برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها

رژیم غذایی 15 روزه برای دیابتی ها
رژیم غذایی ۱۵ روزه برای دیابتی ها
2020/12/27
رژیم 1200 کالری در روز
رژیم ۱۲۰۰ کالری در روز
2020/12/30
برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها

برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها

امروز با موضوع برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها در خدمت شما هستیم.

رژیم دیابت شما به سادگی یک برنامه غذایی سالم است که به شما در کنترل قند خون کمک می کند. در اینجا از شروع کار، از برنامه ریزی غذا تا شمارش کربوهیدرات ها برای چیدن یک برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها کمک و راهنمایی می شود.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه غذایی دیابتی ها با ما در تماس باشید.

۰۲۱۲۲۸۷۹۴۰۹

در نتیجه بتوانید برنامه غذایی سالم خود را ایجاد کنید. به طور کلی برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها صرفا به معنای خوردن سالم ترین غذاها در مقادیر متوسط و پایبندی به وعده های غذایی منظم است.

برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها

برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها

رژیم دیابتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، یک برنامه ی غذایی کامل و طبیعی است که عناصر اصلی و مفیدی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را در خود جای داده است. در حقیقت، برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها بهترین برنامه غذایی برای اکثر افراد است.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

چرا شما نیاز به تهیه یک برنامه غذایی سالم و مخصوص دیابت دارید؟

رژیم دیابت شامل چه مواردی می شود؟

نتایج برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها چیست؟

برنامه غذایی برای هر روز هفته برای دیابتی ها

برای داشتن یک برنامه ی غذایی هفتگی خوب برای دیابتی ها چه کاری باید انجام داد؟

درمان دیابت با برنامه غذایی هفتگی مخصوص

 

چرا شما نیاز به تهیه یک برنامه غذایی سالم و مخصوص دیابت دارید؟

اگر مبتلا به دیابت هستید، احتمالاً پزشک توصیه می کند برای کمک و راهنمایی شما در تهیه یک برنامه غذایی سالم، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. این برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها به شما کمک می کند قند خون (گلوکز) خود را کنترل کنید، وزن خود را کنترل کنید و علاوه بر این ها عوامل خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا و چربی های خون را کنترل کنید.

چرا شما نیاز به تهیه یک برنامه غذایی سالم و مخصوص دیابت دارید؟

چرا شما نیاز به تهیه یک برنامه غذایی سالم و مخصوص دیابت دارید؟

برای اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، کاهش وزن همچنین می تواند کنترل گلوکز خون را آسان تر کند و مجموعه ای از مزایای دیگر سلامتی را به همراه دارد. اگر نیاز به لاغر شدن دارید، یک رژیم غذایی دیابتی یک روش منظم و مغذی را برای رسیدن به هدف خود با خیال راحت را فراهم می کند.

رژیم دیابت شامل چه مواردی می شود؟

رژیم دیابت بر اساس خوردن سه وعده در روز در زمان های معین است. این برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها به شما کمک می کند بهتر از انسولینی که بدن شما از طریق دارو تولید می کند یا دریافت می کند استفاده کند.

یک متخصص تغذیه ثبت شده می تواند به شما کمک کند رژیم غذایی را بر اساس اهداف سلامتی، سلیقه و سبک زندگی خودتان تنظیم کنید. پزشک متخصص مربوطه همچنین می تواند در مورد چگونگی بهبود عادات غذایی شما، مانند انتخاب اندازه های متناسب با نیازهای اندازه و سطح فعالیت شما، با شما صحبت کند.

غذاهای پیشنهادی برای یک برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها:

کالری خود را با این غذاهای مغذی حساب کنید. کربوهیدرات های سالم، غذاهای غنی از فیبر، ماهی و چربی های خوب را انتخاب کنید.

کربوهیدرات های سالم:

در طی هضم، قندها (کربوهیدرات های ساده) و نشاسته ها (کربوهیدرات های پیچیده) به قند خون تجزیه می شوند. روی کربوهیدرات های سالم تمرکز کنید، مانند:

میوه ها

سبزیجات

غلات کامل

حبوبات، مانند لوبیا و نخود فرنگی

محصولات لبنی کم چرب، مانند شیر و پنیر

از مصرف کربوهیدرات های کم مصرف مانند غذاها یا نوشیدنی های دارای چربی، قند و سدیم اضافه خودداری کنید.

کربوهیدرات های سالم:

کربوهیدرات های سالم:

غذاهای غنی از فیبر:

فیبر غذایی شامل تمام قسمت های غذاهای گیاهی است که بدن نمی تواند هضم یا جذب کند. فیبر، میزان هضم بدن شما را تعدیل می کند و به کنترل سطح قند خون کمک می کند. برخی از این غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از:

سبزیجات

میوه ها

آجیل

حبوبات، مانند لوبیا و نخود فرنگی

غلات کامل

ماهی سالم برای قلب

به عبارتی برنامه باید به گونه ای باشد که هفته ای دو بار ماهی را در خود داشته باشد. . ماهی هایی مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن و ساردین، می توانند بهترین گزینه برای بودن در یک برنامه ی غذایی کامل باشد. داشتن امگا ۳ در این ماده ی غذایی مفید و پرخاصیت می تواند شما را از بیماری های قلبی و بسیاری از بیماری ها مصون دارد.

چربی های “خوب”:

غذاهای حاوی چربی های اشباع نشده و چند غیر اشباع می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. که شامل موارد زیر می شود:

آووکادوها

آجیل

روغن های کانولا، زیتون و بادام زمینی

اما در این کار زیاده روی نکنید، زیرا تمام چربی ها کالری زیادی دارند.

 

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

دیابت با تسریع در ایجاد گرفتگی و تصلب شرایین، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش می دهد. غذاهای حاوی موارد زیر می توانند بر خلاف هدف شما از یک رژیم غذایی سالم برای قلب عمل کنند.

چربی های اشباع شده – لبنیات پرچرب و پروتئین های حیوانی این چربی های اشباع شده را در خود دارند. به عنوان مثال کره، گوشت گاو و مواردی مثل سوسیس را نباید به هیچ عنوان در برنامه ی غذایی خود جای دهید.

چربی های ترانس – از مصرف چربی های ترانس موجود در میان وعده های فرآوری شده و کالاهای پخته شده خودداری کنید.

کلسترول – منابع کلسترول شامل لبنیات پرچرب و پروتئین های حیوانی پرچرب، زرده تخم مرغ و گوشت است. اما دقت کنید که بیش از ۲۰۰ میلی گرم کلسترول در روز مصرف نداشته باشید.

سدیم

سدیم – مصرف روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم داشته باشید. اگر فشار خون دارید، ممکن است پزشک پیشنهاد کند که هدف شما حتی کمتر باشد.

با جمع کردن همه این دستورالعمل ها و نکات مهم برای برنامه ی غذایی، می توانید در ایجاد یک برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها موفق باشید. همچنین شما ممکن است از چند روش مختلف برای ایجاد رژیم دیابت استفاده کنید تا به شما کمک کند سطح گلوکز خون خود را در یک حد طبیعی نگه دارید. با کمک یک متخصص تغذیه، ممکن است دریابید که یک یا ترکیبی از روش های زیر برای شما مفید است:

ما در این قسمت یک روش ساده برای برنامه ریزی غذا برای شما ارائه می دهیم. در اصل، تمرکز بر مصرف بیشتر سبزیجات است. هنگام تهیه برنامه ی غذایی خود این مراحل را دنبال کنید:

نیمی از برنامه ی خود را با سبزیجات غیر نشاسته ای مانند اسفناج، هویج و گوجه فرنگی پر کنید.

یک چهارم برنامه ی خود را با یک پروتئین مانند ماهی تن، گوشت خوک بدون چربی یا مرغ پر کنید.

سدیم

سدیم

قسمت آخر را نیز با موادی مثل برنج قهوه ای یا سبزیجات نشاسته دار کامل کنید.

چربی های “خوب” مانند آجیل یا آووکادو را به مقدار کم وارد برنامه ی غذایی خود کنید.

می توانید یک وعده میوه یا لبنیات و یک نوشیدنی آب یا چای یا قهوه شیرین نشده به آن اضافه کنید.

شمارش کربوهیدرات ها برای تهیه ی برنامه ی غذایی برای دیابتی ها

از آنجا که کربوهیدرات ها به گلوکز تجزیه می شوند، بیشترین تأثیر را روی سطح گلوکز خون دارند. برای کمک به کنترل قند خون، ممکن است لازم باشد که مقدار کربوهیدرات هایی را که می خورید محاسبه کنید تا بتوانید دوز انسولین را متناسب با آن تنظیم کنید. پیگیری میزان کربوهیدرات در هر وعده غذایی یا میان وعده مهم است.

یک متخصص تغذیه می تواند به شما بیاموزد که چگونه بخش های غذایی را اندازه گیری کرده و به خواننده ی برچسب های غذایی و مقدار کالری و قند این مواد تبدیل شوید. پزشک تغذیه همچنین می تواند به شما یاد دهد که چگونه به اندازه مواد استفاده شده در برنامه و همچنین محتوای کربوهیدرات توجه ویژه داشته باشید.

اگر انسولین مصرف می کنید، یک متخصص تغذیه می تواند به شما آموزش دهد که چگونه مقدار کربوهیدرات ها را در هر وعده غذایی یا میان وعده محاسبه کنید و دوز انسولین خود را متناسب تنظیم کنید.

شمارش کربوهیدرات ها برای تهیه ی برنامه ی غذایی برای دیابتی ها

شمارش کربوهیدرات ها برای تهیه ی برنامه ی غذایی برای دیابتی ها

غذاهای برنامه ی غذایی خود را خودتان انتخاب کنید

یک متخصص تغذیه ممکن است برای کمک به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی و میان وعده ها، انتخاب غذاهای خاص را توصیه کند. شما می توانید تعدادی از غذاها را از دسته های مختلف مانند کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها دسته بندی کنید.

یک غذا در یک گروه همان انتخاب نامیده می شود. هر انتخاب غذایی به عنوان یک وعده غذای دیگر در همان گروه، تقریباً همان مقدار کربوهیدرات، پروتئین، چربی و کالری را دارد و همان تأثیر را روی قند خون شما دارد. به عنوان مثال، مواد غذایی نشاسته، میوه ها و شیر، شامل گزینه های ۱۲ تا ۱۵ گرم کربوهیدرات است.

شاخص گلیسمی – برخی از افراد مبتلا به دیابت از شاخص گلیسمی برای انتخاب مواد غذایی، به ویژه کربوهیدرات ها استفاده می کنند. این روش غذاهای حاوی کربوهیدرات را بر اساس تأثیر آنها بر سطح گلوکز خون رتبه بندی می کند. می توانید با متخصص تغذیه خود درمورد اینکه آیا این روش برای شما مفید است صحبت کنید.

غذاهای برنامه ی غذایی خود را خودتان انتخاب کنید

غذاهای برنامه ی غذایی خود را خودتان انتخاب کنید

یک مثال برای برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها

برنامه ی غذایی زیر می تواند یک مثال باشد برای فردی باشد که قصد دارد روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ کالری را برای خود برنامه ریزی و زراحی کند.

صبحانه – نان گندم کامل (۱ برش متوسط) با ۲ قاشق چای خوری مربا، ۱/۲ فنجان غلات گندم خرد شده با یک فنجان ۱ درصد شیر کم چرب، یک قطعه میوه، قهوه بدون شکر.

ناهار – ساندویچ گوشت گاو را روی نان گندم با کاهو، پنیر کم چرب، گوجه فرنگی و سس مایونز (به مقدار کمک)، سیب متوسط تفت داده شده.

شام – ماهی قزل آلا، ۱/۲ قاشق چای خوری روغن نباتی، سیب زمینی کوچک پخته، ۱/۲ فنجان هویج، ۱/۲ فنجان لوبیا سبز، چای سرد شیرین نشده، شیر.

خوراک مختصر – ۲/۲ فنجان ذرت بو داده با ۱ ۱/۲ قاشق چای خوری مارگارین.

یک مثال برای برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها

یک مثال برای برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها

نتایج برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها چیست؟

پذیرفتن برنامه غذایی سالم شما بهترین راه برای کنترل سطح گلوکز خون و جلوگیری از عوارض دیابت است. و اگر نیاز به کاهش وزن دارید می توانید آن را مطابق با اهداف خاص خود تنظیم کنید.

جدا از مدیریت دیابت، برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها مزایای دیگری نیز دارد. از آنجا که رژیم دیابت مقادیر زیادی میوه، سبزیجات و فیبر را توصیه می کند، پیروی از آن احتمالاً خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد. علاوه بر آن مصرف لبنیات کم چرب می تواند خطر کمبود توده استخوان در آینده را کاهش دهد.

آیا خطری وجود دارد؟

اگر به دیابت مبتلا هستید، مهم است که با دکتر و متخصص تغذیه خود مشورت کنید و از او در نوشتن یک برنامه ی غذایی خوب و مفید برای دیابتی ها راهنمایی بخواهید، تا یک برنامه غذایی مناسب شما ایجاد کند. برای کنترل سطح گلوکز خون از غذاهای سالم، کنترل و برنامه ریزی بخشی استفاده کنید. اگر از رژیم غذایی تجویز شده خود دور شوید، خطر نوسان سطح قند خون و عوارض جدی تری را تهدید می کند.

برنامه غذایی برای هر روز هفته برای دیابتی ها

شمارش کربوهیدرات و روش صفحه یا بشقاب دو روش رایج هستند که می توانند به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی نیز کمک کنند. یک برنامه غذایی راهنمای شما برای زمان، چه چیزی و مقدار خوردن است تا بتوانید تغذیه مورد نیاز خود را حفظ کنید در حالی که سطح قند خون را در محدوده هدف قرار دهید.

یک برنامه غذایی مناسب، اهداف، سلیقه و سبک زندگی شما و همچنین هر دارویی را که مصرف می کنید در نظر می گیرد. شما می خواهید برای وعده های غذایی منظم و متعادل برنامه ریزی کنید تا از غلظت زیاد یا پایین قند خون جلوگیری کنید.

کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر موجود در مواد غذایی به روش های مختلف بر قند خون شما تأثیر می گذارند. کربوهیدرات ها می توانند قند خون شما را سریع تر و بالاتر از پروتئین یا چربی افزایش دهند. فیبر می تواند به شما در کنترل قند خون کمک کند، بنابراین کربوهیدرات هایی که فیبر دارند، مانند سیب زمینی شیرین، قند خون شما را به سرعت کربوهیدرات هایی با فیبر کم یا فاقد نوشابه افزایش نمی دهند.

برنامه غذایی برای هر روز هفته برای دیابتی ها

برنامه غذایی برای هر روز هفته برای دیابتی ها

کربوهیدرات شمارش:

پیگیری میزان کربوهیدرات های مصرفی و تعیین محدودیت برای هر وعده غذایی می تواند به حفظ سطح قند خون در محدوده هدف کمک کند. با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا دریابید که روزانه و در هر وعده غذایی چه مقدار کربوهیدرات می توانید بخورید و سپس به گروه های غذاهایی رایج که حاوی کربوهیدرات و اندازه آن ها هستند مراجعه کنید.

روش دیگر برای مدیریت کربوهیدرات هایی که می خورید استفاده از نماد نمایه گلایسمیک (GI) است. GI با توجه به میزان تأثیر آنها بر قند خون، میزان کربوهیدرات ها را از ۰ تا ۱۰۰ درجه بندی می کند.

غذاهای کم GI با سرعت بیشتری هضم و جذب بدن می شوند، بنابراین شما مدت بیشتری سیر می مانید. آنها تأثیر زیادی بر قند خون شما ندارند. غذاهای با GI با سرعت بیشتری هضم و جذب می شوند. همچنین این مواد غذایی، تأثیر بیشتری بر قند خون شما دارند و شما زودتر گرسنه می شوید. چند نمونه:

GI بالا: نان (سفید و گندم) ، پوره سیب زمینی، هندوانه، آب میوه.

GI پایین: لوبیا، برنج قهوه ای، گوجه فرنگی، ماست، سیب، شیر.

روش صفحه دیابت:

خوردن غذای بیش از نیاز بدن بدون اینکه متوجه شوید، ممکن است برای شما مشکل ساز باشد. روش بشقاب یک روش ساده و بصری برای اطمینان از دریافت کافی سبزیجات غیر نشاسته ای و پروتئین بدون چربی و محدود کردن مقدار غذای دارای کربوهیدرات بالاتر است که بیشترین پتانسیل را برای افزایش قند خون دارد.

روش صفحه دیابت:

روش صفحه دیابت:

با یک بشقاب شام شروع کنید:

نیمی از آنها را با سبزیجات غیر نشاسته ای مانند سالاد، لوبیا سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم و هویج پر کنید.

یک چهارم آن را با یک پروتئین بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون، لوبیا، توفو یا تخم مرغ پر کنید.

یک چهارم را با یک غذای دانه ای یا نشاسته ای مانند سیب زمینی، برنج یا ماکارونی پر کنید (یا نشاسته را کاملاً کنار بگذارید و از سبزیجات غیر نشاسته ای دو برابر کنید).

مطالعات نشان می دهد که افراد تمایل دارند بیشتر غذا بخورند، اگر غذای بیشتری به آنها داده می شود، بنابراین تحت کنترل گرفتن بخشی برای کنترل وزن و قند خون بسیار مهم است.

اگر بیرون غذا می خورید، نیمی از وعده غذایی خود را بسته بندی کنید تا بتوانید بعداً از آن لذت ببرید. در خانه، میان وعده ها را اندازه بگیرید. مستقیم از کیسه یا جعبه غذا نخورید. در هنگام صرف غذا، از هر گروه برای بشقاب یک وعده خود، آن را انتخاب کنید. با دور نگه داشتن کاسه های سرو، وسوسه خوردن را برای چند ثانیه کاهش دهید. و با این راهنمای مفید، همیشه راهی برای تخمین اندازه کربوهیدرات و قند مواد غذایی در هر بشقاب و وعده ی خود خواهید داشت.

با یک بشقاب شام شروع کنید:

با یک بشقاب شام شروع کنید:

قوانین مهم برای خوردن غذای سالم:

بیماران دیابتی باید با درک و دانستن قوانین مهم و اساسی، دستیابی به ذهن سالم و جسمی سالم را نیز دنبال کنند. در این قسمت قصد داریم تا شما را با برخی از این نکات مهم و کلیدی آشنا کنیم. عبارتند از:

محیط اطراف خود را تمیز نگه دارید.

غذا و آب آشامیدنی خود را همیشه پوشیده نگه دارید.

هرگز اجازه ندهید که زباله ها در خانه شما جمع شوند.

برای آشامیدن از آب سالم استفاده کنید.

سبزیجات را قبل از خرد کردن و میوه ها را قبل از پوست گرفتن، خوب بشویید.

آبی را که در آن سبزیجات و برنج پخته می شود، دور نریزید، زیرا حاوی مواد معدنی و ویتامین ها است.

مقداری سبزیجات را به عنوان سالاد همراه با وعده غذایی خود قرار دهید.

غذای خود را بیش از حد نپزید، به این دلیل که این روش ویتامین ها را از بین می برد.

میان وعده خوردن یا نخوردن، سوال خیلی از بیماران دیابتی است که در این ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

میان وعده اما در غذاهای سالم:

برنامه هایی که در صورت تأخیر غیرمنتظره میان وعده های مغذی که شما از خوردن آنها در خارج از وعده ها، دسترسی دارید، به همراه داشته باشد.

تعویض کربوهیدرات های مفید (کربوهیدرات هایی که حاوی فیبر هستند و ویتامین ها و مواد معدنی تأمین می کنند) برای کربوهیدرات های کمتر مفید (غذاهای تصفیه شده) می تواند در بهبود برنامه غذایی کمک کند.

توجه داشته باشید اگر نکات ضروری برای ایجاد یک وعده غذایی سالم را در دست داشته باشید، به احتمال زیاد به غذاهای فست فود و غذاهای آماده نخواهید رسید.

میان وعده اما در غذاهای سالم:

میان وعده اما در غذاهای سالم:

بیرون غذا خوردن:

برای تعداد زیاد، غذا خوردن بیرون می تواند برای افراد دیابتی یک چالش باشد. اندازه های قند و مواد مغذی این وعده ها را بدانید و هنگامی که غذاها بیش از اندازه زیاد و مقدار مواد آن بیشتر است، تقاضا کنید که غذای اضافی تقسیم شود یا برای بردن، آن را آماده کنید.

در نتیجه بهتر است که دفعات صرف غذا در بیرون را محدود کنید.

اصول کلی رژیم غذایی برای بیماران دیابتی

تغذیه سالم سنگ بنای هر برنامه مدیریت دیابت است. اما فقط آنچه می خورید بر میزان قند خون، میزان غذا و زمان غذا خوردن نیز تأثیر دارد.

برای داشتن یک برنامه ی غذایی هفتگی خوب برای دیابتی ها چه کاری باید انجام داد؟

طبق برنامه عمل کنید – سطح قند خون شما یکی دو ساعت بعد از غذا خوردن بیشتر است و سپس شروع به افتادن می کند. اما این الگوی قابل پیش بینی می تواند به نفع شما باشد. اگر هر روز در یک زمان غذا بخورید و چندین وعده غذایی کوچک بخورید، می توانید به میزان تغییر در سطح قند خون خود کمک کنید.

هر وعده غذایی را متعادل کنید – خوب است اگر یاد بگیرید که برای هر وعده غذایی برنامه ریزی کنید که مخلوط نشاسته ای، میوه و سبزیجات، پروتئین ها و چربی ها را داشته باشید.

به مقدار مناسب غذا بخورید

به مقدار مناسب غذا بخورید – بیاموزید که چه اندازه ای برای هر نوع غذا مناسب است. به این ترتیب می توانید مواد غذایی متنوعی را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به مقدار مناسب غذا بخورید

به مقدار مناسب غذا بخورید

وعده های غذایی و داروهای خود را هماهنگ کنید – غذای کم در مقایسه با داروهای دیابت (به خصوص انسولین) ممکن است منجر به کاهش خطرناک قند خون (هیپوگلیسمی) شود. غذای زیاد ممکن است باعث بالا رفتن سطح قند خون شما شود (هایپرگلیسمی). با تیم مراقبت های بهداشتی دیابت خود در مورد چگونگی هماهنگی بهتر وعده های غذایی و دارو صحبت کنید. همچنین در مورد مصرف دارو در زمان مصرف دارو بدانید.

رژیم غذایی برای دیابت با رژیم های غذایی سالم و خوب تفاوت چندانی ندارد

رژیم غذایی برای دیابت با رژیم های غذایی سالم و خوب تفاوت چندانی ندارد – افراد دیابتی می توانند بیشتر غذاهای سالم را بخورند. اما ممکن است مجبور به تغییر شود. برای مثال باید به مقدار، دفعات و مدت زمان غذا خوردن توجه ویژه و کمی متفاوت داشته باشند.

هدف اصلی برای رژیم دیابتی حفظ سطح قند خون است و با ترکیبی از سه عمل جداگانه می توان به این نتیجه رسید. این سه جداگانه را می توان موارد زیر دانست:

.۱ اجتناب از غذاهایی که دارای قند زیادی هستند به ویژه قندهای ساده مانند عسل، مربا، نوشیدنی های شیرین، شیرینی ها و شکلات ها.

.۲ با استفاده از کنترل قسمت برای کاهش مصرف همه مواد غذایی در حالی که هنوز تغذیه مناسب را ارائه می دهید.

.۳ خوردن ۶ وعده در روز به جای سه وعده زیاد.

بنابراین، یک دیابتی می تواند تمام غذاهایی را که برای هر یک از افراد سالم است، بخورد. در مورد دیابت باید فقط موارد کمی را در نظر بگیرید. برخی از اینها موارد زیر هستند: (حبوبات، لوبیا، سبزیجات، میوه ها، شیر کم چرب و گوشت).

مهم است که روزانه تقریباً به همان مقدار غذا در یک زمان مشخص بخورید – کنار گذاشتن وعده های غذایی یا پرخوری هر دو مضر است، بنابراین باید از روزه داری و اعیاد خودداری شود. از میزان خوردن خود یک دفترچه یادداشت تهیه کنید.

جدول غذایی

یک جدول غذایی به شما کمک می کند تا در مورد داروها، برنامه غذایی و برنامه ورزشی تصمیمات مهمی بگیرید و همچنین به پزشک و متخصص رژیم غذایی کمک کنید تا به بهترین شیوه، به شما کمک کنند و شما را برای نوشتن برنامه غذایی مخصوص به شما راهنمایی کنند.

درست است که کربوهیدرات موجود در قند همان تأثیر هر کربوهیدرات دیگر روی قند خون شما را دارد، مانند کربوهیدرات موجود در نان، سیب زمینی یا میوه. به عبارتی تمام کربوهیدرات ها، به هر میزان مساوی، سطح گلوکز خون شما را بدون توجه به نوع دیابتی که دارید، افزایش می دهند.

جدول غذایی

جدول غذایی

برای کنترل قند خون، به جای اینکه از کجا می آیند، روی کل کربوهیدرات هایی که می خورید تمرکز کنید. برای راهنمایی می توانید تبادل کربوهیدرات را دنبال کنید. می توانید شیرینی های شیرین را در برنامه غذایی خود جایگزین سایر کربوهیدرات ها کنید اما آنها را در بالای مواد غذایی اضافه نکنید. در هر وعده غذایی نباید جایگزین شیرین داشته باشید. غذاهای قندی، مواردی مثل مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای سلامت بدن شما را ندارند. به همین دلیل است که ما این کالری ها را خالی می نامیم.

فیبر می تواند قند خون شما را بعد از غذا بالا نگه دارد

فیبر می تواند قند خون شما را بعد از غذا بالا نگه دارد زیرا سرعت هضم غذا را کاهش می دهد. یک روش غذایی با فیبر بالا و چربی کم نه تنها به دیابت کمک می کند بلکه می تواند خطر سرطان، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا و چاقی را کاهش دهد. فیبر روی کلسترول نیز تأثیر مطلوبی دارد.

از غذاهای سرخ شده خودداری کنید

از غذاهای سرخ شده خودداری کنید – روغن زیاد منجر به چاقی و مقاومت به انسولین می شود.

آماده باشید در صورت تأخیر در غذا یا تغییر غیرمنتظره در برنامه خود، همیشه یک میان وعده با خود داشته باشید. همراه داشتن غذای خوب، شما را از افت قند خون و نیز مجبور شدن به غذاهای فست فود با مقادیر کم کالری و کم کالری نجات می دهد.

از غذاهای سرخ شده خودداری کنید

از غذاهای سرخ شده خودداری کنید

همیشه برای درمان گلوکز خون پایین چیزی همراه داشته باشید. از شکلات، آب نبات یا شیرینی استفاده نکنید زیرا ممکن است به سرعت کافی گلوکز خون شما را بالا نبرد. اگر زیر ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر است یا علائم هیپوگلیسمی دارید، یکی از غذاهایی مانند ۱ \ ۲ فنجان آب یا نوشابه معمولی، ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۳ قاشق چای خوری شکر، ۳ قطعه آب نبات سفت بخورید.

هنگامی که بیمار هستید، داروهای معمول خود را مصرف کنید

هنگامی که بیمار هستید، داروهای معمول خود را مصرف کنید، گلوکز خون خود را بررسی کنید و کتون های ادرار خود را آزمایش کنید. اگر نمی توانید غذای معمولی بخورید، کربوهیدرات در غذاهای مایع یا نرم داشته باشید. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. اگر نمی توانید در ساعات معمول غذا بخورید، هر ساعت ۱۵ گرم کربوهیدرات داشته باشید تا از افت قند خون جلوگیری کند. در صورت بیماری هرگز داروی معمول خود را از دست ندهید.

اگر بزرگسالان مبتلا به دیابت استفاده از الکل را انتخاب کنند

اگر بزرگسالان مبتلا به دیابت استفاده از الکل را انتخاب کنند، مصرف روزانه باید به میزان متوسطی محدود شود (یک نوشیدنی در روز یا کمتر برای زنان بزرگسال و دو نوشیدنی در روز یا کمتر برای مردان بزرگسال). یک الکل حاوی نوشیدنی حدود ۳۵۰ میلی لیتر آبجو، ۱۵۰ میلی لیتر شراب یا ۵۰ میلی لیتر روح مقطر است. برای کاهش خطر هیپوگلیسمی در شب، الکل باید همراه غذا مصرف شود.

پرهیز از مصرف الکل برای افرادی که سابقه سو مصرف یا وابستگی به الکل دارند، زنان در دوران بارداری و افرادی که دارای مشکلات پزشکی مانند بیماری کبد، پانکراتیت، نوروپاتی پیشرفته یا هیپرتری گلیسیریدمی شدید هستند باید توصیه شود.

اگر بزرگسالان مبتلا به دیابت استفاده از الکل را انتخاب کنند

اگر بزرگسالان مبتلا به دیابت استفاده از الکل را انتخاب کنند

در تهیه یک برنامه غذایی شخصی که مناسب شما باشد کمک بگیرید. همانطور که هیچ دارویی وجود ندارد که برای همه افراد دیابتی موثر باشد، رویکرد واحدی برای برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها نیز وجود ندارد. شما و یک متخصص رژیم درمانی یا مربی دیابت بهترین برنامه های غذایی را طراحی می کنید و براساس سلامتی، سایر داروها، سطح فعالیت و اهداف درمانی است.

تعداد کمی از این رویکردها عبارتند از:

هرم غذا – هرم غذایی می تواند به شما کمک کند تا انتخاب های غذایی عاقلانه ای انجام دهید. این هرم همچنین غذاها را بر اساس آنچه در آنها دارند به گروه تقسیم می کنند. بیشتر از گروه های پایین هرم بخورید و از گروه های بالای آن کمتر بخورید.

روش صفحه – برای مدیریت دیابت ساده و موثر است. با ایجاد بشقاب خود، هنوز غذاهای مورد نظر خود را انتخاب می کنید، اما اندازه آنها را تغییر دهید، بنابراین بخش های بیشتری از سبزیجات غیر نشاسته ای و بخش کوچک تر از غذاهای نشاسته ای دریافت می کنید. وقتی آماده شدید، می توانید غذاهای جدید را در هر گروه غذایی امتحان کنید.

یک خط فرضی را در وسط صفحه قرار دهید. سپس در یک طرف، آن را دوباره تقسیم کنید تا ۳ قسمت در بشقاب خود داشته باشید. سپس به صورت زیر عمل کنید:

سبزیجات غیر نشاسته ای

بزرگترین بخش را با سبزیجات غیر نشاسته ای مانند: اسفناج، هویج، کاهو، سبزیجات، کلم، خیار، لوبیا سبز، کلم بروکلی، گل کلم، گوجه فرنگی، بامیه، قارچ، فلفل، شلغم و غیره پر کنید.

اکنون در یکی از بخش های کوچک، غذاهای نشاسته ای مانند: چاپاتی گندم، برنج قهوه ای، نان های سبوس دار، غلات مانند بلغور جو دوسر یا ذرت، ماکارونی، رشته فرنگی، سیب زمینی، نخود سبز، ذرت، لوبیا و سیب زمینی شیرین قرار دهید.

سپس در قسمت کوچک دیگر، پروتئین ها یا گوشت خود را مانند: سویا، مرغ، ماهی، تخم مرغ، پنیر کم چرب قرار دهید.

یک کاسه و یا لیوان کوچک برای میوه و محصولات لبنی خود اضافه کنید.

سبزیجات غیر نشاسته ای

سبزیجات غیر نشاسته ای

سیستم تبادل غذا

سیستم تبادل غذا – برنامه های لیست تبادل برای بیمارانی مفید است که مایل به دنبال یک سیستم ساختاریافته برای کنترل گلوکز یا وزن خون هستند اما می خواهند انعطاف پذیری لازم برای ایجاد منوهای خود را داشته باشند.

این سیستم شامل گروهی از غذاهای اندازه گیری شده با همان مقدار کالری و پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات های مشابه است و می تواند در یک برنامه غذایی جایگزین یکدیگر شود.

این مواد نشاسته ای / نان، گوشت، سبزیجات، میوه، شیر و چربی هستند. به فرد اجازه می دهد روزانه تعداد مشخصی از گزینه های تبادل را از هر گروه غذایی انتخاب کند. غذاها را می توان در یک گروه مبادله ای جایگزین یکدیگر کرد اما نه بین گروه حتی اگر تعداد کالری آنها یکسان باشد.

به عنوان مثال. تبادل میوه – ۱ سیب کوچک = ۱/۲ موز متوسط = ۱/۲ انبه = ۳ خرما = ۱ ۱/۴ فنجان هندوانه = ۱/۲ چیکو = ۱ گوارا = ۱۵ انگور = ۱ پرتقال = ۱/۲ انار = ۱ کیوی = ۲ انجیر = ۲-۳ برش پاپایا = ۳ آلو = ۱ عدد آناناس ۱/۲ برش.

سیستم تبادل غذا

سیستم تبادل غذا

به عنوان مثال. تبادل نشاسته – تقریباً ۱۵ گرم وزن = ۱ برش بزرگ نان = ۱/۲ برنج کاتوری = ۱ سیب زمینی کوچک.

همیشه توصیه می شود افراد نزدیک و عزیز مبتلا به دیابت رژیم غذایی یکسانی داشته باشند، زیرا رژیم دیابتی یک رژیم خاص نیست بلکه یک رژیم متعادل ایده آل است.

درمان دیابت با برنامه غذایی هفتگی مخصوص

در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ با وجود اینکه می توانند زندگی سالمی داشته باشند اما متاسفانه هنوز درمانی شناخته شده برای این بیماری وجود ندارد. خبر شگفت انگیز در مورد دیابت نوع ۲ این است که بسیاری از موارد را می توان با اعمال این تغییرات در زندگی تغییر داد.

بهترین راه برای مقابله با درمان دیابت حمله به بیماری در تمام طول زندگی است. به عبارتی یکپارچه سازی تغییرات اساسی در سبک زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش برای تقویت مدیریت وزن سالم در حالی که از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده می کنید، بیشترین موفقیت را به همراه خواهد داشت.

با برنامه یک هفته ای وعده غذایی کم کربوهیدرات در بالای میزان دریافت کربوهیدرات خود باقی می مانید. که برای کمک به شما در کنترل کالری و لذت بردن از یک منوی مغذی و قند خون کم طراحی می شود.

درمان دیابت با برنامه غذایی هفتگی مخصوص

درمان دیابت با برنامه غذایی هفتگی مخصوص

بهترین رژیم های مناسب دیابت برای کاهش وزن

حفظ وزن مناسب برای همه مهم است، اما اگر مبتلا به دیابت هستید، اضافه وزن ممکن است کنترل سطح قند خون را دشوار کند و خطر ابتلا به برخی از عوارض را افزایش دهد. کاهش وزن می تواند برای افراد دیابتی چالش برانگیز باشد.

خوردن غذای سالم در حالی که سعی می کنید وزن خود را کاهش دهید برای همه مهم است، اما اگر مبتلا به دیابت هستید، انتخاب رژیم غذایی غلط می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. در عین حال که از قرص های کاهش وزن و رژیم های گرسنگی باید خودداری شود، اما رژیم های معروف زیادی وجود دارد که ممکن است مفید باشد. در ادامه به برخی از این رژیم ها اشاره می شود.

میان دیابت و رژیم غذایی، چه ارتباطی وجود دارد؟

اگر مبتلا به دیابت هستید، باید بر خوردن پروتئین بدون چربی، کربوهیدرات، میوه و سبزیجات، لبنیات کم چرب و چربی های سالم حاوی سبزیجات مانند آووکادو، آجیل، روغن کانولا یا روغن زیتون، حاوی فیبر زیاد، فرآوری شده کمتر باشید.

همچنین باید میزان مصرف کربوهیدرات را مدیریت کنید. از پزشک یا متخصص تغذیه بخواهید برای مصرف وعده های غذایی و میان وعده تعداد کربوهیدرات مورد نظر را به شما ارائه دهد.

زنان باید حدود ۴۵ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی در نظر بگیرند

به طور کلی، زنان باید حدود ۴۵ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی در نظر بگیرند در حالی که مردان باید ۶۰ گرم را در نظر داشته باشند. در حالت ایده آل، این مواد از کربوهیدرات های پیچیده، میوه ها و سبزیجات تهیه می شوند.

انجمن دیابت آمریکا لیستی جامع از بهترین مواد غذایی برای بیماران دیابتی ارائه می دهد. توصیه های آنها شامل موارد زیر است:

پروتئین میوه ها و سبزیجات دانه های لبنی

لوبیا و غلات کامل، شیر کم چرب یا بدون چربی و برنج قهوه ای و ماکارونی و گندم سبوس دار

آجیل، سیب زمینی شیرین، ماست کم چربی

سبزیجات غیر نشاسته ای مانند مارچوبه، کلم بروکلی، سبزیجات، کلم پیچ و بامیه

تخم مرغ

ماهی های روغنی

ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن و ساردین

هیدراته ماندن در مورد سلامت کلی نیز مهم است. در صورت امکان گزینه های غیر کالری مانند آب و چای را انتخاب کنید.

ماهی های روغنی

ماهی های روغنی

مواد غذایی برای کاهش وزن برای افراد دیابتی:

برای افراد دیابتی، غذاهای خاصی وجود دارد که باید محدود شوند. این غذاها می توانند باعث افزایش قند خون شوند و یا حاوی چربی های ناسالم هستند. این مواد غذایی عبارتند از:

دانه های فرآوری شده، برنج سفید یا ماکارونی

میوه هایی با شیرین کننده های اضافه شده، از جمله سس سیب، مربا و برخی میوه های کنسروی

لبنیات پرچرب

غذاهای سرخ شده یا غذاهای سرشار از چربی های ترانس یا چربی های اشباع شده

غذاهایی که با آرد تصفیه شده درست می شوند

هر غذایی با بار گلیسمی بالا

رویکرد رژیم غذایی برای توقف فشار خون (DASH)

طرح DASH در ابتدا برای کمک به درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا (فشار خون بالا) تهیه شده است، اما همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های دیگر، از جمله دیابت را کاهش دهد. ممکن است این مزیت اضافی برای کمک به کاهش وزن شما باشد.

افرادی که از طرح DASH پیروی می کنند، توصیه می شود که اندازه بخش های غذایی خود را کاهش دهند و غذاهای غنی از مواد مغذی کاهش دهنده فشار خون مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم مصرف کنند.

برنامه غذایی DASH شامل موارد زیر است:

پروتئین بدون چربی: ماهی، مرغ

غذاهای گیاهی: سبزیجات، میوه ها، لوبیا، آجیل، دانه ها

لبنیات: محصولات لبنی بدون چربی یا کم چربی

غلات: غلات سبوس دار

چربی های سالم: روغن های گیاهی

به افراد مبتلا به دیابت در این برنامه توصیه می شود منبع معتبر میزان سدیم مصرفی خود را به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهند. این طرح همچنین شیرینی ها، نوشیدنی های شیرین و گوشت های قرمز را محدود می کند.

برنامه غذایی DASH شامل موارد زیر است:

برنامه غذایی DASH شامل موارد زیر است:

رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای از غذاهای سنتی مدیترانه ای الهام گرفته شده است. این رژیم غذایی سرشار از اسید اولئیک، یک اسید چرب است که به طور طبیعی در چربی ها و روغن های حیوانی و گیاهی وجود دارد. کشورهایی که با توجه به این الگوی رژیم غذایی به غذا خوردن معروف هستند شامل یونان، ایتالیا و مراکش است.

یک مطالعه از نوع رژیم مدیترانه ای ممکن است در کاهش سطح گلوکز ناشتا، کاهش وزن بدن و کاهش خطر ابتلا به اختلال متابولیک موفق باشد. غذاهایی که با این رژیم خورده می شوند عبارتند از:

پروتئین: مرغ، ماهی آزاد و سایر ماهی های چرب، تخم مرغ

غذاهای گیاهی: میوه ها، سبزیجات مانند کنگر فرنگی و خیار، لوبیا، آجیل، دانه ها

چربی های سالم: روغن زیتون، مغزهایی مانند بادام

گوشت قرمز ممکن است هر ماه یک بار مصرف شود.

رژیم های گیاهی:

برخی از افراد مبتلا به دیابت تمرکز خود را روی رژیم های گیاهی یا وگان دارند. رژیم های گیاهی معمولاً به رژیم هایی گفته می شود که هیچ گوشتی خورده نمی شود، اما محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ یا کره می توانند مصرف شوند. غذاهایی که برای گیاهخواران و گیاهخواران مبتلا به دیابت سالم هستند عبارتند از:

لوبیا

سویا

سبزیجات تیره و برگ دار

آجیل

حبوبات

میوه ها

غلات کامل

اگرچه رژیم های گیاهخواری و وگان می توانند رژیم های غذایی مناسبی باشند اما افرادی که آنها را دنبال می کنند، اگر مراقب نباشند ممکن است مواد مغذی حیاتی را از دست بدهند. برخی از مواد مغذی گیاهخواران که ممکن است لازم باشد از طریق مکمل ها به دست آورند:

کلسیم

کلسیم که به طور عمده در محصولات حیوانی مانند لبنیات یافت می شود، ماده مغذی مهمی است که به سلامت استخوان ها و دندان ها کمک می کند. کلم بروکلی و کلم پیچ می توانند به تأمین کلسیم لازم کمک کنند  اما ممکن است مکمل های غذایی در رژیم وگان مورد نیاز باشند.

کلسیم

کلسیم

ید

ید برای سوخت و ساز غذا به انرژی مورد نیاز است، بیشتر در غذاهای دریایی یافت می شود. بدون این محصولات حیوانی در رژیم های غذایی، گیاهخواران ممکن است در تأمین مقدار کافی ید لازم مشکل داشته باشند. در نتیجه مکمل ها می توانند مفید باشند.

B-12 – از آنجا که فقط محصولات حیوانی دارای ویتامین B-12 هستند، برای کسانی که رژیم غذایی گیاهخواری سخت دارند، ممکن است یک مکمل غذایی لازم باشد.

روی – منبع اصلی روی از محصولات حیوانی با پروتئین بالا تأمین می شود و ممکن است یک مکمل برای کسانی که رژیم گیاهخواری دارند توصیه شود.

راهنمای تغذیه ۳ مرحله ای برای دیابت

اصلاحات رژیم غذایی بدون شک مهمترین عنصر در درمان افراد دیابتی نوع ۲ است و همچنین در مدیریت دیابت نوع ۱ بسیار مهم است.

برنامه های غذایی دیابت باید با برخی اصول کلی که به عنوان رژیم دیابتی شناخته می شوند، شروع شود. این رژیم غذایی برای کمک به افراد دیابتی برای تغییر عادت های غذایی برای کنترل دیابت طراحی شده است. ۳ مرحله برای موفقیت در رژیم دیابتی که در ادامه برای شما شرح می دهیم، می تواند مراحلی برای کنترل دیابت باشد.

اصول اساسی رژیم دیابتی را بیاموزید

چند کالری بخورم؟

چند کربوهیدرات بخورم؟

چه غذایی باید بخورم؟

آنچه رژیم های دیابتی باید شامل شوند

آنچه رژیم های دیابتی باید از آن اجتناب کنند

از ابزارهای رژیم دیابتی استفاده کنید

برچسب های تغذیه ای

شمارش کربوهیدرات

شاخص گلیسمی

بار قند خون

سیستم تبادل

مرحله ۳: رژیم دیابتی خود را شخصی کنید

درمان دیابت با گرفتن رژیم غذایی مناسب آغاز می شود. در اینجا پایه و اساس دانش تغذیه ای شما، برای دستیابی به این اهداف مورد نیاز است.

مرحله 3: رژیم دیابتی خود را شخصی کنید

مرحله ۳: رژیم دیابتی خود را شخصی کنید

برخی اصول اساسی وجود دارد که همه بیماران دیابتی باید از آنها پیروی کنند:

مرحله ۱: اصول اساسی رژیم دیابتی را بیاموزید

مرحله ۲: از ابزارهای رژیم دیابتی استفاده کنید

مرحله ۳: رژیم دیابتی خود را شخصی کنید

اصول اولیه رژیم دیابتی را بیاموزید

سفر خود را با پاسخ دادن به سه سوال بالا آغاز کنید. پس از دانستن پاسخ این سوالات، بهتر می توانید خود را از طریق طرحی برای کنترل دیابت راهنمایی کنید. یا اگر پیش دیابت هستید می توانید از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید.

چند کالری بخورم؟

شما باید بدانید که روزانه چه مقدار کالری برای از دست دادن و حفظ وزن سالم مصرف کنید. سنگ بنای کاهش وزن کالری دریافت شده، کالری خارج شده است، بنابراین شما باید در مسیر کمبود کالری روزانه قرار بگیرید. مرحله ۱ محاسبه کالری شما با استفاده از به اصطلاح ماشین حساب کالری است.

با استفاده از یک برنامه تلفن مانند برنامه Trifecta یا نگه داشتن یک گزارش دیابتی روی کاغذ می توانید اطمینان حاصل کنید که کالری ها و کربوهیدرات های خود را با دقت دنبال می کنید. همیشه برچسب های غذایی را روی هر چیزی که می خورید بخوانید.

چند کربوهیدرات باید بخورم؟

هر فرد دیابتی به یک هدف کربوهیدرات روزانه نیاز دارد که بر اساس وزن، سن، سطح فعالیت و متابولیسم شخصی شما باشد. این بدان دلیل است که کربوهیدرات ها به طور چشمگیری قند خون را افزایش می دهند. البته توجه داشته باشید که کربوهیدرات های کنترل شده منجر به کنترل قند خون می شوند.

ماشین حساب کربوهیدرات:

با استفاده از این ماشین حساب ساده کربوهیدرات، چند گرم کربوهیدرات روزانه محاسبه کنید. شمارش کربوهیدرات، شاخص گلیسمی و بار گلیسمی ابزاری هستند که می توانند به شما کمک کنند کربوهیدرات های شما را در طول روز ردیابی کنند.

راهنمای مفیدی برای شروع است، اما این موارد می توانند بر اساس عوامل خاص شما از جمله متابولیسم و داروهایی که مصرف می کنید متفاوت باشند. بنابراین برای توصیه های رسمی، شما همچنین باید در مورد اینکه چه مقدار کربوهیدرات مصرف می کنید با یک پزشک معتبر یا یک متخصص تغذیه بحث کنید.

چه غذایی باید بخورم؟

شاید لازم باشد از نظر ذهنی خود را برای برخی تغییر در عادات غذایی خود آماده کنید. گفته می شود، گزینه های غذایی دیابتی بسیار زیادی وجود دارد که احتمالاً طعم بسیاری از غذاهایی که باید بخورید را دوست خواهید داشت.

یادگیری اینکه در غذاهایی که انتخاب می کنید در رژیم غذایی خود بگنجانید و مواد غذایی که باید از آن اجتناب کنید، برای موفقیت در رژیم غذایی بسیار مهم است. ابزارهایی مانند رژیم غذایی تبادلی معروف دیابت می توانند به شما کمک کنند رژیم های غذایی انعطاف پذیری را که برای شما مناسب است، یاد بگیرید.

چه غذایی باید بخورم؟

چه غذایی باید بخورم؟

رژیم های دیابتی شامل چه مواردی هستند:

پروتئین

به ترمیم بافت کمک می کند

به ساخت و نگهداری استخوان ها و عضلات کمک می کند

به ایجاد بسیاری از هورمون ها و آنزیم ها کمک می کند

به کاهش وزن کمک می کند (به شما احساس سیری می دهد)

چربی های سالم (چربی های اشباع نشده آکا، چربی های غیر اشباع آکا)

کلسترول خون (HDL) شما را افزایش می دهد

کلسترول بد خون (LDL) شما را کاهش می دهد

فشار خون را کاهش می دهد (هنگامی که جایگزین کربوهیدرات ها یا چربی های ناسالم می شوند)

سبزیجات

مواد مغذی متراکم: سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها

کم کالری است

دارای فیبر زیاد

میوه

مواد مغذی متراکم: سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها

کم کالری است

فیبر زیاد

غلات کامل

مواد مغذی متراکم: سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر

خطر بیماری های مزمن سلامتی از جمله بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها را کاهش دهید.

فیبر

کنترل قند خون را بهبود می بخشد

سلامت روده را بهبود می بخشد

حداقل ۱۴ گرم فیبر برای هر ۱۰۰۰ کالری غذایی که می خورید توصیه می شود

آنچه رژیم های دیابتی باید از آن اجتناب کنند:

خوردن یک غذای شیرین باعث ایجاد یا شکستن رژیم شما نمی شود. اما به طور کلی از مصرف غذاهای حاوی شکر اضافه شده، چربی های اشباع، غذاهای فرآوری شده و نمک خودداری شود.

شکر اضافه شده

هیچ ارزش غذایی ندارد

باعث افزایش سطح گلوکز می شود

باعث افزایش وزن می شود

اگر شما یا یکی از عزیزان مبتلا به دیابت هستید، از بین بردن قند اضافه شده باید از اولین مواردی باشد که با آن مقابله می کنید. این کار با مشاهده برچسب های تغذیه ای تحت “قند اضافه” و پرهیز از مصرف این مواد غذایی آسان است.

چربی های اشباع شده

باعث افزایش کلسترول بد (LDL)

کالری بالا

ارزش غذایی کم

چربی های اشباع خطر ایجاد و یا تشدید کلسترول بالا (هایپرکلسترولمی) و همچنین عروق خونی آسیب دیده (تصلب شرایین) را افزایش می دهد. همه اینها خطر بیماری های قلبی و سایر بیماری های عروقی از جمله سکته را افزایش می دهد.

غذاهای فرآوری شده

اغلب شاخص گلیسمی بالا

ارزش غذایی کم

کالری بالا

دارای سدیم زیاد است

همه غذاهای فرآوری شده بد نیستند. اما معمولاً این خواص نامطلوب را دارند. برای اطمینان از رعایت رژیم غذایی، همیشه قبل از خوردن غذاهای فرآوری شده، برچسب های تغذیه ای را بخوانید.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده

نمک

خطر فشار خون و بیماری های قلبی را افزایش می دهد

رژیم کم سدیم (نمک) (حداقل ۲۳۰۰ میلی گرم در روز) توصیه می شود زیرا به کاهش سایر عوامل خطر از جمله فشار خون کمک می کند. اگر از قبل فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارید، مصرف نمک باید حتی کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز باشد.

از ابزارهای رژیم دیابتی استفاده کنید

اگرچه ممکن است همه اینها در ابتدا طاقت فرسا به نظر برسند، اما انتخاب های مناسب به زودی برای شما ماهیت دوم خواهد شد. همچنین ابزارهای زیادی وجود دارد که باید برای کمک به شما در این راه استفاده می شود.

چگونه برچسب های تغذیه را بخوانیم؟

هیچ راهی برای کنترل رژیم غذایی شما وجود ندارد، مگر اینکه ببینید چه غذایی را می خورید. به طور منظم خواندن برچسب های تغذیه برای موفقیت در رژیم غذایی بسیار مهم است. البته فراموش نکنید که مقدار سس هایی که می خورید را محدود کنید، از جمله سس سالاد. این مواد غالباً می توانند از نظر کالری، چربی و یا کربوهیدرات با اندازه های کوچک سرو شوند.

شمارش کربوهیدرات:

مدیریت دیابت شما را ملزم می کند تعداد کربوهیدرات هایی را که می خورید کنترل کنید تا سطح گلوکز خون را در هدف خود حفظ کنید. ابزارهایی مانند شاخص گلیسمی، بار گلیسمی، روش بشقاب و رژیم تبادل همه اینها توصیه می شود تا به شما در رسیدن به اهداف خود کمک کند.

پیشنهاد می کنیم از پست متخصص تغذیه دیابت بارداری دیدن کنید.

رژیم دیابتی خود را شخصی کنید

بهترین رژیم های غذایی دیابتی، متناسب با نیازهای شما طراحی شده و بر کنترل کالری و به حداقل رساندن نوسانات عمده در گلوکز خون ضمن تأمین منبع غنی از مواد مغذی متمرکز شده اند.

رژیم دیابتی شخصی شده برای شما ایجاد شده است. هنگامی که این اصول اصلی رژیم غذایی را یاد گرفتید، می توانید از آنها برای ایجاد رژیم غذایی مناسب برای خودتان استفاده کنید.

رژیم دیابتی خود را شخصی کنید

رژیم دیابتی خود را شخصی کنید

رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت:

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات اغلب هم برای دیابت و هم برای کاهش وزن حمایت می شوند. مطالعاتی که به این موضوع پرداخته اند حاکی از آن است که رژیم های کم کربوهیدرات نسبت به رژیم های دیگر از جمله رژیم های کمبود کالری به تنهایی در درمان دیابت نوع ۲ موثرتر هستند.

در حالی که رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است مزایای زیادی به همراه داشته باشد، اگر افراد دیابتی با انسولین مقدار زیادی کربوهیدرات را بدون تنظیم داروی خود کاهش دهند، می توانند در معرض افت قند خون باشند. بنابراین برای دستیابی به تمام مزایای بدون خطر، مهم است که اگر داروهای دیابت خود را مصرف می کنید هنگام شروع رژیم کم کربوهیدرات با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت:

رژیم کم کربوهیدرات برای دیابت:

بهترین برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها

تغذیه سالم با دیابت با این برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها آسان و خوشمزه است. وعده های غذایی ساده و میان وعده هایی که رعایت این برنامه را بسیار ساده و واقع گرایانه نشان می دهد، شامل بهترین مواد غذایی برای دیابت، مانند کربوهیدرات (غلات کامل و میوه ها و سبزیجات تازه)، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم است.

کربوهیدرات ها در طول هر روز با هر وعده غذایی حاوی ۲-۳ وعده کربوهیدرات (۴۵-۳۰ گرم کربوهیدرات) و هر میان وعده حاوی حدود ۱ وعده کربوهیدرات (۱۵ گرم کربوهیدرات) تنظیم می شوند.

برای اینکه سریع قند خون شما بالا نرود، ما کربوهیدرات های تصفیه شده (مانند نان سفید، ماکارونی د و برنج سفید) را محدود کردیم و همچنین چربی های اشباع شده و سدیم را کاهش دادیم، که اگر بیش از حد غذا بخورید می تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد.

چیزی که قطعاً از آن دریغ نکردیم عطر و طعم است. وعده های غذایی و میان وعده های موجود در این برنامه غذایی دارای مواد اولیه تازه و گیاهان و ادویه های زیادی هستند که بدون افزودن سدیم اضافی، طعم دهنده می شوند.

غذا خوردن با دیابت دشوار نیست. انواع مختلفی از مواد مغذی را انتخاب کنید، همانطور که در این برنامه غذایی انجام می دهیم، و ورزش روزانه را برای یک رویکرد سالم و پایدار برای مدیریت دیابت اضافه کنید.

برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها :

(برنامه غذایی سالم دیابت با ۱۲۰۰ کالری در روز به نظر می رسد)

برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها :

برنامه غذایی هفتگی برای دیابتی ها :

روز ۱

صبحانه: (۲۸۱ کالری، ۳۳ گرم کربوهیدرات)

۱ وعده نان تست

چای نصف فنجان

½ ماست یونانی ساده و بدون چربی

صبح. میان وعده (۶۶ کالری، ۳ گرم کربوهیدرات)

۲۰ پسته

ناهار (۳۲۵ کالری، ۴۰ گرم کربوهیدرات)

۱ وعده ساندویچ ۵۶ گرم ماهی تن (کنسرو ماهی تن بدون روغن) با مقداری هویج رنده‌ شده

میان وعده عصر (۹۵ کالری ، ۲۵ گرم کربوهیدرات)

۱ سیب متوسط و دارچین پاشیده شده

شام (۴۲۸ کالری، ۴۷ گرم کربوهیدرات)

۲ فنجان سوپ سبزیجات با نصف فنجان بادمجان پخته شده

۱ تکه نان گندم کامل

کل روزانه: ۱،۱۹۵ کالری، ۵۴ گرم پروتئین، ۱۴۸ گرم کربوهیدرات، ۳۷ گرم فیبر، ۴۹ گرم قند، ۴۹ گرم چربی، ۹ گرم چربی اشباع، ۱۹۲۴ میلی گرم سدیم

روز ۲

صبحانه (۲۷۶ کالری، ۴۳ گرم کربوهیدرات)

۱ وعده جو دوسر دارچین رول

۱ فنجان چایی و یک عدد پولکی یا چند عدد توت خشک

۱ قاشق غذاخوری گردوی خرد شده

میان وعده صبح (۷۷ کالری، ۲۰ گرم کربوهیدرات)

۱۵ عدد گیلاس

ناهار (۳۴۴ کالری، ۴۷ گرم کربوهیدرات)

۲ فنجان اسفناج

یک چهارم فنجان گوجه فرنگی

یک عدد تخم مرغ آب پز شده ی خرد شده

میان وعده عصر (۹۵ کالری ، ۲۵ گرم کربوهیدرات)

۲۰ عدد هویج کوچک و ۲ قاشق هوموس

۵۶ گرم فیله‌ی ماهی سالمون

شام (۴۱۱ کالری، ۴۱ گرم کربوهیدرات)

۲/۱ فنجان سالاد سبزیجات و سبزیجات بو داده با یک عدد سیب زمینی پخته‌ شده ی متوسط

مجموع روزانه: ۱،۲۰۴ کالری، ۳۷ گرم پروتئین، ۱۷۶ گرم کربوهیدرات، ۴۰ گرم فیبر ، ۶۱ گرم قند، ۴۵ گرم چربی، ۸ گرم چربی اشباع، ۱۶۳۸ میلی گرم سدیم

روز ۳

صبحانه (۲۷۶ کالری ، ۴۳ گرم کربوهیدرات)

یک تخم مرغ آب پز شده

یک قطعه نان همراه با یک عدد پرتقال

۱ قاشق غذاخوری گردوی ریز ریز شده

میان وعده صبح (۳۰ کالری، ۸ گرم کربوهیدرات)

۲ آلو متوسط

ناهار (۳۴۴ کالری، ۴۷ گرم کربوهیدرات)

۱ وعده کاسه گل کلم بروکلی

دو برش نان کوچک

۵۶ گرم گوشت بوقلمون با نمک کم

میان وعده عصر

میان وعده عصر (۶۲ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات)

۱ پرتقال متوسط

شام (۴۸۳ کالری، ۵۳ گرم کربوهیدرات)

یک و یک ‌سوم فنجان خوراک مرغ

½ فنجان برنج قهوه ای پخته شده با ۱/۲ قاشق چایخوری روغن زیتون پخته می شود. و ادویه ایتالیایی بدون نمک اضافه شده.

۲ فنجان سبزی مخلوط با ۲ قاشق غذاخوری.

مجموع روزانه: ۱،۱۹۵ کالری، ۴۵ گرم پروتئین، ۱۶۶ گرم کربوهیدرات، ۳۵ گرم فیبر، ۵۴ گرم قند، ۴۴ گرم چربی، ۹ گرم چربی اشباع، ۱ ۶۷۸ میلی گرم سدیم

روز ۴

صبحانه (۲۷۶ کالری، ۴۳ گرم کربوهیدرات)

۱ وعده جو دوسر دارچین رول

۱ فنجان از انواع توت

۱ قاشق غذاخوری گردوی ریز ریز شده

میان وعده صبح (۷۷ کالری، ۲۰ گرم کربوهیدرات)

۱ قاشق چای خوری دانه‌ی چیا یا تخم شربتی

ناهار (۳۴۴ کالری، ۴۷ گرم کربوهیدرات)

۳/۱ فنجان برنج قهوه‌ای

۳/۱ فنجان لوبیا

۱ عدد گوجه فرنگی

میان وعده عصر (۶۲ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات)

۱ هلو متوسط

شام (۴۵۰ کالری، ۴۱ گرم کربوهیدرات)

۱ وعده ماهی قزل آلا لیمو

(می توانید برنج قهوه ای، غلات کامل دیگری را که در دست دارید جایگزین کنید)

روز 4

روز ۴

روز ۵

صبحانه (۲۷۶ کالری، ۴۳ گرم کربوهیدرات)

۱ قاشق چایخوری کره‌ی بادام زمینی

یک عدد نان

۱ قاشق غذاخوری گردوی ریز شده

میان وعده صبح (۳۰ کالری، ۸ گرم کربوهیدرات)

۱ عدد آلو

ناهار (۳۴۴ کالری، ۴۷ گرم کربوهیدرات)

۱ وعده کاسه گل کلم

میان وعده عصر (۱۰۳ کالری، ۲۶ گرم کربوهیدرات)

۲ عدد هویچ

شام (۴۵۷ کالری، ۳۶ گرم کربوهیدرات)

۱ عدد کدو اسپاگتی و کوفته

۱ و نصف فنجان سبزی مخلوط با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

روز ۶

صبحانه (۲۷۶ کالری، ۴۳ گرم کربوهیدرات)

۱ تخم مرغ آب پز شده

۱ عدد پرتقال

۱ قاشق چایخوری تخم چیا

صبح. میان وعده (۱۲۹ کالری، ۳۳ گرم کربوهیدرات)

۲۵ عدد گیلاس

ناهار (۲۷۵ کالری، ۳۶ گرم کربوهیدرات)

۲ فنجان سوپ سبزیجات بخارپز شده با ۲ قاشق غذاخوری پنیر پارمزان خرد شده

میان وعده عصر (۶۲ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات)

۱ فنجان کرفس

شام (۴۶۴ کالری، ۵۳ گرم کربوهیدرات)

۱ وعده مرغ لعاب دار با سیب یا اسفناج

½ فنجان کدو تنبل بخارپز شده همراه با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، آویشن و کمی نمک و فلفل.

روز ۷

صبحانه (۳۴۹ کالری، ۵۹ گرم کربوهیدرات)

۲ عدد کلوچه

املت (به این صورت که یک عدد تخم مرغ همراه با دوعدد سفیده‌ی تخم مرغ)

نصف فنجان اسفناج یا قارچ و یا فلفل دلمه‌ای

½ فنجان بلوبری تازه یا یخ زده

۱ قاشق غذاخوری شربت افرا

میان وعده صبح (۶۲ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات)

۱ عدد موز متوسط

ناهار (۲۵۴ کالری، ۳۵ گرم کربوهیدرات)

روز 7

روز ۷

۵۶ گرم مرغ بریان

۱ فنجان گل کلم

۱ قاشق سس سالاد و ۱ فنجان توت تازه

میان وعده عصر (۹۵ کالری، ۲۵ گرم کربوهیدرات)

۱ سیب متوسط

شام (۴۴۴ کالری، ۴۸ گرم کربوهیدرات)

۱ وعده ۵۶ گرمی گوشت با قارچ

نصف فنجان خیار خرد شده

½ فنجان برنج قهوه ای پخته شده

¾ فنجان جوانه بروکسل بو داده با گوجه فرنگی خشک شده

خواه در این برنامه تک تک وعده های غذایی خود را تهیه کرده باشید یا صرفاً از آن به عنوان راهنمای تغذیه سالم استفاده کرده باشید، امیدواریم که آن را الهام بخش، مهیج و آموزنده بدانید.

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید