

در واقع مرحله کتوزیس به شما کمک می کند تا پروسه دریافت انرژی از طریق چربی برای افت وزن آغاز شود. پس از آن هر چه در ادامه رژیم فوق توجه بسیاری داشته باشید، مقدار تقلیل وزن در شما به مراتب بیشتر انجام می شود.

در این بخش از مقاله رژیم کیتو چیست ، سعی کردیم تا مهمترین نکاتی که می تواند در کاهش وزن شما از طریق رژیم کتوژنیک موثر باشد را متذکر شویم تا بدین وسیله مراحل کاهش وزن را اصولی دنبال کنید. تا انتهای نوشتار کیتو چیست ، با ما باشید.

افرادی که کاندیدای انجام رژیم کیتو نیستند

با توضیحات ارائه شده، گفتنی است که امروزه یکی از مشهورترین برنامه های رژیم لاغری در میان افرادی که به دنبال تناسب اندام و تقلیل وزن بسیار هستند، رژیم کتوژنیک است. در سال های گذشته به علت بخش اعظمی از فواید تندرستی حاصل از رژیم فوق، این برنامه غذایی طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است.

برنامه غذایی که در آن گروه های غذایی با چربی بالا و کربوهیدرات های پایین در آن گنجانده می شود، علاوه بر کاهش وزن، به مدیریت بهتر کلسترول بالا و نشانه های دیابت کمک بسیار می کند.

 

طبق نظر دکتر کوهدانی و تحقیقات انجام شده، پنج گروه از افرادی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد، نبایستی از رژیم کیتو استفاده کنند، بلکه برای کاهش وزن سریع و حفظ سلامتی بیشتر بدن و در عین حال جلوگیری از پیشروی بیماری بایستی از دیگر تکنیک های درمانی و یا رژیم های کاهش وزن استفاده کنند.

بانوان باردار:

مادران باردار در این دوران حساس بایستی برای رشد و حفظ سلامتی جنین مراقب عادات و رژیم غذایی خود باشند و از یک برنامه غذایی مغذی و استاندارد پیروی کنند.

در حقیقت رژیم کتوژنیک، زنان باردار را از مصرف فیبر و کربوهیدرات ها بی نصیب می کند. همچنین رژیم لاغری فوق بسیار کاهش دهنده و بدون بعضی از ریزمغذی های ضروری مورد نیاز بدن است که سبب می گردد تا برنامه غذایی غیر سالم و غیر استاندارد در این دوران به شمار آید.

گیاهخواران یا وگان ها:

در حقیقت پیروی از رژیم KETO برای گیاهخواران امری سخت و دشوار به شمار می آید. اما برای رژیم گیرندگانی که از رژیم وگان برای لاغری استفاده می کنند، بسیار مسئله ساز و پرمخاطره است.

رژیم کیتو استفاده از کربوهیدرات ها را افزایش داده و مواد غذایی مشتمل بر فیبر بالا نظیر بعضی از غلات سبوس دار، سبزیجات و میوه ها را کاهش می دهد. منابع مهم مواد مغذی برای گیاهخواران به سبزیجات و میوه ها اختصاص دارد.

به این علت که این گروه از رژیم گیرندگان به هیچ عنوان نبایستی از فرآورده های حیوانی و یا لبنی استفاده کنند. لذا، آن ها برای رعایت برنامه رژیم لاغری کتوژنیک، از دریافت مواد مغذی مهم که به منظور کارکرد مفید بدن مورد نیاز است، بی بهره می مانند.

گیاهخواران یا وگان ها:

گیاهخواران یا وگان ها:

مبتلایان به مشکلات گوارشی:

یکی از پیامدهای جانبی که رژیم لاغری کتوژنیک ممکن است برای شخص به دنبال داشته باشد، یبوست است. زیرا به علت فقدان کربوهیدرات های مصرفی در طول روز و استفاده از فیبر پایین، اشخاص به طور معمول در زمان پیروی از برنامه غذایی فوق به یبوست گرفتار می شوند.

در صورتی که پیش از این از مشکلات مرتبط به معده نظیر یبوست مزمن و یا IBS (سندروم روده تحریک پذیر) رنج می برید، رژیم لاغری کیتو می تواند شرایط شما را تشدید کند.

بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی:

KETO رژیم لاغری است که شامل گروه های غذایی با درصد چربی بالا است که برای حذف چربی و دفع چربی های مازاد موجود در بدن، کلیه ها بایستی شدیدتر کار کنند.

چنان چه پیش از آن با عارضه کلیوی همراه بوده اید، رعایت این برنامه غذایی می تواند فشار بسیاری را به کلیه ها وارد آورده و یا حتی سبب حادتر شدن نشانه های مشکل شما شود.

اجتناب از رژیم KETO برای اشخاصی که با بی نظمی در خوردن همراه هستند:

اشخاصی که با مصرف هر نوع از مواد غذایی دچار مشکل می شوند، بیشتر با تغییرات خلق و خو همراه می شوند و شاید پیروی از این برنامه غذایی برای آن ها کمی سخت و مشکل باشد.

در صورتی که رژیم لاغری فوق به شکل صحیح رعایت نشود، درصد این که شخص با نتایج مثبتی همراه شود، بسیار اندک است و در نهایت شما با بی انگیزگی در ادامه رژیم مواجه خواهید شد. توصیه ما به شما این است که پیش از آغاز هر نوع رژیم کاهش وزن، با مجرب ترین متخصصین تغذیه همچون دکتر کوهدانی در خصوص مورد فوق مشورت نمایید.

اجتناب از رژیم KETO برای اشخاصی که با بی نظمی در خوردن همراه هستند:

اجتناب از رژیم KETO برای اشخاصی که با بی نظمی در خوردن همراه هستند:

رژیم KETOGENIC برای چه اشخاصی مناسب است؟

این برنامه رژیم لاغری برای کلیه افراد گزینه مناسبی توصیه نمی شود. به خصوص اشخاصی که با مشکلاتی مانند دیابت نوع یک، پرفشاری و غیره مبتلا هستند، پیشنهاد نمی شود، بلکه آن ها بایستی برای جلوگیری از پیشروی بیماری و حفظ سلامتی بدن، از دیگر تکنیک های درمانی کاهش وزن تحت نظر مجرب ترین متخصصین تغذیه استفاده کنند.

علاوه بر این در صورتی که شخصی از داروهای خاصی استفاده می کند، رژیم فوق به دلیل تغییر سوخت و ساز بدن می تواند اثرات منفی در پروسه اثربخشی داروها به همراه داشته باشد.

لذا، توصیه می شود که پیش از انجام رژیم لاغری کتوژنیک و حذف گروه های غذایی غیر مجاز، با دکتر کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، مشاوره های لازم را انجام دهید تا بدین وسیله مقدار دوز داروهای مصرفی و یا ممنوعیت های غذایی مورد نیاز به منظور بهبودی کامل تجویز شود. در مدت معالجه به شیوه رژیم کاهش وزن فوق، باید مایعات سالم و آب فراوانی را در طول روز میل کنید،

زیرا ممکن است طبق تجویز پزشک معالج، مجبور به استفاده از مکمل هایی مانند منیزیم، پتاسیم و یا سدیم شوید. همچنین با حذف بسیار آب و الکترولیت های موجود در بدن، شاید شما به استفاده از کربوهیدرات ها احتیاج پیدا کنید.

در مجموع بایستی متذکر شویم که این برنامه غذایی در کوتاه مدت می تواند اثرات مثبتی را به دنبال داشته باشد، زیرا به علت کمبودهای غذایی در دراز مدت، ممکن است شخص با مشکلات متعددی مواجه شود.

مناسب ترین اقدام برای استفاده مطلوب از برنامه لاغری کیتو، قرار گرفتن تحت نظر مجرب ترین و حاذق ترین متخصصین تغذیه است که در این زمینه ما به شما دکتر کوهدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی را معرفی می کنیم.

تاثیر رژیم کیتو در دوران یائسگی

در این دوران، در سطح هورمون های بانوان تغییراتی ایجاد می شود که امری کاملاً طبیعی است. در هورمون های جنسی Progesterone (پروژسترون) و Estrogen (استروژن) تغییراتی مشاهده می شود و حتی شاید در دوران یائسگی سبب تقلیل حساسیت به هورمون انسولین و بی نظمی قدرت بدن در مصرف مفید از این هورمون شود.

هنگامی که مقاومت به هورمون فوق در شخص به تدریج به وجود آید، به کرات گرگرفتگی که به عنوان یکی از پیامدهای یائسگی شناخته می شود، افزایش می یابد. مطالعات صورت گرفته بیانگر این است که رژیم کیتو اثرات مثبتی در بهبود حساسیت به این هورمون و مهار بهتر گلوکز خون به همراه دارد.

علاوه براین، تقلیل استفاده از کربوهیدرات ها در این برنامه غذایی سبب می گردد که میزان انسولین موجود در خون و همچنین اعتدال در هورمون ها نسبت به قبل منظم تر شود.

تقلیل میل یا ولع:

اغلب بانوان با آغاز دوران یائسگی با حس گرسنگی و یا ولع غذایی بیشتر مواجه خواهند شد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که رژیم لاغری Keto می تواند حس گرسنگی و یا اشتها را در شخص تا حد بسیار کاهش دهد.

رژیم فوق میزان هورمون پپتید شبه گلوکاگون-۱ (GLP-1) که تاثیر زیادی در کنترل اشتها دارد را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. از سوی دیگر رژیم کتوژنیک سبب افت میزان هورمون تحریک کننده اشتها (Ghrelin) در بدن می شود.

پیشگیری از اضافه وزن:

در دوران یائسگی به علت اعتدال میزان هورمون ها، سوخت و ساز بدن هم تقلیل می یابد. در اغلب موارد مشاهده می شود که بانوان با تقلیل قد هم مواجه می شوند که این امر سبب افزایش BMI (شاخص توده بدنی) می شود. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف کربوهیدرات های پایین، از تقلیل قد در دوران یائسگی در بانوان پیشگیری می کند.

پیشگیری از اضافه وزن:

پیشگیری از اضافه وزن:

نمونه ای از رژیم KETOGENIC

صبحانهاملت سبزیجات( تخم مرغ + پیاز خرد شده (۱ ق.غ.خ) + گوجه فرنگی نگینی (۳ ق.غ.خ) + اسفناج خرد شده  (۲٫ق.غ.خ) + کره
ناهارمرغ + زیتون ۷۷ g + روغن زیتون + کره + سس پستو (۲٫ق.غ.خ)
شامماهی سالمون + اسفناج ۶۷g + لیمو ترش (۱/۲) + روغن زیتون + سس مایونز

 

مراحل رژیم کیتو چیست ؟

تا این بخش از مقاله کیتو چیست ، درخصوص راندمان رژیم فوق، توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار دادیم. اما ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که بایستی به چه صورت رژیم لاغری فوق را آغاز کنیم.

هر چند شیوه های متعدد بسیاری برای آغاز رژیم کتوژنیک وجود دارد که شما تحت نظر دکتر کوهدانی می توانید آن ها را تجربه کنید، اما به طور معمول بهترین عملکرد از مراحلی که در زیر متذکر می شویم، به دست می آید:

گام نخست

شما در پی این برنامه غذایی بایستی بلافاصله مصرف قند را از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ها مانند میوه، سبزیجات نشاسته ای، دانه ها و غیره از رژیم لاغری خود حذف کنید.

گام دوم

رژیم کیتو بدن شما را به منظور رسیدن به یک منبع انرژی برای سوخت جایگزین مجبور خواهد کرد و بایستی از چربی های مجاز در این رژیم لاغری مانند ماهی قزل آلا، روغن نارگیل، آووکادو استفاده کنید.

گام سوم

در این مرحله، بدون گلوکز، بدن تولید کتون و سوختن چربی را آغاز می کند.

گام چهارم

هنگامی که میزان کتون موجود در خون به حد مشخصی رسید، شما وارد مرحله کتوز خواهید شد.

گام پنجم

حالت فوق از افزایش میزان کتون در خون سبب لاغری ثابت و سریع می شود تا هنگامی که شما در پی رعایت این برنامه غذایی، به وزن استاندارد و مطلوب دست یابید.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم که شما در پی سال های متوالی به پیروی از یک الگوی غذایی که بخش اعظمی از آن را برنج و یا گندم تشکیل داده اند، عادت کرده اید.

اما با توجه به شرایط موجود و بهبود سلامتی عمومی بدن، ماجرا کمی متفاوت است و بایستی مصرف گروه های غذایی که دارای بیشترین کربوهیدرات ها هستند را کاهش داده و استفاده از چربی ها را تحت نظر پزشک معالج و براساس کالری مورد نیاز روزانه افزایش دهید.

چنین تغییراتی برای اشخاصی که به دنبال رژیم های کاهش وزن سریع هستند، کمی سخت و گیج کننده است. به همین منظور توصیه می شود که پیش از اقدام به این رژیم غذایی، با دکتر کوهدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، مشاوره های لازم را انجام دهید.

گام پنجم

گام پنجم

ویژگی های متخصص تغذیه در رژیم کیتو چیست ؟

مجرب ترین متخصص تغذیه در خصوص رژیم لاغری KETOGENIC بایستی دارای مشخصه های خاصی باشد که در ادامه شما را با این ویژگی ها بیشتر آشنا خواهیم کرد:

متخصص تغذیه مجرب بایستی از علم و بینش و شناخت کافی برای ارائه بهترین رژیم لاغری براساس شرایط شخص رژیم گیرنده برخوردار باشد. همچنین تخصص و اطلاعات کافی را در این حوزه به طور کامل کسب کرده باشد. نکته مهم این است که وی باید بهترین استاد در زمینه تغذیه باشد.

زیرا اگر قادر نباشد تا آموزش های مرتبط در خصوص پیروی از جزئیات کامل گروه های غذایی مجاز و غیر مجاز را در اختیار بیماران قرار دهد، شاید بیمار با پیامدهای جبران ناپذیری همراه شود. لذا این مسئله به عنوان مهمترین ویژگی یک متخصص تغذیه معرفی می شود. پزشک بایستی از ارائه وعده های بی بنیاد به شخص خودداری کند.

یک متخصص تغذیه مجرب و متبحر هیچ گاه راندمان بدن شخص و مقدار موفقیت های وی را در پروسه رژیم درمانی پیش بینی نمی کند

به عبارتی یک متخصص تغذیه مجرب و متبحر هیچ گاه راندمان بدن شخص و مقدار موفقیت های وی را در پروسه رژیم درمانی پیش بینی نمی کند. در نهایت نتیجه قطعی از کاهش وزن به فرد رژیم گیرنده ارائه نخواهد کرد. ویژگی مهم دیگر متخصص تغذیه مرتبط به هماهنگی های لازم با تغییرات ایجاد شده در پروسه کاهش وزن است.

زیرا بدن انسان از این قابلیت برخوردار است که به طور پیوسته تغییر کند و شاید در هر گام از رژیم لاغری، بدن با واکنش های خاصی مواجه شود. لذا بایستی با بهترین متخصصین تغذیه در ارتباط باشید تا براساس نیاز بدن، تغییرات لازم را در رژیم کاهش وزن خود ایجاد کنید.

انعطاف پذیری متخصص تغذیه مورد مهم دیگری است که از مشخصه های بارز متخصص تغذیه در رژیم کتو است که بر اساس ذائقه و علایق شخص بیمار باید برنامه رژیم غذایی را برای وی تنظیم کند و به تدریج تمامی گروه های غذایی لازم بدن در رژیم لاغری گنجانده شود.

در انتها بایستی خاطر نشان شویم که مجرب ترین متخصص تغذیه پزشکی است که آگاهی کامل از این پروسه سخت و دشوار دارد و بایستی از این توانایی برخوردار باشد که فرد را نسبت به ادامه رژیم لاغری خود تشویق کند تا در این مسیر پیچیده، به نتیجه قابل قبولی دست یابد. به عبارتی ممکن است در روند درمان از طریق رژیم فوق، شخص رژیم گیرنده به نتایج مثمر ثمری دست نیابد و از ادامه آن دلسرد و یا ناامید شود.

لذا متخصص تغذیه موظف است که در این مسیر هدفمند در رابطه با رژیم کیتو و محدودیت های غذایی، مشاوره های لازم را به وی ارائه دهد. با توجه به خصوصیات ذکرشده، ما دکتر کوهدانی را به شما پیشنهاد می نماییم.

مضر بودن لبنیات در رژیم کتوژنیک

رعایت برنامه رژیم لاغری KETO به مفهوم برخورداری از مصرف تمامی فراورده های لبنی نیست. زمان مصرف لبنیات در این برنامه رژیم غذایی بایستی توجه و دقت بسیار داشته باشید.

توصیه می شود پیش از استفاده از هر گونه محصولات لبنی، به اتیکت مواد مغذی موجود در آن توجه کنید. در صورتی که فرآورده های لبنی دلخواه شما حاوی کربوهیدرات ها است و بخش اعظمی از آن ها را گلوکز تشکیل می دهد، بایستی اجتناب کنید. کره یکی از مناسب ترین منابع چربی برای اشخاصی است که از رژیم کتوژنیک پیروی می کنند.

گفتنی است که کربوهیدرات موجود در یک ق.غ.خ از این محصول لبنی صفر بوده و تقریباً یازده گرم چربی دارد. بدون لاکتوز بوده و پروتئین شیر در این محصول بسیار اندک است و مملو از اسیدهای چرب امگا سه است.

تمامی این موارد در کنار هم سبب گردیده که کره به عنوان یکی از چربی های سالم برای مغز و بدن تبدیل شود. از دیگر فرآورده های لبنی که می تواند در این برنامه رژیم غذایی مفید باشد، پنیر نرم و سفت است.

چنان چه نسبت به استفاده از کالری دریافتی و لاکتوز در این رژیم نگران هستید، مصرف پنیرهای نرم می تواند مفید باشد.

رژیم گیرندگانی که از رژیم کیتو برای کاهش وزن استفاده می کنند، می توانند از پنیرهای:

۱)    پنیر سوئیسی ۲) پنیر چدار ۳) پارمسان ۴) فتا ۵) گودا در برنامه غذایی خود استفاده کنند. زیرا تمامی پنیرهای نامبرده مملو از ویتامین های (A و B)، پروتئین و کلسیم هستند.

گفتنی است که تقریباً ۱۰۰ g ماست یونانی (ساده) تنها در حدود (۳٫۶ g) کربوهیدرات دارد. در صورتی که کربوهیدرات مصرفی در برنامه غذایی کنترل شود، می توانید به آسانی از محصول فوق در رژیم لاغری کیتو استفاده کنید.

با اضافه کردن مقداری از آجیل های کم کربوهیدرات که شما در رژیم کتوژنیک مجاز به مصرف آن ها هستید، می توانید از ماست به عنوان یکی از سالم ترین و مغذی ترین مواد غذایی در وعده های اصلی خود استفاده کنید.

دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از بستنی در این رژیم لاغری استفاده نکنید زیرا این خوراکی خوشمزه که یکی دیگر از فرآورده های لبنی محسوب می شود، حاوی بیشترین کربوهیدرات ها است. در مجموع، هر صد گرم بستنی مشتمل بر بیست و چهار گرم کربوهیدرات است که گزینه مناسبی برای این رژیم لاغری به شمار نمی آید.

رژیم گیرندگانی که از رژیم کیتو برای کاهش وزن استفاده می کنند، می توانند از پنیرهای:

رژیم گیرندگانی که از رژیم کیتو برای کاهش وزن استفاده می کنند، می توانند از پنیرهای:

مصرف خرما در رژیم KETOGENIC

دو عدد خرما تقریباً در حدود (۳۰-۳۶ g) کربوهیدرات دارد، لذا به دلیل میزان مصرف محدود کربوهیدرات ها در این رژیم غذایی، بایستی مصرف خرما را از رژیم لاغری خود حذف کنید. دقت داشته باشید که برای پیروی از رژیم KETO بهترین اقدام حذف بعضی از میوه ها به خصوص میوه های خشک و شیرین است.

کاهش وزن با برنامه رژیم غذایی

شیوه های متعددی برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد که از متداولترین متدها، کاهش کالری دریافتی و افزایش کیفیت آن است. به عبارتی شخص بایستی کالری کمتری در مقایسه با کالری مورد نیاز بدن در طول روز استفاده کند.

دقت داشته باشید که کاهش کالری به معنای مصرف مواد غذایی کم کالری نیست، بلکه بایستی از محصولات غذایی استفاده کنید که به همراه کاهش کالری از مواد مغذی بسیاری برخوردار باشد.

پژوهش های انجام شده بیانگر این است که فعالیت های ورزشی برای لاغری به تنهایی کافی نیست. کالری کم به منظور تقلیل وزن و یا لاغری نیاز است. نکته حائز اهمیت این است که برنامه لاغری محدود، شیوه ای برای تقلیل وزن دائمی نیست.

برای این که پیوسته با وزن مناسب و ایده آل همراه باشید، بایستی از یک رژیم لاغری استفاده کنید که تغییراتی را در شیوه زندگی شما ایجاد کند. این امر را می توانید با مصرف وعده های محدودتر، استفاده بیشتر از سبزیجات، تقلیل استفاده از کربوهیدرات های ساده و مصرف پروتئین انجام دهید.

کربوهیدرات

به طور کلی Carbohydrates منبع مناسبی برای دریافت انرژی محسوب می شوند. اغلب آن ها با وارد شدن به بدن، به قند (گلوکز) تبدیل می شوند.

در واقع این گروه از مواد غذایی به منظور انرژی رساندن به کلیه بافت های موجود در بدن نظیر ماهیچه ها و سلول های مغز، مورد استفاده قرار می گیرند. کربوهیدرات به همراه پروتئین و چربی از جمله مواد مغذی هستند که بخش اعظمی از مواد غذایی را شامل می شوند.

اغلب مواد غذایی که شما در وعده های اصلی غذایی خود از آن ها استفاده می کنید، ترکیبی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها در مقدار متعدد هستند. لذا توصیه می شود که در مصرف آن ها دقت بسیار داشته باشید و براساس کالری مورد نیاز روزانه، آن ها را مصرف کنید. گفتنی است که کربوهیدرات ها به سه شکل کلی:

فیبر:

مواد غذایی که از گیاهان تهیه می شوند و دارای مقادیری فیبر هستند و این گروه از غذاها به بهبود سلامت روده ها و تقلیل کلسترول کمک بسیار می کند.

نشاسته:

که اغلب در مواد غذایی نظیر ماکارونی، سیب زمینی، برنج و نان موجود است و برای بدن، سیری طولانی مدتی را به همراه دارد.

قند:

که بیشتر به شکل آب میوه، عسل، سبزیجات، شیر لاکتوز و میوه ها یافت می شود.

در مجموع کربوهیدرات ها به دلایل متعدد به منظور حفظ سلامتی بدن بسیار مهم هستند که در رژیم کتوژنیک توصیه می شود. طبق تجویز دکتر کوهدانی، مصرف آن ها را تا حد بسیار کاهش دهید.

این گروه غذایی مملو از نشاسته و فیبر هستند و در مقایسه با نوشیدنی ها و مواد غذایی مشتمل بر گلوکز، خیلی کندتر گلوکز(قند) را به جریان خون وارد می کنند و در نتیجه شخص در پی مصرف آن ها به تدریج با افزایش وزن همراه می شود. لذا در رژیم لاغری فوق پیشنهاد می شود تا برای رسیدن به نتایج بهتر، مصرف آن ها را کاهش دهید.

قند:

قند:

نتیجه گیری

رژیم کتوژنیک، برنامه غذایی است که در آن کربوهیدرات ها به دلیل وجود نشاسته، قند و فیبر بایستی کمتر مصرف شوند و چربی ها را در حجم بیشتر جایگزین آن ها کرد.

این برنامه رژیم غذایی برای دیابتی ها، اشخاصی که با شاخص توده بدنی بالا همراه هستند و یا اشخاصی که در پی بهبود سوخت و ساز بدن هستند، گزینه مناسبی به شمار می آید.

منبع:

cutt.ly

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید